*topic hijack*quote:Bedankt, ga het zaterdag maken, wordt een marinade met soja. Als het lukt om vrijdag naar Schmidt te gaan, lukt het wel om 24 uur te marineren. Anders zaterdag ochtend vroeg naar Schmidt en daarna meteen in marinade. Moet wel goed verse tonijn zijn, neem ik aan, om het rauw te kunnen eten?
Dan toch maar beter 's ochtends kopen en dan marineren. Paar uurtjes per zijde zal dan wel ruimschoots genoeg.quote:Op dinsdag 31 oktober 2006 13:36 schreef Tha_Butcha het volgende:
[..]
*topic hijack*
Moet idd goede verse tonijn zijn. Schmidt heeft altijd wel goede vis (maar daar betaal je dan ook voor). Vis moet niet naar vis ruiken, en de ogen moeten glanzen. Verder - zoals piet zei - 24u is veel, omdat het wordt gegaard door de azijn, citroensap had ook gekund, zolang het maar zuur is.
En zo lang, dan kan je het net zo goed bakken.
Kruiden? Geen idee, maar in mijn nassie gaat trassiequote:Op dinsdag 31 oktober 2006 14:16 schreef janatwork het volgende:
Piet... welke kruiden mogen er volgens jou echt niet ontbreken in nasi goreng
Lekker is natuurlijk anders.quote:Op dinsdag 31 oktober 2006 15:47 schreef SHE het volgende:
In het vorige topic vroeg iemand hoe je rauwe tonijn marineert, zodat het iets gaart.
Heel simpel. met een shitload aan citroen. Zuur zorgt ervoor dat de rauwe tonijn iets gaart.
Dus je houdt 1 kant eigenlijk helemaal rauw en 1 kant gaar?quote:Op dinsdag 31 oktober 2006 16:16 schreef SHE het volgende:
Ik laat 'm altijd 3 cm omhoog garen ( je legt de steak dus in pan, geen vet..nada )
heel hoog vuur en je ziet dan langzaam van onderen het vlees wit worden..bij een cm of 3 van onderen wit , haal ik 'm eruit, zet 'm op een mooie salade en dan alleen flink wat lombok peper uit de molen en wat zeezout. Heerlijk![]()
Is eigenlijk wat jij doet alleen dan van onder naar boven
Ik doe het zo omdat het er bijzonder presentabel uit ziet en je de tonijn vrnl. rauw eet.
In feit wel..je krijgt helft wit en een heflt roze...ziet er echt heel geinig uit.quote:Op dinsdag 31 oktober 2006 16:22 schreef sanger het volgende:
[..]
Dus je houdt 1 kant eigenlijk helemaal rauw en 1 kant gaar?
Maar je ziet natuurlijk maar 1 kant dan? Het is dan toch de bovenkant roze, de onderkant wit?quote:Op dinsdag 31 oktober 2006 16:24 schreef SHE het volgende:
[..]
In feit wel..je krijgt helft wit en een heflt roze...ziet er echt heel geinig uit.
En bij de juiste tonijnsoort maakt het geen flaus aus of je'm rauw of gaar eet..ik vind zelf rauw net ff lekkerder.
Al is deze dan niet helemaal rauw meer natuurlijk
Chutney is een bijgerecht uit de Indiase keuken, vergelijk het met tafelzuur.quote:Op dinsdag 31 oktober 2006 16:47 schreef UIO_AMS het volgende:
Bij de kaas en worstzaak bij mij om de hoek zag ik laatst allerlei flessen chutney staan. Nieuwsgierig als ik ben, vroeg ik aan de verkoper wat ik nou eigenlijk moet doen met chutney. Op de kaas smeren was het antwoord. Nu betwijfel ik of dat ooit de bestaansreden van chutney was. Dus mijn vraag is: wat doe ik met chutney?
Aha. En dat kan dus bij alle Indiase gerechten? Ik meen bij de slager ook wel eens gehaktballetjes in chutney te hebben gezien. Ik neem aan dat in dat geval de chutney verwarmd moet worden, maar als het als tafelbijgerecht geserveerd wordt kan het koud. Wat een verrassend veelzijdig iets, dat chutney. Bedankt voor je antwoord.quote:Op dinsdag 31 oktober 2006 17:02 schreef Pietverdriet het volgende:
Chutney is een bijgerecht uit de Indiase keuken, vergelijk het met tafelzuur.
Je kan het overal bij eten, wat jij lekker vind.quote:Op dinsdag 31 oktober 2006 17:09 schreef UIO_AMS het volgende:
[..]
Aha. En dat kan dus bij alle Indiase gerechten? Ik meen bij de slager ook wel eens gehaktballetjes in chutney te hebben gezien. Ik neem aan dat in dat geval de chutney verwarmd moet worden, maar als het als tafelbijgerecht geserveerd wordt kan het koud. Wat een verrassend veelzijdig iets, dat chutney. Bedankt voor je antwoord.
Heb je daar misschien een paar lekkere recepten van?quote:Op dinsdag 31 oktober 2006 17:02 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Chutney is een bijgerecht uit de Indiase keuken, vergelijk het met tafelzuur.
Mmm, piet maakt je af, als ie ziet dat je dit in "zijn" topic pleurt, maar goed.quote:Op dinsdag 31 oktober 2006 22:19 schreef Khadgar het volgende:
Ik zoek inspiratie, kan iemand mij hieraan helpen? Geen 'over the top', geen 'minimalist'. Gewoon lekker eten. Italiaans, Aziatisch, Mexicaans, het maakt me niet uit, geef me alsjeblieft een leuke tip!
Neequote:Op dinsdag 31 oktober 2006 18:59 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Heb je daar misschien een paar lekkere recepten van?
Klinkt prima zo, vergeet het vet nietquote:Op dinsdag 31 oktober 2006 23:22 schreef MoreMark het volgende:
Dit weekend wil ik biefstuk maken met aardappeltjes in schil. (Tenzij jullie een ander goed idee hebben om er qua aardappeltjes bij te doen, en het recept daarvoor niet té ingewikkeld is)
Normaal gebruik ik uit luiheid gewoon van die diepvries aardappelpartjes van Aviko. Maar ik wil ze nu graag zelf maken, hoe kan ik dit het beste doen? Gewoon aardappels schoonmaken, in stukken snijden en vervolgens in de oven zetten totdat ze gaar zijn? Of moet het anders?
Alvast bedankt
Je kunt speciale aardappeltjes ervoor kopen. Deze zijn al wat kleiner. Bijna krieltjes. Deze kook je eerst, om ze vervolgens in schijfjes/blokjes of partjes te snijden. Hierna opbakken.quote:Op dinsdag 31 oktober 2006 23:22 schreef MoreMark het volgende:
Dit weekend wil ik biefstuk maken met aardappeltjes in schil. (Tenzij jullie een ander goed idee hebben om er qua aardappeltjes bij te doen, en het recept daarvoor niet té ingewikkeld is)
Normaal gebruik ik uit luiheid gewoon van die diepvries aardappelpartjes van Aviko. Maar ik wil ze nu graag zelf maken, hoe kan ik dit het beste doen? Gewoon aardappels schoonmaken, in stukken snijden en vervolgens in de oven zetten totdat ze gaar zijn? Of moet het anders?
Alvast bedankt
Hoelang in de oven op welke temp? Ga ik het proberenquote:Op donderdag 2 november 2006 11:55 schreef SHE het volgende:
zonde, in de oven is lekkerder. paar grove stukken sjalot en knof ertussen doen en je hebt geniale aardappels in jasje. ( de sjalot en knof er tussenuit halen als ze klaar zij n )
wel de juiste aardappel nemen, een beetje kruimige met een mooie strakke schil. Geen knokige piepers dus, die zijn lelijk.
Oef, ik ben altijd slecht in voorafgestelde tijden, maar afhankelijk van de aardappel tussen de 30 en 40 minuten, op 200 graden.quote:Op donderdag 2 november 2006 11:58 schreef sanger het volgende:
[..]
Hoelang in de oven op welke temp? Ga ik het proberen
Jammerquote:
* Tha_Butcha agrees with SHEquote:Op donderdag 2 november 2006 12:16 schreef SHE het volgende:
Oh en Piet, even een vraagje over aioli waar ik over in conclaaf ben met mams.
wat doe je als je aioli schift? mijn moeder zegt , deel weggooien, overdoen in andere schaal en langzaam olie bijroeren.
Ik zeg; dooier erbij doen..wie heeft gelijk?
( de mijne is gaan schiften omdat ik zo dom was eieren direct uit de koeling te gebruiken, aangezien 1 of andere slimmerik ze in de koeling had gelegd)
nieuwe dooier pakken.... en de geschifte aioli gebruiken als zijnde olie....quote:Op donderdag 2 november 2006 12:16 schreef SHE het volgende:
wat doe je als je aioli schift? mijn moeder zegt , deel weggooien, overdoen in andere schaal en langzaam olie bijroeren.
( de mijne is gaan schiften omdat ik zo dom was eieren direct uit de koeling te gebruiken, aangezien 1 of andere slimmerik ze in de koeling had gelegd)
Bij stoofgerechten met dekselquote:Op vrijdag 3 november 2006 12:48 schreef Heufje het volgende:
Ik zie wel een sin recepten voor stoofgerechten dat je deze in de pan op lage temperatuur (90 graden) kunt laten garen in de oven. Zag het laatst bijvoorbeeld ook bij Herman Helpt, die zette het voor zo'n 4 uur in de oven.
Maar doe je dit het beste met of zonder de deksel op de pan?
Alternatief is proberen met een staafmixer of blender, daar kan je hem modern mee reddenquote:Op donderdag 2 november 2006 12:16 schreef SHE het volgende:
Ontdooien (belangrijk) en dan in de oven bij 150 graden tot ze gaar zijn.quote:Op dinsdag 14 november 2006 15:18 schreef Piles het volgende:
Ik heb in de diepvries nog een pakketje verse spare-ribs liggen (gemarineerd, niet voorgegaard). Hoe kan ik die het beste klaarmaken?
Niet te moeilijk hoop ik, want zo'n topkok ben ik niet![]()
Dat moet niet te moeilijk zijnquote:Op dinsdag 14 november 2006 15:31 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ontdooien (belangrijk) en dan in de oven bij 150 graden tot ze gaar zijn.
Dooiers kan je weglaten, net als de boter en het water.quote:Op zaterdag 18 november 2006 22:06 schreef Leintjeuh het volgende:
Hmm ik heb ook een vraagje. Ik maak af en toe chocolademousse, maar hij valt altijd zo zwaar. Mijn recept bestaat uit: 250 gram pure chocolade, 5 gesplitste eieren, 30 gram roomboter en 4 eetlepels water. Ik mik de chocolade met water en boter in een pan, smelt het, en roer er dan 1 voor 1 de ei-dooiers doorheen. Dan sla ik de eiwitten super-stijf en roer ik de eiwitten door het choco-mengsel heen.
Wat moet ik nou doen om het minder zwaar te maken? Minder dooiers erdoor? Minder chocolade? Ik weet het echt niet...
Marsala aan de kook brengen, met wat fond. Room erbij, afsmaken, eventeel wat binden. Afmonteren met een kluit boter.quote:Op zaterdag 18 november 2006 19:00 schreef deffie het volgende:
Ik vroeg me af of je een recept weet voor een goeie marsala wijn roomsaus.
Ik heb eindelijk de marsala wijn, en gisteren wat recepten gezocht.
Ik heb het laatst in een restaurant geproefd en ik wil iets soortgelijks.
De saus was zalm kleurig en het leek erop of er dus room bij zat.
Mijn bedoeling is om aanstaande maandag een voortreffelijke saus voor te zetten.
Alvast bedankt!
Er zijn verschillende oorzaken te bedenkenquote:Op dinsdag 21 november 2006 15:54 schreef Badmintonner het volgende:
Oke niet een vraag over iets klaar te maken..maar een vraagje over Parmezaanse kaas. Je hebt van die bakjes in de supermarkt met Italiaanse sla mix, met dressing, croutons en parmezaanse kaas. De kaas in de bakjes smaakt veel minder sterk dan diegene die je zelf raspt van een blok parmezaanse kaas...Nu is mijn vraag, zijn er verschillende sterktes in de smaak? Zo niet, hoe kan het dat ze in die bakjes anders smaken?
In de oven 25 minuten op 180 graden en daarna nog 25 minuten op 100 Graden. (Ik ga wel van een hete lucht oven uit)quote:Op vrijdag 24 november 2006 20:17 schreef Richie_Rich het volgende:
Ik heb een rosbief van ongeveer een pond, hoe kan ik dit het beste en lekkerst bereiden? In de oven, in de pan?
Klinkt goed, vooraf peper en/of zouten? en kan het dan gewoon in een overschaal oid.quote:Op zaterdag 25 november 2006 12:00 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
In de oven 25 minuten op 180 graden en daarna nog 25 minuten op 100 Graden. (Ik ga wel van een hete lucht oven uit)
Lekker met rode wijn saus
Peper wel een een scheut rode wij er bij. Zout moet je pas doen tijdens het opdienen anders droogt het vlees uitquote:Op zaterdag 25 november 2006 19:18 schreef Richie_Rich het volgende:
Klinkt goed, vooraf peper en/of zouten? en kan het dan gewoon in een overschaal oid.
Prima methode idd, hij smaakte heerlijk namelijkquote:Op zaterdag 25 november 2006 12:00 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
In de oven 25 minuten op 180 graden en daarna nog 25 minuten op 100 Graden. (Ik ga wel van een hete lucht oven uit)
Lekker met rode wijn saus
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |