Ik heb niet gezegd dat ze bouten niet zijdelings belast kunnen worden, ik heb gezegd dat ze er minder goed tegen kunnen. Dat is ook zo. Hier is het nuttig omdat de oude balk niet volledig boven de nieuwe muur ligt. De nieuwe balk ligt wel volledig boven de muur. Dus de minste koppeling tussen beide balken heeft een positief effect op de sterkte. Ik weet dat het geen echte voorspanningsverbinding is (ik heb de theorie ook gezien), maar aangezien ze op dezelfde manier werkt, noem ik dat een voorspanningsverbinding. Balken zijn ook veel ruwer dan de stalen oppervlakken die er zijn in de normale toepassingen, dus wrijving zal er zeker zijn, en voldoende.
Dat je een balk tot op 1/3 mag 'doorzagen' (=bv gaten boren om electriciteitsleidingen door te laten lopen) heb ik niet verzonnen, een kleine zoektocht op het internet leert u hetzelfde. Zover is het hier ook niet gedaan, in een balk van mss 10 cm zit een gaatje van M12,.
Over de overdimensionering en veiligheidsfactoren, ja dat die afhankelijk zijn van de constructie weet ik ook. Ik weet niet wat de huidige plafondbalkmaten zijn in de moderne huizen (als ze geen betonnen gewelven gebruiken that is), maar zo dikke balken als er in dit huis zitten zijn het zeker niet.
Je hebt uiteraard 100% gelijk in uw reactie, maar ik wil maar even illustreren waarom deze 'oplossing' een verbetering betekent:
![]()
De linkse situatie is de gewone situatie. De balk(rood) zou niet helemaal ondersteund zijn door de muur(oranje)(de figuur is niet op schaal ofzo, gewoon ter verduidelijking). Zo'n ondersteuning zou misschien ook nog torsie opwekken, maar waarschijnlijk is dat wel te verwaarlozen bij zulke kleine afmetingen en belastingen. De rechtse figuur is zoals het nu is. De nieuwe balk (groen) zou zelfs zonder de bouten een stuk opnemen. Volgens mij is de rechtse situatie sterker dan de linkse.
De linkse situatie was er oorspronkelijk niet want vroeger was de muur uiteraard even dik en was de balk over de hele lengte ondersteund.
[ Bericht 13% gewijzigd door MMach op 17-09-2006 23:23:28 ]