Hahaquote:Op maandag 20 november 2006 13:32 schreef Gia het volgende:
[..]
Mensen met dergelijke huizen hebben vaak 2 auto's, gaan 2 x per jaar op vakantie. De kinderen zitten op paardrijden (eigen paarden, uiteraard) en hockey en de ouders tennissen en golfen.
Ik zie wel bezuinigingsmogelijkheden om die 250 per maand op te vangen.

Dat nieuwsbericht legt haarfijn het probleem bloot. De Nederlandse huizenbezitters zitten tot over hun oren in de schulden, als gevolg van de torenhoge huizenprijzen, cq. hoge hypotheken die ze afsluiten. VerDRIEvoudigd in tien jaar tijd. Als dit zo doorgaat, zijn we over een paar jaar nog veel verder van huis.quote:Op maandag 20 november 2006 13:19 schreef pberends het volgende:
Mooi systeem, dat HRA.

Niet? Hier in Helmond heb je anders hele wijken vol met dat soort mensen (dierdonk, brandevoort, zwanenbeemd). Als je erdoorheen rijdt, zie je geheid wel weer een joch fietsen met een hockeystick op zijn rug. De Helmondse golfclub heeft ook geen gebrek aan leden.quote:Op maandag 20 november 2006 13:33 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Haha.
Dit is wel grappig.
en het slaat werkelijk nergens op

Juist... en die mensen maar klagen over uitkeringstrekkers die op HUN kosten leven...quote:Op maandag 20 november 2006 13:26 schreef KroJo het volgende:
[..]
hoe moeilijk is het te begrijpen dat als een villabewoner een dwangverkoop aan zou moeten gaan, omdat hij er 250 euro in de maand op achteruitgaat, de fout niet de beperking van de HRA is, maar die villabewoner zélf duidelijk boven zijn stand heeft gewoond en kennelijk ook op overheidskosten ...

En terecht. Maar dat is een andere discussie.quote:Op maandag 20 november 2006 13:40 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Juist... en die mensen maar klagen over uitkeringstrekkers die op HUN kosten leven...
![]()

Waarom zouden ze dat doen? Op het moment dat de HRA wordt afgeschaft gooien de banken het gespaarde geld van de schuld af.quote:Op maandag 20 november 2006 13:28 schreef Gia het volgende:
Denk trouwens dat de meeste mensen met die hoge hypotheken echt wel aflossen, dus dat bedrag wordt toch al minder. Moeten ze gewoon iets meer aflossen, binnen de grenzen van 20 % per jaar.

Tja, das toch wat mensen doen. Ik ben er geen voorstander van om deze mensen in de kou te zetten.quote:Op maandag 20 november 2006 13:26 schreef KroJo het volgende:
hoe moeilijk is het te begrijpen dat als een villabewoner een dwangverkoop aan zou moeten gaan, omdat hij er 250 euro in de maand op achteruitgaat, de fout niet de beperking van de HRA is, maar die villabewoner zélf duidelijk boven zijn stand heeft gewoond en kennelijk ook op overheidskosten ...

Tis ietwat kortzichtig gedacht.quote:Op maandag 20 november 2006 13:39 schreef Gia het volgende:
[..]
Niet? Hier in Helmond heb je anders hele wijken vol met dat soort mensen (dierdonk, brandevoort, zwanenbeemd). Als je erdoorheen rijdt, zie je geheid wel weer een joch fietsen met een hockeystick op zijn rug. De Helmondse golfclub heeft ook geen gebrek aan leden.
En je wilt toch niet beweren dat die mensen niet 2 auto's hebben en twee keer per jaar op vakantie gaan!
Niks overdreven aan. Het is gewoon zo. En dan heb ik het nog maar over Helmond! Hoe zal dat in Wassenaar zijn?

wat zou je zeggen als bv de kosten van de WAO-uitkeringen in korte tijd verdriedubbelden en waarschijnlijk enorm snel verder stijgen...quote:Op maandag 20 november 2006 13:45 schreef livEliveD het volgende:
[..]
Tja, das toch wat mensen doen. Ik ben er geen voorstander van om deze mensen in de kou te zetten.

niemand zegt hier ook dat de HRA in één keer afgeschaft moet worden ...quote:Op maandag 20 november 2006 13:56 schreef bleiblei het volgende:
Maar zo ff in 1 klap zonder fatsoenlijke regeling de boel afschaffen kan simpelweg niet.
quote:Op maandag 20 november 2006 14:04 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Zelf financieren is goedkoper dan lenen

dat is natuurlijk een ultiem laag voorbeeld rendement, natuurlijk kun je probleemloos kiezen voor hogere rendementen (al moet je altijd goed afwegen hoeveel risico je wilt aangaan, 'verlies je' ben je natuurlijk wel degelijk flink de pineut, omdat je dan je hypotheek niet meer kunt aflossen)..quote:

lees mn vorbeeld nog ens?quote:Op maandag 20 november 2006 14:39 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Je moet eens lezen hoe het verlopen is met beleggingshypotheken.

Volgens mij is dit niet per definitie waar. Als je 4 ton op de bank hebt en je wilt een huis van 4 ton dan kun je hier best een hypotheek op afsluiten tegen de 4,5% Mits je maar minimaal 5,7% rente pakt op die 4 ton van je spaarrekening (4,5% + 1,2% vermogensbelasting). Voordeel is wel dat je dan van hypotheekrente aftrek kunt genieten.quote:Op maandag 20 november 2006 14:39 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Jij kan rekenen wat je wil maar met eigen geld een huis kopen is altijd voordeliger dan het doen met vreemd geld.
Alleen kan bijna niemand het

Dit is echt niet waar hoor. IK zal even een paar goede links opzoekenquote:Op maandag 20 november 2006 14:39 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Jij kan rekenen wat je wil maar met eigen geld een huis kopen is altijd voordeliger dan het doen met vreemd geld.
Alleen kan bijna niemand het

Die mensen komen dus niet in de problemen als de HRA boven 350 000 euro wordt afgeschaft, omdat ze nog voldoende bezuinigingsposten hebben.quote:Op maandag 20 november 2006 13:47 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Tis ietwat kortzichtig gedacht.
Ik ken massa's mensen die uit een heul normaal milieu komen die hockeyen, 2 auto's rijden, elk jaar op wintersport en zomervakantie gaan.
Ook die zullen er geen boterham minder om eten als de HRA boven de 350 000 euro wordt afgeschaft.quote:Maar ook massa's mensen (zoals mijn ouders) die niets te klagen hebben wat onderkomen/inkomen betreft die de afgelopen jaren niet op vakantie zijn geweest, nog nooit gewintersport hebben, bij ons thuis is er niemand die golft, paardrijd, hockeyt (en okee, mijn moeder tennist).
Ik heb het dan ook over mensen die met een te klein inkomen een te duur huis kopen en voor de standing dan ook op sporten als Golf gaan, die nogal prijzig zijn. Die mensen moeten niet klagen wanneer ze hun huis niet meer kunnen betalen, bij een gedeeltelijke afschaffing van de HRA, omdat ze in principe al boven hun stand wonen en er inderdaad zaken zijn waarop bezuinigd kan worden.quote:Kortom, enorm kortzichtig geblaat. Ja, er zijn inderdaad mensen met veel geld die die bezigheden er op na houden. Maar ik kan je vertellen dat op een beetje hockeyclub/golfvereniging en wintersportoord 60 á 70% modaal of modaal beetje+ is en 30 á 40% ruim bovenmodaal.

| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |