hmm ok. Het blijft lastig, dat stof. Aan de ene kant mensen die zeggen dat stof de grootste vijand is van de dslr fotograaf en dat de D60 eindelijk een stap in de goede richting is en aan de andere kant o.a. de mensen die zeggen dat een blaasbalgje alle problemen voorkomt en dat de anti-stof technieken pure marketing zijn.quote:Op woensdag 30 januari 2008 08:50 schreef veldmuis het volgende:
[..]
Ik heb nu bijna 2 jaar m'n huidige dSLR, en zie op de diafragmas die ik gebruik geen stofje. Als ik het diafragma steeds flink zou knijpen zou ik wellicht wel stof zien, maar ik zie het nut van het diafragma knijpen niet..
Ik blaas af en toe even met een blaasbalgje wat rond in de body, en daar laat ik het bij. Ik heb het ding nog nooit nat hoeven reinigen ofzo.
Waarom kies je trouwens de D40x boven de D40? Het ding is duurder en heeft geen echte voordelen.
Ik heb diverse reviews gelezen en foto's gezien van mensen die hem al hebben. En ik ben heel erg te spreken over die camera. Vooral inderdaad de prestaties op hogere iso waarden (daardoor ook voor mij interessant)quote:Op woensdag 19 maart 2008 18:19 schreef Tokus het volgende:
heeft iemand hier inmiddels ervaring met de D300? En dan vooral in wat donkere situaties?
Ik neem aan dat de ruis bij hogere iso-waardes minder is dan bij de D50 (al valt dat ook nog best mee).
Die vele tussenstappen voor je ISO kun je op een D300 inderdaad instellen. Met 1/2e stop of 1/3e stop (in te stellen in menu).quote:Op woensdag 19 maart 2008 18:32 schreef Tokus het volgende:
Ja ik heb het ook wel gelezen in reviews, maar het liefst hoor ik dan ook nog van mensen die 'm zelf hebben hoe het er mee staat
Ook de tussenstappen in ISO die ik nu mis op de D50 kan ik wel gebruiken, want tussen 800 en 1600 zit nogal een groot gat eigenlijk. Aangezien ik vooral bij concerten schiet zit ik veel rond die waardes, maar 1600 geeft dan vaak weer net teveel ruis, vind ik.
Op de D300 zou ISO1600 prima bruikbaar zijnquote:Op woensdag 19 maart 2008 18:32 schreef Tokus het volgende:
Ja ik heb het ook wel gelezen in reviews, maar het liefst hoor ik dan ook nog van mensen die 'm zelf hebben hoe het er mee staat
Ook de tussenstappen in ISO die ik nu mis op de D50 kan ik wel gebruiken, want tussen 800 en 1600 zit nogal een groot gat eigenlijk. Aangezien ik vooral bij concerten schiet zit ik veel rond die waardes, maar 1600 geeft dan vaak weer net teveel ruis, vind ik.
Volgens mij is de 3200 ISO op de D300 te vergelijken met 1600 ISO op een D200..quote:Op woensdag 19 maart 2008 19:19 schreef didotcicero het volgende:
ISO3200 en 6400 ook nog (of was dat de D3?)
Das waar.quote:Op donderdag 20 maart 2008 21:14 schreef didotcicero het volgende:
Die liggen dan ook niet in ieders (financiele) bereik
Nou...tot voor vanmorgen 11.00uur deelde ik die mening.quote:Op woensdag 30 januari 2008 10:00 schreef Re het volgende:
blaasbalgjes roeleren, niets geen marketing technische vol automatische sensorcleaners nodig
zo duur is 'ie toch niet? De D3 is een stukje prijziger.quote:Op donderdag 20 maart 2008 21:51 schreef veldmuis het volgende:
Ik zou al een halve moord plegen voor een D300. Met grip dan, anders vind ik het geen halve moord waard.
Wat een apparaat..
Beter..beter....hij wordt er sneller van hèquote:Op donderdag 20 maart 2008 22:03 schreef coenb het volgende:
Killing me softly, Veldmuis. Maar een grip heb ik er nog niet op zitten. Werkt dat echt zoveel beter, zo'n grip?
Ik heb net nieuw glas gekocht, dus ik heb even geen 1800 euro meer liggen voor een D300 met gripquote:Op vrijdag 21 maart 2008 00:33 schreef Tokus het volgende:
[..]
zo duur is 'ie toch niet? De D3 is een stukje prijziger.
iew!quote:Op woensdag 9 april 2008 13:41 schreef HMaster-II het volgende:
Nikon Design goes wild![]()
[ afbeelding ]
hm dus zo'n 200 fotos op een 4GB kaartje. dat zou genoeg moeten zijn voor de komende 2 maanden, pas op de festivals heb ik meer nodig.quote:Op woensdag 9 april 2008 13:44 schreef coenb het volgende:
* kijkt naar eigen bestanden *
de 12 bit RAW's zijn tussen de 19 en 20 MB groot. De 14 bits zijn plm. 24 MB groot.
Nu neem zelfs ik ze niet meer serieus.quote:Op woensdag 9 april 2008 13:41 schreef HMaster-II het volgende:
[ afbeelding ]
is prima bruikbaar.quote:Op woensdag 19 maart 2008 19:15 schreef veldmuis het volgende:
[..]
Op de D300 zou ISO1600 prima bruikbaar zijn.
tof!quote:Op woensdag 9 april 2008 13:41 schreef HMaster-II het volgende:
[ afbeelding ]
Met welk glas ga je het gebruiken?quote:Op zaterdag 12 april 2008 19:12 schreef ebeaydojraes het volgende:
OW YEAH. We hebben 2x de D3 binnen gehad. Volgende maand maar eens wat testfoto's maken op t Bevrijdingsfestival ofzo
D3quote:Op zaterdag 12 april 2008 19:12 schreef ebeaydojraes het volgende:
OW YEAH. We hebben 2x de D3 binnen gehad. Volgende maand maar eens wat testfoto's maken op t Bevrijdingsfestival ofzo
ik denk dat ik die 14-24 weer meeneem. de 24-70 is helaas nog niet beschikbaar. En nog een sigma 70-200 voor t lange werk. Lijkt me handig. 17-55 kan ook, maar is weer DX en dan halen we weer niet het onderste uit de spreekwoordelijke kan.quote:Op zaterdag 12 april 2008 19:16 schreef Xilantof het volgende:
[..]
Met welk glas ga je het gebruiken?
quote:Op vrijdag 18 april 2008 21:08 schreef ebeaydojraes het volgende:
DPreview review van de D3 nu online. ... ISO6400 .... damn
http://www.dpreview.com/reviews/nikond3/
http://www.dpreview.com/gallery/photo.aspx?gallery=nikond3_samples&photo=30
ik ben benieuwdquote:Op zaterdag 12 april 2008 19:12 schreef ebeaydojraes het volgende:
Duidelijke taal. Ik wacht nog een paar honderd euro en dan ga ik voor de D300. Het gaat bij mij helemaal om de momenten, dus dan is dat niet onbelangrijk.quote:Op zaterdag 19 april 2008 16:48 schreef ebeaydojraes het volgende:
Nou de AF is wel veel verbetert ten opzichte van zijn voorganger en opzich valt het wel mee. Maar door het trage leeglezen van de buffer kan de camera vastlopen en zo krijg je wel het gevoel dat hij trager is. Als je dan ook het wel erg softe 6 megapixel plaatje meerekent, lijkt het soms of dat de camera helemaal niet scherp heeft gesteld. Voor studio foto's is het dus geen probleem, maar voor live-fotografie kan dat toch erg tegenvallen.
Een collega van mij heeft hem ook uitgeprobeerd, maar als je in de kerk staat (trouwerij) en je "het" moment mist ... Vandaar dat ie ook uiteindlijk een 5D heeft genomen.
Klinkt als een lens-bugje inderdaad... Die kans blijf je houden met third-party objectieven...quote:Op zondag 20 april 2008 23:47 schreef ebeaydojraes het volgende:
ik kan het nog duidelijker zeggen. ga je maar eens afvragen waarom FUji is gestopt met de doorontwikkeling van de S-Pro serie en zig meer gaat storten op de brugcamera's
maar goed.
een ander ding.. die Sigma 70-200 DG wordt op mijn D3 herkent als een DX lens ... ??????? en nu wild ie zelfs niet meer scherpstellen ... RAAR ding. Ga hem vandeweek maar meteen opsturen. De Nach gaan we dan maar met m'n eigen camera schieten :S.
Een sigma op je D3. Da's alsof je kwik fit banden onder je ferrari zetquote:Op zondag 20 april 2008 23:47 schreef ebeaydojraes het volgende:
een ander ding.. die Sigma 70-200 DG wordt op mijn D3 herkent als een DX lens ... ??????? en nu wild ie zelfs niet meer scherpstellen ... RAAR ding. Ga hem vandeweek maar meteen opsturen. De Nach gaan we dan maar met m'n eigen camera schieten :S.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
nee, dat is zo, maar ik dacht dat je een sample met je sigma genomen had.quote:Op zaterdag 26 april 2008 21:50 schreef ebeaydojraes het volgende:
ik wil een 50mm nou niet betitelen als "niet echt glas" ... Het is goedkoop glas, maar slecht allerminst ..
Zo kun je altijd blijven wachten, want een jaar na de D3x komt er weer wat nieuws en worden die weer gedumpt.quote:Op zaterdag 26 april 2008 21:32 schreef Simulacrum het volgende:
Wie weet worden er een zooi goedkope D3's gedumpt als de D3x uit komt (24 MP), of is de D300x (zal wel volgend jaar pas zijn of later)
Je kan ookw achten op niets nieuws en hem tegen een sterk gereduceerde prijs kopen (zie EOS 5Dquote:Op zaterdag 26 april 2008 22:53 schreef Tokus het volgende:
[..]
Zo kun je altijd blijven wachten, want een jaar na de D3x komt er weer wat nieuws en worden die weer gedumpt.
omdat de D90 aangekondigd gaat worden natuurlijkquote:Op zaterdag 3 mei 2008 20:45 schreef veldmuis het volgende:
Oh, en een gratis tip: De prijs van de D80 gaat de komende week flink zakken en gaat onder de 500 euro komen.
2x4gb? Wat ben je allemaal van plan?quote:Op zaterdag 3 mei 2008 22:49 schreef WooZ het volgende:
wat voor geheugenkaartje raden jullie aan?
Gewoon de standaard SDHC class 6 of bv zo'n sandisk extreme ding? (kopen dan 2x 4gb denk ik)
denk toch die d40x, wat meer megapixels, is makkelijker stukjes uit bepaalde foto's uitvergroten, dat doet m'n ma nogal graagquote:Op zaterdag 3 mei 2008 22:51 schreef veldmuis het volgende:
[..]
2x4gb? Wat ben je allemaal van plan?
En sowieso, welke camera gaat het worden?
Nou als je een hele dag op een evenement loopt kan het wel handig zijn, toch?quote:
Geen idee wat het prijsverschil is met de D60, maar die zou ik er dan even naastleggen.quote:Op zaterdag 3 mei 2008 22:54 schreef WooZ het volgende:
[..]
denk toch die d40x, wat meer megapixels, is makkelijker stukjes uit bepaalde foto's uitvergroten, dat doet m'n ma nogal graag
True, maar dat zie ik z'n ma niet doen eerlijk gezegd. Ik werk met 2x1GB met zo'n 6MB per foto, en dat gaat zonder problemen. 2x4gb lijkt me wat veel als je een beginnetje maakt met de dSLR. Zou dat geld dan liever uitgeven aan een filtertje oid.quote:Op zaterdag 3 mei 2008 22:55 schreef Tokus het volgende:
[..]
Nou als je een hele dag op een evenement loopt kan het wel handig zijn, toch?
Maar ik heb nu maar een imagetank aangeschaft. Kost wel wat meer (ok, tis een basismodel), maar zonder ruimte kom ik niet meer te zitten.
Hier heb je helemaal gelijk. Al zal meer dan een normaal UV-filtertje ook niet nodig zijn.quote:Op zaterdag 3 mei 2008 22:58 schreef veldmuis het volgende:
True, maar dat zie ik z'n ma niet doen eerlijk gezegd. Ik werk met 2x1GB met zo'n 6MB per foto, en dat gaat zonder problemen. 2x4gb lijkt me wat veel als je een beginnetje maakt met de dSLR. Zou dat geld dan liever uitgeven aan een filtertje oid.
Ik zweer bij B+W MRC, wellicht is dat gewoon overdreven, maar ik zou het zonde vinden als er kwaliteit verloren gaat door een tientje te bezuinigen op een filtertje. Vooral voor de 18-55 kost een B+W MRC niet zo heel veel omdat het ding 52mm is. De 18-135 is uit m'n hoofd 67mm, en da's wel wat duurder met een filter.quote:Op zaterdag 3 mei 2008 23:00 schreef Tokus het volgende:
[..]
Hier heb je helemaal gelijk. Al zal meer dan een normaal UV-filtertje ook niet nodig zijn.
Oneens. Het gebeurt me vrij vaak dat ik heel snel een selectie moet maken, en dan selecteer ik liever 'op locatie' al door fatsoenlijke plaatjes te schieten. Dat vind ik een stuk minder erg dan achteraf op het peeceetje te gaan selecteren, want dat vind ik stiekem een grafwerk.quote:Op zaterdag 3 mei 2008 23:13 schreef ebeaydojraes het volgende:
Mwa. Je schiet zoveel foto's als dat je geheugen hebt. Heb je wat minder te besteden dan schiet je ook veel selectiever.
Excuses.quote:Op zaterdag 3 mei 2008 23:18 schreef WooZ het volgende:
maar nu weet ik nog steeds niet wat gebruikelijk is?
Gelden die tax-free shops dan ook als je binnen Europa reist?quote:Op dinsdag 6 mei 2008 12:49 schreef CompuMess het volgende:
Gisteren gezien op London Gatwick Airport bij de tax-free Dixons aldaar: de Nikon D300 body voor 950 pond.
Da's ongeveer 1200 euro en daarmee stukken goedkoper dan de 1698 euro die ze er op Schiphol voor durven te vragen!
Dan heb je een EN-EL3a te pakken waarschijnlijk.quote:Op woensdag 7 mei 2008 09:28 schreef Tokus het volgende:
Heh kutzooi, ik heb een backup accu gekocht voor m'n D300, eentje van Hama, maar hij pakt 'm niet zo goed. De accu is volledig opgeladen, maar toch zegt m'n camera dat hij bijna leeg is, en doet dan verder ook niks.
De accu zelf is verder wel opgeladen, want in m'n D50 doet de accu het perfect (daar past ie ook in, maar het is toch echt het type dat ook in de D300 past). Na 'm helemaal ontladen te hebben en weer opgeladen te hebben is het nog steeds hetzelfde probleem: de indicator van de D300 zegt dat de accu bijna leeg is, en verder doet 'ie niks.
Is dit een bekend probleem met de EN-EL3e clonen?
Nee, die 3a heeft alleen een + en - strip aan de onderkant, en past niet in de D300 (vanwege een andere inkeping in de onderkant).quote:Op woensdag 7 mei 2008 09:30 schreef veldmuis het volgende:
[..]
Dan heb je een EN-EL3a te pakken waarschijnlijk.
De 3e heeft een chip die de lading bijhoudt, de D300 (en D200 en D80) maken daar gebruik van. De D50 (en D70(s)) niet.
Of Lenmar. Ook prima spul!quote:Op woensdag 7 mei 2008 09:52 schreef ebeaydojraes het volgende:
Moet je ook geen Hama kopen, maar Hähnel.
Om voor jezelf te bepalen of vervanging/aanvulling zinvol is is het raadzaam om eens te achterhalen wat je nu niet met die D70S kunt wat je met een D300 wel zou kunnen. Als je een flinke smak geld naar de fotoboer brengt om iets dat een goed plaatje maakt in te wisselen voor iets dat een goed plaatje maakt heeft zulks alleen zin als je die smak geld makkelijk kunt missen.quote:Op zaterdag 31 mei 2008 10:16 schreef veldmuis het volgende:
Hmm. D300 kopen of niet?
Ik twijfel.
Help me eens?
<-----8<---->
Dus ik twijfel. Voor zover ik weet heeft Nikon nog niets aangekondigd, en ik weet dat je dit probleem altijd zult houden, maar toch. Ik kan met die D70s best nog even vooruit, het ding heeft pas 20.000 sluiterbeweginkjes, en daar kunnen er waarschijnlijk nog even zoveel bij.
Help me eens uit m'n twijfel?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |