abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_43721010
quote:
Op maandag 20 november 2006 16:43 schreef jank het volgende:

[..]

Die zijn er zat.. Ze verkiezen een eigen huis boven luxe..... niets mis mee toch?
Nee, maar die zouden pas echt in de shit komen als de SP voor Robin Hood komt spelen
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
  FOK!fotograaf maandag 20 november 2006 @ 16:56:15 #152
13368 NiGeLaToR
pi_43721191
quote:
Op maandag 20 november 2006 16:51 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Nee, maar die zouden pas echt in de shit komen als de SP voor Robin Hood komt spelen

Helemaal omdat je in die inkomensgroep de laatste jaren alles al mag bijbetalen, van je pensioen, ziektekosten tot dus nu de HRA... Vandaar dat ik zeg, niet alles tegelijk, nu weer even laten betijen en over 'n paar jaar weer iets aanpakken.
pi_43721251
quote:
Op maandag 20 november 2006 16:56 schreef NiGeLaToR het volgende:

[..]

Helemaal omdat je in die inkomensgroep de laatste jaren alles al mag bijbetalen, van je pensioen, ziektekosten tot dus nu de HRA... Vandaar dat ik zeg, niet alles tegelijk, nu weer even laten betijen en over 'n paar jaar weer iets aanpakken.
nou dat weerhoudt ze er ook niet van de huren te liberaliseren
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  FOK!fotograaf maandag 20 november 2006 @ 17:01:25 #154
13368 NiGeLaToR
pi_43721362
quote:
Op maandag 20 november 2006 16:57 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Inderdaad, das wel handig, want dan wilt iedereen helemaal z'n huurwoning uit. Gelukkig waren er goedkope koophuizen zat om in door te stromen, aangezien die mensen die daar wonen helemaal niet afhankelijk waren van de HRA.

Zoals ik al zij, alles op z'n tijd en niet alles tegelijk
pi_43721529
quote:

[..]

Dat vind ik echt schandalig van het CDA..
pi_43721574
Ik niet, goed plan
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_43721628
quote:
Op maandag 20 november 2006 17:01 schreef NiGeLaToR het volgende:

[..]

Inderdaad, das wel handig, want dan wilt iedereen helemaal z'n huurwoning uit. Gelukkig waren er goedkope koophuizen zat om in door te stromen, aangezien die mensen die daar wonen helemaal niet afhankelijk waren van de HRA.

Zoals ik al zij, alles op z'n tijd en niet alles tegelijk
ja toppie dat zijn de mensen die meer hebben moeten inleveren maar waar wel gewoon alles in sneltrein vaart wordt doorgeduwt
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
pi_43721680
quote:
Op maandag 20 november 2006 17:07 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Ik niet, goed plan
waarom dat wel en de HRA afschaffen niet als ik vragen mag

persoonlijk gewin
pi_43721756
Het spaargeld van de Nederlander zit voor een belangrijk deel in de hypotheek. Een ander substantieel deel van ons geld zit bij de pensioenfondsen die weer investeren in vastgoed.

Afschaffen van de HRA moet kunnen mits daar compensaties tegenover staan zoals die idiote overdrachtsbelasting, maar het moet dan wel met een enorme voorzichtigheid gebeuren.

Als de huizenmarkt gaat reageren op die afschaffing en de prijzen sterk gaan dalen, dan gaat het hier goed mis. Ons vermogen verdwijnt dan als sneeuw voor de zon. En daar hebben niet alleen de hogere inkomens last van.

Als de woningen minder waard worden dan de hypotheek, dan volgen er gedwongen verkopen. Beste voorbeeld hiervan is wat er in Zweden is gebeurt. Na het grotendeels afschaffen van de HRA stortte de economie in. Uiteindelijk zijn ze dit wel weer redelijk te boven gekomen al was het tegen een forse prijs. Maar inmiddels liggen de huizenprijzen in de steden soms 2x zo hoog dan voor het afschaffen van de HRA (inflatie niet meegerekend).

Zo rigoureus te werk gaan als de SP zou willen moeten we dus vooral niet doen, maar het moet wel bespreekbaar zijn.
pi_43721897
quote:
Op maandag 20 november 2006 17:14 schreef budha het volgende:

Zo rigoureus te werk gaan als de SP zou willen moeten we dus vooral niet doen, maar het moet wel bespreekbaar zijn.
wat is er zo rigoutreus aan het SP plan ....?
lijkt me een uitstekend plan, enerzijds een maximum van 350K instellen én vervolgens de overdrachtsbelasting afschaffen .... kunnen de mensen die toch dan liever kiezen voor een kleinere woning makkelijk hun meerwaarde snel 'nemen' ...

voor de rest zal die 150 of 200 euro per maand aan aftrekpost minder niet zoveel uitmaken en is prima opvangbaar voor mensen met hogere inkomens (nee, ik kan die domme opmerkingen van DAM over mensen met 3000 netto en hypotheken van 4 ton niet écht serieus nemen de 'levenswijsheid' van DAM is weer eens onbegrenst )
pi_43721910
quote:

[..]

Van een staatsgereguleerd huursysteem dat 95% van de markt bepaald naar een percentage van 75% is net even wat genuanceerder dan roepen dat de huren geliberaliseerd worden.

Overigens zijn de huren in de sociale sector echt niet hoog. Iedereen die recent een huis heeft gekocht en wat die persoon betaald aan aflossing kan dat beamen.

Een rijtjeshuis zonder onderhoudskosten en geen OZB voor een luttel bedrag van zo'n 450 a 500 euro is een schijntje vergeleken met wat je betaalt als je een vergelijkbaar huis koopt.
pi_43721947
quote:
Op maandag 20 november 2006 16:32 schreef Reya het volgende:

[..]

Hypotheekschuld is nog een van de minst gevaarlijke vormen van schuld, omdat er een solide onderpand is in de vorm van vastgoed. Een disproportioneel hoge nationale hypotheekschuld duidt wel op een overspannen huizenmarkt, waardoor de huizenprijzen relatief hoog zijn. En uiteraard geldt dat hoe hoger schulden zijn, hoe groter het risico dat mensen niet meer kunnen voldoen aan renteverplichtingen en de hypotheekverstrekker de schuld liquideert, waardoor mensen zonder huis komen te zitten.
quote:
Hypotheekschuld is nog een van de minst gevaarlijke vormen van schuld
Ja, dat zou het geval zijn zonder hypotheekrenteaftrek. Met de HRA is er een huizenbubbel ontstaan. Dat is zeer link, want wanneer de bubbel in elkaar dondert kan het blijken dat de schulden hoger zijn dan de echte waarde van het huis.
Een gemiddeld huis is 254.000 euro en een gemiddelde hypotheek 150.000 euro. Stel dat de huizenprijzen 1/3 lucht (in België en Duitsland zijn dezelfde huizen 1/3 goedkoper) zijn door de HRA en omdat er weinig aanbod is, dan zou de gemiddelde prijs in werkelijkheid maar 170.000 euro zijn. De hypotheekschuld gaapt dus al tegen de echte waarde van huizen aan. Maar hoe hoog die bubbel is, is de vraag. Ook is het nog maar de vraag of er dan uberhaupt wel Nederlanders zijn die "een eigen huis" hebben.
pi_43722055
quote:
Op maandag 20 november 2006 17:14 schreef budha het volgende:
Alleen afschaffen voor het gedeelte boven de 350k noem jij rigoreus?

Vanmorgen hoorde ik trouwens op de radio dat alweer een organisatie (de zoveelste) pleit voor hervormingen op dit gebied.

Maar nee, CDA en VVD steken hun kop in de grond en schuiven het probleem door naar de toekomst, terwijl de kosten van de HRA nog flink zullen doorstijgen de komende 4 jaar.
pi_43722086
quote:
Op maandag 20 november 2006 17:20 schreef pberends het volgende:

[..]

[..]

Ja, dat zou het geval zijn zonder hypotheekrenteaftrek. Met de HRA is er een huizenbubbel ontstaan. Dat is zeer link, want wanneer de bubbel in elkaar dondert kan het blijken dat de schulden hoger zijn dan de echte waarde van het huis.
Een gemiddeld huis is 254.000 euro en een gemiddelde hypotheek 150.000 euro. Stel dat de huizenprijzen 1/3 lucht (in België en Duitsland zijn dezelfde huizen 1/3 goedkoper) zijn door de HRA en omdat er weinig aanbod is, dan zou de gemiddelde prijs in werkelijkheid maar 170.000 euro zijn. De hypotheekschuld gaapt dus al tegen de echte waarde van huizen aan. Maar hoe hoog die bubbel is, is de vraag. Ook is het nog maar de vraag of er dan uberhaupt wel Nederlanders zijn die "een eigen huis" hebben.
Die zijn er zat.. Mijn ouders hebben bv een huis met 0,0 hypotheek. In het Oosten van het land is dat volgens mij onder ouderen vrij normaal...
pi_43722182
quote:
Op maandag 20 november 2006 17:26 schreef jank het volgende:

[..]

Die zijn er zat.. Mijn ouders hebben bv een huis met 0,0 hypotheek. In het Oosten van het land is dat volgens mij onder ouderen vrij normaal...
Ja, maar verreweg de meeste wel dus.
pi_43722289
quote:
Op maandag 20 november 2006 17:19 schreef budha het volgende:

[..]

Van een staatsgereguleerd huursysteem dat 95% van de markt bepaald naar een percentage van 75% is net even wat genuanceerder dan roepen dat de huren geliberaliseerd worden.

Overigens zijn de huren in de sociale sector echt niet hoog. Iedereen die recent een huis heeft gekocht en wat die persoon betaald aan aflossing kan dat beamen.

Een rijtjeshuis zonder onderhoudskosten en geen OZB voor een luttel bedrag van zo'n 450 a 500 euro is een schijntje vergeleken met wat je betaalt als je een vergelijkbaar huis koopt.
maar bij de HRA is het opeens wel een probleem wanneer de bovenste 10% worden aangepakt.

En dat laatste weet ik uit de eigen situatie mijn ouders huren al sind begin jaren 80 een tamelijk groot (na een verbouwing) rijtjeshuis voor ¤250 p/m (daar staat wel tegenover dat er echt niets aan onderhoud wordt gepleegd) ze hebben 10 jaar lang geprobeerd het te kopen maar daar zijn ze mee opgehouden dat zou ondertussen teveel gaan kosten.
pi_43722381
quote:
Op maandag 20 november 2006 17:20 schreef pberends het volgende:

[..]

[..]

zoals eerder gezegd we zullen het in de VS binnenkort zien.
pi_43722488
quote:
Op maandag 20 november 2006 17:36 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

zoals eerder gezegd we zullen het in de VS binnenkort zien.
Dat zou best kunnen, door die lage rentes daar hebben ze eigenlijk ook een soort verkapte HRA . Alhoewel de rente nu toch weer flink omhoog getrokken is.
pi_43722544
quote:
Op maandag 20 november 2006 17:41 schreef pberends het volgende:

[..]

Dat zou best kunnen, door die lage rentes daar hebben ze eigenlijk ook een soort verkapte HRA . Alhoewel de rente nu toch weer flink omhoog getrokken is.
Voor een ieder met aandelen via de NYSE is het maken dat je weg komt i.i.g..
pi_43722676
Deze is wel interessant;

RTL Video - Willem Middelkoop - Hyptheekschuld enorm opgelopen (update)

Hij spreekt over "een uniek experiment in de financiële wereld". Ook wordt er totaal niet meer naar het onderpand gevraagd bij verstrekking van de hypotheek, maar naar het salaris (mede dankzij de HRA dus).
pi_43722836
quote:
Op maandag 20 november 2006 17:34 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

maar bij de HRA is het opeens wel een probleem wanneer de bovenste 10% worden aangepakt.

En dat laatste weet ik uit de eigen situatie mijn ouders huren al sind begin jaren 80 een tamelijk groot (na een verbouwing) rijtjeshuis voor ¤250 p/m (daar staat wel tegenover dat er echt niets aan onderhoud wordt gepleegd) ze hebben 10 jaar lang geprobeerd het te kopen maar daar zijn ze mee opgehouden dat zou ondertussen teveel gaan kosten.
He. ik heb niet beweerd dat ik een voorstander ben van het liberaliseren van de huurmarkt. Met de huidige huizenprijzen en krapte op de woningmarkt gaat dat een drama worden.

Maar het ligt natuurlijk wel iets genuanceerder. Meer wilde ik niet zeggen
pi_43722898
quote:
Op maandag 20 november 2006 17:25 schreef rebel6 het volgende:

[..]

Alleen afschaffen voor het gedeelte boven de 350k noem jij rigoreus?

Vanmorgen hoorde ik trouwens op de radio dat alweer een organisatie (de zoveelste) pleit voor hervormingen op dit gebied.

Maar nee, CDA en VVD steken hun kop in de grond en schuiven het probleem door naar de toekomst, terwijl de kosten van de HRA nog flink zullen doorstijgen de komende 4 jaar.
Niet alleen aftoppen maar ook de aftrek beperken tot 42% en dit ook laten gelden voor bestaande gevallen terwijl die mensen een langdurige verplichting zijn aangegaan.

Dat is wel te rigoureus ja. Maar misschien wil je ook op de rest van het verhaaltje ingaan.

Zoals je kunt zien ben ik niet tegen het inperken van de HRA, maar ben ik erg bang voor de gevolgen die het kan hebben als je het niet goed doet. Een tweede Zweden zit niemand op te wachten.

[ Bericht 0% gewijzigd door budha op 20-11-2006 18:32:13 ]
pi_43722941
quote:
Op maandag 20 november 2006 17:11 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

waarom dat wel en de HRA afschaffen niet als ik vragen mag

persoonlijk gewin
Nee, geen persoonlijk gewin.

Huizen worden nu niet tegen de marktwaarde verhuurd. Dat moet afgelopen zijn.
pi_43723792
quote:
Op maandag 20 november 2006 18:14 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Nee, geen persoonlijk gewin.

Huizen worden nu niet tegen de marktwaarde verhuurd. Dat moet afgelopen zijn.
zelfde geld voor koophuizen/hypotheken
pi_43723828
Wel dus.

Ooit al gehoord dat een koophuis niet voor meer dan voor xxx.xxx verkocht mag worden?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')