abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 8 oktober 2006 @ 19:27:25 #1
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_42487979



Transport Tycoon Het beste spel ooit gemaakt

Wat is het?
Transport Tycoon is een Tycoon spel waarin jij de baas van een vervoersbedrijf bent. Je begint in 1950. Het is de bedoeling om zoveel mogelijk geld te verdienen en de concurrentie voor te blijven. In het begin kun je wat ouderwetse vrachtwagens, boten, treinen en een vliegtuig kopen. In de loop van de tijd komen daar steeds nieuwere vervoersmiddelen bij. Eerst kun je bijvoorbeeld alleen een klein vliegveld bouwen maar later ook een grote. De treinen zijn eerst stoomtreinen, daarna diesels en daarna elektrische treinen. In 2000 krijg je de beschikking over Monorail. Dan kan je al je spoor gaan vervangen en met Monorail treinen gaan rijden. Bij de boten krijg je later de beschikking over hovercrafts en bij de vliegtuigen nog een vliegtuig dat veel lijkt op de Concorde. Nog later krijg je er weer een railsoort bij: MagLev. Deze treinen gaan nog veel harder dan monorail.

Transport Tycoon is er in diverse varianten. In den beginne was er Transport Tycoon (original). Later kwam er een tweede versie, Transport Tycoon DeLuxe. Beide versies draaien niet onder Windows XP. Om dit probleem op te lossen zijn diverse programmeurs aan de slag gegaan, met als resultaat twee stromingen. De eerste stroming is TTDPatch, de tweede heet OpenTTD.

Wat zijn de verschillen tussen TTDPatch en OpenTTD?
Belangrijkste verbeteringen OpenTTD t.o.v. TTD for Windows:
-grotere maps
-meer en grotere vliegvelden
-beperkte newgrf ondersteuning
-kanalen
-elektrisch spoor
-realistische acceleratie
-open source (zelf patches programmeren en compilen)
-mammoet treinen
-vrij gevormde stations
-vensters vergroten en verkleinen
-spelen in een window
-resolutie aanpassen
-nieuwe route-vind-algoritmes
-nieuwe AI (in ontwikkeling)
-multiplayer via internet
-PBS is nog in ontwikkeling
-nieuwe map-array in ontwikkeling die seinen op bruggen en in tunnels e.d. mogelijk maakt
-volledig nieuw gerenderde hi-res sprites in ontwikkeling voor de nieuwe map-array

Belangrijkste verbeteringen TTDpatch t.o.v. TTD for Windows:
-goede newgrf ondersteuning
-pbs (path-based signalling)
-elektrisch spoor
-kanalen
-realistische acceleratie
-mammoet treinen
-resolutie aanpassen
-realistische vliegtuigsnelheid
-vrij gevormde stations


Waar kan ik het downloaden en hoe installeer ik het?
Om te beginnen moet je hier Transport Tycoon DeLuxe for Windows downloaden en installeren. Deze versie werkt echter niet onder Windows XP. Hiervoor heb je dus TTDPatch (download hier) of OpenTTD (download hier) nodig.

Installeren van TTDPatch: Unzip de bestanden in je TTD map.
Klik hier voor een FAQ over de installatie. Om het spel te spelen moet je ttdpacthW.exe starten. Om patches te wijzigen moet je ttdpatch.cfg openen in kladblok, je kunt dan wijzigen wat je wil.

Installeren van OpenTTD: Bij OpenTTD zit gewoon een installatie programma, dit wijst zichzelf. Ook het wijzigen van patches zit in de grafische interface van OpenTTD verwerkt, in het spel zelf.

Ik snap er helemaal niets van!
Oke, dan volgt hier een korte tutorial.

Het doel is geld te verdienen door goederen en passagiers te vervoeren. Passagiers en post willen van de ene naar de andere stad vervoerd worden, goederen van de ene industrie naar de andere. Om uit te vinden wat nou wat produceert en/of accepteert, klik je gewoon op een industrie. Een paar voorbeelden: kolenmijn =>energiecentrale, boerderij =>fabriek, ijzerertsmijn =>hoogoven, oliebron =>raffinaderij. Hiervoor kunnen bussen/vrachtwagens, treinen, boten en vliegtuigen gebruikt worden. Voor goederen worden over het algemeen treinen gebruikt, in de eerste plaats omdat daar de meeste keus in is, in de tweede plaats omdat dat de meeste winst oplevert, en in de derde plaats omdat het een uitdaging is doordat er een complex netwerk van rails en seinen neergelegd moet worden. Treinen kunnen namelijk botsen!


De basis is voor alle voertuigen hetzelfde. Je hebt minimaal 2 stations/docks/vliegvelden/bushaltes (vanaf nu allemaal stations) nodig. Verder heb je natuurlijk een voertuig nodig, die bouw je in een depot:

Je geeft een voertuig een order om naar het ene station te gaan, en een order om naar het andere station te gaan:

Als de stations verbonden zijn met elkaar (door respectievelijk rails/water/lucht/weg) kan het voertuig zijn orders gaan uitvoeren. Dit houdt natuurlijk niet gelijk winst in! Hiervoor moeten goederen vervoerd worden. Je zet dus 1 station bij een kolenmijn, een andere bij een energiecentrale, je verbindt ze met elkaar en je laat er vervolgens een trein tussen rijden met orders om van het ene station naar het andere te rijden. Et voila, du profit!

Ik wil meer winst!
Dat kan! Laat meer treinen rijden tussen je stations. Hieronder volgen enkele plaatjes om te laten zien hoe dat kan zonder botsingen te krijgen. Om botsingen te voorkomen maak je seinen (signals).


Dit is de makkelijkste manier om een lijn te bouwen. Gewoon 1 spoortje, met 1 treintje en 2 stations. Alleen niet erg efficiënt bij hoge aantallen goederen of passagiers.


Je kunt ook 2 lijntjes naast elkaar leggen. Dit geeft al een dubbele capaciteit, maar je hebt ook de dubbele ruimte nodig. Als je veel ruimte hebt, en veel geld en tijd en zin om veel spoor aan te leggen, dan blijft dit een goede manier om opstoppingen te voorkomen bij gebruik van veel treinen. Als iedere trein zijn eigen spoor heeft, ontstaan er natuurlijk nooit opstoppingen. Door fanatieke spelers wordt dit wel als een lelijke oplossing beschouwd. Ook is dit niet realistisch, de NS heeft ook geen 30 rails tussen Amsterdam en Utrecht liggen.


Oke, wat zien we hier? Weer een dubbele lijn, maar nu met seinen en wissels. Er zijn verschillende soorten seinen in TTD. De belangrijkste zijn: one-way signals, two-way signals, pre-signals en exit-signals. Op de afbeelding kun je zien wat ze doen. One-way signals zorgen ervoor dat treinen op een bepaald stuk spoor maar 1 richting op kunnen rijden. Hierdoor kunnen er meerdere treinen achter elkaar rijden op 1 spoor tussen 2 stations. Op het ene spoor laat je ze de ene kant op rijden, op het andere spoor de andere kant op. De onderlinge afstand tussen de one-way signals bepaalt hoeveel treinen er tussen 2 stations kunnen rijden. Een mooie afstand is bijvoorbeeld om de 4 vakjes een sein. Maar wat is de spaghetti voor een station? Dit is er zo gemaakt dan aankomende treinen naar allebei de sporen kunnen rijden op het station, en tevens kan van ieder stationsspoor de trein naar het “afvoer”-spoor rijden.

Hoe werkt het dan met die pre- en exit-signals? Die gebruik je bij een station met meerdere sporen. Het laatste sein op het “aanvoer”-spoor maak je een one-way pre-signal. Dit sein heeft een horizontaal geel balkje. Vervolgens bouw je op ieder stationsspoor een two-way exit-signal. Deze hebben een verticaal wit balkje.


Het werkt als volgt: als een trein een stationsspoor bezet, wordt het bijbehorende exit-signal rood. Als alle exit-signals rood zijn, wordt het bijbehorende pre-signal ook rood. Duidelijker uitgelegd: een trein rijdt niet verder het wissel op als alle stationssporen bezet zijn. Het nut hiervan is dat het wissel vrij blijft, zodat treinen nog uit het station kunnen rijden. Als je geen pre- en exit-signals zou gebruiken, zou de wachtende trein de wissels oprijden, waarna de treinen op het station niet weg zouden kunnen rijden. Gevolg: algehele opstopping a la NS. Dat kunnen wij natuurlijk beter


Hoe bouw je dan de verschillende seinen? Door 1 keer te klikken maak je een two-way. Nog 1 keer klikken op hetzelfde sein een one-way, en nog een keer klikken een one-way de andere kant op. Door ctrl-klikken op een bestaand sein (dus niet ctrl-klikken als er nog geen sein staat!) bouw je een pre-signal. Nog een keer ctrl-klikken: exit signal, en een derde keer ctrl-klikken: een combo-signal (pre- en exit-signal in 1, voor de gevorderden. Dit ga ik hier niet uitleggen).


Wat is het verschil tussen een one-way en een two-way op een splitsing? Bij een splitsing met one-way signals (onderste situatie) zal een trein de kortste route kiezen. De route is in dit geval bezet, voor de trein maakt dit echter niet uit, hij zal net zo lang wachten tot de route vrij is. Bij een two-way signal splitsing zal de trein niet de kortste route pakken, maar de vrije. Zie de bovenste situatie. Dit is ook de reden waarom bij de ingang van een station altijd two-way signals moeten zijn. Op deze manier zal een trein altijd een leeg spoor kiezen, tenzij er geen meer zijn! Als een station one-way signals zou hebben, zou een spoor altijd bezet zijn, en er een file voor dat spoor staan, terwijl er bijvoorbeeld 3 lege sporen zijn!

Voor een nog veel uitgebreidere sein-uitleg verwijs ik naar deze site.

Een station met veel treinen kan natuurlijk veel efficiënter dan bovenstaande voorbeeld met seinen. Dat kan met zogenaamde RoRo-stations. Dit staat voor Roll-on Roll-off.
Zoals je ziet komen treinen aan de ene kant het station binnen, en gaan er aan de andere kant weer uit. Dit heeft tot gevolg dat binnenkomende treinen de weggaande treinen niet in de weg zitten. Klik hier voor een groter plaatje.


Zo maak je een kruising van een lijn naar een andere lijn.

Hieruit kun je ook een soort van klaverblad afleiden:


Dit is wel ongeveer de basis van het spel, hier kun je een heel eind mee komen. Experimenteer vooral lekker zelf en lekker veel met verschillende stations, sporen en seinen, dit is juist de fun-factor! De kunst is volgens velen om zoveel mogelijk treinen te laten rijden in 1 netwerk zonder dat de boel vastloopt.

Zijn er nog leuke of interessante downloads beschikbaar?
Jazeker!
* Voor OpenTTD is een savegame
beschikbaar waarin heel veel kruisingen (junctions) opgenomen zijn als voorbeeld.
* Hier is een scenario van Nederland te downloaden voor OpenTTD.
* Er zijn ook nightlies (soort van Beta-versie) te downloaden voor OpenTTD. Deze hebben vaak net iets meer “neat features” dan de officiële versie. Downloaden kan hier
* Tot slot zijn er ook nieuwe graphics en voertuigen te downloaden voor zowel TTDPatch als OpenTTD. Deze dingen heten newgrf's. Op deze site zijn er een hoop te vinden.

Handige links
OpenTTD
* Officiële website: http://www.openttd.org
* Laatste versie: http://www.openttd.org/downloads.php
* SourceForge pagina: http://sourceforge.net/projects/openttd/
* Nightlies: http://www.openttd.org/nightly.php
* Server browser: http://servers.openttd.org

TTDPatch
* Offciële website: http://www.ttdpatch.net
* Development versie (alpha's): http://www.ttdpatch.net/src/

Informatie
* Forums voor OpenTTD, TTDPatch, Locomotion en andere: http://www.tt-forums.net
* Stations, voertuiglijsten, tips en kruispunten: http://www.transporttycoon.net/

Deze OP is gemaakt door Merovingian, voor vragen, opmerkingen of tips voor wijzigingen/toevoegingen kunnen jullie bij hem terecht. Deze OP is hier te vinden.

[ Bericht 53% gewijzigd door Rene op 11-10-2006 19:55:14 ]
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
  Lieve Belg zondag 8 oktober 2006 @ 19:28:41 #2
86282 Jump
[Belg.] Jump (de ~ (m.))
pi_42488021
terug vind treintje. *tsjoek tsjoek*
Op zondag 28 oktober 2007 01:07 schreef clumsy_clown het volgende:
Jump daarentegen, is wáy minder braaf en lief dan hij lijkt
          «shmoop|dingen» jawel, jij bent Superjump
  Moderator zondag 8 oktober 2006 @ 19:28:50 #3
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_42488027
FIPO
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  Lieve Belg zondag 8 oktober 2006 @ 19:29:28 #4
86282 Jump
[Belg.] Jump (de ~ (m.))
pi_42488048
quote:
Op zondag 8 oktober 2006 19:28 schreef Renesite het volgende:
FIPO
Moeha
Op zondag 28 oktober 2007 01:07 schreef clumsy_clown het volgende:
Jump daarentegen, is wáy minder braaf en lief dan hij lijkt
          «shmoop|dingen» jawel, jij bent Superjump
  zondag 8 oktober 2006 @ 19:30:17 #5
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_42488081
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
  Moderator zondag 8 oktober 2006 @ 19:30:58 #6
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_42488110
quote:
Op zondag 8 oktober 2006 19:29 schreef Jump het volgende:

[..]

Moeha
Je mag dan wel FA zijn he
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_42488141
Kutblauwen die na het slotje doorposten
En ook nog fipo willen hebben

tvp
pi_42488267
Ook een TVP
  zondag 8 oktober 2006 @ 19:40:43 #9
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_42488457
oke, eerst dus even een pagina met tvp's... Wanneer gaan we on-topic lullen?
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
pi_42488649
quote:
Op zondag 8 oktober 2006 19:40 schreef Merovingian het volgende:
oke, eerst dus even een pagina met tvp's... Wanneer gaan we on-topic lullen?
Ik begin wel:
Waar blijft die nieuwe OP?
pi_42488837
tvp
  zondag 8 oktober 2006 @ 19:57:31 #12
137377 Gamer_V
Zie signature
pi_42489086

Misschien wat praktischer, misschien niet, misschien had ik ze gelijke grootte moeten maken, misschien niet.
Zie ondertitel ||| Developers, developers, developers, developers. ||| Usernotes van Gamer_V
*O* Winnaar slechtste nieuwsposter FOK!games 2009 *O*
pi_42489219
* petre86 gaat zo nog weer ff spelen
dag
  zondag 8 oktober 2006 @ 20:13:48 #14
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_42489689
quote:
Op zondag 8 oktober 2006 19:57 schreef Gamer_V het volgende:
[[url=http://img127.imagevenue.com/loc536/th_30164_Kruising_122_536lo.jpg]afbeelding][/URL] [[url=http://img142.imagevenue.com/loc347/th_30181_stations_122_347lo.jpg]afbeelding][/URL]
Misschien wat praktischer, misschien niet, misschien had ik ze gelijke grootte moeten maken, misschien niet.
Ik heb daar nog een mooie savegame voor, met alle junctions erin, daar haal ik wel wat screenshots uit. En screenshots van ttd kun je beter in png-formaat maken, worden ze een stuk duidelijker van.
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
  zondag 8 oktober 2006 @ 22:21:32 #15
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_42494927
quote:
Op zondag 8 oktober 2006 19:57 schreef Gamer_V het volgende:
[[url=http://img127.imagevenue.com/loc536/th_30164_Kruising_122_536lo.jpg]afbeelding][/URL] [[url=http://img142.imagevenue.com/loc347/th_30181_stations_122_347lo.jpg]afbeelding][/URL]
Misschien wat praktischer, misschien niet, misschien had ik ze gelijke grootte moeten maken, misschien niet.
Je hebt geen presignals. Zodra je drie treinen op 1 station hebt en er zitten 2 treinen op het station en 1tje wil erin. Krijg je een probleem .
  maandag 9 oktober 2006 @ 11:24:42 #16
137377 Gamer_V
Zie signature
pi_42505498
Das gewoon hardcore, zat ook niet bij de originele TT dacht ik.
Zie ondertitel ||| Developers, developers, developers, developers. ||| Usernotes van Gamer_V
*O* Winnaar slechtste nieuwsposter FOK!games 2009 *O*
pi_42505586
quote:
Op maandag 9 oktober 2006 11:24 schreef Gamer_V het volgende:
Das gewoon hardcore, zat ook niet bij de originele TT dacht ik.
Wehehe
pi_42506131
Locomotion en TTDX, ik speel ze nog regelmatig in de trein
// Last.fm
pi_42506587
toch deze week weer eens opstarten blijft leuk natuurlijk
pi_42510577
* Dichterbijer meld zich als fan...
speel het alweer een tijdje
pi_42516754
quote:
Op zondag 8 oktober 2006 17:34 schreef Merovingian het volgende:
Ik zal in de nieuwe OP die ik ga maken ook wel een lijstje met industrieen opnemen, en een soort van mini-tutorial voor complete newbies als RoOoYtJuH (wel erge BrEeZaH-nIcK trouwens )
Ooit was zo'n nick cool

Maar ik deed altijd maar wat met dat spel en ging daarom altijd failliet, dus ik dacht ik vraag het even
Ook wel: rooOOOOOoOooOU)( *@)(P!I@ 1U ioTJHih genoemd.
pi_42517337
quote:
Op maandag 9 oktober 2006 17:46 schreef RoOoYtJuH het volgende:

[..]

Ooit was zo'n nick cool
Alleen als je in de verkeerde kringen zit
quote:
Maar ik deed altijd maar wat met dat spel en ging daarom altijd failliet, dus ik dacht ik vraag het even
Dat is ook wel knap, dat is mij nooit gelukt.. Zelfs niet in het begin
  maandag 9 oktober 2006 @ 18:04:15 #23
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_42517387
tvp
pi_42517409
quote:
Op maandag 9 oktober 2006 18:02 schreef MaxMark het volgende:

[..]

Alleen als je in de verkeerde kringen zit
[..]

Dat is ook wel knap, dat is mij nooit gelukt.. Zelfs niet in het begin
Ik bleef maar geld lenen
Ook wel: rooOOOOOoOooOU)( *@)(P!I@ 1U ioTJHih genoemd.
  maandag 9 oktober 2006 @ 18:43:04 #25
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_42518856
quote:
Op maandag 9 oktober 2006 18:02 schreef MaxMark het volgende:
Dat is ook wel knap, dat is mij nooit gelukt.. Zelfs niet in het begin
Mij wel, de eerste keer dat ik TT original speelde... Ik ging graan naar een stad vervoeren, dacht dat die mensen wel wilden eten
De tweede keer kreeg ik door dat een fabriek graan accepteerde, en sindsdien nooit meer failliet gegaan
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
pi_42519468
quote:
Op maandag 9 oktober 2006 18:43 schreef Merovingian het volgende:

[..]

Mij wel, de eerste keer dat ik TT original speelde... Ik ging graan naar een stad vervoeren, dacht dat die mensen wel wilden eten
Wat een ondankbare honden he
pi_42520432
waar kan ik dit spel nog kopen of downloaden want ik heb weer zin om het te spelen
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
  maandag 9 oktober 2006 @ 19:28:40 #28
137377 Gamer_V
Zie signature
pi_42520700
Zie ondertitel ||| Developers, developers, developers, developers. ||| Usernotes van Gamer_V
*O* Winnaar slechtste nieuwsposter FOK!games 2009 *O*
  maandag 9 oktober 2006 @ 19:30:35 #29
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_42520743
quote:
Op maandag 9 oktober 2006 19:22 schreef densmee het volgende:
waar kan ik dit spel nog kopen of downloaden want ik heb weer zin om het te spelen
eerst even lezen voor je vragen gaat stellen
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
pi_42520832
sorry ik kwam er niet uit
en op dat forum heb ik ook een kwartier zitten rondzoeken
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_42521032
In order to successfully start Transport Tycoon Deluxe
you will need to import the registry file in this
directory! To do this you will have to be logged in
as administrator. After you have successfully imported
the registry settings, start the "Trasport Tycoon Deluxe"
file in the Transport Tycoon Deluxe directory! Enjoy


wat moet ik hier doen
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_42521067
quote:
Op maandag 9 oktober 2006 19:40 schreef densmee het volgende:
In order to successfully start Transport Tycoon Deluxe
you will need to import the registry file in this
directory! To do this you will have to be logged in
as administrator. After you have successfully imported
the registry settings, start the "Trasport Tycoon Deluxe"
file in the Transport Tycoon Deluxe directory! Enjoy


wat moet ik hier doen
Enjoyen he
pi_42521246
het is gelukt
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
  maandag 9 oktober 2006 @ 21:23:06 #34
137085 bolletje_25
Nuance is voor mietjes
pi_42525074
Wow. Goedverdoeme ingewikkeld met die treinen
"Welcome to the internet - where men are men, women are men and little girls are FBI agents"
  maandag 9 oktober 2006 @ 21:25:30 #35
137085 bolletje_25
Nuance is voor mietjes
pi_42525181
En een paar olietankers in het begin zorgen voor duftig wat winst.
"Welcome to the internet - where men are men, women are men and little girls are FBI agents"
  Lieve Belg maandag 9 oktober 2006 @ 21:28:22 #36
86282 Jump
[Belg.] Jump (de ~ (m.))
pi_42525341
quote:
Op maandag 9 oktober 2006 21:25 schreef bolletje_25 het volgende:
En een paar olietankers in het begin zorgen voor duftig wat winst.
Je bent beter met kolen
Op zondag 28 oktober 2007 01:07 schreef clumsy_clown het volgende:
Jump daarentegen, is wáy minder braaf en lief dan hij lijkt
          «shmoop|dingen» jawel, jij bent Superjump
  maandag 9 oktober 2006 @ 21:56:08 #37
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_42525929
Zow hoe irritant is dat realistische gedoe .
Ik speel met de DB XL set en daar kunnen de goederentreinen (net als int echt) niet harder dan 80 of 120km/h omdat de snelheidsbeperking ook op de wagons zit. Die krengen houden al mijn HSLen op .
Kan ik weer 2 HSL(L?)ijnen extra aanleggen naast mijn 4 spoors backbone van Eindhoven naar Groningen .
  maandag 9 oktober 2006 @ 22:59:26 #38
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_42527413
Nu met nieuwe OP
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
pi_42527552
quote:
Op maandag 9 oktober 2006 22:59 schreef Merovingian het volgende:
Nu met nieuwe OP
  maandag 9 oktober 2006 @ 23:08:25 #40
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_42527623
Ik wou eigenlijk om half 10 naar bed, moet morgen om half 6 weer op, en heb morgenavond een examen. Maar ik wilde jullie de nieuwe OP niet onthouden, dus ben ik maar wat langer opgebleven
Als ik morgen zak is het jullie schuld!
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
pi_42529693
tvp
This message is intended for the addressee shown. It contains information that is confidential and protected from disclosure. The contents of this message do not necessarily represent the views or policies of myself.
  dinsdag 10 oktober 2006 @ 05:52:15 #43
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_42532352
quote:
Op dinsdag 10 oktober 2006 00:09 schreef MaxMark het volgende:
Goeie OP
dank
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
  dinsdag 10 oktober 2006 @ 07:35:21 #44
137085 bolletje_25
Nuance is voor mietjes
pi_42532604
Ik ga wat proberen.
"Welcome to the internet - where men are men, women are men and little girls are FBI agents"
  dinsdag 10 oktober 2006 @ 07:54:36 #45
137085 bolletje_25
Nuance is voor mietjes
pi_42532706
Yeah.

Check

Beetje brakke screen, maar toch.
"Welcome to the internet - where men are men, women are men and little girls are FBI agents"
  Moderator dinsdag 10 oktober 2006 @ 10:19:10 #46
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_42534934
quote:
Op dinsdag 10 oktober 2006 07:54 schreef bolletje_25 het volgende:
Yeah.

Check

Beetje brakke screen, maar toch.
Ik houd meer van lánge treinen
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_42535337
tvp, vnvnd even installeren =]
Zo niet.. dan toch!
pi_42535422
dit spel speelde ik vroeger altijd , mischien maar weer een keer opzoeken
pi_42535902
quote:
Op dinsdag 10 oktober 2006 07:54 schreef bolletje_25 het volgende:
Yeah.

Check

Beetje brakke screen, maar toch.
Het is dat er .png staat, anders had ik gedacht dat het een .gif was
pi_42536337
Ziet er vet uit ga zeker downloaden heb nog nooit gespeeld??? Maar vraagje kun je dit ook online spelen? http://www.openttd.org/sc(...)4.7/multiplayer_menu

En ik vind het ook allemaal beetje onrealistich uitzien? maar evengoed ga toch eens kijken en misschien is het wel super tof
  dinsdag 10 oktober 2006 @ 11:17:49 #51
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_42536379
quote:
Op dinsdag 10 oktober 2006 11:15 schreef Wouser het volgende:
Ziet er vet uit ga zeker downloaden heb nog nooit gespeeld??? Maar vraagje kun je dit ook online spelen? http://www.openttd.org/sc(...)4.7/multiplayer_menu

En ik vind het ook allemaal beetje onrealistich uitzien? maar evengoed ga toch eens kijken en misschien is het wel super tof
Ghe, MaartenA's server staat er ook bij op dat plaatje .
Ow en je kan het echt online mp spelen .
pi_42536405
quote:
Op dinsdag 10 oktober 2006 11:15 schreef Wouser het volgende:
Ziet er vet uit ga zeker downloaden heb nog nooit gespeeld??? Maar vraagje kun je dit ook online spelen? http://www.openttd.org/sc(...)4.7/multiplayer_menu
Je beantwoordt de vraag zelf?
quote:
En ik vind het ook allemaal beetje onrealistich uitzien? maar evengoed ga toch eens kijken en misschien is het wel super tof
Ja, het ziet er "getekend" uit maar dat geeft juist de leuke sfeer aan het spel. Qua uiterlijk is alles vrij realistisch nagemaakt.
  dinsdag 10 oktober 2006 @ 11:22:22 #53
35189 Troel
scherp en bot
pi_42536524
Wauw, wat een supergave uitleg in de OP!

Nu heb ik weer zin om te gaan spelen!
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  dinsdag 10 oktober 2006 @ 11:32:52 #54
124172 Maikalo
Feyenoord 1908
pi_42536802
quote:
Op dinsdag 10 oktober 2006 11:22 schreef Troel het volgende:
Wauw, wat een supergave uitleg in de OP!

Nu heb ik weer zin om te gaan spelen!


Wat een onbeschaamde schaamteloze TVP is
"Ja."
"Wat ja?"
"Ja toch!!"
  dinsdag 10 oktober 2006 @ 11:37:42 #55
35189 Troel
scherp en bot
pi_42536948
Ik heb trouwens nog nooit een voertuig in een depot gebouwd? Moet dat per se? Heb je zo'n ding nodig? Ik plempte het altijd maar gewoon op het spoor zeg maar
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  dinsdag 10 oktober 2006 @ 11:43:08 #56
124172 Maikalo
Feyenoord 1908
pi_42537109
quote:
Op dinsdag 10 oktober 2006 11:37 schreef Troel het volgende:
Ik heb trouwens nog nooit een voertuig in een depot gebouwd? Moet dat per se? Heb je zo'n ding nodig? Ik plempte het altijd maar gewoon op het spoor zeg maar
Bij een beetje drukke kruising, lijkt me het een must eigenlijk.
"Ja."
"Wat ja?"
"Ja toch!!"
pi_42537118
quote:
Op dinsdag 10 oktober 2006 11:37 schreef Troel het volgende:
Ik heb trouwens nog nooit een voertuig in een depot gebouwd? Moet dat per se? Heb je zo'n ding nodig? Ik plempte het altijd maar gewoon op het spoor zeg maar
Je kunt voertuigen alleen maar in depots bouwen. Vanuit daar moeten ze dan het spoor/de weg op, richting het 1e station.
pi_42542454
Lijkt trouwens ook veel op de oude rollercoaster tycoon
  dinsdag 10 oktober 2006 @ 14:35:44 #59
124172 Maikalo
Feyenoord 1908
pi_42542514
quote:
Op dinsdag 10 oktober 2006 14:34 schreef Wouser het volgende:
Lijkt trouwens ook veel op de oude rollercoaster tycoon
Transport Tycoon is toch al een beetje ouder dan rollercoaster tycoon
"Ja."
"Wat ja?"
"Ja toch!!"
  dinsdag 10 oktober 2006 @ 14:36:57 #60
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_42542577
quote:
Op dinsdag 10 oktober 2006 14:35 schreef Maikalo het volgende:

[..]

Transport Tycoon is toch al een beetje ouder dan rollercoaster tycoon
Rollercoaster Tycoon is eigenlijk ook een beetje de nieuwe Transport Tycoon .
Het schijnt dat Tim Sawyer met een opvolger van TTD bezig was en voor de grap achtbaanwagentjes op spoor had gezet. Toen is ie der mee verder gegaan et voila het begin van Rollercoaster Tycoon. (Daarom zie je ook best veel RCT elementen terug in Locomotion ).
  dinsdag 10 oktober 2006 @ 16:24:54 #61
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_42546704
Speciaal voor de absolute beginners als Troel heb ik nog 2 plaatjes toegevoegd in de OP over depots en orders...
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
  dinsdag 10 oktober 2006 @ 16:29:02 #62
35189 Troel
scherp en bot
pi_42546899
Maar waarom kon dat vroeger dan wel altijd? Of komt het omdat dit een nieuwe versie is?
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  dinsdag 10 oktober 2006 @ 16:30:34 #63
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_42546968
en voor Wouser: ja je kan OpenTTD en TTDPatch multiplayer spelen. TTDpatch alleen over een lan via directplay (ouderwetse zooi dus), OpenTTD ook over internet. Beide tot maximaal 8 spelers.
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
  dinsdag 10 oktober 2006 @ 16:31:45 #64
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_42547030
quote:
Op dinsdag 10 oktober 2006 16:29 schreef Troel het volgende:
Maar waarom kon dat vroeger dan wel altijd? Of komt het omdat dit een nieuwe versie is?
Ik denk dat je in de war bent met een ander spel. Je hebt in TTo, TTDLX, TTDPatch en OpenTTD altijd voertuigen in een depot moeten bouwen.
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
  Moderator dinsdag 10 oktober 2006 @ 16:59:52 #65
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_42548113
Wie wil multipleejeren
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  dinsdag 10 oktober 2006 @ 17:23:26 #66
137377 Gamer_V
Zie signature
pi_42548889
Ik wil multipleejeren!

Wat dan wel weer matig is, is dat ik om de zoveel tijd gekickt wordt vanwege een synchronanisatie fout. En ik ben niet de enige die er last van heeft.
Zie ondertitel ||| Developers, developers, developers, developers. ||| Usernotes van Gamer_V
*O* Winnaar slechtste nieuwsposter FOK!games 2009 *O*
pi_42549074
Ik heb dus serieus nog savegames van dit uit 1900 zoveel.. toen dit spel uitkwam
  Moderator dinsdag 10 oktober 2006 @ 17:40:28 #68
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_42549530
quote:
Op dinsdag 10 oktober 2006 17:23 schreef Gamer_V het volgende:
Ik wil multipleejeren!

Wat dan wel weer matig is, is dat ik om de zoveel tijd gekickt wordt vanwege een synchronanisatie fout. En ik ben niet de enige die er last van heeft.
Geen idee hoe het werkt.. PM me eens?
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  dinsdag 10 oktober 2006 @ 18:32:41 #69
137085 bolletje_25
Nuance is voor mietjes
pi_42551186
Het lukt het lukt het lukt
"Welcome to the internet - where men are men, women are men and little girls are FBI agents"
  dinsdag 10 oktober 2006 @ 18:58:24 #70
137377 Gamer_V
Zie signature
pi_42552015
quote:
Op dinsdag 10 oktober 2006 17:40 schreef Renesite het volgende:

[..]

Geen idee hoe het werkt.. PM me eens?
Geen idee hoe wat werkt? Met de gewone Transport Tycoon lukt het niet, maar met Openttd heb je gewoon de knop multipleejer in je menu staan. Aldus OP. Dus wat is je vraag precies?
Zie ondertitel ||| Developers, developers, developers, developers. ||| Usernotes van Gamer_V
*O* Winnaar slechtste nieuwsposter FOK!games 2009 *O*
  Moderator dinsdag 10 oktober 2006 @ 19:01:08 #71
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_42552108
quote:
Op dinsdag 10 oktober 2006 18:58 schreef Gamer_V het volgende:

[..]

Geen idee hoe wat werkt? Met de gewone Transport Tycoon lukt het niet, maar met Openttd heb je gewoon de knop multipleejer in je menu staan. Aldus OP. Dus wat is je vraag precies?
Hmm, ik heb openttd ja
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  Moderator dinsdag 10 oktober 2006 @ 19:02:00 #72
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_42552139
Overal zijn 0 mensen
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  Moderator dinsdag 10 oktober 2006 @ 19:09:25 #73
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_42552393
quote:
Op dinsdag 10 oktober 2006 19:02 schreef Renesite het volgende:
Overal zijn 0 mensen
O wacht.. ik kan niemand ook vinden via die multiplayer Ik kan niet eens tegen mijzelf spelen
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  dinsdag 10 oktober 2006 @ 19:12:10 #74
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_42552470
krijg je wel een lijst met servers als je op server zoeken klikt?
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
  Moderator dinsdag 10 oktober 2006 @ 19:14:48 #75
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_42552576
quote:
Op dinsdag 10 oktober 2006 19:12 schreef Merovingian het volgende:
krijg je wel een lijst met servers als je op server zoeken klikt?
Jup
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  dinsdag 10 oktober 2006 @ 19:17:54 #76
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_42552683
en daar staat allemaal 0/12 - 0/12 achter? welke versie speel je? 0.4.8 of de laatste nightly? Bijna elke server is 0.4.8 dus die moet je wel hebben. Servers die dezelfde versie hebben als jij staat een groen bolletje achter, met een andere versie en dus onspeelbaar een rood bolletje.
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
  Moderator dinsdag 10 oktober 2006 @ 19:21:42 #77
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_42552815
quote:
Op dinsdag 10 oktober 2006 19:17 schreef Merovingian het volgende:
en daar staat allemaal 0/12 - 0/12 achter? welke versie speel je? 0.4.8 of de laatste nightly? Bijna elke server is 0.4.8 dus die moet je wel hebben. Servers die dezelfde versie hebben als jij staat een groen bolletje achter, met een andere versie en dus onspeelbaar een rood bolletje.
Okayyy.. Heb ik dus een rood bolletje

0.4.0.1 !
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  Moderator dinsdag 10 oktober 2006 @ 19:37:03 #78
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_42553363
HIj doetut.
Hoe tik ik brichies in het spel, ik kwam leejow ook tegen ofzo !
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_42553455
Ziet er leuk uit, zal n.a.v. de OP straks even downloaden, nu eerst naar een vergadering.
Geen enkel probleem, schroevendraaier koevoetflipper en een baksteen.
  dinsdag 10 oktober 2006 @ 20:04:40 #80
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_42554125
quote:
Op dinsdag 10 oktober 2006 19:37 schreef Renesite het volgende:
HIj doetut.
Hoe tik ik brichies in het spel, ik kwam leejow ook tegen ofzo !
Enter drukken en dan kan je tiepen.
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
  dinsdag 10 oktober 2006 @ 20:06:20 #81
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_42554187
Modjes: waarom kan ik mijn OP niet meer editen? Hij is nog niet af!
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
  Moderator dinsdag 10 oktober 2006 @ 20:12:13 #82
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_42554442
quote:
Op dinsdag 10 oktober 2006 20:06 schreef Merovingian het volgende:
Modjes: waarom kan ik mijn OP niet meer editen? Hij is nog niet af!
Er is een te lange tijd verstreken, je mag m evt. wel aan mij mailen ( nickname @ fok .nl )
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_42554453
quote:
Op dinsdag 10 oktober 2006 20:06 schreef Merovingian het volgende:
Modjes: waarom kan ik mijn OP niet meer editen? Hij is nog niet af!
Kan maar tot 48 uur na je post. Moet je jump of renesite ff vragen
  dinsdag 10 oktober 2006 @ 20:17:01 #84
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_42554665
quote:
Op dinsdag 10 oktober 2006 20:12 schreef Renesite het volgende:

[..]

Er is een te lange tijd verstreken, je mag m evt. wel aan mij mailen ( nickname @ fok .nl )
Ja dat gaat dus niet, aangezien ik hem niet meer kan editen. Ik wou hem opslaan in een txt bestand zodra ie af is
Jij kan hem toch zelf wel editen en opslaan? Wie is er hier nou de mod?
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
  Moderator dinsdag 10 oktober 2006 @ 20:18:26 #85
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_42554736
quote:
Op dinsdag 10 oktober 2006 20:17 schreef Merovingian het volgende:

[..]

Ja dat gaat dus niet, aangezien ik hem niet meer kan editen. Ik wou hem opslaan in een txt bestand zodra ie af is
Jij kan hem toch zelf wel editen en opslaan? Wie is er hier nou de mod?
Ooh, ik dacht afmaken, als in, iets erbij editten.
Ik stuur 'm je wel ff Ik ben niet zo goed in een wiki maken enzo (nogal ruk) maar op wiki.fok.nl kan je hem hosten.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_42554862
Misschien een idee om hem op wiki.fok.nl/index.php/OP/ te zetten?

[Edit] Goed idee Renesite
  dinsdag 10 oktober 2006 @ 20:22:57 #87
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_42554947
Nee als je hem mij kunt sturen als .txt dan kan ik weer ff editen in die .txt, als ik hem af heb mail ik dat wel weer naar jou ofzo. Of kan mij voor deze post een onbeperkte edit tijd worden ingesteld? Dat zou wel het makkelijkst zijn... Als ie af is host ik hem inderdaad daar wel. Email is gewoon mijn msn adres in profiel...
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
  Moderator dinsdag 10 oktober 2006 @ 20:27:06 #88
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_42555132
quote:
Op dinsdag 10 oktober 2006 20:22 schreef Merovingian het volgende:
Nee als je hem mij kunt sturen als .txt dan kan ik weer ff editen in die .txt, als ik hem af heb mail ik dat wel weer naar jou ofzo. Of kan mij voor deze post een onbeperkte edit tijd worden ingesteld? Dat zou wel het makkelijkst zijn... Als ie af is host ik hem inderdaad daar wel. Email is gewoon mijn msn adres in profiel...
Okay.
Verkapte - gedaan!
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  Moderator dinsdag 10 oktober 2006 @ 20:43:50 #89
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_42555751
Ben ik net bezig met een mooi spoorlijntje, kapt de netwerksynchronisatie ermee.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  dinsdag 10 oktober 2006 @ 20:44:28 #90
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_42555772
Ja die is helaas nog niet bugvrij...
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
  dinsdag 10 oktober 2006 @ 21:07:45 #91
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_42556619
Wiki is zwaar frustrerend, telkens weer een pas op, dit is een controlepagina melding
Maar hij is opgeslagen
Verzoeke de OP niet zelf te wijzigen, maar suggesties aan mij door te geven.
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
  woensdag 11 oktober 2006 @ 04:08:54 #92
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_42567178
Terugvindposttrein.
pi_42567443
Ben ook bezig met dit spel, the Netherlands by Vidar, terug te vinden in de OP. Enooooooooooooooorme map waarvan ik nog steeds niet alles heb gezien. Ik heb de grotere steden rond Amsterdam en Rotterdam met elkaar verbonden en ben zojuist begonnen met de ongeveer 30 farms te verbinden met 1 factory bij Leeuwarden. Voor die laatste moet ik nog even de pre signals enzo doorkrijgen want dat wil nog maar niet lukken
  woensdag 11 oktober 2006 @ 08:09:25 #94
35189 Troel
scherp en bot
pi_42567688
Ik kan bij dat Nederland geen voertuigen bouwen (ook niet met depot )
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  woensdag 11 oktober 2006 @ 09:16:30 #95
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_42568518
quote:
Op woensdag 11 oktober 2006 07:21 schreef A321456 het volgende:
Ben ook bezig met dit spel, the Netherlands by Vidar, terug te vinden in de OP. Enooooooooooooooorme map waarvan ik nog steeds niet alles heb gezien. Ik heb de grotere steden rond Amsterdam en Rotterdam met elkaar verbonden en ben zojuist begonnen met de ongeveer 30 farms te verbinden met 1 factory bij Leeuwarden. Voor die laatste moet ik nog even de pre signals enzo doorkrijgen want dat wil nog maar niet lukken
Presignals zijn vrij makkelijk.
Als je een station hebt met een kruising ervoor die de treinen verdeeld over meerdere perrons, a la:
1
2
3
4
5
 | | | | | | | |
  :  :  :  :  : 
     x    x   /
      .    .
      |    |

(Lekker vaag weer, zit hier op mijn werk dus ik kan geen paint uploaden).
de || zijn het station met 4 sporen
de : zijn dubbele signals (in en out dus)
x is een kruising
. zijn enkele signals
| is het spoor

Als je op het station 4 treinen hebt staan en er komt nog een trein bij, dan rijdt deze in de normale setting met normale seinen tot aan de dubbele signals (:), dit wil je niet hebben, want dan kan er geen trein meer uit het station en heb je een deadlock (dwz. alles staat vast).
Wat je met presignals doet is de dubbele signals (:) op presignal zetten en dan met de witte verticale bordjes op het sein.
De enkele signals die voor de kruising staan (alleen die voor de kruising, niet in het hele traject) zet je ook op presignal, maar dan met het horizontale gele bordje. Wat je dan doet als het ware is dat het "gele" sein die kijkt of alle "witte" die aan de andere kant van de kruising staan seinen op rood staan. Wanneer alle witte op rood staan, staat de gele ook op rood. En kan een trein niet de kruising en dus de doorvoer blokkeren.

Ist beetje begrijpbaar?
Anders is dit een goeie tutorial: http://www-user.tu-chemnitz.de/~dou/ttdx/signal.html#pre

[ Bericht 3% gewijzigd door bleiblei op 11-10-2006 09:27:39 ]
  woensdag 11 oktober 2006 @ 09:20:39 #96
124172 Maikalo
Feyenoord 1908
pi_42568577
Het plaatsen van signalen heeft bij mij ook een poosje geduurd. Right Piles?
"Ja."
"Wat ja?"
"Ja toch!!"
  woensdag 11 oktober 2006 @ 09:21:46 #97
35189 Troel
scherp en bot
pi_42568593
Ik doe het nog maar even zonder die signalen
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  woensdag 11 oktober 2006 @ 09:23:12 #98
124172 Maikalo
Feyenoord 1908
pi_42568615
quote:
Op woensdag 11 oktober 2006 09:21 schreef Troel het volgende:
Ik doe het nog maar even zonder die signalen
Als je op den duur rond de 100 treinen op een netwerk hebt zonder signalen, kan er wel eens iets misgaan
"Ja."
"Wat ja?"
"Ja toch!!"
  woensdag 11 oktober 2006 @ 09:35:25 #99
35189 Troel
scherp en bot
pi_42568802
quote:
Op woensdag 11 oktober 2006 09:23 schreef Maikalo het volgende:

[..]

Als je op den duur rond de 100 treinen op een netwerk hebt zonder signalen, kan er wel eens iets misgaan
Mijn maximum op dit moment is 10 treinen
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  Moderator woensdag 11 oktober 2006 @ 09:38:26 #100
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_42568852
quote:
Op woensdag 11 oktober 2006 09:23 schreef Maikalo het volgende:

[..]

Als je op den duur rond de 100 treinen op een netwerk hebt zonder signalen, kan er wel eens iets misgaan
Ik leg dan met lieve lust 100 sporen aan
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  woensdag 11 oktober 2006 @ 10:01:59 #101
124172 Maikalo
Feyenoord 1908
pi_42569290
quote:
Op woensdag 11 oktober 2006 09:38 schreef Renesite het volgende:

[..]

Ik leg dan met lieve lust 100 sporen aan
Ik eigenlijk niet. Als ik begin, maak ik er direct een netwerk van. Maar ik vind dat gewoon veel makkelijker, dan kan je op hetzelfde spoor goederen naar A brengen, en staal naar B, en de passagiers naar C.
"Ja."
"Wat ja?"
"Ja toch!!"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')