quote:'Politieke ruimte op rechts is beperkt'
De vier kleine rechtse partijen staan in de nieuwste opiniepeiling van Maurice de Hond samen op vier zetels, evenveel als vorige week. Volgens De Hond lijkt het erop dat dit er hoogstens acht kunnen worden.
Uit nader onderzoek blijkt namelijk dat CDA en VVD een groot deel van de rechtse kiezers aan zich weten te binden. Twintig procent van de ondervraagden plaatst zichzelf in het politieke midden, bijna een kwart ziet zichzelf als ''gematigd rechts'' en één op de zes als rechts daarvan. Van die laatste groep geeft meer dan driekwart aan op CDA of VVD te stemmen.
Dat beeld verschilt van de linkerkant van het politieke spectrum. Ongeveer één op de vijf Nederlanders zegt ''gematigd links'' te zijn en een bijna even grote groep is ''links''. Van die ''linkse'' kiezers geeft ruim de helft de voorkeur aan de PvdA, die daarmee concurrentie te duchten heeft van vooral de SP en van GroenLinks.
Vier
De afgelopen week kwamen de vier rechtse partijen - Partij voor Nederland van Kamerlid Hilbrand Nawijn, één NL van Marco Pastors, de Partij voor de Vrijheid van Kamerlid Wilders en de LPF - in het nieuws, maar dat leidde niet tot verandering in de kiezersgunst. Wilders blijft bij de peiling van De Hond drie zetels scoren en Pastors één. LPF en Nawijn zouden de nieuwe Tweede Kamer dus niet meer halen.
Ook verder verschillen de bevindingen van Maurice de Hond amper van die van vorige week. De regeringspartijen VVD en CDA zijn samen goed voor 68 zetels en hebben dus ook in de peiling geen meerderheid in de Tweede Kamer. PvdA, SP en GroenLinks staan samen, net als vorige week, op 69 zetels.
Dat ligt er een beetje aan, Fortuyn werd ook gewoon uitgenodigd. Een NL zal zich wel op een of andere manier moeten onderscheiden van de rest willen ze dit voor elkaar krijgen. Kan ook zijn dat ze niet voor de snelle route en dat ze eerst 4 jaar in de kamer willen zitten (2 zetels, een voor Pastors en een voor Eerdmans moet zeker wel haalbaar zijn). Maargoed daar geloof ik niet zo in dus wel zullen nog wel van ze gaan horen binnen vrij korte tijd.quote:Op zondag 27 augustus 2006 15:23 schreef pberends het volgende:
[..]
Ze worden geen van allen in grote debatten uitgenodigd waarschijnlijk. En debatten tegen elkaar gaat alleen maar zetels kosten.
Fortuyn werd overal uitgenodigd omdat hij de grote roerganger was die 10 tot 30 zetels in de peilingen stond. Pastors totaal niet.quote:Op zondag 27 augustus 2006 15:55 schreef Scheepschroef het volgende:
[..]
Dat ligt er een beetje aan, Fortuyn werd ook gewoon uitgenodigd. Een NL zal zich wel op een of andere manier moeten onderscheiden van de rest willen ze dit voor elkaar krijgen. Kan ook zijn dat ze niet voor de snelle route en dat ze eerst 4 jaar in de kamer willen zitten (2 zetels, een voor Pastors en een voor Eerdmans moet zeker wel haalbaar zijn). Maargoed daar geloof ik niet zo in dus wel zullen nog wel van ze gaan horen binnen vrij korte tijd.
Toch wel? Ik hoorde jaren geleden dat hij niets meer te maken had met Nederland Transparant.quote:Op zondag 27 augustus 2006 15:05 schreef dwergplaneet het volgende:
[..]
Naast Ad Bos (die jarenlang gewoon meedeed met het corruptiefeest) is er ook nog Nederland Transparant. Dat Nederland Transparant is gelieerd aan Europa Transparant van van Buitenen.
Marco Pastors moet echter nog wel aan zijn naamsbekendheid werkenquote:Op zondag 27 augustus 2006 17:05 schreef Julien het volgende:
Micheal Pastors is een goede politicus kwa debateren enzovoort.
quote:Op zondag 27 augustus 2006 17:14 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Marco Pastors moet echter nog wel aan zijn naamsbekendheid werken![]()
Om het antwoord op deze vraag te vinden moest ik toch even wat googlen.quote:Op zondag 27 augustus 2006 16:21 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Toch wel? Ik hoorde jaren geleden dat hij niets meer te maken had met Nederland Transparant.
Pastors heeft niks met de LPF te maken, Eerdmans natuurlijk wel (en tja, als enige een goed kamerlid).quote:Op zondag 27 augustus 2006 17:05 schreef Julien het volgende:
PVV (Wilders): 2
Eén NL (Pastors): 12
PVN (Nawijn): 0
LPF (wie-o-wie?): 0
Hij is eigenlijk de enige uit dat LPF zooitje die in de voetsporen van Fortuyn mag treden.
Eerdmans is een idealist, ik geef hem meer kans bij CDA of VVD (Hij was ook van het CDA voor Pim Fortuyn zijn partij oprichtte ).quote:Op zondag 27 augustus 2006 17:35 schreef Scheepschroef het volgende:
[..]
Pastors heeft niks met de LPF te maken, Eerdmans natuurlijk wel (en tja, als enige een goed kamerlid).
quote:Op woensdag 23 augustus 2006 17:03 schreef pberends het volgende:
PVV (Wilders): 8 zetels
Eén NL (Pastors): 4 zetels
PVN (Nawijn): 1 zetel
LPF: 1 zetel
Verder blijft het moeilijk in te schatten en de macht ligt vooral bij de media. Geven de media Pastors of Wilders de voorkeur in hun programma's? Degene die het meeste aandacht krijgt, krijgt de meeste zwevende stemmen op rechts. Wilders schat ik hoger in omdat hij al veel langer bezig is, en Pastors net begint.
Nawijn is vrij kansloos, maar zal vast nog wel een zeteltje krijgen. LPF misschien ook nog een zeteltje. Of Nawijn meedoet is overigens nog maar de vraag; ik zie hem nog wel vroegtijdig afvallen ivm procedures. LPF heeft het makkelijker omdat ze al in de Kamer zitten.
Klopt welquote:Verdonk nog altijd het populairst
VVD-minister Verdonk is de populairste rechtse politicus van Nederland. Dat blijkt uit een peiling van NOVA. Rita Verdonk troeft met 42% Geert Wilders van de Partij van de Vrijheid (37%) af.
Pastors
In het populariteitsonderzoek rond rechtse politici blijft Marco Pastors steken op 8%. Zijn compaan, Joost Eerdmans met wie hij de partij Eén NL aanvoert, haalt 4%. LPF-leider Mat Herben staat daar nog met 7% tussen.
Nawijn
Hilbrand Nawijn van de Partij voor Nederland komt uit op 3%. Van de ondervraagden zei 21% mogelijk op een rechtse partij te zullen stemmen. 60% zei dat zeker niet te willen doen.
Hij heeft een grote bek. 2x in een talkshow en NL is in de ban van hem.quote:Op zondag 27 augustus 2006 17:14 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Marco Pastors moet echter nog wel aan zijn naamsbekendheid werken![]()
Dan gaat mijn voorkeur naar Mat Herbenquote:Verdonk nog altijd het populairst
VVD-minister Verdonk is de populairste rechtse politicus van Nederland. Dat blijkt uit een peiling van NOVA. Rita Verdonk troeft met 42% Geert Wilders van de Partij van de Vrijheid (37%) af.
Pastors
In het populariteitsonderzoek rond rechtse politici blijft Marco Pastors steken op 8%. Zijn compaan, Joost Eerdmans met wie hij de partij Eén NL aanvoert, haalt 4%. LPF-leider Mat Herben staat daar nog met 7% tussen.
Nawijn
Hilbrand Nawijn van de Partij voor Nederland komt uit op 3%. Van de ondervraagden zei 21% mogelijk op een rechtse partij te zullen stemmen. 60% zei dat zeker niet te willen doen.
Inderdaad, allemaal de mond vol van eenheid en saamhorigheid (Eén NL, ONS Nederland, ALLEN ZIJN ÉÉN, Partij voor Nederland etc.) en dan toch zoveel versplintering..quote:Op zondag 27 augustus 2006 15:24 schreef pberends het volgende:
'Politieke ruimte op rechts is beperkt'
[..]
Napalm, optimistquote:Op dinsdag 5 september 2006 15:17 schreef Napalm het volgende:
Groen Links en D66 mogen ook wel in de TT bij alle andere splinterpartijtjes
D66: 1 zetel
GL: 4 zetels
Vooruit dan:quote:Op dinsdag 5 september 2006 15:17 schreef Napalm het volgende:
Het gaat uiteraard om de rechtse splinterpartijen die inhoudelijk heel weinig verschillen.quote:Op dinsdag 5 september 2006 15:17 schreef Napalm het volgende:
3 keer links is ook rechtsquote:Op dinsdag 5 september 2006 17:56 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Het gaat uiteraard om de rechtse splinterpartijen die inhoudelijk heel weinig verschillen.
Amsterdamse allochtonen stemden niet zelfquote:Op woensdag 6 september 2006 23:32 schreef funnykat het volgende:
...denk ik dat er nog steeds mensen zijn die niet doorhebben dat populisten gewoon populair willen zijn. Ze hebben kiezers dan ook alleen voor stemmen nodig, niet omdat ze iets voor die mensen willen betekenen.![]()
quote:Op vrijdag 24 november 2006 15:59 schreef dVTB het volgende:
Trouwens, nou nog iets: heeft iemand sinds woensdagavond nog iets vernomen van Hilbrand Nawijn? Er lijkt een complete radiostilte te zijn ontstaan...
quote:„De landelijke politiek heb ik nu wel gezien. Ik richt me weer helemaal op Zoetermeer.’’
http://www.ad.nl/denhaag/zoetermeer/article836151.ece
Slecht, slecht, pberends. Alleen PVV zat er vlak bijquote:Op woensdag 23 augustus 2006 17:03 schreef pberends het volgende:
PVV (Wilders): 8 zetels
Eén NL (Pastors): 4 zetels
PVN (Nawijn): 1 zetel
LPF: 1 zetel
Verder blijft het moeilijk in te schatten en de macht ligt vooral bij de media. Geven de media Pastors of Wilders de voorkeur in hun programma's? Degene die het meeste aandacht krijgt, krijgt de meeste zwevende stemmen op rechts. Wilders schat ik hoger in omdat hij al veel langer bezig is, en Pastors net begint.
Nawijn is vrij kansloos, maar zal vast nog wel een zeteltje krijgen. LPF misschien ook nog een zeteltje. Of Nawijn meedoet is overigens nog maar de vraag; ik zie hem nog wel vroegtijdig afvallen ivm procedures. LPF heeft het makkelijker omdat ze al in de Kamer zitten.
Heb ik de Nederlandse kiezer toch sterk overschatquote:Op zondag 27 augustus 2006 18:18 schreef thettes het volgende:
PVV (Wilders): 2
Eén NL (Pastors): 1
Heb je volledige cijfers ergens?quote:Op vrijdag 24 november 2006 16:15 schreef dVTB het volgende:
Tjongejonge... zelfs in zijn eigen stad Zoetermeer, waar hij eerst nog 13,8 procent van de stemmen haalde bij de raadsverkiezingen, heeft nu maar 0,2 procent van de mensen op hem gestemd. Landelijk heeft Nawijn slechts 5.000 stemmen binnengehaald.
Tamara's Open Partij heeft trouwens 114 stemmen behaald...
De landelijke stemmenaantallen?quote:Op vrijdag 24 november 2006 18:06 schreef pberends het volgende:
[..]
Heb je volledige cijfers ergens?
ah, die komen nog; http://www.kiesraad.nl/nieuwsberichten/vaststelling
Ik ben geen Maurice de Hondquote:Op woensdag 23 augustus 2006 15:02 schreef MrBadGuy het volgende:
PVV (Wilders): 3
Eén NL (Pastors): 2
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |