Yup, ik wil ze gebruiken voor half body en full body shots als ik weinig ruimte heb. Nu loop ik met mn 50mm naar achteren, maar dat kan niet op elke locatie.quote:Op vrijdag 8 september 2006 09:26 schreef Xilantof het volgende:
Beide lenzen die je noemt worden op je 300d niet echt groothoeklenzen meer hé....
Ik weet niet of je daar rekening mee houdt...
Nee oke,quote:Op vrijdag 8 september 2006 09:35 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]
Yup, ik wil ze gebruiken voor half body en full body shots als ik weinig ruimte heb. Nu loop ik met mn 50mm naar achteren, maar dat kan niet op elke locatie.
heb ik zeker wat aan, thnxquote:Op vrijdag 8 september 2006 09:39 schreef Xilantof het volgende:
[..]
Nee oke,
want de 30mm bijv. krijgt al de beeldhoek van een 50mm objectief op een 35mm camera.
Verder heb ik niet echt ervaringen met beide lenzen.
Maar heb je hier een review van de Canon 35 2.0
En hier van de sigma die je noemde.
Misschien heb je er wat aan
Goede link, thnxquote:Op vrijdag 8 september 2006 12:07 schreef ebeaydojraes het volgende:
Canon 35 2.0
Sigma versie doen ze blijkbaar nog niet aan :S
Dit is het zelfde.quote:Op zondag 10 september 2006 02:19 schreef Kontiki het volgende:
Ik zoek voor mijn videocamera een macro close up lens. Mij camera heeft een schroefdraad met diameter van 37mm. Iemand enig idee waar je die dingen kunt halen?
En is close up hetzelfde als macro of zit er een verschil tussen deze 2 begrippen? Als je alleen een close up lens koopt (die ik erg veel tegenkom), is dat dan ook macro?
Macro is "officieel" vanaf 1:1 vergroting, is close up niet ook wat minder groot?quote:
quote:Op zondag 10 september 2006 12:57 schreef Het-Gele-Teken het volgende:
Een officieele macro foto begint vanaf 1:1 en groter.
Maar dat luistert niet zo nauw en ook foto's die niet 1:1 zijn krijgen al snel de naam macro, als ze van dichbij gemaakt zijn.
Het verschil in close-up en macro lens is de scherpte van je foto.
hier een voorbeeld.
Officieel wel, in de praktijk niet.quote:Op zondag 10 september 2006 12:46 schreef Elefes het volgende:
[..]
Macro is "officieel" vanaf 1:1 vergroting, is close up niet ook wat minder groot?
Ik moet me daar nog in verdiepen, maar doe zo'n testje. Belangrijker : haal je hem bij een winkel ? Vraag dan even wat de mogelijkheden zijn mbt ruilen als je ontevreden bent. Koop je hem 2ehands dan zul je het ter plekke met dat testtooltje moeten doen. Ik heb zelf ook onlangs een lens gekocht door hem alleen maar zelf te testen. Ik zoek wat beweging, ik zoek wat detail, ik zoek wat verschillende dingen. Ik heb het op mijn LCD moeten beoordelen en had de afspraak dat ik hem zo terug kon brengen mocht ik iets tegenkomen.quote:Op zondag 10 september 2006 17:33 schreef ..zapper het volgende:
De week krijg ik mijn Canon 24-70mm f2.8/L zoomobjectief. Bij de recenties valt met name op dat het verschil in kwaliteit nogal groot is geweest en het aan te raden is de lens te testen. Op fredmiranda.com kwam ik een linkje tegen naar een testtooltje (imatest). Maar wat is de manier om een lens te testen? Denk dat het ook wel per type lens verschilt? Hints & Tips zijn natuurlijk van harte welkom!
Is de 70-300 IS USM misschien een optie? Hij is dan wel wat minder lichtsterk, maar zeker bij weinig licht is hij erg goed bruikbaar nog. Ik kan volledig ingezoomd op 1/30 nog prima foto's maken. Als je niet vastgepint zit op korte sluitertijden vanwege actieshots, dan is dit misschien ook een overweging. Ik heb ook de 28-135 IS USM, maar misschien is dat net iets te weinig bereik voor je.quote:Op woensdag 13 september 2006 10:51 schreef PiperMaru het volgende:
Mensen, ik zit zwaar in dubio. Nu ik me wat serieuzer ga bezighouden met concertfotografie heb ik een objectief nodig met een wat groter bereik. Met mijn Sigma 28-70 F2.8 EX DG kom ik vaak wat tekort. Ik zal de komende tijd vooral gaan schieten bij kleine en middelgrote podia. Misschien volgend seizoen ook festivals. Nu zit ik te twijfelen tussen deze drie opties.
[verlanglijstje]
Wie heeft ervaring met concertfotografie en kan me hierin adviseren of heeft overwegingen of suggesties die ik over het hoofd heb gezien?
Hmmm thx voor de suggestie maar ik denk dat die toch niet lichtsterk genoeg is. De bands die ik schiet zijn meestal heel dynamisch en staan niet lang genoeg stil voor foto's op 1/30 of zelfs maar 1/60. Ik denk dat ik de lichtsterkte dus wel echt nodig heb.quote:Op donderdag 14 september 2006 09:49 schreef freud het volgende:
[..]
Is de 70-300 IS USM misschien een optie? Hij is dan wel wat minder lichtsterk, maar zeker bij weinig licht is hij erg goed bruikbaar nog. Ik kan volledig ingezoomd op 1/30 nog prima foto's maken. Als je niet vastgepint zit op korte sluitertijden vanwege actieshots, dan is dit misschien ook een overweging. Ik heb ook de 28-135 IS USM, maar misschien is dat net iets te weinig bereik voor je.
kost dat ongeveer?quote:Op vrijdag 22 september 2006 00:17 schreef Xilantof het volgende:
Tamron 90 mm is een prachtig objectief. Zul je alleen maar goede verhalen over horen, zéker i.c.m. de lage prijs.
Een kleine 400¤. Als je iets terugbladert in dit topic, dan is er wat meer info over macrolenzen voor Canon te vinden (en Nikon, want Sigma en Tamrons zijn er ook voor Nikon uiteraard).quote:Op vrijdag 22 september 2006 02:29 schreef rudedeltadude het volgende:
kost dat ongeveer?
De 18-200 vna Sigma wordt overal verkocht.quote:Op maandag 2 oktober 2006 17:37 schreef Lewis.de.boxer het volgende:
Het schijnt wel een erg goeie lens te zijn. Maar hij komt uit America vandaan. Dus waarschijnlijk worden ze dan alleen daar verkocht ofzo.
Optisch is het zeker een pracht, maar qua bouw en autofocus ben ik er absoluut niet kapot van. Hij groeit enorm als je dichterbij wilt focussen en hij hunt als er ook maar iets minder licht is. Ik zou zelf bij Canon serieus kijken naar de EF-S 60mm (erg goedkoop, optisch steengoed, internal focus en USM) of de 100mm als je toch die werkafstand nodig hebt (optisch steengoed, internal focus en USM).quote:Op vrijdag 22 september 2006 00:17 schreef Xilantof het volgende:
Tamron 90 mm is een prachtig objectief. Zul je alleen maar goede verhalen over horen, zéker i.c.m. de lage prijs.
ze zeggen dat quantaray en sigma hetzelfde is, maar dan internationale of juist locale versie.quote:Op maandag 2 oktober 2006 15:04 schreef Lewis.de.boxer het volgende:
Ik heb behoorlijk rondgekeken en gekeken voor een goeie deal voor een Nikon D80 kit. En ik heb 2 opties over.
De ene is een 18-70 kit en de andere is een 18-200 kit. Laatste kit heeft een Quantaray lens.
De reden waarom ik twijfel is omdat als ik een dslr koop ik graag een lens wil waar ik een tijdje plezier van heb. Ik zou graag wat advies willen van de fotjes
Wél de apo nemen.quote:Op donderdag 5 oktober 2006 20:07 schreef LWaS het volgende:
Wel of Geen Apo 70-300?
Zal ik, als beginnend fotograafje, het verschil gaan zien?
Prima keuzequote:Op vrijdag 13 oktober 2006 19:12 schreef ozzyat105 het volgende:
Hai allemaal :-)
Ik ga binnenkort beginnen met een cursus fotografie en ben nu aan het orienteren voor een camera.
Ik heb een beperktbudget zo rond de 500-600 euro.
Als body is de Canon 300D wel een goed begin want die zijn 2de hands zo rond de 300 euro te koop.
De kitlens is een allrounder, en een algemeen probleem met allrounders is dat ze nergens in uitblinken. Dat bedoelen ws de mensen die zeggen dat de kitlens geen beste is. Maar voor een allrounder is het een prima lens, en met een prettig zoombereik om eens te verkennen wat voor type fotografie je ligt. Met de onderwerpen die jij wilt fotograferen, kun je de eerste tijd met de kitlens prima uit de voeten. En dan komt er een moment (kan een maand duren, maar ook 2 jaar) dat je tegen beperkingen aanloopt. Tegen die tijd heb je ws zelf wel een goed beeld wat en goede aanvulling op je kitlens zou zijn, en natuurlijk kun je dan altijd in dit topic nog eens langs komen.quote:Onervaren als ik ben heb ik werkelijk geen id welke lens aan te schaffen.
Maar ik hoor dat de standaard kit-lens vaak geen beste is.
Ik wil fotos maken van : de stad, mensen (portret) en huisdieren
daarnaast wil ik de fotos gaan plaatsen op internet al dan niet bewerkt
Welke lens zou voor mij ideaal zijn?
Rond de 600 euro zou je wel een 350D of 400D incl. kitlens moeten kunnen krijgen. Nieuw. Die kitlens is aardig, maar in moeilijke omstandigheden krijgt hij het moeilijk. Ik heb vandaag mijn kitlens vervangen na drie a vier maanden gebruik.quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 19:12 schreef ozzyat105 het volgende:
Hai allemaal :-)
Ik ga binnenkort beginnen met een cursus fotografie en ben nu aan het orienteren voor een camera.
Ik heb een beperktbudget zo rond de 500-600 euro.
Als body is de Canon 300D wel een goed begin want die zijn 2de hands zo rond de 300 euro te koop.
Onervaren als ik ben heb ik werkelijk geen id welke lens aan te schaffen.
Maar ik hoor dat de standaard kit-lens vaak geen beste is.
Ik wil fotos maken van : de stad, mensen (portret) en huisdieren
daarnaast wil ik de fotos gaan plaatsen op internet al dan niet bewerkt
Welke lens zou voor mij ideaal zijn?
geen ervaring, maar volgens mij maakt het gewicht van de body niet zo veel uit. Je ondersteunt de lens met je linkerhand, daarmee zoek je vanzelf wel een evenwicht op.quote:Op donderdag 19 oktober 2006 10:46 schreef PiperMaru het volgende:
Heeft iemand ervaring met de combi Canon EOS 350d en 70-200 F2.8 L?
Heb nooit eerder nagedacht over dit objectief maar ik kan er een kopen voor een gunstige prijs. Maar hij lijkt me zo groot en zwaar voor mijn 350d. Is een grip een goed idee? Of kan het ook zonder?
Je moet alleen zorgen dat je het geheel dan meer bij de lens draagt, dan bij de body, omdat anders de aansluiting (hoe noem je dat ook al weerquote:Op vrijdag 20 oktober 2006 12:17 schreef PiperMaru het volgende:
Okee, thx voor de reacties. Het hoeft dus geen bezwaar te zijn, een zware lens met een lichte body
Eerst maar eens kijken of de lens wat is...
De lens zal heus niet tegenvallenquote:Op vrijdag 20 oktober 2006 12:17 schreef PiperMaru het volgende:
Okee, thx voor de reacties. Het hoeft dus geen bezwaar te zijn, een zware lens met een lichte body
Eerst maar eens kijken of de lens wat is...
Het woord wat je zoek is lensvatting of lensmount.quote:Op vrijdag 20 oktober 2006 13:48 schreef Elefes het volgende:
[..]
Je moet alleen zorgen dat je het geheel dan meer bij de lens draagt, dan bij de body, omdat anders de aansluiting (hoe noem je dat ook al weer) kan gaan vervormen, heb ik eens gehoord..
Nou ja, tis toch tweedehands dus kan altijd iets mis mee zijn... Maar hopelijk is 'ie in orde!quote:Op vrijdag 20 oktober 2006 14:10 schreef Xilantof het volgende:
[..]
De lens zal heus niet tegenvallen
ow mén ik snap echt helemaal niets van die mm'squote:Op maandag 30 oktober 2006 09:40 schreef HMaster-II het volgende:
[..]
een 135 mm lens zou ik niet bepaald een portretlens noemen. Tenzij je op 4 meter afstand wil gaan staan. Het lijkt mij verstandiger dat je een lens neemt in de 18-055mm lengte. Ik gebruik nu m'n 24-105mm (3 weken even niet) het voor portretten en modelshoots.
Die 135mm is gewoon te veel bereik voor korte afstanden.
Als iemand een andere mening heeft lees ik het graag
![]()
Na effe zoeken....quote:Op maandag 30 oktober 2006 09:48 schreef Puckzzz het volgende:
even hier verder:
[..]
ow mén ik snap echt helemaal niets van die mm's
ik heb een 35-80 en een 80-200 dus dan zou ik die 35-80 het beste kunnen gebruiken voor portret? ik verhuis na dit bericht ff naar het grote lenzen topic, dit staat hier niet goed
Ik eeehhh ik sta dan op 50cm afstand van het model te schieten...quote:Op maandag 30 oktober 2006 09:58 schreef Puckzzz het volgende:
okee, en over wat voor afstand heb je het dan ongeveer? in meters. ik dacht altijd dat je zover mogelijk weg moest staan en zover mogelijk inzoomen om groothoek te voorkomen en mooie dof te creeren. ik geloof dat het minimale diafragma van mijn 35-80 lens iets van F4 is, ik had liever een nog groter diafragma gehad.
Als je heel ver van een onderwerp gaat staan en inzoomt, dan is je scherptediepte zo goed als weg en is zowat alles in beeld scherp (onderwerp en achtergrond). Een veel mooiere DOF krijg je als je heel dicht op je onderwerp kruipt.quote:Op maandag 30 oktober 2006 10:16 schreef Puckzzz het volgende:
Ja zo'n dof is erg wenselijk, maargoed die achtergrond is dan ook bossen ergens ver achter haar geloof ik he?
kan jij je MSN niet ff aanslingeren?
ja maar ik weet dus nog steeds niet of dat gaat passen want dat zegt me allemaal niet zoveel. maar als ie op mijn analoge past, zal die ook op de K100D passen en op de K10D?quote:Op maandag 30 oktober 2006 13:41 schreef ultra_ivo het volgende:
Grote kans dat er in Houten iig een leuke 1.7/50mm ligt. Met die lenzen gooien ze je dood, zeker in K-bajonet.
quote:Op maandag 30 oktober 2006 09:58 schreef Puckzzz het volgende:
okee, en over wat voor afstand heb je het dan ongeveer? in meters. ik dacht altijd dat je zover mogelijk weg moest staan en zover mogelijk inzoomen om groothoek te voorkomen en mooie dof te creeren. ik geloof dat het minimale diafragma van mijn 35-80 lens iets van F4 is, ik had liever een nog groter diafragma gehad.
DOF blijft altijd leuke discussies opleveren.quote:Op maandag 30 oktober 2006 12:44 schreef Het-Gele-Teken het volgende:
[..]
Als je heel ver van een onderwerp gaat staan en inzoomt, dan is je scherptediepte zo goed als weg en is zowat alles in beeld scherp (onderwerp en achtergrond). Een veel mooiere DOF krijg je als je heel dicht op je onderwerp kruipt.
Jazeker. Ik gebruik naar gelang de zin die ik heb een Pentax FA 1.7/50 (autofocus, automatische belichting), een Pentax 1.7/50 (manual focus/automatische belichting) of een Porst 1.2/55 (manual focus geen automatische belichting) op mijn Pentax istDs. De K100D en de K10D accepteren dezelfde lenzen. Dus als ie in Houten op die van mij past, dan past ie ook op de K100D en de K10D.quote:Op maandag 30 oktober 2006 14:51 schreef Puckzzz het volgende:
[..]
ja maar ik weet dus nog steeds niet of dat gaat passen want dat zegt me allemaal niet zoveel. maar als ie op mijn analoge past, zal die ook op de K100D passen en op de K10D?
dat klinkt dan wel als een interessantequote:Op maandag 30 oktober 2006 16:09 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Jazeker. Ik gebruik naar gelang de zin die ik heb een Pentax FA 1.7/50 (autofocus, automatische belichting), een Pentax 1.7/50 (manual focus/automatische belichting) of een Porst 1.2/55 (manual focus geen automatische belichting) op mijn Pentax istDs. De K100D en de K10D accepteren dezelfde lenzen. Dus als ie in Houten op die van mij past, dan past ie ook op de K100D en de K10D.
houdt er rekening mee dat je de brandspuntafstanden van de lanzen met een factor 1,5 of 1,6 moet vermenigvuldigen als je naar digitaal gaat... Dacht dat de Nikon D50 1,5 was btw..quote:Op woensdag 15 november 2006 12:59 schreef super-muffin het volgende:
Ik ga binnenkort een Nikon D50 kopen. Nou ben ik er nog niet uit of ik de kit ga kopen met een lens er bij of alleen de body.
Ik heb al een 28-80 van mijn Nikon F55, maar ik weet niet of ik die wil gebruiken (zilver staat niet bij zwart)
Welke allround lens zouden jullie aanraden.
Oh ja, ik koop er natuurlijk ook een 50mm f/1.8 bij
Hangt erg van het type fotografie af, voor landschap of modellen is 28-80 prima, voor architectuur zal je de groothoek missen en in de direntuin wil je meer zoom.quote:Op woensdag 15 november 2006 12:59 schreef super-muffin het volgende:
Ik ga binnenkort een Nikon D50 kopen. Nou ben ik er nog niet uit of ik de kit ga kopen met een lens er bij of alleen de body.
Ik heb al een 28-80 van mijn Nikon F55, maar ik weet niet of ik die wil gebruiken (zilver staat niet bij zwart)
Welke allround lens zouden jullie aanraden.
Oh ja, ik koop er natuurlijk ook een 50mm f/1.8 bij
hopelijk binnenkort 2e hands te krijgen in het koop- en ruilhoekjequote:Op woensdag 15 november 2006 15:34 schreef super-muffin het volgende:
Ik denk dat ik dat wel doe Vliegvrager. Misschien koop ik die kitlens van de D70(s) er later nog wel los bij. Naja, dat zie ik daarna wel
De kwaliteitsmarges van Sigma (en vele andere third party-lenzen zijn nu eenmaal wat ruimer....quote:Op vrijdag 17 november 2006 16:45 schreef PiperMaru het volgende:
Even jullie advies gevraagd:
Ik heb een half jaartje geleden via Marktplaats een tweedehands Sigma 28-70 F2.8 EX gekocht. Ik heb er helaas nog geen scherpe foto uit gekregenEerst dacht ik dat 't aan mij lag, maar gisteren heb ik em getest met een focus test chart en het is hopeloos. Front focus van een paar centimeter en hij wordt pas een beetje scherp vanaf F5.6. Dat is voor mij onacceptabel omdat ik bijna alleen op F2.8 schiet (concerten).
De garantie (1 jaar) is een paar maanden verlopen en ik heb her en der gelezen dat Sigma niet zo coulant is met garantie. Maar is er een mogelijkheid om de lens ergens te laten calibreren/repareren bij een bedrijf? Zo ja, welk bedrijs zou dat kunnen doen? En zou dat nog de moeite zijn of kan ik beter een andere lens aanschaffen?
Hey bedankt!quote:Op zondag 26 november 2006 21:29 schreef Roel_Jewel het volgende:
Die 50 mm f/1,8 is retescherp voor een belachelijk lage prijs. Natuurlijk, het is geen L-6objectief qua bouw (met bijbehorende prijs), maar gewoon een prettig lensje. Ook handig als je ergens niet al te veel wil opvallen met je camera ofzo. En je kunt 'm prima voor portretten gebruiken.
Zie ook bijvoorbeeld http://photozone.de/8Reviews/lenses/canon_50_18/index.htm en de reacties in http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtopic.php?t=29442 .
hmmm, die Canon is minder lichtsterk dan de Sigma. Hangt er een beetje vanaf wat je ermee wilt gaan doen, maar persoonlijk zou ik niet snel een lens kopen die pas bij F4 begintquote:Op donderdag 7 december 2006 21:36 schreef Xilantof het volgende:
Wat je noemt is geen uitbreiding maar een upgrade... zo te zien wil je je kitlens vervangen dooor een beter exemplaar.
De Tamron is alom geroemd. Ze kunnen echter exemplarisch best brak zijn (maar goed, dat is altijd zo). Verder mis je met 28mm behoorlijk wat groothoek op een 350D. Daar moet je even rekening mee houden.
Verder zegt mijn instict dat de Canon de beste optie is. Echt uitleggen kan ik het niet... Maar heb bij je genoemde sigma zo'n idee dat ie bij elkaar is geimproviseerd... "net niet over de hele lengte lichtsterk" een Dc lens etc.
Die Canon is dan wel weer een IS USM lensje, dus het scheelt volgens de Canon-site wel 3 volledige stops.quote:Op vrijdag 8 december 2006 10:06 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]
hmmm, die Canon is minder lichtsterk dan de Sigma. Hangt er een beetje vanaf wat je ermee wilt gaan doen, maar persoonlijk zou ik niet snel een lens kopen die pas bij F4 begint
Ligt er natuurlijk ook een beetje aan wat je wilt fotograferen. Voor bewegende objecten (bijvoorbeeld bij sport) lijkt een lichtsterker objectief me handiger dan eentje met IS?quote:Op vrijdag 8 december 2006 10:09 schreef HMaster-II het volgende:
[..]
Die Canon is dan wel weer een IS USM lensje, dus het scheelt volgens de Canon-site wel 3 volledige stops.![]()
:edit: Canonsite
Ik fotografeer veel uit de hand bij gebrek aan statief. Verder zoek ik een lens handige voor ...quote:Op vrijdag 8 december 2006 10:28 schreef Elefes het volgende:
[..]
Ligt er natuurlijk ook een beetje aan wat je wilt fotograferen. Voor bewegende objecten (bijvoorbeeld bij sport) lijkt een lichtsterker objectief me handiger dan eentje met IS?
Quote gestolen van fotokonijnenberg.nlquote:ideal for travel, landscape, group portrait, adventure photography
"Hunten" is in dit geval geen focus punt vinden. Objectieven die minder lichtsterk zijn hebben hier vaker last van als je in een donkere omgeving foto's maakt. Je lens zal dan heel z'n focus gebied aflopen en terug naar het begin, zo blijft ie doorgaan omdat hij niets kan vinden.quote:Op vrijdag 8 december 2006 15:59 schreef Newb het volgende:
Ik ben in dit topic al verschillende keren het begrip "hunten" tegen gekomen. Kan iemand mij uitleggen wat dit inhoudt?
Verder, ik ben opzoek naar een nieuwe prime. Ik wil hierbij tot 18 mm tot ongeveer 125mm gaan. Kan iemand mij een lens aanraden op basis van persoonlijke ervaring? Ik zie verschillende lenzen over de toonbank gaan voor zo'n 200 euro. Maar als ik even verder kijk zijn er 28-135 is usm lenzen. Deze gaan 2e hands voor 'n kleine 350 euro weg. Wat vinden jullie, even verder sparen, of toch niet?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |