abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_41902257
o/ best strak geworden dat stukje muur
pi_41902900
Mooi gedaan. Dat van die extra balk met bouten was een prima oplossing.
Maak je daar maar niet druk om dat zit wel goed. Als.. dan was het allang gebeurd.
Nu kan het zich lekker zetten. Je hebt nu zeker twee dagen winst. Kun je doorgaan met het volgende project.
Hou wel tempo erin
pi_41904850
zozo, stevig projectje. Knap dat je alles zelf doet.

Maar ik wil je toch even zeggen over dat stukje over je boutverbinding en het doorzagen van balken op 1/3 van de hoogte.

De capaciteit van een bout op afschuiving is gigantisch groot, dus waar je vandaan haalt dat staal geen schuifkrachten kan opnemen is een beetje onzin.. Een M12 bout kwaliteit 4.6 (wat bij constructies eigenlijk nooit gebruikt wordt) kan op enkelsnedige afschuiving al meer dan 1500kg hebben. Dat betekent dat je een auto aan één lullig boutje kan hangen haaks op de richting van de bout. Puur op trek kan de bout ongeveer 2500kg hebben.
Een ander aspect bij boutverbindingen is de stuikkracht. Dit is de kracht die de bout kan overbrengen op de plaat. Als je een hele dunne plaat gebruikt waar je bout doorheen zit druk je die natuurlijk sneller kapot dan de bout zelf.

Het feit dat je voorspanbouten gebruikt is ook niet echt nuttig. En een houten balk is dusdanig krom/niet vlak dat de verbinding nooit als voorspanverbinding gaat fungeren. Helemaal niet omdat je er maar een paar bouten doorheen gezet hebt.

De keuze voor voorspanverbindingen in constructies wordt vooral gedaan wanneer vermoeiing een rol speelt (niet statische belastingen) of wanneer er eisen gesteld worden aan de stijfheid van de constructie.
Een goed voorbeeld is een brug, wat eigenlijk altijd dynamische belastingen kent. Hier hebben voorspanverbindingen meer nut.

Echter is de waarde waarmee je mag rekenen bij voorgespannen verbindingen over het algemeen LAGER dan bij een gewone boutverbinding. De voorgespannen verbinding wordt namelijk als bezweken beschouwd wanneer de wrijving overkomen is.

En nog één ding over die balk. Als je je balk 1/3 doorzaagt geeft dit een stijfheid die bijna 4 keer kleiner is dan het origineel. Dit geeft onder een zelfde belasting dus een 4 keer grotere doorbuiging....

Er zijn verschillende veiligheidsfactoren, namelijk voor de belastingen en voor de materialen. Bij bruikbaarheidsgrenstoestanden (doorbuiging) zijn er geen veiligheidsfactoren voor de belastingen, wel voor de materialen (die idd vrij stevig zijn). Bij uiterste grenstoestanden (sterkte) zijn er wel factoren voor zowel belastingen als materialen.

Maar een balk zomaar even 1/3 verlagen vraagt toch wel om wat meer aandacht.

[ Bericht 11% gewijzigd door _VoiD_ op 17-09-2006 22:54:55 ]
pi_41905164
Goed bezig Mmach.. leuk om de vorderingen te volgen!
  zondag 17 september 2006 @ 22:58:53 #105
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_41905223
Ik heb niet gezegd dat ze bouten niet zijdelings belast kunnen worden, ik heb gezegd dat ze er minder goed tegen kunnen. Dat is ook zo. Hier is het nuttig omdat de oude balk niet volledig boven de nieuwe muur ligt. De nieuwe balk ligt wel volledig boven de muur. Dus de minste koppeling tussen beide balken heeft een positief effect op de sterkte. Ik weet dat het geen echte voorspanningsverbinding is (ik heb de theorie ook gezien), maar aangezien ze op dezelfde manier werkt, noem ik dat een voorspanningsverbinding. Balken zijn ook veel ruwer dan de stalen oppervlakken die er zijn in de normale toepassingen, dus wrijving zal er zeker zijn, en voldoende.
Dat je een balk tot op 1/3 mag 'doorzagen' (=bv gaten boren om electriciteitsleidingen door te laten lopen) heb ik niet verzonnen, een kleine zoektocht op het internet leert u hetzelfde. Zover is het hier ook niet gedaan, in een balk van mss 10 cm zit een gaatje van M12,.
Over de overdimensionering en veiligheidsfactoren, ja dat die afhankelijk zijn van de constructie weet ik ook. Ik weet niet wat de huidige plafondbalkmaten zijn in de moderne huizen (als ze geen betonnen gewelven gebruiken that is), maar zo dikke balken als er in dit huis zitten zijn het zeker niet.
Je hebt uiteraard 100% gelijk in uw reactie, maar ik wil maar even illustreren waarom deze 'oplossing' een verbetering betekent:

De linkse situatie is de gewone situatie. De balk(rood) zou niet helemaal ondersteund zijn door de muur(oranje)(de figuur is niet op schaal ofzo, gewoon ter verduidelijking). Zo'n ondersteuning zou misschien ook nog torsie opwekken, maar waarschijnlijk is dat wel te verwaarlozen bij zulke kleine afmetingen en belastingen. De rechtse figuur is zoals het nu is. De nieuwe balk (groen) zou zelfs zonder de bouten een stuk opnemen. Volgens mij is de rechtse situatie sterker dan de linkse.
De linkse situatie was er oorspronkelijk niet want vroeger was de muur uiteraard even dik en was de balk over de hele lengte ondersteund.

[ Bericht 13% gewijzigd door MMach op 17-09-2006 23:23:28 ]
pi_41905857
Op afschuiving is de capaciteit van staal idd kleiner dan puur op trek.

je kan me niet overtuigen dat je de verticale belasting van die ene balk die niet geheel boven de muur ligt door een wrijvingsverbinding overbrengt op de andere balk welke wel op de muur ligt. Dat gebeurt dus gewoon bijna geheel op afschuiving.

De wrijvingscoefficient van hout tegenover staal is volgens mij bijna hetzelfde.

Een sparing in een balk kan inderdaad, maar dan moet deze wel in het HART van de balk gedaan worden (ivm stijfheid en laagste buigspanningen rondom de zwaartelijn). En zelfs dan vind ik 1/3 van de hoogte nog steeds erg veel.
Maar dat is hier niet ter sprake omdat een enkel gat van 13mm idd bijna niks is bij deze balkhoogte.

[edit]
dat plaatje is wel duidelijk. Maar volgens mij was het niet echt nodig om die tweede balk erbij te zetten
Helemaal niet omdat een balk over het algemeen voor een overspanning gebruikt wordt, waarbij er meerdere steunpunten gebruikt worden, en niet één compleet doorlopend steunpunt.

[ Bericht 5% gewijzigd door _VoiD_ op 17-09-2006 23:27:13 ]
pi_41906091
quote:
Leuk muziekje ook, wat is het? .
  zondag 17 september 2006 @ 23:35:09 #108
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_41906576
_Void_; ik was nog bezig aan mijn figuurtje in mn edit . In elk geval heb je gelijk mocht het er ook echt op aankomen, maar dit is zo'n weinig belaste situatie waar het volgens mij allemaal niet zoveel uitmaakt. Als ik een auto op het dak zou parkeren dan zou torsie en afschuiving wel al een rol beginnen spelen. In fact, het feit dat het dak daar niet naar beneden gevallen is zonder stutten is voor mij al genoeg. Grote kans dat het ook wel zou blijven liggen zijn zonder extra balk, maar het kan zeker geen kwaad.
Wat de wrijving betreft, volgens mij (dat durf ik niet met zekerheid zeggen, ik kan het ook niet opzoeken want ik ben te lui om mijn cursus te zoeken en opzoeken op het internet gaat niet zo snel met smalband ) is de wrijving van ongeschaafd hout op ongegschaad hout wel wat groter dan staal op staal.

En DennisMoore, het is een liedje van Outkast, de 14de track op hun Idlewild CD. Geen idee wat de titel is. De ID3 tags heb ik nog niet in orde gebracht. Vast wel te vinden op internet wat de titel juist is.

en edit op de edit van _void_
Op dat balkje steunen tussen de 2 uiterste steunpunten een stuk of 2 balken bovenaan. Dus wordt er ook nog op de overspanning belast.
pi_41906946
* DennisMoore playing: 14 Outkast - Call The Law feat. Janelle Monáe.mp3 .
  zondag 17 september 2006 @ 23:59:03 #110
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_41907473
Hehe, tis een goede CD

_Void_, ik zou graag ook even uw deskundige visie hierop weten.

Dit is dus de huidige situatie. De pijl duidt de verzakking aan die lang geleden heeft plaatsgevonden (door een 20 tal jaar openliggend terras is er wss water onder de fundering gespoeld). Dat rechtse stuk is dus verzakt. Er is ondermeer een scheur ontstaan daar waar dat aangegeven is in de figuur. De oorzaak van de verzakking is intussen al een jaar of 5 opgelost, en idd de scheuren worden niet groter).
Links op de figuur is het deurgat aan wat ik dus bezig was. De rode balk is diegene die naar beneden getrokken werd door de rechtse achterbouw. Ook de oorzaak dat die niet helemaal recht ligt trouwens. Nu het is niet erg dat die scheef is want het dak heeft het zolang gehouden, de roofing is niet gescheurd en de helling loopt in de richting van de regenpijp dus blijft er ook geen water staan zoals op het dak van de buren dat waterpas schijnt te zijn. De rode balk wil ik dus laten zitten in het linkerdeel. Dat is nu ook zo. Maar ik wil voorkomen dat de rechter bouw de rode balk verder zou naar beneden trekken (ook al verzakt het toch niet meer, ik wil het uitsluiten). Die rechterbouw moet uiteraard weer van 0 met fundering en al opnieuw gebouwd worden.
Ik wil dus de rode balk buiten de nieuwe muren van het linkerdeel wegzagen (daar waar dat blauwe lijntje staat). Omdat ik niet wil dat het dak boven het rechterdeurgat instuikt (niet dat het erg zou zijn) heb ik het deurgat (wordt niet meer gebruikt) voorzien van een kader in dikke balken. Waarschijnlijk moet daar ook nog een X vorm in om ook de horizontale beweging wat op te vangen.
Volgens mij is dit voldoende,maar misschien heb ik iets over het hoofd gezien. Veilig te doen of niet?
  maandag 18 september 2006 @ 01:01:55 #111
50442 DaMook
Lonely together ( Miss u Caro)
pi_41909037
Mmach Dit huis is zodra jij klaar bent minstens het 5 a 6 voudig waard, van wat het is/was .
The only easy day, was yesterday. (USMC)

Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS)
I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)
  maandag 18 september 2006 @ 04:48:36 #112
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_41911179
quote:
Op maandag 18 september 2006 01:01 schreef DaMook het volgende:
Mmach Dit huis is zodra jij klaar bent minstens het 5 a 6 voudig waard, van wat het is/was .
Dat zou wel bagger zijn want dan moet ik veel meer betalen als ik het deel van mijn broer en zussen moet kopen

En ja, avatarchange. De trein is weer vertrokken
pi_41911651
Ik ben ook niet een kenner in het analyseren van bestaande constructies hoor, helemaal niet als er verzakkingen ed in het spel zijn.

Als je die rechterdeur weg wil halen lijkt het me slimmer om deze gewoon in te metselen. Dan hoef je ten eerste geen frame te maken, en ook geen verbanden erin (wat sowieso al niet had gehoeveni).

Of je die balk door moet zagen of niet is een vraag waar ik geen antwoord op weet. Als hij er zit, en hij stoort niet, dan zou ik hem gewoon laten zitten.
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 18 september 2006 @ 07:39:31 #114
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_41911661
Ik zie een positief Nijntje

Begrijp ik nu goed dat je dat rechtergedeelte af gaat breken, en daarom de balk door wilt zagen? *niet zo heel technisch is*
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  maandag 18 september 2006 @ 08:36:59 #115
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_41912138
Ja, dat rechterdeel moet ooit weg. Niet voor direct, maar in de toekomst dus. Vandaar dat ik ze liever nu scheidt. Mocht het rechterdeel instorten of zo dan wil ik niet dat dat het linkerdeel kan meesleuren.
pi_41912404
De eerste vorderingen zijn er, toppie
pi_41912649
quote:
Op maandag 18 september 2006 08:36 schreef MMach het volgende:
Ja, dat rechterdeel moet ooit weg. Niet voor direct, maar in de toekomst dus. Vandaar dat ik ze liever nu scheidt. Mocht het rechterdeel instorten of zo dan wil ik niet dat dat het linkerdeel kan meesleuren.
dan moet je em inderdaad gewoon doorzagen
pi_41912676
Dat heb je mooi opgelost met die balk om die latei er onder in te metselen! leuk filmpje ook. En ik zie weer een andere avatar (gelukkig)
pi_41917848
quote:
Op maandag 18 september 2006 09:14 schreef _VoiD_ het volgende:

[..]

dan moet je em inderdaad gewoon doorzagen
als je pech heb zakt hooguit t rechter deel in
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 18 september 2006 @ 13:19:39 #120
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_41917893
quote:
In je tekening zie ik inderdaad de balk al wat meegeven naar rechts. Om te zorgen dat links alles recht en stabiel blijft zou ik die balk inderdaad doorzagen.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  maandag 18 september 2006 @ 13:28:46 #121
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_41918122
In het beste geval blijft alles overeind, het slechte geval levert nog altijd een tof filmpje op . Kzal vragen aan maat of ie efkes komt filmen. Straks ga ik de binnenkant van de bakstenen afwerken denk ik. In plaats van te stucen ga ik voor een dun voorzetwandje. Maar dat is voor binnen een paar uurtjes want ik moet nog naar school om mijn lessenrooster samen te stellen.
pi_41918489
quote:
Op maandag 18 september 2006 13:28 schreef MMach het volgende:
In het beste geval blijft alles overeind, het slechte geval levert nog altijd een tof filmpje op . Kzal vragen aan maat of ie efkes komt filmen. Straks ga ik de binnenkant van de bakstenen afwerken denk ik. In plaats van te stucen ga ik voor een dun voorzetwandje. Maar dat is voor binnen een paar uurtjes want ik moet nog naar school om mijn lessenrooster samen te stellen.
Hmmmm, nu weet ik niet waar wij als gemiddelde MMach-topic-volgers meer op zitten te hopen.... een leuk filmpje of een geslaagd project.....

ik denk toch wel het geslaagde project
pi_41921411
quote:
Mocht het rechterdeel instorten of zo dan wil ik niet dat dat het linkerdeel kan meesleuren.
Kun je hem niet een stuk (maar niet helemaal) inzagen? Bijvoorbeeld 2/3, zodat hij het rechterdeel nog wat steunt, maar dat het linkerdeel stabiel blijft omdat die balk dan rechts meegeeft als het daar toch nog verder zakt?
  maandag 18 september 2006 @ 16:22:12 #124
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_41923220
Wel het antwoord op de vraag: stort het rechterdeel in als ik die balk doorzaag is: neen

Het deed niks. Gewoon met de speedboor gaten in geboord en twas vrij snel gedaan. Ik hoor dat er spanning zit op het balkenkader dat in het deurgat zit dus ook dat houdt zich goed. Er zitten onderaan ook X stutten maar die zie je niet op de foto.
pi_41923301
quote:
Op maandag 18 september 2006 16:22 schreef MMach het volgende:
Wel het antwoord op de vraag: stort het rechterdeel in als ik die balk doorzaag is: neen
[afbeelding]
[afbeelding]
Het deed niks. Gewoon met de speedboor gaten in geboord en twas vrij snel gedaan. Ik hoor dat er spanning zit op het balkenkader dat in het deurgat zit dus ook dat houdt zich goed. Er zitten onderaan ook X stutten maar die zie je niet op de foto.
En weer de twijfel...mooi voor het project, minder mooi voor de foto's

maar toch feli
  maandag 18 september 2006 @ 18:52:35 #126
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_41926890
Ik heb weer mijn bezigheid voor vanavond:

En kheb van den eerste keer ook schraagjes gekocht, dat miste ik al lang.
Maar eerst wat afleveringen van topgear bekijken en proberen afkoelen (letterlijk dan, ik ben niet kwaad of zo, maar ik heb het al een paar dagen zeer warm en ik heb geen koorts. weird)
pi_41927968
Ehhh, Mmach, wat zijn schraagjes?
  maandag 18 september 2006 @ 19:43:29 #128
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_41928545

Geen idee wat de nederlandse naam ervoor is
pi_41928669
quote:
Op maandag 18 september 2006 19:43 schreef MMach het volgende:
[afbeelding]
Geen idee wat de nederlandse naam ervoor is
Precies hetzelfde, een schraag, of schragen.
"...while I'm supposed to marry her brother, a renowned pillow biter." Cersei Lannister
"Float like a butterfly, sting like a bee, look ridiculous." Rory the Roman
"It's smaller on the outside." Clara Oswin Oswald
  maandag 18 september 2006 @ 19:50:21 #130
9760 zwahiel
keihard de lekkerste
pi_41928762
Schraagjes idd MMach

Mag ik trouwens zeggen wat een tegelvloer!
Die zou ik persoonlijk in ere houden hoor!

Verder weer leuk om te volgen!
As a teacher I enjoy my holidays! 2010: 8 januari boarden @ Willingen | 23 april boarden @ Val Thorens | juli Spanje | 9-16 aug. Sziget festival | 26, 27, 28, 29 aug. 2010 34e Zomerparkfeest Venlo | december 2010 boarden Swiss
pi_41928816
Ha die MMach
Je avatar is heel goed geworden. Alleen lijkt het of het arme beestje zich op zijn duim heeft geslagen
Ik zie je zagen op die moeilijke plek. Wat zul je gevloekt hebben,,,,
Mocht je ergens nog wat geld in een sok hebben liggen of verstopt of wil je je zelf een mooi kado doen.
Koop een Recipro zaag. Das een genot dat ding. Ik vind het wel het handigste apparaat wat ik in huis heb.
Heb hem destijds bij de Aldi gekocht. En nou moeten ze niet beginnen te zeuren over de kwaliteit van dat ding want die is uitstekend. Drie jaar garantie. En de service is ook perfekt.
IK heb er Bosch zaagbladen voor gekocht,
Ik zie dat je aardig tempo er in houd. En gelukkig geen filmpje van een ingestorte aanbouw.

[ Bericht 0% gewijzigd door Solingjan op 18-09-2006 21:39:38 ]
  maandag 18 september 2006 @ 21:22:27 #132
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_41932196
@Zwahiel: helaas is de helft van de tegelvloer wel serieus beschadigd en missen er tegels op zichtbare plaatsen. Ik zou liever nog glanzend zwarte tegels willen, maar dat is nog niet aan de orde.

@Solingjan: idd, kheb ook al es zo'n ding willen kopen, lijkt me net iets krachtiger dan een decoupeerzaag . Het meeste doe ik hier met de zaagmachine of de zaagtafel.

Voor vandaag stop ik even want het is te donker aan het worden buiten:

Dit is al gedaan:
Wat afstandslatjes op de muur:

en dan een bijna op maat gesneden spaanderplaat (ja ik weet het, ik heb het ook niet hoog op met spaanderplaat maar op gyproc heb ik het nog minder. Daar moet je maar naar kijken of er zit al een gat in )

Uiteindelijk zal er niks meer van te zien zijn en dat is wat telt.
  dinsdag 19 september 2006 @ 18:00:37 #133
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_41956949
weer een topic om te volgen!
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_41957339
respect!! super gaaf
Don't trust anyone else!
Trust me!
  dinsdag 19 september 2006 @ 18:59:51 #135
12765 Tan
 Isilindil Tasardur
pi_41958645
V.w.b. die oude keuken... die wasbak is gaaaaaf!!!
  dinsdag 19 september 2006 @ 22:48:03 #136
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_41967727
ein-de-lijk is deze pagina geladen. Ik ben al een uur klaar vandaag, maar ik kon dus niet op het internet
Als alles goed gaat heb ik morgen terug breedband.

Vandaag was het dus de bedoeling om de voorzetwandjes af te werken. Dat linkse met het nieuwe deurgat was snel gedaan, maar dat rechtse...
Ik stond daar mooi met mijn waterpas mijn latjes tegen de muur te hangen, maar om een of andere reden vond ik het er maar gek uit zien. Ik zet dus even de waterpas tegen de deur en wat blijkt? Die deur staat zo scheef in het deurgat als een *plak hier de naam van een ding dat zeer scheef is *.
De verticale delen van de deur wijken zijdelings 3 cm af op 2m hoogte (Ik had beter zelf de deur erin gestoken vroeger ). Als ik mijn voorzetwandje recht zou maken, dus ook het deurgat, dan zou dat erg opvallen dat de deur er scheef in zit. Er zat dus niks anders op dan ook een scheve voorzetwand te maken.

Niet alleen druist dat in tegen mijn dhz-eergevoel, het is ook veel moeilijker, je moet zoveel meer meten en aftekenen.

(zie daar, die linkse 2 balken, hoe scheef die deur wel niet staat. Onderaan staan ze tegen elkaar, aan d bovenkant van de deur 3cm uiteen )

Maatwerk

En zo ziet het er nu uit. Dat wordt nog geplamuurd, en eens glasvliesbehangen, valt dat niet meer te onderscheiden van een perfect gestucte muur.
Filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=gCJZVxWxdDM
(u hoort op de 'achtergrond' Mia van Gorki, een prachtliedje. Ik heb er een box opgehangen, eentje uit de bar, omdat ik niet graag werk zonder muziek)
pi_41967842
weer netjes

zat net nog es naar de foto's van de oude keuken te kijken, vind t toch ergens wel wat nostalgies hebben jammer dat t zo beschadigd is eigenlijks

maar goed! dr is een tijd van oud en nieuw! en t nieuwe is daar gekomen
pi_41968195
Waarom kies je voor piepschuim isolatie? Zonder dampremmende folie?
  dinsdag 19 september 2006 @ 23:19:19 #139
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_41968943
Omdat ik nog piepschuim had staan. En er moet nog een muur en isolatie voor de muur in snelbouwstenen langs de buitenkant. Deze isolatie is om de jaren waarin die buitenmuur er niet zal staan te overbruggen. Waarom zou er een dampremmende laag moeten zijn? Er is daar nergens vocht voor zover ik dat heb gemerkt. De platen zitten ook niet helemaal tegen de muur geduwd maar er is een luchtlaagje tussen.
De snelbouwstenen zijn langs de buitenkant wel behandeld met van dat doorzichtig waterafstotend spul.

edit:
Ik ben wat aan het rondzoeken naar informatie over isolatie want daar heb ik mij nooit echt in verdiept.
polystyreenplaten blijken ook dampremmend te zijn (naast ongevoelig voor water en schimmel) dus volgens mij is dampremmend folie dan ook niet nodig.
Waarschijnlijk weet je een pak meer over isolatie dan ik (jouw huis is ook serieus geluidsgeisoleerd heb ik begrepen), dus wanneer is dat nodig zo'n dampremmend folie en waarop moet je letten? (niet dat ik nu direct iets ben met die info, maar het kan handig zijn voor later)

edit II:
Goed dat ik aan het kijken ben naar die isolatiedingen want ik lees hier net dat een plat dak nooit aan de binnenkant mag geisoleerd worden omdat er dan kans op houtrot ontstaat. De polystyreenplaten die mijn broer er es ingestoken heeft, moeten er dus uit.

[ Bericht 23% gewijzigd door MMach op 19-09-2006 23:33:53 ]
pi_41969511
Ik schreef dampremmend, bedoelde echter dampwerend. Het principe is eigenlijk vrij simpel.

Door te isoleren verleg je het condensatiepunt van buiten naar binnen. Er onstaat dus vocht achter je spaanplaat. Omdat je geen dampwerende laag hebt tussen isolatie en spaanplaat, bestaan er de mogelijkheid van vochttransport van de keuken naar de buitenmuur toe. Zeker in een keuken, wat je als vochtige ruimte mag beschouwen.

Als de buitenkant van de muur is behandeld met waterglas of een ander impregneermiddel (Een damwerende laag dus eigenlijk) dan maak je het probleem alleen maar erger.

Je hebt dus vochttransport van binnen naar buiten, maar echt weg kan het niet.

Iemand van de bouwkundigen die hier zijn licht over kan laten schijnen?
pi_41969661
Snel editten he

Maar je kunt een plat dak prima aan de binnenkant isoleren MITS er tussen isolatie en dak voldoende ventilatie is. Als dat er niet is, is het zonde van je werk. Ik ken verhalen dat binnen 2 jaar (!) de dakbalken VOLLEDIG verrot zijn.

Ik ken niet alle aspecten van warmte isolatie, maar standaard is het zo; van binnen naar buiten:
- Eindafwerklaag
- Gyproc oid
- Dampwerende folie laag
- Isolatie
- Dampdoorlatende folie
- Eventueel een ventilatie spouw, inclusief ventilatie gaten in de buitengevel
- Buitenmuur, onbehandelde baksteen oid. Iig geen dampdichte wand/afwerking.
  dinsdag 19 september 2006 @ 23:43:08 #142
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_41969748
Aangezien polystyreen al vanzelf dampremmend is is dat folie niet nodig mocht het al nodig zijn.
Die spaanplaat wordt nog afgewerkt, misschien verandert dat de zaak. Er komt glasvlies over, dat wordt doordrenkt met acrylaatverf, en dan komt de eindlaag die waarschijnlijk waterbestendig (verf lijkt me ook niet waterdoorlatend te zijn, maar ik kan fout zijn). Dus kan het vochttransport al gestopt zijn voor de spaanderplaat. Vocht van buitenuit kan er in principe niet komen doordat de muur ook vanbuiten vochtbestendig is, en er polystyreen tussen de muur en e spaaderplaat zit = ook langs die kant dampremmend.
pi_41970277
Bijna goed Marsepijn. Warmelucht bevat meer vocht dan koude lucht. Daardoor condenceert de warme lucht op een kouder oppervlak en krijg je waterdamp als wamre lucht in een ruimte met koude lucht wordt gebracht.

Als je een ongeisoleerde muur of plafond hebt condenseert het tegen de afwerking van de muur of het plafond omdat deze kouder zijn.

Na het isoleren condenseert het vocht zich nog steeds op het koude oppervlak. Door het isoleren is dit echter verplaatst. Het condenseert nu tegen het dakbeschot of achter de isolatielaag op de muur. Dit heel als gevolg dat het dakbeschot gaat wegrotten en de buiten muur heel erg nat wordt en er schimmels op de muur gaan groeien.

Door het plaatsen van een dampdichte folie (lpde) tussen de warmekant en de isolatie kan het vocht in de warme lucht van de ruimte niet meer achter de isolatie op het koude oppervlakte condenseren.

Als je een isolatie materiaal toepast wat zelf niet tegen vocht kan (zoals minerale wol) kan kleine beetje vocht wat van buiten naar binnen komt en het beetje vocht dat als nog door de dampdicht folie komt de isolatie aantasten. Hiervoor gebruikje tussen de isolatie en de koude kant een spinvlies folie. Deze laat vocht maar in 1 richting door.

Het probleem van het isoleren van een platdak is dat er veel mensen en zelfs bedrijven zijn die de folie niet toepassen. Zitten de folies er niet in zal na enkele jaren het dak zijn gaan rotten. Zitten de folies er wel (en is er ventulatie boven de isolatie) dan gaat het dak niet rotten.
  dinsdag 19 september 2006 @ 23:59:27 #144
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_41970296
MMach, is er niemand met een onbeveiligde WiFi-verbinding bij je in de buurt?
It's Time To Shine
pi_41970430
Ziet er weer heel goed uit MMach, wel jammer dat hetgene dat er het minste lang staat het scheefste is.

Marsepein: Mag ik vragen hoe je in je huis geluidsisolatie hebt toegepast?
  woensdag 20 september 2006 @ 00:21:59 #146
50442 DaMook
pi_41970856
quote:
Op dinsdag 19 september 2006 22:48 schreef MMach het volgende:

Ik stond daar mooi met mijn waterpas mijn latjes tegen de muur te hangen, maar om een of andere reden vond ik het er maar gek uit zien. Ik zet dus even de waterpas tegen de deur en wat blijkt? Die deur staat zo scheef in het deurgat als een *plak hier de naam van een ding dat zeer scheef is *.
Zullen we de toren van pisa maar nemen dan

Je gaat er lekker voor zeg 2 projecten tegelijk

Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS)
  woensdag 20 september 2006 @ 00:23:11 #147
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_41970878
@qu63: geen onbeveiligde, maar ik heb de WEP sleutels van een paar van de netwerken in de buurt (omdat ik hier de reputatie heb van 'iemand die veel van pc's kent' (computernerd klinkt ook maar zo negatief ) heb ik al veel netwerken en pc's in orde gebracht. Maar hoewel ik nu zéér geirriteerd ben door het trage internet grijp ik er niet naar. Tis maar tot morgen, ik hou het nog net vol.

@tnimble: en denk je dat deze voorzetwand problemen zou geven binnen x aantal jaar? Ik ben van plan om de spouw achter de voorzetwand in ventilatiecontact te brengen met de valse plafond die er zal komen. Als er dan toch condensatie zou komen kan dat wegventileren door het valse plafond. Dat valse plafond zal ook ventilatie hebben langsheen de koepel. Volgens mij is vochtschade door condensatie zo wel uit te sluiten.

@Archont: ja ik heb er ook op zitten vloeken. De muur zelf is recht, het gat erin ook, maar de deur zit scheef in het gat. Xavier toch . Maar goed, het zal niet opvallen en het heeft niet echt nadelige effecten (hoewel ze zeer zwaar is, valt de deur niet vanzelf dicht of iets dergelijks). En stiekem staat de verzakte achterbouw wel iets meer scheef. Ik gok op zo'n 20 cm op 2m.
pi_41971314
Er worden zoveel waarheden en onwaarheden verteld over isoleren. De een zegt dit en de ander zegt dat.
Een van de grootste problemen is dat mensen niet stoken. Althans niet zo als het hoort. Een ander probleem is ventileren. Dan krijg je inderdaad koude fragmenten waar zich vocht tegen af gaat zetten. Zie het zo voor je. Enkel glas. Waarom staat er aan de binnenkant vocht en niet aan de buitenkant?
"piepschuim" ook wel storipor is een goed isolatie materiaal. Echter pas het niet toe in ruimtes waar eventueel muizen in kunnen komen. Zeker niet in een plafond.
Ik zweer bij glaswol. Kijk anders is op de site van isover.
Wil je hier echte info over dan moet je eens naar die site gaan van die belgische club. Op dit moment schiet me die naam niet te binnen. Iets van boerenbelang/ milieu die jongens doen er erg veel aan en weten er heel veel van. Staat op ander pc zal morgen is kijken en de site doorgeven. Een gouden regel over isoleren. Je kunt nooit te dik isoleren hoe dikker hoe beter. Dat verdien je altijd terug.
Ik heb bij mij geen ventilatie ruimte toegepast tussen de buiten muur en de isolatie. 25 jaar geleden heb ik een spouw van 20cm helemaal opgevuld met glaswol. Toe zei men ook er moet een ventilatieruimte tussen, daar komt men nu van terug. Onlangs heb ik ivm met aanbouw een gedeelte afgebroken. De glaswol zag er nog uit alsof hij uit de verpakking kwam.

[ Bericht 16% gewijzigd door Solingjan op 20-09-2006 00:49:01 ]
  woensdag 20 september 2006 @ 01:11:47 #149
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_41971868
Inderdaad, ik heb in mijn zoektocht al dingen tegengekomen die lijnrecht tegenover elkaar staan. Nu goed, ik denk dat zoiets zeer afhankelijk is van huis tot huis en de omgeving.
Ons hele huis is ongeisoleerd tot nu toe. Dat merken we ook aan de gasrekening.
Het hele huis bestaat uit van die grijze assestenen (ik weet niet wat de juiste naam daarvan is. Het zijn grijze stenn met een zeer groffe structuur.) De gevelmuren zijn zo'n 30 cm dik als het niet meer is. Massief, dus geen spouwmuren ed. Waarschijnlijk is dat niet al te goed voor isolatie. Het dak is totaal niet geisoleerd, je kan de pannen zo op het regelwerk zien liggen. Ik weet niet of dat zo erg is want de zolder is goed afsluitbaar. Overal enkel glas in de ramen.
Er zijn dus zware kosten aan om dat volledig geisoleerd te krijgen. Kosten die het waard zijn (is altijd het geval bij isolatie) maar te groot om nu al te kunnen doen.
Dit terzijde hebben we eigenlijk niet zo heel erg veel last van een te koud huis. Ik heb mijn verwarming in mijn kamer niet moeten aanzetten in het voorbije jaar. Al zullen mijn pc en projector er wel iets voor tussenzitten qua warmteproductie. Ik heb het sowieso makkelijker te warm dan te koud, geen idee of mijn broer of zussen wel koukleumen zijn, maar ik hoor ze niet klagen.

En btw; terug breedband
pi_41971891
Wat een doorzettingsvermogen, energie en veerkracht zeg
pi_41975134
Goede morgen Mmach
Hier is de site waarop jouw landgenoten discuseren o.a. over isoleren. Ook vind je er prachtige berekening om na te gaan wat voor Klaase huis dat je hebt ivm isolatie en bouwbesluit
http://www.bondbeterleefm(...)ergieforum/index.php
Als je je dak toch nog moet doen zul je hier veel info vinden maar ook doe je ideen op op de site van isover.
Als je bijv. op duitse sites kijkt kom je alleen maar isolatie tegen van 30 40 dik??? Kijk maar is op ebay isover.
Ramen.
Jij hebt zo'n prachtig pand met van die hoge ramen. Zou dat niet mooi zijn om dubbele ramen te maken. Als je dat zelf doet ben je nog goedkoper uit en het isoleert nog beter dan dubbelglas. Je bent dan wel wat van de vensterbank kwijt.
Voorbeeld hoe je ramen moet maken zie je bij Tnimble met z'n mooie luiken en die wil je vast wel helpen.
Dit is een investering maar die verdien je snel weer terug.
Als je de vloer er uit haalt in de keuken let wel ALS denk dan ook aan isoleren vloer. Hier gaat veel energie verloren.
pi_41977996
@MMach: ik kan je daar geen antwoord opgeven. Hagnt van veel factoren af. Voor het plafond is een ander verhaal dat geldt algemmeen. Zie ook reactie op Solingjan hieronder.

@Solingjan : Tussen de isolati en het buiten blad van de muur dient een geventuleerde opening te zijn zodat vocht wat via regen doorlssat in de muur niet in de isolatie kan trekken en ook de stenen zelf goed kunnen drogen. Het zelfde geldt voor optrekkend vocht. Als je een muur hebt die geheel van hardgebakken knlikers is is de ventulatie ruimte totaal overbodig. Heb je geen hard gebakken stenen maar standaard goedkopre nieuwbouw stenen zul je om de paar jaar de gevel moeten laten impregneren en in de onderstelagen folie of loodstrippen in gemetseld moeten hebben om de ventulatie weg te kunnen laten.
  woensdag 20 september 2006 @ 16:19:33 #153
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_41986354
Offtopic, maar leutig
Ik was daarnet wat aan het rondkijken in mijn bestanden en ik kwam mijn oude timelapsefilmpjes tegen. De filmpjes dateren van december 2005, toen we de achtergevel dus geprepareerd hebben. Je ziet soms mijn zus Sandrine, en soms mij. Er is niet zoveel te zien op het beeld omdat mijn webcam toen nog geen groothoeklens had, die heb ik er dit jaar ergens op gemod waardoor er veel meer beeld wordt opgenomen.
Ik had toen op GoT een topic over timelapsefilmpjes, vandaar dat er es 'GoT' verscheen op de muur

(jammer van die compressiefouten telkens in het begin bij youtube)
  woensdag 20 september 2006 @ 16:38:07 #154
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_41986758
quote:
Op woensdag 20 september 2006 16:19 schreef MMach het volgende:
Offtopic, maar leutig
Ik was daarnet wat aan het rondkijken in mijn bestanden en ik kwam mijn oude timelapsefilmpjes tegen. De filmpjes dateren van december 2005, toen we de achtergevel dus geprepareerd hebben. Je ziet soms mijn zus Sandrine, en soms mij. Er is niet zoveel te zien op het beeld omdat mijn webcam toen nog geen groothoeklens had, die heb ik er dit jaar ergens op gemod waardoor er veel meer beeld wordt opgenomen.
Ik had toen op GoT een topic over timelapsefilmpjes, vandaar dat er es 'GoT' verscheen op de muur
[[url=http://mmach.newnewyork.be/Vanalles/achtergevellapse.jpg]afbeelding][/url]
(jammer van die compressiefouten telkens in het begin bij youtube)
leuk filmpje

wat vlieg je snel van die steiger af zeg
It's Time To Shine
  woensdag 20 september 2006 @ 17:56:32 #155
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_41988872
Ja, zo snel spring ik altijd van stellingen
Het ziet er trouwens bedriegelijk laag uit zo in het filmpje maar als je daar vanboven op staat met een fiks windje krijg je het toch af en toe benauwd. Je raakt het wel gewoon na een paar dagen
Het hoogste loopbruggetje was zoiets van een 10m van de grond:

het zou stiekem wel erg veel pijn doen als je zou vallen.

Anyway, daarnet een tripje gemaakt naar mijn favoriete reisbestemming van deze vakantie:

om even te kijken naar de keukens daar (en om wat hout te kopen) en wat zie ik als ik kijk naar een van de goedkope deftige keukens:

awww . Ik vind het wel belachelijk dat ze zoveel geld vragen voor wat spaanderplaten met een laagje plastiek op. Laten we hopen dat zelf fabriceren (of een 2de hands keuken modificeren, of, of,...) een pak goedkoper is dan dit.
pi_41989447
quote:
Op woensdag 20 september 2006 17:56 schreef MMach het volgende:
Ja, zo snel spring ik altijd van stellingen
Het ziet er trouwens bedriegelijk laag uit zo in het filmpje maar als je daar vanboven op staat met een fiks windje krijg je het toch af en toe benauwd. Je raakt het wel gewoon na een paar dagen
Het hoogste loopbruggetje was zoiets van een 10m van de grond:
[afbeelding]
het zou stiekem wel erg veel pijn doen als je zou vallen.

Anyway, daarnet een tripje gemaakt naar mijn favoriete reisbestemming van deze vakantie:
[afbeelding]
om even te kijken naar de keukens daar (en om wat hout te kopen) en wat zie ik als ik kijk naar een van de goedkope deftige keukens:
[afbeelding]
awww . Ik vind het wel belachelijk dat ze zoveel geld vragen voor wat spaanderplaten met een laagje plastiek op. Laten we hopen dat zelf fabriceren (of een 2de hands keuken modificeren, of, of,...) een pak goedkoper is dan dit.
Ikea zal al veel goedkoper zijn dan dat.
pi_41989511
Wie is die lachebek/schoonheid op die steiger?????
  woensdag 20 september 2006 @ 18:26:21 #158
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_41989615
De prijzen van ikea heb ik nog niet bekeken, ik zou zelfs niet weten of er een ikea in de buurt is, zoek ik later wel even uit.
En dat is mijn middelste zus, Sandrine, zij heeft meegeholpen met de achtergevel. En schoonheden, tjah dat zijn ze allemaal wel naar het schijnt
pi_41989704
Alle keukens zijn van spaanplaat mdf. Als ik jou zo bezig heb gezien kun je die makkelijk zelf maken.
Maak de keuken zoals je die wil hebben met je eigen maten van spaanplaat of mdf. Je zou ook kunnen overwegen om muurtjes te metselen? Spaanse keuken worden zo gemaakt. Ga maar eens neuzen op een spaanse site daar zie keukens!! Amazing. Om je vingers bij af te likken Het enige wat je dan nog moet doen is een bovenblad. In hout graniet tegels RVS keuze genoeg. Maar het frame dat maak je zelf.
De deurtjes !! Die kun JIJ ook zelf maken. Daar ben je handig genoeg voor.
pi_41990634
quote:
Op woensdag 20 september 2006 18:26 schreef MMach het volgende:
De prijzen van ikea heb ik nog niet bekeken, ik zou zelfs niet weten of er een ikea in de buurt is, zoek ik later wel even uit.
En dat is mijn middelste zus, Sandrine, zij heeft meegeholpen met de achtergevel. En schoonheden, tjah dat zijn ze allemaal wel naar het schijnt
dichtsbijzijnde ikea zal die van ternat zijn voor u, toch zolang de nieuwe in gent nog niet open is, weet niet echt wanneer die open gaat, zou wel nog een tijdje kunnen duren.
  woensdag 20 september 2006 @ 20:09:27 #161
153009 maedel
Licht uit, spot ook
pi_41992895
quote:
Op woensdag 20 september 2006 16:19 schreef MMach het volgende:
Offtopic, maar leutig
Ik was daarnet wat aan het rondkijken in mijn bestanden en ik kwam mijn oude timelapsefilmpjes tegen.
Ik lurk al tijden in je topic(s), maar nou ga ik toch posten
Wat een fan-tas-tisch mooi filmpje. Die versnelde beelden in combinatie met de muziek. En dan aan het eind dat het zo donker wordt, inclusief rode wolken weerspiegeld in de ramen.
Echt genieten was het. Je kunt zien dat je alles met veel zorg doet!

Oh, en natuurlijk succes met je keukenproject!

[ Bericht 1% gewijzigd door maedel op 20-09-2006 21:09:33 (typo) ]
Du weißt alles ganz genau, Hältst dich für wahnsinnig schlau
Aber einmal werd ich ganz gelassen, An dir vorbeigehn ohne dich zu hassen
  woensdag 20 september 2006 @ 20:50:00 #162
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_41994617
ty

Koken kan ik ook, kijk maar: een portie vulmiddel voor 1 persoon:

Maar het was niet te vreten dus heb ik het maar op de muur gesmeerd

pi_41995614
quote:
Op woensdag 20 september 2006 20:50 schreef MMach het volgende:
ty

Koken kan ik ook, kijk maar: een portie vulmiddel voor 1 persoon:
[afbeelding]
Maar het was niet te vreten dus heb ik het maar op de muur gesmeerd
[afbeelding]
[afbeelding]
waar dient een keuken anders voor?
pi_41997808
Moet jij is kijken wat dat mooi uitziet als dat helemaal wit is. Wat plaat waar plaat wat latei waar latei
Trouwens het is wel een hete foto. Lijkt wel of je haren in de fik staan.
  woensdag 20 september 2006 @ 22:07:07 #165
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_41998140
Eeh? Wat bedoel je met je 2de zin?
Heb je het op de verschillende hoogtes van het deurgat links en midden?
De lateien zitten daar op dezelfde hoogte, maar bij de ene zit er een deur in en bij de andere niet. Dat geeft een verschillende hoogte. ik heb even gedacht om dat linkse deurgat even hoog te maken maar het is me de moeite niet waard. Op foto valt dat wel erg op, in het echt let ik er niet eens op dat de hoogte verschilt.
Als je het daar niet op had, dan weet ik het ook niet meer
pi_41998525
quote:
Op woensdag 20 september 2006 22:07 schreef MMach het volgende:
Eeh? Wat bedoel je met je 2de zin?
Heb je het op de verschillende hoogtes van het deurgat links en midden?
De lateien zitten daar op dezelfde hoogte, maar bij de ene zit er een deur in en bij de andere niet. Dat geeft een verschillende hoogte. ik heb even gedacht om dat linkse deurgat even hoog te maken maar het is me de moeite niet waard. Op foto valt dat wel erg op, in het echt let ik er niet eens op dat de hoogte verschilt.
Als je het daar niet op had, dan weet ik het ook niet meer
kijk eens in het glas van de deur zie je jezelf en kijk dan bij je hoofd
pi_41998604
In het glas van de deur zie ik jouw hoofd en dat lijkt net of er vlammen vanaf komen
Heb je nog op deze site gekeken
http://www.bondbeterleefm(...)ergieforum/index.php
  woensdag 20 september 2006 @ 22:15:36 #168
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_41998646
Ja dat had ik gezien, maar ik had het hierop : "Wat plaat waar plaat wat latei waar latei "
Dat stuk zal er in de verre toekomst ongeveer zo uit zien:

Dat geel is verre van finaal, ik weet de kleuren nog niet.
edit: ja ik heb al op de bond beter leefmilieu-site gekeken, maar gewoon wat rondgekeken, nog niet iets opgezocht.
pi_41998900
Dat bedoel ik nou. Al die ellende die je gehad hebt zit dadelijk achter dit mooie strakke wantje. Mooi mooi zeggen ze dan, maar ze weten niet wat voor een werk dat is geweest. Zoals je dat nu getekend hebt ziet het er gaaf uit. Als je ooit nog eens werk zoekt kun je binnenhuisarchitect worden.
  woensdag 20 september 2006 @ 22:21:51 #170
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_41999019
Ahzo, nu begrijp ik het . Inderdaad dat is misschien wel de zonde van het werk. Bijna niemand kent de voor-situatie of wat voor werk er achter de muren zit. Het zal er gewoon uitzien als een standaardruimte. Niets speciaals voor de doorsnee mens, wel kicken voor ons
pi_41999291
ben ik uitgenodigd op het inhuldigingsdinee?
pi_41999878
Lekker bezig Benoit. Binnenkort ook weer terug op breedband, dus dan heb je geen tijd meer om te klussen..

Hoeveel projecten ga je nou nog doen? Woonkamer(s)? WC? Nog meer zussen-kamers?

Nouja, goed bezig, ga zo door. Karakter.
  donderdag 21 september 2006 @ 00:21:32 #173
35464 Don_Tom
Leave the gun.Take the cannoli
pi_42003558
Superproject MMach!!
Ik lees het nu pas voor het eerst. Volgende maand krijg ik mijn nieuwe keuken, mijn complete oude keuken inclusief inbouw-koelvries mag je wat mij betreft gratis op komen halen (in Nijmegen). Laat maar weten of je interesse hebt, dan maak ik wat foto's. De keuken is wel oud en heeft bruine deurtjes, maar zo te zien kun jij daar nog wel iets moois van maken!
Trouwauto nodig?
Nordschleife 2006: 250 laps, 2007: 62,5 laps
BMW M3 Nurburgring project
  donderdag 21 september 2006 @ 00:40:01 #174
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_42004011
quote:
Op woensdag 20 september 2006 22:26 schreef Archont het volgende:
ben ik uitgenodigd op het inhuldigingsdinee?
Als dat er ooit komt, waarom niet
quote:
Op woensdag 20 september 2006 22:38 schreef Oksel het volgende:
Lekker bezig Benoit. Binnenkort ook weer terug op breedband, dus dan heb je geen tijd meer om te klussen..
Hoeveel projecten ga je nou nog doen? Woonkamer(s)? WC? Nog meer zussen-kamers?

Nouja, goed bezig, ga zo door. Karakter.
Ik heb alweer breedband intussen , en ja, andere projecten zijn er altijd, maar voor wanneer die zijn, dat weet ik niet. De enigste limiet die ik mij gesteld heb is dat de keuken voor kerstdag/verjaardag moet af zijn. We zien wel of dat lukt. Je kan op het grondplan zien hoeveel kamers er nog zijn, en welke al gedaan zijn weet je van de topics
quote:
Op donderdag 21 september 2006 00:21 schreef Don_Tom het volgende:
Superproject MMach!!
Ik lees het nu pas voor het eerst. Volgende maand krijg ik mijn nieuwe keuken, mijn complete oude keuken inclusief inbouw-koelvries mag je wat mij betreft gratis op komen halen (in Nijmegen). Laat maar weten of je interesse hebt, dan maak ik wat foto's. De keuken is wel oud en heeft bruine deurtjes, maar zo te zien kun jij daar nog wel iets moois van maken!
Een paar foto's zouden altijd leuk zijn, dat is zeker. En alvast bedankt voor het aanbod.
Ik zit net even te kijken naar de afstand: 217km. Met onze camionette kan je niet echt op de autosnelweg (horen en zien vergaat aan 90 km/u) en het ding verbruikt 9l/100km. Maar als het dat waard is, dan zie ik de avontuurlijke reis wel zitten.
  donderdag 21 september 2006 @ 00:43:51 #175
35464 Don_Tom
Leave the gun.Take the cannoli
pi_42004095
Mijn fotocamera ligt nog bij een vriend, zaterdag of zondag zal ik wat foto's maken. Waar in Belgie woon je eigenlijk?
Trouwauto nodig?
Nordschleife 2006: 250 laps, 2007: 62,5 laps
BMW M3 Nurburgring project
  donderdag 21 september 2006 @ 00:46:22 #176
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_42004168
In Gent, en there is no rush voor de foto's hoor, eer dat de ruimte zelf af is zijn er wel wat weken voorbij.
  donderdag 21 september 2006 @ 00:59:39 #177
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_42004449
quote:
Op donderdag 21 september 2006 00:40 schreef MMach het volgende:
Ik heb alweer breedband intussen , en ja, andere projecten zijn er altijd, maar voor wanneer die zijn, dat weet ik niet. De enigste limiet die ik mij gesteld heb is dat de keuken voor kerstdag/verjaardag moet af zijn. We zien wel of dat lukt.
Slim dat je er geen jaar bij zet
It's Time To Shine
  donderdag 21 september 2006 @ 01:08:26 #178
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_42004628
dit jaar, echt wel . Voor mijn 21ste verjaardag dus. (hopen dat het lukt dan )
  donderdag 21 september 2006 @ 01:50:08 #179
50442 DaMook
pi_42005143
Damn jij hebt alleen maar leuke zusjes zeg
Mooi filmpje btw

Maar ik zag dat je cinemabed al weer goed vordert Dan zal deze binnenkort ook wel als een speer gaa zodra dat bed af is . (gaat nou al rap vind ik ). En ik moet zeggen respect ervoor dat je echt alles kan , van metselen tot timeren tot naaien en alles .

donderdag 21 september 2006 @ 02:38:00 #180
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_42005475
quote:
Op donderdag 21 september 2006 01:50 schreef DaMook het volgende:
Damn jij hebt alleen maar leuke zusjes zeg
Mooi filmpje btw

Maar ik zag dat je cinemabed al weer goed vordert Dan zal deze binnenkort ook wel als een speer gaa zodra dat bed af is . (gaat nou al rap vind ik ). En ik moet zeggen respect ervoor dat je echt alles kan , van metselen tot timeren tot naaien en alles .
Dat vraagt om een lineup van de familie . Behold, in volgorde van leeftijd, de laatste 5 telgen van onze familie:
Xavier

Virginie (en haar Frans lief)

Sandrine

Benoît (that would be me)

Dorothee

en 'voor de volledigheid'
Michèle & Francis

En wat de werken betreft, school begint straks weer dus ik weet niet hoeveel dat de werken zal vertragen. Hangt een beetje af van mn lessenrooster i guess.

[ Bericht 2% gewijzigd door MMach op 21-09-2006 02:46:32 ]
pi_42005559
heb het een beetje gevolgd die verbouwing vanje, mijn complimenten, ik doe het je niet na
  donderdag 21 september 2006 @ 02:54:06 #182
50442 DaMook
pi_42005569
quote:
Op donderdag 21 september 2006 02:38 schreef MMach het volgende:

[..]

Dat vraagt om een lineup van de familie .
Daar vroeg ik niet helemaal om hoor
quote:
Behold, in volgorde van leeftijd, de laatste 5 telgen van onze familie:
Xavier
[afbeelding]

Virginie (en haar Frans lief)
[afbeelding]

Sandrine
[afbeelding]

Benoît (that would be me)
[afbeelding]

Dorothee
[afbeelding]

en 'voor de volledigheid'
Michèle & Francis
[afbeelding]

En wat de werken betreft, school begint straks weer dus ik weet niet hoeveel dat de werken zal vertragen. Hangt een beetje af van mn lessenrooster i guess.
Virginie, Sandrine en Dorothee zijn wel knap zit dus in de vrouwelijke kant van de familie Al ziet virginie er een stuk jonger (en knapper ) uit dan dorothee

Maar OT ik hoop voor ons dat je lesrooster gunstig is kwa klussen en voor jezelf (ontwikkeling enzo ) goed uitvalt kwa lessen .

donderdag 21 september 2006 @ 03:00:30 #183
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_42005597
Ik heb het in de topics al zoveel gehad over mijn broer en zussen, en nu kan je (en anderen uiteraard ) er voor eens en altijd een gezicht op plakken .
En dat de mannelijke kanten van de familie de vreemde eenden in de bijt zijn, dat weet ik wel

En ik heb het eens gevraagd aan de prof die mijn lessentabel heeft opgesteld (ik stap over van 2de jaar burgelijk ingenieur (=universiteit) naar het 1ste,2de&3de jaar industrieel ingenieur (=hoge school), dus ik volg zo'n aangepast jaar volgend jaar) of dat nodig was dat ik aanwezig moest zijn tijdens de lessen. En dat moest dus niet... hmmm. Gevaarlijk, want mijzelf kennende heb ik voor lessen meevolgen geen discipline. Maar ik zal het er bij mezelf inhameren dat school prioriteit is
pi_42016589
He MMach, ik had je nog gebeld, maar je nam niet op.
pi_42019331
Hihi kom op he MMach, die studie klinkt wel superboeiend en je zou onwijs balen als je toch een tentamen straks niet haalt. Gewoon eerst alles een beetje volgen, dan kan je vanzelf wel beetje schiften welke vakken 'opdreunen uit het boek' of echt boeiend zijn!

En hartstikke leuk om je familie zo op een rijtje te zien trouwens Volgens mij heeft heel fok! straks het gevoel dat ze jou gewoon hartstikke goed kennen. Klampen allemaal vreemde mensen je ineens aan enzo
One of the least benightedly unintelligent life forms it has been my profound lack of pleasure not to be able to avoid meeting.
  donderdag 21 september 2006 @ 18:12:20 #186
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_42021511
quote:
Op donderdag 21 september 2006 15:27 schreef Marsepein het volgende:
He MMach, ik had je nog gebeld, maar je nam niet op.
Oei , mijn gsm lag boven en ik heb hem niet gehoord. Het leek me wel leuk, dju toch

En ja, er staat wel véél info van mijn familie op het net , maar ja er is ook niet echt reden om mijn zaken angstvallig van het internet te houden want veel is er niet te verbergen
pi_42056083
quote:
Op donderdag 21 september 2006 03:00 schreef MMach het volgende:
Ik heb het in de topics al zoveel gehad over mijn broer en zussen, en nu kan je (en anderen uiteraard ) er voor eens en altijd een gezicht op plakken .
En dat de mannelijke kanten van de familie de vreemde eenden in de bijt zijn, dat weet ik wel

En ik heb het eens gevraagd aan de prof die mijn lessentabel heeft opgesteld (ik stap over van 2de jaar burgelijk ingenieur (=universiteit) naar het 1ste,2de&3de jaar industrieel ingenieur (=hoge school), dus ik volg zo'n aangepast jaar volgend jaar) of dat nodig was dat ik aanwezig moest zijn tijdens de lessen. En dat moest dus niet... hmmm. Gevaarlijk, want mijzelf kennende heb ik voor lessen meevolgen geen discipline. Maar ik zal het er bij mezelf inhameren dat school prioriteit is
ik doe nu schakeljaar industrieel, ik zit met lesblokken van 2 uur, dat is pas een ramp... IK ben nog maar een week bezig en ben al kapot. Veel te moe en te vermoeiend. Gewoon even in de ritme komen. Mjah, als je een groepje in de klas hebt, dan is het wel makkelijker om naar de les te blijven gaan.

owjah, tvp
pi_42139247
hey Mmach.. lukt het allemaal nog een beetje ?
  dinsdag 26 september 2006 @ 13:40:17 #189
154795 remcoharmsen
wannabee molenaar
pi_42139896
Mag ik vragen hoe je die timelaps filmpjes maakt? Heb je daar speciale software voor? Ik wil mijn digitale camera op statief zetten en een maand gaan filmen (verbouwing van m'n huis). Ik wil een timelaps filmje maken die een totale maand verbouwing opneemt. Ik heb al zo'n 300 GB aan ruimte vrij gemaakt op m'n pc

voor de rest: super man! En het is jammer dat mensen niet kunnen zien wat er achter een laagje verf schuil gaat. Vaak zitten daar het meeste zweet en tranen in verwerkt. Foto's zijn dan altijd leuk om terug te zien. Keep up the good work!
pi_42144421
quote:
Op dinsdag 26 september 2006 13:40 schreef remcoharmsen het volgende:
Mag ik vragen hoe je die timelaps filmpjes maakt? Heb je daar speciale software voor? Ik wil mijn digitale camera op statief zetten en een maand gaan filmen (verbouwing van m'n huis). Ik wil een timelaps filmje maken die een totale maand verbouwing opneemt. Ik heb al zo'n 300 GB aan ruimte vrij gemaakt op m'n pc

voor de rest: super man! En het is jammer dat mensen niet kunnen zien wat er achter een laagje verf schuil gaat. Vaak zitten daar het meeste zweet en tranen in verwerkt. Foto's zijn dan altijd leuk om terug te zien. Keep up the good work!
Das met simpele software toe doen (bv. adobe premiere) en dan de beelden een X aantal maal versnellen.
Maareh, ik denk dat je zult zoet zijn met het compresseren van jouw filmpje gerekend dat ik met een filmpje van 2 minuten toch zon uurtje zat te compresseren... (of ligt dat dan eigenlijk aan mij?). Ik heb een toch redelijk up-to-date systeem (computerfreak zijnde).
Gaat er tegenaan met zn schatteke x10012010!
  dinsdag 26 september 2006 @ 17:07:54 #191
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_42145052
de dingen gaan nu even niet vooruit omdat er nog veel te regelen is voor school. Ik ben ook aan het afwegen of ik nu ga voor vinyl op de vloer (veel goedkoper dan tegels, even waterdicht, piece of cake om te leggen, mooi en warm aan de voetjes, maar minder duurzaam. Als er een hete kookpot op de grond zou vallen is het ook gesmolten wss. Tegels gaan veel duurder zijn, maar ook wel veel duurzamer.)

En mijn timelapsefilmpjes maak ik met mn webcam. Je laat die om de zoveel seconden een foto nemen en laat die automatisch nummeren. Daarna importeer ik dat in Adobe Premiere (dat is geen eenvoudig programma zoals squiddie zegt , maar zo'n timelapsje maken is nu niet zo moeilijk daarmee). Je zet bij je preferences (edit->preferences->still images) hoe lang een foto zichtbaar moet blijven als je die naar de tijdlijn van je filmpje verschuift. Standaard is dat 3 frames. Dat wil dus zeggen dat een foto 0.1 seconden zichtbaar zal zijn bij een afspeelrate van 30fps.
Dan importeer je al je fotobestanden. Door de nummering zet premiere ze al automatisch in de juiste volgorde. Je selecteert ze allemaal en sleept die naar de tijdlijn.

Dan heb je je filmpje. Het exporteren is andere koek. Ik zal gewoon mijn werkwijze zeggen, maar afhankelijk van het doel zijn er andere werkwijzes. Ik wil mijn filmpjes op YouTube krijgen zonder teveel verlies in kwaliteit (YouTube zet uw filmpjes om in .flv =flashvideo) De beste resultaten zijn te bekomen met de MP4 codering en formaat 320*240. (groter formaat wordt gedownsized) Hoewel premiere dat ook kan comprimeren in MP4 (als je die codecs hebt) heb je het beste resultaat met Quicktime pro.
Wat wil dit zeggen?
Uw timelapsje ongecomprimeerd exporteren in Premiere (file->export movie and audio). Dat duurt zo'n 2 minuten voor een filmpje van 2m. Dan heb je een file van tussen de 300 en 600MB.
Dat open ik dan met quicktime en dat exporteer ik in mp4 (voor internetvertoning-breedband) formaat (file->export). Dat duurt zo'n 5 minuten of langer, en dan krijg je een file van tussen de 4 en 8MB. MP4 is een vrij indrukwekkende compressiemethode want de kwaliteit is verbluffend bij zulke kleine bestandsgroottes.
noot: MP4 geeft het beste resultaat op YouTube compressiegewijs gezien, maar de eerste 4 seconden van elk filmpje vertonen wel compressiefouten welke plotsklaps verdwijnen. Zeer goed te zien in bv dit filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=REtZ1Oapaw4

noot 2 In jouw geval zou ik zeker gaan voor foto's nemen met de intervaltimer. Een maand aan 1 stuk filmen geeft gigantisch veel data. Je moet gaan denken in terrabytes dan . Ik durf het niet met zekerheid zeggen, maar een DV bandje (zoals dat dus zit in digitale videocamera's (!= fototoestellen)) staat gelijk aan 80GB voor 90 minuten beeld, ongecomprimeerd that is. Als je alles naar je computer moet overzetten dan neemt dat niet alleen een maand in beslag (een dv-bandje overzetten naar je pc gaat in een 1:1 verhouding. Een filmpje van 30minuten zal ook 30 minuten transfertijd naar de pc in beslag nemen), de datahoeveelheid zal enorm zijn.
Aangeraden is dus foto's nemen met een fototoestel. Formaat 640*480 of kleiner dus, en dan ga je wel toekomen met 300GB. Van resultaat ga je zoiets krijgen als het filmpje van mijn achtergevel, hier wat boven. Dat is 'gefilmd' (= foto's genomen om de 40 seconden geloof ik) over een periode van 3 dagen.

edit 3 ( )
Mijn webcam is trouwens een gemodificeerde Philips SPC600NC

Ik was niet tevreden met de kleine beeldhoek dus heb ik de lens aangepast (voorzetlensje), het resultaat:

Links de nieuwe situatie, rechts de oude. Veel grotere beeldhoek dus

[ Bericht 9% gewijzigd door MMach op 26-09-2006 17:39:43 ]
pi_42146516
Ha die Mmach
Ik importeer Digital DV naar pc in avi bestand 30 min is ongeveer 7 a 8 gb Daarna overzetten naar divx zeer goede kwaliteit en dan hou ik ongeveer 800 mb over met muziek!
Zelfde doe ik momenteel met analoge films 90 minuten is ingeladen voor te bewerken 20-22 gb in avi beste kwaliteit daarna omzetten knippen plakken en titels met muziek hoe ik maximaal 3 gb over
Note: het omzetten duurt wel ongeveer 2 uur.en langer!!
pi_42146733
quote:
Op dinsdag 26 september 2006 13:40 schreef remcoharmsen het volgende:
En het is jammer dat mensen niet kunnen zien wat er achter een laagje verf schuil gaat. Vaak zitten daar het meeste zweet en tranen in verwerkt. Foto's zijn dan altijd leuk om terug te zien. Keep up the good work!
Ja en dan zeggen ze ook nog "Goh door wie heb je dat laten doen????" Heb je dat zelf gedaan??
Daar zijn die foto's goed voor
pi_42146780
MP4 geeft het beste resultaat op YouTube compressiegewijs gezien, maar de eerste 4 seconden van elk filmpje vertonen wel compressiefouten welke plotsklaps verdwijnen. Zeer goed te zien in bv dit filmpje
Kun je dat dan niet knippen???
  dinsdag 26 september 2006 @ 18:25:53 #195
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_42146863
quote:
Op dinsdag 26 september 2006 18:22 schreef Solingjan het volgende:
MP4 geeft het beste resultaat op YouTube compressiegewijs gezien, maar de eerste 4 seconden van elk filmpje vertonen wel compressiefouten welke plotsklaps verdwijnen. Zeer goed te zien in bv dit filmpje
Kun je dat dan niet knippen???
Nee, dat is door de compressie van YouTube. Het filmpje ziet er goed uit voor de upload, daarna comprimeert YouTube het nog verder, en dan ontstaat die fout.
Je zou natuurlijk eerst 4 seconden zwart beeld of zo kunnen zetten in je filmpje dat je upload.
pi_42146972
http://www.youtube.com/watch?v=rDppRc6C6PE&mode=related&search=
Vreemd want deze doet het gelijk goed zonder.....die slechte 4 seconden
pi_42147093
Doe je je films ook gelijk op schijf branden, das wel zo handig.
IK had, vier weken werk, mijn films naar de externe HD gezet. Denk dan staan ze in iedergeval veilig als er iets met mijn PC gebreurd. Kon die op eens die Externe schijf niet meer. Gelukkig via www.winhelp.de kwam ik er achter hoe dat ding weer aan de praat te krijgen. Blijkt een veel voorkomend euvel te zijn dat de cypress chip in de controller het begeeft.
  dinsdag 26 september 2006 @ 18:48:09 #198
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_42147455
Die 4 seconden zijn er alleen als je een .MP4 file uploadt. Een avi bestand of zo heeft dat niet.
En branden op schijven is ook niet de uiteindelijke oplossing, want een beschrijfbare dvd/cd gaat maar 2 tot 5 jaar (http://tweakers.net/nieuws/40692/) mee. Je moet die dus tijdig opnieuw branden.
Ik laat alles staan op mijn interne schijven (1TB), mijn foto's en documenten staan gebackupped op een 2 tal schijven. De kans dat ze alle 5 tergelijkertijd kapot gaan is klein. De foto's zet ik ook nog wel es apart op een dvd of 3.
pi_42147522
Schopje naar DIG. .
pi_42149838
Dank je Mmach voor het slechte nieuws. Dat betekent dus dat we in onze agenda moeten schrijven wanneer ons rijbewijs verlengd moet worden maar tevens in de gaten moeten houden wanneer we betreffende schijven opnieuw over moeten zetten op een nieuwe. Hebben we wat te doen.
Ik heb dit dus al meegemaakt. Muziekschijven die ik vier vijf jaargeleden heb gebrand. Spelen niet meer af. Heeft dit dan de door jou genoemde oorzaak?
Maakt het nog wat uit om je gegevens op een schijfje of een extern HD te branden/plaatsen? Beter is dan......?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')