Goed dat ze Bos nog als MP zienquote:Op zondag 12 november 2006 14:14 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Nee, daarmee geven ze aan dat een MP geen huilbaby moet zijn.
Aaah... je (en CDA en VVD) hanteert nu dezelfde tactiek als de Bush-regering 2 jaar terugquote:Op zondag 12 november 2006 14:10 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Bos maakt zichzelf wereldkampioen flip-flop en ministersposten uitdelen voor de verkiezingen hoor.
Kan wel zo zijn, maar het blijft zwak dat Woutertje hier niets, maar dan ook helemaal niets, tegenover kan zetten.quote:Op zondag 12 november 2006 14:17 schreef Toffe_Ellende het volgende:
[..]
Aaah... je (en CDA en VVD) hanteert nu dezelfde tactiek als de Bush-regering 2 jaar terugNiks meer inhoudelijks zeggen en allemaal alleen nog maar FLIPFLOP! Hij is een FLIPFLOP! zeggen.
Ja natuurlijk. Het debat moet gaan over het falen van je tegenstander, als dat even kan. En het kan.quote:Op zondag 12 november 2006 14:17 schreef Toffe_Ellende het volgende:
Aaah... je (en CDA en VVD) hanteert nu dezelfde tactiek als de Bush-regering 2 jaar terugNiks meer inhoudelijks zeggen en allemaal alleen nog maar FLIPFLOP! Hij is een FLIPFLOP! zeggen.
Als journalisten hem vragen wat hij van een bepaalde coalitie vindt en hij antwoord dat hij dat interessant vindt en niet uitsluit, dan flip-flopt hij?quote:Op zondag 12 november 2006 14:10 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Bos maakt zichzelf wereldkampioen flip-flop en ministersposten uitdelen voor de verkiezingen hoor.
Nee, en op eerder gedane uitspraken komt hij net zo makelijk weer terug of doet het af als grapje.quote:Op zondag 12 november 2006 14:18 schreef kollie het volgende:
Kan wel zo zijn, maar het blijft zwak dat Woutertje hier niets, maar dan ook helemaal niets, tegenover kan zetten.
Als hij later opeens roept dat het een grap is wel. En de Armeense genocide is een flip-flop van onfatsoenlijk formaat.quote:Op zondag 12 november 2006 14:21 schreef rebel6 het volgende:
Als journalisten hem vragen wat hij van een bepaalde coalitie vindt en hij antwoord dat hij dat interessant vindt en niet uitsluit, dan flip-flopt hij?
Da's wat anders dan iedere drie dagen een nieuwe voorkeur te presenteren.quote:Nee, hij sluit gewoon geen enkele coalitie uit, net als Balk en Rutte.
Hij komt toch zelf met die teksten?quote:De media maken ervan dat hij elke dag een andere coalitie zou willen, onzin.
Amerikaanse toestanden, waar de helft van de kiezers op een persoon kiest die juist jouw belangen niet behartigd maar enkel op een sterke persoonlijkheid stemt. Nou ja, sterk... Balkenende en Rutte (en Bush) menen zich ook tot sterke persoonlijkheden te rekenen maar kunnen dat alleen bereiken door eerst hun tegenstander belachelijk te maken. Nu moet er gezegd worden dat met name Bos het er naar gemaakt heeft... Dat Bush gewonnen heeft 2 jaar terug is nog steeds een van de grootste mysterisch van deze nieuwe eeuwquote:Op zondag 12 november 2006 14:19 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Ja natuurlijk. Het debat moet gaan over het falen van je tegenstander, als dat even kan. En het kan.
Het CDA campagne team begrijpt dat wel.quote:Op zondag 12 november 2006 14:21 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Nee, en op eerder gedane uitspraken komt hij net zo makelijk weer terug of doet het af als grapje.
Bos heeft duidelijk niet begrepen waar het over gaat in de politiek. Vertrouwen en vertrouwd worden.
Nou, niet echt. De Republikeinse basis is groter en was toen nog niet zo teleurgesteld. En Kerry gedroeg zich als Bos nu ook doet. Zelfde effect.quote:Op zondag 12 november 2006 14:25 schreef Toffe_Ellende het volgende:
Dat Bush gewonnen heeft 2 jaar terug is nog steeds een van de grootste mysterisch van deze nieuwe eeuw![]()
Waarom is dat onfatsoenlijk?quote:Op zondag 12 november 2006 14:27 schreef rebel6 het volgende:
Ik las ergens dat ze dagelijks iets proberen te vinden om het vertrouwen in Bos te beschadigen.
'Fatsoen moet je doen' noemen ze dat.
Dat vind ik ook onvoorstelbaar. Ze bepalen iedere ochtend het draaimoment van Bos. Walgelijk.quote:Op zondag 12 november 2006 14:27 schreef rebel6 het volgende:
[..]
Het CDA campagne team begrijpt dat wel.
Ik las ergens dat ze dagelijks iets proberen te vinden om het vertrouwen in Bos te beschadigen.
'Fatsoen moet je doen' noemen ze dat.
Hij maakt idd weinig indruk.quote:Op zondag 12 november 2006 14:18 schreef kollie het volgende:
[..]
Kan wel zo zijn, maar het blijft zwak dat Woutertje hier niets, maar dan ook helemaal niets, tegenover kan zetten.
Meesterlijk. Echte winners zijn het.quote:Op zondag 12 november 2006 14:28 schreef SCH het volgende:
Dat vind ik ook onvoorstelbaar. Ze bepalen iedere ochtend het draaimoment van Bos. Walgelijk.
Hahahaha Verhagen, Balkenende, Balkenende en Verdonk winners...quote:Op zondag 12 november 2006 14:30 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Meesterlijk. Echte winners zijn het.![]()
Nou, ik zie het CDA niet als losers in deze. Misschien dat ze idd uiteindelijk een zeteltje kwijtraken. Maar als je afgetekend de grootste wordt, ben je geen loser.quote:Op zondag 12 november 2006 14:32 schreef Toffe_Ellende het volgende:
Hahahaha Verhagen, Balkenende, Balkenende en Verdonk winners...De campagnestrategen van het CDA zouden ze alle eer moeten geven. Kom op zeg. Deze verkiezingen telt bij de Grote Drie alleen losers...
Dat was inderdaad een blunder van formaat.quote:Op zondag 12 november 2006 14:24 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Als hij later opeens roept dat het een grap is wel. En de Armeense genocide is een flip-flop van onfatsoenlijk formaat.
Dat maakt de media ervan, ik heb Bos niet serieus horen zeggen dat Pvda-VVD-GL z'n voorkeur zou hebben.quote:Da's wat anders dan iedere drie dagen een nieuwe voorkeur te presenteren.
[..]
Wat is er fout aan als je 3 verschillende coalities interessant vindt?quote:Hij komt toch zelf met die teksten?
Waarom heeft hij zich hier toe laten verleiden? Grap of niet? Geef dan geen antwoord. Weinig professioneel.quote:Op zondag 12 november 2006 14:39 schreef rebel6 het volgende:
Dat maakt de media ervan, ik heb Bos niet serieus horen zeggen dat Pvda-VVD-GL z'n voorkeur zou hebben.
Hij omarmt verschillende coalities in verschillende media. Zo kies hij in de Telegraaf voor het CDA, in het FNV blaadje voor links. Hij spreekt met gespleten tong.quote:Wat is er fout aan als je 3 verschillende coalities interessant vindt?
Gewoon een andere manier om te zeggen dat alle opties open blijven, niets mis mee.
Jammer dat de Telegraaf er een draaikont verhaal van maakt.
Ja. Het CDA legt toch allee de zwakke plekken van de tegenstander bloot? Niks onfatsoenlijks aan.quote:Op zondag 12 november 2006 14:43 schreef rebel6 het volgende:
Moet ik dat nog uitleggen?
Op de persoon spelen is nooit sterk en al helemaal niet fatsoenlijk. Als je dat niet begrijptquote:Op zondag 12 november 2006 14:43 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Ja. Het CDA legt toch allee de zwakke plekken van de tegenstander bloot? Niks onfatsoenlijks aan.
Sterker nog, het is de enige manier om zo'n hol vat als Bos aan te pakken. Gewoon om de oren slaan met z'n eigen fouten.quote:Op zondag 12 november 2006 14:45 schreef SCH het volgende:
Op de persoon spelen is nooit sterk en al helemaal niet fatsoenlijk. Als je dat niet begrijpt
Dat is waar, Bos had kunnen weten dat de Telegraaf een opmerking met een knipoog verdraait tot een bloedserieuze uitspraak. Niet slim van hem.quote:Op zondag 12 november 2006 14:42 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Waarom heeft hij zich hier toe laten verleiden? Grap of niet? Geef dan geen antwoord. Weinig professioneel.
Daar heb je gelijk in. Hij probeert teveel verschillende doelgroepen aan te spreken en ook dat is niet slim.quote:Hij omarmt verschillende coalities in verschillende media. Zo kies hij in de Telegraaf voor het CDA, in het FNV blaadje voor links. Hij spreekt met gespleten tong.
Wonderbaarlijk hoe eenzijdig en selectief je daarin bent...quote:Op zondag 12 november 2006 14:47 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Sterker nog, het is de enige manier om zo'n hol vat als Bos aan te pakken. Gewoon om de oren slaan met z'n eigen fouten.Anders glibbert hij weg met iedere dag een nieuw standpunt. Is dat zo inhoudelijk? Me dunkt van niet
Nou niet bepaald, zie nederlandkiest.nl.quote:
OOk al zo'n strategisch genie.quote:Op zondag 12 november 2006 15:01 schreef vw_caddy het volgende:
PvdA loopt slecht, en alle ouwe prut komt weer voorbij op tv. Margreeth de Boer, *ril*.
Daar hebben we de Telegraaf, Elsevier en Frits Wester al voor.quote:Op zondag 12 november 2006 14:43 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Ja. Het CDA legt toch allee de zwakke plekken van de tegenstander bloot? Niks onfatsoenlijks aan.
Wat het CDA doet is moddergooien en zwartmaken. Als ze zwakke plekken bloot zouden leggen zouden ze het ovet het partijprogramma hebben en niet zoveel op de man spelen. Hoewel ze nog niet zo erg zijn als Verdonk godzijdank. Maar eigenlijk zouden zowel vvd, cda als pvda eens keer niet moeten regeren. Dat zal ze goed doen. Begin al dat persoonlijke gedoe van beide kanten nogal zat te worden. Komt echt zó kinderachtig over.quote:Op zondag 12 november 2006 14:43 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Bos maakt echt zichzelf zwart hoor, het CDA zet er alleen nog de megafoon op. Wat verwacht je nou, dat we met z'n allen Bos op een schild gingen hijsen?quote:Op zondag 12 november 2006 15:09 schreef rebel6 het volgende:
Daar hebben we de Telegraaf, Elsevier en Frits Wester al voor.
Een partij die zich speciaal richt op het zwartmaken van personen bij de tegenpartij daalt af tot een bedenkelijk niveau.
En dat voor een normen en waarden partij.![]()
Dat het CDA elke morgen speciaal gaat kijken hoe ze Bos nu weer zo onbetrouwbaar mogelijk kunnen afschilderen doet Bos zelf?quote:Op zondag 12 november 2006 15:11 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Bos maakt echt zichzelf zwart hoor, het CDA zet er alleen nog de megafoon op.
Hoe zou je het vinden als het PvdA campagneteam dagelijks Balkenende zou aanvallen?quote:Wat verwacht je nou, dat we met z'n allen Bos op een schild gingen hijsen?
Kom er toch even weer op terug.quote:Op zondag 12 november 2006 12:35 schreef X. het volgende:
[..]
Ow, nou ja.
Maar de hele NOS zit jou wel hoog hè? Je blijft er maar over door zaniken
Hij maakt toch al een week lang dagelijks een blunder?quote:Op zondag 12 november 2006 15:27 schreef rebel6 het volgende:
Dat het CDA elke morgen speciaal gaat kijken hoe ze Bos nu weer zo onbetrouwbaar mogelijk kunnen afschilderen doet Bos zelf?
Waarom doen ze dat niet? Omdat ze met het CDA willen regeren. En daar zit de zwakte van de PvdA: ze zijn het eigenlijk wel met Balkenende eens, op hoofdlijnen.quote:Hoe zou je het vinden als het PvdA campagneteam dagelijks Balkenende zou aanvallen?
Ik zag dat ook, maar ik was er nog maar niet over begonnen hier. Zeker als Clairy Polak en Ferry Mingelen presenteren kun je er vergif op innemen dat het één grote stem-op-Bos-show wordtquote:Op zondag 12 november 2006 15:35 schreef vw_caddy het volgende:
[..]
Kom er toch even weer op terug.Zie net dat NOS/NOVA Nederland Kiest op de avond voor de verkiezingen Wouter Bos op bezoek heeft. Kan geen toeval zijn.
Nee hoor. Ze sparen Bos ook niet hoor.quote:Op zondag 12 november 2006 16:17 schreef Jurgen21 het volgende:
[..]
Ik zag dat ook, maar ik was er nog maar niet over begonnen hier. Zeker als Clairy Polak en Ferry Mingelen presenteren kun je er vergif op innemen dat het één grote stem-op-Bos-show wordt![]()
En dan als klapper de volledig onpartijdige Maartje Van Weegen die de verkiezingsshow presenteert. "Helaas is het CDA in <willekeurige plaats> de grootste geworden".quote:Op zondag 12 november 2006 16:17 schreef Jurgen21 het volgende:
[..]
Ik zag dat ook, maar ik was er nog maar niet over begonnen hier. Zeker als Clairy Polak en Ferry Mingelen presenteren kun je er vergif op innemen dat het één grote stem-op-Bos-show wordt![]()
quote:Op zondag 12 november 2006 16:19 schreef Sniper het volgende:
En dan als klapper de volledig onpartijdige Maartje Van Weegen die de verkiezingsshow presenteert. "Helaas is het CDA in <willekeurige plaats> de grootste geworden".
En daarom is het niet erg als het CDA dagelijks overlegt hoe ze Bos het beste kunnen afzeiken?quote:Op zondag 12 november 2006 15:36 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Hij maakt toch al een week lang dagelijks een blunder?
Dat de PvdA inhoudelijk een zwak verhaal heeft ben ik geheel met je eens.quote:Waarom doen ze dat niet? Omdat ze met het CDA willen regeren. En daar zit de zwakte van de PvdA: ze zijn het eigenlijk wel met Balkenende eens, op hoofdlijnen.
Ja, dat was een zeer beschamend moment in 2003. Gelukkig moest Maartje even later met een zuur gezicht melden dat het CDA had gewonnen en Balkenende minister-president zou wordenquote:Op zondag 12 november 2006 16:19 schreef Sniper het volgende:
[..]
En dan als klapper de volledig onpartijdige Maartje Van Weegen die de verkiezingsshow presenteert. "Helaas is het CDA in <willekeurige plaats> de grootste geworden".
http://www.nu.nl/news/883(...)t_onder_de_riem.htmlquote:Rutte steekt Bos hart onder de riem
Uitgegeven: 12 november 2006 12:51
Laatst gewijzigd: 12 november 2006 13:10
AMSTERDAM - VVD-lijsttrekker Mark Rutte heeft Wouter Bos geadviseerd zijn schouders niet te laten hangen. Hij nam het in het tv-programma Buitenhof op voor Bos naar aanleiding van een discussie tussen voormalig PvdA-minister Margreeth de Boer en oud-PvdA-senator Joop van den Berg. Rutte noemde het 'verbijsterend' dat prominente PvdA'ers het deden lijken alsof de verkiezingen voor de PvdA al verloren waren.
"Ik ben het met veel van zijn punten oneens, maar hij is een bekwaam politicus en een sympathieke vent", aldus Rutte. "Hij moet zich niets van deze mensen aantrekken."
Nou, ik vind Ferry Mingelen anders behoorlijk rechts altijd. Het is juist een uitgelezen kans om Bosje door midden te zagenquote:Op zondag 12 november 2006 16:17 schreef Jurgen21 het volgende:
[..]
Daar heeft ze achteraf ook excuses voor gemaakt, overigens.quote:Op zondag 12 november 2006 16:23 schreef Jurgen21 het volgende:
[..]
Ja, dat was een zeer beschamend moment in 2003. Gelukkig moest Maartje even later met een zuur gezicht melden dat het CDA had gewonnen en Balkenende minister-president zou worden![]()
Nee, niet het CDA. Volgens mij Fortuyn bij de Gemeenteraadsverkiezingen in 2002. Leefbaar Rotterdam dus.quote:Op zondag 12 november 2006 16:19 schreef Sniper het volgende:
Go Frits Westerquote:Zaterdag 11 november
Vol verbazing lees ik met mijn slaperige hoofd het interview met Wouter Bos in de Telegraaf. ”Het CDA en de VVD proberen mij al drie jaar lang als persoon kapot te maken”, aldus Bos. Ik moet de zin een paar keer lezen. Staat het er echt of ben ik nog niet helemaal wakker. Nee, het staat er echt. Wouter, denk ik bij mezelf wat ben je nu aan het doen? Wat is dit voor een Calimero-gedrag? Dit zijn uitlatingen van iemand die er zelf al niet meer in gelooft. Het excuus voor het verlies is al uitgesproken. “Meester ze pesten me en daarom is mijn proefwerk mislukt”.
Ik snap hier helemaal niets van. Aan de ene kant klaagt Bos dat de campagne te weinig over de inhoud gaat en tegelijkertijd kom hij met dit soort verhalen die de aandacht nog verder van de inhoud afleiden. Daar komt bij dat zijn aantijging aan het adres van CDA en VVD onzin is.
In de ruim twintig jaar dat ik op het Binnenhof rondloop, heb ik nog nooit een campagne gezien waarin iedereen zo vriendelijk voor elkaar was. Natuurlijk worden er stekeligheden over en weer uitgewisseld, maar kijk toch eens hoe braaf dat gaat. Oké, het CDA zegt inderdaad vaak dat Bos draait en vraagt hem inderdaad tot vervelens toe om eerlijk te zijn, maar kom op het is campagnetijd.
Vergelijk het eens met campagnes uit de jaren zeventig en tachtig toen ging het er veel harder aan toe. 1994, 1998 keiharde persoonlijke aanvallen over en weer. In 1998 weigerde Bos’ voorganger Wim Kok nog iedere confrontatie met Jan Marijnissen van de SP. Hij wilde niet met hem in gesprek of debat en was woedend toen Marijnissen tijdens een Barend en van Dorp uitzending even aan de telefoon kwam om hem iets te vragen. Marijnissen werd door de PvdA toen als melaats behandeld, iets wat je je vandaag de dag niet meer voor kunt stellen.
Kijk ook eens naar alle persoonlijke aanvallen die Jan Peter Balkenende de afgelopen jaren te verduren kreeg. Zijn uiterlijk, zijn manier van praten, lopen echt alles werd er door politici en media bijgesleept om de man belachelijk te maken, tal van zaken die vaak niets met de inhoud te maken hadden.
Ik begrijp dat ze binnen de partij- en campagnetop van de PvdA ook niet blij zijn met deze uitspraken van hun lijsttrekker. Bos haast zich later op de dag dan ook om onder andere voor onze camera te verklaren dat het blijkbaar allemaal bij het vak hoort en dat ie er ook best tegen kan. Nou begin er dan ook niet over zou ik zeggen.
Inmiddels is het kwaad al geschied en vragen andere politici als Donner, Verhagen en Verdonk zich publiekelijk af of iemand die zo licht geraakt is wel geschikt is voor het premierschap. In zo’n functie moet je tenslotte tegen een stootje kunnen betogen ze. Ja, hoe makkelijk kun je het je tegenstanders maken, ze hoeven de bal alleen nog maar in te koppen.
In onze uitzending van half acht zijn de uitspraken van Bos in de Telegraaf dan ook het belangrijkste thema. Ik spreek het niet uit maar moet wel constant denken aan een citaat dat de voormalige Amerikaanse president Harry S.Truman vaak gebruikte: “If you can’t stand the heat, get out of the kitchen”.
Jij weet toch hopelijk wel dat Frits Wester de vroegere campagneleider was van Elco Brinkman?quote:
Frits Wester heeft hier gewoon een heldere analyse. De campagne verloopt gewoon behoorlijk vriendelijk. En in een campagne is het nu eenmaal normaal dat partijen elkaar aanvallen. De conclusie van Frits Wester, dat het belachelijk is dat Bos bij het eerste de beste zuchtje tegenwind gaat klagen en zelfs klaagt dat men hem 'kapot' maakt, is volkomen juist.quote:Op zondag 12 november 2006 19:17 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Jij weet toch hopelijk wel dat Frits Wester de vroegere campagneleider was van Elco Brinkman?Ik heb hem niet bepaald bovenaan mijn lijstje staan als het gaat om kwaliteitsjournalistiek.
Maar niettemin zakt Bos wel compleet door het ijs....
Wester is de man die Bos groot praatte in 2003...quote:Op zondag 12 november 2006 19:17 schreef EchtGaaf het volgende:
Jij weet toch hopelijk wel dat Frits Wester de vroegere campagneleider was van Elco Brinkman?Ik heb hem niet bepaald bovenaan mijn lijstje staan als het gaat om kwaliteitsjournalistiek.
Maar niettemin zakt Bos wel compleet door het ijs....
Hoezo?quote:Op zondag 12 november 2006 19:22 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Wester is de man die Bos groot praatte in 2003...
Idd iets wat Wouter wel blijkt te zijn. zoals hij zich de laatste maanden opstelte en zeker de laatste weken is hij absoluut niet capabel om MP te wordenquote:Op zondag 12 november 2006 14:14 schreef PJORourke het volgende:
Nee, daarmee geven ze aan dat een MP geen huilbaby moet zijn.
Wester riep steeds dat Bos de debatten won, hoe fris en nieuw Bos niet was en hoe hij zou gaan stijgen in de peilingen. En prompt gebeurde dat ook.quote:Op zondag 12 november 2006 19:36 schreef Puzzelaar het volgende:
Hoezo?
Dan wil ik niet weten er moet gebeuren als het een smerige campagne moet worden voor jou...quote:Op zondag 12 november 2006 19:21 schreef Jurgen21 het volgende:
De campagne verloopt gewoon behoorlijk vriendelijk..
Dat is inderdaad niet netjes!quote:Op zondag 12 november 2006 14:45 schreef SCH het volgende:
Op de persoon spelen is nooit sterk en al helemaal niet fatsoenlijk. Als je dat niet begrijpt
quote:Paul Rosenmöller (GroenLinks):
Pim Fortuyn is niet gewoon rechts, maar extreem-rechts.
Fortuyn is een eendagsvlieg zonder oplossingen.
Stop dus de Berlusconi van de lage landen. Fortuynlijk Nederland is geen Leefbaar Nederland.
Het is niet nieuw en al helemaal niet fris.
Het is de bijl aan de wortel van de grondwet en de beschaving. Dit is niet gewoon rechts, dit is extreem-rechts.
Ik denk dat Fortuyn zich in zijn eigen vingers gesneden heeft, ik hoop dat 'ie in zijn eigen vingers gesneden heeft en ik hoop dat de wond zo diep is dat het bloeden voor 15 mei niet ophoudt.
Fortuyn is een nationalist en een populist.
Fortuyn is een charlatan.
Pim Fortuyn is een extreem-rechtse uitgesproken nationalistische en isolationistische populist.
Als Pim Fortuyn het voor het zeggen krijgt, komt er een vechtcultuur: wij tegen zij.
Femke Halsema (GroenLinks):
Pim Fortuyn is extreem-rechts, als etiketjes op wil plakken, dat is wat het is.
Roel van Duijn (GroenLinks):
Terecht stelt Carla del Ponte dat Milosevic niet werd gedreven door nationalisme, maar door machtswellust. Voor Pim Fortuyn, de man die kraait dat hij de toekomstige premier van ons land is, geldt hetzelfde. Oorlogsmisdaden heeft Fortuyn nog niet begaan, maar hoe laat hij straks, als hij er de macht voor heeft, zijn agenten optreden als er als gevolg van zijn gehetz bevolkingsgroepen botsen? De uitgebrande huizen van de "Ali baba's" in een gebalkaniseerd Rotterdam durf ik me niet voor te stellen.
Marcel van Dam (PvdA):
Fortuyn is een Eichmann.
Fortuyn is een untermensch.
Fortuyn is een zeer minderwaardig mens.
Fortuyn is een racist.
Fortuyn is een onvervalste anti-Islamiet.
Fortuyn zorgt voor een verziekt discriminerend klimaat.
Fortuyn is een leugenaar en een ophitser.
U bent een buitengewoon minderwaardig mens, weet u dat?
U bent erger dan Janmaat.
U probeert op dezelfde manier stemmen te winnen als destijds de NSB met "Één land, één volk, één natie".
Voor een extremist als Fortuyn is er in het gematigde Nederland geen absolute overwinning weggelegd. Maar op weg naar de ondergang kan hij onnoemelijk veel schade aanrichten.
Ad Melkert (PvdA):
Ik hoor weer roep om een sterke leider.
Je wordt wakker, je ziet Le Pen. Je wordt wakker, je ziet Fortuyn.
Als je flirt met Fortuyn, dan gebeurt er in Nederland straks hetzelfde als in Frankrijk. Daar zijn ze wakker geworden met Le Pen, straks worden wij wakker met Fortuyn.
Fortuyn maakt de weg vrij voor ongeremde discriminatie en een heel andere samenleving, waarin mensen tegen elkaar worden opgezet. Fortuyn gaat een grens over die je niet mag passeren.
Nederland, wordt wakker!
Ik heb mensen ontmoet, die denken: ben ìk die kraan, word ik opgedweild?
De Lijst Pim Fortuyn kiest voor het recht van de sterkste.
Wim Kok (PvdA):
Fortuyn is een gevaar voor het land.
Fortuyn is een gevaar voor de samenleving.
Fortuyn is asociaal.
Fortuyn blijft steken in het zaaien van haat, discriminatie en tweedracht onder de bevolking.
Met Fortuyn laten we ons leiden door angst, haat en onverdraagzaamheid.
Nationalisten denken door het neerzetten van een hek om hun land de problemen buiten te kunnen houden. Dat is heel gevaarlijk.
Ik zie een risico dat het recht van de sterkste wint van de toekomst van ons allemaal. Dat is bij de Lijst Pim Fortuyn heel duidelijk aan de orde. Ik lig wel wakker van de toekomst van Nederland.
Harry van den Bergh (PvdA):
Fortuyn krijgt hem recht voor zijn raap. Zijn we vergeten wat er in de oorlog met de Joden is gebeurd?
Rob Oudkerk (PvdA):
Fortuyn is fascistisch.
Fortuyn doet me denken aan Anton Mussert.
Bram Peper (PvdA):
Fortuyn is een malloot die denkt dat hij overal verstand van heeft (na het lezen van De puinhopen van acht jaar Paars).
Hans Kombrink (PvdA Rotterdam):
Het standpunt van Fortuyn over de multiculturele samenleving hebben we eerder natuurlijk al in mindere mate bij Janmaat aangetroffen.
Ik zie een parallel met de jaren 30.
Fortuyn is het opkomend nazisme en fascisme.
Fortuyn is Janmaat in het kwadraat.
Met Leefbaar Rotterdam kunnen we de Tweede Wereldoorlog overdoen.
Els Kuijper (PvdA Rotterdam):
Wat moeten we zeggen tegen het meisje dat denkt dat haar pappa niet meer het land in mag, na een bezoek aan opa in Turkije?
Thom de Graaf (D66):
Wil je meer puin, stem Pim Fortuyn.
Zijn we Anne Frank vergeten? Hier vlakbij, op loopafstand, staat Het Achterhuis, waar Anne Frank zestig jaar geleden, ondergedoken in erbarmelijke omstandigheden, in haar dagboek schreef en ik citeer (uit haar dagboek): "Ik hoop maar een ding: dat deze haat van voorbijgaande aard zal zijn. Dat de Nederlanders toch zullen laten zien wie zij zijn. Dat zij nu niet en nooit niet wankelen in hun rechtsgevoel. Want dit is onrechtvaardig. Ik zie dat mensen bang zijn en ondergedoken zitten en ik hoop dat dit nooit meer gebeurd." Vanochtend heeft Pim Fortuyn dan eindelijk zijn masker afgeworpen. Nu is duidelijk wat hij wil. Pim Fortuyn wil een land waar mensen met een bepaald geloof, een zekere cultuur, een andere achtergrond gediscrimineerd mogen worden. Hij wil daartoe artikel 1 van onze grondwet schrappen. Het fundament van onze rechtstaat dat de integriteit van iedereen beschermt. Dat wil de lijsttrekker van Leefbaar Nederland afschaffen. Hij weet wat hij wil, wij weten nu waar wij tegen strijden.
Roger van Boxtel (D66):
Fortuyn is echt gek geworden, levensgevaarlijk wat hij doet.
Hij is volstrekt onverantwoord bezig. Misschien is Levensgevaarlijk Nederland een betere naam voor zijn partij.
Kars Veling (Christen Unie):
Fortuyn zorgt voor tweedracht.
Jan Marijnissen (SP):
Er is geen enkele reden om Fortuyn te vertrouwen. Wat heeft die man nou gedaan? Het is een charlatan. Een rattenvanger.
Fortuyn is een wolf in schaapskleren.
Man, Geert Wilders kan niet eens zonder bewaking over straat. Dus waar heeft die Bos het over?quote:Op zondag 12 november 2006 19:47 schreef ethiraseth het volgende:
En jaja, ik snap wel dat de rechtse mensen het allemaal prima vinden, het is tenslotte Wouter Bos die aan wordt gevallen en niet een van jullie 'helden'. Want als dat gebeurt is het forum te klein.
Had je Mingelen ooit gezien met Eurlings na de Europese verkiezingen? Hij kwam niet bepaald over als iemand die de rechtse partijen een warm hart toedraagt.quote:Op zondag 12 november 2006 17:42 schreef X. het volgende:
[..]
Nou, ik vind Ferry Mingelen anders behoorlijk rechts altijd.
Mingelen is altijd straight, net als met linkse politici. Gewoon in houdelijk. Zijn politieke voorkeur is een goed bewaard geheim, in tegenstelling tot die van Frits Wester bijvoorbeeld of die van Wouke destijds. (CDA en VVD).quote:Op zondag 12 november 2006 20:56 schreef I.R.Baboon het volgende:
[..]
Had je Mingelen ooit gezien met Eurlings na de Europese verkiezingen? Hij kwam niet bepaald over als iemand die de rechtse partijen een warm hart toedraagt.
Jij doet het toch ook! Sterk argument.quote:Op zondag 12 november 2006 20:59 schreef SCH het volgende:
[..]
Post dan ook even wat Fortuyn over anderen zei![]()
Dat domme eenzijdige lijstje is zo krankzinnig. Hebben jullie rechtsen al dat soort documentjes verzameld?quote:Op zondag 12 november 2006 21:01 schreef more het volgende:
[..]
Jij doet het toch ook! Sterk argument.![]()
Het gaat toch om je eigen principes en niet van iemand anders. Het bekende 'als een ander in de sloot springt, hoef je het zelf niet te doen'.quote:Op zondag 12 november 2006 20:59 schreef SCH het volgende:
[..]
Post dan ook even wat Fortuyn over anderen zei![]()
Nee hoor, maar uitspraken zo uit de context halen en onder elkaar zitten, gaat wel weer heel erg ver en is erg kort door de bocht. Veel van die uitspraken zijn gewoon inhoudelijk en snijden hout.quote:Op zondag 12 november 2006 21:03 schreef mr.vulcano het volgende:
[..]
Het gaat toch om je eigen principes en niet van iemand anders. Het bekende 'als een ander in de sloot springt, hoef je het zelf niet te doen'.
quote:Op zondag 12 november 2006 21:05 schreef SCH het volgende:
Nee hoor, maar uitspraken zo uit de context halen en onder elkaar zitten, gaat wel weer heel erg ver en is erg kort door de bocht. Veel van die uitspraken zijn gewoon inhoudelijk en snijden hout.
Van mij mag het hoor. Maar doorzichtig is het wel. Maar ik vind het allemaal best, de campagne wordt met de dag triester.quote:Op zondag 12 november 2006 21:07 schreef PJORourke het volgende:
[..]
En dan mag het CDA niks over Bos zeggen....
Hij is inhoudslozer dan ooit, maar 2002 was pas echt het Jaar van de Modder. Bos moet z'n muil houden en eens denken aan een collega die niet eens normaal over straat kan.quote:Op zondag 12 november 2006 21:10 schreef SCH het volgende:
Van mij mag het hoor. Maar doorzichtig is het wel. Maar ik vind het allemaal best, de campagne wordt met de dag triester.
Oh, Tsunami Wilders die er zo tuk op gaat dat hij bedreigd wordt. Schei toch uit man. Die onzin moet ook maar eens afgelopen zijn, kost klauwen met geld.quote:Op zondag 12 november 2006 21:12 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Hij is inhoudslozer dan ooit, maar 2002 was pas echt het Jaar van de Modder. Bos moet z'n muil houden en eens denken aan een collega die niet eens normaal over straat kan.
Van jou mag hij vermoord worden?quote:Op zondag 12 november 2006 21:13 schreef SCH het volgende:
Oh, Tsunami Wilders die er zo tuk op gaat dat hij bedreigd wordt. Schei toch uit man. Die onzin moet ook maar eens afgelopen zijn, kost klauwen met geld.
Dat arbeidschuwe gezindel in die kraakpanden ook!quote:Op zondag 12 november 2006 21:13 schreef SCH het volgende:
[..]
Die onzin moet ook maar eens afgelopen zijn, kost klauwen met geld.
Net als die mensen die liever in de sociale hangmat hangen en langs voedselbank gaan dan dat ze werken.quote:Op zondag 12 november 2006 21:32 schreef Het_hupt het volgende:
Dat arbeidschuwe gezindel in die kraakpanden ook!
Laat die ook maar eens aan het werk gaan.
En hup, weer zo'n wanstaltige en kwetsende one-liner.quote:Op zondag 12 november 2006 21:56 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Net als die mensen die liever in de sociale hangmat hangen en langs voedselbank gaan dan dat ze werken.
idd, en maar schreeuwen dat de uitkeringen omhoog moeten, en de meer verdienenden moeten inleverenquote:Op zondag 12 november 2006 21:56 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Net als die mensen die liever in de sociale hangmat hangen en langs voedselbank gaan dan dat ze werken.
Dit is minachting van de kiezer. Stelselmatig het debat uit de weg gaan. Om twee redenen.quote:Op zondag 12 november 2006 14:19 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Ja natuurlijk. Het debat moet gaan over het falen van je tegenstander, als dat even kan. En het kan.
idd, en dan even ter verduidelijking ik heb het hier over de mensen die wel kunnen werken maar het gewoon niet willen en op die manier dus gewoon misbruik maken van het sociale stelsel. en die zijn er genoeg in Nederland.quote:Op zondag 12 november 2006 22:07 schreef Het_hupt het volgende:
[..]
idd, en maar schreeuwen dat de uitkeringen omhoog moeten, en de meer verdienenden moeten inleveren![]()
Volgens mij maakt die collega het daar wel een beetje zelf naar. Ik ga de bedreigingen niet goed praten, maar constructief een probleem aanpakken is heel iets anders.quote:Op zondag 12 november 2006 21:12 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Hij is inhoudslozer dan ooit, maar 2002 was pas echt het Jaar van de Modder. Bos moet z'n muil houden en eens denken aan een collega die niet eens normaal over straat kan.
Je lijkt Bos wel.quote:Op zondag 12 november 2006 21:58 schreef SCH het volgende:
[..]
En hup, weer zo'n wanstaltige en kwetsende one-liner.![]()
Als ik Bos was geweest had ik mijn opmerking nu in getrokken heb hem nu alleen verduidelijkt en toegelichtquote:
Gut wat slap weer. Alleen van linkse partijen de uitspraken pakken.quote:
Als we dan ontopic kijken, wat doet Bos?quote:Op zondag 12 november 2006 22:56 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Gut wat slap weer. Alleen van linkse partijen de uitspraken pakken.![]()
Vriend, die ken ik ondertussen wel. Ik keur het af, maar ik heb er wel begrip voor. Je zou gewoon eens op moeten komen voor vrije meningsuiting en democratie.quote:Op zondag 12 november 2006 22:28 schreef ErikT het volgende:
Volgens mij maakt die collega het daar wel een beetje zelf naar. Ik ga de bedreigingen niet goed praten, maar constructief een probleem aanpakken is heel iets anders.
Als je het drie maanden geleden had gezegd was je helemaal the man, maar nu...quote:Op dinsdag 14 november 2006 10:52 schreef fokkersdelight het volgende:
Op zich geen opzienbarende uitspraak maar ik voorspel dat Wouter Bos gaat sneuvelen op deze verkiezingen.
Fd
Maar ben je het met me eens, dat Bos in een paar weken tijd, door eigen schuld, zijn krediet verspeeld?quote:Op dinsdag 14 november 2006 10:55 schreef Genverbrander het volgende:
[..]
Als je het drie maanden geleden had gezegd was je helemaal the man, maar nu...![]()
Mja deels. Ik was het wel eens met de analyse van Kay van der Linden bij Pauw & Witteman gisteren. Het ligt ook aan het feit dat CDA en VVD al een jarenlange campagne aan het voeren zijn om de geloofwaardigheid van Bos in twijfel te trekken. Het gaat er vrij smerig aan toe. Maar Bos speelt er zelf ook zeker een rol in. Het telegraaf-artikel is moordend geweest.quote:Op dinsdag 14 november 2006 10:58 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Maar ben je het met me eens, dat Bos in een paar weken tijd, door eigen schuld, zijn krediet verspeeld?
Hou nou toch op. Bos is net zo 'smerig' als de anderen. Hij heeft jarenlang het kabinet het vuur aan de schenen gelegd en daar ook flink van geprofiteerd. Maar nu het ineens slecht staat, kan meneer alleen maar janken.quote:Op dinsdag 14 november 2006 11:02 schreef Genverbrander het volgende:
[..]
Mja deels. Ik was het wel eens met de analyse van Kay van der Linden bij Pauw & Witteman gisteren. Het ligt ook aan het feit dat CDA en VVD al een jarenlange campagne aan het voeren zijn om de geloofwaardigheid van Bos in twijfel te trekken. Het gaat er vrij smerig aan toe. Maar Bos speelt er zelf ook zeker een rol in. Het telegraaf-artikel is moordend geweest.
CDA/VVD dan. Hebben 5 jaar lang geregeerd en kunnen alleen maar Bos aanvallen. Echt diep triest.quote:Op dinsdag 14 november 2006 11:35 schreef X. het volgende:
[..]
Hou nou toch op. Bos is net zo 'smerig' als de anderen. Hij heeft jarenlang het kabinet het vuur aan de schenen gelegd en daar ook flink van geprofiteerd. Maar nu het ineens slecht staat, kan meneer alleen maar janken.
Echt diep triest van Wouter Bush.
Pardon? Dat heet gewoon verkiezingsstrijd. En ze vallen echt niet alleen maar de PvdA aan. Dat is ronduit flauwekul.quote:Op dinsdag 14 november 2006 11:39 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
CDA/VVD dan. Hebben 5 jaar lang geregeerd en kunnen alleen maar Bos aanvallen. Echt diep triest.![]()
Kan je nagaan wat een zielig zooitje campagnevoeren is, als het normaal wordt gevonden dat mensen persoonlijk worden aangevallen...quote:Op dinsdag 14 november 2006 11:40 schreef X. het volgende:
[..]
Pardon? Dat heet gewoon verkiezingsstrijd. En ze vallen echt niet alleen maar de PvdA aan. Dat is ronduit flauwekul.
als je niet tegen campagnevoeren kunt, heb je niks te zoeken in de politiek.
Welkom in de echte wereld.quote:Op dinsdag 14 november 2006 12:01 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Kan je nagaan wat een zielig zooitje campagnevoeren is, als het normaal wordt gevonden dat mensen persoonlijk worden aangevallen...
Leer eens lezen. Ik zeg nergens dat ik begrip heb voor bedreigingen. Ik zeg dat Geert Wilders er een contraproductieve tactiek op na houdt.quote:Op maandag 13 november 2006 15:04 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Vriend, die ken ik ondertussen wel. Ik keur het af, maar ik heb er wel begrip voor. Je zou gewoon eens op moeten komen voor vrije meningsuiting en democratie.
Absoluut, en als ik een column zou schrijven in en krant met dezelfde ongenuanceerde teksten en eenzijdig benadering van de situatie, dan kan ik fluiten naar een jarenlange door de overheide betaalde bescherming. Laat Wilders maar eens beseffen dat het doen van uitspraken consequenties heeft, en dat je niet aan een stuk door naderen kunt blijven beledigen, zeker niet als je politicus bent in een regering van een land dat steeds verder verdeelt raakt door de ongenuanceerde aanpak van de verschillen onder zijn bevolkingquote:Op dinsdag 14 november 2006 13:19 schreef ErikT het volgende:
[..]
Leer eens lezen. Ik zeg nergens dat ik begrip heb voor bedreigingen. Ik zeg dat Geert Wilders er een contraproductieve tactiek op na houdt.
Dit is nog wel het ergste, dat het gewoon normaal wordt gevonden allemaal.quote:
tja, nu het puntje bij het paaltje moet komen blijkt hij toch maar weinig voor te stellen.quote:Op dinsdag 14 november 2006 10:58 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Maar ben je het met me eens, dat Bos in een paar weken tijd, door eigen schuld, zijn krediet verspeeld?
Inderdaad de PvdA zegt dat door het beleid van CDA doden vallen, hoe laag kun je zakken.quote:Op dinsdag 14 november 2006 15:47 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Dit is nog wel het ergste, dat het gewoon normaal wordt gevonden allemaal.![]()
quote:Geheim! Het uitgelekte memo voor Wouter Bos
dinsdag 14 november 2006 11:21
(Ik heb de geheime discussiepuntenlijst van het afgelopen weekend van het geheime PvdA-campagneteam anoniem toegestuurd gekregen, en die wil ik graag met u delen.)
Wout, ’t gaat kut en we moeten iets doen. Platte Jan is een ophitser van de eerste orde en in plaats van dat hij Jeepee aanpakt vreet hij ons op, de rotzak.
Dus, Wout, je moet je linkser voordoen dan je bent, en dus moet je nu gaan doen alsof het land op het punt staat failliet te gaan, onder water te lopen, te worden uitgezogen door de kapitalisten, een provincie van Bush te worden – whatever, als de kiezer maar bang wordt (pik gewoon een paar truukjes van Platte Jan).
Hieronder een paar voorstellen hoe je iedereen bang kunt maken, Wout. Gewoon wat roepen en er heel serieus bij kijken! Daar trappen altijd veel kiezers in (zie Platte Jan).
Het is nog niet te laat, we hebben nog negen dagen.
1. Negen dagen voor de verkiezingen: Wouter, beweer dat huurders 50 euro per maand meer moeten gaan betalen, en dan zul je zien wat er gebeurt! Weliswaar zijn de huren sinds 1959 nooit zo gering gestegen, maar als je met die vijftig euro gaat zwaaien moet het CDA uit de verdediging terugkomen en dat is altijd lastig.
2. Acht dagen voor de verkiezingen: Wouter, roep dat Nederland het armste land in de wereld is en dat Balkenende alleen de rijken steunt. Vergeet niet te zeggen dat de rijken rijker en de armen armer zijn geworden (klopt niet, maar de kiezers zijn dom) en dat het belastingtarief voor de rijken omlaag gaat wanneer het CDA verder regeert.
3. Zeven dagen voor de verkiezingen: Wouter, beweer dat je een coalitie wilt met PSV en RBC, en verklaar daarna dat het een grapje was! Alle lachers krijg je daarmee op de hand!
4. Zes dagen voor de verkiezingen: Wouter, beweer dat Nederland Indonesië gaat veroveren om er weer Nederlands-Indië van te maken. Balkenende zinspeelde daarop toen hij zijn opmerking over de VOC maakte, en je zult zien: hij komt er niet uit wanneer hij daarmee wordt geconfronteerd!
5. Vijf dagen voor de verkiezingen: Wouter, beweer dat Zalm alle mensen die minder dan 3 miljoen per jaar verdienen zwaarder wil belasten, zeg maar de armentax! Geheid haal je hiermee het Journaal!
6. Vier dagen voor de verkiezingen: Wouter, beweer dat Jan Peter, die fatsoensrakker, poedelnaakt met zijn vrouw in de Playboy zal verschijnen, net als Heleen van Royen met haar man. Alle bladen zullen erop duiken! Voordat dit uit de lucht is, zijn de verkiezingen al voorbij en heb je gescoord!
7. Drie dagen voor de verkiezingen: Wouter, beweer dat Rita Verdonk alle buitenlanders in de voetbalcompetitie naar huis zal sturen! De supporters breken het halve land af! Raak!
8. Twee dagen voor de verkiezingen: Wouter, scheer je haar af tot je een mooie glimmende knikker hebt, doe een glanzende stropdas om, verlaat je vrouw en verklaar dat je homo bent! Het Fortuyn Effect is voor jou!
9. Eén dag voor de verkiezingen: Wouter, verzilver je Shell-aandelen, koop een ticket naar de Seychellen, en neem een jaartje de tijd voor het schrijven van het boek 'Hoe ik de verkiezingen verloor van een Brabantse Trotskist en van een politieke kleuter die denkt dat Mama Mia het mooiste liedje in de wereld is'. Wordt een bestseller!
Beetje jammer deze opmerking weer. Versterkt weer eens het beeld dat ik heb van de standaard rechtse user hier, namelijk die van een blinde vink die alleen maar kan huilen op links maar weigert fouten van rechts te zien.quote:Op dinsdag 14 november 2006 16:31 schreef more het volgende:
[..]
Inderdaad de PvdA zegt dat door het beleid van CDA doden vallen, hoe laag kun je zakken.
[..]
quote:Stil maar, Woutertje! Kom maar bij Mark
Anders Wellebeeke
Zit toch niet zo te snotteren, Woutertje! Je moet niet huilen als je gepest wordt door Maxime. Kom maar bij Mark.
13 november 2006
O, je huilt om de vele voedselbankjes? Dat hoeft toch niet, Woutertje. Vind je het niet mooi als burgers elkaar helpen. Liefdadigheid hoeft heus niet afgedwongen te worden door de ome staat, hoor, lief ventje van me.
O jee, je bent ook zo verdrietig omdat de huurtjes straks worden vrijgelaten. Stil maar, Woutertje. Met hogere huurtjes wordt het interessanter om nieuwe huisjes te bouwen. Als er meer huisjes komen gaan de huurtjes juist omlaag, snap je?
Och arm, je bent bang dat niet iedereen een mooie oude dag krijgt? Maar Woutertje, dan moet je toch geen centjes gaan afpakken van andere oudjes?! Kereltje, je moet nog zo veel leren...
Het komt wel goed, Woutertje. Trek je niks aan van Maxime. En als je het even niet meer weet, joh, kom dan maar bij Mark. Ik help je wel, sympathiek ventje van me.
Zo blijft er van de vrijheid van meningsuiting alleen het recht van de grootste blaffer over. Zwakjes.quote:Op dinsdag 14 november 2006 13:47 schreef DivineJester het volgende:
Absoluut, en als ik een column zou schrijven in en krant met dezelfde ongenuanceerde teksten en eenzijdig benadering van de situatie, dan kan ik fluiten naar een jarenlange door de overheide betaalde bescherming. Laat Wilders maar eens beseffen dat het doen van uitspraken consequenties heeft, en dat je niet aan een stuk door naderen kunt blijven beledigen, zeker niet als je politicus bent in een regering van een land dat steeds verder verdeelt raakt door de ongenuanceerde aanpak van de verschillen onder zijn bevolking
Voordat er eer iemand over begint: Ik keur het afschieten van wie dan ook om zijn uitspraken niet goed, en kan het ook niet begrijpen, maar heb wel het besef dat je verantwoordelijk bent voor je eigen daden. Als je je daar te groot voor voelt, dan moet je de consequenties ook durven dragen.
Ik lees tussen de regels door. Ik ken deze Meulenbeltse taktieken wel.quote:Op dinsdag 14 november 2006 13:19 schreef ErikT het volgende:
Leer eens lezen. Ik zeg nergens dat ik begrip heb voor bedreigingen. Ik zeg dat Geert Wilders er een contraproductieve tactiek op na houdt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |