Ik vind het belachelijk om rekening te houden met de gevoelens die iemand een historisch personage dat niet tot zijn kennissenkring behoord heeft, toedraagt. Iedereen is vrij om te geloven wat hij wil en niemand mag worden aangekeken op de misdragingen van zijn geloofsgenoten. Maar dit is echt een stap te ver.quote:Op dinsdag 15 augustus 2006 20:42 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Waarom. De vergelijking klopt dan 20x beter.
Het heeft natuurlijk óók te maken met het waarheids gehalte van de vergelijking. Ook als die alleen maar overdreven is aangedikt. Als je vader écht een moordenaar dan *is * dat nu eenmaal zo.quote:Op dinsdag 15 augustus 2006 20:37 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Wat een dom voorbeeld. Beter zou zijn als je de "belediging van Bowie" vervangt door een foto van je vader als een bloeddorstige moordenaar en varken.
Dit is een stap te ver, voor je gevoel. De Iranezen hebben geen holocaust meegemaakt en zij hoeven volgens je redenering net zo goed geen rekening te houden met het verleden van andere mensen. Dat jij er een selectieve benadering op nahoud is natuurlijk niet vreemd.quote:Op dinsdag 15 augustus 2006 20:46 schreef Apropos het volgende:
[..]
Ik vind het belachelijk om rekening te houden met de gevoelens die iemand een historisch personage dat niet tot zijn kennissenkring behoord heeft, toedraagt. Iedereen is vrij om te geloven wat hij wil en niemand mag worden aangekeken op de misdragingen van zijn geloofsgenoten. Maar dit is echt een stap te ver.
Dat is natuurlijk onzin, want het betreft hier geen waarheid. Of het is slechts de waarheid in de ogen van diegene die de prent maakt. Net als dat de Iraniers de Holocaust eigenlijk als niet bestaand zien. Voor hun was de holocaust eigenlijk niets. Wat is de waarheid? Een prent van de Profeet als terrorist is waarheid? Explain?quote:Op dinsdag 15 augustus 2006 20:48 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Het heeft natuurlijk óók te maken met het waarheids gehalte van de vergelijking. Ook als die alleen maar overdreven is aangedikt. Als je vader écht een moordenaar dan *is * dat nu eenmaal zo.
Laat ik het duidelijker formuleren; ik weiger rekening te houden met de gevoelens die iemand een historisch personage van vele eeuwen her toedraagt. Holocaustslachtoffers behoren strikt genomen niet tot de kennissenkring van hun nabestaanden, maar daarom kan het voor die nabestaanden nog wel grievend zijn wanneer hun grootouders worden geridiculiseerd.quote:Op dinsdag 15 augustus 2006 20:48 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Dit is een stap te ver, voor je gevoel. De Iranezen hebben geen holocaust meegemaakt en zij hoeven volgens je redenering net zo goed geen rekening te houden met het verleden van andere mensen. Dat jij er een selectieve benadering op nahoud is natuurlijk niet vreemd.
Als rationeel mens zie jij die spotprent als visie.quote:Op dinsdag 15 augustus 2006 20:54 schreef Mutant01 het volgende:
Is dit waarheid?
Prenten hebben geen context, prenten zijn geen waarheden, prenten zijn een visie.
Het maakt niet uit hoe je het formuleert, je zal het altijd proberen te formuleren zodat de Holocaust buiten schot blijft. Dat is nogal wiedes want je zit aan het andere kant van het spectrum, diegene die nu "klappen" krijgt. Als het anders om is, gebeurd aan de andere kant van het spectrum precies hetzelfde. Jij weigert rekening te houden met zus, nou dan zal die ander als reactie daarop weigeren rekening te houden met zo.quote:Op dinsdag 15 augustus 2006 20:57 schreef Apropos het volgende:
[..]
Laat ik het duidelijker formuleren; ik weiger rekening te houden met de gevoelens die iemand een historisch personage van vele eeuwen her toedraagt. Holocaustslachtoffers behoren strikt genomen niet tot de kennissenkring van hun nabestaanden, maar daarom kan het voor die nabestaanden nog wel grievend zijn wanneer hun grootouders worden geridiculiseerd.
Wat moeten Joden nu doen? Spotprenten maken van Iraniers die door Saddam om het leven werden gebracht met chemische wapens? Religieuze overtuiging ontslaat gelovigen niet van de plicht om logisch na te denken.
Wellicht, maar dat geldt hier evenzo onder grote groepen mensen. Dat is het gevaarlijke van spotprenten.quote:Op dinsdag 15 augustus 2006 20:58 schreef Incomplete het volgende:
[..]
Als rationeel mens zie jij die spotprent als visie.
Ik heb de indruk dat in landen als Iran het als waarheid gepresenteert wordt.
Daar zie ik het nut eigenlijk niet van in, ik zei immers * aangedikt * Wat die man dan ook was hij was niet heilig en had zonder meer bloed aan zijn handen.quote:Op dinsdag 15 augustus 2006 20:51 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk onzin, want het betreft hier geen waarheid. Of het is slechts de waarheid in de ogen van diegene die de prent maakt. Net als dat de Iraniers de Holocaust eigenlijk als niet bestaand zien. Voor hun was de holocaust eigenlijk niets. Wat is de waarheid? Een prent van de Profeet als terrorist is waarheid? Explain?
Definieer "grote groepen mensen".quote:Op dinsdag 15 augustus 2006 21:00 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Wellicht, maar dat geldt hier evenzo onder grote groepen mensen. Dat is het gevaarlijke van spotprenten.
Ja, ik begrijp wel hoe het werkt, maar het is toch echt absurd in mijn ogen. Op de faculteit Geschiedenis lopen ook mensen rond die de aarde voor tienduizend jaar oud houden. Ik begrijp best hoe hun redenering in zijn werk gaat, maar ik houd vol dat die fout is. De eer van een religieuze held valt helemaal buiten de menselijke maat, die van een vermoord familielid niet.quote:Op dinsdag 15 augustus 2006 20:59 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Het maakt niet uit hoe je het formuleert, je zal het altijd proberen te formuleren zodat de Holocaust buiten schot blijft. Dat is nogal wiedes want je zit aan het andere kant van het spectrum, diegene die nu "klappen" krijgt. Als het anders om is, gebeurd aan de andere kant van het spectrum precies hetzelfde. Jij weigert rekening te houden met zus, nou dan zal die ander als reactie daarop weigeren rekening te houden met zo.
Nee sorry, ik ken zat mensen, met name te vinden in rechts-extremistische hoek, die spotprenten als een soort van bevestiging van hun gedachtegoed zien. En daarbij uit het oog verliezen dat het spotprenten zijn.quote:Op dinsdag 15 augustus 2006 21:02 schreef Incomplete het volgende:
[..]
Definieer "grote groepen mensen".
Ik ken heel weinig mensen die een spotprent voor waarheid aan zien.
De boodschap achter een spotprent is een ander verhaal.
In je eigen visie, je wil kennelijk niet begrijpen dat het alleen maar jou relatieve waarheid is. Het is geen feit. Voor de een is de eer van een religieuze held nog belangrijker dan een familielid zelfs. Je kan hoog en laag springen, maar het is je visie niet de waarheid.quote:Op dinsdag 15 augustus 2006 21:03 schreef Apropos het volgende:
[..]
Ja, ik begrijp wel hoe het werkt, maar het is toch echt absurd in mijn ogen. Op de faculteit Geschiedenis lopen ook mensen rond die de aarde voor tienduizend jaar oud houden. Ik begrijp best hoe hun redenering in zijn werk gaat, maar ik houd vol dat die fout is. De eer van een religieuze held valt helemaal buiten de menselijke maat, die van een vermoord familielid niet.
Ik ga er dan van uit dat je met rechts-extremistische hoek ook de moslims bedoel diequote:Op dinsdag 15 augustus 2006 21:03 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Nee sorry, ik ken zat mensen, met name te vinden in rechts-extremistische hoek, die spotprenten als een soort van bevestiging van hun gedachtegoed zien. En daarbij uit het oog verliezen dat het spotprenten zijn.
Nee. De aarde is niet tienduizend jaar oud en het is onredelijk zoveel betekenis toe te kennen aan een nationale gestalte, of die nu Julius Caesar, Genghis of Mohammed heet.quote:Op dinsdag 15 augustus 2006 21:05 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
In je eigen visie, je wil kennelijk niet begrijpen dat het alleen maar jou relatieve waarheid is. Het is geen feit. Voor de een is de eer van een religieuze held nog belangrijker dan een familielid zelfs. Je kan hoog en laag springen, maar het is je visie niet de waarheid.
DIe ook ja.quote:Op dinsdag 15 augustus 2006 21:10 schreef Incomplete het volgende:
[..]
Ik ga er dan van uit dat je met rechts-extremistische hoek ook de moslims bedoel die
in dezelfde extremistische hoek zitten en die spotprenten ook voor waarheid aannemen
als bevestiging van hun gedachtengoed.?
Ik vind dat niet onredelijk, en ik hecht ontieglijk veel waarde aan de Profeet Mohammed. Daar kun je rekening mee houden, of niet. Net als dat Iran de keuze heeft rekening te houden met je gevoeligheid richting de Holocuast, of niet.quote:Op dinsdag 15 augustus 2006 21:12 schreef Apropos het volgende:
[..]
Nee. De aarde is niet tienduizend jaar oud en het is onredelijk zoveel betekenis toe te kennen aan een nationale gestalte, of die nu Julius Caesar, Genghis of Mohammed heet.
Klopt niet helemaal.quote:Op dinsdag 15 augustus 2006 20:54 schreef Mutant01 het volgende:
Is dit waarheid?
[afbeelding]
Prenten hebben geen context, prenten zijn geen waarheden, prenten zijn een visie.
quote:Het doel van prenten is om een bepaalde standpunten met visuele middelen te illustreren. Sarcasme, spot en humor zijn hierbij soms als gereedschap gebruikt.
Zoals bij elke visueel medium, heeft de karikatuur bepaalde visuele regels. Het maakt gebruik van symbolen en visuele metaforen die bekend zijn bij de kijker, van een iconografie die eigentijds is en binnen de culturele omgeving van de kijkers vanzelfsprekend is. Het heeft ook eigen kenmerken: de karikatuur gaat over een actuele gebeurtenis. Ook als het niet vergezeld gaat van een column of artikel, zal iedereen die het nieuws volgt weten om welke zaak het gaat. Daarnaast moet de boodschap van de tekening direct zijn. Als de lezer een uitleg moet krijgen, zoals bij andere kunstvormen wel eens het geval is, heeft de karikatuur zijn doel gemist. Om dit te bereiken, maakt de karikatuur vaak gebruik van visuele conventies en stereotiepen. Emoties en karakter van de figuren worden vaak door gebaren, fysionomische en fysieke kenmerken doorgegeven. Om de gewenste impact te bereiken is er soms een behoefte aan een behoorlijke mate van overdrijving. Daarin verschilt het visuele medium van de karikatuur behoorlijk van de geschreven media: Een karikatuur is zelden genuanceerd en alle visuele middelen worden ingezet, en soms misbruikt, om de boodschap over te laten komen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |