abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 1 november 2006 @ 20:37:56 #201
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_43150463
quote:
Op dinsdag 31 oktober 2006 22:46 schreef thaleia het volgende:
Kan me voorstellen dat een brugklas of tweede klas atheneum lekker relaxed is, want daarin is het klassenmanagement gewoon veel makkelijker dan in 3 VMBO.
Precies, en ik kan er dan soms ook vrij slecht tegen als ik mensen hoor klagen dat ze "die brugklas havo zo lastig vinden". Dan denk ik: zou ik je es voor mijn 3 kader bouw zetten? Kijk, het is niet zo dat ik er problemen mee heb, of dat er een puinhoop is. Helemaal niet, maar het vergt gewoon zoveel van je.
quote:
maar man man wat moet ik bij m'n slimme en kritische 4, 5 en 6 VWO-publiek goed beslagen ten ijs komen. En wat moet je met goed onderbouwde, inhoudelijk diepgaande en sterk geformuleerde toetsen komen. Dat is niet effe een basic stofbeheersing of vaardigheid toetsen. De lesvoorbereiding voor zo'n bovenbouw VWO kost echt zoveel meer tijd dan voor een tweede klas....
Ja, dat begrijp ik.
quote:
Die onderbouwdocenten op mijn school die zeggen dat lesgeven aan het VWO zoveel relaxter is hebben in zoverre gelijk dat dat voor de lesuren zelf inderdaad opgaat. Qua lesgeven is het absoluut veeeeel relaxter. Maar zit je alleen maar op havo/vwo, dan heb je doorgaans ook bovenbouwklassen. En qua lesvoorbereiding en nakijkwerk hebben de onderbouwdocenten het dan weer veel gemakkelijker.
Ook veel gemakkelijker dan VMBO-docenten, en dat is waar ik een beetje mee zit te stoeien. En dat is waar ik een eerder op doelde. Je hebt altijd wel sectiegenoten die de "makkelijkste" cq. "leukste" klassen er uit pikken. Je hebt er zelfs die op doktersadvies geen les mogen geven aan VMBO. Dan valt me gewoon niks meer in, maar goed. Nogmaals, ik vind bovenbouw VMBO hartstikke leuk, maar het begint zoveel van me te vergen. En dan kom ik op de andere locatie (havo/atheneum/gym), en dan denk ik: "ah, maar zo kan het dus ook".
quote:
De lesuren zelf zijn zeker zwaarder, maar ze hebben meer tijd om daarvan bij te komen
Zwaarder op 2 havo/atheneum/gym? Laat me niet lachen? Dat vind ik echt twee vingers in de neus...
quote:
(En dan hebben we het nog maar even niet over diegenen die gewoon inhoudelijk zo slecht in hun eigen vak zitten dat ze door kritische VWO-ers, ook in de onderbouw, direct worden afgemaakt.
Ja inderdaad.
.
  woensdag 1 november 2006 @ 21:51:01 #202
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_43153683
Ik ben mentor van een 4e jaars basis/kaderklas, waarvan er 19 van de 21 leerlingen een LWOO-beschikking hebben. Dit is ook nog eens in Utrecht, en in 'de grote stad' zijn de leerlingen toch weer een stuk anders is mijn ervaring. Zo komt het regelmatig voor dat één van mijn leerlingen voor de rechter moet verschijnen o.i.d.

Ik kan je vertellen dat de begeleiding van zo'n groep verdomd zwaar is...
  donderdag 2 november 2006 @ 18:34:49 #203
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_43178943
Kan me er inderdaad wat bij voorstellen ja...
.
pi_43179012
Dat geloof ik ook wel TSE..
hoe reageerde jouw school trouwens op het feit dat je weggaat?

Ik heb vandaag de eerste 10 minuten van mijn les lesbezoek gehad van mijn coach..

Hij was best tevreden, en de dingen die beter konden, daar moest ik zelf maar tegenaan lopen, ipv dat hij ze verklapte..

Hij zei iig dat ik goed in de stof zat, goed rondliep door de klas en echt al een band met de leerlingen had... Niks om me druk over te maken dus...
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_43179155
quote:
Op donderdag 2 november 2006 18:36 schreef teigan het volgende:
Ik heb vandaag de eerste 10 minuten van mijn les lesbezoek gehad van mijn coach..

Hij was best tevreden, en de dingen die beter konden, daar moest ik zelf maar tegenaan lopen, ipv dat hij ze verklapte..

Hij zei iig dat ik goed in de stof zat, goed rondliep door de klas en echt al een band met de leerlingen had... Niks om me druk over te maken dus...
Dat is leuk teigan Ik kan me voorstellen dat je je nu wel goed voelde

Wel leuk dat ze ook maar 10 minuten komen, bij ons was dat altijd minstens een volledige les.

Is jouw coach iemand van de school waar je opleiding volgt of iemand van de school waar je nu les geeft? (je zit toch nog in opleiding he?)
  donderdag 2 november 2006 @ 19:20:54 #206
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_43180607
quote:
Op donderdag 2 november 2006 18:36 schreef teigan het volgende:
hoe reageerde jouw school trouwens op het feit dat je weggaat?
Ze begrijpen mijn keus heel goed, maar balen als een stekker. Er moet nu een nieuwe docent komen, een nieuwe mentor voor deze toch wel 'aparte' klas en een nieuwe vakgroepcoordinator...
pi_43180697
quote:
Op donderdag 2 november 2006 19:20 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

Ze begrijpen mijn keus heel goed, maar balen als een stekker. Er moet nu een nieuwe docent komen, een nieuwe mentor voor deze toch wel 'aparte' klas en een nieuwe vakgroepcoordinator...
Hey dat zal voor mij ook zo zijn dus
+ een nieuwe beheerder voor Smartschool
pi_43199707
Hun probleem TSE. Begin je na kerst in je nieuwe baan?

Ik baal even als een stekker, want ik werk van ma t/m do he, en daar word ik ook voor betaald. Deze maand moet ik gewoon op 1 na op ALLE vrijdagen komen opdraven voor achterlijke cursussen en studiedagen en voor een "tweedeklassenactiviteit" omdat ik mentor ben van een tweede klas. Die activiteit is leuk, maar de gedachte dat ze me gewoon op 1 dag na DE HELE MAAND op m'n vrije vrijdag onbetaald opeisen vind ik uitermate frusterend. Ik heb nl ook nog vrijwilligerswerk en een studie en juist daarom werk ik vier dagen. EN DUS NIET VIJF.

Op de ene vrijdag dat ik NIET voor een cursus of studiedag hoef op te komen draven is er een superleuke personeelsactiviteit waar ik echt veel zin in zou hebben, maar die ga ik toch maar skippen. Normaliter kom ik graag op m'n vrije dag naar m'n werk als daar iets leuks te doen is, maar niet als al je andere vrije dagen al zijn opgeslokt door niet-leuke verplichtingen.

Volgende maand is het beter hoor, dan hoef ik geloof ik maar 1x op vrijdag te komen. Maar ik hoop momenteel toch wel erg hard dat een van m'n sollicitaties naar niet-onderwijsbanen op korte termijn iets oplevert. En dan ga ik graag later weer een keer met kinders lol maken in een klaslokaal, als er iets is veranderd aan de vanzelfsprekendheid waarop men meent gratis je avonden, weekends en vrije dagen op te kunnen eisen.
pi_43199760
Op zich is een fulltime baan nemen ook een oplossing, want dan zijn het alleen nog avonden en af en toe een weekend die ze van je kunnen opeisen, geen doordeweekse vrije dag want die is er niet
  vrijdag 3 november 2006 @ 19:26:51 #210
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_43212891
quote:
Op vrijdag 3 november 2006 11:27 schreef thaleia het volgende:
Ik baal even als een stekker, want ik werk van ma t/m do he, en daar word ik ook voor betaald. Deze maand moet ik gewoon op 1 na op ALLE vrijdagen komen opdraven voor achterlijke cursussen en studiedagen en voor een "tweedeklassenactiviteit" omdat ik mentor ben van een tweede klas. Die activiteit is leuk, maar de gedachte dat ze me gewoon op 1 dag na DE HELE MAAND op m'n vrije vrijdag onbetaald opeisen vind ik uitermate frusterend. Ik heb nl ook nog vrijwilligerswerk en een studie en juist daarom werk ik vier dagen. EN DUS NIET VIJF.
Kunnen ze dat zomaar eisen? Volgens mij toch niet.
.
pi_43223308
Nou, sinds er op m'n vorige school een paar mensen probeerden via de bond gedaan te krijgen dat ze niet verplicht hoefden komen opdagen op rapportvergaderingen die op hun vrije dag gehouden werden, en dat niet lukte, nam ik aan dat een school dat blijkbaar wel mag eisen. Heb me er nooit verder in verdiept.

En ik moet zeggen, vandaag was superleuk Heb enorm gelachen.
Voor zo'n suffe studiedag echter kom ik minder graag opdraven.

Maar vandaag....prima
  zaterdag 4 november 2006 @ 09:01:53 #212
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_43226602
Ze mogen wel van jou verlangen dat je op je vrije tijd komt, maar ze moeten je dan wel compenseren d.m.v. salaris of een andere vrije dag. Alle kosten die je maakt (vervoer e.d.) kan je declareren.
  zaterdag 4 november 2006 @ 14:35:16 #213
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_43232487
Als de studiedag of vergadering echt saai is, moet je gewoon bingo gaan spelen. Bingo kaarten maken, maar op de plaatsen van de cijfers moet je woorden zetten die vaak gebruikt worden. Bijvoorbeeld: "motivatie", "basisvorming", "lessentabel", "SE-lijst", etc. Uitdelen aan een paar collega's die er met de zelfde instelling zitten en dan moet je es kijken hoe actief je dan gaat luisteren
.
pi_43295131
Nu ben ik echt slechtgezind
Ik zit momenteel in zoveel groepen die extra moeten vergaderen tov de 'gewone' leerkrachten (vakverantwoordelijken die voor alle soorten vergaderingen opgetrommeld worden, titularis van één van de moeilijkste klassen op school dit jaar, smartschool, leerlingenraad, organisatie projectweek, organisatie activiteiten rond actualiteit (bv halloween-activiteit organiseren), ik heb zelf 140 leerlingen verspreid over 15 klassen waardoor ik altijd 3 van de 4 klassenraden moet bijwonen 's avonds, ik moet aan alle collega's het smartschoolsysteem uitleggen, medeverantwoordelijk voor alle computers op school (ik heb sinds vorige week één collega , ...) en wat krijg ik vandaag in mijn mailbox?
quote:
Beste collega's,

Er wordt een vaste groep gevormd voor de standen die tijdens het schooljaar plaatsvinden. ( Wemmel, Meise, jaarmarkt Jette )

Jullie maken deel uit van deze groep.

Voor de verdere afspraken en de bespreking van de taakverdeling, worden jullie verwacht op 16 november voor een vergadering om 12.10u bij de directie.

Met vriendelijke groeten,
Anneleen Swenne
Hoi hoplahoi
Gaan ze mij nog medeverantwoordelijke maken van iets nieuws, waardoor ik nog eens een hoop extra vergaderingen ga hebben en dus alle standen of markten zal mogen afdweilen

Kun je je voorstellen dat ik echt elke dag aan de brievenbus sta te wachten tot ik officieel bericht krijg van mijn sollicitatie?
pi_43297480
Alleen de manier al, het is niet eens een verzoek, maar gewoon een mededeling....
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_43298000
Je weet dat je in het onderwijs net zolang extra taken op je bordje geschreven krijgt totdat je nee zegt he?

Niet dat het altijd zo simpel is, dat snap ik ook.....en vooral als leerlingen ervan de dupe dreigen te worden besluit je om toch nog maar even iets erbij te doen.....maar toch: degenen die vaak nee zeggen hebben het stukken minder druk, en wat ook goed werkt: voortdurend lopen te rennen en vliegen en vooral heel vaak zeggen dat je het oh zo druk hebt. Ook al valt dat eigenlijk best mee.
pi_43298716
Ik heb ook geleerd om overal heel hard NEE op te zeggen. En elk extra uurtje op te schrijven, om vervolgens te kunnen verklaren waarom ik andere dingen weiger te doen. Vind ik eigenlijk geen leuke manier van werken, maar anders werk je jezelf over de kop, en dat is het me ook niet waard.

Ik bekeek net m'n werk-mail en zag een mailtje van een leerling die mij in MSN-taal gebood haar nog iets uit te leggen voor morgen. Mooi niet dat ik daarop reageer dus, morgen maar eens een gesprekje over hoe je volwassenen aanspreekt en om hulp kunt vrágen op een nette panier. Dus niet met "Hej [Achternaam], jij moet me ff helpen met me huiswerk anders haal ik morgu cker weten een 1!". Pfoe
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_43298997
quote:
Op maandag 6 november 2006 18:28 schreef thaleia het volgende:
Je weet dat je in het onderwijs net zolang extra taken op je bordje geschreven krijgt totdat je nee zegt he?

Niet dat het altijd zo simpel is, dat snap ik ook.....en vooral als leerlingen ervan de dupe dreigen te worden besluit je om toch nog maar even iets erbij te doen.....maar toch: degenen die vaak nee zeggen hebben het stukken minder druk, en wat ook goed werkt: voortdurend lopen te rennen en vliegen en vooral heel vaak zeggen dat je het oh zo druk hebt. Ook al valt dat eigenlijk best mee.
Laat ons eerlijk zijn, als je dit bericht leest, kun je moeilijk spreken van weigeren
De directie heeft nog nooit gesproken over die nieuwe werkgroep Standen hoor

Ik heb de directie ooit eens gezegd dat het geen zin heeft om altijd dezelfde mensen op nieuwe zaken te zetten omdat die op den duur ook iets krijgen van: als ik het slecht doe, ben ik er van af.
Echt snappen deed ze volgens mij niet
pi_43303035
Zo! Leuk topic

Momenteel studeer ik aan de universiteit, maar ik wil of na dit jaar, of al in februari, beginnen met de PABO. En dat weet ik zeker
Maarrrrr.....ik zit in Groningen en wil dit ook blijven, maar heeft iemand ervaring met PABO op de Hanze Hogeschool?
  maandag 6 november 2006 @ 20:56:09 #220
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_43304215
quote:
Op maandag 6 november 2006 16:56 schreef leonieke het volgende:
Ik zit momenteel in zoveel groepen die extra moeten vergaderen tov de 'gewone' leerkrachten (1vakverantwoordelijken die voor alle soorten vergaderingen opgetrommeld worden,2 titularis van één van de moeilijkste klassen op school dit jaar, 3smartschool,4 leerlingenraad, 5organisatie projectweek, 6organisatie activiteiten rond actualiteit (bv halloween-activiteit organiseren),7 ik heb zelf 140 leerlingen verspreid over 15 klassen waardoor ik altijd 3 van de 4 klassenraden moet bijwonen 's avonds, 8ik moet aan alle collega's het smartschoolsysteem uitleggen, 9medeverantwoordelijk voor alle computers op school (ik heb sinds vorige week één collega , ...). 10 Gaan ze mij nog medeverantwoordelijke maken van iets nieuws, waardoor ik nog eens een hoop extra vergaderingen ga hebben en dus alle standen of markten zal mogen afdweilen
Het wordt, denk ik, écht tijd dat je es NEE gaat zeggen.. Lieve hemel zeg, wat een waslijst aan taken en functies! Wat weet je wat het misschien ook nog is, dat andere leerkrachten zoiets hebben van: schuif dat maar door aan Leonieke, doet ze ook nog wel. En zelf lachen ze zich kapot.
quote:
Op maandag 6 november 2006 18:46 schreef imago het volgende:
Ik heb ook geleerd om overal heel hard NEE op te zeggen. En elk extra uurtje op te schrijven, om vervolgens te kunnen verklaren waarom ik andere dingen weiger te doen. Vind ik eigenlijk geen leuke manier van werken, maar anders werk je jezelf over de kop, en dat is het me ook niet waard.
Ja precies, ik heb nu al voor mezelf voorgenomen dat ik niks meer in weekenden ga doen voor school. Ben veel selectiever geworden in wat ik nog doe. Zal voor sommige collega's misschien effe wennen zijn, maar wanneer je daar duidelijk in bent, weten ze ook meteen hoe laat het is.
quote:
Op maandag 6 november 2006 18:46 schreef imago ook nog:
Ik bekeek net m'n werk-mail en zag een mailtje van een leerling die mij in MSN-taal gebood haar nog iets uit te leggen voor morgen. Mooi niet dat ik daarop reageer dus, morgen maar eens een gesprekje over hoe je volwassenen aanspreekt en om hulp kunt vrágen op een nette panier. Dus niet met "Hej [Achternaam], jij moet me ff helpen met me huiswerk anders haal ik morgu cker weten een 1!". Pfoe
WAAAH, nog niet es misschien! Die 1 komt er dan.. *grijns* Daar heb ik gelukkig geen last van. Leerlingen sturen me wel mailtjes, maar altijd met "meneer" en netjes geformuleerd, óók VMBO-ers. Alleen gebruiken die wat meer emoticons, maar dat vind ik nog niet zo erg. Maar ze doen het wel op een nette manier, en die krijgen dan ook altijd een antwoord terug. Maar als me iemand zou aanblaffen met "hey" en "jij", daar zou ik dus wat meer moeite mee hebben ja.
.
pi_43304634
quote:
Op maandag 6 november 2006 20:56 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Het wordt, denk ik, écht tijd dat je es NEE gaat zeggen.. Lieve hemel zeg, wat een waslijst aan taken en functies! Wat weet je wat het misschien ook nog is, dat andere leerkrachten zoiets hebben van: schuif dat maar door aan Leonieke, doet ze ook nog wel. En zelf lachen ze zich kapot.
De collega's hebben er niets mee te maken eigenlijk Het is altijd de directie hoor die die beslissingen neemt bij ons. Hoe er scheelt iets aan de communicatie bij ons?

Ik ga op die vergadering volgende week donderdag doen alsof mijn neus bloedt. Bij de taakverdeling ga ik gewoon een beurs kiezen ergens in februari/maart die ik dan sowieso niet meer moet doen als ik na de kerstvakantie vertrek Ik ga alleszins proberen om niet één in november/december te moeten doen

Maar het is zoals op een personeelsvergadering vorig jaar. Er waren 3 dia's achter elkaar met taken die verdeeld werden, ik stond op alle 3 de slides. Collega's keken erg beschaamd naar mij, maar zij kunnen daar niets aandoen natuurlijk. De directie zet er liever mensen op waarvan ze weet dat het in orde zal zijn.
quote:
[..]

Ja precies, ik heb nu al voor mezelf voorgenomen dat ik niks meer in weekenden ga doen voor school. Ben veel selectiever geworden in wat ik nog doe. Zal voor sommige collega's misschien effe wennen zijn, maar wanneer je daar duidelijk in bent, weten ze ook meteen hoe laat het is.
Ik had voor de herfstvakantie gezegd dat ze mij geen berichten moesten sturen voor 4 november omdat ik ze toch niet ging beantwoorden...
Je mag eens raden hoeveel mensen er mij toch hadden gemaild met vragen over Smartschool Sommige zelfs twee keer omdat ze dachten dat ik het de eerste keer niet ontvangen had

In het weekend niet werken voor school? ik kan het me echt niet voorstellen Eén van de twee dagen ben ik toch zeker bijna volledig voor school bezig.
quote:
[..]

WAAAH, nog niet es misschien! Die 1 komt er dan.. *grijns* Daar heb ik gelukkig geen last van. Leerlingen sturen me wel mailtjes, maar altijd met "meneer" en netjes geformuleerd, óók VMBO-ers. Alleen gebruiken die wat meer emoticons, maar dat vind ik nog niet zo erg. Maar ze doen het wel op een nette manier, en die krijgen dan ook altijd een antwoord terug. Maar als me iemand zou aanblaffen met "hey" en "jij", daar zou ik dus wat meer moeite mee hebben ja.
Mijn leerlingen hebben geen emailadres van mij.. De perfecte oplossing
Maar als ze mij zo aanspreken, weten ze ook wel dat ze beleefd moeten zijn. Mijn geeft les in het hoger onderwijs, je zou de mails die hij krijgt soms eens moeten zien... "Yo" Ik denk dat ze dan sowieso al ff mogen wachten op een antwoord
pi_43309714
PAA-053, ik ken de PABO in Groningen zelf niet, maar ik heb er niet echt positieve verhalen over gehoort moet ik toegeven.
pi_43310293
Onze adresgegevens zijn juist uit de schoolgids gehaald en vervangen door een e-mail-adres. Zodat ze niet voor de deur staan om extra uitleg te vragen
pi_43310564
Bij ons staan e-mailadressen EN huisadres MET telefoon in de schoolgids en dat vinden velen belachelijk, maar de schoolleiding wil dit niet veranderen. Ik heb tegenwoordig het beleid dat (leve de nummermelder!) bij een kengetal uit de plaats van m'n school standaard het antwoordapparaat erop gaat, en als het iets dringends blijkt te zijn bel ik terug, maar als het geen spoed heeft (zoals in 99% van de gevallen) bel ik de dag erna, vanaf school, onder werktijd.
pi_43311087
Telefoonnummer staat er ook nog in, maar alleen voor echte noodgevallen en dat prent ik er ook meteen op de eerste ouderavond in. Bij een dood kind in de sloot mag je bellen, anders voldoet een mailtje
pi_43313022
Ik krijg nu net een mailtje van een ouder. Die had blijkbaar drie weken geleden bij een collega die mentor is van een van mijn klassen aangegeven uitleg van mij te willen over de gang van zaken bij ons vak en mailt nu naar haar, met een cc naar mij en de rector, omdat hij nog niets van me heeft gehoord. Betreffende collega loopt er ontzettend de kantjes vanaf en daar hebben we al meerdere botsingen over gehad. Vanmiddag nog. Nu ik dit lees (uiteraard heeft zij mij niet doorgegeven dat deze ouders deze vraag hadden) jeuken m'n handen echt om een 'reply to all' te sturen die begint met de vriendelijke mededeling dat ik tot op heden geen idee had dat zij deze vraag hadden, omdat dat aan mij niet was gemeld.

Maar ik zal het maar niet doen. Naar buiten toe altijd een goed geoliede machine lijken he
en haar er in godsnaam morgen maar weer eens op aanspreken, hoe zinloos dat ook is.
pi_43319081
Blegh, ik heb net twee leerlingen op fraude betrapt..

Ze waren al veels te laat met een verslag, en zouden eigenlijk al een onvoldoende krijgen.. Gisteravond had ik ineens toch een verslag bij de mail...
Op aanraden van mijn coach gekeken door wie het was aangemaakt, en die naam vanmorgen even nagevraagd.. Toen begon het balletje te rollen, en ze hebben het verslag dus gewoon letterlijk gekopieerd...
Wat een ellende zo..
  dinsdag 7 november 2006 @ 16:39:41 #228
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_43328145
quote:
Op maandag 6 november 2006 23:01 schreef imago het volgende:
Onze adresgegevens zijn juist uit de schoolgids gehaald en vervangen door een e-mail-adres. Zodat ze niet voor de deur staan om extra uitleg te vragen
Dat heb ik nog niet mee gemaakt dat leerlingen voor mijn deur om uitleg komen vragen.
*dingdong*. "Ja, meneer, kunt u nog eens even uitleggen hoe dat zat met de Simple Past?"
Ligt er aan wie er aan de deur staat, maar het idee alleen al.. Haha, denk niet dat mijn leerlingen die moeite zouden doen. Zelfs niet de leerlingen die in mijn dorp wonen.
quote:
Op maandag 6 november 2006 23:06 schreef thaleia het volgende:
Bij ons staan e-mailadressen EN huisadres MET telefoon in de schoolgids en dat vinden velen belachelijk, maar de schoolleiding wil dit niet veranderen. Ik heb tegenwoordig het beleid dat (leve de nummermelder!) bij een kengetal uit de plaats van m'n school standaard het antwoordapparaat erop gaat, en als het iets dringends blijkt te zijn bel ik terug, maar als het geen spoed heeft (zoals in 99% van de gevallen) bel ik de dag erna, vanaf school, onder werktijd.
Ik heb mijn telefoonnummer ook uit de schoolgids laten halen. Had er eigenlijk niet meer zo'n behoefte aan om 's avonds gebeld te worden. Mail-adres maakt me niks uit. Telefoontjes doen ze maar onder schooltijd - en bij voorkeur níet als ik les aan het geven ben.
quote:
Op dinsdag 7 november 2006 00:09 schreef thaleia het volgende:
Ik krijg nu net een mailtje van een ouder. Die had blijkbaar drie weken geleden bij een collega die mentor is van een van mijn klassen aangegeven uitleg van mij te willen over de gang van zaken bij ons vak en mailt nu naar haar, met een cc naar mij en de rector, omdat hij nog niets van me heeft gehoord.
Zozo, meteen naar de rector ook nog. Hebben jullie geen afdelingsleiders?
quote:
Betreffende collega loopt er ontzettend de kantjes vanaf en daar hebben we al meerdere botsingen over gehad. Vanmiddag nog. Nu ik dit lees (uiteraard heeft zij mij niet doorgegeven dat deze ouders deze vraag hadden) jeuken m'n handen echt om een 'reply to all' te sturen die begint met de vriendelijke mededeling dat ik tot op heden geen idee had dat zij deze vraag hadden, omdat dat aan mij niet was gemeld. Maar ik zal het maar niet doen. Naar buiten toe altijd een goed geoliede machine lijken he
en haar er in godsnaam morgen maar weer eens op aanspreken, hoe zinloos dat ook is.
Als die betreffende collega er de kantjes er af loopt, kan het niet kwaad om af en toe es de knuppel in het konijnenhok te smijten. En zeker omdat die persoon geacht werd om JOU op de hoogte te stellen. Dat is dus een goed voorbeeld. Als de rector om opheldering vraagt, zeker aanstippen. "Dit is het moment", zoals onze grote volksfilosoof R. Froger zou zeggen.
.
pi_43333169
quote:
Op dinsdag 7 november 2006 16:39 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ik heb mijn telefoonnummer ook uit de schoolgids laten halen. Had er eigenlijk niet meer zo'n behoefte aan om 's avonds gebeld te worden. Mail-adres maakt me niks uit. Telefoontjes doen ze maar onder schooltijd - en bij voorkeur níet als ik les aan het geven ben.
Daar zijn ze bij ons heel simpel in: als een ouder belt terwijl je les staat te geven meldt de concierge dat het nu niet kan, omdat de leraar nu les heeft. Nadeel is wel dat de telefoon in de personeelskamer in de pauzes onafgebroken rinkelt

Ja, die collega die de kantjes er vanaf loopt wordt al flink in de gaten gehouden en door deze en gene op dingen aangesproken. Omdat ik dat de laatste tijd al veel gedaan heb, en zij alles ontkent en/of verantwoordelijkheid afschuift, ontaardde dat steeds in een welles-nietes waarbij ik dan op een gegeven moment niet meer zo heel genuanceerd blijf.

Ik hou me nu effe gedeisd. Als ze slecht functioneert, heb ik liever dat ze niet als excuus daarvoor kan aanvoeren -het is immers iemand die al het mogelijke als excuus aanvoert- dat haar het werken onmogelijk werd gemaakt door mijn onvriendelijke houding. Ik bemoei me effe nergens meer mee
  donderdag 9 november 2006 @ 18:08:30 #230
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_43402421
quote:
Op dinsdag 7 november 2006 19:07 schreef thaleia het volgende:
Ja, die collega die de kantjes er vanaf loopt wordt al flink in de gaten gehouden en door deze en gene op dingen aangesproken. Omdat ik dat de laatste tijd al veel gedaan heb, en zij alles ontkent en/of verantwoordelijkheid afschuift, ontaardde dat steeds in een welles-nietes waarbij ik dan op een gegeven moment niet meer zo heel genuanceerd blijf.
Wel irritant, zo'n figuur. Kun je maar beter kwijt dan rijk zijn.
.
pi_43417202
Men heeft mij al gepolst of ik eventueel wat uren over zou willen nemen. Dat wil ik liever niet: heb het al druk zat. Maar er moet wel iets gebeuren....Mij benieuwen hoe eea verder loopt.
pi_43417285
Docente Nederlands in spé meld zich!
1e jaars nog maar hoor! Net eerste toetsweek gehad!

In vierde periode stage! (ik las dat het interessant was om hier stageverslagen te posten, maar dat zal nog even duren dus! )
  vrijdag 10 november 2006 @ 20:16:18 #233
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_43436865
Bij ons komen ook vanaf maandag weer een stuk of 15 stagiaires. Hele docentenkamer meteen bomvol - en het is er nu al zo druk
.
pi_43437526
15, veel zeg...

En die komen dan een snuffelstage doen?

Ik heb net mijn rooster gezien voor de tweede periode, ik krijg er 4 uren bij, en die zijn op het eerste uur, en op het laatste uur gezet... Nu heb ik dus 1 klas die mij woensdag het laatste uur heeft, donderdag het eerste uur, en donderdag het tweede uur hebben ze werkles.... Het lijkt mij eigenlijk niet zo praktisch, maar even overleggen met mijn coach..
  vrijdag 10 november 2006 @ 20:49:11 #235
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_43438114
quote:
Op vrijdag 10 november 2006 20:34 schreef teigan het volgende:
15, veel zeg...
En die komen dan een snuffelstage doen?
Er zijn een stuk of 10 tweede- en derdejaars, dus die moeten geloof ik 4 dagdelen op school zijn, of zoiets. En dan zijn er ook nog een aantal 1e-jaars stagiaires, die dan een dag in de week komen snuffelen. Maar ja, echt inzetten kun je die toch niet.
.
pi_43438632
Wij hadden ook een stagiaire die een snuffelstage kwam doen. En die komt dan kijken hoe ik mijn lessen geef, terwijl ik zelf ook niet bevoegd ben
  zaterdag 11 november 2006 @ 13:17:43 #237
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_43450962
Ik had vorig jaar als onbevoegd docente zelfs een eigen stagiair...
pi_43454121
quote:
Op zaterdag 11 november 2006 13:17 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Ik had vorig jaar als onbevoegd docente zelfs een eigen stagiair...
Mooi voor nakijkwerk!
  zondag 12 november 2006 @ 13:21:51 #239
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_43474086
quote:
Op dinsdag 7 november 2006 11:08 schreef teigan het volgende:
Blegh, ik heb net twee leerlingen op fraude betrapt..

Ze waren al veels te laat met een verslag, en zouden eigenlijk al een onvoldoende krijgen.. Gisteravond had ik ineens toch een verslag bij de mail...
Op aanraden van mijn coach gekeken door wie het was aangemaakt, en die naam vanmorgen even nagevraagd.. Toen begon het balletje te rollen, en ze hebben het verslag dus gewoon letterlijk gekopieerd...
Wat een ellende zo..
En wat ga je er mee doen?
  zondag 12 november 2006 @ 13:34:15 #240
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_43474482
Opstel laten schrijven over kopieerapparaten?
.
  zondag 12 november 2006 @ 14:00:16 #241
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_43475270
Ik geef bij fraude gewoon een 1, en zeg erbij dat ze van geluk mogen spreken dat ik geen aangifte doe.
pi_43475723
Ja bij fraude is het hier ook een 1. Is alleen wel lastig bij groepsopdrachten waarbij ieder een hoofdstuk voor zijn rekening heeft genomen o.i.d., dan krijg je van de andere twee keurig eigen werk en van nr 3 een Googleprintje. Toen ik de hele groep een 1 gaf onder het mom van "je bent samen verantwoordelijk voor de inhoud" werd ik teruggefloten door de afdelingsleider. Maar het alternatief, die ene gast een 1 geven en de andere twee gewoon de 7 die ze op basis van hun eigen werk verdiend hadden, brengt ook gedoe met zich mee, want dan krijg je dus figuren uit andere groepen die zelf ook veel meer werk in hun deel hadden gestoken dan een groepsgenoot die het afraffelde, en wilden dan dat zij een 8 zouden krijgen en hun groepsgenoot een 4, ofzo.

Groepsopdrachten leiden altijd tot gezeik. Ik had er zelf als leerling ook de schurft aan
  zondag 12 november 2006 @ 14:17:00 #243
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_43475820
quote:
Op zondag 12 november 2006 13:34 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Opstel laten schrijven over kopieerapparaten?
Ik laat leerlingen die 'kanker' te pas en te onpas als bijvoegelijk naamwoord gebruiken altijd een opstel over kanker schrijven. Ik kan je verzekeren; het werkt.
pi_43478468
Aangifte?
  zondag 12 november 2006 @ 15:51:21 #245
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_43478643
quote:
Op zondag 12 november 2006 15:45 schreef Roellio het volgende:
Aangifte?
Uh-uh. Begin ik altijd een heel verhaal over copyright, plagiaat (plagi-wattes? ), enz. Nou, dan slikken ze wel even.
pi_43479483
quote:
Op zondag 12 november 2006 13:21 schreef nickybol het volgende:

[..]

En wat ga je er mee doen?
mijn collega, van wiens leerling ze het verslag hadden gekopieerd heeft ze bij zich geroepen en gezegd: "Zo, vertel het maar". Ze biechten het gelijk op, en hebben ook een 1 gekregen.... En hopelijk hebben ze er genoeg van geleerd om het niet weer te doen.
pi_43480818
quote:
Op zondag 12 november 2006 14:13 schreef thaleia het volgende:
Ja bij fraude is het hier ook een 1. Is alleen wel lastig bij groepsopdrachten waarbij ieder een hoofdstuk voor zijn rekening heeft genomen o.i.d., dan krijg je van de andere twee keurig eigen werk en van nr 3 een Googleprintje. Toen ik de hele groep een 1 gaf onder het mom van "je bent samen verantwoordelijk voor de inhoud" werd ik teruggefloten door de afdelingsleider. Maar het alternatief, die ene gast een 1 geven en de andere twee gewoon de 7 die ze op basis van hun eigen werk verdiend hadden, brengt ook gedoe met zich mee, want dan krijg je dus figuren uit andere groepen die zelf ook veel meer werk in hun deel hadden gestoken dan een groepsgenoot die het afraffelde, en wilden dan dat zij een 8 zouden krijgen en hun groepsgenoot een 4, ofzo.

Groepsopdrachten leiden altijd tot gezeik. Ik had er zelf als leerling ook de schurft aan
Kun je dan niet in groepscijfers werken? Je geeft de hele groep een cijfer dat ze zelf door drie moeten delen. Dus als je dit betreffende groepje een 11 geeft, kunnen ze zelf beslissen of ze die ene persoon een 1 geven en de andere twee een 5, of allemaal een 3,7...
Zelfwerkzaamheid!
Mon 'en!
pi_43485770
Dat heb ik vaker gehoord ja, is wel een optie idd
pi_43568029
Need - coffee - to - function - this - early!

1e uur een repetitie, lekker rustig wakker worden!
  woensdag 15 november 2006 @ 16:30:03 #250
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_43580382
Bij ons zijn de vierdejaars leerlingen op stage. Is wel even lekker rustig Maar een kopje koffie in de morgen móet gewoon.
.
pi_43582398
Het is bij ons momenteel kommer en kwel, zelfs MET koffie
Heb me vorige week een dag ziekgemeld om te proberen alles een klein beetje bij te werken, m'n directe collega zit er ook aardig doorheen, en toen ik vanmiddag echt even geen idee meer had hoe ik het allemaal moet bolwerken meldt de nieuwe de kantjes er vanaf lopende collega doodleuk dat ze bij een activiteit waar zij geacht werd te surveilleren niet was komen opdagen "omdat ze zolang niet kan staan" (een stoel erbijpakken is geen optie?).

Waarschijnlijk is zij als puntje bij paaltje komt geschikter voor het onderwijs dan ik. Ik ben geschikter qua vermogen leerlingen te enthousiasmeren, de lesstof over te brengen en qua betrokkenheid bij de leerlingen. Maar ik zit morgen weer thuis omdat de dingen me boven het hoofd groeien (niet eens zozeer de werkdrukte zelf als wel met name ook de ergernis over deze collega) en zij is er gewoon. Als je zo'n instelling hebt als zij zal de werkdruk nooit te hoog worden

Ik hoop zeer spoedig een andere baan te vinden. Tot die tijd probeer ik te overleven door af en toe een 'time out dag' in te lassen.
pi_43583510
Thaleia ik hoop echt dat je vlug iets anders vindt waar je je wel goed voelt. Jammer dat je het lesgeven op zich echt leuk vindt, maar door de rommel rond het hele gebeuren er liever mee ophoudt.
Ik vrees dat er op die manier heel wat geschikte leerkrachten/docenten het onderwijs verlaten

Veel succes en probeer toch wat te genieten van jouw time out dag
pi_43583944
Ja, het is het gekut eromheen idd, als ik in een lokaal sta vermaak ik me prima.

Maar leraar zijn is nu eenmaal niet alleen maar lesgeven alleen en voor de andere aspecten van het beroep ben ik gewoon wat minder geschikt. Ik ben er vrij slecht in de grenzen tussen werk en prive te bewaken, bijvoorbeeld, ook al neem ik me dat wel steeds voor, het blijft al jaren een heikel punt. Daardoor ben ik automatisch veel met m'n werk bezig en zolang het allemaal leuk is is dat prima en sta je er niet bij stil, maar als 33% van je sectie ineens bestaat uit een collega zoals boven beschreven is dat net de druppel. Waarschijnlijk zit ik altijd wel vrij dicht tegen m'n grenzen aan en kan dat soort dingen er dus niet bij hebben: voor andere collega's is de huidige situatie ook wel zwaar maar die lopen dan niet meteen stuk daarop. Ik wel. Op dat punt ben ik dus echt gewoon niet zo geschikt voor het beroep.

Ik ga maar eens solliciteren bij een relaxte boek- of platenwinkel, dat lijkt me wel wat
  woensdag 15 november 2006 @ 19:01:34 #254
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_43583965
Ja, ik wilde er al niet meer over beginnen .. hahaha.. Maar idd Thaleia, die situatie is idd niet geweldig. Dat mensch zou je toch gewoon achter het behang willen plakken? Verschrikkelijk..
.
pi_43586907
Verschrikkelijk zo'n collega, want zo word jij weer opgezadeld met extra werk ook natuurlijk.

Ik zit ook even ziek thuis. Ik ben niet doodziek, zit er nog niet compléét doorheen, maar wil dat juist vóór zijn. Liever 3 daagjes "gepland" thuiszitten in een periode dat het kan en zo weer bij-tanken, dan doorwerken en tijdens een week vol toetsen en overhoringen en excursies beroerd in bed liggen.
  woensdag 15 november 2006 @ 20:43:49 #256
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_43587913
Thaleia, ik zit dus in zo'n zelfde situatie, maar ik wéét dat het niet overal k*t is. Vandaar dat ik mijn geluk op een andere school ga beproeven. Het zou een verlies zijn voor het onderwijs als jij -en jonge, eenthousiaste en gemotiveerde docente- in een boekenwinkel gaat werken. Maar ik weet wat je bedoelt; het dit jaar al meerdere malen op het punt gestaan een carriere als aspergesteekster te beginnen.
  donderdag 16 november 2006 @ 22:02:25 #257
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_43622201
Wat betreft de stress bij ons op school hebben we het vandaag tijdens onze teamvergadering eens aangekaart. Teamleidster had er wel begrip voor, maar we moesten ons ook richten op de dingen die wél goed gingen. Maar ja, als zelfs dát steeds moeilijker wordt... Goed punt is dat ze het in ieder geval nu eens weet, want als opeens het héle team aangeeft ongeveer het water tot de lippen te hebben, kun je het niet meer negeren. Ben benieuwd.
.
pi_43622333
ik had mijn nieuwe rooster gekregen, en ik blijk dus gewoon teveel uren te hebben gekregen van de schoolleiding... Mijn opleiding gaat uit van 6-8 lesuren per week(a 45 of 50 minuten)...

Ik zat op 10 klokuren per week... Gelukkig verdwijnen er waarschijnlijk 3 uur doordat een collega een klas van mij overneemt. Wel spannend, nog een nieuwe klas erbij, ik hoop dat het allemaal eenbeetje gaat lopen..

Mijn coach had gisteren mijn H3 klas overgenomen, en die waren toch best positief over mij, ook al gaven ze wel aan dat de orde beter kan... Maar dat is lastig, ze zijn echt druk!!!
  donderdag 16 november 2006 @ 22:24:13 #259
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_43622916
quote:
Op donderdag 16 november 2006 22:06 schreef teigan het volgende:
Mijn coach had gisteren mijn H3 klas overgenomen, en die waren toch best positief over mij, ook al gaven ze wel aan dat de orde beter kan... Maar dat is lastig, ze zijn echt druk!!!
Ik hoop dat ik volgend jaar ook eens een 3HAVO-klas kan draaien. Lijkt me ook wel eens leuk. 2 HAVO bevalt me erg goed.
.
pi_43652293
quote:
Op donderdag 16 november 2006 22:06 schreef teigan het volgende:
ik had mijn nieuwe rooster gekregen, en ik blijk dus gewoon teveel uren te hebben gekregen van de schoolleiding... Mijn opleiding gaat uit van 6-8 lesuren per week(a 45 of 50 minuten)...

Ik zat op 10 klokuren per week... Gelukkig verdwijnen er waarschijnlijk 3 uur doordat een collega een klas van mij overneemt. Wel spannend, nog een nieuwe klas erbij, ik hoop dat het allemaal eenbeetje gaat lopen..

Ik heb gewoon serieus een kleine 30 uren aan (verplichte, 80% aanwezigheidsplicht!) colleges... per week... Wel erg veel. Daarnaast nog boeken lezen (15 maal moderne letterkunde, 10 maal jeugdboeken).. verslagen maken, assessments, noem maar op.
  zaterdag 18 november 2006 @ 13:18:56 #261
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_43654999
quote:
Op zaterdag 18 november 2006 11:39 schreef Zonnestraaltje het volgende:
Ik heb gewoon serieus een kleine 30 uren aan (verplichte, 80% aanwezigheidsplicht!) colleges... per week... Wel erg veel. Daarnaast nog boeken lezen (15 maal moderne letterkunde, 10 maal jeugdboeken).. verslagen maken, assessments, noem maar op.
Leuk he En vooral veel reflecties schrijven over alles wat maar te reflecteren valt: lessen, reflectie op de lessen, reflectie op het reflecteren van de lessen, een les in reflecteren, daar weer een reflectie over schrijven, dan weer een reflectie over een les die geflecteerd wordt tijdens een les over reflectie en zo.. Maar je zat in het eerste jaar geloof ik he? In het eerste jaar van mijn opleiding had ik ook veel vakken (ook vakken waarvan je dacht: ), maar in het tweede en derde jaar werd dat minder (om over het vierde jaar maar te zwijgen). Maar ga je ook meer op stage.
.
pi_43659762
Ik droom nog steeds over reflecteren .
pi_43661281
Weet je wat het kwalijke is aan al die papierhandel rondom stages? Je raakt er de lol in het lesgeven door kwijt. Terwijl dat juist is wat je moet ondervinden in stageperioden, dat het leuk is om docent te zijn..

Ik schrijf gewoon over elke dag op wat ik heb gedaan en wat er fout ging (en hoe ik dat moet verbeteren) en over elke week een formulier over een prettige ervaring. That's it. En ik moet nu al rustdagen inplannen om mijn hoofd soms wat rust te gunnen. Terwijl mijn stage echt superleuk is!
Mon 'en!
  zaterdag 18 november 2006 @ 17:42:27 #264
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_43661296
quote:
Op zaterdag 18 november 2006 16:54 schreef karoltje het volgende:
Ik droom nog steeds over reflecteren .
Kun je daar een reflectie over schrijven?
quote:
Op zaterdag 18 november 2006 17:42 schreef bloempjuh het volgende:
Weet je wat het kwalijke is aan al die papierhandel rondom stages? Je raakt er de lol in het lesgeven door kwijt. Terwijl dat juist is wat je moet ondervinden in stageperioden, dat het leuk is om docent te zijn..
Ik schrijf gewoon over elke dag op wat ik heb gedaan en wat er fout ging (en hoe ik dat moet verbeteren)
Vraag me af of die begeleiders dat ook echt allemaal door gaan lezen. Ze hebben er meer aan denk ik als ze eens een paar lessen observeren, leerlingen en collega-docenten om hun mening vragen. Voor jezelf is zo'n reflectie af en toe misschien handig. Maar van élke les? Ik bedoel, ik neem aan dat je zelf ook wel weet wat er fout en goed ging in een les en waar je de les erna aan wil werken.

[ Bericht 50% gewijzigd door Baba-O-Riley op 18-11-2006 17:56:21 ]
.
pi_43664437
Hahahaha, collectieve trauma's hier. En het ergste is: het is overal hetzelfde. Ik dacht destijds nog dat de lerarenopleiding in Nijmegen gewoon een verzameling was van een stel zwammende figuren zonder enige feeling met de praktijk. Die jou dwingen te zwammen over allerlei dingen die nauwelijks meer in relatie staan met de praktijk.

Maar nu ik werk en mensen spreek die in andere steden zo'n opleiding hebben gedaan hoor ik dat het overal hetzelfde is. Echt overal!

Wat wel tof was: gisteren was ik bij een nascholingsdag en daar kwam een man spreken die gepromoveerd was en die daarna hoogleraar Grieks is geworden aan de universiteit. Die is al die tijd nog les blijven geven, hij heeft momenteel nog 1 brugklasje. Dat is tof!
pi_43664620
Ik hoef gelukkig niet over elke les een reflectie te schrijven, maar ik heb wel zogenaamde ontwikkelingsverslagen, ook zo'n ramp....

Dinsdag krijg ik een gesprek erover, en nu het ingeleverd is bedenk ik me dus ineens vanalles wat ik er nog in had willen zetten..
  zaterdag 18 november 2006 @ 21:10:27 #267
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_43668060
Het zou helemaal niet gek zijn om mensen uit de academische wereld in te zetten in de bovenbouw van het vwo voor bijvoorbeeld gastcolleges.
pi_43668255
Ik was twee weken geleden op een congres voor scheikunde docenten, en toen lieten ze het ook als voorbeeld zien dat ze in Engeland iets dergelijks deden..

Mensen met een boeiend onderzoek werden een tijdje gevolgd, dus niet alleen in hun academische wereld, maar ook privé, en er werd dan een aantal lessen aan hun onderzoeksonderwerp gehangen.. Het was best leuk, het geeft leerlingen een beter beeld van hoe het nou is om het onderzoek in te gaan..
En ik denk dat sommige docenten dit ook best zouden willen doen, maar je moet er wel de enthousiastelingen voor hebben. Sommige academici zijn gewoon niet zo goed met mensen, en die moet je niet hebben..
pi_43674439
Ik denk dat ik volgend jaar voor VO-leraar biologie ga studeren. Heb dr zin in!
pi_43678534
quote:
Op zaterdag 18 november 2006 21:10 schreef nickybol het volgende:
Het zou helemaal niet gek zijn om mensen uit de academische wereld in te zetten in de bovenbouw van het vwo voor bijvoorbeeld gastcolleges.
De Universiteit Leiden organiseert zulke gastcolleges
pi_43715528
Zie nu dit topic pas, zal het eens gaan volgen. Staan heel wat goede tips in zo te zien
Loop zelf nu stage in groep 8 op maandag en dinsdag. Zit nu ook achterin de klas, ben bezig met stageverslag te typen van vanochtend.
Zometeen van 14.15 tot 15.15 nog even taal, zelfstandig werken en zelfstandig lezen.
  maandag 20 november 2006 @ 20:31:58 #272
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_43727538
quote:
Op maandag 20 november 2006 13:43 schreef Impry het volgende:
Loop zelf nu stage in groep 8 op maandag en dinsdag. Zit nu ook achterin de klas, ben bezig met stageverslag te typen van vanochtend.
Achterin de klas te Fok!-en!?
Ach ja, als je je zo erg verveelt, dit topic bestaat onder andere uit 11 delen, dus dan heb je nog wat te doen
.
pi_43727631
quote:
Op maandag 20 november 2006 20:31 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Achterin de klas te Fok!-en!?
Ach ja, als je je zo erg verveelt, dit topic bestaat onder andere uit 11 delen, dus dan heb je nog wat te doen
Was zo goed als heel de ochtend al aan het typen, dus vond dat ik wel even ontspanning kon gebruiken. En de kinderen kunnen/mogen toch niet meekijken
  dinsdag 21 november 2006 @ 07:57:58 #274
42151 LuQas
Dum spiro spero
pi_43738481
quote:
Op zaterdag 18 november 2006 19:31 schreef thaleia het volgende:
Wat wel tof was: gisteren was ik bij een nascholingsdag en daar kwam een man spreken die gepromoveerd was en die daarna hoogleraar Grieks is geworden aan de universiteit. Die is al die tijd nog les blijven geven, hij heeft momenteel nog 1 brugklasje. Dat is tof!
Dhr. Boter, toch?
Afrika Paprika
pi_43744941
Zo, vanmorgen mijn eerste voortgangsgesprek gehad, aan de hand van mijn ontwikkelingsverslag(ook veel zelfreflectie)..

Ze waren best tevreden, ik heb heel goed contact met de leerlingen, en qua orde moet ik niet zoveel eisen van mezelf, ik ben erg perfectionistisch, en zit daarbij mezelf in de weg...

Ik ben nu dus best wel opgelucht!!
pi_43751612
Het is weer winter aan het worden, ik voel het aan mijn gemoedstoestand. Bah. Ik heb het veel te druk en wil eigenlijk een winterslaap houden.

En morgen komt een stagebegeleidster kijken naar mijn les.
Mon 'en!
pi_43755366
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 07:57 schreef LuQas het volgende:
Dhr. Boter, toch?
Ja!

teigan> goed om te horen!

bloempjuh> hier hetzelfde, en bij veel van m'n collega's, en bij vrienden die in het onderwijs zitten. November is berucht: tyfusdruk en buiten wordt het alsmaar donkerder en de herfststormen gieren je om de oren. Je zou dan een knus en warm kroegje willen opzoeken met wat vrienden, maar hebt nog stapels werk liggen.
November is gewoon echt effe doorbijten. Al gaat het hier inmiddels wat beter, ik heb de dingen ietsje meer op orde en niet meer continu het gevoel dat ik gigantisch achter de feiten aan aan het rennen ben. En de schoolleiding maakt nu serieus werk van de onwillige collega.
pi_43756750
Ik heb vandaag via de telefoon bericht gekregen dat ik de job heb. Nu is het nog kwestie van te wachten op de officiële papieren om dan de directie in te lichten
En ik zal het verdomd met heel veel plezier doen (gisteren op het matje geroepen.. nee, mevrouw leonieke ik roep jou niet op het matje omdat een collega van het secretariaat niet meer tegen mij praat. Die collega is gaan zeuren en ik moest het gaan uitleggen en dat heeft zo ff iets meer dan een uur geduurd. Ik voelde me gewoon een klein kind die achteraf maar een kusje moest gaan geven om het terug goed te maken Nog nooit heb ik me zo belachelijk gevoeld...)
pi_43756812
En dat kusje zal er natuurlijk niet van komen

Ik heb geantwoord dat ik iemand een goeiedag zeggen, bedankt en aub zeggen zaken zijn die behoren tot de elementaire beleefdheid. Iets wat ik nooit achterwege zou laten, maar dat ik blijkbaar wel uitleg moet komen verschaffen over een collega die elementaire beleefdheid niet zo belangrijk vindt.
pi_43757837
Gefeliciteerd leonieke met je nieuwe job..
  dinsdag 21 november 2006 @ 19:57:04 #282
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_43759412
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 18:54 schreef leonieke het volgende:
Ik heb vandaag via de telefoon bericht gekregen dat ik de job heb. Nu is het nog kwestie van te wachten op de officiële papieren om dan de directie in te lichten
Gefeliciteerd!

Nog meer mensen bezig met de voorbereidingen voor de POP-gesprekken? Pfff.. snap niet dat zoiets élk jaar moet plaatsvinden. Een keer op de 2, 3 jaar vind ik wel genoeg. Zo'n papieren tijger die je weer moet gaan invullen.. en.. ja.. REFLECTEREN...
.
pi_43759601
Morgen komt de directeur bij me in de les kijken!
pi_43759643
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 20:01 schreef Roellio het volgende:
Morgen komt de directeur bij me in de les kijken!
Leuk als je het op voorhand weet
Bij ons gebeurt dat totaal onverwachts...
pi_43759668
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 20:02 schreef leonieke het volgende:

[..]

Leuk als je het op voorhand weet
Bij ons gebeurt dat totaal onverwachts...
Nog gefeliciteerd, btw!

Ik doe het niet anders dan anders hoor, mensen kunnen altijd bij me binnenlopen. Maar 't is inderdaad wel prettig dat je het van tevoren weet.
pi_43759751
Thx
Ook al gaat het wel vreemd zijn Opeens geen les meer geven Opeens iets totaal anders gaan doen terwijl ik weet dat hetgeen ik nu doe, dat ik dat wel goed doe (nee ik wil niet stoefen, maar ik hoor genoeg commentaar van leerlingen en oud-leerlingen ). Spannend dat wel
pi_43759833
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 20:02 schreef Roellio het volgende:
Ik doe het niet anders dan anders hoor, mensen kunnen altijd bij me binnenlopen. Maar 't is inderdaad wel prettig dat je het van tevoren weet.
Bwa, ik zou ook niets veranderen, maar het is toch leuker denk ik dan het moment dat uw klasdeur opeens openzwaait en de directie voor uw neus staat (en dat je niet begrijpt wat ze in godsnaam komt doen ). Ze heeft dus echt moeten zeggen tegen mij dat ze mijn les kwam bijwonen, want ik had het echt helemaal niet door

En dan begint alles opeens door te sijpelen: agenda geven, lesvoorbereiding geven.

10 minuten later: hmz, misschien is het ook wel handig om de cursus even te geven

20 minuten later: hmz.. puntenboek dat moest ze ook nog zien...

Aan de jaarplannen heb ik helemaal niet meer gedacht
pi_43760472
Ik stelde vrijdag voor om maar even een setje methode-boeken voor 'm te regelen, zodat 'ie leuk mee kon doen. Dat hoefde dan weer niet!
  dinsdag 21 november 2006 @ 21:05:45 #289
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_43762379
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 20:19 schreef Roellio het volgende:
Ik stelde vrijdag voor om maar even een setje methode-boeken voor 'm te regelen, zodat 'ie leuk mee kon doen. Dat hoefde dan weer niet!
Ach, het heeft wel wat, de directeur achter in de klas. Weten de leerlingen wel dat hij de directeur is? Haha, je hebt namelijk ook van die types die zich de hele dag opsluiten op hun kantoor en zich nooit laten zien aan de leerlingen. Onvermijdelijke vraag is dan: "En wie bent u?".

Bij mij mag ook iedereen binnen komen lopen, ik geef ook meestal les met de deur open. Alleen té nieuwsgierige stagiaires heb ik af en toe een hekel aan.
Laatst ook, komt er opeens zo'n huppeltroela (exkoezie pour le môt, maar zo was het nu eenmaal) aan: "Hallo meneer, ik had gehoord dat dit [4 VMBO] de lastigste klas van school is. *brede grijns* Mag ik bij u de les komen observeren, dan vul ik tenminste mijn uren nuttig in". Ze stond gewoon te trappelen om een lokaal afgebroken te zien worden, de leraar overspannen weg te zien rennen en vervolgens een stoet vliegtuigjes door het lokaal te zien vliegen waar Amerika nog jaloers op zou worden.
Dus ik zei: "Ja hoor, kom maar kijken". De klas werkte, zoals meestal, erg rustig (het hebben van een band met leerlingen kan zó een verschil uit maken), dus er gebeurde weinig spectaculairs wat ze in haar logboek zou kunnen opschrijven. Ze probeerde nog contact te leggen met enkele jongens (hormonen), maar die keurden haar helaas geen blik waardig. Terwijl ze het écht wel kunnen als een meid in hun ogen wel "te palen" valt. Diep teleurgesteld verliet ze daarna mijn lokaal.

Maar alle gekheid op een stokje: ik heb niks tegen stagiaires hoor.. echt niet. Vind het altijd erg leuk als ze komen, maar als je van die figuurtjes hebt met een hoog huppelk*t-gehalte, dan ga ik steigeren. En zeker als ze het laatste stukje vlaai in de docentenkamer wegpakken én de computerruimte voortdurend bezet houden.

[ Bericht 2% gewijzigd door Baba-O-Riley op 21-11-2006 21:36:29 ]
.
pi_43789819
Ik lessen voorbereid, activerende werkvormen, nakijkboekjes mee, planning op het bord

Directeur ziek.
pi_43790010
quote:
Op woensdag 22 november 2006 18:06 schreef Roellio het volgende:
Ik lessen voorbereid, activerende werkvormen, nakijkboekjes mee, planning op het bord

Directeur ziek.
Grinnik.. Mijn lesbezoek ging wel door.. en 't ging goed! Klas was wel gruwelijk druk, maar dat leverde mooi wat 'aandachtspunten' op waaraan ik nu moet gaan werken. M.a.w: Ik mag leerlingen mijn les uit gaan fl*kkeren als ze irritant zijn. Iets dat ik nog nooit (in mijn drie jaar lerarenopleiding) heb gedaan..
Mon 'en!
  woensdag 22 november 2006 @ 18:38:03 #292
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_43790792
Ik flikker niet meer zo gauw mensen uit mijn les. Als mensen mij irriteren, ga ik met ze de gang op, en sla ze daar tegen de grond. Hahah, nee flauwekul. Ik wil graag weten wáárom ze zich zo gedragen, en mijn ervaring heeft me geleerd dat ze je dat heel goed kunnen vertellen. Wanneer iemand me dus irriteert of ander irritant gedrag vertoont, zet ik de klas even aan het werk (zelfstandig werken, zoals dat zo mooi heet) en dan heb ik een gesprekje met hem/haar. Heel kalm gewoon: "Waarom doe je nu zo?". Vaak komt er wel uit wat loos is. Want als leerlingen lastig zijn, kan ook een andere reden hebben he. Of ik laat hen aan het einde van de les even blijven. Praten helpt vaak meer dan straf geven. Soms geef ik ze ook wel even een time out op de gang. Even afkoelen.

Als de klas "gruwelijk druk" is - zijn ze dan druk bezig met de les stof en enthousiast er over (druk zijn hoeft nog niet persé negatief te zijn), of luisteren ze gewoon niet? Want dan kan het misschien wel een probleem worden, denk ik.

[ Bericht 1% gewijzigd door Baba-O-Riley op 22-11-2006 19:10:03 ]
.
pi_43870492
Klopt, er zijn meerdere soorten druk. Als er rumoer is omdat alle leerlingen hevig aan het discussieren zijn over de stof of samen proberen uit een vertaling te komen, vind ik allemaal helemaal best WEL voel ik me in zo'n geval soms wat ongemakkelijk als er ineens een concierge of afdelingsleider even binnenloopt om een brief oid uit te delen, zo iemand heeft geen idee wat we aan het doen zijn en weet alleen dat ie rumoer aantreft. Ik heb dan liever rumoer in een les waarin er al de hele les iemand achterin zit, die snapt dan tenminste hoe het komt en dat het functioneel is

[ Bericht 22% gewijzigd door thaleia op 25-11-2006 01:30:13 ]
pi_43873073
quote:
Op woensdag 22 november 2006 18:38 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Als de klas "gruwelijk druk" is - zijn ze dan druk bezig met de les stof en enthousiast er over (druk zijn hoeft nog niet persé negatief te zijn), of luisteren ze gewoon niet? Want dan kan het misschien wel een probleem worden, denk ik.
Ik geloof ook niet zo in straffen hoor, maar als ik bij deze bewuste klas een bewuste leerling al voor de vierde keer heb gevraagd op te houden met kletsen en zijn pc uit te zetten, dan mag hij van mij in de aula gaan kletsen. En dat 'even aan het werk zetten' gaat niet altijd even gemakkelijk in mijn klasjes. Er moet wel een echte opdracht zijn, ze gaan niet uit hun boek werken ofzo.

Gruwelijk druk is dat de ene helft probeert mee te doen (zonder vingers op te steken ) en de andere helft 'ongemerkt' over het weekend kletst en zit te msn'en tijdens mijn uitleg.
Mon 'en!
  zaterdag 25 november 2006 @ 14:25:27 #295
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_43878171
quote:
Op zaterdag 25 november 2006 06:45 schreef bloempjuh het volgende:
Gruwelijk druk is dat de ene helft probeert mee te doen (zonder vingers op te steken ) en de andere helft 'ongemerkt' over het weekend kletst en zit te msn'en tijdens mijn uitleg.
Over welke klas hebben we het hier?

[ Bericht 12% gewijzigd door Baba-O-Riley op 25-11-2006 14:46:29 ]
.
pi_43885235
quote:
Op zaterdag 25 november 2006 14:25 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Over welke klas hebben we het hier?
MBO klas 2, niveau 4.
Mon 'en!
  zaterdag 25 november 2006 @ 23:16:45 #297
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_43892086
Laatst kwam de directeur onverwachts met hoog bezoek mijn les binnen. Ik had net mijn leerlingen aan het werk, de opdracht was een presentatie in Powerpoint maken over de verschillende sectoren die de Nederlandse handel rijk is. Vraagt de directeur aan een leerling wat ze aan het doen was, werd 'ie meteen getrakteerd op een uitvoerige presentatie.
pi_43892307
Op onze school werden scholierenverkiezingen gehouden, waarbij de leerlingen klas voor klas uit de les gehaald werden om te stemmen. Ik kreeg daarbij het compliment dat ik bijna de enige docent was waarbij de leerlingen gewoon allemaal in het lokaal waren, op hun plek zaten, en aan het werk waren

Maar ik vind het ook geweldig als het rumoerig is omdat ze druk aan het overleggen en discussiëren zijn. In de bovenbouw heb ik nu een groepje dat graag met z'n vieren werkt, muziekje uit de mobiele telefoon erbij, en hárd dat ze gaan! Zolang de rest van de klas daar geen last van heeft, vind ik het best. En als ze af en toe maar hun kop houden als ik iets te vertellen heb

Op dat soort momenten heb ik het echt geweldig naar m'n zin. Maar toch blijf ik verder kijken naar een andere baan..
  zondag 26 november 2006 @ 14:00:28 #299
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_43903347
quote:
Op zaterdag 25 november 2006 23:16 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Vraagt de directeur aan een leerling wat ze aan het doen was, werd 'ie meteen getrakteerd op een uitvoerige presentatie.
Leuk ja Ik zie onze directeur nooit in school. De enige keer dat ik die door de school zie lopen is tijdens de laatste week voor vakantie/proefwerkweek. Dan controleert hij of niet alle docenten films aan het kijken zijn. Normaal gesproken zul je de directie nooit zien. Leerlingen vragen ook vaak genoeg wie "die man" eigenlijk is. Maar leerlingen vinden het inderdaad leuk om dingen uit te leggen. Op vrijdagmiddag ga ik wel eens in een vrij uurtje wat rondkijken in de praktijk-afdelingen. Er hangt dan sowieso een "vrijdagmiddaggevoel", dus erg leuk om es te kijken wat die leerlingen aan het doen zijn.

Ik: "Ik vind het wel erg knap wat jullie allemaal maken hoor. Ik heb twee linkse handen, dus dat flexen zou ik helemaal niet kunnen. : "
Leerling: "Ah, u weet tenminste al dat het 'flexen' heet, dus dat is al een begin!"
quote:
Op zaterdag 25 november 2006 23:23 schreef imago het volgende:
Ik kreeg daarbij het compliment dat ik bijna de enige docent was waarbij de leerlingen gewoon allemaal in het lokaal waren, op hun plek zaten, en aan het werk waren
Leuk om te horen natuurlijk, maar dan vraag ik me af wat die andere docenten dan in godsnaam aan het doen waren.
.
  zondag 26 november 2006 @ 16:39:20 #300
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_43908080
Discusseren over de verkiezingen misschien?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')