abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 4 augustus 2006 @ 13:02:53 #1
154795 remcoharmsen
wannabee molenaar
pi_40477908
Remco’s grote verbouwing

<<Waarschuwing voor lange startpost>>

Over een paar weken krijgen we de sleutel van onze nieuwe woning (2 oktober). Nou ja, nieuwe woning… het is een woning uit 1930, die ergens in de tijd (ik schat 1960 oid) verbouwd is. Vroeger was het een enkel huis, nu is het een huis wat geschikt is voor dubbele bewoning. Dat gaan we dan ook doen!

Mijn vrouw, dochtertje en ik komen op de bovenverdieping te wonen en mijn schoonouders in de benedenwoning. Ieder met zijn eigen ingang, badkamer e.d.





Ik wil graag in dit topic ideeën opdoen en problemen uit de weg ruimen. Er gaat namelijk het een en ander verbouwd worden en ik wil het graag in 1 keer goed doen. Gelukkig is het niet m’n eerste huis en heb ik al een hele hoop vaker gedaan. De plannen die er nu liggen zijn:
- plafond in de woonkamer, keuken, hal en badkamer vernieuwen
- badkamer vergroten en verbouwen
- nieuwe vloer in de woonkamer en hal
- slaapkamers + overloop vloerbedekking
- vaste trap naar de voorzolder
- het normale schilderwerk van kozijnen, muren en plafonds

De “kleine” dingen zoals vloerbedekking en schilderwerk laat ik hier maar achterwege, daar valt weinig over te discusseren (behalve met m’n vrouw over de kleur e.d.)
Grote dingen de gedaan gaan worden zijn de verbouwing van de badkamer en de plafonds. Ook een nieuwe vloer zal nog wat werk zijn, mede doordat we onderburen hebben.

De badkamer wordt uitgebreid. Op dit moment is het een kleine badkamer die grenst aan het halletje bij de trap. Daar zit nu ook een soort voorraadkast. Ik wil de kast er uit slopen en deze ruimte + een deel van de hal gebruiken voor de badkamer. Gelukkig hebben we het hier over een betonnen vloer en heb ik daar dus verder geen problemen mee (wat betreft draagconstructie).
Hiermee krijg ik denk ik ongeveer 2,5 - 3 m2 extra badkameroppervlakte.

Het plafond in de woonkamer en keuken is op dit moment van oud systeemplafond, wat je ook vaak in kantoren tegenkomt. Dit is oud, donker en het hangt vrij laag, waardoor de kamer klein lijkt. Toch is 47 m2 niet klein voor een woonkamer + keuken. Daar moet dus wat aan gedaan worden. Het plan is om het oude plafond er uit te slopen en tegen het dak een nieuw plafond te maken. Zo krijg ik in het midden van de kamer een hoogte van ongeveer 4,5 meter.

Het oude plafond hangt aan balkjes, die op hun beurt aan het dak hangen. Ze zijn wel in de muur gemetseld, maar omdat het een vrij zwakke constructie is, zijn ze dmv stalen pennen ook aan de dakbalken gehangen. Deze balken gaan er dus samen met het plafond uit. Wat er dan overblijft is 1 dikke balk die de beide buitenmuren verbindt en de dakconstructie draagt. Aan de balk is goed te zien dat dit een oorspronkelijke constructie is, van voor de verbouwing van 1960. Het is een enorm dikke balk zoals je ze in oude schuren en boerderijen tegenkomt.

Het nieuwe plafond gaat dus aan de dakconstructie gemaakt worden. Ik heb in diverse topics hier al gezien hoe ik hier het beste aan kan werken. Een rachelwerk direct onder de balken, te stellen dmv lange schroeven. Dat moet te doen zijn, al is het waarschijnlijk wel een aardige klus. Ik heb gisteren in de bouwmarkt de Agnes-one-click platen gezien en ik denk dat ik voor dit systeem kies. Aangezien ik deze klus waarschijnlijk alleen ga uitvoeren is het handig om voor kleine platen te kiezen en mijn ervaring met gipsplaten en mijn stuc-skills is het denk ik verstandig om voor dit systeem te kiezen. Op het eerste oog lijkt het duurder dan gipsplaten (10 euro per m2) maar na het plaatsen van deze platen ben je ook klaar. Je hoeft niet te stuccen en sausen, want het is kant-en-klaar.

Waar ik vervolgens nog wel mee zit is de verlichting. Ik zou graag spotjes willen verwerken in mijn plafond, maar in een schuin plafond zijn spotjes misschien niet zo handig. Als je namelijk tegenover zo’n spotje zit, dan kijk je denk ik vrij snel recht in het licht. Dat is denk ik niet prettig. Misschien dat het wel meevalt, want het dak heeft een hoek van 30 graden. Dat is iets waar jullie mij tips over mogen geven . Met een rachelwerk is het namelijk super makkelijk om verlichting te plaatsen op plekken waar je het zelf wilt. Ik zit te denken aan een paar groepen met spotjes, bijvoorbeeld 1 rij aan beide kanten van de kamer, zeg maar aan de buitenmuur en 1 rij meer richting de nok van het plafond. Dit dan gespiegeld aan beide kanten van de nok, dus boven de eetkamer- en keukenkant en boven de woonkamerkant.

3D tekening van o.a. de woonkamer, gemaakt met Google SketchUp:


Doorsnede van het plafond met in ’t rood de plaatsen van de spots:


Heeft er iemand tips hoe ik dit het beste kan dimmen? Ik zit te denken aan 230V spotjes, omdat die makkelijk te dimmen zijn. Transformators dimmen nogal lastig en een apart 12V circuit is denk ik niet haalbaar, maar wel een mogelijkheid. Boven de eetkamer aan de buitenmuurkant 3 spots en hoger nogmaals 3. Aan de woonkamerkant 2 rijen van 5 of 6 spots, 1 rij hoog en 1 rij laag. De maten van het eetkamergedeelte: zo’n 2,6 meter breed. De woonkamerkant is 7 meter breed en de hele kamer is 9 meter lang.

Hoe zit het met de warmte ontwikkeling van spots, in combinatie met een spaanplaat/kunststof plafond en isolatiemateriaal? Normaal worden spots redelijk warm en ik weet niet of ik zomaar spotjes vlak onder de isolatie mag plaatsen…

De rest van de verbouwingsplannen komt nog wel, ik denk dat de startpost op dit moment lang genoeg is
  vrijdag 4 augustus 2006 @ 13:06:51 #2
154795 remcoharmsen
wannabee molenaar
pi_40478042
Volgende punt: De Badkamer.

De badkamer wordt zo’n 290 bij 250. De precieze maten krijg ik wel op het moment dat we de sleutel krijgen. Voorlopig is dat nog niet zo belangrijk. Ik verwacht voor de verbouwing van de badkamer een paar (kleine) problemen:

- netjes wegbreken oude muur tussen badkamer en hal
- wegwerken leidingwerk in vloer
- ventilatie van de badkamer
- verlichting en audio

De oude muur moet er uit gehaald worden. Ik wil de rest niet te veel beschadigen, omdat ik me dan nog veel meer werk op de hals haal. Maar op zich zal dit wel meevallen.

Ik weet niet zeker of de badkamervloer even hoog is als de verdiepingsvloer. Als dit niet het geval is, dan scheelt dat alweer, dan kan ik in ’t nieuwe gedeelte het leidingwerk plaatsen en een vloertje storten. Als het gelijk met de vloer moet, dan moet ik druk aan het hakken Dat zal dan dus wat meer werk worden. Ik zal toch wel moeten hakken, maar ik had gehoopt dat alleen in de muur te hoeven doen en niet in de vloer. Daar heb ik slechte ervaringen mee (lees: afvoer raken met kango en boel moeten uithakken)

Ventilatie is denk ik ook niet zo’n groot probleem, maar het moet wel goed gebeuren. Er zit een redelijk groot raam in de buitenmuur, waarmee ook goed geventileerd kan worden. Maar ik wil ook een mechanische ventilatie aansluiten. Boven de badkamer is een zolderruimte, die we waarschijnlijk niet gaan gebruiken. Daar kan ik dus goed de ventilatiemotor plaatsen en aansluiten op de schoorsteen die daar ook zit voor de afzuigkap van de keuken.

Vanuit diezelfde zolder wil ik ook de verlichting en de audio wegwerken. Ik wil ook hier weer dimbare spotjes en daar zullen ook weer de 230V spotjes gebruikt worden. Ook moet er muziek aanwezig zijn, maar hoe ik dat het beste ga maken weet ik nog niet. Speakers zijn wel te krijgen in badkamer-wit , maar hoe ik een radio ofzo daar netjes krijg, dat is nog even de vraag. Het liefst sluit ik hem op de kabel aan, zodat je geen problemen hebt met de ontvangst, want daar heb ik een hekel aan.

[ Bericht 97% gewijzigd door remcoharmsen op 04-08-2006 13:22:47 ]
  vrijdag 4 augustus 2006 @ 13:07:11 #3
154392 Vodkat
Honda V4 Power
pi_40478052
succes ermee!
  vrijdag 4 augustus 2006 @ 13:11:43 #4
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_40478202
quote:
Op vrijdag 4 augustus 2006 13:02 schreef remcoharmsen het volgende:

Het nieuwe plafond gaat dus aan de dakconstructie gemaakt worden. Ik heb in diverse topics hier al gezien hoe ik hier het beste aan kan werken. Een rachelwerk direct onder de balken, te stellen dmv lange schroeven. Dat moet te doen zijn, al is het waarschijnlijk wel een aardige klus. Ik heb gisteren in de bouwmarkt de Agnes-one-click platen gezien en ik denk dat ik voor dit systeem kies.
Mijn manier van uitrachelen

Is goed te doen hoor als je ook nog eens met touwtjes werkt om het strak en waterpas te spannen kan het haast niet fout gaan.

Wij hebben indd ook gekeken naar die Agnes platen. Wij hebben echter gekozen voor spacwerk. Weet je trouwens zeker dat je ze niet hoeft te sausen? Ik dacht dat ze alleen gegrond waren?
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  vrijdag 4 augustus 2006 @ 13:16:16 #5
154795 remcoharmsen
wannabee molenaar
pi_40478354
Het probleem van waterpas stellen is bij mij niet aan de orde, omdat ik een schuin plafond heb .
ik moet alleen de onderste rachel aan de muur en de bovenste in de nok waterpas hebben. de rest moet er gewoon strak tussen. Dus eigenlijk een extra probleem, want ik moet dus zonder waterpas maar met touwtjes 't plafond strak tussen de 2 latten krijgen...

En die platen zijn kant en klaar, daar hoeft niets meer aan te gebeuren. Je mag ze sausen, maar als je het niet doet, dan heb je gewoon de kunststof plaat die je makkelijk en snel met een sopdoek mag afnemen
  vrijdag 4 augustus 2006 @ 13:27:40 #6
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_40478700
quote:
Op vrijdag 4 augustus 2006 13:16 schreef remcoharmsen het volgende:
Het probleem van waterpas stellen is bij mij niet aan de orde, omdat ik een schuin plafond heb .
ik moet alleen de onderste rachel aan de muur en de bovenste in de nok waterpas hebben. de rest moet er gewoon strak tussen. Dus eigenlijk een extra probleem, want ik moet dus zonder waterpas maar met touwtjes 't plafond strak tussen de 2 latten krijgen...

En die platen zijn kant en klaar, daar hoeft niets meer aan te gebeuren. Je mag ze sausen, maar als je het niet doet, dan heb je gewoon de kunststof plaat die je makkelijk en snel met een sopdoek mag afnemen
Dan nog kun je een waterpas prima gebruiken . Een waterpas is namelijk recht! Dus als jij het rachelwerk eropzet en je houdt de waterpas erlangs mag er geen speling onder zitten. Neem dan trouwens wel een waterpas waarmee je 3 rachels tegelijk kunt bereiken, anders heeft het alsnog weinig nut.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_40478732
Mooi huis, mooie plannen ook alhoewel ik zelf nooit met mn schoonouders op mn lip zou willen wonen (mn eigen familie hoef ik ook niet zo dicht bij te hebben overigens ) maar ok, ieder zn ding veel succes in ieder geval met de verbouwing
  vrijdag 4 augustus 2006 @ 13:31:53 #8
154795 remcoharmsen
wannabee molenaar
pi_40478833
Ik heb een laserwaterpas, waarmee je ook mooi een laserstraaltje kunt richten langs de rachels. Heb je geen touwtjes nodig en het is ook zeker recht! Het zit hem vooral in de eerste paar rachels, die moeten goed zitten

Helaas moet ik nog 2 maand wachten voordat ik er mee bezig kan, maar voorlopig heb ik nog genoeg denkwerk te doen. Eind oktober heb ik 4 weken vrij, zodat ik flink aan het klussen kan. Ik hoop dan het plafond en de badkamer af te krijgen. Of dat gaat lukken zien we dan wel weer
pi_40478862
quote:
Op vrijdag 4 augustus 2006 13:02 schreef remcoharmsen het volgende:
--knip--
Heeft er iemand tips hoe ik dit het beste kan dimmen? Ik zit te denken aan 230V spotjes, omdat die makkelijk te dimmen zijn. Transformators dimmen nogal lastig en een apart 12V circuit is denk ik niet haalbaar, maar wel een mogelijkheid. Boven de eetkamer aan de buitenmuurkant 3 spots en hoger nogmaals 3. Aan de woonkamerkant 2 rijen van 5 of 6 spots, 1 rij hoog en 1 rij laag. De maten van het eetkamergedeelte: zo’n 2,6 meter breed. De woonkamerkant is 7 meter breed en de hele kamer is 9 meter lang.

Hoe zit het met de warmte ontwikkeling van spots, in combinatie met een spaanplaat/kunststof plafond en isolatiemateriaal? Normaal worden spots redelijk warm en ik weet niet of ik zomaar spotjes vlak onder de isolatie mag plaatsen…
Zoals je zelf al aangeeft werken 230Vspots t makkelijkst, omdat je geen speciale dimmers nodig hebt. De vraag is alleen of je spotjes kunt vinden die je mooi vind EN op 230V werken. Als je naar 12V halogeen spots gaat zul je daar ook dus een speciale dimmer bij moeten kopen die vrij duur is.
Wat betreft warmte-ontwikkeling gaat het best wel als je er maar rekening mee houdt dat je je isolatie e.d. er niet strak tegenaan perst...beetje ruimte rondom vrij houden en het is geen probleem
  vrijdag 4 augustus 2006 @ 13:39:06 #10
154795 remcoharmsen
wannabee molenaar
pi_40479083
Ik lees dat je voor 230V spotjes edratheen kabel kunt gebruiken. Is dit aan te raden, omdat normale kabel warm wordt? Of hoeft dit niet perse en mag het gewoon met schakeldraad of gewoon huishouddraad? Ik wil het wel netjes aansluiten, maar zonder te overdrijven qua materialen.
  vrijdag 4 augustus 2006 @ 13:40:22 #11
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_40479129
quote:
Op vrijdag 4 augustus 2006 13:31 schreef remcoharmsen het volgende:
Ik heb een laserwaterpas, waarmee je ook mooi een laserstraaltje kunt richten langs de rachels. Heb je geen touwtjes nodig en het is ook zeker recht! Het zit hem vooral in de eerste paar rachels, die moeten goed zitten
Nog mooier indd. En de eerste zijn het belangrijkst inderdaad.

Overigens zou ik je adviseren met de eerste en de laatste te beginnen met plaatsen. Als je de hoek waaronder de eerste twee komen net iets verkeerd houdt kun aan het einde flink verkeerd uitkomen.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_40481330
quote:
Op vrijdag 4 augustus 2006 13:39 schreef remcoharmsen het volgende:
Ik lees dat je voor 230V spotjes edratheen kabel kunt gebruiken. Is dit aan te raden, omdat normale kabel warm wordt? Of hoeft dit niet perse en mag het gewoon met schakeldraad of gewoon huishouddraad? Ik wil het wel netjes aansluiten, maar zonder te overdrijven qua materialen.
waar is vonkenboer als je em nodig hebt?? Volgens mij mag het gewoon met schakeldraad, zolang je dat maar netjes in buizen propt
  vrijdag 4 augustus 2006 @ 14:51:11 #13
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_40481400
quote:
Op vrijdag 4 augustus 2006 14:48 schreef kroegtijger het volgende:

[..]

waar is vonkenboer als je em nodig hebt?? Volgens mij mag het gewoon met schakeldraad, zolang je dat maar netjes in buizen propt
Schakeldraad mag indd, zoals remco zelf al aangeeft. Moet wel in buizen dan.

Vonkenboer is op vakantie, bouwvak he!
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_40483302
quote:
Op vrijdag 4 augustus 2006 14:51 schreef sanger het volgende:

[..]

Schakeldraad mag indd, zoals remco zelf al aangeeft. Moet wel in buizen dan.

Vonkenboer is op vakantie, bouwvak he!
i know...maar hij had t zo kunnen vertellen mbt hoe en wat.
Volgens mij mag je het trouwens ook gewoon met xmvk aansluiten.
  maandag 7 augustus 2006 @ 08:13:41 #15
154795 remcoharmsen
wannabee molenaar
pi_40563542
Zo, zaterdagmiddag m'n plafond besteld. Ik kwam er om 10 voor 5 achter dat bij de Gamma de Agnes-one-step platen in de aanbiedling waren! 10 euro per m2, dat is een aardig prijsje. Dus snel uitrekenen hoeveel ik nodig heb en bellen. Om iets voor 5 dus m'n eerste 750 euro aan materiaal voor m'n nieuwe woning uitgegeven en we hebben hem nog niet eens!
  maandag 7 augustus 2006 @ 08:38:08 #16
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_40563700
quote:
Op maandag 7 augustus 2006 08:13 schreef remcoharmsen het volgende:
Zo, zaterdagmiddag m'n plafond besteld. Ik kwam er om 10 voor 5 achter dat bij de Gamma de Agnes-one-step platen in de aanbiedling waren! 10 euro per m2, dat is een aardig prijsje. Dus snel uitrekenen hoeveel ik nodig heb en bellen. Om iets voor 5 dus m'n eerste 750 euro aan materiaal voor m'n nieuwe woning uitgegeven en we hebben hem nog niet eens!
Goed bezig

Je kunt het maar alvast hebben. Je kunt het geld iig niet meer aan andere dingen uitgeven
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_40564434
quote:
Op maandag 7 augustus 2006 08:38 schreef sanger het volgende:

[..]

Goed bezig

Je kunt het maar alvast hebben. Je kunt het geld iig niet meer aan andere dingen uitgeven
de koop gaat niet door
  maandag 7 augustus 2006 @ 10:58:05 #18
154795 remcoharmsen
wannabee molenaar
pi_40565897
haha!

nou, die koop gaat wel door, alles is al definitief, alleen de verzekering moeten we nog regelen.
voor de rest is alles volgens mij al in gang gezet en kunnen we ook niet meer terug
pi_40566324
quote:
Op maandag 7 augustus 2006 10:58 schreef remcoharmsen het volgende:
haha!

nou, die koop gaat wel door, alles is al definitief, alleen de verzekering moeten we nog regelen.
voor de rest is alles volgens mij al in gang gezet en kunnen we ook niet meer terug
da's geruststellend
  Moderator maandag 7 augustus 2006 @ 19:28:34 #20
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_40582313
quote:
Op vrijdag 4 augustus 2006 13:39 schreef remcoharmsen het volgende:
Ik lees dat je voor 230V spotjes edratheen kabel kunt gebruiken. Is dit aan te raden, omdat normale kabel warm wordt? Of hoeft dit niet perse en mag het gewoon met schakeldraad of gewoon huishouddraad? Ik wil het wel netjes aansluiten, maar zonder te overdrijven qua materialen.
Vonkie is terug van vakantie en het is te merken dat ik ook daadwerkelijk gemist wordt !

Voor halogeen verlichting geld in ieder geval dat je hittebestendig snoer moet gebruiken en de draaduiteinden moet voorzien van adereindhulzen.

Wat betreft de keuze 12 volt of 230 volt gaat mijn voorkeur uit naar 230.
De nadelen van 12 Volt spots vind ik dat :

1. Je niet hoeft te bedenken waar de trafo te plaatsen op een bereikbare plek waar voldoende koeling is om de trafo niet te warm te laten worden.
2. Als je veel lampen gebruikt op 1 trafo moet je met de dikte van de aders rekening houden.
3. Als je dimmers gebruikt moet je rekening houden wat voor soort je toepast.

Als de hoogte van je badkamer minder is dan 2.25m komt is het vaak alleen mogelijk om 12 volt halogeen spots toe te passen, dit in verband met de zone indeling die gelden in een "natte" ruimte
In alle andere gevallen zou ik kiezen voor 230 V spots

Halogeenverlichting en isolatie
Plaats geen halogeen verlichting in isolatie van welk soort dan ook, het risico van brand is te groot door de warmteontwikkeling, ook door een klein gedeelte isolatie weg te halen kan de warmte niet genoeg weg, haalt je een groter gedeelte van de isolatie weg dan kun je last krijgen van een koudebrug op die plek.

Officeel met je halogeenverlichting op 20 á 30 cm houden van het plafond, dat staat meestal op de verpakking van de lamp of het armatuur. Het hangt eigenlijk allemaal van de uitvoering en het vermogen af

Er bestaan (laagspannings-) spots, die een veel kleinere afstand nodig hebben, heel veel hoeven maar 5 cm erboven vrij te hebben.
Meestal gaat het dan om spots met een maximaal vermogen van 20 W.
Er zijn ook kokers te koop waar je de verlichting als het ware in monteerd, meestal te koop bij de betere lampenwinkels.

Qua verdeling van de verlichting kun je volgens mij voor advies beter terecht bij een lampenwinkel
Omdat halopgeen verlichting erg afhankelijk is van de hoogte waar de spotjes hangen en de stralingshoek van de spotjes. Op de plekken waar direct licht nodig is zoals bv . een aanrechtblad moeten de lichtbundels van de spotjes enigzins overlappen om zo het hele blad goed te verlichten.

Dit hangt dus af van de hoogte en van het type spotjes die je toepast.
  maandag 7 augustus 2006 @ 20:07:51 #21
154795 remcoharmsen
wannabee molenaar
pi_40583791
Wow, dat is nog eens behulpzaam, mooi dat je weer terug bent van je vakantie!

Ik zat zelf eigenlijk ook aan 230V te denken, maar ik zat nog even te kijken naar het verschil van vermogen t.o.v. de lichtopbrengst. Ik dacht dat bij 230V de verhouding slechter was, waardoor je of meer vermogen nodig hebt, of gewoon minder licht krijgt. Energietechnisch gezien dus minder gunstig. Daarnaast zijn de dingen die jij opnoemt zeker een voordeel voor de 230V uitvoeringen.

Ik heb van 't weekend spotjes gezien op 230V, met een minimale afstand van 10,5 cm. Dit stond echter wel op ieder doosje, dus ik weet niet hoe betrouwbaar dat was

En de badkamer, als het plafond op de normale hoogte (2,40) zit, mag ik dan gewoon 230V spotjes gebruiken? Of moet ik dan alsnog zo'n IP44 ding hebben? Liever dat ik dan in 't hele huis in 1 lijn kan uitvoeren, dat is veel eenvoudiger en overzichtelijker.

Ik denk dat het nieuwe plafond dus zo'n 10 cm onder de balken komt te hangen. Als ik er dan lampjes bij gebruik die ook de hitte naar beneden stralen, dan zou dat genoeg moeten zijn lijkt mij
Ik zit toch te denken aan meerdere spots met laag vermogen, zodat je meteen ook minder warmte ontwikkeling hebt. Liever 5x20 dan 3x50 watt.

Vonkenboer, wat is dan je mening over het dimmen van halogeenlampen? 230V lampen zijn makkelijker te dimmen, maar is het verstandig gezien de aard van halogeenlampen? Als het genoeg is om af en toe de lampen vol aan te zetten, zodat het glas weer schoon gebrand wordt, dan lijkt me dat wel kunnen. Ik ben echter niet van plan iedere 3 weken een nieuw lampje te moeten plaatsen, aangezien enkele lampjes op zo'n 3 a 4 meter hoog zullen hangen

Een bezoekje aan de betere lampenwinkel zal ik ook zeker inplannen, ook om nog extra info in te zamelen.
  Moderator maandag 7 augustus 2006 @ 21:30:25 #22
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_40587344
quote:
Op maandag 7 augustus 2006 20:07 schreef remcoharmsen het volgende:
Wow, dat is nog eens behulpzaam, mooi dat je weer terug bent van je vakantie!
Als we een week verder zijn, ben ik ook al weer aan het werk
quote:
Ik zat zelf eigenlijk ook aan 230V te denken, maar ik zat nog even te kijken naar het verschil van vermogen t.o.v. de lichtopbrengst. Ik dacht dat bij 230V de verhouding slechter was, waardoor je of meer vermogen nodig hebt, of gewoon minder licht krijgt. Energietechnisch gezien dus minder gunstig. Daarnaast zijn de dingen die jij opnoemt zeker een voordeel voor de 230V uitvoeringen.
Het lichtbeeld is anders maar de beleving verschilt een beetje per persoon, je oog bepaald dat
Ik zou kiezen voor 230 V verlichting, daar waar toegestaan en mogelijk is.
quote:
Ik heb van 't weekend spotjes gezien op 230V, met een minimale afstand van 10,5 cm. Dit stond echter wel op ieder doosje, dus ik weet niet hoe betrouwbaar dat was
Ik denk dat dat erg betrouwbaar is
quote:
En de badkamer, als het plafond op de normale hoogte (2,40) zit, mag ik dan gewoon 230V spotjes gebruiken? Of moet ik dan alsnog zo'n IP44 ding hebben? Liever dat ik dan in 't hele huis in 1 lijn kan uitvoeren, dat is veel eenvoudiger en overzichtelijker.
Indien jou badkamer een totale hoogte heeft van minder dan 250 cm dan moet je armaturen gebruiken die spatwaterdicht zijn (IP 44) en moet je een SELV keten hebben; dat wil zeggen een transformator met een lage spanning; 12 volt is dus een veilige spanning.

Je moet een veiligheidstrafo uit de klasse III gebruiken.
Herkenbaar aan een romeinse III of een wapen met daarin twee cirkels
En je moet de trafo plaatsen in zone 3 van de badkamer

Zoneindeling badkamer
quote:
Ik denk dat het nieuwe plafond dus zo'n 10 cm onder de balken komt te hangen. Als ik er dan lampjes bij gebruik die ook de hitte naar beneden stralen, dan zou dat genoeg moeten zijn lijkt mij
Ik zit toch te denken aan meerdere spots met laag vermogen, zodat je meteen ook minder warmte ontwikkeling hebt. Liever 5x20 dan 3x50 watt.
Ga naar een speciaalzaak of een installateur; ik durf zo van afstand niet te beweren dat dat voldoende of te weinig is
Allemaal afhankelijk van het soort armatuur en het soort lampje
quote:
Vonkenboer, wat is dan je mening over het dimmen van halogeenlampen? 230V lampen zijn makkelijker te dimmen, maar is het verstandig gezien de aard van halogeenlampen? Als het genoeg is om af en toe de lampen vol aan te zetten, zodat het glas weer schoon gebrand wordt, dan lijkt me dat wel kunnen. Ik ben echter niet van plan iedere 3 weken een nieuw lampje te moeten plaatsen, aangezien enkele lampjes op zo'n 3 a 4 meter hoog zullen hangen
Noem me maar gewoon Eddy of Vonkie
Ik hoor weinig over lampen die zwart worden bij langdurig dimmen maar het kan voorkomen dat een lamp zwart uitslaat vanwege de aard van halogeenlampen

Zelf ben ik van mening dat je beter kunt kiezen voor lampjes van een minder wattage ipv. 30 watt bijvoorbeeld 15 watt dan iedere keer met behulp van een dimmer die lampjes van een lichttoppbrengst van een lampje van 30 watt naar 15 watt te dimmen

Ik weet niet hoe belangrijk het aspect van dimmen voor jou is, maar halogeen verlichting is gewoon goed dimbaar; het is net hoe belangrijk jij het zelf vind
quote:
Een bezoekje aan de betere lampenwinkel zal ik ook zeker inplannen, ook om nog extra info in te zamelen.
Of je gaat naar de betere installateur in de buurt
  Moderator dinsdag 8 augustus 2006 @ 10:21:22 #24
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_40620013
Zou zeggen gebruik 220 volt spotjes deze heeft bijna de helft aan warmteontwikkeling dan de 12 volts spotjes , en ook voordelig in energie kosten .

De meesten weten dat nog niet ,maar er zijn al leds-spotjes , ziet er uit als een gewone spotlampje maar dan allemaal ledjes erin , voordeel langere levensduur, bijna geen warmte ontwikkeling .



Draden die onder de plafond worden gelegd moet je edratheen –tweelingsnoer( voor spotjes ) gebruiken, is wat duurder in aanschaf en deze is ook bestand tegen hoge temperatuur tot 110 graden Celsius.

Leds verbruiken tot 8 maal minder dan gewone klassieke verlichting (voor de zelfde lichtintensiteit ) Lager stroomverbruik vertaalt zich ook in een lagere elektriciteitsrekening .
Laat men 1000 watt klassieke 4 uur per dag branden , dan kost dat ongeveer ¤143.00 per jaar
Met ledverlichting wordt dit ¤18.00.


Hier een prachtige link . http://www.lampbank.nl/kk_301065.html gewoon rondkijken is de moeite waard.

Link http://www.lampbank.nl/kk_7300001.html

[ Bericht 1% gewijzigd door jeanm51 op 09-08-2006 10:02:27 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')