Nee, maar die zouden pas echt in de shit komen als de SP voor Robin Hood komt spelenquote:Op maandag 20 november 2006 16:43 schreef jank het volgende:
[..]
Die zijn er zat.. Ze verkiezen een eigen huis boven luxe..... niets mis mee toch?
quote:Op maandag 20 november 2006 16:51 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Nee, maar die zouden pas echt in de shit komen als de SP voor Robin Hood komt spelen
nou dat weerhoudt ze er ook niet van de huren te liberaliserenquote:Op maandag 20 november 2006 16:56 schreef NiGeLaToR het volgende:
[..]
![]()
Helemaal omdat je in die inkomensgroep de laatste jaren alles al mag bijbetalen, van je pensioen, ziektekosten tot dus nu de HRA... Vandaar dat ik zeg, niet alles tegelijk, nu weer even laten betijen en over 'n paar jaar weer iets aanpakken.
Inderdaad, das wel handig, want dan wilt iedereen helemaal z'n huurwoning uit. Gelukkig waren er goedkope koophuizen zat om in door te stromen, aangezien die mensen die daar wonen helemaal niet afhankelijk waren van de HRA.quote:Op maandag 20 november 2006 16:57 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
nou dat weerhoudt ze er ook niet van de huren te liberaliseren![]()
Dat vind ik echt schandalig van het CDA..quote:Op maandag 20 november 2006 16:57 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
ja toppiequote:Op maandag 20 november 2006 17:01 schreef NiGeLaToR het volgende:
[..]
Inderdaad, das wel handig, want dan wilt iedereen helemaal z'n huurwoning uit. Gelukkig waren er goedkope koophuizen zat om in door te stromen, aangezien die mensen die daar wonen helemaal niet afhankelijk waren van de HRA.
Zoals ik al zij, alles op z'n tijd en niet alles tegelijk
waarom dat wel en de HRA afschaffen niet als ik vragen magquote:
wat is er zo rigoutreus aan het SP plan ....?quote:Op maandag 20 november 2006 17:14 schreef budha het volgende:
Zo rigoureus te werk gaan als de SP zou willen moeten we dus vooral niet doen, maar het moet wel bespreekbaar zijn.
Van een staatsgereguleerd huursysteem dat 95% van de markt bepaald naar een percentage van 75% is net even wat genuanceerder dan roepen dat de huren geliberaliseerd worden.quote:Op maandag 20 november 2006 16:57 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
quote:Op maandag 20 november 2006 16:32 schreef Reya het volgende:
[..]
Hypotheekschuld is nog een van de minst gevaarlijke vormen van schuld, omdat er een solide onderpand is in de vorm van vastgoed. Een disproportioneel hoge nationale hypotheekschuld duidt wel op een overspannen huizenmarkt, waardoor de huizenprijzen relatief hoog zijn. En uiteraard geldt dat hoe hoger schulden zijn, hoe groter het risico dat mensen niet meer kunnen voldoen aan renteverplichtingen en de hypotheekverstrekker de schuld liquideert, waardoor mensen zonder huis komen te zitten.
Ja, dat zou het geval zijn zonder hypotheekrenteaftrek. Met de HRA is er een huizenbubbel ontstaan. Dat is zeer link, want wanneer de bubbel in elkaar dondert kan het blijken dat de schulden hoger zijn dan de echte waarde van het huis.quote:Hypotheekschuld is nog een van de minst gevaarlijke vormen van schuld
Alleen afschaffen voor het gedeelte boven de 350k noem jij rigoreus?quote:Op maandag 20 november 2006 17:14 schreef budha het volgende:
Zo rigoureus te werk gaan als de SP zou willen moeten we dus vooral niet doen, maar het moet wel bespreekbaar zijn.
Die zijn er zat.. Mijn ouders hebben bv een huis met 0,0 hypotheek. In het Oosten van het land is dat volgens mij onder ouderen vrij normaal...quote:Op maandag 20 november 2006 17:20 schreef pberends het volgende:
[..]
[..]
Ja, dat zou het geval zijn zonder hypotheekrenteaftrek. Met de HRA is er een huizenbubbel ontstaan. Dat is zeer link, want wanneer de bubbel in elkaar dondert kan het blijken dat de schulden hoger zijn dan de echte waarde van het huis.
Een gemiddeld huis is 254.000 euro en een gemiddelde hypotheek 150.000 euro. Stel dat de huizenprijzen 1/3 lucht (in België en Duitsland zijn dezelfde huizen 1/3 goedkoper) zijn door de HRA en omdat er weinig aanbod is, dan zou de gemiddelde prijs in werkelijkheid maar 170.000 euro zijn. De hypotheekschuld gaapt dus al tegen de echte waarde van huizen aan. Maar hoe hoog die bubbel is, is de vraag. Ook is het nog maar de vraag of er dan uberhaupt wel Nederlanders zijn die "een eigen huis" hebben.
Ja, maar verreweg de meeste wel dus.quote:Op maandag 20 november 2006 17:26 schreef jank het volgende:
[..]
Die zijn er zat.. Mijn ouders hebben bv een huis met 0,0 hypotheek. In het Oosten van het land is dat volgens mij onder ouderen vrij normaal...
maar bij de HRA is het opeens wel een probleem wanneer de bovenste 10% worden aangepakt.quote:Op maandag 20 november 2006 17:19 schreef budha het volgende:
[..]
Van een staatsgereguleerd huursysteem dat 95% van de markt bepaald naar een percentage van 75% is net even wat genuanceerder dan roepen dat de huren geliberaliseerd worden.
Overigens zijn de huren in de sociale sector echt niet hoog. Iedereen die recent een huis heeft gekocht en wat die persoon betaald aan aflossing kan dat beamen.
Een rijtjeshuis zonder onderhoudskosten en geen OZB voor een luttel bedrag van zo'n 450 a 500 euro is een schijntje vergeleken met wat je betaalt als je een vergelijkbaar huis koopt.
zoals eerder gezegd we zullen het in de VS binnenkort zien.quote:Op maandag 20 november 2006 17:20 schreef pberends het volgende:
[..]
[..]
Ja, dat zou het geval zijn zonder hypotheekrenteaftrek. Met de HRA is er een huizenbubbel ontstaan. Dat is zeer link, want wanneer de bubbel in elkaar dondert kan het blijken dat de schulden hoger zijn dan de echte waarde van het huis.
Een gemiddeld huis is 254.000 euro en een gemiddelde hypotheek 150.000 euro. Stel dat de huizenprijzen 1/3 lucht (in België en Duitsland zijn dezelfde huizen 1/3 goedkoper) zijn door de HRA en omdat er weinig aanbod is, dan zou de gemiddelde prijs in werkelijkheid maar 170.000 euro zijn. De hypotheekschuld gaapt dus al tegen de echte waarde van huizen aan. Maar hoe hoog die bubbel is, is de vraag. Ook is het nog maar de vraag of er dan uberhaupt wel Nederlanders zijn die "een eigen huis" hebben.
Dat zou best kunnen, door die lage rentes daar hebben ze eigenlijk ook een soort verkapte HRAquote:Op maandag 20 november 2006 17:36 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
zoals eerder gezegd we zullen het in de VS binnenkort zien.
Voor een ieder met aandelen via de NYSE is het maken dat je weg komt i.i.g..quote:Op maandag 20 november 2006 17:41 schreef pberends het volgende:
[..]
Dat zou best kunnen, door die lage rentes daar hebben ze eigenlijk ook een soort verkapte HRA. Alhoewel de rente nu toch weer flink omhoog getrokken is.
He. ik heb niet beweerd dat ik een voorstander ben van het liberaliseren van de huurmarkt. Met de huidige huizenprijzen en krapte op de woningmarkt gaat dat een drama worden.quote:Op maandag 20 november 2006 17:34 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
maar bij de HRA is het opeens wel een probleem wanneer de bovenste 10% worden aangepakt.![]()
En dat laatste weet ik uit de eigen situatiemijn ouders huren al sind begin jaren 80 een tamelijk groot (na een verbouwing) rijtjeshuis voor ¤250 p/m
(daar staat wel tegenover dat er echt niets aan onderhoud wordt gepleegd) ze hebben 10 jaar lang geprobeerd het te kopen maar daar zijn ze mee opgehouden dat zou ondertussen teveel gaan kosten.
Niet alleen aftoppen maar ook de aftrek beperken tot 42% en dit ook laten gelden voor bestaande gevallen terwijl die mensen een langdurige verplichting zijn aangegaan.quote:Op maandag 20 november 2006 17:25 schreef rebel6 het volgende:
[..]
Alleen afschaffen voor het gedeelte boven de 350k noem jij rigoreus?
Vanmorgen hoorde ik trouwens op de radio dat alweer een organisatie (de zoveelste) pleit voor hervormingen op dit gebied.
Maar nee, CDA en VVD steken hun kop in de grond en schuiven het probleem door naar de toekomst, terwijl de kosten van de HRA nog flink zullen doorstijgen de komende 4 jaar.![]()
Nee, geen persoonlijk gewin.quote:Op maandag 20 november 2006 17:11 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
waarom dat wel en de HRA afschaffen niet als ik vragen mag![]()
persoonlijk gewin![]()
zelfde geld voor koophuizen/hypothekenquote:Op maandag 20 november 2006 18:14 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Nee, geen persoonlijk gewin.
Huizen worden nu niet tegen de marktwaarde verhuurd. Dat moet afgelopen zijn.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |