abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_42837406
Herfstvakantieeeeee !
  vrijdag 20 oktober 2006 @ 19:07:59 #174
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_42843195
Die van mij zit er al weer op...
.
  vrijdag 20 oktober 2006 @ 22:17:51 #175
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_42849296
Bedankt allemaal!

Goh, wat ga ik vrolijk en blij mijn herfstvakantie in.
pi_42853450
Gefeliciteerd!

Ik heb een staaltje van buitengewone discipline aan de dag gelegd door te proberen vandaag al de stapel nakijkwerk weg te werken, zodat ik volgende week echt vakantie heb. Is niet helemaal gelukt, en er moeten ook nog wat toetsen gemaakt worden, maar er is in elk geval al een boel weg
  zaterdag 21 oktober 2006 @ 08:56:02 #177
42151 LuQas
Dum spiro spero
pi_42857216
quote:
Op vrijdag 20 oktober 2006 14:56 schreef thabit het volgende:
Een vraagje aan de middelbare-schoolleraren. Wat drijft jullie om daar les te gaan geven? Ik kan tig redenen opnoemen om dat niet te doen namelijk.

• Je bent meer orde aan het houden dan je vakgebied aan het overdragen.
  • Hierop verdergaand: het interesseert ze daar ook totaal geen donder hoeveel vakkennis je hebt, enkel hoe je met kutpubers omgaat.
  • Je moet je per se aan de (vaak zeer slechte) lesstof van het boek houden en mag er nauwelijks een eigen inbreng aan geven.
  • Veel van je collega's zijn dom en eigenwijs. Deze persoonseigenschappen hoeven elk van beiden op zich niet slecht te zijn, de combinatie van de twee eigenschappen is dat zeker wel.
  • Enorme stapels nakijkwerk, waarbij je veel wat fout is helemaal niet fout mag rekenen.
  • Je wordt als voetveeg behandeld door zowel het schoolbestuur als de leerlingen.
  • Enorme vergader- en overlegcultuur.

Goed, het salaris is wel erg hoog, dat dan weer wel. Maar dat lijkt me toch niet de enige motivatie?
  • Hoe kom je aan deze vermeende kennis, als ik mag vragen? Het klinkt namelijk een beetje alsof je nog nooit les hebt gegeven.

Overigens vind ik dat het leraarschap helemaal niet zo veel verdient, als je het vergelijkt met de salarissen die andere academici verdienen. (niet dat dat veel voor mij uitmaakt, ik vind het werk er veel te leuk voor).
    Afrika Paprika
      zaterdag 21 oktober 2006 @ 13:33:58 #178
    67746 Baba-O-Riley
    Out here in the fields
    pi_42861213
    Ik vond die stellingen wel erg negatief overkomen. Tuurlijk ook aan het onderwijs zitten kanten die minder leuk zijn, maar dat is toch met alle beroepen zo?
    .
    pi_42864580
    Hèhè, wat hebben we lekker vakantie!
    pi_42865308
    quote:
    Op vrijdag 20 oktober 2006 22:17 schreef TheSilentEnigma het volgende:
    Bedankt allemaal!

Zelfs Flipje juicht erom!

zaterdag 21 oktober 2006 @ 16:47:03 #181
    78707 TheSilentEnigma
    Heldin, bazin, godin.
    pi_42865402
    quote:
    Op zaterdag 21 oktober 2006 16:42 schreef thabit het volgende:

Zelfs Flipje juicht erom!

[afbeelding]
    pi_43044922
    quote:
    Op vrijdag 20 oktober 2006 22:17 schreef TheSilentEnigma het volgende:
    Ik had nooit gezegd dat ik het ging zeggen, maar dit gevoel heb ik hier ook

Een weekje herfstvakantie en hopelijk krijg ik deze week nieuws over mijn sollicitatie
    pi_43047894
    Morgen weer aan de bak!
      zondag 29 oktober 2006 @ 21:41:00 #184
    67746 Baba-O-Riley
    Out here in the fields
    pi_43048588
    Ben alweer een weekje bezig.. Wat pesterijtjes in mijn mentorklas tussen de dames.. Word er af en toe een beetje moe van. Echt zo'n kliekje met een opperbitch, waar elke week wel iemand het zakje is. De jongens trekken zich er gelukkig weinig van aan..

Zit er over te denken om me aan te gaan melden voor de functie van vertrouwenspersoon. Had gehoord dat er wel behoefte was aan een jongere docent, aangezien er nog twee andere vertrouwenspersonen "op leeftijd" zijn. De zorgcoördinator zei al dat het echt iets voor mij zou zijn. Nu komen al veel leerlingen naar me toe met hun problemen, dus eigenlijk *zou* het maar een formaliteit hoeven te zijn - en wat uren er voor. Zou fijn zijn. We zien wel.
    .
    pi_43048826
    quote:
    Op zondag 29 oktober 2006 20:04 schreef leonieke het volgende:

Een weekje herfstvakantie en hopelijk krijg ik deze week nieuws over mijn sollicitatie
    Succes

Ik hoop nu ook zo snel mogelijk weg te kunnen, heb inmiddels al een aantal sollicitatiebrieven verstuurd. Op zich is er geen reden om op stel en sprong weg te gaan, maar nu ik eenmaal voor mezelf besloten heb dat dit sowieso het laatste schooljaar op deze school is, wil ik er vaart achter zetten ook
    Iedere droom moet je in een potje vangen.
    pi_43050631
    quote:
    Op zondag 29 oktober 2006 21:41 schreef Baba-O-Riley het volgende:
    Zit er over te denken om me aan te gaan melden voor de functie van vertrouwenspersoon. Had gehoord dat er wel behoefte was aan een jongere docent, aangezien er nog twee andere vertrouwenspersonen "op leeftijd" zijn. De zorgcoördinator zei al dat het echt iets voor mij zou zijn. Nu komen al veel leerlingen naar me toe met hun problemen, dus eigenlijk *zou* het maar een formaliteit hoeven te zijn - en wat uren er voor. Zou fijn zijn. We zien wel.
    Dat lijkt me ontzettend tof om te doen! Hoop dat je het voor elkaar krijgt.

Jee, wat veel mensen bezig met solliciteren, en hier is het al niet anders. Op zich komen de onderwijsvacatures pas echt rond maart/april maar tot die tijd kan ik rondkijken naar andere dingen.

Mijn school was ontzettend tof en daarom had ik er dat beetje reistijd graag voor over. Liever een uur reizen naar een toffe school dan vijf minuten fietsen naar een mindere, niet dan? Maar het nadeel van lesgeven in een ontzettend tekortvak is dat ze IEDEREEN aannemen en eh, tja, zonder in al teveel details te willen treden, het werken op mijn huidige school is nu niet meer dusdanig tof dat ik er die reistijd nog voor over heb.
    Ik verwacht dat dit wel mijn laatste jaar wordt hier, da's dan weer een voordeel van lesgeven in een ontzettend tekortvak: de markt voor andere banen mag misschien nog wat moeilijk zijn voor mij als alfa, maar een leraarsbaan in m'n eigen stad moet echt wel gaan lukken.
    pi_43050878
    quote:
    Op zondag 29 oktober 2006 21:41 schreef Baba-O-Riley het volgende:
    Dit zou voor een deel mijn nieuwe functie zijn, alleen dan met het verschil dat het in het hoger onderwijs zou zijn Maar ik moet nog steeds wachten op officieel bericht
    pi_43051003
    Bewaak trouwens wel je grenzen als je dat gaat doen, de vertrouwenspersonen op onze school moeten ontzettend vechten voor hun uren. Ze krijgen er veel te weinig per week, maar willen dan natuurlijk ook weer niet een leerling met een acuut probleem lang laten wachten en komen zo steeds in de knel. Ze worden er wel steeds beter in om keihard op hun strepen te gaan staan gelukkig, en dat werpt z'n vruchten af.
    pi_43051090
    quote:
    Op zondag 29 oktober 2006 22:34 schreef thaleia het volgende:
    Bewaak trouwens wel je grenzen als je dat gaat doen, de vertrouwenspersonen op onze school moeten ontzettend vechten voor hun uren. Ze krijgen er veel te weinig per week, maar willen dan natuurlijk ook weer niet een leerling met een acuut probleem lang laten wachten en komen zo steeds in de knel. Ze worden er wel steeds beter in om keihard op hun strepen te gaan staan gelukkig, en dat werpt z'n vruchten af.
    Mja het is een fulltime-opdracht (5 dagen van 9 to 5): studenten- en trajectbegeleiding.
      maandag 30 oktober 2006 @ 20:59:48 #190
    67746 Baba-O-Riley
    Out here in the fields
    pi_43080697
    quote:
    Op zondag 29 oktober 2006 22:26 schreef thaleia het volgende:
    Dat lijkt me ontzettend tof om te doen! Hoop dat je het voor elkaar krijgt.
    We zullen wel zien he. Want weet je wat het is, eigenlijk ben ik nu al veel dingen aan het doen die een vertrouwenspersoon doet. Ik praat nu al veel met leerlingen en ben bezig met allerlei problematieken zoals automutilatie en zo, dus ik dacht eigenlijk: als ik tóch al dat werk al doe, dan kunnen ze me daar ook net zo goed wat uren voor geven.
    .
    pi_43099738
    Bahbahbah, ik ben gewoon veels te lief, iemand enig idee wat ik eraan kan doen?

Ik laat teveel over mij heen lopen, en dan neem je je zo voor om het anders te doen na de vakantie, en dan gaat het gelijk ook alweer mis...

Sorry, ik baal er ff flink van..
    You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
    pi_43099826
    quote:
    Op dinsdag 31 oktober 2006 13:41 schreef teigan het volgende:
    Bahbahbah, ik ben gewoon veels te lief, iemand enig idee wat ik eraan kan doen?

Ik laat teveel over mij heen lopen, en dan neem je je zo voor om het anders te doen na de vakantie, en dan gaat het gelijk ook alweer mis...

Sorry, ik baal er ff flink van..
    Wat is er gebeurd? Ik zal waarschijnlijk iets missen of vergeten zijn, maar ik weet niet zo goed wat je bedoelt.

Iets wat je niet wou doen? En je er toch voor opgegeven hebt?
    pi_43109655
    Het is meer dat ik soms het gevoel heb dat ik mijn grenzen teveel op laat rekken door leerlingen..

Toch iets te lang met deadlines blijven schuiven, en erom stressen als ik verslagen nog niet binnenheb. Ik zou bij wijze van spreken het verslag voor ze willen schrijven, ipv de verantwoordelijkheid bij hun te leggen...

En mijn eerste les na de vakantie liep niet zoals hij had moeten lopen voor mijn gevoel. Wat externe factoren die tegenzaten, en een hele drukke klas...
    Ik zag het even niet meer zo zitten, maar een gesprek met mijn coach heeft wel geholpen gelukkig..
    You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
    pi_43110808
    quote:
    Op dinsdag 31 oktober 2006 18:26 schreef teigan het volgende:
    Het is meer dat ik soms het gevoel heb dat ik mijn grenzen teveel op laat rekken door leerlingen..

Toch iets te lang met deadlines blijven schuiven, en erom stressen als ik verslagen nog niet binnenheb. Ik zou bij wijze van spreken het verslag voor ze willen schrijven, ipv de verantwoordelijkheid bij hun te leggen...
    Als de leerlingen bij mij een taak moeten indienen, spreken we altijd samen de einddatum af (uiteraard moet het wel binnen de perken blijven en niet 'ergens tijden het tweede trimester' ofzo). De leerlingen weten wel dat ALS die datum gekomen is, dat ik alles binnen moet hebben. Heb ik iets niet op tijd verliezen ze serieus wat punten (meestal de helft).
    Het voordeel hiervan is dat ze achteraf niet meer moeten komen onderhandelen. We hebben het samen vastgelegd en zo blijft het ook. Uitstel heb ik nog nooit moeten geven op die manier.
    quote:
    En mijn eerste les na de vakantie liep niet zoals hij had moeten lopen voor mijn gevoel. Wat externe factoren die tegenzaten, en een hele drukke klas...
    Ik zag het even niet meer zo zitten, maar een gesprek met mijn coach heeft wel geholpen gelukkig..
    Tijdens de eerste les na de vakantie moet iedereen natuurlijk terug op zijn/haar plooi komen. Ik heb het als leerkracht al moeilijk om me terug 100% te geven tijdens die eerste les na de vakantie, dus ik kan me van de leerlingen ook wel iets voorstellen. Uiteraard is dat niet leuk om mee te maken als de leerlingen op zo'n dag niet willen meewerken of heel luidruchtig zijn, maar ik probeer dat altijd wat in de juiste context te plaatsen.

En dat even niet meer zien zitten, ik denk dat elke leerkracht dat (regelmatig) eens tegenkomt. Een collega die ondertussen al 25 jaar op die school werkt, zei de afgelopen week nog dat ze *dit* nooit zal uithouden tot aan haar pensioen. Het wordt haar allemaal te veel: de leerlingen die zo arrogant zijn dit jaar (en echt bij praktisch alle leerkrachten), de administratieve rommel die té veel wordt, het feit dat ze ook constant moet zeuren aan de leerlingen omdat ze bepaalde papieren moeten binnenbrengen en dat telkens vergeten, ...

Ik hoop dat je door dat gesprek met jouw coach er weer helemaal tegenaan kunt gaan
      dinsdag 31 oktober 2006 @ 21:34:20 #195
    67746 Baba-O-Riley
    Out here in the fields
    pi_43117642
    quote:
    Op dinsdag 31 oktober 2006 18:26 schreef teigan het volgende:
    Iedereen heeft wel zo zijn inzinkingen. "Even slikken en weer doorgaan", zoals de beroemde filosoof M. Borsato al eens zei.
    quote:
    Op dinsdag 31 oktober 2006 19:00 schreef leonieke het volgende:
    Tijdens de eerste les na de vakantie moet iedereen natuurlijk terug op zijn/haar plooi komen. Ik heb het als leerkracht al moeilijk om me terug 100% te geven tijdens die eerste les na de vakantie, dus ik kan me van de leerlingen ook wel iets voorstellen. Uiteraard is dat niet leuk om mee te maken als de leerlingen op zo'n dag niet willen meewerken of heel luidruchtig zijn, maar ik probeer dat altijd wat in de juiste context te plaatsen.
    Ik merk het vooral als het weer om slaat. Vandaag ook.. dan hangt er storm in de lucht.. en dat merk je meteen aan de kinderen.
    quote:
    En dat even niet meer zien zitten, ik denk dat elke leerkracht dat (regelmatig) eens tegenkomt.
    Ja, ik heb zelf ook even een moment van bezinning nu, zal ik het zo maar even noemen. Ben me af aan het vragen of ik echt nog alleen grotendeels vmbo wil draaien. Ik realiseer me dat het, ondanks dat het leuk is, toch vrij heavy is en dan zie ik mijn 2havo-klassen en dan denk ik: da's toch ook leuk? Waarom zou ik me weer "opofferen" en de kastanjes uit het vuur halen op 3 en 4 vmbo, terwijl ik ook net zo fijn "relaxed" klasjes zoals 2 / 3 havo zou kunnen doen? Zo kan ik ook lekker mijn pensioentje halen. Ik zie het aan collega's: geven alleen maar les aan brugklasjes havo/atheneum en af en toe een 2 atheneum of zo. Dan denk ik bij mezelf: je hebt het ook te relaxed gewoon. En ik zit me dan weer de moeite te doen om 4 vmbo bezig te houden. Maar goed, aan de ene kant heb ik er zelf voor gekozen en ergens wil ik het ook wel blijven doen, maar aan de andere kant heb ik zoiets van: hoe lang kán ik dit nog....
    .
    pi_43118113
    quote:
    Op dinsdag 31 oktober 2006 21:34 schreef Baba-O-Riley het volgende:

Ja, ik heb zelf ook even een moment van bezinning nu, zal ik het zo maar even noemen. Ben me af aan het vragen of ik echt nog alleen grotendeels vmbo wil draaien. Ik realiseer me dat het, ondanks dat het leuk is, toch vrij heavy is en dan zie ik mijn 2havo-klassen en dan denk ik: da's toch ook leuk? Waarom zou ik me weer "opofferen" en de kastanjes uit het vuur halen op 3 en 4 vmbo, terwijl ik ook net zo fijn "relaxed" klasjes zoals 2 / 3 havo zou kunnen doen? Zo kan ik ook lekker mijn pensioentje halen. Ik zie het aan collega's: geven alleen maar les aan brugklasjes havo/atheneum en af en toe een 2 atheneum of zo. Dan denk ik bij mezelf: je hebt het ook te relaxed gewoon. En ik zit me dan weer de moeite te doen om 4 vmbo bezig te houden. Maar goed, aan de ene kant heb ik er zelf voor gekozen en ergens wil ik het ook wel blijven doen, maar aan de andere kant heb ik zoiets van: hoe lang kán ik dit nog....
    Ik veronderstel dat je vmbo kunt vergelijken met beroepsonderwijs in België en havo/atheneum met algemeen secundair onderwijs en in dit geval begrijp ik jouw situatie helemaal.
    Ik geef zelf fulltime les in het beroepsonderwijs en het put een mens echt uit. Constant trucjes moeten vinden om ze te boeien, ze aub geen kwartier alleen laten werken want dan loopt het uit de hand, elke les moeten 'zagen' omdat ze hun boeken of schoolagenda niet bij hebben of omdat ze hun taak niet afgewerkt hebben, of omdat ze weer eens niet gestudeerd hebben voor een toets. 's Avonds kom ik dan echt uitgeput thuis en moet ik mezelf weer oppeppen om mijn lessen weer goed voorbereid te krijgen. Dit uithouden tot mijn pensioen is niet echt te doen, zeker en vast al niet omdat ik niet in mijn eigen vakgebied lesgeef, waardoor lessen voorbereiden veel te lang duurt naar mijn goesting.

Anderzijds: alleen maar "relaxed" klasjes voor je neus krijgen, is ook niet altijd een echte uitdaging. De combinatie van de twee lijkt me nog het leukst eigenlijk. Alleen jammer dat ze dat bij mij op school niet hebben
      dinsdag 31 oktober 2006 @ 22:27:59 #197
    67746 Baba-O-Riley
    Out here in the fields
    pi_43120077
    quote:
    Op dinsdag 31 oktober 2006 21:45 schreef leonieke het volgende:
    Ik veronderstel dat je vmbo kunt vergelijken met beroepsonderwijs in België en havo/atheneum met algemeen secundair onderwijs en in dit geval begrijp ik jouw situatie helemaal.
    Ik geef zelf fulltime les in het beroepsonderwijs en het put een mens echt uit.
    Zoiets ja. Ik Ik geef nu 8 lessen op havo/gymnasium, en de rest, 17 lessen, in het vmbo. Ik heb dus wel iets van variatie, maar merk nu dat die bovenbouw vmbo me opeens niet meer zo 'trekt'. Weet niet hoe het komt, ik was normaal gesproken altijd de 'vmbo-man'.
    quote:
    Constant trucjes moeten vinden om ze te boeien, ze aub geen kwartier alleen laten werken want dan loopt het uit de hand, elke les moeten 'zagen' omdat ze hun boeken of schoolagenda niet bij hebben of omdat ze hun taak niet afgewerkt hebben, of omdat ze weer eens niet gestudeerd hebben voor een toets.
    Precies. Vanmiddag zat ik in mijn lokaal na de laatste les, en dan krijg je opeens zo'n inzinking en dan gaan al die dingen door je hoofd malen. Was nog niet eens zo zeer omdat de kinderen wat drukker waren, maar een combinatie van factoren. Dan zit je echt te denken van - wíl ik dit nog wel? En dan zie je opeens een leerling effe zijn hoofd om de deur steken en zeggen: "Hey meneer, u heeft wel een rustige klas, zeg"... en dan heb je weer zoiets van: "ja, ik wil het best...", maar goed.. Begint een beetje teveel energie van me te vergen, geloof ik.
    quote:
    Anderzijds: alleen maar "relaxed" klasjes voor je neus krijgen, is ook niet altijd een echte uitdaging.
    Hm.. weet niet, ik kan met die 2 HAVO ook doen en laten wat ik wil, en ik vind het geweldig. Uitdagingen zoek ik dan wel op een ander vlak.
    .
    pi_43120883
    quote:
    Op dinsdag 31 oktober 2006 22:27 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Zoiets ja. Ik Ik geef nu 8 lessen op havo/gymnasium, en de rest, 17 lessen, in het vmbo. Ik heb dus wel iets van variatie, maar merk nu dat die bovenbouw vmbo me opeens niet meer zo 'trekt'. Weet niet hoe het komt, ik was normaal gesproken altijd de 'vmbo-man'.
    Het is niet dat ik bij mij op het werk geen variatie heb hoor, ik geef 16u les en doe nog 6u iets andes (gelijke onderwijskansen en smartschool). Maar ik heb het tegenwoordig echt moeilijk om me nog constant te motiveren en om zoveel geduld op te brengen als vorig jaar bv. Het feit dat ik al sinds eind juni met een andere job in mijn hoofd zit, zal natuurlijk niet veel helpen.
    quote:
    Precies. Vanmiddag zat ik in mijn lokaal na de laatste les, en dan krijg je opeens zo'n inzinking en dan gaan al die dingen door je hoofd malen. Was nog niet eens zo zeer omdat de kinderen wat drukker waren, maar een combinatie van factoren. Dan zit je echt te denken van - wíl ik dit nog wel? En dan zie je opeens een leerling effe zijn hoofd om de deur steken en zeggen: "Hey meneer, u heeft wel een rustige klas, zeg"... en dan heb je weer zoiets van: "ja, ik wil het best...", maar goed.. Begint een beetje teveel energie van me te vergen, geloof ik.
    Voor die leerlingen doe ik het eigenlijk nog. De dankbaarheid die je er soms van krijgt. Alleen kost het me idd zoveel energie om af en toe eens die dankbaarheid te zien (en het is niet dat de leerlingen mij niet graag hebben, want dat doen ze wel. Dat maken ze wel duidelijk genoeg).
    quote:
    Hm.. weet niet, ik kan met die 2 HAVO ook doen en laten wat ik wil, en ik vind het geweldig. Uitdagingen zoek ik dan wel op een ander vlak.
    Mja ik heb alleen nog maar beroepsonderwijs gehad. Mijn grootste uitdaging vorige week was leerlingen uitleggen dat 1km = 1000 meter. Ik bedoel maar... het stompt een beetje af
    pi_43121130
    Kan me voorstellen dat een brugklas of tweede klas atheneum lekker relaxed is, want daarin is het klassenmanagement gewoon veel makkelijker dan in 3 VMBO.

Maar de zwaarte ligt hem natuurlijk niet in het klassenmanagement en in de lesuren alleen en op mijn school vergeten mensen dat weleens. Kijk de onderbouw vind ik ook relaxed. Tuurlijk. Ik zit alleen maar op het gymnasium, dus die lui zijn wel gemotiveerd en doen braaf mee. Verder is de stof makkelijk, er liggen standaard toetsen klaar, het nakijken gaat supersnel.....maar man man wat moet ik bij m'n slimme en kritische 4, 5 en 6 VWO-publiek goed beslagen ten ijs komen. En wat moet je met goed onderbouwde, inhoudelijk diepgaande en sterk geformuleerde toetsen komen. Dat is niet effe een basic stofbeheersing of vaardigheid toetsen. De lesvoorbereiding voor zo'n bovenbouw VWO kost echt zoveel meer tijd dan voor een tweede klas....

Die onderbouwdocenten op mijn school die zeggen dat lesgeven aan het VWO zoveel relaxter is hebben in zoverre gelijk dat dat voor de lesuren zelf inderdaad opgaat. Qua lesgeven is het absoluut veeeeel relaxter.

Maar zit je alleen maar op havo/vwo, dan heb je doorgaans ook bovenbouwklassen. En qua lesvoorbereiding en nakijkwerk hebben de onderbouwdocenten het dan weer veel gemakkelijker. De lesuren zelf zijn zeker zwaarder, maar ze hebben meer tijd om daarvan bij te komen

(En dan hebben we het nog maar even niet over diegenen die gewoon inhoudelijk zo slecht in hun eigen vak zitten dat ze door kritische VWO-ers, ook in de onderbouw, direct worden afgemaakt. Als je zelf de stof niet beheerst kom je er niet met orde houden en interessante werkvormen.)
      woensdag 1 november 2006 @ 10:33:02 #200
    124172 Maikalo
    Feyenoord 1908
    pi_43130227
    Na de opleiding die ik nu doe (MBO techniek) wil ik lerarenopleiding aardrijkskunde gaan doen in Rotterdam. Heeft iemand hier ervaring mee?
    "Ja."
    "Wat ja?"
    "Ja toch!!"
      woensdag 1 november 2006 @ 20:37:56 #201
    67746 Baba-O-Riley
    Out here in the fields
    pi_43150463
    quote:
    Op dinsdag 31 oktober 2006 22:46 schreef thaleia het volgende:
    Kan me voorstellen dat een brugklas of tweede klas atheneum lekker relaxed is, want daarin is het klassenmanagement gewoon veel makkelijker dan in 3 VMBO.
    Precies, en ik kan er dan soms ook vrij slecht tegen als ik mensen hoor klagen dat ze "die brugklas havo zo lastig vinden". Dan denk ik: zou ik je es voor mijn 3 kader bouw zetten? Kijk, het is niet zo dat ik er problemen mee heb, of dat er een puinhoop is. Helemaal niet, maar het vergt gewoon zoveel van je.
    quote:
    maar man man wat moet ik bij m'n slimme en kritische 4, 5 en 6 VWO-publiek goed beslagen ten ijs komen. En wat moet je met goed onderbouwde, inhoudelijk diepgaande en sterk geformuleerde toetsen komen. Dat is niet effe een basic stofbeheersing of vaardigheid toetsen. De lesvoorbereiding voor zo'n bovenbouw VWO kost echt zoveel meer tijd dan voor een tweede klas....
    Ja, dat begrijp ik.
    quote:
    Die onderbouwdocenten op mijn school die zeggen dat lesgeven aan het VWO zoveel relaxter is hebben in zoverre gelijk dat dat voor de lesuren zelf inderdaad opgaat. Qua lesgeven is het absoluut veeeeel relaxter. Maar zit je alleen maar op havo/vwo, dan heb je doorgaans ook bovenbouwklassen. En qua lesvoorbereiding en nakijkwerk hebben de onderbouwdocenten het dan weer veel gemakkelijker.
    Ook veel gemakkelijker dan VMBO-docenten, en dat is waar ik een beetje mee zit te stoeien. En dat is waar ik een eerder op doelde. Je hebt altijd wel sectiegenoten die de "makkelijkste" cq. "leukste" klassen er uit pikken. Je hebt er zelfs die op doktersadvies geen les mogen geven aan VMBO. Dan valt me gewoon niks meer in, maar goed. Nogmaals, ik vind bovenbouw VMBO hartstikke leuk, maar het begint zoveel van me te vergen. En dan kom ik op de andere locatie (havo/atheneum/gym), en dan denk ik: "ah, maar zo kan het dus ook".
    quote:
    De lesuren zelf zijn zeker zwaarder, maar ze hebben meer tijd om daarvan bij te komen
    Zwaarder op 2 havo/atheneum/gym? Laat me niet lachen? Dat vind ik echt twee vingers in de neus...
    quote:
    (En dan hebben we het nog maar even niet over diegenen die gewoon inhoudelijk zo slecht in hun eigen vak zitten dat ze door kritische VWO-ers, ook in de onderbouw, direct worden afgemaakt.
    Ja inderdaad.
    .
      woensdag 1 november 2006 @ 21:51:01 #202
    78707 TheSilentEnigma
    Heldin, bazin, godin.
    pi_43153683
    Ik ben mentor van een 4e jaars basis/kaderklas, waarvan er 19 van de 21 leerlingen een LWOO-beschikking hebben. Dit is ook nog eens in Utrecht, en in 'de grote stad' zijn de leerlingen toch weer een stuk anders is mijn ervaring. Zo komt het regelmatig voor dat één van mijn leerlingen voor de rechter moet verschijnen o.i.d.

Ik kan je vertellen dat de begeleiding van zo'n groep verdomd zwaar is...
      donderdag 2 november 2006 @ 18:34:49 #203
    67746 Baba-O-Riley
    Out here in the fields
    pi_43178943
    Kan me er inderdaad wat bij voorstellen ja...
    .
    pi_43179012
    Dat geloof ik ook wel TSE..
    hoe reageerde jouw school trouwens op het feit dat je weggaat?

Ik heb vandaag de eerste 10 minuten van mijn les lesbezoek gehad van mijn coach..

Hij was best tevreden, en de dingen die beter konden, daar moest ik zelf maar tegenaan lopen, ipv dat hij ze verklapte..

Hij zei iig dat ik goed in de stof zat, goed rondliep door de klas en echt al een band met de leerlingen had... Niks om me druk over te maken dus...
    pi_43179155
    quote:
    Op donderdag 2 november 2006 18:36 schreef teigan het volgende:
    Ik heb vandaag de eerste 10 minuten van mijn les lesbezoek gehad van mijn coach..

Hij was best tevreden, en de dingen die beter konden, daar moest ik zelf maar tegenaan lopen, ipv dat hij ze verklapte..

Hij zei iig dat ik goed in de stof zat, goed rondliep door de klas en echt al een band met de leerlingen had... Niks om me druk over te maken dus...
    Dat is leuk teigan Ik kan me voorstellen dat je je nu wel goed voelde

Wel leuk dat ze ook maar 10 minuten komen, bij ons was dat altijd minstens een volledige les.

Is jouw coach iemand van de school waar je opleiding volgt of iemand van de school waar je nu les geeft? (je zit toch nog in opleiding he?)
      donderdag 2 november 2006 @ 19:20:54 #206
    78707 TheSilentEnigma
    Heldin, bazin, godin.
    pi_43180607
    quote:
    Op donderdag 2 november 2006 18:36 schreef teigan het volgende:
    hoe reageerde jouw school trouwens op het feit dat je weggaat?
    Ze begrijpen mijn keus heel goed, maar balen als een stekker. Er moet nu een nieuwe docent komen, een nieuwe mentor voor deze toch wel 'aparte' klas en een nieuwe vakgroepcoordinator...
    pi_43180697
    quote:
    Op donderdag 2 november 2006 19:20 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

Ze begrijpen mijn keus heel goed, maar balen als een stekker. Er moet nu een nieuwe docent komen, een nieuwe mentor voor deze toch wel 'aparte' klas en een nieuwe vakgroepcoordinator...
    Hey dat zal voor mij ook zo zijn dus
    + een nieuwe beheerder voor Smartschool
    pi_43199707
    Hun probleem TSE. Begin je na kerst in je nieuwe baan?

Ik baal even als een stekker, want ik werk van ma t/m do he, en daar word ik ook voor betaald. Deze maand moet ik gewoon op 1 na op ALLE vrijdagen komen opdraven voor achterlijke cursussen en studiedagen en voor een "tweedeklassenactiviteit" omdat ik mentor ben van een tweede klas. Die activiteit is leuk, maar de gedachte dat ze me gewoon op 1 dag na DE HELE MAAND op m'n vrije vrijdag onbetaald opeisen vind ik uitermate frusterend. Ik heb nl ook nog vrijwilligerswerk en een studie en juist daarom werk ik vier dagen. EN DUS NIET VIJF.

Op de ene vrijdag dat ik NIET voor een cursus of studiedag hoef op te komen draven is er een superleuke personeelsactiviteit waar ik echt veel zin in zou hebben, maar die ga ik toch maar skippen. Normaliter kom ik graag op m'n vrije dag naar m'n werk als daar iets leuks te doen is, maar niet als al je andere vrije dagen al zijn opgeslokt door niet-leuke verplichtingen.

Volgende maand is het beter hoor, dan hoef ik geloof ik maar 1x op vrijdag te komen. Maar ik hoop momenteel toch wel erg hard dat een van m'n sollicitaties naar niet-onderwijsbanen op korte termijn iets oplevert. En dan ga ik graag later weer een keer met kinders lol maken in een klaslokaal, als er iets is veranderd aan de vanzelfsprekendheid waarop men meent gratis je avonden, weekends en vrije dagen op te kunnen eisen.
    pi_43199760
    Op zich is een fulltime baan nemen ook een oplossing, want dan zijn het alleen nog avonden en af en toe een weekend die ze van je kunnen opeisen, geen doordeweekse vrije dag want die is er niet
      vrijdag 3 november 2006 @ 19:26:51 #210
    67746 Baba-O-Riley
    Out here in the fields
    pi_43212891
    quote:
    Op vrijdag 3 november 2006 11:27 schreef thaleia het volgende:
    Ik baal even als een stekker, want ik werk van ma t/m do he, en daar word ik ook voor betaald. Deze maand moet ik gewoon op 1 na op ALLE vrijdagen komen opdraven voor achterlijke cursussen en studiedagen en voor een "tweedeklassenactiviteit" omdat ik mentor ben van een tweede klas. Die activiteit is leuk, maar de gedachte dat ze me gewoon op 1 dag na DE HELE MAAND op m'n vrije vrijdag onbetaald opeisen vind ik uitermate frusterend. Ik heb nl ook nog vrijwilligerswerk en een studie en juist daarom werk ik vier dagen. EN DUS NIET VIJF.
    Kunnen ze dat zomaar eisen? Volgens mij toch niet.
    .
    pi_43223308
    Nou, sinds er op m'n vorige school een paar mensen probeerden via de bond gedaan te krijgen dat ze niet verplicht hoefden komen opdagen op rapportvergaderingen die op hun vrije dag gehouden werden, en dat niet lukte, nam ik aan dat een school dat blijkbaar wel mag eisen. Heb me er nooit verder in verdiept.

En ik moet zeggen, vandaag was superleuk Heb enorm gelachen.
    Voor zo'n suffe studiedag echter kom ik minder graag opdraven.

Maar vandaag....prima
      zaterdag 4 november 2006 @ 09:01:53 #212
    78707 TheSilentEnigma
    Heldin, bazin, godin.
    pi_43226602
    Ze mogen wel van jou verlangen dat je op je vrije tijd komt, maar ze moeten je dan wel compenseren d.m.v. salaris of een andere vrije dag. Alle kosten die je maakt (vervoer e.d.) kan je declareren.
      zaterdag 4 november 2006 @ 14:35:16 #213
    67746 Baba-O-Riley
    Out here in the fields
    pi_43232487
    Als de studiedag of vergadering echt saai is, moet je gewoon bingo gaan spelen. Bingo kaarten maken, maar op de plaatsen van de cijfers moet je woorden zetten die vaak gebruikt worden. Bijvoorbeeld: "motivatie", "basisvorming", "lessentabel", "SE-lijst", etc. Uitdelen aan een paar collega's die er met de zelfde instelling zitten en dan moet je es kijken hoe actief je dan gaat luisteren
    .
    pi_43295131
    Nu ben ik echt slechtgezind
    Ik zit momenteel in zoveel groepen die extra moeten vergaderen tov de 'gewone' leerkrachten (vakverantwoordelijken die voor alle soorten vergaderingen opgetrommeld worden, titularis van één van de moeilijkste klassen op school dit jaar, smartschool, leerlingenraad, organisatie projectweek, organisatie activiteiten rond actualiteit (bv halloween-activiteit organiseren), ik heb zelf 140 leerlingen verspreid over 15 klassen waardoor ik altijd 3 van de 4 klassenraden moet bijwonen 's avonds, ik moet aan alle collega's het smartschoolsysteem uitleggen, medeverantwoordelijk voor alle computers op school (ik heb sinds vorige week één collega , ...) en wat krijg ik vandaag in mijn mailbox?
    quote:
    Beste collega's,

Er wordt een vaste groep gevormd voor de standen die tijdens het schooljaar plaatsvinden. ( Wemmel, Meise, jaarmarkt Jette )

Jullie maken deel uit van deze groep.

Voor de verdere afspraken en de bespreking van de taakverdeling, worden jullie verwacht op 16 november voor een vergadering om 12.10u bij de directie.

Met vriendelijke groeten,
    Anneleen Swenne
    Hoi hoplahoi
    Gaan ze mij nog medeverantwoordelijke maken van iets nieuws, waardoor ik nog eens een hoop extra vergaderingen ga hebben en dus alle standen of markten zal mogen afdweilen

Kun je je voorstellen dat ik echt elke dag aan de brievenbus sta te wachten tot ik officieel bericht krijg van mijn sollicitatie?
    pi_43297480
    Alleen de manier al, het is niet eens een verzoek, maar gewoon een mededeling....
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')