abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 20 september 2006 @ 12:46:24 #51
35464 Don_Tom
Leave the gun.Take the cannoli
pi_41980068
quote:
Op woensdag 20 september 2006 10:25 schreef Cyberdogg het volgende:
Wat is er trouwens met die 325 van je gebeurt? Plat?
Niet plat, maar wel wat korter dan voorheen
Fuseekogel brak door waardoor de auto onbestuurbaar werd, wat een kleine aanvaring met een vangrail tot gevolg had.... zie ook BMW e36 325i-Nür project
Trouwauto nodig?
Nordschleife 2006: 250 laps, 2007: 62,5 laps
BMW M3 Nurburgring project
pi_41983549
Dit ga ik weer volgen, de blauwe e36 op de foto lijkt sprekend op de mijne
pi_42088931
Ik blijf deze ook ff volgen Tom

Ziet er nu al goed uit
pi_42089202
tvp
"Do me a favor, try not to think, you're going to hurt yourself"
"You go to heaven for the climate and hell for the company"
pi_42101591
Ff een offtopic vraagje, maar ik denk dat het hier wel past.

Wat is het verschil tussen een 323i en een 325i evenal 328i en 330i. Ze hebben allebei dezelfde motor? ik snap het niet...
  zondag 24 september 2006 @ 23:49:27 #56
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_42101868
Volgens mij zijn het allen 3 serie's met een andere motor (en van andere bouwjaren)
E?? 323i met 2.3 liter
E30 / E36 325i met 2.5 liter (soms 2.7, ja BMW he )
E36 328i met 2.8 liter
E46 330i met 3 liter.
E46 335i met 3.5 liter etc.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_42107702
Danny... foei

E30 320i - 2L
E30 325i - 2,5L (M20)
E36 320i - 2L (M50)
E36 323i - 2,5L (M52)
E36 325i - 2,5L (M50)
E36 328i - 2,8L (M52)
E46 328i - 2,8L (M52TU)
E46 330i - 3,0L (M54TU)

Een 323i is een doorontwikkelde en geknepen 325i, met minder PK (170 om 192) en hetzelfde koppel. Alleen dan wel altijd met Vanos, dat heeft een vroege 325i dan weer niet.

De E36 328i heeft altijd een einzel-Vanos 2,8L M52, bij een E46 328i is dat een doppel-Vanos 2,8L M52TU. Deze motor ligt ook in de latere E39 528i.
TU staat dus voor doppel-Vanos. De M54TUB30 (E46 330i, Z3 3L, 630i, 530i) is een doorontwikkeling van de M52(TU).

2.7 is nooit officieel/origineel geleverd in een E30 325i, maar is gewoon een opgeboorde M20 (bijvoorbeeld) of een ETA met een andere kop. Maar zo heb je ook 2.8L en 2.9L conversies

Een 2.7 is wel officieel/origineel geleverd in de 325e, welke dus bekend is als de ETA.
Meer displacement om een zuinige motor te krijgen, ten tijde van de jaren 80. Nu gewild om de onderblokken van de 147PK uitvoering, geleverd tussen (ik meen) 09-88 en 11-88), waarmee je met wat werk en een 325i kop 200PK kan krijgen.

De E30 en E36 hebben op de M40 1.6/1.8 en M42 1.8 4-cil. na geen motoren gemeen met elkaar.

Dit kan overigens prima in [Centraal] BMW fantopic [deel 12] Op naar het Oktoberfest!

Nu heb ik hoofdpijn
Nederland is veel te links. Zowel op de snelweg als in de politiek!
E36 328i Executive Coupé - M50 intake - M3 exhaust - M3 pack -
Est. power: 230PK / 300Nm. / Weight: 1360kg empty
0-100: 6.8sec; GPS top: 247km/u;
pi_42108626
Bij welke motor was het dan ookalweer dat je het spruitstuk van een andere motor erop kon zetten voor een bulk meer vermogen?
pi_42109137
De 328i, zelf ook gedaan. Verliest wat koppel onderin, maar krijgt het dubbel terug. Waardes van 18nm zijn geclaimd.

En een leuke whoosj als je schakelt, soort luchtdump...

Da's de bekende M50 intake manifold modificatie... Meeste, of eigenlijk iedereen, doet het moeilijk... Gasklephuizen en adapterstukken maken, dingen overzetten en lijmen...
Ik heb het makkelijk gedaan, complete inlaat + gasklephuis van een E34 525i, slangetjes aansluiten en een friemeltje aan de gaskabel overzetten... klaar



Krijg je dus dit (overigens mijn auto), pest is alleen dat de fuel rail wel past qua injectoren, maar de bevestiging niet past (dat zie je net bij de 2e luchtinlaat van het inlaatspruitstuk).

[ Bericht 66% gewijzigd door vwk op 25-09-2006 12:10:04 ]
Nederland is veel te links. Zowel op de snelweg als in de politiek!
E36 328i Executive Coupé - M50 intake - M3 exhaust - M3 pack -
Est. power: 230PK / 300Nm. / Weight: 1360kg empty
0-100: 6.8sec; GPS top: 247km/u;
  maandag 25 september 2006 @ 17:45:24 #60
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_42117291
quote:
Op maandag 25 september 2006 10:27 schreef vwk het volgende:
Danny... foei

E30 320i - 2L
E30 325i - 2,5L (M20)
E36 320i - 2L (M50)
E36 323i - 2,5L (M52)
E36 325i - 2,5L (M50)
E36 328i - 2,8L (M52)
E46 328i - 2,8L (M52TU)
E46 330i - 3,0L (M54TU)
Dat bedoel ik dus... BMW
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  donderdag 9 november 2006 @ 19:05:46 #61
35464 Don_Tom
Leave the gun.Take the cannoli
pi_43404514
Kleine update:

Inmiddels alvast wat leuke onderdeeltjes bij elkaar gesprokkeld die deze winter worden gemonteerd. Op het moment liggen in mijn huiskamer:

- Race-uitlaatsysteem van Superspint bestaande uit
X-pipe, deze vervangt de katalysator:

Einddemper:

(uiteraard alles van RVS)

Het spruitstuk laat ik origineel, aangezien er op de M3 standaard een spaghetti-spruitstuk zit en hier weinig meer mee te winnen is. Ik weet niet wat precies de vermogenswinst met deze setup is, maar met het straatsysteem van Supersprint (met middendemper, excl. spruitstuk) is dit ca. 9 pk, dus ik denk dat hiermee 10-15 pk te halen is. De grootste winst ligt echter in het feit dat de motor mooier oppakt/doorloopt, dit is niet echt in pk's uit te drukken. Bovendien geeft dit systeem een gewichtsbesparing van een kilo of 15 en natuurlijk een heerlijke sound! (nu maar hopen dat ik niet te veel dB's ga produceren )

- Hamann Carbon Airbox:




Bij de installatie van deze carbon airbox komt de luchtmassameter te vervallen. Dit wordt normaal gesproken opgevanen door het gebruik van een Alpha-N chip. Deze emuleert de meetwaarde van de lmm aan de hand van het toerental. Ik ga echter waarschijnlijk gebruik maken van het geavanceerdere DTA motormanagement systeem, welke deze functie ook kan vervullen, en daarnaast een volledig programmeerbare vervanging is voor het bestaande motormanagementsysteem. Vermogenswinst bij carbon airbox met Alpha-N is ergens tussen de 15 en 25 pk. Ook de Carbon Airbox geeft de auto een lekkere sound. (Een soortgelijke carbon airbox zit standaard op de e46 m3 CSL)

Verder ben ik van plan binnenkort Schrick nokkenassen te bestellen.


Om al deze wijzigingen optimaal te kunnen benutten zal ik zoals gezegd waarschijnlijk gebruik gaan maken van het DTA systeem, maar daarover later meer.
Trouwauto nodig?
Nordschleife 2006: 250 laps, 2007: 62,5 laps
BMW M3 Nurburgring project
pi_43405274
Prachtige wagen en de modificaties zijn yummie !

Ga je het net zo rigoreus aanpakken als de 325i ? ( edit: na het topic gelezen te hebben...ja dus )

( zelf bezig met M5 Ringmobiel...vooralsnog dood en geen serieuze modificaties gepland )

[ Bericht 21% gewijzigd door Pieldeprutkarbonkel op 09-11-2006 20:04:41 ]
The things you own, end up owning you - Tyler Durden
pi_43407770
tof project

vraagjes: Ben je ook van plan om het chassis door te lassen en de rubbers van de wielophanging te vervangen door stalen bussen?
Zit op een dieet van Whisky en Vodka. Is al 10 jaar kwijt
pi_43407895
Ik snap het hele idee van zo'n airbox nooit, hoe kan het nou dat je daarmee zoveel vermogen wint

Laat ik het anders zeggen; ik snap het idee wel, maar waarom zit er af fabriek dan niet zo'n andere bak op, zo'n ingewikkeld is het toch niet.
pi_43409626
quote:
Op donderdag 9 november 2006 20:32 schreef Repeat het volgende:
Ik snap het hele idee van zo'n airbox nooit, hoe kan het nou dat je daarmee zoveel vermogen wint

Laat ik het anders zeggen; ik snap het idee wel, maar waarom zit er af fabriek dan niet zo'n andere bak op, zo'n ingewikkeld is het toch niet.
Omdat het minder goed filtert denk ik, en daarmee de levensduur van de motor verkort? Zoiets lijkt mij tenminste.
Geen enkel probleem, schroevendraaier koevoetflipper en een baksteen.
pi_43410042
Don_Tom: Ik zat ff naar je filmpje te kijken uit de FP, maar jij past geen heel-toe braking toe als ik het goed hoor? Of zit ik ernaast?
pi_43410810
quote:
Op donderdag 9 november 2006 21:13 schreef Diemietuhriej het volgende:

[..]

Omdat het minder goed filtert denk ik, en daarmee de levensduur van de motor verkort? Zoiets lijkt mij tenminste.
het zit na je luchtfilter, dus dat maakt niet uit, het gaat echt alleen om de flow van de lucht...
pi_43410996
quote:
Op donderdag 9 november 2006 21:39 schreef Repeat het volgende:

[..]

het zit na je luchtfilter, dus dat maakt niet uit, het gaat echt alleen om de flow van de lucht...
Ow oke, niks gezegd. Hehe . Ik heb verder ook geen verstand van 4takt, dacht dat het net zoiets was als een powerfilter op een 2-takt oid, vandaar mijn post.
Geen enkel probleem, schroevendraaier koevoetflipper en een baksteen.
pi_43411145
dit is dus het verschil:





Het lijkt dus logisch dat het behoorlijk scheelt, maar waarom ze dan niet gewoon zo'n "ruimere" airbox vanuit de fabriek aanleggen is mij nog onduidelijk
  vrijdag 10 november 2006 @ 01:43:59 #70
35464 Don_Tom
Leave the gun.Take the cannoli
pi_43417870
quote:
Op donderdag 9 november 2006 20:29 schreef vlad het volgende:
tof project

vraagjes: Ben je ook van plan om het chassis door te lassen en de rubbers van de wielophanging te vervangen door stalen bussen?
Nope, daar is de nordschleife niet glad genoeg voor (je zou de hele bende kapottrillen, en dat heb ik al 1x meegemaakt met de 325i, dat was genoeg) . M3 rubbers zijn al massief, dus vrij hard van zichzelf. Komt wel een uitgebreide kooi in wat de stijfheid al aardig omhoog brengt
quote:
Op donderdag 9 november 2006 20:32 schreef Repeat het volgende:
Ik snap het hele idee van zo'n airbox nooit, hoe kan het nou dat je daarmee zoveel vermogen wint

Laat ik het anders zeggen; ik snap het idee wel, maar waarom zit er af fabriek dan niet zo'n andere bak op, zo'n ingewikkeld is het toch niet.
Carbon airbox levert alleen iets op als je de lmm weghaalt en vervangt door Alpha N of iets dergelijks (lmm is "veiliger" want dan wordt het real-time afgeregeld in plaats van dat er van bepaalde waardes uit wordt gegaan). Bovendien is zo'n ding natuurlijk wat duurder om te maken, en vraag je meer van je motor, je perst er immers meer pk's uit (wat opzich niet zo erg is, mits je hem altijd goed warm rijdt). Het maakt natuurlijk ook wat meer herrie, wat ook een afweging voor BMW is.
quote:
Op donderdag 9 november 2006 21:24 schreef Sloper het volgende:
Don_Tom: Ik zat ff naar je filmpje te kijken uit de FP, maar jij past geen heel-toe braking toe als ik het goed hoor? Of zit ik ernaast?
Klopt
Heb me nog niet verdiept in deze rijtechniek, bovendien is het bij deze auto vrij lastig zonder eerst iets aan de pedalen te doen.

Even de link van Repeat z'n plaatje gejat (thanks! goede link!): meer info over de werking van de carbon airbox: http://e46m3performance.com/tech/airbox/

[ Bericht 4% gewijzigd door Don_Tom op 10-11-2006 01:50:03 ]
Trouwauto nodig?
Nordschleife 2006: 250 laps, 2007: 62,5 laps
BMW M3 Nurburgring project
pi_43418193
quote:
Op vrijdag 10 november 2006 01:43 schreef Don_Tom het volgende:

-knip-
Als de lmm weggehaald wordt, moet er dan een MAP of temp sensor voor in de plaats gemonteerd worden?
Zit op een dieet van Whisky en Vodka. Is al 10 jaar kwijt
  vrijdag 10 november 2006 @ 20:25:59 #72
35464 Don_Tom
Leave the gun.Take the cannoli
pi_43437206
quote:
Op vrijdag 10 november 2006 08:28 schreef vlad het volgende:

[..]

Als de lmm weggehaald wordt, moet er dan een MAP of temp sensor voor in de plaats gemonteerd worden?
Voor zover ik weet niet, hoezo?
Trouwauto nodig?
Nordschleife 2006: 250 laps, 2007: 62,5 laps
BMW M3 Nurburgring project
pi_43438416
quote:
Op vrijdag 10 november 2006 20:25 schreef Don_Tom het volgende:

[..]

Voor zover ik weet niet, hoezo?
gewoon nieuwsgierig
zover ik weet is voor een nauwkeurige regeling een lmm of MAP sensor nodig, om de variatie in luchtdichtheid op te vangen.
De hoeveelheid aangezogen lucht kan prima door een chip berekend worden aan de hand van het toerental, maar daarmee is alleen het volume bekend,en niet de massa. In dat geval weet het mms niet hoeveel brandstof er ingespoten moet worden lijkt mij.
Dus naar mijn mening is er nog een sensor nodig die de luchtdichtheid kan bepalen. Dus een temp. sensor of een MAP sensor.

Maar daar hoor ik je niet over, en dat maakt me nieuwsgierig van hoe dat systeem werkt
Zit op een dieet van Whisky en Vodka. Is al 10 jaar kwijt
pi_43439693
Doe mij maar een RS4
pi_43440050
quote:
Op vrijdag 10 november 2006 21:41 schreef draaijer het volgende:
Doe mij maar een RS4
Ah oke

...

iig...Tom, ben je er 2 dec bij op zolder?
  zaterdag 11 november 2006 @ 02:11:45 #76
35464 Don_Tom
Leave the gun.Take the cannoli
pi_43445859
quote:
Op vrijdag 10 november 2006 21:54 schreef Tommeh het volgende:

[..]

Ah oke

...

iig...Tom, ben je er 2 dec bij op zolder?
Heb me (nog) niet ingeschreven, ben het niet heel hard van plan, maar als ik me nog bedenk en er is nog plaats.... dan wie weet (vorige keer kreeg ik 5 dagen van te voren opeens van Bas Roos te horen dat hij me had ingeschreven, dus je weet maar nooit )
Trouwauto nodig?
Nordschleife 2006: 250 laps, 2007: 62,5 laps
BMW M3 Nurburgring project
  zaterdag 11 november 2006 @ 02:14:53 #77
35464 Don_Tom
Leave the gun.Take the cannoli
pi_43445919
quote:
Op vrijdag 10 november 2006 20:59 schreef vlad het volgende:

[..]

gewoon nieuwsgierig
zover ik weet is voor een nauwkeurige regeling een lmm of MAP sensor nodig, om de variatie in luchtdichtheid op te vangen.
De hoeveelheid aangezogen lucht kan prima door een chip berekend worden aan de hand van het toerental, maar daarmee is alleen het volume bekend,en niet de massa. In dat geval weet het mms niet hoeveel brandstof er ingespoten moet worden lijkt mij.
Dus naar mijn mening is er nog een sensor nodig die de luchtdichtheid kan bepalen. Dus een temp. sensor of een MAP sensor.

Maar daar hoor ik je niet over, en dat maakt me nieuwsgierig van hoe dat systeem werkt
Interessant, ik weet zelf ook nog niet alle details over de werking, eens kijken of ik hier een antwoord op kan krijgen. Voor zover ik weet moet het iig wel per auto geprogrammeerd worden, maar wordt daarna alleen nog naar het toerental gekeken.
Trouwauto nodig?
Nordschleife 2006: 250 laps, 2007: 62,5 laps
BMW M3 Nurburgring project
  zaterdag 11 november 2006 @ 02:20:48 #78
35464 Don_Tom
Leave the gun.Take the cannoli
pi_43445991
quote:
Op vrijdag 10 november 2006 21:41 schreef draaijer het volgende:
Doe mij maar een RS4
Ik zou ook best een RS4 willen om mijn A4 te vervangen, maar op het circuit heerscht de BMW toch wel. Niet voor niets dat er weinig mensen een audi als circuitbak hebben (ga maar eens op de parkeerplaats van de ring kijken, minimaal 20 bmw's per audi). Audi maakt fantastische wagens (rij er elke dag in, dus heb er echt niets tegen), maar ze moeten die motoren eens een halve meter naar achter leggen, en niet voor de vooras. Dit merk ik zelfs al in m'n a4 met 4 cilinder dieseltje, onderstuur in de gloria, is bij een rs4 niet veel anders. Nieuwe RS4 schijnt iig wel een stuk beter te sturen dan de oude, dus ze gaan de goede kant op

edit: waarom ga ik hier eigenlijk op in, volgens mij gaat dit topic niet over welke auto je liever hebt dan een m3 (kan nog wel een paar vele leukere bedenken), ga eerst maar sparen, dan mag je kiezen of je een m3 of een rs4 wil )
Trouwauto nodig?
Nordschleife 2006: 250 laps, 2007: 62,5 laps
BMW M3 Nurburgring project
  zaterdag 11 november 2006 @ 07:13:41 #79
46106 dimage
Beroeps levensgenieter
pi_43447277
ben ik even blij dat ik niet zoveel moeite hoef te doen om toch met zeer hoge snelheden de ring te kunnen bedwingen
  zaterdag 11 november 2006 @ 16:20:08 #80
35464 Don_Tom
Leave the gun.Take the cannoli
pi_43455056
quote:
Op zaterdag 11 november 2006 07:13 schreef dimage het volgende:
ben ik even blij dat ik niet zoveel moeite hoef te doen om toch met zeer hoge snelheden de ring te kunnen bedwingen
Hmm, 2 opties....
- U bent een brommeraar, ofwel dominosteentje (omvallen doen ze allemaal ), ofwel suicidaaltje?
of:
- U heeft een playstation?
Trouwauto nodig?
Nordschleife 2006: 250 laps, 2007: 62,5 laps
BMW M3 Nurburgring project
  zondag 12 november 2006 @ 08:46:26 #81
46106 dimage
Beroeps levensgenieter
pi_43469865
quote:
Op zaterdag 11 november 2006 16:20 schreef Don_Tom het volgende:

[..]

Hmm, 2 opties....
- U bent een brommeraar, ofwel dominosteentje (omvallen doen ze allemaal ), ofwel suicidaaltje?
of:
- U heeft een playstation?
1. fout
2. fout

ben in het bezit van zowel een GT2 als een lanca Delta 1 integrale Evo. de laatste groep A rallymonster van Lancia in Repsol uitvoering.
pi_43487451
Op trackday op spa reden ook aantal van deze bakken rond met open uitlaat systeem
Ooit zou ik ook zo'n bak willen hebben, geweldig geluid en sneller dan de elise waar we mee reden
Al is dat op spa nog al snel natuurlijk met die lange rechte stukken.

Verder TVP
pi_43489237
quote:
Op zondag 12 november 2006 08:46 schreef dimage het volgende:

[..]

1. fout
2. fout

ben in het bezit van zowel een GT2 als een lanca Delta 1 integrale Evo. de laatste groep A rallymonster van Lancia in Repsol uitvoering.
Dan zou ik daar donders graag een paar foto's van willen zien in een al dan niet eigen topic
pi_43490426
quote:
Op zondag 12 november 2006 08:46 schreef dimage het volgende:

[..]

1. fout
2. fout

ben in het bezit van zowel een GT2 als een lanca Delta 1 integrale Evo. de laatste groep A rallymonster van Lancia in Repsol uitvoering.
begin je weer?

OT: mooi project

[ Bericht 4% gewijzigd door Tommy_Kuklinski op 12-11-2006 22:05:24 ]
pi_43492829
quote:
Op maandag 25 september 2006 12:02 schreef vwk het volgende:
De 328i, zelf ook gedaan. Verliest wat koppel onderin, maar krijgt het dubbel terug. Waardes van 18nm zijn geclaimd.

En een leuke whoosj als je schakelt, soort luchtdump...

Da's de bekende M50 intake manifold modificatie... Meeste, of eigenlijk iedereen, doet het moeilijk... Gasklephuizen en adapterstukken maken, dingen overzetten en lijmen...
Ik heb het makkelijk gedaan, complete inlaat + gasklephuis van een E34 525i, slangetjes aansluiten en een friemeltje aan de gaskabel overzetten... klaar

[afbeelding]

Krijg je dus dit (overigens mijn auto), pest is alleen dat de fuel rail wel past qua injectoren, maar de bevestiging niet past (dat zie je net bij de 2e luchtinlaat van het inlaatspruitstuk).
Heel erg offtopic.nl maar is dus de inlaat(systeem) enzo van een E34 525i anders dan die van een E36 325i?
  zondag 12 november 2006 @ 23:46:46 #86
35464 Don_Tom
Leave the gun.Take the cannoli
pi_43494538
quote:
Op zondag 12 november 2006 21:25 schreef zBus het volgende:

[..]

Dan zou ik daar donders graag een paar foto's van willen zien in een al dan niet eigen topic
idd
Verder nodig ik dimage uit om eens te kijken of ie me kan bijhouden am ring
Trouwauto nodig?
Nordschleife 2006: 250 laps, 2007: 62,5 laps
BMW M3 Nurburgring project
pi_43505532
quote:
Op donderdag 9 november 2006 19:05 schreef Don_Tom het volgende:
Kleine update:

Inmiddels alvast wat leuke onderdeeltjes bij elkaar gesprokkeld die deze winter worden gemonteerd. Op het moment liggen in mijn huiskamer:

Bovendien geeft dit systeem een gewichtsbesparing van een kilo of 15 en natuurlijk een heerlijke sound! (nu maar hopen dat ik niet te veel dB's ga produceren )
Hij is zowaar uit je Audi gehaald?

Geluid veranderd weinig, misschien door de X-pipe maar op je demper staat desnoods "factory sound"
quote:
Op vrijdag 10 november 2006 01:43 schreef Don_Tom het volgende:
Klopt
Heb me nog niet verdiept in deze rijtechniek, bovendien is het bij deze auto vrij lastig zonder eerst iets aan de pedalen te doen.
Sorry Tom, los dat je de tecniek niet hebt zoals je zelf zegt... -> een BMW is de ideale auto om dit in te leren c.q. toe te passen, omdat de rempedaal / gaspedaal stand daarvoor bijna ideaal is!

Je moet het ook lomp doen. Mij lukt het een beetje inmiddels, eerste 2 keer reed ik met 6000rpm in z'n 1 stapvoets de straat in
quote:
Op zondag 12 november 2006 22:58 schreef yup het volgende:

[..]

Heel erg offtopic.nl maar is dus de inlaat(systeem) enzo van een E34 525i anders dan die van een E36 325i?
De inlaat is hetzelfde, het gasklephuis niet. Daarom kom je in de war met vacuumkabels gezien de positie.
quote:
Op zondag 12 november 2006 23:46 schreef Don_Tom het volgende:

[..]

idd
Verder nodig ik dimage uit om eens te kijken of ie me kan bijhouden am ring
Zou wel leuk zijn, qua auto zou hij het wel moeten redden. Beide overigens.
Nederland is veel te links. Zowel op de snelweg als in de politiek!
E36 328i Executive Coupé - M50 intake - M3 exhaust - M3 pack -
Est. power: 230PK / 300Nm. / Weight: 1360kg empty
0-100: 6.8sec; GPS top: 247km/u;
  maandag 13 november 2006 @ 18:08:40 #88
35464 Don_Tom
Leave the gun.Take the cannoli
pi_43514847
quote:
Op maandag 13 november 2006 13:23 schreef vwk het volgende:

Sorry Tom, los dat je de tecniek niet hebt zoals je zelf zegt... -> een BMW is de ideale auto om dit in te leren c.q. toe te passen, omdat de rempedaal / gaspedaal stand daarvoor bijna ideaal is!
Heb het nog niet geprobeert, maar kan me de opmerking van Bas herinneren "we moeten eens wat aan die pedalen doen, zo kun je nooit heel and toe remmen".
Zit ook een aardig diepteverschil tussen rem en gaspedaal imo.
Trouwauto nodig?
Nordschleife 2006: 250 laps, 2007: 62,5 laps
BMW M3 Nurburgring project
pi_43516651
quote:
Op maandag 13 november 2006 18:08 schreef Don_Tom het volgende:

[..]

Heb het nog niet geprobeert, maar kan me de opmerking van Bas herinneren "we moeten eens wat aan die pedalen doen, zo kun je nooit heel and toe remmen".
Zit ook een aardig diepteverschil tussen rem en gaspedaal imo.
Als je de normale e36 pedalen hebt zou het eigenlijk niet moeilijk moeten zijn. Al zou ik niet heel-toe-en maar side-flippen.
pi_43526688
Wat is heel-toe remmen? Wat is het voordeel ervan?
pi_43527094
quote:
Op maandag 13 november 2006 22:57 schreef cofi het volgende:
Wat is heel-toe remmen? Wat is het voordeel ervan?
Lees dit stukje maar even , best interessant:
quote:
Heel-toe Downshift

The heel-toe downshift is a fundamental technique to driving fast through corners. During a heel-toe downshift, you'll be steering with the left hand, shifting with the right hand, clutching with the left foot, and working both the brake and gas pedals with the right foot -- all at exactly the same time.

It takes some getting used to, and it takes repetitive practice to become smooth, and have it be second nature. At first it takes a lot of concentration. You're doing a lot of things at the same time. Besides working on all the controls, you also need to be sensitive to the tire grip during braking, you have to be watching your reference points heading into a corner, and to make matters worse, if you're racing, you might have to be looking for traffic. However, after a couple of weekends of practice, you'll get the hang of it, and in no time you'll be able forget about your hands and feet, and concentrate on the track.

On the street when you approach a corner, you were probably taught to complete your braking before the corner, coast through the turn, then as you straighten out from the turn downshift, and start accelerating again. This works on the street, but it is entirely too slow a process for the race track.

For racing, the time spent transitioning from braking to accelerating must be absolutely minimized. You're racing! You don't want to be wasting a bunch of time coasting while you're switching between pedals (even if it is only 1/2 of a second). To maximize the speed and smoothness through a corner, it becomes necessary to do some cockpit acrobatics and operate the steering wheel, shifter, clutch, brake, and accelerator all at the same time.

On the race track, as you approach a corner, your right foot comes off the gas pedal and presses the brake with the ball of the foot. Before the braking is done, you need to shift gears so when the braking is done you can immediately be back on the gas. When the braking is almost done, your left foot pushes the clutch pedal in, and your right hand downshifts. However, while you've been slowing down, the engine speed has dropped. If you let the clutch out now, the car will jerk severely as the engine works like a huge brake. If you're at the edge of traction limits (which you should be), you'll lose control of the car. To prevent this, something needs to rev the engine back up to the right speed before the clutch is released. The right foot is closest, so it is elected to tap the gas pedal. Even though the right foot is busy braking, you swing your right heel over the gas pedal and give it a short push (a "blip" as it is called) to rev the engine while the left foot also lets out the clutch (the ball of the right foot is still on the brake). The amount of blip, and the clutch release timing need to be perfected so there is a perfectly smooth transition when the clutch engages the engine. Meanwhile, the heel is rotated back off the gas, the ball of the right foot has still been braking, and has been easing off as the car approaches the turn-in point. The downshift should be completed before the braking is complete, and before the turn-in. As the engine and transmission are engaged, the braking reduced, and the turn-in begun as the foot makes a smooth transition back to the gas pedal. At first only enough gas is applied to sustain the initial corner speed, and then you gradually accelerate out of the corner.

The above description is the "what" and the "why" all mixed together, so let's look at the just the steps involved in the "what" part again:

Lift the right foot from the gas pedal and press the brake pedal
Just before the braking is done, the left foot depresses the clutch pedal
The right hand downshifts (the left is still on the steering wheel)
The right foot is still applying, but easing up on the brake pressure, then rotates so the heel is above the corner of the gas pedal
The right heel gives a quick push of the gas pedal to rev the engine quickly (the ball of the foot is still on the brake easing up even more)
The left foot releases the clutch, the right foot rotate off the gas
The right foot completes the braking
The right foot slides over to the gas pedal to assume the normal position only to maintain some pressure to sustain the vehicle speed through the first part of the corner. Then accelerating out of the turn.
The whole sequence above from the second bullet to the last takes less about half a second. This takes quite a bit of practice to get right. The whole idea is to transition between braking and accelerating with absolutely no delay, and with perfect smoothness. Done correctly, there should be no jerking of the car during the downshift and transition back to acceleration.

One other note about the above description. We have assumed the use of a street car, and a street transmission with synchros. If you're using a true race transmission without synchros, then you need to modify the above shifting with a double-clutch procedure. To do this, the clutch is pressed in, the shifter moved to neutral, and the clutch released. Then the accelerator is blipped, while the shifter is in neutral (again with the heel, while the ball of the foot continues to brake), the clutch pressed back in, the shifter placed in the lower gear, and the clutch released. This is required for maximum longevity of the transmission. If you expect to get in a race car some day that is likely to have such a transmission, it's a good idea to practice this shfting technique with your street car as well, even though it technically is not necessary.
  maandag 13 november 2006 @ 23:10:18 #92
7092 Oosthoek
Homo SAABiens
pi_43527227
Techniek? Gast, gewoon een plemp op het gaspedaal met de zijkant van je voet terwijl je remt. Komt nul techniek bij kijken en met een béétje oefening doe je het in vrijwel iedere auto. Ik doe t in mn Saab, de volvo van mn broer en de peugeot van mn zus. Niet mieren, gewoon doen.
daarna schilderde ik mijn schaduw
deed het licht uit
en genoot bij de gedachte dat ik de enige mens ter wereld ben met een schaduw in volstrekte duisternis
  maandag 13 november 2006 @ 23:10:29 #93
7092 Oosthoek
Homo SAABiens
pi_43527236
quote:
Op maandag 13 november 2006 22:57 schreef cofi het volgende:
Wat is heel-toe remmen? Wat is het voordeel ervan?
http://www.autovisie.nl/i(...)heelandtoe/index.xml
daarna schilderde ik mijn schaduw
deed het licht uit
en genoot bij de gedachte dat ik de enige mens ter wereld ben met een schaduw in volstrekte duisternis
pi_43527424
quote:
Op maandag 13 november 2006 23:07 schreef Tommeh het volgende:

[..]

Lees dit stukje maar even , best interessant:
[..]
thnx, best interessant, ga ik eens met mijn fiestatje proberen
pi_43527433
In jip en janneke taal:

Koplleing met links, remmen met rechts, schakelen, beetje gas met rechts zodat de motor goed blijft draaien en je soepel de bocht doorkomt.

Zoiets toch?

(zal morgen dat artikel eens doorlezen )
pi_43527909
quote:
Op maandag 13 november 2006 23:10 schreef Oosthoek het volgende:
Techniek? Gast, gewoon een plemp op het gaspedaal met de zijkant van je voet terwijl je remt. Komt nul techniek bij kijken en met een béétje oefening doe je het in vrijwel iedere auto. Ik doe t in mn Saab, de volvo van mn broer en de peugeot van mn zus. Niet mieren, gewoon doen.
precies en dat kleine beetje verschil in toeren wat je niet opvangt met je gas omdat je dat niet zo goed kan matchen vang je wel op met je koppeling.
pi_43528914
quote:
Op maandag 13 november 2006 23:10 schreef Oosthoek het volgende:
Techniek? Gast, gewoon een plemp op het gaspedaal met de zijkant van je voet terwijl je remt. Komt nul techniek bij kijken en met een béétje oefening doe je het in vrijwel iedere auto. Ik doe t in mn Saab, de volvo van mn broer en de peugeot van mn zus. Niet mieren, gewoon doen.
Niet mechanisch nee maar zeker wel een techniek. Als je dit op de limiet van je grip doet moet het een stuk nauwkeuriger gebeuren dan zomaar "een plemp gas en de koppeling loslaten". Op een gegeven moment wordt het wel een gewoonte en een automatisme.
  dinsdag 14 november 2006 @ 01:08:16 #98
35464 Don_Tom
Leave the gun.Take the cannoli
pi_43531147
quote:
Op maandag 13 november 2006 23:48 schreef Tommeh het volgende:

[..]

Niet mechanisch nee maar zeker wel een techniek. Als je dit op de limiet van je grip doet moet het een stuk nauwkeuriger gebeuren dan zomaar "een plemp gas en de koppeling loslaten". Op een gegeven moment wordt het wel een gewoonte en een automatisme.
my thoughts exactly, lijkt me niet handig om met de snelheden waar ik normaal een bocht mee benader "maar wat aan te klooien"
Maargoed, omdat jullie allemaal zo zeuren, zal ik het eens gaan oefenen (misschien pak ik er weer een seconde mee )
Trouwauto nodig?
Nordschleife 2006: 250 laps, 2007: 62,5 laps
BMW M3 Nurburgring project
pi_43546530
quote:
Op dinsdag 14 november 2006 01:08 schreef Don_Tom het volgende:

[..]

my thoughts exactly, lijkt me niet handig om met de snelheden waar ik normaal een bocht mee benader "maar wat aan te klooien"
Maargoed, omdat jullie allemaal zo zeuren, zal ik het eens gaan oefenen (misschien pak ik er weer een seconde mee )
hoe doe je het dan? gewoon eerst vol remmen, daarna rem los, terugschakelen met gas erop en dan de bocht insturen?
pi_43547029
quote:
Op zondag 12 november 2006 23:46 schreef Don_Tom het volgende:

[..]

idd
Verder nodig ik dimage uit om eens te kijken of ie me kan bijhouden am ring
En verder hoor je niks meer van em... hoe standaard :
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')