Het verschil zit hem in imago. Je hebt rijders als bv. Ide die alleen maar rijden omdat ze sponsorgeld meenemen van een persoonlijke sponsor.quote:Op vrijdag 6 oktober 2006 14:32 schreef Rory78 het volgende:
Ik vind dat 'ontheven van de status als paydriver' echt zo'n Varrossieau-term. Natuurlijk brengt Albers sponsorgeld mee. In wezen is Michael Schumacher zelfs de grootste pay-driver ter wereld. Ik snap niet waar die aversie van die term zo vandaan komt. Ben toch gewoon eerlijk en zeg: ja, ik mag rijden, ja, ik krijg een salaris, maar ja, ik neem ook voor een nog groter bedrag sponsoren mee...
Verder wil ik hierbij even melden, dat ik Christijan TOP vind, de renstal Spyker TOP vindt en dat ik de keuze voor onderlinge samenwerking ook helemaal toejuich. Het gaat me alleen om het principe.
Ohja, dank je wel.quote:
Het blijft natuurlijk altijd de vraag of Albers ook een contract had gekregen als hij geen sponsors gehad zou hebben.quote:Op vrijdag 6 oktober 2006 14:44 schreef sanger het volgende:
[..]
Het verschil zit hem in imago. Je hebt rijders als bv. Ide die alleen maar rijden omdat ze sponsorgeld meenemen van een persoonlijke sponsor.
Albers hoeft in deze situatie niet verplicht een persoonlijke sponsor mee te nemen en ontvangt salaris. Voor Albers beter, hij vangt meer. Hij mag natuurlijk wel sponsors meenemen. Het is immers in zijn eigen belang dat zijn team de auto kan ontwikkelen.
Het is misschien een term, maar het is wel degelijk een wereld van verschil tussen imago.
Geen enkele coureur is in de F1 gekomen zonder sponsoren dacht ik......quote:Op vrijdag 6 oktober 2006 15:02 schreef Spooky4u het volgende:
[..]
Het blijft natuurlijk altijd de vraag of Albers ook een contract had gekregen als hij geen sponsors gehad zou hebben.
Daarom, het is alleen maar een naampje en leuk om te zeggen.quote:Op vrijdag 6 oktober 2006 15:16 schreef sanger het volgende:
[..]
Geen enkele coureur is in de F1 gekomen zonder sponsoren dacht ik......
Het is tegenwoordig de enige manier om in de F1 te komen.
Zoals het gaat als je paydriver bent: sponsors betalen aan de coureur BV. Coureur BV betaalt aan renstal.
Situatie zoals het nu zal gaan: renstal betaald salaris aan coureur (al dan niet via BV). sponsoren van coureur betalen aan renstal direct (zijn dus sponsor van de renstal geworden).
Was dat niet debet aan het team waar hij reed (Minardi)quote:Op vrijdag 6 oktober 2006 15:18 schreef Spooky4u het volgende:
[..]
Daarom, het is alleen maar een naampje en leuk om te zeggen.
Op dit moment vind ik dat er geen enkele paydriver meer is... een echte paydriver vind ik bijvoorbeeld nog steeds een A Yoong. Bakken met geld meenemen en altijd achteraan rijden.
Reed hij ooit voor zijn teamgenoot?quote:Op vrijdag 6 oktober 2006 15:21 schreef sanger het volgende:
[..]
Was dat niet debet aan het team waar hij reed (Minardi)
Dat was toch Fernando Alonso?quote:Op vrijdag 6 oktober 2006 15:25 schreef Spooky4u het volgende:
[..]
Reed hij ooit voor zijn teamgenoot?
quote:Op vrijdag 6 oktober 2006 15:27 schreef Spooky4u het volgende:
[..]
Dus? Is dat dan zo'n uitzonderlijke rijder?
Juist ja, ik kan me 2 acties specifiek herinneren:quote:Op vrijdag 6 oktober 2006 15:36 schreef Spooky4u het volgende:
Ik moet wel toegeven dat Yoong zich wel profileert in de A1GP. Dat had ik niet van hem verwacht.
Verstappen die vol over een duitser heen vliegt staat nog steeds op mijn netvlies.quote:Op vrijdag 6 oktober 2006 15:43 schreef sanger het volgende:
[..]
Juist ja, ik kan me 2 acties specifiek herinneren:Yoong probeert Verstappen uit te remmen terwijl hij ca. 10-15 achterligt en knalt Verstappen uit de wedstrijd. Weet niet welke race vorig seizoen. Zandvoort 2006-2007. Start Featurerace. Bij het wegrijden voor de formatieronde knalt Yoong op een stilstaande auto.
Maar verder heeft hij vorig seizoen ook goede races gereden in de A1.
Verstappen vol over een Colombiaan ook trouwens......quote:Op vrijdag 6 oktober 2006 15:50 schreef Spooky4u het volgende:
[..]
Verstappen die vol over een duitser heen vliegt staat nog steeds op mijn netvlies.
Vind deze mooier denk ik.....beetje chauvinistisch ookquote:Op vrijdag 6 oktober 2006 15:55 schreef merino het volgende:
Pracht auto
doet me denken aan de schitterend mooie zwart/oranje Arrows
ik vind hem erg gaaf maar zwart/oranje is al tijdje mijn favoriete kleurencomboquote:Op vrijdag 6 oktober 2006 15:56 schreef sanger het volgende:
[..]
Vind deze mooier denk ik.....beetje chauvinistisch ook
Ik zie zwart genoeg hoor!quote:Op vrijdag 6 oktober 2006 15:57 schreef merino het volgende:
[..]
ik vind hem erg gaaf maar zwart/oranje is al tijdje mijn favoriete kleurencombo
moet dat niet TerugVindsPyker zijn.........quote:Op vrijdag 6 oktober 2006 18:45 schreef SimtekF1 het volgende:
TerugvindSpykerrr
En dat terwijl we zijn teruggestapt op V8' enquote:Op vrijdag 6 oktober 2006 21:38 schreef Sally het volgende:
En alwéér een tvp'tje nodig!
*'t Gaat ook zo hárd, tegenwoordig* (wel minstens 300 km/uur)
In sommige bochten kan je daar harder mee.quote:Op vrijdag 6 oktober 2006 21:40 schreef sanger het volgende:
[..]
En dat terwijl we zijn teruggestapt op V8' en
Das waar ookquote:Op vrijdag 6 oktober 2006 21:52 schreef ElmarO het volgende:
[..]
In sommige bochten kan je daar harder mee.
TvP
Hopelijk vinden andere grote bedrijven dat ookquote:Op zaterdag 7 oktober 2006 01:37 schreef BliksemSchigt het volgende:
Terechte opmerking van Albers over ING; belachelijk dat zij Spyker niet gaan sponsoren
Van beide kanten begrijp ik het.quote:Op zaterdag 7 oktober 2006 07:05 schreef sanger het volgende:
Ik kan me het standpunt wel indenken eigenlijk...
Waarom is dat verontrustend?quote:Op zondag 8 oktober 2006 12:54 schreef Rory78 het volgende:
Ik vind dat metallic oranje van de vernieuwde helm van Albers wel errug gaaf. Misschien dat dan maar volgend jaar in combinatie met zilver en zwart op de auto laten spuiten?
Ik vind het daarbij tegelijkertijd wel en niet verontrustend dat Michiel Mol verklaart dat een sponsor best de wagenkleur zou mogen bepalen, mocht er daardoor met het daarmee binnengehaalde sponsorgeld betere prestaties mogelijk zijn. Daarbij noemde hij de kleur groen als voorbeeld.
Heineken?
Niet mee eens! ING is een internationaal gerenommeerd bedrijf dat zijn imago zorgvuldig heeft opgebouwd, dus ik kan het begrijpen dat ze niet zo maar met een 1e jaars renstal in zee gaan...quote:Op zaterdag 7 oktober 2006 01:37 schreef BliksemSchigt het volgende:
Terechte opmerking van Albers over ING; belachelijk dat zij Spyker niet gaan sponsoren
wrom niet?quote:Op maandag 9 oktober 2006 08:05 schreef DaBuzzzzz het volgende:
Heineken mag alleen niet
Drank/auto associatie, Martini heeft het nog lang volgehouden vanwege de vergaande belangen....quote:
Is dit wettelijk vastgelegd dan?quote:Op maandag 9 oktober 2006 09:00 schreef DaBuzzzzz het volgende:
[..]
Drank/auto associatie, Martini heeft het nog lang volgehouden vanwege de vergaande belangen....
How about Johnny Walker op de McLarens.......quote:Op maandag 9 oktober 2006 09:00 schreef DaBuzzzzz het volgende:
[..]
Drank/auto associatie, Martini heeft het nog lang volgehouden vanwege de vergaande belangen....
Verontrustend in de zin: nu kunnen we niet meer topics vol blijven kalken over hoe mooi we die oranje bolide wel niet vinden. Was een grapje...quote:Op maandag 9 oktober 2006 07:52 schreef Spooky4u het volgende:
[..]
Waarom is dat verontrustend?
Zolang er maar voldoende geld op tafel komt. Het kleurtje maakt de wagen niet sneller hoor.
Daar heb ik eigenlijk nog nooit iets over gehoord, ondanks dat ik dezelfde vraag een maand of 1,5 geleden ook al stelde in een ander topic. Alhoewel er volgens mij in het huidige chassis wel potentie zit, kijkend naar de ontwikkeling die Spyker dit seizoen maakt.quote:Op maandag 9 oktober 2006 16:16 schreef MIster911 het volgende:
Krijgt spyker volgend seizoen een compleet nieuwe chassis of zal het gewoon een doorontwikkelde versie van 2006 gaan?
Ik hoop eerlijk gezegt niet voor het 2e want in dit chassis zit bijna geen potentie.
Misschien Spyker eens bellen om te vragen?quote:Op maandag 9 oktober 2006 16:19 schreef sanger het volgende:
[..]
Daar heb ik eigenlijk nog nooit iets over gehoord, ondanks dat ik dezelfde vraag een maand of 1,5 geleden ook al stelde in een ander topic. Alhoewel er volgens mij in het huidige chassis wel potentie zit, kijkend naar de ontwikkeling die Spyker dit seizoen maakt.
Ik hoop dat er een compleet nieuw chassis komt, wat eigenlijk wel logisch zou zijn ivm de Ferrari motor. Ook de berichten dat de nieuwe auto rondom een Cosworth motor gebouwd zou zijn wijst in die richting.
Deze had ik gemist, maar dat gaat me net even te ver denk ik. Lees het tzt op internet wel ergensquote:Op maandag 9 oktober 2006 20:18 schreef Spooky4u het volgende:
[..]
Misschien Spyker eens bellen om te vragen?
Ik snap je P.I. niet echt als ik eerlijk moet zijnquote:
quote:Op woensdag 11 oktober 2006 15:51 schreef sanger het volgende:
Ik snap je P.I. niet echt als ik eerlijk moet zijn
Je laat me schrikkenquote:
Nu maar weer OT?!quote:
Misschien is dit een mooie kans om Buckler opnieuw in de markt te zetten?quote:Op maandag 9 oktober 2006 09:00 schreef DaBuzzzzz het volgende:
[..]
Drank/auto associatie, Martini heeft het nog lang volgehouden vanwege de vergaande belangen....
Bronquote:Spyker MF1 haalt nieuwe sponsor binnen
31 oktober 2006
Het Spyker MF1-team heeft een driejarige sponsordeal gesloten met Philoderm, een merk huidverzorgingsproducten van Rofil Medical uit Breda. Het logo van Philoderm, ook bekend van Christijan Albers Skincare, zal volgend seizoen te zien zijn op de Formule 1-wagens van Spyker MF1 en op de helmen en overalls van de coureurs.
Teambaas Colin Kolles zei: "Ik ben blij dat we met Philoderm weer een nieuwe partner voor de lange termijn hebben gevonden. Het geeft iedereen die meewerkt aan de transformatie van Spyker een enorme boost dat er zoveel toewijding wordt getoond in zo'n vroeg stadium." Robert Schreuder, algemeen directeur van Rofil Medical, voegde daaraan toe: "Spyker is hot en een uniek project voor ons. We waren al een jaar lang op een positieve manier in de Formule 1 actief via Albers en we wisten meteen al dat we deel wilden uitmaken van het Spyker-programma."
bronquote:Interview: Gascoyne begint aan SpykerF1 avontuur
Mike Gascoyne is vandaag als chief technical officer bij het SpykerF1 team begonnen. Gezien de werkervaring van de Brit (Tyrrel, Jordan, Renault en onlangs nog Toyota) een aanwinst voor het team dat een zware taak staat te wachten. Na onenigheid bij Toyota belandde Gascoyne tot zijn eigen tevredenheid nu bij het nieuwe Spyker, maar even was er twijfel:
“Ik vind het heerlijk om eindelijk weer terug te zijn! Eerst vroeg ik mij af of ik nog wel verder wilde werken in de Formule1, maar dan komt er toch zoiets uit. Het zit in je bloed, en de afgelopen maanden heb ik besloten een come back te maken. Er waren hier en daar wat opties, maar Spyker kwam eveneens in beeld, en deed mij een goed aanbod. Het is een uitdaging, en ik ben helemaal opgeladen!” De ervaring bij Jordan komt wellicht goed van pas. De fabriek in Silverstone, waarvan Jordan gebruik maakte, wordt eveneens de technische basis van Spyker. Door de geschiedenis van het team (Jordan werd Midland, Midland werd Spyker) zullen vele werknemers een bekende zijn van Gascoyne: “Dat is belangrijk, je hebt dan alle benodigde elementen om vooruitgang te maken. Het belangrijkste blijft echter de ambitie van de Spyker people, maar die is volop aanwezig. Resultaat boeken is belangrijk, dan geniet je echt van de autosport.”
Spyker heeft nog weinig duidelijkheid gegeven over de exacte rol van Mike Gascoyne, zelf licht hij zijn werkzaamheden voor de komende maanden kort toe: “Ik zal bij elke ontwerpvergadering aanwezig zijn, en de belangrijke technische beslissingen maken. De nieuwe auto is echter al zo goed als klaar, dus ik denk dat mijn invloed in de 2007 auto vrij klein is, die zal je pas halverwege het seizoen merken. De motorenovereenkomst is vrij laat gesloten, en ik kwam pas daarna in het team, dus verwacht niet teveel al in maart volgend jaar. Wat echter belangrijk is, is dat hoeveel geld je ook in het ‘huis’ stopt, het fundament moet in orde zijn. De basis moet je hebben voordat je de on-track prestaties gaat verbeteren.”
“Ik kijk dus even naar het algemenere plaatje terwijl de jongens werken aan de auto. Als ik me er nu al mee ga bemoeien komt de auto nooit echt af. Natuurlijk zal ik wel mijn advies hier en daar geven, maar James Key moet het karwei nu afmaken. Belangrijk is dat op de tekentafel juist gewerkt wordt, en dat de windtunnel goed functioneert. De windtunnel is een van de belangrijkste onderzoeksmethodes in de Formule1. Als je wilt presteren moet je windtunnel goed functioneren. We bewezen bij Jordan in 1999 dat we in die windtunnel een auto konden ontwerpen die best goed was.”
En zijn verwachtingen voor begin 2007? “De top (fabrieks)teams hebben de ambitie om races, of zelfs de titel te winnen. Dat mag je hier niet verwachten. Wij kunnen onszelf tot een groot team opwerken, maar voor de komende jaren moeten we hopen op puntenfinishes, en misschien zelfs wel een podium als er een of twee keer per jaar zo’n race is waarbij alle posities door de war raken. Het budget is wel groter geworden, en we halen belangrijke personen binnen. Ik moet eerst nog maar zien wat zij in huis hebben, en waar ze hen nodig hebben. Niemand hoeft zich echter zorgen te maken, in de teams die ik ‘gebouwd’ heb kon iedereen altijd prima met elkaar overweg.”
bronquote:Heeft Spyker MF1 het doel bereikt?
Het seizoen 2006 is al weer geruime tijd voorbij en ook het team van Spyker maakte de balans op. Het team was het enige team dat met twee verscillende namen door het seizoen heen racete, maar punten zaten er niet in. Het doel van het prille team was om de aansluiting met het middenveld te vinden, maar dat lukte niet altijd. Opmerkelijk feit is dat het team het seizoen begon en afsloot met zowel een andere naam als een andere eigenaars. Spyker, ontstaan uit Midland en voorheen Jordan Grand Prix is hierin een zeldzame uitzondering.
Voor de eerste maal in de geschiedenis van de Formule 1 verscheen er met Midland MF1 Racing een team met Russische licentie aan de start, maar dat was dan ook meteen het hoogtepunt van het team. MF1 Racing kampte met de gevolgen van de erfenis van Jordan GP, een weinig competitieve auto, een laag budget en moeite om het seizoen 2005 zonder al teveel financiële problemen te doorstaan.
Het team rond Colin Kolles deed veel moeite maar wist niet uit het achterveld weg te komen. De vorm werd steeds beter en een stijgende lijn was waarneembaar, ook al was MF1/Spyker sterk afhankelijk van de competitiviteit van de Bridgestone banden en van de circuits waar de races werden gereden. Op veel circuits kon Midland/Spyker de strijd aangaan met de directe concurrenten Red Bull Racing en Scuderia Toro Rosso, op andere circuits reed men hopeloos achteraan en moest men zich verdedigen tegen Super Aguri.
Toch maakte de M16, ondanks de budgettaire problemen en de beperkte test en ontwikkelingsmogelijkheden, een opmerkelijke ‘performance’ sprong. Dit leverde het team helaas geen punten op, maar insiders bemerkten dat de rondetijden beter werden, maar dit leverde niet het gewenste resultaat, hier en daar een puntje pakken, op. De teamleiding werd het echter nooit moe om hun vooruitgang kenbaar te maken. Een persmededeling van Midland/Spyker , ergens in 2006, bevatte niet meer dan lege zinsneden, onbelangrijke informatie en uiteraard aanwijzingen op de vele goede stappen voorwaarts.
Het meest belangrijkste persbericht uit het korte bestaan van het enige Russische Formule 1 team kwam op het meest ondenkbare en ongunstigste tijdstip. Rond middernacht in Monza, voordat Michael Schumacher bekend maakte dat hij zijn carrière zou afsluiten. Rond alle hectiek, ontstaan door de aankondiging van Schumacher, maakten Alex Shnaider en de Midland Group de overname door Spyker bekend.
Getallen speelden in 2006 een grote rol bij MF1/Spyker. Met name het grote aantal coureurs die bij het team de revue passeerden, was indrukwekkend. Voor een gedetailleerde opsomming van alle coureurs die voor het team in actie kwamen, mag men even gaan zitten. Allereerst twee coureurs die niet eens aan rijden toekwamen. De Rus Roman Rusinov zou gaan testen, maar mocht niet. Evenzo verging het de Nederlander Nicky Pastorelli, die weliswaar de officiële status van testrijder bij het team had, maar nooit in in Midland bolide mocht plaatsnemen. Pastorelli week uit naar de ChampCar Series. Voor een eenmalige testrit mochten Fabrizio del Monte, Alexandre Premat, Adrian Valles, Ernesto Viso en zelfs motorcoureur Max Biaggi opdraven, maar ook zij vertrokken weer met stille trom.
Giorgio Mondini, Markus Winkelhock en Adrian Sutil waren regelmatiger terug te vinden achter het stuur van een MF1/Spyker, waarbij de beide Duitse coureurs opvallende prestaties wisten neer te zetten. Zelfs wedstrijdcoureur Tiago Monteiro maakte van zijn hart geen moordkuil door te beweren dat hij gelukkiger zou zijn wanneer een van beide Duitsers de vrijdagtest voor rekening zou nemen. Monteiro en zijn ingenieurs zouden dan betere feedback krijgen. Niet verwonderlijk dus dat de beide Duitsers voor het seizoen 2007 aanspraak lijken te maken op het tweede, nog vacante stoeltje bij Spyker. Echter, geld speelt ook een belangrijke rol. Mocht zich een coureur aandienen met een flinke som geld op zak dan is het twijfelachtig hoe de situatie zich verder zal ontwikkelen. Door de komst van een weinig ervaren coureur die veel geld meeneemt, zal waarschijnlijk ook de huidige teamleiding zwichten. Een dergelijke situatie heeft in het afgelopen seizoen al enkele coureurs de kop gekost.
Dat de beide wedstrijdrijders Christijan Albers en Tiago Monteiro in het afgelopen seizoen vaker in de schaduw stonden van de Duitse vrijdagtesters, betekend geenszins dat zij slecht werk hebben afgeleverd. Hun grootste probleem was het dienstvoertuig, dat in tegenstelling tot vorig jaar, met veel meer technische problemen te kampen had, vaker uitviel, en net als vorig jaar weinig competitief was. Op Hockenheim werden beide bolides zelfs gediskwalificeerd omdat de achtervleugel te flexibel was. Flexibiliteit is alleen legaal voor de sponsornamen op de achtervleugel.
Maar heeft Midland MF1/ Spyker dit seizoen nu het gestelde doel bereikt? Ja, in zekere zin wel. Ondanks de beperkte mogelijkheden werd het team wakker en maakte een ongelooflijke stap voorwaarts. Helaas werd dit niet met punten beloond. Wellicht volgend jaar, met Christijan Albers achter het stuur, met een Ferrari motor achter zijn brandvrije overall. Was het maar Maart 2007.
knap hoorquote:
quote:Op woensdag 8 november 2006 12:50 schreef MIster911 het volgende:
Ik heb gehoord dat ze trust als sponsor hebben maar wordt dit ook de titelsponsor?
Dus weer gaat de vlieger van paydriver niet opquote:Op woensdag 8 november 2006 13:16 schreef rubbereend het volgende:
Trust gaat Albers persoonlijk sponsoren en Spyker als "gewone" sponsor. Contract voor 1 jaar.
hoezo, Schumacher had ook eigen sponsoren om maar eens wat te noemen. Trust sponsorde Albers in het verleden ook al persoonlijk.quote:Op woensdag 8 november 2006 13:25 schreef sanger het volgende:
[..]
Dus weer gaat de vlieger van paydriver niet op![]()
Trouwens, ik vind alleen nog maar berichten waarin van een Spyker-Trust deal wordt gesproken en niet van een Albers-Trust.
Omdat zowel Albers als Spyker gesponsord worden is het wederom geen paydriver constructie. Iets wat veel (RD?) fans zouden willen.quote:Op woensdag 8 november 2006 13:26 schreef rubbereend het volgende:
[..]
hoezo, Schumacher had ook eigen sponsoren om maar eens wat te noemen. Trust sponsorde Albers in het verleden ook al persoonlijk.
In het AD wordt er melding van gemaakt.
Dan nog is het primair de uitdaging om je teamgenoot te verslaan. Dit is namelijk de beste graadmeter omdat hij over exact dezelfde auto en team beschikt. Dan moet dus de coureur het verschil maken.quote:Op woensdag 8 november 2006 15:16 schreef Kill_em_all het volgende:
Dat vind ik zo'n onzin. Er rijdt een heel veld voor albers, die moet het dichter bijkomen maar als uitdaging zien.
Ik vind het nog niet zulke onzin. Monteiro is een hele aardige vent en een goede teamplayer. Hij is een degelijke rijder, maar absoluut geen topper. Ik zou ook weleens een echt talent naast Albers willen zien. Zo'n Dan Wheldon bijvoorbeeld. Of een Hamilton, maar mercedes zal het nooit toestaan dat hij met Ferrari motoren gaat rijden. Dan weten we ook waar Albers staat.quote:Op woensdag 8 november 2006 15:16 schreef Kill_em_all het volgende:
Dat vind ik zo'n onzin. Er rijdt een heel veld voor albers, die moet het dichter bijkomen maar als uitdaging zien.
Volg je de vrijdagtrainingen wel dan?quote:Op woensdag 8 november 2006 17:38 schreef Droopie het volgende:
Ik heb nog nooit van die twee duitsers gehoord??
Terwijl Albers toch echt, volgens het stukje, in hun schaduw staat
bronquote:Rekenen met Victor Muller
Meedoen aan de Formule 1 lijkt eerder op geld weggooien dan op geld verdienen. Spyker denkt daar anders over. Victor Muller rekent het ons voor.
Ambitieus is het zeker, en toch ook wel mooi. Nooit eerder had Nederland een Formule 1 team. Chief executive officer (ceo) van Spyker Victor Muller doet het. Mensen die hem kennen zijn niet verbaasd. Hij is geen man die zich voegt in de Nederlandse middelmaat. Maar de flamboyante voormalig advocaat heeft wel een sluitend financieel plaatje bij het F1-avontuur. Al zitten daar wel wat aannames in. Nu het F1-seizoen 2006 ten einde is, kunnen Muller en zijn mensen zich storten op het werven van nieuwe sponsoren. LeasePlan is de eerste met een driejarige deal voor zowel de Formule 1 als de GT-wagens voor Le Mans.
Spyker kocht anderhalve maand geleden voor 106,6 miljoen dollar het Formule 1-team Midland F1. Daarvoor krijgt Spyker een technisch volledig geoutilleerd gebouwencomplex met windtunnel, nabij het Engelse circuit van Silverstone, met 200 man personeel. “En een verkeerbord met daarop Midland F1 linksaf. Daar staat nu Spyker op”, grapte Muller tijdens de aandeelhoudersvergadering in september.
Spyker gaf nieuwe aandelen uit om de overname van Midland te bekostigen. De emissie leverde 53 miljoen euro op. Lost Boys-oprichter en autogek Michiel Mol nam het grootste deel van de emissie op, maar ook bestaande aandeelhouders deden mee. De opbrengst is bedoeld om de eerste van drie betalingen aan Midland te voldoen. De emissie was niet de eerste sinds de beursgang twee jaar geleden, maar wel de grootste. De 2,65 miljoen nieuwe aandelen betekenen een verwatering van 40 procent.
Na de beursgang heeft Spyker herhaaldelijk nieuwe aandelen uitgegeven: vier kleine plukjes en twee grotere, van respectievelijk 15 en 17 procent. Dat was toen vorig jaar twee partijen uit de Arabische Golfstaten in Spyker stapten. Zoveel aandelen uitgeven lijkt een doodzonde in de financiële markt, maar Muller vindt het geen probleem. Zijn visie is dat het laten groeien van zijn bedrijf belangrijker is dan verwatering.
De betaling van de twee vervolgbedragen is nog ver weg. Een jaar na afronding van de deal moet Spyker 15 miljoen dollar betalen en na twee jaar 23 miljoen. Over de financiering daarvan is nog niets bekend.
Op de aandeelhoudersvergadering gaf Muller een aardig inkijkje in de cijfertjes omtrent het runnen van een Formule 1-team. Zijn sommetjes laten een winstgevend bedrijf zien. Mocht het nou toch niet lukken, dan hoeft Spyker Cars N.V. daar niet voor op te draaien. Spyker MF1 Racing is een volledige dochter van Spyker Cars met een eigen financiële verantwoordelijkheid. Het budget voor het raceseizoen 2006 is 60 miljoen dollar, een schijntje vergeleken met de 300 tot 400 miljoen die fabrieksteams als Ferrari en Toyota per jaar spenderen.
Dat het plaatje sluitend is, is vooral te danken aan nieuwe regelgeving in Formule 1. Een belangrijke is de nieuwe verdeling van televisiegelden. Tot dusver kregen de teams die veel punten haalden veel geld, en zij die minder goed scoorden, weinig geld. Die ongelijkheid wordt rechtgetrokken. Spyker kan daardoor volgend jaar 18 miljoen dollar tegemoet zien uit de televisierechtenpot. In 2008 kan dat méér worden. Het team ziet zijn coureurs ook als inkomstenbron. Zij moeten 28 miljoen dollar in het laatje brengen. Bij de topteams krijgen coureurs dik betaald door hun bazen, maar achteraan in het veld is het juist dokken geblazen.
Een coureur verzamelt persoonlijke sponsors om zich heen die betalen om hem te laten rijden. De coureur houdt zelf een deel van dat bedrag. Naast de vaste racedeelnemers zijn er gelegenheidstestrijders. De afgelopen drie Grand Prix-weekends had Spyker MF1 drie verschillende jonge rijders op de vrijdag in de wagen zitten. “Een paar miljoen voor een paar rondjes, het klinkt getikt, maar er zijn jongens die het ervoor over hebben”, vat Muller samen.
Het gat naar de gebudgetteerde 60 miljoen wordt gedicht door sponsorinkomsten die niet coureurgebonden zijn. Het is de taak van nieuwbakken aandeelhouder en Spyker MF1 Racing-directeur Michiel Mol om de ontbrekende 15 miljoen binnen te halen.
Muller gaf ook inzicht in de kosten voor 2006. Het ontwikkelen van een auto kost 15 miljoen dollar en de arbeidskosten van de 200 personeelsleden zijn eveneens 15 miljoen dollar. De logistieke en hospitalitykosten van een raceweekend bedragen ongeveer 0,5 miljoen dollar, wat een seizoen van zeventien races op 9 miljoen dollar brengt. Spyker MF1 heeft geen fabrieksverbintenis met een motorenbouwer , maar moet motoren gewoon kopen. Midland reed afgelopen seizoen met Toyota-motoren. Voor 2007 heeft Spyker een deal gesloten met Ferrari. Dat kost tussen 16 en 20 miljoen dollar, inclusief versnellingsbak en ondersteuning door Ferrari-monteurs. Het is een huurovereenkomst, waarbij de motoren eigendom van Ferrari blijven.
Volgens Victor Muller is het juist nu interessant om in de Formule 1 te stappen omdat de reglementswijzigingen de kosten drastisch omlaag brengen. Vanaf volgend seizoen is het niet langer de dikste portemonnee die bepaalt wie er wint, betoogt hij. Teams mogen vanaf volgend jaar geen tussentijdse updates uitvoeren om een paar extra pk’s te vinden. Dat scheelt volgens Muller “honderden miljoenen dollars” per jaar. Daarbij komt dat er volgend jaar maar één bandenfabrikant overblijft. Michelin houdt het voor gezien en laat het over aan Bridgestone.
Alles bij elkaar een koopje, dat Midland F1, op een moment dat de toekomst veel kan brengen. Ter vergelijk: BMW kocht eind vorig jaar het team van Sauber voor 135 miljoen dollar. Mercedes wil McLaren kopen voor 380 miljoen dollar. Men moet niet vergeten dat Spyker door de overname van een bestaand team geen inschrijfgeld van 48 miljoen dollar hoeft te betalen aan Formule 1-organisator FIA. Door de overname spaart Spyker dat geld uit.
Muller gaf ook inzicht in de financiële gezondheid van Midland, of liever, het gebrek daaraan. In 2004 heette het team nog Jordan en wist het 28 miljoen aan sponsorgelden te verwerven. Na de overname door de Rus Alex Schnaider van het staalbedrijf Midland zakte dat in 2005 in tot 3 miljoen. Schnaider besteedde domweg te weinig tijd aan zijn speeltje. Daardoor leed het Midland F1-team dat jaar 37 miljoen dollar verlies. In 2006 bedroeg het verlies voor rekening van Schnaider tot dusver 11 miljoen dollar.
Maar wat gaat dit alles Spyker brengen. Een onvergelijkbare impuls voor de naamsbekendheid en de merkwaarde, betoogde Muller op zijn kenmerkende gloedvolle wijze. Een sterk merk maakt het mogelijk om veel merchandise te verkopen. Ferrari verdient meer aan merchandise dan aan zijn auto’s, weet Muller. “De groep mensen die je auto kan kopen is belangrijk, maar de groep die hem zich nooit zal kunnen veroorloven is net zo belangrijk”, aldus Muller. Zij kunnen zich deel van Spyker voelen met de aanschaf van een petje of zonnebril. “Die aspiratiegroep moet je volduwen met handel. Aanvankelijk kopen alleen de mensen die het kunnen betalen je auto. Vervolgens gaat het om de groep die getrokken wordt door de merkuitstraling.”
Qua sponsoring wordt het Nederlandse bedrijfsleven wakker. LeasePlan Nederland meldde zich onlangs als nieuwe sponsor. Commercieel directeur Edward Vis vindt de Nederlandse component belangrijk. “We hebben de overeenkomst gesloten als LeasePlan Nederland. Als marktleider in Nederland willen we graag onze klanten meenemen naar evenementen waar Spyker rijdt. Auto’s is ons vak, tenslotte. Spyker heeft zich slagvaardig getoond door het binnenhalen van Christijan Albers en Ferrari-motoren.” Vis wil geen bedrag noemen.
Bankverzekeraar ING is groot ingestapt in de Formule 1, maar helaas voor Spyker niet bij hen. ING is de komende drie jaar titelsponsor van Renault. Sportmarketingexperts schatten de waarde van de deal tussen 50 en 100 miljoen euro, inclusief de reclame langs de circuits. ING koos bewust voor een topteam en een niet-Nederlands team, omdat het zijn internationale merkbekendheid wil vergroten.
Niet waar.quote:Op dinsdag 14 november 2006 08:17 schreef Spooky4u het volgende:
Nooit eerder had Nederland een Formule 1 team.
Wel waar. Dat was geen NL team, maar een team gesponsord door een NL bedrijf (HB bewaking).quote:Op dinsdag 14 november 2006 10:18 schreef Eightball het volgende:
[..]
Niet waar.
1976 - 1977 HB-bewaking Ensign Boro.
En toch bleek dit voor 51% in nederlandse handen te zijn, heb ik eens teruggelezen, het verhaal hierover staat ergens in de F1 topics, maar ga maar zoeken.quote:Op dinsdag 14 november 2006 10:18 schreef Eightball het volgende:
[..]
Niet waar.
1976 - 1977 HB-bewaking Ensign Boro.
Maar in nederlandse handen (als aandeelhouders) is iets anders dan een team dat onder NL vlag racet.quote:Op dinsdag 14 november 2006 10:27 schreef Spooky4u het volgende:
[..]
En toch bleek dit voor 51% in nederlandse handen te zijn, heb ik eens teruggelezen, het verhaal hierover staat ergens in de F1 topics, maar ga maar zoeken.
Niet waar, Rody Hoogenboom was met zijn broer Bob eigenaar van dat team.quote:Op dinsdag 14 november 2006 10:27 schreef sanger het volgende:
Wel waar. Dat was geen NL team, maar een team gesponsord door een NL bedrijf (HB bewaking).
Zoals in mijn post hierboven. Het kan best in NL handen zijn geweest, maar racete het team onder een NL licentie?quote:Op dinsdag 14 november 2006 10:36 schreef Eightball het volgende:
[..]
Niet waar, Rody Hoogenboom was met zijn broer Bob eigenaar van dat team.
(laatst ook nog een uitgebreid interview met hem geweest bij Langs de lijn naar aanleiding van de Spyper-deal.)
Ze zijn er destijds mee gestopt omdat er nieuwe regels kwamen en het heel veel duurder werd.
De wagens gingen terug naar Ensign en het team werd opgedoekt.
[afbeelding]
De NOS en autosportquote:Op dinsdag 14 november 2006 10:36 schreef Eightball het volgende:
[..]
Niet waar, Rody Hoogenboom was met zijn broer Bob eigenaar van dat team.
(laatst ook nog een uitgebreid interview met hem geweest bij Langs de lijn naar aanleiding van de Spyper-deal.)
Ze zijn er destijds mee gestopt omdat er nieuwe regels kwamen en het heel veel duurder werd.
De wagens gingen terug naar Ensign en het team werd opgedoekt.
[afbeelding]
Wat heeft dat er nou mee te maken?quote:
Heeft er niets mee te maken, ik vind die 2 alleen niet samengaan.quote:Op dinsdag 14 november 2006 10:53 schreef Eightball het volgende:
[..]
Wat heeft dat er nou mee te maken?
Hoogenboom zat in de studio en legde uit hoe dat met het HB-team destijds gegaan is.
Dit interview was er omdat diverse media overal aan het rondkraaien waren dat Spyker het 1e Nederlandse F1-team is. Dat kwam Rody bij Langs de lijn even rechtzetten.
en terecht.quote:Op dinsdag 14 november 2006 10:59 schreef Spooky4u het volgende:
[..]
Heeft er niets mee te maken, ik vind die 2 alleen niet samengaan.
Tja...ik vraag me af hoe hij zichzelf zou aankondigen.quote:Op dinsdag 14 november 2006 13:42 schreef 4-elements het volgende:
Er wordt nogal neerbuigend over autosport gedaan bij de NOS. Smeets had het altijd over "dinky toys" als hij de F1 aankondigde...![]()
Als de grootste sportcommentator aller tijden. De Verhevene. De Geweldige. Mart Smeets de Grote...quote:Op dinsdag 14 november 2006 13:46 schreef sanger het volgende:
[..]
Tja...ik vraag me af hoe hij zichzelf zou aankondigen.
Nou nee, ben niet zo'n fan van Smeets. Hij vindt zichzelf nogal goed en laat dat te vaak merken.quote:Op dinsdag 14 november 2006 14:00 schreef Spooky4u het volgende:
maar dat is niet jouw mening he.
Denk dat ca. 99% het met je eens is....quote:Op dinsdag 14 november 2006 14:12 schreef 4-elements het volgende:
[..]
Nou nee, ben niet zo'n fan van Smeets. Hij vindt zichzelf nogal goed en laat dat te vaak merken.
Ja, maar ze kunnen die ontwerpen van dat cosworth chassis rechtstreeks de prullenbak in gooien.quote:Op maandag 9 oktober 2006 16:19 schreef sanger het volgende:
Ik hoop dat er een compleet nieuw chassis komt, wat eigenlijk wel logisch zou zijn ivm de Ferrari motor. Ook de berichten dat de nieuwe auto rondom een Cosworth motor gebouwd zou zijn wijst in die richting.
Die ontwerpen zijn de prullenbak allang in inmiddels.quote:Op dinsdag 14 november 2006 14:37 schreef MIster911 het volgende:
[..]
Ja, maar ze kunnen die ontwerpen van dat cosworth chassis rechtstreeks de prullenbak in gooien.
Laat ze maar netals sauber toen een 3/4 kopie van de ferrari maken en met het talent van Gascoyne een complete + doorontwikkelbare automaken. Een mooie windtunnel hebben ze dus dat is ook een +, al heb ik daar de laatste paar jaar niet zo veel van gemerkt (jordan/midland) .
Mooi zijn ze he! Frank even bellen?quote:Op woensdag 15 november 2006 08:26 schreef Spooky4u het volgende:
Vind het ook wel wat hebben om met deze shirts rond te lopen.
Laat ook meteen de uistraling zien van Spyker.
No offense to ferrari fans, maar hopelijk krijgt Spyker geen shirts a la, rood t-shirt met een paard erop.
Mooi werk!quote:Op woensdag 15 november 2006 09:30 schreef Spooky4u het volgende:
Frank ff gemaild. Bellen geloof ik niet in bij hem.
PNT????quote:Op woensdag 15 november 2006 09:33 schreef Spooky4u het volgende:
Ik heb maatje PNT voor je besteld
aha, die moet ik hebbenquote:Op woensdag 15 november 2006 12:43 schreef Spooky4u het volgende:
Past Net nieT
no offense takenquote:Op woensdag 15 november 2006 08:26 schreef Spooky4u het volgende:
Vind het ook wel wat hebben om met deze shirts rond te lopen.
Laat ook meteen de uistraling zien van Spyker.
No offense to ferrari fans, maar hopelijk krijgt Spyker geen shirts a la, rood t-shirt met een paard erop.
Het valt me op dat ze bij Williams een gat in de lucht springen nu ze de Toyota motoren hebben, maar waar dat op gebasseerd is weet ik niet. Zo geweldig waren ze niet, afgelopen jaar. Het aantrekken van titelsponsor T&T spreekt wel voor Williams. Ze zullen nu een groter budget hebben dan de door jou genoemde teams.quote:Op woensdag 15 november 2006 15:32 schreef MIster911 het volgende:
Maar even over Spyker volgend jaar he, iedereen praat dat de directe concurrenten Super Aguri en STR zijn maar volgens mij wordt Williams-toyota/lexus ook niet bepaald een winnende combinatie. Ik denk wel dat ze vaak met elkaar in gevecht zullen zijn voor een mooie positie.
Kan me herinneren dat ze er bij MF1 (toen nog Jordan) ook zo enthousiast over waren. Aan het eind van het seizoen liet Kolles al blijken daar niet meer achter te staan.quote:Op woensdag 15 november 2006 17:51 schreef kriele het volgende:
[..]
Het valt me op dat ze bij Williams een gat in de lucht springen nu ze de Toyota motoren hebben, maar waar dat op gebasseerd is weet ik niet. Zo geweldig waren ze niet, afgelopen jaar. Het aantrekken van titelsponsor T&T spreekt wel voor Williams. Ze zullen nu een groter budget hebben dan de door jou genoemde teams.
Bronquote:Monteiro gaat rally racen
Tiago Monteiro zal dit weekend aanwezig zijn bij de Casinos do Algarve rally race in Portugal. Daar zal hij de auto besturen die voorafgaand aan de race een aantal ronden zal rijden om er zeker van te zijn dat het circuit toegankelijk is voor de rally auto’s. De race betreft de laatste race van het Portugese rally kampioenschap.
Ondanks dat het geen echte race betreft kan Monteiro eens proeven aan het rally racen. De Spyker coureur zal rijden in een Peugeot Sport Portugal 206 GTi en zal vergezeld worden door professional Paulo Primaz.
Monteiro heeft in het verleden al verschillende voertuigen mogen besturen. Zo heeft hij onder andere gereden in de Formule 1, Champ Cars, F3000 en de World Series by Renault. Na dit weekend kan hij rally racing aan zijn lijst toevoegen.
Dit is alleen maar een cadeautje van Peugeot Portugal.quote:Op donderdag 16 november 2006 10:30 schreef LeXX het volgende:
Zal Monteiro inzetten op een andere klasse?![]()
[..]
Bron
Is Monteiro nog steeds de meest logische coureur om naast Albers te rijden in de Spyker? De laatste tijd is het nogal stil rond ons Nederlands team vind ik (op zich wel logisch, het is komkommertijd in F1-land)
DIe bovenste valt al af want al die Japanse coureurs schijnen kamikaze neigingen te hebben :Squote:Op donderdag 16 november 2006 12:51 schreef Rory78 het volgende:
Sakon Yamamoto?
Sebastien Bourdais?
of toch Adrian Sutil?
iets positiever a.u.b.: het gaat wel om neerlands trots!!quote:Op woensdag 22 november 2006 04:36 schreef DarkShine het volgende:
Oranje boven? In de achterhoede zul je bedoelen!
http://www.newsnow.co.uk/newsfeed/?name=F1+in+het+Nederlandsquote:Op woensdag 22 november 2006 12:17 schreef Spooky4u het volgende:
bron?
Quick sponsort SpykerF1quote:Op woensdag 22 november 2006 12:31 schreef kriele het volgende:
[..]
http://www.newsnow.co.uk/newsfeed/?name=F1+in+het+Nederlands
Bron: Het doel van Spyker F1: Respectquote:Het doel van Spyker F1: Respect
Door John (Spooky4u) op maandag 27 november 2006 09:29
Bron: formule1.info
Het belangrijkste doel van Spyker F1 is in 2007 het behalen van respect. Spyker-directeur Michiel Mol houdt graag de verwachtingen laag: “We moeten er verder niet teveel van verwachten.”
Sinds de overname in september van Midland F1 door Spyker zijn de verwachtingen flink gestegen. Dit komt vooral door het aanstellen van topontwerper Mike Gascoine.”Iedereen weet dat we niet veel moeten verwachten van 2007, maar in 2008 moeten we een paar flinke stappen vooruit maken willen we serieus genomen worden”, vertelt Mol tegen ‘Sportweek’, ”Hoe serieuzer ze je nemen, hoe beter je het politieke spel kunt spelen. Ik heb er eigenlijk een hekel aan, maar het hoort er bij. Ik stel me bescheiden op, wil niemand tegen de schenen trappen. Laten we nou eerst maar eens een paar jaartjes meedraaien voordat we tegen de grote jongens ingaan, als we dat al ooit gaan doen. Want het is een raar soort familie, hoor. Iedereen wil de sport populairder maken, om vervolgens een zo groot mogelijk deel van dat succes te claimen.” Naast het verdienen van respect heeft Mol natuurlijk ook doelstellingen op de lange termijn: ”Wereldkampioen worden, want als dat je doel niet is, haal je het zeker nooit. In 2007 een paar punten, het podium over drie jaar en de eerste zege over vijf jaar.”
quote:Op maandag 27 november 2006 13:05 schreef Spooky4u het volgende:
goeie kick
volgend jaar hekkensluiter dusquote:Op maandag 27 november 2006 12:59 schreef sanger het volgende:
[..]
Bron: Het doel van Spyker F1: Respect
Je hebt er lekker veel vertrouwen in zie ik.quote:
dat is wat ze verkapt zeggen tochquote:Op maandag 27 november 2006 19:17 schreef sanger het volgende:
[..]
Je hebt er lekker veel vertrouwen in zie ik.
Imo niet. Ze geven toe niet het meeste geld te besteden te hebben, en het daarom zo efficient mogelijk te willen besteden.quote:Op dinsdag 28 november 2006 14:54 schreef MIster911 het volgende:
[..]
dat is wat ze verkapt zeggen toch
Ik heb de 'interim' Super Aguri gezien en dat is dus wel gewoon een Honda! Ferrari had trouwens wel een motor voor ze ter beschikking gehad.quote:Op dinsdag 28 november 2006 16:59 schreef sanger het volgende:
[..]
Imo niet. Ze geven toe niet het meeste geld te besteden te hebben, en het daarom zo efficient mogelijk te willen besteden.
Voorlopig kunnen ze in de windtunnel meer bereiken dan op de baan. Het argument dat ze moeten wennen aan de motor gaat ook niet geheel op: de Ferrari motoren zijn pas vanaf eind december beschikbaar.
Maar niet DE motor welke ze gaan gebruiken. Die wordt door Ferrari zelf nog neit eens gebruikt.quote:Op dinsdag 28 november 2006 17:57 schreef kriele het volgende:
[..]
Ik heb de 'interim' Super Aguri gezien en dat is dus wel gewoon een Honda! Ferrari had trouwens wel een motor voor ze ter beschikking gehad.
martini is onlangs zelfs Ferrari gaan sponsoren dus ...quote:Op maandag 9 oktober 2006 09:00 schreef DaBuzzzzz het volgende:
[..]
Drank/auto associatie, Martini heeft het nog lang volgehouden vanwege de vergaande belangen....
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |