abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 19 september 2006 @ 03:50:47 #1
35464 Don_Tom
Leave the gun.Take the cannoli
pi_41941670
De auto is inmiddels alweer een week of 3 in mijn bezit, maar omdat iemand nog steeds mijn camera heeft met de foto's was er nog geen topic. Meer foto's volgen dus later!!

De basis:
-bmw m3 3.0 sedan
-bouwjaar: 1995
-km-stand: ca. 190.000
-vermogen: 286 pk
-gewicht: 1450 kg
-kleur: bostongreen metallic

Aanpassingen tot nu toe:
-Grote beurt + inspectie
-Interieur gestript
-Sparco stoelen (overgezet uit mijn 325i)
-Sabelt 4/6-punts gordels
-AST Competition kit onderstel, rondom coilover met externe reservoirs, apart instelbaar low-speed, high-speed, en rebound demping. Tevens voorzien van camberplates (camber staat nu op -3 voor, -2,5 achter).
-X-brace (verstevigingskruis)

Plannen:
-Uitgebreide rolkooi (waarschijnlijk met FIA-keur)
-Remmen verbeteren (in eerste instantie andere blokken/schijven+staalomwonden remleidingen, indien nodig upgrade naar AP racing klauwen)
-Auto onder de 1250 kg krijgen door alles weg te halen/zagen wat overbodig is, en zoveel mogelijk delen te vervangen door carbon en/of polyester.
-Carter van een 3.2 met dubbele oliepomp
-Electrische fan
-Draadeinden
-Veerpootbrug overzetten van de 325i (OMP)
-Achterspoiler overzetten van de 325i (hartge 3-way adjustable, zelfde als Five_Aces )
-Motortuning (= lange termijn, eerst de rest in orde maken!): hier ben ik nog niet helemaal uit (ook wat mogelijk is met behoud van apk-waardige uitstoot), mogelijkheden zijn o.a. carbon airbox met Alpha N, schrick nokkenassen, supersprint uitlaat. Wanneer dit allemaal gebeurt is een vermogen van ca 340 pk haalbaar.

(Waarschijnlijk ben ik nog wel wat vergeten. Verbruiksdelen als rubber en vloeistoffen heb ik voor het gemak buiten beschouwing gelaten)

Waarom een sedan? Doordat de coupe geen raamstijlen heeft is de carrosserie zwaarder ivm stevigheid. Het gewicht van een sedan carrosserie is 110 kg lager dan dat van een coupe. Met de extra deuren etc meegerekend is een kale sedan nog steeds 80-90 kg lichter dan een kale coupe (gewichten zijn opgezocht in de "bmw erzatsteilenkatalog"). Aangezien de performance voor de looks gaan, en ik tijd en geld ga investeren in het lichter maken van de auto, vond ik het zonde om te beginnen met een auto die al zwaarder is.

Waarom geen 3.2 met standaard 321pk?
De 3.0 motor schijnt beter bestand te zijn tegen circuitgebruik. Hoewel ik eerst, verleid door de extra paarden, van plan was een 3.2 aan te schaffen heb ik uiteindelijk besloten om voor de "verstandige" keus te gaan, na advies hierover te hebben ingewonnen bij mensen die er meer verstand van hebben dan ik (is niet zo moeilijk ).

Wat zijn de plannen met de auto? In eerste instantie rijden op de Nurburgring, maar daarnaast ook trackdays op Zandvoort, Assen, Zolder, Spa, etc. Verder wil ik deze winter mijn racelicentie gaan halen.

Foto's:
Bij Bas Roos (www.basroos.nl), nog met standaard onderstel (hoog op de poten dus):


Het hart:


vwk monteert een X-brace:


Op de ring:



Circuit zolder, trackday bmw drivers club (op slicks, daarom de andere velgen. Zie ook het verschil in hoogte met 1e foto ):


Onboard filmpje!!
Tijdens de trackday van de bmw drivers club op circuit zolder:
http://ring.ariesite.com/zolder/01-09-2006.wmv
Doel opslaan als....
ca 15mb/ 8 min

[ Bericht 0% gewijzigd door Don_Tom op 19-09-2006 04:00:51 ]
Trouwauto nodig?
Nordschleife 2006: 250 laps, 2007: 62,5 laps
BMW M3 Nurburgring project
pi_41941685
Mooi, terug na de klap en back on track.
Bla bla bla photoshop veerpootbruggen bla bla mekker mekker veel vetter, blabla photoshop skyline veel sneller
blablabla internet warrior, veel vetter, photoshop auto sneller blabla nürburgring playstation
pi_41942551
Leuke auto (jaja, ik wet het is gewoon een ordinaire tvp:))
  dinsdag 19 september 2006 @ 09:07:32 #4
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_41943313
Wat me opvalt is dat zo'n m3 van zichzelf al bijna 1500 kilo weegt. Nooit verwacht dat ie zoveel zou wegen. Is ie ook bedoelt voor dagelijks gebruik, of alleen maar beetje rondscheuren op circuits .
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_41944729
quote:
Op dinsdag 19 september 2006 09:07 schreef fathank het volgende:
Wat me opvalt is dat zo'n m3 van zichzelf al bijna 1500 kilo weegt. Nooit verwacht dat ie zoveel zou wegen. Is ie ook bedoelt voor dagelijks gebruik, of alleen maar beetje rondscheuren op circuits .
Zit veel verstevigingen en luxe in. Is nou eenmaal geen out of the box nurburgring knaller.

Voor dat soort apparaten moet je bij TVR, Lotus, Radical etc. zijn.

Don_Tom. Ga naar de dealer koop de nieuwste Lancer Evo. Probleem opgelost
pi_41945153
super kerel!

tevens tvp
Hopeloos benzine verslaafd
pi_41945815
Damn, die wagen had ik graag willen hebben. Precies dezelfde wagen als ik heb, enige 'kleine' verschil is dat ik een 316i heb...

pi_41946466
Mooi Tom!
Nou moet ik meteen zeggen dat ik de e36 sedan een stuk mooier vind dan de coupe. Vooral in M3 vorm. Ben erg benieuwd naar hoe je project gaat vorderen.
pi_41947412
gaaf zeg, de sedan M3 E36 is best zeldzaam geloof ik
tof in ieder geval dat je ons op de hoogte houdt.

ben trouwens erg benieuwd wat dat ding gaat doen tegen Tommeh's project bmw. dat moet elkaar niet te veel ontlopen zou ik zo denken.
ALLES is relatief, behalve het begin en het eind.
pi_41947447
tvp!
  dinsdag 19 september 2006 @ 12:22:55 #11
35464 Don_Tom
Leave the gun.Take the cannoli
pi_41947491
quote:
Op dinsdag 19 september 2006 10:32 schreef yup het volgende:

[..]

Zit veel verstevigingen en luxe in. Is nou eenmaal geen out of the box nurburgring knaller.

Voor dat soort apparaten moet je bij TVR, Lotus, Radical etc. zijn.

Don_Tom. Ga naar de dealer koop de nieuwste Lancer Evo. Probleem opgelost
Lol, die weegt standaard precies 10 kg minder, 1440kg.

Voor dat geld bouw ik een veel snellere bmw (met compressor desnoods) , Zo'n rallyebak is leuk voor in het zand.
Trouwauto nodig?
Nordschleife 2006: 250 laps, 2007: 62,5 laps
BMW M3 Nurburgring project
pi_41947670
quote:
Op dinsdag 19 september 2006 12:22 schreef Don_Tom het volgende:

[..]

Lol, die weegt standaard precies 10 kg minder, 1440kg.

Voor dat geld bouw ik een veel snellere bmw (met compressor desnoods) , Zo'n rallyebak is leuk voor in het zand.
Je moet ook een MR versie hebben
pi_41947680
Jij laat vwk sleutelen aan je auto

Grapje he .

Veel succes en tot op een (autofans) meeting.
Act like you know || Autofans.nl!
Op woensdag 19 november 2008 12:15 schreef Stormqueen het volgende:
WAT BEN JE TOCH EEN ONMEUNIGE KANKERHUFTER MET EEN GIETIJZEREN PLAAT VOOR JE HARSES :')
  dinsdag 19 september 2006 @ 12:56:29 #14
88663 Five_Aces
S50B32 @ 340 bavarian horses
pi_41948442
Nice Tom Wist het natuurlijk al
RICE WAS NEVER A FAST FOOD SO HOW THE HELL IS IT A FAST CAR
///M - The Most Powerful Letter In The Alphabeth
pi_41949300
Vet project

Hoeveel heb je nou betaalt voor deze bak? En wat was je tijd op de ring?
  dinsdag 19 september 2006 @ 13:24:29 #16
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_41949334
Oud nieuws idd
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_41951514
leuk project, ziet er tof uit, maar is het niet slim om eerst iets aan de ophanging te doen na de remmen? het lijkt me dat hij nogal comfortabel geveerd is, iets dat niet gunstig is op een cirquit.
nu zal die stabaliser wel iets van het rollen weghalen, maar het kan beter natuurlijk.
Can't fix it? Fuck it!
Go in slow, come out fast. Go in fast, come out dead!
  dinsdag 19 september 2006 @ 14:47:19 #18
88663 Five_Aces
S50B32 @ 340 bavarian horses
pi_41951552
AST Competition kit is niet echt comfortabel op de weg
RICE WAS NEVER A FAST FOOD SO HOW THE HELL IS IT A FAST CAR
///M - The Most Powerful Letter In The Alphabeth
pi_41951705
Gaaf project. Maar imho is het toch echt zo dat een coupé meer koetsstijfheid heeft en hierdoor minder tordeert wat dus resulteert in een betere wegligging. Of zie ik dat verkeerd?
Beter één keer om vergeving vragen, dan tien keer om toestemming.
  dinsdag 19 september 2006 @ 15:00:03 #20
35464 Don_Tom
Leave the gun.Take the cannoli
pi_41951970
quote:
Op dinsdag 19 september 2006 14:45 schreef MrSkyline het volgende:
leuk project, ziet er tof uit, maar is het niet slim om eerst iets aan de ophanging te doen na de remmen? het lijkt me dat hij nogal comfortabel geveerd is, iets dat niet gunstig is op een cirquit.
nu zal die stabaliser wel iets van het rollen weghalen, maar het kan beter natuurlijk.
Lees de OP anders nog eens door....
quote:
Op dinsdag 19 september 2006 14:52 schreef Kogando het volgende:
Gaaf project. Maar imho is het toch echt zo dat een coupé meer koetsstijfheid heeft en hierdoor minder tordeert wat dus resulteert in een betere wegligging. Of zie ik dat verkeerd?
Dat zie je verkeerd ben ik bang, de sedan heeft juist meer koetsstijfheid, mede door de aanwezigheid van raamstijlen. Overigens zal het na montage van een goede kooi (doorgelast aan de A- en B-stijlen en veerpoten) niet zoveel meer uitmaken, aangezien de auto daar nog veel meer stijfheid door krijgt.
Trouwauto nodig?
Nordschleife 2006: 250 laps, 2007: 62,5 laps
BMW M3 Nurburgring project
pi_41952141
quote:
Op dinsdag 19 september 2006 03:50 schreef Don_Tom het volgende:
vwk monteert een X-brace:
[afbeelding]
Wat is er met "koppieright" gebeurd?
quote:
Op dinsdag 19 september 2006 12:29 schreef r8ality het volgende:
Jij laat vwk sleutelen aan je auto

Grapje he .

Veel succes en tot op een (autofans) meeting.
Hoeft in ieder geval niet zo frequent als aan jou hok
Nederland is veel te links. Zowel op de snelweg als in de politiek!
E36 328i Executive Coupé - M50 intake - M3 exhaust - M3 pack -
Est. power: 230PK / 300Nm. / Weight: 1360kg empty
0-100: 6.8sec; GPS top: 247km/u;
  dinsdag 19 september 2006 @ 15:05:15 #22
35464 Don_Tom
Leave the gun.Take the cannoli
pi_41952169
Even een plaatje erbij gezocht van het onderstel:

De camberplates:


Meer info op http://www.ast-suspension.com/
Trouwauto nodig?
Nordschleife 2006: 250 laps, 2007: 62,5 laps
BMW M3 Nurburgring project
  dinsdag 19 september 2006 @ 15:06:13 #23
88663 Five_Aces
S50B32 @ 340 bavarian horses
pi_41952201
De coupe's hebben ook een neerklapbare achterbank ipv een stalen plaat er achter die je meestal in een sedan hebt. Dat scheelt ook een stuk, als ik met een set wielen oid achterin rij en heb die achterbank neergeklapt dan kan je al meteen merken dat de achterkant meer zwabbert.
RICE WAS NEVER A FAST FOOD SO HOW THE HELL IS IT A FAST CAR
///M - The Most Powerful Letter In The Alphabeth
pi_41952260
quote:
Op dinsdag 19 september 2006 15:04 schreef vwk het volgende:

[..]

Wat is er met "koppieright" gebeurd?
[..]

Hoeft in ieder geval niet zo frequent als aan jou hok
D'r hoeft maar heel weinig aan mijn hok gesleuteld te worden heur, alleen gaat ie met eenderde van de snelheid van Tom's M3 uber die Ring .
Act like you know || Autofans.nl!
Op woensdag 19 november 2008 12:15 schreef Stormqueen het volgende:
WAT BEN JE TOCH EEN ONMEUNIGE KANKERHUFTER MET EEN GIETIJZEREN PLAAT VOOR JE HARSES :')
pi_41952399
quote:
Op dinsdag 19 september 2006 15:06 schreef Five_Aces het volgende:
De coupe's hebben ook een neerklapbare achterbank ipv een stalen plaat er achter die je meestal in een sedan hebt. Dat scheelt ook een stuk, als ik met een set wielen oid achterin rij en heb die achterbank neergeklapt dan kan je al meteen merken dat de achterkant meer zwabbert.
Vanaf '93 of '94 hebben sedans ook een neerklapbare achterbank afaik. Maar goed die is stijver dus dat heft wel op
quote:
Op dinsdag 19 september 2006 15:08 schreef r8ality het volgende:

[..]

D'r hoeft maar heel weinig aan mijn hok gesleuteld te worden heur, alleen gaat ie met eenderde van de snelheid van Tom's M3 uber die Ring .
Nederland is veel te links. Zowel op de snelweg als in de politiek!
E36 328i Executive Coupé - M50 intake - M3 exhaust - M3 pack -
Est. power: 230PK / 300Nm. / Weight: 1360kg empty
0-100: 6.8sec; GPS top: 247km/u;
pi_41952431
quote:
Op dinsdag 19 september 2006 15:06 schreef Five_Aces het volgende:
De coupe's hebben ook een neerklapbare achterbank ipv een stalen plaat er achter die je meestal in een sedan hebt. Dat scheelt ook een stuk, als ik met een set wielen oid achterin rij en heb die achterbank neergeklapt dan kan je al meteen merken dat de achterkant meer zwabbert.
Dat kan wel schelen inderdaad. Maar bij een E30 heb je geen neerklapbare achterbank bijvoorbeeld.

Autoweek carbase zegt trouwens dat de coupé lichter is?
Beter één keer om vergeving vragen, dan tien keer om toestemming.
  dinsdag 19 september 2006 @ 15:20:27 #27
35464 Don_Tom
Leave the gun.Take the cannoli
pi_41952613
Kogando, klopt, maar we hebben het hier over het gewicht van een uitgeklede auto. Kijk je puur naar carosserie en aanverwante delen dan is een sedan weer lichter. Waar het verschil in zit met een standaardauto mag Joost weten, maar het schijnt dat de rdw-gewichten (die door carbase worden overgenomen) er vaak flink naast zitten. Van Bas Roos (die ze voor de races weegt) weet ik echter dat een raceklare sedan altijd lichter is (en nee, hij heeft mij niet die auto verkocht ).
Mijn auto heeft trouwens geen neerklapbare achterbank (hij heeft er uberhaupt geen ). Er zit dus wel gewoon een plaat op de plek van de rugleuning.
Trouwauto nodig?
Nordschleife 2006: 250 laps, 2007: 62,5 laps
BMW M3 Nurburgring project
pi_41952666
quote:
Op dinsdag 19 september 2006 15:05 schreef Don_Tom het volgende:
Even een plaatje erbij gezocht van het onderstel:
[afbeelding]
De camberplates:
[afbeelding]

Meer info op http://www.ast-suspension.com/
dit onderstel hebben wij onder de astra!
Hopeloos benzine verslaafd
pi_41952765
quote:
Op dinsdag 19 september 2006 15:20 schreef Don_Tom het volgende:
Kogando, klopt, maar we hebben het hier over het gewicht van een uitgeklede auto. Kijk je puur naar carosserie en aanverwante delen dan is een sedan weer lichter. Waar het verschil in zit met een standaardauto mag Joost weten, maar het schijnt dat de rdw-gewichten (die door carbase worden overgenomen) er vaak flink naast zitten. Van Bas Roos (die ze voor de races weegt) weet ik echter dat een raceklare sedan altijd lichter is (en nee, hij heeft mij niet die auto verkocht ).
Mijn auto heeft trouwens geen neerklapbare achterbank (hij heeft er uberhaupt geen ). Er zit dus wel gewoon een plaat op de plek van de rugleuning.
Ok, fair enough.

Bij zo'n auto gaan de prestaties natuurlijk altijd voor de looks. Ik vraag me overigens wel af of de stijfheid van een sedan t.o.v. een coupé alleen beter is bij de E36, of dat dat ook voor bijvoorbeeld een E30 op gaat.
Beter één keer om vergeving vragen, dan tien keer om toestemming.
  dinsdag 19 september 2006 @ 15:27:20 #30
88663 Five_Aces
S50B32 @ 340 bavarian horses
pi_41952818
E30 2 deurs heeft volgens mij gewoon een B stijl. Dus wel kans dat het verschil minder is als bij een E36.
RICE WAS NEVER A FAST FOOD SO HOW THE HELL IS IT A FAST CAR
///M - The Most Powerful Letter In The Alphabeth
pi_41954451
Het is dan ook een 2-deurs sedan, en geen coupé
Nederland is veel te links. Zowel op de snelweg als in de politiek!
E36 328i Executive Coupé - M50 intake - M3 exhaust - M3 pack -
Est. power: 230PK / 300Nm. / Weight: 1360kg empty
0-100: 6.8sec; GPS top: 247km/u;
pi_41956330
Wat heb je voor die bak betaald? En wat was je tijd op de ring?
pi_41957867
quote:
Op dinsdag 19 september 2006 15:25 schreef Kogando het volgende:

[..]

Ok, fair enough.

Bij zo'n auto gaan de prestaties natuurlijk altijd voor de looks. Ik vraag me overigens wel af of de stijfheid van een sedan t.o.v. een coupé alleen beter is bij de E36, of dat dat ook voor bijvoorbeeld een E30 op gaat.
Bij de E30 heeft de sedan ook een metalen ding achter de achterbank. Ideaal om iemand mee te ontvoeren want je komt er echt niet meer uit

Ik heb van de drift/race fapbrigade begrepen dat de sedan's (e30 en e36) altijd stijver zijn dan de 2 deurs versies o.a. door die metalen plaat...

Een E30 2 deurs vind ik ongelofelijk log en lelijk, een M3 is een HEEL ander verhaal, maar een gewone hoef ik niet, lijkt net een sedan waarvan ze 2 deuren zijn vergeten

De E36 coupe is weer super mooi, een echte coupe, maar de sedan, helemaal in M3 vorm en helemaal standaard is ook absoluut fapwaardig.

Een coole feitje van de E36 coupe: de achterste ramen kunnen naar beneden! Electrisch ook nog, net als bij een cabrio, alleen heb je een coupe, echt cool.
  dinsdag 19 september 2006 @ 18:41:29 #34
88663 Five_Aces
S50B32 @ 340 bavarian horses
pi_41958179
uhm dat is alleen bij een 8 serie hoor yup, bij een E36 coupe gaan de achterramen naar buiten ipv naar beneden.
RICE WAS NEVER A FAST FOOD SO HOW THE HELL IS IT A FAST CAR
///M - The Most Powerful Letter In The Alphabeth
  dinsdag 19 september 2006 @ 19:23:56 #35
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_41959405
Ik vind een E30 2 deurs Coupé echt wel mooier dan een 4 deurs:

Sportwagen:


Taxi:
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_41959842
quote:
Op dinsdag 19 september 2006 19:23 schreef daNpy het volgende:
Ik vind een E30 2 deurs Coupé echt wel mooier dan een 4 deurs:

Sportwagen:
[afbeelding]

Taxi:
[afbeelding]
Mooier dan die 2e wordt een E30 niet. Misschien als het een touring is. Zo'n 2-deurs kan echt niet! Alleen de M3, die kan dan weer wel.

Mooie bak DonTom!
There is no other!
pi_41960049
Beetje offtopic, maar wat ik niet helemaal snap;

Als je standaard een auto koopt is de vering/demping etc helemaal afgesteld, bij elke auto en model is dit anders, hoe kan het dan dat je wel hetzelfde setje sportveren/dempers onder verschillende auto's kunt gooien
pi_41961315
quote:
Op dinsdag 19 september 2006 15:00 schreef Don_Tom het volgende:

[..]

Lees de OP anders nog eens door....
over het hoofd gezien, k zat bij "plannen" te kijken

is die camber angle niet wat veel trouwens?
lijkt me dat je redelijk wat bandenslijtage te verduren krijgt met zo veel kanteling.
Can't fix it? Fuck it!
Go in slow, come out fast. Go in fast, come out dead!
pi_41961547
quote:
Op dinsdag 19 september 2006 18:41 schreef Five_Aces het volgende:
uhm dat is alleen bij een 8 serie hoor yup, bij een E36 coupe gaan de achterramen naar buiten ipv naar beneden.
Ik weet vrijwel zeker dat ik een coupe (geen cabrio met hardtop dus) heb gezien waarvan de achterramen naar beneden konden...

Of heb ik het echt fout
quote:
Op dinsdag 19 september 2006 19:23 schreef daNpy het volgende:
Ik vind een E30 2 deurs Coupé echt wel mooier dan een 4 deurs:

Sportwagen:
[afbeelding]

Taxi:
[afbeelding]
Die 4deurs is echt mijn droom E30

De 2deurs is een sedan waarvan ze 2 deuren zijn vergeten
  dinsdag 19 september 2006 @ 20:41:18 #40
88663 Five_Aces
S50B32 @ 340 bavarian horses
pi_41961985
Nou ik heb zelf een coupe yup dus ik zal het wel weten denk ik
RICE WAS NEVER A FAST FOOD SO HOW THE HELL IS IT A FAST CAR
///M - The Most Powerful Letter In The Alphabeth
pi_41962216
Even kijken of my at het nog doet.
Geen enkel probleem, schroevendraaier koevoetflipper en een baksteen.
  dinsdag 19 september 2006 @ 23:08:56 #42
35464 Don_Tom
Leave the gun.Take the cannoli
pi_41968542
quote:
Op dinsdag 19 september 2006 19:44 schreef Repeat het volgende:
Beetje offtopic, maar wat ik niet helemaal snap;

Als je standaard een auto koopt is de vering/demping etc helemaal afgesteld, bij elke auto en model is dit anders, hoe kan het dan dat je wel hetzelfde setje sportveren/dempers onder verschillende auto's kunt gooien
Deze vering/demping is gemaakt voor dit type auto. AST maakt de sets (evenals alle andere serieuze fabrikanten) auto-specifiek. De hardheid van de veren is zelfs in overleg met AST niet alleen auto-specifiek, maar ook circuit-specifiek gekozen, en kan op elk moment kostenloos omgeruild worden voor hardere of zachtere veren (hardheid v/d dempers kan natuurlijk zelf worden aangepast aan het circuit waar je die dag op rijdt).
quote:
Op dinsdag 19 september 2006 20:20 schreef MrSkyline het volgende:

[..]

over het hoofd gezien, k zat bij "plannen" te kijken

is die camber angle niet wat veel trouwens?
lijkt me dat je redelijk wat bandenslijtage te verduren krijgt met zo veel kanteling.
Camber-angle is prima voor circuitgebruik, met een standaard camberinstelling slijten de banden te veel aan de buitenkant op het circuit. Met deze camber angle hou je een optimale hoeveelheid rubber op de weg bij het betere bochtenwerk (waardoor het dus ook gelijkmatig slijt). Bij straatgebruik zouden ze te veel aan de binnenkant afslijten met deze camberhoek, daarom worden standaard auto's ook niet met zulke waardes geleverd. De bandenslijtage op rechte stukken is op een circuit te verwaarlozen t.o.v. slijtage in bochten. Bovendien is de grip in bochten natuurlijk het belangrijkst.
Trouwauto nodig?
Nordschleife 2006: 250 laps, 2007: 62,5 laps
BMW M3 Nurburgring project
pi_41971396
quote:
Op dinsdag 19 september 2006 18:31 schreef yup het volgende:
Ik heb van de drift/race fapbrigade begrepen dat de sedan's (e30 en e36) altijd stijver zijn dan de 2 deurs versies o.a. door die metalen plaat...
Ok, maar een 2-deurs E30 is dus ook een sedan.
quote:
Een E30 2 deurs vind ik ongelofelijk log en lelijk, een M3 is een HEEL ander verhaal, maar een gewone hoef ik niet, lijkt net een sedan waarvan ze 2 deuren zijn vergeten
Auw! Dit is echt vloeken in de kerk.
quote:
De E36 coupe is weer super mooi, een echte coupe, maar de sedan, helemaal in M3 vorm en helemaal standaard is ook absoluut fapwaardig.
De E36 staat bij de meeste autokenners niet echt positief bekend om zijn looks. Het is niet voor niks zo dat je relatief meer betaalt voor een E30 dan voor een E36. De E30 is veel meer een icoon en een markante auto dan een E36 als je het mij vraagt, en daar zullen veel mensen het mee eens zijn. Ten eerste vanwege het wat saaie uiterlijk, en ten tweede vanwege het teveel geciviliseerde rijgedrag. Je hoort de motor bijvoorbeeld amper en dat doet inbreuk aan de snelheidsbeleving. De E30 M3 staat daarom ook meer bekend als ras-echte sportwagen dan de E36 M3.

Wat ik wel toe moet geven is dat de E36 beter voldoet aan de definitie coupé. Maargoed, de E30 bestaat strikt genomen dus ook niet als coupé.

Natuurlijk is de E36 gewoon een BMW die zeker niet lelijk is en goeie rij-eigenschappen heeft maar toch vind ik het een beetje de dip in de 3-serie. De E46 is bijvoorbeeld alweer een stuk mooier.


=



=
Beter één keer om vergeving vragen, dan tien keer om toestemming.
pi_41971857
quote:
Op woensdag 20 september 2006 00:44 schreef Kogando het volgende:

[..]

Ok, maar een 2-deurs E30 is dus ook een sedan.
[..]

Auw! Dit is echt vloeken in de kerk.
[..]

De E36 staat bij de meeste autokenners niet echt positief bekend om zijn looks. Het is niet voor niks zo dat je relatief meer betaalt voor een E30 dan voor een E36. De E30 is veel meer een icoon en een markante auto dan een E36 als je het mij vraagt, en daar zullen veel mensen het mee eens zijn. Ten eerste vanwege het wat saaie uiterlijk, en ten tweede vanwege het teveel geciviliseerde rijgedrag. Je hoort de motor bijvoorbeeld amper en dat doet inbreuk aan de snelheidsbeleving. De E30 M3 staat daarom ook meer bekend als ras-echte sportwagen dan de E36 M3.

Wat ik wel toe moet geven is dat de E36 beter voldoet aan de definitie coupé. Maargoed, de E30 bestaat strikt genomen dus ook niet als coupé.

Natuurlijk is de E36 gewoon een BMW die zeker niet lelijk is en goeie rij-eigenschappen heeft maar toch vind ik het een beetje de dip in de 3-serie. De E46 is bijvoorbeeld alweer een stuk mooier.

[afbeelding]
=


[afbeelding]
=
Ik ben het niet helemaal met je eens

De E36 is zeker geen dip, het was immens populair, de E46 is zeker niet zo populair als de E36 geweest...

De E36 op je plaatje vind ik echt een prachtige auto, als ik zo een 325i kan vinden dan staat ie gelijk voor de deur

Verder heeft de E36 echt geen geciviliseerd rijgedrag, zelfs een 316i gaat megadwars. Overigens zegt dat niks over een auto, een Opel Omega, en ja dat is zo een luxe boot van Opel, gaat ook fokking dwars. Een E36 is zeker spectaculair geneog qua onderstel Uiteraard mag de E30 er ook wezen met zijn onafhankelijke wielophanging rondom en uiteraard RWD
pi_41971966
TvP
The weekend has landed. All that exists now is clubs, drugs, pubs and parties. Ive got 48 hours off from the world, man. Im gonna blow steam outa my head like a screaming kettle and talk codshit to strangers all night.
  woensdag 20 september 2006 @ 01:19:06 #46
88663 Five_Aces
S50B32 @ 340 bavarian horses
pi_41971988
E36 is eerder ondersturend afgesteld als oversturend. Power over is wel mogelijk maar op snelheid zullen ze eerder rechtdoor willen als dwars.
RICE WAS NEVER A FAST FOOD SO HOW THE HELL IS IT A FAST CAR
///M - The Most Powerful Letter In The Alphabeth
pi_41972643
quote:
Op dinsdag 19 september 2006 23:08 schreef Don_Tom het volgende:
Camber-angle is prima voor circuitgebruik, met een standaard camberinstelling slijten de banden te veel aan de buitenkant op het circuit. Met deze camber angle hou je een optimale hoeveelheid rubber op de weg bij het betere bochtenwerk (waardoor het dus ook gelijkmatig slijt). Bij straatgebruik zouden ze te veel aan de binnenkant afslijten met deze camberhoek, daarom worden standaard auto's ook niet met zulke waardes geleverd. De bandenslijtage op rechte stukken is op een circuit te verwaarlozen t.o.v. slijtage in bochten. Bovendien is de grip in bochten natuurlijk het belangrijkst.
ik begrijp ook dat het voor t cirquit is, maar zelfs voor t cirquit vind ik het hoge waardes, vooral omdat er veel rechte (oneffen) stukken en hellende bochten in de ring zitten.
Can't fix it? Fuck it!
Go in slow, come out fast. Go in fast, come out dead!
  woensdag 20 september 2006 @ 02:33:51 #48
88663 Five_Aces
S50B32 @ 340 bavarian horses
pi_41972959
Nee hoor is niet overdreven hoog E36 M3 met McPherson ophanging voor heeft nogal last van een vervelende camber curve. Als je overhelt dan krijg je niet veel extra negative camber.

Als je uit gaat van een 50mm verlagd onderstel dan heb je ongeveer -1'30 camber voor zonder verstelling. Ga je nu door de bocht dan heb je al een rollhoek van 2-2,5 graad per G, (afhankelijk van veren & ARB combinatie + hoogteafstelling) op raceslicks of semi-slicks doe je +/- 1,3-1,4 welke je ongeveer 2,5-3 graden roll geeft. De extra dynamische camber door bodyroll & askanteling is met een stijf onderstel niet heel erg veel. Ga je dan 3 graden overhellen met -1'30 camber dan kom je ten opzichte van het wegdek op iets van +1'20 welke dus niet zo gunstig is. Ga je richting 3 graden negatief bij stilstand dan kom je in bochten ongeveer op de juiste camberstand uit (-0'15) tov het wegdek.

Zeker in bochten die negatief liggen wil je liever iets meer als iets minder negatief camber hebben omdat je de kans loopt dat de wang van de band te veel platgedrukt word.
RICE WAS NEVER A FAST FOOD SO HOW THE HELL IS IT A FAST CAR
///M - The Most Powerful Letter In The Alphabeth
pi_41974349
Toch interessant dit topic, leer ik toch nog nieuwe features over m'n coupé

Dalijk in de pauze eens knopjes gaan duwen

* vwk denkt dat Yup in de war is met een cabrio met harddtop
Nederland is veel te links. Zowel op de snelweg als in de politiek!
E36 328i Executive Coupé - M50 intake - M3 exhaust - M3 pack -
Est. power: 230PK / 300Nm. / Weight: 1360kg empty
0-100: 6.8sec; GPS top: 247km/u;
pi_41976154
Wat is er trouwens met die 325 van je gebeurt? Plat?
There is no other!
  woensdag 20 september 2006 @ 12:46:24 #51
35464 Don_Tom
Leave the gun.Take the cannoli
pi_41980068
quote:
Op woensdag 20 september 2006 10:25 schreef Cyberdogg het volgende:
Wat is er trouwens met die 325 van je gebeurt? Plat?
Niet plat, maar wel wat korter dan voorheen
Fuseekogel brak door waardoor de auto onbestuurbaar werd, wat een kleine aanvaring met een vangrail tot gevolg had.... zie ook BMW e36 325i-Nür project
Trouwauto nodig?
Nordschleife 2006: 250 laps, 2007: 62,5 laps
BMW M3 Nurburgring project
pi_41983549
Dit ga ik weer volgen, de blauwe e36 op de foto lijkt sprekend op de mijne
pi_42088931
Ik blijf deze ook ff volgen Tom

Ziet er nu al goed uit
pi_42089202
tvp
"Do me a favor, try not to think, you're going to hurt yourself"
"You go to heaven for the climate and hell for the company"
pi_42101591
Ff een offtopic vraagje, maar ik denk dat het hier wel past.

Wat is het verschil tussen een 323i en een 325i evenal 328i en 330i. Ze hebben allebei dezelfde motor? ik snap het niet...
  zondag 24 september 2006 @ 23:49:27 #56
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_42101868
Volgens mij zijn het allen 3 serie's met een andere motor (en van andere bouwjaren)
E?? 323i met 2.3 liter
E30 / E36 325i met 2.5 liter (soms 2.7, ja BMW he )
E36 328i met 2.8 liter
E46 330i met 3 liter.
E46 335i met 3.5 liter etc.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_42107702
Danny... foei

E30 320i - 2L
E30 325i - 2,5L (M20)
E36 320i - 2L (M50)
E36 323i - 2,5L (M52)
E36 325i - 2,5L (M50)
E36 328i - 2,8L (M52)
E46 328i - 2,8L (M52TU)
E46 330i - 3,0L (M54TU)

Een 323i is een doorontwikkelde en geknepen 325i, met minder PK (170 om 192) en hetzelfde koppel. Alleen dan wel altijd met Vanos, dat heeft een vroege 325i dan weer niet.

De E36 328i heeft altijd een einzel-Vanos 2,8L M52, bij een E46 328i is dat een doppel-Vanos 2,8L M52TU. Deze motor ligt ook in de latere E39 528i.
TU staat dus voor doppel-Vanos. De M54TUB30 (E46 330i, Z3 3L, 630i, 530i) is een doorontwikkeling van de M52(TU).

2.7 is nooit officieel/origineel geleverd in een E30 325i, maar is gewoon een opgeboorde M20 (bijvoorbeeld) of een ETA met een andere kop. Maar zo heb je ook 2.8L en 2.9L conversies

Een 2.7 is wel officieel/origineel geleverd in de 325e, welke dus bekend is als de ETA.
Meer displacement om een zuinige motor te krijgen, ten tijde van de jaren 80. Nu gewild om de onderblokken van de 147PK uitvoering, geleverd tussen (ik meen) 09-88 en 11-88), waarmee je met wat werk en een 325i kop 200PK kan krijgen.

De E30 en E36 hebben op de M40 1.6/1.8 en M42 1.8 4-cil. na geen motoren gemeen met elkaar.

Dit kan overigens prima in [Centraal] BMW fantopic [deel 12] Op naar het Oktoberfest!

Nu heb ik hoofdpijn
Nederland is veel te links. Zowel op de snelweg als in de politiek!
E36 328i Executive Coupé - M50 intake - M3 exhaust - M3 pack -
Est. power: 230PK / 300Nm. / Weight: 1360kg empty
0-100: 6.8sec; GPS top: 247km/u;
pi_42108626
Bij welke motor was het dan ookalweer dat je het spruitstuk van een andere motor erop kon zetten voor een bulk meer vermogen?
pi_42109137
De 328i, zelf ook gedaan. Verliest wat koppel onderin, maar krijgt het dubbel terug. Waardes van 18nm zijn geclaimd.

En een leuke whoosj als je schakelt, soort luchtdump...

Da's de bekende M50 intake manifold modificatie... Meeste, of eigenlijk iedereen, doet het moeilijk... Gasklephuizen en adapterstukken maken, dingen overzetten en lijmen...
Ik heb het makkelijk gedaan, complete inlaat + gasklephuis van een E34 525i, slangetjes aansluiten en een friemeltje aan de gaskabel overzetten... klaar



Krijg je dus dit (overigens mijn auto), pest is alleen dat de fuel rail wel past qua injectoren, maar de bevestiging niet past (dat zie je net bij de 2e luchtinlaat van het inlaatspruitstuk).

[ Bericht 66% gewijzigd door vwk op 25-09-2006 12:10:04 ]
Nederland is veel te links. Zowel op de snelweg als in de politiek!
E36 328i Executive Coupé - M50 intake - M3 exhaust - M3 pack -
Est. power: 230PK / 300Nm. / Weight: 1360kg empty
0-100: 6.8sec; GPS top: 247km/u;
  maandag 25 september 2006 @ 17:45:24 #60
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_42117291
quote:
Op maandag 25 september 2006 10:27 schreef vwk het volgende:
Danny... foei

E30 320i - 2L
E30 325i - 2,5L (M20)
E36 320i - 2L (M50)
E36 323i - 2,5L (M52)
E36 325i - 2,5L (M50)
E36 328i - 2,8L (M52)
E46 328i - 2,8L (M52TU)
E46 330i - 3,0L (M54TU)
Dat bedoel ik dus... BMW
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  donderdag 9 november 2006 @ 19:05:46 #61
35464 Don_Tom
Leave the gun.Take the cannoli
pi_43404514
Kleine update:

Inmiddels alvast wat leuke onderdeeltjes bij elkaar gesprokkeld die deze winter worden gemonteerd. Op het moment liggen in mijn huiskamer:

- Race-uitlaatsysteem van Superspint bestaande uit
X-pipe, deze vervangt de katalysator:

Einddemper:

(uiteraard alles van RVS)

Het spruitstuk laat ik origineel, aangezien er op de M3 standaard een spaghetti-spruitstuk zit en hier weinig meer mee te winnen is. Ik weet niet wat precies de vermogenswinst met deze setup is, maar met het straatsysteem van Supersprint (met middendemper, excl. spruitstuk) is dit ca. 9 pk, dus ik denk dat hiermee 10-15 pk te halen is. De grootste winst ligt echter in het feit dat de motor mooier oppakt/doorloopt, dit is niet echt in pk's uit te drukken. Bovendien geeft dit systeem een gewichtsbesparing van een kilo of 15 en natuurlijk een heerlijke sound! (nu maar hopen dat ik niet te veel dB's ga produceren )

- Hamann Carbon Airbox:




Bij de installatie van deze carbon airbox komt de luchtmassameter te vervallen. Dit wordt normaal gesproken opgevanen door het gebruik van een Alpha-N chip. Deze emuleert de meetwaarde van de lmm aan de hand van het toerental. Ik ga echter waarschijnlijk gebruik maken van het geavanceerdere DTA motormanagement systeem, welke deze functie ook kan vervullen, en daarnaast een volledig programmeerbare vervanging is voor het bestaande motormanagementsysteem. Vermogenswinst bij carbon airbox met Alpha-N is ergens tussen de 15 en 25 pk. Ook de Carbon Airbox geeft de auto een lekkere sound. (Een soortgelijke carbon airbox zit standaard op de e46 m3 CSL)

Verder ben ik van plan binnenkort Schrick nokkenassen te bestellen.


Om al deze wijzigingen optimaal te kunnen benutten zal ik zoals gezegd waarschijnlijk gebruik gaan maken van het DTA systeem, maar daarover later meer.
Trouwauto nodig?
Nordschleife 2006: 250 laps, 2007: 62,5 laps
BMW M3 Nurburgring project
pi_43405274
Prachtige wagen en de modificaties zijn yummie !

Ga je het net zo rigoreus aanpakken als de 325i ? ( edit: na het topic gelezen te hebben...ja dus )

( zelf bezig met M5 Ringmobiel...vooralsnog dood en geen serieuze modificaties gepland )

[ Bericht 21% gewijzigd door Pieldeprutkarbonkel op 09-11-2006 20:04:41 ]
The things you own, end up owning you - Tyler Durden
pi_43407770
tof project

vraagjes: Ben je ook van plan om het chassis door te lassen en de rubbers van de wielophanging te vervangen door stalen bussen?
Zit op een dieet van Whisky en Vodka. Is al 10 jaar kwijt
pi_43407895
Ik snap het hele idee van zo'n airbox nooit, hoe kan het nou dat je daarmee zoveel vermogen wint

Laat ik het anders zeggen; ik snap het idee wel, maar waarom zit er af fabriek dan niet zo'n andere bak op, zo'n ingewikkeld is het toch niet.
pi_43409626
quote:
Op donderdag 9 november 2006 20:32 schreef Repeat het volgende:
Ik snap het hele idee van zo'n airbox nooit, hoe kan het nou dat je daarmee zoveel vermogen wint

Laat ik het anders zeggen; ik snap het idee wel, maar waarom zit er af fabriek dan niet zo'n andere bak op, zo'n ingewikkeld is het toch niet.
Omdat het minder goed filtert denk ik, en daarmee de levensduur van de motor verkort? Zoiets lijkt mij tenminste.
Geen enkel probleem, schroevendraaier koevoetflipper en een baksteen.
pi_43410042
Don_Tom: Ik zat ff naar je filmpje te kijken uit de FP, maar jij past geen heel-toe braking toe als ik het goed hoor? Of zit ik ernaast?
pi_43410810
quote:
Op donderdag 9 november 2006 21:13 schreef Diemietuhriej het volgende:

[..]

Omdat het minder goed filtert denk ik, en daarmee de levensduur van de motor verkort? Zoiets lijkt mij tenminste.
het zit na je luchtfilter, dus dat maakt niet uit, het gaat echt alleen om de flow van de lucht...
pi_43410996
quote:
Op donderdag 9 november 2006 21:39 schreef Repeat het volgende:

[..]

het zit na je luchtfilter, dus dat maakt niet uit, het gaat echt alleen om de flow van de lucht...
Ow oke, niks gezegd. Hehe . Ik heb verder ook geen verstand van 4takt, dacht dat het net zoiets was als een powerfilter op een 2-takt oid, vandaar mijn post.
Geen enkel probleem, schroevendraaier koevoetflipper en een baksteen.
pi_43411145
dit is dus het verschil:





Het lijkt dus logisch dat het behoorlijk scheelt, maar waarom ze dan niet gewoon zo'n "ruimere" airbox vanuit de fabriek aanleggen is mij nog onduidelijk
  vrijdag 10 november 2006 @ 01:43:59 #70
35464 Don_Tom
Leave the gun.Take the cannoli
pi_43417870
quote:
Op donderdag 9 november 2006 20:29 schreef vlad het volgende:
tof project

vraagjes: Ben je ook van plan om het chassis door te lassen en de rubbers van de wielophanging te vervangen door stalen bussen?
Nope, daar is de nordschleife niet glad genoeg voor (je zou de hele bende kapottrillen, en dat heb ik al 1x meegemaakt met de 325i, dat was genoeg) . M3 rubbers zijn al massief, dus vrij hard van zichzelf. Komt wel een uitgebreide kooi in wat de stijfheid al aardig omhoog brengt
quote:
Op donderdag 9 november 2006 20:32 schreef Repeat het volgende:
Ik snap het hele idee van zo'n airbox nooit, hoe kan het nou dat je daarmee zoveel vermogen wint

Laat ik het anders zeggen; ik snap het idee wel, maar waarom zit er af fabriek dan niet zo'n andere bak op, zo'n ingewikkeld is het toch niet.
Carbon airbox levert alleen iets op als je de lmm weghaalt en vervangt door Alpha N of iets dergelijks (lmm is "veiliger" want dan wordt het real-time afgeregeld in plaats van dat er van bepaalde waardes uit wordt gegaan). Bovendien is zo'n ding natuurlijk wat duurder om te maken, en vraag je meer van je motor, je perst er immers meer pk's uit (wat opzich niet zo erg is, mits je hem altijd goed warm rijdt). Het maakt natuurlijk ook wat meer herrie, wat ook een afweging voor BMW is.
quote:
Op donderdag 9 november 2006 21:24 schreef Sloper het volgende:
Don_Tom: Ik zat ff naar je filmpje te kijken uit de FP, maar jij past geen heel-toe braking toe als ik het goed hoor? Of zit ik ernaast?
Klopt
Heb me nog niet verdiept in deze rijtechniek, bovendien is het bij deze auto vrij lastig zonder eerst iets aan de pedalen te doen.

Even de link van Repeat z'n plaatje gejat (thanks! goede link!): meer info over de werking van de carbon airbox: http://e46m3performance.com/tech/airbox/

[ Bericht 4% gewijzigd door Don_Tom op 10-11-2006 01:50:03 ]
Trouwauto nodig?
Nordschleife 2006: 250 laps, 2007: 62,5 laps
BMW M3 Nurburgring project
pi_43418193
quote:
Op vrijdag 10 november 2006 01:43 schreef Don_Tom het volgende:

-knip-
Als de lmm weggehaald wordt, moet er dan een MAP of temp sensor voor in de plaats gemonteerd worden?
Zit op een dieet van Whisky en Vodka. Is al 10 jaar kwijt
  vrijdag 10 november 2006 @ 20:25:59 #72
35464 Don_Tom
Leave the gun.Take the cannoli
pi_43437206
quote:
Op vrijdag 10 november 2006 08:28 schreef vlad het volgende:

[..]

Als de lmm weggehaald wordt, moet er dan een MAP of temp sensor voor in de plaats gemonteerd worden?
Voor zover ik weet niet, hoezo?
Trouwauto nodig?
Nordschleife 2006: 250 laps, 2007: 62,5 laps
BMW M3 Nurburgring project
pi_43438416
quote:
Op vrijdag 10 november 2006 20:25 schreef Don_Tom het volgende:

[..]

Voor zover ik weet niet, hoezo?
gewoon nieuwsgierig
zover ik weet is voor een nauwkeurige regeling een lmm of MAP sensor nodig, om de variatie in luchtdichtheid op te vangen.
De hoeveelheid aangezogen lucht kan prima door een chip berekend worden aan de hand van het toerental, maar daarmee is alleen het volume bekend,en niet de massa. In dat geval weet het mms niet hoeveel brandstof er ingespoten moet worden lijkt mij.
Dus naar mijn mening is er nog een sensor nodig die de luchtdichtheid kan bepalen. Dus een temp. sensor of een MAP sensor.

Maar daar hoor ik je niet over, en dat maakt me nieuwsgierig van hoe dat systeem werkt
Zit op een dieet van Whisky en Vodka. Is al 10 jaar kwijt
pi_43439693
Doe mij maar een RS4
pi_43440050
quote:
Op vrijdag 10 november 2006 21:41 schreef draaijer het volgende:
Doe mij maar een RS4
Ah oke

...

iig...Tom, ben je er 2 dec bij op zolder?
  zaterdag 11 november 2006 @ 02:11:45 #76
35464 Don_Tom
Leave the gun.Take the cannoli
pi_43445859
quote:
Op vrijdag 10 november 2006 21:54 schreef Tommeh het volgende:

[..]

Ah oke

...

iig...Tom, ben je er 2 dec bij op zolder?
Heb me (nog) niet ingeschreven, ben het niet heel hard van plan, maar als ik me nog bedenk en er is nog plaats.... dan wie weet (vorige keer kreeg ik 5 dagen van te voren opeens van Bas Roos te horen dat hij me had ingeschreven, dus je weet maar nooit )
Trouwauto nodig?
Nordschleife 2006: 250 laps, 2007: 62,5 laps
BMW M3 Nurburgring project
  zaterdag 11 november 2006 @ 02:14:53 #77
35464 Don_Tom
Leave the gun.Take the cannoli
pi_43445919
quote:
Op vrijdag 10 november 2006 20:59 schreef vlad het volgende:

[..]

gewoon nieuwsgierig
zover ik weet is voor een nauwkeurige regeling een lmm of MAP sensor nodig, om de variatie in luchtdichtheid op te vangen.
De hoeveelheid aangezogen lucht kan prima door een chip berekend worden aan de hand van het toerental, maar daarmee is alleen het volume bekend,en niet de massa. In dat geval weet het mms niet hoeveel brandstof er ingespoten moet worden lijkt mij.
Dus naar mijn mening is er nog een sensor nodig die de luchtdichtheid kan bepalen. Dus een temp. sensor of een MAP sensor.

Maar daar hoor ik je niet over, en dat maakt me nieuwsgierig van hoe dat systeem werkt
Interessant, ik weet zelf ook nog niet alle details over de werking, eens kijken of ik hier een antwoord op kan krijgen. Voor zover ik weet moet het iig wel per auto geprogrammeerd worden, maar wordt daarna alleen nog naar het toerental gekeken.
Trouwauto nodig?
Nordschleife 2006: 250 laps, 2007: 62,5 laps
BMW M3 Nurburgring project
  zaterdag 11 november 2006 @ 02:20:48 #78
35464 Don_Tom
Leave the gun.Take the cannoli
pi_43445991
quote:
Op vrijdag 10 november 2006 21:41 schreef draaijer het volgende:
Doe mij maar een RS4
Ik zou ook best een RS4 willen om mijn A4 te vervangen, maar op het circuit heerscht de BMW toch wel. Niet voor niets dat er weinig mensen een audi als circuitbak hebben (ga maar eens op de parkeerplaats van de ring kijken, minimaal 20 bmw's per audi). Audi maakt fantastische wagens (rij er elke dag in, dus heb er echt niets tegen), maar ze moeten die motoren eens een halve meter naar achter leggen, en niet voor de vooras. Dit merk ik zelfs al in m'n a4 met 4 cilinder dieseltje, onderstuur in de gloria, is bij een rs4 niet veel anders. Nieuwe RS4 schijnt iig wel een stuk beter te sturen dan de oude, dus ze gaan de goede kant op

edit: waarom ga ik hier eigenlijk op in, volgens mij gaat dit topic niet over welke auto je liever hebt dan een m3 (kan nog wel een paar vele leukere bedenken), ga eerst maar sparen, dan mag je kiezen of je een m3 of een rs4 wil )
Trouwauto nodig?
Nordschleife 2006: 250 laps, 2007: 62,5 laps
BMW M3 Nurburgring project
  zaterdag 11 november 2006 @ 07:13:41 #79
46106 dimage
Beroeps levensgenieter
pi_43447277
ben ik even blij dat ik niet zoveel moeite hoef te doen om toch met zeer hoge snelheden de ring te kunnen bedwingen
  zaterdag 11 november 2006 @ 16:20:08 #80
35464 Don_Tom
Leave the gun.Take the cannoli
pi_43455056
quote:
Op zaterdag 11 november 2006 07:13 schreef dimage het volgende:
ben ik even blij dat ik niet zoveel moeite hoef te doen om toch met zeer hoge snelheden de ring te kunnen bedwingen
Hmm, 2 opties....
- U bent een brommeraar, ofwel dominosteentje (omvallen doen ze allemaal ), ofwel suicidaaltje?
of:
- U heeft een playstation?
Trouwauto nodig?
Nordschleife 2006: 250 laps, 2007: 62,5 laps
BMW M3 Nurburgring project
  zondag 12 november 2006 @ 08:46:26 #81
46106 dimage
Beroeps levensgenieter
pi_43469865
quote:
Op zaterdag 11 november 2006 16:20 schreef Don_Tom het volgende:

[..]

Hmm, 2 opties....
- U bent een brommeraar, ofwel dominosteentje (omvallen doen ze allemaal ), ofwel suicidaaltje?
of:
- U heeft een playstation?
1. fout
2. fout

ben in het bezit van zowel een GT2 als een lanca Delta 1 integrale Evo. de laatste groep A rallymonster van Lancia in Repsol uitvoering.
pi_43487451
Op trackday op spa reden ook aantal van deze bakken rond met open uitlaat systeem
Ooit zou ik ook zo'n bak willen hebben, geweldig geluid en sneller dan de elise waar we mee reden
Al is dat op spa nog al snel natuurlijk met die lange rechte stukken.

Verder TVP
pi_43489237
quote:
Op zondag 12 november 2006 08:46 schreef dimage het volgende:

[..]

1. fout
2. fout

ben in het bezit van zowel een GT2 als een lanca Delta 1 integrale Evo. de laatste groep A rallymonster van Lancia in Repsol uitvoering.
Dan zou ik daar donders graag een paar foto's van willen zien in een al dan niet eigen topic
pi_43490426
quote:
Op zondag 12 november 2006 08:46 schreef dimage het volgende:

[..]

1. fout
2. fout

ben in het bezit van zowel een GT2 als een lanca Delta 1 integrale Evo. de laatste groep A rallymonster van Lancia in Repsol uitvoering.
begin je weer?

OT: mooi project

[ Bericht 4% gewijzigd door Tommy_Kuklinski op 12-11-2006 22:05:24 ]
pi_43492829
quote:
Op maandag 25 september 2006 12:02 schreef vwk het volgende:
De 328i, zelf ook gedaan. Verliest wat koppel onderin, maar krijgt het dubbel terug. Waardes van 18nm zijn geclaimd.

En een leuke whoosj als je schakelt, soort luchtdump...

Da's de bekende M50 intake manifold modificatie... Meeste, of eigenlijk iedereen, doet het moeilijk... Gasklephuizen en adapterstukken maken, dingen overzetten en lijmen...
Ik heb het makkelijk gedaan, complete inlaat + gasklephuis van een E34 525i, slangetjes aansluiten en een friemeltje aan de gaskabel overzetten... klaar

[afbeelding]

Krijg je dus dit (overigens mijn auto), pest is alleen dat de fuel rail wel past qua injectoren, maar de bevestiging niet past (dat zie je net bij de 2e luchtinlaat van het inlaatspruitstuk).
Heel erg offtopic.nl maar is dus de inlaat(systeem) enzo van een E34 525i anders dan die van een E36 325i?
  zondag 12 november 2006 @ 23:46:46 #86
35464 Don_Tom
Leave the gun.Take the cannoli
pi_43494538
quote:
Op zondag 12 november 2006 21:25 schreef zBus het volgende:

[..]

Dan zou ik daar donders graag een paar foto's van willen zien in een al dan niet eigen topic
idd
Verder nodig ik dimage uit om eens te kijken of ie me kan bijhouden am ring
Trouwauto nodig?
Nordschleife 2006: 250 laps, 2007: 62,5 laps
BMW M3 Nurburgring project
pi_43505532
quote:
Op donderdag 9 november 2006 19:05 schreef Don_Tom het volgende:
Kleine update:

Inmiddels alvast wat leuke onderdeeltjes bij elkaar gesprokkeld die deze winter worden gemonteerd. Op het moment liggen in mijn huiskamer:

Bovendien geeft dit systeem een gewichtsbesparing van een kilo of 15 en natuurlijk een heerlijke sound! (nu maar hopen dat ik niet te veel dB's ga produceren )
Hij is zowaar uit je Audi gehaald?

Geluid veranderd weinig, misschien door de X-pipe maar op je demper staat desnoods "factory sound"
quote:
Op vrijdag 10 november 2006 01:43 schreef Don_Tom het volgende:
Klopt
Heb me nog niet verdiept in deze rijtechniek, bovendien is het bij deze auto vrij lastig zonder eerst iets aan de pedalen te doen.
Sorry Tom, los dat je de tecniek niet hebt zoals je zelf zegt... -> een BMW is de ideale auto om dit in te leren c.q. toe te passen, omdat de rempedaal / gaspedaal stand daarvoor bijna ideaal is!

Je moet het ook lomp doen. Mij lukt het een beetje inmiddels, eerste 2 keer reed ik met 6000rpm in z'n 1 stapvoets de straat in
quote:
Op zondag 12 november 2006 22:58 schreef yup het volgende:

[..]

Heel erg offtopic.nl maar is dus de inlaat(systeem) enzo van een E34 525i anders dan die van een E36 325i?
De inlaat is hetzelfde, het gasklephuis niet. Daarom kom je in de war met vacuumkabels gezien de positie.
quote:
Op zondag 12 november 2006 23:46 schreef Don_Tom het volgende:

[..]

idd
Verder nodig ik dimage uit om eens te kijken of ie me kan bijhouden am ring
Zou wel leuk zijn, qua auto zou hij het wel moeten redden. Beide overigens.
Nederland is veel te links. Zowel op de snelweg als in de politiek!
E36 328i Executive Coupé - M50 intake - M3 exhaust - M3 pack -
Est. power: 230PK / 300Nm. / Weight: 1360kg empty
0-100: 6.8sec; GPS top: 247km/u;
  maandag 13 november 2006 @ 18:08:40 #88
35464 Don_Tom
Leave the gun.Take the cannoli
pi_43514847
quote:
Op maandag 13 november 2006 13:23 schreef vwk het volgende:

Sorry Tom, los dat je de tecniek niet hebt zoals je zelf zegt... -> een BMW is de ideale auto om dit in te leren c.q. toe te passen, omdat de rempedaal / gaspedaal stand daarvoor bijna ideaal is!
Heb het nog niet geprobeert, maar kan me de opmerking van Bas herinneren "we moeten eens wat aan die pedalen doen, zo kun je nooit heel and toe remmen".
Zit ook een aardig diepteverschil tussen rem en gaspedaal imo.
Trouwauto nodig?
Nordschleife 2006: 250 laps, 2007: 62,5 laps
BMW M3 Nurburgring project
pi_43516651
quote:
Op maandag 13 november 2006 18:08 schreef Don_Tom het volgende:

[..]

Heb het nog niet geprobeert, maar kan me de opmerking van Bas herinneren "we moeten eens wat aan die pedalen doen, zo kun je nooit heel and toe remmen".
Zit ook een aardig diepteverschil tussen rem en gaspedaal imo.
Als je de normale e36 pedalen hebt zou het eigenlijk niet moeilijk moeten zijn. Al zou ik niet heel-toe-en maar side-flippen.
pi_43526688
Wat is heel-toe remmen? Wat is het voordeel ervan?
pi_43527094
quote:
Op maandag 13 november 2006 22:57 schreef cofi het volgende:
Wat is heel-toe remmen? Wat is het voordeel ervan?
Lees dit stukje maar even , best interessant:
quote:
Heel-toe Downshift

The heel-toe downshift is a fundamental technique to driving fast through corners. During a heel-toe downshift, you'll be steering with the left hand, shifting with the right hand, clutching with the left foot, and working both the brake and gas pedals with the right foot -- all at exactly the same time.

It takes some getting used to, and it takes repetitive practice to become smooth, and have it be second nature. At first it takes a lot of concentration. You're doing a lot of things at the same time. Besides working on all the controls, you also need to be sensitive to the tire grip during braking, you have to be watching your reference points heading into a corner, and to make matters worse, if you're racing, you might have to be looking for traffic. However, after a couple of weekends of practice, you'll get the hang of it, and in no time you'll be able forget about your hands and feet, and concentrate on the track.

On the street when you approach a corner, you were probably taught to complete your braking before the corner, coast through the turn, then as you straighten out from the turn downshift, and start accelerating again. This works on the street, but it is entirely too slow a process for the race track.

For racing, the time spent transitioning from braking to accelerating must be absolutely minimized. You're racing! You don't want to be wasting a bunch of time coasting while you're switching between pedals (even if it is only 1/2 of a second). To maximize the speed and smoothness through a corner, it becomes necessary to do some cockpit acrobatics and operate the steering wheel, shifter, clutch, brake, and accelerator all at the same time.

On the race track, as you approach a corner, your right foot comes off the gas pedal and presses the brake with the ball of the foot. Before the braking is done, you need to shift gears so when the braking is done you can immediately be back on the gas. When the braking is almost done, your left foot pushes the clutch pedal in, and your right hand downshifts. However, while you've been slowing down, the engine speed has dropped. If you let the clutch out now, the car will jerk severely as the engine works like a huge brake. If you're at the edge of traction limits (which you should be), you'll lose control of the car. To prevent this, something needs to rev the engine back up to the right speed before the clutch is released. The right foot is closest, so it is elected to tap the gas pedal. Even though the right foot is busy braking, you swing your right heel over the gas pedal and give it a short push (a "blip" as it is called) to rev the engine while the left foot also lets out the clutch (the ball of the right foot is still on the brake). The amount of blip, and the clutch release timing need to be perfected so there is a perfectly smooth transition when the clutch engages the engine. Meanwhile, the heel is rotated back off the gas, the ball of the right foot has still been braking, and has been easing off as the car approaches the turn-in point. The downshift should be completed before the braking is complete, and before the turn-in. As the engine and transmission are engaged, the braking reduced, and the turn-in begun as the foot makes a smooth transition back to the gas pedal. At first only enough gas is applied to sustain the initial corner speed, and then you gradually accelerate out of the corner.

The above description is the "what" and the "why" all mixed together, so let's look at the just the steps involved in the "what" part again:

Lift the right foot from the gas pedal and press the brake pedal
Just before the braking is done, the left foot depresses the clutch pedal
The right hand downshifts (the left is still on the steering wheel)
The right foot is still applying, but easing up on the brake pressure, then rotates so the heel is above the corner of the gas pedal
The right heel gives a quick push of the gas pedal to rev the engine quickly (the ball of the foot is still on the brake easing up even more)
The left foot releases the clutch, the right foot rotate off the gas
The right foot completes the braking
The right foot slides over to the gas pedal to assume the normal position only to maintain some pressure to sustain the vehicle speed through the first part of the corner. Then accelerating out of the turn.
The whole sequence above from the second bullet to the last takes less about half a second. This takes quite a bit of practice to get right. The whole idea is to transition between braking and accelerating with absolutely no delay, and with perfect smoothness. Done correctly, there should be no jerking of the car during the downshift and transition back to acceleration.

One other note about the above description. We have assumed the use of a street car, and a street transmission with synchros. If you're using a true race transmission without synchros, then you need to modify the above shifting with a double-clutch procedure. To do this, the clutch is pressed in, the shifter moved to neutral, and the clutch released. Then the accelerator is blipped, while the shifter is in neutral (again with the heel, while the ball of the foot continues to brake), the clutch pressed back in, the shifter placed in the lower gear, and the clutch released. This is required for maximum longevity of the transmission. If you expect to get in a race car some day that is likely to have such a transmission, it's a good idea to practice this shfting technique with your street car as well, even though it technically is not necessary.
  maandag 13 november 2006 @ 23:10:18 #92
7092 Oosthoek
Homo SAABiens
pi_43527227
Techniek? Gast, gewoon een plemp op het gaspedaal met de zijkant van je voet terwijl je remt. Komt nul techniek bij kijken en met een béétje oefening doe je het in vrijwel iedere auto. Ik doe t in mn Saab, de volvo van mn broer en de peugeot van mn zus. Niet mieren, gewoon doen.
daarna schilderde ik mijn schaduw
deed het licht uit
en genoot bij de gedachte dat ik de enige mens ter wereld ben met een schaduw in volstrekte duisternis
  maandag 13 november 2006 @ 23:10:29 #93
7092 Oosthoek
Homo SAABiens
pi_43527236
quote:
Op maandag 13 november 2006 22:57 schreef cofi het volgende:
Wat is heel-toe remmen? Wat is het voordeel ervan?
http://www.autovisie.nl/i(...)heelandtoe/index.xml
daarna schilderde ik mijn schaduw
deed het licht uit
en genoot bij de gedachte dat ik de enige mens ter wereld ben met een schaduw in volstrekte duisternis
pi_43527424
quote:
Op maandag 13 november 2006 23:07 schreef Tommeh het volgende:

[..]

Lees dit stukje maar even , best interessant:
[..]
thnx, best interessant, ga ik eens met mijn fiestatje proberen
pi_43527433
In jip en janneke taal:

Koplleing met links, remmen met rechts, schakelen, beetje gas met rechts zodat de motor goed blijft draaien en je soepel de bocht doorkomt.

Zoiets toch?

(zal morgen dat artikel eens doorlezen )
pi_43527909
quote:
Op maandag 13 november 2006 23:10 schreef Oosthoek het volgende:
Techniek? Gast, gewoon een plemp op het gaspedaal met de zijkant van je voet terwijl je remt. Komt nul techniek bij kijken en met een béétje oefening doe je het in vrijwel iedere auto. Ik doe t in mn Saab, de volvo van mn broer en de peugeot van mn zus. Niet mieren, gewoon doen.
precies en dat kleine beetje verschil in toeren wat je niet opvangt met je gas omdat je dat niet zo goed kan matchen vang je wel op met je koppeling.
pi_43528914
quote:
Op maandag 13 november 2006 23:10 schreef Oosthoek het volgende:
Techniek? Gast, gewoon een plemp op het gaspedaal met de zijkant van je voet terwijl je remt. Komt nul techniek bij kijken en met een béétje oefening doe je het in vrijwel iedere auto. Ik doe t in mn Saab, de volvo van mn broer en de peugeot van mn zus. Niet mieren, gewoon doen.
Niet mechanisch nee maar zeker wel een techniek. Als je dit op de limiet van je grip doet moet het een stuk nauwkeuriger gebeuren dan zomaar "een plemp gas en de koppeling loslaten". Op een gegeven moment wordt het wel een gewoonte en een automatisme.
  dinsdag 14 november 2006 @ 01:08:16 #98
35464 Don_Tom
Leave the gun.Take the cannoli
pi_43531147
quote:
Op maandag 13 november 2006 23:48 schreef Tommeh het volgende:

[..]

Niet mechanisch nee maar zeker wel een techniek. Als je dit op de limiet van je grip doet moet het een stuk nauwkeuriger gebeuren dan zomaar "een plemp gas en de koppeling loslaten". Op een gegeven moment wordt het wel een gewoonte en een automatisme.
my thoughts exactly, lijkt me niet handig om met de snelheden waar ik normaal een bocht mee benader "maar wat aan te klooien"
Maargoed, omdat jullie allemaal zo zeuren, zal ik het eens gaan oefenen (misschien pak ik er weer een seconde mee )
Trouwauto nodig?
Nordschleife 2006: 250 laps, 2007: 62,5 laps
BMW M3 Nurburgring project
pi_43546530
quote:
Op dinsdag 14 november 2006 01:08 schreef Don_Tom het volgende:

[..]

my thoughts exactly, lijkt me niet handig om met de snelheden waar ik normaal een bocht mee benader "maar wat aan te klooien"
Maargoed, omdat jullie allemaal zo zeuren, zal ik het eens gaan oefenen (misschien pak ik er weer een seconde mee )
hoe doe je het dan? gewoon eerst vol remmen, daarna rem los, terugschakelen met gas erop en dan de bocht insturen?
pi_43547029
quote:
Op zondag 12 november 2006 23:46 schreef Don_Tom het volgende:

[..]

idd
Verder nodig ik dimage uit om eens te kijken of ie me kan bijhouden am ring
En verder hoor je niks meer van em... hoe standaard :
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')