Ben weer thuis.
Toen ik in Rotterdam aankwam, moest de ambulance vanuit Tilburg nog komen. Ze hebben haar de hele reis onder narcose gehouden. Een uurtje later lag ze weer aangesloten op het hele circus op de IC bij te komen.
Ze zag er vreselijk slecht uit. Haar gezicht was drie keer zo dik en ze leek me niet te herkennen. Ze keek me met grote, glazige ogen aan. Ook praten lukte niet, ze probeerde het niet eens, en haar rechterarm was weer verlamd. Ze leek in geen velden of wegen op m'n moeder. Ik ging met zoveel goede hoop naar het ziekenhuis, maar daar was weinig meer van over toen ik haar zag. Ik was zelfs bang dat ze geestelijk niet meer oke was.
Omdat er geen verbetering optrad, hebben ze haar opnieuw door de scan gehaald. Hieruit bleek dat het gedeelte van haar hersenen dat al eerder een tekort aan bloed had (spraak en een deel coordinatie) door de operatie groter is geworden. Door het 'gepeur' in de ader is ie nog eens extra gaan samentrekken en heeft dus een nog groter deel een tijd te weinig bloed gekregen. Ook het dotteren is niet gelukt. Hiermee wilde de arts de ader ahw oprekken, zodat er meer bloed doorheen kon stromen. Er zat ergens een scherpe bocht of iets dergelijks in een bloedvat waardoor ie 'm niet verder kon duwen.
Toen ze terugkwam uit de scan zag ze er al iets beter en helderder uit. Haar arm deed het weer en ze zei het woordje 'ja'. Maar vlak voordat ik naar huis ging zag ik dat haar arm opnieuw verlamd was.
Het viel me vooral op dat ze vandaag totaal geen moeite meer deed om te praten. Ze lag maar stil te kijken. Toen ze eerder deze week last had van haar spraak , bleef ze het proberen, maar vandaag leek het wel of ze niet meer wist hoe het moet. Maar het ook zijn dat ze gewoon haar mond houdt omdat ze zichzelf niet wil pijnigen, omdat ze weet dat ze het toch niet kan...
Ik heb weer even met de arts gepraat, maar hij kon me niet vertellen of dit wel of niet tijdelijk is. Hij bloeddruk is wel verhoogd nu, met een bovendruk van 193.
Net onderweg naar huis knalde ik bijna op een groot, zwart 'iets' dat zonder licht midden op de snelweg stond. Ik kon nog net op tijd aan m'n stuur rukken en reed toen half door een grote bos takken. Weet nog steeds niet wat het nou was. Denk een auto met een aanhanger die gecrasht was. Heb meteen 112 gebeld en die hadden nog geen melding binnen...
[ Bericht 5% gewijzigd door Lllaura op 01-09-2006 00:39:34 ]
Kleine en domme mensen beleven niets, maar de sterken, van wie veel verwacht wordt, moeten van allerlei doormaken, opdat ze hun krachten leren kennen en gebruiken.