De 18-55 en de 55-200 zijn idee Nikons eigen fabrikaat. Deze hebben alleen géén VR.quote:Op dinsdag 22 augustus 2006 10:26 schreef devv05 het volgende:
Qua prijs maakt het niets uit of ik voor 18-55 & 55-200 of voor 18-200 ga toch? Maar nogmaals, zijn die 18-55 & 55-200 in veel kits wel van Nikon en hebben die VR?
Ik heb zelf geen ervaring met de Tamron. De vergelijkbare van Sigma is daarentegen wel alom geprezen...quote:Op dinsdag 22 augustus 2006 12:24 schreef devv05 het volgende:
Ik zie nu deze combinatie staan:
NIKON D50 zwart + 18-55 AF-S + 70-300 Tamron voor 699 euro... Wat zouden jullie daarvan zeggen?
Ik heb zelf die 55-200 Tamronlens en ben daar super over te sprekenquote:Op dinsdag 22 augustus 2006 15:30 schreef devv05 het volgende:
D50 + 18-55 + 55-200 (NIKON D50 zwart + 18-55 AF-S + 55-200 Tamron NL) - 709 euro
De tamron 55-200 heeft geen (vergelijk aan: ) AF-S toch? Als Devv05 iets van sport wilt fotograferen is dat denk ik wel fijn.quote:Op dinsdag 22 augustus 2006 16:04 schreef Mauro het volgende:
[..]
Ik heb zelf die 55-200 Tamronlens en ben daar super over te sprekenMooi scherp en contrastvol. Ook de kleuren komen er goed uit.
Het is het kleinere broertje van de 18-200 Tamron.
Nouja, omdat zowel de 55-200 als de 70-300 zijn , hebben ze beide niet het AF-s systeem. Dus daarop hoef je niet te selecteren en dan de 70-300 sowieso fijner omdat ie tot 300 gaat, en omdat deze (grof gezegt) "minder een superzoom is" en daardoor optisch hopelijk wat beter dan de 55-200quote:Op dinsdag 22 augustus 2006 16:34 schreef devv05 het volgende:
Nouja voor hetzelfde geld 200 of 300 kunnen zoomen, dan lijkt de keuze me niet zo moeilijk. Dat ik dan een gat heb tussen 55 en 70 lijkt me dan niet echt een ramp. Of denk ik nu te simpel?
Wel mooi dat we zo'n zaak hier in de buurt hebben, kan ik 'm hopelijk deze week nog halen als ie bevalt
ff bij http://aq4u.nl/ kijken/informerenquote:Op dinsdag 22 augustus 2006 18:31 schreef Falanx het volgende:
even een ander vraagje. ik zoek een el-cheapo nep accu voor mijn nikon D50. welk nummer moet ik dan precies hebben?
Niet de goedkoopste nemen. Die zijn duidelijk mindere kwaliteit.quote:Op woensdag 23 augustus 2006 12:38 schreef devv05 het volgende:
Ja moeten sowieso 2 lenzen in mn tasje kunnen
UV-Filter, kan ik gewoon de goedkoopste nemen of zit daar ook weer verschil in? En wat is het verschil tussen de Sigma 70-300 mm met of zonder APO? Behalve het prijsverschil
Pak maar gewoon een B+W MRC UV filter, kost wat maar dan heb je ook wat. Voor echt grote diameters kan je naar zo'n hoya HMC filter kijken, die zijn wat goedkoper dan de B+W's, maar kwalitatief ook iets minder, niet zo zeer optisch, dan wel mechanisch. Het schijnt dat het glas nog wel eens los wil komen van de ring zegmaarquote:Op woensdag 23 augustus 2006 12:38 schreef devv05 het volgende:
Ja moeten sowieso 2 lenzen in mn tasje kunnen
UV-Filter, kan ik gewoon de goedkoopste nemen of zit daar ook weer verschil in?
Ja die zag ik net ook inderdaadquote:Op woensdag 23 augustus 2006 15:15 schreef Falanx het volgende:
ik zou zeggen ga voor lowepro.
die hebben een aantal hele mooie. goede kwaliteit ook.
vreemd, in Middelburg koste ie 500, een paar weken terug.quote:Op woensdag 23 augustus 2006 16:04 schreef Yorout het volgende:
Voor de geinteresseerden; momenteel kost de D50 body ¤555 bij de Media Markt in Rdam Centrum.
Maar Nikon zuigt wel. Nikon Nederland dan.quote:Op vrijdag 25 augustus 2006 23:07 schreef Xilantof het volgende:
De hoge ISO-kwaliteiten zullen van de D50 ook veel beter zijn dan die van de S9500... voornamelijk omdat de sensor in de D50 stukken groter is.
Dus tijdens nachtfotografie doet de D50 het beduidend beter? Jammer dat er niet gewoon een site is die van beide toestellen duidelijke voorbeeld foto's heeft in dezelfde situaties.quote:Op vrijdag 25 augustus 2006 23:07 schreef Xilantof het volgende:
De hoge ISO-kwaliteiten zullen van de D50 ook veel beter zijn dan die van de S9500... voornamelijk omdat de sensor in de D50 stukken groter is.
Ik weet niet of DPreview.com een uitgebreide review heeft van de S9500 (volgens mij niet...) want daarin bekijken ze ook altijd de preformance bij iso waarde... Gewoon ff review zoeken van de S9500... daarin wordt het vaak vermeldt...quote:Op vrijdag 25 augustus 2006 23:09 schreef devv05 het volgende:
[..]
Dus tijdens nachtfotografie doet de D50 het beduidend beter? Jammer dat er niet gewoon een site is die van beide toestellen duidelijke voorbeeld foto's heeft in dezelfde situaties.
En mja, ik zit er nog steeds mee of dat fotograveren via de zoeker een voor- of nadeel is. Kun je daar echt precies mee scherpstellen, alles in zien, zoals op een LCD-scherm?
Ja, maar de d80 gaat tegen de 1100 euro kosten of zoquote:Op woensdag 30 augustus 2006 10:54 schreef Mauro het volgende:
Zit er geen andere lens bij dan alleen die sigma?
En de D70 is de voorloper van de D70s die weer vervangen gaat worden door de D80 zeer binnenkort.
Hoeveel foto's zijn er met die camera gemaakt? Is ie al een keer geserviced?
Maar op zich valt de prijs wel mee
officieel wordt ie niet vervangen, maar is het een toevoeging aan de line-up. In de praktijk zal dat iechter wel betekenen dat de D70 niet meer/minder verkocht zal worden.quote:Op woensdag 30 augustus 2006 10:54 schreef Mauro het volgende:
Zit er geen andere lens bij dan alleen die sigma?
En de D70 is de voorloper van de D70s die weer vervangen gaat worden door de D80 zeer binnenkort.
Hoeveel foto's zijn er met die camera gemaakt? Is ie al een keer geserviced?
Maar op zich valt de prijs wel mee
Mwoah, de normale 18-70kit lens is duur om los te kopen. Ik heb de D70S + 18-70 al voor ¤799 zien staan NL model (nieuw). De 55-200 nikon kost nieuw nog geen ¤200.quote:Op woensdag 30 augustus 2006 10:45 schreef Sebasser het volgende:
Ik zit al een tijdje te kijken naar een nieuwe camera.
En ik krijg net van iemand een aanbod voor een Nikon D70 + sigma 55-200
En een extra accu en compactflash kaart voor samen 444 euro.
Is dit een beetje een goeie deal ?
Ik weet trouwens bijna 100% zeker dat die persoon betrouwbaar is..
Of zal ik beter een D50 nemen ?
De 18-70 kost dacht ik tegen de 60 tweedehands.quote:Op woensdag 30 augustus 2006 12:53 schreef Napalm het volgende:
[..]
Mwoah, de normale 18-70kit lens is duur om los te kopen. Ik heb de D70S + 18-70 al voor ¤799 zien staan NL model (nieuw). De 55-200 nikon kost nieuw nog geen ¤200.
Het iszeker geen slechte koop gezien de marktprijzen. Ik denk dat je je meer zal moeten afvragen wat voor camera en functies je wil..
Vermenigvuldig dat eens met 3 à 4quote:Op woensdag 30 augustus 2006 15:49 schreef Sebasser het volgende:
De 18-70 kost dacht ik tegen de 60 tweedehands.
De 18-70 is zo'n 300 euro (nieuw)quote:Op woensdag 30 augustus 2006 20:46 schreef Sebasser het volgende:
[..]
De prijs ?
Oh, dan zal ik me wel vergissen.
Er is iig een of andere lens die zoveel kost.
Dan zal het de 18-55 wel zijn jaquote:Op woensdag 30 augustus 2006 20:53 schreef Xilantof het volgende:
[..]
De 18-70 is zo'n 300 euro (nieuw)
Dus die vind je echt niet voor 6 tientjes 2dehands
Misshcien de 18-55 (kitlens) die is nieuw ong. 160 euro... MAar grote kans dat die dan voor 100 ofzo aangeboden wordt.
Draadloos inflitsen is echt de bom!quote:Op woensdag 30 augustus 2006 23:10 schreef veldmuis het volgende:
Heeft er iemand nog toffe flitsideeen en tips of sites met tips enzo voor de SB-800?
En that's it?quote:Op woensdag 30 augustus 2006 23:13 schreef Xilantof het volgende:
[..]
Draadloos inflitsen is echt de bom!!
Dat is iequote:Op donderdag 31 augustus 2006 10:06 schreef Robertje het volgende:
Kijken of ie omgezet is naar D70S
Dat vind ik gewoon handig.quote:Op donderdag 31 augustus 2006 10:06 schreef veldmuis het volgende:
[..]
En that's it?.
Al even mee zitten spelen, 't is wel een toffe optie!.
Verder lijkt de handleiding superuitgebreid, maar als je eenmaal gaat lezen valt dat allemaal wel mee, en heeft die flitser gewoon heeeel veel opties.
Ja,quote:Op donderdag 31 augustus 2006 17:14 schreef Robertje het volgende:
Heeft Sebasser nu een Nikon gekocht?
Hier meldenquote:Op donderdag 31 augustus 2006 23:48 schreef Sebasser het volgende:
[..]
Ja,
Verkoper heeft de oplader alleen vergeten mee te nemen
Gelukkig twee accu's..
Maandag krijg ik dat ding pas (bezorgen geen pakketjes op zaterdag toch ?)
Iemand die in groningen woont en een Nikon oplader heeft, en waar ik even mijn accu een uurtje of 2 (of hoelang moet ie ?) kan achterlaten en misschien even de lenzen kan proberen van diegene?
Geen autoquote:Op donderdag 31 augustus 2006 23:53 schreef Mauro het volgende:
En als het goed is weet je waar ik werk
Altijdquote:Op donderdag 31 augustus 2006 23:54 schreef Sebasser het volgende:
[..]
Geen auto
Neem je je camera en lens/z(en) mee naar je werk dan
quote:
Misschien heeft ie de camera nodig voor het werkquote:Op donderdag 31 augustus 2006 23:58 schreef PKfotografie het volgende:
[..]
![]()
werken jij. ik HAAT file
spelen met je camera doe je maar in je eigen tijd
* PKfotografie zit nog te tweifelen om morgen de camera mee te nemen
pfff de enige die op zijn werkplek echt foto's maakt voor het werk, die kun je traceren via Q-music op de hektometerpaal nouwkeurig.quote:Op donderdag 31 augustus 2006 23:58 schreef Sebasser het volgende:
[..]
Misschien heeft ie de camera nodig voor het werk
Hobby.. puur hobby.quote:Op donderdag 31 augustus 2006 23:58 schreef Sebasser het volgende:
Misschien heeft ie de camera nodig voor het werk
Hoeveel moet je ervoor hebben ?quote:Op vrijdag 1 september 2006 09:46 schreef Robertje het volgende:
Gefeliciteerd met je aankoop Sebasser. Mocht je nog interesse (en geld hebben) in een Sigma 28/70 2.8 kan je je bij mij melden
Wat wil je weten?quote:Op zondag 3 september 2006 16:26 schreef Sebasser het volgende:
Zondag middag kick
Robertje, hoeveel moet je er voor hebben dan ?
En heeft iemand ervaring metdat nikon camera control/nikon capture gedoe?
Bij jou werkt het dus welquote:Op zondag 3 september 2006 16:39 schreef veldmuis het volgende:
[..]
Wat wil je weten?
Ik heb er een klein beetje ervaring mee, camera control werkt wel leuk, ik wilde wat scherptetestjes doen, dan is het ideaal. Cam op statief, kabel eraan, focussen, op Manual Focus zetten zodat de focus telkens gelijk ligt, en via de PC plaatjes maken met verschillende diafragma's.
Echt serieus heb ik het niet gebruikt, de D70s heeft een retetrage USB interface.
quote:
quote:Op zondag 3 september 2006 16:26 schreef Sebasser het volgende:
Zondag middag kick
Robertje, hoeveel moet je er voor hebben dan ?
Ik vroeg ff aan iemand hoeveel ik er voor moest bieden/gevenquote:Op maandag 4 september 2006 17:27 schreef Robertje het volgende:
[..]
[..]Sorry...thuis heb ik een kapotte pc. Wat heb je er voor over?
je hebt al een bod van 250.quote:Op dinsdag 5 september 2006 10:47 schreef Robertje het volgende:
Hij staat ook op Marktplaats
Filtermaat is 67 mm
quote:Op maandag 11 september 2006 16:02 schreef veldmuis het volgende:
als de D80 ooit nog echt leverbaar wordt.
Het is idd hoe bont je het wilt maken, maar voor een leek als ik is het moeilijk om te zien waar je goed aan doet. Maar voor een beginner als ik lijkt een D50 goede keus als ik jou post bekijk. Het scheelt aardig wat in centen om het zo maar te zeggenquote:Op maandag 11 september 2006 16:02 schreef veldmuis het volgende:
Je kunt alles op auto zetten, en je kunt alles handmatig instellen, precies wat je wilt.
De D70s is weer leuker, de D80 is nog leuker, 't is maar hoe bont je het wilt maken.
De D50 is echter een prima instapper, maar uitkijken naar een 2ehands D70(s) is ook geen slecht plan. Die zullen er maar genoeg komen als de D80 ooit nog echt leverbaar wordt.
gekke vraag misschien maar waarom koop je een kit met lens als je deze toch wilt vervangenquote:Op maandag 2 juli 2007 12:27 schreef lushfemke het volgende:
Oud topic, maar het past hier wel denk ik. Ik heb net een D50 gekocht. Ik vraag me af of het waard is de kitlens (Nikon ED 18-55 AF-S DX) te vervangen door een betere lens. Ik zit te overwegen deze Sigma lens aan te schaffen: http://www.kingsleyphoto.co.uk/prod.php?prod=328 (sorry voor het Engels), maar ik twijfel of het verschil in de foto's 250 pond waard is (bijna 400 euro). Op het eerste gezicht lijkt de kitlens ok. Iemand enig idee hierover?
Hij werd alleen nog met lens verkocht... Ik weet niet of ik de lens wil vervangen, ik vraag me alleen af of het het geld waard zou zijn dit te doenquote:Op maandag 2 juli 2007 12:53 schreef Ynske het volgende:
[..]
gekke vraag misschien maar waarom koop je een kit met lens als je deze toch wilt vervangen
had je dan niet beter voor alleen de body kunnen gaan?
Inderdaad een goed punt.quote:Op maandag 2 juli 2007 14:47 schreef veldmuis het volgende:
Als ik naar je glas kijk kan je dat beter eerst upgraden en daarna de body, of heb je een specifieke reden om de body te upgraden?
Opzich wel, er zijn een aantal dingen die ik de laatste tijd toch wel erg begin te missen aan de D50, die de D80/D200 wel hebben, vandaar dat ik wil gaan upgraden.quote:Op maandag 2 juli 2007 14:47 schreef veldmuis het volgende:
Als ik naar je glas kijk kan je dat beter eerst upgraden en daarna de body, of heb je een specifieke reden om de body te upgraden?
Er zit wel een vlekje op je spiegelquote:Op maandag 2 juli 2007 17:13 schreef MissBliss het volgende:
Ik ben nog steeds blij met mijnD80
[afbeelding]
Lame tvp
Ik zag het jaquote:Op maandag 2 juli 2007 18:01 schreef calvobbes het volgende:
[..]
Er zit wel een vlekje op je spiegel
zoals?quote:Op maandag 2 juli 2007 17:43 schreef cyberrobin het volgende:
[..]
er zijn een aantal dingen die ik de laatste tijd toch wel erg begin te missen aan de D50, die de D80/D200 wel hebben
Is dat niet het icoontje dat er geen SD-kaart in zit?quote:
Voornamelijk toch wel de batterygrip en het verlicht top-lcd schermpje.quote:
dat valt merendeel toch in de categorie gebruikers gemak en is nou niet iets waar je direct mooiere foto's door maaktquote:Op maandag 2 juli 2007 18:35 schreef cyberrobin het volgende:
[..]
Voornamelijk toch wel de batterygrip en het verlicht top-lcd schermpje.
En dan nog het grotere lcdscherm, grotere zoeker en ISO in de zoeker. en de commandermode maybe?.
Ik denk het wel. Ga anders eens naar een speciaalzaak en laat je informeren over de mogelijkheden van de d40. Vraag of je hem ook eens vast mag houden, dan weet je hoe 'ie in de hand ligt.quote:Op zondag 8 juli 2007 18:36 schreef bmwdevil het volgende:
Momenteel zit ik erover te denken om een Nikon D40 aan te schaffen. Ik vind fotograveren heel leuk, maar ben er nog niet echt serieus mee verder gegaan. Zou graag een beetje leuke camera willen waar ik af en toe eens wat leuke foto's mee kan schieten, maar wel wat serieuzer dan huis-tuin en keuken gebruik. Denken jullie dat de D40 een goede aankoop zou zijn voor een beginnende hobbieist?
"Buying a Nikon doesn't make you a photographer. It makes you a Nikon owner"quote:Op zondag 8 juli 2007 02:09 schreef MargotTenenbaum het volgende:
*trotse bezitter van d80 meldt zich*
Ik heb met ongeveer de zelfde redenen onlangs de Nikon D40x gekocht. En ik moet zeggen het bevalt me prima! Sinds ik de camera heb ben ik me meer en meer gaan verdiepen in fotografie. En sinds gisteren hangt mijn eerste workflow op canvas aan de muur. Kortom niks dan lof over mijn D40x.Ik weet niet hoeveel je bereid bent uit te geven aan je camera. Maar ik heb er tot nu toe nog geen spijt van gehad.quote:Op zondag 8 juli 2007 18:36 schreef bmwdevil het volgende:
Momenteel zit ik erover te denken om een Nikon D40 aan te schaffen. Ik vind fotograveren heel leuk, maar ben er nog niet echt serieus mee verder gegaan. Zou graag een beetje leuke camera willen waar ik af en toe eens wat leuke foto's mee kan schieten, maar wel wat serieuzer dan huis-tuin en keuken gebruik. Denken jullie dat de D40 een goede aankoop zou zijn voor een beginnende hobbieist?
meer megapixels, de d40x doet 3 beelden per seconden tegen 2,5 van de d40, en de d40x gaat ook naar 100 iso (de d40 begint bij 200).quote:Op zondag 8 juli 2007 21:33 schreef bmwdevil het volgende:
Het enige verschil tussen de D40 en D40x is het aantal pixels toch?? 10 mln voor de D40x ipv 6 mln voor de D40? Dat vind ik niet zo'n spannend verschil namelijk. Dat verschil is alleen zichtbaar als je er een poster van gaat maken toch?
Ik heb wel voor de extra mp's gekozen omdat ik meer op groot formaat af wil laten drukken. En ik heb al een 5mp compact camera.quote:Op zondag 8 juli 2007 21:48 schreef Xilantof het volgende:
[..]
meer megapixels, de d40x doet 3 beelden per seconden tegen 2,5 van de d40, en de d40x gaat ook naar 100 iso (de d40 begint bij 200).
En omdat de sensor alleen ingeschakeld is als je een foto neemt, en dus niet gebruikt wordt als 'camera' voor de LCD zoeker, heb je ook minder ruis. Een groot deel van de winst haal je omdat de sensor niet zo warm wordt.quote:Op vrijdag 25 augustus 2006 23:07 schreef Xilantof het volgende:
Yup, dat m'n accu binnen de kortste keren leeg wasquote:Op zondag 3 september 2006 16:26 schreef Sebasser het volgende:
Daar heb ik nog nooit wat van gemerkt? Eigenlijk heb ik het alleen gebruikt om wat objectieven te testen (kijken op welk diafragma ze het scherpst zijn), daarvoor is het een handig hulpmiddel, verder vind ik het maar irritant.quote:Op maandag 9 juli 2007 12:15 schreef Catbert het volgende:
[..]
En omdat de sensor alleen ingeschakeld is als je een foto neemt, en dus niet gebruikt wordt als 'camera' voor de LCD zoeker, heb je ook minder ruis. Een groot deel van de winst haal je omdat de sensor niet zo warm wordt.
[..]
Yup, dat m'n accu binnen de kortste keren leeg wasJe hebt wel een powercable nodig, en die heb ik nog niet.
Ik heb geprobeerd een time-lapse serie te maken, 's nachts om 't kwartier een foto nemen, en toen was fijn m'n accu leeg. Een vriend van me had exact hetzelfde probleem. Ik weet niet of dit specifiek zo voor de D70 is, maar ik heb het ook een keer gehad toen ik foto's van m'n D70 afgehaald had, en vergeten was m'n D70 af te koppelen of uit te zetten. Niks mee gedaan dus, maar de volgende dag was 'ie leeg. Lijkt alsof hij dan stroom blijft gebruiken. Beetje jammer dat 'ie geen voeding van de USB kabel af kan trekken.quote:Op maandag 9 juli 2007 12:23 schreef veldmuis het volgende:
Daar heb ik nog nooit wat van gemerkt? Eigenlijk heb ik het alleen gebruikt om wat objectieven te testen (kijken op welk diafragma ze het scherpst zijn), daarvoor is het een handig hulpmiddel, verder vind ik het maar irritant.
Daar heb ik inderdaad over gelezen, maar ben voorlopig nog niet van plan om er een nieuwe lens bij te kopen.quote:Op maandag 9 juli 2007 13:22 schreef veldmuis het volgende:
Je bent wel bekend met het gemis van de focusmotor? Als je lekker met de kitlens en de nieuwere nikkors gaat werken is er niets aan de hand, daar niet van, maar toch!
Hij blijft wel wat gebruiken idd, dat is waar. Ik heb de D70s, maar geen problemen gezien verder. Ding is sowieso superzuinig met de accu, 500 plaatjes schieten is geen enkel probleem, maar dat zal voor de D70 ook wel gelden neem ik aan?quote:Op maandag 9 juli 2007 13:23 schreef Catbert het volgende:
[..]
Ik heb geprobeerd een time-lapse serie te maken, 's nachts om 't kwartier een foto nemen, en toen was fijn m'n accu leeg. Een vriend van me had exact hetzelfde probleem. Ik weet niet of dit specifiek zo voor de D70 is, maar ik heb het ook een keer gehad toen ik foto's van m'n D70 afgehaald had, en vergeten was m'n D70 af te koppelen of uit te zetten. Niks mee gedaan dus, maar de volgende dag was 'ie leeg. Lijkt alsof hij dan stroom blijft gebruiken. Beetje jammer dat 'ie geen voeding van de USB kabel af kan trekken.
Lijkt me geen verkeerd plan, ik denk dat voorlopig de kitlens ook wel een heel leuk stukje speelgoed is, in het donker presteert-ie wat minder, maar het is een aardig prettig lichtgewicht en prima scherp lensje (en geknepen naar F/8 tot F/11 érg scherp) maar het is maar dat je het weet!quote:Op maandag 9 juli 2007 13:25 schreef bmwdevil het volgende:
[..]
Daar heb ik inderdaad over gelezen, maar ben voorlopig nog niet van plan om er een nieuwe lens bij te kopen.
Oh ja hoor, m'n 1GB CF is eerder een limiet dan de accu van m'n D70. Ik heb er nu wel een 2e accu bij (20 euro bij de mediamarkt, teehee) voor de 'handig', maar het is duidelijk geen stroomslurper. Daarom verbaasde het me ook zo dat 'ie opeens leeg was, ik zou naar de dierentuin gaan en had geen tijd 'em op te ladenquote:Op maandag 9 juli 2007 13:31 schreef veldmuis het volgende:
Hij blijft wel wat gebruiken idd, dat is waar. Ik heb de D70s, maar geen problemen gezien verder. Ding is sowieso superzuinig met de accu, 500 plaatjes schieten is geen enkel probleem, maar dat zal voor de D70 ook wel gelden neem ik aan?
Yups, ik denk 'er ook lang niet altijd aan om 'em echt 'uit' te zetten. Het maakt ook weinig verschil afgezien van dat je 'em in een tas misschien activeert als je 'em aan laat staan.quote:Dat-ie geen stroom van de USB poort kan halen kan ik me overigens wat bij voorstellen, die kan max 5v leveren terwijl de accu van de D70(s) 7,4v kan leveren. Overigens geldt voor zover ik weet voor iedere digicam die je met een kabeltje aan de PC hangt dat de batterijen leeggetrokken worden, maar een nachtje vind ik stiekem aardig snel, vooral omdat je het ding weken kan laten aanstaan voor-ie leeg is, na een paar seconden stopt de lichtmeting ermee en dan staat-ie net zo standby als dat ie uitstaat.
Wij hebben twee jaar geleden dezelfde vraag gesteld. Toen gekozen voor een Nikon D50. Later nog een zoomlens erbij gekocht. Onlangs heeft mijn vrouw een fotocursus gevolgd en nu moeten we gaan oefenenquote:Op zondag 8 juli 2007 18:36 schreef bmwdevil het volgende:
Goede glazen bol hadden jullie toen!quote:Op dinsdag 10 juli 2007 09:50 schreef Cydex het volgende:
[..]
Wij hebben twee jaar geleden dezelfde vraag gesteld.
Gefeliciteerd! Ik zit er ook stevig over na te denken om een D40 te kopenquote:Op dinsdag 10 juli 2007 19:57 schreef bmwdevil het volgende:
Vandaag mn Nikon D40 aangeschaft!! Supermooi en fijn toestel, nu beetje aan t spelen en uitvinden. Zal nog karwei worden met Dutise handleiding erbij, haha.
Ik heb een fototas gekocht. Camera wordt met lens omlaag in de tas bewaard. Ik had wel een ruime tas gekocht zodat ik later een grotere zoomlens op de camera kon zetten zonder een nieuwe tas te moeten kopen.quote:Op dinsdag 10 juli 2007 21:27 schreef bmwdevil het volgende:
Hoe kun je je camera het beste bewaren?? Momenteel heb ik nog geen tas oid, die ga ik donderdagavond kopen. Gewoon neerzetten horizontaal? Of met de lens omhoog op een doekje ofzo? Maybe stomme vraag, maar ben heel zuinig op mn nieuwe aanwinst natuurlijk.
fotokonijnenberg.nl, 4 tientjes ongeveer.quote:Op woensdag 11 juli 2007 13:01 schreef bmwdevil het volgende:
Nee, geen extra lenzen nee. Schoudertas idd
Maar jij had in je Lowepro Nova 1 wel een extra lens? Kan de Lowepro Nova 1 niet meer vinden.
Als je alleen maar foto's maakt op de auto stand, en helemala niet weet welke lenzen je wil, waarom wil je dan uitbreiden? Lenzen hebben bepaalde toepassingen, ik wil graag een 70-300 VR voor het zoombereik bijvoorbeeld.quote:Op zondag 15 juli 2007 16:21 schreef DJ_Marsh het volgende:
Hallo allemaal,
Ik heb een kleine maand geleden mijn eerste Digitale Spiegelreflex gekocht van Nikon.
De D40 om precies te zijn.
Nu heb ik al aardig wat mooie foto's gemaakt (ben al een tijd met fotograveren bezig, alleen nooit met een spiegelreflex gewerkt voor deze camera!) alleen nu ga ik een maand naar New York, en wil ik mijn camera uiteraard uitbreiden tot wat hij aan kan.
Ik wil een andere lens, maar ik heb niet echt een idee war ik naar moet kijken en war ik op moet letten etc..
Veel mensen hebben het ook over een UV-filter?, kan iemand mij uitleggen wat dit precies is?
Verder ga ik binnenkort het boekje maar eens goed doorlezen (nog niet echt tijd voor gehad.) momenteel maak ik foto's op de normale auto-stand, en heb nog niet veel anders geprobeerd... iemand tips voor me?
Uitleg kan ook anders, beginner of niet..auto-stand of ver gevorderd.quote:Op zondag 15 juli 2007 16:21 schreef DJ_Marsh het volgende:
Hallo allemaal,
Ik heb een kleine maand geleden mijn eerste Digitale Spiegelreflex gekocht van Nikon.
De D40 om precies te zijn.
Nu heb ik al aardig wat mooie foto's gemaakt (ben al een tijd met fotograveren bezig, alleen nooit met een spiegelreflex gewerkt voor deze camera!) alleen nu ga ik een maand naar New York, en wil ik mijn camera uiteraard uitbreiden tot wat hij aan kan.
Ik wil een andere lens, maar ik heb niet echt een idee war ik naar moet kijken en war ik op moet letten etc..
Veel mensen hebben het ook over een UV-filter?, kan iemand mij uitleggen wat dit precies is?
Verder ga ik binnenkort het boekje maar eens goed doorlezen (nog niet echt tijd voor gehad.) momenteel maak ik foto's op de normale auto-stand, en heb nog niet veel anders geprobeerd... iemand tips voor me?
Het zoombereik van de 18-70 is bijna net zo groot!quote:Op maandag 16 juli 2007 14:27 schreef Catbert het volgende:
Lenzen hebben bepaalde toepassingen, ik wil graag een 70-300 VR voor het zoombereik bijvoorbeeld.
Ik vind bereik wat anders dan factor, maargoed. Je begrijpt best wat ik bedoel.quote:Op maandag 16 juli 2007 15:06 schreef veldmuis het volgende:
Het zoombereik van de 18-70 is bijna net zo groot!
Die vat ik niet helemaal. Enlighten me! 17 -70 zou gelijk zijn aan 70 -300. Nu worden de termen factor en zoom door elkaar gebruikt. Wat is het verschil?quote:Op maandag 16 juli 2007 15:09 schreef Catbert het volgende:
[..]
Ik vind bereik wat anders dan factor, maargoed. Je begrijpt best wat ik bedoel.
Zoomfactor=max brandpuntsafstand / min brandpuntsafstand, zo rekenen ze bij de compacts ook altijd (3x zoom enzo, jeweetwel)quote:Op dinsdag 24 juli 2007 22:48 schreef NoXxa het volgende:
[..]
Die vat ik niet helemaal. Enlighten me! 17 -70 zou gelijk zijn aan 70 -300. Nu worden de termen factor en zoom door elkaar gebruikt. Wat is het verschil?
Doe je niks aan. Krachtig is het ding niet (zet er een SB-800 op en snap wat ik bedoelquote:Verder heb ik nog een vraag. Ik schiet nu al een tijdje met m'n D40x. Ik vind em echt super. Maar ik vind dat hij in het donker wat te kort schiet. De build-in flitser heeft een krachtige flits. Maar daar valt verder niet bijzonder veel aan te corrigeren. Tevens vind ik de laad tijd tussen 2 geflitste foto's erg lang. Kan ik hier nog iets aan wijzigen of is dat nou eenmaal het gebrek van een ingebouwde flitser. Kortom wordt het tijd dat ik een externe flitser aan ga schaffen of zijn er nog tips and trics om de ingebouwde flitser maximaal te benutten.
Blaasbalgje + een microvezeldoekjequote:Verder irriteer ik mij aan stofjes op de lens/uv filter. Dus ben ik zeer benieuwd naar de beste methode om deze te verwijderen. Zonder zelf te moeten blazen (met speeksel spetters als gevolg).
Veldmuis, mag ik je ontzettend bedanken! Zeer verhelderende antwoorden! Je bent geweldig. Ik merk met geflitste foto's dat ze idd mega overbelicht zijn. Lijkbleke gezichten enzo. En gitzwarte achtergrond.quote:Op dinsdag 24 juli 2007 22:52 schreef veldmuis het volgende:
[..]
Zoomfactor=max brandpuntsafstand / min brandpuntsafstand, zo rekenen ze bij de compacts ook altijd (3x zoom enzo, jeweetwel)
[..]
Doe je niks aan. Krachtig is het ding niet (zet er een SB-800 op en snap wat ik bedoel), en het grote nadeel is dat je niet indirect kunt flitsen. Een SB-watdanook kan je via het plafond laten bouncen bijvoorbeeld, en dat geeft een veel mooier resultaat
[..]
Blaasbalgje + een microvezeldoekje
Eerst alles wegblazen, daarna voorzichtig wegvegen (als je te hard gaat vegen zou je in theorie krassen kunnen krijgen, al zal dat bij een gecoat filtertje ofzo wel flink meevallen
Graag gedaanquote:Op dinsdag 24 juli 2007 23:08 schreef NoXxa het volgende:
[..]
Veldmuis, mag ik je ontzettend bedanken! Zeer verhelderende antwoorden! Je bent geweldig. Ik merk met geflitste foto's dat ze idd mega overbelicht zijn. Lijkbleke gezichten enzo. En gitzwarte achtergrond.
Neem een multicoated filter hè! Geen hama ding ofzoquote:Zodra er weer geld is gat ik ff zo'n balgje en doekje kopen (en een filter voor m'n 2e objectief). En dan me verdiepen in een externe flitser.
Om de IR wereld te betreden kun je dat het makkelijkst doen aan de hand van een filter die je voor je lens plaatstquote:Op woensdag 25 juli 2007 16:48 schreef lushfemke het volgende:
Ok, vraagje. Ik zou graag de wereld van Infrarood willen ontdekken, maar ik lees/hoor tegenstrijdige dingen of dit wel of niet kan met alleen een IR filter. Ik wil het niet zo graag om mijn camera te verbouwen of een speciale IR camera te kopen.
Is dit op mij D50 te doen met een Hoya UV filter?
er zit ook een DX mode op waarbij je beeld automatisch gecropped wordtquote:Op zaterdag 22 september 2007 20:35 schreef veldmuis het volgende:
Mooi spul, dat zeker, maar toch weet ik niet of ik blij ben met dat FF/FX.
Ik heb geen geld voor een D3, maar mochten ze met een Dx00 serie komen die ook FX is, sja, daar gaat je DX glas.
17mm met 1,5 cropfactor is toch bijna identiek aan 24mm FF ?quote:Probleem is dat ik over een aantal maanden toch wel een pro standaardzoompje wil gaan kopen, en op DX is de 17-55 goddelijk natuurlijk, maar op FX moet je weer de 24-70 of 28-70 hebben.
En ja, 17 of 24 is toch een aardig verschil nog.
drogreden. het is nu goedkoper een D300 te kopen met een DX lens dan een FX lens met een D3.quote:Op zaterdag 22 september 2007 21:31 schreef veldmuis het volgende:
Ja, ik bedoel meer dat ik nu geen nieuw objectief voor m'n DX ding durf te kopen, met de kans naar de overstap naar FX.
Waarschijnlijk is het goedkoper om een SB-600 te kopen en die erop te zetten. Heb je gelijk een goeie flitserquote:Op zondag 23 september 2007 03:20 schreef Shark.Bait het volgende:
klinkt alsof er service op gepleegd moet worden buiten de garantie. Bij http://www.nikonservice.nl/ kunnen ze je ws precies vertellen hoeveel dat geintje kost.
Dat is waar. Puntje wat erbij komt is dat ik mezelf nog wel es met een analoge body zie lopen. Maar dat zien we dan weer wel. Ik moet dus gewoon de 17-55 halen!quote:Op zondag 23 september 2007 03:22 schreef Shark.Bait het volgende:
[..]
drogreden. het is nu goedkoper een D300 te kopen met een DX lens dan een FX lens met een D3.
Mwoah, daar zou ik me niet druk om maken, dat doet de verzekering maar.quote:Zolang dat nog geldt, ben ik blij met mijn DX objectiefjes. Afgezien daarvan durf ik niet op een festival/disco/party te gaan rondlopen met een camera van 5000 euro. En laat ze dan ook eens de 28-300 VR uitvinden voordt ik mijn 18-200 opgeef
quote:NIKON D3 - D300 introduktie en Nikon CHECK & CLEAN
Woensdag 3 oktober a.s. presenteert Nikon NL bij Pro!Trade-Omnifoto de nieuwe D3 en D300 camera’s, ook is er gelegenheid om uw camera door een technicus van Nikon NL te laten controleren, een zogenaamde Check & Clean, dit kan gedurende de gehele dag tussen 10.00 en 16.00 uur.
Alle vragen die u heeft over de functionaliteit en mogelijkheden van de nieuwe camera’s en Nikon software zoals Nikon Capture NX komen op deze dag aan de orde.
Tot ziens op 03 oktober,
Omnifoto.nl
Adres:
Pro!Trade-Omnifoto
Neutronstraat 7-12
9743AM Groningen
Jammer dat het helemaal in Groningen is, als iemand weet of er nog dat soort dingen in Brabant e/o georganiseerd worden hoor ik het erg graag!quote:
Ja, en de EXIF laten zitten. Dit zegt meer over de photoshopskills (en of die goed zijn houden we maar in het midden) dan over de kwaliteiten van de camera.quote:Op woensdag 26 september 2007 18:54 schreef chris89 het volgende:
Ze mogen wel nieuwe fotografen inhuren bij nikon (en canon) voor hun voorbeeldfotos.
kweenie of je rotterdam te ver vindt?quote:Op woensdag 26 september 2007 19:37 schreef veldmuis het volgende:
[..]
Jammer dat het helemaal in Groningen is, als iemand weet of er nog dat soort dingen in Brabant e/o georganiseerd worden hoor ik het erg graag!
Inclusief die camera-check?quote:Op woensdag 26 september 2007 19:46 schreef PankPinther het volgende:
[..]
kweenie of je rotterdam te ver vindt?
donderdag 04 Oktober 2007 bij kamera express
die camera check weet ik niet, stond er niet bijquote:Op woensdag 26 september 2007 20:07 schreef veldmuis het volgende:
[..]
Inclusief die camera-check?
Want r'dam is prima te doen, tnx!
Klinkt het als iets kleins? Zou de orientatie sensor kunnen zijn. Heeft mn d50 ook last van, maar tot nu toe geen probleem mee gehad.quote:Op woensdag 26 september 2007 20:24 schreef Afwezig het volgende:
Heeft hier iemand anders nog een D80? Er lijkt iets 'los' te zitten wat rammelt als ik hem heen en weer beweeg (hijs gloednieuw). Er lijkt niets stuk te zijn en de plaatjes zijn evengoed geweldig. Maar toch vreemd![]()
Ja het is inderdaad iets kleins. Ik maak me er meer zorgen om dat het een voorbode van iets 'groots' is. Het klinkt erg goedkoop en dat verwacht je niet bij zo'n duur toestelquote:Op woensdag 26 september 2007 20:31 schreef chris89 het volgende:
[..]
Klinkt het als iets kleins? Zou de orientatie sensor kunnen zijn. Heeft mn d50 ook last van, maar tot nu toe geen probleem mee gehad.
Ik heb een D80 en er rammelt bij mij niks.quote:Op woensdag 26 september 2007 20:24 schreef Afwezig het volgende:
Heeft hier iemand anders nog een D80? Er lijkt iets 'los' te zitten wat rammelt als ik hem heen en weer beweeg (hijs gloednieuw). Er lijkt niets stuk te zijn en de plaatjes zijn evengoed geweldig. Maar toch vreemd![]()
Lees dit toevallig, check dit topic maar zelden want ik heb zelf een EOS, maar bij mij rammelt er ook wat, en dat zijn de ijzeren steuntjes van de ingebouwde flitser.quote:Op woensdag 26 september 2007 20:24 schreef Afwezig het volgende:
Ik gok erop dat het het (interne) schakelaartje is om te bepalen of je in de landscape of portrait-stand fotografeert. Althans, je vertelt het alsof het het befaamde D70-rammeltje is, of de D80 dat ook heeft weet ik niet 100% zeker.quote:Op woensdag 26 september 2007 20:24 schreef Afwezig het volgende:
Die ijshockey-foto....quote:Op maandag 1 oktober 2007 11:57 schreef Shark.Bait het volgende:
D3 foto's -- Officiele samples
D300 samples-niet officieel
Ziet er FOKking goed uit
quote:Amsterdam, the Netherlands, 29 January 2008 - Nikon Europe today announced the debut of the Nikon D60, a digital SLR designed for the consumer who wants to combine top technology with user-friendliness and creative features. The D60 provides a resolution of 10.2 effective megapixels, Nikon’s exclusive EXPEED image-processing concept, in-camera editing functions and a 3-area auto focus system. The camera offers continuous shooting at 3.0 fps, near instant power-up in just 0.19 seconds and high ISO sensitivity, all in a compact, lightweight body with a user-friendly ergonomic design.
The Nikon D60 is designed to simplify camera operation and allow the photographer to concentrate on taking pictures. The camera’s simple, user-friendly design includes a reduced number of buttons and a combined monitor and information display. A 2.5-inch LCD screen presents information using an easy to understand graphic user interface, with three types of presentation style to suit all users. The symbols and numbers in the display rotate through 90 degrees, presenting information in the correct orientation according to how the camera is being held. The D60 also includes a new feature that turns off the LCD monitor screen automatically when the viewfinder is in use.
The D60 utilizes Nikon’s exclusive EXPEED technology to maximize image quality and processing speed. The camera also offers creative features that are designed to allow the optimisation and adjustment of images without the need for a computer. Image optimisation is achieved through functions like Active D-Lighting (which compensates for strong shadows), and the automatic correction of false eye colour when using the built-in flash. Creative features include the automated creation of stop-motion animation files from a sequence of images, and effects that simulate the use of optical filters to produce colour shading and sparkling highlights.
To combat the dust that can be introduced into the camera body when changing lenses, , the D60 includes an integrated dust reduction system. Nikon’s exclusive Airflow Control System channels dust out of the image path and a vibrating, self-cleaning sensor unit shakes off any remaining dust from the camera’s optics.
The Nikon D60 standard kit comes with a high-performance VR-NIKKOR lens, the AF-S DX NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR. Compact and lightweight, the lens offers 3x zoom with a versatile focal length range of 27mm to 82.5mm (35mm-format equivalent). Nikon’s advanced Vibration Reduction technology combats the effect of camera shake, allowing the use of shutter speeds that are up to three times slower than is practical with non-VR lenses. And with its sophisticated, leather-toned design, the lens looks as good as the pictures it takes. “The D60 is intended to put high quality photography within the reach of ordinary consumers.” said Toru Uematsu, Manager Prosumer Products at Nikon Europe B.V “The combination of precision technology and carefree convenience places the D60 in a unique position of offering compact camera users the chance to move up to digital SLR with ease and security.”
The D60 is capable of use in a range of lighting conditions due to a wide sensitivity range of ISO 100 to ISO 1600 and offers vivid colour reproduction with clear, sharp results.. For convenient use in places where flash photography is not allowed, the camera will set the sensitivity automatically for the best results . The camera’s built-in Speedlight produces excellent balanced results thanks to Nikon’s sophisticated i-TTL flash system, and also allows the use of additional remote-controlled Speedlights.
Storing images on highly-compact SD memory cards (compatible with SDHC), the D60 body measures approximately 126 (W) x 94 (H) x 64 (D) mm and weighs 495 grams. Supplied accessories include a rechargeable Li-ion battery, quick charger, USB cable, rubber eyecup, camera strap, body cap, eyepiece cap and accessory shoe cap. The provided software includes the Nikon Software Suite on CD-ROM. Software for photofinishing and camera remote control may be purchased separately as an option. Suggested retail pricing for the D60 Kit with AF-S DX Nikkor 18-55mm f/3.5-5.6G VR is ¤699. Other kits are available.
Ik zat zelf te denken aan de aanschaf van de D40x, maar die stofreductie technieken lijken me toch een relevante verbetering. Ik heb nog geen ervaring met (D)SLR maar stofsporen op je foto's lijkt me toch frusterend. Misschien mensen ervaring die me kunnen vertellen hoe groot het stofprobleem is?quote:Op dinsdag 29 januari 2008 16:26 schreef veldmuis het volgende:
Die D60 is echt totaal niet interessant imo. Net de D40x met als enige nuttige een parkinsonsensor tegen het stof.
Vooral zonde dat ook deze body geen focusmotor heeft, al zal het me ook een worst wezen, ik ben de doelgroep toch niet.
Ik heb nu bijna 2 jaar m'n huidige dSLR, en zie op de diafragmas die ik gebruik geen stofje. Als ik het diafragma steeds flink zou knijpen zou ik wellicht wel stof zien, maar ik zie het nut van het diafragma knijpen niet.quote:Op woensdag 30 januari 2008 00:13 schreef Age_Bijkaart het volgende:
[..]
Ik zat zelf te denken aan de aanschaf van de D40x, maar die stofreductie technieken lijken me toch een relevante verbetering. Ik heb nog geen ervaring met (D)SLR maar stofsporen op je foto's lijkt me toch frusterend. Misschien mensen ervaring die me kunnen vertellen hoe groot het stofprobleem is?
hmm ok. Het blijft lastig, dat stof. Aan de ene kant mensen die zeggen dat stof de grootste vijand is van de dslr fotograaf en dat de D60 eindelijk een stap in de goede richting is en aan de andere kant o.a. de mensen die zeggen dat een blaasbalgje alle problemen voorkomt en dat de anti-stof technieken pure marketing zijn.quote:Op woensdag 30 januari 2008 08:50 schreef veldmuis het volgende:
[..]
Ik heb nu bijna 2 jaar m'n huidige dSLR, en zie op de diafragmas die ik gebruik geen stofje. Als ik het diafragma steeds flink zou knijpen zou ik wellicht wel stof zien, maar ik zie het nut van het diafragma knijpen niet..
Ik blaas af en toe even met een blaasbalgje wat rond in de body, en daar laat ik het bij. Ik heb het ding nog nooit nat hoeven reinigen ofzo.
Waarom kies je trouwens de D40x boven de D40? Het ding is duurder en heeft geen echte voordelen.
Ik heb diverse reviews gelezen en foto's gezien van mensen die hem al hebben. En ik ben heel erg te spreken over die camera. Vooral inderdaad de prestaties op hogere iso waarden (daardoor ook voor mij interessant)quote:Op woensdag 19 maart 2008 18:19 schreef Tokus het volgende:
heeft iemand hier inmiddels ervaring met de D300? En dan vooral in wat donkere situaties?
Ik neem aan dat de ruis bij hogere iso-waardes minder is dan bij de D50 (al valt dat ook nog best mee).
Die vele tussenstappen voor je ISO kun je op een D300 inderdaad instellen. Met 1/2e stop of 1/3e stop (in te stellen in menu).quote:Op woensdag 19 maart 2008 18:32 schreef Tokus het volgende:
Ja ik heb het ook wel gelezen in reviews, maar het liefst hoor ik dan ook nog van mensen die 'm zelf hebben hoe het er mee staat
Ook de tussenstappen in ISO die ik nu mis op de D50 kan ik wel gebruiken, want tussen 800 en 1600 zit nogal een groot gat eigenlijk. Aangezien ik vooral bij concerten schiet zit ik veel rond die waardes, maar 1600 geeft dan vaak weer net teveel ruis, vind ik.
Op de D300 zou ISO1600 prima bruikbaar zijnquote:Op woensdag 19 maart 2008 18:32 schreef Tokus het volgende:
Ja ik heb het ook wel gelezen in reviews, maar het liefst hoor ik dan ook nog van mensen die 'm zelf hebben hoe het er mee staat
Ook de tussenstappen in ISO die ik nu mis op de D50 kan ik wel gebruiken, want tussen 800 en 1600 zit nogal een groot gat eigenlijk. Aangezien ik vooral bij concerten schiet zit ik veel rond die waardes, maar 1600 geeft dan vaak weer net teveel ruis, vind ik.
Volgens mij is de 3200 ISO op de D300 te vergelijken met 1600 ISO op een D200..quote:Op woensdag 19 maart 2008 19:19 schreef didotcicero het volgende:
ISO3200 en 6400 ook nog (of was dat de D3?)
Das waar.quote:Op donderdag 20 maart 2008 21:14 schreef didotcicero het volgende:
Die liggen dan ook niet in ieders (financiele) bereik
Nou...tot voor vanmorgen 11.00uur deelde ik die mening.quote:Op woensdag 30 januari 2008 10:00 schreef Re het volgende:
blaasbalgjes roeleren, niets geen marketing technische vol automatische sensorcleaners nodig
zo duur is 'ie toch niet? De D3 is een stukje prijziger.quote:Op donderdag 20 maart 2008 21:51 schreef veldmuis het volgende:
Ik zou al een halve moord plegen voor een D300. Met grip dan, anders vind ik het geen halve moord waard.
Wat een apparaat..
Beter..beter....hij wordt er sneller van hèquote:Op donderdag 20 maart 2008 22:03 schreef coenb het volgende:
Killing me softly, Veldmuis. Maar een grip heb ik er nog niet op zitten. Werkt dat echt zoveel beter, zo'n grip?
Ik heb net nieuw glas gekocht, dus ik heb even geen 1800 euro meer liggen voor een D300 met gripquote:Op vrijdag 21 maart 2008 00:33 schreef Tokus het volgende:
[..]
zo duur is 'ie toch niet? De D3 is een stukje prijziger.
iew!quote:Op woensdag 9 april 2008 13:41 schreef HMaster-II het volgende:
Nikon Design goes wild![]()
[ afbeelding ]
hm dus zo'n 200 fotos op een 4GB kaartje. dat zou genoeg moeten zijn voor de komende 2 maanden, pas op de festivals heb ik meer nodig.quote:Op woensdag 9 april 2008 13:44 schreef coenb het volgende:
* kijkt naar eigen bestanden *
de 12 bit RAW's zijn tussen de 19 en 20 MB groot. De 14 bits zijn plm. 24 MB groot.
Nu neem zelfs ik ze niet meer serieus.quote:Op woensdag 9 april 2008 13:41 schreef HMaster-II het volgende:
[ afbeelding ]
is prima bruikbaar.quote:Op woensdag 19 maart 2008 19:15 schreef veldmuis het volgende:
[..]
Op de D300 zou ISO1600 prima bruikbaar zijn.
tof!quote:Op woensdag 9 april 2008 13:41 schreef HMaster-II het volgende:
[ afbeelding ]
Met welk glas ga je het gebruiken?quote:Op zaterdag 12 april 2008 19:12 schreef ebeaydojraes het volgende:
OW YEAH. We hebben 2x de D3 binnen gehad. Volgende maand maar eens wat testfoto's maken op t Bevrijdingsfestival ofzo
D3quote:Op zaterdag 12 april 2008 19:12 schreef ebeaydojraes het volgende:
OW YEAH. We hebben 2x de D3 binnen gehad. Volgende maand maar eens wat testfoto's maken op t Bevrijdingsfestival ofzo
ik denk dat ik die 14-24 weer meeneem. de 24-70 is helaas nog niet beschikbaar. En nog een sigma 70-200 voor t lange werk. Lijkt me handig. 17-55 kan ook, maar is weer DX en dan halen we weer niet het onderste uit de spreekwoordelijke kan.quote:Op zaterdag 12 april 2008 19:16 schreef Xilantof het volgende:
[..]
Met welk glas ga je het gebruiken?
quote:Op vrijdag 18 april 2008 21:08 schreef ebeaydojraes het volgende:
DPreview review van de D3 nu online. ... ISO6400 .... damn
http://www.dpreview.com/reviews/nikond3/
http://www.dpreview.com/gallery/photo.aspx?gallery=nikond3_samples&photo=30
ik ben benieuwdquote:Op zaterdag 12 april 2008 19:12 schreef ebeaydojraes het volgende:
Duidelijke taal. Ik wacht nog een paar honderd euro en dan ga ik voor de D300. Het gaat bij mij helemaal om de momenten, dus dan is dat niet onbelangrijk.quote:Op zaterdag 19 april 2008 16:48 schreef ebeaydojraes het volgende:
Nou de AF is wel veel verbetert ten opzichte van zijn voorganger en opzich valt het wel mee. Maar door het trage leeglezen van de buffer kan de camera vastlopen en zo krijg je wel het gevoel dat hij trager is. Als je dan ook het wel erg softe 6 megapixel plaatje meerekent, lijkt het soms of dat de camera helemaal niet scherp heeft gesteld. Voor studio foto's is het dus geen probleem, maar voor live-fotografie kan dat toch erg tegenvallen.
Een collega van mij heeft hem ook uitgeprobeerd, maar als je in de kerk staat (trouwerij) en je "het" moment mist ... Vandaar dat ie ook uiteindlijk een 5D heeft genomen.
Klinkt als een lens-bugje inderdaad... Die kans blijf je houden met third-party objectieven...quote:Op zondag 20 april 2008 23:47 schreef ebeaydojraes het volgende:
ik kan het nog duidelijker zeggen. ga je maar eens afvragen waarom FUji is gestopt met de doorontwikkeling van de S-Pro serie en zig meer gaat storten op de brugcamera's
maar goed.
een ander ding.. die Sigma 70-200 DG wordt op mijn D3 herkent als een DX lens ... ??????? en nu wild ie zelfs niet meer scherpstellen ... RAAR ding. Ga hem vandeweek maar meteen opsturen. De Nach gaan we dan maar met m'n eigen camera schieten :S.
Een sigma op je D3. Da's alsof je kwik fit banden onder je ferrari zetquote:Op zondag 20 april 2008 23:47 schreef ebeaydojraes het volgende:
een ander ding.. die Sigma 70-200 DG wordt op mijn D3 herkent als een DX lens ... ??????? en nu wild ie zelfs niet meer scherpstellen ... RAAR ding. Ga hem vandeweek maar meteen opsturen. De Nach gaan we dan maar met m'n eigen camera schieten :S.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
nee, dat is zo, maar ik dacht dat je een sample met je sigma genomen had.quote:Op zaterdag 26 april 2008 21:50 schreef ebeaydojraes het volgende:
ik wil een 50mm nou niet betitelen als "niet echt glas" ... Het is goedkoop glas, maar slecht allerminst ..
Zo kun je altijd blijven wachten, want een jaar na de D3x komt er weer wat nieuws en worden die weer gedumpt.quote:Op zaterdag 26 april 2008 21:32 schreef Simulacrum het volgende:
Wie weet worden er een zooi goedkope D3's gedumpt als de D3x uit komt (24 MP), of is de D300x (zal wel volgend jaar pas zijn of later)
Je kan ookw achten op niets nieuws en hem tegen een sterk gereduceerde prijs kopen (zie EOS 5Dquote:Op zaterdag 26 april 2008 22:53 schreef Tokus het volgende:
[..]
Zo kun je altijd blijven wachten, want een jaar na de D3x komt er weer wat nieuws en worden die weer gedumpt.
omdat de D90 aangekondigd gaat worden natuurlijkquote:Op zaterdag 3 mei 2008 20:45 schreef veldmuis het volgende:
Oh, en een gratis tip: De prijs van de D80 gaat de komende week flink zakken en gaat onder de 500 euro komen.
2x4gb? Wat ben je allemaal van plan?quote:Op zaterdag 3 mei 2008 22:49 schreef WooZ het volgende:
wat voor geheugenkaartje raden jullie aan?
Gewoon de standaard SDHC class 6 of bv zo'n sandisk extreme ding? (kopen dan 2x 4gb denk ik)
denk toch die d40x, wat meer megapixels, is makkelijker stukjes uit bepaalde foto's uitvergroten, dat doet m'n ma nogal graagquote:Op zaterdag 3 mei 2008 22:51 schreef veldmuis het volgende:
[..]
2x4gb? Wat ben je allemaal van plan?
En sowieso, welke camera gaat het worden?
Nou als je een hele dag op een evenement loopt kan het wel handig zijn, toch?quote:
Geen idee wat het prijsverschil is met de D60, maar die zou ik er dan even naastleggen.quote:Op zaterdag 3 mei 2008 22:54 schreef WooZ het volgende:
[..]
denk toch die d40x, wat meer megapixels, is makkelijker stukjes uit bepaalde foto's uitvergroten, dat doet m'n ma nogal graag
True, maar dat zie ik z'n ma niet doen eerlijk gezegd. Ik werk met 2x1GB met zo'n 6MB per foto, en dat gaat zonder problemen. 2x4gb lijkt me wat veel als je een beginnetje maakt met de dSLR. Zou dat geld dan liever uitgeven aan een filtertje oid.quote:Op zaterdag 3 mei 2008 22:55 schreef Tokus het volgende:
[..]
Nou als je een hele dag op een evenement loopt kan het wel handig zijn, toch?
Maar ik heb nu maar een imagetank aangeschaft. Kost wel wat meer (ok, tis een basismodel), maar zonder ruimte kom ik niet meer te zitten.
Hier heb je helemaal gelijk. Al zal meer dan een normaal UV-filtertje ook niet nodig zijn.quote:Op zaterdag 3 mei 2008 22:58 schreef veldmuis het volgende:
True, maar dat zie ik z'n ma niet doen eerlijk gezegd. Ik werk met 2x1GB met zo'n 6MB per foto, en dat gaat zonder problemen. 2x4gb lijkt me wat veel als je een beginnetje maakt met de dSLR. Zou dat geld dan liever uitgeven aan een filtertje oid.
Ik zweer bij B+W MRC, wellicht is dat gewoon overdreven, maar ik zou het zonde vinden als er kwaliteit verloren gaat door een tientje te bezuinigen op een filtertje. Vooral voor de 18-55 kost een B+W MRC niet zo heel veel omdat het ding 52mm is. De 18-135 is uit m'n hoofd 67mm, en da's wel wat duurder met een filter.quote:Op zaterdag 3 mei 2008 23:00 schreef Tokus het volgende:
[..]
Hier heb je helemaal gelijk. Al zal meer dan een normaal UV-filtertje ook niet nodig zijn.
Oneens. Het gebeurt me vrij vaak dat ik heel snel een selectie moet maken, en dan selecteer ik liever 'op locatie' al door fatsoenlijke plaatjes te schieten. Dat vind ik een stuk minder erg dan achteraf op het peeceetje te gaan selecteren, want dat vind ik stiekem een grafwerk.quote:Op zaterdag 3 mei 2008 23:13 schreef ebeaydojraes het volgende:
Mwa. Je schiet zoveel foto's als dat je geheugen hebt. Heb je wat minder te besteden dan schiet je ook veel selectiever.
Excuses.quote:Op zaterdag 3 mei 2008 23:18 schreef WooZ het volgende:
maar nu weet ik nog steeds niet wat gebruikelijk is?
Gelden die tax-free shops dan ook als je binnen Europa reist?quote:Op dinsdag 6 mei 2008 12:49 schreef CompuMess het volgende:
Gisteren gezien op London Gatwick Airport bij de tax-free Dixons aldaar: de Nikon D300 body voor 950 pond.
Da's ongeveer 1200 euro en daarmee stukken goedkoper dan de 1698 euro die ze er op Schiphol voor durven te vragen!
Dan heb je een EN-EL3a te pakken waarschijnlijk.quote:Op woensdag 7 mei 2008 09:28 schreef Tokus het volgende:
Heh kutzooi, ik heb een backup accu gekocht voor m'n D300, eentje van Hama, maar hij pakt 'm niet zo goed. De accu is volledig opgeladen, maar toch zegt m'n camera dat hij bijna leeg is, en doet dan verder ook niks.
De accu zelf is verder wel opgeladen, want in m'n D50 doet de accu het perfect (daar past ie ook in, maar het is toch echt het type dat ook in de D300 past). Na 'm helemaal ontladen te hebben en weer opgeladen te hebben is het nog steeds hetzelfde probleem: de indicator van de D300 zegt dat de accu bijna leeg is, en verder doet 'ie niks.
Is dit een bekend probleem met de EN-EL3e clonen?
Nee, die 3a heeft alleen een + en - strip aan de onderkant, en past niet in de D300 (vanwege een andere inkeping in de onderkant).quote:Op woensdag 7 mei 2008 09:30 schreef veldmuis het volgende:
[..]
Dan heb je een EN-EL3a te pakken waarschijnlijk.
De 3e heeft een chip die de lading bijhoudt, de D300 (en D200 en D80) maken daar gebruik van. De D50 (en D70(s)) niet.
Of Lenmar. Ook prima spul!quote:Op woensdag 7 mei 2008 09:52 schreef ebeaydojraes het volgende:
Moet je ook geen Hama kopen, maar Hähnel.
Om voor jezelf te bepalen of vervanging/aanvulling zinvol is is het raadzaam om eens te achterhalen wat je nu niet met die D70S kunt wat je met een D300 wel zou kunnen. Als je een flinke smak geld naar de fotoboer brengt om iets dat een goed plaatje maakt in te wisselen voor iets dat een goed plaatje maakt heeft zulks alleen zin als je die smak geld makkelijk kunt missen.quote:Op zaterdag 31 mei 2008 10:16 schreef veldmuis het volgende:
Hmm. D300 kopen of niet?
Ik twijfel.
Help me eens?
<-----8<---->
Dus ik twijfel. Voor zover ik weet heeft Nikon nog niets aangekondigd, en ik weet dat je dit probleem altijd zult houden, maar toch. Ik kan met die D70s best nog even vooruit, het ding heeft pas 20.000 sluiterbeweginkjes, en daar kunnen er waarschijnlijk nog even zoveel bij.
Help me eens uit m'n twijfel?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |