abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  † In Memoriam † donderdag 12 oktober 2006 @ 12:39:42 #1
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_42606994
quote:
12 oktober 2006, 10:48 (43 reacties)

STAPHORST (ANP) - Voedselbanken zouden moeten worden afgeschaft. Dat vindt Dik Vedder, gemeenteraadslid voor de ChristenUnie in Staphorst. Volgens Vedder is het onacceptabel dat de maatschappij zelf een politiek probleem moet oplossen.
Hij bevestigde donderdag een bericht hierover in het Nederlands Dagblad. Het raadslid bracht zijn standpunt deze week naar voren in de gemeenteraad. ,,Het gaat in dit geval om onze gemeente, maar ik zeg altijd: Wat goed is voor Staphorst, is goed voor Nederland.''

Vedder vindt dat de gemeenten zich over de mensen moet ontfermen die onvoldoende geld hebben om boodschappen te doen. In Staphorst maken minder dan tien mensen gebruik van een voedselbank. ,,Ik begrijp dat het voor grotere gemeenten een ander verhaal is. Maar het kan niet zo zijn dat beleidsmakers het probleem accepteren, omdat de maatschappij een oplossing organiseert.''Bon

Het raadslid schetst het beeld van een inwoner die zijn fiets tegen een groot en duur stadhuis zet om daar een bon op te halen voor de voedselbank. ,,Het geld dat de gemeente bespaart, gaat naar iets anders. Dat moet maar afgelopen zijn.'' De gemeenteraad in Staphorst komt in november op het standpunt van Vedder terug.

Wethouder Robert Blom (VVD) in Alphen aan den Rijn noemde de voedselbank vorige maand een symptoom van armoede waarin de gemeente geen geld moet investeren. Het college trekt daarom 25.000 euro uit om te onderzoeken waarom zich in de gemeente een voedselbank bevindt. Volgens Blom moet de bank in het voorjaar van 2007 overbodig zijn.
Waarom zou de rgemeente moeten zorgen voor de boodschappen van hun inwoners? Is het juist niet goed dat er door burgerinitiatieven voedselbanken zijn ontstaan? Het *zorgen* voor de medemens, het sociale...

Uiteraard is het schrijnend dat sommige gezinnen extreem krap zitten door allerlei oorzaken máár ik denk dat je je ook moet realiseren dat meer geld géén oplossing is. Dat extra geld kan men weer gaan gebruiken voor allerlei verslavingen waardoor het probleem nooit zal worden opgelost. Is het niet beter om de schuldproblematiek eens grondig te onderzoeken?
pi_42607122
quote:
Op donderdag 12 oktober 2006 12:39 schreef Loedertje het volgende:

[..]

Waarom zou de rgemeente moeten zorgen voor de boodschappen van hun inwoners? Is het juist niet goed dat er door burgerinitiatieven voedselbanken zijn ontstaan? Het *zorgen* voor de medemens, het sociale...

Uiteraard is het schrijnend dat sommige gezinnen extreem krap zitten door allerlei oorzaken máár ik denk dat je je ook moet realiseren dat meer geld géén oplossing is. Dat extra geld kan men weer gaan gebruiken voor allerlei verslavingen waardoor het probleem nooit zal worden opgelost. Is het niet beter om de schuldproblematiek eens grondig te onderzoeken?
Idd. Beter besteed geld wel. Als jij bijvoorbeeld eens wist voor wat voor onzin de gemiddelde gemeente duizenden euro's aan subsidie uittrekt, dan is het beschamend dat die paar honderd mensen (in een grote gemeente) die voor minder geholpen zijn in de kou blijven staan.
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_42607192
De jumbo doet overigens ook goed werk. Gratis weggeven van eten als het nog maar twee dagen houdbaar is. Dit is de commerciele oplossing van het probleem.
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Hadîs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
pi_42607296
quote:
Dat extra geld kan men weer gaan gebruiken voor allerlei verslavingen waardoor het probleem nooit zal worden opgelost. Is het niet beter om de schuldproblematiek eens grondig te onderzoeken?
ja hoor, gaat die weer .. lekker suggestief weer .. al die mensen hebben de problemen allemaal aan zichzelf te danken, zal wel door hun verslavingen komen .. pff

betaal jij maar eens door omstandigheden 3 maanden je rekeningen niet, de bijkomende aanmanings- en deurwaarderskosten zijn genoeg om je voor jaren de nek om te draaien
pleased to meet you
pi_42607397
quote:
Op donderdag 12 oktober 2006 12:45 schreef Mwanatabu het volgende:

[..]

Idd. Beter besteed geld wel. Als jij bijvoorbeeld eens wist voor wat voor onzin de gemiddelde gemeente duizenden euro's aan subsidie uittrekt, dan is het beschamend dat die paar honderd mensen (in een grote gemeente) die voor minder geholpen zijn in de kou blijven staan.
De gemeente Landgraaf heeft tegen de skiberg aan trappen aangelegd. Kosten: over de 300.000.

Landgraaf is zeer vergrijsd -> oude mensen lopen die trappen niet op, en de jeugdigen al helemaal niet. Misschien een enkele hondenbezitter. Daarbij heeft Landgraaf ook een voedselbank. Wethouder Erfkempers hoofd op een stok met zijn megalomane ideeen. Hij wil nu ook een of andere attractiepark gaan aanleggen...

En dan is het niet gek dat de gemeente jaren onder curatele heeft gestaan wegens financieel wanbeleid. Zal me niks verbazen als dat nog steeds zo is.

Anyway: ik heb gehoord dat bedrijven in de sector van de voedselvernietiging, failliet gaan vanwege de voedselbanken... hoe ironisch is dat wel niet
  † In Memoriam † donderdag 12 oktober 2006 @ 12:59:28 #6
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_42607522
quote:
Op donderdag 12 oktober 2006 12:51 schreef moussie het volgende:

[..]

ja hoor, gaat die weer .. lekker suggestief weer .. al die mensen hebben de problemen allemaal aan zichzelf te danken, zal wel door hun verslavingen komen .. pff
Doorgaans (lees dat woord aub drie keer) komt het inderdaad door een achterliggend probleem (drank/drugs/gokverslavingen) en juist daarom is het niet echt verstandig om EXTRA geld te geven omdat daarmee het boodschappen-eten-probleem NIET is opgelost...
quote:
betaal jij maar eens door omstandigheden 3 maanden je rekeningen niet, de bijkomende aanmanings- en deurwaarderskosten zijn genoeg om je voor jaren de nek om te draaien
Zie je mij ergens schrijven dat dat niet zo is
Ook die beroepstak zou eens grondig moeten worden onderzocht...mensen die inderdaad door wat voor reden dan ook opgezadeld zitten met zoveel extra *administratieve* kosten waardoor ze het ene gat met het andere proberen te dichten.
pi_42607685
quote:
Op donderdag 12 oktober 2006 12:59 schreef Loedertje het volgende:

[..]

Doorgaans (lees dat woord aub drie keer) komt het inderdaad door een achterliggend probleem (drank/drugs/gokverslavingen) en juist daarom is het niet echt verstandig om EXTRA geld te geven omdat daarmee het boodschappen-eten-probleem NIET is opgelost...
[..]
Neen, de grootste veroorzaker van bijstandswaardige armoe zijn zaken als werkgelegenheid en scheidingen als dan niet icm schulden.
quote:
Zie je mij ergens schrijven dat dat niet zo is
Ook die beroepstak zou eens grondig moeten worden onderzocht...mensen die inderdaad door wat voor reden dan ook opgezadeld zitten met zoveel extra *administratieve* kosten waardoor ze het ene gat met het andere proberen te dichten.
Absoluut.
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
  † In Memoriam † donderdag 12 oktober 2006 @ 13:17:09 #8
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_42608041
quote:
Op donderdag 12 oktober 2006 13:05 schreef Mwanatabu het volgende:

[..]

Neen, de grootste veroorzaker van bijstandswaardige armoe zijn zaken als werkgelegenheid en scheidingen als dan niet icm schulden.
De reden dat gas/water/licht worden afgesloten en men geen geld meer heeft om te eten komt simpelweg niét door de hoogte van de uitkeringen laat dat even duidelijk zijn.
Er zijn veel oorzaken waaronder idd de door jou genoemde zaken .

Ik vraag mij dan ook af hoe die gemeentes (de politiek) dit probleem willen gaan oplossen. Nu is het zo dat de vertrekkers van het voedsel dit louter doen zonder winstbejag, stel dat de gemeente en de politiek zich ermee gaat bemoeien, denk je dat dat dan zo blijft of gaat het net als de medicinale wiet dan een heel ander verhaal worden en reserveren ze geld uit het algemene potje voor boodschappendozen...krijgt het hele zooitje dan een commercieel tintje?

Het gaat nu toch prima? Overschotten worden gebruikt ipv vernietigd.

Wat wél belangrijk is (denk ik) is het achterliggende probleem goed aan te pakken, waarom heeft iemand de voedselbank nodig, kun je (behalve de wsnp) ook iets doen aan bijvoorbeeld de dingen uit de posting van Moussie..rentestop op schulden van mensen die hulp vragen, de bijkomende kosten (administratieve/gerechtsdeurwaarders/incasso) beperken ..
pi_42608050
Voedselbanken...
quote:
De voedselbank

De voedselbank van Hans en Ellie de Groot in Tilburg bestaat 10 jaar. Tienduizenden kommen soep werden al weggeven aan eenieder die zijn hand op komt houden. En dat worden er steeds meer.

Hans de Groot kijkt trots. "Deze mensen redden het niet zonder onze hulp." Het is een gure dag in maart, en er staat een rij voor zijn soep-keuken. Zijn vrouw Ellie vult aan: "Er komen er steeds meer. Daarom is het maar goed dat wij er zijn."

Maar het echtpaar kijkt verbaasd op wanneer wij twijfelen aan de logica van Ellie. Het idee dat er steeds meer mensen komen omdat ze gratis soep weggeven, was nog niet bij ze opgekomen. Na verbazing komt woede. Dat wij durven te twijfelen aan hun loffelijke streven. "Die mensen zijn écht zielig, hoor" roept Hans boos.

Inderdaad trekt de voedselbank een divers publiek. Een blanke vrouw bevestigt dat ze de voedselbank echt nodig heeft. Ze legt uit dat ze koop-ziek is, en dat ze al haar geld heeft uitgegeven aan kleren en cosmetica. Bij de sociale dienst doen ze steeds lastiger over Bijzondere Bijstand. Daarom is het maar goed dat ze hier terecht kan. Dat is tenminste een zekerheid in haar leven.

Een donkere jongen met vieze dreadlocks, een rare spijkerbroek en een rasta petje op komt hier ook al jaren. Hij kan geen werk krijgen. Hij is zojuist nog wezen solliciteren, maar het was al snel duidelijk: ook deze werkgever ziet het niet met hem zitten. Het is pure discriminatie, zo legt hij uit.

"Het is allemaal de schuld van de regering," legt een Marokkaan uit. "Nu gaan ze de sigaretten weer duurder maken. Daarmee pakken ze ons!" Hij heeft geen ongelijk: bijna iedereen rookt.

Als we weer naar buiten lopen, zien we hoe net een taxi stopt ... opnieuw iemand die "het niet redt" en daarom gelukkig bij Hans en Ellie terecht kan.
De grote steden veranderen in sociaal compleet geruïneerde multiculturele getto's. Een blijvende herinnering aan falend links beleid....
pi_42608065
quote:
Op donderdag 12 oktober 2006 12:45 schreef Mwanatabu het volgende:
Als jij bijvoorbeeld eens wist voor wat voor onzin de gemiddelde gemeente duizenden euro's aan subsidie uittrekt,
GL: help prostituee met eigen zaak
pi_42608214
quote:
Op donderdag 12 oktober 2006 13:17 schreef Tikorev het volgende:
Voedselbanken...
[..]
Grappig stukje. Jammer dat het niets beschrijft van waar die bank voor bedoeld is. Want je dacht toch niet dat al die mensen met een koopverslaving en de taxi komen aanzetten?
Ik zou ook zo'n stukje kunnen schrijven. Joop ook.
  donderdag 12 oktober 2006 @ 13:29:01 #12
66113 digitaLL
Dammit guess what
pi_42608326
Ik vind voedselbanken een goed idee. Sommige uitkeringsgerechtigden kunnen niet goed met geld omgaan. Op deze manier hebben ze dan toch iig iets te eten. Meer geld geven werkt in deze gevallen niet. Mensen kunnen zelfs persoonlijk failliet zijn verklaart door de rechter maar als deze mensen volharden in hun gedrag honoreert de rechter zo'n aanvraag niet meer. Dit soort mensen zou imo sneller onder curatele moeten komen. Vreemd genoeg heb ik een docu gezien dat een rechter het faillisement weigerde maar niet tot curatele besloot. Maar daar is misschien weer een psychaitrisch rapport voor nodig.
It is important to distinguish between a stupid person and a shit head. A stupid person simply can't process the information , a shit head is intelligent but his mind is full of garbage.
pi_42608337
quote:
Voedselbanken...
[..]
Het zit vol met subjectieve praat en stereotypen. Waar zei je dat het stukje vandaan komt?
pi_42608475
Als men over voedselbanken praat dan gaat het al snel over eigen schuld, plasma tv's en verslavingen.
Lekker makkelijk om je eigen geweten schoon te praten maar als politici denken dat ouderen rond kunnen komen van alleen AOW dan leven ze echt op een apenrots daar in Den Haag.
Mensen met alleen AOW krijgen ¤ 886,58 per maand (alleenstaanden) en dat is toch vragen om voedselbanken?

Audaces fortuna juvat
pi_42608479
quote:
Voedselbanken...
[..]
en wat is de bron van dit leuke gekleurde stukkie .. zo'n muts voor wie dreads per definitie vies zijn ?

en dan dit stukkie
quote:
"Het is allemaal de schuld van de regering," legt een Marokkaan uit. "Nu gaan ze de sigaretten weer duurder maken. Daarmee pakken ze ons!" Hij heeft geen ongelijk: bijna iedereen rookt.

Als we weer naar buiten lopen, zien we hoe net een taxi stopt ... opnieuw iemand die "het niet redt" en daarom gelukkig bij Hans en Ellie terecht kan.
ooit bedacht dat dat pakkie shag per week zo'n beetje het enige is wat die mensen nog hebben ?

en dan diegene die uit die taxi stapt, zeker een gehandicapte/zieke die het door het ziekenfonds vergoed krijgt, maar dat wordt er even niet bij verteld, stel je voor .. een zieke die met een taxi bij de voedselbank komt omdat die door al die extra ziektekosten geen geld meer overhoudt om te eten .. dat wordt te ingewikkeld, dan moet je nadenken over hoe absurd het hele gebeuren is, en nadenkende mensen, die moeten we niet hebben .. wij willen volk dat schande gilt op commando ..
en het werkt, geen kip die nog nadenkt over het feit dat als je de taxi kan betalen je liever naar de snackbar op de hoek gaat ipv zo'n waterig soepje binnen te lepelen
pleased to meet you
  † In Memoriam † donderdag 12 oktober 2006 @ 13:45:10 #16
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_42608786
quote:
Op donderdag 12 oktober 2006 13:34 schreef Colnago het volgende:
Als men over voedselbanken praat dan gaat het al snel over eigen schuld, plasma tv's en verslavingen.
Lekker makkelijk om je eigen geweten schoon te praten maar als politici denken dat ouderen rond kunnen komen van alleen AOW dan leven ze echt op een apenrots daar in Den Haag.
Mensen met alleen AOW krijgen ¤ 886,58 per maand (alleenstaanden) en dat is toch vragen om voedselbanken?

Doorgaans redden ouderen zich wel, zij zijn immers niet het product van deze consumptiemaatschappij en hebben geen schulden .
Het probleem bij ouderen is vaak juist de schaamte, zij durven niet naar de byzondere bijstand als hun wasmachine of koelkast stuk is..hun hand ophouden? No way...
Met aftrek van hun vaste lasten is het leven geen vetpot maar ze eten wél normaal.
  † In Memoriam † donderdag 12 oktober 2006 @ 13:47:36 #17
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_42608862
quote:
Op donderdag 12 oktober 2006 13:34 schreef moussie het volgende:
.. wij willen volk dat schande gilt op commando ..
Dat doen de initiatiefnemers van de voedselbanken en de mnr uit dit artikel toch al
quote:
en het werkt, geen kip die nog nadenkt over het feit dat als je de taxi kan betalen je liever naar de snackbar op de hoek gaat ipv zo'n waterig soepje binnen te lepelen
ipv de snackbar of dat soepje kunnen ze van de eigen bijdrage voor de taxi natuurlijk ook gewoon 5 kilo aardappelen halen en verse groentes...
pi_42609569
quote:
Op donderdag 12 oktober 2006 13:47 schreef Loedertje het volgende:

[..]

Dat doen de initiatiefnemers van de voedselbanken en de mnr uit dit artikel toch al
[..]

ipv de snackbar of dat soepje kunnen ze van de eigen bijdrage voor de taxi natuurlijk ook gewoon 5 kilo aardappelen halen en verse groentes...
uhm .. nou weet ik niet of ze het hebben verandert de laatste jaren, dacht van niet maar weet het dus niet zeker, maar die eigen bijdrage is eenmalig en wordt (grotendeels) vergoed door de bijzondere bijstand ..
er wordt trouwens wel van te voren vast gelegd welke ritten wel en welke niet vergoed worden door de verzekering .. het moet wel noodzakelijk zijn .. voor alles buiten dat kader krijg je geen vergoeding

je eigen zakkie aardappelen en groente, ja ja, het valt je niet op dat je redeneert als een gezond mens ?
je moet maar lichamelijk in staat zijn je piepers te jassen en te kunnen koken .. aardappels afgieten met een lichamelijk handicap is alles behalve makkelijk namelijk .. en thuiszorg kost geld !!

en tja, wat er ook nog bij komt kijken is het treurige feit dat al deze mensen in het algemeen geen geld hebben om ergens naar toe te gaan voor een avondje, dus dat bakkie soep samen met al die mensen wordt ook nog eens het enige sociale contact buiten de deur
pleased to meet you
pi_42609599
quote:
Op donderdag 12 oktober 2006 13:45 schreef Loedertje het volgende:

[..]

Doorgaans redden ouderen zich wel, zij zijn immers niet het product van deze consumptiemaatschappij en hebben geen schulden .
Het probleem bij ouderen is vaak juist de schaamte, zij durven niet naar de byzondere bijstand als hun wasmachine of koelkast stuk is..hun hand ophouden? No way...
Met aftrek van hun vaste lasten is het leven geen vetpot maar ze eten wél normaal.
Dat ouderen niet zoveel wensen hebben kan ik me nog voorstellen maar als ik effe ga rekenen kom ik toch wel heel wat geld te kort.
Nu zullen die mensen misschien huursubsidie krijgen maar ¤ 200/300 huur ben je zo kwijt dan ¤ 125 zorgpremie, ¤ 100 energie, laten we zeggen ¤ 100 voor telefoon/water en verzekeringen en dan zit je al op ¤ 500/600 per maand.
En dan moet er nog gegeten worden, huishoudartikelen gekocht worden, kleding en dergelijke gekocht worden en eventueel vervoer betaald worden.
Daar komt dan ook nog bij dat oudere mensen brillen, hoortoestellen en hulp nodig hebben dus dan wordt het wel krap.
En dan te bedenken dat die AOW jaren bevroren geweest is en dat die nu mee mag stijgen met de lonen, maar die lonen moeten op de nullijn blijven.
Ik kan wel begrijpen dat deze mensen voedselbanken nodig hebben om te kunnen eten.
Audaces fortuna juvat
pi_42610875
quote:
Op donderdag 12 oktober 2006 14:12 schreef Colnago het volgende:

[..]

Dat ouderen niet zoveel wensen hebben kan ik me nog voorstellen maar als ik effe ga rekenen kom ik toch wel heel wat geld te kort.
Nu zullen die mensen misschien huursubsidie krijgen maar ¤ 200/300 huur ben je zo kwijt dan ¤ 125 zorgpremie, ¤ 100 energie, laten we zeggen ¤ 100 voor telefoon/water en verzekeringen en dan zit je al op ¤ 500/600 per maand.
En dan moet er nog gegeten worden, huishoudartikelen gekocht worden, kleding en dergelijke gekocht worden en eventueel vervoer betaald worden.
Daar komt dan ook nog bij dat oudere mensen brillen, hoortoestellen en hulp nodig hebben dus dan wordt het wel krap.
En dan te bedenken dat die AOW jaren bevroren geweest is en dat die nu mee mag stijgen met de lonen, maar die lonen moeten op de nullijn blijven.
Ik kan wel begrijpen dat deze mensen voedselbanken nodig hebben om te kunnen eten.
Precies. Ik ken zelfs mensen die hier dankbaar gebruik van maken zodat ze vlees kunnen eten en fruit, wat voor hen LUXE is. Fruit en vlees, LUXE

Waarom denkt iedereen dat dit wordt veroorzaakt door henzelf? Door een verslaving of niet goed kunnen omgaan met geld? Nee, we geven jou 800 euro per maand, huur van 300 euro, alle vaste lasten als gas/water/licht, ziekenfonds en een goedkope gsm als je die nog kunt betalen..kun je bellen als er iets aan de hand is.

Dan mag je nog eten voor jezelf kopen en misschien ook nog wel een kadotje als er iemand jarig is.
BEN JE EEN BEETJE DOOF? Jammer maar dat wordt pas vergoed als je bijna niks meer hoort.
Trotse mamma :)
  donderdag 12 oktober 2006 @ 15:08:46 #21
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_42611181
quote:
Op donderdag 12 oktober 2006 14:11 schreef moussie het volgende:

[..]
er wordt trouwens wel van te voren vast gelegd welke ritten wel en welke niet vergoed worden door de verzekering .. het moet wel noodzakelijk zijn .. voor alles buiten dat kader krijg je geen vergoeding.
Daarom is het maar goed dat de gemeente dit grotendeels betaald en niet de verzekering, en er ook niet naar de reden van de rit gevraagd wordt (het wordt op gemeenteniveau geregeld dus uitzonderingen hierop zijn mogelijk).

De suggestie dat voedsel voor de hongerigen in principe een gemeentelijke kwestie is ben ik het wel mee eens, maar daar kleven ook weer nadelen aan. De huidige oplossing in de vorm van particuliere voedselbanken is zo slecht nog niet. Het blijft toch kiezen uit kwaden.
Vampire Romance O+
  donderdag 12 oktober 2006 @ 15:10:22 #22
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_42611228
quote:
Op donderdag 12 oktober 2006 14:59 schreef Faithz het volgende:

[..]

Waarom denkt iedereen dat dit wordt veroorzaakt door henzelf? Door een verslaving of niet goed kunnen omgaan met geld? Nee, we geven jou 800 euro per maand, huur van 300 euro, alle vaste lasten als gas/water/licht, ziekenfonds en een goedkope gsm als je die nog kunt betalen..kun je bellen als er iets aan de hand is.
Waarom denken tegenstanders van de voedselbanken dat dit meestal niet wordt veroorzaakt door die mensen zelf?
Vampire Romance O+
pi_42611863
quote:
Op donderdag 12 oktober 2006 15:10 schreef MouseOver het volgende:

[..]

Waarom denken tegenstanders van de voedselbanken dat dit meestal niet wordt veroorzaakt door die mensen zelf?
Omdat dat ook niet zo is in de meeste gevallen?
Trotse mamma :)
  donderdag 12 oktober 2006 @ 15:48:16 #24
3542 Gia
User under construction
pi_42612338
Ik vind die initiatieven als voedselbanken en weggeven van 'bijna over de datum spullen' door supermarkten prima. Ik zie niet wat daar fout aan kan zijn.

Overigens kun je van AOW leven. Niet in alle luxe, maar je kunt er van leven. 900 euro is toch ruim 1900 gulden. En niemand klaagde vroeger als ie 1900 gulden had. Heb zelf ooit moeten leven van 900 gulden. Akkoord, vaste lasten waren wel wat lager toen, maar toch. 900 euro is geen vetpot, maar je kunt ervan leven.

Overigens heeft een alleenstande bijstandsgerechtigde minder.
  donderdag 12 oktober 2006 @ 15:50:53 #25
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_42612419
quote:
Op donderdag 12 oktober 2006 15:33 schreef Faithz het volgende:

[..]

Omdat dat ook niet zo is in de meeste gevallen?
Dat is een even selectieve blik als die van mensen die roepen dat alle voedselbankklanten rokende tokkies zijn die het aan zichzelf te danken hebben.
Vampire Romance O+
  † In Memoriam † donderdag 12 oktober 2006 @ 21:29:42 #26
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_42623084
quote:
Op donderdag 12 oktober 2006 14:11 schreef moussie het volgende:

je eigen zakkie aardappelen en groente, ja ja, het valt je niet op dat je redeneert als een gezond mens ?
je moet maar lichamelijk in staat zijn je piepers te jassen en te kunnen koken .. aardappels afgieten met een lichamelijk handicap is alles behalve makkelijk namelijk .. en thuiszorg kost geld !!
* Als je in staat bent om de taxi in en uit te gaan dan kun je ook wel aardappelen schillen, daarnaast kun je ze ook in de schil koken .
* Ik denk dat er geen enkele bezoeker aan de voedselbank NIET in staat is om aardappelen te schillen of groenten in een pan te doen.
  † In Memoriam † donderdag 12 oktober 2006 @ 21:33:24 #27
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_42623191
quote:
Op donderdag 12 oktober 2006 15:48 schreef Gia het volgende:

Overigens heeft een alleenstande bijstandsgerechtigde minder.
Alleenstaanden
per maand ¤ 574,37

vakantie-uitkering ¤ 29,59

totaal
¤
603,96

Maximale toeslag voor mensen van 21 jaar tot 65 jaarVerhoging van de norm met een toeslag
Bovenop de genoemde normbedragen, kan de gemeente aan alleenstaanden en alleenstaande ouders een toeslag geven van maximaal 20% van het nettominimumloon. De maximale toeslag bedraagt ¤ 241,58 (inclusief ¤ 11,84 vakantietoeslag). De gemeente kan de maximale toeslag geven als u kunt aantonen dat u de (woon)kosten niet deelt met iemand anders. Kunt u bepaalde kosten wel met een ander delen, dan kan de gemeente de toeslag verlagen of helemaal geen toeslag verstrekken. De gemeente bepaalt zelf de regels over de toeslag. U kunt deze regels nalezen in de toeslagenverordening van de gemeente.

Alleenstaande ouders en alleenstaanden

per maand
¤
229,74

vakantie-uitkering
¤
11,84

totaal
¤
241,58
pi_42623591
http://www.elsevier.nl/op(...)zoeken/ja/index.html
quote:
Daarom maar eens de feiten. Vijf jaar geleden – Nederland leefde in een welvaartsroes en Jan Peter Balkenende was nog een onbekend CDA-kamerlid - kwam het Rotterdamse echtpaar Sies op het idee om spullen die voor de commerciële verkoop onbruikbaar waren geworden, omdat een verpakking was gedeukt, in te zamelen en weg te geven. Het echtpaar vond het zonde was om nog bruikbare spullen weg te gooien, een idee dat gemengd werd met hun christelijke naastenliefde.

Zo begon de opmars van de voedselbank in Nederland. Het kwam niet doordat er duizenden Nederlanders met honger langs de straten zwerven – wat trouwens vreemd zou zijn omdat Nederland gerekend naar koopkracht de hoogste uitkeringen ter wereld had en heeft.

De meeste mensen die voedselpakketten ophalen, hebben een uitkering, maar doen nauwelijks moeite om via reïntegratie of anderszins een baan te krijgen. Vier van de vijf hebben zich in de schulden gestoken, maar slechts eenderde doet moeite om via schuldhulpverlening van die schulden af te komen.
Het is echt niet een en al zieligheid, de mens doet een heleboel zelf en alleen al daarom dient het een particulier initiatief te blijven. Geschiedenis wijst uit dat het bieden van hulp aan mensen vanzelf tot veel extra aanwas en dus extra kosten leidt.
Eerste beste voetbalkenner binnen BoF!
[b]Winnaar van de Band of FOK!kers Michael Rasmussen Award[/b]
Alpe d'Huez (1:16), Col du Telegraphe (0:56) & Col du Galibier (1:20)
  † In Memoriam † donderdag 12 oktober 2006 @ 21:47:45 #29
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_42623701
quote:

[..]

Leuk initiatief, maar het geeft geen enkele zekerheid. De mensen zijn afhankelijk van de voedselbank en die is weer afhankelijk van giften. De gemeente of het rijk zouden wel garanties kunnen geven. En als geld erbij geen oplossing is, doe het dan in de vorm van voedsel cq goederen. Dat het kan, bewijzen de voedselbanken zelf al.

De gemeente is toch uiteindelijk het eerste georganiseerde "burgerinitiatief"?
pi_42625246
quote:
Op donderdag 12 oktober 2006 21:29 schreef Loedertje het volgende:

[..]

* Als je in staat bent om de taxi in en uit te gaan dan kun je ook wel aardappelen schillen, daarnaast kun je ze ook in de schil koken .
leg uit, als je in staat bent om op je benen te staan kan je ook aardappels schillen ? wat heeft de motoriek van je benen te maken met die van je armen/handen ?
en als het dan echt niet lukt met schillen doe je maar met schil en klem je de pan maar tussen je voeten om ze af te gieten, je benen kan je immers nog wel gebruiken ?
quote:
* Ik denk dat er geen enkele bezoeker aan de voedselbank NIET in staat is om aardappelen te schillen of groenten in een pan te doen.
dat is dan een aanname ..
hoe dan ook, zoals ik al zei heeft het hele gebeuren ook een sociale functie, het gaat om mensen die geen cent te makken hebben om een avondje uit te gaan oid, het is een plekje waar je lotgenoten tegen komt, ervaringen uitwisseld ..

ik denk trouwens dat er door die post van tikorev nu 2 dingen door elkaar lopen .. je hebt dat gratis soepje waarbij dacht ik idd iedereen welkom is en je hebt de voedselbank zelf .. en daar heb je toch echt wel vrij strenge criteria waaraan je moet voldoen om in aanmerking te komen voor die hulp, het is echt niet dat iedereen maar zonder enige beperking of voorwaarde van alles en nog wat krijgt
quote:
Wanneer het besteedbaar inkomen per huishouden onder de volgende bedragen komt het huishouden in aanmerking voor een voedselpakket:
1-persoonshuishouden ¤ 150.00

Bij meerpersoonshuishoudens is dit bedrag voor iedere volgende volwassene die tot het huishouden behoort te vermeerderen met ¤ 50.00
en/of voor ieder kind dat tot het huishouden behoort met ¤ 25.00
Voorbeeld:
2 ouders met 2 kinderen = ¤ 150 + 50 + 2x 25 = ¤ 250.00
2 volwassenen zonder kinderen ¤ 150 + 50 = ¤ 200.00

Het is tevens de bedoeling dat wordt aangegeven hoe lang de hulp naar verwachting noodzakelijk is. Er moet immers naar gestreefd worden dat er op korte of lange termijn een oplossing voor de noodsituatie komt. Periodiek moet getoetst (kunnen) worden of de hulp nog steeds noodzakelijk is.
bron
sterker nog .. je kan er nog niet eens zelf naar toe om het aan te vragen
quote:
De hulp van de Voedselbank is bedoeld om mensen/gezinnen een steuntje in de rug te geven bij het oplossen van hun financiele problemen en is in principe tijdsgebonden. Hulp kan worden geboden voor een maximum periode van 3 jaar, gekoppeld aan de maximale periode van een schuldsanering.

De werkwijze is als volgt:
Via een hulpverlenende organisatie zoals bijvoorbeeld maatschappelijk werk, thuiszorg, riagg enz., kan een gezin bij ons worden aangemeld door middel van een aanmeldingsformulier (bijlage) of via de email of fax.

-knip-

Om in aanmerking te komen voor ondersteuning zijn criteria opgesteld. De aanmeldende organisatie beoordeelt of iemand binnen deze criteria valt. Er zal regelmatig een evaluatie plaatsvinden om te zien of voortzetting nog nodig of noodzakelijk is.
bron
pleased to meet you
  vrijdag 13 oktober 2006 @ 07:22:41 #31
3542 Gia
User under construction
pi_42632189
quote:
Op donderdag 12 oktober 2006 21:33 schreef Loedertje het volgende:

[..]

Alleenstaanden
per maand ¤ 574,37

vakantie-uitkering ¤ 29,59

totaal
¤
603,96

Maximale toeslag voor mensen van 21 jaar tot 65 jaarVerhoging van de norm met een toeslag
Bovenop de genoemde normbedragen, kan de gemeente aan alleenstaanden en alleenstaande ouders een toeslag geven van maximaal 20% van het nettominimumloon. De maximale toeslag bedraagt ¤ 241,58 (inclusief ¤ 11,84 vakantietoeslag). De gemeente kan de maximale toeslag geven als u kunt aantonen dat u de (woon)kosten niet deelt met iemand anders. Kunt u bepaalde kosten wel met een ander delen, dan kan de gemeente de toeslag verlagen of helemaal geen toeslag verstrekken. De gemeente bepaalt zelf de regels over de toeslag. U kunt deze regels nalezen in de toeslagenverordening van de gemeente.

Alleenstaande ouders en alleenstaanden

per maand
¤
229,74

vakantie-uitkering
¤
11,84

totaal
¤
241,58
Dat zei ik dus, minder dan een alleenstaande AOW-er.
  vrijdag 13 oktober 2006 @ 07:25:59 #32
3542 Gia
User under construction
pi_42632201
quote:
Op donderdag 12 oktober 2006 22:28 schreef moussie het volgende:

[..]

leg uit, als je in staat bent om op je benen te staan kan je ook aardappels schillen ? wat heeft de motoriek van je benen te maken met die van je armen/handen ?
en als het dan echt niet lukt met schillen doe je maar met schil en klem je de pan maar tussen je voeten om ze af te gieten, je benen kan je immers nog wel gebruiken ?
Als je geen aardappelen kunt schillen, of een pan afgieten, dan kun je ook je gat niet afvegen of jezelf aankleden. M.a.w. dan ben je zo behoeftig dat je de hele dag door zorg nodig hebt en ga je naar een verzorgingstehuis. Daar zijn ze voor.
pi_42632350
quote:
Op vrijdag 13 oktober 2006 07:25 schreef Gia het volgende:

[..]

Als je geen aardappelen kunt schillen, of een pan afgieten, dan kun je ook je gat niet afvegen of jezelf aankleden. M.a.w. dan ben je zo behoeftig dat je de hele dag door zorg nodig hebt en ga je naar een verzorgingstehuis. Daar zijn ze voor.
Mensen van 30-40 ook?
PJ Harvey - This mess we're in (feat. Thom Yorke)
pi_42634572
quote:
Op vrijdag 13 oktober 2006 07:25 schreef Gia het volgende:

[..]

wat zit jij nou uit je nekharen te lullen .. klein beetje nadenken misschien ?
doe maar eens alsof je rechterarm het niet meer doet .. ga je je toch aankleden/je gat afvegen met links .. zal niet makkelijk gaan en/of snel maar het gaat, terwijl een pan afgieten je niet zal lukken
pleased to meet you
pi_42634997
Voedselbanken... Het is vreselijk dat ze nodig zijn, maar zolang er mensen behoefte aan hebben kan het niet anders. Hopelijk komt er snel een goede oplossing voor dit probleem.
  † In Memoriam † vrijdag 13 oktober 2006 @ 10:45:37 #36
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_42635340
quote:
Op vrijdag 13 oktober 2006 10:13 schreef moussie het volgende:

[..]

doe maar eens alsof je rechterarm het niet meer doet .. ga je je toch aankleden/je gat afvegen met links .. zal niet makkelijk gaan en/of snel maar het gaat, terwijl een pan afgieten je niet zal lukken
En voor dát soort mensen zijn er gelukkig instellingen en heb je voorzieningen als thuiszorg en tafeltje dekje dus DIE mensen zie je echt niet bij de voedselbanken.
Wie *lult* er dan uit zijn nek?
  † In Memoriam † vrijdag 13 oktober 2006 @ 10:46:24 #37
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_42635361
quote:
Op vrijdag 13 oktober 2006 07:55 schreef yahtzeehooligan het volgende:

[..]

Mensen van 30-40 ook?
Yep.
pi_42635916
een pan niet kunnen afgieten
mijn god, zeg, alsof daar niet iets op te improviseren is.
waarom ben je extra zielig met lichamelijke gebreken als je moet leven vd bijstand? is dan ineens de handicap erger of zo?
[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
pi_42635933
quote:
Op vrijdag 13 oktober 2006 10:45 schreef Loedertje het volgende:
En voor dát soort mensen zijn er gelukkig instellingen en heb je voorzieningen als thuiszorg en tafeltje dekje dus DIE mensen zie je echt niet bij de voedselbanken.
Wie *lult* er dan uit zijn nek?
euhm .. thuiszorg verzorgd zelf geen maaltijden, die verwijzen je door naar tafeltje dekje ..
en daar kost een maaltijd 5,50 ¤ per dag, dus 163 ¤ per maand ..
hoe wil je dat betalen van die 150 ¤ die je maximaal mag overhouden om in aanmerking te komen voor hulp van de voedselbank ?
pleased to meet you
pi_42636014
quote:
Op vrijdag 13 oktober 2006 11:04 schreef milagro het volgende:
waarom ben je extra zielig met lichamelijke gebreken als je moet leven vd bijstand? is dan ineens de handicap erger of zo?
yup .. zo zouden er een boel mensen gebaat zijn met fysiotherapie .. helaas wordt nog maar een beperkt aantal behandelingen vergoed en als je de rest niet zelf kan betalen omdat je in de bijstand zit houdt dat in dat je pijn moet lijden en minder mobiel bent dan je zou kunnen zijn .. imho valt dat wel onder "extra zielig"
pleased to meet you
pi_42636088
quote:
Op vrijdag 13 oktober 2006 11:05 schreef moussie het volgende:

[..]

euhm .. thuiszorg verzorgd zelf geen maaltijden, die verwijzen je door naar tafeltje dekje ..
hoe wil je dat betalen van die 150 ¤ die je maximaal mag overhouden om in aanmerking te komen voor hulp van de voedselbank ?
Bij het plaatselijke stimuleringsfonds hier kunnen mensen met een laag inkomen die van tafeltje-dek-je eten een aanzienlijk deel van de kosten terug krijgen.
One of us is ugly, One of us is cute, One of us you'd like to see in her birthday suit
pi_42636771
quote:
Op vrijdag 13 oktober 2006 11:11 schreef ABBAfan het volgende:

[..]

Bij het plaatselijke stimuleringsfonds hier kunnen mensen met een laag inkomen die van tafeltje-dek-je eten een aanzienlijk deel van de kosten terug krijgen.
euhm .. als de gemeente Cuijk tekenend is voor alle gemeentes in nederland steld dat ook niet veel voor
quote:
Bijdrage ouderen voor tafeltje-dek-je
Vijfenzestigplussers kunnen een maximale bijdrage krijgen van ¤ 1,13 per maaltijd, tot een maximumbedrag van ¤ 28,36 per persoon per maand.
pleased to meet you
  vrijdag 13 oktober 2006 @ 11:39:50 #43
3542 Gia
User under construction
pi_42636843
quote:
Op vrijdag 13 oktober 2006 10:13 schreef moussie het volgende:

[..]

Vergiet in de wasbak, pan omkieperen. Kan wel met een arm.

Als het je lukt je aan te kleden met één arm, lukt de rest ook wel.
  vrijdag 13 oktober 2006 @ 11:45:08 #44
3542 Gia
User under construction
pi_42636964
quote:
Op vrijdag 13 oktober 2006 11:05 schreef moussie het volgende:

[..]

De meeste mensen eten maar 6 keer in de week warm. Althans, de meeste mensen die ik ken. Die maken op zaterdag gewoon iets makkelijks. Verder is het mogelijk om hiervoor extra geld te krijgen. Of je laat bevroren maaltijden voor de hele week komen, die je zelf in de magnetron opwarmt. Die zijn goedkoper. Iets van 4,80 of zo.
  vrijdag 13 oktober 2006 @ 11:48:32 #45
3542 Gia
User under construction
pi_42637052
quote:
Op vrijdag 13 oktober 2006 11:36 schreef moussie het volgende:

[..]

euhm .. als de gemeente Cuijk tekenend is voor alle gemeentes in nederland steld dat ook niet veel voor
[..]
Dan kost een maaltijd 4,37 en dat is laag genoeg om van die 150 euro waar jij het over had, te betalen.
  † In Memoriam † vrijdag 13 oktober 2006 @ 11:52:58 #46
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_42637181
quote:
Op vrijdag 13 oktober 2006 11:04 schreef milagro het volgende:
Weet je wat nu zo grappig is? De mensen uit Moussies voorbeeld zie je dus echt niet vanwege een aardappelafgietprobleem bij die voedselbank, die mensen willen namelijk helemaal niet zielig gevonden worden en zijn een kei in improviseren en buiten de dingen die ze *met die andere arm nog kunnen* totaal uit om toch maar een stukje zelfredzaamheid te laten zien waar ze onwijs trots op zijn.

Mensen die aangewezen zijn op tafeltje dekje vanwege allerlei oorzaken zie je ook niet bij de voedselbank.

Het zijn doorgaans mensen die vanwege een enorme schuldproblematiek daar aankloppen , vandaar ook de oorspronkelijke eisjes, de hulp is niet voor eeuwig, men eist dat je hulp zoekt om een oplossing te vinden voor de achterliggende oorzaken (en dat zijn doorgaans schulden) Het is gewoon een voorwaarde om daadwerkelijk iets te gaan doen aan de redenen zodat d.m.v. budgetering of wsnp er wekelijks wel een bedrag overblijft om zelf je boodschappen te kunnen doen.

Het is krap wat er overblijft máár het kan...als je maar wilt.
pi_42637284
quote:
Op vrijdag 13 oktober 2006 11:39 schreef Gia het volgende:

[..]

Vergiet in de wasbak, pan omkieperen. Kan wel met een arm.

Als het je lukt je aan te kleden met één arm, lukt de rest ook wel.
en dan is 2 keer per week je arm verbrand door de stoom als je net niet snel genoeg weg bent ..
anyway, waar gaat dit nog over, de een zal zoiets net nog wel kunnen en de ander net niet .. eitherway is het iets dat je niet kan aflezen aan het feit dat diegene nog uit een taxi kan stappen
pleased to meet you
  vrijdag 13 oktober 2006 @ 12:05:07 #48
3542 Gia
User under construction
pi_42637531
quote:
Op vrijdag 13 oktober 2006 11:56 schreef moussie het volgende:
eitherway is het iets dat je niet kan aflezen aan het feit dat diegene nog uit een taxi kan stappen
Heb ik ook niet gezegd.

Als iemand zijn rechterarm helemaal niet meer kan gebruiken, dus ook niet een beetje als steun of wat dan ook, of geen rechterarm heeft, dan krijgt die echt wel hulp. Ken zat bejaarden die hulp hebben en dat gewoon kunnen betalen van hun AOW-tje. En nog geld over hebben om de kleinkinderen op zondag een euro te geven.
pi_42637532
quote:
Op vrijdag 13 oktober 2006 10:46 schreef Loedertje het volgende:

[..]

Yep.
Niet echt de meest economische oplossing.
pi_42637638
quote:
Op vrijdag 13 oktober 2006 11:52 schreef Loedertje het volgende:

Weet je wat nu zo grappig is? De mensen uit Moussies voorbeeld zie je dus echt niet vanwege een aardappelafgietprobleem bij die voedselbank, die mensen willen namelijk helemaal niet zielig gevonden worden en zijn een kei in improviseren en buiten de dingen die ze *met die andere arm nog kunnen* totaal uit om toch maar een stukje zelfredzaamheid te laten zien waar ze onwijs trots op zijn.
Ik vind het helemaal niet grappig dat er in ons land zo'n mentaliteit heerst dat iedereen die weinig geld heeft zielig is, en zeker als ze hulp moeten vragen.
Ten koste van de graaiers hebben vele mensen het moeilijk met hun budget en mensen zijn zo opgevoed dat rijken bewondering verdienen en armen minachting, ook al hebben die armen wel altijd hard moeten werken.
Als je dan als arme Nederlander het hoofd moet buigen om een aalmoes te mogen ontvangen dan kan ik begrijpen dat je die aalmoes niet wilt ophalen, dan maar honger denk je dan.
Ondertussen moeten de lage lonen en uitkeringen matigen terwijl de hoge lonen blijven stijgen (en daarmee ook de vaste lasten).
Audaces fortuna juvat
pi_42637655
quote:
Op vrijdag 13 oktober 2006 11:48 schreef Gia het volgende:

[..]

Dan kost een maaltijd 4,37 en dat is laag genoeg om van die 150 euro waar jij het over had, te betalen.
aah, bij 6 maaltijden per week kom je dus op pakweg 110 ¤ per maand .. okay .. dat waren dus je warme maaltijden ..
en nu de rest .. brood, beleg, drinken, wasmiddelen, kleefpasta voor je kunstgebit .. voor 10 ¤ per week .. vette pot hoor, makkelijk te doen ..
pleased to meet you
  † In Memoriam † vrijdag 13 oktober 2006 @ 12:11:01 #52
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_42637708
quote:
Op vrijdag 13 oktober 2006 12:05 schreef yahtzeehooligan het volgende:

[..]

Niet echt de meest economische oplossing.
Mensen afmaken is ook zo wat he?
  vrijdag 13 oktober 2006 @ 12:15:09 #53
3542 Gia
User under construction
pi_42637825
quote:
Op vrijdag 13 oktober 2006 12:09 schreef moussie het volgende:

[..]

aah, bij 6 maaltijden per week kom je dus op pakweg 110 ¤ per maand .. okay .. dat waren dus je warme maaltijden ..
en nu de rest .. brood, beleg, drinken, wasmiddelen, kleefpasta voor je kunstgebit .. voor 10 ¤ per week .. vette pot hoor, makkelijk te doen ..
Jij loopt te zeiken voor mensen die zelf niet zeiken. Mijn ouders hebben ook alleen maar AOW, die hoor je niet klagen. Ze kunnen er best redelijk van rondkomen. Ze hebben een (oude) auto, telefoon, tv. En eten gewoon 6 keer per week een volledige warme maaltijd. Op zaterdag iets gemakkelijks. Eén keer per week eet mijn zus daar mee, met 5 personen. Met verjaardagen krijgen we allemaal wat. De kleinkinderen krijgen ook wat van sinterklaas en met pasen.
En dat kan allemaal. Natuurlijk zouden ze graag wat meer hebben, wie niet. Maar het kan dus wel.
pi_42638122
quote:
Op vrijdag 13 oktober 2006 12:15 schreef Gia het volgende:

[..]

Jij loopt te zeiken voor mensen die zelf niet zeiken. Mijn ouders hebben ook alleen maar AOW, die hoor je niet klagen. Ze kunnen er best redelijk van rondkomen. Ze hebben een (oude) auto, telefoon, tv. En eten gewoon 6 keer per week een volledige warme maaltijd. Op zaterdag iets gemakkelijks. Eén keer per week eet mijn zus daar mee, met 5 personen. Met verjaardagen krijgen we allemaal wat. De kleinkinderen krijgen ook wat van sinterklaas en met pasen.
En dat kan allemaal. Natuurlijk zouden ze graag wat meer hebben, wie niet. Maar het kan dus wel.
omg .. het gaat hier dus ook niet over mensen zoals je ouders ..
het gaat om (alleenstaande) mensen die om wat voor reden dan ook minder dan 150 ¤ per maand over houden om van te leven, of als stel dus 175 ¤ per maand .. ik heb zo het vermoeden dat je ouders iets meer overhouden dan dat
dat hele gehandicaptenverhaal is er alleen bijgekomen door dat nogal getinte stuk van Tikorev, iemand die uit een taxi stapte voor de voedselbank, en daarmee de indruk wekte alsof het gaat om mensen die het ruim zat hebben
pleased to meet you
pi_42638137
quote:
Op vrijdag 13 oktober 2006 12:11 schreef Loedertje het volgende:

[..]

Mensen afmaken is ook zo wat he?
"Hihi."

Uit de OP:
quote:
Waarom zou de rgemeente moeten zorgen voor de boodschappen van hun inwoners?
En daarna wil je mensen tussen de 30-40 in een verzorgingstehuis stoppen. Vandaar mijn punt.
pi_42638329
quote:
Op vrijdag 13 oktober 2006 12:15 schreef Gia het volgende:

[..]

Het gaat over kunnen of niet kunnen.
Als jij ¤ 100 hebt dan kun je geen ¤ 110 uitgeven dus dan moet je wat laten staan.
Nu is het de vraag of datgene wat moet blijven staan wel kan blijven staan als je wilt dat mensen een humaan leven hebben.
Verder denk ik niet dat je ouders snel zullen klagen bij hun kinderen dus dat is geen maatstaf denk ik.
Audaces fortuna juvat
pi_42639166
quote:
Op vrijdag 13 oktober 2006 11:52 schreef Loedertje het volgende:

[..]

Mensen die aangewezen zijn op tafeltje dekje vanwege allerlei oorzaken zie je ook niet bij de voedselbank.

Het zijn doorgaans mensen die vanwege een enorme schuldproblematiek daar aankloppen , vandaar ook de oorspronkelijke eisjes, de hulp is niet voor eeuwig, men eist dat je hulp zoekt om een oplossing te vinden voor de achterliggende oorzaken (en dat zijn doorgaans schulden) Het is gewoon een voorwaarde om daadwerkelijk iets te gaan doen aan de redenen zodat d.m.v. budgetering of wsnp er wekelijks wel een bedrag overblijft om zelf je boodschappen te kunnen doen.

Het is krap wat er overblijft máár het kan...als je maar wilt.
exact! het houdt het in stand juist, je neemt ze (uitzonderingen daar gelaten) verantwoordelijkheid af.

prioriteiten stellen is vaak hun probleem.
pi_42639568
quote:
Op vrijdag 13 oktober 2006 13:04 schreef milagro het volgende:

[..]

exact! het houdt het in stand juist, je neemt ze (uitzonderingen daar gelaten) verantwoordelijkheid af.

prioriteiten stellen is vaak hun probleem.
Huisartsen ook maar afschaffen dan?
Audaces fortuna juvat
pi_42639717
quote:
Op vrijdag 13 oktober 2006 13:17 schreef Colnago het volgende:

[..]

Huisartsen ook maar afschaffen dan?
ja!

doe niet zo dom, je weet best wat ik bedoel het moet een noodoplossing zijn, geen oplossing.
een overbrugging, geen permanente regeling.

die mensen maken vaak ook geen gebruik van de mogelijkheden die er zijn, zoals bv schuldsanering, en waarom niet? omdat er dan 24/7 controle is op je uitgaven, en dat moeten ze niet.

begrijp ik wel, zou ik ook niet moeten, maar dan moet je dus ook niet zeuren.
pi_42640328
quote:
Op vrijdag 13 oktober 2006 13:22 schreef milagro het volgende:

[..]

ja!

doe niet zo dom, je weet best wat ik bedoel het moet een noodoplossing zijn, geen oplossing.
een overbrugging, geen permanente regeling.

die mensen maken vaak ook geen gebruik van de mogelijkheden die er zijn, zoals bv schuldsanering, en waarom niet? omdat er dan 24/7 controle is op je uitgaven, en dat moeten ze niet.

begrijp ik wel, zou ik ook niet moeten, maar dan moet je dus ook niet zeuren.
euhm, ik had al de links neergezet naar voorwaarden en criteria van de voedselbank, zo te lezen heb je niet de moeite genomen om te kijken ..

je komt alleen in aanmerking als je wordt doorverwezen door een hulpverlenende instantie, het is een noodoplossing, een enkele uitzondering daar gelaten voor maximaal 3 jaar, je moet meewerken aan schuldsanering, er wordt geregeld getoets of je nog aan alle voorwaarden voldoet, zo niet stopt de hulp ..

helaas wordt dan weer door zo'n artikel van Tikorev de indruk gewekt alsof het om mensen zou gaan die zo maar van alles cadeau krijgen terwijl ze met een taxi voor kunnen komen rijden ..
een oud artikel trouwens, ruim een jaar oud en er was destijds nogal ophef over, vooral over die taxi en dat roken .. dus een van de nieuwsprogramma's is met die mensen daar gaan praten ..
wat het roken aangaat was het antwoord van een van de oudere mannen : wat zeur je nou, dit is alles wat ik heb aan ontspanning, een pakkie shag van 3,60 bij de aldi .. je zou blij moeten zijn dat ik rook, des te eerder ga ik dood, hoef je voor mij iig niet meer te betalen ..
en dat vrouwtje, als ik het goed herinner kwam die net terug van bestraling oid, relatie kapot door de kanker en zij met de helft van de schulden in de bijstand
pleased to meet you
  vrijdag 13 oktober 2006 @ 14:47:02 #61
3542 Gia
User under construction
pi_42642279
quote:
Op vrijdag 13 oktober 2006 12:26 schreef moussie het volgende:

[..]

omg .. het gaat hier dus ook niet over mensen zoals je ouders ..
het gaat om (alleenstaande) mensen die om wat voor reden dan ook minder dan 150 ¤ per maand over houden om van te leven, of als stel dus 175 ¤ per maand .. ik heb zo het vermoeden dat je ouders iets meer overhouden dan dat
dat hele gehandicaptenverhaal is er alleen bijgekomen door dat nogal getinte stuk van Tikorev, iemand die uit een taxi stapte voor de voedselbank, en daarmee de indruk wekte alsof het gaat om mensen die het ruim zat hebben
Mensen zoals mijn ouders!! Zijn die anders dan andere mensen, soms?
Waarom houden die meer over als andere AOW-ers?
Ze hebben echt niet twee keer wat een alleenstaande heeft.

Maar goed, ik heb geen zin om alles hier voor te rekenen. Maar ga er maar vanuit dat wat ze overhouden na vaste lasten per persoon niet meer of minder is dan een alleenstaande AOW-er. Als ik boodschappen doe voor mijn gezin met twee kinderen voor een hele dag, ben ik gemiddeld ongeveer 12,50 euro kwijt. En dat is voor 4 personen. Komt neer op ongeveer 100 euro per week. Oftewel 400 euro per maand. Met VIEREN!
Waarom zou een alleenstaande dan niet met 150 euro, ALLEEN rond kunnen komen?
  vrijdag 13 oktober 2006 @ 14:53:43 #62
3542 Gia
User under construction
pi_42642489
quote:
Op vrijdag 13 oktober 2006 12:34 schreef Colnago het volgende:

Verder denk ik niet dat je ouders snel zullen klagen bij hun kinderen dus dat is geen maatstaf denk ik.
Mijn man vult altijd alle papieren, huurtoeslag, zorgtoeslag, belastingteruggave enz... in. Denk dat wij goede inzage hebben in hun inkomen en uitgaven. Mijn moeder heeft anderhalf jaar geleden een hersenbloeding gehad, waar ze gelukkig inmiddels grotendeels van hersteld is. Maar ook zij hebben ruim een jaar hulp van de thuiszorg gehad, met alle kosten van dien. (Berekend op het inkomen van een jaar daarvoor, toen mijn ouders nog geen 65 waren, dus veel te hoog)
En nee, die klagen niet. Die hebben geleerd om met minder te moeten doen.

Ik vermoed dat het vooral jongere mensen zijn die klagen dat ze niet van de bijstand rond kunnen komen. Of, zoals Loedertje al aangaf, mensen die met schulden zitten, vaak door spullen te kopen op afbetaling. Die met een afbetalingsregeling gekort worden op hun uitkering. Tja, die hebben het inderdaad wat zwaarder.
  † In Memoriam † vrijdag 13 oktober 2006 @ 15:16:59 #63
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_42643129
quote:
Op vrijdag 13 oktober 2006 12:08 schreef Colnago het volgende:

[..]

Ik vind het helemaal niet grappig dat er in ons land zo'n mentaliteit heerst dat iedereen die weinig geld heeft zielig is, en zeker als ze hulp moeten vragen.
Ten koste van de graaiers hebben vele mensen het moeilijk met hun budget en mensen zijn zo opgevoed dat rijken bewondering verdienen en armen minachting, ook al hebben die armen wel altijd hard moeten werken.
Als je dan als arme Nederlander het hoofd moet buigen om een aalmoes te mogen ontvangen dan kan ik begrijpen dat je die aalmoes niet wilt ophalen, dan maar honger denk je dan.
Ondertussen moeten de lage lonen en uitkeringen matigen terwijl de hoge lonen blijven stijgen (en daarmee ook de vaste lasten).
Wat is er mis met respect en eigenwaarde?

Tegenwoordig kent niemand het woord schaamte meer, zap eens langs opvoedingsprogramma´s, hoe goor is jouw huis en andere idiote privé zaken waar geen hond zich meer schaamt en kinderen 's morgens weer fijn naar school mogen om te worden gepest omdat pappa/mamma het zo nodig vonden om op tv uitvoerig te praten over hun afwijkingen of problemen.

Ja je hebt gelijk, er zijn óók mensen die die schaamte wel hebben (zoals die ouderen uit het voorbeeld van een eerdere posting) die zich rot schamen om byzondere bijstand aan te vragen voor witgoed en er wél recht op hebben.
pi_42643168
Vaak zie je bij arme mensen dat een belangrijk deel van het maandelijks geld op gaat aan sigaretten of tabak en het dierenvoer voor een paar honden en katten.
Mijn advies aan mensen die uiterst krap zitten: druk die rookstokken voorgoed uit en doe huisdieren als honden en katten de deur uit. Een vogeltje als gezelschap kan een heel goed en goedkoop alternatief zijn.
One of us is ugly, One of us is cute, One of us you'd like to see in her birthday suit
  † In Memoriam † vrijdag 13 oktober 2006 @ 15:23:13 #65
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_42643304
quote:
Op vrijdag 13 oktober 2006 14:53 schreef Gia het volgende:

Die met een afbetalingsregeling gekort worden op hun uitkering. Tja, die hebben het inderdaad wat zwaarder.
Dat is gelukkig wettelijk geregeld, max 10% van hun uitkering, schuldeisers mogen in de rij staan, belasting en gemeente incasseren eerst, de rest mag netjes aansluiten

Waar Moussie wél gelijk in heeft is de woekerwinsten die worden gemaakt door deurwaarders e.d. en waardoor mensen dan door de sancties/boetes/adimistratieve kosten en rentes hun schuld niet meer zien en jaren bezig zijn met het betalen van die dingen zodat de oorspronkelijke schuld blijft . Dat is wél megatriest/
pi_42643425
Voedselbanken zijn opgericht om voedselverpilling tegen te gaan. Niet om nood te lenigen.
Dat ze voorwaarden stellen aan de clientêle (arm, tijdelijk) is niet omdat ze speciaal armen tijdelijk helpen, maar omdat ze anders - wegens concurrentievervalsing- hun doel van 'voorkomen voedselverspilling' niet kunnen vervullen. Bij (te grote) concurrentievervalsing leveren de leveranciers niet meer aan maar kiezen voor vernietiging.

Verder is er iets héél erg mis als de maatschappij geen problemen mag oplossen, zoals die Staphorster politicus van mening is.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_42643531
quote:
Op vrijdag 13 oktober 2006 15:27 schreef sigme het volgende:
Voedselbanken zijn opgericht om voedselverpilling tegen te gaan. Niet om nood te lenigen.
Als dat echt zo was, dan bestonden ze toch altijd al? De voedselbanken is volgens mij een initiatief van laatste 5 tot 10 jaar.
pi_42643796
quote:
Op vrijdag 13 oktober 2006 15:30 schreef ABBAfan het volgende:

[..]

Als dat echt zo was, dan bestonden ze toch altijd al? De voedselbanken is volgens mij een initiatief van laatste 5 tot 10 jaar.
Ik begrijp niet wat je hiermee wil zeggen. Wie we 'armen' noemen bestonden vroeger ook al.
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_42645512
quote:
Op vrijdag 13 oktober 2006 15:27 schreef sigme het volgende:
Dat ze voorwaarden stellen aan de clientêle (arm, tijdelijk) is niet omdat ze speciaal armen tijdelijk helpen, maar omdat ze anders - wegens concurrentievervalsing- hun doel van 'voorkomen voedselverspilling' niet kunnen vervullen. Bij (te grote) concurrentievervalsing leveren de leveranciers niet meer aan maar kiezen voor vernietiging.

Verder is er iets héél erg mis als de maatschappij geen problemen mag oplossen, zoals die Staphorster politicus van mening is.
uhm ..
quote:
De Voedselbank is gestart als een project van de Stichting MinusPlus. De Stichting MinusPlus is in 1999 opgericht met de gedachte om de “minners” in onze samenleving te kunnen ondersteunen met wat de “plussers” aan restgoederen kunnen aanleveren.
bron

en op de homepage van de europeese organisatie uit 1986 staat in koeieletters "fighting hunger and foodwaiste"
bron

en dat blijkt dan weer te zijn afgekeken van de amerikanen
quote:
America's Second Harvest--The Nation's Food Bank Network--is a nation-wide food bank network of over 200 food banks that serve every county in the United States as well as Puerto Rico. It purports to be America's largest charitable hunger-relief organization. It is headquartered in Chicago, Illinois.
History
In the late 1960's, John van Hengel, a retired businessman in Phoenix, Arizona began volunteering at a local soup kitchen, and began soliciting food donations for the kitchen. He ended up with far more food than the kitchen could use in its operations. Around this time, he spoke with one of the clients, who told him that she regularly fed her family with discarded items from the grocery store's garbage bins. She told him that the food quality was fine, but that there should be a place where unwanted food could be stored and later accessed by people who needed it, similar to how banks store money.

Van Hengel began to actively solicit this unwanted food from grocery stores, local gardens, and nearby produce farms. His effort led to the creation of St. Mary's Food Bank in Phoenix, the nation's first food bank
http://en.wikipedia.org/wiki/America%27s_Second_Harvest

maw .. het is wel degelijk bedacht om de nood te leningen, het is meer toeval dat men erachter kwam dat er veel voedsel werdt verspild dat best gebruikt kon worden
pleased to meet you
pi_42647985
Moussie, uiteraard is het een samenkomen van overgeschoten voedsel en mensen die dat graag afnemen.

Maar vergis je niet - het voedsel is er éérst: klantjes worden erbij gezocht. Er komen in Nederland geen mensen om van de honger.

En de beperking tot 'arme behoeftigen' (en ook tijdelijk) is ook tweeledig: natuurlijk moet de weldoener er een goed gevoel bij hebben, dat heb je een stuk minder bij het brengen van eten naar mensen die daarin zelf prima voorzien, maar ook de leveranciers moeten duidelijk niet zichzelf in de vingers snijden. Anders gaat half Nederland wachten tot de boel over de datum is om het dan grijnzend gratis af te halen.
pi_42653845
quote:
Op vrijdag 13 oktober 2006 12:08 schreef Colnago het volgende:
Inderdaad, zo is het

De armen hebben allemaal hun hele leven keihard gewerkt en zijn nog arm en alle rijken hebben geen fuck uitgevoerd en het geld kwam aanvliegen

pi_42659765
quote:
Op vrijdag 13 oktober 2006 17:41 schreef sigme het volgende:
Moussie, uiteraard is het een samenkomen van overgeschoten voedsel en mensen die dat graag afnemen.

Maar vergis je niet - het voedsel is er éérst: klantjes worden erbij gezocht. Er komen in Nederland geen mensen om van de honger.

En de beperking tot 'arme behoeftigen' (en ook tijdelijk) is ook tweeledig: natuurlijk moet de weldoener er een goed gevoel bij hebben, dat heb je een stuk minder bij het brengen van eten naar mensen die daarin zelf prima voorzien, maar ook de leveranciers moeten duidelijk niet zichzelf in de vingers snijden. Anders gaat half Nederland wachten tot de boel over de datum is om het dan grijnzend gratis af te halen.
hehe, het is idd inmiddels wel een business apart geworden .. maar om nou te zeggen dat het armoede in stand houdt lijkt me absurd.
juist omdat het verbonden is aan een hele reeks voorwaarden om je zaken weer op een rijtje te krijgen bestrijdt het armoede imho .. en dat onderscheidt het van gewone weldoenerij, je zou het eerder de laatste linie van het vangnet kunnen noemen ..
en tja, als dat goed werkt, waarom zou je daarin ingrijpen .. wil die muts er eerst een overheidsdienst van maken die daarna weer geprivatiseerd wordt en dan wordt het een grote puinhoop ?
pleased to meet you
pi_42660757
Ik wil maar even melden dat niet iedere uitkeringsgerechtigde zomaar maar even langs de Voedselbank kan gaan. Er is hier al enigszins over geschreven maar je moet eerst door een instantie worden aangemeld, zie alle ins en outs: http://www.voedselbank.nl/read/werkwijze_criteria En verder ben ik er zwaaaaaar op tegen. In een vet wel doorvoed volgevreten land is het een godvergeten schande dat je, om wat voor reden dan ook, je handen moet ophouden voor wat eten. Iets meer geld voor levensbehoeften, naast het afhouden voor schuldeisers, lijkt mij typisch een zaak voor als je het hebt over normen en waarden. Voedselbanken moesten deze zomer bij de supermarkten bedelen omdat er een tekort dreigde aan verse produkten voor deze arme sloebers. En dat terwijl diezelfde winkels enorme hoeveelheden eten weggooien. Ik kots van deze cirkel kijk ons eens goed doen en alles wat daarmee te maken heeft. Ik kots van die lui die daar voedsel staan uit te reiken en daar ook nog eens een soort bevrediging in vinden. Als je het echt erg vindt en de handen uit de mouwen wilt steken dan ga je met z'n allen heftig protest organiseren en dat je het niet pikt dat arme Medelanders uit jouw handen te vreten krijgen. Je zou het helemaal niet moeten willen! Iets meer geld voor eten en dan moeten de schuldeisers maar ietsje langer wachten voordat de schuld is afgelost. En verder is het natuurlijk van de zotte dat mensen, in sommige gevallen, zo makkelijk in deze ellende kunnen verzeilen. Het rijke westen maakt z'n eigen armen. Koot en Bie hadden over dit onderwerp een prachtige sketch kunnen maken. Het verhaal kan nog veel langer, over oorzaken en zo, maar dat kan ieder mens wel voor zich bedenken. En de politiek vindt het kennelijk allemaal wel best, althans ik hoor ze hier niet over.

[ Bericht 2% gewijzigd door Suko op 14-10-2006 00:39:33 ]
pi_42664884
quote:
Op zaterdag 14 oktober 2006 00:33 schreef Suko het volgende:

En verder ben ik er zwaaaaaar op tegen. In een vet wel doorvoed volgevreten land is het een godvergeten schande dat je, om wat voor reden dan ook, je handen moet ophouden voor wat eten.
Eens. Wie in dit land, waar voor iedereen steun en bijstand is, daarmee niet eens eten voor zichzelf weet te kopen, moet zich schamen.
quote:
Iets meer geld voor levensbehoeften, naast het afhouden voor schuldeisers, lijkt mij typisch een zaak voor als je het hebt over normen en waarden.
Precies! De norm is dat je van je (eventueel weinige) geld éérst in de noodzakelijke behoeften voorziet (eten, onderdak), en pas daarna in secundaire.
En het zou natuurlijk een vast waarde moeten zijn niet meer geld uit te geven dan er binnenkomt, wie schulden maakt heeft hopelijk genoeg waarde om die te kunnen terugbetalen.
quote:
Als je het echt erg vindt en de handen uit de mouwen wilt steken dan ga je met z'n allen heftig protest organiseren en dat je het niet pikt dat arme Medelanders uit jouw handen te vreten krijgen.
Och, ik ben geen voorstander van de bijstand enzo, maar om nou echt de straat op te gaan voor afschaffing, mwah.
quote:
Je zou het helemaal niet moeten willen! Iets meer geld voor eten en dan moeten de schuldeisers maar ietsje langer wachten voordat de schuld is afgelost.
Wie het helemaal niet wil moet inderdaad iets meer geld uitgeven aan eten, en minder (geen, bijvoorbeeld) geld lenen.
quote:
En verder is het natuurlijk van de zotte dat mensen, in sommige gevallen, zo makkelijk in deze ellende kunnen verzeilen.
Ja. Zotten verzeilen in deze ellende. Helaas is verregaande domheid niet reparabel.
quote:
Het rijke westen maakt z'n eigen armen. Koot en Bie hadden over dit onderwerp een prachtige sketch kunnen maken. Het verhaal kan nog veel langer, over oorzaken en zo, maar dat kan ieder mens wel voor zich bedenken. En de politiek vindt het kennelijk allemaal wel best, althans ik hoor ze hier niet over.
OP? Krant? TV? Parlement? CBS? Iedereen heeft mond vol over armen, armoede, en de voedselbanken komen meestal ook wel voorbij.
pi_42665166
quote:
Op zaterdag 14 oktober 2006 07:38 schreef sigme het volgende:Och, ik ben geen voorstander van de bijstand enzo, maar om nou echt de straat op te gaan voor afschaffing, mwah.
[..]
Met deze uitspraak van mij bedoel ik meer de 'weldoeners' die de voedselbanken bemensen, als men toch iets wil doen dan ga je met je wel doorvoede medemens aan de bel trekken, bestook je de plaatselijke én landelijke politiek, richt je desnoods zelf een partij op die aandacht vraagt voor dit soort achterlijke toestanden, maar je gaat geen voedsel uitdelen en daarmee een situatie in stand houden in een stinkend rijk land dat te schandelijk is voor woorden. Maar ja, die opties van mij leveren natuurlijk geen dankbare gezichten op, het geeft geen directe bevrediging zoals het geven van een doosje met eten wél kennelijk doet. Nogmaals, men zou het niet moeten willen. Ook de instanties hier achter zouden de koppen bijeen moeten steken en een gedragscode/fatsoensnorm moeten opstellen naar zichzelf en naar de regering, zodat mensen wél eten (hoe schamel ook) kunnen kopen naast het aflossen van schulden.

Even op een rij wat men te besteden heeft:
Voedselpakketten zoals die door de Voedselbank ter beschikking worden gesteld zijn bedoeld als NOODHULP voor mensen die voor kortere of langere tijd financieel echt niet rond kunnen komen. Ze zijn expliciet NIET bedoeld als extraatje voor mensen die het niet breed hebben. Daar zijn er zoveel van dat de Voedselbank onmogelijk al die mensen van een pakket zou kunnen voorzien en derhalve zou toekenning al snel tot willekeur leiden.

Bij de toekenning van voedselpakketten gaat de Voedselbank uit van het besteedbaar inkomen dat mensen maandelijks over houden voor voeding, kleding e.d. dus nadat vaste lasten zoals huur, gas/water/licht en verzekeringen betaald zijn.

Wanneer het besteedbaar inkomen per huishouden onder de volgende bedragen komt het huishouden in aanmerking voor een voedselpakket:

1-persoonshuishouden ¤ 150.00
Bij meerpersoonshuishoudens is dit bedrag voor iedere volgende volwassene die tot het huishouden behoort te vermeerderen met ¤ 50.00
en/of voor ieder kind dat tot het huishouden behoort met ¤ 25.00

Voorbeeld:
2 ouders met 2 kinderen = ¤ 150 + 50 + 2x 25 = ¤ 250.00
2 volwassenen zonder kinderen ¤ 150 + 50 = ¤ 200.00

Het is tevens de bedoeling dat wordt aangegeven hoe lang de hulp naar verwachting noodzakelijk is. Er moet immers naar gestreefd worden dat er op korte of lange termijn een oplossing voor de noodsituatie komt. Periodiek moet getoetst (kunnen) worden of de hulp nog steeds noodzakelijk is.

Er moet met de grootste mogelijke zorg gewaakt worden voor de privacy van degenen die de pakketten ontvangen. Hun gegevens mogen derhalve niet aan anderen ter beschikking worden gesteld of ter inzage worden gegeven. De Voedselbank en iedereen die bij de uitdeling of toekenning van de pakketten betrokken is verbindt zich hieraan strikt te houden.

De gegevens dienen uitsluitend om de continuïteit te kunnen garanderen voor het geval de uitdelende instantie of persoon haar taak niet meer kan of wil verrichten, om vast te kunnen leggen tot wanneer de hulp naar verwachting noodzakelijk is en als verantwoording ten opzichte van sponsors en andere belanghebbenden wat er met de ingezamelde goederen gebeurt. Bron

Mat andere woorden, het is tekort om eten van te kopen, reken om wat iemand krijgt van de voedselbank en geef dat bedrag er maandelijks bij. En verder zijn er hulpinstanties genoeg indien er sprake is van verslaving of andere problemen die niet direct met armoede te maken hebben. Nederland heeft nog steeds een hoog hulpverleningsgehalte, men moet daar gebruik van maken, behoudens het feit dat een kleine groep mensen gewoon niet te helpen zijn, outcast is iets van oudsher, kan ook een keuze zijn.
  † In Memoriam † zaterdag 14 oktober 2006 @ 09:44:44 #76
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_42665404
quote:
Op zaterdag 14 oktober 2006 08:59 schreef Suko het volgende:

[..]

Met deze uitspraak van mij bedoel ik meer de 'weldoeners' die de voedselbanken bemensen, als men toch iets wil doen dan ga je met je wel doorvoede medemens aan de bel trekken, bestook je de plaatselijke én landelijke politiek, richt je desnoods zelf een partij op die aandacht vraagt voor dit soort achterlijke toestanden, maar je gaat geen voedsel uitdelen en daarmee een situatie in stand houden

Mat andere woorden, het is tekort om eten van te kopen, reken om wat iemand krijgt van de voedselbank en geef dat bedrag er maandelijks bij. En verder zijn er hulpinstanties genoeg indien er sprake is van verslaving of andere problemen die niet direct met armoede te maken hebben.
Jij denkt dat het boodschappenprobleem dan is opgelost. Ik denk van niet.
Men gaat dat extraatje gebruiken voor die dreigende schulden en andere zaken, men zit immers niet voor niets in deze situatie, het geven van extra geld lost niets op. Als mensen andere prioriteiten hebben (en dat zijn dus niét de boodschappen) dan verander je dat gedrag niet door extra geld te geven. Het probleem blijft, men zoekt wederom lange tijd geen hulp voor het achterliggende probleem en zit uiteindelijk weer in dezelfde situatie. Schuldeisers kijken weer naar het totaalinkomen (er is nu meer in beslag te nemen !) en men zal uiteindelijk hetzelfde overhouden als voor die verhoging.
pi_42665784
quote:
Op zaterdag 14 oktober 2006 08:59 schreef Suko het volgende:

[..]

Met deze uitspraak van mij bedoel ik meer de 'weldoeners' die de voedselbanken bemensen, als men toch iets wil doen dan ga je met je wel doorvoede medemens aan de bel trekken, bestook je de plaatselijke én landelijke politiek, richt je desnoods zelf een partij op die aandacht vraagt voor dit soort achterlijke toestanden, maar je gaat geen voedsel uitdelen en daarmee een situatie in stand houden in een stinkend rijk land dat te schandelijk is voor woorden. Maar ja, die opties van mij leveren natuurlijk geen dankbare gezichten op, het geeft geen directe bevrediging zoals het geven van een doosje met eten wél kennelijk doet. Nogmaals, men zou het niet moeten willen. Ook de instanties hier achter zouden de koppen bijeen moeten steken en een gedragscode/fatsoensnorm moeten opstellen naar zichzelf en naar de regering, zodat mensen wél eten (hoe schamel ook) kunnen kopen naast het aflossen van schulden.
Hoe en waarom moeten instanties regelen dat mensen hun schulden kunnen aflossen en eten kunnen kopen?

Volgens mij regelen instanties nu dat iedereen een handvol geld kan krijgen, genoeg om eten van te kopen, en verhinderen ze niet dat mensen schulden maken, en evenmin dat schuldeisers dat geld terugvorderen. Persoonlijk zie ik niet zo goed hoe men, zonder draconische maatregelen, ervoor zou kunnen zorgend dat mensen die geld ontvangen om eten te kopen, dit geld niet gebruiken voor andere doeleinden.

Wat wel kan is voedsel in natura verstrekken. Dat kan niet gebruikt worden voor schulden.
Je kan natuurlijk in plaats van staatsbijstand in de vorm van geld deze verstrekken in de vorm van bonnen en gaarkeukens.

De behoefte die sommigen voelen voedsel te redden van de vuilnisbelt in combinatie met de behoefte de minder bedeelde medemens te helpen is ook al niet uit te roeien, behoudens alweer draconische maatregelen.
pi_42666662
quote:
Op zaterdag 14 oktober 2006 07:38 schreef sigme het volgende:

Eens. Wie in dit land, waar voor iedereen steun en bijstand is, daarmee niet eens eten voor zichzelf weet te kopen, moet zich schamen.
Dat bedoel ik nou, je melkt mensen helemaal uit (bevriezen van AOW, verlagen van huurtoeslag, verhogen van huur, verhogen van zorgpremie, verhogen van energie, afschaffen Zalmsnip) en als mensen dan geen eten meer kunnen kopen moeten ze zich schamen.
Ondertussen heeft het kabinet er wel 30% loonsverhoging bij omdat zij met lede ogen aanzien dat topambtenaren en topbestuurders in de publieke sector fors meer verdienen dan de minister president en dat was niet de bedoeling van de code Tabaksblad.
Audaces fortuna juvat
  zaterdag 14 oktober 2006 @ 11:31:56 #79
3542 Gia
User under construction
pi_42666790
quote:
Op zaterdag 14 oktober 2006 10:20 schreef sigme het volgende:
Wat wel kan is voedsel in natura verstrekken. Dat kan niet gebruikt worden voor schulden.
Je kan natuurlijk in plaats van staatsbijstand in de vorm van geld deze verstrekken in de vorm van bonnen en gaarkeukens.
Ik betwijfel of dat de schulden tegen gaat. Maar ben het er wel mee eens dat verstrekken van een deel van de bijstand in voedselbonnen in elk geval eten op tafel zet. Eventueel op naam zijn, omdat ze anders weer verkocht kunnen worden. (Hoewel ik me afvraag wie voedselbonnen zou willen kopen, maar dat terzijde)

Heb vroeger eens buren gehad die gescheiden waren, maar toch samenwoonden met twee uitkeringen. (Toen was de controle daarop nog niet zo streng, voordeurdelers enzo..) Die hadden altijd het nieuwste van het nieuwste in huis staan. Elk jaar de nieuwste tv, via een lease-systeem. Meubels op afbetaling enz... Die barstten op een gegeven moment van de schulden.
En toen werden ze ook nog gepakt door de soos, vanwege de voordeurdelerswet.
Voor zulke mensen helpen voedselbonnen maar gedeeltelijk. Ze zetten eten op tafel, maar evengoed kopen ze weer wat op afbetaling.
  zaterdag 14 oktober 2006 @ 11:33:28 #80
3542 Gia
User under construction
pi_42666828
quote:
Op zaterdag 14 oktober 2006 11:25 schreef Colnago het volgende:

[..]

Dat bedoel ik nou, je melkt mensen helemaal uit (bevriezen van AOW, verlagen van huurtoeslag, verhogen van huur, verhogen van zorgpremie, verhogen van energie, afschaffen Zalmsnip) en als mensen dan geen eten meer kunnen kopen moeten ze zich schamen.
Als de zorgpremie omhoog gaat, gaat ook de zorgtoeslag omhoog. Mensen met een minimum inkomen, krijgen de maximale zorgtoeslag, maximale huurtoeslag, kwijtschelding van gemeentelijke heffingen enz...
pi_42667057
quote:
Op zaterdag 14 oktober 2006 11:25 schreef Colnago het volgende:

[..]

Wie van het bedrag wat in Nederland aan steun wordt verstrekt zichzelf niet in leven kan houden moet zich schamen.

Ik geef toe: veel mensen die veel meer geld gewend zijn zouden het niet in één keer kunnen. Het vergt enige gewenning en oefening, als je uit een situatie komt met meer geld.

Niettemin is het heel goed mogelijk zonder tekorten (plezier, voedingsstoffen, geld) te leven met de koopkracht die een bijstandsuitkering in Nederland oplevert.
pi_42667261
Het voorkomen van schulden maken kan geen instantie bewerkstelligen, de mens is nog altijd zelf verantwoordelijk voor zijn/haar uitgavepatroon. Wél kunnen de diverse instellingen zoals de Sociale Diensten, Schuldhulpverlening, Maatschappelijk werk, Thuiszorg, Riagg, Verslavingzorg, Kerken enz. de handen ineen slaan cq de hulp afstemmen om dit soort uitwassen als een Voedselbank te voorkomen. Daarbij is het ook nog zo dat het inkomen van bijstandsuitkeringen, AOW/WAO e.d. al jarenlang systematisch te laag worden gehouden. Ook deze groepen kunnen ternauwernood het hoofd boven water houden. Het verstrekken van Bijzondere Bijstand (voor volstrekt noodzakelijke voorzieningen zodat er enigszins fatsoenlijk eten op tafel kan komen) is nu per gemeente zo verschillend dat je bv in Almere beter af bent dat in Venlo, een onwenselijke situatie ofwel inkomenspolitiek. Structureel zou die hele uitkeringsafhankelijke groep onder de loep moeten worden genomen. Het sociale bestel op de schop. Voert natuurlijk te ver dat hier te beschrijven, maar ik weiger te aanvaarden dat deze Voedselbanken dé oplossing zijn voor iets waar men fatsoensgewijs gewoon recht op heeft, namelijk eten. Voor wat betreft het iets verhogen van het maandelijkse budget, en dat het geld niet voor eten wordt besteed is een verantwoordelijkheid van de persoon zelf. Ook mensen met wel voldoende geld kunnen honger lijden door het te besteden aan van alles behalve aan eten. Dat soort probleemfiguren hou je altijd zoals ik al eerder beschreef. Het is geen excuus om dan maar Voedselbanken op te zetten als een aantal van hen niet met geld om kan gaan of verkeerd uitgeeft, dan is het budget nooit voldoende. Maar goed, een ieder mag en kan er het zijne over denken, dit is mijn mening.

Wat betreft die Bijzondere Bijstand: het is al jarenlang bekend dat de Gemeentelijke potjes hiervoor nooit leegkomen aan het einde van het jaar en gelden worden overgeheveld naar Algemene Middelen om andere tekorten aan te vullen. Het is vaak te moeilijk (als men al weet dat er eventueel een potje is voor broodnodige voorzieningen) om Bijzondere Bijstand aan te vragen (ladingen vol moeilijke formulieren invullen) waardoor het geld gewoon blijft liggen en een welkome aanvulling voor de Gemeente is. Ook daar zal eens een kritisch oog op moeten vallen.

[ Bericht 13% gewijzigd door Suko op 14-10-2006 12:09:07 ]
pi_42667694
quote:
Op zaterdag 14 oktober 2006 11:33 schreef Gia het volgende:
Als de zorgpremie omhoog gaat, gaat ook de zorgtoeslag omhoog. Mensen met een minimum inkomen, krijgen de maximale zorgtoeslag, maximale huurtoeslag, kwijtschelding van gemeentelijke heffingen enz...
pff .. klinkt leuk iedere keer weer .. dat : ze moeten niet zeuren, ze krijgen toch de maximum toeslag ..
helaas ziet de realiteit iets anders uit
zo is bvb mijn zorgpremie van 42 naar 97 ¤ gegaan en daarvan krijg ik het maximum, 37¤ terug .. een prijsstijging dus van bijna 50% ..
dus laat je niet misleiden door die klinkende retoriek van de "maximale" toeslag
pleased to meet you
  zaterdag 14 oktober 2006 @ 20:26:32 #84
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_42679012
quote:
Op zaterdag 14 oktober 2006 11:31 schreef Gia het volgende:
Heb vroeger eens buren gehad die gescheiden waren, maar toch samenwoonden met twee uitkeringen. (Toen was de controle daarop nog niet zo streng, voordeurdelers enzo..) Die hadden altijd het nieuwste van het nieuwste in huis staan. Elk jaar de nieuwste tv, via een lease-systeem. Meubels op afbetaling enz... Die barstten op een gegeven moment van de schulden.
En toen werden ze ook nog gepakt door de soos, vanwege de voordeurdelerswet.
Voor zulke mensen helpen voedselbonnen maar gedeeltelijk. Ze zetten eten op tafel, maar evengoed kopen ze weer wat op afbetaling.
Ja, daarom zijn voor dat soort mensen de voedselbanken dan de oplossing? Ik vindt het goed dat mensen die het echt krap hebben geholpen worden. Maar ik vraag me af hoeveel mensen die gebruik maken van de voedselbank dat echt nodig hebben. Volgens mij zijn dat er niet zo veel want zo'n voedselbank is wel makelijk kunnen ze gratis eten halen en kunnen ze hun geld weer ergens anders voor gebruiken.

Daarnaast worden voedselbanken daar de linkse politiek wel erg gehyped om te laten "zien" hoe "slecht" het met Nederland gaat
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_42679904
quote:
Op zaterdag 14 oktober 2006 20:26 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Ja, daarom zijn voor dat soort mensen de voedselbanken dan de oplossing? Ik vindt het goed dat mensen die het echt krap hebben geholpen worden. Maar ik vraag me af hoeveel mensen die gebruik maken van de voedselbank dat echt nodig hebben. Volgens mij zijn dat er niet zo veel want zo'n voedselbank is wel makelijk kunnen ze gratis eten halen en kunnen ze hun geld weer ergens anders voor gebruiken.
omg .. lees nou toch eens een keer voor je weer van die onzin gaat vertellen
quote:
Daarnaast worden voedselbanken daar de linkse politiek wel erg gehyped om te laten "zien" hoe "slecht" het met Nederland gaat
huh, gehyped ?
het enige wat men doet is vaststellen dat steeds meer mensen in de problemen komen dankzij al die ingrepen die vooral in de kleine beurs heel hard aankomen ..

trouwens even iets recht zetten : het zijn niet alleen uitkeringstrekkers die bij de voedselbank moeten aankloppen, er zitten ook werkenden tussen .. zo werdt mij door mijn buurvrouw verteld en die moet het weten, zij werkt er
pleased to meet you
  † In Memoriam † zaterdag 14 oktober 2006 @ 23:22:30 #86
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_42683836
quote:
Op zaterdag 14 oktober 2006 20:55 schreef moussie het volgende:

[..]

omg .. lees nou toch eens een keer voor je weer van die onzin gaat vertellen
Zoveel magere uitgehongerde mensen komen er niet bij die voedselbank dus écht nodig is het nog niet.
  zondag 15 oktober 2006 @ 00:40:33 #87
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_42686230
quote:
Op zaterdag 14 oktober 2006 23:22 schreef Loedertje het volgende:
Zoveel magere uitgehongerde mensen komen er niet bij die voedselbank dus écht nodig is het nog niet.
En als voedselbanken echt zo nodg zijn dan snap ik niet dat nog niet iedere stad en dorp er een heeft.
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_42686397
quote:

[..]

ja joh, we zijn nog net geen derde wereld land met uitgemergelde lijven, dus laat maar stikken die hap ..

het komt nog niet eens in je hoofd op dat je hier praat over mensen die hulp zoeken, die het proberen op een maatschappelijk geaccepteerde manier op te lossen ipv de criminaliteit in te duiken oid ?
pleased to meet you
pi_42686520
quote:
Op zondag 15 oktober 2006 00:40 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

En als voedselbanken echt zo nodg zijn dan snap ik niet dat nog niet iedere stad en dorp er een heeft.
ze hebben verdere uitbreiding voorlopig stop gezet .. de behoefte neemt explosief toe, het gaat te snel, ze kunnen het administratief atm niet meer bijhouden
pleased to meet you
pi_42686582
quote:

[..]

Hier kun je zien hoe mensen in de situatie terecht komen om gebruik te moeten maken van de voedselbanken.
Ik weet niet hoe zwaar ze zijn natuurlijk maar misschien mogen ze van jou pas gebruik maken van zo'n voedselbank als je alle ribben kunt tellen en als er vliegen in de ogen van hun kinderen kruipen.
Voor armen maken we namelijk graag een vergelijking met Afrika en voor de rijken kijken we voor een vergelijking graag naar de hoogste salarissen in Amerika.

http://www.sdnl.nl/voedselpakketten.htm
Audaces fortuna juvat
pi_42696006
Voedselbank is een toppunt van luxe.
Ik hoor nu al die praatjes die de wereld rond gaan: "Nederland is het land waar alle vrouwen hoeren zijn, het geld uit de muur komt en het vreten gratis is".

Als nu ook even goed wordt rond verteld dat wij nederlanders een stel ongekende asocialen zijn en dat je zeker niet in een asielbajes moet komen, omdat de kans dat je in de fik vliegt heel groot is.
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
pi_42696137
quote:
quote:
De laatste jaren nam de werkloosheid fors toe en gingen veel burgers er in inkomen op achteruit. Volgens Verwey raken veel mensen in de problemen omdat ze niet in staat zijn tijdelijk de tering naar de nering te zetten. Daardoor steken ze zich gemakkelijk in de schulden als het financieel niet goed gaat. Verwey: "Om te eindigen onder toezicht van een curator."
quote:
De voedselbanken zien met lede ogen het onvermogen van veel Nederlanders aan om in mindere tijden een tikje soberder te leven. Faling: "Ook als het eigenlijk niet kan gaan mensen op vakantie, want ze lenen zonder nadenken 5000 euro tegen een rente van 11 procent. Om te eindigen onder toezicht van de curator."
Zie hier de reden dat het nutteloos om iets dergelijks door de overheid te laten regelen en/of te laten verdwijnen. Mensen moeten hun eigen verantwoordelijkheid eens nemen en wat minder leren uitgeven. Enorm veel mensen die bij de voedselbanken hebben namelijk schulden en maar een derde deel van die mensen maakt gebruik van schuldsanering.
pi_42696636
quote:
Op zondag 15 oktober 2006 13:41 schreef JohnDope het volgende:
Voedselbank is een toppunt van luxe.
Ik hoor nu al die praatjes die de wereld rond gaan: "Nederland is het land waar alle vrouwen hoeren zijn, het geld uit de muur komt en het vreten gratis is".

Als nu ook even goed wordt rond verteld dat wij nederlanders een stel ongekende asocialen zijn en dat je zeker niet in een asielbajes moet komen, omdat de kans dat je in de fik vliegt heel groot is.
huh, je dacht dat er alleen in nederland voedselbanken zijn ?
zoals gezegd, bedacht in amerika .. daar heet het second harvest .. overgewaaid naar frankrijk en van daaruit verspreidt over geheel europa ..
pleased to meet you
pi_42697290
quote:
Op zondag 15 oktober 2006 14:05 schreef moussie het volgende:

[..]

huh, je dacht dat er alleen in nederland voedselbanken zijn ?
zoals gezegd, bedacht in amerika .. daar heet het second harvest .. overgewaaid naar frankrijk en van daaruit verspreidt over geheel europa ..
nee maar volgens de verhalen die rond gaan bedoel ik.
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
  † In Memoriam † zondag 15 oktober 2006 @ 16:35:20 #95
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_42699562
quote:
Op zondag 15 oktober 2006 13:41 schreef JohnDope het volgende:
en dat je zeker niet in een asielbajes moet komen, omdat de kans dat je in de fik vliegt heel groot is.
Daarvoor is 1 handige oplossing, mensen die uit het vliegtuig op schiphol komen zonder paspoort direct Retour Afzender.

Geen asielzoekerscentrum meer nodig als je de landsgrenzen weer gaat bewaken
pi_42700692
quote:
Op zondag 15 oktober 2006 16:35 schreef Loedertje het volgende:

[..]

Daarvoor is 1 handige oplossing, mensen die uit het vliegtuig op schiphol komen zonder paspoort direct Retour Afzender.

Geen asielzoekerscentrum meer nodig als je de landsgrenzen weer gaat bewaken
tjeez, heb je ook maar 3 tellen nagedacht over wat je daar zegt ?

even afgezien van het feit dat er landen/repressieve regime's zijn die je gewoon geen passport geven of hem soms afpakken ... hoe stel je je dat voor je in een oorlogssituatie, lichtsignalen naar het vliegtuig dat de bommen laat vallen : kunt U even wachten svp, rondje cirkelen misschien, ik moet mijn passport nog pakken anders kan ik niet vluchten
pleased to meet you
pi_42700799
quote:
Op zondag 15 oktober 2006 14:32 schreef JohnDope het volgende:

[..]

nee maar volgens de verhalen die rond gaan bedoel ik.
pff .. dus het helpen van arme autochtonen heeft een aantrekkende werking op asielzoekers ?
als ze er uberhaupt vanaf weten, zouden ze dan niet eerder denken dat we niet zo rijk zijn als ze dachten en dat ze liever een land gaan uitkiezen dat dit soort hulp niet nodig heeft ?
pleased to meet you
  zondag 15 oktober 2006 @ 18:26:41 #98
3542 Gia
User under construction
pi_42701962
quote:
Op zaterdag 14 oktober 2006 12:21 schreef moussie het volgende:

[..]

pff .. klinkt leuk iedere keer weer .. dat : ze moeten niet zeuren, ze krijgen toch de maximum toeslag ..
helaas ziet de realiteit iets anders uit
zo is bvb mijn zorgpremie van 42 naar 97 ¤ gegaan en daarvan krijg ik het maximum, 37¤ terug .. een prijsstijging dus van bijna 50% ..
dus laat je niet misleiden door die klinkende retoriek van de "maximale" toeslag
Het wordt allemaal niet genoemd als je het hebt over minimuminkomen.
Kosten als huur, zorgtoeslag, gemeentelijke heffingen enz... kun je niet in hun geheel aftrekken en dan beweren dat men maar 150 euro over houdt. Mensen die geen schulden hebben, een minimum inkomen hebben en overal de maximale subsidies/kwijtscheldingen voor krijgen hebben meer dan 150 euro over.

Daarbij krijgt een (echt)paar veel meer zorgtoeslag, namelijk bijna 100 euro per maand.
pi_42703442
quote:
Op zondag 15 oktober 2006 18:26 schreef Gia het volgende:

[..]

Het wordt allemaal niet genoemd als je het hebt over minimuminkomen.
Kosten als huur, zorgtoeslag, gemeentelijke heffingen enz... kun je niet in hun geheel aftrekken en dan beweren dat men maar 150 euro over houdt. Mensen die geen schulden hebben, een minimum inkomen hebben en overal de maximale subsidies/kwijtscheldingen voor krijgen hebben meer dan 150 euro over.
idd, het bedrag is berekend op krap rondkomen .. maar dan moet er niets kapot gaan, je kids moeten niet achter elkaar hun kleren kapot vallen, het moet geen extreem koude winter worden waardoor je jaarafrekening hoger uitvalt dan verwacht .. in dat bedrag is geen/onvoldoende ruimte om dit soort glitches op te vangen
quote:
Daarbij krijgt een (echt)paar veel meer zorgtoeslag, namelijk bijna 100 euro per maand.
daarmee wil je zeggen dat ik maar moet gaan trouwen of zo ?
want absurd is het wel .. als echtpaar met een maximum inkomen van 40.000 ¤ krijg je 1150 ¤ per jaar
en als alleenstaande met maximaal 25.000 ¤ inkomen maar 400 ¤ per jaar .. en dat terwijl mijn premie met 55 ¤ per maand verhoogd is ..
maw, ik mis als alleenstaande aan het eind van het jaar 260 ¤ in mijn portemonnaie, terwijl het voor een echtpaar idd zo ongeveer op hetzelfde neerkomt ..
en 260 ¤ minder, dat is voor een alleenstaande (ouder) een bedrag dat heel hard aankomt ..
pleased to meet you
  woensdag 18 oktober 2006 @ 21:25:35 #100
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_42785197
Een stuk van Syp Wynia in de Elsevier:
quote:
Voedselbanken: Wouter Bos gedraagt zich onverantwoordelijk
Politici die een slaatje willen slaan uit de mythes rond de voedselbanken, creëren bewust een vals beeld

De toenemende populariteit van voedselbanken in Nederland lijkt het centrale thema te worden bij de gemeenteraadsverkiezingen. Het is niet verbazingwekkend dat de Socialistische Partij probeert de indruk te wekken dat Nederland dreigt af te zinken in armoede en dat de overheid de kassen verder open moet trekken. Maar het is is wel verbazingwekkend dat PvdA-leider Wouter Bos, die volgend jaar premier van Nederland wil worden, op een opzichtige manier meedoet aan het verspreiden van mythes rond voedselbanken en daarmee nog wegkomt ook.

Daarom maar eens de feiten. Vijf jaar geleden – Nederland leefde in een welvaartsroes en Jan Peter Balkenende was nog een onbekend CDA-kamerlid - kwam het Rotterdamse echtpaar Sies op het idee om spullen die voor de commerciële verkoop onbruikbaar waren geworden, omdat een verpakking was gedeukt, in te zamelen en weg te geven. Het echtpaar vond het zonde was om nog bruikbare spullen weg te gooien, een idee dat gemengd werd met hun christelijke naastenliefde.
Zo begon de opmars van de voedselbank in Nederland. Het kwam niet doordat er duizenden Nederlanders met honger langs de straten zwerven – wat trouwens vreemd zou zijn omdat Nederland gerekend naar koopkracht de hoogste uitkeringen ter wereld had en heeft.
Nee, het kwam doordat een Rotterdams echtpaar goed wilde doen, daar her en der in het land bij kerken en bij sommige politieke partijen medestanders voor vond en bedrijven het wel een sympathiek idee vonden om hun onverkoopbaar geworden producten niet aan de varkens te voeren maar aan mensen te geven.

Naarmate er meer voedselbanken zijn en er meer afnemers worden gevonden, wekken politici en media, tot aan het NOS-Journaal toe, de indruk dat Nederland zijn armen niet helpt omdat ze in toenemende mate ‘afhankelijk’ zijn van voedselbanken. De meeste mensen die voedselpakketten ophalen, hebben een uitkering, maar doen nauwelijks moeite om via reïntegratie of anderszins een baan te krijgen. Vier van de vijf hebben zich in de schulden gestoken, maar slechts eenderde doet moeite om via schuldhulpverlening van die schulden af te komen.
De voedselbanken komen voort uit de particuliere behoefte om voedselbanken in het leven te roepen. Ze zijn geen teken van een verarming van Nederland, niet van het kabinetsbeleid en niet het gevolg van te lage uitkeringen. Politici die iets anders beweren, gedragen zich onverantwoordelijk.
Dus in hoevere zijn de voedselbanken wel of niet een hype?
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')