abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 7 augustus 2006 @ 08:07:40 #1
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_40563499
Hier alweer deel 28 in een (blijkbaar) succesvolle serie. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken:

Wie heeft er mooie treinpics?
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 2.
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 3
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 4
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 5
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 6
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 7.
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 8
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 8+1
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 8+2
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 11
Het treinpics, -nieuws en praattopic deeltje dozijn
Het treinpics, -nieuws en praattopic deeltje 13
Het treinpics, -nieuws en praattopic deeltje 14
Het treinpics, -nieuws en praattopic deeltje 15
Het treinpics, -nieuws en praattopic deeltje 16
Het treinpics, -nieuws en praattopic deeltje 17
Het treinpics, -nieuws en praattopic deeltje 18
Het treinpics, -nieuws en praattopic deeltje 19
Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 20
Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 21
Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 22
Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 23
Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 24
Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 25
Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 26
Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 27
Het treinpics, - nieuws en praattopic, deel 28

Om maar meteen met de deur in huis te vallen, een introductie van het meest gebruikte reizigersmat in Nederland. Goederenzut is hier niet veel intresse in, dus daar wordt niet op in gegaan. Mensen die er toch interesse in hebben kunnen op de site van Rolandrail terecht.
Wat 'verdwenen' mat. soorten van enige tijd geleden als plan W, plan U of 1300-locs wordt ook niet op in gegaan, maar als iemand er wat meer van wil weten: de 'experts' lopen dit topic vaak genoeg tegen het lijf, dus vraag maar raak.

Dat 'de NS' niet meer overal rijdt, zal inmiddels wel bekend zijn. 'De NS' is inmiddels oa NS Reizigers en NS Internationaal. De andere reizigersvervoerders zijn Arriva, Connexxion, Syntus en vanaf 10 december Veolia, en voor het grensoverschrijdend verkeer nog de NMBS (Maastricht-Luik en Roosendaa-Antwerpen), DB Regionalbahn (Leer-Nieuweschans (in opdracht van Arriva), Enschede-Munster en Heerlen-Aken), Prignitzer Eisenbahn Gesellschaft (Enschede-Dortmund) en de alweer gestopte proef van Syntus met enkele ritten Arnhem-Emmerich in het weekend.

NoordNed reed in het noorden de stoptreinen Leeuwarden-Stavoren, Leeuwarden-Harlingen, Groningen-Roodeschool, Groningen-Delfzijl, Groningen-Nieuweschans/Leer. Verder verzorgde NoordNed het vervoer op Groningen-Leeuwarden in opdracht van NS. Met de dienstregeling 2006 is de concessie Groningen/Friesland overgegaan naar Arriva. Er zullen oa. nieuwe treinen komen: Stadler GTW’s. De enige treinen van NSR die nog in het noorden komen zijn de treinen Randstad-Amersfoort-Zwolle-Groningen/Leeuwarden en een extra stoptrein Zwolle-Groningen.

Syntus is actief in Twente in de Achterhoek op Arnhem-Wintersijk, Zutphen-Winterswijk, Zutphen-Oldenzaal en Arnhem-Tiel.

Verder rijdt Syntus nog in naam van Connexxion op Almelo-Marienberg in de spitsuren ter versterking.

De NMBS rijdt op Maastricht-Luik en Roosendaal-Antwerpen.
DB Regionalbahn is te vinden op Heerlen-Aachen, Venlo-Hamm, Enschede-Munster en Nieuweschans-Leer.
PEG deelt met DB Regio het stuk Enschede-Gronau, maar gaat vanuit daar naar Dortmund.
De andere twee grensovergangen wat het spoor betreft (Zevenaar-Emmerich en Oldenzaal-Bad Bentheim), wordt alleen overschreden door de ICE en een inmiddels gestopt Syntus-probeertraject, respectievelijk de internationale IC Berlijn-Schiphol Verder rijden er via Roosendaal naast de stoptrein van de NMBS nog de internationale trein Amsterdam-Brussel en de Thalys naar Parijs.


Leuk en aardig allemaal natuurlijk, maar waarmee wordt dat allemaal gereden?

Arriva
Laten we in het noorden beginnen met Arriva (Voorheen NoordNed, dochter van Arriva/NS)Dit bedrijf huurt haar mat vooral van het Ierse bedrijf NS Financial services. Er wordt gereden met DM90(Buffel) op Groningen-Leeuwarden en met Wadlopers (overige lijnen, alsmede Groningen-Leeuwarden).

Links de Wadloper (DH2), dit is het enige groene stel van Arriva. Naast de (gele) tweedelige wadlopers, zijn er ook nog de één delige (DH1), waarvan sommige voorzien van extra ruimte voor fietsvervoer (de Wadfietser). Hiervoor werd in de zomer een deel van de stoelen verwijderd. Dit gebeurt echter sinds enkele jaren al niet meer. Voor de DM90-foto's: zie NS.

De Stadler GTW die voor Arriva zal gaan rijden. (Zie deel 27 voor een dienstregeling van de proefritten die binnenkort beginnen!)

Syntus
Syntus rijdt ook met DM90's gehuurd van NS, en met eigen spul: de lighttrain Lint's.



Twee Syntus Buffels, met daaronder een Lint van buiten en van binnen.

Connexxion
Bij velen bekend om het busvervoer, minder bekend als spoorbedrijf. Ze hebben ook maar één lijntje: Almelo-Marienberg. Rustig enkelspoors lijntje door de Twentse venen. Verder stelt het geen drol voor, vooral vanwege de dramatisch slechte aansluitingen in Marienberg.
Connexxion heeft twee DH1-wadlopers omgedoopt tot Veenexpress en voert daarnee de diensten uit. In de spits worden beide veenexpressen bijgestaan door een Lint van Syntus. In januari 2007 worden er op Almelo-Mariënberg nieuwe linten ingezet. Vanaf 10 december 2006 gaat Connexxion ook een treindienst onderhouden op de valleilijn, welke ligt tussen Ede/Wageningen en Amersfoort. Vanaf september 2007 wordt op deze lijn nieuw materieel ingezet.

Interieur en exterieur.

Veolia
Veolia is in Nederland wat betreft het gebruik van het spoor een nieuwkomer. Vanaf 10 december zal dit Franse bedrijf de treindienst gaan onderhouden tussen Nijmegen en Roermond en tussen Maastricht en Kerkrade. Hiervoor zal in eerste instantie materieel gehuurd moeten worden, wat er op neerkomt dat er op beide trajecten met het huidige materieel gereden zal gaan worden, namelijk de DM'90 en Mat'64. Veolia is op dit moment in Nederland actief met haar dochterondernemingen BBA (busvervoer in oa. Noord-Brabant en op de Veluwe, alsmede enkele vaarverbindingen), Limex en SBM in Maastricht.

RandstadRail
Het metronet van Rotterdam, het tramnet van Den Haag en de Zoetermeerstadslijn worden op elkaar aangesloten met light-rail voertuigen. Hiervoor worden de treintrajecten Hofpleinlijn en de Zoetermeerstadslijn van trein naar light-rail omgebouwd en worden enkele tramlijnen in Den Haag opgewaardeerd tot light-rail traject. RandstadRail is een samenwerkingsverband van het Haagse OV-bedrijf HTM en het Rotterdamse RET.
Sinds 3 juni rijden er op de Hofpleinlijn en de Zoetermeerstadslijn geen treinen meer. Op 4 september met de ombouw naar RandstadRail gereed zijn. De Zoetermeerstadslijn is dan uitgebreid met een tak naar de nieuwbouwwijk Oosterheem.
De eerste jaren zal de metro van Den Haag Centraal naar Rotterdam nog zijn eindpunt hebben op station Hofplein. Momenteel wordt gewerkt aan een boortunnel tussen (ongeveer) station Kleiweg en het Rotterdamse Centraal Station, waar RandstadRail aan zal sluiten op het Rotterdamse metronet. De treinen van RandstadRail rijden dan van Den Haag Centraal door naar metrostation Slinge in Rotterdam Zuid.
Voor meer info: kijk op http://www.randstadrail.nl
Op RandstadRail gaat het volgende materieel rijden:



NS Reizigers
diesel
Bij NSR is de verscheidenheid weer wat groter.
Ook NSR exploiteert nog drie diesellijnen (Enschede-Zwolle, Zwolle-Kampen en Nijmegen-Roermond), en maakt daarvoor uitsluitend gebruikt van de tweedelige DM’90/Buffels. Wat moderner dan de wadlopers van NoordNed en Connexxion, en wat stiller dan de nieuwere Lints van Syntus.

Wat betreft aanbestedingen heeft NS-Regio de aanbesteding gewonnen voor het traject Apeldoorn-Zutphen, waar met DM'90 op gereden wordt.


Een Buffel van binnen en van buiten. Op de buitenfoto staat twee stellen gekoppeld.

electrisch
En omdat een groot deel van Nederland nu eenmaal geëlektrificeerd is, wordt ook veelvuldig gebruik gemaakt van elektrische treinstellen en locs omdat die over het algemeen wat goedkoper in het gebruik zijn.

De getrokken treinen worden aangedreven door een loc uit de 1700 of 1800 serie. Deze zijn vrijwel identiek, alleen is de 1700 ietsje nieuwer, en heeft wat meer mogelijkheden wat betreft multitractie (samenwerken met een andere 1700) en Dubbeldeksmaterieel (alleen DD-AR, DDM-1 wordt met 1800'en gereden).
Getrokken treinen zijn vooral te vinden op de langere intercity trajecten als Venlo-Den Haag (met ICK), Maastricht/Heerlen-Haarlem, en wat kortere (spits)routes daarbinnen als bijvoorbeeld Eindhoven-Utrecht.
De inzet in de treinserie 800/900 Haarlem-Amsterdam-Utrecht-Eindhoven-Heerlen/Maastricht zal vanaf december 2006 ten einde komen als hier IRM op ingezet gaat worden. Hiermee zal van/naar Alkmaar worden gereden. Ook wordt er niet meer alternerend naar Maastricht of Heerlen gereden, maar zal voortaal gesplitst worden in Sittard waardoor de IC’s elke halfuur naar deze plaatsen gaat rijden.

Achter de locs uiteraard de nodige voorzieningen voor het vervoer van reizigers, iets dat wat gemakkelijker gaat door het aanbrengen van deuren, waarin ter meerdere glorie van de reiziger nog banken staan ook.
Momenteel zijn er (ruwweg) drie series rijtuigen: ICR, ICRm en ICK. Afkortingen komen wel meer terug in dit topic dus een kleine uitleg: ICR = InterCityRijtuig (niet meer in dienst), ICRm = gemoderniseerde ICR (met oa airco en nieuwe bankjes) en de ICK zijn eigenlijk 2e hands Duitse rijtuigen voor de korte termijn (vandaar de 'K') die zijn gekocht (voor een miljoen per stuk) om wat extra zitplaatsen te verzorgen, wat destijds hard nodig was. Na een halfjaar rust, zijn recentelijk weer meer rituigen ICK in dienst gekomen, om via schuifacties met IRM een DD-AR de wegvallende stellen plan V op te kunnen vangen, die wegens verstreken onderhoudstermijnen aan de kant gingen. Ook een hoge defectenstand in IRM (gesmolten stuifsneeuw in electr. circuit) en ICM (nieuwe compressoren zijn storingsgevoelig) Met de ingang van dienstregeling 2007 zijn er zoveel extra treinen dat alle ICK weer in dienst zal komen. Niet in de laatste plaats omdat er 60 rijtuigen ICRm aan HSA worden verhuurd voor inzet op de HSL-Zuid.
ICR en ICRm werd door elkaar gebruikt tijdens de rivisie - die nu vrijwel afgerond is- op de trajecten Maastricht/Heerlen-Haarlem, waar ICK eigenlijk alleen maar tussen Eindhoven/Venlo-Den Haag rijdt.
Hoe eea er van binnen en van buiten uitziet, zie de foto'jes.

Een 1700 loc met een sliert ICR en ICRm-rijtuigen en een ICRm tweede klas interieur.


Een ICR 1e klas interieur voor en na de verbouwing tot ICRm.


Het ICK van buiten, en een coupé en het gangpad van binnen.

Nu is zo'n loc aan één kant wat lastig als men op het eindpunt om moet draaien. Daarom worden sommige ICR-bakken (weer zo'n treinterm, is gewoon 'treindeel' of 'rijtuig') voorzien van een zgn. stuurstand type: BDs); een cabine vanwaaruit de loc bediend kan lopen die de trein dan niet trekt maar duwt. Zo kan op het eindpunt bijvoorbeeld in geval van vertraging sneller gekeerd worden. Deze stuurstanden worden vooralsnog alleen ingezet op Haarlem-Limburg.


Andere getrokken/geduwde treinen van NSR zijn de 'oude dubbeldekkers': DDM-1 en DD-AR. DDM-1 zijn lange DD-stammen met een 1800-loc, van binnen harde rode banken. De stuurstanden zijn voorzien van de afbeelding van een bedreigde diersoort. DDM-1 bakken zijn ook af en toe te vinden tussen Maastricht/Heerlen en Haarlem, waar 12 bakken ICR blijkbaar te weinig zitplaatsen leveren. Dan lopen er één of twee DDM-1's in mee. Bij instroom van de stuurstand (BDs) in deze treinseries, zullen de dubbeldeks bakken gewoon in dienst blijven.
De huidige verwachting is dat alle DDM-rijtuigen worden gemoderniseerd zodat ze IC-waardig worden qua comfort.

DD-AR is wat korter (stammen van 4) en heeft groene en blauwe bankjes (2e respectievelijk 1e klas). Om loc's vrij te maken voor andere werkzaamheden is bij sommige DD-ARstammen (een stam is een min of meer vaste combinatie van loc+rijtijgen) de (1700)loc vervangen door een half-dubbeldeks motorwagen waarbij je boven kan zitten en de benedenverdieping vol staat met de motoren.

Een maal geduwd mat, en een (smerige) motorwagen.

De Panda

2e en 1e klas interieur: de zelfde banken als in SGM3.


...en van binnen. De groene bankjes is de 2e klas, de blauwe 1e klas.

Buiten het getrokken mat, wordt er ook gebruikt gemaakt van treinstellen. Achtereenvolgens ICM, DD-IRM, plan V, plan T, SGM en tot december 2005 SM'90. Dit laatste type is buitendienst gesteld vanwege de grote storingsgevoeligheid en de hoge kosten die er aan die type, mede door de kleine serie, verbonden waren.

De treinstellen voor de lange afstand, is natuurlijk het ICM (ook: Koploper). Vooral te vinden in het noorden en oosten van het land. Door de doorloopkop (die om dubieuze redenen overigens buiten dienst gesteld is sedert enige maanden, en bij revisie dicht gelast zal worden) en snelle koppeling is het mogelijk om onderweg te combineren met een ander treindeel, als versterking of vanuit een andere plaats. Voor het ontkoppelen geldt hetzelfde.
De treinen combineren en splitsen op de volgende routes:
Amsterdam/Schiphol-Amerfoort (koppelen)-Enschede
Den Haag/Rotterdam-Utrecht(kop.)-Zwolle(ontkopp.)-Groningen/Leeuwarden.
Elk halfuur wisselen de bestemmingen zodat bijvoorbeeld vanuit Enschede eens per uur naar Amsterdam/Schiphol kan worden gereist, en een halfuur later naar Den Haag/Rotterdam. De treinseries (qua dienstregeling dus) zijn zo ontworpen dat altijd in Amersfoort een cross-platform overstap is op de andere trein.
Verder wordt het ICM ingezet als (luxe!) stoptrein op Zwolle-Groningen en Deventer-Almelo, als IC op Eindhoven-Utrecht. Met ingang van de dienstregeling 2007 komt er een eind aan de inzet van ICM op de stoptrein Zwolle-Groningen. Mat'64 zal deze dienst overnemen.
Foto's:

Een close-upje van de doorloopkop, en een frontshot met (uiteraard) gesloten kopdeuren.

De Koploper rijdt in twee varianten rond: drie en vier bakken. Het verschil is (behalve ruim 26 meter lengte) een extra setje motoren. De langste reizigerstreinen van het land bestaan uit 5 ICM3'tjes (403 meter!) en bieden aldus aan 935 personen een zitplaats. Verder rijden er nog een paar speciale koplopers rond. De eerste is ontworpen door de Italiaanse kunstenaar Mendini en maakt reclame voor het eveneens door Mendini ontworpen Groninger museum. De 4444 is een vier baks ICM, maar heeft, itt een gewone ICM4, 2 bakken (de helft dus) aan 1e klas plaatsen, waar dat normaal slecht 1 bak (een kwart) is.

Mendini-interieur, balkon en 1e klas.

Mendini van buiten (witte deuren), en de 4444 in de sigarettenrook.

Tijdens de boekenweek was er nog een kinderboeken stel, en door de sponsering van het NOC NSF door de NS, rijden er ook drie Olympische ICM’s en twee IRM’s rond.(4201,4240,4241,9525,9520) Vanwege de Olympische spelen in Turijn was er een Olympische Thalys. Deze heeft de wintersporters teruggebracht naar Nederland. Na deze rit is de Thalys echter meteen weer van haar bestickering ontdaan.

Het nieuwste spul van NSR is de DD-IRM; dubbeldeks interregio mat. Wordt gebruikt op allerhande IC en sneltreintrajecten, en soms als stoptrein. Nadat er oorspronkelijk alleen drietjes en viertjes waren (u raad het al, 3 respectievelijk 4 bakken lengte), werden deze in het kader van de zitplaatskansverhoging omgebouwd tot viertjes (de drietjes) en zesjes (de viertjes). Ook zijn er helemaal nieuwe viertjes en zesjes besteld. Waar de 'standaard' treinen met 12 bakken (de max lengte bij getrokken mat.) ICR nog niet genoeg zijn, wordt 2*IRM6 ingezet, met een capaciteit van bijna 1150 personen. De NS heeft echter momenteel zodanig veel IRM in dienst dat de treinen in vele series rijden, waar ze oorspronkelijk niet bedoeld waren om op ingezet te worden, bijvoorbeel op Venlo-Haarlem. Op Heerlen/Maastricht-Haarlem rijden al twee setjes van twee zesjes gekoppeld om alle reizigers van de perrons in de trein te kunnen krijgen. Met de dienstregeling 2007 moet deze versnippering voorbij zijn.
En natuurlijk weer de foto's...

1e en 2e klas interieur, beide van de nieuwe stellen, danwel de nieuwe tussendelen van de verlengde stellen. Nu staan op één verdieping de stoelen ook achter elkaar (coach) omdat 'men' dit fijner zou vinden bij drukte.

verlengd IRM (VIRM6) van de buitenkant.

Een wat minder bekend treinstel was de SM'90, ofwel Railhopper. Qua technologie voorloper van de al besproken IRM en qua inrichting en uiterlijk voorloper van de DM’90. Is een experimenteel treinstel bedoeld om de (hierna volgende) stellen mat'64 te vervangen als stoptrein, alleen door de vele problemen (drie verschillende computersystemen, en er zit meer elektronica in een SM'90 dan in een TGV) zijn er nooit meer dan negen gekocht. Het gebeurde regelmatig dat alle negen treinstellen in Zwolle aan de kant stonden. Door alle technische problemen mocht er een tijd lang alleen maar met twee stellen worden gereden zodat het evt. defecte stel gesleept kon worden door het tweede stel. Door de zeer brede body van de trein, waren in den beginne enkele stellen in de tweede klas voorzien van 2+3 opstelling en mocht niet overal gereden worden vanwege de grotere breedte van de trein. De opstelling in de trein werd echter na een tijdje veranderd in een normale 2+2 opstelling. Als de treinen werkten, was het echter één van de fijnste treinen van het land.
Per december 2005 staan deze high-tech stellen echter terzijde in Onnen en zijn ze vervangen door mat'64.
Wederom fotootjes.

1e klas interieur (zo ruim dat je niet met je poten op de bank tegenover je kunt zitten), en de rolstoellift.

En van de buitenkant ziet het ding er zo uit.

Het mat dat door de Railhopper/SM’90 vervangen had moeten worden, is het mat'64, onder te verdelen in de tweedelige plan V en de vierdelige plan T. Recentelijk wordt aardig wat mat'64 aan de kant gezet dan wel gesloopt, omdat men anders geen diensten genoeg heeft voor de de nieuwe IRM-instroom, en omdat het spul na ruim 40 jaar technisch op is. Plan V rijdt rond in vele kleuren (qua interieur) en deelseries, dit komt door de grootte van de series (er zijn er bijna 250 gebouwd) en de dus niet gelijktijdige revisie. De oudste zijn 10 jaar ouder dan de nieuwste.
Plan T is wel één serie, en die zien er alle 30 ruwweg hetzelfde uit van buiten en binnen.
De belangrijkste overeenkomst is dat beiden gehaat worden voor hun krottigheid en harde bankjes. Bij drukte zit je met je knieën in je nek en in de nek van de persoon tegenover je. Plan V's zijn overigens wat nieuwer dan de T's, en zijn de laatste stellen die in Nederland (Werkspoor) gebouwd zijn, al zijn de nieuwere series al in het buitenland in elkaar gezet. Vanaf 2008 zal mat'64 geleidelijk aan vervangen worden door een nieuw type sprinter.

Een T en een V.

Ook een V'tje, maar in een ander kleurtje komt het toch sympatieker over.

Tenslotte rijdt in de randstad nog wat SGM (stadsgewestelijk materieel) rond. Te zien in drie smaken: de tweebaks Citypendel en de driebaks Sprinter. Van de laatste zijn inmiddels ook weer gereviseerde exemplaren te zien: de SGMm (Vlaflip).
De Citypendels waren eigenlijk alleen te vinden op de Zoetermeer Stadlijn: een inefficiënte spoorlus in de vorm van een krakeling met meer dan 10 haltes in Zoetermeer, bekend als aggressielijn. Ook waren de citypendels te vinden op de Hofpleinlijn. Nu aan deze inzet een einde is gekomen, worden de 2 delige stellen als versterking van sommige treinen in de randstad ingezet.
De Sprinters (drietjes) zijn in de zgn 'ruime randstad' te zien, op Utrecht-Rotterdam, Utrecht-Rhenen, Rotterdam-Hoek van Holland, en in de hoek Haarlem-Uitgeest-Amsterdam en nog zo wat trajecten in die hoek.
Door de vele deuren en het snelle optrekken (helaas max 125 km/uur), zijn ze uitermate geschikt voor drukke trajecten met veel stops. De ombouw van de Sprinters is bijna voltooid en met de nieuwe sprinters heeft NS Commercie het product 'Sprinter' ingevoerd, ipv gewone stoptrein. De indeling van binnen is wat opener, alleen het verschil tussen 1e en 2e klas is compleet verwenen.

SGM2 (citypendel) en SGM3 (sprinter)

SGMm van binnen en buiten.

NS Internationaal
NSI houdt zich (naast verlies lijden) vooral bezig met vier grensoverschrijdende verbindingen:
Amsterdam-Brussel (elk uur)
Amsterdam-Keulen (5x per dag)
Schiphol-Berlijn (4x per dag)
Amsterdam-Parijs (wisselend)

De verbinding naar België loopt goed en is altijd goed gevuld, net als de treinen naar Berlijn, al wil men graag laten geloven dat ze hier verlies op lijden. M.i.v. december 2003 is dus 1 van de 5 ritten geschrapt. M.i.v. december 2006 zal deze serie 140 gekoppeld worden aan het binnenlandse IC-net, net alle problemen van dien, als niet-koppelbaarheid met ICM (hoewel dat minder een probleem is doordat vanaf december 2006 Amersfoort-Amsterdam totaal los komt te liggen van de rest van de Noord-Oost IC’s) en het feit dat binnenlands treinen veel voller zitten dan deze Duitse 6 bakken (+3 Nederlandse versterkingsrijtuigen). Bovendien kunnen reizigers niet meer rechtstreeks van/naar Enschede.
De verbinding met Keulen wordt verzorgd door ICE's, wat vooralsnog geen doorslaand succes is, niet in de laatste plaats vanwege de prijs al is NSI tegenwoordig qua prijs met Ryanair/Easyjet aan het concurreren.


ICE, buitenkant en 1e klas int (met dvd/cd)


meerspannings BNL-loc (NMBS), en 2e klas interieur (idd ICRm van NS).
De loc kan in Nederland en België rijden (1500 en 3000V) en is eigendom van de NMBS. De rijtuigen zijn van NS en voorzien van een rode (NMBS kleur) raamband icm met het gele van NS. Regelmatig rijden er ook blauw-gele tussen, dat komt door de ombouwactie naar ICRm die ook voor het BNL-spul geldt.


Bij gebrek aan meerspanningslocs wordt de IC vanuit Berlijn in Bad Bentheim overgenomen door een Nederlandse loc.


Thalys.

Overig internationaal
Hier alleen maar wat foto's.
Op Enschede-Munster/Dortmund rijden Bauheihe 643 en 624. De eerste komt ook in Heerlen vanuit Aachen, de laatste in Nieuweschans vanuit Leer. In Enschede zijn deze oudjes met het verlenen van de concessie aan de PEG verdwenen.


Op Roosendaal-Antwerpen:



Maastricht-Luik:
De AM86 doet dienst op Maastricht-Luik

(foto: treinfoto.be)


Venlo-Hamm:


Overig binnenland
Er zijn ook nog twee light-rail experimenten aan de gang: Gouda-Alphen a/d Rijn en Houten-Houten Castellum.
De tweede komt vooral doordat er geen tijd was om de huidige stoptreinen ook nog op Castellum te laten stoppen. Nu rijdt er een tram van de HTM (oorspronkelijk afkomstig uit Hannover), evenals op de Rijn-Gouwelijn, waar NS samenwerkt met de HTM. De laatste is zo'n succes dat inmiddels de helft van de reizigers aldaar een andere vorm van vervoer heeft gevonden.


Het trammetje op Houten-Houten Castellum (foto: Nico Spilt)


A32 tram op de Rijn-Gouwe-lijn.


Als er zaken zijn die verder nog onduidelijk zijn, vraag maar raak in dit topic!!
deze OP is hier te vinden
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  maandag 7 augustus 2006 @ 08:10:47 #2
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_40563522
Zo, kom maar op met die tvp-foto, Alexxxxx!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_40566090
sorry, geen foto's hier
pi_40566255
tvp foto's





[ Bericht 15% gewijzigd door Zug-Chef op 08-08-2006 11:33:32 ]
pi_40567133
Hehe
Dat herken ik!
pi_40568576


Sta jij ook vroeg op deze week voor de GTW ?
  maandag 7 augustus 2006 @ 13:09:37 #7
139407 jorienvdherik
Feyenoord KNVB Beker 07-08
pi_40569991
Lang leven de OV, ik ga over 2 weken weer veel reizen
pi_40572191
quote:
Op maandag 7 augustus 2006 12:23 schreef Zug-Chef het volgende:


Sta jij ook vroeg op deze week voor de GTW ?
Nee, ik ga wel naar Nieuweschans morgen
pi_40572604
quote:
Op maandag 7 augustus 2006 13:09 schreef jorienvdherik het volgende:
ik ga over 2 weken weer veel reizen
ik ook, meer dan jij
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_40575610


Even nog een oude foto.
Morgen ga ik nieuwe maken
pi_40575638
Heb een kaartje gevonden hoe het toekomstigen hoge snelheids trein netwerk er uit moet zien, de helft ligt er al of zijn ze mee bezig Heb wel info gevonden dat ze in 2007 een spoor ligt van Moskou naar St. petersburg ben benieuwd hoe of er zoveel spoor komt te liggen in de armelanden maar dat zal wel nog een tijdje duren voor dat je naar Turkij kan met de trein

www.hslzuid.nl/hsl/Images/eu.breed.wit_1024x765_tcm51-11231.jpg
............................
  maandag 7 augustus 2006 @ 16:21:02 #12
72371 foksuk1981
Fokke vs Sukke
pi_40576051
quote:
Op maandag 7 augustus 2006 16:07 schreef sander89 het volgende:
Heb een kaartje gevonden hoe het toekomstigen hoge snelheids trein netwerk er uit moet zien, de helft ligt er al of zijn ze mee bezig Heb wel info gevonden dat ze in 2007 een spoor ligt van Moskou naar St. petersburg ben benieuwd hoe of er zoveel spoor komt te liggen in de armelanden maar dat zal wel nog een tijdje duren voor dat je naar Turkij kan met de trein

www.hslzuid.nl/hsl/Images/eu.breed.wit_1024x765_tcm51-11231.jpg
Maar dan heb je wel een hele mooie trip in mijn oogjes
I know a lot about cars. I can look at a car's headlights and tell you exactly which way it's coming.
Dwaal.net chatbox
pi_40576118
quote:
Op maandag 7 augustus 2006 16:07 schreef sander89 het volgende:
Heb een kaartje gevonden hoe het toekomstigen hoge snelheids trein netwerk er uit moet zien, de helft ligt er al of zijn ze mee bezig Heb wel info gevonden dat ze in 2007 een spoor ligt van Moskou naar St. petersburg ben benieuwd hoe of er zoveel spoor komt te liggen in de armelanden maar dat zal wel nog een tijdje duren voor dat je naar Turkij kan met de trein
Jezus hoeveel stupiditeit kun je in 1 post prakken?

"de armelanden"

Van Moskou naar Sint Petersburg ligt al minimaal 100 jaar spoor, kwewestie van ombouwen naar 25 kV, is gewoon 1 rechte lijn, boeit geen zak.

En naar Turkije kan je ook al minstens 100 jaar. Toen hadden we de Oriënt Expres.

Oh, met de hogesnelheidslijn Nee naar Turkije blijf je natuurlijk gewoon vliegen
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_40580519
quote:
Op maandag 7 augustus 2006 16:23 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Oh, met de hogesnelheidslijn Nee naar Turkije blijf je natuurlijk gewoon vliegen
hopelijk niet lang meer
pi_40580717
Dagje regen doet een mens goed!













[ Bericht 15% gewijzigd door Zug-Chef op 08-08-2006 11:34:25 ]
pi_40580815
quote:
Op maandag 7 augustus 2006 18:39 schreef Zug-Chef het volgende:
Dagje regen doet een mens goed!
En vooral (het vuil op) de trein!
pi_40581158
Wat zijn die buffels toch ook schrale dingen
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  maandag 7 augustus 2006 @ 20:06:24 #18
34813 Jerommeke.nl
Jorasho.nl zul je bedoelen.
pi_40583726
sommige van die treinen moeten idd hoog nodig eens de wasstraat zien
pi_40584977
Vandaag getrakteerd op leuke treintjes! Stoomtreintje van de VSM, een ICK op utrecht en de hondekop van stichting mat '54 op zijn thuisbasis Amersfoort
pi_40585018
quote:
Op maandag 7 augustus 2006 08:10 schreef Duvel het volgende:
Zo, kom maar op met die tvp-foto, Alexxxxx!


Durfde je niet op het containerterrein te komen?

Ik doe trouwens NIET mee met de fotowedstrijd van Arriva. Ze willen je copyright dan hebben
pi_40585048
quote:
Op maandag 7 augustus 2006 18:39 schreef Zug-Chef het volgende:
Dagje regen doet een mens goed!

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Erg mooie foto's Zug-chef!
En Alexxx ook natuurlijk
pi_40585324
quote:
Op maandag 7 augustus 2006 20:34 schreef Alexxxxx het volgende:

[..]
Durfde je niet op het containerterrein te komen?
Nouja stond bordje verboden toegang wetboek 461 van strafrecht en blabla, heb het maar niet geriskeerd, maar jij zou dat gewoon doen dus ?
pi_40585500
quote:
Op maandag 7 augustus 2006 20:34 schreef Alexxxxx het volgende:
Ik doe trouwens NIET mee met de fotowedstrijd van Arriva. Ze willen je copyright dan hebben
Ow, dan doe ik ook niet mee, ik wil mijn copyright liever zelf houden
pi_40585584
quote:
Op maandag 7 augustus 2006 20:46 schreef Wadloper het volgende:

[..]

Ow, dan doe ik ook niet mee, ik wil mijn copyright liever zelf houden
Maakt dat zoveel uit dan? Copyright kwijt raken van 1 foto?
pi_40585715
quote:
Op maandag 7 augustus 2006 20:42 schreef Zug-Chef het volgende:

[..]

Nouja stond bordje verboden toegang wetboek 461 van strafrecht en blabla, heb het maar niet geriskeerd, maar jij zou dat gewoon doen dus ?
Ik kom er als sinds 1997 Toen stonden die bordjes er nog niet. En ik heb nog nooit klachten gehad.

Sterker nog, ik ben er eens met een vriend geweest, die vriend werd weggestuurd, ik mocht blijven
pi_40585768
quote:
Op maandag 7 augustus 2006 20:47 schreef Zug-Chef het volgende:

[..]

Maakt dat zoveel uit dan? Copyright kwijt raken van 1 foto?
Straks maak ik een mooie foto, en gaan zij die gebruiken voor allemaal publicaties en zo, en serveren ze mij af met een vrijkaartje voor de eerste rit vriendelijk bedankt Ik wel best mooie foto's voor ze maken, maar dan moeten ze wel dokken
pi_40585824
quote:
Op maandag 7 augustus 2006 20:33 schreef Fluffy_Augurk het volgende:
Vandaag getrakteerd op leuke treintjes! Stoomtreintje van de VSM, een ICK op utrecht en de hondekop van stichting mat '54 op zijn thuisbasis Amersfoort
pics or stfu


(of te wel wij willen foto's zien )
pi_40585997
quote:
Op maandag 7 augustus 2006 20:34 schreef Alexxxxx het volgende:

Ze willen je copyright dan hebben
Ja idd. En los van het feit dat dat helemaal niet eens KAN, welke serieuze fotograaf laat zich aan zo veel voorwaarden binden voor een fucking *kunstwerk*?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_40586581
quote:
Op maandag 7 augustus 2006 20:57 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ja idd. En los van het feit dat dat helemaal niet eens KAN, welke serieuze fotograaf laat zich aan zo veel voorwaarden binden voor een fucking *kunstwerk*?
En dan is het ook nog een sde bedoeling dat je die foto op het station gaat maken he EN je moet op openbare plekken blijven...

Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar ik heb nog nooit een foto gemaakt van een stilstaande trein op het station vanaf een plek die openbaar toegankelijk is waar ik tevreden over was
pi_40586723
Op de site van Arriva vind ik overigens nergens die wedstrijd / spelregels daarvan
pi_40586773
quote:
Op maandag 7 augustus 2006 21:14 schreef Zug-Chef het volgende:
Op de site van Arriva vind ik overigens nergens die wedstrijd / spelregels daarvan
In de Leeuwarder Courant van afgelopen zaterdag staat alles wat je moet weten.
pi_40586790
Die heb ik hier niet, ze moeten het maar op hun site zetten
pi_40586988
De testritten zal ook overdag plaatsvinden.

Arriva heeft ook een fotowedstrijd uitgeschreven. Ze vragen u om de nieuwe trein op foto vast te leggen. Deze kun je op sturen en je maakt kans op een kunstwerkje dat speciaal gemaakt is voor de nieuwe trein.

Actievoorwaarden:

De trein moet in het landschap gefotografeerd zijn;
Het moet duidelijk zijn dat het gaat om de trein die in het arriva gebied rijdt;
De foto moet worden ingezonden voor 10 oktober 2006;
Verboden binnen een straal van 50m van het spoor te komen. Op de perrons dienst u de gangbare afstand te nemen;
Foto's mogen alleen genomen worden van openbaar toegankelijke plaatsen. Bij overtreding hiervan moeten wij u uitsluiten van deelname;
De foto wordt eigendom van Arriva en mag rechtenvrij voor eigen gebruik worden gebruikt.

Minimale afmeting: 1056 x 768 pixels.
Danwel 13 x 18 cm.

Foto kan worden gemaild naar: fotowedstrijd@arriva.nl of gestuurd naar Arriva fotowedstrijd, postbus 626, voorzien van de volgende gegevens; naam, adres, telefoonnummer, locatie waar de foto genomen is.

Bron Arriva Magezine 4, juli 2006
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_40587022
quote:
Op maandag 7 augustus 2006 20:53 schreef Zug-Chef het volgende:

[..]

pics or stfu


(of te wel wij willen foto's zien )
Camloos vandaag
pi_40587107
quote:
Op maandag 7 augustus 2006 21:21 schreef Dr_Flash het volgende:
De testritten zal ook overdag plaatsvinden.

Arriva heeft ook een fotowedstrijd uitgeschreven. Ze vragen u om de nieuwe trein op foto vast te leggen. Deze kun je op sturen en je maakt kans op een kunstwerkje dat speciaal gemaakt is voor de nieuwe trein.

Actievoorwaarden:

De trein moet in het landschap gefotografeerd zijn;
Het moet duidelijk zijn dat het gaat om de trein die in het arriva gebied rijdt;
De foto moet worden ingezonden voor 10 oktober 2006;
Verboden binnen een straal van 50m van het spoor te komen. Op de perrons dienst u de gangbare afstand te nemen;
Foto's mogen alleen genomen worden van openbaar toegankelijke plaatsen. Bij overtreding hiervan moeten wij u uitsluiten van deelname;
De foto wordt eigendom van Arriva en mag rechtenvrij voor eigen gebruik worden gebruikt.

Minimale afmeting: 1056 x 768 pixels.
Danwel 13 x 18 cm.

Foto kan worden gemaild naar: fotowedstrijd@arriva.nl of gestuurd naar Arriva fotowedstrijd, postbus 626, voorzien van de volgende gegevens; naam, adres, telefoonnummer, locatie waar de foto genomen is.

Bron Arriva Magezine 4, juli 2006
Die landschapsregel is komen te vervallen lijkt het, en de minimum maat is meteen ook de maximum maat, als ik het me goed herinner...

En dat kunstwerkje dat je krijgt..... Dat is je eigen foto op doek afgedrukt..... Kun je beter meedoen met de fotowedstrijd op Fok dus
pi_40587258
quote:
Op maandag 7 augustus 2006 21:22 schreef Fluffy_Augurk het volgende:

[..]

Camloos vandaag
heb je die niet altijd mee joh
quote:
Op maandag 7 augustus 2006 21:21 schreef Dr_Flash het volgende:
Verboden binnen een straal van 50m van het spoor te komen.
50m ??? wat een zooi, dan krijg je met zo'n klein treintje niet echt de mooiste foto's
pi_40587335
en DAARVAN dan hetcopyright afgeven he, voor de KANS op een of ander fluttig ding
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_40587905
Even een nieuwe advertentie voor Arriva geschreven, om dure advertentieruimte te besparen (kwart pagina in kleur in de zaterdagkrant zal niet goedkoop zijn):

Gezocht: Flutfoto, omdat we te beroerd zijn een fotograaf in te huren. Als je geluk hebt krijg je een prul.
pi_40587949
quote:
Op maandag 7 augustus 2006 21:44 schreef Alexxxxx het volgende:
Even een nieuwe advertentie voor Arriva geschreven, om dure advertentieruimte te besparen (kwart pagina in kleur in de zaterdagkrant zal niet goedkoop zijn):

Gezocht: Flutfoto, omdat we te beroerd zijn een fotograaf in te huren. Als je geluk hebt krijg je een prul.
@arriva: op deze post rust copyright. Als jullie deze text willen gebruiken wil ik dit stukje poëzie graag op een doek afgedrukt aan de muur in ruil voor het volledige copyright van deze post.
pi_40588201
quote:
Op maandag 7 augustus 2006 21:45 schreef Alexxxxx het volgende:

[..]

@arriva: op deze post rust copyright. Als jullie deze text willen gebruiken wil ik dit stukje poëzie graag op een doek afgedrukt aan de muur in ruil voor het volledige copyright van deze post.


Zodra ze die tekst LEZEN zijn ze al schuldig, lijkt me duidelijk
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_40588228
quote:
Op maandag 7 augustus 2006 21:50 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]



Zodra ze die tekst LEZEN zijn ze al schuldig, lijkt me duidelijk
lezen is een vorm van gebruiken
pi_40588274
quote:
Op maandag 7 augustus 2006 21:45 schreef Alexxxxx het volgende:
lezen is een vorm van gebruiken
Okee, eensch

Wat reken je voor het schrijven van die advertentie?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_40588419
Hehe, lol
En waarschijnlijk is dat eerste ritje niet eens 'prive', en zitten er alsnog gewoon mensen in
pi_40588615
quote:
Op maandag 7 augustus 2006 21:55 schreef Wadloper het volgende:
Hehe, lol
En waarschijnlijk is dat eerste ritje niet eens 'prive', en zitten er alsnog gewoon mensen in
Sterker nog, op dat schrale kut platteland is die openingsrit 1 van de ENIGE 2 ritten die helemaal vol zal zitten Die andere is de afscheidsrit over 25 jaar
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_40588875
Toch wel tof, de alleereerste lightrailtrein in Fryslân was er al in 1997... en die reed voor het huis langs waar ik nu woon


pi_40589098
quote:
Op maandag 7 augustus 2006 22:00 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Sterker nog, op dat schrale kut platteland is die openingsrit 1 van de ENIGE 2 ritten die helemaal vol zal zitten Die andere is de afscheidsrit over 25 jaar


@Alexxx: Toen kwam de wens voor de nieuwe treinen
  maandag 7 augustus 2006 @ 22:19:12 #47
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_40589496
quote:
Op maandag 7 augustus 2006 22:05 schreef Alexxxxx het volgende:
Toch wel tof, de alleereerste lightrailtrein in Fryslân was er al in 1997... en die reed voor het huis langs waar ik nu woon

[afbeelding]
[afbeelding]
Dat lijntje ziet er niet al te gebruikt uit, was dat dat lijntje naar Stiens of Drachten? Of zo?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_40589534
Zit er ook een aftakas op die GTW? Kan er misschien een dikke pers-wikkelcombi achter of zo
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_40589641
quote:
Op maandag 7 augustus 2006 22:19 schreef Duvel het volgende:

[..]

Dat lijntje ziet er niet al te gebruikt uit, was dat dat lijntje naar Stiens of Drachten? Of zo?
It Dockumer Lokaeltsje

Ik probeer de laatste restanten daarvan nu op de foto vast te leggen
pi_40590100
Mag ik even offtopic gaan?
vroeg me namelijk af of in de vakantieperiode je OV-kaart ook vóór 9uur geldig is... Had namelijk wel zoeits gelezen over de kortingskaart maar weet het niet zeker en een nieuw topic erover openen is beetje onzinnig

Ik wil namelijk de trein van 8.55 naar brussel pakken vanuit tilburg maar die schijnt niet geldig te zijn icm met kortingskaart ?
пусть всегда будет солнце
  maandag 7 augustus 2006 @ 22:53:09 #51
34813 Jerommeke.nl
Jorasho.nl zul je bedoelen.
pi_40590963
quote:
Op maandag 7 augustus 2006 22:31 schreef MoChe het volgende:
Mag ik even offtopic gaan?
vroeg me namelijk af of in de vakantieperiode je OV-kaart ook vóór 9uur geldig is... Had namelijk wel zoeits gelezen over de kortingskaart maar weet het niet zeker en een nieuw topic erover openen is beetje onzinnig

Ik wil namelijk de trein van 8.55 naar brussel pakken vanuit tilburg maar die schijnt niet geldig te zijn icm met kortingskaart ?
Als je je OV studentenkaart bedoelt:

http://ns.nl/servlet/Satellite?cid=1075382369161&pagename=www.ns.nl%2FPage%2FArtikelPage_www.ns.nl&lang=nl&c=Page

Weekkaart:
40% korting van 16 juli 04.00 tot 16 augustus 04.00 uur

Staat alleen niks over weekendkaarten in de spits.
pi_40595071
kortingskaart is in juli en augusten (geloof ook juni, maar das allang geweest) geldig. Dus ook weekendkaart enzo.

staat volgens mij geloof ik ook gewoon op de achterkant van je weekendov
  dinsdag 8 augustus 2006 @ 08:04:24 #53
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_40598889
quote:
Op dinsdag 8 augustus 2006 00:53 schreef the_disheaver het volgende:
kortingskaart is in juli en augusten (geloof ook juni, maar das allang geweest) geldig. Dus ook weekendkaart enzo.

staat volgens mij geloof ik ook gewoon op de achterkant van je weekendov
En in juli en augustus heb je sowieso voor negen uur al korting.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_40603251
quote:
Op maandag 7 augustus 2006 21:28 schreef Zug-Chef het volgende:

[..]

heb je die niet altijd mee joh
Ik had hem wel bij me, maar geen extra batterijen en ik was er niet op uit om te fotograferen. Daarbij heb ik alles enkel vanuit een trein gezien, dus schoot ik niet veel mee op
pi_40603883
quote:
Op dinsdag 8 augustus 2006 11:35 schreef Fluffy_Augurk het volgende:

[..]

Ik had hem wel bij me, maar geen extra batterijen en ik was er niet op uit om te fotograferen. Daarbij heb ik alles enkel vanuit een trein gezien, dus schoot ik niet veel mee op
Jammer joh! Volgende keer beter
pi_40603959
Onder het motto, vergeten te posten hier nog wat moois van 's lands meest gefotgrafeerde plekken:











pi_40604004
En deel 2:













meer staat op http://www.spoorvinder.tk
  dinsdag 8 augustus 2006 @ 13:11:06 #58
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_40606343
Mooie foto's! Die van Dordt vind ik wel iets beter dan die bij Gilze door de zonnestand, wat op zich jammer is, want bij Gilze komen de leukere treinen langs.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_40606483
quote:
Op dinsdag 8 augustus 2006 13:11 schreef Duvel het volgende:
Mooie foto's! Die van Dordt vind ik wel iets beter dan die bij Gilze door de zonnestand, wat op zich jammer is, want bij Gilze komen de leukere treinen langs.
ja inderdaad, en dat terwijl *men* zegt dat het beter is zo vroeg mogelijk in Dordt te staan, vanwege de zon... Ik stond daar dus tussen 3 en 5 's middags, kan je nagaan. Die van Gilze Rijen had ik beter later op de dag kunnen doen
pi_40606758
quote:
Op dinsdag 8 augustus 2006 13:11 schreef Duvel het volgende: bij Gilze komen de leukere treinen langs.
Als daar zijn:.....?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_40609213
DH-2 3219 is weer netjes gemaakt (de witte stukken op de zijkant zijn weg)


  dinsdag 8 augustus 2006 @ 15:03:06 #62
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_40609881
quote:
Op dinsdag 8 augustus 2006 13:23 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Als daar zijn:.....?
Ik weet niet wat jij bedoelt, maar ik bedoelde dat ik de treinen op de foto's in Gilze interessanter vind dan die op de Dordtse foto's.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  dinsdag 8 augustus 2006 @ 15:03:39 #63
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_40609895
quote:
Op dinsdag 8 augustus 2006 14:41 schreef Wadloper het volgende:
DH-2 3219 is weer netjes gemaakt (de witte stukken op de zijkant zijn weg)

[[url=http://img127.imagevenue.com/loc370/th_40594_IMG_9531_370lo.jpg]afbeelding][/URL]
Heb je een fototje voor/na?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_40609983
quote:
Op dinsdag 8 augustus 2006 15:03 schreef Duvel het volgende:

[..]

Ik weet niet wat jij bedoelt, maar ik bedoelde dat ik de treinen op de foto's in Gilze interessanter vind dan die op de Dordtse foto's.
Ik vroeg me alleen af welke "leukere" treinen er in Gz langskomen, dan in Ddr
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 8 augustus 2006 @ 15:08:13 #65
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_40610040
quote:
Op dinsdag 8 augustus 2006 15:06 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ik vroeg me alleen af welke "leukere" treinen er in Gz langskomen, dan in Ddr
Ah zo! Nou ja, ik ken de passeerlijsten niet, maar gezien de foto's heb ik dus een oordeel geveld. Ik bedoel: DD-AR fotografeer ik eigenlijk niet meer. Een Koploper daar is wel weer ietsje zeldzamer geloof ik. Maar verder moet Dordt het hebben van de goederentreinen. En de meeste goederentreinen die langs Dordt komen, komen ook langs Gilze. Toch?

Oftewel: ik blaat maar wat.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_40610136
Plus dat Dordt die Thalys nog heeft, en Gilze niet
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_40610312
Wat betreft die goederentreinen... Je hebt ze van

* Gilze naar Dordt - deze komen op beide plekken
* Gilze naar Essen - deze komen alleen in Gilze
* Dordt naar Essen - deze komen alleen in Dordt

ik vond beide plekken wel leuk, maar je moet er vaker staan (en op andere tijden) om verschil te kunnen zien, denk dat het wel meevalt.

Maarja vooral Dordrecht Zuid/Kilweg is natuurlijk 's lands fotogravenhonk, dus is het niet zo byzonder meer om daarvandaan te berichten

Daartegenin heeft Dordt inderdaad wel weer de Thalys en de Beneluxtrein
pi_40614943
quote:
Op dinsdag 8 augustus 2006 15:03 schreef Duvel het volgende:

[..]

Heb je een fototje voor/na?
ff zoeken, als ik hem nog heb (je kent het voorvalletje vorige keer)
Ik heb geluk



Dit was voor, en dan moet je eens naar de afbeelding kijken die ik eerder heb gepost

[ Bericht 46% gewijzigd door Wadloper op 08-08-2006 17:57:29 ]
  dinsdag 8 augustus 2006 @ 18:02:59 #69
85784 karper
vissen is me handelsmerk
pi_40615552
welke trein rijd er eigelijk van vliegveld fiumicino(rome) naar termini?


was er even beniuwd naar
pi_40616342
Een Italiaanse regionale trein, vertrektijd elk half uur om .05, aankomst 31 minuten later

bron: http://bahn.hafas.de
pi_40616395
Ja, vrij schraal getrokken matje trouwens
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 8 augustus 2006 @ 18:33:20 #72
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_40616456
quote:
Op dinsdag 8 augustus 2006 17:44 schreef Wadloper het volgende:

[..]

ff zoeken, als ik hem nog heb (je kent het voorvalletje vorige keer)
Ik heb geluk
Oh ja! Gelukkig!
quote:
Oh ja, de verschillen zijn duidelijk! Ze hebben de gele en grijze lakstiften teruggevonden!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  dinsdag 8 augustus 2006 @ 18:34:19 #73
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_40616480
quote:
Op dinsdag 8 augustus 2006 18:31 schreef Dr_Flash het volgende:
Ja, vrij schraal getrokken matje trouwens
In 2000 was het geloof ik trek-duw met een eenrichtingsloc eraan (eigenlijk een soort motorwagen dus). Foto's heb ik wel, maar niet hier...
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_40616687



Fiumicino, Januari 2006

Heb van dat traject EEN bordje kunnen schieten en er zeker 3 laten lopen
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_40616714
Kan best zijn dat er aan de andere kant een motorwagen zit trouwens ja
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 8 augustus 2006 @ 18:45:34 #76
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_40616803
quote:
Op dinsdag 8 augustus 2006 18:42 schreef Dr_Flash het volgende:
Kan best zijn dat er aan de andere kant een motorwagen zit trouwens ja
Volgens mij ìs dat de motorwagen op de foto. Aan de andere kant zou dan een stuurstand moeten zitten. Dit is trouwens het zelfde mat als er in 2000 reed!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_40616849
nee, dat ding op de foto is een loc
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 8 augustus 2006 @ 18:51:16 #78
85784 karper
vissen is me handelsmerk
pi_40617026
lekker snelle verbinding dus en een mooie trein zo te zien...


  dinsdag 8 augustus 2006 @ 18:53:01 #79
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_40617082
quote:
Op dinsdag 8 augustus 2006 18:46 schreef Dr_Flash het volgende:
nee, dat ding op de foto is een loc
Nah, half. De andere kant is volgens mij een beetje lomp ongestroomlijnd. Zullen we 't houden op een kruising tussen een loc en een motorwagen?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_40617182
quote:
Op dinsdag 8 augustus 2006 18:53 schreef Duvel het volgende:

[..]

Nah, half. De andere kant is volgens mij een beetje lomp ongestroomlijnd. Zullen we 't houden op een kruising tussen een loc en een motorwagen?
Nee


Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_40617265
Nou, fles, het lijkt wel iet wat op een motorwagen (net als bij de ICE 401 / 402




maarrrrr dat gedeelte kan er wel van af, dus is het wel een lok
pi_40617352
Een eenrichtingsloc is iets anders dan een motorwagen

Ik zei toch ook alleen maar dat we het niet op een kruising zouden houden?

OK Duvel, sorry
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_40617389
Ja nou ja, ik dacht bij eenmototrwagen aan iets waar je ook nog in kan zitten, maar datis gebasserd op het Nederlandse DDM. In enkeldeks mat slaat dat niet echt ergens op.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_40617402
hakketakken om zo'n lompe spaghettitrein
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_40617408
KWARTET
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_40617435
Spaghettitrein Schitterend
pi_40617498
veel erger vind ik dus dat ik EN Fiumicino EN termini EN trastevere gewoon min of meer opzettelijk heb laten lopen qua bordjes
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 8 augustus 2006 @ 19:07:31 #88
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_40617528
quote:
Op dinsdag 8 augustus 2006 19:02 schreef Dr_Flash het volgende:
Een eenrichtingsloc is iets anders dan een motorwagen

Ik zei toch ook alleen maar dat we het niet op een kruising zouden houden?

OK Duvel, sorry
Zie je wel!

Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  dinsdag 8 augustus 2006 @ 19:07:58 #89
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_40617542
quote:
Op dinsdag 8 augustus 2006 19:06 schreef Dr_Flash het volgende:
veel erger vind ik dus dat ik EN Fiumicino EN termini EN trastevere gewoon min of meer opzettelijk heb laten lopen qua bordjes
Waarom dat dan?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_40617568
quote:
Op dinsdag 8 augustus 2006 19:07 schreef Duvel het volgende:

[..]

Waarom dat dan?
Bordjes boeiden me toen gewoon niet zo. Het is meer geluk dan wijsheid dat ik Ostiense er wel tussen heb zitten
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_40617887
Opeens heb je het, je wordt een internationalestationsbordjesfotograaf
pi_40617972
quote:
Op dinsdag 8 augustus 2006 19:18 schreef Zug-Chef het volgende:
Opeens heb je het, je wordt een internationalestationsbordjesfotograaf
tering ja

Ik sta nu op 305, jij?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_40618234
190 nu

1 FR
2 P
3 CZ
8 B
30 NL
146 D

Had gisteren nog wat oude vak.foto's uit 2004 gevonden, met wat Duitse en Tsjechische erbij. En gisteren Lwd-Camm op de plaat gezet
pi_40618247
De tering jij maakt er echt haast mee
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_40618436
quote:
Op dinsdag 8 augustus 2006 19:28 schreef Zug-Chef het volgende:
190 nu

1 FR
2 P
3 CZ
8 B
30 NL
146 D
Ik:

Italië 1 (Roma Ostiense dus )
Denemarken 2
Frankrijk 3
Oostenrijk 5
België 17
Polen 18
Duitsland 21
Nederland 231 + 7 (die 7 zijn bordjes oude stijl, of bordjes van museumlijnen)

samen 305
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_40618823
Na Rondje NL zal ik er wel meer hebben denk ik

Al die NL bordjes heb jij al en ik mot er nog te veel van
pi_40618873
quote:
Op dinsdag 8 augustus 2006 19:45 schreef Zug-Chef het volgende:
Na Rondje NL zal ik er wel meer hebben denk ik

Al die NL bordjes heb jij al en ik mot er nog te veel van
Eind oktober ziet de wereld er vast heel anders uit

Ik moet ook nog flink aan de bak tijdens Rondje. in september gaan we naar Polen, en in Okt fiets ik er nog ff 20 Duitse en 50 Zwitserse in
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_40620723
En daar is hij dan!!:
Precies om 8 uur kwam hij aan, hij draagt de nummer 301



Aanklikbaar
pi_40620910
zie ik daar nog net HET mooiste stationsnaambordje van het hele land?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_40620948
quote:
Op dinsdag 8 augustus 2006 20:37 schreef Wadloper het volgende:
En daar is hij dan!!:
Precies om 8 uur kwam hij aan, hij draagt de nummer 301

[[url=http://img146.imagevenue.com/loc352/th_62319_san_352lo.jpg]afbeelding][/URL]

Aanklikbaar
Cool man!

Jammer van die paraplu
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')