Dit is de eerste 'dreigbrief' en nee ik heb zelf geen brief verzonden.quote:Op zaterdag 15 juli 2006 19:25 schreef Alicey het volgende:
[..]
Wanneer je niet eerder een dagvaarding hebt ontvangen kun je dit als een loos dreigement beschouwen. Een deurwaarder kan pas tot executie over gaan wanneer de zaak voor de rechter is geweest (Waarvoor je een dagvaarding ontvangt), de rechter een vonnis heeft uitgesproken, en vervolgens dit vonnis is betekend met in naam der koningin bevel tot betaling, en je na dit bevel alsnog niet vrijwillig betaalt. Kortom, Intrum loopt weer eens een paar stappen voor. Als je eerder een brief naar ze hebt gestuurd, dan zou je een brief kunnen sturen dat je nog wacht op antwoord van correspondentie, en die eerdere brief aanhechten.
Is de vordering terecht? Wat is het verhaal er achter in het kort?quote:Op zaterdag 15 juli 2006 19:36 schreef janimie het volgende:
[..]
Dit is de eerste 'dreigbrief' en nee ik heb zelf geen brief verzonden.
Hoe groot is de kans dat er daadwerkelijk een datum wordt geprikt en er gezamelijk 'gezellig' met de rechter wordt gebabbelt ?
Ookal gaat het nu alleen nog om incassokosten van E43,=
Wel blijven ze steeds het totaal bedrag van E148,= herhalen in de brieven
****oeps titel fout gespeld zie ik
is voldaan aan de vereiste van drie schriftelijke (liefst aangetekende) aanmaningen van in gebreke zijn en aangeven dat de vordering uit handen zal worden gegeven, met 2 weken tussentijd?quote:Op zaterdag 15 juli 2006 19:36 schreef janimie het volgende:
[..]
Dit is de eerste 'dreigbrief' en nee ik heb zelf geen brief verzonden.
Hoe groot is de kans dat er daadwerkelijk een datum wordt geprikt en er gezamelijk 'gezellig' met de rechter wordt gebabbelt ?
Ookal gaat het nu alleen nog om incassokosten van E43,=
Wel blijven ze steeds het totaal bedrag van E148,= herhalen in de brieven
****oeps titel fout gespeld zie ik
Intrum heeft voor mij nog wel wat vorderingen kunnen incasseren waar een gerechtsdeurwaarder geen brood in zag. Het is inderdaad hun intimidatie die echt werkt.quote:Op zaterdag 15 juli 2006 20:25 schreef dr.dunno het volgende:
niet echt nieuw dit, maar desalniettemin voor bedrijven toch wel een aantrekkelijke partij om je vorderingen bij onder te brengen wat betreft debiteuren die écht niet willen betalen.
wij hebben sinds vorige week ook een contract met ze, al heb ik ze wel laten bevestigen dat ze namens ons áltijd conform de in Nederland geldende wet- en regelgeving moeten handelen (wat voor zichzelf sprak vonden ze, omdat ze bij de NVI aangesloten waren)
't zijn de grootste klootzakken van de incassobranche, maar ze zijn zo berucht dat mensen, ook al weten ze dat ze dat strikt genomen niet vanwege intrum hoeven te doen (tenzij die de vordering doorgeven aan een deurwaarder na vonnis), dat toch doen, omdat ze zo vreselijk irritant zijn en intimiderend overkomen, zeker nu ze sinds kort gratis 20 jaar schuldbewaking doen (dus als iemand kaal is, maar ooit toch weer geld krijgt, ze dan gelijk er bovenop springen).
ik ben benieuwd... het heeft me 180 euro gekost, maar misschien levert het me alsnog >10.000 op; via de advocaten lukte het na ettelijke 1000'en euro's niet omdat de betreffende debiteur zich continue achter verschillende BV's verschool en zelf ook gebruik maakte van intimiderende technieken(maar hij zit nu kennelijk in de bak, dus nu mag z'n vrouw de volle lading krijgen
).
Waar heb je die wijsheid vandaan? Je bent al de tweede die hiermee aan komt, maar ik kan het zelf niet in de wet terug vinden, en het lijkt mij ook niet logisch.quote:Op zaterdag 15 juli 2006 20:27 schreef dr.dunno het volgende:
[..]
is voldaan aan de vereiste van drie schriftelijke (liefst aangetekende) aanmaningen van in gebreke zijn en aangeven dat de vordering uit handen zal worden gegeven, met 2 weken tussentijd?
zo nee, dan kunnen ze doen wat ze willen, maar halen ze het niet bij de rechter.
natuurlijk is het wel logisch, je kunt niet zomaar omdat iemand niet betaalt een gerechtelijke procedure in gang zetten en ook meteen die kosten op de debiteur verhalen; je moet volgens de wet een redelijke termijn bieden om de debiteur de mogelijkheid te bieden alsnog gevolg aan nakoming van de overeenkomst te gevenquote:Op zaterdag 15 juli 2006 20:30 schreef Alicey het volgende:
[..]
Waar heb je die wijsheid vandaan? Je bent al de tweede die hiermee aan komt, maar ik kan het zelf niet in de wet terug vinden, en het lijkt mij ook niet logisch.
Zo erg is het ook niet. Ze zijn wel erg hardnekkig, maar telefonisch kun je ze wel normaal te spreken krijgen.quote:Op zaterdag 15 juli 2006 20:31 schreef longinus het volgende:
Intrum gaat meestal achter de zwakkere aan, bezwaar maken helpt vaak niet en als je ze belt krijg je een of andere trut aan de telefoon die alleen mag incasseren en anders verwijst ze door...
Kortom het zijn eersteklas hufters en ik zal alle bedrijven die er mee zakendoen vermijden.
Ah, je hebt het over de extra kosten.quote:Op zaterdag 15 juli 2006 20:36 schreef dr.dunno het volgende:
[..]
natuurlijk is het wel logisch, je kunt niet zomaar omdat iemand niet betaalt een gerechtelijke procedure in gang zetten en ook meteen die kosten op de debiteur verhalen; je moet volgens de wet een redelijke termijn bieden om de debiteur de mogelijkheid te bieden alsnog gevolg aan nakoming van de overeenkomst te geven
exacte wetsartikel weet ik niet zo uit m'n hoofd, maar geloof me, het is echt zo
een rechter zal geenszins een vordering toewijzen, waarbij de crediteur geen redelijke termijn tot nakoming heeft geboden, ook al is de debiteur reeds van rechtswege in gebreke.quote:Op zaterdag 15 juli 2006 20:37 schreef Alicey het volgende:
[..]
Ah, je hebt het over de extra kosten.Die krijgen ze er inderdaad niet door - mits je dit in je verweer aanvoert -. De hoofdsom kan echter weldegelijk geincasseerd worden voor de rechter.
Als je een betalingsregeling wilt treffen zijn ze heel vriendelijk, als je ze verteld dat hun gegevens niet kloppen mogen ze niks voor je doen. maar dat laatste is mijn ervaring.quote:Op zaterdag 15 juli 2006 20:37 schreef Alicey het volgende:
[..]
Zo erg is het ook niet. Ze zijn wel erg hardnekkig, maar telefonisch kun je ze wel normaal te spreken krijgen.
Heb je hier een voorbeeld van?quote:Op zaterdag 15 juli 2006 20:39 schreef dr.dunno het volgende:
[..]
een rechter zal geenszins een vordering toewijzen, waarbij de crediteur geen redelijke termijn tot nakoming heeft geboden, ook al is de debiteur reeds van rechtswege in gebreke.
dat volgt in ieder geval uit de jurisprudentie
kwalijk, maar dan stuur je simpelweg een briefje.quote:Op zaterdag 15 juli 2006 20:39 schreef longinus het volgende:
[..]
Als je een betalingsregeling wilt treffen zijn ze heel vriendelijk, als je ze verteld dat hun gegevens niet kloppen mogen ze niks voor je doen. maar dat laatste is mijn ervaring.
Ze hebben mij in die gevallen gewoon een naam gegeven van iemand die ik kan aanschrijven daar over.quote:Op zaterdag 15 juli 2006 20:39 schreef longinus het volgende:
[..]
Als je een betalingsregeling wilt treffen zijn ze heel vriendelijk, als je ze verteld dat hun gegevens niet kloppen mogen ze niks voor je doen. maar dat laatste is mijn ervaring.
mooi, wij willen namelijk alleen klanten die wél op tijd hun rekeningen betalen.quote:Op zaterdag 15 juli 2006 20:31 schreef longinus het volgende:
Intrum gaat meestal achter de zwakkere aan, bezwaar maken helpt vaak niet en als je ze belt krijg je een of andere trut aan de telefoon die alleen mag incasseren en anders verwijst ze door...
Kortom het zijn eersteklas hufters en ik zal alle bedrijven die er mee zakendoen vermijden.
gelet op BW6:2 (redelijkheid en billijkheid bij omgang met elkaar) zal dat bijvoorbeeld nooit kunnen ; exacte jurisprudentie nu even niet bij de hand, maar zal zo eens kijken of ik wat kan vinden na het etenquote:
geloof belastingdienst of kvkquote:Op zaterdag 15 juli 2006 20:30 schreef Alicey het volgende:
[..]
Waar heb je die wijsheid vandaan? Je bent al de tweede die hiermee aan komt, maar ik kan het zelf niet in de wet terug vinden, en het lijkt mij ook niet logisch.
sgoed, ben wel benieuwd.quote:Op zaterdag 15 juli 2006 20:46 schreef dr.dunno het volgende:
[..]
gelet op BW6:2 (redelijkheid en billijkheid bij omgang met elkaar) zal dat bijvoorbeeld nooit kunnen ; exacte jurisprudentie nu even niet bij de hand, maar zal zo eens kijken of ik wat kan vinden na het eten
Dat het wel zo net is bestrijd ik niet. Ook wanneer je extra kosten wil opvoeren zul je dat gedaan moete nhebben. Het lijkt mij echter sterk dat een rechter je iets ontzegt waar je van rechtswege recht op hebt verkregen.quote:Op zaterdag 15 juli 2006 20:47 schreef klabbakus het volgende:
[..]
geloof belastingdienst of kvk
ik ken de regel ook met me bedrijfje
Intrum Justitia is een papieren tijger. Er is een makkelijke manier om IJ buiten de deur te houden en dat is briefjes terugschrijven met redenen waarom je niet wil betalen. En de grap: zelfs de grootste kulargumenten werken.quote:Op zaterdag 15 juli 2006 20:25 schreef dr.dunno het volgende:
niet echt nieuw dit, maar desalniettemin voor bedrijven toch wel een aantrekkelijke partij om je vorderingen bij onder te brengen wat betreft debiteuren die écht niet willen betalen.
wij hebben sinds vorige week ook een contract met ze, al heb ik ze wel laten bevestigen dat ze namens ons áltijd conform de in Nederland geldende wet- en regelgeving moeten handelen (wat voor zichzelf sprak vonden ze, omdat ze bij de NVI aangesloten waren)
't zijn de grootste klootzakken van de incassobranche, maar ze zijn zo berucht dat mensen, ook al weten ze dat ze dat strikt genomen niet vanwege intrum hoeven te doen (tenzij die de vordering doorgeven aan een deurwaarder na vonnis), dat toch doen, omdat ze zo vreselijk irritant zijn en intimiderend overkomen, zeker nu ze sinds kort gratis 20 jaar schuldbewaking doen (dus als iemand kaal is, maar ooit toch weer geld krijgt, ze dan gelijk er bovenop springen).
ik ben benieuwd... het heeft me 180 euro gekost, maar misschien levert het me alsnog >10.000 op; via de advocaten lukte het na ettelijke 1000'en euro's niet omdat de betreffende debiteur zich continue achter verschillende BV's verschool en zelf ook gebruik maakte van intimiderende technieken(maar hij zit nu kennelijk in de bak, dus nu mag z'n vrouw de volle lading krijgen
).
Klopt, maar in sommige gevallen is die bangmakerij effectiever dan naar de rechter. Verbazingwekkend genoeg werkt het namelijk wel bij mensen die wel kunnen, maar niet willen betalen.quote:Op zaterdag 15 juli 2006 21:05 schreef DS4 het volgende:
[..]
Intrum Justitia is een papieren tijger. Er is een makkelijke manier om IJ buiten de deur te houden en dat is briefjes terugschrijven met redenen waarom je niet wil betalen. En de grap: zelfs de grootste kulargumenten werken.
IJ gokt op bangmakerij. Maar naar de rechter gaan ze zelden tot nooit.
Het letterlijk op de deur kloppen doen ze maar een keer wanneer je ze netjes aangeeft dat ze zich op verboden gebied bevinden. Maar ze gaan wel irritant lang door inderdaad.quote:En verder zijn het hufters, want ook als je kan aantonen dat de vordering onterecht is blijven ze aan de deur kloppen. Een volslagen autistische organisatie is het.
ik weet het en ik laat ze ook zeker niet vorderingen innen waarbij ik niet eerst zelf de aanmaningen heb geschreven en waarbij niet overige middelen reeds zijn uitgeput, want we willen onze klanten natuurlijk ook graag houden en op normale manier met elkaar omgaanquote:Op zaterdag 15 juli 2006 21:05 schreef DS4 het volgende:
[..]
Intrum Justitia is een papieren tijger. Er is een makkelijke manier om IJ buiten de deur te houden en dat is briefjes terugschrijven met redenen waarom je niet wil betalen. En de grap: zelfs de grootste kulargumenten werken.
IJ gokt op bangmakerij. Maar naar de rechter gaan ze zelden tot nooit.
En verder zijn het hufters, want ook als je kan aantonen dat de vordering onterecht is blijven ze aan de deur kloppen. Een volslagen autistische organisatie is het.
Het gaat er om dat ze in hun briefjes dreigen met dingen die ze niet waar kunnen maken (Wat overigens volgens de voorwaarden van de NVI niet is toegestaanquote:Op zaterdag 15 juli 2006 21:08 schreef DennisMoore het volgende:
Hoezo zijn ze intimiderender dan andere incassobureaus?
Wat doen ze meer dan briefjes schrijven?
Een beetje wanbetaler denkt dat niet reageren helpt, maar blijkt toch te schrikken van brieven van intrum, en niet van brieven van een gerechtsdeurwaarder is mijn observatie.quote:Op zaterdag 15 juli 2006 21:12 schreef DennisMoore het volgende:
Ah, okay. Maar weet een beetje wanbetaler dan niet hoe het werkt?
Lekker niet ingeschreven staan op het adres enzo...
Apart.quote:Op zaterdag 15 juli 2006 21:15 schreef Alicey het volgende:
Een beetje wanbetaler denkt dat niet reageren helpt, maar blijkt toch te schrikken van brieven van intrum, en niet van brieven van een gerechtsdeurwaarder is mijn observatie.
nou, ik heb even gekeken via internet, geen wettenbundel bij de hand; kan het niet exact vinden, maar in ieder geval volgt het indirect uit BW6 art. 236 sub n jo. art. 2.quote:
je telefonisch lastig vallen en naar het schijnt zelfs wel eens aan je deurbel trekken.quote:Op zaterdag 15 juli 2006 21:08 schreef DennisMoore het volgende:
Hoezo zijn ze intimiderender dan andere incassobureaus?
Wat doen ze meer dan briefjes schrijven?
"Gezien u uw verplichtingen niet nakomt zullen wij overgaan tot verdere maatregelen, waarvoor wij ons tot de Rechtbank zullen wenden. Slechts door betaling binnen 5 dagen met de aangehechte acceptgiro kunt u dit voorkomen"quote:Op zaterdag 15 juli 2006 21:21 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
Apart..
Weet je zo een voorbeeld van een dermate dreigende tekst?.
Het archief onzinnige stukken. Mjah, ken het.quote:Wanneer een Oxxio-achtig bedrijf (niet dat ik daar graag zaken mee zou doen) door een of andere lompe administratieve fout mij een rekening zou sturen die niet klopt, en na een briefje/telefoontje van mijn kant weet men dat niet te corrigeren, en men zou daarna Intrum op m'n dak sturen... dan zet ik na een vergeefs telefoontje/briefje ("Ga je huiswerk maar doen") naar Intrum mijn geheime wapen in: de prullemand..
Klopt. Ik heb wel eens iemand aan de deur gehad toen ik niet thuis was (Ik werd gebeld met de mededeling "Er staat een griezel voor de deur die zegt dat-ie van Intrum Justitia is"). Meneer was zelfs nog van plan om de volgende dag nog een keer langs te komen. Nadat ik via een telefoontje naar Intrum de meneer lezen leerde besloot hij echter alsnog op te rotten en niet terug te komen.quote:Op zaterdag 15 juli 2006 21:23 schreef dr.dunno het volgende:
[..]
je telefonisch lastig vallen en naar het schijnt zelfs wel eens aan je deurbel trekken.
tja, prettig is het natuurlijk niet, maar in geval van terechte vorderingen moet je als bedrijf watquote:Op zaterdag 15 juli 2006 21:34 schreef Alicey het volgende:
[..]
Klopt. Ik heb wel eens iemand aan de deur gehad toen ik niet thuis was (Ik werd gebeld met de mededeling "Er staat een griezel voor de deur die zegt dat-ie van Intrum Justitia is"). Meneer was zelfs nog van plan om de volgende dag nog een keer langs te komen. Nadat ik via een telefoontje naar Intrum de meneer lezen leerde besloot hij echter alsnog op te rotten en niet terug te komen.
Die actie schoot bij mij toch wel aardig in het verkeerde keelgat kan ik je zeggen. Als de deur nog op een kier had gestaan was die dicht gegaan op dat moment.quote:Op zaterdag 15 juli 2006 21:54 schreef dr.dunno het volgende:
tja, prettig is het natuurlijk niet, maar in geval van terechte vorderingen moet je als bedrijf wat
Alleen ervaringen als debiteur. Tot nu toe een brief gehad en naar aanleiding daarvan telefonisch contact gehad met ze. Ik vind ze zowel schriftelijk als telefonisch beleefd en schappelijk. Weet niet hoe het verder afloopt (Hoofdsom was terecht en heb ik betaald, administratiekosten van hun opdrachtgever betaal ik niet en heb ik schriftelijk aan ze meegedeeld - Zoals we ook telefonisch hadden afgesproken).quote:iemand hier trouwens ervaringen [crediteur-zijde] met Inkasso-Unie? kom er net achter dat die ook nog bestaan en die vragen geen abo-geld, vast een hoop voorschotten e.d.
quote:Op zaterdag 15 juli 2006 21:21 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
Apart..
Weet je zo een voorbeeld van een dermate dreigende tekst?.
UPC en een terechte hoofdsom .... ik heb in ieder geval betaald en direct afgesloten, maar die administratiekosten van IJ vind ik hoog, dus een brief sturen met de mededeling dan ik bereid ben E4,40 administratiekosten betaal ipv E44,= ?quote:Op zaterdag 15 juli 2006 22:47 schreef Alicey het volgende:
(Hoofdsom was terecht en heb ik betaald, administratiekosten van hun opdrachtgever betaal ik niet en heb ik schriftelijk aan ze meegedeeld - Zoals we ook telefonisch hadden afgesproken).
Verwacht meer van dat soort brieven..quote:Op zaterdag 15 juli 2006 23:37 schreef janimie het volgende:
[..]
Binnenkort zal de deurwaarder uit uw regio langskomen om de dagvaarding aan u te overhandigen. In deze dagvaarding staat de datum waarop u voor de Rechter dient te verschijnen
De kosten van deze gerechterlijke procedure en een eventuele executie bedragen ongeveer E500,=
De kosten worden op u verhaald.
Gezellig he
Mijn voorbeeld betrof dan ook niet UPC maar de NS.quote:
Kun je doen, maar daar reageren ze toch niet op.quote:ik heb in ieder geval betaald en direct afgesloten, maar die administratiekosten van IJ vind ik hoog, dus een brief sturen met de mededeling dan ik bereid ben E4,40 administratiekosten betaal ipv E44,= ?
Zou dat helpen ?![]()
Nee, want je staat er vast wel ingeschreven..quote:en oja, het huis waar ik in woon staat niet op mijn naam, ben ik nu een pro ?![]()
NS is hardstikke terecht dan idd, UPC kan gewoon niet rekenen maar dat wist iedereen denk ik alquote:Op zaterdag 15 juli 2006 23:46 schreef Alicey het volgende:
[..]
Mijn voorbeeld betrof dan ook niet UPC maar de NS.
quote:Kun je doen, maar daar reageren ze toch niet op.
jawel maar zolang het huis niet op je naam staat kunnen ze nix zomaar uit je huis halen geloof ik...quote:Nee, want je staat er vast wel ingeschreven..
UPC is leuk inderdaad. Tegenwoordig gebruikt UPC echter een ander incassobureau. Ook dat incassobureau is echter Oost-Indisch doof, dus zoveel verschil is er niet.quote:Op zaterdag 15 juli 2006 23:58 schreef janimie het volgende:
[..]
NS is hardstikke terecht dan idd, UPC kan gewoon niet rekenen maar dat wist iedereen denk ik al![]()
Het rapport Voorwerk-II gaat uit van bepaalde bedragen, met een minimum van iets van 37 euro ex. BTW dacht ik tegenwoordig.quote:wil er best een kwartje bij optellen
![]()
Maar ergens heb ik gelezen dat ze 10% van de hoofdsom mogen rekenen ? wat betrefd incassokosten. Waarom houden ze zich daar gewoon niet aan of heb ik dat verkeerd gelezen ? Als het gewoon om E10,= zou gaan had ik allang al betaald.
Een gerechtsdeurwaarder kan dat met een vonnis weldegelijk. Wanneer je er woont, en geen eigen ruimte hebt, wordt aangenomen dat de inboedel jouw eigendom is, behoudens tegenbewijs. Het huis zelf kan uiteraard geen beslag op worden gelegd, tenzij je gehuwd bent in gemeenschap van goederen.quote:jawel maar zolang het huis niet op je naam staat kunnen ze nix zomaar uit je huis halen geloof ik...
Ik sta wel ingeschreven maar niet als hoofd eigenaar
Drie schriftelijke aanmaningen noodzakelijk? Onzin, ik verkrijg met 1 aanmaning van de crediteur en een ingebrekestelling al een veroordelend (verstek)vonnis.quote:is voldaan aan de vereiste van drie schriftelijke (liefst aangetekende) aanmaningen van in gebreke zijn en aangeven dat de vordering uit handen zal worden gegeven, met 2 weken tussentijd?
zo nee, dan kunnen ze doen wat ze willen, maar halen ze het niet bij de rechter.
Wanneer IBG niet aan de deurwaarder doorgeeft dat het op een misverstand berust gaat de deurwaarder door met incasseren. Ik denk dat dit eerder IBG is aan te rekenen dan de deurwaarder.quote:Op zondag 16 juli 2006 00:25 schreef arneaux het volgende:
Al die deurwaarderskantoren zijn zo malafide als de pest. Ik krijg echt met enige regelmaat een brief waarin staat dat ik een bedrag moet betalen omdat ik schuld heb bij de IbGroep. Ik vond dit vrij logisch, ik studeer. Ik bel de IbGroep op, geven zelf ook aan dat het onzin is. Vervolgens krijg ik 1x per 2 maanden, soms meer, een brief waarin staat dat ik moet betalen. "Omdat het geduld van de client echt op is". Altijd goed achteraan zitten.
Tuurlijk de IBG is ook kut, maar zij geven mij geld. Dusja, zeuren tegen hun vind ik kansloos.quote:Op zondag 16 juli 2006 00:30 schreef Alicey het volgende:
[..]
Wanneer IBG niet aan de deurwaarder doorgeeft dat het op een misverstand berust gaat de deurwaarder door met incasseren. Ik denk dat dit eerder IBG is aan te rekenen dan de deurwaarder.
Concludeert hij na een ervaring met een bureau...quote:Op zondag 16 juli 2006 00:25 schreef arneaux het volgende:
Al die deurwaarderskantoren zijn zo malafide als de pest.
dus die E44,= is eigelijk wel terecht ???quote:Op zondag 16 juli 2006 00:05 schreef Alicey het volgende:
Het rapport Voorwerk-II gaat uit van bepaalde bedragen, met een minimum van iets van 37 euro ex. BTW dacht ik tegenwoordig.
Wanneer ze daadwerkelijk iets er voor hebben gedaan wel.quote:Op zondag 16 juli 2006 10:23 schreef janimie het volgende:
[..]
dus die E44,= is eigelijk wel terecht ???
oke, maar zal dat wel opgaan in alle gevallen en niet alleen bij mensen bij wie aantoonbaar gerede twijfel mag bestaan over hun wil alsnog over te gaan tot betaling ?quote:Op zondag 16 juli 2006 00:22 schreef Sovereign het volgende:
[..]
Drie schriftelijke aanmaningen noodzakelijk? Onzin, ik verkrijg met 1 aanmaning van de crediteur en een ingebrekestelling al een veroordelend (verstek)vonnis.
wordt niet toegekend, tenzij heel veel werk in die brief gestoken wordt; voor geautomatiseerde brieven (en daar gaat een rechter snel van uit, weet ik uit ervaringquote:Op zondag 16 juli 2006 10:23 schreef janimie het volgende:
[..]
dus die E44,= is eigelijk wel terecht ???
Met alle respect maar tot op heden zijn alle zaken waar ik mee te maken heb gehad de kosten gewoon toegewezen zoals die staan in Rapport Voorwerk.quote:Op zondag 16 juli 2006 15:30 schreef dr.dunno het volgende:
[..]
wordt niet toegekend, tenzij heel veel werk in die brief gestoken wordt; voor geautomatiseerde brieven (en daar gaat een rechter snel van uit, weet ik uit ervaring) wordt weinig tot niets toegekend.
Je kan als je betalings datum is verstreken een herinnering sturen, mocht deze na 10 dagen nog niets betaald hebben stuur je een aanmaling (die moet je doen anders heb je niet eens een zaak) en daarna kan je het uit handen geven.quote:Op zondag 16 juli 2006 15:26 schreef dr.dunno het volgende:
[..]
ik dacht echt dat er toch meerdere aanmaningen nodig waren met tussenpozen van twee weken; haal ik dan nu een paar dingen door elkaar?
een doorsnee incassobureau steekt niet genoeg werk in zo'n brief om dat hard te kunnen maken voor de voorzieningenrechter, weet ik ook uit ervaring.quote:Op zondag 16 juli 2006 18:25 schreef ExtendedVersion het volgende:
[..]
Met alle respect maar tot op heden zijn alle zaken waar ik mee te maken heb gehad de kosten gewoon toegewezen zoals die staan in Rapport Voorwerk.
Lijkt mij niet voor niets dat deze staffel gemaakt is.
Bij Intrum zou ik daar niet van uitgaan. Intrum stapt niet zo snel naar de rechter, en al helemaal niet als je zo nu en dan een briefje terug stuurt wanneer ze je weer eens lastig vallen.quote:Op zondag 16 juli 2006 19:48 schreef janimie het volgende:
dus ik kan rekening gaan houden met een bezoekje aan de rechter als i kdie incassokosten neit betaal?
Voorzieningenrechter? In de meeste gevallen zijn incassoprocedures gewone bodemprocedures waarin veelal verstek wordt gewezen en komt daar de kort geding rechter niet bij kijken. Een verstekvonnis heb je gemiddeld binnen een week of twee in handen.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 00:06 schreef dr.dunno het volgende:
[..]
een doorsnee incassobureau steekt niet genoeg werk in zo'n brief om dat hard te kunnen maken voor de voorzieningenrechter, weet ik ook uit ervaring.
wat jij ermee doet weet ik verder niet natuurlijk.
Als het diensten waren, kan je eventueel als vervolgstap vragen om de algemene voorwaarden die je getekent hebt.quote:Op donderdag 1 februari 2007 11:50 schreef sylvesterrr het volgende:
En vandaag heb ik ook een brief van Intrum Justitia ontvangen. Er staat dat ik vóór 3 februari ¤ 263,66 (hoofdsom = ¤ 198.50; rente = ¤ 3,16) moet betalen. De brief zou op 26 januari verzonden zijn, maar gisteren zag ik 'm nog niet in m'n postbus.
Het gaat om de facturen van 21/08/06 tot 25/01/07. Ik heb eind 2005 wat besteld bij een bepaalde toko, maar omdat ze het niet binnen de gestelde termijn konden leveren heb ik de order geannuleerd. Daarmee was de kous afgedaan, óók volgens die toko.
Ik kreeg wel facturen binnen, deze werden echter weer gecrediteerd. Helaas heb ik de hele correspondentie (per e-mail) met die toko niet meer.Ik heb iig geen gebruik gemaakt van de door die toko geleverde diensten.
Ik stuur vanmiddag lekker een brief terug waarin ik IJ verzoek om een onderbouwing van de claim; eens even afwachten wat ik als antwoord ga krijgen. Mocht IJ blijven zeuren, dan ga ik denk ik maar m'n RBV inschakelen.
Die ¤ 263,66 kan ik wel missen, maar ik geef dat geld liever aan een goed doel dan aan IJ. Dan wordt tenminste een deel van m'n geld nuttig gebruikt.
Verder heb ik een hekel aan brieven zonder de naam van de afzender op de enveloppe.
Algemene Voorwaarden teken je over het algemeen niet, die kun je inzien en daar ga je mee akkoord indien je een dienst / produkt afneemt.quote:Op donderdag 1 februari 2007 13:40 schreef D-MIXXX het volgende:
[..]
Als het diensten waren, kan je eventueel als vervolgstap vragen om de algemene voorwaarden die je getekent hebt.
Bel ze in ieder geval op. Waarschijnlijk zeggen ze niet veel meer dan dat je IJ schriftelijk de vinger moet geven, maar je kunt beter te vroeg bij je RBV aankloppen dan te laat.quote:Op donderdag 1 februari 2007 23:03 schreef sylvesterrr het volgende:
Ik heb niks ondertekend.
Is het trouwens verstandig om dit alvast aan m'n RBV door te geven?
Waarom verklaarde de rechter IJ in die zaak niet ontvankelijk? Dat betekent nl. doorgaans dat de rechter geen inhoudelijk oordeel doet maar de zaak afwijst door bijv. een procedurefout.quote:Op vrijdag 2 februari 2007 20:42 schreef sanni het volgende:
even tussendoor een ervaring melden IJ zijn boeven met een hoop blaat gehalte
die zelfs praktijken toepassen die ongewensd zijn voor Incasso-bureau's.
Intimiderend,provocerend en tevens suggestief in zijn beantwoordingen.
Maar goed dat de Rechter dat eventjes allemaal mocht aanhoren en vervolgens de
zaak niet ontvankelijk verklaarde.
Op zich heb ik ook wel redelijke ervaringen met IJ. Hun naamsbekendheid en intimiderende toon zorgt er toch dat een groot deel van vorderingen alsnog wordt voldaan. Maar dat ze echt op een nette manier werken wil ik niet beweren. Sowieso heb ik niet zoveel ervaringen met incassobureaus die weten te incasseren en dit nog op een nette manier doen ook, maar ze zijn er wel.quote:Op zaterdag 3 februari 2007 00:12 schreef Weazer het volgende:
Goede ervaringen met IJ, ze weten over het algemeen de zaak al minnelijk te schikken. Heb een enkele keer moeten laten dagvaarden, maar in alle gevallen werd dan alsnog geschikt nadat de dagvaarding verstuurd was.
Nee. In verzuim is in verzuim (tenzij verweer e.d. maar dat spreekt voor zich) en dan kan de vordering dus worden toegewezen.quote:Op zondag 16 juli 2006 15:26 schreef dr.dunno het volgende:
ik dacht echt dat er toch meerdere aanmaningen nodig waren met tussenpozen van twee weken; haal ik dan nu een paar dingen door elkaar?
Even een update.quote:Op donderdag 1 februari 2007 23:03 schreef sylvesterrr het volgende:
Ik heb niks ondertekend.
Is het trouwens verstandig om dit alvast aan m'n RBV door te geven?
Naar wie of welk adres had je dat gestuurd? Aangetekend of per standaard post? Ik heb zelf nog nooit meegemaakt dat een incassobureau brieven weigert. Maargoed, je kunt nu stellen dat ze bekend zijn met de inhoud van de brief. Bij een eventuele rechtsgang kan dat invloed hebben.quote:Op vrijdag 16 februari 2007 02:29 schreef sylvesterrr het volgende:
[..]
Even een update.
Ik heb trouwens m'n bezwaarschrift ongelezen retour gekregen: "Geweigerd". Een paar dagen later kreeg ik een nieuwe acceptgiro binnen.M'n RBV is ermee bezig.
Wel voldoende gefrankeerd? Sinds 1 januari heeft TNT haar tarieven (fors) verhoogd.quote:Op vrijdag 16 februari 2007 09:20 schreef sylvesterrr het volgende:
Intrum Justitia
Postbus 84096
2508 AB Den Haag
Dit adres staat ook op de brief die ik onlangs heb ontvangen... Ik heb die brief niet aangetekend verzonden.
Raar. Altijd tevens of per aangetekende post of per fax versturen zou ik zeggen, zodat je bewijs hebt van correcte verzending.quote:Op vrijdag 16 februari 2007 09:20 schreef sylvesterrr het volgende:
Intrum Justitia
Postbus 84096
2508 AB Den Haag
Dit adres staat ook op de brief die ik onlangs heb ontvangen... Ik heb die brief niet aangetekend verzonden.
Het vette klopt wel, ze cashen graag de makkelijke gevallen.quote:Op zaterdag 17 februari 2007 14:06 schreef hermanf het volgende:
Ik heb weleens wat onder een valse naam via internet besteld en vervolgens niet betaald. Toen kwamen er ook brieven van IJ. Ik heb toen onder mijn eigen naam geschreven dat ik niks besteld had, de meneer op wiens naam de boel stond niet kende, en ik ze van harte uitnodigde om hun handelswaar weer te komen ophalen. Dit verhaal heb ik geloof ik één maal naar het bedrijf zelf en twee maal naar IJ gestuurd/gefaxt en daarna heb ik er niks meer van gehoord. Zo moeilijk zijn ze niet af te schepen hoor. Onetische klootzakken zoals ik zonder normen en waarden hebben ze weinig vat op, bangerikken die schrikken van een briefje welke vaak nog ten onrechte is ook krijgen ze op de knieeën.
Ik heb destijds gelijktijdig met die brief ook een fax gestuurd met het verzoek om een onderbouwing van de vordering. Vier maanden na dato heb ik een nieuwe brief van Intrum Justitia ontvangen:quote:Op vrijdag 16 februari 2007 09:31 schreef sylvesterrr het volgende:
Ja, ik heb toen het zekere voor het onzekere genomen: 2x ¤ 0,39. Ik zie op de enveloppe ook niet staan dat het onvoldoende gefrankeerd zou zijn.
- Waar haalt Intrum Justitia het lef vandaan om mij op zo'n toon aan te spreken (alinea 2)?quote:Geachte mevrouw/heer,
Naar aanleiding van uw verzoek, doen wij u hierbij de verzochte stukken toekomen.
Nu u de gevraagde stukken in uw bezit hebt, verzoeken wij u het openstaande bedrag van ¤ XX,XX binnen 8 dagen na heden te voldoen door middel van de aangehechte acceptgirokaart.
Mochten wij geen betaling / reactie ontvangen, loopt u het risico dat de vordering via een gerechtelijke procedure bij u geïnd zal worden. De kosten hiervan kunnen oplopen tot ongeveer ¤ 375,00 en zullen eveneens bij u in rekening gebracht worden.
Hoogachtend,
Intrum Justitia
De manier waarop denk ik. Je vraagt om duidelijke documenten en Intrum probeert het vervolgens met een kopie van de factuur en de dreiging dat ze een rechtszaak "kunnen" beginnen.quote:Op vrijdag 15 juni 2007 23:17 schreef sylvesterrr het volgende:
Wat is daar zo grappig aan?
Dat laatste is wel verstandig, anders kan je worden tegengeworpen dat je hen niet op tijd hebt ingelicht.quote:Op zaterdag 16 juni 2007 11:35 schreef sylvesterrr het volgende:
Ah, ok.
Dan ga ik maandag een brief terugsturen (fax, IJ is geen postzegel waard imho), en deze ook Cc'en naar mijn RBV. Ik zal mijn RBV voor de zekerheid hiervan op de hoogte stellen.
quote:Betreft: NIET NAGEKOMEN AFSPRAAK
Den Haag, 26-06-2007,
Geachte heer/mevrouw,
U bent de gemaakte afspraak niet nagekomen.
Onze deurwaarder zal binnenkort bij u langskomen om de dagvaarding aan u te overhandigen. Hierin staat op welke dag u voor de rechter moet verschijnen. De kosten hiervan kunnen oplopen tot ongeveer EUR 375,00 en zullen eveneens bij u in rekening gebracht worden.
Alleen met een betaling van het openstaade bedrag van EUR XXX,XX vóór 01-07-2007 kan een bezoek van de deurwaarder geannuleerd worden.
U kunt hiervoor de aangehechte acceptgirokaart invullen, ondertekenen én direct bij uw (post)bank inleveren. Om er zeker van te zijn dat de betaling tijdig op onze rekening staat, adviseren wij u het verschuldigde zelf over te maken op rekeningnummer 7019, ten name van Intrum Justitia inDen Haag, onder vermelding van het referentienummer XX / XXXXXXX.
Let wel, het is niet mogelijk om een afwijkende betaalafspraak te maken.
Hoogachtend,
Intrum Justitia
Dat zijn ook leuke brieven inderdaad. Ik heb een keer in een maand tijd 3 brieven gehad dat ze binnen 3 dagen naar de rechter zouden gaan en dat "hun" deurwaarder de dagvaarding zou overhandigen.quote:Op dinsdag 10 juli 2007 19:27 schreef sylvesterrr het volgende:
En de soap gaat verder...
Naar aanleiding van bovengenoemde brief heb ik IJ - per fax (in tweevoud) - gevraagd om aan te tonen dat er een contractuele verplichting is (oid, heb geen zin om het terug te zoeken). Daarop heb ik een nieuwe brief ontvangen:
[..]Welke afspraak? Ik kan me niet herinneren dat ik een afspraak heb gemaakt, dus ik kan moeilijk een afspraak nakomen. Dagtekening: 26-06-2007... Dit kan niet, omdat ik nog vorige week donderdag mijn post heb opgehaald (postbus). Deze brief zat NIET tussen de andere poststukken. Vandaag zag ik 'm opeens in m'n postbus.
Al met al niet netjes van IJ, maar dat is oud nieuws.![]()
Ik ga morgen nogmaals contact opnemen met mijn rechtsbijstandsverzekering, en daarna houd ik hierover op. Dit gedoe is gewoon zonde van mijn tijd.![]()
'k Zou geloof ik sowieso niet verder gaan dan "See you in court".quote:Op dinsdag 10 juli 2007 19:27 schreef sylvesterrr het volgende:
Ik ga morgen nogmaals contact opnemen met mijn rechtsbijstandsverzekering, en daarna houd ik hierover op. Dit gedoe is gewoon zonde van mijn tijd.![]()
Nooit reageren zou ik niet zeggen. Dat kan tegen je werken in een rechtszaak (o.a. m.b.t. een kostenveroordeling). Een herhaling van zetten zou je echter niet hoeven doen.quote:Op vrijdag 13 juli 2007 23:32 schreef Neuralnet het volgende:
Nooit reageren en afwachten. De dagvaardig komt toch niet en als hij komt zijn er nog genoeg mogelijkheden voor verweer.
Oh jawel hoor, dat een paar grote opdrachtgevers van IJ een puinhoop maken van hun administratie zegt niets over de andere opdrachtgevers van IJ.quote:Op zaterdag 14 juli 2007 00:45 schreef Neuralnet het volgende:
Ik vraag me af of er ook mensen zijn die wel terecht een brief van IJ krijgen.
Klopt. Wat sylvesterrr nu doormaakt met IJ heb ik zelf ook gehad. Op een gegeven moment was ik het zo zat dat ik IJ belde met de mededeling dat als ze door zouden gaan met hun praktijken dat ik hun voor de rechter zou slepen. Ik had al het één en ander laten uitzoeken dus ik wist dat ik sterk stond. Het is nu 3 jaar geleden en ik heb al die tijd niets meer van ze gehoord.quote:Op dinsdag 10 juli 2007 19:41 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
'k Zou geloof ik sowieso niet verder gaan dan "See you in court".
Zo zonde van de energie, het reageren op dit soort standaardbriefjes. Ter kennisgeving aannemen.
Het zegt wel wat over IJ dat alles zo maar klakkeloos van hun opdrachtgever over neemt zonder het één en ander uit te pluisen. Daarom is IJ imo niet serieus te nemen.quote:Op zaterdag 14 juli 2007 10:15 schreef Alicey het volgende:
[..]
Oh jawel hoor, dat een paar grote opdrachtgevers van IJ een puinhoop maken van hun administratie zegt niets over de andere opdrachtgevers van IJ.
Wat zou IJ er dan precies mee moeten doen?quote:Op zaterdag 14 juli 2007 10:38 schreef cheqy het volgende:
[..]
Het zegt wel wat over IJ dat alles zo maar klakkeloos van hun opdrachtgever over neemt zonder het één en ander uit te pluisen. Daarom is IJ imo niet serieus te nemen.
Ik zou als IJ zijnde eerst alle stukken doorlopen voordat ik voor een opdrachtgever de aanmaning de deur uit doe.
Wat ik al aangeef, eerst alle stukken van de opdrachtgever nakijken of alles klopt.quote:Op zaterdag 14 juli 2007 10:42 schreef Alicey het volgende:
[..]
Wat zou IJ er dan precies mee moeten doen?
Helemaal juist, ze nemen alles voor klakkeloos waar aan en door middel van (financiële) bedreigingen dwingen ze dit gelijk af.quote:Op zaterdag 14 juli 2007 10:38 schreef cheqy het volgende:
[..]
Het zegt wel wat over IJ dat alles zo maar klakkeloos van hun opdrachtgever over neemt zonder het één en ander uit te pluisen. Daarom is IJ imo niet serieus te nemen.
Ik zou als IJ zijnde eerst alle stukken doorlopen voordat ik voor een opdrachtgever de aanmaning de deur uit doe.
IJ dient er zorg voor te dragen dat ze terechte vorderingen aanmanen. Ken weinig andere incassobureau's die zo dom handelen.quote:Op zaterdag 14 juli 2007 10:42 schreef Alicey het volgende:
[..]
Wat zou IJ er dan precies mee moeten doen?
quote:Op zaterdag 14 juli 2007 10:56 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
IJ dient er zorg voor te dragen dat ze terechte vorderingen aanmanen. Ken weinig andere incassobureau's die zo dom handelen.
Gewoon eens bij Randstad naar binnen lopen.quote:Op zaterdag 14 juli 2007 10:49 schreef Omkron het volgende:
Ik zou wel bij een incasso bureau aan de slag willen. Iemand dit dit recentelijk gedaan heeft?
IJ heeft daar geen last van. De opdrachtgever betaalt tenslotte wanneer zij niet weten te incassseren.quote:Op zaterdag 14 juli 2007 10:53 schreef cheqy het volgende:
[..]
Wat ik al aangeef, eerst alle stukken van de opdrachtgever nakijken of alles klopt.
IJ is bij mij op zijn bek gegaan omdat ze klakkeloos een spookrekening van UPC in behandeling namen. Het bedrag dat ze mij wilden laten betalen was nergens op gebaseerd en nergens terug te vinden. Had IJ eerst de stukken van UPC doorgenomen voordat ze probeerde mij m'n geld af te troggelen dan hadden ze zelf kunnen ontdekken dat ze geen zaak hadden. Dat had ze dan veel rottigheid gescheeld en waren ze niet zo afgegaan.
Het is niet aan een incassobureau om te oordelen of een vordering terecht is. De opdrachtgever maakt afspraken met IJ omtrent de vordering. Dit alles voor risico van de opdrachtgever. Als de vordering onterecht blijkt is slechts de opdrachtgever daarvan de dupe.quote:Op zaterdag 14 juli 2007 10:56 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
IJ dient er zorg voor te dragen dat ze terechte vorderingen aanmanen. Ken weinig andere incassobureau's die zo dom handelen.
En IJ, omdat een heleboel mensen ze niet meer serieus nemen. het is voor hun slechte reclame en zal ze ook gaan schaden. Daarom zullen hun methoden harder moeten worden helaas.quote:Op zaterdag 14 juli 2007 12:15 schreef Alicey het volgende:
[..]
Het is niet aan een incassobureau om te oordelen of een vordering terecht is. De opdrachtgever maakt afspraken met IJ omtrent de vordering. Dit alles voor risico van de opdrachtgever. Als de vordering onterecht blijkt is slechts de opdrachtgever daarvan de dupe.
Wanneer IJ een sterke zaak heeft kunnen ze het voor de rechter brengen, of je hen nu serieus neemt of niet.quote:Op zaterdag 14 juli 2007 12:19 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
En IJ, omdat een heleboel mensen ze niet meer serieus nemen.
Ik betwijfel dat. IJ heeft een sterke naam wat dat aangaat.quote:het is voor hun slechte reclame en zal ze ook gaan schaden. Daarom zullen hun methoden harder moeten worden helaas.
Ik zeg nergens dat ze er op financieel vlak last van hebben.quote:Op zaterdag 14 juli 2007 12:14 schreef Alicey het volgende:
[..]
IJ heeft daar geen last van. De opdrachtgever betaalt tenslotte wanneer zij niet weten te incassseren.
Je stelt dat IJ rottigheid bespaard was gebleven, maar ik denk niet dat IJ hetgeen door jou beschreven als rottigheid beschouwt. Hooguit hun opdrachtgever, maar die heeft de zaak zelf aangebracht onder eigen verantwoordelijkheid.quote:Op zaterdag 14 juli 2007 13:27 schreef cheqy het volgende:
[..]
Ik zeg nergens dat ze er op financieel vlak last van hebben.
De opdrachtgever geeft de zaak uit handen aan IJ en kijkt er zelf niet mee naar om, als ze het geëiste bedrag maar binnen krijgen. Voor de rest is het de zaak van IJ en is het niet meer de verantwoordelijkheid van de opdrachtgever.quote:Op zaterdag 14 juli 2007 13:39 schreef Alicey het volgende:
[..]
Je stelt dat IJ rottigheid bespaard was gebleven, maar ik denk niet dat IJ hetgeen door jou beschreven als rottigheid beschouwt. Hooguit hun opdrachtgever, maar die heeft de zaak zelf aangebracht onder eigen verantwoordelijkheid.
Naar mijn idee heeft IJ alleen maar een sterke naam omdat er een serie om hun werk gedraaid heeft (waarin het wel leek alsof nederland betaal moe was, en elke vordering inderdaad geldig was, heb daar geen enkele blunder gezien van spookfacturen). Waarvoor deden ze mee aan die serie? oppoetsen van hun naam?quote:Op zaterdag 14 juli 2007 12:35 schreef Alicey het volgende:
Ik betwijfel dat. IJ heeft een sterke naam wat dat aangaat.
Ik heb geen idee. Ik heb de serie zelf ook nooit gezien..quote:Op zaterdag 14 juli 2007 14:15 schreef frederik het volgende:
[..]
Naar mijn idee heeft IJ alleen maar een sterke naam omdat er een serie om hun werk gedraaid heeft (waarin het wel leek alsof nederland betaal moe was, en elke vordering inderdaad geldig was, heb daar geen enkele blunder gezien van spookfacturen).
[/qutoe]
Ik vermoed ook dat dat de reden is.
[quote]
Waarvoor deden ze mee aan die serie? oppoetsen van hun naam?
Niemand kan van mij verwachten, laat staan eisen, dat ik kostbare tijd verspil aan misplaatste communicatie die niet aan mij gericht zou moeten zijn door een organisatie waar ik geen zaken mee doe. Mijn tijd kost geld en ongewenste post zie ik als spam.quote:Nooit reageren zou ik niet zeggen. Dat kan tegen je werken in een rechtszaak (o.a. m.b.t. een kostenveroordeling). Een herhaling van zetten zou je echter niet hoeven doen.
Zoeken op intimidatie en oplichting via Google des te meer...quote:Oh jawel hoor, dat een paar grote opdrachtgevers van IJ een puinhoop maken van hun administratie zegt niets over de andere opdrachtgevers van IJ.
Vanuit het perspectief van de opdrachtgever gaat dat wellicht op, maar vanuit de "klant" van de opdrachtgever gezien is IJ gewoon een rechtspersoon met jegens hem dezelfde plichten als ieder ander. Stalking is strafbaar, intimidatie is strafbaar en afpersing is strafbaar. Je mag me niet eens bellen met gebruik van deze middelen. Ook niet als jouw "opdrachtgever" daar toestemming voor geeft. Anders ken ik ook nog wel wat maten om een vordering uit handen te geven die de waarheid daarvan niet hoeven te beoordelen...quote:Het is niet aan een incassobureau om te oordelen of een vordering terecht is. De opdrachtgever maakt afspraken met IJ omtrent de vordering. Dit alles voor risico van de opdrachtgever. Als de vordering onterecht blijkt is slechts de opdrachtgever daarvan de dupe.
Nee hoor, ik bekijk het alleen wel een beetje van 2 kanten.quote:Op zaterdag 14 juli 2007 21:07 schreef Neuralnet het volgende:
Alicey, het lijkt wel alsof je een belang hebt in IJ.
Een rechter kan echter wel oordelen dat je, ook al ben je in het gelijk gesteld, door je eigen houding het hebt laten aankomen op een rechtszaak en daardoor wel de kosten daarvan moet betalen.quote:Niemand kan van mij verwachten, laat staan eisen, dat ik kostbare tijd verspil aan misplaatste communicatie die niet aan mij gericht zou moeten zijn door een organisatie waar ik geen zaken mee doe. Mijn tijd kost geld en ongewenste post zie ik als spam.
Heb je een bron waar dat gebeurt uit hoofde van IJ en niet vanuit hun opdrachtgever?quote:Zoeken op intimidatie en oplichting via Google des te meer...
In de regel maakt IJ zich daar toch niet schuldig aan, al maken ze het als het over grotere bedragen gaat soms wel te bont. Huisbezoek etc. ben ik niet van gediend. Dat was nog best moeilijk om IJ aan hun verstand te brengen overigens.quote:Vanuit het perspectief van de opdrachtgever gaat dat wellicht op, maar vanuit de "klant" van de opdrachtgever gezien is IJ gewoon een rechtspersoon met jegens hem dezelfde plichten als ieder ander. Stalking is strafbaar, intimidatie is strafbaar en afpersing is strafbaar.
Kun je een voorbeeld geven waar IJ gebruik maakt van stalking, intimidatie en afpersing? Dat ze gruwelijk irritant zijn ben ik met je eens, net als dat ze soms de grenzen van het fatsoenlijke en de wet overtreden. Het is imo echter niet hun reguliere handelswijze.quote:Je mag me niet eens bellen met gebruik van deze middelen. Ook niet als jouw "opdrachtgever" daar toestemming voor geeft.
Incasso Ariequote:Anders ken ik ook nog wel wat maten om een vordering uit handen te geven die de waarheid daarvan niet hoeven te beoordelen...
Dat 9 van de 10 keer dat IJ ingeschakeld wordt terecht is, wordt inderdaad vergeten hier.quote:Op zondag 15 juli 2007 00:09 schreef Ringo het volgende:
Waar gehakt wordt, vallen spaanders.
Mensen moeten gewoon hun rekeningen op tijd betalen.
Frustraties, buurman Bolderbast?quote:Op zondag 15 juli 2007 17:25 schreef Neuralnet het volgende:
Op internet zijn vele getuigenverklaringen te vinden van de illegale handelswijze van de organisatie. Niet toevallig betreffen dat allemaal ervaringen van mensen die in aanraking met IJ kwamen door bedrijven waar het een organisatorische rotzooi is. En dan ga je vertellen dat 9 van de 10 keer dat IJ ingeschakeld wordt dat terecht is? Eerder andersom. 9 van de 10 keer is het onterecht en 1 keer misschien terecht. Haal je vuist maar uit de reet van IJ en accepteer dat zulke organisaties nog minder macht hebben dan de buurvrouw.
Ik heb daar wel een bron voor nodig, nl. een veroordeling van de rechter. Aangezien die bron mij bekend is, behoef ik geen nadere toelichting. Iemand of een organisatie in het wilde weg beschuldigen maakt het echter nog geen fout.quote:Op zondag 15 juli 2007 17:25 schreef Neuralnet het volgende:
Nee, ik heb geen bron waarin de misdadiger verklaart zich schuldig te maken aan afpersing en intimidatie. Wat een belachelijke vraag. Ik heb ook geen bron nodig om van Dutroux te weten dat dat een misdadiger is.
Een keer iets te ver gaan is iets anders dan dit stelselmatig doen, zoals beweerd wordt door jou.quote:Zelf stel je ervaring te hebben met huisbezoek en de intimiderende opstelling van de organisatie en je vraagt mij om bewijs?
Het is geen afpersing, maar aangezien ik IJ de toegang heb ontzegd tot mijn woning en de buurt daarvan en IJ geen ander redelijk doel had zich aldaar op te houden, waren zij niet bevoegd aanwezig. Na IJ daar op attent gemaakt te hebben zijn ze overigens niet opnieuw langs geweest.quote:Hoe vaak moet je het nog ondervinden voordat je beseft dat het vaker voorkomt dan je lief is? Kom op zeg. Ze zijn nota bene bij jou langsgeweest. Voor iemands huis gaan schreeuwen en intimideren om hoge onnodige vergoedingen te eisen IS afpersing. Hoe je het wendt of keert.
Wat was er illegaal aan die handelswijze? Heb je een vonnis voor me waar IJ veroordeeld is wegens die handelswijze?quote:Op internet zijn vele getuigenverklaringen te vinden van de illegale handelswijze van de organisatie.
Een beetje gefrustreerd?quote:Niet toevallig betreffen dat allemaal ervaringen van mensen die in aanraking met IJ kwamen door bedrijven waar het een organisatorische rotzooi is. En dan ga je vertellen dat 9 van de 10 keer dat IJ ingeschakeld wordt dat terecht is? Eerder andersom. 9 van de 10 keer is het onterecht en 1 keer misschien terecht. Haal je vuist maar uit de reet van IJ en accepteer dat zulke organisaties nog minder macht hebben dan de buurvrouw.
Dat klopt.quote:Op zondag 15 juli 2007 18:23 schreef sylvesterrr het volgende:
En de 10% van de gedupeerden (personen die ten onrechte gestalkt worden) heeft maar gewoon pech?
Je hoeft je daar natuurlijk weinig van aan te trekken. Wanneer IJ ondanks jouw toelichting doorgaat met incassobrieven sturen kun je die brieven na het lezen archiveren in het cylindervormige archief.quote:Op zondag 15 juli 2007 19:09 schreef sylvesterrr het volgende:
Dit betekent dus dat IJ en co een vrijbrief heeft om mensen ten onrechte te stalken en te intimideren.
Nee, het betekent dat een opdrachtgever goede dossiers moet aanleveren.quote:Op zondag 15 juli 2007 19:09 schreef sylvesterrr het volgende:
Dit betekent dus dat IJ en co een vrijbrief heeft om mensen ten onrechte te stalken en te intimideren.
Nee, maar ik heb een hekel aan types die zelfs blijven ontkennen als ze zelf het slachtoffer zijn. Domme idioten vind ik dat. "Wat is er illegaal aan afpersing." Aan wie zo dom is maak ik geen woorden meer vuil.quote:Een beetje gefrustreerd?
Natuurlijk doet de naam het meeste. Over die schadeloosstelling, aan wat voor soort schade denk je dan? Bovendien zou in dat geval denk ik een incassobureau niet haar aanpak veranderen. Eventuele kosten worden gewoon doorgeschoven naar de opdrachtgever.quote:Op zondag 15 juli 2007 23:03 schreef Gumtree het volgende:
IJ heeft gewoon zijn naam mee, intrum justitia klinkt gewoon heel officieel en veel mensen denken gelijk dat je al met justitie te maken hebt. Dat is volgens mij de grootste kracht van het in mijn ogen stelletje prutsers.
Wat mij betreft mag er wel wat meer controle komen op incasso organisaties, en een schadeloosstelling regeling als blijkt dat de incasso onterecht is. Dit verplicht het bureau om haar huiswerk wat beter te doen.
Maar dat is slechts mijn mening....
Vooral niet meer doen dan.quote:Op zondag 15 juli 2007 23:41 schreef Neuralnet het volgende:
[..]
Nee, maar ik heb een hekel aan types die zelfs blijven ontkennen als ze zelf het slachtoffer zijn. Domme idioten vind ik dat. "Wat is er illegaal aan afpersing." Aan wie zo dom is maak ik geen woorden meer vuil.
ik stel voor dat men de incasso-kosten als schadevergoeding uitkeert, als een opdrachtgever veel van dat soort foutjes maakt worden ze vanzelf voorzichtiger. Als je zo her en der de topics leest op internet over incasso diensten dan gaat IJ met behoorlijk vage opdrachtgevers in zee.quote:Op maandag 16 juli 2007 07:07 schreef Alicey het volgende:
[..]
Natuurlijk doet de naam het meeste. Over die schadeloosstelling, aan wat voor soort schade denk je dan? Bovendien zou in dat geval denk ik een incassobureau niet haar aanpak veranderen. Eventuele kosten worden gewoon doorgeschoven naar de opdrachtgever.
Jij hebt spam in je sig staanquote:Op maandag 16 juli 2007 10:23 schreef Sovereign het volgende:
Probleem met giganten zoals IJ is dat je als debiteur niet op een inhoudelijk telefoongesprek hoeft te rekenen. De mutsen aan de telefoon daar kunnen alleen maar hun standaardverhaaltje aflopen, en met veel moeite krijg je een jurist te pakken. Bij een incassobedrijf als Graydon krijg je helemaal niet een jurist te pakken zelfs als je daar als jurist zijnde naar vraagt. Kortom, enig niveau is volstrekt afwezig.![]()
goedkope spam dan.quote:
And here we go again..quote:Op dinsdag 10 juli 2007 19:27 schreef sylvesterrr het volgende:
En de soap gaat verder...
Naar aanleiding van bovengenoemde brief heb ik IJ - per fax (in tweevoud) - gevraagd om aan te tonen dat er een contractuele verplichting is (oid, heb geen zin om het terug te zoeken). Daarop heb ik een nieuwe brief ontvangen:
[..]Welke afspraak? Ik kan me niet herinneren dat ik een afspraak heb gemaakt, dus ik kan moeilijk een afspraak nakomen. Dagtekening: 26-06-2007... Dit kan niet, omdat ik nog vorige week donderdag mijn post heb opgehaald (postbus). Deze brief zat NIET tussen de andere poststukken. Vandaag zag ik 'm opeens in m'n postbus.
Al met al niet netjes van IJ, maar dat is oud nieuws.![]()
Ik ga morgen nogmaals contact opnemen met mijn rechtsbijstandsverzekering, en daarna houd ik hierover op. Dit gedoe is gewoon zonde van mijn tijd.![]()
quote:Op zaterdag 4 augustus 2007 20:47 schreef jmac het volgende:
Binnen welke termijn moet een Ibureau reageren op een bezwaarschrift?
Heb in de tussentijd betaald om verdere moeilijkheden te voorkomen maar na 24 nog geen antwoord op m'n bezwaar
Bellen is niet altijd even handig, als je dit schriftelijk aankaart dat e.e.a. niet klopt heb je al wat meer bewijs indien ze er ooit nog verder mee willen. (lees procedure beginnen).quote:Op zaterdag 4 augustus 2007 20:50 schreef Nijodeibu het volgende:
ik krijg al 3 jaar brieven van hun. En elke keer maar hun bellen dat het niet klopt. Lama's
gaat in dit geval niet om IJ maar om nou 'n heel nieuw topic te openen vind ik ook weer overdrevenquote:Op zaterdag 4 augustus 2007 20:57 schreef ozzietukker het volgende:
[..]
Als je zeker weet dat de vordering onterecht is, is het slechtste wat je kunt doen betalen. Als je eenmaal betaald hebt zullen ze niet heel veel tijd meer in de 'zaak' te willen steken gezien het doel bereikt is. (Geld is binnen).
IJ kan dreigen wat ze wilt met zware consequenties, als iets aan de vordering niet klopt hoef je deze echt niet te betalen, want al dreigen ze met extra rentekosten, bij een gerechterlijke procedure zullen deze niet toegewezen worden als de claim niet klopt. (Uiteraard roepen ze dat wel in hun brieven dat er bijkomende kosten zullen zijn, maar dat is lang niet altijd waar).
[..]
quote:Op zaterdag 4 augustus 2007 21:12 schreef jmac het volgende:
[..]
gaat in dit geval niet om IJ maar om nou 'n heel nieuw topic te openen vind ik ook weer overdreven
Gaat om OV-kortingskaart die ik 2 jaar geleden een keer had gekregen van m'n vader. Die is gewoon betaald toen.
Echter is m'n vader na 4 maanden overleden en ik ben toen verhuisd (kwamen vreemden in dat huis). Ik heb mn kaart gebruikt tot het eind van dat jaar want toen was 'ie verlopen.
Kreeg nu na 1,5 jaar opeens een rekening voor een ov-kortingskaart die ik dus nooit ontvangen heb. Was me er niet van bewust dat het verlengd werd. Maar alle post daarover is naar het oude adres gestuurd maar vanzelfsprekend door de ptt teruggestuurd naar de NS met de melding dat de post onbestelbaar was. NS had dus moeten weten dat ik nooit op de hoogte hiervan kon zijn.
Nu kreeg ik dus een vordering van een incassobureau van 112 euro (bedrag kortingskaart was 55e dus gewoon een verhoging van 100% !!!!). Ik heb contact met ze opgenomen en gevraagd of ik gewoon de 55 euro kon betalen, en dan mn adres ging wijzigen bij de NS maar daar gingen ze niet akkoord mee. Ik moest meteen betalen , en kon beroep indienen en als t dan niet akkoord was dan zou ik mijn geld terug ontvangen.. Zo heb ik dus ook gehandeld.
Vind dat de schuld een beetje in t midden ligt. Wettelijk gezien en volgens de regels zal de NS wel gelijk hebben, aangezien ik blijkbaar een adreswijziging had moeten indienen, maar daar heb ik toen ook niet over nagedacht vanwege de situatie.
Is er nog een kleine kans dat t incassobureau m'n geld (een gedeelte desnoods) terugstort of is het al een verloren zaak door m'n handelen? Ik heb de dienst waarvoor ik moet betalen dus ook nooit ontvangen (een nieuwe kortingskaart).
dank voor he uitgebreide antwoordquote:Op zaterdag 4 augustus 2007 21:26 schreef ozzietukker het volgende:
[..]
Interessante zaak.. je kunt dit vanuit een aantal oogpunten bekijken. Persoonlijk denk ik dat het tarief wat het incassoburo rekende, afgezien van de schuldvraag, sowieso te hoog is.
Als je de post niet ontvangen hebt, en de post is teruggestuurd naar de NS dan moet de NS dit weten. Gezien het incassoburo nu wel het juiste adres heeft achterhaald weten ze dat het in ieder geval klopt dat je verhuisd bent, en als het goed is moet je kunnen aantonen hoelang je daar woont.
Echter dat je had moeten aangeven dat je verhuisd was zit wat in, aan de andere kant, je kunt ook bewijzen dat je de nieuwe kortingskaart nooit ontvangen hebt, en als verzachtende omstandigheid kan wel degelijk meespelen dat je vader is overleden, hoewel dit juridisch officieel geen 'punt' is.
Ik ben echter bang nu je betaald hebt dat de kans uitermate klein is dat je je geld nog moet terugkrijgen. Zolang ze nog geld van je moeten ontvangen zullen zij de 'zaak' openhouden, maar daarna kost het alleen nog maar geld....
Is de brief die jmac heeft ontvangen niet toevallig een bevestigingsbrief?quote:Een bedrijf mag pas gebruikmaken van een automatische Incasso, als hij een overeenkomst heeft afgesloten met zijn bank. Ongeveer 120.000 bedrijven hebben zo'n incassocontract. Daarnaast moet hij een geldige schriftelijke machtiging van u hebben. Als u telefonisch een machtiging heeft afgegeven, moet de incassant u binnen 2 werkdagen een schriftelijke bevestiging van de ontvangen machtiging sturen.
Let op: Als u nog geen relatie heeft met de incassant, is een telefonische machtiging alleen toegestaan als u zelf het initiatief neemt en dus zelf met de incassant belt. Heeft u al een relatie met de incassant, dan mag hij ook het initiatief nemen en met u bellen.
(..)
Als een afschrijving naar uw mening onterecht is (u hebt bijvoorbeeld geen machtiging afgegeven) en u heeft geen recht van terugboeking of de termijn is verstreken, dan kunt u verhaal halen tot een jaar na afschrijving van uw rekening. Stel uw bank in zo'n geval dus op de hoogte. Als de incassant bij betwisting van een incasso de machtiging niet kan overleggen, dan wordt het bedrag teruggeboekt.
Bij een hoofdsom van 55 euro horen aan incassokosten een bedrag van EUR 37,-, je hebt ze aldus veel te veel betaald. Ik denk niet dat je die kosten zonder zelf een procedure te starten terug zal zien.quote:Op zaterdag 4 augustus 2007 21:12 schreef jmac het volgende:
Is er nog een kleine kans dat t incassobureau m'n geld (een gedeelte desnoods) terugstort of is het al een verloren zaak door m'n handelen? Ik heb de dienst waarvoor ik moet betalen dus ook nooit ontvangen (een nieuwe kortingskaart).
quote:Op zaterdag 4 augustus 2007 22:52 schreef frederik het volgende:
Je kunt die incasso nog storneren, je hebt immers geen incassomachtiging afgegeven (volgens mij geldt dan zelfs die 30 dagen termijn voor incasso's niet, maar is het een jaar)
quote:Geachte heer/mevrouw xxx,
Eerder stelden wij u in kennis van het feit dat onze opdrachtgever [energieleverancier] een vordering op u aan ons ter
incasso heeft gegeven met referentie xxx.
Tot op heden hebben wij echter nog geen (volledige) betaling van u mogen ontvangen. Op dit moment bedraagt
de vordering inclusief de verschuldigde kosten EUR 122,00.
Wij stellen u hierbij in de gelegenheid blablablabla etcetera
Hoogachtend,
Intrum Justitia
Zo ver heb ik niet eens gekeken. Ons emailprogramma blokkeert in eerste instantie afbeeldingen en linkjes tot wij ze goedkeuren. Heb het net nagekeken, en nee hoor, het komt af van noreply@intrumjustitia.nl. Dus volgens mij wel een officiele site van hun. Ook zo waardeloos, stel nu dat ik zou willen reageren, wat ik niet wil overigens, dan kan dat niet eens met hun noreply adres. Pfffffffffffffff.quote:Op zondag 13 april 2008 22:59 schreef anboni het volgende:
Dat klinkt meer als 'n spam/phishing attempt.. Zitten er toevallig linkjes bij naar sites als www.intrumjustitia.verweggistan.nu ofzo?
Ik weet ineens hoe ze aan ons email adres komen! Ik heb met die energieleverancier gemaild over de eindafrekening. Die hadden wij voldaan en 8 maanden later schreven ze ineens nog een bedrag af van onze rekening in Nederland. Dat heb ik laten storneren, en nog weer een half jaar later schreven ze weer een ander bedrag af. De omschrijvingenbij beide bedragen was: 'Voorschot periode blablabla'quote:Op zondag 13 april 2008 23:20 schreef Dirkh het volgende:
Een email lijkt me nou niet echt het middel om iemand een aanmaning te sturen, zeker niet als het al over een vordering zou gaan van een aantal jaren geleden. Zij kunnen niet weten of jij het email adres nog wel gebruikt.
Maar ach, ze kunnen het proberen.
Bestrijd je de vordering ook? Is het geen eindafrekening o.i.d.?
Geheel afhankelijk van de situatie, maar ik doe het soms.quote:Op zondag 13 april 2008 23:28 schreef ElizabethR het volgende:
Dirk, jij bent hier wel in thuis. Heb jij wel eens meegemaakt dat om zo'n relatief laag bedrag een deurwaarder in het buitenland werd gebruikt?? Ik ben reuze benieuwd.
Oh, als ze willen vinden ze je altijd wel, 99% dan. En ander soort adres is wel de laagste drempel.quote:Op zondag 13 april 2008 23:44 schreef ElizabethR het volgende:
Dankjewel Dirk.
Ik verwacht voor 122 euro (en dan zitten er al kosten bij dus voor Intrum) geen echte problemen. Erg raar dat er tot drie keer toe sprake is van andere bedragen trouwens!!! Mijn betalingsverleden is vlekkeloos bij die leverancier. Ze schreven altijd automatisch af en hebben nooit onvoldoende saldo aangetroffen. Dus ik maak me geen zorgen.
En ergens ben ik benieuwd of ze ons kunnen vinden aangezien ze hier niet met straatnamen huisnummers en postcodes werken.
Dat ga ik pas doen als ik een brief met de post krijg, eerder niet. Ik ga echt geen aandacht besteden aan een email als het om dergelijke zaken gaat. Dreigen met rechtsgang via een email die ze in feite ins Blaue hinein sturen, kom op zeg!!quote:Op maandag 14 april 2008 00:03 schreef Dirkh het volgende:
[..]
Oh, als ze willen vinden ze je altijd wel, 99% dan. En ander soort adres is wel de laagste drempel.
Maar goed, vanuit de crediteur kant beken, zou ik adviseren een mailtje te sturen naar de leverancier (desnoods met een tijdelijk hotmail adres) met nogmaals een uitleg dat de vordering onterecht is, zij 14 dagen de tijd hebben om exact te melden waar de vordering vandaan komt en anders de zaak als gesloten beschouwd.
Als het terecht was geweest had ik het al nooit laten stornerenquote:Als het terecht is, is het terecht en ik zou je persoonlijk achtervolgen tot ... vul maar in,
Okéquote:maar als er ook maar een beetje twijfel is dan is het case closed.
Ja maar die is gewoon oneerlijk bezig dus, volkomen terecht dat je er zo een blijft zoeken.quote:Ik heb bijvoorbeeld een debiteur die voor een paar honderd euro (niet zo gek veel) bij mij terecht is gekomen, in de schuldhulp zat, daar zich vervolgens aan heeft ontrokken en verhuisd is. Vanwege privacy overweging mag de schuldhulp geen gegevens meer vrijgeven, maar die debiteur zet ooit eens een advertentie op marktplaats of hij maakt een ander foutje, hij is aan de beurt. Gelukkig heet ie geen Jansen.
bel ze op en zeg hun dat je geen klant bij hun bent en ze de verkeerde voor zich hebben.quote:Op vrijdag 5 juni 2009 15:30 schreef GuitarJJ het volgende:
Kick.
Zijn er meer mensen die spam sms'jes krijgen van Intrum Justitia?
Ongeveer een half jaar geleden kreeg ik een paar sms'jes van hun dat ik geld moest betalen vanwege dossiernummer *nummer* voor het bedrijf ZIGGO. Moest binnen 3 dagen betaald worden. Heb natuurlijk niks gedaan en had ZIGGO een mail gestuurd. Die wisten van niks. (had ook nooit een abonnement o.i.d. bij hun gehad)
Nu gister werd ik opeens gebeld door die lui, het was 'zeer belangrijk'. Nja opgehangen, straks is het zo peperdure betaalde lijn. Vandaag kreeg ik weer een sms: "Dit is een belangrijk bericht van Intrum Justitia voor *** vanwege dossiernummer ***. Graag contact via 0704528735"
Weet iemand wat ik met die onzin moet. Word er zo langzamerhand een beetje gek van. Had wel gehoord dat meer mensen zulke berichten hebben gehad. Een kennis had zelfs een brief met acceptgiro thuis gehad.
quote:Op vrijdag 5 juni 2009 21:10 schreef THEFXR het volgende:
[..]
bel ze op en zeg hun dat je geen klant bij hun bent en ze de verkeerde voor zich hebben.
Ja, dat mag je als particulier, en niet alleen in dit gevalquote:Op vrijdag 4 september 2009 10:46 schreef Schanulleke het volgende:
Ik zag ooit op Fok eens een link langskomen van een dienst die het opnemen van telefoongesprekken faciliteerde, mag zoiets in dit soort gevallen?
Wanneer precies in 2007? Als ze 2 jaar niets meer hebben laten horen is de vordering verjaard. Overigens kan je gewoon aan interim laten weten dat je de vordering betwist en dat je dit ook aan Orange hebt laten weten. In dat geval zal IJ niets meer doen, aangezien de rechter er dan over moet oordelen of de vordering terecht is.quote:Op vrijdag 4 september 2009 10:46 schreef Schanulleke het volgende:
Ik beschouw dit maar even als het centrale Intrum Justitia topic..
Intrum meent een vordering te hebben bij mij namens Orange voor een klein bedrag (¤ 20,- vermeerd met incassokosten, inmiddels totaal 91,62). Die vordering stamt uit 2007. Ik heb die toen bestreden (telefonisch) en het papieren bewijsstuk toegstuurd. Daarna niks meer gehoord dus de kous was af dacht ik.
Helaas zijn ze afgelopen juli weer van voren af aan begonnen. Eerst weer aanmanen en als ik bel zeggen ze me dat de procedure wordt stopgezet maar telkens valt weer vrolijk de volgende brief op de mat.
Net weer iemand aan de telefoon gehad en als ik vraag om schriftelijke bevestiging van wat er besproken is dan krijg ik nul op het rekest. Wel haar naam genoteerd in ieder geval.
Wat is wijsheid, hoe kan ik nu het beste zorgen dat ik bewijs krijg van de gemaakte afspraken en de gedane toezeggingen?
Ik zag ooit op Fok eens een link langskomen van een dienst die het opnemen van telefoongesprekken faciliteerde, mag zoiets in dit soort gevallen?
Vragen, vragen, vragen.
En nog iets. Waarom hebben die lui nog geen e-mail?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |