FOK!forum / Gaming / Transport Tycoon deel 10
Bartzondag 8 oktober 2006 @ 19:27



Transport Tycoon Het beste spel ooit gemaakt

Wat is het?
Transport Tycoon is een Tycoon spel waarin jij de baas van een vervoersbedrijf bent. Je begint in 1950. Het is de bedoeling om zoveel mogelijk geld te verdienen en de concurrentie voor te blijven. In het begin kun je wat ouderwetse vrachtwagens, boten, treinen en een vliegtuig kopen. In de loop van de tijd komen daar steeds nieuwere vervoersmiddelen bij. Eerst kun je bijvoorbeeld alleen een klein vliegveld bouwen maar later ook een grote. De treinen zijn eerst stoomtreinen, daarna diesels en daarna elektrische treinen. In 2000 krijg je de beschikking over Monorail. Dan kan je al je spoor gaan vervangen en met Monorail treinen gaan rijden. Bij de boten krijg je later de beschikking over hovercrafts en bij de vliegtuigen nog een vliegtuig dat veel lijkt op de Concorde. Nog later krijg je er weer een railsoort bij: MagLev. Deze treinen gaan nog veel harder dan monorail.

Transport Tycoon is er in diverse varianten. In den beginne was er Transport Tycoon (original). Later kwam er een tweede versie, Transport Tycoon DeLuxe. Beide versies draaien niet onder Windows XP. Om dit probleem op te lossen zijn diverse programmeurs aan de slag gegaan, met als resultaat twee stromingen. De eerste stroming is TTDPatch, de tweede heet OpenTTD.

Wat zijn de verschillen tussen TTDPatch en OpenTTD?
Belangrijkste verbeteringen OpenTTD t.o.v. TTD for Windows:
-grotere maps
-meer en grotere vliegvelden
-beperkte newgrf ondersteuning
-kanalen
-elektrisch spoor
-realistische acceleratie
-open source (zelf patches programmeren en compilen)
-mammoet treinen
-vrij gevormde stations
-vensters vergroten en verkleinen
-spelen in een window
-resolutie aanpassen
-nieuwe route-vind-algoritmes
-nieuwe AI (in ontwikkeling)
-multiplayer via internet
-PBS is nog in ontwikkeling
-nieuwe map-array in ontwikkeling die seinen op bruggen en in tunnels e.d. mogelijk maakt
-volledig nieuw gerenderde hi-res sprites in ontwikkeling voor de nieuwe map-array

Belangrijkste verbeteringen TTDpatch t.o.v. TTD for Windows:
-goede newgrf ondersteuning
-pbs (path-based signalling)
-elektrisch spoor
-kanalen
-realistische acceleratie
-mammoet treinen
-resolutie aanpassen
-realistische vliegtuigsnelheid
-vrij gevormde stations


Waar kan ik het downloaden en hoe installeer ik het?
Om te beginnen moet je hier Transport Tycoon DeLuxe for Windows downloaden en installeren. Deze versie werkt echter niet onder Windows XP. Hiervoor heb je dus TTDPatch (download hier) of OpenTTD (download hier) nodig.

Installeren van TTDPatch: Unzip de bestanden in je TTD map.
Klik hier voor een FAQ over de installatie. Om het spel te spelen moet je ttdpacthW.exe starten. Om patches te wijzigen moet je ttdpatch.cfg openen in kladblok, je kunt dan wijzigen wat je wil.

Installeren van OpenTTD: Bij OpenTTD zit gewoon een installatie programma, dit wijst zichzelf. Ook het wijzigen van patches zit in de grafische interface van OpenTTD verwerkt, in het spel zelf.

Ik snap er helemaal niets van!
Oke, dan volgt hier een korte tutorial.

Het doel is geld te verdienen door goederen en passagiers te vervoeren. Passagiers en post willen van de ene naar de andere stad vervoerd worden, goederen van de ene industrie naar de andere. Om uit te vinden wat nou wat produceert en/of accepteert, klik je gewoon op een industrie. Een paar voorbeelden: kolenmijn =>energiecentrale, boerderij =>fabriek, ijzerertsmijn =>hoogoven, oliebron =>raffinaderij. Hiervoor kunnen bussen/vrachtwagens, treinen, boten en vliegtuigen gebruikt worden. Voor goederen worden over het algemeen treinen gebruikt, in de eerste plaats omdat daar de meeste keus in is, in de tweede plaats omdat dat de meeste winst oplevert, en in de derde plaats omdat het een uitdaging is doordat er een complex netwerk van rails en seinen neergelegd moet worden. Treinen kunnen namelijk botsen!


De basis is voor alle voertuigen hetzelfde. Je hebt minimaal 2 stations/docks/vliegvelden/bushaltes (vanaf nu allemaal stations) nodig. Verder heb je natuurlijk een voertuig nodig, die bouw je in een depot:

Je geeft een voertuig een order om naar het ene station te gaan, en een order om naar het andere station te gaan:

Als de stations verbonden zijn met elkaar (door respectievelijk rails/water/lucht/weg) kan het voertuig zijn orders gaan uitvoeren. Dit houdt natuurlijk niet gelijk winst in! Hiervoor moeten goederen vervoerd worden. Je zet dus 1 station bij een kolenmijn, een andere bij een energiecentrale, je verbindt ze met elkaar en je laat er vervolgens een trein tussen rijden met orders om van het ene station naar het andere te rijden. Et voila, du profit!

Ik wil meer winst!
Dat kan! Laat meer treinen rijden tussen je stations. Hieronder volgen enkele plaatjes om te laten zien hoe dat kan zonder botsingen te krijgen. Om botsingen te voorkomen maak je seinen (signals).


Dit is de makkelijkste manier om een lijn te bouwen. Gewoon 1 spoortje, met 1 treintje en 2 stations. Alleen niet erg efficiënt bij hoge aantallen goederen of passagiers.


Je kunt ook 2 lijntjes naast elkaar leggen. Dit geeft al een dubbele capaciteit, maar je hebt ook de dubbele ruimte nodig. Als je veel ruimte hebt, en veel geld en tijd en zin om veel spoor aan te leggen, dan blijft dit een goede manier om opstoppingen te voorkomen bij gebruik van veel treinen. Als iedere trein zijn eigen spoor heeft, ontstaan er natuurlijk nooit opstoppingen. Door fanatieke spelers wordt dit wel als een lelijke oplossing beschouwd. Ook is dit niet realistisch, de NS heeft ook geen 30 rails tussen Amsterdam en Utrecht liggen.


Oke, wat zien we hier? Weer een dubbele lijn, maar nu met seinen en wissels. Er zijn verschillende soorten seinen in TTD. De belangrijkste zijn: one-way signals, two-way signals, pre-signals en exit-signals. Op de afbeelding kun je zien wat ze doen. One-way signals zorgen ervoor dat treinen op een bepaald stuk spoor maar 1 richting op kunnen rijden. Hierdoor kunnen er meerdere treinen achter elkaar rijden op 1 spoor tussen 2 stations. Op het ene spoor laat je ze de ene kant op rijden, op het andere spoor de andere kant op. De onderlinge afstand tussen de one-way signals bepaalt hoeveel treinen er tussen 2 stations kunnen rijden. Een mooie afstand is bijvoorbeeld om de 4 vakjes een sein. Maar wat is de spaghetti voor een station? Dit is er zo gemaakt dan aankomende treinen naar allebei de sporen kunnen rijden op het station, en tevens kan van ieder stationsspoor de trein naar het “afvoer”-spoor rijden.

Hoe werkt het dan met die pre- en exit-signals? Die gebruik je bij een station met meerdere sporen. Het laatste sein op het “aanvoer”-spoor maak je een one-way pre-signal. Dit sein heeft een horizontaal geel balkje. Vervolgens bouw je op ieder stationsspoor een two-way exit-signal. Deze hebben een verticaal wit balkje.


Het werkt als volgt: als een trein een stationsspoor bezet, wordt het bijbehorende exit-signal rood. Als alle exit-signals rood zijn, wordt het bijbehorende pre-signal ook rood. Duidelijker uitgelegd: een trein rijdt niet verder het wissel op als alle stationssporen bezet zijn. Het nut hiervan is dat het wissel vrij blijft, zodat treinen nog uit het station kunnen rijden. Als je geen pre- en exit-signals zou gebruiken, zou de wachtende trein de wissels oprijden, waarna de treinen op het station niet weg zouden kunnen rijden. Gevolg: algehele opstopping a la NS. Dat kunnen wij natuurlijk beter


Hoe bouw je dan de verschillende seinen? Door 1 keer te klikken maak je een two-way. Nog 1 keer klikken op hetzelfde sein een one-way, en nog een keer klikken een one-way de andere kant op. Door ctrl-klikken op een bestaand sein (dus niet ctrl-klikken als er nog geen sein staat!) bouw je een pre-signal. Nog een keer ctrl-klikken: exit signal, en een derde keer ctrl-klikken: een combo-signal (pre- en exit-signal in 1, voor de gevorderden. Dit ga ik hier niet uitleggen).


Wat is het verschil tussen een one-way en een two-way op een splitsing? Bij een splitsing met one-way signals (onderste situatie) zal een trein de kortste route kiezen. De route is in dit geval bezet, voor de trein maakt dit echter niet uit, hij zal net zo lang wachten tot de route vrij is. Bij een two-way signal splitsing zal de trein niet de kortste route pakken, maar de vrije. Zie de bovenste situatie. Dit is ook de reden waarom bij de ingang van een station altijd two-way signals moeten zijn. Op deze manier zal een trein altijd een leeg spoor kiezen, tenzij er geen meer zijn! Als een station one-way signals zou hebben, zou een spoor altijd bezet zijn, en er een file voor dat spoor staan, terwijl er bijvoorbeeld 3 lege sporen zijn!

Voor een nog veel uitgebreidere sein-uitleg verwijs ik naar deze site.

Een station met veel treinen kan natuurlijk veel efficiënter dan bovenstaande voorbeeld met seinen. Dat kan met zogenaamde RoRo-stations. Dit staat voor Roll-on Roll-off.
Zoals je ziet komen treinen aan de ene kant het station binnen, en gaan er aan de andere kant weer uit. Dit heeft tot gevolg dat binnenkomende treinen de weggaande treinen niet in de weg zitten. Klik hier voor een groter plaatje.


Zo maak je een kruising van een lijn naar een andere lijn.

Hieruit kun je ook een soort van klaverblad afleiden:


Dit is wel ongeveer de basis van het spel, hier kun je een heel eind mee komen. Experimenteer vooral lekker zelf en lekker veel met verschillende stations, sporen en seinen, dit is juist de fun-factor! De kunst is volgens velen om zoveel mogelijk treinen te laten rijden in 1 netwerk zonder dat de boel vastloopt.

Zijn er nog leuke of interessante downloads beschikbaar?
Jazeker!
* Voor OpenTTD is een savegame
beschikbaar waarin heel veel kruisingen (junctions) opgenomen zijn als voorbeeld.
* Hier is een scenario van Nederland te downloaden voor OpenTTD.
* Er zijn ook nightlies (soort van Beta-versie) te downloaden voor OpenTTD. Deze hebben vaak net iets meer “neat features” dan de officiële versie. Downloaden kan hier
* Tot slot zijn er ook nieuwe graphics en voertuigen te downloaden voor zowel TTDPatch als OpenTTD. Deze dingen heten newgrf's. Op deze site zijn er een hoop te vinden.

Handige links
OpenTTD
* Officiële website: http://www.openttd.org
* Laatste versie: http://www.openttd.org/downloads.php
* SourceForge pagina: http://sourceforge.net/projects/openttd/
* Nightlies: http://www.openttd.org/nightly.php
* Server browser: http://servers.openttd.org

TTDPatch
* Offciële website: http://www.ttdpatch.net
* Development versie (alpha's): http://www.ttdpatch.net/src/

Informatie
* Forums voor OpenTTD, TTDPatch, Locomotion en andere: http://www.tt-forums.net
* Stations, voertuiglijsten, tips en kruispunten: http://www.transporttycoon.net/

Deze OP is gemaakt door Merovingian, voor vragen, opmerkingen of tips voor wijzigingen/toevoegingen kunnen jullie bij hem terecht. Deze OP is hier te vinden.

[ Bericht 53% gewijzigd door Rene op 11-10-2006 19:55:14 ]
Jumpzondag 8 oktober 2006 @ 19:28
terug vind treintje. *tsjoek tsjoek*
Renezondag 8 oktober 2006 @ 19:28
FIPO
Jumpzondag 8 oktober 2006 @ 19:29
quote:
Op zondag 8 oktober 2006 19:28 schreef Renesite het volgende:
FIPO
Moeha
Bartzondag 8 oktober 2006 @ 19:30
Renezondag 8 oktober 2006 @ 19:30
quote:
Op zondag 8 oktober 2006 19:29 schreef Jump het volgende:

[..]

Moeha
Je mag dan wel FA zijn he
MaxMarkzondag 8 oktober 2006 @ 19:32
Kutblauwen die na het slotje doorposten
En ook nog fipo willen hebben

tvp
Pileszondag 8 oktober 2006 @ 19:35
Ook een TVP
Bartzondag 8 oktober 2006 @ 19:40
oke, eerst dus even een pagina met tvp's... Wanneer gaan we on-topic lullen?
MaxMarkzondag 8 oktober 2006 @ 19:45
quote:
Op zondag 8 oktober 2006 19:40 schreef Merovingian het volgende:
oke, eerst dus even een pagina met tvp's... Wanneer gaan we on-topic lullen?
Ik begin wel:
Waar blijft die nieuwe OP?
Filayzondag 8 oktober 2006 @ 19:51
tvp
Gamer_Vzondag 8 oktober 2006 @ 19:57

Misschien wat praktischer, misschien niet, misschien had ik ze gelijke grootte moeten maken, misschien niet.
Peterzondag 8 oktober 2006 @ 20:00
* petre86 gaat zo nog weer ff spelen
Bartzondag 8 oktober 2006 @ 20:13
quote:
Op zondag 8 oktober 2006 19:57 schreef Gamer_V het volgende:
[[url=http://img127.imagevenue.com/loc536/th_30164_Kruising_122_536lo.jpg]afbeelding][/URL] [[url=http://img142.imagevenue.com/loc347/th_30181_stations_122_347lo.jpg]afbeelding][/URL]
Misschien wat praktischer, misschien niet, misschien had ik ze gelijke grootte moeten maken, misschien niet.
Ik heb daar nog een mooie savegame voor, met alle junctions erin, daar haal ik wel wat screenshots uit. En screenshots van ttd kun je beter in png-formaat maken, worden ze een stuk duidelijker van.
bleibleizondag 8 oktober 2006 @ 22:21
quote:
Op zondag 8 oktober 2006 19:57 schreef Gamer_V het volgende:
[[url=http://img127.imagevenue.com/loc536/th_30164_Kruising_122_536lo.jpg]afbeelding][/URL] [[url=http://img142.imagevenue.com/loc347/th_30181_stations_122_347lo.jpg]afbeelding][/URL]
Misschien wat praktischer, misschien niet, misschien had ik ze gelijke grootte moeten maken, misschien niet.
Je hebt geen presignals. Zodra je drie treinen op 1 station hebt en er zitten 2 treinen op het station en 1tje wil erin. Krijg je een probleem .
Gamer_Vmaandag 9 oktober 2006 @ 11:24
Das gewoon hardcore, zat ook niet bij de originele TT dacht ik.
MaxMarkmaandag 9 oktober 2006 @ 11:28
quote:
Op maandag 9 oktober 2006 11:24 schreef Gamer_V het volgende:
Das gewoon hardcore, zat ook niet bij de originele TT dacht ik.
Wehehe
XxxPimxxXmaandag 9 oktober 2006 @ 11:46
Locomotion en TTDX, ik speel ze nog regelmatig in de trein
Harriemaandag 9 oktober 2006 @ 12:02
toch deze week weer eens opstarten blijft leuk natuurlijk
Dichterbijermaandag 9 oktober 2006 @ 14:26
* Dichterbijer meld zich als fan...
speel het alweer een tijdje
RoOoYtJuHmaandag 9 oktober 2006 @ 17:46
quote:
Op zondag 8 oktober 2006 17:34 schreef Merovingian het volgende:
Ik zal in de nieuwe OP die ik ga maken ook wel een lijstje met industrieen opnemen, en een soort van mini-tutorial voor complete newbies als RoOoYtJuH (wel erge BrEeZaH-nIcK trouwens )
Ooit was zo'n nick cool

Maar ik deed altijd maar wat met dat spel en ging daarom altijd failliet, dus ik dacht ik vraag het even
MaxMarkmaandag 9 oktober 2006 @ 18:02
quote:
Op maandag 9 oktober 2006 17:46 schreef RoOoYtJuH het volgende:

[..]

Ooit was zo'n nick cool
Alleen als je in de verkeerde kringen zit
quote:
Maar ik deed altijd maar wat met dat spel en ging daarom altijd failliet, dus ik dacht ik vraag het even
Dat is ook wel knap, dat is mij nooit gelukt.. Zelfs niet in het begin
leolinedancemaandag 9 oktober 2006 @ 18:04
tvp
RoOoYtJuHmaandag 9 oktober 2006 @ 18:05
quote:
Op maandag 9 oktober 2006 18:02 schreef MaxMark het volgende:

[..]

Alleen als je in de verkeerde kringen zit
[..]

Dat is ook wel knap, dat is mij nooit gelukt.. Zelfs niet in het begin
Ik bleef maar geld lenen
Bartmaandag 9 oktober 2006 @ 18:43
quote:
Op maandag 9 oktober 2006 18:02 schreef MaxMark het volgende:
Dat is ook wel knap, dat is mij nooit gelukt.. Zelfs niet in het begin
Mij wel, de eerste keer dat ik TT original speelde... Ik ging graan naar een stad vervoeren, dacht dat die mensen wel wilden eten
De tweede keer kreeg ik door dat een fabriek graan accepteerde, en sindsdien nooit meer failliet gegaan
MaxMarkmaandag 9 oktober 2006 @ 18:57
quote:
Op maandag 9 oktober 2006 18:43 schreef Merovingian het volgende:

[..]

Mij wel, de eerste keer dat ik TT original speelde... Ik ging graan naar een stad vervoeren, dacht dat die mensen wel wilden eten
Wat een ondankbare honden he
densmeemaandag 9 oktober 2006 @ 19:22
waar kan ik dit spel nog kopen of downloaden want ik heb weer zin om het te spelen
Gamer_Vmaandag 9 oktober 2006 @ 19:28
Uit de openingspost:

http://www.tt-forums.net/viewtopic.php?t=3407
Bartmaandag 9 oktober 2006 @ 19:30
quote:
Op maandag 9 oktober 2006 19:22 schreef densmee het volgende:
waar kan ik dit spel nog kopen of downloaden want ik heb weer zin om het te spelen
eerst even lezen voor je vragen gaat stellen
densmeemaandag 9 oktober 2006 @ 19:34
sorry ik kwam er niet uit
en op dat forum heb ik ook een kwartier zitten rondzoeken
densmeemaandag 9 oktober 2006 @ 19:40
In order to successfully start Transport Tycoon Deluxe
you will need to import the registry file in this
directory! To do this you will have to be logged in
as administrator. After you have successfully imported
the registry settings, start the "Trasport Tycoon Deluxe"
file in the Transport Tycoon Deluxe directory! Enjoy


wat moet ik hier doen
MaxMarkmaandag 9 oktober 2006 @ 19:41
quote:
Op maandag 9 oktober 2006 19:40 schreef densmee het volgende:
In order to successfully start Transport Tycoon Deluxe
you will need to import the registry file in this
directory! To do this you will have to be logged in
as administrator. After you have successfully imported
the registry settings, start the "Trasport Tycoon Deluxe"
file in the Transport Tycoon Deluxe directory! Enjoy


wat moet ik hier doen
Enjoyen he
densmeemaandag 9 oktober 2006 @ 19:49
het is gelukt
bolletje_25maandag 9 oktober 2006 @ 21:23
Wow. Goedverdoeme ingewikkeld met die treinen
bolletje_25maandag 9 oktober 2006 @ 21:25
En een paar olietankers in het begin zorgen voor duftig wat winst.
Jumpmaandag 9 oktober 2006 @ 21:28
quote:
Op maandag 9 oktober 2006 21:25 schreef bolletje_25 het volgende:
En een paar olietankers in het begin zorgen voor duftig wat winst.
Je bent beter met kolen
bleibleimaandag 9 oktober 2006 @ 21:56
Zow hoe irritant is dat realistische gedoe .
Ik speel met de DB XL set en daar kunnen de goederentreinen (net als int echt) niet harder dan 80 of 120km/h omdat de snelheidsbeperking ook op de wagons zit. Die krengen houden al mijn HSLen op .
Kan ik weer 2 HSL(L?)ijnen extra aanleggen naast mijn 4 spoors backbone van Eindhoven naar Groningen .
Bartmaandag 9 oktober 2006 @ 22:59
Nu met nieuwe OP
Pilesmaandag 9 oktober 2006 @ 23:05
quote:
Op maandag 9 oktober 2006 22:59 schreef Merovingian het volgende:
Nu met nieuwe OP
Bartmaandag 9 oktober 2006 @ 23:08
Ik wou eigenlijk om half 10 naar bed, moet morgen om half 6 weer op, en heb morgenavond een examen. Maar ik wilde jullie de nieuwe OP niet onthouden, dus ben ik maar wat langer opgebleven
Als ik morgen zak is het jullie schuld!
MaxMarkdinsdag 10 oktober 2006 @ 00:09
Goeie OP
existenzdinsdag 10 oktober 2006 @ 00:13
tvp
Bartdinsdag 10 oktober 2006 @ 05:52
quote:
Op dinsdag 10 oktober 2006 00:09 schreef MaxMark het volgende:
Goeie OP
dank
bolletje_25dinsdag 10 oktober 2006 @ 07:35
Ik ga wat proberen.
bolletje_25dinsdag 10 oktober 2006 @ 07:54
Yeah.

Check

Beetje brakke screen, maar toch.
Renedinsdag 10 oktober 2006 @ 10:19
quote:
Op dinsdag 10 oktober 2006 07:54 schreef bolletje_25 het volgende:
Yeah.

Check

Beetje brakke screen, maar toch.
Ik houd meer van lánge treinen
NrSiXdinsdag 10 oktober 2006 @ 10:37
tvp, vnvnd even installeren =]
vitessezuid113dinsdag 10 oktober 2006 @ 10:41
dit spel speelde ik vroeger altijd , mischien maar weer een keer opzoeken
MaxMarkdinsdag 10 oktober 2006 @ 11:00
quote:
Op dinsdag 10 oktober 2006 07:54 schreef bolletje_25 het volgende:
Yeah.

Check

Beetje brakke screen, maar toch.
Het is dat er .png staat, anders had ik gedacht dat het een .gif was
Wouserdinsdag 10 oktober 2006 @ 11:15
Ziet er vet uit ga zeker downloaden heb nog nooit gespeeld??? Maar vraagje kun je dit ook online spelen? http://www.openttd.org/sc(...)4.7/multiplayer_menu

En ik vind het ook allemaal beetje onrealistich uitzien? maar evengoed ga toch eens kijken en misschien is het wel super tof
bleibleidinsdag 10 oktober 2006 @ 11:17
quote:
Op dinsdag 10 oktober 2006 11:15 schreef Wouser het volgende:
Ziet er vet uit ga zeker downloaden heb nog nooit gespeeld??? Maar vraagje kun je dit ook online spelen? http://www.openttd.org/sc(...)4.7/multiplayer_menu

En ik vind het ook allemaal beetje onrealistich uitzien? maar evengoed ga toch eens kijken en misschien is het wel super tof
Ghe, MaartenA's server staat er ook bij op dat plaatje .
Ow en je kan het echt online mp spelen .
MaxMarkdinsdag 10 oktober 2006 @ 11:18
quote:
Op dinsdag 10 oktober 2006 11:15 schreef Wouser het volgende:
Ziet er vet uit ga zeker downloaden heb nog nooit gespeeld??? Maar vraagje kun je dit ook online spelen? http://www.openttd.org/sc(...)4.7/multiplayer_menu
Je beantwoordt de vraag zelf?
quote:
En ik vind het ook allemaal beetje onrealistich uitzien? maar evengoed ga toch eens kijken en misschien is het wel super tof
Ja, het ziet er "getekend" uit maar dat geeft juist de leuke sfeer aan het spel. Qua uiterlijk is alles vrij realistisch nagemaakt.
Troeldinsdag 10 oktober 2006 @ 11:22
Wauw, wat een supergave uitleg in de OP!

Nu heb ik weer zin om te gaan spelen!
Maikalodinsdag 10 oktober 2006 @ 11:32
quote:
Op dinsdag 10 oktober 2006 11:22 schreef Troel het volgende:
Wauw, wat een supergave uitleg in de OP!

Nu heb ik weer zin om te gaan spelen!


Wat een onbeschaamde schaamteloze TVP is
Troeldinsdag 10 oktober 2006 @ 11:37
Ik heb trouwens nog nooit een voertuig in een depot gebouwd? Moet dat per se? Heb je zo'n ding nodig? Ik plempte het altijd maar gewoon op het spoor zeg maar
Maikalodinsdag 10 oktober 2006 @ 11:43
quote:
Op dinsdag 10 oktober 2006 11:37 schreef Troel het volgende:
Ik heb trouwens nog nooit een voertuig in een depot gebouwd? Moet dat per se? Heb je zo'n ding nodig? Ik plempte het altijd maar gewoon op het spoor zeg maar
Bij een beetje drukke kruising, lijkt me het een must eigenlijk.
MaxMarkdinsdag 10 oktober 2006 @ 11:43
quote:
Op dinsdag 10 oktober 2006 11:37 schreef Troel het volgende:
Ik heb trouwens nog nooit een voertuig in een depot gebouwd? Moet dat per se? Heb je zo'n ding nodig? Ik plempte het altijd maar gewoon op het spoor zeg maar
Je kunt voertuigen alleen maar in depots bouwen. Vanuit daar moeten ze dan het spoor/de weg op, richting het 1e station.
Wouserdinsdag 10 oktober 2006 @ 14:34
Lijkt trouwens ook veel op de oude rollercoaster tycoon
Maikalodinsdag 10 oktober 2006 @ 14:35
quote:
Op dinsdag 10 oktober 2006 14:34 schreef Wouser het volgende:
Lijkt trouwens ook veel op de oude rollercoaster tycoon
Transport Tycoon is toch al een beetje ouder dan rollercoaster tycoon
bleibleidinsdag 10 oktober 2006 @ 14:36
quote:
Op dinsdag 10 oktober 2006 14:35 schreef Maikalo het volgende:

[..]

Transport Tycoon is toch al een beetje ouder dan rollercoaster tycoon
Rollercoaster Tycoon is eigenlijk ook een beetje de nieuwe Transport Tycoon .
Het schijnt dat Tim Sawyer met een opvolger van TTD bezig was en voor de grap achtbaanwagentjes op spoor had gezet. Toen is ie der mee verder gegaan et voila het begin van Rollercoaster Tycoon. (Daarom zie je ook best veel RCT elementen terug in Locomotion ).
Bartdinsdag 10 oktober 2006 @ 16:24
Speciaal voor de absolute beginners als Troel heb ik nog 2 plaatjes toegevoegd in de OP over depots en orders...
Troeldinsdag 10 oktober 2006 @ 16:29
Maar waarom kon dat vroeger dan wel altijd? Of komt het omdat dit een nieuwe versie is?
Bartdinsdag 10 oktober 2006 @ 16:30
en voor Wouser: ja je kan OpenTTD en TTDPatch multiplayer spelen. TTDpatch alleen over een lan via directplay (ouderwetse zooi dus), OpenTTD ook over internet. Beide tot maximaal 8 spelers.
Bartdinsdag 10 oktober 2006 @ 16:31
quote:
Op dinsdag 10 oktober 2006 16:29 schreef Troel het volgende:
Maar waarom kon dat vroeger dan wel altijd? Of komt het omdat dit een nieuwe versie is?
Ik denk dat je in de war bent met een ander spel. Je hebt in TTo, TTDLX, TTDPatch en OpenTTD altijd voertuigen in een depot moeten bouwen.
Renedinsdag 10 oktober 2006 @ 16:59
Wie wil multipleejeren
Gamer_Vdinsdag 10 oktober 2006 @ 17:23
Ik wil multipleejeren!

Wat dan wel weer matig is, is dat ik om de zoveel tijd gekickt wordt vanwege een synchronanisatie fout. En ik ben niet de enige die er last van heeft.
#ANONIEMdinsdag 10 oktober 2006 @ 17:28
Ik heb dus serieus nog savegames van dit uit 1900 zoveel.. toen dit spel uitkwam
Renedinsdag 10 oktober 2006 @ 17:40
quote:
Op dinsdag 10 oktober 2006 17:23 schreef Gamer_V het volgende:
Ik wil multipleejeren!

Wat dan wel weer matig is, is dat ik om de zoveel tijd gekickt wordt vanwege een synchronanisatie fout. En ik ben niet de enige die er last van heeft.
Geen idee hoe het werkt.. PM me eens?
bolletje_25dinsdag 10 oktober 2006 @ 18:32
Het lukt het lukt het lukt
Gamer_Vdinsdag 10 oktober 2006 @ 18:58
quote:
Op dinsdag 10 oktober 2006 17:40 schreef Renesite het volgende:

[..]

Geen idee hoe het werkt.. PM me eens?
Geen idee hoe wat werkt? Met de gewone Transport Tycoon lukt het niet, maar met Openttd heb je gewoon de knop multipleejer in je menu staan. Aldus OP. Dus wat is je vraag precies?
Renedinsdag 10 oktober 2006 @ 19:01
quote:
Op dinsdag 10 oktober 2006 18:58 schreef Gamer_V het volgende:

[..]

Geen idee hoe wat werkt? Met de gewone Transport Tycoon lukt het niet, maar met Openttd heb je gewoon de knop multipleejer in je menu staan. Aldus OP. Dus wat is je vraag precies?
Hmm, ik heb openttd ja
Renedinsdag 10 oktober 2006 @ 19:02
Overal zijn 0 mensen
Renedinsdag 10 oktober 2006 @ 19:09
quote:
Op dinsdag 10 oktober 2006 19:02 schreef Renesite het volgende:
Overal zijn 0 mensen
O wacht.. ik kan niemand ook vinden via die multiplayer Ik kan niet eens tegen mijzelf spelen
Bartdinsdag 10 oktober 2006 @ 19:12
krijg je wel een lijst met servers als je op server zoeken klikt?
Renedinsdag 10 oktober 2006 @ 19:14
quote:
Op dinsdag 10 oktober 2006 19:12 schreef Merovingian het volgende:
krijg je wel een lijst met servers als je op server zoeken klikt?
Jup
Bartdinsdag 10 oktober 2006 @ 19:17
en daar staat allemaal 0/12 - 0/12 achter? welke versie speel je? 0.4.8 of de laatste nightly? Bijna elke server is 0.4.8 dus die moet je wel hebben. Servers die dezelfde versie hebben als jij staat een groen bolletje achter, met een andere versie en dus onspeelbaar een rood bolletje.
Renedinsdag 10 oktober 2006 @ 19:21
quote:
Op dinsdag 10 oktober 2006 19:17 schreef Merovingian het volgende:
en daar staat allemaal 0/12 - 0/12 achter? welke versie speel je? 0.4.8 of de laatste nightly? Bijna elke server is 0.4.8 dus die moet je wel hebben. Servers die dezelfde versie hebben als jij staat een groen bolletje achter, met een andere versie en dus onspeelbaar een rood bolletje.
Okayyy.. Heb ik dus een rood bolletje

0.4.0.1 !
Renedinsdag 10 oktober 2006 @ 19:37
HIj doetut.
Hoe tik ik brichies in het spel, ik kwam leejow ook tegen ofzo !
Diemietuhriejdinsdag 10 oktober 2006 @ 19:40
Ziet er leuk uit, zal n.a.v. de OP straks even downloaden, nu eerst naar een vergadering.
Bartdinsdag 10 oktober 2006 @ 20:04
quote:
Op dinsdag 10 oktober 2006 19:37 schreef Renesite het volgende:
HIj doetut.
Hoe tik ik brichies in het spel, ik kwam leejow ook tegen ofzo !
Enter drukken en dan kan je tiepen.
Bartdinsdag 10 oktober 2006 @ 20:06
Modjes: waarom kan ik mijn OP niet meer editen? Hij is nog niet af!
Renedinsdag 10 oktober 2006 @ 20:12
quote:
Op dinsdag 10 oktober 2006 20:06 schreef Merovingian het volgende:
Modjes: waarom kan ik mijn OP niet meer editen? Hij is nog niet af!
Er is een te lange tijd verstreken, je mag m evt. wel aan mij mailen ( nickname @ fok .nl )
MaxMarkdinsdag 10 oktober 2006 @ 20:12
quote:
Op dinsdag 10 oktober 2006 20:06 schreef Merovingian het volgende:
Modjes: waarom kan ik mijn OP niet meer editen? Hij is nog niet af!
Kan maar tot 48 uur na je post. Moet je jump of renesite ff vragen
Bartdinsdag 10 oktober 2006 @ 20:17
quote:
Op dinsdag 10 oktober 2006 20:12 schreef Renesite het volgende:

[..]

Er is een te lange tijd verstreken, je mag m evt. wel aan mij mailen ( nickname @ fok .nl )
Ja dat gaat dus niet, aangezien ik hem niet meer kan editen. Ik wou hem opslaan in een txt bestand zodra ie af is
Jij kan hem toch zelf wel editen en opslaan? Wie is er hier nou de mod?
Renedinsdag 10 oktober 2006 @ 20:18
quote:
Op dinsdag 10 oktober 2006 20:17 schreef Merovingian het volgende:

[..]

Ja dat gaat dus niet, aangezien ik hem niet meer kan editen. Ik wou hem opslaan in een txt bestand zodra ie af is
Jij kan hem toch zelf wel editen en opslaan? Wie is er hier nou de mod?
Ooh, ik dacht afmaken, als in, iets erbij editten.
Ik stuur 'm je wel ff Ik ben niet zo goed in een wiki maken enzo (nogal ruk) maar op wiki.fok.nl kan je hem hosten.
Pilesdinsdag 10 oktober 2006 @ 20:21
Misschien een idee om hem op wiki.fok.nl/index.php/OP/ te zetten?

[Edit] Goed idee Renesite
Bartdinsdag 10 oktober 2006 @ 20:22
Nee als je hem mij kunt sturen als .txt dan kan ik weer ff editen in die .txt, als ik hem af heb mail ik dat wel weer naar jou ofzo. Of kan mij voor deze post een onbeperkte edit tijd worden ingesteld? Dat zou wel het makkelijkst zijn... Als ie af is host ik hem inderdaad daar wel. Email is gewoon mijn msn adres in profiel...
Renedinsdag 10 oktober 2006 @ 20:27
quote:
Op dinsdag 10 oktober 2006 20:22 schreef Merovingian het volgende:
Nee als je hem mij kunt sturen als .txt dan kan ik weer ff editen in die .txt, als ik hem af heb mail ik dat wel weer naar jou ofzo. Of kan mij voor deze post een onbeperkte edit tijd worden ingesteld? Dat zou wel het makkelijkst zijn... Als ie af is host ik hem inderdaad daar wel. Email is gewoon mijn msn adres in profiel...
Okay.
Verkapte - gedaan!
Renedinsdag 10 oktober 2006 @ 20:43
Ben ik net bezig met een mooi spoorlijntje, kapt de netwerksynchronisatie ermee.
Bartdinsdag 10 oktober 2006 @ 20:44
Ja die is helaas nog niet bugvrij...
Bartdinsdag 10 oktober 2006 @ 21:07
Wiki is zwaar frustrerend, telkens weer een pas op, dit is een controlepagina melding
Maar hij is opgeslagen
Verzoeke de OP niet zelf te wijzigen, maar suggesties aan mij door te geven.
Zelvawoensdag 11 oktober 2006 @ 04:08
Terugvindposttrein.
A321456woensdag 11 oktober 2006 @ 07:21
Ben ook bezig met dit spel, the Netherlands by Vidar, terug te vinden in de OP. Enooooooooooooooorme map waarvan ik nog steeds niet alles heb gezien. Ik heb de grotere steden rond Amsterdam en Rotterdam met elkaar verbonden en ben zojuist begonnen met de ongeveer 30 farms te verbinden met 1 factory bij Leeuwarden. Voor die laatste moet ik nog even de pre signals enzo doorkrijgen want dat wil nog maar niet lukken
Troelwoensdag 11 oktober 2006 @ 08:09
Ik kan bij dat Nederland geen voertuigen bouwen (ook niet met depot )
bleibleiwoensdag 11 oktober 2006 @ 09:16
quote:
Op woensdag 11 oktober 2006 07:21 schreef A321456 het volgende:
Ben ook bezig met dit spel, the Netherlands by Vidar, terug te vinden in de OP. Enooooooooooooooorme map waarvan ik nog steeds niet alles heb gezien. Ik heb de grotere steden rond Amsterdam en Rotterdam met elkaar verbonden en ben zojuist begonnen met de ongeveer 30 farms te verbinden met 1 factory bij Leeuwarden. Voor die laatste moet ik nog even de pre signals enzo doorkrijgen want dat wil nog maar niet lukken
Presignals zijn vrij makkelijk.
Als je een station hebt met een kruising ervoor die de treinen verdeeld over meerdere perrons, a la:
1
2
3
4
5
 | | | | | | | |
  :  :  :  :  : 
     x    x   /
      .    .
      |    |

(Lekker vaag weer, zit hier op mijn werk dus ik kan geen paint uploaden).
de || zijn het station met 4 sporen
de : zijn dubbele signals (in en out dus)
x is een kruising
. zijn enkele signals
| is het spoor

Als je op het station 4 treinen hebt staan en er komt nog een trein bij, dan rijdt deze in de normale setting met normale seinen tot aan de dubbele signals (:), dit wil je niet hebben, want dan kan er geen trein meer uit het station en heb je een deadlock (dwz. alles staat vast).
Wat je met presignals doet is de dubbele signals (:) op presignal zetten en dan met de witte verticale bordjes op het sein.
De enkele signals die voor de kruising staan (alleen die voor de kruising, niet in het hele traject) zet je ook op presignal, maar dan met het horizontale gele bordje. Wat je dan doet als het ware is dat het "gele" sein die kijkt of alle "witte" die aan de andere kant van de kruising staan seinen op rood staan. Wanneer alle witte op rood staan, staat de gele ook op rood. En kan een trein niet de kruising en dus de doorvoer blokkeren.

Ist beetje begrijpbaar?
Anders is dit een goeie tutorial: http://www-user.tu-chemnitz.de/~dou/ttdx/signal.html#pre

[ Bericht 3% gewijzigd door bleiblei op 11-10-2006 09:27:39 ]
Maikalowoensdag 11 oktober 2006 @ 09:20
Het plaatsen van signalen heeft bij mij ook een poosje geduurd. Right Piles?
Troelwoensdag 11 oktober 2006 @ 09:21
Ik doe het nog maar even zonder die signalen
Maikalowoensdag 11 oktober 2006 @ 09:23
quote:
Op woensdag 11 oktober 2006 09:21 schreef Troel het volgende:
Ik doe het nog maar even zonder die signalen
Als je op den duur rond de 100 treinen op een netwerk hebt zonder signalen, kan er wel eens iets misgaan
Troelwoensdag 11 oktober 2006 @ 09:35
quote:
Op woensdag 11 oktober 2006 09:23 schreef Maikalo het volgende:

[..]

Als je op den duur rond de 100 treinen op een netwerk hebt zonder signalen, kan er wel eens iets misgaan
Mijn maximum op dit moment is 10 treinen
Renewoensdag 11 oktober 2006 @ 09:38
quote:
Op woensdag 11 oktober 2006 09:23 schreef Maikalo het volgende:

[..]

Als je op den duur rond de 100 treinen op een netwerk hebt zonder signalen, kan er wel eens iets misgaan
Ik leg dan met lieve lust 100 sporen aan
Maikalowoensdag 11 oktober 2006 @ 10:01
quote:
Op woensdag 11 oktober 2006 09:38 schreef Renesite het volgende:

[..]

Ik leg dan met lieve lust 100 sporen aan
Ik eigenlijk niet. Als ik begin, maak ik er direct een netwerk van. Maar ik vind dat gewoon veel makkelijker, dan kan je op hetzelfde spoor goederen naar A brengen, en staal naar B, en de passagiers naar C.
Bismarckwoensdag 11 oktober 2006 @ 10:20
Ik heb nog een tip om aan wat geld te komen bij Transport Tycoon. Misschien is het al eens eerder voorbijgekomen, dat weet ik niet.

Als er een nieuwe concurrent bijkomt dan neem je direct een belang van 75% in zijn organisatie.
Speel je het spel volgens de normale gamesettings dan begint iedere deelnemer met een startkapitaal van 100.000 pond. Het is mij gebleken dat de computer zichzelf altijd gigantisch in de schulden steekt om meteen 6 vliegtuigen te kopen. Op het moment dat de computer een schuld heeft van 6 ton zal zijn bedrijf ook iets van 5,5 ton waard zijn. Verkoop je op dat moment je 75% dan ontvang je iets van 4 ton. Dat geld kan je gebruiken om je eigen schuld af te lossen (zodat je geen rente meer hoeft te betalen) en om nieuwe investeringen te doen.

Natuurlijk kan je ook 40 jaar wachten met het verkopen van je 75% totdat je tegenspelers ook zijn uitgegroeid tot grote organisaties maar voor een snelle start die binnen 1 - 2 jaar te realiseren valt werkt bovenstaande methode goed.

[ Bericht 0% gewijzigd door Bismarck op 11-10-2006 10:39:14 (Zinsopbouw, stijl en typfouten) ]
Troelwoensdag 11 oktober 2006 @ 10:30
Waarom rijden treinen af en toe uit zichzelf naar het depot en staan ze daar te wachten totdat je ze er weer uithaalt?
Pileswoensdag 11 oktober 2006 @ 10:32
quote:
Op woensdag 11 oktober 2006 09:20 schreef Maikalo het volgende:
Het plaatsen van signalen heeft bij mij ook een poosje geduurd. Right Piles?
Ik zeg nix

Straks maar eens verder bouwen aan mn Nederland. Moet alleen nog alle steden verbinden. De goederen worden allemaal al vervoerd
Troelwoensdag 11 oktober 2006 @ 10:33
quote:
Op woensdag 11 oktober 2006 10:32 schreef Piles het volgende:

[..]

Ik zeg nix

Straks maar eens verder bouwen aan mn Nederland. Moet alleen nog alle steden verbinden. De goederen worden allemaal al vervoerd
Volgens mij klopt mijn Nederland dan gewoon niet ofzo. Geen boten, vliegtuigen, treinen, bussen om te bouwen.
bleibleiwoensdag 11 oktober 2006 @ 10:35
quote:
Op woensdag 11 oktober 2006 10:33 schreef Troel het volgende:

[..]

Volgens mij klopt mijn Nederland dan gewoon niet ofzo. Geen boten, vliegtuigen, treinen, bussen om te bouwen.
Staat TTD niet toevallig op Pauze ofzo?
Of ben je niet begonnen in 1920?
Troelwoensdag 11 oktober 2006 @ 10:36
quote:
Op woensdag 11 oktober 2006 10:35 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Staat TTD niet toevallig op Pauze ofzo?
Of ben je niet begonnen in 1920?
Nee, want met pauze kun je helemaal niets bouwen en ik kan wel gewoon wegen en vliegvelden en dergelijke bouwen (rails niet)
MaxMarkwoensdag 11 oktober 2006 @ 10:46
Als je signals niet snapt en je hebt meer dan genoeg geld (grote kans), leg dan je eigen proeftuintje aan. Experimenteer met verschillende signals en losse treintjes. Zet de treintjes steeds in een ander vak (tussen de signals) en kijk hoe de verschillende signals er op reageren. Zo heb ik het ook geleerd, leer je snel van
Troelwoensdag 11 oktober 2006 @ 10:46
Dat is ook een idee. Maar daar kan je natuurlijk ook gewoon een nieuw spel voor starten

Hoe kan ik trouwens draaien van aanzicht?
Pileswoensdag 11 oktober 2006 @ 11:01
quote:
Op woensdag 11 oktober 2006 10:46 schreef Troel het volgende:
Hoe kan ik trouwens draaien van aanzicht?
Niet
MaxMarkwoensdag 11 oktober 2006 @ 11:01
quote:
Op woensdag 11 oktober 2006 10:30 schreef Troel het volgende:
Waarom rijden treinen af en toe uit zichzelf naar het depot en staan ze daar te wachten totdat je ze er weer uithaalt?
Ze hebben een "service interval", om de zoveel dagen gaan ze naar het depot voor controle. Dit kun je aanpassen en zelfs uitzetten in het patch-menu. Ze zouden er echter wel zelf weer uit moeten rijden, tenzij je ze handmatig de order geeft het depot in te gaan
quote:
Op woensdag 11 oktober 2006 10:33 schreef Troel het volgende:

[..]

Volgens mij klopt mijn Nederland dan gewoon niet ofzo. Geen boten, vliegtuigen, treinen, bussen om te bouwen.
In welk jaar zit je dan?
quote:
Op woensdag 11 oktober 2006 10:46 schreef Troel het volgende:
Dat is ook een idee. Maar daar kan je natuurlijk ook gewoon een nieuw spel voor starten
Dan moet je wel genoeg geld hebben om al die treintjes te kunnen kopen
quote:
Hoe kan ik trouwens draaien van aanzicht?
Niet
Troelwoensdag 11 oktober 2006 @ 11:16
quote:
Op woensdag 11 oktober 2006 11:01 schreef MaxMark het volgende:

Niet
Hmm, da's onhandig, want hoe weet ik dan hoe de signalen staan?
Pileswoensdag 11 oktober 2006 @ 11:18
quote:
Op woensdag 11 oktober 2006 11:16 schreef Troel het volgende:

[..]

Hmm, da's onhandig, want hoe weet ik dan hoe de signalen staan?
Dat kun je toch gewoon zien? Alleen niet of ie rood of groen is, maar dat boeit niet
Maikalowoensdag 11 oktober 2006 @ 11:22
quote:
Op woensdag 11 oktober 2006 11:16 schreef Troel het volgende:

[..]

Hmm, da's onhandig, want hoe weet ik dan hoe de signalen staan?
Aan de achterkant van de signalen heb je een wit kruisje, of een witte streep. Daaraan kan je ook zien wat voor signaal het is.
MaxMarkwoensdag 11 oktober 2006 @ 11:22
Idd, en je bekijkt ze altijd schuin van achter, dus je ziet ook nog of ze rood of groen licht geven
Troelwoensdag 11 oktober 2006 @ 11:33
Hmm, hij start inderdaad in 1920. Da's ook onhandig zeg! Welke grapjas heeft dat scenario gemaakt?
MaxMarkwoensdag 11 oktober 2006 @ 11:37
quote:
Op woensdag 11 oktober 2006 11:33 schreef Troel het volgende:
Hmm, hij start inderdaad in 1920. Da's ook onhandig zeg! Welke grapjas heeft dat scenario gemaakt?
Ik gok ene Vidar

Je kunt het jaartal aanpassen in het patch-menu
Troelwoensdag 11 oktober 2006 @ 11:40
Patchmenu ga ik dan vanmiddag even zoeken (TTD via extern brueaublad spelen schiet niet op helaas)
Dichterbijerwoensdag 11 oktober 2006 @ 11:42
Screenshots zijn ook altijd leuk om te zien
MaxMarkwoensdag 11 oktober 2006 @ 11:44
quote:
Op woensdag 11 oktober 2006 11:40 schreef Troel het volgende:
Patchmenu ga ik dan vanmiddag even zoeken (TTD via extern brueaublad spelen schiet niet op helaas)
Zit gewoon in het spel he i
Troelwoensdag 11 oktober 2006 @ 11:47
quote:
Op woensdag 11 oktober 2006 11:44 schreef MaxMark het volgende:

[..]

Zit gewoon in het spel he i
Ja snap ik
A321456woensdag 11 oktober 2006 @ 12:39
quote:
Op woensdag 11 oktober 2006 11:33 schreef Troel het volgende:
Hmm, hij start inderdaad in 1920. Da's ook onhandig zeg! Welke grapjas heeft dat scenario gemaakt?
Je moet even de editor starten. Dan moet je het scenario laden, ff beginjaar aanpassen naar 1940 (of iets wat je wil) en em dan opslaan. Start een nieuw spel en je kan bouwen


Bleiblei, bedankt voor de uitleg, ik denk dat ik het nu snap

Thnx!
Maikalowoensdag 11 oktober 2006 @ 12:40
Ik begin meestal rond 1975.
bolletje_25woensdag 11 oktober 2006 @ 14:38
Whehe, ik had 8 treinen lopen tussen een kolemijn en een energiecentrale. Bleek dat dat ding maar 120 ton kolen produceerde
Renewoensdag 11 oktober 2006 @ 14:38
Tering.. netwerksynchronisatie is n beetje jammer.
Maare, wanneer gaan wij eens met zn allen spelen
Troelwoensdag 11 oktober 2006 @ 14:54
Ja, met zijn allen is leuk!
Renewoensdag 11 oktober 2006 @ 14:57
USA/NL maarten !
Matty___woensdag 11 oktober 2006 @ 15:06
tvptje
Renewoensdag 11 oktober 2006 @ 15:08
Hoe kan jejezelf kicken uit zo'n server? Ik wist niet dat ik maar 200.000 kon lenen !
MaxMarkwoensdag 11 oktober 2006 @ 16:24
Zo, ik zit ook ff op de server... wie durft
Renewoensdag 11 oktober 2006 @ 16:33
Hoi.
Troelwoensdag 11 oktober 2006 @ 18:45
Hmm, dat multiplayeren lukt niet echt volgens mij, ik zie de hele tijd server verbinding verbroken.
Renewoensdag 11 oktober 2006 @ 18:52
quote:
Op woensdag 11 oktober 2006 18:45 schreef Troel het volgende:
Hmm, dat multiplayeren lukt niet echt volgens mij, ik zie de hele tijd server verbinding verbroken.
hmm, balen
Bartwoensdag 11 oktober 2006 @ 19:03
zo, de TTD-master zal eens proberen te joinen
Bartwoensdag 11 oktober 2006 @ 19:18
quote:
Op woensdag 11 oktober 2006 15:08 schreef Renesite het volgende:
Hoe kan jejezelf kicken uit zo'n server? Ik wist niet dat ik maar 200.000 kon lenen !
had je dat niet eerder kunnen zeggen, zit nu een halve minuut te wachten voor ik 1 vakje spoor kan bouwen, dan hebben mijn 4 busjes weer genoeg opgebracht
Renewoensdag 11 oktober 2006 @ 19:20
quote:
Op woensdag 11 oktober 2006 19:18 schreef Merovingian het volgende:

[..]

had je dat niet eerder kunnen zeggen, zit nu een halve minuut te wachten voor ik 1 vakje spoor kan bouwen, dan hebben mijn 4 busjes weer genoeg opgebracht
Whahaha!
Pileswoensdag 11 oktober 2006 @ 19:28
OpenTTD (Transport Tycoon) Server Topic
Bartwoensdag 11 oktober 2006 @ 19:47
Kan een modje de OP ff updaten vanaf hier? Gewoon de tekst copy-pasten en over de oude heen zetten.
Troelwoensdag 11 oktober 2006 @ 21:02
Het is leuk dat multiplayeren!
Pileswoensdag 11 oktober 2006 @ 21:06
Jammer dat ik niet meer mee kon doen
Renewoensdag 11 oktober 2006 @ 21:07
zeker gaaf
Bartwoensdag 11 oktober 2006 @ 21:29
zo tot morgen maar weer mensen, dan spelen we wel weer verder online
Renewoensdag 11 oktober 2006 @ 21:32
quote:
Op woensdag 11 oktober 2006 21:29 schreef Merovingian het volgende:
zo tot morgen maar weer mensen, dan spelen we wel weer verder online
's Goed Al kan ik pas na 8en weer.
Gamer_Vwoensdag 11 oktober 2006 @ 21:44
Ik wil net pas beginnen.
Bartwoensdag 11 oktober 2006 @ 22:03
Voor de kenners: met de MiniIN kun je elkaars spoor gebruiken tegen een vergoeding. Das echt een coole feature! Zo kun je samen echt enorme netwerken bouwen en aan elkaar koppelen. Helaas niet in de gewone OpenTTD... En de multiplayer van MiniIN is een beetje brak helaas, das echt Desync City als je daarmee online gaat...
bolletje_25woensdag 11 oktober 2006 @ 22:48
Ik wil ook wel een potje proberen morgen. Kun je gewoon altijd meedoen en beginnen? Of bouw je verder aan je bestaande netwerk?
Harriedonderdag 12 oktober 2006 @ 02:24
opmerking over de openingspost

in dit plaatje


daar heb je 3 perrons alleen in mijn ogen kan de trein wel op perron 2 en 3 komen maar nooit op 1(links dus)
wegrijden kan wel van alle 3 of is het normaal dat een trein een meer dan haakse hoek kan maken ????
Peterdonderdag 12 oktober 2006 @ 05:32
quote:
Op donderdag 12 oktober 2006 02:24 schreef Harrie het volgende:
opmerking over de openingspost

in dit plaatje
[afbeelding]

daar heb je 3 perrons alleen in mijn ogen kan de trein wel op perron 2 en 3 komen maar nooit op 1(links dus)
wegrijden kan wel van alle 3 of is het normaal dat een trein een meer dan haakse hoek kan maken ????
je hebt gelijk, klopt niet, linker spoor is onbereikbaar nu.
Bartdonderdag 12 oktober 2006 @ 05:51
quote:
Op donderdag 12 oktober 2006 02:24 schreef Harrie het volgende:
opmerking over de openingspost

in dit plaatje
[afbeelding]

daar heb je 3 perrons alleen in mijn ogen kan de trein wel op perron 2 en 3 komen maar nooit op 1(links dus)
wegrijden kan wel van alle 3 of is het normaal dat een trein een meer dan haakse hoek kan maken ????
Je hebt gelijk...
Ik zal het vanavond even aanpassen, had het even snel gemaakt gisteravond terwijl ik ook nog met het mulitplayer potje bezig was...
bolletje_25donderdag 12 oktober 2006 @ 07:07
Oh ja, bruggen en tunnels

Als je op een enkelspoor treinen in 1 richting laat rijden, hoe plaats je dan seinen op bruggen of in tunnels? Nu blijft de trein altijd wachten tot de andere over de brug / door de tunnel is, wat soms best lang duurt.
Renedonderdag 12 oktober 2006 @ 07:18
quote:
Op woensdag 11 oktober 2006 22:48 schreef bolletje_25 het volgende:
Ik wil ook wel een potje proberen morgen. Kun je gewoon altijd meedoen en beginnen? Of bouw je verder aan je bestaande netwerk?
Kan beide, tot er 8 mensen meespelen, dan kan je bestaande bedrijven openen
bolletje_25donderdag 12 oktober 2006 @ 07:32
Tof. Ik probeer ff wat vanmiddag.
poehejdonderdag 12 oktober 2006 @ 08:07
quote:
Op donderdag 12 oktober 2006 07:07 schreef bolletje_25 het volgende:
Oh ja, bruggen en tunnels

Als je op een enkelspoor treinen in 1 richting laat rijden, hoe plaats je dan seinen op bruggen of in tunnels? Nu blijft de trein altijd wachten tot de andere over de brug / door de tunnel is, wat soms best lang duurt.
Je kunt geen signalen op bruggen of in tunnels plaatsen.. dit moet je dus zo min mogelijk gebruiken of je legt meerdere tunnels/bruggen aan met wat signalen. Als de ene brug/tunnel in gebruik is gaat de andere trein gewoon over een ander spoor.
Troeldonderdag 12 oktober 2006 @ 08:26
Ik vind het leuk

Tot vanavond!
MaxMarkdonderdag 12 oktober 2006 @ 08:55
quote:
Op donderdag 12 oktober 2006 05:51 schreef Merovingian het volgende:

[..]

Je hebt gelijk...
Ik zal het vanavond even aanpassen, had het even snel gemaakt gisteravond terwijl ik ook nog met het mulitplayer potje bezig was...
En staat de signal voor het rechterspoor niet 1hokje te hoog?
Renedonderdag 12 oktober 2006 @ 09:06
quote:
Op donderdag 12 oktober 2006 08:26 schreef Troel het volgende:
Ik vind het leuk

Tot vanavond!
Ik moet wel werken, ik kijk wel even als ik mee kan doen, einde van de week is altijd redelijk druk voor mij.
poehejdonderdag 12 oktober 2006 @ 10:01
quote:
Op donderdag 12 oktober 2006 08:55 schreef MaxMark het volgende:

[..]

En staat de signal voor het rechterspoor niet 1hokje te hoog?
Volgens mij maken de afstanden van de signalen niet echt superveel uit.. als je em 1 hokje lager zet werkt ie ook wel hoor
bolletje_25donderdag 12 oktober 2006 @ 10:56
quote:
Op donderdag 12 oktober 2006 08:07 schreef poehej het volgende:

[..]

Je kunt geen signalen op bruggen of in tunnels plaatsen.. dit moet je dus zo min mogelijk gebruiken of je legt meerdere tunnels/bruggen aan met wat signalen. Als de ene brug/tunnel in gebruik is gaat de andere trein gewoon over een ander spoor.
Ik sparen tot ik 3 miljoen had, blijkt dat ik er 2 aan moet leggen?
Maikalodonderdag 12 oktober 2006 @ 10:58
quote:
Op donderdag 12 oktober 2006 10:56 schreef bolletje_25 het volgende:

[..]

Ik sparen tot ik 3 miljoen had, blijkt dat ik er 2 aan moet leggen?
Dat is dan toch een flinke brug hoor! Kon je er niet omheen? Misschien is het zelfs goedkoper om nog een stukje op te hogen, en daar overheen te bouwen.
bolletje_25donderdag 12 oktober 2006 @ 11:19
quote:
Op donderdag 12 oktober 2006 10:58 schreef Maikalo het volgende:

[..]

Dat is dan toch een flinke brug hoor! Kon je er niet omheen? Misschien is het zelfs goedkoper om nog een stukje op te hogen, en daar overheen te bouwen.
Het was een tunnel Kon er eventueel overheen, maar wou per se een tunnel. En dan met 160 km/h erdoorheen

Die vliegtuigen zijn ook vet trouwens. Met 2200 km/'h van de ene kant van de map naar de andere, 100k winst in het jaar
Maikalodonderdag 12 oktober 2006 @ 11:20
quote:
Op donderdag 12 oktober 2006 11:19 schreef bolletje_25 het volgende:

[..]

Het was een tunnel Kon er eventueel overheen, maar wou per se een tunnel. En dan met 160 km/h erdoorheen

Die vliegtuigen zijn ook vet trouwens. Met 2200 km/'h van de ene kant van de map naar de andere, 100k winst in het jaar
Zodra je met vliegtuigen winst gaat maken (en dat is haast altijd) maak je ook tering veel winst.
Troeldonderdag 12 oktober 2006 @ 11:37
Ik wil vanavond wel een map met vliegtuigen hoor!
murpdonderdag 12 oktober 2006 @ 11:40
tvp
Renedonderdag 12 oktober 2006 @ 15:07
Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck Fuck
Ik had een vette lijn gemaakt, accepteert hout, heul aan de andere kant ook, en mooi enzo, het liep, net geld over, snel treintje, maar govverdomme leveringsproblemen, en sluit
Troeldonderdag 12 oktober 2006 @ 15:09
Da's bah
Renedonderdag 12 oktober 2006 @ 15:11
quote:
Op donderdag 12 oktober 2006 15:09 schreef Troel het volgende:
Da's bah
Enorm bah
Troeldonderdag 12 oktober 2006 @ 17:40
Ik ben er bijna!
MaxMarkdonderdag 12 oktober 2006 @ 18:22
quote:
Op donderdag 12 oktober 2006 11:37 schreef Troel het volgende:
Ik wil vanavond wel een map met vliegtuigen hoor!
Dat hebben we er democratisch uitgestemd op Maarten's server ivm. de té makkelijke manier van geld verdienen en de weinige uitdagingen die je dan krijgt tov aanleggen van spoor(netwerk).
Troeldonderdag 12 oktober 2006 @ 18:44
Ja, maar juist die vliegtuigjes zijn zo leuk
Maikalodonderdag 12 oktober 2006 @ 18:57
quote:
Op donderdag 12 oktober 2006 18:44 schreef Troel het volgende:
Ja, maar juist die vliegtuigjes zijn zo leuk
Maar minder uitdaging
Gamer_Vdonderdag 12 oktober 2006 @ 18:57
Ik ben zojuist begonnen met een potje op Maarten's server. Het jaar is pas 1960 en de kaart is nog redelijk leeg, dus ik ben blij!
Bartdonderdag 12 oktober 2006 @ 19:21
hij begint al voller te raken hoor
Renedonderdag 12 oktober 2006 @ 20:19
vanavond kan ik niet Morgen weer.
Bartdonderdag 12 oktober 2006 @ 20:39
heb jij de OP aangepast en dat foute plaatje eruit gehaald?
Renedonderdag 12 oktober 2006 @ 20:42
Ik heb niets gedaan sinds gisteravond, ik ga eerst douchem
Bartdonderdag 12 oktober 2006 @ 20:56
hoe komt ie dan weg
Bartdonderdag 12 oktober 2006 @ 20:57
ook heeft iemand aan de wiki gezeten
Peterdonderdag 12 oktober 2006 @ 21:11
quote:
Op donderdag 12 oktober 2006 20:57 schreef Merovingian het volgende:
ook heeft iemand aan de wiki gezeten
Als je de wiki wil aanpassen of beschermd wil hebben, dan gil je maar. Ik heb nog extra rechten daar om de pagina te beschermen..

nog een vraagje.
wat moet ik doen om mee te spelen op maarten's server?

welke versie van OTTD?
welke server?
hoe doe ik dat?
Bartdonderdag 12 oktober 2006 @ 21:18
versie 0.4.8
[usa/NL] maartena (66.74.155.152:3979)
multiplayer klikken en dan server zoeken
Gamer_Vdonderdag 12 oktober 2006 @ 21:48
Maarten heeft Merovingian onbedoeld hard geowned.
existenzdonderdag 12 oktober 2006 @ 23:38
quote:
Op donderdag 12 oktober 2006 21:18 schreef Merovingian het volgende:
versie 0.4.8
[usa/NL] maartena (66.74.155.152:3979)
multiplayer klikken en dan server zoeken
Leuk, ik kom morgen es spelen, alleen die $200.000 startloan is niet leuk
MaxMarkdonderdag 12 oktober 2006 @ 23:41
quote:
Op donderdag 12 oktober 2006 23:38 schreef existenz het volgende:

[..]

Leuk, ik kom morgen es spelen, alleen die $200.000 startloan is niet leuk
Als je er maar vanaf de start bij bent, is het te doen
Filayvrijdag 13 oktober 2006 @ 01:01
Ik zou wel een keer mee willen doen maar ik ben niet zo goed met spoorwegen. Bij mij raken er toch steeds treinen verdwaald Ik kan het wel natuurlijk, een lijntje van A naar B met goederen en dan van B naar C maar niet 4 treinen van A naar B die allemaal over een bepaald spoor moeten en dan een sein krijgen enz enz.

Dat snap ik niet. Zelfs niet na de uitleg
Petervrijdag 13 oktober 2006 @ 03:55
server ging om 3:45 offline ( wel gesaved hier, maar kan dan niet met mijn eigen bedrijf doorspelen )
Bartvrijdag 13 oktober 2006 @ 06:05
quote:
Op vrijdag 13 oktober 2006 01:01 schreef Filay het volgende:
Ik zou wel een keer mee willen doen maar ik ben niet zo goed met spoorwegen. Bij mij raken er toch steeds treinen verdwaald Ik kan het wel natuurlijk, een lijntje van A naar B met goederen en dan van B naar C maar niet 4 treinen van A naar B die allemaal over een bepaald spoor moeten en dan een sein krijgen enz enz.

Dat snap ik niet. Zelfs niet na de uitleg
kijk dan gewoon online eens hoe anderen het doen (wel naar de juiste mensen kijken )
Renevrijdag 13 oktober 2006 @ 08:48
quote:
Op vrijdag 13 oktober 2006 01:01 schreef Filay het volgende:
Ik zou wel een keer mee willen doen maar ik ben niet zo goed met spoorwegen. Bij mij raken er toch steeds treinen verdwaald Ik kan het wel natuurlijk, een lijntje van A naar B met goederen en dan van B naar C maar niet 4 treinen van A naar B die allemaal over een bepaald spoor moeten en dan een sein krijgen enz enz.

Dat snap ik niet. Zelfs niet na de uitleg
Daar ben ik ook nog niet goed in,
Renevrijdag 13 oktober 2006 @ 08:51
Ik zie al wat ik altijd fout doe, een presignalfout !
bolletje_25vrijdag 13 oktober 2006 @ 08:52
Ik kan nu meerdere treinen op 1 spoor laten rijden, in 2 richtingen.

Tis eigenlijk heel simpel:


Rode stip is een enkel sein, en de groene stip ook (maar dan de andere kant op). Zo blijven de treintjes wachten tot het spoor vrij is
Renevrijdag 13 oktober 2006 @ 08:57
quote:
Op vrijdag 13 oktober 2006 08:52 schreef bolletje_25 het volgende:
Ik kan nu meerdere treinen op 1 spoor laten rijden, in 2 richtingen.

Tis eigenlijk heel simpel:

[afbeelding]
Rode stip is een enkel sein, en de groene stip ook (maar dan de andere kant op). Zo blijven de treintjes wachten tot het spoor vrij is
duurt wel heel lang als je een slome trein of een lange afstand moet overbruggen, en met meer dan 2 treinen is het zowiezo enorm irritant
bleibleivrijdag 13 oktober 2006 @ 08:58
Eh... niet helemaal. Of er moet ook een sein aan de andere kant staan. Dwz. in totaal 4 seinen .
Stel spoor 1 is boven en spoor 2 onder.
En er staat een trein op spoor 1. Dan blijft het spoor rechts bezet omdat er aan de rechterkant van spoor 1 geen "afsluitend" sein is .
bleibleivrijdag 13 oktober 2006 @ 08:59
Daarnaast is het niet echt efficient omdat zoals renesite al aangeeft, er veel wachttijd is. En treinen die stilstaan kosten dubbelgeld (running costs en de verdiensten op de lading die hard achteruit gaat wanneer het langer duurt om een product van a naar b te brengen).
Renevrijdag 13 oktober 2006 @ 09:01
quote:
Op vrijdag 13 oktober 2006 08:59 schreef bleiblei het volgende:
Daarnaast is het niet echt efficient omdat zoals renesite al aangeeft, er veel wachttijd is. En treinen die stilstaan kosten dubbelgeld (running costs en de verdiensten op de lading die hard achteruit gaat wanneer het langer duurt om een product van a naar b te brengen).
Niet helemaal, juist als de afstand lang is krijg je des te meer geld.
Frag_addervrijdag 13 oktober 2006 @ 09:15
quote:
Op vrijdag 13 oktober 2006 09:01 schreef Renesite het volgende:
Niet helemaal, juist als de afstand lang is krijg je des te meer geld.
Wat het je oplevert wordt berekend aan: hoe veel goederen het zijn, de prijs die je per eenheid van dat soort goederen krijgt, de afstand waarover het vervoert wordt en hoe lang er over gedaan wordt, hoe langer er over de transport gedaan wordt hoe minder het je oplevert.
bleibleivrijdag 13 oktober 2006 @ 09:26
quote:
Op vrijdag 13 oktober 2006 09:01 schreef Renesite het volgende:

[..]

Niet helemaal, juist als de afstand lang is krijg je des te meer geld.
Zoals Fragadder uitlegt.
De verdiensten gaan per tijd per blokje dat je het vervoert.
Als je gemiddeld 4 dagen duurt om 40ton erts over 1 tile te vervoeren verdien je minder als wanneer je die 40 ton in 1 dag over 1 tile sleept.
Daarnaast verdien je natuurlijk weer meer als je 40 ton over 2 tiles heensleept in 2 dagen .
Er zit ergens tussen de grafiekjes in TTD een grafiekje waarin de verdiensten per type goederen per tile in een bepaalde tijd in staat.

In dat grafiekje kan je ook mooi zien waar je het meeste mee verdient (ik geloof valuables of personen).
MaxMarkvrijdag 13 oktober 2006 @ 10:58
quote:
Op vrijdag 13 oktober 2006 08:52 schreef bolletje_25 het volgende:
Ik kan nu meerdere treinen op 1 spoor laten rijden, in 2 richtingen.

Tis eigenlijk heel simpel:

[afbeelding]
Rode stip is een enkel sein, en de groene stip ook (maar dan de andere kant op). Zo blijven de treintjes wachten tot het spoor vrij is
Dat lijkt verdacht veel op de wissels die je in de originele TT moest leggen Al moeten er dan nog wel 2 seinen bij
armmoetzaaiervrijdag 13 oktober 2006 @ 12:00
tot welk jaar gaat het spel door want ik was een speel gestart en was bij jaar 2090. en toen ging die nar jaar 2091 en sloeg uit. ik heb de laatste save game gepakt en die deed precies het zelfde.
gaat het maar tot 2091. of is het een bug
MaxMarkvrijdag 13 oktober 2006 @ 13:51
quote:
Op vrijdag 13 oktober 2006 12:00 schreef armmoetzaaier het volgende:
tot welk jaar gaat het spel door want ik was een speel gestart en was bij jaar 2090. en toen ging die nar jaar 2091 en sloeg uit. ik heb de laatste save game gepakt en die deed precies het zelfde.
gaat het maar tot 2091. of is het een bug
Is geen bug, het spel eindigt in 2090. Je kunt nog wel doorspelen, maar op 31 december 2090 springt de tijd naar 1 januari 2090. Volgens mij is het wel mogelijk om die datum te verleggen mbv de patch, weet ik niet zeker.
MaxMarkvrijdag 13 oktober 2006 @ 14:37
Ik zit nu op de server en ga zo weg, iemand die mijn bedrijfje wil overnemen?
bolletje_25vrijdag 13 oktober 2006 @ 14:53
quote:
Op vrijdag 13 oktober 2006 08:57 schreef Renesite het volgende:

[..]

duurt wel heel lang als je een slome trein of een lange afstand moet overbruggen, en met meer dan 2 treinen is het zowiezo enorm irritant
Gewoon meerdere van die tussenstukjes maken. Voor elk tussenstukje kun je een trein laten rijden.
bolletje_25vrijdag 13 oktober 2006 @ 14:55
quote:
Op vrijdag 13 oktober 2006 10:58 schreef MaxMark het volgende:

[..]

Dat lijkt verdacht veel op de wissels die je in de originele TT moest leggen Al moeten er dan nog wel 2 seinen bij
Jah, dat bedoel ik eigenlijk ook, ben ze vergeten.
bleibleivrijdag 13 oktober 2006 @ 15:06
quote:
Op vrijdag 13 oktober 2006 14:53 schreef bolletje_25 het volgende:

[..]

Gewoon meerdere van die tussenstukjes maken. Voor elk tussenstukje kun je een trein laten rijden.
Kan ook, wat je op een gegeven moment vanzelf gaat doen is 2 lijnen naast elkaar.
1tje ene kant, andere andere kant .
Met om de 6 blokjes een signal en er kunnen bijna oneindig veel treinen op 1, 2"baans" rail.
thatsmevrijdag 13 oktober 2006 @ 17:00
Ik loop al tegen het probleem aan van "te veel treinen" is er geen optie dit nog verder op te rekken?
bleibleivrijdag 13 oktober 2006 @ 17:02
quote:
Op vrijdag 13 oktober 2006 17:00 schreef thatsme het volgende:
Ik loop al tegen het probleem aan van "te veel treinen" is er geen optie dit nog verder op te rekken?
In OpenTTD kan je dat oprekken tot praktisch "oneindig".
Pilesvrijdag 13 oktober 2006 @ 17:20
quote:
Op vrijdag 13 oktober 2006 17:02 schreef bleiblei het volgende:

[..]

In OpenTTD kan je dat oprekken tot praktisch "oneindig".
Nee, tot theoretisch oneindig. In de praktijk komt er op den duur rook uit je PC
Renevrijdag 13 oktober 2006 @ 18:12
zoo, een nieuw spel, ff opnieuw
Renevrijdag 13 oktober 2006 @ 18:33
Je kan meedoen markmax
existenzvrijdag 13 oktober 2006 @ 19:04
Ik las iets over rails delen in OpenTTD. Dat lijkt me erg vet in multiplayer . Samen een supergroot netwerk opbouwen
allardhvrijdag 13 oktober 2006 @ 19:15
Een van mijn savegames

Het is alleen wel druk, vooral als ik twee lijnen bij elkaar doe gaat het niet goed. Daar moet toch wat op te vinden zijn? Ik heb wel eens iets over load balancers gezien, maar daar snap ik nog niet vele van.

[ Bericht 0% gewijzigd door allardh op 13-10-2006 19:22:43 ]
MaxMarkvrijdag 13 oktober 2006 @ 20:02
quote:
Op vrijdag 13 oktober 2006 18:33 schreef Renesite het volgende:
Je kan meedoen markmax
Oh, lekker op tijd gelezen
Renevrijdag 13 oktober 2006 @ 20:15
quote:
Op vrijdag 13 oktober 2006 20:02 schreef MaxMark het volgende:

[..]

Oh, lekker op tijd gelezen
Best wel he
poehejvrijdag 13 oktober 2006 @ 20:29
Mijn record is 400 treinen over twee 2-wegs banen. zonder opstoppingen dat ook nog lange smalle map met aan de uiteinden grote steden.. passengers vervoeren en per trein per keer meer dan 1 miljoen verdienen (inflatie stond wel aan)
Greetzvrijdag 13 oktober 2006 @ 20:42
Wat dacht je van deze vierbaansPimPaorta?
Renevrijdag 13 oktober 2006 @ 20:46
quote:
Op vrijdag 13 oktober 2006 20:42 schreef Greetz het volgende:
Wat dacht je van deze vierbaansPimPaorta?
[afbeelding]
To-much

Ik ben eerst bezig met een compleet netwerkje aanleggen van 2 verschillende grondstoffen die mekaar doorkruizen
allardhvrijdag 13 oktober 2006 @ 20:50
Maar als je vier banen maakt, hoe beslis je dan op welke baan een station komt?
Renevrijdag 13 oktober 2006 @ 20:52
quote:
Op vrijdag 13 oktober 2006 20:50 schreef allardh het volgende:
Maar als je vier banen maakt, hoe beslis je dan op welke baan een station komt?
mijn idee op zich is een 2 baan genoeg
Renevrijdag 13 oktober 2006 @ 21:06
quote:
Op vrijdag 13 oktober 2006 20:46 schreef Renesite het volgende:

[..]

To-much

Ik ben eerst bezig met een compleet netwerkje aanleggen van 2 verschillende grondstoffen die mekaar doorkruizen
En daarbij hoort je eerste crash.

Wat fout ging? och... tussen de seinen niet genoeg ruimte houden..
Renevrijdag 13 oktober 2006 @ 21:09
Denk je dat je goed bezig bent... is die merovignanno nog beter dan jou.

Kiek moar eem noar blauw Ik ben goed bezig vind ik !
Maar het is tv kiekn tijd

Als je bij Renesite transport wilt inloggen, gebruik jopa als wachtwoord, ik sluit af, kiek vnaaf wel even weer.
allardhvrijdag 13 oktober 2006 @ 21:30
quote:
Op vrijdag 13 oktober 2006 21:06 schreef Renesite het volgende:

[..]
Wat fout ging? och... tussen de seinen niet genoeg ruimte houden..
?
Renevrijdag 13 oktober 2006 @ 21:47


hoop dat ik het zo kan uitleggen?
En een sein laten negeren en crash !
bolletje_25vrijdag 13 oktober 2006 @ 22:10
quote:
Op vrijdag 13 oktober 2006 20:42 schreef Greetz het volgende:
Wat dacht je van deze vierbaansPimPaorta?
[afbeelding]
5 miljoen winst in het jaar
bolletje_25vrijdag 13 oktober 2006 @ 22:12
Vanmiddag was wel tof trouwens, online. Gunstig met die week vakantie nu

Mja, eerst bier. Later!
allardhvrijdag 13 oktober 2006 @ 22:35
quote:
Op vrijdag 13 oktober 2006 21:47 schreef Renesite het volgende:
[afbeelding]

hoop dat ik het zo kan uitleggen?
En een sein laten negeren en crash !
Met seinen negeren moet je inderdaad heel voorzichtig zijn. Het ergste is dat die zooi een half jaar blijft liggen .
Pilesvrijdag 13 oktober 2006 @ 23:09
Internet was weer leuk, maar ik ben het niet meer gewend om tegen tegenstanders te spelen

Die CCCP-Transport was wel irritant bezig, met op elk vakje een stoplicht zodat je geen bruggen kan bouwen
allardhvrijdag 13 oktober 2006 @ 23:34
quote:
Op vrijdag 13 oktober 2006 23:09 schreef Piles het volgende:
Internet was weer leuk, maar ik ben het niet meer gewend om tegen tegenstanders te spelen

Die CCCP-Transport was wel irritant bezig, met op elk vakje een stoplicht zodat je geen bruggen kan bouwen
Tunnels geen optie?
existenzzaterdag 14 oktober 2006 @ 01:00
quote:
Op vrijdag 13 oktober 2006 23:34 schreef allardh het volgende:

[..]

Tunnels geen optie?
altijd een optie
poehejzaterdag 14 oktober 2006 @ 01:16
quote:
Op vrijdag 13 oktober 2006 23:09 schreef Piles het volgende:
Internet was weer leuk, maar ik ben het niet meer gewend om tegen tegenstanders te spelen

Die CCCP-Transport was wel irritant bezig, met op elk vakje een stoplicht zodat je geen bruggen kan bouwen
Als ik een superdrukke lijn heb plemp ik de hele baan ook wel vol met signalen Maar dat zal online niet snel gebeuren.
MaxMarkzaterdag 14 oktober 2006 @ 01:24
quote:
Op zaterdag 14 oktober 2006 01:16 schreef poehej het volgende:

[..]

Als ik een superdrukke lijn heb plemp ik de hele baan ook wel vol met signalen Maar dat zal online niet snel gebeuren.
Gewoon om de 2 hokjes neerzetten. Gezien het optrekken van de treinen maakt het echt geen verschil of je nu om de 1 of 2 hokjes signals neerzet qua afstand houden en zo geef je tegenstanders de kans om bruggen te bouwen
poehejzaterdag 14 oktober 2006 @ 01:36
Ik hou alleen niet zo val die mappen met veel bergen en water.. ik kan dan geen mooie en fatsoenlijk lopende verbindingen maken
Bartzaterdag 14 oktober 2006 @ 01:38
quote:
Op vrijdag 13 oktober 2006 21:09 schreef Renesite het volgende:
Denk je dat je goed bezig bent... is die merovignanno nog beter dan jou.
Nevermindzaterdag 14 oktober 2006 @ 02:13
Ik zit nu met een irritant mannetje die het niet kan hebben dat ik zijn (ongebruikte) goederen afneem. Gaat ie bij elke stad waar ik in zit exclusieve transportrechten kopen

jammer dat ik minder cash heb
Bartzaterdag 14 oktober 2006 @ 07:46
* Merovingian is vroege speler vandaag

Nog iemand wakker en zin?
Troelzaterdag 14 oktober 2006 @ 10:30
Zin wel, tijd niet helaas
Renezaterdag 14 oktober 2006 @ 10:31
quote:
Op zaterdag 14 oktober 2006 07:46 schreef Merovingian het volgende:
* Merovingian is vroege speler vandaag

Nog iemand wakker en zin?
nu pas
Renezaterdag 14 oktober 2006 @ 10:31
quote:
Op zaterdag 14 oktober 2006 01:38 schreef Merovingian het volgende:

[..]

Jij hád meer fund en bedrijfswaarde
bolletje_25zaterdag 14 oktober 2006 @ 10:34
Oeh, toffe track had ik net.

Jammer dat er online ook losers zijn die je nieuwe lijntje verkloten, mja. Kan de pret niet drukken.
Renezaterdag 14 oktober 2006 @ 10:38
Joehoe, ik wil o ok meespelen
Bartzaterdag 14 oktober 2006 @ 10:38
Ja echt sneu die kleuter die alles vast liep te zetten
Bartzaterdag 14 oktober 2006 @ 10:39
nou je hoeft het niet te proberen rene, je krijgt geen nieuwe lijn gebouwd.
Troelzaterdag 14 oktober 2006 @ 10:39
Nou, ik wilde ook kijken, maar dat schiet ook niet op.
Renezaterdag 14 oktober 2006 @ 10:40
En het spel is nog lang niet ten einde
Troelzaterdag 14 oktober 2006 @ 11:02
Die andere server bokt de hele tijd.

[ Bericht 56% gewijzigd door Troel op 14-10-2006 11:15:55 ]
bolletje_25zaterdag 14 oktober 2006 @ 11:25
Is ie al weg?
bolletje_25zaterdag 14 oktober 2006 @ 11:54
He, als ik offline wil spelen staat het spel altijd op dubbele snelheid, en ik kan dit niet terugzetten.. Iemand een idee waar dit aan ligt?
Bartzaterdag 14 oktober 2006 @ 11:55
ja
MaxMarkzaterdag 14 oktober 2006 @ 13:15
quote:
Op zaterdag 14 oktober 2006 11:55 schreef Merovingian het volgende:
ja
allardhzaterdag 14 oktober 2006 @ 13:34
Bovenin heb je een pauze knop en een knop ». Op die laatste moet je drukken.
Bartzaterdag 14 oktober 2006 @ 13:42
quote:
Op zaterdag 14 oktober 2006 13:15 schreef MaxMark het volgende:

[..]


dat was een reactie op de post met de vraag of ie al weg was
MaxMarkzaterdag 14 oktober 2006 @ 14:20
quote:
Op zaterdag 14 oktober 2006 13:42 schreef Merovingian het volgende:

[..]


dat was een reactie op de post met de vraag of ie al weg was
Oh, dacht dat het een reactie was op:
quote:
Op zaterdag 14 oktober 2006 11:54 schreef bolletje_25 het volgende:
He, als ik offline wil spelen staat het spel altijd op dubbele snelheid, en ik kan dit niet terugzetten.. Iemand een idee waar dit aan ligt?
Dan was het droog geweest
DaFanzaterdag 14 oktober 2006 @ 15:08
Hoe kan je zien wat wat exporteert of produceert? Of is dat gewoon altijd (bijvoorbeeld) Forest maakt Wood, Farms maken graan?
Nevermindzaterdag 14 oktober 2006 @ 15:20
quote:
Op zaterdag 14 oktober 2006 15:08 schreef DaFan het volgende:
Hoe kan je zien wat wat exporteert of produceert? Of is dat gewoon altijd (bijvoorbeeld) Forest maakt Wood, Farms maken graan?
Altijd hetzelfde

Primaire industrie: (produceert sowieso)
Bos: Hout
Boerderij: Graan en Vee
Ijzermijn: Ijzererts
Kolenmijn: Kolen
Oliebron: Olie

Secundaire industrie: (produceert na aanlevering van grondstoffen)
Fabriek: Goederen na aanlevering van graan, vee of staal
Houtzagerij: Goederen na aanlevering van hout
Olieraffinaderij: Goederen na aanlevering van olie
Hoogoven: Staal na aanlevering van ijzererts

Industrie dat niets produceert:
Energiecentrale: Vereist kool

En steden leveren uiteraard passagiers en post, en accepteren (bij minimaal 3 commerciële gebouwen) goederen.

Als je op een industrietype klikt krijg je te zien wat het nodig heeft en wat het exporteert.
DaFanzaterdag 14 oktober 2006 @ 15:26
Ok tnx moet er toch nog ff wat naar kijken...tis lastig zo de eerste keer (nooit gespeeld )
Nevermindzaterdag 14 oktober 2006 @ 15:29
Het is even doorzetten in het begin, maar dan gaat het echt leuk worden! Probeer eerst zelf wat uit, bijvoorbeeld met de newbie guide (wel even doorklikken van die pagina) en ga daarna eens online spelen, in Maartens server bijvoorbeeld. Dan kun je zien hoe anderen het doen en live je vragen stellen
Pileszaterdag 14 oktober 2006 @ 17:56
Zullen we alles over het online met elkaar spelen in dit topic houden. We hebben niet voor niets een splitsing gemaakt
allardhzaterdag 14 oktober 2006 @ 18:50
Bank naar bank hoort er ook nog bij.
iemansszaterdag 14 oktober 2006 @ 20:34
Geweldige spel, ik speel trouwens wel de nieuwste versie Locomotion, werkt hetzelfde.
existenzzaterdag 14 oktober 2006 @ 21:13
quote:
Op zaterdag 14 oktober 2006 20:34 schreef iemanss het volgende:
Geweldige spel, ik speel trouwens wel de nieuwste versie Locomotion, werkt hetzelfde.
Locomotion is lelijk
existenzzaterdag 14 oktober 2006 @ 21:20
Wie heeft er een link met must have grafix patches, zoals NL treinen etc? (Of een link naar pagina's met daarop de grafix )
bleibleizaterdag 14 oktober 2006 @ 22:20
quote:
Op zaterdag 14 oktober 2006 21:20 schreef existenz het volgende:
Wie heeft er een link met must have grafix patches, zoals NL treinen etc? (Of een link naar pagina's met daarop de grafix )
NL treinen zijn nog niet compleet.
Ze hebben een preview gereleased met 4 NL treinen erin en dat is alles .

Ikzelf speel met deze aanvullingen op OpenTTD:
quote:
allardhzondag 15 oktober 2006 @ 21:01
Nog even een screenshotje van mijn nieuwe station (in aanbouw) waar alle wheat, livestock, coal en wood naartoe moet. Hopelijk komen er nu minder files .

Renezondag 15 oktober 2006 @ 21:27
quote:
Op zondag 15 oktober 2006 21:01 schreef allardh het volgende:
Nog even een screenshotje van mijn nieuwe station (in aanbouw) waar alle wheat, livestock, coal en wood naartoe moet. Hopelijk komen er nu minder files .

[afbeelding]
Maar waar zijn die bedrijven?
Pileszondag 15 oktober 2006 @ 21:29
quote:
Op zondag 15 oktober 2006 21:27 schreef Renesite het volgende:

[..]

Maar waar zijn die bedrijven?
Ik zat ookal te kijken. Volgens mij lopen de sporen de verkeerde kant op
bleibleizondag 15 oktober 2006 @ 21:57
laat maar
Renezondag 15 oktober 2006 @ 21:58
quote:
Op zondag 15 oktober 2006 21:57 schreef bleiblei het volgende:
laat maar
ja, maar het VAN
allardhzondag 15 oktober 2006 @ 22:17
Dit is slechts een gedeelte van de map. De bedrijven zitten op heel veel plekken en dat moet allemaal hierheen .
Pileszondag 15 oktober 2006 @ 22:25
Dat is logisch, maar je in- en uitgang lopen nu toch richting het einde van de map?
allardhmaandag 16 oktober 2006 @ 00:03
Waar moest ik dan heen . Dan bouw ik wel een omweg, krijg ik nog meer geld voor een ritje ook. Ik gebruik trouwens wel cheats, nl. de Magic Bulldozer, oftewel vervelende farms, coal mines en radar towers weghalen .
Dat hele lange gedeelte met al die tunneltjes is trouwens om er voor te zorgen op een redelijk normale manier dat elk treintje op zijn eigen spoor komt.
existenzmaandag 16 oktober 2006 @ 00:50
quote:
Op maandag 16 oktober 2006 00:03 schreef allardh het volgende:
Waar moest ik dan heen . Dan bouw ik wel een omweg, krijg ik nog meer geld voor een ritje ook. Ik gebruik trouwens wel cheats, nl. de Magic Bulldozer, oftewel vervelende farms, coal mines en radar towers weghalen .
Dat hele lange gedeelte met al die tunneltjes is trouwens om er voor te zorgen op een redelijk normale manier dat elk treintje op zijn eigen spoor komt.
Ik vind de pathfinding bij grote stations nog erg slecht uitgewerkt of ik doe iets fout. Heeft iemand een save game van hoe het zou moeten?

Path based signals
entrance signals etc..

waar moet ik ze plaatsen

[ Bericht 9% gewijzigd door existenz op 16-10-2006 01:03:04 ]
thatsmemaandag 16 oktober 2006 @ 10:50

Dit is mijn drukste en grootste station. De treinen zijn allemaal voorzien van Livestock, Grain, Steel en voor de goederenafvoer komen er treinen voor Goods. Dit is het minimale aantal perrons waarmee men gewoon door kan rijden constant. Voor tunnels wordt enkelspoor dubbelspoor en daarna weer enkelspoor, hiermee bereik je dat de treinen niet hoeven te wachten als ze sloom de tunnel uittrekken.
DaFanmaandag 16 oktober 2006 @ 11:03
Jouw meest rechter 'station'/dubbelspoor ligt dicht bij Livestock en Grain he? Geldt dat dan ook nog als je de meest linker bekijkt? Die ligt zo ver weg, normaal zou ie dat niet meekrijgen.
Pilesmaandag 16 oktober 2006 @ 11:13
Ik mis eigenlijk de Path Based Signaling in de huidige versies. Ik speel ook nog steeds met een oude nightly

Hier nog wat plaatjes van mijn Nederland-map:
http://piles.nl/hosting/images/openttd_nederland1.png
http://piles.nl/hosting/images/openttd_nederland2.png
http://piles.nl/hosting/images/openttd_nederland3.png
http://piles.nl/hosting/images/openttd_nederland4.png
http://piles.nl/hosting/images/openttd_nederland5.png
thatsmemaandag 16 oktober 2006 @ 12:20
quote:
Op maandag 16 oktober 2006 11:03 schreef DaFan het volgende:
Jouw meest rechter 'station'/dubbelspoor ligt dicht bij Livestock en Grain he? Geldt dat dan ook nog als je de meest linker bekijkt? Die ligt zo ver weg, normaal zou ie dat niet meekrijgen.
ja zolang de stations maar aan elkaar gekoppeld liggen krijgen ze alles mee. Ze tellen gewoon als 1 station
Bartmaandag 16 oktober 2006 @ 16:23
quote:
Op maandag 16 oktober 2006 00:03 schreef allardh het volgende:Dan bouw ik wel een omweg, krijg ik nog meer geld voor een ritje ook.
Natuurlijk niet, je treinen zijn dan toch langer onderweg voor dezelfde afstand
quote:
Op maandag 16 oktober 2006 00:50 schreef existenz het volgende:

[..]

Ik vind de pathfinding bij grote stations nog erg slecht uitgewerkt of ik doe iets fout. Heeft iemand een save game van hoe het zou moeten?

Path based signals
entrance signals etc..

waar moet ik ze plaatsen
PBS heb je niets mee te maken tenzij je de MiniIN gedownload hebt. Verder, kijk eens in de OP, en zeg daarna eens wat je dan precies niet snapt, plaats een plaatje van een station zoals jij het hebt gedaan ofzo...
Bartmaandag 16 oktober 2006 @ 16:25
dubbelllllll

[ Bericht 98% gewijzigd door Bart op 16-10-2006 18:52:12 ]
Troelmaandag 16 oktober 2006 @ 18:55
Ik ga eens kijken of het ook al op Vista draait.
Bartmaandag 16 oktober 2006 @ 20:36
dat doet het, mits je even hiernaar kijkt
Troelmaandag 16 oktober 2006 @ 20:41
Het werkte ook zonder dat topic
Troelmaandag 16 oktober 2006 @ 20:43
Waarom kunnen er maar 8 bedrijven op zo'n server
Nevermindmaandag 16 oktober 2006 @ 20:47
quote:
Op maandag 16 oktober 2006 20:43 schreef Troel het volgende:
Waarom kunnen er maar 8 bedrijven op zo'n server
Als je op Maartens server wil, je mag mijn bedrijf wel overnemen
bolletje_25maandag 16 oktober 2006 @ 21:08
Voor

Na

Hoe krijgen jullie zulke mooie screens
Pilesmaandag 16 oktober 2006 @ 21:19
quote:
Op maandag 16 oktober 2006 21:08 schreef bolletje_25 het volgende:
Hoe krijgen jullie zulke mooie screens
Ctrl-S
existenzmaandag 16 oktober 2006 @ 22:29
quote:
Op maandag 16 oktober 2006 16:23 schreef Merovingian het volgende:

[..]

Natuurlijk niet, je treinen zijn dan toch langer onderweg voor dezelfde afstand
[..]

PBS heb je niets mee te maken tenzij je de MiniIN gedownload hebt. Verder, kijk eens in de OP, en zeg daarna eens wat je dan precies niet snapt, plaats een plaatje van een station zoals jij het hebt gedaan ofzo...
Het gedeelte waar ik moet lezen
bleibleimaandag 16 oktober 2006 @ 22:43
Zow, wat screens van mij
Dit is Zuid Nederland .

In totaal zo een 110.000 inwoners met heel wat personenvervoer. Naar alle steden hier gaat minimaal 1 goodstrein. Die natuurlijk in vele soorten op de rails voorbij komen:

De goods worden voornamelijk gegenereerd door een hoop ijzerertsmijnen in Dld die aangesloten zijn op een staalfabriek bij Almelo:

Die weer een hoop staal versleept naar een fabriek in Almere .
MaxMarkmaandag 16 oktober 2006 @ 23:04
quote:
Op maandag 16 oktober 2006 21:08 schreef bolletje_25 het volgende:
Voor

Na

Hoe krijgen jullie zulke mooie screens
Hoe krijg je ze zo lelijk
allardhmaandag 16 oktober 2006 @ 23:05
quote:
Op maandag 16 oktober 2006 16:23 schreef Merovingian het volgende:

[..]

Natuurlijk niet, je treinen zijn dan toch langer onderweg voor dezelfde afstand
[..]
Omdat mijn treintjes hopelijk goed door kunnen rijden en snel zijn, zijn ze wel iets langer onderweg, maar leggen ze een veel grotere afstand af.

In het algemeen is het zo dat een grotere afstand wel meer tijd kost, maar het levert ook wel wat meer geld op.
bleibleimaandag 16 oktober 2006 @ 23:18
quote:
Op maandag 16 oktober 2006 23:05 schreef allardh het volgende:

[..]

Omdat mijn treintjes hopelijk goed door kunnen rijden en snel zijn, zijn ze wel iets langer onderweg, maar leggen ze een veel grotere afstand af.

In het algemeen is het zo dat een grotere afstand wel meer tijd kost, maar het levert ook wel wat meer geld op.
TTD rekent via de kortste weg. Dus als jij een spoor aan legt van X naar Y en je maakt geen rechte lijn maar een slinger over de breedte van de map dan kost het je alleen maar geld .
Dit omdat TTD dus de perfecte weg rekent bij de verdiensten maar de tijd op het spoor rekent voor de kosten.
existenzmaandag 16 oktober 2006 @ 23:22
Nu mijn aanvoerroute nog fixen, want die stokt een beetje
MaxMarkmaandag 16 oktober 2006 @ 23:34
quote:
Op maandag 16 oktober 2006 23:05 schreef allardh het volgende:

[..]

Omdat mijn treintjes hopelijk goed door kunnen rijden en snel zijn, zijn ze wel iets langer onderweg, maar leggen ze een veel grotere afstand af.

In het algemeen is het zo dat een grotere afstand wel meer tijd kost, maar het levert ook wel wat meer geld op.
Volgens mij wordt de afstand berekend aan de hand van het aantal hokjes tussen de twee stations, niet aan de hand van het aantal hokjes dat de goederen door worden vervoerd.
bolletje_25dinsdag 17 oktober 2006 @ 05:41
Oh ja. Waarom kunnen jullie wel half Eindhoven slopen en mag dat bij mij nooit?
Troeldinsdag 17 oktober 2006 @ 09:46
Omkopen
Pilesdinsdag 17 oktober 2006 @ 10:39
Magic Bulldozer
Troeldinsdag 17 oktober 2006 @ 11:16
Nou, die signalen vergeet ik maar, dat gaat me gewoon niet lukken
allardhdinsdag 17 oktober 2006 @ 14:10
quote:
Op dinsdag 17 oktober 2006 10:39 schreef Piles het volgende:
Magic Bulldozer
Ideaal ding.
allardhdinsdag 17 oktober 2006 @ 14:11
quote:
Op maandag 16 oktober 2006 23:18 schreef bleiblei het volgende:

[..]

TTD rekent via de kortste weg. Dus als jij een spoor aan legt van X naar Y en je maakt geen rechte lijn maar een slinger over de breedte van de map dan kost het je alleen maar geld .
Dit omdat TTD dus de perfecte weg rekent bij de verdiensten maar de tijd op het spoor rekent voor de kosten.
Volgens mij niet.
MaxMarkdinsdag 17 oktober 2006 @ 15:09
quote:
Op dinsdag 17 oktober 2006 14:11 schreef allardh het volgende:

[..]

Volgens mij niet.
Zie hier:


Het traject "Kort" gaat via de snelst mogelijke route, het traject "Lang" via een omweg. Op deze screenshot gaat de trein via "Lang 3", de langste route. Je ziet dat de treinen allebei evenveel opbrengen (¤4,744). Trein Lang is "slechts" 6 dagen langer onderweg dan trein Kort, dus ze vallen in dezelfde schaal qua ladingsprijzen.
Conclusie: Het gaat om de afstand tussen stations A en B, niet om de afstand die de trein aflegt
Troeldinsdag 17 oktober 2006 @ 15:16
De server van Maarten was erg huppig vandaag trouwens.
Neverminddinsdag 17 oktober 2006 @ 15:23
quote:
Op dinsdag 17 oktober 2006 11:16 schreef Troel het volgende:
Nou, die signalen vergeet ik maar, dat gaat me gewoon niet lukken
Welnee Wat lukt er precies niet?
MaxMarkdinsdag 17 oktober 2006 @ 15:26
quote:
Op dinsdag 17 oktober 2006 15:16 schreef Troel het volgende:
De server van Maarten was erg huppig vandaag trouwens.
Doe eens ander topic
armmoetzaaierdinsdag 17 oktober 2006 @ 15:39
wat kan je met die waypoints. is dat een treinen teller of zo of is dat een overstap perron??
bleibleidinsdag 17 oktober 2006 @ 15:54
quote:
Op dinsdag 17 oktober 2006 15:39 schreef armmoetzaaier het volgende:
wat kan je met die waypoints. is dat een treinen teller of zo of is dat een overstap perron??
Met waypoints kan je treinen over een bepaald spoor sturen.
Ik heb hier bijv.

6 sporen links liggen waarvan er 2 voor ICE's (ICE's rijden max 320km/h, goederentreinen max 120 km/h vandaar dat ik ze gescheiden wil houden). En 4 sporen rechts waarover ICE's en goederentreinen gemengd rijden. Om te voorkomen dat de ICE's links op het goederenspoor terecht komen heb ik die 2 waypoints neer gezet die de ICE's forceren om daar onderdoor en dus op de "HSL-lijn" te rijden.

Een waypoint is eigenlijk een station zonder stationfunctie. Een soort van "Boei" maar dan op je railnetwerk .
Troeldinsdag 17 oktober 2006 @ 15:55
quote:
Op dinsdag 17 oktober 2006 15:23 schreef Nevermind het volgende:

[..]

Welnee Wat lukt er precies niet?
Nou, ik kan simpelweg niet zien wat welk signaal is omdat ik niet verder in kan zoomen
Troeldinsdag 17 oktober 2006 @ 15:56
quote:
Op dinsdag 17 oktober 2006 15:26 schreef MaxMark het volgende:

[..]

Doe eens ander topic
??