Hoeft ook niet goed te komen, steeds meer Moslims zijn gelukkig Moslim en Westerling, beiden blijven lekker hier zitten, hoe meer zielen (en verschillen) hoe meer vreugde, toch?quote:Op dinsdag 15 augustus 2006 14:36 schreef -IksRee- het volgende:
Toch wel mooi als je dit zo ziet: het gaat echt nooit goed komen tussen de Westerlingen en Moslims, dat zie je hier op dit niveau al.
Zo'n kneus die gaat zeiken dat Sinterklaas slecht voor je is omdat je ouders liegen![]()
Hoe kom je tot die conclusie? Waaruit blijkt dat ik ze inferieur vind?quote:Op dinsdag 15 augustus 2006 14:42 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Je verwacht het wel, maar je vindt ze tegelijkertijd inferieur? Dan hoor je het toch niet te verwachten?
Hoezo niet?quote:Op dinsdag 15 augustus 2006 14:42 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Je verwacht het wel, maar je vindt ze tegelijkertijd inferieur? Dan hoor je het toch niet te verwachten?
Het mooie van hier is dat men meer hun diepere mening laat zien.quote:Op dinsdag 15 augustus 2006 14:39 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Een kneus die aan de hand van een discussie op een forum gaat huilen dat het niet goed komt tussen westerlingen en moslims.![]()
Dat klopt. Daarvoor zijn we al te ver heen.quote:Volgens mij zou je dat niet eens willen trouwens.
Ik zou er niet teveel op rekenen.quote:Op dinsdag 15 augustus 2006 14:43 schreef Alulu het volgende:
[..]
Hoeft ook niet goed te komen, steeds meer Moslims zijn gelukkig Moslim en Westerling, beiden blijven lekker hier zitten, hoe meer zielen (en verschillen) hoe meer vreugde, toch?![]()
Oh, nou dan ben ik vast in de war met een andere user.quote:Op dinsdag 15 augustus 2006 14:43 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Hoe kom je tot die conclusie? Waaruit blijkt dat ik ze inferieur vind?
quote:Op dinsdag 15 augustus 2006 14:43 schreef Alulu het volgende:
[..]
Hoeft ook niet goed te komen, steeds meer Moslims zijn gelukkig Moslim en Westerling, beiden blijven lekker hier zitten, hoe meer zielen (en verschillen) hoe meer vreugde, toch?![]()
Welke uitspraak?quote:Op dinsdag 15 augustus 2006 14:47 schreef damian5700 het volgende:
Verhelderend antwoord Mutant![]()
Je baseert die uitspraak op aannames die je niet kan staven.
Dat vind ik niet.quote:Op dinsdag 15 augustus 2006 14:46 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Omdat dat tegenstrijdig is met elkaar.
Dezequote:
quote:Op dinsdag 15 augustus 2006 14:42 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
quote:
Oh my god, its a human.quote:Op dinsdag 15 augustus 2006 14:46 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Oh, nou dan ben ik vast in de war met een andere user.
Daar gaat het me niet om, jij vraagt: 'Waar ligt zaad van Europese renaissance?'quote:Op dinsdag 15 augustus 2006 14:41 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Zonder vertalingen en commentaar van hen had Europa niet eens meer een werk van Plato etc, is dat zo moeilijk te begrijpen?
Vreemde conclusie. Of men beschouwt cartoons als een nieuwe middel van provocatie, dat kan ook. Of men ziet het als iets verderfelijks, vandaar dat ze zo'n verderfelijk item nemen.quote:Op dinsdag 15 augustus 2006 14:53 schreef damian5700 het volgende:
Hoe dan ook vindt Iran dat deze tentoonstelling te scharen is onder vrije meningsuiting en daaruit kan je afleiden dat men is opgeschoven van naar een gematigdere beschouwing van cartoons., althans de interpretatie daarvan. Niet waar?
Ik typ minder snel dan jij (check de tijdsaanduiding), maar dat betekent niet dat ik quotes aan mijn adres onbeantwoord laat.quote:
Ik merk dat jij wat ruimte overlaat in jouw conclusie. Meerder interpretaties zijn derhalve mogelijk.quote:Op dinsdag 15 augustus 2006 14:54 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Vreemde conclusie. Of men beschouwt cartoons als een nieuwe middel van provocatie, dat kan ook. Of men ziet het als iets verderfelijks, vandaar dat ze zo'n verderfelijk item nemen.
Dat bedoel ik, waar blijft jullie verontwaardiging over deze uiterst onsmakelijke tentoonstelling?quote:Op dinsdag 15 augustus 2006 15:04 schreef Mutant01 het volgende:
Huh waar heb jij het over? Geen enkele moslim alhier heeft iets gezegd over Joden.
'Wij zijn niet verantwoordelijk te houden voor een Iraans initiatief'...quote:Op dinsdag 15 augustus 2006 15:09 schreef buachaille het volgende:
[..]
Dat bedoel ik, waar blijft jullie verontwaardiging over deze uiterst onsmakelijke tentoonstelling?
Neuh, eerlijk gezegd beviel me het toontje van je post al niet. De moslims zouden zus en zo hebben gedaan en dan haal je even de Koran erbij om "zogenaamd" gelijk te krijgen. Ondertussen is er 1 Islamitisch land dat een dergelijke tentoonstelling heeft, en op het forum heeft niemand iets gezegd over Joden. En dan kom je met zulke vreemde beweringen.quote:Op dinsdag 15 augustus 2006 15:09 schreef buachaille het volgende:
[..]
Dat bedoel ik, waar blijft jullie verontwaardiging over deze uiterst onsmakelijke tentoonstelling?
Wel dan?quote:Op dinsdag 15 augustus 2006 15:11 schreef damian5700 het volgende:
[..]
'Wij zijn niet verantwoordelijk te houden voor een Iraans initiatief'...![]()
Maar dan kun je het toch nog wel afkeuren? Ik ben ook niet verantwoordelijk voor de inhoud van Stormfront.nl maar ik probeer waar mogelijk daar wel mijn afkeuring over te laten blijken. Door iets stilzwijgend toe te staan kun je wel degelijk mede-verantwoordelijk worden.quote:Op dinsdag 15 augustus 2006 15:11 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Dat zijn ze ook niet. Moslims zijn individuen en hebben niet de plicht zich te moeten verantwoorden voor wat andere moslims doen. Misschien is het verstandig het wel te doen, ik vind dat niet zonder meer, maar elke moslim heeft het recht individu te zijn.quote:Op dinsdag 15 augustus 2006 15:11 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Het is geen verplichting om dat te doen. Ik zie hier overigens niets afkeurenswaardig aan, vrijheid van meningsuiting is een groot goed. Net als dat we hier spotprentjes over de Profeet hadden. Moet iedereen maar zelf weten. Alleen er zijn sommige mensen die het anders opvatten en boos worden natuurlijk.quote:Op dinsdag 15 augustus 2006 15:13 schreef buachaille het volgende:
[..]
Maar dan kun je het toch nog wel afkeuren? Ik ben ook niet verantwoordelijk voor de inhoud van Stormfront.nl maar ik probeer waar mogelijk daar wel mijn afkeuring over te laten blijken.
Ik heb helemaal niets van doen met het Iraanse regime of met welke tentoonstelling dan ook dat daar wordt gehouden. Ik kan wel een zelfstandige mening vormen over deze specifieke tentoonstelling. Kort samengevat totaal niets van doen met vrije drukpers en erg onsmakelijk, trollerig gedrag.quote:
Je begrijpt, althans daar acht ik jou toe, dat het gaat over de achterliggende opstelling aan deze uitspraak?quote:Op dinsdag 15 augustus 2006 15:14 schreef Monidique het volgende:
[..]
Dat zijn ze ook niet. Moslims zijn individuen en hebben niet de plicht zich te moeten verantwoorden voor wat andere moslims doen. Misschien is het verstandig het wel te doen, ik vind dat niet zonder meer, maar elke moslim heeft het recht individu te zijn.
Ik ben blij dat ik dit punt aan heb kunnen stippen. Hetzelfde geldt voor de bedreiging naar Ayaan Hirsi Ali. Niet-moslim Nederlanders hebben sterk de indruk dat alle moslims medeplichtig zijn aan deze bedreigingen doordat te weinig krachtige geluiden uit de moslim-wereld te horen zijn geweest die dit veroordelen. Het begrip sociale controle heeft er ook nog een beetje mee te maken.quote:Op dinsdag 15 augustus 2006 15:15 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Het is geen verplichting om dat te doen. Ik zie hier overigens niets afkeurenswaardig aan, vrijheid van meningsuiting is een groot goed. Net als dat we hier spotprentjes over de Profeet hadden. Moet iedereen maar zelf weten. Alleen er zijn sommige mensen die het anders opvatten en boos worden natuurlijk.
Eigenlijk zouden we allemaal boos moeten worden en net zo overspannen moeten reageren, dan is het probleem snel afgelopen.quote:Op dinsdag 15 augustus 2006 15:15 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Het is geen verplichting om dat te doen. Ik zie hier overigens niets afkeurenswaardig aan, vrijheid van meningsuiting is een groot goed. Net als dat we hier spotprentjes over de Profeet hadden. Moet iedereen maar zelf weten. Alleen er zijn sommige mensen die het anders opvatten en boos worden natuurlijk.
in dat geval issie d'r zó achter jaquote:Op dinsdag 15 augustus 2006 12:06 schreef SocialDisorder het volgende:
[..]
en je weet dat omdat je in z'n reet zit?
En als het Westen de renaissance heeft gehad komt dat door een Arabische vertalerquote:Op dinsdag 15 augustus 2006 16:20 schreef Apropos het volgende:
Prachtig. Ook de niet-Arabische sj'ieten leggen een absurde fixatie aan de dag, in plaats van te werken aan de opbouw van hun land. Als het Westen de atoombom uitvindt, komt dat doordat de Mongolen de bibliotheek van Baghdad in de Tigris wierpen. Als het regent, is het de schuld van Israel. Als het niet regent, is het de schuld van Israel. Beledigt iemand een prediker die wij voor profeet houden, dan gaan wij prentjes maken over een massamoord.
Als je echt een individu wil zijn moet je geen lid worden van een religie die juist het tegenovergestelde van dat predikt.quote:Op dinsdag 15 augustus 2006 15:14 schreef Monidique het volgende:
[..]
Dat zijn ze ook niet. Moslims zijn individuen en hebben niet de plicht zich te moeten verantwoorden voor wat andere moslims doen. Misschien is het verstandig het wel te doen, ik vind dat niet zonder meer, maar elke moslim heeft het recht individu te zijn.
Zo is dat.quote:Op dinsdag 15 augustus 2006 17:06 schreef -IksRee- het volgende:
Als je echt een individu wil zijn moet je geen lid worden van een religie die juist het tegenovergestelde van dat predikt.
http://iranactua.info/index.php/content/view/1251/lang,/quote:Op dinsdag 15 augustus 2006 14:34 schreef popolon het volgende:
Ik ben blij te zien dat zoiets kan in Iran.
Lang leve de vrijheid van meningsuiting en vrijheid van pers.
Iran.
Dat...is enigzins een misverstand. Het klopt welliswaar dat veel klassieke kennis vertaald werd in de Islamitische wereld, terwijl die verloren ging in Europa, maar dat is niet de "grotendeels" de reden voor het ontstaan van de Renaissance. Wat niet wegneemt dat belangrijke Arabische technieken overgenomen werden door de Europeanen, bijvoorbeeld efficiente irrigatietechnieken van de Moren in Spanje.quote:Op dinsdag 15 augustus 2006 14:41 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Zonder vertalingen en commentaar van hen had Europa niet eens meer een werk van Plato etc, is dat zo moeilijk te begrijpen?
ik snap niet waarom ik deze tentoonstelling krachtig moeten veroordelen, dat sommige prenten smakeloos zijn, ok, maar dan nog, ik vind ayaan smakeloos en ik vond de mohammed prentjes smakeloos, maarja verder niet echt iets om verontwaardigd over te zijn (werd toen geroepen iets over vrijheid van mengsuiting of zoietsquote:Op dinsdag 15 augustus 2006 15:02 schreef buachaille het volgende:
Wederom een topic waarin duidelijk wordt hoe de moslim(jongeren) zich opstelt ten opzichte van de joden. Op zich is dat wel te begrijpen als je de boodschap aan de joden in de koran leest (alhoewel niet iedereen vindt dat de joden er in de koran/hadith/tafsfeer? slecht vanaf komen). Ik weet natuurlijk niet welke persoon er zich achter welke naam schuilt maar ik krijg sterk de indruk dat de moslims hier de tentoonstelling niet krachtig veroordelen.
Ik roep jullie dan ook op om een post te plaatsen met in je eigen woorden waarom je hier van walgt, het lieft inclusief het kots icoon!
Ja. Dat is dan ook geen Iraanse cartoon.quote:Op dinsdag 15 augustus 2006 18:40 schreef Slayage het volgende:
deze is zelfs kritisch over ahmedinajad
[afbeelding]
het wordt toch vertoond in de tentoonstellingquote:Op dinsdag 15 augustus 2006 18:52 schreef Apropos het volgende:
[..]
Ja. Dat is dan ook geen Iraanse cartoon.
CoxandForkum neemt zulke thema's wel vaker slim op de hak
idd .. getuigd niet van goed fatsoen, maar deden die prentjes van de profeet dat wel ?quote:Op dinsdag 15 augustus 2006 18:11 schreef Incomplete het volgende:
Hoewel het imo absoluut getuigt van geen fatsoen vind ik dat Iran, zijn regime, moet
doen wat het niet laten kan.
Er zijn in het westen nog genoeg mensen die eea bagatelliseren als het
over Iran gaat. Hopelijk gaan bij deze mensen, mede door deze tentoonstelling, de
ogen een keertje open.
Is dit dan niet geheel om te draaien.quote:Op dinsdag 15 augustus 2006 16:20 schreef Apropos het volgende:
Prachtig. Ook de niet-Arabische sj'ieten leggen een absurde fixatie aan de dag, in plaats van te werken aan de opbouw van hun land. Als het Westen de atoombom uitvindt, komt dat doordat de Mongolen de bibliotheek van Baghdad in de Tigris wierpen. Als het regent, is het de schuld van Israel. Als het niet regent, is het de schuld van Israel. Beledigt iemand een prediker die wij voor profeet houden, dan gaan wij prentjes maken over een massamoord.
quote:Op dinsdag 15 augustus 2006 18:52 schreef Apropos het volgende:
CoxandForkum neemt zulke thema's wel vaker slim op de hak;
[afbeelding]
Beledigen was zelfs een recht volgens sommigen.quote:Op dinsdag 15 augustus 2006 19:08 schreef moussie het volgende:
[..]
idd .. getuigd niet van goed fatsoen, maar deden die prentjes van de profeet dat wel ?
en was het niet zo dat beledigen mocht volgens sommigen, en zijn dat vreemd genoeg vrijwel dezelfde users die dit nu veroordelen ?
of is het soms zo dat wij willen bepalen wie beledigd mag worden en wie zich beledigd mag voelen ?
mho .. maak spotprentjes over je eigen cultuur maar blijf met je tengels van andermans heilige huisje af
quote:Op dinsdag 15 augustus 2006 19:11 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Beledigen was zelfs een recht volgens sommigen.
Daar ben ik het helemaal mee eens.quote:Op dinsdag 15 augustus 2006 19:08 schreef moussie het volgende:
[..]
idd .. getuigd niet van goed fatsoen, maar deden die prentjes van de profeet dat wel ?
en was het niet zo dat beledigen mocht volgens sommigen, en zijn dat vreemd genoeg vrijwel dezelfde users die dit nu veroordelen ?
of is het soms zo dat wij willen bepalen wie beledigd mag worden en wie zich beledigd mag voelen ?
mho .. maak spotprentjes over je eigen cultuur maar blijf met je tengels van andermans heilige huisje af
Heilige Ayaan heeft altijd gelijk, dat weet je toch.quote:Op dinsdag 15 augustus 2006 19:13 schreef lionsguy18 het volgende:
De meesten maken de denkfout door vrijheid van meningsuiting te verwarren met vrijheid van beledigen.
Als je fouten ziet, motiveer ze dan.
Inderdaad, zij sprak de waarheid zonder te beledigen.quote:Op dinsdag 15 augustus 2006 19:14 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Heilige Ayaan heeft altijd gelijk, dat weet je toch.
Vrijheid van meningsuiting moet ook kunnen. Daarom heb ik ook geen bezwaar tegen een dergelijke tentoonstelling.quote:Op dinsdag 15 augustus 2006 19:11 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Beledigen was zelfs een recht volgens sommigen.
Zij was diegene die zei dat vrijheid van meningsuiting het recht om te belediging inhieldquote:Op dinsdag 15 augustus 2006 19:20 schreef lionsguy18 het volgende:
[..]
Inderdaad, zij sprak de waarheid zonder te beledigen.
Het is voor beide even pijnlijk nietwaar?quote:Op dinsdag 15 augustus 2006 19:21 schreef Incomplete het volgende:
[..]
Vrijheid van meningsuiting moet ook kunnen. Daarom heb ik ook geen bezwaar tegen een dergelijke tentoonstelling.
Blijft over een discussie of het ethisch verantwoord is een vergelijk te maken
tussen miljoenen mensen die de dood ingejaagd zijn of (gechargeert) een spotprent
over iemand uit een "sprookjesboek".
![]()
Dat doet Iran nu toch juist, zij mekkerden ook mee over die invergelijking met deze tentoonstelling onschuldige prentjes van wat voor hun profeet moest doorgaan.quote:Op dinsdag 15 augustus 2006 19:08 schreef moussie het volgende:
[..]
quote:Op dinsdag 15 augustus 2006 19:20 schreef lionsguy18 het volgende:
[..]
Inderdaad, zij sprak de waarheid zonder te beledigen.
Met dat laatste ben ik het eens. Maar als je het moedwillig misbruiken van de systematische afslachting van 6 miljoen mensen even erg vindt als het afbeelden van een profeet, dannem.quote:Op dinsdag 15 augustus 2006 19:27 schreef SCH het volgende:
Koekje van eigen deeg. De hypocrisie wordt wel weer duidelijk. "Die Mohammed-cartoons waren lang zo erg niet" en dat soort gezeik. Het is beide stompzinnig maar het moet beide ook kunnen.
Dat de pijn voor beide hetzelfde is weet ik niet omdat ik tot geen van beide partijen behoor.quote:Op dinsdag 15 augustus 2006 19:22 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Het is voor beide even pijnlijk nietwaar?
ik hoorde vooral destijds dat het probleem het afbeelden zelf al was, want dat alleen al mag niet.quote:Op dinsdag 15 augustus 2006 19:24 schreef Mutant01 het volgende:
Het ging er volgens mij niet om dat de profeet afgebeeld werd, maar eerder de manier waarop. Dat verschilt natuurlijk behoorlijk met wat je hier nu zegt. Voor de rest ben ik het met de strekking eens.
precies, en die vergelijking mag je trekken , tot die conclusie kan je komen, dat het niet in verhouding staat (hoe kun je er niet komen vraag ik me af) en heeft niets met hypocrisie te maken.quote:Op dinsdag 15 augustus 2006 19:34 schreef speknek het volgende:
[..]
Met dat laatste ben ik het eens. Maar als je het moedwillig misbruiken van de systematische afslachting van 6 miljoen mensen even erg vindt als het afbeelden van een profeet, dannem.
ehm.
verschilt onze ethiek!
Dat was al wel duidelijk toch?quote:Op dinsdag 15 augustus 2006 19:34 schreef speknek het volgende:
[..]
Met dat laatste ben ik het eens. Maar als je het moedwillig misbruiken van de systematische afslachting van 6 miljoen mensen even erg vindt als het afbeelden van een profeet, dannem.
ehm.
verschilt onze ethiek!
Deed jij dat ook maar eens keer.quote:Op dinsdag 15 augustus 2006 19:38 schreef SCH het volgende:
[..]
Dat was al wel duidelijk toch?
die moslims moeten hun bek houwe![]()
Pcies, zij vinden moorden niet erg,zolang als het maar allah welgevallig is, is 't goed.quote:Op dinsdag 15 augustus 2006 19:34 schreef speknek het volgende:
[..]
ehm.
verschilt onze ethiek!
Nee, dat is het niet. Als ik David Bowie beledig en jij als straf daarvoor mijn vermoorde oma als troostmeisje afbeeldt, dan hebben wij elkaar niets te zeggen. Zie dat nou eens in, in plaats van je uit te leven in volstrekt misplaatste ridderlijkheid.quote:Op dinsdag 15 augustus 2006 19:38 schreef SCH het volgende:
Het is gewoon weer hypocriet gezever. Het westen mag alles maar die moslims moeten hun bek houwe![]()
Wat een dom voorbeeld. Beter zou zijn als je de "belediging van Bowie" vervangt door een foto van je vader als een bloeddorstige moordenaar en varken.quote:Op dinsdag 15 augustus 2006 20:14 schreef Apropos het volgende:
[..]
Nee, dat is het niet. Als ik David Bowie beledig en jij als straf daarvoor mijn vermoorde oma als troostmeisje afbeeldt, dan hebben wij elkaar niets te zeggen. Zie dat nou eens in, in plaats van je uit te leven in volstrekt misplaatste ridderlijkheid.
Ik gebruikte ''David Bowie'' als voorbeeld aangezien SCH het omslag van een van diens albums als plaatje gebruikt en ik zo snel niets anders kon verzinnen. Inderdaad niet het beste deel van de vergelijking, maar de rest staat wel wat mij betreft. Voor ''David Bowie'' kun je ook ''Jezus'', ''Luther'', ''Gandhi'' of ''Aletta Jacobs'' lezen.quote:
Da's wel erg vergezocht familierecht.quote:Beter zou zijn als je de "belediging van Bowie" vervangt door een foto van je vader als een bloeddorstige moordenaar en varken.
En dan heeft het ineens een andere lading. Door de essentie te veranderen maak je jezelf niet geloofwaardig natuurlijk.quote:Op dinsdag 15 augustus 2006 20:40 schreef Apropos het volgende:
[..]
Ik gebruikte ''David Bowie'' als voorbeeld aangezien SCH het omslag van een van diens albums als plaatje gebruikt en ik zo snel niets anders kon verzinnen. Inderdaad niet het beste deel van de vergelijking, maar de rest staat wel wat mij betreft. Voor ''David Bowie'' kun je ook ''Jezus'', ''Luther'', ''Gandhi'' of ''Aletta Jacobs'' lezen.
Waarom. De vergelijking klopt dan 20x beter.quote:Op dinsdag 15 augustus 2006 20:41 schreef Apropos het volgende:
[..]
Da's wel erg vergezocht familierecht.
Ach, wie als boodschapper wordt beoordeeld en wie niet is in de grond willekeurig en toevallig.quote:Op dinsdag 15 augustus 2006 20:41 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
En dan heeft het ineens een andere lading. Door de essentie te veranderen maak je jezelf niet geloofwaardig natuurlijk.
Men weet ondertussen wel wie voor wie een boodschapper is en voor wie niet.quote:Op dinsdag 15 augustus 2006 20:42 schreef Apropos het volgende:
[..]
Ach, wie als boodschapper wordt beoordeeld en wie niet is in de grond willekeurig en toevallig.
Ik vind het belachelijk om rekening te houden met de gevoelens die iemand een historisch personage dat niet tot zijn kennissenkring behoord heeft, toedraagt. Iedereen is vrij om te geloven wat hij wil en niemand mag worden aangekeken op de misdragingen van zijn geloofsgenoten. Maar dit is echt een stap te ver.quote:Op dinsdag 15 augustus 2006 20:42 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Waarom. De vergelijking klopt dan 20x beter.
Het heeft natuurlijk óók te maken met het waarheids gehalte van de vergelijking. Ook als die alleen maar overdreven is aangedikt. Als je vader écht een moordenaar dan *is * dat nu eenmaal zo.quote:Op dinsdag 15 augustus 2006 20:37 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Wat een dom voorbeeld. Beter zou zijn als je de "belediging van Bowie" vervangt door een foto van je vader als een bloeddorstige moordenaar en varken.
Dit is een stap te ver, voor je gevoel. De Iranezen hebben geen holocaust meegemaakt en zij hoeven volgens je redenering net zo goed geen rekening te houden met het verleden van andere mensen. Dat jij er een selectieve benadering op nahoud is natuurlijk niet vreemd.quote:Op dinsdag 15 augustus 2006 20:46 schreef Apropos het volgende:
[..]
Ik vind het belachelijk om rekening te houden met de gevoelens die iemand een historisch personage dat niet tot zijn kennissenkring behoord heeft, toedraagt. Iedereen is vrij om te geloven wat hij wil en niemand mag worden aangekeken op de misdragingen van zijn geloofsgenoten. Maar dit is echt een stap te ver.
Dat is natuurlijk onzin, want het betreft hier geen waarheid. Of het is slechts de waarheid in de ogen van diegene die de prent maakt. Net als dat de Iraniers de Holocaust eigenlijk als niet bestaand zien. Voor hun was de holocaust eigenlijk niets. Wat is de waarheid? Een prent van de Profeet als terrorist is waarheid? Explain?quote:Op dinsdag 15 augustus 2006 20:48 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Het heeft natuurlijk óók te maken met het waarheids gehalte van de vergelijking. Ook als die alleen maar overdreven is aangedikt. Als je vader écht een moordenaar dan *is * dat nu eenmaal zo.
Laat ik het duidelijker formuleren; ik weiger rekening te houden met de gevoelens die iemand een historisch personage van vele eeuwen her toedraagt. Holocaustslachtoffers behoren strikt genomen niet tot de kennissenkring van hun nabestaanden, maar daarom kan het voor die nabestaanden nog wel grievend zijn wanneer hun grootouders worden geridiculiseerd.quote:Op dinsdag 15 augustus 2006 20:48 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Dit is een stap te ver, voor je gevoel. De Iranezen hebben geen holocaust meegemaakt en zij hoeven volgens je redenering net zo goed geen rekening te houden met het verleden van andere mensen. Dat jij er een selectieve benadering op nahoud is natuurlijk niet vreemd.
Als rationeel mens zie jij die spotprent als visie.quote:Op dinsdag 15 augustus 2006 20:54 schreef Mutant01 het volgende:
Is dit waarheid?
Prenten hebben geen context, prenten zijn geen waarheden, prenten zijn een visie.
Het maakt niet uit hoe je het formuleert, je zal het altijd proberen te formuleren zodat de Holocaust buiten schot blijft. Dat is nogal wiedes want je zit aan het andere kant van het spectrum, diegene die nu "klappen" krijgt. Als het anders om is, gebeurd aan de andere kant van het spectrum precies hetzelfde. Jij weigert rekening te houden met zus, nou dan zal die ander als reactie daarop weigeren rekening te houden met zo.quote:Op dinsdag 15 augustus 2006 20:57 schreef Apropos het volgende:
[..]
Laat ik het duidelijker formuleren; ik weiger rekening te houden met de gevoelens die iemand een historisch personage van vele eeuwen her toedraagt. Holocaustslachtoffers behoren strikt genomen niet tot de kennissenkring van hun nabestaanden, maar daarom kan het voor die nabestaanden nog wel grievend zijn wanneer hun grootouders worden geridiculiseerd.
Wat moeten Joden nu doen? Spotprenten maken van Iraniers die door Saddam om het leven werden gebracht met chemische wapens? Religieuze overtuiging ontslaat gelovigen niet van de plicht om logisch na te denken.
Wellicht, maar dat geldt hier evenzo onder grote groepen mensen. Dat is het gevaarlijke van spotprenten.quote:Op dinsdag 15 augustus 2006 20:58 schreef Incomplete het volgende:
[..]
Als rationeel mens zie jij die spotprent als visie.
Ik heb de indruk dat in landen als Iran het als waarheid gepresenteert wordt.
Daar zie ik het nut eigenlijk niet van in, ik zei immers * aangedikt * Wat die man dan ook was hij was niet heilig en had zonder meer bloed aan zijn handen.quote:Op dinsdag 15 augustus 2006 20:51 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk onzin, want het betreft hier geen waarheid. Of het is slechts de waarheid in de ogen van diegene die de prent maakt. Net als dat de Iraniers de Holocaust eigenlijk als niet bestaand zien. Voor hun was de holocaust eigenlijk niets. Wat is de waarheid? Een prent van de Profeet als terrorist is waarheid? Explain?
Definieer "grote groepen mensen".quote:Op dinsdag 15 augustus 2006 21:00 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Wellicht, maar dat geldt hier evenzo onder grote groepen mensen. Dat is het gevaarlijke van spotprenten.
Ja, ik begrijp wel hoe het werkt, maar het is toch echt absurd in mijn ogen. Op de faculteit Geschiedenis lopen ook mensen rond die de aarde voor tienduizend jaar oud houden. Ik begrijp best hoe hun redenering in zijn werk gaat, maar ik houd vol dat die fout is. De eer van een religieuze held valt helemaal buiten de menselijke maat, die van een vermoord familielid niet.quote:Op dinsdag 15 augustus 2006 20:59 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Het maakt niet uit hoe je het formuleert, je zal het altijd proberen te formuleren zodat de Holocaust buiten schot blijft. Dat is nogal wiedes want je zit aan het andere kant van het spectrum, diegene die nu "klappen" krijgt. Als het anders om is, gebeurd aan de andere kant van het spectrum precies hetzelfde. Jij weigert rekening te houden met zus, nou dan zal die ander als reactie daarop weigeren rekening te houden met zo.
Nee sorry, ik ken zat mensen, met name te vinden in rechts-extremistische hoek, die spotprenten als een soort van bevestiging van hun gedachtegoed zien. En daarbij uit het oog verliezen dat het spotprenten zijn.quote:Op dinsdag 15 augustus 2006 21:02 schreef Incomplete het volgende:
[..]
Definieer "grote groepen mensen".
Ik ken heel weinig mensen die een spotprent voor waarheid aan zien.
De boodschap achter een spotprent is een ander verhaal.
In je eigen visie, je wil kennelijk niet begrijpen dat het alleen maar jou relatieve waarheid is. Het is geen feit. Voor de een is de eer van een religieuze held nog belangrijker dan een familielid zelfs. Je kan hoog en laag springen, maar het is je visie niet de waarheid.quote:Op dinsdag 15 augustus 2006 21:03 schreef Apropos het volgende:
[..]
Ja, ik begrijp wel hoe het werkt, maar het is toch echt absurd in mijn ogen. Op de faculteit Geschiedenis lopen ook mensen rond die de aarde voor tienduizend jaar oud houden. Ik begrijp best hoe hun redenering in zijn werk gaat, maar ik houd vol dat die fout is. De eer van een religieuze held valt helemaal buiten de menselijke maat, die van een vermoord familielid niet.
Ik ga er dan van uit dat je met rechts-extremistische hoek ook de moslims bedoel diequote:Op dinsdag 15 augustus 2006 21:03 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Nee sorry, ik ken zat mensen, met name te vinden in rechts-extremistische hoek, die spotprenten als een soort van bevestiging van hun gedachtegoed zien. En daarbij uit het oog verliezen dat het spotprenten zijn.
Nee. De aarde is niet tienduizend jaar oud en het is onredelijk zoveel betekenis toe te kennen aan een nationale gestalte, of die nu Julius Caesar, Genghis of Mohammed heet.quote:Op dinsdag 15 augustus 2006 21:05 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
In je eigen visie, je wil kennelijk niet begrijpen dat het alleen maar jou relatieve waarheid is. Het is geen feit. Voor de een is de eer van een religieuze held nog belangrijker dan een familielid zelfs. Je kan hoog en laag springen, maar het is je visie niet de waarheid.
DIe ook ja.quote:Op dinsdag 15 augustus 2006 21:10 schreef Incomplete het volgende:
[..]
Ik ga er dan van uit dat je met rechts-extremistische hoek ook de moslims bedoel die
in dezelfde extremistische hoek zitten en die spotprenten ook voor waarheid aannemen
als bevestiging van hun gedachtengoed.?
Ik vind dat niet onredelijk, en ik hecht ontieglijk veel waarde aan de Profeet Mohammed. Daar kun je rekening mee houden, of niet. Net als dat Iran de keuze heeft rekening te houden met je gevoeligheid richting de Holocuast, of niet.quote:Op dinsdag 15 augustus 2006 21:12 schreef Apropos het volgende:
[..]
Nee. De aarde is niet tienduizend jaar oud en het is onredelijk zoveel betekenis toe te kennen aan een nationale gestalte, of die nu Julius Caesar, Genghis of Mohammed heet.
Klopt niet helemaal.quote:Op dinsdag 15 augustus 2006 20:54 schreef Mutant01 het volgende:
Is dit waarheid?
[afbeelding]
Prenten hebben geen context, prenten zijn geen waarheden, prenten zijn een visie.
quote:Het doel van prenten is om een bepaalde standpunten met visuele middelen te illustreren. Sarcasme, spot en humor zijn hierbij soms als gereedschap gebruikt.
Zoals bij elke visueel medium, heeft de karikatuur bepaalde visuele regels. Het maakt gebruik van symbolen en visuele metaforen die bekend zijn bij de kijker, van een iconografie die eigentijds is en binnen de culturele omgeving van de kijkers vanzelfsprekend is. Het heeft ook eigen kenmerken: de karikatuur gaat over een actuele gebeurtenis. Ook als het niet vergezeld gaat van een column of artikel, zal iedereen die het nieuws volgt weten om welke zaak het gaat. Daarnaast moet de boodschap van de tekening direct zijn. Als de lezer een uitleg moet krijgen, zoals bij andere kunstvormen wel eens het geval is, heeft de karikatuur zijn doel gemist. Om dit te bereiken, maakt de karikatuur vaak gebruik van visuele conventies en stereotiepen. Emoties en karakter van de figuren worden vaak door gebaren, fysionomische en fysieke kenmerken doorgegeven. Om de gewenste impact te bereiken is er soms een behoefte aan een behoorlijke mate van overdrijving. Daarin verschilt het visuele medium van de karikatuur behoorlijk van de geschreven media: Een karikatuur is zelden genuanceerd en alle visuele middelen worden ingezet, en soms misbruikt, om de boodschap over te laten komen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |