Het is wel echt nodig hoor. Meer dan de helft van onze leerlingen heeft LWOO, er komen heel wat leerlingen uit het speciaal onderwijs en er zit een groot deel tegen ZMOK aan.quote:Op woensdag 6 september 2006 22:06 schreef Silmarwen het volgende:
Leuke school zo met al die schorsingen
Ik kan wel omgaan met leerlingen met gedragsproblemen, maar lwoo lijkt mij dus echt niets he. Ik vind het heerlijk om vakinhoudelijk bezig te zijn en mijn kennis te delen. VWO en HAVO is echt meer mijn ding, maar ik zou wel op een school willen werken waar VMBO-T/HAVO/VWO gegeven wordt aan leerlingen met autisme, concentratieproblemen, thuisproblemen enzo, als ik maar wel mijn kennis echt kwijt kan.quote:Op woensdag 6 september 2006 22:20 schreef TheSilentEnigma het volgende:
[..]
Het is wel echt nodig hoor. Meer dan de helft van onze leerlingen heeft LWOO, er komen heel wat leerlingen uit het speciaal onderwijs en er zit een groot deel tegen ZMOK aan.
Bij ons is het juist de uitdaging om een manier te vinden om kennis over te dragen die ze interessant vinden. Vaak kunnen en weten ze meer dan je aanvankelijk verwacht. Laat je een LWOO-leerling uit een boek werken, dan heeft hij/zij het na 5 minuten wel weer gezien. De kunst is dus om met materiaal te komen wat ze een uitdaging vinden.quote:Op woensdag 6 september 2006 23:08 schreef Silmarwen het volgende:
Ik kan wel omgaan met leerlingen met gedragsproblemen, maar lwoo lijkt mij dus echt niets he. Ik vind het heerlijk om vakinhoudelijk bezig te zijn en mijn kennis te delen. VWO en HAVO is echt meer mijn ding, maar ik zou wel op een school willen werken waar VMBO-T/HAVO/VWO gegeven wordt aan leerlingen met autisme, concentratieproblemen, thuisproblemen enzo, als ik maar wel mijn kennis echt kwijt kan.
Het meerendeel heeft geen leerproblemen, maar is puur afgevloeid op gedragsproblematiek. Erg sneu, als je door je VWO-opleiding naar een VMBO-Basisopleiding wordt gestuurd.quote:Op donderdag 7 september 2006 09:04 schreef imago het volgende:
Ik zou het denk ik niet kunnen, les geven aan kinderen die zulke leerproblemen hebben. Zou het heel erg moeilijk vinden om me te verplaatsen in hun manier van denken. Tenminste, dat denk ik, ik zal het toch nooit in de praktijk ondervinden, tenzij ze opeens Grieks en Latijn willen leren
De uitdaging is dan ook de leerlingen er uit te plukken die veel intelligenter zijn dan de meeste mensen denken, en die een kaderdiploma laten halen met goede cijfers. Grote kans dat ze dan op MBO 4 verder kunnen, en dat het dan toch helemaal goed komt.quote:Op donderdag 7 september 2006 09:24 schreef teigan het volgende:
Dat vind ik soms wel jammer van het specialere onderwijs... Dat je daar nooit hoger kan komen dan VMBO, terwijl er echt mensen zijn die meer kunnen..
Er zijn er ook maar heel erg weinig en die hebben stuk voor stuk een lange wachtlijst. Er zijn natuurlijk genoeg slimme leerlingen met gedragsproblemen. Ik zou erg graag met zulke leerlingen werken, lijkt me echt enorm gaaf.quote:Op donderdag 7 september 2006 10:04 schreef teigan het volgende:
Ok, dat wist ik dan weer niet Silmarwen..
Ohja, dat bedoelde ik ook, kon even niet op het woord komenquote:Op donderdag 7 september 2006 09:23 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Het meerendeel heeft geen leerproblemen, maar is puur afgevloeid op gedragsproblematiek.
Als ik dat in mijn klassen zou zeggen, zouden ze me aankijken met een gezicht als een botsauto..quote:Op donderdag 7 september 2006 13:47 schreef Roellio het volgende:
Ik ga het morgen maar eens proberen:
"Als jullie weer je aantekeningenschrift vergeten woella woella".
Oh ja, veel rustiger (qua gevoel), wel heel druk. Leuk team, dus geen onderlinge strijd. Die mensen zien me nu al als collega, terwijl ik op mijn vorige stage 'de stagiaire' was.quote:Op vrijdag 8 september 2006 17:23 schreef thaleia het volgende:
Mooi bloempjuh! En waar je nu zit is het veel beter dus
Ik zag het ja, kwam daardoor op de website van BON. Ik kan me voor een heel groot deel wel vinden in hun standpunten, zelfs al snijd ik mezelf daarmee eigenlijk in de vingers. Ik ben er nog steeds van overtuigd dat er bevoegde docenten zijn die geen les kunnen geven en onbevoegden die het wel kunnen, maar vind wel dat die onbevoegden hun bevoegdheid moeten gaan halen.quote:Op vrijdag 8 september 2006 17:22 schreef thaleia het volgende:
Iemand de Marktplaats-actie al meegekregen?
Docenten bieden hun lesbevoegdheid te koop aan omdat ze er toch niks meer aan hebben.
Doet ze zelf eindexamen HAVO of geeft ze er les aan?quote:Op zaterdag 9 september 2006 10:15 schreef Silmarwen het volgende:
Mijn klasgenoot geeft betaald les en ze is nu net derde jaars tweede graads, maar ze doet ook eindexamen havo. Dat vind ik niet kunnen. Misschien mag je nog een tweede graads voor eindexamen havo/vwo (maatschappijleer dus ook) maar dan wel iemand met al geruime ervaring.
Het gaat snel hequote:Op dinsdag 12 september 2006 17:38 schreef leonieke het volgende:
Ik dacht al dat het heel rustig bleef in dit topic, was ik ff uit het oog verloren dat er al een nieuw topic is
Ja, zeker als ze net pauze gehad hebben. Ik laat ze altijd de eerste 5 minuten effe tot rust komen, effe babbeltje en zo.. wat flauwekul maken, en dan rustig en relaxt met de les beginnen. Tenzij er iets is gebeurd waar ze echt even over *moeten* praten. Anders blijven ze er toch de hele les over bezig. Niet kwaad bedoeld hoor, maar zo is het meestal wel. En als je zegt: NU GA IK GEWOON DOOR MET DE LES, dan wéét je toch gewoon dat het in hun koppies doorgaat en dan kun je lullen als Brugman Keukens, maar ze pikken het dan toch niet op.quote:Teigan, wat baba zegt, is juist hoor, er staan heel wat nuttige tips in (zeker omtrent het consequent zijn en niet constant aan hun hoofd te zeuren, laat ze soms ff uitrazen, ook in het begin van de les. Als je ze 50minuten laat 'werken' met hun hoofd vol andere zaken, krijg je ook niets gezien).
Het gros van mijn lessen geef ik ook les aan vmbo. Plus 2 klasjes 2 havo en een 3 gymnasium. Maar ik moet eerlijk zeggen: hoewel het toch iets pittiger is dan een 2 havo (twee vingers in de neus), haal ik toch meer voldoening uit mijn vmbo-klassen. Of het het feit is dat ze jou echt "nodig" hebben, ik weet niet wat het is...quote:Ik geef praktisch fulltime les aan klassen van dit niveau en soms heb ik het ook nog moeilijk.
Dat is iets waar ik ook de laatste jaren achter ben gekomen. Toen ik pas begon, 5 jaar geleden, gaf ik veel straf als iets me niet zinde of als iemand vervelend was. Nu ga ik gewoon even met die leerling de gang op en praat effe met hem. Dan vraag ik rustig wat er aan de hand was, waarom hij zo reageerde en of ik misschien iets fout deed. Met straffen haal je de oorzaak van het gedrag namelijk niet weg. En meestal kunnen ze je ook precies uitleggen waarom ze zich zo gedroegen. Tenzij je écht zo'n stijfkoppig figuur er tussen hebt zitten.quote:Ik heb het geluk gehad dat de moeilijkste jongen van de klas na het eerste uur als laatste de klas uitging. Ik heb hem nog ff gesproken en gezegd dat ik hoop dat we volgend uur een nieuwe start kunnen nemen. Het heeft gelukkig geholpen, want de laatste 3 uur vielen al beter mee (ook al was het nog geen echt succes te noemen hoor).
Kan ik me heel goed voorstellen hoor. Ik zou mijn eerste jaar op het VMBO voor geen goud meer over willen doen.quote:Op dinsdag 12 september 2006 18:02 schreef teigan het volgende:
Ik hoor ook wel van collega's dat zij de eerste lessen VMBO ook moeite hebben, ook al hebben ze zoveel ervaring, maar het viel me even zo vies tegen...
Ook die gedachte had ik destijds. Is dít het nou? Maar als je eenmaal door die periode heen bent, zul je merken dat het erg leuk is. Want vergeet niet, de leerlingen moeten jou ook leren kennen he. En als ze je eenmaal geaccepteerd hebben, dat is een wereld van verschil. Ik kan nu flauwekul maken met die leerlingen, maar ze letten ook goed op de les. Als ze problemen met iets hebben, komen ze naar me toe. Af en toe leg ik wel eens een leerling in de houtgreep, wanneer hij wat te druk is,. en dan gaan we weer verder. Gun het wat tijd. Ik weet dat het moeilijk is. Ik had die eerste periode ook zoiets van:quote:Ik zie het gewoon even echt helemaal niet meer zitten, en ik wilde dit zo graag...
quote:Op dinsdag 12 september 2006 21:11 schreef thaleia het volgende:
Wisten jullie dit al?
"Daarnaast ontvangen ze een eenmalige bonus van 200 euro. Dat bedrag wordt uitgekeerd op 5 oktober 2006, de internationale dag van de leraar." bron
Is blijkbaar al een jaar bekend, maar ik volg die dingen allemaal niet zo en hoorde het vandaag pas op het werk
Neem die baan aan en stap over op de deeltijdvariant zou ik zeggen.quote:Op dinsdag 12 september 2006 22:27 schreef bloempjuh het volgende:
Op mijn stageschool is een vacature voor een docent Zakelijke Communicatie, het vak dat ik nu geef. Heel leuk!
Waarom in ***snaam NU? Kan onmogelijk een baan aannemen, zit in mijn derde jaar van de lerarenopleiding, heb het vreselijk druk en moet nog zoveel leren..
Dat hebben wij héél veel. Tijdens de vergadering van gisteren werd ons bijvoorbeeld ten strengste verboden om met een adressenlijst waarop de naam + adres van een bepaalde leerling op staat open en bloot rond te lopen. Want als vader achter het adres komt, of weet dat de leerling bij ons op school zit, vallen er doden.....quote:Op woensdag 13 september 2006 18:03 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Vandaag een proefwerk gegeven. Ik miste een leerling. Twee minuten voor het einde van de les komt hij binnen. Vrolijk vraag ik hem waar hij vandaan komt. "Dat vertel ik u zo wel", klinkt het teneergeslagen. Enfin, klas ruimt op en vertrekt. Leerling blijft achter en vertelt waarom hij te laat was. Zo'n klote thuissituatie had ik nog nooit meegemaakt. Later praatte ik met een kennis en het bleek dat het bij die jongen al zijn hele leven zo ging. Heb er nog steeds een klote gevoel over. Ik trek me zoiets te zeer aan.
Da's inderdaad kut...quote:Op donderdag 14 september 2006 19:31 schreef Silmarwen het volgende:
Ik heb vandaag een enorm kut bericht gehad. Ik heb al sinds juni rugproblemen en sinds mijn stage is het erger geworden (gevoelloosheid in mijn been, pijn, kramp, tintelingen, krachtsverlies). Het lijkt er nu op dat ik misschien een hernia heb. In ieder geval heb ik het advies gehad te stoppen met mijn stage. Ik heb al contact gezocht met mijn mentor en het decanaat (moet volgende week afspraak maken met neuroloog) over hoe en wat en ga morgen maar contact opnemen met mijn stage. Dit betekent zeer waarschijnlijk een studievertraging van een jaar.
Wat een kut bericht idd Silmarwenquote:Op donderdag 14 september 2006 19:31 schreef Silmarwen het volgende:
Ik heb vandaag een enorm kut bericht gehad. Ik heb al sinds juni rugproblemen en sinds mijn stage is het erger geworden (gevoelloosheid in mijn been, pijn, kramp, tintelingen, krachtsverlies). Het lijkt er nu op dat ik misschien een hernia heb. In ieder geval heb ik het advies gehad te stoppen met mijn stage. Ik heb al contact gezocht met mijn mentor en het decanaat (moet volgende week afspraak maken met neuroloog) over hoe en wat en ga morgen maar contact opnemen met mijn stage. Dit betekent zeer waarschijnlijk een studievertraging van een jaar.
't Is herkenbaar. Zoals ik al in een eerdere post schreef: mijn eerste jaar (dat was een LIO-stage cq. vervanging) zou ik nooit meer over willen doen. Pittig, duizend-en-een ervaringen die op je af komen, je moet je weg nog vinden, je moet de school leren kennen met haar miljoenen regels en gebruiken, je lessen gaan soms ook nog niet helemaal zoals je ze wil, je moet de leerlingen leren kennen, etc. etc... Maar gewoon doorzetten.quote:Op donderdag 14 september 2006 18:24 schreef teigan het volgende:
Vraagje, hoe was jullie LIO jaar, en hoe gingen jullie eerste weken?
Ik vind het best wel heel zwaar, ik weet op dit moment niet of ik nou zo gestressed ben of ziek, maar ik krijg geen hap door mijn keel.
Ik vind het gewoon zo moeilijk nu... Ik heb dinsdag pas weer lessen, dus een paar dagen vrij om aan opdrachten van de opleiding enzo te werken... Maar ik loop hier alleen maar te stressen en te huilen..quote:Op donderdag 14 september 2006 22:48 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Dat is wel erg klote, Silmarwen.. Hopelijk kun je weer snel aan het werk.
[..]
't Is herkenbaar. Zoals ik al in een eerdere post schreef: mijn eerste jaar (dat was een LIO-stage cq. vervanging) zou ik nooit meer over willen doen. Pittig, duizend-en-een ervaringen die op je af komen, je moet je weg nog vinden, je moet de school leren kennen met haar miljoenen regels en gebruiken, je lessen gaan soms ook nog niet helemaal zoals je ze wil, je moet de leerlingen leren kennen, etc. etc... Maar gewoon doorzetten.
Wat gebeurt er dan? Zijn de leerlingen vervelend? Krijg je ze niet aan het werk? Zijn ze ongemotiveerd? Hele hoop dingen kunnen natuurlijk in zo'n 3VMBO klas afspelen he. Kan ook aan het tijdstip van de dag liggen. Als je het zevende uur les moet geven aan 3VMBO, dan zijn we al half met hun gedachten ergens anders.quote:Op vrijdag 15 september 2006 11:17 schreef teigan het volgende:
Ik vind het gewoon zo moeilijk nu... Ik heb dinsdag pas weer lessen, dus een paar dagen vrij om aan opdrachten van de opleiding enzo te werken... Maar ik loop hier alleen maar te stressen en te huilen..
Ik vind het lesgeven echt wel leuk, maar dit valt me even zo enorm zwaar tegen. Ik twijfel aan mijn kunnen, of ik ooit die opdrachten voor de opleiding wel kan doen, of de leerlingen ooit wat beter hanteerbaarder worden en of ik deze richting wel had moeten kiezen..
Helemaal mee eens. Ik zou niet anders meer willenquote:Op vrijdag 15 september 2006 22:25 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Je bent nieuw, dus je moet je bewijzen. Je bent jong, dus je sporen moet je nog behalen. Je bent vrouw, dit kan ook tegen je werken.
Echter.....
Als je eenmaal de smaak te pakken hebt en je hebt een bepaalde band met deze leerlingen, zul je merken dat het een heel bijzondere doelgroep is.
Die leerling was vandaag toevallig even op school. We praatten wat, en opeens zei hij: "Er waren maar twee leraren op school waar ik respect voor had, dat was u, en mevrouw X. Ik liet het niet altijd merken, maar ik had het toch, weet u". Toen had ik wel even zoiets van...quote:Op dinsdag 12 september 2006 22:20 schreef ik het volgende:
Ik heb vier jaar lang een leerling gehad, die voortdurend de kont tegen de krib gooide, echt een eikel eerste klas. Zat meer op het kantoortje bij de afdelingsleider dan wat anders. Maar ik had zoiets van - waarom gedraagt hij zich zo? Wat is daar gaande in zijn hoofd? En opeens, vlak voor het eindexamen, had ik weer eens een gesprek met hem, en kwam opeens alles er uit. Vanaf dat moment ging het tussen ons stukken beter. Hij had iemand gevonden die hem eindelijk begreep, wat vier jaar lang niet gebeurd was. Sindsdien fascineren echte "etters" me. Maar dat effe terzijde).
Tja, voor jou is het leuk, maar ik vind het echt een belachelijke instelling dat zo'n leerling geen respect op kan brengen voor z'n andere docenten.quote:Op maandag 25 september 2006 18:30 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Die leerling was vandaag toevallig even op school. We praatten wat, en opeens zei hij: "Er waren maar twee leraren op school waar ik respect voor had, dat was u, en mevrouw X. Ik liet het niet altijd merken, maar ik had het toch, weet u". Toen had ik wel even zoiets van...
Ik neem aan dat je niet nummertje 16 bedoeltquote:Op donderdag 28 september 2006 07:48 schreef LuQas het volgende:
classici in dit topic weten ongetwijfeld om welke gedichten het gaat
Dat zal het denk ik zijn geweest ja. Was een pagina-grote advertentie met een verhaal dat je nooit een leraar metaalbewerking tegen kwam bij de grootste Nederlanders aller tijden, en dat de juffrouw van groep 3 je liet realiseren dat blablabla... Vond het wel een mooi stuk, en het eindigde met: "de leraar die écht wat voor je betekent heeft, díe vergeet je nooit".quote:Op donderdag 5 oktober 2006 19:40 schreef Roellio het volgende:
Ik vond het stukje achterop de Volkskrant van vandaag wel ok.
Bedoelde je dat, Baba?
Mijn begeleider had het vanmorgen ook over die advertentie ja, ik vind het wel jammer dat ik hem niet gezien hebquote:Op donderdag 5 oktober 2006 21:24 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Dat zal het denk ik zijn geweest ja. Was een pagina-grote advertentie met een verhaal dat je nooit een leraar metaalbewerking tegen kwam bij de grootste Nederlanders aller tijden, en dat de juffrouw van groep 3 je liet realiseren dat blablabla... Vond het wel een mooi stuk, en het eindigde met: "de leraar die écht wat voor je betekent heeft, díe vergeet je nooit".
Wij hadden vandaag een 40-minutenrooster en daarna 3 uur vergaderingen. Nee, daar word je vrolijk van, wil je zeggen..
Wat dat betreft vind ik het aan de ene kant wel jammer dat ik nooit stage gelopen heb op een MBO. Leek me ook wel es leuk om daar te gaan kijken, zodat ik ook een beetje weet waar de leerlingen na hun slagen terecht komen. Maar ja, de leerlingen waar ik nog contact mee heb, vertellen me ook al een hoop, dus een klein beetje blijf ik nog wel op de hoogte.quote:Op donderdag 5 oktober 2006 18:15 schreef bloempjuh het volgende:Ik houd van mijn klasjes.. MBO rocks echt!
Of het staat op de directiekamer...quote:Op donderdag 5 oktober 2006 19:50 schreef imago het volgende:
Pfff, wij kregen helemaal niks. Vorig jaar taart, dit jaar waren ze het vergeten blijkbaar.
Nou, het lijkt wel erg op VMBO, maar dan met het verschil dat studenten echt op hun geweten en verantwoordelijkheid aangesproken kunnen worden. En het kost weinig voorbereiding. Omdat je geen 50 minuten hoeft vol te lullen kun je veel vrijer met je uren omspringen.quote:Op donderdag 5 oktober 2006 21:39 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Wat dat betreft vind ik het aan de ene kant wel jammer dat ik nooit stage gelopen heb op een MBO. Leek me ook wel es leuk om daar te gaan kijken, zodat ik ook een beetje weet waar de leerlingen na hun slagen terecht komen. Maar ja, de leerlingen waar ik nog contact mee heb, vertellen me ook al een hoop, dus een klein beetje blijf ik nog wel op de hoogte.
Ach, als ik echt in een pissige bui was, had ik gezegd: "Zullen we nu dan maar vast afscheid nemen?" en dan het lokaal uitgeflikkerd.quote:Op donderdag 12 oktober 2006 20:28 schreef teigan het volgende:
Vandaag kwam een van mijn leerlingen de klas binnen met de mededeling dat ze vanaf maandag op een andere school begint..Nou zit ze niet zo lekker in haar vel, en heeft ze dus de rest van de les geprobeerd mij persoonlijk te raken met rotopmerkingen..
Hahaha, ik meest even hardop grinniken.quote:Op donderdag 12 oktober 2006 21:21 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Ach, als ik echt in een pissige bui was, had ik gezegd: "Zullen we nu dan maar vast afscheid nemen?" en dan het lokaal uitgeflikkerd.
Ik doe ook een educatieve master, en ik merk het verschil eigenlijk niet zo. De mensen waarmee ik in de groep zit zijn deels al ervaren, deels net zoals ik gelijk vanuit de studie doorgestroomt, en je hebt nog wat zij instromers. Iedereen loopt die eerste weken toch tegen het ordeprobleem aan, als je nieuw bent op een school, dan testen ze je sowieso uit. Het plannen van lessen en dergelijke zal misschien iets makkelijker gaan, maar het feit dat je al stages hebt gedaan betekend niet dat je een goede docent bent in mijn ogen.quote:Op donderdag 12 oktober 2006 21:57 schreef Razztwizzle het volgende:
Hey, een lerarentopic, leuk! Ik ben in september begonnen aan de educatieve master Engels in Utrecht, wat dus in principe 1 jaar "gewoon Engels" (college, scriptie, etc) is en 1 jaar stages en lesgeven. Het eerste jaar, waar ik nu dus in zit, focust met vakken over tweedetaalverwerving en onderwijstheorie wel op het onderwijs, maar er zijn dus ook literatuur en vertaalvakken te kiezen.
Het doodenge hieraan vind ik dat ik dus bij hbo-ers in een groep zit die al 4 jaar lang stages hebben gedaan, en voor wie de stages volgend jaar dus in principe een eitje moeten zijn.. en ik kom daar als theoretisch-universiteits-studente aanzetten straks in het tweede jaar zonder enige ervaring en moet in 1 jaar het 'lesgeven' erin zien te krijgen. Hebben meer van jullie deze situatie meegemaakt? Het zou fijn zijn wat praktijkervaringen hierover te horen.
Op het moment ben ik wel bezig om bij een huiswerkinstituut hier in Hilversum scholieren te gaan begeleiden, ik krijg over 2 weken te horen of ze nog iemand voor Engels (maar desnoods ook Nederlands) nodig hebben.. dan bouw ik tenminste enige ervaring op.
En dit topic ga ik zeker in de gaten houden !
Dat is natuurlijk ook een optie. "Dan kan ik nog voor de laatste keer van je aanwezigheid genieten".quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 09:07 schreef teigan het volgende:
Baba-O-Riley, ik heb er wel over nagedacht, maar ik had het idee dat het dat juist was waar ze op uit was, dus ik heb haar lekker laten zitten....t.
Ach, dat kan gebeuren. Maar je hebt er een hoop truukjes voor om het wat te verminderen. Ik ga bijvoorbeeld vaak achter in de klas staan tijdens proefwerk. Dan zien de leerlingen niet waar ik ergens ben, met als gevolg dat ze ook niet durven te riskeren om links en rechts te gluren. Aan de andere kant heeft een opmerking als "Je hoeft het werk van je buurman niet na te kijken, XX, dat doe ik straks zelf wel" ook al effect.quote:Op dinsdag 17 oktober 2006 16:52 schreef teigan het volgende:
Zo, de laatste lessen voor de vakantie..
Vandaag gemerkt dat proefwerk geven ook een vak apart is.. Er gebeurd toch nog te veel waar ik geen zicht op heb, en dat is best vervelend.
Ja, ik ben ook zo iemand bij wie dit soort dingen rond blijft spoken.Mja, ik heb vaak het tegenovergestelde: ze droppen het vaak opeens uit het niets op mijn bord, zoals die leerling waar ik laatst over schreef, die ook niet verscheen bij het proefwerk. Met hem heb ik ondertussen al vaak gesproken en dat deed hem wel goed, zei hij.quote:Een jongen waar ik me al wat zorgen om maakte, daar had ik vandaag een afspraak mee gemaakt mbt. het proefwerk. En prompt komt hij bij mijn les weer niet opdagen... Later eens nagevraagd bij de regelkamer, en hij was een beetje spoorloos... Toen ik naar huis zou gaan zag ik hem ineens zitten op het plein, en hij kwam zo alleen over...Toch maar even op afgestapt dus, maar ik kreeg er niet veel uit..... Dat blijft toch wel weer even rondspoken in mijn hoofd dan..
Ik merk bij ons ook een beetje een broeierige sfeer. Volgens mij is het goed dat we afgelopen week effe herstvakantie hebben gehad. Maar dan nog knalde het de week daarvoor. Ik weet niet waar dit vandaan komt, maar ik heb het idee dat onderhuids van alles aan het borrelen is. Merk vooral dat enkele praktijkdocenten steeds zitten te knotteren, dat daardoor hun mentorklassen niet meer marcheren ("meneer, daar worden we toch alleen maar uitgescholden") en allerlei rare straffen gaan bedenken (spullen vergeten, 4 x een uur komen in halen op het moment dat de leerlingen andere lessen hebben. "Wat boeit mij die les?"). Heel vreemd allemaal... Die praktijkdocenten zijn absolute vaklui op hun gebied, maar aan pedagogische kennis ontbreekt het nog al eens, en dat wordt weer pijnlijk duidelijk.. Maar dat is niet het enige, heb ik zo het idee... Enthousiaste collega's hoor ik meer dan eens uit roepen: "Wat is het toch een KUT SCHOOL geworden".. Hoe het kan.. geen idee.quote:Op donderdag 19 oktober 2006 18:57 schreef thaleia het volgende:Maar er zijn nogal wat vervelende dingen gaande op school, veel conflicten, veel onvrede in de wandelgangen, collega's die er daardoor flink doorheen zitten. Zo'n sfeer vind ik toch echt vervelend.
En je bent zeker dat je niet op mijn school werkt?quote:Op donderdag 19 oktober 2006 19:41 schreef thaleia het volgende:
Bij ons zijn het vooral beslissingen van hogerhand die geen/nauwelijks draagvlak hebben op de werkvloer, en slecht worden gecommuniceerd. Hier broeit het dus ook. Collega zei gisteren nog dat hij verwacht dat de bom binnenkort eens goed barst. Kan wat mij betreft niet vroeg genoeg gebeuren, als dat betekent dat dingen worden opgelost/uitgepraat en we weer prettiger verder kunnen.
Ik wilde nét hetzelfde zeggen.. Ik merk dat de communicatie op school ook gewoon NUL is.quote:Op donderdag 19 oktober 2006 20:06 schreef leonieke het volgende:
[..]
En je bent zeker dat je niet op mijn school werkt?
Ik besta in de herfstvakantie niet voor collega's, ouders of leerlingen, of beter gezegd: niet voor diegenen die met gezeik komen. Een aardige collega of een welwillende leerling die in de vakantie wat wil bijwerken, die mogen bellen/mailen. Voor de rest neem ik niet op en blijft de mail onbeantwoordquote:Op donderdag 19 oktober 2006 20:06 schreef leonieke het volgende:
Nog één week en dan hebben we een week herfstvakantie (waarop ik weer op een hoop gezeur en telefoons en mails kan rekenen van collega's).
Het probleem is dat ik het nieuwe communicatiesysteem moet beheren en dat alle leerkrachten hun jaarplannen via dat systeem (online dus) moeten indienen tegen de maandag na de herfstvakantie en dat het de eerste keer is dat ze dat moeten doen. En de directie wil niet ingaan op mijn vraag om dat een paar dagen uit te stellen zodat ik ook een aangenamere herfstvakantie zou hebbenquote:Op donderdag 19 oktober 2006 20:38 schreef thaleia het volgende:
[..]
Ik besta in de herfstvakantie niet voor collega's, ouders of leerlingen, of beter gezegd: niet voor diegenen die met gezeik komen. Een aardige collega of een welwillende leerling die in de vakantie wat wil bijwerken, die mogen bellen/mailen. Voor de rest neem ik niet op en blijft de mail onbeantwoord
Het probleem zit hem bij ons voor een groot deel bij de directie die niet openstaat voor een gesprek. De leerlingenbegeleider heeft zelfs al stappen ondernomen om eens een gesprek met haar te voeren, maar zij vindt dat wij (het personeel dus) overdrijven en onze privé maar moeten thuis laten en niet moeten zeuren.quote:Op donderdag 19 oktober 2006 20:07 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Ik wilde nét hetzelfde zeggen.. Ik merk dat de communicatie op school ook gewoon NUL is.
Nee, want zij vindt dat het 'gewoon' bij mijn job hoort. Het feit dat ik dit vorig schooljaar van eind april tot eind juni allemaal heb opgestart zonder dat ik er voor betaald werd of zonder dat ik er uren voor kreeg, is ze blijkbaar vergeten.quote:Op donderdag 19 oktober 2006 20:50 schreef thaleia het volgende:
Bij ons heeft de roostermaker in de loop van het schooljaar altijd wat extra vakantie, omdat hij in de zomer zo hard aan het werk is. Is er geen manier om die dagen later een keer op te nemen misschien?
Vakantie is vakantie hoor, als je je probleem specifiek bij de directie hebt aangekaart en ze doen er niks mee, dan konden ze er van mij in stikken, dan ging die PC in de vakantie niet aanquote:Op donderdag 19 oktober 2006 20:47 schreef leonieke het volgende:
En de directie wil niet ingaan op mijn vraag om dat een paar dagen uit te stellen zodat ik ook een aangenamere herfstvakantie zou hebben
Probleem is dat ik heel de herfstvakantie dus ga moeten werken aan mijn jaarplannen en het ook niet over mijn hart ga krijgen om mijn collega's niet te helpenquote:Op donderdag 19 oktober 2006 20:54 schreef imago het volgende:
[..]
Vakantie is vakantie hoor, als je je probleem specifiek bij de directie hebt aangekaart en ze doen er niks mee, dan konden ze er van mij in stikken, dan ging die PC in de vakantie niet aan
Mij heeft de directie al een job aangeboden als TAC voor binnen een aantal jaar. Heeft ze vorig jaar heel mijn toekomst op de school eens voorgelegd en ik maak deel uit van het GOK-team (eigenlijk voor 3 jaar) maar op deze manier kan ik niet meer werken. Ik ben al twee keer 'ingestort' op het werk, het is genoeg geweestquote:Bij ons stond het vorig jaar op springen, en hoewel de schoolleiding het toen ein-de-lijk een beetje leek door te krijgen, zijn de effecten nog steeds merkbaar. Zo'n beetje alle jonge leraren waarop ze de komende jaren willen verderbouwen zijn op zoek naar een andere baan. En de collega's die net begonnen zijn en in hun naïviteit nog weinig merken van de conflicten, zullen het snel genoeg gaan zien en ook hun conclusies trekken.
Jezus het is toch ongelooflijk dat het OVERAL hetzelfde is Sprak een collega van mijn oude school, daar ook hetzelfde liedje. Zitten er nou overal van die incompetente managers, of KUNNEN ze de boel niet beter besturen omdat er veel te weinig geld is? Bij ons is ook een uittocht gaande van jonge veelbelovende mensen.quote:Op donderdag 19 oktober 2006 20:54 schreef imago het volgende:
Bij ons stond het vorig jaar op springen, en hoewel de schoolleiding het toen ein-de-lijk een beetje leek door te krijgen, zijn de effecten nog steeds merkbaar. Zo'n beetje alle jonge leraren waarop ze de komende jaren willen verderbouwen zijn op zoek naar een andere baan. En de collega's die net begonnen zijn en in hun naïviteit nog weinig merken van de conflicten, zullen het snel genoeg gaan zien en ook hun conclusies trekken.
Echt niet te doen hoe gelijklopend dit is, ook in België dusquote:Op donderdag 19 oktober 2006 21:38 schreef thaleia het volgende:
[..]
Jezus het is toch ongelooflijk dat het OVERAL hetzelfde is Sprak een collega van mijn oude school, daar ook hetzelfde liedje. Zitten er nou overal van die incompetente managers, of KUNNEN ze de boel niet beter besturen omdat er veel te weinig geld is? Bij ons is ook een uittocht gaande van jonge veelbelovende mensen.
Kan hele verhalen gaan ophangen, ga ik niet doen, maar de strekking is dat er m.i. heel veel totaal fout zit in het onderwijs. Gelukkig wordt dat gecompenseerd door fantastische collega's (in mijn ervaring over het algemeen veel toffere mensen dan in het bedrijfsleven, voor zover ik daar heb kunnen meekijken) en dito leerlingen en daar hou ik het voorlopig nog wel effe op uit, al ben ik ook wel een beetje aan het rondkijken naar iets anders hoor. Een nieuwe baan zou echter inhoudelijk minstens even leuk moeten zijn als dit, en dat soort banen zijn er niet zoveel
Hoi Laat vooral horen hoe het op je stage gaat, da's altijd wel leuk om te lezenquote:Op donderdag 19 oktober 2006 21:18 schreef miss-scofield het volgende:
Leuk en interessant topic!
Ik doe de Lerarenopleiding Nederlands en zit in mijn derde jaar!
Ik loop stage bij 1, 2 en 3 Tweetalig Havo klassen! Erg leuk!
Andere school. Ik wil het onderwijs niet opgeven na één slechte ervaring. Maar als het op de nieuwe school (ben al onder voorbehoud aangenomen) ook zo is (wat ik niet verwacht, ken de school al een beetje door stage in het verleden), dan vrees ik dat ik het onderwijs inderdaad de rug toe ga keren...quote:Op donderdag 19 oktober 2006 21:54 schreef leonieke het volgende:
En zoek je in een andere school of ga je weg uit het onderwijs?
Dankjewel. Ik zie er wel tegen op om mijn mentorklas te moeten vertellen dat ik wegga. Dat gaan ze niet leuk vinden denk ik...quote:Op donderdag 19 oktober 2006 21:58 schreef leonieke het volgende:
Ik hoop echt dat het zal meevallen voor jou TSE
Ik denk ook niet dat mijn leerlingen dit echt leuk zouden vinden, misschien een paar tussen die 140, maar ik denk dat het grootste deel zich toch wat slecht zou voelen.quote:Op donderdag 19 oktober 2006 22:00 schreef TheSilentEnigma het volgende:
[..]
Dankjewel. Ik zie er wel tegen op om mijn mentorklas te moeten vertellen dat ik wegga. Dat gaan ze niet leuk vinden denk ik...
"Ja jongens, we willen jullie graag meer betrekken bij de organisatie van de Romereis, zodat jullie het binnenkort kunnen overnemen. Wie wil de kar trekken?"quote:Op donderdag 19 oktober 2006 21:38 schreef thaleia het volgende:
Bij ons is ook een uittocht gaande van jonge veelbelovende mensen.
Dit had ik met een studiedagquote:Op donderdag 19 oktober 2006 22:03 schreef imago het volgende:
[..]
"Ja jongens, we willen jullie graag meer betrekken bij de organisatie van de Romereis, zodat jullie het binnenkort kunnen overnemen. Wie wil de kar trekken?"
En alle jonge mensen schuiven wat met hun papieren en kijken omhoog en mompelen een beetje in zichzelf. Romereis? Als het even kan wil ik tegen die tijd al weg zijn. Maar dat hoeft de schoolleiding nog niet te weten.
Met de ouders heb ik niet echt problemen. Meestal komen ze me complimenteren (nee, ik wil niet stoefen en ik ga helemaal niet beweren dat ik nooit tuchtproblemen heb ) maar het probleem bij de schoolleiding is bij ons dat je enkel geroepen wordt om onder je voeten te krijgen... Positieve zaken, nieuwe initiatieven, werken tot 22u en mails beantwoorden, tijdens het weekend collega's helpen, tijdens middagpauzes uitleg geven aan collega's, zelfs tijdens de herfstvakantie blijkbaar... Het is allemaal maar evident... Daar heb ik het moeilijk mee.quote:Er is zoveel mis met het onderwijssysteem en met de manier waarop scholen bestuurd worden. Daarbij komt dat je inzet gewoon niet erkend en gewaardeerd wordt (door schoolleiding, maar ook bijvoorbeeld door ouders), en dat knaagt ook.
Kun je dan zomaar opeens weggaan? Heb je dan geen termijn die je nog moet 'uitwerken'?quote:Op donderdag 19 oktober 2006 22:00 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Ik zie er wel tegen op om mijn mentorklas te moeten vertellen dat ik wegga. Dat gaan ze niet leuk vinden denk ik...
Nou, bij ons is het officieel "bottom-up" werken, dus vanuit kernteams wordt het beleid ingekleurd. Maar wat ik merk is dat bijna alles wat de kernteams aandragen, ofwel wordt afgekeurd, of zo wordt gedraaid dat de kernteams weer dansen naar de pijpen van de directie, dus meer "top-down". Dus zo kan de directie doen en laten wat ze wil, terwijl de teams denken dat ze inspraak hebben, "want we hebben de bottom-up approach, weten jullie nog?" Schijninspraak en steeds geconfronteerd worden met voldongen feiten.quote:Op donderdag 19 oktober 2006 22:03 schreef imago het volgende:
Er is zoveel mis met het onderwijssysteem en met de manier waarop scholen bestuurd worden.
Gelukkig heb ik bij ons het idee dat de ouders ons werk wel waarderen. Daar prijs ik me wel gelukkig mee.quote:Daarbij komt dat je inzet gewoon niet erkend en gewaardeerd wordt (door schoolleiding, maar ook bijvoorbeeld door ouders), en dat knaagt ook.
"Dat hoort er allemaal bij", zo'n dooddoener. Kan me voorstellen dat je het daar even helemaal mee gehad hebt. Bij ons is dat ook zo. Ik heb een keer gigantisch veel extra werk verricht op school, en heb daarnaast een lange periode lessen Nederlands gedraaid. Onze directeur wou me voor dat extra werk bedanken. "Wat kan ik je aanbieden? Een paar extra vrije dagen? Een waardebon?" Toen heb ik hem gezegd: "Ik wil gewoon eens van je horen dat ik het goed doe. Gewoon eens belangstelling tonen in wat ik doe". Had-ie niet verwacht. Drie weken later komt-ie opeens aan.. Heel geknutseld.. "Je weet toch dat ik tevreden over je ben he".quote:Op donderdag 19 oktober 2006 22:07 schreef leonieke het volgende:
Maar het probleem bij de schoolleiding is bij ons dat je enkel geroepen wordt om onder je voeten te krijgen... Positieve zaken, nieuwe initiatieven, werken tot 22u en mails beantwoorden, tijdens het weekend collega's helpen, tijdens middagpauzes uitleg geven aan collega's, zelfs tijdens de herfstvakantie blijkbaar... Het is allemaal maar evident... Daar heb ik het moeilijk mee.
Nee, uiteraard heb ik een opzegtermijn. Maar dan nog zullen ze de laatste paar maanden van het schooljaar een andere mentor krijgen.quote:Op donderdag 19 oktober 2006 22:25 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Kun je dan zomaar opeens weggaan? Heb je dan geen termijn die je nog moet 'uitwerken'?
Heb je even...?quote:Op vrijdag 20 oktober 2006 14:56 schreef thabit het volgende:
Een vraagje aan de middelbare-schoolleraren. Wat drijft jullie om daar les te gaan geven?
Nee, daar ben ik het niet mee eens. Tuurlijk heb je soms wel eens momenten dat je even in moet grijpen, maar het grootste gedeelte van mijn tijd ben ik wel kennis over aan het dragen, of de leerlingen bezig te laten zijn met de stof. (Kennis overdragen klinkt weer zo ouderwetsch ).quote:Ik kan tig redenen opnoemen om dat niet te doen namelijk.Je bent meer orde aan het houden dan je vakgebied aan het overdragen.
Kutpubers... ik zou mijn leerlingen geen 'kutpubers' willen noemen. Leuke, sociale, interessante persoonlijkheiden waar ik vaak plezier mee heb. Vakkennis is wel degelijk belangrijk, zeker nu je in "de vernieuwe onderbouw" (die tegen de tijd dat alles op rolletjes staat toch alwéér 'vernieuwd' is) zelf met je vakkennis projecten in elkaar moet gaan zetten.quote:Hierop verdergaand: het interesseert ze daar ook totaal geen donder hoeveel vakkennis je hebt, enkel hoe je met kutpubers omgaat.
Niet waar. Ik schrap alles wat me niet bevalt uit het boek en voeg daar eigen materiaal aan toe, dat de leerlingen wél interesseert. Eigen inbreng is dus zeker wél mogelijk. Als je zelf zo creatief bent als een kokosmat, tja, dan kan het misschien nog wel es tegenvallen, maar er zijn miljarden sites waar je ook nog leuke lesideeën uit kunt putten.quote:Je moet je per se aan de (vaak zeer slechte) lesstof van het boek houden en mag er nauwelijks een eigen inbreng aan geven.
Ben je überhaupt wel eens in een school geweest? De meeste van mijn collega's (laat zeggen 90%) zijn hartstikke aardig en gezellige mensen. Natuurlijk heb je stoïcijnse knotterpotten er tussen zitten, maar laat ze toch lekker in hun stoofpotje gaar koken. Ik heb geweldige mensen om me heen waar je ook nog eens over ándere dingen mee kunt kletsen dan over "die lastige 4 atheneum" of "dat slecht gemaakte grammatica proefwerk op Havo 2". Sterker nog, we hebben het zélden over dat soort dingen. Een dag is niet compleet als de docentenkamer niet een keer gigantisch op zijn grondvesten heeft gedanst van het gelach.quote:Veel van je collega's zijn dom en eigenwijs.
Exkoezie? Als iets fout is, is het echt wel fout he. En die "enorme stapels nakijkwerk", daar zorg je zelf voor. Als je alle proefwerken in één week of zelfs op één dag gaat plannen, dan heb je inderdaad een stapel papier waar je U tegen zegt. Het hoort er bij. Bij andere beroepen heb je ook stapels werk.quote:Enorme stapels nakijkwerk, waarbij je veel wat fout is helemaal niet fout mag rekenen.
Ligt er aan hoe jij jezelf op stelt. Ik heb het respect van mijn leerlingen, dus het laatste wat ze met me doen is me behandelen als een voetveeg.quote:Je wordt als voetveeg behandeld door zowel het schoolbestuur als de leerlingen.
En dat heb je niet bij andere beroepen wil je zeggen? Ja, je moet veel vergaderingen, zeker wanneer de rapporten er aan komen. Dat hoort er bij. Dan zit je maar eens een weekje te vergaderen met de herfst, kerstmis, pasen en overgang. Nou èn?quote:Enorme vergader- en overlegcultuur.
Nee.quote:Goed, het salaris is wel erg hoog, dat dan weer wel. Maar dat lijkt me toch niet de enige motivatie?
Hoe kom je aan deze vermeende kennis, als ik mag vragen? Het klinkt namelijk een beetje alsof je nog nooit les hebt gegeven.quote:Op vrijdag 20 oktober 2006 14:56 schreef thabit het volgende:
Een vraagje aan de middelbare-schoolleraren. Wat drijft jullie om daar les te gaan geven? Ik kan tig redenen opnoemen om dat niet te doen namelijk.Je bent meer orde aan het houden dan je vakgebied aan het overdragen. Hierop verdergaand: het interesseert ze daar ook totaal geen donder hoeveel vakkennis je hebt, enkel hoe je met kutpubers omgaat. Je moet je per se aan de (vaak zeer slechte) lesstof van het boek houden en mag er nauwelijks een eigen inbreng aan geven. Veel van je collega's zijn dom en eigenwijs. Deze persoonseigenschappen hoeven elk van beiden op zich niet slecht te zijn, de combinatie van de twee eigenschappen is dat zeker wel. Enorme stapels nakijkwerk, waarbij je veel wat fout is helemaal niet fout mag rekenen. Je wordt als voetveeg behandeld door zowel het schoolbestuur als de leerlingen. Enorme vergader- en overlegcultuur.
Goed, het salaris is wel erg hoog, dat dan weer wel. Maar dat lijkt me toch niet de enige motivatie?
Zelfs Flipje juicht erom!quote:Op vrijdag 20 oktober 2006 22:17 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Bedankt allemaal!
Goh, wat ga ik vrolijk en blij mijn herfstvakantie in.
Ik had nooit gezegd dat ik het ging zeggen, maar dit gevoel heb ik hier ookquote:Op vrijdag 20 oktober 2006 22:17 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Goh, wat ga ik vrolijk en blij mijn herfstvakantie in.
Succesquote:Op zondag 29 oktober 2006 20:04 schreef leonieke het volgende:
Een weekje herfstvakantie en hopelijk krijg ik deze week nieuws over mijn sollicitatie
Dat lijkt me ontzettend tof om te doen! Hoop dat je het voor elkaar krijgt.quote:Op zondag 29 oktober 2006 21:41 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Zit er over te denken om me aan te gaan melden voor de functie van vertrouwenspersoon. Had gehoord dat er wel behoefte was aan een jongere docent, aangezien er nog twee andere vertrouwenspersonen "op leeftijd" zijn. De zorgcoördinator zei al dat het echt iets voor mij zou zijn. Nu komen al veel leerlingen naar me toe met hun problemen, dus eigenlijk *zou* het maar een formaliteit hoeven te zijn - en wat uren er voor. Zou fijn zijn. We zien wel.
Dit zou voor een deel mijn nieuwe functie zijn, alleen dan met het verschil dat het in het hoger onderwijs zou zijn Maar ik moet nog steeds wachten op officieel berichtquote:Op zondag 29 oktober 2006 21:41 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Zit er over te denken om me aan te gaan melden voor de functie van vertrouwenspersoon. Had gehoord dat er wel behoefte was aan een jongere docent, aangezien er nog twee andere vertrouwenspersonen "op leeftijd" zijn. De zorgcoördinator zei al dat het echt iets voor mij zou zijn. Nu komen al veel leerlingen naar me toe met hun problemen, dus eigenlijk *zou* het maar een formaliteit hoeven te zijn - en wat uren er voor. Zou fijn zijn. We zien wel.
Mja het is een fulltime-opdracht (5 dagen van 9 to 5): studenten- en trajectbegeleiding.quote:Op zondag 29 oktober 2006 22:34 schreef thaleia het volgende:
Bewaak trouwens wel je grenzen als je dat gaat doen, de vertrouwenspersonen op onze school moeten ontzettend vechten voor hun uren. Ze krijgen er veel te weinig per week, maar willen dan natuurlijk ook weer niet een leerling met een acuut probleem lang laten wachten en komen zo steeds in de knel. Ze worden er wel steeds beter in om keihard op hun strepen te gaan staan gelukkig, en dat werpt z'n vruchten af.
We zullen wel zien he. Want weet je wat het is, eigenlijk ben ik nu al veel dingen aan het doen die een vertrouwenspersoon doet. Ik praat nu al veel met leerlingen en ben bezig met allerlei problematieken zoals automutilatie en zo, dus ik dacht eigenlijk: als ik tóch al dat werk al doe, dan kunnen ze me daar ook net zo goed wat uren voor geven.quote:Op zondag 29 oktober 2006 22:26 schreef thaleia het volgende:
Dat lijkt me ontzettend tof om te doen! Hoop dat je het voor elkaar krijgt.
Wat is er gebeurd? Ik zal waarschijnlijk iets missen of vergeten zijn, maar ik weet niet zo goed wat je bedoelt.quote:Op dinsdag 31 oktober 2006 13:41 schreef teigan het volgende:
Bahbahbah, ik ben gewoon veels te lief, iemand enig idee wat ik eraan kan doen?
Ik laat teveel over mij heen lopen, en dan neem je je zo voor om het anders te doen na de vakantie, en dan gaat het gelijk ook alweer mis...
Sorry, ik baal er ff flink van..
Als de leerlingen bij mij een taak moeten indienen, spreken we altijd samen de einddatum af (uiteraard moet het wel binnen de perken blijven en niet 'ergens tijden het tweede trimester' ofzo). De leerlingen weten wel dat ALS die datum gekomen is, dat ik alles binnen moet hebben. Heb ik iets niet op tijd verliezen ze serieus wat punten (meestal de helft).quote:Op dinsdag 31 oktober 2006 18:26 schreef teigan het volgende:
Het is meer dat ik soms het gevoel heb dat ik mijn grenzen teveel op laat rekken door leerlingen..
Toch iets te lang met deadlines blijven schuiven, en erom stressen als ik verslagen nog niet binnenheb. Ik zou bij wijze van spreken het verslag voor ze willen schrijven, ipv de verantwoordelijkheid bij hun te leggen...
Tijdens de eerste les na de vakantie moet iedereen natuurlijk terug op zijn/haar plooi komen. Ik heb het als leerkracht al moeilijk om me terug 100% te geven tijdens die eerste les na de vakantie, dus ik kan me van de leerlingen ook wel iets voorstellen. Uiteraard is dat niet leuk om mee te maken als de leerlingen op zo'n dag niet willen meewerken of heel luidruchtig zijn, maar ik probeer dat altijd wat in de juiste context te plaatsen.quote:En mijn eerste les na de vakantie liep niet zoals hij had moeten lopen voor mijn gevoel. Wat externe factoren die tegenzaten, en een hele drukke klas...
Ik zag het even niet meer zo zitten, maar een gesprek met mijn coach heeft wel geholpen gelukkig..
Iedereen heeft wel zo zijn inzinkingen. "Even slikken en weer doorgaan", zoals de beroemde filosoof M. Borsato al eens zei.quote:Op dinsdag 31 oktober 2006 18:26 schreef teigan het volgende:
En mijn eerste les na de vakantie liep niet zoals hij had moeten lopen voor mijn gevoel. Wat externe factoren die tegenzaten, en een hele drukke klas...
Ik zag het even niet meer zo zitten, maar een gesprek met mijn coach heeft wel geholpen gelukkig..
Ik merk het vooral als het weer om slaat. Vandaag ook.. dan hangt er storm in de lucht.. en dat merk je meteen aan de kinderen.quote:Op dinsdag 31 oktober 2006 19:00 schreef leonieke het volgende:
Tijdens de eerste les na de vakantie moet iedereen natuurlijk terug op zijn/haar plooi komen. Ik heb het als leerkracht al moeilijk om me terug 100% te geven tijdens die eerste les na de vakantie, dus ik kan me van de leerlingen ook wel iets voorstellen. Uiteraard is dat niet leuk om mee te maken als de leerlingen op zo'n dag niet willen meewerken of heel luidruchtig zijn, maar ik probeer dat altijd wat in de juiste context te plaatsen.
Ja, ik heb zelf ook even een moment van bezinning nu, zal ik het zo maar even noemen. Ben me af aan het vragen of ik echt nog alleen grotendeels vmbo wil draaien. Ik realiseer me dat het, ondanks dat het leuk is, toch vrij heavy is en dan zie ik mijn 2havo-klassen en dan denk ik: da's toch ook leuk? Waarom zou ik me weer "opofferen" en de kastanjes uit het vuur halen op 3 en 4 vmbo, terwijl ik ook net zo fijn "relaxed" klasjes zoals 2 / 3 havo zou kunnen doen? Zo kan ik ook lekker mijn pensioentje halen. Ik zie het aan collega's: geven alleen maar les aan brugklasjes havo/atheneum en af en toe een 2 atheneum of zo. Dan denk ik bij mezelf: je hebt het ook te relaxed gewoon. En ik zit me dan weer de moeite te doen om 4 vmbo bezig te houden. Maar goed, aan de ene kant heb ik er zelf voor gekozen en ergens wil ik het ook wel blijven doen, maar aan de andere kant heb ik zoiets van: hoe lang kán ik dit nog....quote:En dat even niet meer zien zitten, ik denk dat elke leerkracht dat (regelmatig) eens tegenkomt.
Ik veronderstel dat je vmbo kunt vergelijken met beroepsonderwijs in België en havo/atheneum met algemeen secundair onderwijs en in dit geval begrijp ik jouw situatie helemaal.quote:Op dinsdag 31 oktober 2006 21:34 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ja, ik heb zelf ook even een moment van bezinning nu, zal ik het zo maar even noemen. Ben me af aan het vragen of ik echt nog alleen grotendeels vmbo wil draaien. Ik realiseer me dat het, ondanks dat het leuk is, toch vrij heavy is en dan zie ik mijn 2havo-klassen en dan denk ik: da's toch ook leuk? Waarom zou ik me weer "opofferen" en de kastanjes uit het vuur halen op 3 en 4 vmbo, terwijl ik ook net zo fijn "relaxed" klasjes zoals 2 / 3 havo zou kunnen doen? Zo kan ik ook lekker mijn pensioentje halen. Ik zie het aan collega's: geven alleen maar les aan brugklasjes havo/atheneum en af en toe een 2 atheneum of zo. Dan denk ik bij mezelf: je hebt het ook te relaxed gewoon. En ik zit me dan weer de moeite te doen om 4 vmbo bezig te houden. Maar goed, aan de ene kant heb ik er zelf voor gekozen en ergens wil ik het ook wel blijven doen, maar aan de andere kant heb ik zoiets van: hoe lang kán ik dit nog....
Zoiets ja. Ik Ik geef nu 8 lessen op havo/gymnasium, en de rest, 17 lessen, in het vmbo. Ik heb dus wel iets van variatie, maar merk nu dat die bovenbouw vmbo me opeens niet meer zo 'trekt'. Weet niet hoe het komt, ik was normaal gesproken altijd de 'vmbo-man'.quote:Op dinsdag 31 oktober 2006 21:45 schreef leonieke het volgende:
Ik veronderstel dat je vmbo kunt vergelijken met beroepsonderwijs in België en havo/atheneum met algemeen secundair onderwijs en in dit geval begrijp ik jouw situatie helemaal.
Ik geef zelf fulltime les in het beroepsonderwijs en het put een mens echt uit.
Precies. Vanmiddag zat ik in mijn lokaal na de laatste les, en dan krijg je opeens zo'n inzinking en dan gaan al die dingen door je hoofd malen. Was nog niet eens zo zeer omdat de kinderen wat drukker waren, maar een combinatie van factoren. Dan zit je echt te denken van - wíl ik dit nog wel? En dan zie je opeens een leerling effe zijn hoofd om de deur steken en zeggen: "Hey meneer, u heeft wel een rustige klas, zeg"... en dan heb je weer zoiets van: "ja, ik wil het best...", maar goed.. Begint een beetje teveel energie van me te vergen, geloof ik.quote:Constant trucjes moeten vinden om ze te boeien, ze aub geen kwartier alleen laten werken want dan loopt het uit de hand, elke les moeten 'zagen' omdat ze hun boeken of schoolagenda niet bij hebben of omdat ze hun taak niet afgewerkt hebben, of omdat ze weer eens niet gestudeerd hebben voor een toets.
Hm.. weet niet, ik kan met die 2 HAVO ook doen en laten wat ik wil, en ik vind het geweldig. Uitdagingen zoek ik dan wel op een ander vlak.quote:Anderzijds: alleen maar "relaxed" klasjes voor je neus krijgen, is ook niet altijd een echte uitdaging.
Het is niet dat ik bij mij op het werk geen variatie heb hoor, ik geef 16u les en doe nog 6u iets andes (gelijke onderwijskansen en smartschool). Maar ik heb het tegenwoordig echt moeilijk om me nog constant te motiveren en om zoveel geduld op te brengen als vorig jaar bv. Het feit dat ik al sinds eind juni met een andere job in mijn hoofd zit, zal natuurlijk niet veel helpen.quote:Op dinsdag 31 oktober 2006 22:27 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Zoiets ja. Ik Ik geef nu 8 lessen op havo/gymnasium, en de rest, 17 lessen, in het vmbo. Ik heb dus wel iets van variatie, maar merk nu dat die bovenbouw vmbo me opeens niet meer zo 'trekt'. Weet niet hoe het komt, ik was normaal gesproken altijd de 'vmbo-man'.
Voor die leerlingen doe ik het eigenlijk nog. De dankbaarheid die je er soms van krijgt. Alleen kost het me idd zoveel energie om af en toe eens die dankbaarheid te zien (en het is niet dat de leerlingen mij niet graag hebben, want dat doen ze wel. Dat maken ze wel duidelijk genoeg).quote:Precies. Vanmiddag zat ik in mijn lokaal na de laatste les, en dan krijg je opeens zo'n inzinking en dan gaan al die dingen door je hoofd malen. Was nog niet eens zo zeer omdat de kinderen wat drukker waren, maar een combinatie van factoren. Dan zit je echt te denken van - wíl ik dit nog wel? En dan zie je opeens een leerling effe zijn hoofd om de deur steken en zeggen: "Hey meneer, u heeft wel een rustige klas, zeg"... en dan heb je weer zoiets van: "ja, ik wil het best...", maar goed.. Begint een beetje teveel energie van me te vergen, geloof ik.
Mja ik heb alleen nog maar beroepsonderwijs gehad. Mijn grootste uitdaging vorige week was leerlingen uitleggen dat 1km = 1000 meter. Ik bedoel maar... het stompt een beetje afquote:Hm.. weet niet, ik kan met die 2 HAVO ook doen en laten wat ik wil, en ik vind het geweldig. Uitdagingen zoek ik dan wel op een ander vlak.
Precies, en ik kan er dan soms ook vrij slecht tegen als ik mensen hoor klagen dat ze "die brugklas havo zo lastig vinden". Dan denk ik: zou ik je es voor mijn 3 kader bouw zetten? Kijk, het is niet zo dat ik er problemen mee heb, of dat er een puinhoop is. Helemaal niet, maar het vergt gewoon zoveel van je.quote:Op dinsdag 31 oktober 2006 22:46 schreef thaleia het volgende:
Kan me voorstellen dat een brugklas of tweede klas atheneum lekker relaxed is, want daarin is het klassenmanagement gewoon veel makkelijker dan in 3 VMBO.
Ja, dat begrijp ik.quote:maar man man wat moet ik bij m'n slimme en kritische 4, 5 en 6 VWO-publiek goed beslagen ten ijs komen. En wat moet je met goed onderbouwde, inhoudelijk diepgaande en sterk geformuleerde toetsen komen. Dat is niet effe een basic stofbeheersing of vaardigheid toetsen. De lesvoorbereiding voor zo'n bovenbouw VWO kost echt zoveel meer tijd dan voor een tweede klas....
Ook veel gemakkelijker dan VMBO-docenten, en dat is waar ik een beetje mee zit te stoeien. En dat is waar ik een eerder op doelde. Je hebt altijd wel sectiegenoten die de "makkelijkste" cq. "leukste" klassen er uit pikken. Je hebt er zelfs die op doktersadvies geen les mogen geven aan VMBO. Dan valt me gewoon niks meer in, maar goed. Nogmaals, ik vind bovenbouw VMBO hartstikke leuk, maar het begint zoveel van me te vergen. En dan kom ik op de andere locatie (havo/atheneum/gym), en dan denk ik: "ah, maar zo kan het dus ook".quote:Die onderbouwdocenten op mijn school die zeggen dat lesgeven aan het VWO zoveel relaxter is hebben in zoverre gelijk dat dat voor de lesuren zelf inderdaad opgaat. Qua lesgeven is het absoluut veeeeel relaxter. Maar zit je alleen maar op havo/vwo, dan heb je doorgaans ook bovenbouwklassen. En qua lesvoorbereiding en nakijkwerk hebben de onderbouwdocenten het dan weer veel gemakkelijker.
Zwaarder op 2 havo/atheneum/gym? Laat me niet lachen? Dat vind ik echt twee vingers in de neus...quote:De lesuren zelf zijn zeker zwaarder, maar ze hebben meer tijd om daarvan bij te komen
Ja inderdaad.quote:(En dan hebben we het nog maar even niet over diegenen die gewoon inhoudelijk zo slecht in hun eigen vak zitten dat ze door kritische VWO-ers, ook in de onderbouw, direct worden afgemaakt.
Dat is leuk teigan Ik kan me voorstellen dat je je nu wel goed voeldequote:Op donderdag 2 november 2006 18:36 schreef teigan het volgende:
Ik heb vandaag de eerste 10 minuten van mijn les lesbezoek gehad van mijn coach..
Hij was best tevreden, en de dingen die beter konden, daar moest ik zelf maar tegenaan lopen, ipv dat hij ze verklapte..
Hij zei iig dat ik goed in de stof zat, goed rondliep door de klas en echt al een band met de leerlingen had... Niks om me druk over te maken dus...
Ze begrijpen mijn keus heel goed, maar balen als een stekker. Er moet nu een nieuwe docent komen, een nieuwe mentor voor deze toch wel 'aparte' klas en een nieuwe vakgroepcoordinator...quote:Op donderdag 2 november 2006 18:36 schreef teigan het volgende:
hoe reageerde jouw school trouwens op het feit dat je weggaat?
Hey dat zal voor mij ook zo zijn dusquote:Op donderdag 2 november 2006 19:20 schreef TheSilentEnigma het volgende:
[..]
Ze begrijpen mijn keus heel goed, maar balen als een stekker. Er moet nu een nieuwe docent komen, een nieuwe mentor voor deze toch wel 'aparte' klas en een nieuwe vakgroepcoordinator...
Kunnen ze dat zomaar eisen? Volgens mij toch niet.quote:Op vrijdag 3 november 2006 11:27 schreef thaleia het volgende:
Ik baal even als een stekker, want ik werk van ma t/m do he, en daar word ik ook voor betaald. Deze maand moet ik gewoon op 1 na op ALLE vrijdagen komen opdraven voor achterlijke cursussen en studiedagen en voor een "tweedeklassenactiviteit" omdat ik mentor ben van een tweede klas. Die activiteit is leuk, maar de gedachte dat ze me gewoon op 1 dag na DE HELE MAAND op m'n vrije vrijdag onbetaald opeisen vind ik uitermate frusterend. Ik heb nl ook nog vrijwilligerswerk en een studie en juist daarom werk ik vier dagen. EN DUS NIET VIJF.
Hoi hoplahoiquote:Beste collega's,
Er wordt een vaste groep gevormd voor de standen die tijdens het schooljaar plaatsvinden. ( Wemmel, Meise, jaarmarkt Jette )
Jullie maken deel uit van deze groep.
Voor de verdere afspraken en de bespreking van de taakverdeling, worden jullie verwacht op 16 november voor een vergadering om 12.10u bij de directie.
Met vriendelijke groeten,
Anneleen Swenne
Laat ons eerlijk zijn, als je dit bericht leest, kun je moeilijk spreken van weigerenquote:Op maandag 6 november 2006 18:28 schreef thaleia het volgende:
Je weet dat je in het onderwijs net zolang extra taken op je bordje geschreven krijgt totdat je nee zegt he?
Niet dat het altijd zo simpel is, dat snap ik ook.....en vooral als leerlingen ervan de dupe dreigen te worden besluit je om toch nog maar even iets erbij te doen.....maar toch: degenen die vaak nee zeggen hebben het stukken minder druk, en wat ook goed werkt: voortdurend lopen te rennen en vliegen en vooral heel vaak zeggen dat je het oh zo druk hebt. Ook al valt dat eigenlijk best mee.
Het wordt, denk ik, écht tijd dat je es NEE gaat zeggen.. Lieve hemel zeg, wat een waslijst aan taken en functies! Wat weet je wat het misschien ook nog is, dat andere leerkrachten zoiets hebben van: schuif dat maar door aan Leonieke, doet ze ook nog wel. En zelf lachen ze zich kapot.quote:Op maandag 6 november 2006 16:56 schreef leonieke het volgende:
Ik zit momenteel in zoveel groepen die extra moeten vergaderen tov de 'gewone' leerkrachten (1vakverantwoordelijken die voor alle soorten vergaderingen opgetrommeld worden,2 titularis van één van de moeilijkste klassen op school dit jaar, 3smartschool,4 leerlingenraad, 5organisatie projectweek, 6organisatie activiteiten rond actualiteit (bv halloween-activiteit organiseren),7 ik heb zelf 140 leerlingen verspreid over 15 klassen waardoor ik altijd 3 van de 4 klassenraden moet bijwonen 's avonds, 8ik moet aan alle collega's het smartschoolsysteem uitleggen, 9medeverantwoordelijk voor alle computers op school (ik heb sinds vorige week één collega , ...). 10 Gaan ze mij nog medeverantwoordelijke maken van iets nieuws, waardoor ik nog eens een hoop extra vergaderingen ga hebben en dus alle standen of markten zal mogen afdweilen
Ja precies, ik heb nu al voor mezelf voorgenomen dat ik niks meer in weekenden ga doen voor school. Ben veel selectiever geworden in wat ik nog doe. Zal voor sommige collega's misschien effe wennen zijn, maar wanneer je daar duidelijk in bent, weten ze ook meteen hoe laat het is.quote:Op maandag 6 november 2006 18:46 schreef imago het volgende:
Ik heb ook geleerd om overal heel hard NEE op te zeggen. En elk extra uurtje op te schrijven, om vervolgens te kunnen verklaren waarom ik andere dingen weiger te doen. Vind ik eigenlijk geen leuke manier van werken, maar anders werk je jezelf over de kop, en dat is het me ook niet waard.
WAAAH, nog niet es misschien! Die 1 komt er dan.. *grijns* Daar heb ik gelukkig geen last van. Leerlingen sturen me wel mailtjes, maar altijd met "meneer" en netjes geformuleerd, óók VMBO-ers. Alleen gebruiken die wat meer emoticons, maar dat vind ik nog niet zo erg. Maar ze doen het wel op een nette manier, en die krijgen dan ook altijd een antwoord terug. Maar als me iemand zou aanblaffen met "hey" en "jij", daar zou ik dus wat meer moeite mee hebben ja.quote:Op maandag 6 november 2006 18:46 schreef imago ook nog:
Ik bekeek net m'n werk-mail en zag een mailtje van een leerling die mij in MSN-taal gebood haar nog iets uit te leggen voor morgen. Mooi niet dat ik daarop reageer dus, morgen maar eens een gesprekje over hoe je volwassenen aanspreekt en om hulp kunt vrágen op een nette panier. Dus niet met "Hej [Achternaam], jij moet me ff helpen met me huiswerk anders haal ik morgu cker weten een 1!". Pfoe
De collega's hebben er niets mee te maken eigenlijk Het is altijd de directie hoor die die beslissingen neemt bij ons. Hoe er scheelt iets aan de communicatie bij ons?quote:Op maandag 6 november 2006 20:56 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Het wordt, denk ik, écht tijd dat je es NEE gaat zeggen.. Lieve hemel zeg, wat een waslijst aan taken en functies! Wat weet je wat het misschien ook nog is, dat andere leerkrachten zoiets hebben van: schuif dat maar door aan Leonieke, doet ze ook nog wel. En zelf lachen ze zich kapot.
Ik had voor de herfstvakantie gezegd dat ze mij geen berichten moesten sturen voor 4 november omdat ik ze toch niet ging beantwoorden...quote:[..]
Ja precies, ik heb nu al voor mezelf voorgenomen dat ik niks meer in weekenden ga doen voor school. Ben veel selectiever geworden in wat ik nog doe. Zal voor sommige collega's misschien effe wennen zijn, maar wanneer je daar duidelijk in bent, weten ze ook meteen hoe laat het is.
Mijn leerlingen hebben geen emailadres van mij.. De perfecte oplossingquote:[..]
WAAAH, nog niet es misschien! Die 1 komt er dan.. *grijns* Daar heb ik gelukkig geen last van. Leerlingen sturen me wel mailtjes, maar altijd met "meneer" en netjes geformuleerd, óók VMBO-ers. Alleen gebruiken die wat meer emoticons, maar dat vind ik nog niet zo erg. Maar ze doen het wel op een nette manier, en die krijgen dan ook altijd een antwoord terug. Maar als me iemand zou aanblaffen met "hey" en "jij", daar zou ik dus wat meer moeite mee hebben ja.
Dat heb ik nog niet mee gemaakt dat leerlingen voor mijn deur om uitleg komen vragen.quote:Op maandag 6 november 2006 23:01 schreef imago het volgende:
Onze adresgegevens zijn juist uit de schoolgids gehaald en vervangen door een e-mail-adres. Zodat ze niet voor de deur staan om extra uitleg te vragen
Ik heb mijn telefoonnummer ook uit de schoolgids laten halen. Had er eigenlijk niet meer zo'n behoefte aan om 's avonds gebeld te worden. Mail-adres maakt me niks uit. Telefoontjes doen ze maar onder schooltijd - en bij voorkeur níet als ik les aan het geven ben.quote:Op maandag 6 november 2006 23:06 schreef thaleia het volgende:
Bij ons staan e-mailadressen EN huisadres MET telefoon in de schoolgids en dat vinden velen belachelijk, maar de schoolleiding wil dit niet veranderen. Ik heb tegenwoordig het beleid dat (leve de nummermelder!) bij een kengetal uit de plaats van m'n school standaard het antwoordapparaat erop gaat, en als het iets dringends blijkt te zijn bel ik terug, maar als het geen spoed heeft (zoals in 99% van de gevallen) bel ik de dag erna, vanaf school, onder werktijd.
Zozo, meteen naar de rector ook nog. Hebben jullie geen afdelingsleiders?quote:Op dinsdag 7 november 2006 00:09 schreef thaleia het volgende:
Ik krijg nu net een mailtje van een ouder. Die had blijkbaar drie weken geleden bij een collega die mentor is van een van mijn klassen aangegeven uitleg van mij te willen over de gang van zaken bij ons vak en mailt nu naar haar, met een cc naar mij en de rector, omdat hij nog niets van me heeft gehoord.
Als die betreffende collega er de kantjes er af loopt, kan het niet kwaad om af en toe es de knuppel in het konijnenhok te smijten. En zeker omdat die persoon geacht werd om JOU op de hoogte te stellen. Dat is dus een goed voorbeeld. Als de rector om opheldering vraagt, zeker aanstippen. "Dit is het moment", zoals onze grote volksfilosoof R. Froger zou zeggen.quote:Betreffende collega loopt er ontzettend de kantjes vanaf en daar hebben we al meerdere botsingen over gehad. Vanmiddag nog. Nu ik dit lees (uiteraard heeft zij mij niet doorgegeven dat deze ouders deze vraag hadden) jeuken m'n handen echt om een 'reply to all' te sturen die begint met de vriendelijke mededeling dat ik tot op heden geen idee had dat zij deze vraag hadden, omdat dat aan mij niet was gemeld. Maar ik zal het maar niet doen. Naar buiten toe altijd een goed geoliede machine lijken he
en haar er in godsnaam morgen maar weer eens op aanspreken, hoe zinloos dat ook is.
Daar zijn ze bij ons heel simpel in: als een ouder belt terwijl je les staat te geven meldt de concierge dat het nu niet kan, omdat de leraar nu les heeft. Nadeel is wel dat de telefoon in de personeelskamer in de pauzes onafgebroken rinkeltquote:Op dinsdag 7 november 2006 16:39 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ik heb mijn telefoonnummer ook uit de schoolgids laten halen. Had er eigenlijk niet meer zo'n behoefte aan om 's avonds gebeld te worden. Mail-adres maakt me niks uit. Telefoontjes doen ze maar onder schooltijd - en bij voorkeur níet als ik les aan het geven ben.
Wel irritant, zo'n figuur. Kun je maar beter kwijt dan rijk zijn.quote:Op dinsdag 7 november 2006 19:07 schreef thaleia het volgende:
Ja, die collega die de kantjes er vanaf loopt wordt al flink in de gaten gehouden en door deze en gene op dingen aangesproken. Omdat ik dat de laatste tijd al veel gedaan heb, en zij alles ontkent en/of verantwoordelijkheid afschuift, ontaardde dat steeds in een welles-nietes waarbij ik dan op een gegeven moment niet meer zo heel genuanceerd blijf.
Er zijn een stuk of 10 tweede- en derdejaars, dus die moeten geloof ik 4 dagdelen op school zijn, of zoiets. En dan zijn er ook nog een aantal 1e-jaars stagiaires, die dan een dag in de week komen snuffelen. Maar ja, echt inzetten kun je die toch niet.quote:Op vrijdag 10 november 2006 20:34 schreef teigan het volgende:
15, veel zeg...
En die komen dan een snuffelstage doen?
Mooi voor nakijkwerk!quote:Op zaterdag 11 november 2006 13:17 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Ik had vorig jaar als onbevoegd docente zelfs een eigen stagiair...
En wat ga je er mee doen?quote:Op dinsdag 7 november 2006 11:08 schreef teigan het volgende:
Blegh, ik heb net twee leerlingen op fraude betrapt..
Ze waren al veels te laat met een verslag, en zouden eigenlijk al een onvoldoende krijgen.. Gisteravond had ik ineens toch een verslag bij de mail...
Op aanraden van mijn coach gekeken door wie het was aangemaakt, en die naam vanmorgen even nagevraagd.. Toen begon het balletje te rollen, en ze hebben het verslag dus gewoon letterlijk gekopieerd...
Wat een ellende zo..
Ik laat leerlingen die 'kanker' te pas en te onpas als bijvoegelijk naamwoord gebruiken altijd een opstel over kanker schrijven. Ik kan je verzekeren; het werkt.quote:Op zondag 12 november 2006 13:34 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Opstel laten schrijven over kopieerapparaten?
Uh-uh. Begin ik altijd een heel verhaal over copyright, plagiaat (plagi-wattes? ), enz. Nou, dan slikken ze wel even.quote:Op zondag 12 november 2006 15:45 schreef Roellio het volgende:
Aangifte?
mijn collega, van wiens leerling ze het verslag hadden gekopieerd heeft ze bij zich geroepen en gezegd: "Zo, vertel het maar". Ze biechten het gelijk op, en hebben ook een 1 gekregen.... En hopelijk hebben ze er genoeg van geleerd om het niet weer te doen.quote:
Kun je dan niet in groepscijfers werken? Je geeft de hele groep een cijfer dat ze zelf door drie moeten delen. Dus als je dit betreffende groepje een 11 geeft, kunnen ze zelf beslissen of ze die ene persoon een 1 geven en de andere twee een 5, of allemaal een 3,7...quote:Op zondag 12 november 2006 14:13 schreef thaleia het volgende:
Ja bij fraude is het hier ook een 1. Is alleen wel lastig bij groepsopdrachten waarbij ieder een hoofdstuk voor zijn rekening heeft genomen o.i.d., dan krijg je van de andere twee keurig eigen werk en van nr 3 een Googleprintje. Toen ik de hele groep een 1 gaf onder het mom van "je bent samen verantwoordelijk voor de inhoud" werd ik teruggefloten door de afdelingsleider. Maar het alternatief, die ene gast een 1 geven en de andere twee gewoon de 7 die ze op basis van hun eigen werk verdiend hadden, brengt ook gedoe met zich mee, want dan krijg je dus figuren uit andere groepen die zelf ook veel meer werk in hun deel hadden gestoken dan een groepsgenoot die het afraffelde, en wilden dan dat zij een 8 zouden krijgen en hun groepsgenoot een 4, ofzo.
Groepsopdrachten leiden altijd tot gezeik. Ik had er zelf als leerling ook de schurft aan
Ik hoop dat ik volgend jaar ook eens een 3HAVO-klas kan draaien. Lijkt me ook wel eens leuk. 2 HAVO bevalt me erg goed.quote:Op donderdag 16 november 2006 22:06 schreef teigan het volgende:
Mijn coach had gisteren mijn H3 klas overgenomen, en die waren toch best positief over mij, ook al gaven ze wel aan dat de orde beter kan... Maar dat is lastig, ze zijn echt druk!!!
Ik heb gewoon serieus een kleine 30 uren aan (verplichte, 80% aanwezigheidsplicht!) colleges... per week... Wel erg veel. Daarnaast nog boeken lezen (15 maal moderne letterkunde, 10 maal jeugdboeken).. verslagen maken, assessments, noem maar op.quote:Op donderdag 16 november 2006 22:06 schreef teigan het volgende:
ik had mijn nieuwe rooster gekregen, en ik blijk dus gewoon teveel uren te hebben gekregen van de schoolleiding... Mijn opleiding gaat uit van 6-8 lesuren per week(a 45 of 50 minuten)...
Ik zat op 10 klokuren per week... Gelukkig verdwijnen er waarschijnlijk 3 uur doordat een collega een klas van mij overneemt. Wel spannend, nog een nieuwe klas erbij, ik hoop dat het allemaal eenbeetje gaat lopen..
Mijn coach had gisteren mijn H3 klas overgenomen, en die waren toch best positief over mij, ook al gaven ze wel aan dat de orde beter kan... Maar dat is lastig, ze zijn echt druk!!!
Leuk he En vooral veel reflecties schrijven over alles wat maar te reflecteren valt: lessen, reflectie op de lessen, reflectie op het reflecteren van de lessen, een les in reflecteren, daar weer een reflectie over schrijven, dan weer een reflectie over een les die geflecteerd wordt tijdens een les over reflectie en zo.. Maar je zat in het eerste jaar geloof ik he? In het eerste jaar van mijn opleiding had ik ook veel vakken (ook vakken waarvan je dacht: ), maar in het tweede en derde jaar werd dat minder (om over het vierde jaar maar te zwijgen). Maar ga je ook meer op stage.quote:Op zaterdag 18 november 2006 11:39 schreef Zonnestraaltje het volgende:
Ik heb gewoon serieus een kleine 30 uren aan (verplichte, 80% aanwezigheidsplicht!) colleges... per week... Wel erg veel. Daarnaast nog boeken lezen (15 maal moderne letterkunde, 10 maal jeugdboeken).. verslagen maken, assessments, noem maar op.
Kun je daar een reflectie over schrijven?quote:Op zaterdag 18 november 2006 16:54 schreef karoltje het volgende:
Ik droom nog steeds over reflecteren .
Vraag me af of die begeleiders dat ook echt allemaal door gaan lezen. Ze hebben er meer aan denk ik als ze eens een paar lessen observeren, leerlingen en collega-docenten om hun mening vragen. Voor jezelf is zo'n reflectie af en toe misschien handig. Maar van élke les? Ik bedoel, ik neem aan dat je zelf ook wel weet wat er fout en goed ging in een les en waar je de les erna aan wil werken.quote:Op zaterdag 18 november 2006 17:42 schreef bloempjuh het volgende:
Weet je wat het kwalijke is aan al die papierhandel rondom stages? Je raakt er de lol in het lesgeven door kwijt. Terwijl dat juist is wat je moet ondervinden in stageperioden, dat het leuk is om docent te zijn..
Ik schrijf gewoon over elke dag op wat ik heb gedaan en wat er fout ging (en hoe ik dat moet verbeteren)
De Universiteit Leiden organiseert zulke gastcollegesquote:Op zaterdag 18 november 2006 21:10 schreef nickybol het volgende:
Het zou helemaal niet gek zijn om mensen uit de academische wereld in te zetten in de bovenbouw van het vwo voor bijvoorbeeld gastcolleges.
Achterin de klas te Fok!-en!?quote:Op maandag 20 november 2006 13:43 schreef Impry het volgende:
Loop zelf nu stage in groep 8 op maandag en dinsdag. Zit nu ook achterin de klas, ben bezig met stageverslag te typen van vanochtend.
Was zo goed als heel de ochtend al aan het typen, dus vond dat ik wel even ontspanning kon gebruiken. En de kinderen kunnen/mogen toch niet meekijkenquote:Op maandag 20 november 2006 20:31 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Achterin de klas te Fok!-en!?
Ach ja, als je je zo erg verveelt, dit topic bestaat onder andere uit 11 delen, dus dan heb je nog wat te doen
Dhr. Boter, toch?quote:Op zaterdag 18 november 2006 19:31 schreef thaleia het volgende:
Wat wel tof was: gisteren was ik bij een nascholingsdag en daar kwam een man spreken die gepromoveerd was en die daarna hoogleraar Grieks is geworden aan de universiteit. Die is al die tijd nog les blijven geven, hij heeft momenteel nog 1 brugklasje. Dat is tof!
Ja!quote:Op dinsdag 21 november 2006 07:57 schreef LuQas het volgende:
Dhr. Boter, toch?
Gefeliciteerd!quote:Op dinsdag 21 november 2006 18:54 schreef leonieke het volgende:
Ik heb vandaag via de telefoon bericht gekregen dat ik de job heb. Nu is het nog kwestie van te wachten op de officiële papieren om dan de directie in te lichten
Leuk als je het op voorhand weetquote:Op dinsdag 21 november 2006 20:01 schreef Roellio het volgende:
Morgen komt de directeur bij me in de les kijken!
Nog gefeliciteerd, btw!quote:Op dinsdag 21 november 2006 20:02 schreef leonieke het volgende:
[..]
Leuk als je het op voorhand weet
Bij ons gebeurt dat totaal onverwachts...
Bwa, ik zou ook niets veranderen, maar het is toch leuker denk ik dan het moment dat uw klasdeur opeens openzwaait en de directie voor uw neus staat (en dat je niet begrijpt wat ze in godsnaam komt doen ). Ze heeft dus echt moeten zeggen tegen mij dat ze mijn les kwam bijwonen, want ik had het echt helemaal niet doorquote:Op dinsdag 21 november 2006 20:02 schreef Roellio het volgende:
Ik doe het niet anders dan anders hoor, mensen kunnen altijd bij me binnenlopen. Maar 't is inderdaad wel prettig dat je het van tevoren weet.
Ach, het heeft wel wat, de directeur achter in de klas. Weten de leerlingen wel dat hij de directeur is? Haha, je hebt namelijk ook van die types die zich de hele dag opsluiten op hun kantoor en zich nooit laten zien aan de leerlingen. Onvermijdelijke vraag is dan: "En wie bent u?".quote:Op dinsdag 21 november 2006 20:19 schreef Roellio het volgende:
Ik stelde vrijdag voor om maar even een setje methode-boeken voor 'm te regelen, zodat 'ie leuk mee kon doen. Dat hoefde dan weer niet!
Grinnik.. Mijn lesbezoek ging wel door.. en 't ging goed! Klas was wel gruwelijk druk, maar dat leverde mooi wat 'aandachtspunten' op waaraan ik nu moet gaan werken. M.a.w: Ik mag leerlingen mijn les uit gaan fl*kkeren als ze irritant zijn. Iets dat ik nog nooit (in mijn drie jaar lerarenopleiding) heb gedaan..quote:Op woensdag 22 november 2006 18:06 schreef Roellio het volgende:
Ik lessen voorbereid, activerende werkvormen, nakijkboekjes mee, planning op het bord
Directeur ziek.
Ik geloof ook niet zo in straffen hoor, maar als ik bij deze bewuste klas een bewuste leerling al voor de vierde keer heb gevraagd op te houden met kletsen en zijn pc uit te zetten, dan mag hij van mij in de aula gaan kletsen. En dat 'even aan het werk zetten' gaat niet altijd even gemakkelijk in mijn klasjes. Er moet wel een echte opdracht zijn, ze gaan niet uit hun boek werken ofzo.quote:Op woensdag 22 november 2006 18:38 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Als de klas "gruwelijk druk" is - zijn ze dan druk bezig met de les stof en enthousiast er over (druk zijn hoeft nog niet persé negatief te zijn), of luisteren ze gewoon niet? Want dan kan het misschien wel een probleem worden, denk ik.
Over welke klas hebben we het hier?quote:Op zaterdag 25 november 2006 06:45 schreef bloempjuh het volgende:
Gruwelijk druk is dat de ene helft probeert mee te doen (zonder vingers op te steken ) en de andere helft 'ongemerkt' over het weekend kletst en zit te msn'en tijdens mijn uitleg.
MBO klas 2, niveau 4.quote:Op zaterdag 25 november 2006 14:25 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Over welke klas hebben we het hier?
Leuk ja Ik zie onze directeur nooit in school. De enige keer dat ik die door de school zie lopen is tijdens de laatste week voor vakantie/proefwerkweek. Dan controleert hij of niet alle docenten films aan het kijken zijn. Normaal gesproken zul je de directie nooit zien. Leerlingen vragen ook vaak genoeg wie "die man" eigenlijk is. Maar leerlingen vinden het inderdaad leuk om dingen uit te leggen. Op vrijdagmiddag ga ik wel eens in een vrij uurtje wat rondkijken in de praktijk-afdelingen. Er hangt dan sowieso een "vrijdagmiddaggevoel", dus erg leuk om es te kijken wat die leerlingen aan het doen zijn.quote:Op zaterdag 25 november 2006 23:16 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Vraagt de directeur aan een leerling wat ze aan het doen was, werd 'ie meteen getrakteerd op een uitvoerige presentatie.
Leuk om te horen natuurlijk, maar dan vraag ik me af wat die andere docenten dan in godsnaam aan het doen waren.quote:Op zaterdag 25 november 2006 23:23 schreef imago het volgende:
Ik kreeg daarbij het compliment dat ik bijna de enige docent was waarbij de leerlingen gewoon allemaal in het lokaal waren, op hun plek zaten, en aan het werk waren
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |