Edward Gibbon and Simon Ocklay, HISTORY OF THE SARACEN EMPIRE, London,.quote:"Als een groot streven, karige middelen, en verbazingwekkende resultaten, de drie voorwaarden zijn voor menselijk genie, wie zou dan durven welke grote man uit de moderne geschiedenis dan ook, te vergelijken met Mohammed? De beroemdste mensen maakten alleen wapens, wetten en imperiums. Zij stichten, als ze dat al deden, alleen materiële machten die vaak voor hun ogen afbrokkelden. Deze man verroerde niet alleen hele legers, wetten, imperiums, mensen en dynastie's, maar miljoenen mensen, een derde van de toen bewoonde wereld; en meer dan dat hij verroerde de altaars, de goden, de religies, de ideeën, de overtuigingen en zielen...zijn geduld, zijn ambities, welke totaal toegewijd waren aan een idee en op geen enkele manier gebaseerd waren op een streven naar een imperium, zijn voortdurende gebeden, zijn mysterieuze gesprekken met God, zijn dood en zijn overwinningen zelf daarna; alle deze zaken getuigen niet van een bedrieger,, maar van een vastberaden overtuiging die hem de kracht gaf een dogma te herstellen. Deze dogma was tweevoudig, de eenheid van God en de immaterialiteit van God; het eerste vertelt wat God is en de laatst wat God niet is; beiden zijn een verwerping van de valse goden.
"filosoof, orator, apostel, wetgever, krijger, veroveraar van ideeën, hersteller van ratiotionele dogma's, van een cultuur zonder beelden; de stichter van twintig wereldse imperiums en een spirituele imperium, dat is Mohammed. Met betrekking tot alle maatstaven waaraan menselijke grootheid wordt gemeten, kunnen we ons wel afvragen, is er een groter man dan hij ?
--Bosworth Smith, MOHAMMAD AND MOHAMMADANISM, London, 1874, p. 92.quote:"Het is niet de verspreiding van zijn religie die onze bewondering verdient, dezelfde onbesmette en perfecte indruk die hij in Mekka en Medina maakte, zijn behouden gebleven, na de revoluties van de afgelopen twaalf eeuwen door de Indiase, Afrikaanse en Turkse bekeerlingen tot de Koran... The volgelingen van Mohammed zijn er in geslaagd de verleidingen te weerstaan om het voorwerp van hun overtuiging en toewijding, te verlagen tot menselijke zintuiglijke verbeeldingen. "I getuig dat er geen God is dan Allah en dat Mohammed Zijn boodschapper is," is de eenvoudige en onveranderlijke getuigenis van Islam. Het intellectuele beeld van een Godheid is nooit verlaagd tot een zichtbaar afbeelding; de eerbiedwaardigheid van de profeet is nooit verheven geworden, boven de maatstaven van het menselijke en zijn volgelingen maken nog steeds dankbaar gebruik van zijn voorschriften"
" --Annie Besant, THE LIFE AND TEACHINGS OF MUHAMMAD, Madras, 1932, p. 4.quote:"Hij was een keizer en een paus ineen; maar hij was een paus zonder pauselijke pretenties,een keizer zonder keizerlijke legioenen: zonder een leger, zonder een bodyguard, zonder een paleis, zonder een vast inkomen; als ooit een mens terecht kon beweren dat hij bij goddelijkemachte regeerde,dan wat het Mohammed, want hij had 'alle' macht zonder de instrumenten of de steun."
--W. Montgomery Watt, MOHAMMAD AT MECCA, Oxford, 1953, p. 52.quote:"Het is onmogelijk dat iemand die het leven en karakter van de grote Profeet van Arabië heeft bestudeerd, en die weet hoe hij dacht en hoe hij leefde, geen ontzag krijgt voor deze machtige Profeet, een van de grote boodschappers van de Verhevene. Ik zelf vind steeds hernieuwde bewondering, bij het weer lezen over het leven van deze machtige arabische leraar.
--Michael H. Hart, THE 100: A RANKING OF THE MOST INFLUENTIAL PERSONS IN HISTORY, New York: Hart Publishing Company, Inc., 1978, p. 33.quote:"Zijn bereidwilligheid om vervolging omwille van zijn overtuiging te doorstaan, het hoge morele karakter van de mensen die in hem geloofden en naar hem opkeken als een leider, en de grootheid van wat hij bereikt heeft alle getuigen van zijn onfeilbare integriteit. Het is onbegrijpelijk dat Mohammed in het westen zo onder gewaardeerd wordt."
Wat men over de islam zegt:quote:"Mijn keuze van Mohammed als nummer een op mijn lijst van 's werelds meest invloedrijke personen zal sommige lezers verbazen en anderen zullen er vraagtekens bij plaatsen, maar hij is de enige mens in de geschiedenis die uiterst succesvol was op religieus en seculier niveau."
--Lezing over "The Idealen van Islam;" zie SPEECHES en WERKEN VAN SAROJINI NAIDU, Madras, 1918, p. 167.quote:"Het (Islam) heeft onbeschaamdheid vervangen door menswaardigheid. Het geeft hoop aan de slaaf, broederschap aan de mensheid, en erkenning van fundamentele aspecten van de menselijke natuur". --
-- Lacy O'Leary, ISLAM AT THE CROSSROADS, London, 1923, p. 8.quote:"Een gevoel voor rechtvaardigheid is een van de bewonderingswaardige idealen van Islam, omdat ik, als ik de Qor'an lees, bemerk dat dergelijke dynamische levensprincipes niet mistiek zijn maar praktische ethische normen zijn voor het dagelijkse leven en toepasbaar zijn in de hele wereld. "
--H.A.R. Gibb, WHITHER ISLAM, London, 1932, p. 379.quote:"De geschiedenis is voldoende bewijs, dat de legende, dat fanatische Moslims de wereld over gingen en de Islam bij veroverde volkeren opdrongen met het zwaard in de hand, een van de meest fantasierijke en absurde mythes zijn die historici ooit hebben herhaalt.."
--G.B. Shaw, THE GENUINE ISLAM, Vol. 1, No. 81936.quote:"Maar de islam heeft nog grotere dienst te bewijzen aan de mensheid. Het staat immers dichterbij het echte Oosten dan Europa, en het kent een prachtige traditie van inter-raciaal begrip en samenwerking. Geen andere gemeenschap heeft een dergelijk succes behaalt in het verenigen in gelijkwaardigheid in status, mogelijkheden en in het streven van zo vele en verschillende mensen en volkeren.... Islam bezit nog steeds de kracht het ogenschijnlijk onverzoenlijke element van ras en traditie te verenigen. Als ooit in de plaats van tegenstelling tussen Oost en West, samenwerking moet plaatsvinden, is de bemiddeling van Islam een onvermijdelijke voorwaarde. Islam bezit in grote lijnen de oplossingen voor de problemen waarmee Europa te kampen heeft in haar relatie tot het Oosten. Als Europa en Islam samen komen, is er werkelijk hoop. Maar als Europa samenwerking met Islam afwijst, vergooit het daarmee haar kansen en kan de kwestie rampzalig worden voor beiden.."
-A.J. Toynbee, CIVILIZATION ON TRIAL, New York, 1948, p. 205.quote:"Ik heb altijd grote waardering gehad voor de religie van Muhammad vanwege de wonderbaarlijke levenskracht die het bevat. Het is de enige religie die de capaciteit in zich draagt mensen van verschillende leeftijden aan te spreken. Ik heb hem bestudeerd - een buitengewone man en naar mijn mening verre van een Anti-christ, hij zou de redder van de mensheid genoemd moeten worden. Ik geloof dat als een als man hij, de alleenheerschappij over de moderne wereld zou hebben, hij erin zou slagen diens problemen op te lossen en het de noodzakelijk vrede en geluk zou brengen. Ik heb voorspeld dat het geloof van Mohammed in het Europa van morgen geaccepteerd zal worden, en het begint geaccepteerd te worden vandaag de dag"
--A.M.L. Stoddard, quote uit ISLAM - THE RELIGION OF ALL PROPHETS, Begum Bawani Waqf, Karachi, Pakistan, p. 56.quote:"De uitbanning van ras-bewustzijn tussen Moslims is een van de grote verworvenheden van Islam, en in de tegenwoordige wereld, is er een klaarblijklijke noodzaak de waarden van Islam te propageren.." -
quote:"De opleving van Islam is misschien wel het meest wonderbaarlijke gebeurtenis in de menselijke geschiedenis. Oorspronkelijk uit een land dat voorheen te verwaarlozen was, heeft de Islam zich binnen een eeuw over de helft van aarde verpreid, grote wereldrijken verpletterd, eeuwen oude religies vervangen, en de zielen van volkeren hervormt, waarna een hele nieuwe wereld is ontstaan - de wereld van Islam.
"Hoe meer we deze ontwikkeling nader beschouwen, des te meer uitzonderlijk het schijnt. De andere grote religies baanden zich langzaam een weg, via moeizame strijd overwonnen ze uiteindelijk doordat machtige Monarchiëen zich bekeerden tot het nieuwe geloof. Het Christendom had Constantijn, het Boedisme had Asoka, en Zoroastrianisme had Cyrus, elk wendde zij hun macht aan om hun nieuwe cultus te verbreiden.
Dit was niet het geval met de Islam. Het vond zijn oorsprong in een schaarsbevolkte woestijn onder een nomadenvolk dat voorheen niet in de annalen van de geschiedenis te vinden was, Islam trok er op uit, een geweldig avontuur tegemoet, gesteund door een karig en onbeduidend aantal volgelingen en tegenover een grote materieele overmacht. Toch heeft Islam overwonnen met schijnbaar wonderbaarlijk gemak, en enkele generaties waren er getuigen van hoe de 'Vurige Maansikkel' zich als overwinnaar uitstrekte van de Pyreneeen tot de Himalayas en van de woestijn in Centraal asië tot de Woestijnen van Centraal Afrika.."
--Edward Montet, "La Propagande Chretienne et ses Adversaries Musulmans," Paris, 1890; Quote door T.W. Arnoldquote:"Historisch en etymologisch gezien, is de Islam een rationele religie in de breedste zin van het woord. De definitie van rationalisme als een systeem dat religieuze overtuigingen basseerd op het verschaffen van rede-kundige principes, is er precies op van toepassing. Men kan niet ontkennen dat vele doctrines en theologische systemen en ook vele vormen van bijgeloof, van het vereren van heiligen tot het gebruiken van rozekransen en amuletten, zich niet kunnen meten met de Moslim-geloofsbeIijdenis.
Ondanks de vele ontwikkelingen naar aanleiding van de leerstelling van de Profeet, is de plaats die de Qor'an in neemt als grondbeginsel en uitgangspunt, onveranderlijk gebleven en de dogma van de eenheid van God is daarin voortdurend verkondigd, plechtig, majesteitelijk en met een onveranderlijke zuiverheid en in volkomen zekerheid en toewijding, wat buiten de Islam nauwelijks wordt overtroffen. Deze trouw aan de fundamenten van de dogma van de religie, de elementaire eenvoud van de formule waarin het wordt uiteengezet, het bewijs dat de vurige overtuiging van degenen die het verkondigen, het tot voordeel strekt, dit zijn een van de vele oorzaken van het succes van Mohammeds vekondiging.
--W. Montgomery Watt, ISLAM AND CHRISTIANITY TODAY, London, 1983, p. ix.quote:Van een geloofsovertuiging dat zo precies is, ontdaan van alle theologische complexiteit en als gevolg zo toegangkelijk is voor het gangbare begrip, zou men verwachten dat het een geweldige kracht bezit, en dat is inderdaad zo, om zich een weg te banen naar het geweten van de mens."
quote:"Ik ben geen Moslim in de gebruikelijke zin, maar ik hoop dat ik een "Moslim" ben aangezien ik me ook aan God heb overgegeven. Ik geloof wel dat in de Qor'an en in andere uitingen van de Islamitische visie er vele verhalen zijn van goddelijke waarheid, waar westerlingen als ik zelf nog veel van kunnen leren. Islam zou weleens de religie van de toekomst kunnen worden..'"
De Islam is veel meer dan een vieze man met een baard in een grot die Jihad zit te roepen en is allerminst representatiefquote:Op dinsdag 27 juni 2006 23:44 schreef Slayage het volgende:
Een counterweight hebben we tegenwoordig wel nodig![]()
Die documentaire van je heb ik op tv gezien. Zekers interessantHet boek van Karen Armstrong, die ook in de documentaire zit, is altijd een aanrader natuurlijk http://www.amazon.com/gp/product/0062508865/104-9581355-9460714?v=glance&n=283155
Deze docu is ook leuk trouwens![]()
Turning Muslim in Texas![]()
http://video.google.com/videoplay?docid=-9184353144432289069&q=muslims+texas
Eigenlijk dusquote:Op dinsdag 27 juni 2006 21:00 schreef panasa62 het volgende:
Pffff lang verhaal, dus niet gelezen. Probeer eens in het kort te vertellen wat je hiermee wilt zeggen.
quote:De Islam is veel meer dan een vieze man met een baard in een grot die Jihad zit te roepen en is allerminst representatief
Jouw probleem dat je een attention span hebt van 2 seconden. Lezen of anders niet reageren.quote:Op dinsdag 27 juni 2006 21:00 schreef panasa62 het volgende:
Pffff lang verhaal, dus niet gelezen. Probeer eens in het kort te vertellen wat je hiermee wilt zeggen.
quote:Op dinsdag 27 juni 2006 21:13 schreef panasa62 het volgende:
Oke... ik heb het gelezen, en dan nog snap ik er geen snars van. Daar heeft de bijbel ook zo'n houtje van. Als er ooit nog eens een nieuwe versie uitkomt, zou het leuk zijn om het zo te schrijven dat het de jeugd anno 2006 ook zou boeien.
Ga met de tijd mee, dan krijg je vanzelf meer aanhang.
Klopt, met het topic wil ik juist aan tonen waar de islam oorspronkelijk voor staatquote:Op dinsdag 27 juni 2006 21:16 schreef Nickthedick het volgende:
Allemaal heel leuk en aardig dat verhaal, maar de praktijk laat toch iets heel anders zien.
Ik denk eerder dat het aan jou ligt. Dit zijn geen Koran teksten.quote:Op dinsdag 27 juni 2006 21:13 schreef panasa62 het volgende:
Oke... ik heb het gelezen, en dan nog snap ik er geen snars van. Daar heeft de bijbel ook zo'n houtje van. Als er ooit nog eens een nieuwe versie uitkomt, zou het leuk zijn om het zo te schrijven dat het de jeugd anno 2006 ook zou boeien.
Ga met de tijd mee, dan krijg je vanzelf meer aanhang.
Alleen jammer dat je met intenties alleen niet ver komt; ik zie toch vooral dat de vredelievende tolerante Islam tegenwoordig ver te zoeken is.quote:Op dinsdag 27 juni 2006 21:17 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Klopt, met het topic wil ik juist aan tonen waar de islam oorspronkelijk voor staat
Is hier boven al beantwoord.quote:Op dinsdag 27 juni 2006 21:18 schreef onemangang het volgende:
En, wat is het doel van deze propaganda?
Maak daar dan wel aub even een ander topic voor aan.quote:Moeten we nu een net zo lange lijst van citaten neerzetten die de keerzijde van Mohammed tonen om de boel weer wat te relativeren?
Duidelijk dat je bovenstaande stukje niet goed hebt doorgelezen.quote:Want hoe je het ook wend of keert, feitelijk zijn alle problemen en oorlogen die tussen moslims en andere volkeren zijn ontstaan terug te voeren op Mohammed: hij heeft immers nog meer verdeeldheid gezaaid door naast de al bestaande en twistende religies er weer een nieuwe aan toe te voegen.
Hoe vaak ga je betreffende stukje nog spammen?quote:De Syrische Wafa Sultan weet in dit korte clipje, uitgezonden op Al-Jazeera in een paar krachtige woorden de vinger op de zere plek van de islam te leggen. Bekijk het eens.
Ik kan je niet tegenspreken, maar goed je moet toch ergens beginnen om iets weer opnieuw te bouwen. Tegenwoordig zoveel islam gebash, sommigen overdreven en sommigen terecht, maar als gematigde moslims het niet opnemen voor de tolerantie islam, is er al helemaal geen hoop meer over.quote:Op dinsdag 27 juni 2006 21:20 schreef Nickthedick het volgende:
[..]
Alleen jammer dat je met intenties alleen niet ver komt; ik zie toch vooral dat de vredelievende tolerante Islam tegenwoordig ver te zoeken is.
Ik snap ook wel dat het niet in Tina taal hoeft, alleen weet ik uit eigen ervaring dat een hoop jeugd afhaakt omdat het zo saai is.quote:Op dinsdag 27 juni 2006 21:17 schreef NanKing het volgende:
[..]
Ik denk eerder dat het aan jou ligt. Dit zijn geen Koran teksten.
En als je een klein beetje je best doet kun je bijbel best begrijpen niet alles hoeft in Tina taal geschreven te worden.
Deze vind ik wel een beetje misleidend, want bestaat er iets als "onfeilbare integriteit"? Indien het bestaat, blijkt dat dan door de mening van anderen?quote:Op dinsdag 27 juni 2006 20:51 schreef Triggershot het volgende:
"Zijn bereidwilligheid om vervolging omwille van zijn overtuiging te doorstaan, het hoge morele karakter van de mensen die in hem geloofden en naar hem opkeken als een leider, en de grootheid van wat hij bereikt heeft alle getuigen van zijn onfeilbare integriteit. Het is onbegrijpelijk dat Mohammed in het westen zo onder gewaardeerd wordt." --W. Montgomery Watt, MOHAMMAD AT MECCA, Oxford, 1953, p. 52.
Het kan ook aan de vertaling liggen ben ik bang.quote:Op dinsdag 27 juni 2006 21:35 schreef Alicey het volgende:
[..]
Deze vind ik wel een beetje misleidend, want bestaat er iets als "onfeilbare integriteit"? Indien het bestaat, blijkt dat dan door de mening van anderen?
Jezus is een profeet volgens de Islamquote:Op dinsdag 27 juni 2006 21:37 schreef Maverick_tfd het volgende:
Wat ik me vaak afvraag Triggershot, waarom had Mohammed wel de waarheid in pacht en andere profeten (zoals Jezus) niet (volgens de Islam dan)?
Verder wel een puik idee dat je de Islam in een beter licht wil zetten maar je zult tegen een hoop moeten opboksen denk ik...
Dat is nou het mooie aan de islam wie Abraham, Mozes, Jezus etc niet erkend als profeet die door God gezonden is kan geen Moslim zijn, in de koran worden alle profeten van de bijbel eervol genoemdquote:Op dinsdag 27 juni 2006 21:37 schreef Maverick_tfd het volgende:
Wat ik me vaak afvraag Triggershot, waarom had Mohammed wel de waarheid in pacht en andere profeten (zoals Jezus) niet (volgens de Islam dan)?
Thnx, mja.. kijken hoe het verlooptquote:Verder wel een puik idee dat je de Islam in een beter licht wil zetten maar je zult tegen een hoop moeten opboksen denk ik...
quote:Ondanks de vele ontwikkelingen naar aanleiding van de leerstelling van de Profeet, is de plaats die de Qor'an in neemt als grondbeginsel en uitgangspunt, onveranderlijk gebleven en de dogma van de eenheid van God is daarin voortdurend verkondigd, plechtig, majesteitelijk en met een onveranderlijke zuiverheid en in volkomen zekerheid en toewijding, wat buiten de Islam nauwelijks wordt overtroffen. Deze trouw aan de fundamenten van de dogma van de religie, de elementaire eenvoud van de formule waarin het wordt uiteengezet, het bewijs dat de vurige overtuiging van degenen die het verkondigen, het tot voordeel strekt, dit zijn een van de vele oorzaken van het succes van Mohammeds vekondiging.
Als je het een gaar topic vindt was is dan nut van reageren er in?quote:Op dinsdag 27 juni 2006 21:48 schreef roobje het volgende:
Gaar topic. Dus omdat een aantal mensen wat positieve dingen over de Islam hebben gezegd, is het helemaal geweldig? Zoiets dan, want ik heb geen flauw idee waar je heen wilt.
Precies zoals je het leest.quote:Wat een lading inhoudsloze zinnen bij elkaar. What the hell moet dit stukje bijv. betekenen?
Dan ga je toch een gesprek met haar aan?quote:??? Mijn buurmeisje van 3 komt nog logischer over dan dit.
Alsof er slechts twee religies bestaan. Er zijn er duizenden, en nog veel meer profeten. En die staan heus niet allemaal in de koran.quote:Op dinsdag 27 juni 2006 21:41 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Dat is nou het mooie aan de islam wie Abraham, Mozes, Jezus etc niet erkend als profeet die door God gezonden is kan geen Moslim zijn, in de koran worden alle profeten van de bijbel eervol genoemd
Ik ben blij en opgelucht dat het voor jou wel zo is, maar helaas lopen veel mensen rond ook op Fok die het wel zo zien, en Bin-laden als een vertegenwoordiger zien eerder dan Mohammed. Topic hoort niet als een Mohammed verheelijker te dienen, alleen andere kant die weinig tot niet in de media verschijntquote:Op dinsdag 27 juni 2006 22:24 schreef Vandeplato het volgende:
Maar na al deze Mohammed-verheerlijkende verhalen gelezen te hebben blijf ik zitten met de vraag wat jij nu eigenlijk wil vragen Triggershot want dat de rijke cultuur van de islam niet bestaat uit vieze mannen met baarden in grotten was mensen die nadenken toch allang duidelijk?
Voor mij is hij dus naast een profeet ook generaal en diplomaatquote:Voor mij was Mohammed gewoon een capabele generaal en diplomaat maar voor mij uiteraard geen profeet.(Ik geloof als atheist uberhaupt niet in profeten en elk religie is volgens mij voor en door mensen bedacht.)
Je bedoelde vzmh, vrede zij met hem?quote:Trouwens andere vraag, waarom wordt elk altijd gezegd vrede (en voorspoed?) zij met hem terwijl dat toch duidelijk niet zo geweest is?
mja, alls ze nou ook inzagen wat ze tegen elkaar roepen zou er geen problemen zijn in het midden oosten, maar er is geen besef.quote:(no offense meant,ik vind het gewoon raar net zoals ik het raar vind dat Palestijnen en Joden ook de hele dag salaam en shalom roepen terwijl ze toch echt niet allemaal naar vrede streven.)
Er werd al tijdens zijn leven naar hem in de koran verwezen als Sala Allah Aleyhi wa salam, Arabische van vzmh, dus niet iets na zijn dood ofzo, rond 11 jaar van de islam dacht ik.quote:Op dinsdag 27 juni 2006 22:33 schreef Vandeplato het volgende:
Maar wannneer is die traditie van vzmh dan ontstaan?(was het alleen vrede ?ik dacht nog meer maar ik zal we wel vergissen)
Toch is het helaas zo dat mensen dat menen.quote:Op dinsdag 27 juni 2006 22:34 schreef Vandeplato het volgende:
Trouwens de gedachte dat ruim een miljard mensen een geloof zouden aanhangen wat haat predikt vind ik erg ondoordacht.
Ja maar er zijn nu eenmaal een heleboel mensen die eigenlijk helemaal niet willen nadenken over zaken als sterfelijkheid, zingeving e.d. dat is nl. vermoeiend en (vooral voor atheisten) frustrerend.quote:Op dinsdag 27 juni 2006 22:56 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Toch is het helaas zo dat mensen dat menen.
Mja ze schetsen wel een bepaalde beeld van de islam zonder te verdiepein in de islam, zoals een lompe bericht hier boven jou, en mensen volgen hun beeld, denk maar aan een Fortuyn een Hirsi aliquote:Op dinsdag 27 juni 2006 23:01 schreef Vandeplato het volgende:
[..]
Ja maar er zijn nu eenmaal een heleboel mensen die eigenlijk helemaal niet willen nadenken over zaken als sterfelijkheid, zingeving e.d. dat is nl. vermoeiend en (vooral voor atheisten) frustrerend.
Mohammed is al eeuwen dood hoor.quote:Op dinsdag 27 juni 2006 23:01 schreef Golradir het volgende:
Feit is en blijft dat Mohammed gewoon een vuile pedo is.
Aisha de vrouw van Mohammed was voor hem verloofd met een niet moslim, alleen onwetenden willen dat even vergeten.quote:Op dinsdag 27 juni 2006 23:07 schreef Vandeplato het volgende:
[..]
Mohammed is al eeuwen dood hoor.
Daarnaast is het misschien zinnig Mohammed te plaatsen in de tijd waarin hij leefde ca. 570 tot 632.
Ik weet niet of je denkt dat er in Europa net na de ondergang van het West-Romeinse rijk een hoge moraal heerste want eerlijk gezegd denk ik dat het er hier minimaal net zo aan toe ging en gezien de chaos waarschijnlijk nog wat erger.
Triggershot het gaat volgens mij echt gewoon om een tijdsbeeld waarin dit normaal was, moraal veranderd met de tijd.quote:Op dinsdag 27 juni 2006 23:08 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Aisha de vrouw van Mohammed was voor hem verloofd met een niet moslim, alleen onwetenden willen dat even vergeten.
ben ik het ook mee eens, wou alleen maar zeggen dat 5 jaar voor aisha en mohammed trouwden ze al verloofd was.quote:Op dinsdag 27 juni 2006 23:10 schreef Vandeplato het volgende:
[..]
Triggershot het gaat volgens mij echt gewoon om een tijdsbeeld waarin dit normaal was, moraal veranderd met de tijd.
Maar dat haalt hem nog niet uit zijn tijd.quote:Op dinsdag 27 juni 2006 23:15 schreef Golradir het volgende:
@Vandeplato en @Triggershot
Klopt, bij de Romeinen werden (in hogere kringen) de meisjes ook op jonge leeftijd uitgehuwelijkt. Cruciaal verschil is dat de moslims Mohammed (nsfw) vereren als Profeet, iemand die een voorbeeldfunctie zou moeten hebben. Voldoet deze niet meer aan de huidige tijd, dan dient zij vervangen te worden.
Je moet Mohammed in goede daden en aanbidding als voorbeeld nemen, genoeg goede kanten van Mohammed die dienen als voorbeeld waar ik je helaas niet over hoor, wat ik wou zeggen is, Aisha was 5 jaar voor haar huwelijk met Mohammed al verloofd, dus het had meer met die tijd te maken dan met Mohammed. Het was toen maatschappelijk geaccepteerd en Mohammed was niet de enige.quote:Op dinsdag 27 juni 2006 23:15 schreef Golradir het volgende:
@Vandeplato en @Triggershot
Klopt, bij de Romeinen werden (in hogere kringen) de meisjes ook op jonge leeftijd uitgehuwelijkt. Cruciaal verschil is dat de moslims Mohammed (nsfw) vereren als Profeet, iemand die een voorbeeldfunctie zou moeten hebben. Voldoet deze niet meer aan de huidige tijd, dan dient zij vervangen te worden.
Ik respecteer jouw verdieping in jouw geloof. Ik ben Christen en ik wil mijn geloof daarin behouden. Ik wijs jouw geloof niet af, maar neem het niet tot de mijne. Dit omdat ik kies voor mijn geloof. Ik zou aan jou willen vragen: hoe behouden wij respect voor elkaars waarden, als wij in deze standpunten tegenover elkaar staan?quote:Op dinsdag 27 juni 2006 20:51 schreef Triggershot het volgende:
-jouw ts-
Check wat Allah in de koran zegt in mijn sigquote:Op dinsdag 27 juni 2006 23:20 schreef Integrity het volgende:
[..]
Ik respecteer jouw verdieping in jouw geloof. Ik ben Christen en ik wil mijn geloof daarin behouden. Ik wijs jouw geloof niet af, maar neem het niet tot de mijne. Dit omdat ik kies voor mijn geloof. Ik zou aan jou willen vragen: hoe behouden wij respect voor elkaars waarden, als wij in deze standpunten tegenover elkaar staan?
Ik wil het eigenlijk niet doen, maar ik doe het toch. Hitler was ook vegetarier, rookte en dronk niet en was niet overspelig. Moeten we dan een voorbeeld aan hem nemen? Natuurlijk niet! Sommige dingen, waaronder pedoseksualiteit, zijn zo fout dat de persoon verworpen zou moeten worden.quote:Op dinsdag 27 juni 2006 23:18 schreef Triggershot het volgende:
Je moet Mohammed in goede daden en aanbidding als voorbeeld nemen, genoeg goede kanten van Mohammed die dienen als voorbeeld waar ik je helaas niet over hoor.
Heeft Hitler zoveel aanhangers gehad waarvan de meerderheid geweld verwerpen zoals mohammed?quote:Op dinsdag 27 juni 2006 23:22 schreef Golradir het volgende:
[..]
Ik wil het eigenlijk niet doen, maar ik doe het toch. Hitler was ook vegetarier, rookte en dronk niet en was niet overspelig. Moeten we dan een voorbeeld aan hem nemen?
verwerpelijk? refereer je nog steeds naar geval met Aisha of?quote:Op dinsdag 27 juni 2006 23:25 schreef Golradir het volgende:
Het is maar een voorbeeld, ik ben te moe om iets beters te verzinnen. Suggesties? Wat ik probeer duidelijk te maken, is dat het absurd is om iemand, die dingen heeft gedaan die verwerpelijk zijn, zo hoog in het vaandel te dragen.
Karavanen?quote:Op dinsdag 27 juni 2006 23:29 schreef Golradir het volgende:
Ja, maar er zijn ook nog andere voorbeelden te noemen. Ik zou niet willen geloven in iemand die karavanen overviel!
Alleen als vergeldingquote:Op dinsdag 27 juni 2006 23:32 schreef Vandeplato het volgende:
Nou Mohammed heeft in ieder geval regelmatig geweld gebruikt, ik kan me voorstellen dat je dat niet als voorbeeld wilt nemen.
Dat betwijfel ik maar sowieso dood is dood.quote:
Islam is toch vrede? Ik zie dat je in je handtekening Ghandi citeert. Nog een uitspraak van hem: "An eye for an eye makes the whole world blind". Beetje tegenstrijdig, vind je zelf ook niet? Hierin zie je trouwens ook dat de idee van het Christendom een stuk vredelievender is dan die van de Islam.quote:Op dinsdag 27 juni 2006 23:34 schreef Triggershot het volgende:
Alleen als vergelding
Dat recht heb je.quote:Op dinsdag 27 juni 2006 23:37 schreef Vandeplato het volgende:
[..]
Dat betwijfel ik maar sowieso dood is dood.
Het is dan ook niet je zelf laten vergelden, maar dingen die van je afgenomen worden, geld, huis, familie, land etc.quote:En vergelding als je zelf nog leeft vind ik niet gerechtvaardigd.
check mijn signaturequote:Wat dat betreft zou de hele wereld een voorbeeld mogen nemen aan Mahatma Ghandi.(Ja Mahatma dat vind ik hem zeker)
Wel voor de islam.quote:Maar in die tijd (van Mohammed) had ik het ongetwijfeld niet lang overleefd als ik deze doctrine al uberhaupt zou volhouden.
Wat dat betreft was het toch echt niet beter vroeger dan vandaag de dag.
De christenen hebben ook het oude testament, dat is niet bepaald geweldloos.quote:Op dinsdag 27 juni 2006 23:39 schreef Golradir het volgende:
[..]
Islam is toch vrede? Ik zie dat je in je handtekening Ghandi citeert. Nog een uitspraak van hem: "An eye for an eye makes the whole world blind". Beetje tegenstrijdig, vind je zelf ook niet? Hierin zie je trouwens ook dat de idee van het Christendom een stuk vredelievender is dan dat van de Islam.
Islam betekent lettelijk "overgave" aan de wil van God. Salaam, de groet van de moslims is "vrede". Wraak en vergelding wordt niet aangemoedigd in de Islam. Eye for an eye staat in de bijbel, remember?quote:Op dinsdag 27 juni 2006 23:39 schreef Golradir het volgende:
[..]
Islam is toch vrede? Ik zie dat je in je handtekening Ghandi citeert. Nog een uitspraak van hem: "An eye for an eye makes the whole world blind". Beetje tegenstrijdig, vind je zelf ook niet? Hierin zie je trouwens ook dat de idee van het Christendom een stuk vredelievender is dan die van de Islam.
Het oude testament wordt door moslims toch ook erkend als een heilig boek?quote:Op dinsdag 27 juni 2006 23:42 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Islam betekent lettelijk "overgave" aan de wil van God. Salaam, de groet van de moslims is "vrede". Wraak en vergelding wordt niet aangemoedigd in de Islam. Eye for an eye staat in de bijbel, remember?
Salaam agie, alles goed?quote:Op dinsdag 27 juni 2006 23:44 schreef Slayage het volgende:
Goeie OP Trigger![]()
Een counterweight hebben we tegenwoordig wel nodig![]()
Die documentaire van je heb ik op tv gezien. Zekers interessantHet boek van Karen Armstrong, die ook in de documentaire zit, is altijd een aanrader natuurlijk http://www.amazon.com/gp/product/0062508865/104-9581355-9460714?v=glance&n=283155
Deze docu is ook leuk trouwens![]()
Turning Muslim in Texas![]()
http://video.google.com/videoplay?docid=-9184353144432289069&q=muslims+texas
als boek, niet meer.quote:Op dinsdag 27 juni 2006 23:45 schreef Vandeplato het volgende:
[..]
Het oude testament wordt door moslims toch ook erkend als een heilig boek?
Jullie denken dat die geschriften veranderd zouden zijn ofzo?quote:
Delen, alles wat de eenheid van God beschadigt en beledigend is jegens profeten wordt verworpen.quote:Op dinsdag 27 juni 2006 23:47 schreef Vandeplato het volgende:
[..]
Jullie denken dat die geschriften veranderd zouden zijn ofzo?
Iets betere uitleg svp dit zegt mij heel weinig.quote:Op dinsdag 27 juni 2006 23:48 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Delen, alles wat de eenheid van God beschadigt en beledigend is jegens profeten wordt verworpen.
Salaam back at ya!quote:Op dinsdag 27 juni 2006 23:45 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Salaam agie, alles goed?
Thnx en bedankt voor je bijdrage
Vergelding in de zin van zelfverdediging:quote:Op dinsdag 27 juni 2006 23:49 schreef Golradir het volgende:
Ik weet wat Islam betekent, de betreffende zinsnede hoor je alleen vaak. Je zegt dat vergelding niet wordt aangemoedigd, waar je keurt wel Mohammed's daden van vergelding goed. Ik ben geen bijbelkenner, maar ik weet wel dat er het volgende in staat. Lukas 6:29: "Dengene, die u aan de wang slaat, biedt ook de andere".
Om dus niet over je heen te laten lopen, wat voorkeur betreft.:quote:190. En strijdt voor de zaak van Allah tegen degenen, die tegen u strijden, maar overschrijdt de grens niet. Voorzeker, Allah heeft de overtreders niet lief.
[quote] waar gij hen ook ontmoet en drijft hen uit, vanwaar zij u hebben uitgedreven;
quote:Verdrijf het kwade met het beste(goede)
Hij heeft het hier over dat de eenheid van God dmv de drie eenheid waar de Bijbel het over heeft verwerpt denk ikquote:Op dinsdag 27 juni 2006 23:49 schreef Vandeplato het volgende:
[..]
Iets betere uitleg svp dit zegt mij heel weinig.
(Korantaal veel te lyrisch)
De moslims verwerpen alles wat in het oude testament Gods eenheid aan het beschadigen is, zoals hem een zoon toe wijzen etc, of het beschuldigen van profeten van incest of moord etcquote:Op dinsdag 27 juni 2006 23:49 schreef Vandeplato het volgende:
[..]
Iets betere uitleg svp dit zegt mij heel weinig.
(Korantaal veel te lyrisch)
ookquote:Op dinsdag 27 juni 2006 23:55 schreef Slayage het volgende:
[..]
Hij heeft het hier over dat de eenheid van God dmv de drie eenheid waar de Bijbel het over heeft verwerpt denk ik
beterschapquote:Op dinsdag 27 juni 2006 23:52 schreef Slayage het volgende:
[..]
Salaam back at ya!Jawel, alleen last van mijn ogen vandaag. Ga lekker mijn nestje in zo
![]()
Een zoon toewijzen ?quote:Op dinsdag 27 juni 2006 23:57 schreef Triggershot het volgende:
[..]
De moslims verwerpen alles wat in het oude testament Gods eenheid aan het beschadigen is, zoals hem een zoon toe wijzen etc, of het beschuldigen van profeten van incest of moord etc
Efraim, OT.quote:Op dinsdag 27 juni 2006 23:58 schreef Vandeplato het volgende:
[..]
Een zoon toewijzen ?
Dat is toch door de christenen bedacht ergo NT?
Danke sehr!quote:
Thnxquote:Op woensdag 28 juni 2006 00:00 schreef monogawie het volgende:
Wat mij opvalt is dat er vele docu's en boeken zijn die het bewijs van Jezus ontkrachten. Maar zelden vind je een docu of boek dat aantoont dat Mohammed niet bestaan heeft. Of mis ik iets. Ik ben in ieder geval blij dat ik wat meer te weten kan komen over een volwaardige mooie religie.
Nou ik heb net Genesis 48 gelezen maar wat hier nou het grote probleem is blijft me onduidelijk.quote:
http://www.statenvertaling.net/bijbel/jere/31.htmlquote:Op woensdag 28 juni 2006 00:11 schreef Vandeplato het volgende:
[..]
Nou ik heb net Genesis 48 gelezen maar wat hier nou het grote probleem is blijft me onduidelijk.
Dat Efraim ipv Manasse zeg maar de zegen van oudste zoon ontvangt?
Geen probleemquote:Op woensdag 28 juni 2006 00:25 schreef Vandeplato het volgende:
Tja bijbelteksten zullen wel nooit mijn ding worden.Onduidelijk en op velerlei manieren uit te leggen, maar bedankt voor de moeite.
Iemand die de joodse profeten/heilige geschriften etc ontkend, kan geen moslim zijn volgens Mohammed en ook Judaisme komt van Allah leren de moslims.quote:Trouwens (offtopic) wat denken moslims (of jij iig) over ongelovigen voor het onstaan van de religies (en dan mn voor het Joodse monotheisme)?
Jawel, Allah zegt hierover:quote:Deze mensen konden natuurlijk onmogelijk het "juiste" geloof belijden, verdienen ze dus geen plaats in het paradijs cq de hemel?
En ongeveer dezelfde stelling, een figuur als Ghandi of moeder Theresa die ongelovelijk veel goede dingen gedaan hebben maar niet het "juiste" geloof beleden hebben, verdienen die geen plek in het paradijs cq hemel maar een zeg maar matig goed geleefd hebbende moslim wel?
Ja oke, maar Allah betekent gewoon De God, dus in andere woorden je moet gewoon in God geloven. Zolang je in God gelooft kom je aanmerking voor het paradijs. Ben ik het niet met je eens, vanaf de tijd van Adam werd al geroepen te geloven in een God, of heb je het nu over historische overleveringen?quote:Op woensdag 28 juni 2006 00:37 schreef Vandeplato het volgende:
Ja maar dan ben je dus wel verplicht om in Allah te geloven.
Als je wel goed leeft maar niet in Allah gelooft dus niet?
Voor een bepaalde tijd was er ook nog niet het Joodse geloof in 1 god ergo men kon niet in 1 god geloven want die was nog niet "bedacht".
(Komt erg onrechtvaardig op mij over)
Neem bv de oude Grieken, monotheisme was nog niet bedacht dus in 1 god konden ze niet geloven.Zijn ze dus uitgesloten uit het paradijs cq hemel omdat ze geen monotheisme hebben bedacht?quote:Op woensdag 28 juni 2006 00:39 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ja oke, maar Allah betekent gewoon De God, dus in andere woorden je moet gewoon in God geloven. Zolang je in God gelooft kom je aanmerking voor het paradijs. Ben ik het niet met je eens, vanaf de tijd van Adam werd al geroepen te geloven in een God, of heb je het nu over historische overleveringen?
Volgens de koran hebben alle naties openbaringen ontvangen, die gene die het niet hebben ontvangen treft geen blaam.quote:Op woensdag 28 juni 2006 00:41 schreef Vandeplato het volgende:
[..]
Neem bv de oude Grieken, monotheisme was nog niet bedacht dus in 1 god konden ze niet geloven.Zijn ze dus uitgesloten uit het paradijs cq hemel omdat ze geen monotheisme hebben bedacht?
quote:Op woensdag 28 juni 2006 00:45 schreef Alulu het volgende:
Pssst... Soera 17 aya 15
Echter, volgens Islamitische theologie en Koran zijn er vele boodschappers gestuurd naar de mensheid, om in de Schepper te geloven.
thnx agie, die zocht ikquote:15. Degene die de rechte weg volgt, volgt deze slechts voor zijn eigen heil en hij die dwaalt, dwaalt alleen tegen zichzelf. En geen lastdrager zal de last dragen van een ander. En Wij straffen nimmer voordat Wij een boodschapper hebben gezonden.
Ik heb geen openbaring ontvangen!quote:Op woensdag 28 juni 2006 00:44 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Volgens de koran hebben alle naties openbaringen ontvangen, die gene die het niet hebben ontvangen treft geen blaam.
Jij hoort bij de natie van Mohammedquote:Op woensdag 28 juni 2006 00:47 schreef Vandeplato het volgende:
[..]
Ik heb geen openbaring ontvangen!(Ik voel me sowieso statenloos)
Genoeg gedagdroomd ik ga nachtdromen.Fait des beaux reves.
De islam leert geen erfzonde hequote:Op woensdag 28 juni 2006 00:49 schreef Vandeplato het volgende:
15. Degene die de rechte weg volgt, volgt deze slechts voor zijn eigen heil en hij die dwaalt, dwaalt alleen tegen zichzelf. En geen lastdrager zal de last dragen van een ander. (En Wij straffen nimmer voordat Wij een boodschapper hebben gezonden.)
Kijk dat zijn mooie spreuken.(Tussen haakjes mag er van mij af)
Niet waar.quote:
Heb jij de Bijbel eigenlijk gelezen?quote:Op dinsdag 27 juni 2006 23:55 schreef Slayage het volgende:
[..]
Hij heeft het hier over dat de eenheid van God dmv de drie eenheid waar de Bijbel het over heeft verwerpt denk ik
De bijbel predikt ook haat. Gelukkig negeren de meeste christenen dat.quote:Op dinsdag 27 juni 2006 22:34 schreef Vandeplato het volgende:
Trouwens de gedachte dat ruim een miljard mensen een geloof zouden aanhangen wat haat predikt vind ik erg ondoordacht.
Een mooie spreuk? De godsdienststichter Mohammed heeft zijn tegenstanders gewoon geen "dwalers" te noemen.quote:Op woensdag 28 juni 2006 00:49 schreef Vandeplato het volgende:
hij die dwaalt, dwaalt alleen tegen zichzelf.
Kijk dat zijn mooie spreuken.
He goedemorgen deus absconditus.quote:Op woensdag 28 juni 2006 06:11 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Een mooie spreuk? De godsdienststichter Mohammed heeft zijn tegenstanders gewoon geen "dwalers" te noemen.
En natuurlijk. Mohammed was gewoon een vuile geesteszieke pedofiel.
Klik even op Akje's postgeschiedenis....quote:Op woensdag 28 juni 2006 07:51 schreef Vandeplato het volgende:
[..]
Wat voor geestesziekte denk je dat Mohammed had?
Dat is en blijft naar mijn mening een punt van interpretatie van die boeken en erg duidelijk zijn ze vaak niet .quote:Op woensdag 28 juni 2006 05:17 schreef Isegrim het volgende:
[..]
De bijbel predikt ook haat. Gelukkig negeren de meeste christenen dat.
Nee maar ze hebben wel een alternatief "bedacht":quote:
Hij wil me ook al niet vertellen waarom hij zo'n probleem heeft met christenen (voor hem gristenen) die geloven dat mensen die niet in de "messias" Jezus geloven niet naar de hemel gaan.quote:Op woensdag 28 juni 2006 07:54 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Klik even op Akje's postgeschiedenis....
Onderbouw je uitspraak eens, wat heeft Mohammed met de Armeense genocide te maken?quote:Op woensdag 28 juni 2006 01:38 schreef Apropos het volgende:
[..]
Niet waar.
Verder las ik onlags nog een mooi artikel von Gustave E. von Grunenbaum, waarin werd verklaard dat Gibbon bedroevend weinig kennis had van de Arabische wereld en zijn uitspraken dus lichtelijk gedateerd zijn.
(Iets zegt me trouwens dat je Toynbee's verslag over de Armeense volkerenmoord niet als bewijs zou gebruiken, maar goed.)
Hier gaat het om "qalu bella" wat jij beschrijft. "Ja zeggen", wanneer Allah elke ziel individueel vroeg van ben ik niet jullie heer en ze allen gezamelijk toegaven is niet meer dan een dogma, het zijn nog steeds je daden die bepalen waar je uiteindelijk terecht komt, niet de zonde van je ouders, oid.quote:Op woensdag 28 juni 2006 08:04 schreef Vandeplato het volgende:
[..]
Nee maar ze hebben wel een alternatief "bedacht":
De Koran stelt dat elke geest (een onsterfelijke, door God geschapen spirituele entiteit) voor hij in het lichaam neerdaalt, een gelofte afgelegd heeft aan God waarbij hij God als zijn Heer heeft erkend.
Vind ik net zoiets.
Christenen geloven toch dat hun messias voor zowel de erfzonde als begane zonden gestorven is en daarmee die zonden zijn opgeheven?quote:Op woensdag 28 juni 2006 09:26 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Hier gaat het om "qalu bella" wat jij beschrijft. "Ja zeggen", wanneer Allah elke ziel individueel vroeg van ben ik niet jullie heer en ze allen gezamelijk toegaven is niet meer dan een dogma, het zijn nog steeds je daden die bepalen waar je uiteindelijk terecht komt, niet de zonde van je ouders, oid.
ongeveer jaquote:Op woensdag 28 juni 2006 09:57 schreef Vandeplato het volgende:
[..]
Christenen geloven toch dat hun messias voor zowel de erfzonde als begane zonden gestorven is en daarmee die zonden zijn opgeheven?
Jodenhaat vindt zijn oorsprong in het Nieuwe Testament, in met name de geschriften Johannes en de teksten die daarna zijn geschreven: hierin wordt voortdurend erop gehamerd dat 'de joden' Jezus zouden hebben vermoord. Ook Hitler gebruikte dit argumnet keer op keer om 'de joden' terecht te wijzen.quote:Op woensdag 28 juni 2006 10:07 schreef BoNi het volgende:
Ik kan niet echt inspringen op één van de opmerkingen hier, maar er zijn ook wat dingen die mij bezighouden en ik vind dit wel een interessante discussie.
Kan iemand mij bijvoorbeeld uitleggen waar nu daarwerkelijk de 'haat' jegens de Joden vandaan komt?
Een interpretatie van de Bijbel waar Christenen het niet mee eens zijnquote:Op woensdag 28 juni 2006 10:25 schreef onemangang het volgende:
[..]
Jodenhaat vindt zijn oorsprong in het Nieuwe Testament, in met name de geschriften Johannes en de teksten die daarna zijn geschreven: hierin wordt voortdurend erop gehamerd dat 'de joden' Jezus zouden hebben vermoord. Ook Hitler gebruikte dit argumnet keer op keer om 'de joden' terecht te wijzen.
De geschriften die 'de joden' aanwijzen als de moordenaar van Jezus zijn geschreven vanaf ± 100 na Christus. Uit de frustratie dat de joden Jezus niet als de messiah erkenden (m.i. terecht, want de verwijzingen in het OT wijzen geenszins Jezus aan), ontwikkelde men een tegenbeweging tegen de joden, ook wel het christendom genoemd. Natuurlijk is het volkomen onzin dat men 'de joden' van de dood van Christus beschuldigde en niet de romeinen. Bovendien is het bespottelijk dat men een heel volk beschuldigd voor de daad van een paar mensen.
Volgens mij is een van de belangrijke redenen dat ze vaak een minderheidsgroep vormden en afwijkend van de massa(herkenbaar). Dit maakte ze kwetsbaar voor opgejutte mensen die zo hun ontevredenheid konden botvieren en weer een tijdje rustiger waren.quote:
Zie je veel potentiele bekeerlingen dan ?quote:Op woensdag 28 juni 2006 09:52 schreef buachaille het volgende:
pfff het zoveelste Dawa-topic![]()
http://www.hetvrijevolk.com/?pagina=201&titel=Dawa_op_school
Toen Mohammed naar Medina kwam leefden daar ook Joodse stammen waar hij vrede mee had gesloten, toen Mekka, Mohammed en Medina aanviel kozen de Joden partij voor Mekke ondanks hun verdrag, waarna Mohammed dus ook moest vechten tegen de Joden, veel mensen zullen zeggen dat Mohammed, Joden haat, maar dat was dus niet het geval meer dan de helft van de profeten de In de koran worden opgenoemd zijn Joods, toen Christelijk Spanje aan het huishouden begon heeft het ottomaanse rijk 300.000 joden asiel aangeboden.quote:Op woensdag 28 juni 2006 10:07 schreef BoNi het volgende:
Ik kan niet echt inspringen op één van de opmerkingen hier, maar er zijn ook wat dingen die mij bezighouden en ik vind dit wel een interessante discussie.
Kan iemand mij bijvoorbeeld uitleggen waar nu daarwerkelijk de 'haat' jegens de Joden vandaan komt? Als het puur om aan het anders doorgeven van de openbaring zou liggen dan zou er toch geen verschil moeten zijn tussen de afkeer tegen andere gelovigen....?
Ik heb hierover gesprekken gehad met Moslims, maar op het moment dat ik over Joden begin lijken ze niet meer uit hun woorden te komen en een discussie is hierover nagenoeg niet te voeren.
Nu is de haat jegens de joden voornamelijk een nationalistisch kwestie, om land. Abbas is notabene een Christen, in Palestina denken alleen achterlijke terreurgroeperingen dat de religieus handelenquote:Zoals voormeld arriveerden de Sefardiem als gevolg van de Inquisitie in Spanje en Portugal. Het Ottomaanse rijk werd toen geregeerd door de heerser Beyazit II. Van de circa 300.000 Joden die het Iberisch schiereiland verlieten, vestigden 250.000 zich binnen het Ottomaanse rijk. De meeste kozen voor Istanbul en Saloniki. Heerser Beyazit II was danig in zijn sas en verklaarde:
"Door de expulsie der Joden van het Iberisch schiereiland heeft Ferdinand de Wijze zijn land verarmd doch het onze enorm verrijkt."
Dat is niet waar, Mohammed roept op tot het strijden tegen diegenen die je niet vrij Allah laten aanbidden of die de moslims onrecht hebben gedaan, nergens in de koran is er een passage die oproept de ongelovigen in der geheel te bevechten, alleen tegen hen die zijn begonnen, als ze vrede willen moet je dat volgens de islam dan ook onmiddelijk schenken.quote:Daarnaast denk ik persoonlijk dat met name de interpretatie van de verschillende boeken er voor zorgt dat bijvoorbeeld Christenen toleranter zijn dan Moslims.
Christenen lezen de Bijbel vaak als inspiratiebron en interpreteren de levenslessen op hun eigen wijze.
In de Islam staat (voor zover ik begrepen heb) dat aan het woord van Allah niet kan en mag worden getwijfeld, hierdoor lijkt het me onmogelijk om je eigen interpretatie aan de woorden in de Islam te geven.
Ook roept Mohammed op tot het in woord of daad strijden tegen ongelovigen en hen te bekeren tot de Islam of uit te roeien....
mja, volgens jou was ik ook van de Aivdquote:Op woensdag 28 juni 2006 09:52 schreef buachaille het volgende:
pfff het zoveelste Dawa-topic![]()
http://www.hetvrijevolk.com/?pagina=201&titel=Dawa_op_school
Joden in een kalifaatquote:Op woensdag 28 juni 2006 10:35 schreef Vandeplato het volgende:
[..]
Volgens mij is een van de belangrijke redenen dat ze vaak een minderheidsgroep vormden en afwijkend van de massa(herkenbaar). Dit maakte ze kwetsbaar voor opgejutte mensen die zo hun ontevredenheid konden botvieren en weer een tijdje rustiger waren.
In Rusland is er zelfs een speciaal woord voor gekomen, pogrom.
(Vaak zelfs georganiseerd door de overheid om het volk af te laten koelen (na bv de zoveelste hongersnood))
http://nl.wikipedia.org/wiki/Pogrom
De christenen geloven daarnaast dat de Joden hun messias (NB ook een Jood) vermoord cq veroordeeld en verraden (Judas) hadden.
Eerlijk gezegd vind ik dat dubieus aangezien kruisiging een typisch Romeinse straf was.
Was het een Joodse straf geweest dan was het steniging geworden.
Of de Arabische landen voor de stichting van de staat Israel ook al zo'n problemen met Joden hadden weet ik niet, misschien kan Triggershot daar een antwoord op geven.
Maar na de stichting van de Joodse staat en de falikant mislukte oorlogen van een aantal Arabische landen tegen Israel, is Israel zo ongeveer tot volksvijand van alle Arabische landen verklaard.
Daarnaast denk ik dat vroegere Arabische regimes vast ook wel de minderheidsgroep gebruikte als afleiding voor andere problemen.(ala pogrom)
quote:Het Kalifaat van Cordoba bestond tussen 929 en 1031. Het omvatte het grootste gedeelte van Spanje, en daarnaast gebieden in Noord-Afrika. De hoofdstad van het Kalifaat was Córdoba. Deze periode wordt gezien als het hoogtepunt van Islamitisch Spanje. Kunst, wetenschap, industrie en handel bereikten een niveau dat nergens anders in Europa gehaald werd, en er heerste een grote tolerantie ten opzichte van Joden en christenen.
Likudquote:Zoals voormeld arriveerden de Sefardiem als gevolg van de Inquisitie in Spanje en Portugal. Het Ottomaanse rijk werd toen geregeerd door de heerser Beyazit II. Van de circa 300.000 Joden die het Iberisch schiereiland verlieten, vestigden 250.000 zich binnen het Ottomaanse rijk. De meeste kozen voor Istanbul en Saloniki. Heerser Beyazit II was danig in zijn sas en verklaarde:
"Door de expulsie der Joden van het Iberisch schiereiland heeft Ferdinand de Wijze zijn land verarmd doch het onze enorm verrijkt."
Nu is de haat jegens de joden voornamelijk een nationalistisch kwestie, om land. Abbas is notabene een Christen, in Palestina denken alleen achterlijke terreurgroeperingen dat ze religieus handelende strijders van de islam zijn.quote:Op woensdag 28 juni 2006 10:58 schreef Vandeplato het volgende:
Triggershot
Doe je zin eens afmaken!!!
De moslims die ik heb gesproken ontkennen zeker niet dat zij Joden haten. Het zal niet voor het eerst zijn dat degene die ik hierover spreek op de grond tuft.....quote:Op woensdag 28 juni 2006 10:19 schreef buachaille het volgende:
Boni, de meeste moslims zullen ontkennen dat ze joden haten. In sommige moslimlanden worden joden getolereerd. Ze zijn in min of mindere mate vrij in hun doen en laten zolang ze zich aan een aantal voorwaarden houden die door moslims gesteld zijn (dat geldt ook voor andere geloven).
De staat Israël wordt echter wel gezien als een nagel in het vlees van de Islam.
Daarnaast denk ik ook dat christenen toleranter zijn. Het is niet voor niets dat (van oorsprong) christelijke samenlevingen zo aantrekelijk zijn voor immigranten. Maar dat heeft meer te maken met de boodschap in de Bijbel dan met de interpretatie.
Mja, de kerk heeft ook eeuwen lang joden vervolgt voor de "dood" van jezusquote:Op woensdag 28 juni 2006 10:28 schreef buachaille het volgende:
[..]
Een interpretatie van de Bijbel waar Christenen het niet mee eens zijn![]()
Absoluut kansloos ook die aanpak, ze hebben een Ghandi-figuur nodig want gewapende strijd kunnen ze onmogelijk winnen van de staat Israel.quote:Nu is de haat jegens de joden voornamelijk een nationalistisch kwestie, om land. Abbas is notabene een Christen, in Palestina denken alleen achterlijke terreurgroeperingen dat ze religieus handelende strijders van de islam zijn.
Tuurlijk hebben de moslims gedaan, dat doen ze nou ook.quote:Op woensdag 28 juni 2006 11:05 schreef Vandeplato het volgende:
Nou niet gaan doen of moslims nooit oorlogen hebben gevoerd,mensen onderdrukt etc. etc. dat hebben overal ter wereld zo ongeveer alle volken en culturen gedaan.
Het is heus niet zo dat de inwoners van een land/stad blij verrukt een leger van veroveraars binnenhaalden.
ja, text is afkomstig van hun sitequote:Op woensdag 28 juni 2006 11:10 schreef Vandeplato het volgende:
[..]
Dat lijkt me toch dezelfde Likud-partij.
Hoe denk jij zelf over Joden? Wat is jouw eigen mening hierover? Je gooit met citaten en uitspraken van anderen, maar ik mis je eigen mening in deze eerlijk gezegd.quote:Op woensdag 28 juni 2006 10:51 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Toen Mohammed naar Medina kwam leefden daar ook Joodse stammen waar hij vrede mee had gesloten, toen Mekka, Mohammed en Medina aanviel kozen de Joden partij voor Mekke ondanks hun verdrag, waarna Mohammed dus ook moest vechten tegen de Joden, veel mensen zullen zeggen dat Mohammed, Joden haat, maar dat was dus niet het geval meer dan de helft van de profeten de In de koran worden opgenoemd zijn Joods, toen Christelijk Spanje aan het huishouden begon heeft het ottomaanse rijk 300.000 joden asiel aangeboden.
[..]
Nu is de haat jegens de joden voornamelijk een nationalistisch kwestie, om land. Abbas is notabene een Christen, in Palestina denken alleen achterlijke terreurgroeperingen dat de religieus handelen
Volgens mij is dit dus ook een kwestie van interpretatie.quote:Dat is niet waar, Mohammed roept op tot het strijden tegen diegenen die je niet vrij Allah laten aanbidden of die de moslims onrecht hebben gedaan, nergens in de koran is er een passage die oproept de ongelovigen in der geheel te bevechten, alleen tegen hen die zijn begonnen, als ze vrede willen moet je dat volgens de islam dan ook onmiddelijk schenken.
Omdat de koran vaak werd misinterpreteerd hebben de volgelingen van Mohammed een universele exegese van de koran vastgesteld, samen met Hadith en context erbij dat heel wat misverstanden uit de wereld helpt
Ik heb geen aparte mening over Joden die ik niet heb over Grieken of Bulgaren, Joden worden in het Arabisch "Ya-hoed" genoemd, woordje komt van "hoeda" = het licht.quote:Op woensdag 28 juni 2006 11:13 schreef BoNi het volgende:
[..]
Hoe denk jij zelf over Joden? Wat is jouw eigen mening hierover? Je gooit met citaten en uitspraken van anderen, maar ik mis je eigen mening in deze eerlijk gezegd.
Als Mohammed de Joden niet haatte, vanwaar dan toch nog altijd de haat die ik bij veel Nederlandse Moslim voel jegens Joden.
Daarom is er ook 1 universele interpretatie van de metgezellen van Mohammed.quote:Volgens mij is dit dus ook een kwestie van interpretatie.
Nope, in de islam is er vrijheid van religie.quote:Wanneer doe je moslims onrecht aan? Is dit op het moment dat je Moslims belemmerd in hun geloof of op het moment dat je hun geloof in discrediet brengt door ongelovig te zijn?
Wanneer een moslim vervolgt wordt omdat hij zegt dat hij een moslim is mag een moslim zich alleen verdedigen.quote:Er is geen dwang in geloof
quote:Welke misverstanden worden uit de wereld geholpen en op welke manier gebeurt dit dan?
quote:De verzen van de Koran werden neergezonden in een bepaalde context, met een bepaald doel, voor een bepaalde toepassing, enz.
Een Tafsir is een Koran exegese, met andere woorden een uitleg van de betekenis van de verzen van de Koran, een verduidelijkende commentaar zodat men de verzen beter zou kunnen begrijpen.
Een Tafsir verduidelijkt de context waarin een vers werd neergezonden, en legt de samenhang uit men andere verzen en met de Sunnah Mohammed - deze samenhang kan de toepassing en betekenis van een vers verduidelijken, verruimen of beperken.
De Koran is een complex werk waaruit men niet zonder kennis van zaken een vers kan citeren en dat tot algemene regel kan verheffen. Net zoals het absurd zou zijn te stellen dat het Westen aanzet tot moord omdat het Westers wetboek stelt dat "doden niet zal bestraft worden". Iedereen weet dat dit geen algemene regel is in het Westen, maar een uitzondering die strikt beperkt wordt tot gevallen van wettelijke zelfverdediging. Het lezen van de Koran en de Sunnah verschilt niet zoveel van methode: er zijn algemene regels, en regels die de algemene regels verfijnen of er een uitzondering op beschrijven. De uitspraken van de Profeet (Hadith) geven dan de praktische toepassing van de wet, die in combinatie met de Koran moet bestudeerd worden. Bij interpretatie van een vers, moet men ook de context van de openbaring in overweging nemen, alsook het volledige kader van de Islamitische leer. Op basis van al deze elementen, kan men dan zien of het om een uitzondering of een algemene regel gaat, op welke situaties het vers al dan niet van toepassing is, enz.
Het onder de knie krijgen van het hele Islamitische rechtsstelsel is iets wat in de Muslimwereld hogere studies van vele jaren vereist. Het is dus niet omdat men een Koranvertaling gelezen heeft, dat men een deskundige is in Islamitisch recht, zoals men nog geen geoloog is omdat men een atlas doorgenomen heeft, of geen arts omdat men een medisch encyclopedie heeft.
Een degelijke Tafsir is onontbeerlijk wanneer u de Koran wenst door te nemen.
Ga eerst na welke auteurs van Tafsir brede steun genieten, want er zijn natuurlijk een paar auteurs die een interpretatie geven die niet door de meerderheid van de Muslims gedragen wordt en die daarom niet betrouwbaar en niet representatief zijn.
welpe punt precies?quote:Daarnaast reageer je alleen op de laatste zin, ik ben ook wel benieuwd naar je reactie op het eerste deel in deze quote.
Spreek jij uit naam van 'de Christenen' dan? Wie zijn dat, de Christenen? Ten tijde van WO II had het vaticaan en de overwegend christelijke Duitse en Nederlandse bevolking anders weinig problemen met de jodenvervolging hoor. Gelukkig lijkt de Christen anno 2006 bijgedraaid te zijn, maar daar was wel een holocaust voor nodig. Je hoeft niet ver te zoeken in het NT om er anti-semitische teksten in te vinden. Hier is een interessant stuk dat dieper ingaat op de Christelijke wortels van jodenhaatquote:Op woensdag 28 juni 2006 10:28 schreef buachaille het volgende:
[..]
Een interpretatie van de Bijbel waar Christenen het niet mee eens zijn![]()
quote:Op woensdag 28 juni 2006 01:38 schreef Apropos het volgende:
[..]
Heb jij de Bijbel eigenlijk gelezen?
De reden dat moslims vaak een hekel hebben aan joden zal gelegen zijn aan het ontbreken van vriendelijke teksten in de koran aan deze groep. Daarnaast is het bestaan van de staat Israël veel moslims een gruwel. Overigens wel een beetje vreemd omdat er in Israël naar verluid een miljoen arabieren in redelijke harmonie kunnen leven.quote:Op woensdag 28 juni 2006 11:03 schreef BoNi het volgende:
[..]
De moslims die ik heb gesproken ontkennen zeker niet dat zij Joden haten. Het zal niet voor het eerst zijn dat degene die ik hierover spreek op de grond tuft.....
Wellicht komt dit juist wel door het feit dat zij juist niet samenleven met Joden en zich dus strikt houden aan de woorden die beschreven staan in de Koran...?
Waarin verschilt volgens jou de boodschap in de Bijbel dan ten opzichte van de boodschap in de Koran en in hoeverre is deze boodschap veranderd in het Nieuwe Testament?
onzinquote:Op woensdag 28 juni 2006 11:48 schreef buachaille het volgende:
[..]
De reden dat moslims vaak een hekel hebben aan joden zal gelegen zijn aan het ontbreken van vriendelijke teksten in de koran aan deze groep.
Ik kan deze tekst vinden:quote:
Laten we het erop houden dat brokken van de waarheid zijn doorgedrongen tot de Koran.quote:O kinderen Israëls! Gedenkt Mijn gunsten, die Ik u bewees, dat Ik u boven de volkeren verhief.
Zo zijn er wel meer. Zo is er ook een Rabijn aan de zijde van Mohammed overleden toen Medina belegerd werd door de Mekkanen.quote:Op woensdag 28 juni 2006 12:08 schreef buachaille het volgende:
[..]
Ik kan deze tekst vinden:
[..]
Laten we het erop houden dat brokken van de waarheid zijn doorgedrongen tot de Koran.
Je kan beginnen met eerst kritiek te uiten over de fundamentele/extremistische moslims. Voor het beeld van mensen die niet weten hoe de Islam in elkaar steekt, is het belangrijk dat er eerst een onderscheid gemaakt wordt tussen de vijandige en vriendelijke moslim. Anders is het net als in een huwelijk waarin de vrouw eerst mishandeld wordt en de man vervolgens zegt dat ie van haar houdt; dat werkt natuurlijk voor geen meter.quote:Op dinsdag 27 juni 2006 21:22 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ik kan je niet tegenspreken, maar goed je moet toch ergens beginnen om iets weer opnieuw te bouwen. Tegenwoordig zoveel islam gebash, sommigen overdreven en sommigen terecht, maar als gematigde moslims het niet opnemen voor de tolerantie islam, is er al helemaal geen hoop meer over.
quote:Op woensdag 28 juni 2006 12:08 schreef buachaille het volgende:
[..]
Ik kan deze tekst vinden:
[..]
Laten we het erop houden dat brokken van de waarheid zijn doorgedrongen tot de Koran.
quote:“Voorwaar de gelovigen, de Joden, de Christenen en de Sabeeers , wie onder hen ook in Allah en in de laatste dag geloven en goede daden verrichten, zullen hun beloning bij hun Heer ontvangen en er zal geen vrees over hen komen, noch zullen zij treuren.’ (2/62)
quote:‘…en Wij gaven hem(Jezus) het Inciel dat licht en leiding bevatte, bevestigende hetgeen daarvoor in de Thora was, en een leiding en een vermaning voor de godvrezenden. (5/46)
quote:. “…En jij zult diegenen die zeggen “Wij zijn Christenen” het vriendschappelijkst vinden jegens de gelovigen. Dat is omdat er onder hen priesters en monniken zijn en omdat zij niet hoogmoedig zijn.” (5/82) ‘En wanneer zij horen wat aan de Boodschapper geopenbaard is; zie jij hun ogen van de tranen overvloeien, omdat zij de waarheid herkennen. Zij zeggen: “Onze Heer, wij geloven, schrijf ons dus op bij de getuigen’ (5/83)
quote:46. En twist met de mensen van het Boek slechts op de goede wijze; doch zeg tegen de onrechtvaardigen: "Wij geloven in hetgeen ons is geopenbaard en hetgeen u is geopenbaard; en onze God en uw God is Eén; en aan Hem onderwerpen wij ons."
quote:‘…en Wij gaven hem(Jezus) het Inciel dat licht en leiding bevatte, bevestigende hetgeen daarvoor in de Thora was, en een leiding en een vermaning voor de godvrezenden. (5/46)
Izaak, Jacob, Jezus en Mozes waren van Joods komaf ja.quote:27. En Wij gaven hem Izaak en Jacob, en Wij plaatsten het profetenambt en het Boek onder zijn nageslacht, en Wij gaven hem zijn beloning in dit leven en in het Hiernamaals zal hij zeker tot de rechtvaardigen behoren.
Daar heb ik een 4 delig topic reeks over gehad, en 2 topics over vrouwen onderdrukkingquote:Op woensdag 28 juni 2006 12:12 schreef Nickthedick het volgende:
[..]
Je kan beginnen met eerst kritiek te uiten over de fundamentele/extremistische moslims. Voor het beeld van mensen die niet weten hoe de Islam in elkaar steekt, is het belangrijk dat er eerst een onderscheid gemaakt wordt tussen de vijandige en vriendelijke moslim. Anders is het net als in een huwelijk waarin de vrouw eerst mishandeld wordt en de man vervolgens zegt dat ie van haar houdt; dat werkt natuurlijk voor geen meter.
Goed begin... link?quote:Op woensdag 28 juni 2006 12:15 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Daar heb ik een 4 delig topic reeks over gehad, en 2 topics over vrouwen onderdrukking
Er zijn wel enkele voorvallen geweest die een voedingsbodem aan die haat hebben gegeven.quote:Op woensdag 28 juni 2006 11:48 schreef buachaille het volgende:
[..]
De reden dat moslims vaak een hekel hebben aan joden zal gelegen zijn aan het ontbreken van vriendelijke teksten in de koran aan deze groep. Daarnaast is het bestaan van de staat Israël veel moslims een gruwel. Overigens wel een beetje vreemd omdat er in Israël naar verluid een miljoen arabieren in redelijke harmonie kunnen leven.
Centraal: Positieve Berichten uit de moslimwereld.quote:
Kunnen we het vandaag de dag dan hebben over een koekje van eigen deegquote:Op woensdag 28 juni 2006 12:27 schreef Vandeplato het volgende:
(Overigens hebben de Joodse zionisten ook terroristisch verzet gepleegd om destijds de Britten uit (Palestina was Brits onder mandaat v/d volkerenbond) Palestina te verdrijven waarbij oa Menachem Begin (later premier) een aanslag pleegde op het Koning David Hotel in Jeruzalem, waar op dat moment het Britse militaire hoofdkwartier was gevestigd en waarbij 91 mensen omkwamen.)
Sorry ik word er niet vrolijk van.quote:Op woensdag 28 juni 2006 12:40 schreef Slayage het volgende:
[..]
Kunnen we het vandaag de dag dan hebben over een koekje van eigen deeg![]()
Niets, ik had het over Toynbee.quote:Op woensdag 28 juni 2006 09:24 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Onderbouw je uitspraak eens, wat heeft Mohammed met de Armeense genocide te maken?
Nee.quote:Op woensdag 28 juni 2006 13:06 schreef Dromenvanger het volgende:
Even een vraagje aan Triggershot
Kun je de Islam ook verbinden met het Boeddhisme
Ik heb nog wel een mooi muziekje voor jequote:Op woensdag 28 juni 2006 13:06 schreef Dromenvanger het volgende:
Ik weet dat de Islam meer is, heb muziek gehoord en ook over hun levens-filosofie op tv. In ieder geval kon ik me vinden in het feit dat alles moet stromen van energie.
Het zal allemaal wel. Maar denk je niet dat het beter is om bijv. een coherent artikel te lezen dan dit soort losse citaten uit te venten?quote:Op woensdag 28 juni 2006 13:16 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Armeense kwestie was een nationale conflict
Is Triggershot een kloonaccount van je?quote:
quote:Op woensdag 28 juni 2006 13:20 schreef Slayage het volgende:
[..]
Is Triggershot een kloonaccount van je?![]()
Nee, ik ben Croupouque niet.quote:Op woensdag 28 juni 2006 13:20 schreef Slayage het volgende:
[..]
Is Triggershot een kloonaccount van je?![]()
Elke topic heeft zn doel toch, in een topic als deze wil ik het zo aanpakken, als jij een ander manier wilt, open een topic, ik en slayage komen wel langs hoorquote:Op woensdag 28 juni 2006 13:20 schreef Apropos het volgende:
[..]
Het zal allemaal wel. Maar denk je niet dat het beter is om bijv. een coherent artikel te lezen dan dit soort losse citaten uit te venten?
Laten we even niet vergeten dat Hindoeisme een slordige 5500 jaar ouder is dan de islam.quote:Op woensdag 28 juni 2006 13:15 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ik heb nog wel een mooi muziekje voor je
Je kan Islam wel indirect met Boeddhisme verbinden, als ik me niet verkeerd herinner kwam boedha toch uit een hindoeistische streek en achtergrond? Hindoeism en islam hebben veel overeenkomende punten
Islamitische mystiek heeft ook veel overeenkomende punten met boedhism zoals verlichting en het verwerken van pijn en lijd door middel van omzetten van negatieve gevoelens in positieve etc
mja hij is dus wel mijn kloon, of ik de zijne?quote:
quote:Op woensdag 28 juni 2006 13:21 schreef Vandeplato het volgende:
[..]
Laten we even niet vergeten dat Hindoeisme een slordige 5500 jaar ouder is dan de islam.
(Met van zichzelf al vele stromingen.)
Gezzelliiiigquote:Op woensdag 28 juni 2006 13:21 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Elke topic heeft zn doel toch, in een topic als deze wil ik het zo aanpakken, als jij een ander manier wilt, open een topic, ik en slayage komen wel langs hoor
He dat vind ik leuk ik zie zelf ook veel overeenkomstigheden in het Epos van Gilgamesj met bijbel ed.quote:Op woensdag 28 juni 2006 13:24 schreef Triggershot het volgende:
[..]
"The Arabian historians contend that Brahma and Abraham, their ancestor, are the same person. The Persians generally called Abraham Ibrahim Zeradust. Cyrus considered the religion of the Jews the same as his own. The Hindoos must have come from Abraham, or the Israelites from Brahma..." (Anacalypsis; Vol. I, p. 396.)
Wijdt je het (politieke) succes van Hamas en de Islamitische Jihad ook enkel aan nationalisme?quote:Op woensdag 28 juni 2006 11:20 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ik heb geen aparte mening over Joden die ik niet heb over Grieken of Bulgaren, Joden worden in het Arabisch "Ya-hoed" genoemd, woordje komt van "hoeda" = het licht.
Een ware moslim kan Joden niet haten, alleen al om het punt dat Mozes, Jezus, David etc van Joods komaf zijn, ik generaliseer niet, tenminste niet bewust.. En zal een Jood als individu haten en niet als gemeenschap
Veel Nederlandse moslims zijn meelopers en haten joden vanwege het midden oosten kwestie, ook veel moslims haten de russen vanwege Tjetjenie, maar dat komt minder in de media.
Hoe verklaar je dan toch de grote meningsverschillen binnen de Islam?quote:Daarom is er ook 1 universele interpretatie van de metgezellen van Mohammed.
Daarbij mogen zijn broeders hem helpen en is een uiterlijke jihad geoorloofd...?quote:Nope, in de islam is er vrijheid van religie.
[..]
Wanneer een moslim vervolgt wordt omdat hij zegt dat hij een moslim is mag een moslim zich alleen verdedigen.
Het punt dat er niet getwijfeld mag worden aan het woord van Mohammed en er dus geen ruimte is voor eigen interpretatie.quote:welpe punt precies?
iddquote:Op woensdag 28 juni 2006 13:25 schreef Vandeplato het volgende:
[..]
He dat vind ik leuk ik zie zelf ook veel overeenkomstigheden in het Epos van Gilgamesj met bijbel ed.
Interestingquote:Op woensdag 28 juni 2006 13:24 schreef Triggershot het volgende:
[..]
"The Arabian historians contend that Brahma and Abraham, their ancestor, are the same person. The Persians generally called Abraham Ibrahim Zeradust. Cyrus considered the religion of the Jews the same as his own. The Hindoos must have come from Abraham, or the Israelites from Brahma..." (Anacalypsis; Vol. I, p. 396.)
Politieke succes van Hamas dient als afwisseling tegen de Fatah beweging die daar al decennia zat, of het echt een succes wordt moet nog maar blijken, en aanslagen is niet mijn definiet van succes, eerder een misselijke manier van je machteloosheid niet willen erkennen.quote:Op woensdag 28 juni 2006 13:25 schreef BoNi het volgende:
[..]
Wijdt je het (politieke) succes van Hamas en de Islamitische Jihad ook enkel aan nationalisme?
Verklaren? Geen idee, koppigheid, nationalisme, trots? Alles speelt een rol, maar het was ook tijdens Mohammeds leven door hem voorspeld dat de moslims zich zouden splitsen in 73 stromingen, waarvan 1 op het rechte pad.quote:Hoe verklaar je dan toch de grote meningsverschillen binnen de Islam?
Het is een plicht.quote:Daarbij mogen zijn broeders hem helpen en is een uiterlijke jihad geoorloofd...?
Als mt l king zegt:quote:Het punt dat er niet getwijfeld mag worden aan het woord van Mohammed en er dus geen ruimte is voor eigen interpretatie.
Ik verwachtte een grappig of raar verhaal.quote:Op woensdag 28 juni 2006 13:29 schreef Triggershot het volgende:
[..]
zoeken --- zijn username en je bent er![]()
wss teveel kloons ofzo, ook geen ideequote:Op woensdag 28 juni 2006 13:34 schreef Vandeplato het volgende:
[..]
Ik verwachtte een grappig of raar verhaal.
Afgezien van het feit dat het boeddhisme geen theistisch geloof is? Als het de filosofie is wat je interesseert, dan kan je je beter verdiepen in Schopenhauer.quote:Op woensdag 28 juni 2006 13:06 schreef Dromenvanger het volgende:
Ik weet dat de Islam meer is, heb muziek gehoord en ook over hun levens-filosofie op tv. In ieder geval kon ik me vinden in het feit dat alles moet stromen van energie.
Gezien de aanhang kun je het voorlopig in ieder geval een succes noemen. Aanslagen lijkt me ook geen definitie van succes, 76 zetels wel.quote:Op woensdag 28 juni 2006 13:31 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Politieke succes van Hamas dient als afwisseling tegen de Fatah beweging die daar al decennia zat, of het echt een succes wordt moet nog maar blijken, en aanslagen is niet mijn definiet van succes, eerder een misselijke manier van je machteloosheid niet willen erkennen.
Waar bevinden zich die andere 72 stromingen dan, niet op het rechte pad....?quote:Verklaren? Geen idee, koppigheid, nationalisme, trots? Alles speelt een rol, maar het was ook tijdens Mohammeds leven door hem voorspeld dat de moslims zich zouden splitsen in 73 stromingen, waarvan 1 op het rechte pad.
En dat vind ik nou een enge uitspraak...quote:Het is een plicht.
Leuke vergelijking, maar je schiet m.i. net mis. Het ging erom wat zijn droom inhield en niet zo zeer dat hij een droom had.....quote:Als mt l king zegt:
"i have a dream" en zijn aanhangers interpreteren dat als dat ooit zwarten en blanken als vrienden met elkaar om kunnen gaan, dan is er geen ander interpretatie nodig lijkt me.
Mja 26 zetels voor een partij die voor het eerst mee doet met verkiezingen ook, maar we weten beiden hoe dat is afgelopen.quote:Op woensdag 28 juni 2006 13:42 schreef BoNi het volgende:
[..]
Gezien de aanhang kun je het voorlopig in ieder geval een succes noemen. Aanslagen lijkt me ook geen definitie van succes, 76 zetels wel.
Sir, youre correct.quote:Waar bevinden zich die andere 72 stromingen dan, niet op het rechte pad....?
tot er geen vervolging van de moslims is, zoals ik al eerder zei wanneer de vijand vrede wil, moet het onmiddelijk geschonken worden.quote:En dat vind ik nou een enge uitspraak...
Waar eindigt het dan?
Mja, je hebt het nu over een hypothetisch voorbeeld, als Mohammed leefde had hij zijn aanhangers ook anders aangesproken omdat er nu wel genoeg gelovigen zijn, maar ze zijn verdeelt. De koran kan prima met zn tijd mee gaan, vind ik uit ervaring.quote:Leuke vergelijking, maar je schiet m.i. net mis. Het ging erom wat zijn droom inhield en niet zo zeer dat hij een droom had.....
Als Martin Luther King zijn speech nu had gesproken had hij andere woorden gebruikt en zeer waarschijnlijk had hij zelfs een andere droom gehad.
Zo zouden de woorden van Mohammed ook in de juiste tijd en het juiste perspectief geplaatst moeten worden en die mogelijkheid biedt de Islam niet.
Het succes van deze partij, namelijk die ene persoon werd op vrij oneerlijke wijze de mond gesnoerd, door.....quote:Op woensdag 28 juni 2006 13:46 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Mja 26 zetels voor een partij die voor het eerst mee doet met verkiezingen ook, maar we weten beiden hoe dat is afgelopen.
Kun je dit wat uitgebreider uitleggen..? Wat moet ik verstaan onder niet het rechte pad...?quote:Sir, youre correct.
Oneindig dus, of tot alle niet-moslims zijn uitgeroeid...quote:tot er geen vervolging van de moslims is, zoals ik al eerder zei wanneer de vijand vrede wil, moet het onmiddelijk geschonken worden.
Jij haalde King aan....quote:Mja, je hebt het nu over een hypothetisch voorbeeld, als Mohammed leefde had hij zijn aanhangers ook anders aangesproken omdat er nu wel genoeg gelovigen zijn, maar ze zijn verdeelt. De koran kan prima met zn tijd mee gaan, vind ik uit ervaring.
Heeft Schopenhauer zoveel raakvlak met boeddhisme dan?quote:Op woensdag 28 juni 2006 13:41 schreef Nickthedick het volgende:
[..]
Afgezien van het feit dat het boeddhisme geen theistisch geloof is? Als het de filosofie is wat je interesseert, dan kan je je beter verdiepen in Schopenhauer.
Val van het kabinet of Pimmetje?quote:Op woensdag 28 juni 2006 13:58 schreef BoNi het volgende:
[..]
Het succes van deze partij, namelijk die ene persoon werd op vrij oneerlijke wijze de mond gesnoerd, door.....
Nu je er toch zelf over begint, dit was ook een rechtvaardige actie, jouw inziens?
Naar islamitisch context iemand die niet pad van Mohammed correct volgt.quote:Kun je dit wat uitgebreider uitleggen..? Wat moet ik verstaan onder niet het rechte pad...?
Nee, helemaal niet, ik zeg toch wanneer de vijand vrede wil is men verplicht over te gaan tot de vrede. Toen de mensen in Mekka, Mohammed vrede aanboden, accepteerde Mohammed ook al waren bijna alle voorwaarden tegen de islam toendertijd.quote:Oneindig dus, of tot alle niet-moslims zijn uitgeroeid...
Onafhankelijk wie de strijd begint zullen er altijd tegenstanders en vergeldingsacties zijn.
Als iemand die er openlijk voor uitkomt (zie boven) dat hij de Islam een achterlijke 'cultuur' vindt al het zwijgen wordt opgelegd zal er altijd vervolging van of op zijn minst minachting jegens Moslims zijn.
klopt, als hedendaagsfiguurquote:Jij haalde King aan....
Wie bepaald wat letterlijk is en wat symbolisch is, dat bepalend de mensen die aanwezig waren toen MOhammed iets zei of toen de koran werd geopenbaart, dat bedoel ik met er kan maar 1 interpretatie zijn van de islam, de ahl sunnah. Die mensen weten waar ze het over hebben. Hirsi Ali had zo een mooie opsomming bij nova over profeet dit en dat, toen de Imams zoals Cheppih zich gingen buigen over de passages waar hirsi het over had, bleek geen een punt waar te zijn van haar opsommigen.quote:Hij had zijn aanhangers wel anders aangesproken, maar toch moeten de woorden van toen letterlijk geïnterpreteerd worden en mag er niet aan getwijfeld worden...? Volgens mij spreek je jezelf tegen....
Schopenhauer hield zeer veel van de oude Indische wijsheid, die leven en genot veracht. Niet alleen vann het Boeddhisme.quote:Op woensdag 28 juni 2006 14:00 schreef Vandeplato het volgende:
[..]
Heeft Schopenhauer zoveel raakvlak met boeddhisme dan?
(Die Welt als Wille und Vorstellung?)
En eigenlijk is de Koran een extreem Zionistisch boek!quote:Op woensdag 28 juni 2006 12:14 schreef Triggershot het volgende:
...
Izaak, Jacob, Jezus en Mozes waren van Joods komaf ja.
Boni, links als deze is dus precies waarom koran een tafsir heeftquote:Op woensdag 28 juni 2006 14:08 schreef buachaille het volgende:
[..]
En eigenlijk is de Koran een extreem Zionistisch boek!http://www.hetvrijevolk.com/?pagina=1010&titel=De_Koran_is_een_Zionistisch_boek
Ik neem aan dat het in "Die Welt als Wille und Vorstellung" redelijk naar voren komt?quote:Op woensdag 28 juni 2006 14:06 schreef Apropos het volgende:
[..]
Schopenhauer hield zeer veel van de oude Indische wijsheid, die leven en genot veracht. Niet alleen vann het Boeddhisme.
De moord op Pim Fortuyn.quote:Op woensdag 28 juni 2006 14:04 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Val van het kabinet of Pimmetje?
Dat betekent dus dat hij voorspelde dat er 72 stromingen zouden komen die niet leven volgens zijn woorden, maar zich wel Moslims noemen?quote:Naar islamitisch context iemand die niet pad van Mohammed correct volgt.
Alleen op de kleuterschool vraag je: Vrede?quote:Nee, helemaal niet, ik zeg toch wanneer de vijand vrede wil is men verplicht over te gaan tot de vrede. Toen de mensen in Mekka, Mohammed vrede aanboden, accepteerde Mohammed ook al waren bijna alle voorwaarden tegen de islam toendertijd.
Zelfs zij bepalen dat niet m.i. Dat moet een ieder zelf kunnen doen en die vrijheid biedt de Islam naar mijn idee nog steeds niet. Het feit dat jij aangeeft dat er maar één interpretatie geldt voor de Islam geeft dat ook nog eens aan....quote:klopt, als hedendaagsfiguur
[..]
Wie bepaald wat letterlijk is en wat symbolisch is, dat bepalend de mensen die aanwezig waren toen MOhammed iets zei of toen de koran werd geopenbaart, dat bedoel ik met er kan maar 1 interpretatie zijn van de islam, de ahl sunnah. Die mensen weten waar ze het over hebben. Hirsi Ali had zo een mooie opsomming bij nova over profeet dit en dat, toen de Imams zoals Cheppih zich gingen buigen over de passages waar hirsi het over had, bleek geen een punt waar te zijn van haar opsommigen.
Had niet mogen gebeuren, maar ik was wel opgelucht dat het geen moslim was.quote:
Jup, Mohammed mocht niemand ongelovig noemen, dat recht ligt alleen bij God en daarom distanieerde hij zich er dan ook van om mensen niet gelovig te noemen.quote:Dat betekent dus dat hij voorspelde dat er 72 stromingen zouden komen die niet leven volgens zijn woorden, maar zich wel Moslims noemen?
Ik denk dat 2 verzen uit de koran voldoende antwoord geven op je vraag.quote:Alleen op de kleuterschool vraag je: Vrede?
Zoals ik al zei zullen er onafhankelijk van wie de aanzet geeft altijd meningsverschil ontstaan en hieruit conflicten. Op het moment dat iemand aangeeft dat hij de Islam een achterlijke 'cultuur' vind en deze wordt hierom vermoord vraag ik me af in hoeverre dit geoorloofd is in het kader van je geloof. Toe, ga hier eens inhoudelijk op in, inplaats van er omheen te praten.
Ja, en elke stroming beweert dat hun de juiste zijn, veel gaan een stepje verder en verketteren een ander stroming, waarna ze automatisch (on)bewust zelf uit geloof stappen omdat ze oordelen over Geloof wat alleen voor Allah is bestemd, de vrijheid om zelf een interpretatie te geven gebeurt dagelijks, iedereen roept maar wat, over bijvoorbeeld zaken die er niet in de tijd van Mohammed waren wordt nu allemaal met eigen interpretatie gedaan.. het mag niet, maar gebeurt welquote:Zelfs zij bepalen dat niet m.i. Dat moet een ieder zelf kunnen doen en die vrijheid biedt de Islam naar mijn idee nog steeds niet. Het feit dat jij aangeeft dat er maar één interpretatie geldt voor de Islam geeft dat ook nog eens aan....
(Toch vreemd dat er binnen de Islam dan toch nog zo veel verschillende interpretaties en belevingen kunnen zijn)
true, maar het is wel de essentie van Mohammed boodschapquote:Op woensdag 28 juni 2006 14:36 schreef Vandeplato het volgende:
"verdraag geduldig wat ze zeggen"
"Moslims moeten het kunnen verdragen het zijn niet meer dan woorden."
Dat gaat dan imo redelijk vaak fout.
Analfabetisme hard bestrijden maar dan in veel Arabische landen!quote:Op woensdag 28 juni 2006 14:37 schreef Triggershot het volgende:
[..]
true, maar het is wel de essentie van Mohammed boodschap
universeelquote:Op woensdag 28 juni 2006 14:39 schreef Vandeplato het volgende:
[..]
Analfabetisme hard bestrijden maar dan in veel Arabische landen!
Maar wat maakt het dat Mohammed het dan meer aan het juiste eind had dan Jezus wat betreft wat een mogelijke god zou willen van de mensheid... Is dit omdat hij later kwam dan Abraham en Mozes etc of heeft het andere redenen?quote:Op dinsdag 27 juni 2006 21:41 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Dat is nou het mooie aan de islam wie Abraham, Mozes, Jezus etc niet erkend als profeet die door God gezonden is kan geen Moslim zijn, in de koran worden alle profeten van de bijbel eervol genoemd
Doen we ook, we organiseren lezingen etc om jongens als ik op het rechte pad te houden en nooit op straat te houden, respect voor je land en ouderen etcquote:Op woensdag 28 juni 2006 14:46 schreef BoNi het volgende:
Ik denk inmiddels dat je misschien beter eerst kunt propaganderen binnen bepaalde Moslim groeperingen.
Dat jij persoonlijk geen kwade bedoelingen lijkt te hebben is me inmiddels wel duidelijk, maar toch kun je moeilijk ontkennen dat alles wat je zegt ook daadwerkelijk opgaat.
De slechten verpesten het ten alle tijden voor de goeden.
Zolang niet alle Moslims denken zoals jij en de verzen die jij onder andere aanhaalt niet toepassen kan er nooit vrede ontstaan.
vin um wel mooiquote:Op woensdag 28 juni 2006 14:51 schreef Vandeplato het volgende:
Quote:
The common idea that success spoils people by making them vain, egotistic and self-complacent is erroneous; on the contrary it makes them, for the most part, humble, tolerant and kind.
(William Somerset Maughan)
Het "speciale" aan Mohammed is dat zijn boodschap succesvol is afgerondquote:Op woensdag 28 juni 2006 14:54 schreef Maverick_tfd het volgende:
[..]
Maar wat maakt het dat Mohammed het dan meer aan het juiste eind had dan Jezus wat betreft wat een mogelijke god zou willen van de mensheid... Is dit omdat hij later kwam dan Abraham en Mozes etc of heeft het andere redenen?
19quote:Op woensdag 28 juni 2006 15:00 schreef Vandeplato het volgende:
Volstrekt off-topic Tiggershot hoe oud ben jij eigenlijk?
Lijkt me ook wel essentieel wil je echt kunnen geloven, anders loop je letterlijk andere mensen achterna. Het lijkt me niet dat dat de bedoeling is van religie...quote:Op woensdag 28 juni 2006 15:01 schreef Vandeplato het volgende:
Netjes dat je zo jong al zo goed over je religie nadenkt.
Is geloven niet je hele leven wijden aan het achter één 'persoon' aanlopen??quote:Op woensdag 28 juni 2006 15:04 schreef Maverick_tfd het volgende:
[..]
Lijkt me ook wel essentieel wil je echt kunnen geloven, anders loop je letterlijk andere mensen achterna. Het lijkt me niet dat dat de bedoeling is van religie...
Zo bedoel ik het niet... Ik bedoel eerder dat ik het nep vind van een gelovige als hij/zij niet kritisch tegen de godsdienst aan kijkt ipv alleen bijv pappie en mammie achterna te lopen.quote:Op woensdag 28 juni 2006 15:06 schreef BoNi het volgende:
[..]
Is geloven niet je hele leven wijden aan het achter één 'persoon' aanlopen??
Begrijp wel wat je bedoelt, maar in principe moet je je 'overgeven' aan datgene wat er in het boek staat om te kunnen geloven en moet je dus de God die jij aanhangt achterna lopen.quote:Op woensdag 28 juni 2006 15:12 schreef Maverick_tfd het volgende:
[..]
Zo bedoel ik het niet... Ik bedoel eerder dat ik het nep vind van een gelovige als hij/zij niet kritisch tegen de godsdienst aan kijkt ipv alleen bijv pappie en mammie achterna te lopen.
Ben ik roerend met je eens maar hele volksstammen doen het toch.quote:Op woensdag 28 juni 2006 15:04 schreef Maverick_tfd het volgende:
[..]
Lijkt me ook wel essentieel wil je echt kunnen geloven, anders loop je letterlijk andere mensen achterna. Het lijkt me niet dat dat de bedoeling is van religie...
Als je die boeken inkijkt dan zie je dat ze op heel veel manieren te interpreteren zijn.quote:Op woensdag 28 juni 2006 15:32 schreef BoNi het volgende:
[..]
Begrijp wel wat je bedoelt, maar in principe moet je je 'overgeven' aan datgene wat er in het boek staat om te kunnen geloven en moet je dus de God die jij aanhangt achterna lopen.
Ik begrijp dat dit compleet anders is dan braaf geloven omdat je omgeving dat doet, maar je baseert je meningen en ideëen toch op datgene wat er in dat boek staat.
Ja kan ik me ook wel iets bij voorstellen en alle heisa heeft bij mij ook interesse voor de islam opgewekt.quote:Op woensdag 28 juni 2006 15:07 schreef Triggershot het volgende:
mja, als iedereen een mening heeft over de islam, is het wel een trigger om je er zelf in te verdiepen
En dan krijg je kans op gevaarlijke groeperingen die nu de wereldorde proberen te ontwrichten... Best gevaarlijk dus.... Maarja dat krijg je sowieso best snel als mensen blindelings elkaar of een leider volgen, zonder zelf kritisch na te denken...quote:Op woensdag 28 juni 2006 15:39 schreef Vandeplato het volgende:
[..]
Ben ik roerend met je eens maar hele volksstammen doen het toch.
Ja precies en wat dat betreft acht ik alle idealistische stromingen potentieel gevaarlijk.quote:Op woensdag 28 juni 2006 15:50 schreef Maverick_tfd het volgende:
[..]
En dan krijg je kans op gevaarlijke groeperingen die nu de wereldorde proberen te ontwrichten... Best gevaarlijk dus.... Maarja dat krijg je sowieso best snel als mensen blindelings elkaar of een leider volgen, zonder zelf kritisch na te denken...
en?quote:Op woensdag 28 juni 2006 15:42 schreef Vandeplato het volgende:
[..]
Ja kan ik me ook wel iets bij voorstellen en alle heisa heeft bij mij ook interesse voor de islam opgewekt.
Hetzelfde geldt voor mij, ik heb een redelijke kennis opgebouwd van de Islam. Genoeg in ieder geval om me niet onder de tafel te laten praten tijdens het voetballen. Maar dan gaat het gelukkig over hele andere zaken. En gisteren sprak ik nog een kennis die van haar moslimwerkgever had te horen gekregen dat Jezus een profeet was. Door mijn Islamstudie op Fok heb ik haar nog wat tips kunnen gevenquote:Op woensdag 28 juni 2006 15:42 schreef Vandeplato het volgende:
[..]
Ja kan ik me ook wel iets bij voorstellen en alle heisa heeft bij mij ook interesse voor de islam opgewekt.
Redelijke kennis? Je zat gisteren nog te roepen dat de Koran niets positiefs te zeggen had over Jodenquote:Op woensdag 28 juni 2006 16:29 schreef buachaille het volgende:
[..]
Hetzelfde geldt voor mij, ik heb een redelijke kennis opgebouwd van de Islam. Genoeg in ieder geval om me niet onder de tafel te laten praten tijdens het voetballen. Maar dan gaat het gelukkig over hele andere zaken. En gisteren sprak ik nog een kennis die van haar moslimwerkgever had te horen gekregen dat Jezus een profeet was. Door mijn Islamstudie op Fok heb ik haar nog wat tips kunnen geven![]()
Ik blijf nog steeds van mening dat de koran niet positiefs te melden heeft over joden. Ja, als ze zich bekeren tot de Islam misschien, maar zo kan ik het ook. De eerder in dit Topic geplaatste citaten zeggen me wat dat betreft niet zoveel.quote:Op woensdag 28 juni 2006 16:42 schreef Slayage het volgende:
[..]
Redelijke kennis? Je zat gisteren nog te roepen dat de Koran niets positiefs te zeggen had over Joden, maarja wat is redelijk
![]()
(Studeren doe je toch echt met boeken, maar dat is een andere discussie)
Wat was je advies dan![]()
Die citaten zeggen mijns inziens aardig wat, maar wie ben ikquote:Op woensdag 28 juni 2006 16:51 schreef buachaille het volgende:
Ik blijf nog steeds van mening dat de koran niet positiefs te melden heeft over joden. Ja, als ze zich bekeren tot de Islam misschien, maar zo kan ik het ook. De eerder in dit Topic geplaatste citaten zeggen me wat dat betreft niet zoveel.
En wat ik haar heb aangeraden is om met haar werkgever niet over geloofsvraagstukken te discussieren. Ze heeft nog niet al teveel kennis van de Bijbel en ik heb haar verteld dat als er iemand is die de Bijbel goed kent het Satan is. Waarbij ik zeker haar werkgever niet met Satan wil personificeren.
het weerwoord tegen al dat soort tovenaars is zoooo eenvoudig: "show me the evidence"quote:Op woensdag 28 juni 2006 16:29 schreef buachaille het volgende:
[..]
Hetzelfde geldt voor mij, ik heb een redelijke kennis opgebouwd van de Islam. Genoeg in ieder geval om me niet onder de tafel te laten praten tijdens het voetballen. Maar dan gaat het gelukkig over hele andere zaken. En gisteren sprak ik nog een kennis die van haar moslimwerkgever had te horen gekregen dat Jezus een profeet was. Door mijn Islamstudie op Fok heb ik haar nog wat tips kunnen geven![]()
In dit geval van het vriendin gaat het om een Christen (denk ik) dus die zal niet zoveel problemen hebben met de ten toon gesprijde "bewijsmateriaal".quote:Op woensdag 28 juni 2006 17:06 schreef Glasnosteraar het volgende:
[..]
het weerwoord tegen al dat soort tovenaars is zoooo eenvoudig: "show me the evidence"
![]()
mmm, ik denk dat vooral atheisten het makkelijk hebben. Discussies tussen gelovigen zijn meestal vrij amusant en tegelijkertijd zinloos. De één roept zus, de ander roept zo, en geen van beiden heeft ook maar het geringste bewijs voor wat ze beweren. Welles nietes, uiteindelijk ruzie en tot slot geweld. Vervolgens is men het geweld beu en voert men een seculiere politiek waarin ieder z'n gang kan gaan. Secularisme is onvermijdelijk. Opvallend dat er dan nog altijd mensen zijn die menen dat er iets mis is met secularisme, zoals onlangs de über-grefo-lul Donner. Na ja ... iedere generatie z'n idioten.quote:Op woensdag 28 juni 2006 17:12 schreef Slayage het volgende:
[..]
In dit geval van het vriendin gaat het om een Christen (denk ik) dus die zal niet zoveel problemen hebben met de ten toon gesprijde "bewijsmateriaal".
Christenen betrekken mij niet in hun religie. Mensen die beweren dat "ongelovigen" in de hel komen wel.quote:Op woensdag 28 juni 2006 07:51 schreef Vandeplato het volgende:
Kun je me al uitleggen waarom je zoveel meer moeite hebt met gristenen dan christenen?
Beweren dat bepaalde mensen in de hel komen is de bron van al het religieuze geweld.quote:Ik bedoel volgens mij ben je volstrekt niet gelovig dus wat kan het jou schelen dat je toegang tot hun hemel bij voorbaat door ze ontzegd wordt?
De godsdienststichter Mohammed doelde daarbij natuurlijk alleen op zijn weg.quote:.
En wat is er nou weer mis met die spreuk alleen :
Degene die de rechte weg volgt, volgt deze slechts voor zijn eigen heil en hij die dwaalt, dwaalt alleen tegen zichzelf. En geen lastdrager zal de last dragen van een ander.
Als Allah zou bestaan en inderdaad alwetend en vooruitziend zou zijn geweest zou hij om geloofwaardig te zijn geen pedo als profeet uitgekozen hebben.quote:Dat Mohammed met een heel jong meisje is getrouwd klopt wel, maar kijk eens naar het westen in die tijd,
Zie de sharia. Die gebaseerd is op de koran én de overleveringen van de "profeet".quote:Kijk als moslims nou zouden roepen dat ze vandaag de dag met meisjes van 9 willen trouwen dan had ik er een probleem mee.
Kortsluitingen bij het slaapkwab. Als gevolg van een tumor in zijn hypofyse. Aanwijzingen daartoe staan in de hadith. Volgens mij hebben de modjes hierover een topic gesloten.quote:Wat voor geestesziekte denk je dat Mohammed had?
Ach als keurige moslim, die zometeen zijn voeten gaat wassen voor het avondgebed, wuif ik dit soort dingen "onderzoeken" natuurlijk van me af, omdat het marginale onderzoekjes zijn, die niets bewijzen wn geen enkele Moslim van wakker ligt. Immers in de wetenschap geldt, dat het een feit is dat totdat dezelfde feit door een ander onderzoek te niet wordt gedaan.quote:Op woensdag 28 juni 2006 17:30 schreef Glasnosteraar het volgende:
Trouwens, er zijn allerlei interessante ontwikkelingen in de studie van de islam. Zo is allerminst zeker dat Mohammed bestaan heeft (van Jezus weten we eigenlijk wel zeker dat ie niet bestaan heeft), schjnen er in de koran leenwoorden te zitten uit 25 verschillende talen en is mischien de oertaal van de koran niet Arabisch maar Aramees.
Dit is een link met de nodige verwijzingen: http://www.parapundit.com/archives/001519.html
en Trouw heeft ook een hele serie artikelen:
http://www.trouw.nl/dever(...)ntstaan_van_de_islam
Nee hoor hij gaat met pensioen en gaat lange vakanties in Marocco houden, maar gaat niet het land uit.quote:Op woensdag 28 juni 2006 18:29 schreef Isegrim het volgende:
Een van de minder prettige vertegenwoordigers van de islam, de heer El Moumni, vertrekt uit Nederland.
Nou ja, hij houdt zijn huis in Nederland aan. Maar wij zijn toch varkens? Waarom wil hij hier dan überhaupt nog komen?quote:Op woensdag 28 juni 2006 18:35 schreef Slayage het volgende:
[..]
Nee hoor hij gaat met pensioen en gaat lange vakanties in Marocco houden, maar gaat niet het land uit.
Zei hij dat?quote:Op woensdag 28 juni 2006 18:37 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Nou ja, hij houdt zijn huis in Nederland aan. Maar wij zijn toch varkens? Waarom wil hij hier dan überhaupt nog komen?
Yup, hij heeft een keer gezegd dat Nederlanders (of de meeste althans) varkens zijn. Of zelfs erger.quote:
Ik heb effe gegoogled en hij schijnt dus gezegd te hebben dat "Europeanen lager dan honden en varkens" zijn. Niet netjes nee, maar het mag blijkbaar wel gezegd worden, omdat hij er niet voor veroordeeld is, maarja wat mag er tegenwoordig niet gezegd worden.quote:Op woensdag 28 juni 2006 19:11 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Yup, hij heeft een keer gezegd dat Nederlanders (of de meeste althans) varkens zijn. Of zelfs erger.
Hij zei ook dat homo's van het hoogste gebouw in de stad afgegooid moeten worden. Tja. Dat mag je dus ook zeggen.quote:Op woensdag 28 juni 2006 19:17 schreef Slayage het volgende:
[..]
Ik heb effe gegoogled en hij schijnt dus gezegd te hebben dat "Europeanen lager dan honden en varkens" zijn. Niet netjes nee, maar het mag blijkbaar wel gezegd worden, omdat hij er niet voor veroordeeld is, maarja wat mag er tegenwoordig niet gezegd worden.
Nee dat was iemand andersquote:Op woensdag 28 juni 2006 19:18 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Hij zei ook dat homo's van het hoogste gebouw in de stad afgegooid moeten worden. Tja. Dat mag je dus ook zeggen.
Hij riep juist op dat een Moslim iedereen respect moet tonen, ook niet-moslims, maar dat kwam niet in de Media natuurlijk.quote:Op woensdag 28 juni 2006 18:37 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Nou ja, hij houdt zijn huis in Nederland aan. Maar wij zijn toch varkens? Waarom wil hij hier dan überhaupt nog komen?
Ow, dat zeiden ze net op het nieuws, dat hij dat ook had gezegd.quote:Op woensdag 28 juni 2006 19:21 schreef Slayage het volgende:
[..]
Nee dat was iemand andersDie hebben ze als ik me niet vergis gedeporteerd
![]()
Volgens RTL was het hem wel degelijk.quote:Op woensdag 28 juni 2006 19:21 schreef Slayage het volgende:
[..]
Nee dat was iemand andersDie hebben ze als ik me niet vergis gedeporteerd
![]()
Feiten worden niet weerlegd, alleen blijken soms veronderstelde feiten helemaal geen feiten te zijn. Eigenlijk is het vreemd dat men zich nu pas de vraag steld of Jezus - Mohammed überhaupt wel bestaan hebben, en wat de bewijzen daarvoor zijn. Heb je die site over Isis en Horus bekeken? Het lollige is ook dat de vroege christenen ook het bestaan van proto-christelijke religies helemaal niet ontkenden. Dat konden ze natuurlijk ook moeilijk in een tijd waarin die religies gewoon nog bestonden en beleden werden. De smoes van de christenen was/is dat Satan op de hoogte was van de komst van Jezus en daarom op voorhand allerlei religies creeerde met exact hetzelfde verhaal van Jezus, (wat op die site mooi opgesomt staat) om het christendom op voorhand in diskrediet te brengen.quote:Op woensdag 28 juni 2006 18:28 schreef Slayage het volgende:
[..]
Ach als keurige moslim, die zometeen zijn voeten gaat wassen voor het avondgebed, wuif ik dit soort dingen "onderzoeken" natuurlijk van me af, omdat het marginale onderzoekjes zijn, die niets bewijzen wn geen enkele Moslim van wakker ligt. Immers in de wetenschap geldt, dat het een feit is dat totdat dezelfde feit door een ander onderzoek te niet wordt gedaan.
Mohammed niet bestaan? De Koran niet het woord Gods?![]()
![]()
Ik ben sceptisch. Hij heeft meer dan eens fiks intolerante uitspraken gedaan.quote:Op woensdag 28 juni 2006 19:22 schreef Alulu het volgende:
[..]
Hij riep juist op dat een Moslim iedereen respect moet tonen, ook niet-moslims, maar dat kwam niet in de Media natuurlijk.
Daarnaast is hij vrijgesproken van de befaamde uitzending, want NOVA had het verkeerd vertaald, door deskundigen nagetoetst, Nederlandse deskundigen ja.
Net een artikel erover gelezen.
Ik denk dat je het mis hebt hoor, want roepen om iemand van een flat af te gooien is oproepen tot geweld en ik kan me niet voorstellen dat hij daar niet voor veroordeeld zou worden.quote:Op woensdag 28 juni 2006 19:23 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Ow, dat zeiden ze net op het nieuws, dat hij dat ook had gezegd.
Die uitspraak stond in een boek dat verkocht werd in een moskee. Het boek is niet verboden. Dát weet ik 100% zeker. Ik was er behoorlijk verontwaardigd over, juist om die reden.quote:Op woensdag 28 juni 2006 19:26 schreef Slayage het volgende:
[..]
Ik denk dat je het mis hebt hoor, want roepen om iemand van een flat af te gooien is oproepen tot geweld en ik kan me niet voorstellen dat hij daar niet voor veroordeeld zou worden.
Ik ken hem niet en niet al zijn uitspraken, maar uit dat artikel bleek dat hij in dat befaamde interview ook had gezegd wat ik net aanhaalde, dus het interview werd flink in geknipt en geplakt en men kiest wat 'nieuws' is.quote:Op woensdag 28 juni 2006 19:25 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Ik ben sceptisch. Hij heeft meer dan eens fiks intolerante uitspraken gedaan.
Hierin wordt niet gezegd dat hij het heeft gezegd, maar dat het stond in een boek uit 1964 dat in die Moskee, maar ook in gerenommeerde boekhandels en bibliotheken in Amsterdam en Rotterdam.quote:Op woensdag 28 juni 2006 19:29 schreef Isegrim het volgende:
http://www.parool.nl/artikelen/NIE/1082957099689.html
De koran is het woord van een geesteszieke kinderverkrachter.quote:
Inderdaad!quote:Op woensdag 28 juni 2006 19:32 schreef Triggershot het volgende:
Gelieve onderwerpen over Homo's en radicale imams elders te voeren
Heerlijk heh zo'n post. Weetje wat nog leuker is? Deze woorden in het gezicht van een Moslim te zeggen. Dat zal pas echt opluchten.quote:Op woensdag 28 juni 2006 19:35 schreef Akkersloot het volgende:
De koran is het woord van een geesteszieke kinderverkrachter.
Graf van Mohammedquote:Op woensdag 28 juni 2006 17:30 schreef Glasnosteraar het volgende:
Trouwens, er zijn allerlei interessante ontwikkelingen in de studie van de islam. Zo is allerminst zeker dat Mohammed bestaan heeft
Genoeg topics over Jezus in de omloop, gelieve daar over hem te hebben.quote:
In elke taal zitten leenwoorden, zelfs in het Nederlands zitten er ontelbaar veel leenwoorden, ook arabische. denk aan Alcohol en Algebra, zijn arabische woorden. Dat Arabisch, hebreeuw en Aramees dicht bij elkaar zitten is bekend, maar de koran is zeker niet Aramees,quote:schjnen er in de koran leenwoorden te zitten uit 25 verschillende talen en is mischien de oertaal van de koran niet Arabisch maar Aramees.
Dit is een link met de nodige verwijzingen: http://www.parapundit.com/archives/001519.html
quote:7. Zo hebben Wij u de Koran in het Arabisch geopenbaard, opdat gij de Moeder der steden (Makka) en al het omringende moogt waarschuwen; dus waarschuwt (hen) voor de Dag der Verzameling waaromtrent geen twijfel is...
Die heb ik gezien in in het Topkapi paleis in Istanbul, behalve de graftombe, maar misschien in 2007 Inshallah. Moet ik wel beginnen met sparen.quote:Op woensdag 28 juni 2006 19:47 schreef Triggershot het volgende:
Graf van Mohammed
[afbeelding]
Mohammedsvoetafdruk
[afbeelding]
En Mohammeds zwaard
[afbeelding]
Topkapi ligt dan ook niet in Topkapiquote:Op woensdag 28 juni 2006 19:52 schreef Slayage het volgende:
[..]
Die heb ik gezien in in het Topkapi paleis in Istanbul, behalve de graftombe, maar misschien in 2007 Inshallah. Moet ik wel beginnen met sparen.
Hij heeft ook kinderen en kleinkinderen enz. enz. gehad, dus ik weet niet waar Gorbatschov het vandaan heeft eigenlijk.quote:Op woensdag 28 juni 2006 19:50 schreef Isegrim het volgende:
Ja, hallo, alsof die artefacten bewijzen zijn. Jij neemt dingen wel erg makkelijk aan. Van Jezus heb ik ook een voetstap gezien in een kerkje aan de Via Appia Antica. Zogenaamd dan.
Nee, Topkapi ligt in Fatihquote:Op woensdag 28 juni 2006 19:52 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Topkapi ligt dan ook niet in Topkapi![]()
Ik zeg ook niet dat hij niet bestaan heeft, maar die dingen zijn geen bewijs. Net zomin als de Lijkwade van Turijn of de miljoenen 'Splinters van het Ware Kruis' die overal ter wereld aanbeden worden, bewijs zijn voor het bestaan van Jezus.quote:Op woensdag 28 juni 2006 19:54 schreef Slayage het volgende:
[..]
Hij heeft ook kinderen en kleinkinderen enz. enz. gehad, dus ik weet niet waar Gorbatschov het vandaan heeft eigenlijk.
Je spreekt jezelf tegen.quote:Op woensdag 28 juni 2006 19:52 schreef Triggershot het volgende:
Het mag duidelijk zijn dat ik niet op je reageer en ook niet zal reageren, even tussendoor.
Mja gezien jij het niet wilt begrijpen, nee ligt niet aan me leeftijd, ligt aan persoon tegenover mequote:Op woensdag 28 juni 2006 20:01 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Je spreekt jezelf tegen.
Je bent wel een beetje kinderachtig soms. Maar goed, dat zal de leeftijd zijn.
Inderdaad. Die is zelfs hier in Den Haag langsgeweest. Er zijn veel dingen overgebleven van hem, maar het is anno 2006 natuurlijk moeilijk te zeggen of al die dingen 100% zeker van hem waren, maar wij hebben dat ook niet nodig. Ik vind dat soort dingen meer neigen naar de Christelijke relikwie verering.quote:Op woensdag 28 juni 2006 19:56 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ik hoorde dat ook baard van Mohamed is opgeslagen?
hmm wil je even iets laten zien, kan je online komen?quote:Op woensdag 28 juni 2006 20:02 schreef Slayage het volgende:
[..]
Inderdaad. Die is zelfs hier in Den Haag langsgeweest. Er zijn veel dingen overgebleven van hem, maar het is anno 2006 natuurlijk moeilijk te zeggen of al die dingen 100% zeker van hem waren, maar wij hebben dat ook niet nodig. Ik vind dat soort dingen meer neigen naar de Christelijke relikwie verering.
Wat wil ik precies niet begrijpen?quote:Op woensdag 28 juni 2006 20:02 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Mja gezien jij het niet wilt begrijpen, nee ligt niet aan me leeftijd, ligt aan persoon tegenover me
Het bewijs zit em met name in dat zijn nageslacht in verschillende periodes van Islamitische geschiedenis een rol heeft gespeeld en hij ligt natuurlijk begraven in Medina. Daar is geen discussie over.quote:Op woensdag 28 juni 2006 20:00 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Ik zeg ook niet dat hij niet bestaan heeft, maar die dingen zijn geen bewijs. Net zomin als de Lijkwade van Turijn of de miljoenen 'Splinters van het Ware Kruis' die overal ter wereld aanbeden worden, bewijs zijn voor het bestaan van Jezus.
Dat weet ik ook wel. Het ging me gewoon om die 'bewijzen'. Trigger ziet een stel bomen die toevallig in de vorm van het Arabische woord 'Allah' groeien ook als bewijs voor het bestaan van Allah.quote:Op woensdag 28 juni 2006 20:06 schreef Slayage het volgende:
[..]
Het bewijs zit em met name in dat zijn nageslacht in verschillende periodes van Islamitische geschiedenis een rol heeft gespeeld en hij ligt natuurlijk begraven in Medina. Daar is geen discussie over.
quote:Wat mij betreft ben je atheïst, agnost of behoor je tot één van de vele religieuze denominaties die op dit moment bestaan. Of je nu communist of een liefhebber van democratie bent. Wat je ook bent en welke religie je ook belijdt, toch moet je deze man kennen.
Hij was zonder meer de meest uitzonderlijke man die ooit op deze wereld heeft geleefd. Hij predikte een religie, richtte een staat op, kwam met een morele code, bracht tal van sociale en politieke veranderingen teweeg, stichtte een dynamische en krachtige gemeenschap die zijn leerstellingen in de praktijk bracht en uitdroeg naar anderen en hij bracht een ware revolutie teweeg onder de mensheid, één die tot de einde van de mensheid zal blijven bestaan.
Zijn naam is Mohammed (Allah's vrede en zegeningen zij met hem) . Hij deed dit alles in een tijdsduur van slechts drieëntwintig jaar. Mohammed (Allah's vrede en zegeningen zij met hem) werd geboren op twintig augustus 570 en drieënzestig jaar later toen hij stierf, was het hele Arabische schiereiland overgegaan van het aanbidden van afgoden tot het aanbidden van de Enige Ware God. Van stammenconflicten en oorlogen naar solidariteit en samenhang, van dronkenschap naar soberheid en vroomheid, van wetteloosheid en anarchie naar gedisciplineerd leven, van totale morele bankroet naar de hoogste standaard van moreel gedrag. De menselijke geschiedenis heeft nooit eerder zo een totale transformatie van een volk meegemaakt, wanneer dan ook!
De Encyclopedie Brittannica noemt hem ‘de meest succesvolle van alle religieuze persoonlijkheden in de wereld’. Bernard Shaw zegt over hem dat als Mohammed (Allah's vrede en zegeningen zij met hem) vandaag de dag zou leven, hij zou slagen in het oplossen van alle problemen die de menselijke beschaving dreigen te vernietigen. Thomas Carlysle was gewoonweg verbaasd over het feit dat één man, eigenhandig in staat was rivaliserende stammen en rondtrekkende bedoeïen samen te smelten tot een krachtige en ontwikkelde natie in minder dan twee decennia. Napoleon en Ghandi konden slechts dromen van een soortgelijke samenleving die werd opgericht door deze man veertienhonderd jaar geleden.
Geen ander mens heeft ooit zoveel weten te bereiken, op zoveel verschillende gebieden, in zo een beperkte tijd, als Mohammed (Allah's vrede en zegeningen zij met hem) . Hij was een religieuze leraar, een sociale hervormer, een morele gids, een politieke denker, een militaire genie, een administratieve kolos, een trouwe vriend, een wonderbaarlijke compagnon, een toegewijde echtgenoot en een liefhebbende vader; dit alles in één. Geen ander in de geschiedenis heeft hem ooit overtroffen of geëvenaard in maar één van deze verschillende gebieden.
De wereld kent inderdaad zijn aandeel grote persoonlijkheden, maar deze personen excelleerden hoogstens in één of twee eigenschappen. Geen van deze grote mannen, die onze geschiedenis heeft voortgebracht, combineerde ooit zoveel verschillende kwaliteiten en bracht deze tot zo een niveau van perfectie als Mohammed (Allah's vrede en zegeningen zij met hem) .
De levens en leerstellingen van andere grote persoonlijkheden worden omringd door een waas van onduidelijkheden. Er bestaat zoveel speculatie over bijvoorbeeld hun tijdstip en plaats van geboorte, de manier waarop zij leefden, hun karakters en details over hun leerstellingen. Maar ook is het relatief moeilijk om de mate van hun succes en mislukking vast te stellen.
Dit alles is niet het geval met deze man, Mohammed (Allah's vrede en zegeningen zij met hem) . Niet alleen zijn geboortetijd en plaats zijn bekend, maar elk detail over zijn persoonlijke en openbare leven is zorgvuldig vastgelegd en bewaard gebleven tot op vandaag de dag. De authenticiteit van deze informatie wordt niet slechts bevestigd door trouwe volgelingen, maar ook door niet-vooringenomen critici en ruimdenkende geleerden.
Qua ideologie is er geen gedachtegoed, hetzij seculier of religieus, sociaal of politiek, die de Islam, het systeem dat Mohammed (Allah's vrede en zegeningen zij met hem) uitdroeg, kan evenaren laat staan overtreffen. In een snel veranderende wereld waarin andere ideologieën substantiële veranderingen hebben ondergaan, is de Islam in de afgelopen veertienhonderd jaar vrij gebleven van veranderingen.
Naast dit alles, is het niet weggelegd voor alle grote denkers om hun ideeën tijdens hun leven in de praktijk te zien worden gebracht en de vruchten er van te zien. Behalve voor Mohammed (Allah's vrede en zegeningen zij met hem) die niet alleen de meest wonderbaarlijke ideeën uitdroeg maar deze ook met succes in de praktijk implementeerde. Ten tijde van zijn dood waren zijn leerstellingen niet slechts loze voorschriften en ideeën die wachtten om in de praktijk uitgevoerd te worden. Nee! Zij waren de ware kern van het leven van tienduizenden perfecte individuen. Elk van hen was een schitterende personificatie van alles waar Mohammed (Allah's vrede en zegeningen zij met hem) voor stond. Met betrekking tot welk politieke, sociale of religieuze gedachtegoed, heeft men ooit zo een fantastisch fenomeen meegemaakt?
Geen andere ideologie in de geschiedenis van deze wereld kan beweren dat het volledig in de praktijk is uitgevoerd, hetzij voor of na de dood van de stichter van de betreffende ideologie. Behalve de Islam, de ideologie die werd gepredikt door Mohammed (Allah's vrede en zegeningen zij met hem) . De geschiedenis is getuige van dit feit en zelfs de grootste sceptici hebben geen andere optie dan dit te bevestigen.
Ondanks deze verbazingwekkende resultaten en talloze overtuigende en authentieke wonderen die door hem zijn verricht en het overweldigende succes dat hij had, beweerde hij voor geen moment God te zijn, noch Zijn incarnatie en noch Zijn zoon. Hij beweerde slechts een mens te zijn die door God was gekozen om de mensen de Waarheid te leren en om een voorbeeld voor hen te zijn. Hij was inderdaad niets meer of minder dan een mens. Maar hij was een mens met een nobele en verheven missie. Zijn missie was de mensen te verenigen in het aanbidden van de Enige Ware God en hen de weg naar eerlijk en oprecht leven te leren in overeenstemming met de wetten van God. Hij omschreef zichzelf altijd als een Boodschapper en Dienaar van God. Dit terwijl mensen, die niet eens de helft of maar één tiende hebben bereikt van wat Mohammed (Allah's vrede en zegeningen zij met hem) heeft bereikt, worden verheven tot goddelijke status. Zouden de mensen dan niet eens stil staan bij de claim van deze wonderbaarlijke man, dat hij Gods Boodschapper tot de mensheid is?
Vandaag de dag, veertienhonderd jaar na het leven van de Boodschapper Mohammed (Allah's vrede en zegeningen zij met hem) zijn de leerstellingen van deze wonderbaarlijke man nog steeds zuiver, vrij van elke vorm van verlies, verandering of interpolatie. Zijn leerstellingen bieden nog altijd de onsterfelijke hoop om de vele kwalen die de mensheid kent op te lossen. Dit is onze oprechte claim en dit is de enige conclusie die wij kunnen trekken na het zorgvuldig bestuderen van de geschiedenis.
Het minste wat jij, als weldenkend mens, kunt doen is om voor één moment stil te staan en jezelf af te vragen; zou het kunnen dat deze beweringen, hoe vreemd en revolutionair ze ook klinken, waarheid zijn? Stel dat dit zo is terwijl jij niet op de hoogte bent van deze man, Mohammed (Allah's vrede en zegeningen zij met hem) . Of hem niet goed genoeg kent om werkelijk profijt te hebben van zijn leiding en goed voorbeeld. Wordt het dan geen tijd dat jij gehoor zult geven aan deze grote uitdaging en je wat inspanning levert om deze man te leren kennen? Het zal je niets kosten, maar het zou best eens het begin kunnen zijn van een compleet nieuwe tijdperk in jouw leven.
Kom! Laten wij het leven van deze wonderbaarlijke man, Mohammed (Allah's vrede en zegeningen zij met hem) ontdekken. Zijn voorbeeld en leerstellingen zijn de ware sleutel om jouw leven en deze wereld ten goede te veranderen.
Echt waar ?quote:Bernard Shaw zegt over hem dat als Mohammed (Allah's vrede en zegeningen zij met hem) vandaag de dag zou leven, hij zou slagen in het oplossen van alle problemen die de menselijke beschaving dreigen te vernietigen
jouw sarcasme blijft leukquote:Op woensdag 28 juni 2006 20:26 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
Echt waar ?Nou dan moet mohammed wel een toffe peer geweest zijn
Punt is natuurlijk dat ik niet beschrijvingen van moslim auteurs kan neerzetten, daar heb je niets aan, want of je nu een moslim bent of niet al zijn biografische bronnen zjin allemaal islamtischequote:
ho hoquote:Op woensdag 28 juni 2006 20:28 schreef Isegrim het volgende:
Mohammed zou het medicijn tegen AIDS hebben gevonden? En oorlog de wereld uit hebben geholpen ()? En hij zou hebben gezorgd dat er geen honger meer zou zijn? Of dat er geen kindertjes met open ruggetjes meer geboren zouden worden?
De naïviteit.
Het ging toch om de menselijke beschaving, niet om de westerse beschaving?quote:Op woensdag 28 juni 2006 20:31 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
ho hodat zijn voorlopig nog geen echte bedreigingen voor de westerse beschaving
mohammed sets his priorities just right
voor de menselijke beschaving is het nog lang geen bedreiging. hoogstens irritant.quote:Op woensdag 28 juni 2006 20:33 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Het ging toch om de menselijke beschaving, niet om de westerse beschaving?
Wat zijn dan wel bedreigingen? Het opbranden van de zon? Dat kan Mo vast niet tegenhouden.quote:Op woensdag 28 juni 2006 20:53 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
voor de menselijke beschaving is het nog lang geen bedreiging. hoogstens irritant.
Ja die "profeet" leefde nog al letterlijk op grote voet. Blijkbaar het gevolg van acromegalogie (een tumor in de hypofyse waardoor na het 40 e levensjaar extra groeihormonen vrij komen en wat nogal wat epilepsie geeft bij het slaapkwab).quote:Op woensdag 28 juni 2006 19:47 schreef Triggershot het volgende:
Mohammedsvoetafdruk
[[url=http://www.dalvifamily.com/Photogal/Prophet%20Mohammed%20(SAW
Begroeten:quote:Abu Huraira, moge Allah met hem tevreden zijn, heeft overgeleverd: "De Profeet Sallalahu 'alaihi wasalam heeft gezegd: 'Overhandig het toevertrouwde goed aan degene die jou heeft vertrouwd en verraad niet wie jou heeft verraden'." [uiteindelijke overlevering door Abu Daoud en Thermidi]
Controleren van je woede.quote:Naar een overlevering van Abdullah Ibn Amr Ibn Al'aas, moge Allah met hem tevreden zijn, vroeg een man aan de Profeet Sallalahu 'alaihi wasalam: 'Wat is het beste in de Islam?' Hij zei: 'Te eten geven en het begroeten van degenen die je kent en ook hen die je niet kent met "as-salaam". [De uiteindelijke overlevering door Boekhaarie en Moesliem]
Bemoeien met je eigen zaken.quote:De Profeet Sallalahu 'alaihi wasalam heeft gezegd: sterk is niet degene die een ander op de grond kan gooien;sterk is wie zichzelf beheerst als hij boos is.
Tafelmanierenquote:Abu Huraira, moge Allah met hem tevreden zijn, heeft overgeleverd: 'Als men zich niet bemoeit met zaken die hem niet aangaan is dat een teken dat men zich goed aan de regels van de Islam houdt.' [Een betrouwbare hadith, overgeleverd door Termidhi en anderen]
Kwade vermoedens vermijdenquote:De boodschapper van Allah Sallalahu 'alaihi wasalam bekritiseerde nooit voedsel; als hij trek had, at hij het, als hij het niet lustte, liet hij het staan. (Boekharie en Moesliem)
Niet jaloers zijn.quote:Overgeleverd door Aboe hourayra dat De Profeet Sallalahu 'alaihi wasalam zei: Vermijd kwade vermoedens (O mensen), daar kwade vermoedens de meeste leugenachtige vorm van spreken is. (Boekharie en Moesliem)
Ondanks alles waarheid spreken.
[quote]Overgeleverd door Abu dhar: De Profeet Sallalahu 'alaihi wasalam zei tegen mij: Zeg de waarheid ook al is die hard. (door Ibn H'ibbaan)
Vriendelijk zijn.quote:Hoedt jullie voor jaloersheid want jaloersheid verteert goede werken zoals vuur brandstof verteert. (Aboe Dawoed)
quote:De Profeet Sallalahu 'alaihi wasalam zei: 'Er is geen goedheid in een persoon die niet vriendelijk of aardig is' (Sah'ih')
quote:Op woensdag 28 juni 2006 21:22 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Ja die "profeet" leefde nog al letterlijk op grote voet. Blijkbaar het gevolg van acromegalogie (een tumor in de hypofyse waardoor na het 40 e levensjaar extra groeihormonen vrij komen en wat nogal wat epilepsie geeft bij het slaapkwab).
Hier staat dus werkelijk geen enkele concrete mededeling in. Toch durf ik te beweren dat het volkomen fout is.quote:Van stammenconflicten en oorlogen naar solidariteit en samenhang, van dronkenschap naar soberheid en vroomheid, van wetteloosheid en anarchie naar gedisciplineerd leven, van totale morele bankroet naar de hoogste standaard van moreel gedrag. De menselijke geschiedenis heeft nooit eerder zo een totale transformatie van een volk meegemaakt, wanneer dan ook!
Ja, Gandhi kon slechts dromen van zo'n maatschappij. Is de auteur wel goed snik? Wat betreft die rivaliserende stammen; die gingen daarheen waar iets te halen viel, ze samensmeden is dan ook niet bepaald iets bovenmenselijks.quote:De Encyclopedie Brittannica noemt hem ‘de meest succesvolle van alle religieuze persoonlijkheden in de wereld’. Bernard Shaw zegt over hem dat als Mohammed (Allah's vrede en zegeningen zij met hem) vandaag de dag zou leven, hij zou slagen in het oplossen van alle problemen die de menselijke beschaving dreigen te vernietigen. Thomas Carlysle was gewoonweg verbaasd over het feit dat één man, eigenhandig in staat was rivaliserende stammen en rondtrekkende bedoeïen samen te smelten tot een krachtige en ontwikkelde natie in minder dan twee decennia. Napoleon en Ghandi konden slechts dromen van een soortgelijke samenleving die werd opgericht door deze man veertienhonderd jaar geleden.
De hele wereldgeschiedenis kent geen liefhebbender vader, geen groter militair genie, geen toegewijder echtgenoot, geen rechtschapener moreler gids, geen ''wonderbaarlijker compagnon'', geen trouwer vriend. Dit zweemt naar idolatrie. Nog afgezien van het feit dat er blijkbaar geen enkele grootheid borg wilde staan voor de onovertreffelijkheid van Mohammed in deze specialismen, loopt in het oog dat 'ie op cultureel en wetenschappelijk gebied niets heeft gepresteerd.quote:Geen ander mens heeft ooit zoveel weten te bereiken, op zoveel verschillende gebieden, in zo een beperkte tijd, als Mohammed (Allah's vrede en zegeningen zij met hem) . Hij was een religieuze leraar, een sociale hervormer, een morele gids, een politieke denker, een militaire genie, een administratieve kolos, een trouwe vriend, een wonderbaarlijke compagnon, een toegewijde echtgenoot en een liefhebbende vader; dit alles in één. Geen ander in de geschiedenis heeft hem ooit overtroffen of geëvenaard in maar één van deze verschillende gebieden.
Dit is echt ergerniswekkende onzin. Bewijs het eens, alsjeblieft.quote:De wereld kent inderdaad zijn aandeel grote persoonlijkheden, maar deze personen excelleerden hoogstens in één of twee eigenschappen. Geen van deze grote mannen, die onze geschiedenis heeft voortgebracht, combineerde ooit zoveel verschillende kwaliteiten en bracht deze tot zo een niveau van perfectie als Mohammed (Allah's vrede en zegeningen zij met hem) .
Dit natuurlijk in tegenstelling tot Mohammed, die excelleerde in zulke exacte goederen als moraal, politiek en religie.quote:De levens en leerstellingen van andere grote persoonlijkheden worden omringd door een waas van onduidelijkheden. Er bestaat zoveel speculatie over bijvoorbeeld hun tijdstip en plaats van geboorte, de manier waarop zij leefden, hun karakters en details over hun leerstellingen. Maar ook is het relatief moeilijk om de mate van hun succes en mislukking vast te stellen.
Ik ken ze niet, hoor.quote:Dit alles is niet het geval met deze man, Mohammed (Allah's vrede en zegeningen zij met hem) . Niet alleen zijn geboortetijd en plaats zijn bekend, maar elk detail over zijn persoonlijke en openbare leven is zorgvuldig vastgelegd en bewaard gebleven tot op vandaag de dag. De authenticiteit van deze informatie wordt niet slechts bevestigd door trouwe volgelingen, maar ook door niet-vooringenomen critici en ruimdenkende geleerden.
quote:Sahih Muslim Book 008, Number 3310: "'A'isha (Allah be pleased with her) reported: Allah's Apostle (may peace be upon him) married me when I was six years old, and I was admitted to his house when I was nine years old. Sahih Bukhari Volume 7, Book 62, Number 64 Narrated 'Aisha: that the Prophet married her when she was six years old and he consummated his marriage when she was nine years old.
Wat wil jij fout verklaren dan?quote:Op woensdag 28 juni 2006 21:34 schreef Apropos het volgende:
[..]
Hier staat dus werkelijk geen enkele concrete mededeling in. Toch durf ik te beweren dat het volkomen fout is.
Ghandi heeft echt niet zoveel succesen geboekt als Mohammed, Mohammed stierf met een voltooide boodschap, terwijl Ghandi hem als voorbeeld zag, daarnaast was Mohammed ook niet bovenmensenlijk.quote:Ja, Gandhi kon slechts dromen van zo'n maatschappij. Is de auteur wel goed snik? Wat betreft die rivaliserende stammen; die gingen daarheen waar iets te halen viel, ze samensmeden is dan ook niet bepaald iets bovenmenselijks.
De islam heeft genoeg bijdrage gehad in de wetenschap.quote:De hele wereldgeschiedenis kent geen liefhebbender vader, geen groter militair genie, geen toegewijder echtgenoot, geen rechtschapener moreler gids, geen ''wonderbaarlijker compagnon'', geen trouwer vriend. Dit zweemt naar idolatrie. Nog afgezien van het feit dat er blijkbaar geen enkele grootheid borg wilde staan voor de onovertreffelijkheid van Mohammed in deze specialismen, loopt in het oog dat 'ie op cultureel en wetenschappelijk gebied niets heeft gepresteerd.
hoe wil je dat ik het bewijs?quote:Dit is echt ergerniswekkende onzin. Bewijs het eens, alsjeblieft.
heb je enige vergelijkingenquote:Op woensdag 28 juni 2006 21:36 schreef Apropos het volgende:
Waarom zou iemand die op een gebied uitblinkt, overigens minder zijn dan iemand die zich overal mee bemoeit en een pak van Sjaalman als de Koran produceert?
met einstein?quote:Op woensdag 28 juni 2006 23:41 schreef Autodidact het volgende:
Ja. En de relevantie is... ?
Ik heb het dan ook niet over de inbreng van HY, maar over middeleeuwen over Ibn Rush, Ibn Chaldun, Ibn Sina etcquote:Op woensdag 28 juni 2006 23:47 schreef Autodidact het volgende:
Nou, ik bedoel dus dat het product van Islamitische studie tegenwoordig meer pseudo-wetenschap is dan wetenschap. Daar ben ik niet blij om, het is zonde.
Dit:quote:
Die hele gedachte dat de Arabieren ''getransformeerd'' zouden zijn door de Islam, is wat mij betreft in maar heel betrekkelijke mate plausibel. Ik zou zelfs zeggen dat de Islam mogelijk werd doordat het gebied steeds meer geintegreerd werd in de grotere culturen van het moment, al kan ik dat onmogelijk aantonen.quote:Van stammenconflicten en oorlogen naar solidariteit en samenhang, van dronkenschap naar soberheid en vroomheid, van wetteloosheid en anarchie naar gedisciplineerd leven, van totale morele bankroet naar de hoogste standaard van moreel gedrag. De menselijke geschiedenis heeft nooit eerder zo een totale transformatie van een volk meegemaakt, wanneer dan ook!
Ik weet niet of Gandhi minder successen heeft geboekt. De Indiase onafhankelijkheid werd een tragedie, maar dat kun je hem niet geheel aanrekenen.quote:Ghandi heeft echt niet zoveel succesen geboekt als Mohammed, Mohammed stierf met een voltooide boodschap, terwijl Ghandi hem als voorbeeld zag, daarnaast was Mohammed ook niet bovenmensenlijk.
Zeker, maar de Profeet niet.quote:
Dat is het nu juist, dat kan niet. Of je moet iedere echtgenoot, hospik en godsdienstig prediker tot in de kleinste details kunnen karakteriseren.quote:hoe wil je dat ik het bewijs?
Verre van een objectief verhaal IMO... Bovendien vind ik iemand anders de 'grootste' man die bestaan heeft.quote:
mja, en dat is wel objectief?quote:Op donderdag 29 juni 2006 13:40 schreef Maverick_tfd het volgende:
[..]
Verre van een objectief verhaal IMO... Bovendien vind ik iemand anders de 'grootste' man die bestaan heeft.
Mja, mag ik je uitnodigen om eens te lezen hoe de Arabieren voor de Islam waren en hoever ze waren nadat Mohammed zijn boodschap van de Islam had voltooid binnen 2 decennia? Naar mijn mening is het zeker wel een bijna onmogelijk transformatie is geweest, dat sinds Mohammeds overlijden bijna tot niet is voorgekomen bij welke geschiedenis dan ook.quote:Op donderdag 29 juni 2006 13:36 schreef Apropos het volgende:
[..]
Dit:
[..]
Die hele gedachte dat de Arabieren ''getransformeerd'' zouden zijn door de Islam, is wat mij betreft in maar heel betrekkelijke mate plausibel. Ik zou zelfs zeggen dat de Islam mogelijk werd doordat het gebied steeds meer geintegreerd werd in de grotere culturen van het moment, al kan ik dat onmogelijk aantonen.
[..]
Nee, het ging hier dan ook niet over Ghandi een mislukkeling was of het voor elkaar had, eerder om het punt dat hij er wel naar streefde, maar het niet tijdens zijn leven is gelukt om het te verwezenlijken, dus je kunt zeggen dat hij van zo een succes droomde.quote:Ik weet niet of Gandhi minder successen heeft geboekt. De Indiase onafhankelijkheid werd een tragedie, maar dat kun je hem niet geheel aanrekenen.
Je moet trouwens niet denken dat ik nu een hekel heb aan Mohammed of de Islam, omdat ik andere verklaringen voor het ontstaan van die godsdienst aanhang dan orthodoxe gelovigen. De eerste legers waren niet wreder dan de Romeinen, bijvoorbeeld.
Heb je naar die 2 links gekeken?quote:Zeker, maar de Profeet niet.
Hehe, maar men heeft dat bij Mohammed dus wel gedaan, en spreekt van een islamitisch uitgangspunt, namelijk dat hij de perfecte mens was, met een formule van zijn leven tot in de kleinste formules, dat de bewering ook klopt. Al is het wel subjectief jaquote:Dat is het nu juist, dat kan niet. Of je moet iedere echtgenoot, hospik en godsdienstig prediker tot in de kleinste details kunnen karakteriseren.
Gedaan. Mag ik je uitnodigen het artikel ''The Rise of Islam'' in The Oxford History of Byzantium te raadplegen, of anders werk van voornoemde Von Grunenbaum?quote:Op donderdag 29 juni 2006 14:31 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Mja, mag ik je uitnodigen om eens te lezen hoe de Arabieren voor de Islam waren en hoever ze waren nadat Mohammed zijn boodschap van de Islam had voltooid binnen 2 decennia? Naar mijn mening is het zeker wel een bijna onmogelijk transformatie is geweest, dat sinds Mohammeds overlijden bijna tot niet is voorgekomen bij welke geschiedenis dan ook.
Wat heb je dan gelezen?quote:Op donderdag 29 juni 2006 14:36 schreef Apropos het volgende:
[..]
Gedaan. Mag ik je uitnodigen het artikel ''The Rise of Islam'' in The Oxford History of Byzantium te raadplegen, of anders werk van voornoemde Von Grunenbaum?
Zoals je waarschijnlijk wel weet, waren de grootmachten in de tijd van Mohammed Byzantium en Perzie. Die waren druk doende om door middel van allianties en betalingen de verschillende stammen en stanverbanden aan zich te binden, in veel sterkere mate dan Rome en de Parthen het hadden gedaan. (De staatsbemoeienis nam in de loop van de Oudheid toe, zo sterk zelfs dat wel van de laat-antieke ''dwangstaat'' wordt gesproken in de literatuur.)quote:Op donderdag 29 juni 2006 14:37 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Wat heb je dan gelezen?
Uiteraard
Wat een merkwaardige opvatting. Ashoka was koning, maar alle culten waren onder hem gelijkberechtigd en hij weigerde oorlog te voeren. De facto was Mohammed dus in het voordeel.quote:Hoe meer we deze ontwikkeling nader beschouwen, des te meer uitzonderlijk het schijnt. De andere grote religies baanden zich langzaam een weg, via moeizame strijd overwonnen ze uiteindelijk doordat machtige Monarchiëen zich bekeerden tot het nieuwe geloof. Het Christendom had Constantijn, het Boedisme had Asoka, en Zoroastrianisme had Cyrus, elk wendde zij hun macht aan om hun nieuwe cultus te verbreiden.
Met die overmacht viel het ook wel mee.quote:Dit was niet het geval met de Islam. Het vond zijn oorsprong in een schaarsbevolkte woestijn onder een nomadenvolk dat voorheen niet in de annalen van de geschiedenis te vinden was, Islam trok er op uit, een geweldig avontuur tegemoet, gesteund door een karig en onbeduidend aantal volgelingen en tegenover een grote materieele overmacht
Jupquote:Op donderdag 29 juni 2006 15:12 schreef Apropos het volgende:
[..]
Zoals je waarschijnlijk wel weet, waren de grootmachten in de tijd van Mohammed Byzantium en Perzie.
Daar ben ik het niet mee eens, er was bijna geen enkel band met Byzantium en Perzie, geen band in de zin van een verdrag, of onderhandelingen etc. De Arabieren hadden contact met andere etniciteiten, godsdiensten en ideologieen, door de handel die ze dreven met Jemen en Damascus bijvoorbeeld.quote:Die waren druk doende om door middel van allianties en betalingen de verschillende stammen en stanverbanden aan zich te binden, in veel sterkere mate dan Rome en de Parthen het hadden gedaan. (De staatsbemoeienis nam in de loop van de Oudheid toe, zo sterk zelfs dat wel van de laat-antieke ''dwangstaat'' wordt gesproken in de literatuur.)
Zodoende werden steeds grotere confederaties van stammen geschapen, waardoor logischerwijs ook veten op grotere schaal werden uitgevochten dan in het verleden.
Ook niet mee eens, Mohammed die met een zuiver monotheistisch religie kwam dat er geen God is dan ook de God van de Joden en de Christenen zonder dat hij een zoon heeft werd meteen wel vrijewel meteen verworpen door Mekka en is hij 10 jaar in Mekka tegenwerkt met de ergste martelingen tegenover Mohammed en zijn aanhangers. Er is zelfs sprake geweest van een 3jarige sociale boycot waarbij er niet handel mocht gedreven worden met moslims, er niet gepraat mocht worden met ze etc, moslims vluchtten zelfs naar Ethopie. Christelijke/Joodse missionairisen in Mekka, hoe kom je erbij? Mohammed was wel in contact gekomen met Christenen dat klopt, maar dat was in Damascus toen hij handel dreef, maar dat was zeker niet in Mekka en de eerste contact met de Joden kwam Mohammed in Medina mee, toen hij vredesverdragen sloot met de Joden tegen Mekka. Als de inwoners van Mekka daadwerkelijk klaar/voorbereid waren voor een monotheistische religie hadden ze mohammed niet 23 jaar lang tegengewerkt. Men wou juist niet monotheistisch zijn omdat ze bang waren dat dat hun handel en inkomsten zou verpletteren omdat elke stam wel door heel Hijaz heen wel een god had bij de Kaaba en rondom er allemaal markten werd opgezet.quote:Ten tijde van Mohammed was het Arabisch schiereiland ook al min of meer ''voorbereid'' op monotheisme, aangezien er levendige zending plaatsvond door Christenen, Joden en Manicheeers. Bij de voornoemde staasbemoeienis hoort overigens ook toenemenende ''vergodsdienstelijking'' van de maatschappij; de oorlogen tussen Byzantium en Perzie bijvoorbeeld waren min of meer religieus. De gedachte aan een god was daar dus niet zo nieuw.
De sociale verhoudingen, in het kader van een nomadische levenswijze, berustten op het tribale verwantschapssysteem. De basiseenheid m.a.w. werd niet gevormd door de enkeling, maar door de groep: vooreerst de uitgebreide familie en de clan, onder de leiding van een clanhoofd. Verschillende clans samen vormden een stam, zonder evenwel onderworpen te zijn aan een echte sociale of politieke hiërarchie: het verkozen stamhoofd (sayyid of shaykh) was niet méér dan een "primus inter pares" en moest terdege rekening houden met zijn clanhoofden. Dat sterke egalitarisme van de Arabische tribale samenleving (egalitarisme dat niet strijdig was met een felle wedijver om prestige en status) was allicht een belangrijke inspiratiebron, en alleszins ondersteuning, voor het religieuze egalitarisme van de islam. M.i. enkel tot weinig punten om aan te nemen dat er sprake van van ideologisch integratie op welke gebied dan ook, buiten samenwerking rondom handel.quote:Verder woedde de pest in de zesde en zevende eeuw met regelmaat en bleef een staat van oorlog tussen Perzie en Byzantium bestaan. Dit droeg bij aan een apocalyptisch klimaat. Ook werden de steden in het binnenland minder hard getroffen dan de kuststeden. Met name de Arabieren van het Noord-Westen profiteerden hiervan door handel te drijven met nederzettingen in de Negev, Balqa' en Hawran. Dit droeg bij aan de verdere integratie van de Arabieren in de hen omringende beschavingen.
Absoluut delen ze voor een niet moslims een belangrijke verklaring voor waarom een man of een volk zoveel succes heeft bij het overnemen van een cultuur, religie, ideologie etc. Maar de Islam was niet enkel voor de Arabieren, Toen Mohammed in Medina aankwam begon de islam te groeien en kwamen er ook Perzen, Christenen en Joden tot de Islam. Dus de succesen van de islam zat niet in integratie van externe factoren, maar stap voor stap aanpak naar redenering en logica die een beter leven voor allen schept met normen en waarden waarbij je ieder een mens kon noemen en als mens kon leven.quote:Ik weet dat jij gelooft dat de boodschap van de Koran niets uitstaande heeft met aardse zaken en dat deze omstandigheden er dus ook niet toe doen. Ik denk dat ze een heel redelijke verklaring, of het begin van een verklaring, bieden voor de verschijnselen.
quote:De Koran verwachtte niet van moslims dat ze hun gezond verstand opgaven of hun gemak ervan namen en wachten tot God hen door een wonder zou redden.
De islam was een praktisch en realistisch geloof, dat menselijke intellegentie en goddelijke inspiratie op een harmonieuze manier naast elkaar zag werken.
Karen Armstrong
'Mohammed'
Niet als je er vanuit gaat dat de eerste oorlog tussen de moslims en de inwoners van Mekka 300 moslims tegen 1000 mensen uit Mekka waren waarbij de laatste verloren.quote:Op donderdag 29 juni 2006 15:56 schreef Apropos het volgende:
Met die overmacht viel het ook wel mee.
dat wil wel eens lukken op basis van training, taktiek enz.quote:Op donderdag 29 juni 2006 16:07 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Niet als je er vanuit gaat dat de eerste oorlog tussen de moslims en de inwoners van Mekka 300 moslims tegen 1000 mensen uit Mekka waren waarbij de laatste verloren.
quote:Op donderdag 29 juni 2006 16:21 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
dat wil wel eens lukken op basis van training, taktiek enz.
Que?quote:Op donderdag 29 juni 2006 16:25 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
lijkt me duideljik. hij wint en koppelt er z'n religie aan
hij wint op een voor velen onverklaarbare manier. hij zegt dat het een interventie is van de God waarvan hij predikt en zo krijgt hij gelovigen. is nogal een succes geworden inmiddels.quote:
jaquote:Er wordt voor de Islam geemigreerd en gevochten![]()
Mja, hij gaat met 313 man de oorlog in, inclusief hij zelf tegen een leger dat 3x zo groot is als alle moslim mannen bij elkaar, hoe groot was de kans zonder Divine intervention dat die de islam was uitgeroeid en de overlevenden al slaaf werden verkocht ergens in oost damascusquote:Op donderdag 29 juni 2006 16:30 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
hij wint op een voor velen onverklaarbare manier. hij zegt dat het een interventie is van de God waarvan hij predikt en zo krijgt hij gelovigen. is nogal een succes geworden inmiddels.
Mja, even kijken als ik jou uit je huis kick en ga proberen jouw spullen te verkopen in een markt waarbij ik langs jouw nieuwe woonplaats ga, jij gewoon blijft zitten.quote:ja
Ik weet niet hoe groot de kans was, ik was er niet bij. Of zo'n kans achteraf te berekenen is weet ik niet. En of het hier om divine intervention gaat weet ik al helemaal niet. Er is niet eens bewijs dat er iets bestaat als divine intervention.quote:Op donderdag 29 juni 2006 16:34 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Mja, hij gaat met 313 man de oorlog in, inclusief hij zelf tegen een leger dat 3x zo groot is als alle moslim mannen bij elkaar, hoe groot was de kans zonder Divine intervention dat die de islam was uitgeroeid en de overlevenden al slaaf werden verkocht ergens in oost damascus![]()
als jij een wapen hebt en ik niet waarschijnlijk wel jaquote:Mja, even kijken als ik jou uit je huis kick en ga proberen jouw spullen te verkopen in een markt waarbij ik langs jouw nieuwe woonplaats ga, jij gewoon blijft zitten.![]()
Mja, ik ook niet hoor wat dat betreft, maar de kans lijkt me wel erg klein als je tegen een overmacht gaat vechten samen met stichter van je geloof tegen iets dat 3 x zo groot is, al kan je niet zo een kans precies berekenen, de kans blijft klein. Idd, pour toi is er ook geen bewijs dat Mohammed een profeet was, buiten dat geloof ik wel dat als jij op een miraculeuze manier genezen wordt dat het divine intervention is, zonder dat jij iets met god hebt.quote:Op donderdag 29 juni 2006 16:36 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
Ik weet niet hoe groot de kans was, ik was er niet bij. Of zo'n kans achteraf te berekenen is weet ik niet. En of het hier om divine intervention gaat weet ik al helemaal niet. Er is niet eens bewijs dat er iets bestaat als divine intervention.
En als je wel een optie hebt om je voor te bereiden en naar een wapen te grijpen?quote:als jij een wapen hebt en ik niet waarschijnlijk wel ja
mag het ook gewoon zonder verklaring blijven ipv meteen weer een god erbij ?quote:Op donderdag 29 juni 2006 16:40 schreef Triggershot het volgende:
buiten dat geloof ik wel dat als jij op een miraculeuze manier genezen wordt dat het divine intervention is, zonder dat jij iets met god hebt.
dan ligt het eraan of ik denk te kunnen winnen. of ik moet me natuurlijk gesteund voelen door godquote:En als je wel een optie hebt om je voor te bereiden en naar een wapen te grijpen?
tuurlijk je mag het zien zoals je wenstquote:Op donderdag 29 juni 2006 16:43 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
mag het ook gewoon zonder verklaring blijven ipv meteen weer een god erbij ?
toch wel?quote:dan ligt het eraan of ik denk te kunnen winnen. of ik moet me natuurlijk gesteund voelen door god
Ik geloof dat alles met de wil van Allah gaat, ook dat jij reageert op fok etc, om je vraag maar even te beantwoorden ja.. Allah schenkt iedereen overwinningen en macht om ze te testen.quote:Op donderdag 29 juni 2006 16:43 schreef Apropos het volgende:
Ik kan nu helaas niet ingaan op het uitgebreide antwoord van Triggershot, maar er zijn wel grotere overmachten overwonnen in de geschiedenis.
Interessante vraag trouwens; waren de rijken van Alexander en Rome de wil van Allah?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |