abonnement bol.com Unibet Coolblue
  maandag 14 november 2005 @ 22:48:14 #1
35464 Don_Tom
Leave the gun.Take the cannoli
pi_32272980
Na dit jaar een aantal keer met veel plezier op de Nordschleife gereden te hebben, heb ik besloten om hier een aparte auto voor aan te schaffen. De keuze is gevallen op een witte BMW 325i uit 1991:



Uiteraard zullen er een paar kleine modificaties worden verricht aan de auto. De auto is inmiddels totaal gestript en ontdaan van bitumen, en op dit moment wordt er een rolkooi in gebouwd.






(op deze foto's zijn de bitumenmatten nog niet verwijderd)

In de auto zitten inmiddels blauwe sparco's (uiteraard met racegordels)


Verder komen er koni adjustable schokdempers onder icm met H&R vering. De bedoeling was om er een bilstein kit onder te zetten, deze zijn helaas geschikt voor bouwjaar vanaf '92, het bleek vrij moeilijk om een onderstel te vinden voor een 91'er. Uiteraard zal de motorruimte worden verrijkt met een veerpootbrug voor de nodige extra stijfheid.

De remmen zijn prima voor straatgebruik, maar voor op het circuit kom je toch tekort met standaardremmen. Voor mij waren er 2 opties: betere schijven (gegroefd, want geperforeerde schijven krijgen vaak haarscheurtjes) en blokken kopen, dit is een duur geintje. De andere optie is om een complete m3-set eronder te schroeven (grotere diameter). Aangezien ik voor 150 euro een complete set heb kunnen bestellen origineel m3, dus naven, calipers, schijven en blokken, heb ik voor deze upgrade gekozen. Deze remmen installeer ik in combinatie met stalen remleidingen en dot 5.1 remvloeistof (heeft hoger kookpunt). Hierbij ben ik wel tegen een probleem aangelopen, de remmen van een m3 passen niet in de 16" velgen welke onder de auto zitten. Daarom heb ik inmiddels een 2e-hands setje 17" aangeschaft:



Uiteraard zal de auto ook nog worden voorzien van zaken als brandblusser en ehbo-kit.

Wat betreft motorische tuning, de auto heeft standaard 192pk. Met het verwijderen van de katalysator en de installatie van een gruppe A einddemper zal dit over de 200pk zijn. Voorlopig vind ik dit genoeg, en ligt de prioriteit meer bij veliigheid en wegligging. Bovendien moet er wat te upgraden blijven

De volgende spullen zal ik overhouden, dus als hier interesse in is dan kun je dat in dit topic laten weten:

- schokdempers + veren (origineel voor zover ik weet, evt apart te verkopen)
- 16" velgen met 2 goede en 2 slechte banden (zie 1e foto)
- remmen voor, complete set, in goede staat
- hoedenplank (rest interieur + stuur is al verkocht)
- ik vergeet vast nog wel iets

De ring is van december tot maart gesloten, dus ik heb nog ruim de tijd om de auto in orde te krijgen (overigens doe ik al het werk m.u.v. rolkooi aan de auto zelf, met een beetje hulp van een mede-ringer).
Van mij mag het snel lente worden!
Trouwauto nodig?
Nordschleife 2006: 250 laps, 2007: 62,5 laps
BMW M3 Nurburgring project
pi_32273054
Heb je nou voor die auto betaald?
  maandag 14 november 2005 @ 22:51:14 #3
35464 Don_Tom
Leave the gun.Take the cannoli
pi_32273079
quote:
Op maandag 14 november 2005 22:50 schreef Repeat het volgende:
Heb je nou voor die auto betaald?
1750 euri zonder apk, maar da's helaas slechts het begin...
(apk-punten: banden, uitlaat, stofhoesje. ander puntje: lekke kleppendekselpakking)

Als ik klaar ben zal ik een meervoud van dit bedrag kwijt zijn.....
Trouwauto nodig?
Nordschleife 2006: 250 laps, 2007: 62,5 laps
BMW M3 Nurburgring project
pi_32273099
We hebben hier een centraal 3-serie topic voor.
The gum you like, is coming back in style.
pi_32273166
quote:
Op maandag 14 november 2005 22:51 schreef Don_Tom het volgende:

[..]

1750 euri zonder apk, maar da's helaas slechts het begin...
(apk-punten: banden, uitlaat, stofhoesje. ander puntje: lekke kleppendekselpakking)

Als ik klaar ben zal ik een meervoud van dit bedrag kwijt zijn.....
Das ook een koopje zeg Als ik een goede zag staan voor dat geld zou ik em ook meteen inpakken.

en nu natuurlijk een turbo erop schroeven
  maandag 14 november 2005 @ 22:55:46 #6
35464 Don_Tom
Leave the gun.Take the cannoli
pi_32273212
quote:
Op maandag 14 november 2005 22:51 schreef Johnny_Footballhero het volgende:
We hebben hier een centraal 3-serie topic voor.
Heb het overwogen, evenals het centrale nurburgring topic, maar ik dacht dat dit project wellicht een eigen topicje verdiende. Het gaat immers niet alleen om het feit dat het een 3-serie is, maar vooral om het hele ombouwen en optimaliseren van de auto voor ring-gebruik.
Trouwauto nodig?
Nordschleife 2006: 250 laps, 2007: 62,5 laps
BMW M3 Nurburgring project
pi_32273241
Weer een lid van het Koni/H&R promo team
Bla bla bla photoshop veerpootbruggen bla bla mekker mekker veel vetter, blabla photoshop skyline veel sneller
blablabla internet warrior, veel vetter, photoshop auto sneller blabla nürburgring playstation
pi_32273243
De grootste liefhebbers bevinden zich daar he, zelf weten.
The gum you like, is coming back in style.
  maandag 14 november 2005 @ 23:00:29 #9
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_32273362
Geinig project.
Heb mijn 325 coupé net ingeruild, voor gelukkig iets meer dan 1750 EUR.
Als die remmen een beetje goed zijn ben je voor 150 goedkoop van een probleem af.
De standaard BMW remmen zijn "Schrott"

Rubbers in wielophanging op strategische plekken vervangen door iets beters (M3 bv. ) is ook geen slecht idee.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  maandag 14 november 2005 @ 23:00:33 #10
35464 Don_Tom
Leave the gun.Take the cannoli
pi_32273365
quote:
Op maandag 14 november 2005 22:56 schreef Johnny_Footballhero het volgende:
De grootste liefhebbers bevinden zich daar he, zelf weten.
Tja, die zien dit topicje ook wel langskomen
(Ik zal ff een linkje plaatsen voor de zekerheid )
Trouwauto nodig?
Nordschleife 2006: 250 laps, 2007: 62,5 laps
BMW M3 Nurburgring project
  maandag 14 november 2005 @ 23:04:03 #11
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_32273476
quote:
Op maandag 14 november 2005 22:56 schreef Johnny_Footballhero het volgende:
De grootste liefhebbers bevinden zich daar he, zelf weten.
Hé Johnny, wil je mijn E36 boek nog hebben?
Mail ff je adres, zie mijn profiel.

Sorry voor off-topic
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_32273508
quote:
Op maandag 14 november 2005 23:04 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Hé Johhny, wil je mijn E36 boek nog hebben?
Mail ff je adres, zie mijn profiel.
Mag het als de stufi binnen is?
The gum you like, is coming back in style.
  maandag 14 november 2005 @ 23:06:54 #13
35464 Don_Tom
Leave the gun.Take the cannoli
pi_32273567
quote:
Op maandag 14 november 2005 23:00 schreef Hyperdude het volgende:
Geinig project.
Heb mijn 325 coupé net ingeruild, voor gelukkig iets meer dan 1750 EUR.
Als die remmen een beetje goed zijn ben je voor 150 goedkoop van een probleem af.
De standaard BMW remmen zijn "Schrott"

Rubbers in wielophanging op strategische plekken vervangen door iets beters (M3 bv. ) is ook geen slecht idee.
Tja, daarom heb ik ook geen coupe genomen
Ik geef m'n geld liever uit aan wat leuke upgrades, en ik ga voor de fun, niet voor de looks... en qua gewicht scheelt het ook niets.
Standaard bmw-remmen wordt op het nurburgring forum ook niet echt lovend over gesproken (althans voor ring-gebruik), dus daarom ook maar besloten meteen te upgraden. Draagarmrubbers vervangen voor m3 of powerflex is iets wat nog op mijn lijstje misschien-updates staat
Trouwauto nodig?
Nordschleife 2006: 250 laps, 2007: 62,5 laps
BMW M3 Nurburgring project
  maandag 14 november 2005 @ 23:07:41 #14
35464 Don_Tom
Leave the gun.Take the cannoli
pi_32273593
quote:
Op maandag 14 november 2005 23:04 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Hé Johnny, wil je mijn E36 boek nog hebben?
Mail ff je adres, zie mijn profiel.

Sorry voor off-topic
Anders wil ik het boek wel hoor
Trouwauto nodig?
Nordschleife 2006: 250 laps, 2007: 62,5 laps
BMW M3 Nurburgring project
pi_32273599
Vette shit! Geld teveel ofzo?

Maar 1750 voor zo'n BMW is niks, tenzij er veel werk aan zit? Maar wel een geil project. Een kennis van me racet ook met een 325 in de E30 klasse. Heb wel eens meegereden met dat ding (280pk) en dat gaat echt machtig. Hij vertelde dat hij er motorisch alleen een andere nokkenas en zuigers in had gedaan. Maar dat hij in ieder geval al iets van 50pk winst had door de waterpomp en stuurbekrachting af te koppelen en een aparte accu voor de pomp te plaatsen. Misschien een id op goedkoop pk "erbij" te fixen als je er toch niet mee de weg op gaat.
  maandag 14 november 2005 @ 23:12:37 #16
35464 Don_Tom
Leave the gun.Take the cannoli
pi_32273732
quote:
Op maandag 14 november 2005 23:08 schreef Sloper het volgende:
Vette shit! Geld teveel ofzo?

Maar 1750 voor zo'n BMW is niks, tenzij er veel werk aan zit? Maar wel een geil project. Een kennis van me racet ook met een 325 in de E30 klasse. Heb wel eens meegereden met dat ding (280pk) en dat gaat echt machtig. Hij vertelde dat hij er motorisch alleen een andere nokkenas en zuigers in had gedaan. Maar dat hij in ieder geval al iets van 50pk winst had door de waterpomp en stuurbekrachting af te koppelen en een aparte accu voor de pomp te plaatsen. Misschien een id op goedkoop pk "erbij" te fixen als je er toch niet mee de weg op gaat.
Klinkt wel heel erg extreem om zo van 172 pk (is standaard bij e30 325i) naar 280 pk te gaan, maargoed ik zal eens rondvragen, in elk geval bedankt voor de tip! Overigens ga ik er wel mee de weg op, de nordschleife is officieel openbare weg. Bovendien zal ik ook erheen moeten rijden
Trouwauto nodig?
Nordschleife 2006: 250 laps, 2007: 62,5 laps
BMW M3 Nurburgring project
pi_32273828
COOL!!!!!

super project

Ik weet een beter plan:

E36 3.2 liter M3 motor erin pleuren.
pi_32273861
TVP
Jammer dat het geen Coupé is!!
  maandag 14 november 2005 @ 23:19:38 #19
35464 Don_Tom
Leave the gun.Take the cannoli
pi_32273971
quote:
Op maandag 14 november 2005 23:15 schreef yup het volgende:
COOL!!!!!

super project

Ik weet een beter plan:

E36 3.2 liter M3 motor erin pleuren.
Op het moment dat ik deze motor in de soep rij is dat zeker een optie
Maar zoals ik al zei heeft het op dit moment nog geen prioriteit. Het rijden op de ring heeft met veel meer te maken dan motorvermogen alleen. Maargoed, misschien over een jaartje of 2....
Trouwauto nodig?
Nordschleife 2006: 250 laps, 2007: 62,5 laps
BMW M3 Nurburgring project
pi_32274000
quote:
Op maandag 14 november 2005 23:12 schreef Don_Tom het volgende:

[..]

Klinkt wel heel erg extreem om zo van 172 pk (is standaard bij e30 325i) naar 280 pk te gaan, maargoed ik zal eens rondvragen, in elk geval bedankt voor de tip! Overigens ga ik er wel mee de weg op, de nordschleife is officieel openbare weg. Bovendien zal ik ook erheen moeten rijden
Misschien dat het inderdaad een beetje genuanceerd is, maar hij had echt een bankuitdraai dat het 50pk scheelt als je alle "luxe" afkoppelt. Hoe hij de andere 60pk erbij gefixd had weet ik niet precies, in ieder geval scherpere nokkenas en andere zuigers..
pi_32274225
quote:
Op maandag 14 november 2005 23:19 schreef Don_Tom het volgende:

[..]

Op het moment dat ik deze motor in de soep rij is dat zeker een optie
Maar zoals ik al zei heeft het op dit moment nog geen prioriteit. Het rijden op de ring heeft met veel meer te maken dan motorvermogen alleen. Maargoed, misschien over een jaartje of 2....
Zou wel voor een aangepaste 3.2 litertje gaan (als je per se 3.2 wilt) want die doen vaker plof dan de 3 liters... Dacht dat ze bij de 3.2 een 3.0 onderblok etc. pleurden en nog wat andere dingetjes zodat ie niet zo snel plof doet...
pi_32274413
quote:
Op maandag 14 november 2005 23:06 schreef Don_Tom het volgende:

[..]

Tja, daarom heb ik ook geen coupe genomen
Ik geef m'n geld liever uit aan wat leuke upgrades, en ik ga voor de fun, niet voor de looks... en qua gewicht scheelt het ook niets.
Standaard bmw-remmen wordt op het nurburgring forum ook niet echt lovend over gesproken (althans voor ring-gebruik), dus daarom ook maar besloten meteen te upgraden. Draagarmrubbers vervangen voor m3 of powerflex is iets wat nog op mijn lijstje misschien-updates staat
E36 sedan heeft een stugger chassis dan de coupe... en draagarmrubbers zeker doen

en een project als dit verdient zn eigen topic natuurlijk en voor wat meer geouwehoer er rond omheen kan je naar het BMW fantopic komen, dan hou je het hier lekker schoon

iig keep up the good work
Hopeloos benzine verslaafd
pi_32274486
quote:
Op maandag 14 november 2005 23:15 schreef yup het volgende:
COOL!!!!!

super project

Ik weet een beter plan:

E36 3.2 liter M3 motor erin pleuren.
dan meteen voor een V8 gaan

dat is ook al heel veel gedaan met die E36 sedannetjes op de 24 uren van zolder een paar maanden geleden reden er nog een paar mee
Hopeloos benzine verslaafd
  maandag 14 november 2005 @ 23:38:00 #24
35464 Don_Tom
Leave the gun.Take the cannoli
pi_32274509
quote:
Op maandag 14 november 2005 23:37 schreef Youp het volgende:

[..]

dan meteen voor een V8 gaan

dat is ook al heel veel gedaan met die E36 sedannetjes op de 24 uren van zolder een paar maanden geleden reden er nog een paar mee
Tja, is allemaal weer extra gewicht he
Trouwauto nodig?
Nordschleife 2006: 250 laps, 2007: 62,5 laps
BMW M3 Nurburgring project
pi_32274663
quote:
Op maandag 14 november 2005 23:38 schreef Don_Tom het volgende:

[..]

Tja, is allemaal weer extra gewicht he
mwah... natuurlijk niet TE groot en TE lomp natuurlijk... maar de prestaties zullen wel opwegen tegen het beetje extra gewicht anders zouden ze het niet doen.. in ieder geval is het wel een stukje betrouwbaarder, anders reden ze er geen 24 uurs races mee

natuurlijk wel ook duur

is een turbo of compressor ombouw niks btw?
Hopeloos benzine verslaafd
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')