Donderdag dramadag:
We waren om 12 uur in Amsterdam richting Lelystad vertrokken alwaar we nog geen enorm lange wachtrij Lowlandsgangers aantroffen. Wij blij dus en kwamen in de tweede bus, die om 14.10 vertrok, terecht. Helaas was deze bus(chauffeur) compleet fucked up. Eerst reed hij al verkeerd en vervolgens ging de bus steeds langzamer rijden. Oplettende andere mensen zagen rook uit de bus komen en de bus ging steeds langzamer. En jawel: de band stond in de fik en er was nog meer mis, wat ik verder allemaal niet weet. Gevolg: 2,5 uur lang in de berm gewacht op een nieuwe bus die maar niet kwam, ondanks herhaaldelijke telefoontjes naar de Volkskrant, de politie en 3FM. Toen er eindelijk een bus was hebben we nog een uur in de file gestaan, waardoor we pas rond half 8 op de camping waren. Dat was een beetje jammer.
Vrijdag:
Begonnen met
Mew, wat wel erg cool was, maar na een tijdje toch ging vervelen. Al dat gegil enzo. Wel leuke beelden. En slecht geluid.
Spinvis had een stuk beter geluid en was ook een stuk langer echt boeiend. Ik had 'm nog nooit live gezien, dus ik vond het allang leuk, al denk ik wel dat het zittend beter tot z'n recht komt. Maar vooral Het Voordeel Van Video was erg vet.
Daarna een beetje in de buurt van de Bravo gebleven voor
Zero 7, wat toch wel een positieve verrassing voor me was. Ik vind hun CD's altijd al erg leuk, maar live was het net een tandje minder soft. En die Sia kan echt ontzettend goed zingen, jammer dat ze zo belachelijk stond te dansen. En Jose Gonzalez was ook erg fijn.
Wat me wel net iets te soft was, waren de
Magic Numbers. Het was niet echt boeiend om naar te kijken en de muziek was me net een te grote eenheidsworst. Maar die toetseniste kan wel echt ontzettend goed zingen.
En als je het over goede stemmen hebt:
The Veils. Een mooie afwisseling tussen oude en nieuwe nummers, waarbij ik de nieuwe nummers denk ik toch beter vind. En Lavinia eindelijk een keer live horen is natuurlijk ook wat waard. Heel, heel, heel erg mooi.
Toen ben ik even naar
Bloc Party gelopen, maar omdat het daar ontzettend druk was en ik net de laatste noten van Banquet hoorde, had ik geen zin om nog te blijven hangen. Zo boeiend vind ik ze namelijk niet. Dus een beetje rondgelopen, Ben & Jerry's gegeten, door het geweldige Sonic Forest gelopen en toen naar de Alpha gegaan om een paar nummers van
Anouk te horen. En daar heb ik geen spijt van gehad. De 3e keer dat ik haar dit jaar live zag en het was, ondanks de vaste routine die in haar optredens lijkt te zitten, weer heel goed. Vooral Sacrifice was erg fijn.
Vervolgens naar
Snow Patrol gegaan, wat ook al weer een heel erg mooi optreden was. Maar verder weet ik er eigenlijk weinig over te melden.
Aangezien Placebo op Werchter een enorme tegenvaller was, en Hard-Fi natuurlijk gewoon helemaal kut is, sloten we de dag af met
The Knife. Erg rare muziek van twee rare snuiters en met heel erg mooie visuele effecten op het podium. De muziek was misschien niet de hele tijd even toegankelijk enzo, maar door wat er allemaal op het podium gebeurde bleef het wel het hele optreden lang mooi en boeiend.
Bij
Tiga was het heel erg druk en warm, waardoor ik het daar niet zo lang heb volgehouden. En dat hij, toen hij You Gonna Want Me opzette, gewoon van het podium afliep vond ik ook maar matig. Maar het was wel leuk dansen enzo. Net als daarna bij
Never Mind The British. Leuke muziek en een gelukkig niet zo volle tent.
Zaterdag.
Coolpolitics was heel erg saai. Femke Halsema en Geert Wilders hadden iedere minuut hetzelfde standpunt en wisten het een uur lang te herhalen, Duncan Stutterheim had weinig toe te voegen en uit Ellen ten Damme kwam al helemaal geen zinnig woord. Bovendien vond ik het geen interessant onderwerp, waardoor we het debat niet hebben uitgezeten.
Dus zijn we maar weer Ben & Jerry's gaan halen (helemaal gratis, omdat de mensen bij de recyclestand nog niet in de gaten hadden dat je een half muntje per 5 bekers krijgt, geen heel muntje). Heerlijk in het zonnetje liggen, ijs eten en gratis teenslippers!
![]()
.
Ook bij
Psapp was het lekker in het zonnetje liggen. Lekkere muziek, origineel met al die instrumenten enzo ook. Jammer alleen dat ze hun nummer van Grey's Anatomy's beginstukje niet deden.
En als je lekker ligt, waarom zou je dan verhuizen? Bij de
Guillemots zijn we dus op onze plek gebleven en wat ik daarvan hoorde klonk allemaal heel erg goed en leuk. Maar van teveel liggen word je lui. En zo ook wij. Dus zijn we een rondje gaan lopen, wat energydrink gehaald (mijn god, wat was dat spul lekker) en even gaan kijken bij
The Opposites. En jezus christus, wat was dat kut zeg. Maar aan de enorme leegloop uit de Bravo te zien waren wij niet de enige met die mening.
![]()
.
Een stuk minder kut was
Be Your Own PET. Ze begonnen 10 minuten te vroeg en hielden er al na 20 minuten mee op, maar wat een show en wat een muziek. De zangeres kwam heel schattig op het podium ("Hello, we're Be Your Own PET and thank you for coming", of iets dergelijks) om vervolgens de longen uit haar lijf te schreeuwen/krijsen, het podium rond te stuiteren, bovenop de gitarist te springen en alles door de war te halen. Overweldigend en heel erg cool om gezien te hebben. Dit is echt zo'n concert waar het over een paar jaar nog steeds over gaat. En ik was er bij.
Omdat we onverwachts bijna een uur over hadden voor de NOISEttes begonnen zijn we, zij het met tegenzin, toch maar even naar de Bravo gegaan om de
Infadels te zien. Ik vind het een van de meest overschatte bands van het moment. De muziek stelt geen ruk voor en de zangers komt stontvervelend over. Maar ja, de verhalen over de Infadels live zijn altijd zo hysterisch dat ik het toch even wou zien. En m'n mening is niet veranderd. Live kunnen ze wel een feestje bouwen, maar de muziek is helemaal niks voor mij.
Om als onbekend bandje geprogrammeerd te staan tussen Michael Franti, de Infadels en The RAconteurs is natuurlijk nooit makkelijk. Dat gold ook voor de
NOISEttes, die in een halfvolle India begonnen. Gelukkig bleven er steeds meer mensen hangen en sloeg de muziek ook aan, want dat verdienen ze echt. Zangeres Shingai heeft een leuke uitstraling en een bizarre stem, die ergens het midden houdt tussen Billie Holliday en Skin. Ze geven een goede show weg en hebben erg leuke nummers. Ik kan niet wachten op hun album!
Er was geen beginnen aan om bij
The Raconteurs de tent in te komen, dus hebben we 2 nummers gehoord (het klonk wel leuk, maar ik vind het niet echt een boeiende band) en zijn we terug naar de India gegaan voor de
Dirty Pretty Things. Net als de NOISEttes zag ik deze band eerder al op London Calling, alleen kende ik de muziek nu veel beter. Dat maakt zo'n optreden toch een stuk leuker, bleek al meteen. De Dirty Pretty Things maken erg leuke muziek.
![]()
.
En toen kwam de moeilijkste beslissing van het weekend: Iggy, Massive Attack of de
Scissor Sisters? Het waren de laatsten geworden, en daar heb ik helemaal geen spijt van. Vanaf het begin, met Take Your Mama Out, tot de geweldige climax Filthy/Gorgeous was het een groot feest. De nieuwe nummers klinken allemaal erg fijn. Ik hoop dat ze snel nog een keer terugkomen naar Nederland!
Daarna toch maar snel nog even naar de Alpha gegaan, alwaar ik
Massive Attack's Unfinished Sympathy nog snel kon meepikken. Dat was erg mooi, maar de iets minder boeiende nummers erna bevestigden mijn gevoel dat ik de goede keuze had gemaakt.
90's Now was veel te druk, dus zijn we teruggegaan naar de tent alwaar we nog wat hebben gedronken enzo.
Musedag.
Net zoals het weer waren mijn lichaam en geest niet meer echt evenwichtig, gezien mijn valpartijen tijdens de
Tai Chi. Erg lastig, op een been staan, een kerstboom en een pelikaan nadoen en geconcentreerd blijven. Maar het is wel leuk, natuurlijk.
En toen begon de stromende regen. Snel naar de tent teruggegaan om een trui en poncho te halen, waardoor ik het begin van
Forward Russia miste, maar gelukkig paste ik nog in de tent en was de rest van het optreden ook erg onderhoudend. Op CD trek ik het voor geen meter, maar live was het erg leuk en energiek. Ook
Broken Social Scene vind ik op CD niet heel erg interesant, maar live des te meer. Leuke band met leuke nummers. Toen uit nieuwsgierigheid, met een flinke dosis scepsis, naar
Panic! at the Disco gegaan. En dat bleek terecht, want we kwamen binnen met hun vreselijke versie van Radiohead's Karma Police. En het was allemaal downhill vanaf dat moment. Slechte zang en gewoon vreselijke muziek. Toen de tweede cover, ditmaal van de Smashing Pumpkins, werd ingezet zijn we gillend weggerend.
En we renden naar
Pete Philly & Perquisite welteverstaan. Hiphop heb ik weinig tot niets mee, maar dit in combinatie met de bigband was erg goed toeven. Ik zal het thuis nooit opzetten, maar als liveband was het tochw el erg leuk.
Vervolgens was het bij
The Kooks wel heel erg druk. En de stem van de zanger vind ik niet zo fijn. Zeker niet in de combinatie modder en regen. Dus maar weer terug naar de Bravo om droog op
!!! te wachten. En dat was het ook waard. Ik kende de muziek niet zo goed (weer zo'n gevalletje van ik vind de CD niet leuk), maar live ging het helemaal los. De zangers waren erg tof en bleven het helee optreden lang boeien. Wat je wel niet allemaal met een poncho kan doen! 45 minuten was duidelijk te kort, ze hadden langer door mogen gaan.
De
Yeah Yeah Yeahs wisten afgelopen mei in de Melkweg zo te overtuigen dat we ditkeer weer vooraan wilden staan, dus zijn we meteen naar de Grolsch gegaan waar we na
Pennywise (helemaal niet mijn ding) meteen naar voren konden lopen. En de YYYs waren weer erg goed. Karen O was de coolste vrouw van Lowlands dit jaar en de muziek is zo ontzettend fijn. Ik ging compleet uit mijn dak, vooral toen ze als laatste nummer Tick speelden. En dan ook nog juweeltjes als Turn Into, Gold Lion en Mysteries. Een hoogtepunt.
In de categorie nare overlappingen scoren de Arctic Monkeys, Wir Sind Helden, Belle & Sebastian en Muse ook hoog. De apen heb ik links laten liggen omdat ik ze al 2x live zag en het op Werchter behoorlijk tegen vond vallen.
Wir Sind Helden, daar was ik wel benieuwd naar. Hun concert op Fabchannel zag er erg goed uit, en ook in de India wisten ze te overtuigen. Vooral
![]()
. Du Erkennst Mich Nicht Wieder.
![]()
. was heel erg mooi. Vervolgens door naar
Belle & Sebastian, die helaas later begonnen dan zou moeten, waardoor ik maar 2 nummers heb kunnen horen. Het geluid was hierbij niet fantastisch, wat het extra jammer maakte. Maar je moet wat over hebben voor een mooie plek bij
Muse.
En dat hadden we. Goed vooraan in de Alpha (wat me nog meeviel, ik had verwacht dat iedereen na de Arctic Monkeys zou blijven hangen, maar dat was dus niet het geval). Muse is al jaren m'n favoriete band, dus ik keek er erg naar uit. Het geweldige optreden op Werchter smaakte naar meer, en we kregen meer! Een betere setlist (hallo Showbiz, Forced In, Apocalypse Please en
![]()
.
![]()
. Citizen Erased.
![]()
.
![]()
.), Muse nog beter in vorm en een fantastische sfeer in het publiek. Van de eerste noten van Knights of Cydonia tot het overweldigende einde van Take A Bow. Het was gewoon fantastisch. Ze maakten mooi gebruik van de beeldschermen en de badkamertegelachtige dingen op het podium (jammer dat er zo vaak werd geprojecteerd dat de laatste bussen om 23.15 vertrokken).
Muse is geweldig, Muse is fantastisch, Muse is de terechte headliner van Lowlands en Muse in de Brabanthallen wordt weer een groot feest.
Top 10:
1. Muse.
2. Yeah Yeah Yeahs.
3. Scissor Sisters.
4. Zero 7.
5. The Veils.
6. NOISEttes.
7. Be Your Own PET.
8. Dirty Pretty Things.
9. Spinvis.
10. Snow Patrol.
Flop 3: