bron?quote:Op donderdag 5 oktober 2006 17:44 schreef TJDoornbos het volgende:
Zondag gaat er een RB2 punten pakken en je mag 3 x raaien welke
tvp
David Coulthardquote:Op donderdag 5 oktober 2006 17:44 schreef TJDoornbos het volgende:
Zondag gaat er een RB2 punten pakken en je mag 3 x raaien welke
tvp
Ik gun hem dat niet, ook Schumi niet trouwens, het mooiste is als het gewoon op de baan beslist wordt.quote:Op donderdag 5 oktober 2006 18:59 schreef SimtekF1 het volgende:
Hopelijk vliegt Alonso zondag van de baan, ik gun het hem van harte.
quote:Op donderdag 5 oktober 2006 18:59 schreef SimtekF1 het volgende:
Hopelijk vliegt Alonso zondag van de baan, ik gun het hem van harte.
quote:
Gunnen doe ik het hem ook wel, ,aar ik hoop dat dit kampioenschap in Brazilie op de baan beslist wordt!quote:Op donderdag 5 oktober 2006 18:59 schreef SimtekF1 het volgende:
Hopelijk vliegt Alonso zondag van de baan, ik gun het hem van harte.
Misschien iets te veel vertrouwen?quote:
BRONquote:‘Honda is er klaar voor’
Button op titeljacht in 2007
6-10 - Jenson Button verwacht in 2007 een gooi naar de wereldtitel te kunnen doen. De Engelsman boekte dit jaar in Hongarije zijn eerste en tot dusver enige Grand Prix-zege. Met Honda.
De Engelsman gaat er vanuit dat alle puzzelstukjes komend seizoen op hun plaats zullen vallen: ,,Ik denk dat we sneller dan de andere teams ons op de eenheidsbanden van Bridgestone kunnen aanpassen’’, meent hij voor de Engelse televisiezender ITV. ,,Zoveel wordt er nu ook weer niet voor de start van het seizoen getest en we hebben al eerder goed samengewerkt met Bridgestone.’’BAR-Honda reed in 2003 voor het laatst op Japans racerubber. Ook denkt Button profijt te hebben van de nieuwe windtunnel. ,,Die windtunnel heeft ons nu al enorm geholpen.’’
Button zegt te verwachten dat een team als McLaren (waar Fernando Alonso naar toe gaat) juist moeite zal hebben met de nieuwe standaardbanden van Bridgestone, waar alle teams in 2007 mee van start gaan na het vertrek van Michelin. ,,Hij zal enige tijd nodig hebben.’’
Om te besluiten: ,,Ik heb enorm veel vertrouwen. Sinds Hockenheim is het alleen maar steeds beter gegaan. Ik ben blij met zoals het nu gaat. Ik heb niet alleen vertrouwen in 2007, maar ook de seizoenen er na.’’
Om hier met nieuws te komen moet je snel zijn hoorquote:Op vrijdag 6 oktober 2006 18:03 schreef sooty het volgende:
Bankverzekeraar ING tekent binnenkort een sponsorcontract met het Formule-1 raceteam van Renault.
Bron.
Je kunt sites niet meer verkopen tegenwoordig wanneer je geen directe link met de naamgeving hebt.quote:Op vrijdag 6 oktober 2006 18:42 schreef Kanjer het volgende:
ingf1.com is al bezet.![]()
Denk ik eens slim te wezen....![]()
Wilde INGenieurs Formule 1, gaan gebruiken om als ingenieurs onder elkaar te discussieren over het nut van linkerzijvleugelflapjes enzo.quote:Op vrijdag 6 oktober 2006 18:44 schreef Spooky4u het volgende:
[..]
Je kunt sites niet meer verkopen tegenwoordig wanneer je geen directe link met de naamgeving hebt.
Die hadden ze dus wel via de rechter verkregen.
Ik geloof je meteenquote:Op vrijdag 6 oktober 2006 18:47 schreef Kanjer het volgende:
[..]
Wilde INGenieurs Formule 1, gaan gebruiken om als ingenieurs onder elkaar te discussieren over het nut van linkerzijvleugelflapjes enzo.
Was gewoon toeval, echt waar..![]()
quote:De oproep van Ferrari werd in delen van de paddock sceptisch onthaald. Het Italiaanse team deinsde er in het verleden immers zelf niet voor terug om dit soort praktijken te gebruiken in de titelstrijd. Maar dat is volgens Brawn verleden tijd.
Hee Sally,quote:Op vrijdag 6 oktober 2006 21:19 schreef Sally het volgende:
Wow, het gaat ineens hard met de nieuwtjes... Ach ja, eind van 't seizoen, he?
Vorig ToPic vol, hier weer verder!
wekker is gezet, jij de telefoon ook weer klaar staan??quote:Op vrijdag 6 oktober 2006 21:24 schreef sanger het volgende:
Heej Sally! Tot morgenochtend tijdens de kwali?
Mijn wekker is ook gezet , en de telefoon ook..., om te gaan werken.quote:Op vrijdag 6 oktober 2006 22:23 schreef Spooky4u het volgende:
[..]
wekker is gezet, jij de telefoon ook weer klaar staan??
"Radio Langs het circuit" iets voor je?quote:Op vrijdag 6 oktober 2006 22:37 schreef Kanjer het volgende:
[..]
Mijn wekker is ook gezet , en de telefoon ook..., om te gaan werken.![]()
Om met Nol te spreken: gloeiende gloeiende....
Denk dat dat vast via internet is en die heb ik niet zo snel bij de hand op mijn werk.quote:Op vrijdag 6 oktober 2006 22:43 schreef Spooky4u het volgende:
[..]
"Radio Langs het circuit" iets voor je?
er stonden wat foutjes in je post ik heb dit even verbeterdquote:Op vrijdag 6 oktober 2006 21:23 schreef Kanjer het volgende:
[..]
Hee Sally,![]()
Ben je er ook bij zondagochtend, om Schumi Alonso te zien winnen?
Ondanks de biertjes gisteren hebik het gehaald, ja de telefoon stondquote:Op vrijdag 6 oktober 2006 22:23 schreef Spooky4u het volgende:
[..]
wekker is gezet, jij de telefoon ook weer klaar staan??
Ik denk ook dat meespeelt dat ze geen "Spaans" team willen volgend seizoenquote:Op zondag 8 oktober 2006 16:05 schreef -Hans- het volgende:
De geruchten worden sterker dat Lewis Hamilton zal racen tijdens de Braziliaanse GP. En volgens het geruchten circuit zou hij ook op pole position staan voor het tweede race stoeltje.. Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet echt tevreden ben over Pedro, zijn prestaties blijven in mijn ogen toch wat achter. Maar of die Lewis Hamilton het veel beter zal doen? Misschien is het toch niet onverstandig om die jongen eerst bij een team onder te brengen waar de druk wat minder hoog is.
Je loop overal te baggeren en dit topic weet je niet te vinden?quote:Op maandag 9 oktober 2006 09:03 schreef Dirk-Kuijt het volgende:
Weet iemand precies hoeveel stoeltjes er al zijn vergeven voor volgend jaar? En aan wie allemaal bij welk team?
Huldequote:Op zaterdag 7 oktober 2006 06:58 schreef sanger het volgende:
[..]
Ondanks de biertjes gisteren hebik het gehaald, ja de telefoon stond
Volgens mij kon Albers de RBR en STR auto's goed bijhouden ondanks een mechanisch probleem aan de auto.quote:Op maandag 9 oktober 2006 10:00 schreef TJDoornbos het volgende:
[..]
Hulde![]()
Wat een suffe race zeg. Schumi ontnam Alonso de kans om hem zoek te rijden en Albers kon RD niet bijhouden ondanks een goeie Kwalificatierun.
staat je geld er nog wel op? grote kans dat ze eerst alles leeg geplunderd hebben om aan die 60 miljoen te komenquote:Op dinsdag 10 oktober 2006 15:18 schreef sanger het volgende:
Das fors meer dan de bedragen die tot nog toe over tafel gingen.
* gaat direct zijn ING rekening opzeggen
Jep, die 20 cent die ik er ooit op heb laten staan stonden er volgens internet nog opquote:Op dinsdag 10 oktober 2006 17:13 schreef WEST het volgende:
[..]
staat je geld er nog wel op? grote kans dat ze eerst alles leeg geplunderd hebben om aan die 60 miljoen te komen![]()
bronquote:Uitval Albers veroorzaakt door oververhitting
Over de oorzaak van het uitvallen van Christijan Albers, afgelopen zondag in Japan, tastte het Spyker MF1 Team nog lange tijd in het duister, maar nu hebben computer analyses licht op de zaak geworpen. Het afbreken van het rechterachterwiel werd veroorzaakt door oververhitting. “We hebben op de computers gezien dat de auto oververhit raakte en aan vermogenverlies leed”, wordt Colin Kolles door F1Racing. Net geciteerd. “Toen we Christijan naar binnen riepen om de boel te checken brak zijn wielophanging door de warmte. Dit werd veroorzaakt door een gebroken uitlaat, zoiets hebben we nog nooit meegemaakt”, aldus Kolles.
BRONquote:Eerste testdag Jerez
Gené aan kop
10-10 - Marc Gené (Ferrari) heeft tijdens de eerste testdag in het Zuid-Spaanse Jerez de la Frontera de snelste rondetijd neergezet. Er kwamen drie teams in actie.
De Spaanse coureur in Italiaanse dienst realiseerde als enige een rondetijd die minder dan 78 seconden in beslag nam. Hij reed een 1:17.805. Tweede werd Luca Badoer, de andere testcoureur van de Scuderia, gevolgd door het Williams-koppel Alexander Wurz en Narain Karthikeyan.
Lewis Hamilton (McLaren) eindigde op de vijfde en daarmee laatste plaats. Daarbij moet wel worden aangetekend dat de 21-jarige Brit slechts tien ronden draaide. Evenzoveel ronden reed Karthikeyan. Maar anders dan bij Hamilton was dat niet gepland. De Indiase testcoureur van Williams werd geplaagd door technisch malheur (elektronica), waarmee hij tot tweemaal voor een rode-vlagsituatie zorgde. Teamgenoot Wurz daarentegen had daar geen last van. Hij reed zelfs de meeste ronden van iedereen, 108. Er werd overigens getest onder redelijk warme omstandigheden, met temperaturen van ruim boven de twintig graden Celsius.
Morgen wordt er opnieuw getest op het Zuid-Spaanse circuit. Dan zijn ook BMW-Sauber en Toyota aanwezig, alsmede Michael Schumacher.
De tijden:
1. M. Gené, Ferrari (B) 1:17.805, 102
2. L. Badoer, Ferrari (B) 1:18.789, 70
3. A. Wurz, Williams-Toyota (B) 1:19.549, 108
4. N. Karthikeyan, Williams-Toyota (B) 1:22.196, 10
5. L. Hamilton, McLaren-Mercedes (M) 1:23.550, 10
PPB
Wat ik begreep is dat ze het toerenbereik iets terugschroeven waardoor de motor minder wordt belast.....quote:Op dinsdag 10 oktober 2006 22:48 schreef -Hans- het volgende:
Alonso krijgt in Brazilie een ultra-reliable engine, althans dat roepen ze bij Renault. Hij gaat niet rijden met een oudere versie van de Renault motor, maar wel is het zo dat ze alle onderdelen extra gaan checken. Ze willen niets aan het toeval overlaten.
Verstandige optie, hij hoeft de race toch niet te winnen.quote:Op dinsdag 10 oktober 2006 22:50 schreef sanger het volgende:
[..]
Wat ik begreep is dat ze het toerenbereik iets terugschroeven waardoor de motor minder wordt belast.....
Die extra check op alle onderdelen gebeurt volgens mij bij elk team.quote:Op dinsdag 10 oktober 2006 22:48 schreef -Hans- het volgende:
Alonso krijgt in Brazilie een ultra-reliable engine, althans dat roepen ze bij Renault. Hij gaat niet rijden met een oudere versie van de Renault motor, maar wel is het zo dat ze alle onderdelen extra gaan checken. Ze willen niets aan het toeval overlaten.
BRONquote:Duitser voelt zich in schaduw gesteld
Heidfeld irriteert zich aan ‘Kubica-hype’
12-10 - Bij de teampresentatie van het BMW Sauber F1 Team, aan het begin van dit jaar, was het duidelijk dat Nick Heidfeld de voorkeur van het team genoot ten opzichte van Jacques Villeneuve. Inmiddels lijkt hij voorbij gestreeft te worden door Villeneuve’s vervanger Robert Kubica. En dat vindt Heidfeld alles behalve leuk.
Bijna niemand twijfelt meer aan het talent van de Pool Kubica. BMW Sauber al helemaal niet. De podiumplaats van Kubica tijdens de tumulteuze Grand Prix van Hongarije was zowel voor de coureur als voor het team het hoogtepunt van het jaar. En dat heeft zo zijn gevolgen gehad. Vooral voor Nick Heidfeld. De kleine Duitser voelt zich in de schaduw gesteld en dat irriteert hem. ,,In het kwalificatieduel ga ik aan de leiding met vier tegen één, ik heb ook meer punten, negen tegen zes”, vertelde Heidfeld aan het Duitse blad Auto Motor und Sport. ,,Als Kubica dan zo een grote ster is, wat ben ik dan”, vroeg een duidelijk gefrustreerde Heidfeld zich af.
Met een contract tot en met 2008 op zak, zou de Duitser zich geen zorgen hoeven maken over zijn positie binnen het team van BMW Sauber. Maar Kubica heeft duidelijk voor opschudding gezorgd en dan is er ook nog de snelle Sebastian Vettel, die tijdens eerdere tests voor het team behoorlijk wat stof deed opwaaien. De 29-jarige Heidfeld voelt duidelijk de hete adem van jong talent in zijn nek.
LP
Die 9 tegen 6 punten gaat dus even over de 5 wedstrijden waarin beide coureurs zijn uitgekomen... Kubica zal best ook snel zijn, maar hij wordt wel ontzettend gehyped.. Heidfeld heeft dus best wel een punt..quote:Op donderdag 12 oktober 2006 12:58 schreef sanger het volgende:
[..]
BRON
Kan Heidfeld wel trots roepen meer punten te hebben, maar Hiedfeld heeft wel wat meer races gereden dan Kubica.
die weblogs van Olav mol en Frits van Eldik zijn best vermakelijk om te lezenquote:Spykerstof
Geweldig wat de komst van Spyker MF1 racing losgemaakt heeft op het paddock. Vrijwel alle buitenlandse collaga’s vinden het leuk. De verwarring die mijn achtenaam met zich meegebracht heeft nog buiten beschouwing gelaten. `plotseling waren er mensen van reisorganisaties uit Engeland die ineens heel aardig gingen doen omdat ze van overtuigd waren dat ik voor “mijn“ team volgend jaar bakken hotelkamers nodig zou hebben. Een Portugese journalist vroeg hoe ik dacht het allemaal te combineren; net een nieuw tv station in Holland opgericht en nu al weer een F1 team gekocht, waarbij hij mij duidelijk verwisselde met John de Mol.Een Tsjechische collega opperde zelfs om gedurende de winter een real-life soap te maken. Jammer dan!Best grappig, maar natuurlijk allemaal van geen kanten waar.Ik weet ook niet of ik het leuk zou vinden om teambaas te zijn want vaak is het toch veelal een kwestie van brandjes blussen en geruchten tegenspreken. Ik graaf liever, dan dat ik aan de rand van het gat ga staan kijken wat er in rolt. Het mooie van de overname is dat iedereen duidelijk ziet dat er vers bloed door de organistaie vloeit.Ook de aangebleven Collin Kolles lijkt een ander mens. Vrolijker en openener dan hij was toen hij ooit in Melbourne debuteerde als teambaas. Hij straalt een trots uit die hoort bij een teambaas, want dat is zijn officiele rol nog steeds.Het lijkt of hij zich veel beter bij de Nederlanders thuisvoelt dan toen hij moest rapporteren aan Alex Schnaider, die zich als hij op het circuit was maar een beetje afzijdig hield en er weinig lol aan leek te beleven. Michiel Mol en Victor Muller hebben allebei duidelijk benzine in hun bloed en dat straalt door in de hele organisatie. De gedaanteverwisseling die er heeft plaatsgevonden bij Midland is frappant. Elke paar dagen sinds de overname in het weekend van Monza was er weer goed nieuws. De ene keer de Ferrari motorendeal, dan weer het aanblijven van Christijan Albers of het bekendmaken van weer een nieuwe sponsordeal. Momentum houden heet dat. Ik vraag me af wat de volgende aankondiging is?; Heineken, AkzoNobel of Unilever als hoofdsponsor?. Misschien wel C&A? De afkorting van Christijan Albers is ook CA.En de teksten van de commercial zijn ook nog wel te doen; Mooi!!Wellicht wat ver gezocht maar C&A verkoopt tenslotte ook spykerbroeken, spykerjacks, spykershirts en spykerrokjes, Allemaal spulletjes van Spykerstof. Misschien is het een leuk idee voor de race-overalls voor 2007. Ook het nieuwe teamlied is dan snel geboren; “Ik heb unne Spyker in munne kop,..au au. Daar zit unne kikker bovenop... nou,nou.
Alle gekheid op een stokje, Nederland mag nu al trots zijn op het team. De resultaten in de toekomst zullen moeten uitwijzen of de heren ook daadwerkelijk met de aankoop de spreekwoordelijke spyker op zijn kop geslagen hebben.
Groeten Ollie
* insaniac_2oo1 irriteert zich de laatste tijd aan Heidfeldquote:Heidfeld irriteert zich aan ‘Kubica-hype’
Ik ben het met allemaal eens behalve Kubica. Ik denk dat hij tekort in de F1 zit om er iets zinnigs over te zeggen.quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 09:51 schreef Spooky4u het volgende:
Veel van de F1 coureurs kunnen me werkelijk gestolen worden.
Kubica en Heidveld zal ik dus beide nooit missen, net als RS, Trulli, Speed, Webber en Barrichello.
Weinig spraakmakende figuren vind ik het.
Bronquote:Gepubliceerd op: donderdag 12 oktober 2006 om 19:19
Alonso verwacht weer streken van Schumacher
In het verleden heeft Michael Schumacher vaker bewezen dat kleine trucjes hem niet vies zijn. Zo heeft de Duitser twee in de laatste race van het kampioenschap Formule 1 zijn titelrivaal een beuk verkocht. In 1994 leidde dit tot het uitvallen van Damon Hill, die zo zijn eerste Formule 1-wereldtitel aan zijn neus voorbij zag gaan en waardoor Schumi dus de titel opeiste. In 1997 probeerde de Duitser in Jerez de la Frontera Jacques Villeneuve eraf te rammen om zo de titel te pakken. Helaas voor Schumacher mislukte dit en ging Villy er met de titel vandoor.
Zijn meest recente ‘uitstapje’ dateert uit eind mei. In de kwalificatie van de Monegaskische grand prix parkeerde Schumacher zijn scharlakenrode bolide in de Rascasse-bocht en zorgde er zo voor dat hij de poleposition kreeg. Schumachers schuld van dit incident is nog altijd niet bewezen, maar hij is er wel voor gestraft. Hoewel de Duitser claimde dat hij er niets aan kon doen en dat hij niet opzettelijk zijn Ferrari dwars op het circuit zette, plaatste de sportcommissarissen hem toch achteraan de startgrid.
Schumachers titelrivaal voor het 2006-seizoen - Schumi’s laatste in de Formule 1 - Fernando Alonso, laat weten dat hij overal op voorbereid is. De Spanjaard vertelt aan onze collega’s van F1Live.com nergens meer van op te schrikken. Alonso moet namelijk geen punten scoren, terwijl Schumacher wint in Brazilië om de titel nog te verliezen. Dit lijkt schier onmogelijk, aangezien de Renault van Alonso een snelle en betrouwbare bolide blijkt.
Alonso denkt toch dat Schumacher nog een kans heeft en is niet bang om terug te wijzen op de incidenten in 1994 en 1997. “Hij heeft het twee keer gedaan in het verleden”, vertelt Alonso nadat journalisten hem wijzen op de incidenten met Hill en Villeneuve. “We weten allemaal wat hij gedaan heeft. Ik weet zeker dat hij het zo weer zou doen. Hij is een zeer onsportieve man en hij weet net zo goed als de rest van de wereld dat hij op een eerlijke manier geen titel kan winnen.”
Michael Schumachers jongere broer, Ralf Schumacher, laat nu ook van zich spreken. De Duitser vertelt dat hij graag zijn broer wil helpen in de strijd om de wereldtitel. Meteen werd aan hem gevraagd of hij met een ‘kamikaze’-actie de strijd in zijn broers voordeel wil beslissen. Hij reageerde verontwaardigd op de stelling die Bild-Zeitung hem voorlegde.
“Absoluut niet”, vertelt Ralf aan Bild. “Ik gun Michael de titel meer dan Fernando, niet omdat ik Fernando niet moet, maar omdat dit Michaels laatste jaar is. Fernando heeft nog een lange toekomst voor zich en die wil ik niet verpesten door alles op alles te zetten en hem van de baan te rammen, dat zou te gevaarlijk zijn. Ik zal Michael proberen te helpen, maar ik zal niemand eraf rammen.”
quote:Gepubliceerd op: vrijdag 13 oktober 2006 om 11:50
Officieel :: De la Rosa racet in Brazilië
Vanmorgen heeft McLaren bekendgemaakt dat het Pedro de la Rosa als tweede coureur zal inzetten tijdens de Grand Prix van Brazilië, volgende week zondag. De bevestiging is geen grote verrassing meer: gisteren al verklaarde de Spanjaard zelf overtuigd te zijn van zijn mogen rijden.
Toen ontbrak de officiële bevestiging nog vanuit de teamleiding, die op dat moment tests uitvoerde met De la Rosa's teamgenoot Lewis Hamilton. De jonge Brit testte samen met De la Rosa een Formule 1-wagen en insiders meenden dat deze test beslissend zou zijn voor het mogen starten in de laatste race van het seizoen.
Hoewel Hamilton het zeker niet onverdienstelijk heeft gedaan - gisteren noteerde de GP2-kampioen zelfs de tweede tijd - geeft de renstal toch de voorkeur aan De la Rosa. Hamilton zelf gaf gisteren al een stille hint op zijn niet rijden van volgende week. Hij verklaarde niet voor zichzelf getest te hebben, maar voor de ontwikkeling van zijn team, een signaal dat persoonlijk belang niet meespeelde.
Pedro de la Rosa kreeg afgelopen zomer de tweede coureursplek in zijn schoot geworpen toen Juan Pablo Montoya aan de kant gezet werd nadat hij bekendmaakte naar de NASCAR over te stappen. De la Rosa kon zich op deze manier in de herfst van zijn carrière nog eenmaal in de kijker rijden, met onder meer een podiumplaats in Hongarije. Voor 2007 lijkt Lewis Hamilton echter de gedoodverfde kandidaat voor het zitje naast de al lang bevestigde Fernando Alonso.
Ja, ik snap wat je bedoeld met Fisico, maar om een vage reden heb ik een zwak voor hem.quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 10:10 schreef sanger het volgende:
[..]
Ik ben het met allemaal eens behalve Kubica. Ik denk dat hij tekort in de F1 zit om er iets zinnigs over te zeggen.
RS maakt trouwens wel mooie klappers op Indydie mag dus alleen nog maar op Indy meedoen.
Nog 1 om toe te voegen is Fisichella...
sommige sites leren het nooitquote:
bronquote:Ferrari breekt 20.000 rpm barrière
Ferrari heeft afgelopen week tijdens de tests op Jerez de 20.000 toeren barrière doorbroken. Michael Schumacher reed met een motorspecificatie die alleen in Brazilië gebruikt zal worden.
Cosworth en Honda hebben ook al geclaimd de 20.000 toeren gehaald te hebben, maar niet op reguliere basis. Norbert Kreyer van Toyota denkt ook dat het heel realistisch is. "Ferrari hoeft de motor van Schumacher maar een weekend te gebruiken en kunnen dus het maximale eruit halen."
Zou Ferrari deze spec volgend seizoen niet gaan gebruiken? Hebben ze nog de hele winter om aan de betrouwbaarheid te sleutelen.quote:
Misschien gebruikten ze deze spec al bij Massa in China?quote:Op maandag 16 oktober 2006 14:04 schreef Spooky4u het volgende:
Ik denk niet dat ze die betrouwbaar gaan krijgen.
Eerder een die 19500 kan draaien, zelfs dan zitten ze hoger in de toeren als andere teams meen ik.
Bronquote:McLaren-launch van 14-16 januari 2007
Met het huidige seizoen dat op zijn einde loopt werpen veel volgers de blik alvast op volgend jaar. Vast winterritueel zijn de presentaties van de nieuwe bolides en dito kleurstellingen waarmee de teams ten strijde zullen trekken. Vaak omgeven met de nodige publiciteit spreken de teamleden hun beste voornemens voor het nieuwe seizoen uit.
De eerste datum voor een dergelijke presentatie is nu geprikt. McLaren maakte vanmiddag bekend dat het van 14 tot en met 16 januari gaat launchen in Valencia. Details over de driedaagse presentatie wil het team nog niet prijsgeven maar het lijkt vanzelfsprekend dat de veranderingen bij de renstal een voor een de revue zullen passeren.
Zo zal Vodafone het stokje overnemen als hoofdsponsor bij de renstal. Fernando Alonso volgt de naar Ferrari vertrekkende Kimi Räikkönen op en wie de tweede coureursplek bezet wordt medio december bekend. Grote kanshebber voor die tweede plaats lijkt Lewis Hamilton. De Brit wordt op dit moment klaargestoomd voor een Formule 1-carrière.
De launch van McLaren is overigens opmerkelijk. De afgelopen jaren maakte de renstal uit Woking nooit veel poespas van de presentatie van de nieuwe bolide. Hoogstens wat fotografen mochten voorafgaande aan de tests wat pr-kiekjes maken en daar hield de 'launch' vaak mee op. Komend jaar gaat het roer in dat opzicht dus radicaal om met drie dagen activiteiten.
Bronquote:ING to enter Formula 1 as title sponsor of Renault F1 Team
ING Renault F1 Team in Formula 1 from start of 2007 Championship
ING Group is pleased to announce that it has finalised a three-year title sponsorship agreement with the highly successful Renault F1 Team. The ING Renault F1 Team will enter the Formula 1 at the beginning of the 2007 Championship. Financial details of the agreement were not disclosed.
The opportunities of this agreement include virtual year-round global exposure. Grand Prix races take place in 17 countries, of which ING is active in 15. With a total television audience of around 850 million people per year, Formula 1 will provide ING with a strong global platform to further strengthen its premium international brand appeal, particularly in ING’s key growth markets.
The title partnership deal will be highlighted through an integrated global branding and marketing approach aimed at strengthening the ING brand and bringing it more into line with the scope of our global customer base of 60 million clients. Based on extensive research, ING concluded that Formula 1 will be the most suitable platform for a global sponsoring initiative and it offers high-quality exposure and potential to reach a broad customer base.
ING’s brand has grown strongly in customer recognition and has climbed to the 85th position on the 2006 Interbrand Best Global Brands List. Formula 1 and the Renault F1 Team are associated with teamwork, winning performance and achieving permanent progress, which fit well with the positioning of ING. ING is convinced that teaming up with the Renault F1Team will significantly raise ING's global brand awareness around the world.
In addition to teaming up with Renault to form the ING Renault F1 Team, ING has finalised an agreement with Allsport Management for on-track sponsoring at several Formula 1 Grand Prix races in key ING markets in 2007.
bronquote:Motorleverancier wil spectaculair afscheid nemen
Cosworth verwacht toerentalrecord in Brazilië
17-10 - Met een toerental van 20 000 rpm gedurende de hele race in Brazilië, wil Cosworth op spectaculaire wijze afscheid nemen van de Formule 1. Het is Williams-coureur Mark Webber die deze motor tot zijn beschikking krijgt, zo schrijft Speedtv.com.
Aangezien Williams, de huidige klant van Cosworth, vanaf volgend seizoen met motoren van Toyota gaat rijden, is er in 2007 voor de Engelse motorleverancier geen plek meer in de Formule 1. Door Mark Webber een motor te geven die de gehele race 20 000 toeren kan draaien, hoopt Cosworth een uniek en vooral langdurig record te vestigen. Vanaf volgend seizoen heeft autosportorgaan FIA namelijk bepaald dat de V8-motoren niet meer dat 19 000 toeren mogen halen.
,,Vanaf de start van het seizoen in Bahrein, wisten we in de kwalificaties al de 20 000 toeren te halen”, vertelt Cosworth’s Simon Corbyn. ,,Door ontwikkelingen die we hebben doorgevoerd tijdens het seizoen, haalde de motor ook al tijdens races dit toerental. Meestal lukte dat ongeveer gedurende één derde van de race.”
Mark Webber is een van de coureurs die bij de Grand Prix van Brazilië een nieuwe motor tot zijn beschikking krijgt. Omdat dit de laatste race van het seizoen is, hoeft deze motor logischerwijs niet twee races mee te gaan en kan Cosworth wat meer riciso nemen. Daarom denkt de motorleverancier dat het mogelijk wordt om het toerental van 20 000 de hele race vast te kunnen houden. Corbyn: ,,Ik denk niet dat er een ander team zal zijn met een motor zo sterk als dat wij gaan inzetten.”
quote:Op woensdag 18 oktober 2006 01:33 schreef multatuli het volgende:
Is ook niet vanaf vorig seizoen. Gaat pas volgend jaar in.
Bronquote:San Marino definitief niet op kalender
De Grand Prix van San Marino wordt in 2007 definitief niet verreden. Dat heeft de wereldraad van de internationale autosportfederatie FIA vandaag bekend gemaakt.
Insiders gingen er vanuit dat de Grand Prix alsnog zou terugkeren op de kalender, gezien het gat tussen de Grand Prix van Bahrein (15 april) en de Grand Prix van Spanje (13 mei). Volgens Formule 1-baas Bernie Ecclestone voldeed Imola niet meer aan de eisen en hoewel er inmiddels is begonnen met een renovatie, staat de race niet op de definitieve kalender voor 2007, die nu dus maar zeventien Grand Prix’ telt. Ten opzichte van de eerder gepubliceerde voorlopige kalender hebben verder China en Japan stuivertje gewisseld.
De Formule 1 kalender is nu als volgt:
18 maart Australië (Melbourne)
8 april Maleisië (Sepang)
15 april Bahrein (Sakhir)
13 mei Spanje (Barcelona)
27 mei Monaco (Monte Carlo)
10 juni Canada (Montréal)
17 juni Amerika (Indianapolis)
1 juli Frankrijk (Magny-Cours)
8 juli Engeland (Silverstone)
22 juli Duitsland (Nürburgring)
5 augustus Hongarije (Hungaroring)
26 augustus Turkije (Istanbul)
9 september Italië (Monza)
16 september België (Spa-Francorchamps)
30 september Japan (Fuji)
7 oktober China (Shanghai)
21 oktober Brazilië (Interlagos)
ik geloof nog niet dat deze kalender helemaal vast ligt.quote:Op woensdag 18 oktober 2006 18:43 schreef ElmarO het volgende:
De voorlopig definitieve kalender voor volgend seizoen is bekend.
[..]
Bron
Geloof dat je gelijk hebt. Zie het ook nog niet staan op Formula1.com.quote:Op woensdag 18 oktober 2006 19:03 schreef Spooky4u het volgende:
[..]
ik geloof nog niet dat deze kalender helemaal vast ligt.
Bronquote:Longer Friday practice among 2007 changes
The FIA’s World Motorsport Council met in Barcelona on Wednesday and subsequently confirmed a number of changes to Formula One racing’s sporting regulations for 2007 and beyond.
Among the key changes for next season are alterations to the Grand Prix weekend format. Fridays will now feature two 90-minute sessions, with teams allowed to use a third driver, but only two cars. The two-race engine rule will no longer apply on Friday, so anyone experiencing an early failure will not be penalised with a grid penalty.
Under next year's move to a single tyre supplier, each team will receive only two specifications of tyre per event. However, they will get more sets - four per driver on the Friday and ten for the remainder of the weekend.
Safety car regulations have also been modified to prevent drivers diving for the pits the minute the safety car comes onto the circuit, and to stop backmarkers interfering with the leaders during a race restart.
And in a move to further improve safety in the sport, a GPS marshalling system, involving a cockpit light display of flag signals, will be introduced for next season.
The FIA release in full:
The following sporting regulations were approved for the 2007 FIA Formula One World Championship.
Practice
Teams may only use two cars in any one practice session. A nominated third driver or either race driver can use these cars in the session.
The two free practice sessions on the first day of practice have been extended from one hour to ninety minutes each.
Tyres
The single tyre supplier is required to provide identical quantities and specifications of tyres to all teams over a calendar year.
It may only provide two specifications of tyre at each Event.
The quantity of dry-weather tyres each driver may use at an Event has been increased from seven sets to 14. A maximum of four sets will be available to each driver for the first day of practice and 10 for the remainder of the Event.
Engines
The two-race engine regulations will now only apply to the second day of practice and the day of the race.
Engines homologated and used during the last two Events of 2006 must now be used during the 2007, 2008, 2009 and 2010 seasons.
Safety Car
When the Safety Car is deployed no car is permitted to enter the pits until all are bunched up behind the Safety Car. This is to remove all incentive for cars to be driven quickly back to the pits for refuelling when the Safety Car is deployed.
Before the Safety Car returns to the pits any lapped car between cars running on the lead lap must pass those cars and the safety car. It may then proceed around the track to take up position at the back of the line of cars behind the safety car.
Before a race is resumed any lapped car between cars running on the lead lap must pass those cars and the safety car and then proceed around the track to take up position at the back of the line of cars behind the safety car.
Stewards
The stewards may now impose grid place penalties.
The following sporting regulations were approved for the 2008 FIA Formula One World Championship:
FIA ECU to be fitted for all testing in addition to races.
A 10 place grid penalty will be issued for an engine change, as opposed to a weight penalty.
A five place grid penalty will be issued for a gearbox change, as opposed to a weight penalty.
Gear ratios may be changed once per race under supervision.
Damaged gear ratios and dog rings may be changed without penalty provided it is evident physical damage has not been made deliberately.
Ferrari’s request to supply two teams with engines in the 2008 championship has been accepted.
A number of technical regulations were also approved for the 2007 and 2008 championships.
bronquote:Formule 1 volgt Amerikaans voorbeeld
FIA past safetycarregels aan
18-10 - Na een safetycarfase zijn achterblijvers er soms de reden van dat er geen rechtstreeks gevecht om de leiding ontstaat. Deze ergernis behoort na de introductie van nieuwe regels per 2007 tot het verleden.
De internationale autosportbond FIA is gezwicht voor de druk van coureurs die steeds nadrukkelijker hun ergernis lieten blijken over de achterblijvers. Vooral in Canada bleek dit voor veel ergernis te zorgen toen Kimi Raikkonen Fernando Alonso bij de herstart niet aan kon vallen omdat Nick Heidfeld en Jarno Trulli toen nog tussen de twee in reden.
De coureurs zien meer zitten in de strategie die Champcar en IRL hanteren, waarbij het de achterblijvers is toegestaan om de leidende auto te passeren en weer achteraan het veld aan te sluiten. Zodoende is iedereen er van verzekerd dat er na de herstart meteen om posities gevochten kan worden.
Het World Motor Sport Council heeft na een discussie tussen de FIA en de teams de nieuwe regels goedgekeurd. Per ingang van 2007 worden deze van kracht. ,,Als de safetycar het circuit op komt mogen de auto’s niet meteen naar de pit, dit is pas toegestaan als het hele veld is opgevangen door de safetycar”, staat er in een statement van de FIA.
,,Dit voorkomt dat coureurs ondanks gevaarlijke situaties toch met hoge snelheid naar de pit rijden. Voordat de safetycar het veld weer vrijgeeft moeten alle achterblijvers tussen coureurs die in dezelfde ronde als de leider zitten worden verwijderd. Zij mogen de safetycar passeren en achteraan aansluiten.”
Ik denk dat je hem verkeerd opvat Rory.quote:Op donderdag 19 oktober 2006 12:03 schreef Rory78 het volgende:
Maar de safety-car is er natuurlijk niet voor niets, toch?
Ik snap wel dat die achterliggers er tussenuit moeten, maar laat ze dan verder naar achteren gaan, zodat de positie achter de safetycar ook de positie op de baan is...
Maar de leiders ook, die hebben immers geen last van achterblijvers tijdens de "herstart". De enige die er altijd nadeel van zou ondervinden is de leider in de race denk ik.quote:Op donderdag 19 oktober 2006 13:10 schreef Zorro het volgende:
Waardoor mensen die op een ronde zijn gezet een groot voordeel hebben bij de safetycar. Vind ik niks...
Maar dat is nu ook zo als je "toevallig" geen achterligger of koploper er tussen hebt.quote:Op donderdag 19 oktober 2006 13:20 schreef Spooky4u het volgende:
Nadeel is er natuurlijk altijd voor de mensen die enkele secondes voor liggen, want de achtervolger sluit weer aan.
Oftewel, het komt de inhaalacties en gevechten op de baan ten goede.......quote:Op donderdag 19 oktober 2006 13:38 schreef Spooky4u het volgende:
Klopt, alleen zit er nu dus het verschil in gelapte achterliggers.
Wanneer nummer 7 nog net niet gelapped is en 8 wel, dan zitten ze straks weer snel achter elkaar. Nu heb je als nummer 8 echter snel een ronde achterstand. op nummer 7.
Lijkt mij een goede zaak. Geen gevechten meer tussen Renault en Ferrari waar een Super Aguri tussen zitquote:Safety car
Bij een neutralisatie moeten alle rijders zich eerst achter de safety car verzamelen, pas daarna mag een coureur naar de pits voor banden en brandstof. Het is voortaan dus niet meer toegestaan om direct een pitstop te maken, nadat de safety car de baan is opgekomen. Voordat de safety car terugkeert naar de pits, zullen deelnemers die één of meerdere ronden achterstand hebben opgelopen, worden doorgestuurd. Zij moeten vervolgens achteraan het veld weer aansluiten. Door deze aanpassing aan de safety-car procedure zullen de coureurs die om de voorste posities vechten, bij de herstart geen hinder meer ondervinden van eventuele achterliggers.
Ook dit lijkt mij een goed idee. Duidelijkheid over vlaggen. Ook als je in gevecht bent moet het je nu haast wel gaan opvallenquote:Vlagsignalen
Of er ergens op de baan een gele of blauwe vlag wordt gezwaaid, krijgen de coureurs straks ook te zien in hun cockpit. Er komt namelijk een verplicht GPS-systeem in de wagen, die de vlagsignalen van de marshals middels een lichtje doorgeeft aan de
bestuurder. Bij slecht zicht blijft de coureur zo op de hoogte van welke vlaggen er op bepaalde delen van het circuit worden uitgehangen. De FIA hoopt met deze maatregel de veiligheid in de koningsklasse van de autosport verder te verbeteren.
Vrijdagrijders mogen dus welquote:Vrijdagtrainingen
De vrijdag van het Grand Prix-weekend krijgt een metamorfose. De twee trainingen duren volgend jaar namelijk geen uur meer, maar negentig minuten. Tot dit seizoen mochten de teams, op de top-vier na, een derde coureur inzetten tijdens de vrije
oefensessies op vrijdag. Volgend jaar kan een renstal nog wel besluiten om de resereverijder in actie te laten komen, maar deze moet dan rijden met de wagen van één van de racerijders. Er zijn namelijk maar twee auto's toegestaan.
Motoren moeten nog steeds betrouwbaar genoeg zijn voor 2 weekenden, goede zaak in mijn ogen. Ook dat de vrijdag apart telt voor de racemotoren, oftewel er komen vrijdag motorenquote:Motoren
De regel dat een motor twee raceweekenden moet meegaan, blijft bestaan, alleen gaat deze pas in op zaterdag. De coureurs mogen op vrijdag met een andere motor rijden en kunnen daardoor meer kilometers afleggen. Zij hoeven dan immers niet meer hun motor te sparen voor de rest van het weekend. Begeeft een motor het echter op een later moment in het weekend, dan geldt dezelfde straf als dit seizoen: de coureur verliest dan tien startplekken. De ontwikkeling van de motoren ligt, zoals eerder al beslist, tot en met 2010 stil. Dit is om kosten te besparen. De motoren die momenteel worden gebruikt, liggen de komende vier seizoenen achterin de auto's.
Een regel die in mijn ogen vorig seizoen al had moeten gelden. De bak is natuurlijk geen onderdeel van de motor, maar toch onlosmakelijk verbonden. Wat ik niet snap is het aanpassen van de verhoudingen van de bak. Snap het nut niet van slechts 1x per weekend aan mogen passenquote:Versnellingsbak
Niet alleen de motor moet een levensduur van minimaal twee raceweekenden hebben, vanaf volgend jaar moet de ook versnellingsbak eenzelfde periode mee kunnen gaan. Een coureur wordt vijf plekken naar achteren gezet op de startgrid, indien de versnellingsbak eerder moet worden vervangen. De verhoudingen van de versnellingsbak mogen, onder toezicht, een keer per race worden aangepast. Bepaalde onderdelen van de bak mogen straffeloos worden vervangen, maar dan moet wel duidelijk zijn dat deze niet met opzet zijn beschadigd.
De banden maken niet langer het verschil! Iedereen op dezelde banden zorget ervoor dat de verschillen tussen constructeur en coureur weer bepalen wie het beste is. Dat zijn immers ook de twee kampioenschappen welke te behalen zijn.quote:Banden
Volgend seizoen is Bridgestone de enige bandenleverancier in de F1. Bridgestone is verplicht om alle teams identieke banden te leveren. De Japanse bandenfabrikant mag slechts twee bandenspecificaties meenemen naar een Grand Prix. De coureurs hebben volgend jaar wel meer setjes droogweerbanden tot hun beschikking voor een Grand Prix-weekend, namelijk veertien setjes. Dit seizoen mogen ze slechts zeven setjes banden verbruiken. Vier setjes banden zijn gereserveerd voor de trainingen op vrijdag, de overige tien zijn bedoeld voor de rest van het weekend.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |