Hoe kom je aan deze vermeende kennis, als ik mag vragen? Het klinkt namelijk een beetje alsof je nog nooit les hebt gegeven.quote:Op vrijdag 20 oktober 2006 14:56 schreef thabit het volgende:
Een vraagje aan de middelbare-schoolleraren. Wat drijft jullie om daar les te gaan geven? Ik kan tig redenen opnoemen om dat niet te doen namelijk.Je bent meer orde aan het houden dan je vakgebied aan het overdragen. Hierop verdergaand: het interesseert ze daar ook totaal geen donder hoeveel vakkennis je hebt, enkel hoe je met kutpubers omgaat. Je moet je per se aan de (vaak zeer slechte) lesstof van het boek houden en mag er nauwelijks een eigen inbreng aan geven. Veel van je collega's zijn dom en eigenwijs. Deze persoonseigenschappen hoeven elk van beiden op zich niet slecht te zijn, de combinatie van de twee eigenschappen is dat zeker wel. Enorme stapels nakijkwerk, waarbij je veel wat fout is helemaal niet fout mag rekenen. Je wordt als voetveeg behandeld door zowel het schoolbestuur als de leerlingen. Enorme vergader- en overlegcultuur.
Goed, het salaris is wel erg hoog, dat dan weer wel. Maar dat lijkt me toch niet de enige motivatie?
Zelfs Flipje juicht erom!quote:Op vrijdag 20 oktober 2006 22:17 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Bedankt allemaal!
Goh, wat ga ik vrolijk en blij mijn herfstvakantie in.
Ik had nooit gezegd dat ik het ging zeggen, maar dit gevoel heb ik hier ookquote:Op vrijdag 20 oktober 2006 22:17 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Goh, wat ga ik vrolijk en blij mijn herfstvakantie in.
Succesquote:Op zondag 29 oktober 2006 20:04 schreef leonieke het volgende:
Een weekje herfstvakantie en hopelijk krijg ik deze week nieuws over mijn sollicitatie![]()
![]()
Dat lijkt me ontzettend tof om te doen! Hoop dat je het voor elkaar krijgt.quote:Op zondag 29 oktober 2006 21:41 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Zit er over te denken om me aan te gaan melden voor de functie van vertrouwenspersoon. Had gehoord dat er wel behoefte was aan een jongere docent, aangezien er nog twee andere vertrouwenspersonen "op leeftijd" zijn. De zorgcoördinator zei al dat het echt iets voor mij zou zijn. Nu komen al veel leerlingen naar me toe met hun problemen, dus eigenlijk *zou* het maar een formaliteit hoeven te zijn - en wat uren er voor. Zou fijn zijn.We zien wel.
Dit zou voor een deel mijn nieuwe functie zijn, alleen dan met het verschil dat het in het hoger onderwijs zou zijnquote:Op zondag 29 oktober 2006 21:41 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Zit er over te denken om me aan te gaan melden voor de functie van vertrouwenspersoon. Had gehoord dat er wel behoefte was aan een jongere docent, aangezien er nog twee andere vertrouwenspersonen "op leeftijd" zijn. De zorgcoördinator zei al dat het echt iets voor mij zou zijn. Nu komen al veel leerlingen naar me toe met hun problemen, dus eigenlijk *zou* het maar een formaliteit hoeven te zijn - en wat uren er voor. Zou fijn zijn.We zien wel.
Mja het is een fulltime-opdracht (5 dagen van 9 to 5): studenten- en trajectbegeleiding.quote:Op zondag 29 oktober 2006 22:34 schreef thaleia het volgende:
Bewaak trouwens wel je grenzen als je dat gaat doen, de vertrouwenspersonen op onze school moeten ontzettend vechten voor hun uren. Ze krijgen er veel te weinig per week, maar willen dan natuurlijk ook weer niet een leerling met een acuut probleem lang laten wachten en komen zo steeds in de knel. Ze worden er wel steeds beter in om keihard op hun strepen te gaan staan gelukkig, en dat werpt z'n vruchten af.
We zullen wel zien he.quote:Op zondag 29 oktober 2006 22:26 schreef thaleia het volgende:
Dat lijkt me ontzettend tof om te doen! Hoop dat je het voor elkaar krijgt.
Wat is er gebeurd? Ik zal waarschijnlijk iets missen of vergeten zijn, maar ik weet niet zo goed wat je bedoelt.quote:Op dinsdag 31 oktober 2006 13:41 schreef teigan het volgende:
Bahbahbah, ik ben gewoon veels te lief, iemand enig idee wat ik eraan kan doen?
Ik laat teveel over mij heen lopen, en dan neem je je zo voor om het anders te doen na de vakantie, en dan gaat het gelijk ook alweer mis...
Sorry, ik baal er ff flink van..
Als de leerlingen bij mij een taak moeten indienen, spreken we altijd samen de einddatum af (uiteraard moet het wel binnen de perken blijven en niet 'ergens tijden het tweede trimester' ofzo). De leerlingen weten wel dat ALS die datum gekomen is, dat ik alles binnen moet hebben. Heb ik iets niet op tijd verliezen ze serieus wat punten (meestal de helft).quote:Op dinsdag 31 oktober 2006 18:26 schreef teigan het volgende:
Het is meer dat ik soms het gevoel heb dat ik mijn grenzen teveel op laat rekken door leerlingen..
Toch iets te lang met deadlines blijven schuiven, en erom stressen als ik verslagen nog niet binnenheb. Ik zou bij wijze van spreken het verslag voor ze willen schrijven, ipv de verantwoordelijkheid bij hun te leggen...
Tijdens de eerste les na de vakantie moet iedereen natuurlijk terug op zijn/haar plooi komen. Ik heb het als leerkracht al moeilijk om me terug 100% te geven tijdens die eerste les na de vakantie, dus ik kan me van de leerlingen ook wel iets voorstellen. Uiteraard is dat niet leuk om mee te maken als de leerlingen op zo'n dag niet willen meewerken of heel luidruchtig zijn, maar ik probeer dat altijd wat in de juiste context te plaatsen.quote:En mijn eerste les na de vakantie liep niet zoals hij had moeten lopen voor mijn gevoel. Wat externe factoren die tegenzaten, en een hele drukke klas...
Ik zag het even niet meer zo zitten, maar een gesprek met mijn coach heeft wel geholpen gelukkig..
Iedereen heeft wel zo zijn inzinkingen. "Even slikken en weer doorgaan", zoals de beroemde filosoof M. Borsato al eens zei.quote:Op dinsdag 31 oktober 2006 18:26 schreef teigan het volgende:
En mijn eerste les na de vakantie liep niet zoals hij had moeten lopen voor mijn gevoel. Wat externe factoren die tegenzaten, en een hele drukke klas...
Ik zag het even niet meer zo zitten, maar een gesprek met mijn coach heeft wel geholpen gelukkig..
Ik merk het vooral als het weer om slaat. Vandaag ook.. dan hangt er storm in de lucht.. en dat merk je meteen aan de kinderen.quote:Op dinsdag 31 oktober 2006 19:00 schreef leonieke het volgende:
Tijdens de eerste les na de vakantie moet iedereen natuurlijk terug op zijn/haar plooi komen. Ik heb het als leerkracht al moeilijk om me terug 100% te geven tijdens die eerste les na de vakantie, dus ik kan me van de leerlingen ook wel iets voorstellen. Uiteraard is dat niet leuk om mee te maken als de leerlingen op zo'n dag niet willen meewerken of heel luidruchtig zijn, maar ik probeer dat altijd wat in de juiste context te plaatsen.
Ja, ik heb zelf ook even een moment van bezinning nu, zal ik het zo maar even noemen. Ben me af aan het vragen of ik echt nog alleen grotendeels vmbo wil draaien. Ik realiseer me dat het, ondanks dat het leuk is, toch vrij heavy is en dan zie ik mijn 2havo-klassen en dan denk ik: da's toch ook leuk? Waarom zou ik me weer "opofferen" en de kastanjes uit het vuur halen op 3 en 4 vmbo, terwijl ik ook net zo fijn "relaxed" klasjes zoals 2 / 3 havo zou kunnen doen? Zo kan ik ook lekker mijn pensioentje halen. Ik zie het aan collega's: geven alleen maar les aan brugklasjes havo/atheneum en af en toe een 2 atheneum of zo. Dan denk ik bij mezelf: je hebt het ook te relaxed gewoon. En ik zit me dan weer de moeite te doen om 4 vmbo bezig te houden.quote:En dat even niet meer zien zitten, ik denk dat elke leerkracht dat (regelmatig) eens tegenkomt.
Ik veronderstel dat je vmbo kunt vergelijken met beroepsonderwijs in België en havo/atheneum met algemeen secundair onderwijs en in dit geval begrijp ik jouw situatie helemaal.quote:Op dinsdag 31 oktober 2006 21:34 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ja, ik heb zelf ook even een moment van bezinning nu, zal ik het zo maar even noemen. Ben me af aan het vragen of ik echt nog alleen grotendeels vmbo wil draaien. Ik realiseer me dat het, ondanks dat het leuk is, toch vrij heavy is en dan zie ik mijn 2havo-klassen en dan denk ik: da's toch ook leuk? Waarom zou ik me weer "opofferen" en de kastanjes uit het vuur halen op 3 en 4 vmbo, terwijl ik ook net zo fijn "relaxed" klasjes zoals 2 / 3 havo zou kunnen doen? Zo kan ik ook lekker mijn pensioentje halen. Ik zie het aan collega's: geven alleen maar les aan brugklasjes havo/atheneum en af en toe een 2 atheneum of zo. Dan denk ik bij mezelf: je hebt het ook te relaxed gewoon. En ik zit me dan weer de moeite te doen om 4 vmbo bezig te houden.Maar goed, aan de ene kant heb ik er zelf voor gekozen en ergens wil ik het ook wel blijven doen, maar aan de andere kant heb ik zoiets van: hoe lang kán ik dit nog....
![]()
Zoiets ja. Ik Ik geef nu 8 lessen op havo/gymnasium, en de rest, 17 lessen, in het vmbo. Ik heb dus wel iets van variatie, maar merk nu dat die bovenbouw vmbo me opeens niet meer zo 'trekt'. Weet niet hoe het komt, ik was normaal gesproken altijd de 'vmbo-man'.quote:Op dinsdag 31 oktober 2006 21:45 schreef leonieke het volgende:
Ik veronderstel dat je vmbo kunt vergelijken met beroepsonderwijs in België en havo/atheneum met algemeen secundair onderwijs en in dit geval begrijp ik jouw situatie helemaal.
Ik geef zelf fulltime les in het beroepsonderwijs en het put een mens echt uit.
Precies. Vanmiddag zat ik in mijn lokaal na de laatste les, en dan krijg je opeens zo'n inzinking en dan gaan al die dingen door je hoofd malen. Was nog niet eens zo zeer omdat de kinderen wat drukker waren, maar een combinatie van factoren. Dan zit je echt te denken van - wíl ik dit nog wel? En dan zie je opeens een leerling effe zijn hoofd om de deur steken en zeggen: "Hey meneer, u heeft wel een rustige klas, zeg"... en dan heb je weer zoiets van: "ja, ik wil het best...", maar goed.. Begint een beetje teveel energie van me te vergen, geloof ik.quote:Constant trucjes moeten vinden om ze te boeien, ze aub geen kwartier alleen laten werken want dan loopt het uit de hand, elke les moeten 'zagen' omdat ze hun boeken of schoolagenda niet bij hebben of omdat ze hun taak niet afgewerkt hebben, of omdat ze weer eens niet gestudeerd hebben voor een toets.
Hm.. weet niet, ik kan met die 2 HAVO ook doen en laten wat ik wil, en ik vind het geweldig. Uitdagingen zoek ik dan wel op een ander vlak.quote:Anderzijds: alleen maar "relaxed" klasjes voor je neus krijgen, is ook niet altijd een echte uitdaging.
Het is niet dat ik bij mij op het werk geen variatie heb hoor, ik geef 16u les en doe nog 6u iets andes (gelijke onderwijskansen en smartschool). Maar ik heb het tegenwoordig echt moeilijk om me nog constant te motiveren en om zoveel geduld op te brengen als vorig jaar bv. Het feit dat ik al sinds eind juni met een andere job in mijn hoofd zit, zal natuurlijk niet veel helpen.quote:Op dinsdag 31 oktober 2006 22:27 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Zoiets ja. Ik Ik geef nu 8 lessen op havo/gymnasium, en de rest, 17 lessen, in het vmbo. Ik heb dus wel iets van variatie, maar merk nu dat die bovenbouw vmbo me opeens niet meer zo 'trekt'. Weet niet hoe het komt, ik was normaal gesproken altijd de 'vmbo-man'.
Voor die leerlingen doe ik het eigenlijk nog. De dankbaarheid die je er soms van krijgt. Alleen kost het me idd zoveel energie om af en toe eens die dankbaarheid te zien (en het is niet dat de leerlingen mij niet graag hebben, want dat doen ze wel. Dat maken ze wel duidelijk genoeg).quote:Precies. Vanmiddag zat ik in mijn lokaal na de laatste les, en dan krijg je opeens zo'n inzinking en dan gaan al die dingen door je hoofd malen. Was nog niet eens zo zeer omdat de kinderen wat drukker waren, maar een combinatie van factoren. Dan zit je echt te denken van - wíl ik dit nog wel? En dan zie je opeens een leerling effe zijn hoofd om de deur steken en zeggen: "Hey meneer, u heeft wel een rustige klas, zeg"... en dan heb je weer zoiets van: "ja, ik wil het best...", maar goed.. Begint een beetje teveel energie van me te vergen, geloof ik.
Mja ik heb alleen nog maar beroepsonderwijs gehad. Mijn grootste uitdaging vorige week was leerlingen uitleggen dat 1km = 1000 meter. Ik bedoel maar... het stompt een beetje afquote:Hm.. weet niet, ik kan met die 2 HAVO ook doen en laten wat ik wil, en ik vind het geweldig. Uitdagingen zoek ik dan wel op een ander vlak.
Precies, en ik kan er dan soms ook vrij slecht tegen als ik mensen hoor klagen dat ze "die brugklas havo zo lastig vinden". Dan denk ik: zou ik je es voor mijn 3 kader bouw zetten? Kijk, het is niet zo dat ik er problemen mee heb, of dat er een puinhoop is. Helemaal niet, maar het vergt gewoon zoveel van je.quote:Op dinsdag 31 oktober 2006 22:46 schreef thaleia het volgende:
Kan me voorstellen dat een brugklas of tweede klas atheneum lekker relaxed is, want daarin is het klassenmanagement gewoon veel makkelijker dan in 3 VMBO.
Ja, dat begrijp ik.quote:maar man man wat moet ik bij m'n slimme en kritische 4, 5 en 6 VWO-publiek goed beslagen ten ijs komen. En wat moet je met goed onderbouwde, inhoudelijk diepgaande en sterk geformuleerde toetsen komen. Dat is niet effe een basic stofbeheersing of vaardigheid toetsen. De lesvoorbereiding voor zo'n bovenbouw VWO kost echt zoveel meer tijd dan voor een tweede klas....
Ook veel gemakkelijker dan VMBO-docenten, en dat is waar ik een beetje mee zit te stoeien. En dat is waar ik een eerder op doelde. Je hebt altijd wel sectiegenoten die de "makkelijkste" cq. "leukste" klassen er uit pikken. Je hebt er zelfs die op doktersadvies geen les mogen geven aan VMBO. Dan valt me gewoon niks meer in, maar goed. Nogmaals, ik vind bovenbouw VMBO hartstikke leuk, maar het begint zoveel van me te vergen. En dan kom ik op de andere locatie (havo/atheneum/gym), en dan denk ik: "ah, maar zo kan het dus ook".quote:Die onderbouwdocenten op mijn school die zeggen dat lesgeven aan het VWO zoveel relaxter is hebben in zoverre gelijk dat dat voor de lesuren zelf inderdaad opgaat. Qua lesgeven is het absoluut veeeeel relaxter. Maar zit je alleen maar op havo/vwo, dan heb je doorgaans ook bovenbouwklassen. En qua lesvoorbereiding en nakijkwerk hebben de onderbouwdocenten het dan weer veel gemakkelijker.
Zwaarder op 2 havo/atheneum/gym? Laat me niet lachen? Dat vind ik echt twee vingers in de neus...quote:De lesuren zelf zijn zeker zwaarder, maar ze hebben meer tijd om daarvan bij te komen
Ja inderdaad.quote:(En dan hebben we het nog maar even niet over diegenen die gewoon inhoudelijk zo slecht in hun eigen vak zitten dat ze door kritische VWO-ers, ook in de onderbouw, direct worden afgemaakt.
Dat is leuk teiganquote:Op donderdag 2 november 2006 18:36 schreef teigan het volgende:
Ik heb vandaag de eerste 10 minuten van mijn les lesbezoek gehad van mijn coach..
Hij was best tevreden, en de dingen die beter konden, daar moest ik zelf maar tegenaan lopen, ipv dat hij ze verklapte..
Hij zei iig dat ik goed in de stof zat, goed rondliep door de klas en echt al een band met de leerlingen had... Niks om me druk over te maken dus...
Ze begrijpen mijn keus heel goed, maar balen als een stekker. Er moet nu een nieuwe docent komen, een nieuwe mentor voor deze toch wel 'aparte' klas en een nieuwe vakgroepcoordinator...quote:Op donderdag 2 november 2006 18:36 schreef teigan het volgende:
hoe reageerde jouw school trouwens op het feit dat je weggaat?
Hey dat zal voor mij ook zo zijn dusquote:Op donderdag 2 november 2006 19:20 schreef TheSilentEnigma het volgende:
[..]
Ze begrijpen mijn keus heel goed, maar balen als een stekker. Er moet nu een nieuwe docent komen, een nieuwe mentor voor deze toch wel 'aparte' klas en een nieuwe vakgroepcoordinator...
Kunnen ze dat zomaar eisen? Volgens mij toch niet.quote:Op vrijdag 3 november 2006 11:27 schreef thaleia het volgende:
Ik baal even als een stekker, want ik werk van ma t/m do he, en daar word ik ook voor betaald. Deze maand moet ik gewoon op 1 na op ALLE vrijdagen komen opdraven voor achterlijke cursussen en studiedagen en voor een "tweedeklassenactiviteit" omdat ik mentor ben van een tweede klas. Die activiteit is leuk, maar de gedachte dat ze me gewoon op 1 dag na DE HELE MAAND op m'n vrije vrijdag onbetaald opeisen vind ik uitermate frusterend. Ik heb nl ook nog vrijwilligerswerk en een studie en juist daarom werk ik vier dagen. EN DUS NIET VIJF.
Hoi hoplahoiquote:Beste collega's,
Er wordt een vaste groep gevormd voor de standen die tijdens het schooljaar plaatsvinden. ( Wemmel, Meise, jaarmarkt Jette )
Jullie maken deel uit van deze groep.
Voor de verdere afspraken en de bespreking van de taakverdeling, worden jullie verwacht op 16 november voor een vergadering om 12.10u bij de directie.
Met vriendelijke groeten,
Anneleen Swenne
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |