abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_43636097
quote:
Op vrijdag 17 november 2006 14:06 schreef -hypnagogia- het volgende:

[..]

Nou voor deze jongen die daar daadwerkelijk gezeten heeft hoef je dat niet te doen. Het feit dat er in theorie een (redelijke) kans bestaat dat er onschuldigen tussen zitten die gedood worden zou ik voor mezelf never nooit niet kunnen verkopen, ook niet als het mij een veiligere situatie op zou kunnen leveren.
Dat is dan jouw mening, maar ik denk dat er genoeg zijn die daar toch iets anders over denken.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
  vrijdag 17 november 2006 @ 14:09:49 #122
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_43636135
quote:
Op vrijdag 17 november 2006 14:08 schreef Hathor het volgende:

[..]

Dat is dan jouw mening, maar ik denk dat er genoeg zijn die daar toch iets anders over denken.
Binnen het leger zelf wordt over martelen heel wat minder 'positief' gedacht dan door jullie hoor.
Er waren niet voor niets onenigheden binnen het kamp over deze kwestie.

Maar dat zijn dan ook mensen die weten waar het over gaat.
The End Times are wild
pi_43636151
quote:
Op vrijdag 17 november 2006 14:08 schreef Hathor het volgende:

[..]

Ik denk dat dat wel meevalt, het niveau van de mensen die ze bij defensie aannemen is niet zo laag als men regelmatig beweert
A fascination with gradually evolving structures:
Drone Music
Een hypnotiserende trance, schatplichtig aan het minimalisme.
pi_43636152
quote:
Op vrijdag 17 november 2006 14:07 schreef Hathor het volgende:
Ja tuurlijk joh, die hebben daar een jaar lang etnische zuiveringen doorgevoerd, er zullen straks tientallen massagraven ontdekt worden, allemaal door die Nederlandse babymoordenaars.
Ik zal het je nog sterker vertellen, op een dag zal uitkomen dat niet de Amerikanen de founders van Abu Ghraib zijn maar de Nederlanders! Want wat die Nederlanders daar in Iraq hebben gedaan, daarbij vergeleken zijn de Amerikanen en Britten behulpzame en vriendelijke stadwachten!
pi_43636174
quote:
Op vrijdag 17 november 2006 14:07 schreef LXIV het volgende:
He Eightball, stop eens met trollen.
Trollen?
Afschaffen dat leger!
Of ben jij ook van het mondsnoeren?
pi_43636194
quote:
Op vrijdag 17 november 2006 14:11 schreef Eightball het volgende:

[..]

Trollen?
Afschaffen dat leger!
Of ben jij ook van het mondsnoeren?
Leger afschaffen ?

pi_43636213
quote:
Op vrijdag 17 november 2006 14:10 schreef Eightball het volgende:

[..]

Ik zal het je nog sterker vertellen, op een dag zal uitkomen dat niet de Amerikanen de founders van Abu Ghraib zijn maar de Nederlanders! Want wat die Nederlanders daar in Iraq hebben gedaan, daarbij vergeleken zijn de Amerikanen en Britten behulpzame en vriendelijke stadwachten!
Oooooh...vertel....vertel.
pi_43636215
quote:
Op vrijdag 17 november 2006 14:12 schreef Hathor het volgende:
Leger afschaffen ?

vrijdag 17 november 2006 @ 14:14:00 #129
21551 tvlxd
kerngeleerde
pi_43636232
quote:
Op vrijdag 17 november 2006 14:09 schreef LXIV het volgende:

[..]

Binnen het leger zelf wordt over martelen heel wat minder 'positief' gedacht dan door jullie hoor.
Er waren niet voor niets onenigheden binnen het kamp over deze kwestie.

Maar dat zijn dan ook mensen die weten waar het over gaat.
Ze waren daar natuurlijk om de veiligheid te waarborgen en ook om de provincie te helpen met de (weder)opbouw. In die situatie was het, lijkt mij, wenselijk dat je de hulp en betrokkenheid van een vriendelijke bevolking hebt. Zodra je mensen gaat martelen en dat komt naar buiten, dan zal de bevolking dat, zeker na Saddam, vast niet op prijs stellen en hoe zit het dan met de missie? Als je gaat martelen, wat doe je er dan eigenlijk nog?
kern·ge·leer·de (de ~ (m.))
1 kernfysicus
pi_43636264
Dubbeltopic

maar eerst maar eens dat onderzoek afwachten.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_43636299
quote:
Op vrijdag 17 november 2006 14:01 schreef Hathor het volgende:

[..]

Er zullen zeker situaties ontstaan waardoor de informatie maar half, of zelfs helemaal niet betrouwbaar is, maar dat valt natuurlijk wel na te gaan. Het heeft in het verleden ook vaak genoeg zijn nut bewezen. Het is natuurlijk niet zo lekker allemaal, maar drastische tijden vragen om drastische maatregelen, jammer genoeg.
Maar ik vraag me dan af in hoeverre deze drastische tijden gekatalyseerd worden door "het Westen". Laten we wel wezen, de VS heeft eenzijdig een oorlog tegen Irak afgeroepen en het land bezet om het democratische ideaal door te drukken. Als vervolgens voor veel Irakezen blijkt dat dit democratische ideaal gepaard gaat met zelfmoordaanslagen op Amerikanen en eigen bevolking, marteling en overige "collateral damage" dan is het wellicht niet geheel onmogelijk voor te stellen dat ze die democratie liever kwijt dan rijk zijn.

Het is een linke vergelijking, en ik geef toe, met wat haken en ogen, maar waar wij in WOII opstandige Nederlanders verzetsstrijders noemden, noemen we opstandige Irakezen terroristen. Democratie is m.i. in de basis een goede overheidsvorm, maar zeker niet zaligmakend. Zeker niet als je bedenkt dat vele Irakezen in hun nieuwe democratie minder zeker zijn voor hun leven dan voorheen.
Bananenyoghurt...
  vrijdag 17 november 2006 @ 14:17:21 #132
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_43636332
quote:
Op vrijdag 17 november 2006 14:14 schreef tvlxd het volgende:

[..]

Ze waren daar natuurlijk om de veiligheid te waarborgen en ook om de provincie te helpen met de (weder)opbouw. In die situatie was het, lijkt mij, wenselijk dat je de hulp en betrokkenheid van een vriendelijke bevolking hebt. Zodra je mensen gaat martelen en dat komt naar buiten, dan zal de bevolking dat, zeker na Saddam, vast niet op prijs stellen en hoe zit het dan met de missie? Als je gaat martelen, wat doe je er dan eigenlijk nog?
Precies.

Maar het betreft ook maar een klein deel van de militairen. De meesten hebben hier niks mee te maken gehad.
The End Times are wild
pi_43636460
quote:
Op vrijdag 17 november 2006 14:14 schreef tvlxd het volgende:

[..]

Wat stel je dan voor? Die gast die een bom neerlegt om een Nederlands voertuig mee op te blazen moeten we maar gewoon laten lopen zonder op z'n minst te proberen informatie los te peuteren? Je wil toch weten of het een alleenstaande rebel is of een cel uit een groter geheel die een nog grotere bedreiging vormt? Door niet te 'martelen' breng je je eigen troepen daar sowieso in gevaar, lijkt me.
pi_43636831
Als dit al niet meer mag vraag ik mij af wat dan wel nog mag. Ik zie het al voor me, gebonden aan allerlei idiote verdragen worden kannen met heet water op tafel gezet, de verdachte zoekt 'bosbessen' uit uit de Pickwick-doos en de cake wordt aangesneden. Dan volgt het verhoor, nog steeds onder het genot van een kop thee, waarin men op een uitermate lieve manier moet vragen of meneer misschien een aanslag wilde plegen waar veel doden bij zouden vallen.

Wet denk men? Dat deze verdachte het gelijk zal toegeven? Volgens mij moet je dan eens aan je beeld van mensen gaan werken. Een beetje studentenontgroening is nog steviger.
pi_43637215
sommige mensen hebben geen idee dat martelen niet alleen op en fysieke manier kan maar ook psychologisch.
pi_43637463
quote:
Op vrijdag 17 november 2006 14:55 schreef Toffe_Ellende het volgende:
sommige mensen hebben geen idee dat martelen niet alleen op en fysieke manier kan maar ook psychologisch.
Dat idee heb ik zeker wel. Maar afgaande op de zware bewoordingen, als 'marteling' 'schokkend' etc etc, had ik toch verwacht in de Volkskrant een ander artikel aan te treffen. Zaken zoals Abu Graib, en marteling door bijvoorbeeld vrouw en kinderen van de verdachte te gijzelen. Maar geen handelingen waar de gemiddelde studentenvereniging niet voor terugdeinst tijdens een ontgroening. Een punt wat je zou kunnen aanvoeren is dat een ontgroening vrijwillig is, aan de andere kant kan de verdachte ook over informatie bezitten die levens kan redden.

Ik vind het dus geen uitgemaakte zaak, overigens vinden enkele juristen dat ook:
quote:
Juristen oneens over aard wangedrag
Deskundigen zijn het er niet over eens of het wangedrag van Nederlandse militairen in Irak marteling is.

Juriste Verrijn Stuart zegt dat wat is gebeurd "absoluut niet mag". Het valt onder gedragingen die in internationale verdragen zijn verboden en waarvan marteling de hoogste gradatie is.Daarom vindt zij een strafzaak zeker vereist.

Volgens jurist Kalshoven valt het "op het oog helemaal niet onder marteling". Hij vindt het begrijpelijk dat Defensie de zaak intern afhandelde. Strafadvocaat Wladimiroff spreekt van foltering.Of het ook oorlogsmisdrijven zijn,hangt af van de mate van foltering,zegt hij.
pi_43637471
quote:
Op vrijdag 17 november 2006 09:58 schreef Disorder het volgende:
Dus fel licht, het zicht ontnemen en wakker houden zijn martelen? Ja, volgens de officiële regels misschien. Maar dit is op z'n minst nodig om bij fundi's gevoelige informatie los te peuteren. Komop zeg, als Nederland nog minder bevoegdheden krijgt kunnen we het helemaal vergeten in die regio.
ff kijken :
Martelen ook wel folteren of pijnigen is een zeer ernstige geestelijke of lichamelijke handeling waarbij het slachtoffer gedurende langere tijd is overgeleverd aan de wil van de folteraar

Nee , geen marteling , ook niet in de ruimste zin .....
<a href="http://www.youtube.com/watch?v=oAVjF_7ensg" rel="nofollow" target="_blank">“We simply do not understand our place in the universe and have not the courage to admit it”</a>
pi_43637539
Ik heb het idee dat verschillende media aan de haal zijn gegaan met het bericht uit De Volkskrant en hun eigen versie ervan hebben gemaakt.

Het bewuste artikel:
quote:
Nederlanders martelden Irakezen
Van onze verslaggever Jan Hoedeman

AMSTERDAM - Nederlandse officieren hebben zich schuldig gemaakt aan marteling van tientallen Iraakse gevangenen in de Zuid-Iraakse provincie Al Muthanna. In november 2003 heeft een cel van de Militaire Inlichtingen en Veiligheidsdienst (MIVD) ‘hardhandige tactische ondervragingen’ uitgevoerd.

Tijdens de verhoren hadden de verdachten een stofbril op waardoor ze niets zagen. Afwisselend zijn ze zonder bril ook blootgesteld aan fel licht. De Irakezen zijn natgegooid om ze wakker te houden en hun gehoor werd geprikkeld met ‘bijzonder hoge geluidstonen’. De juridisch adviseur die verplicht aanwezig moet zijn bij dergelijke verhoren, ontbrak.

Het ministerie van Defensie bevestigt deze feiten. ‘Er zijn dingen gebeurd die niet passen in de instructie’, zei directeur voorlichting Joop Veen gisteravond. Veen weet niet of de zaak minister Kamp is gemeld. ‘Het is al lang geleden en je kunt niet alles onthouden.’

De toenmalige Chef Defensiestaf Luuk Kroon werd begin november 2003 op de hoogte gesteld van spanningen in het Nederlandse kamp over de behandeling van gevangenen. Ze werden verhoord in een vestiging van het Coalition Provisional Authority in As Samawah, door MIVD-officieren.

Luitenant-admiraal Kroon heeft kennis van deze strafbare feiten niet gemeld aan het Openbaar Ministerie. Volgens ingewijden heeft Kroon een advies van generaal-majoor Kees Neisingh, toen bevelhebber van de Koninklijke Marechaussee, naast zich neergelegd. Neisingh adviseerde Kroon de zaak voor te leggen aan het OM en voor de rechter te laten komen.

Kroon koos ervoor de zaak buiten de openbaarheid te houden. Gisteravond reageerde Kroon op de bevindingen van deze krant: ‘Ik ben met pensioen, heb overal een dikke streep onder gezet en geef geen commentaar.’ Volgens Veen zei Kroon hem gisteravond zich niets te kunnen herinneren. ‘Wat niet betekent dat het hem niet is gemeld.’

De Nederlandse marechaussee op het kamp is destijds door commandant Swijgman geïnformeerd.

Voorzitter Han Busker van de Marechaussee Vereniging: ‘Als dit bekend was bij de top van het ministerie, is het schandalig dat er geen aangifte is gedaan. Dan heeft het alle ingrediënten van een doofpot.’

De Iraakse gevangenen mochten maximaal vier maal 24 uur worden vastgehouden. Na hun verhoor werden de gevangenen en de verkregen informatie doorgespeeld aan de Britten. Nederland viel in Al Muthanna onder Brits gezag.

‘De Nederlandse bataljonsleiding heeft zijn oren te veel naar de Britten laten hangen,’ zegt voorzitter Wim van den Burg van de militaire vakbond AFMP/FNV. ‘Wat deze officieren hebben gedaan, deden ze in opdracht.’

In een geheime nota van de Directie Juridische Zaken van het ministerie van Defensie van 26 november 2003 staat echter ‘dat het afnemen van verhoren niet tot de bevoegdheden van de Nederlandse eenheden behoort, evenmin als het horen van getuigen’.

Willy Weerkamp, tot voor kort de officier van justitie van de Militaire Strafkamer in Arnhem: ‘Ons is niets gemeld, wij hebben zoiets nooit voorgelegd gekregen.’
De Volkskrant
pi_43637575
quote:
Op vrijdag 17 november 2006 15:05 schreef dontcare het volgende:

[..]

ff kijken :
Martelen ook wel folteren of pijnigen is een zeer ernstige geestelijke of lichamelijke handeling waarbij het slachtoffer gedurende langere tijd is overgeleverd aan de wil van de folteraar

Nee , geen marteling , ook niet in de ruimste zin .....
Boehoe.. En dan wil ik van jou nu graag een ander voorstel. Hoe we dan wel informatie uit die mensen kunnen krijgen.
pi_43637634
quote:
Op vrijdag 17 november 2006 15:05 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Dat idee heb ik zeker wel. Maar afgaande op de zware bewoordingen, als 'marteling' 'schokkend' etc etc, had ik toch verwacht in de Volkskrant een ander artikel aan te treffen. Zaken zoals Abu Graib, en marteling door bijvoorbeeld vrouw en kinderen van de verdachte te gijzelen. Maar geen handelingen waar de gemiddelde studentenvereniging niet voor terugdeinst tijdens een ontgroening. Een punt wat je zou kunnen aanvoeren is dat een ontgroening vrijwillig is, aan de andere kant kan de verdachte ook over informatie bezitten die levens kan redden.

Ik vind het dus geen uitgemaakte zaak, overigens vinden enkele juristen dat ook:
[..]
Nou ja, ik vind het grensgevallen. Iemand voor een paar dagen niet laten slapen vind ik er wel bijhoren, maar andere dingen weer niet. Dit zal dan ook wel juridisch ingewikkeld worden.
pi_43637730
Ernstige zaak. Gek dat dit door sommigen gebagatelliseerd wordt, het is namelijk niet niks om onthouden te worden van slaap, dat kan na enkele dagen al leiden tot de dood. De verantwoordelijken voor deze praktijken moeten keihard worden aangepakt, dus niet in de trant van Erik O.
"...en toen spuugde ze die piemel uit, récht in het gezicht van die nazi-officier! jaah, daar moet je bij de nazi's niet mee aankomen."
pi_43637809
Waar slaat dit nou weer op? Je bent in oorlog, je hebt informatie nodig. Wat doe je? Ondervragen. En als dat niet helpt, sla je het gewoon uit ze. Wat had men dan verwacht? Dat de taliban zomaar even vertellen dat 'de bom eerste straat links, derde straat rechts ligt'? Kom nou.

Bovendien vind ik het schunnig om Wouter Bos zo op TV te zien. "Het is heel erg, dat dit gebeurd is. Dit is verschrikkelijk, dit kan echt niet. Dit neigt naar een doofpot."
Je ziet Wouter Bos gewoon in z'n broek pissen van het lachen. Schitterend, vindt hij het. How convenient zo vlak voor de verkiezingen! Snel wat hete kolen op 't vuur gooien. "Doofpot! Doofpot!" Smerige, vieze, hypocriete Wouter Bos.

Edit: Al die mensen die maar zeuren hoe erg het is. Dat zijn dezelfde mensen, die om het hardst roepen dat Nederland moet terugtrekken als er weer doden vallen. En hoe voorkom je Nederlandse doden? Door ondervraging natuurlijk. Wat een klootjesvolk.
Baat 't niet, schaadt 't niet. Dus slikken, kreng.
pi_43637911
Interessant dat mensen het langdurig wakkerhouden dmv natspuiten vergelijken met spelen met waterpistooltjes. Vertel eens, zouden jullie het ook leuk vinden als ik tijdens jullie slaap een waterpistool in je neus druk en de trekker overhaal? Want dat lijkt me een iets betere vergelijking.
More oneness, less categories
Open hearts, no strategies
Decisions based upon faith and not fear
People who live right now and right here
pi_43638137
quote:
Op vrijdag 17 november 2006 15:20 schreef trancethrust het volgende:
Interessant dat mensen het langdurig wakkerhouden dmv natspuiten vergelijken met spelen met waterpistooltjes. Vertel eens, zouden jullie het ook leuk vinden als ik tijdens jullie slaap een waterpistool in je neus druk en de trekker overhaal? Want dat lijkt me een iets betere vergelijking.
Erg vervelend maar dat is ook een beetje de truc. Mensen gaan natuurlijk niet vrijwillig details geven over een op handen zijnde aanslag.
pi_43638302
quote:
Op vrijdag 17 november 2006 15:28 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Erg vervelend maar dat is ook een beetje de truc. Mensen gaan natuurlijk niet vrijwillig details geven over een op handen zijnde aanslag.
Begrijp ik; maar ik val hier alleen de vergelijking met waterpistolen aan. Verder lijkt mij dat mensen langdurig hun slaap ontnemen valt onder marteling, en of marteling in dit geval is toegestaan (of ooit is toegestaan), is hetgeen dat de politiek moet vaststellen.
More oneness, less categories
Open hearts, no strategies
Decisions based upon faith and not fear
People who live right now and right here
  Moderator vrijdag 17 november 2006 @ 15:40:21 #146
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_43638524
ja leuk is het niet, dat is het punt ook niet, is het daadwerkelijk martelen?
defensie vind van niet dus ga ik er vanuit dat het hier gaat om overtredingen van de Nederlandse geweldsinstructies die toch een stuk strenger zijn.

dat moet natuurlijk niet kunnen en daarom vind ik het vreemd dat de Marechaussee hier niets aan heeft gedaan

er wordt meteen over oorlogsmisdaden gesproken maar dit is het betreffende artikel uit de conventies relating to the treatment of prisoners of war
quote:
Article 13

Prisoners of war must at all times be humanely treated. Any unlawful act or omission by the Detaining Power causing death or seriously endangering the health of a prisoner of war in its custody is prohibited, and will be regarded as a serious breach of the present Convention. In particular, no prisoner of war may be subjected to physical mutilation or to medical or scientific experiments of any kind which are not justified by the medical, dental or hospital treatment of the prisoner concerned and carried out in his interest.

Likewise, prisoners of war must at all times be protected, particularly against acts of violence or intimidation and against insults and public curiosity.

Measures of reprisal against prisoners of war are prohibited.
de vraag is dus, valt het onthouden van slaap hieronder?
volgens mij niet
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_43638584
quote:
Op vrijdag 17 november 2006 15:17 schreef SuperHarregarre het volgende:
Waar slaat dit nou weer op? Je bent in oorlog, je hebt informatie nodig. Wat doe je? Ondervragen. En als dat niet helpt, sla je het gewoon uit ze. Wat had men dan verwacht? Dat de taliban zomaar even vertellen dat 'de bom eerste straat links, derde straat rechts ligt'? Kom nou.
Ook in oorlogstijden zijn er vastgelegde regels waar je je aan moet houden. Daarover zijn vele jaren geleden al afspraken gemaakt die door o.a. de VS en Nederland zijn ondertekend. Als je je niet meer aan deze afspraken wilt houden moet je je handtekening intrekken, maar niet hypocriet lopen roepen dat je vastgelegde mensenrechten respecteert terwijl je achter de rug om wèl mensen martelt.
quote:
Edit: Al die mensen die maar zeuren hoe erg het is. Dat zijn dezelfde mensen, die om het hardst roepen dat Nederland moet terugtrekken als er weer doden vallen. En hoe voorkom je Nederlandse doden? Door ondervraging natuurlijk. Wat een klootjesvolk.
Als militair weet je dat de dood door explosieven een reeel beroepsrisico is. Voorkomen door ondervraging is natuurlijk ook geen enkel probleem, mits naar de regels die door de betreffende overheid getekend zijn.
Bananenyoghurt...
pi_43638609
quote:
Op vrijdag 17 november 2006 15:40 schreef sp3c het volgende:
ja leuk is het niet, dat is het punt ook niet, is het daadwerkelijk martelen?
defensie vind van niet dus ga ik er vanuit dat het hier gaat om overtredingen van de Nederlandse geweldsinstructies die toch een stuk strenger zijn.

dat moet natuurlijk niet kunnen en daarom vind ik het vreemd dat de Marechaussee hier niets aan heeft gedaan

er wordt meteen over oorlogsmisdaden gesproken maar dit is het betreffende artikel uit de conventies relating to the treatment of prisoners of war
[..]

de vraag is dus, valt het onthouden van slaap hieronder?
volgens mij niet
ligt eraan hoelang je het doet het is dodelijk na een week
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  vrijdag 17 november 2006 @ 15:50:19 #149
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_43638694
Storm in een glas water zeg.

De Zaanse verhoormethode deel II..

We hebben het hier niet over brave hollanders maar over geharde mannen uit een land waar de traditie zo`n beetje is dat je om een habbekrats wordt opgeknoopt. Die gaan heus niet praten als je ze een beetje boos aankijkt gelijk een Nederlandse winkeldief..

Ik vraag me trouwens af wanneer dit was en met wie? De mensen zijn die opgepakt na de hinderlaag waarin onze Jeroen Severs vermoord werd?

Dat is natuurlijk de andere kant van het verhaal..
You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
  Moderator vrijdag 17 november 2006 @ 15:50:41 #150
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_43638702
ze zijn slechts 4 dagen in Nederlandse handen
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')