Ten eerste: sterkte!quote:Op dinsdag 29 augustus 2006 23:47 schreef Lllaura het volgende:
...
Waar ik vooral erg bang voor ben is dat haar spraak niet terugkomt. Dit wetende artsen ook niet. Het lijkt me zo erg om in je hoofd helemaal helder te zijn, maar niet te kunnen zeggen wat je denkt. Ik heb een ontzettend goede band met m'n moeder en voel me zo machteloos als ik haar daar op de Intensive Care zie liggen, zonder dat ze kan zeggen wat ze voelt.
Het leek allemaal zo goed te gaan vlak na de bloeding, maar nu heb ik geen idee meer wat er staat te gebeuren en of er blijvende schade is.
Dacht een subdurale bloeding.quote:Op woensdag 30 augustus 2006 02:21 schreef Jojoortje het volgende:
Wat voor een hersenbloeding is het? Epidurale bloeding?
Sterkte!!![]()
Yep...quote:Op woensdag 30 augustus 2006 08:47 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Ten eerste: sterkte!
Ten tweede: door die aderverkramping kunnen dus bepaalde centra tijdelijk afgesloten worden? Ik weet waar die taalcentra liggen, links achter je oor in de regel, zat/zit de bloeding daar?
Ze kreeg de afasie-klachten (het niet meer onder woorden kunnen brengen van gedachten) pas later lees ik, dus ik hoop echt voor jullie dat het een resultaat is van die verkramping.quote:
Dankjewel! Die klachten kreeg ze inderdaad pas later. De kans is dus groot dat die ontstaan door de verkramping.quote:Op woensdag 30 augustus 2006 10:54 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Ze kreeg de afasie-klachten (het niet meer onder woorden kunnen brengen van gedachten) pas later lees ik, dus ik hoop echt voor jullie dat het een resultaat is van die verkramping.
Als dit niet het geval is zal ze dus maanden- tot jarenlang bezig gaan zijn met het herwinnen van dat taalvermogen afhankelijk van de ernst van de schade... Het lichtpuntje hierin is dat dat wel degelijk kan, en bij vrouwen zelfs vrij goed en snel. Andere hersendelen gaan die taak dan aanleren en overnemen. Ze is nog vrij jong, put daar ook hoop uit.
Hou jullie taai!
Mijn moeder kwam al na 2 dagen uit coma, maar alhoewel ze heel helder leek is er blijkbaar bar slecht omgegaan met de geheugenopslag in haar hersens. Pas toen ik met het dagboekje aankwam werd dat heel erg duidelijk, ze zei steeds 'nee, daar weet ik helemaal niets meer van'.quote:Op woensdag 30 augustus 2006 11:06 schreef Lllaura het volgende:
Bedankt voor jullie lieve woorden.
Ik ga straks weer naar haar toe. M'n vader heeft net het ziekenhuis gebeld en er is geen verandering ten opzichte van gisteren. Ze kan nog steeds niet praten.
Het liefste wil ik de hele dag bij haar zijn, maar ik weet dat ze, als ik er ben, toch zal proberen te praten, waardoor ze er telkens opnieuw aan zal worden herinnerd dat ze dat niet kan. 'Gelukkig' krijgt ze constant morfine toegediend, waardoor ze veel slaapt.
Isabeau, erg bedankt voor je lieve post. Jouw moeder is er dus gehandicapt uitgekomen. Dat moet zo vreselijk oneerlijk voelen. Hoe gaat ze hier zelf mee om?
M'n moeder is (tot nu toe) alleen haar woensdagmiddag kwijt. Vanaf het moment dat m'n vader haar kwam halen, weet ze alles nog. Maar je tip van het dagboekje ga ik toch opvolgen. Dan kan ze later altijd zelf beslissen of ze het wil lezen of niet.
Dat klinkt hoopvolquote:Op donderdag 31 augustus 2006 00:04 schreef Lllaura het volgende:
Ik ben vandaag een groot gedeelte van de dag bij haar geweest. Haar spraakvermogen schommelt sterk. Vanochtend kon ze totaal niet praten en vanavond kon ze weer redelijk uit haar woorden komen. Dit geeft me toch de indruk dat haar spraakvermogen niet onherstelbaar beschadigd is.
Als het erg slecht gaat met haar spraak, wordt haar bloeddruk iets verhoogd, waardoor haar hersenen meer bloed krijgen. Je merkt dan na een tijdje dat het beter gaat.
Jij bedankt voor de update, en veel sterkte om morgen door te komen!quote:Toch kunnen ze haar bloedddruk niet te hoog maken, omdat dan de kans bestaat dat zwakke plek in haar hersenen weer gaat bloeden. Daarom wordt ze morgen naar Tilburg gebracht om alsnog een bepaalde 'coilingtechniek' toe te passen waarbij haar ader wordt dichtgelijmd.
Het is nu dus de operatie van morgen afwachten. Dat is dan gelukkig ook meteen de definitieve opratie, dus vanaf is het alleen nog een kwestie van herstellen, als alles goed gaat.
Nogmaals bedankt voor jullie reacties.![]()
Heel veel sterkte Laura we duimen allemaal met je meequote:Op donderdag 31 augustus 2006 00:04 schreef Lllaura het volgende:
Het is nu dus de operatie van morgen afwachten. Dat is dan gelukkig ook meteen de definitieve opratie, dus vanaf is het alleen nog een kwestie van herstellen, als alles goed gaat.
Nogmaals bedankt voor jullie reacties.![]()
We hebben de eerste dag toestemming gegeven voor dit magnesiumonderzoek. Het is dus nog steeds niet afgerond. Niemand weet echter of dit echt in haar infuus zit of dat er een placebo in zit. Dit weten zelfs de artsen niet. Als het aan mij had gelegen, hadden ze haar sowieso magnesium toegediend, maar dat mag nog niet omdat het nog in de onderzoeksfase zit.quote:Op donderdag 31 augustus 2006 19:34 schreef Leah het volgende:
Lllaura, mijn moeder kreeg magnesium tegen de vaatspasmen (was toen een onderzoek naar in het UMC) en dat heeft bij haar goede resultaten gehad. Volgens mij is dat onderzoek inmiddels afgerond, en wordt het ook toegepast. Misschien heb je iets aan deze info, sterkte!
Probeer ook een beetje voor jezelf te zorgen, dit is een hele zware tijd, zorg dat je zelf niet "onderuit" gaat.
Hmmm, dat is toch minder optimistisch dan eerder vandaag. Bedacht me net wel dat ik zelf ook niet zo spraakzaam zou zijn als ik net uit de OK was gereden. Misschien (en ik lul ook maar wat) heeft je moeder gewoon even een paar uurtjes nodig om bij te komenquote:Op vrijdag 1 september 2006 00:32 schreef Lllaura het volgende:
Ben weer thuis.
Als je onder narcose bent geweest heb je echt wel even nodig om bij te komen.Zeker als ze ook in je hersenen aan het poeren zijn geweest.quote:Op vrijdag 1 september 2006 00:32 schreef Lllaura het volgende:
Ben weer thuis.
Toen ik in Rotterdam aankwam, moest de ambulance vanuit Tilburg nog komen. Ze hebben haar de hele reis onder narcose gehouden. Een uurtje later lag ze weer aangesloten op het hele circus op de IC bij te komen.
Ze zag er vreselijk slecht uit. Haar gezicht was drie keer zo dik en ze leek me niet te herkennen. Ze keek me met grote, glazige ogen aan. Ook praten lukte niet, ze probeerde het niet eens, en haar rechterarm was weer verlamd. Ze leek in geen velden of wegen op m'n moeder. Ik ging met zoveel goede hoop naar het ziekenhuis, maar daar was weinig meer van over toen ik haar zag. Ik was zelfs bang dat ze geestelijk niet meer oke was.
Het viel me vooral op dat ze vandaag totaal geen moeite meer deed om te praten. Ze lag maar stil te kijken. Toen ze eerder deze week last had van haar spraak , bleef ze het proberen, maar vandaag leek het wel of ze niet meer wist hoe het moet. Maar het ook zijn dat ze gewoon haar mond houdt omdat ze zichzelf niet wil pijnigen, omdat ze weet dat ze het toch niet kan...
![]()
Wat vervelendquote:Op vrijdag 1 september 2006 00:35 schreef Lllaura het volgende:
[..]
We hebben de eerste dag toestemming gegeven voor dit magnesiumonderzoek. Het is dus nog steeds niet afgerond. Niemand weet echter of dit echt in haar infuus zit of dat er een placebo in zit. Dit weten zelfs de artsen niet. Als het aan mij had gelegen, hadden ze haar sowieso magnesium toegediend, maar dat mag nog niet omdat het nog in de onderzoeksfase zit.
Daar sluit ik mij bij aan.quote:Op zaterdag 2 september 2006 09:15 schreef Ingetje79 het volgende:
Sterkte maar weer...![]()
Knap van je dat je ons hier op de hoogte houdt.
M'n vriend komt morgen weer thuis. Op de avond dat m'n moeder de bloeding kreeg, kwamen we net aan op de camping in Italie voor een vakantie van twee weken. Met z'n vieren: m'n vriend en ik en nog een stelletje. We hadden er net zestien uur opzitten, dus terugrijden was geen optie.quote:Op zaterdag 2 september 2006 21:44 schreef lady-wrb het volgende:
ach meissie toch, wat erg.
kan je een beetje bij iemand terecht? want dit is zoooo zwaar.
veel sterkte hoor en probeer aan rust toe te komen.
In Hoes.quote:Op zaterdag 2 september 2006 21:44 schreef Bar_en_Mar het volgende:
LLaura als ik iets voor je kan doen ik zou het met alle liefde doen, maar helaas je moet het nog even doen met een virturele knuffel
waar in het zeeuwse bevind jij je
Hoop ook maar dat ze alles nu als in een droom beleeft, zonder te beseffen wat er met haar aan de hand is.quote:Op zaterdag 2 september 2006 22:09 schreef Leah het volgende:
Fijn dat je vriend bijna terug is, dat er ook weer iemand voor jou is straks. Ik weet niet of je er wat aan hebt, maar mijn moeder kan zich van de eerste twee weken echt niets meer herinneren, dus jouw moeder zal er ook niet al te veel van mee krijgen, vermoed ik. Heb je vandaag nog een arts of verpleegkundige gesproken? Wat zeggen die ervan?
Ik weet trouwens helemaal niet of je wel behoefte hebt aan ervaringsdeskundigen, als je iets wilt weten over hoe het ons is vergaan, vraag maar. En laat anders deze post maar voor wat ie is.
Sterkte meid!
ik aan de andere kant van de tunnel...quote:
Als ik eens in de buurt ben, zal ik een flinke brul in de tunnel geven. Misschien dat je me hoort.quote:Op zaterdag 2 september 2006 22:30 schreef Bar_en_Mar het volgende:
[..]
ik aan de andere kant van de tunnel...
Stap in de goede richting!quote:Op zondag 3 september 2006 13:41 schreef Lllaura het volgende:
Een goed vriend is net bij haar langs geweest. Ze herkende 'm, schudde ja en nee en heeft zelfs gelachen en gehuild!
![]()
Op haar 18e is wel heel erg vroeg.quote:Op zondag 3 september 2006 15:30 schreef 2L0w4Zer0 het volgende:
Het wisselt gewoon heel erg per persoon hoe iemand daaruit komt. Een vriendin van mij heeft op haar 18de een beroerte gehad (zo'n 6 jaar geleden)
Het was een stolsel, ze hadden toen een vermoeden dat het door de pil zou kunnen komen, ook werd gedacht aan een wat hogere gevoeligheid voor bloedstolsels, maar inprincipe hebben ze nooit echt een oorzaak kunnen achterhalen. Ze moet nu voor de rest van haar leven bloedverdunners en bepaalde B-vitaminen slikken.quote:Op zondag 3 september 2006 15:34 schreef Alicey het volgende:
[..]
Op haar 18e is wel heel erg vroeg.
Was er nog een oorzaak (bijv. hoge bloeddruk) dat het haar overkomen is, of was het een gevalletje "bad luck"?
Het was een herseninfarct ipv een hersenbloeding dus? De pil levert een verhoogd risico op bloedstolsels idd, maar dan nog lijkt het domme pech dat het zo loopt.quote:Op zondag 3 september 2006 15:50 schreef 2L0w4Zer0 het volgende:
[..]
Het was een stolsel, ze hadden toen een vermoeden dat het door de pil zou kunnen komen, ook werd gedacht aan een wat hogere gevoeligheid voor bloedstolsels, maar inprincipe hebben ze nooit echt een oorzaak kunnen achterhalen. Ze moet nu voor de rest van haar leven bloedverdunners en bepaalde B-vitaminen slikken.
Yup, maar in principe zijn de gevolgen hetzelfde.quote:Op zondag 3 september 2006 15:59 schreef Alicey het volgende:
[..]
Het was een herseninfarct ipv een hersenbloeding dus?
Goed nieuw Lauraquote:Op dinsdag 5 september 2006 12:07 schreef Lllaura het volgende:
Volgens een verpleger van de IC die m'n vader telefonisch sprak, bevat haar stem vandaag een paar klanken!
Tja, ik aan die Wernicke afasie heb ik ook gedacht. Dat ze gewoon belt, wijst daar toch wel op. Maar toch slaat ze af en toe quasi theatraal haar ogen op als ze merkt dat het gesprek toch wel wat moeizaam verloopt. En dat wijst er dan weer op dat ze zich wel bewust is van haar spraakstoornis.quote:Op woensdag 6 september 2006 21:30 schreef Isabeau het volgende:
Laura, er zijn twee soorten afasie (taalstoornissen) en zo te lezen heeft je moeder een Wernicke afasie (ook wel een receptieve of sensorische afasie genoemd). Iemand met z'n type afasie babbelt honderduit, maar doordat er een ernstge stoornis is in het benoemen en formuleren van woorden en zinnen is wordt het geheel uiteindelijk grote onzin. Ook gesproken en geschreven taal wordt slecht begrepen. Schrijven is motorisch geen probleem, maar ook dit zal weinig samenhangend zijn. Het erge is dan ook nog dat mensen met een Wernicke afasie zich nauwelijks bewust zijn van het defect. (het andere type afasie is een Broca afasie en daarbij is de patiënt zich heel erg bewust van het probleem en is het taalprobleem ook anders)
Ik blijf gewoon hopen dat het steeds meer opknapten die communicatie hulpmiddelen klinken goed.
Het wijst er op dat ze zich bewust is dat er een communicatieprobleem is. Of ze zich ook bewust is dat dit te wijten is aan een spraakstoornis is denk ik de vraag..quote:Op woensdag 6 september 2006 21:42 schreef Lllaura het volgende:
[..]
Tja, ik aan die Wernicke afasie heb ik ook gedacht. Dat ze gewoon belt, wijst daar toch wel op. Maar toch slaat ze af en toe quasi theatraal haar ogen op als ze merkt dat het gesprek toch wel wat moeizaam verloopt. En dat wijst er dan weer op dat ze zich wel bewust is van haar spraakstoornis.
Ja, hoe gaat het met je moeder Laura?quote:Op vrijdag 8 september 2006 22:50 schreef Leah het volgende:
Hoe gaat het Lllaura?
Go girl! Hoewel veel artsen het je willen doen geloven, is het niet per se zo dat je je hoeft neer te leggen bij de beslissing van de arts. Als de Afasievereniging 4x een half uur te weinig vindt: gewoon aandringen om meer! Dreig desnoods met de tuchtcommissie als het niet anders kan.quote:Op maandag 11 september 2006 17:15 schreef Lllaura het volgende:
Ga morgen de Afasie Vereniging bellen en vragen of zij vinden dat dit volstaat.
En terecht zeg! Revalidatie, zowel lichamelijk als m.b.t. spraakvermogen, is echt van cruciaal belang in de eerste periode!quote:Op maandag 11 september 2006 17:27 schreef Lllaura het volgende:
Nope, dat had ik begrepen, maar het was blijkbaar erg naief van mij om dat te denken...![]()
Dat is alleen 'noodzakelijk' als je lichamelijk moet revalideren. Dat je je in de supermarkt niet verstaanbaar kan maken is van minder belang...
Het is waarschijnlijk gewoon te duur...
Sorry, maar ik ben boos.
Dat herken ik wel. Ik heb een patiente behandeld die ook een afasie had. Zij had woordvindingsproblemen. Als je haar vroeg wat de naam van haar zoon was, dan kon ze daar niet op komen. Als ze hem echter tegen kwam in de gang riep ze wel gewoon zijn naam.quote:Op maandag 11 september 2006 20:10 schreef Lllaura het volgende:
Ze is vandaag voor het eerst uit bed geweest, heeft d'r infuus gepakt en is zelfstandig naar de wc gegaan! Dit betekent dus dat ze geen last heeft van coordinatieproblemen!
Heb 'r net even gebeld en ze wist me duidelijk te maken dat ze een mooie bos rozen heeft gekregen, in allerlei kleuren.![]()
Opvallend is dat ze als ze gefrustreerd is omdat het praten haar niet lukt, ze er af en toe opeens een paar goede woorden achter elkaar uitfloept. "Laat maar zitten", bijvoorbeeld. Als ze er niet over nadenkt, lijkt het dus beter te gaan.
![]()
Dat heb ik ook gehoord. Zo zijn er zelfs afasiepatienten die hele liederen kunnen zingen. Die zijn dan niet opgeslagen in het spraakgedeelte.quote:Op maandag 11 september 2006 20:21 schreef meami het volgende:
[..]
Dat herken ik wel. Ik heb een patiente behandeld die ook een afasie had. Zij had woordvindingsproblemen. Als je haar vroeg wat de naam van haar zoon was, dan kon ze daar niet op komen. Als ze hem echter tegen kwam in de gang riep ze wel gewoon zijn naam.
Voor zover ik weet heeft dat ermee te maken dat de 'spontane' spraak vaak niet aangedaan is, maar zodra je er over na moet denken, wordt het wel moeilijker. Maar goed, ik ben geen logopediste
Wel goed dat het wel steeds beter lukt!
Heb na de OP gelezen te hebben meteen naar de laatste post door geklikt, was blij dit te lezen.quote:Op zaterdag 30 september 2006 20:39 schreef Lllaura het volgende:
D’r spraak verbetert nog steeds met de dag. Ze klinkt als een Slavische Marokkaan die nog moet inburgeren, maar ik kan bijna alles verstaan wat ze zegt!
Wat stom dat je daar een smoes voor 'moet' verzinnen en niet gewoon haar mee mag nemen! Als het haar blijkbaar zo zichtbaar goed doet, vind ik het belachelijk dat ze van de verpleging niet een middagje weg mag als ze het blijkbaar gewoon kan..quote:Op zaterdag 30 september 2006 20:39 schreef Lllaura het volgende:
Sinds woensdag zit ze in de revalidatiekliniek in Rotterdam. Echt een motiverende omgeving is het niet. Voornamelijk oude mensen in een rolstoel die de hele dag in de gezamenlijke ruimte zitten te punniken. Daarom zijn we gisteren even ontsnapt! Eigenlijk mag ze niet weg uit de kliniek, maar met de smoes dat we even buiten in het zonnetje gingen zitten, zijn we de stad in gegaan om ongegeneerd te shoppen. Het was echt weer als vanouds en het deed haar zichtbaar goed om weer eens gewoon onder de mensen te zijn.
Met tassen vol kleren waren we net op tijd voor het eten terug in de kliniek. De tassen hebben we maar snel verstopt in de auto…
D’r spraak verbetert nog steeds met de dag. Ze klinkt als een Slavische Marokkaan die nog moet inburgeren, maar ik kan bijna alles verstaan wat ze zegt!
Veel patienten die een hersenbloeding hebben gehad, hebben zodanige coordinatieproblemen, dat ze niet meer veilig de straat opkunnen. Omdat ze pas een paar dagen in de kliniek zit, hebben ze daar nog niet voldoende zicht op en zijn ze bang dat ze zomaar zonder te kijken de straat oversteekt of iets dergelijks. Aanstaande maandag gaat ze bijvoorbeeld met een begeleider winkelen in de AH om te kijken of ze de juiste artikelen kan vinden.quote:Op zaterdag 30 september 2006 22:37 schreef Spees_Eend het volgende:
[..]
Wat stom dat je daar een smoes voor 'moet' verzinnen en niet gewoon haar mee mag nemen! Als het haar blijkbaar zo zichtbaar goed doet, vind ik het belachelijk dat ze van de verpleging niet een middagje weg mag als ze het blijkbaar gewoon kan..
Of is er een risico van een acute nieuwe terugslag/bloeding of zo?
Ik waardeer inderdaad meer dan ooit alle kleine dingetjes die eerst zo vanzelfsprekend waren. Samen een terrasje pakken, kletsen over onbelangrijke dingen... Ik geniet echt van elk moment dat ik samen met haar heb!quote:Op zondag 1 oktober 2006 00:10 schreef Ingetje79 het volgende:
Mooi dat ze zo vooruit gaat!
Vast leuk om weer es "ouderwets" met je moeder te shoppen![]()
Nu kun je al die kleine dingetjes weer gaan waarderen!
![]()
Nope, daar ben ik ook achter gekomen...quote:Op zondag 1 oktober 2006 03:17 schreef zhe-devilll het volgende:
sterkte met alles!
Life is not sure....
![]()
Toepasselijke sig trouwens.quote:Op zondag 1 oktober 2006 03:17 schreef zhe-devilll het volgende:
sterkte met alles!
Life is not sure....
![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |