abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 11 november 2006 @ 02:11:45 #76
35464 Don_Tom
Leave the gun.Take the cannoli
pi_43445859
quote:
Op vrijdag 10 november 2006 21:54 schreef Tommeh het volgende:

[..]

Ah oke

...

iig...Tom, ben je er 2 dec bij op zolder?
Heb me (nog) niet ingeschreven, ben het niet heel hard van plan, maar als ik me nog bedenk en er is nog plaats.... dan wie weet (vorige keer kreeg ik 5 dagen van te voren opeens van Bas Roos te horen dat hij me had ingeschreven, dus je weet maar nooit )
Trouwauto nodig?
Nordschleife 2006: 250 laps, 2007: 62,5 laps
BMW M3 Nurburgring project
  zaterdag 11 november 2006 @ 02:14:53 #77
35464 Don_Tom
Leave the gun.Take the cannoli
pi_43445919
quote:
Op vrijdag 10 november 2006 20:59 schreef vlad het volgende:

[..]

gewoon nieuwsgierig
zover ik weet is voor een nauwkeurige regeling een lmm of MAP sensor nodig, om de variatie in luchtdichtheid op te vangen.
De hoeveelheid aangezogen lucht kan prima door een chip berekend worden aan de hand van het toerental, maar daarmee is alleen het volume bekend,en niet de massa. In dat geval weet het mms niet hoeveel brandstof er ingespoten moet worden lijkt mij.
Dus naar mijn mening is er nog een sensor nodig die de luchtdichtheid kan bepalen. Dus een temp. sensor of een MAP sensor.

Maar daar hoor ik je niet over, en dat maakt me nieuwsgierig van hoe dat systeem werkt
Interessant, ik weet zelf ook nog niet alle details over de werking, eens kijken of ik hier een antwoord op kan krijgen. Voor zover ik weet moet het iig wel per auto geprogrammeerd worden, maar wordt daarna alleen nog naar het toerental gekeken.
Trouwauto nodig?
Nordschleife 2006: 250 laps, 2007: 62,5 laps
BMW M3 Nurburgring project
  zaterdag 11 november 2006 @ 02:20:48 #78
35464 Don_Tom
Leave the gun.Take the cannoli
pi_43445991
quote:
Op vrijdag 10 november 2006 21:41 schreef draaijer het volgende:
Doe mij maar een RS4
Ik zou ook best een RS4 willen om mijn A4 te vervangen, maar op het circuit heerscht de BMW toch wel. Niet voor niets dat er weinig mensen een audi als circuitbak hebben (ga maar eens op de parkeerplaats van de ring kijken, minimaal 20 bmw's per audi). Audi maakt fantastische wagens (rij er elke dag in, dus heb er echt niets tegen), maar ze moeten die motoren eens een halve meter naar achter leggen, en niet voor de vooras. Dit merk ik zelfs al in m'n a4 met 4 cilinder dieseltje, onderstuur in de gloria, is bij een rs4 niet veel anders. Nieuwe RS4 schijnt iig wel een stuk beter te sturen dan de oude, dus ze gaan de goede kant op

edit: waarom ga ik hier eigenlijk op in, volgens mij gaat dit topic niet over welke auto je liever hebt dan een m3 (kan nog wel een paar vele leukere bedenken), ga eerst maar sparen, dan mag je kiezen of je een m3 of een rs4 wil )
Trouwauto nodig?
Nordschleife 2006: 250 laps, 2007: 62,5 laps
BMW M3 Nurburgring project
  zaterdag 11 november 2006 @ 07:13:41 #79
46106 dimage
Beroeps levensgenieter
pi_43447277
ben ik even blij dat ik niet zoveel moeite hoef te doen om toch met zeer hoge snelheden de ring te kunnen bedwingen
  zaterdag 11 november 2006 @ 16:20:08 #80
35464 Don_Tom
Leave the gun.Take the cannoli
pi_43455056
quote:
Op zaterdag 11 november 2006 07:13 schreef dimage het volgende:
ben ik even blij dat ik niet zoveel moeite hoef te doen om toch met zeer hoge snelheden de ring te kunnen bedwingen
Hmm, 2 opties....
- U bent een brommeraar, ofwel dominosteentje (omvallen doen ze allemaal ), ofwel suicidaaltje?
of:
- U heeft een playstation?
Trouwauto nodig?
Nordschleife 2006: 250 laps, 2007: 62,5 laps
BMW M3 Nurburgring project
  zondag 12 november 2006 @ 08:46:26 #81
46106 dimage
Beroeps levensgenieter
pi_43469865
quote:
Op zaterdag 11 november 2006 16:20 schreef Don_Tom het volgende:

[..]

Hmm, 2 opties....
- U bent een brommeraar, ofwel dominosteentje (omvallen doen ze allemaal ), ofwel suicidaaltje?
of:
- U heeft een playstation?
1. fout
2. fout

ben in het bezit van zowel een GT2 als een lanca Delta 1 integrale Evo. de laatste groep A rallymonster van Lancia in Repsol uitvoering.
pi_43487451
Op trackday op spa reden ook aantal van deze bakken rond met open uitlaat systeem
Ooit zou ik ook zo'n bak willen hebben, geweldig geluid en sneller dan de elise waar we mee reden
Al is dat op spa nog al snel natuurlijk met die lange rechte stukken.

Verder TVP
pi_43489237
quote:
Op zondag 12 november 2006 08:46 schreef dimage het volgende:

[..]

1. fout
2. fout

ben in het bezit van zowel een GT2 als een lanca Delta 1 integrale Evo. de laatste groep A rallymonster van Lancia in Repsol uitvoering.
Dan zou ik daar donders graag een paar foto's van willen zien in een al dan niet eigen topic
pi_43490426
quote:
Op zondag 12 november 2006 08:46 schreef dimage het volgende:

[..]

1. fout
2. fout

ben in het bezit van zowel een GT2 als een lanca Delta 1 integrale Evo. de laatste groep A rallymonster van Lancia in Repsol uitvoering.
begin je weer?

OT: mooi project

[ Bericht 4% gewijzigd door Tommy_Kuklinski op 12-11-2006 22:05:24 ]
pi_43492829
quote:
Op maandag 25 september 2006 12:02 schreef vwk het volgende:
De 328i, zelf ook gedaan. Verliest wat koppel onderin, maar krijgt het dubbel terug. Waardes van 18nm zijn geclaimd.

En een leuke whoosj als je schakelt, soort luchtdump...

Da's de bekende M50 intake manifold modificatie... Meeste, of eigenlijk iedereen, doet het moeilijk... Gasklephuizen en adapterstukken maken, dingen overzetten en lijmen...
Ik heb het makkelijk gedaan, complete inlaat + gasklephuis van een E34 525i, slangetjes aansluiten en een friemeltje aan de gaskabel overzetten... klaar

[afbeelding]

Krijg je dus dit (overigens mijn auto), pest is alleen dat de fuel rail wel past qua injectoren, maar de bevestiging niet past (dat zie je net bij de 2e luchtinlaat van het inlaatspruitstuk).
Heel erg offtopic.nl maar is dus de inlaat(systeem) enzo van een E34 525i anders dan die van een E36 325i?
  zondag 12 november 2006 @ 23:46:46 #86
35464 Don_Tom
Leave the gun.Take the cannoli
pi_43494538
quote:
Op zondag 12 november 2006 21:25 schreef zBus het volgende:

[..]

Dan zou ik daar donders graag een paar foto's van willen zien in een al dan niet eigen topic
idd
Verder nodig ik dimage uit om eens te kijken of ie me kan bijhouden am ring
Trouwauto nodig?
Nordschleife 2006: 250 laps, 2007: 62,5 laps
BMW M3 Nurburgring project
pi_43505532
quote:
Op donderdag 9 november 2006 19:05 schreef Don_Tom het volgende:
Kleine update:

Inmiddels alvast wat leuke onderdeeltjes bij elkaar gesprokkeld die deze winter worden gemonteerd. Op het moment liggen in mijn huiskamer:

Bovendien geeft dit systeem een gewichtsbesparing van een kilo of 15 en natuurlijk een heerlijke sound! (nu maar hopen dat ik niet te veel dB's ga produceren )
Hij is zowaar uit je Audi gehaald?

Geluid veranderd weinig, misschien door de X-pipe maar op je demper staat desnoods "factory sound"
quote:
Op vrijdag 10 november 2006 01:43 schreef Don_Tom het volgende:
Klopt
Heb me nog niet verdiept in deze rijtechniek, bovendien is het bij deze auto vrij lastig zonder eerst iets aan de pedalen te doen.
Sorry Tom, los dat je de tecniek niet hebt zoals je zelf zegt... -> een BMW is de ideale auto om dit in te leren c.q. toe te passen, omdat de rempedaal / gaspedaal stand daarvoor bijna ideaal is!

Je moet het ook lomp doen. Mij lukt het een beetje inmiddels, eerste 2 keer reed ik met 6000rpm in z'n 1 stapvoets de straat in
quote:
Op zondag 12 november 2006 22:58 schreef yup het volgende:

[..]

Heel erg offtopic.nl maar is dus de inlaat(systeem) enzo van een E34 525i anders dan die van een E36 325i?
De inlaat is hetzelfde, het gasklephuis niet. Daarom kom je in de war met vacuumkabels gezien de positie.
quote:
Op zondag 12 november 2006 23:46 schreef Don_Tom het volgende:

[..]

idd
Verder nodig ik dimage uit om eens te kijken of ie me kan bijhouden am ring
Zou wel leuk zijn, qua auto zou hij het wel moeten redden. Beide overigens.
Nederland is veel te links. Zowel op de snelweg als in de politiek!
E36 328i Executive Coupé - M50 intake - M3 exhaust - M3 pack -
Est. power: 230PK / 300Nm. / Weight: 1360kg empty
0-100: 6.8sec; GPS top: 247km/u;
  maandag 13 november 2006 @ 18:08:40 #88
35464 Don_Tom
Leave the gun.Take the cannoli
pi_43514847
quote:
Op maandag 13 november 2006 13:23 schreef vwk het volgende:

Sorry Tom, los dat je de tecniek niet hebt zoals je zelf zegt... -> een BMW is de ideale auto om dit in te leren c.q. toe te passen, omdat de rempedaal / gaspedaal stand daarvoor bijna ideaal is!
Heb het nog niet geprobeert, maar kan me de opmerking van Bas herinneren "we moeten eens wat aan die pedalen doen, zo kun je nooit heel and toe remmen".
Zit ook een aardig diepteverschil tussen rem en gaspedaal imo.
Trouwauto nodig?
Nordschleife 2006: 250 laps, 2007: 62,5 laps
BMW M3 Nurburgring project
pi_43516651
quote:
Op maandag 13 november 2006 18:08 schreef Don_Tom het volgende:

[..]

Heb het nog niet geprobeert, maar kan me de opmerking van Bas herinneren "we moeten eens wat aan die pedalen doen, zo kun je nooit heel and toe remmen".
Zit ook een aardig diepteverschil tussen rem en gaspedaal imo.
Als je de normale e36 pedalen hebt zou het eigenlijk niet moeilijk moeten zijn. Al zou ik niet heel-toe-en maar side-flippen.
pi_43526688
Wat is heel-toe remmen? Wat is het voordeel ervan?
pi_43527094
quote:
Op maandag 13 november 2006 22:57 schreef cofi het volgende:
Wat is heel-toe remmen? Wat is het voordeel ervan?
Lees dit stukje maar even , best interessant:
quote:
Heel-toe Downshift

The heel-toe downshift is a fundamental technique to driving fast through corners. During a heel-toe downshift, you'll be steering with the left hand, shifting with the right hand, clutching with the left foot, and working both the brake and gas pedals with the right foot -- all at exactly the same time.

It takes some getting used to, and it takes repetitive practice to become smooth, and have it be second nature. At first it takes a lot of concentration. You're doing a lot of things at the same time. Besides working on all the controls, you also need to be sensitive to the tire grip during braking, you have to be watching your reference points heading into a corner, and to make matters worse, if you're racing, you might have to be looking for traffic. However, after a couple of weekends of practice, you'll get the hang of it, and in no time you'll be able forget about your hands and feet, and concentrate on the track.

On the street when you approach a corner, you were probably taught to complete your braking before the corner, coast through the turn, then as you straighten out from the turn downshift, and start accelerating again. This works on the street, but it is entirely too slow a process for the race track.

For racing, the time spent transitioning from braking to accelerating must be absolutely minimized. You're racing! You don't want to be wasting a bunch of time coasting while you're switching between pedals (even if it is only 1/2 of a second). To maximize the speed and smoothness through a corner, it becomes necessary to do some cockpit acrobatics and operate the steering wheel, shifter, clutch, brake, and accelerator all at the same time.

On the race track, as you approach a corner, your right foot comes off the gas pedal and presses the brake with the ball of the foot. Before the braking is done, you need to shift gears so when the braking is done you can immediately be back on the gas. When the braking is almost done, your left foot pushes the clutch pedal in, and your right hand downshifts. However, while you've been slowing down, the engine speed has dropped. If you let the clutch out now, the car will jerk severely as the engine works like a huge brake. If you're at the edge of traction limits (which you should be), you'll lose control of the car. To prevent this, something needs to rev the engine back up to the right speed before the clutch is released. The right foot is closest, so it is elected to tap the gas pedal. Even though the right foot is busy braking, you swing your right heel over the gas pedal and give it a short push (a "blip" as it is called) to rev the engine while the left foot also lets out the clutch (the ball of the right foot is still on the brake). The amount of blip, and the clutch release timing need to be perfected so there is a perfectly smooth transition when the clutch engages the engine. Meanwhile, the heel is rotated back off the gas, the ball of the right foot has still been braking, and has been easing off as the car approaches the turn-in point. The downshift should be completed before the braking is complete, and before the turn-in. As the engine and transmission are engaged, the braking reduced, and the turn-in begun as the foot makes a smooth transition back to the gas pedal. At first only enough gas is applied to sustain the initial corner speed, and then you gradually accelerate out of the corner.

The above description is the "what" and the "why" all mixed together, so let's look at the just the steps involved in the "what" part again:

Lift the right foot from the gas pedal and press the brake pedal
Just before the braking is done, the left foot depresses the clutch pedal
The right hand downshifts (the left is still on the steering wheel)
The right foot is still applying, but easing up on the brake pressure, then rotates so the heel is above the corner of the gas pedal
The right heel gives a quick push of the gas pedal to rev the engine quickly (the ball of the foot is still on the brake easing up even more)
The left foot releases the clutch, the right foot rotate off the gas
The right foot completes the braking
The right foot slides over to the gas pedal to assume the normal position only to maintain some pressure to sustain the vehicle speed through the first part of the corner. Then accelerating out of the turn.
The whole sequence above from the second bullet to the last takes less about half a second. This takes quite a bit of practice to get right. The whole idea is to transition between braking and accelerating with absolutely no delay, and with perfect smoothness. Done correctly, there should be no jerking of the car during the downshift and transition back to acceleration.

One other note about the above description. We have assumed the use of a street car, and a street transmission with synchros. If you're using a true race transmission without synchros, then you need to modify the above shifting with a double-clutch procedure. To do this, the clutch is pressed in, the shifter moved to neutral, and the clutch released. Then the accelerator is blipped, while the shifter is in neutral (again with the heel, while the ball of the foot continues to brake), the clutch pressed back in, the shifter placed in the lower gear, and the clutch released. This is required for maximum longevity of the transmission. If you expect to get in a race car some day that is likely to have such a transmission, it's a good idea to practice this shfting technique with your street car as well, even though it technically is not necessary.
  maandag 13 november 2006 @ 23:10:18 #92
7092 Oosthoek
Homo SAABiens
pi_43527227
Techniek? Gast, gewoon een plemp op het gaspedaal met de zijkant van je voet terwijl je remt. Komt nul techniek bij kijken en met een béétje oefening doe je het in vrijwel iedere auto. Ik doe t in mn Saab, de volvo van mn broer en de peugeot van mn zus. Niet mieren, gewoon doen.
daarna schilderde ik mijn schaduw
deed het licht uit
en genoot bij de gedachte dat ik de enige mens ter wereld ben met een schaduw in volstrekte duisternis
  maandag 13 november 2006 @ 23:10:29 #93
7092 Oosthoek
Homo SAABiens
pi_43527236
quote:
Op maandag 13 november 2006 22:57 schreef cofi het volgende:
Wat is heel-toe remmen? Wat is het voordeel ervan?
http://www.autovisie.nl/i(...)heelandtoe/index.xml
daarna schilderde ik mijn schaduw
deed het licht uit
en genoot bij de gedachte dat ik de enige mens ter wereld ben met een schaduw in volstrekte duisternis
pi_43527424
quote:
Op maandag 13 november 2006 23:07 schreef Tommeh het volgende:

[..]

Lees dit stukje maar even , best interessant:
[..]
thnx, best interessant, ga ik eens met mijn fiestatje proberen
pi_43527433
In jip en janneke taal:

Koplleing met links, remmen met rechts, schakelen, beetje gas met rechts zodat de motor goed blijft draaien en je soepel de bocht doorkomt.

Zoiets toch?

(zal morgen dat artikel eens doorlezen )
pi_43527909
quote:
Op maandag 13 november 2006 23:10 schreef Oosthoek het volgende:
Techniek? Gast, gewoon een plemp op het gaspedaal met de zijkant van je voet terwijl je remt. Komt nul techniek bij kijken en met een béétje oefening doe je het in vrijwel iedere auto. Ik doe t in mn Saab, de volvo van mn broer en de peugeot van mn zus. Niet mieren, gewoon doen.
precies en dat kleine beetje verschil in toeren wat je niet opvangt met je gas omdat je dat niet zo goed kan matchen vang je wel op met je koppeling.
pi_43528914
quote:
Op maandag 13 november 2006 23:10 schreef Oosthoek het volgende:
Techniek? Gast, gewoon een plemp op het gaspedaal met de zijkant van je voet terwijl je remt. Komt nul techniek bij kijken en met een béétje oefening doe je het in vrijwel iedere auto. Ik doe t in mn Saab, de volvo van mn broer en de peugeot van mn zus. Niet mieren, gewoon doen.
Niet mechanisch nee maar zeker wel een techniek. Als je dit op de limiet van je grip doet moet het een stuk nauwkeuriger gebeuren dan zomaar "een plemp gas en de koppeling loslaten". Op een gegeven moment wordt het wel een gewoonte en een automatisme.
  dinsdag 14 november 2006 @ 01:08:16 #98
35464 Don_Tom
Leave the gun.Take the cannoli
pi_43531147
quote:
Op maandag 13 november 2006 23:48 schreef Tommeh het volgende:

[..]

Niet mechanisch nee maar zeker wel een techniek. Als je dit op de limiet van je grip doet moet het een stuk nauwkeuriger gebeuren dan zomaar "een plemp gas en de koppeling loslaten". Op een gegeven moment wordt het wel een gewoonte en een automatisme.
my thoughts exactly, lijkt me niet handig om met de snelheden waar ik normaal een bocht mee benader "maar wat aan te klooien"
Maargoed, omdat jullie allemaal zo zeuren, zal ik het eens gaan oefenen (misschien pak ik er weer een seconde mee )
Trouwauto nodig?
Nordschleife 2006: 250 laps, 2007: 62,5 laps
BMW M3 Nurburgring project
pi_43546530
quote:
Op dinsdag 14 november 2006 01:08 schreef Don_Tom het volgende:

[..]

my thoughts exactly, lijkt me niet handig om met de snelheden waar ik normaal een bocht mee benader "maar wat aan te klooien"
Maargoed, omdat jullie allemaal zo zeuren, zal ik het eens gaan oefenen (misschien pak ik er weer een seconde mee )
hoe doe je het dan? gewoon eerst vol remmen, daarna rem los, terugschakelen met gas erop en dan de bocht insturen?
pi_43547029
quote:
Op zondag 12 november 2006 23:46 schreef Don_Tom het volgende:

[..]

idd
Verder nodig ik dimage uit om eens te kijken of ie me kan bijhouden am ring
En verder hoor je niks meer van em... hoe standaard :
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')