hehe tja dat kan natuurlijk gebeuren, ik neem trouwens de afleveringen mee naar mijn vriendin toe wanneer ik er naar toe ga, kan ze ook even genieten van de beelden.quote:Op woensdag 21 juni 2006 18:26 schreef Stereotomy het volgende:
Je kunt de uitzending bekijken he, Joris?
Ik had de uitzending met mijn vriendin bekeken destijds, was wel grappig. De presentator werd middenin de nacht z'n bed uitgeschopt omdat een Ukrainer per se het bovenste bed wilde hebben waar de presentator per ongeluk verkeerd in is gaan liggen.
HW, kak ti govarish pa Russki sichas?quote:Op woensdag 21 juni 2006 19:04 schreef Henk-Wim het volgende:
Onverkapte tvp. 1 augustus vertrek, voor 3,5 week. Heb er erg zin in! Alleen nog visum voor Moldavie regelen + Chernobyl tour rechtstreeks via de overheid.
Hoeveel dagen van te voren is "op tijd"? Ik ga ook veel treinen in Oekraine. Mijn plan is Kiev, Odessa, Krim. Maar ik heb begrepen dat dat heel snel vol zit in de zomer.quote:Op zondag 25 juni 2006 10:40 schreef DJJoris het volgende:
Mijn ervaring is zeer goed, je hebt namelijk in Kiev een internationaal trein loket waar je gewoon Engels kan spreken, je dient je paspoort wel bij je te hebben.
Verder rijden de treinen op tijdje moet wel flink op tijd en van te voren je tickets halen want de treinen zijn vooral rond het weekend snel vol.
Maar dat zijn dan mijn treinervaringen (4 keer tussen Kiev en Dnipropetrovsk)
Dat is erg handig! Waar zou ik dat loket kunnen vinden?quote:Op zondag 25 juni 2006 10:40 schreef DJJoris het volgende:
Mijn ervaring is zeer goed, je hebt namelijk in Kiev een internationaal trein loket waar je gewoon Engels kan spreken, je dient je paspoort wel bij je te hebben.
Het is geloof ik loket 94 dus eventjes het station door lopen denk ik, het is wel vlakbij een van de 2 hoofdingangen geloof ik.quote:Op zondag 25 juni 2006 13:29 schreef Flipper01 het volgende:
[..]
Dat is erg handig! Waar zou ik dat loket kunnen vinden?
Al moet je dan wel effe een visumquote:Op zondag 25 juni 2006 14:47 schreef highway101 het volgende:
Zo'n ding heb ik altijd standaard in mn auto. er zijn 2 soorten.
LPG is zo'n 10 cent goedkoper dan hier. Dan kan je beter effe in Rusland tanken; 0,14 euro.
Oke dat klinkt wel goed, ik blijf waarschijnlijk een dag of 5 in Kiev, dus tijd genoeg dan. Zou vervelend zijn als voor de hele week alle kaartjes al uitverkocht zijn.quote:Op zondag 25 juni 2006 15:38 schreef DJJoris het volgende:
[..]
Het is geloof ik loket 94 dus eventjes het station door lopen denk ik, het is wel vlakbij een van de 2 hoofdingangen geloof ik.
Verder is bijtijds erbij zijn voor de trein 1 á 2 dagen van te voren denk ik vroeg genoeg al kan je natuurlijk gelijk bij aankomst in Kiev al je kaartjes halen neem ik aan
Ja is dat niet omreizen tot en met, ik hoopte eigenlijk op een directe trein. Maar in mijn LP staat dat dat meestal door Moldavie gaat.quote:Op woensdag 28 juni 2006 21:36 schreef highway101 het volgende:
Overstappen in Kiev?
Ja oke, maar ik bedoelde meer als ik al in Odessa ben. Dan wil ik vanaf daar naar Lviv, dan naar Krakow en dan naar huis.quote:Op woensdag 28 juni 2006 22:13 schreef ultra_ivo het volgende:
De gebruikelijke treinverbindingen vanuit Nederland gaan via Kiev of Lviv. En die verbindingen gaan niet via Tiraspol. Alleen als je via Budapest gaat loop je het risico via Chisinau/Tiraspol te reizen.
Dankje Ivo, er schijnt iets te gaan via Shmerinka. Dat is zo lijkt de enige tussenstop. Dus dat zou dan volgens mij niet door Moldavie gaan.quote:Op woensdag 28 juni 2006 23:15 schreef ultra_ivo het volgende:
bahn.de geeft ook de routes op, daarkun je controleren of er een verbinding is die je geen problemen oplevert.
Ook ter plekke? Of echt alleen hier in Nederland? Ik hoef er niet naartoe, maar mocht ik een trein hebben van Odessa naar Lviv die daar doorheen gaat. Als het weinig moeite is (dat Russisch visum was echt feest :S)quote:Op donderdag 29 juni 2006 07:03 schreef ultra_ivo het volgende:
Probleem met Moldavië is niet de westoever van de Dnistr maar het rebellengebied ten oosten van deze rivier (rond de stad Tiraspol). Een Moldavisch visum is zo te regelen, de rebellen verlangen gewoon geld.
Misschien wordt mijn route wel: Kiev - Odessa - Krim - (via Kiev) Lviv - Krakow. In plaats van eerst krim en dan odessa. Ook zo moeilijk. Ik heb maar 3 weken en wil teveel zien.quote:Op donderdag 29 juni 2006 13:36 schreef Stereotomy het volgende:
Volgens mij valt het wel mee hoeveel tijd je verliest van Odessa - Kiev, en dan van Kiev - L'viv, in plaats van rechtstreeks, zeker als je aansluitende treinen hebt.
Is Ivano-Frankivsk nou hetzelfde als Ivano Frankovoquote:Op woensdag 21 juni 2006 22:13 schreef ultra_ivo het volgende:
West-Oekraïne, steden als Lviv en Ivano-Frankivsk
Welkom bij de Slavische talenquote:Op donderdag 29 juni 2006 23:14 schreef requiem4adream het volgende:
[..]
Is Ivano-Frankivsk nou hetzelfde als Ivano Frankovo![]()
Ik heb mijn ticket Kiev-Sevastopol 4 weken van tevoren laten reserveren door onderstaand bureau.quote:Op zondag 25 juni 2006 09:29 schreef Flipper01 het volgende:
Wat zijn jullie ervaringen met het boeken van treintickets in de Oekraine? Ik wil namelijk vanuit Kiev nog wel een trip maken naar L'viv, Odessa of Sevastopol (ben er nog niet uit welke).
Platzkart is denk ik ook eigenlijk wel wat veiliger, meer sociale controle en de aantrekkelijke prijs is uiteraard ook een reden waarom veel mensen daarvoor kiezen.quote:Op vrijdag 30 juni 2006 21:51 schreef ultra_ivo het volgende:
Momenteel is platzkart drukker dan kupe. Als ik moest schuiven qua klasse was dat van platzkart nara kupe.
Ik vermoed dat de coupes volzaten. Maar we hadden dan ook maar 2 dagen waarop we de terugreis wilden aanvaarden opgegeven, waarvan er 1 of zelfs 2 (weet ik even niet meer) in het weekend vielen.quote:Op vrijdag 30 juni 2006 21:48 schreef ultra_ivo het volgende:
wie vertelde je dat de trein vol zat voor de terugreis? Zo erg heb ik het nooit meegemaakt, met wat schuiven qua tijden/klasse was het altijd mogelijk om te reizen.
Elektrichkaquote:Ik heb wel van Sevastopol naar Simferopol in een stoptrein gezeten.
mwah, 6 uur is ook nog wel uit te houden. Maar dan moet je wel een slaapmatje bij je hebben om op te zittenquote:Op zaterdag 1 juli 2006 23:02 schreef DJJoris het volgende:
Autsh, 2 uur houten bankjes, al valt het wel mee denk ik zo, beetje zoals die klapstoeltjes van de NS hier denk ik.
Jawel maar of ze interessant zijn voor dit topic vraag ik mij af, zijn vooral van mijn vriendin dus denk dat je over 1.5 maand meer geluk hebt bij mij met kiekjes van Oekraíne. heb dan ook een betere camera mee.quote:Op zaterdag 1 juli 2006 23:31 schreef Stereotomy het volgende:
Heb je trouwens nog wat foto's van je vorige vakantie bij de hand?
Wanneer wil je gaan? Ik ben zelf tussen 25 t/m 28 juli in Kyiv samen met m'n vriendin en 2 vrienden. Als het niet te duur is zouden wij ook wel willen gaan. Hoe groter de groep hoe goedkoper.quote:Op zondag 9 juli 2006 16:48 schreef Vertigo19 het volgende:
Hallo allen!Deze zomer maak ik een rondreis per trein door Oekraine. Heb in de draadjes op dit forum al veel boeiende info gelezen, dank daarvoor!
![]()
Joris, je kan niet blijven sexxen, je moet af en toe ook een hapje etenquote:Op zondag 9 juli 2006 20:46 schreef DJJoris het volgende:
Heheh ik ben rond die datum ook in Kyiv maar denk niet dat mijn vriendin het mij in dank zal afnemen om dan uit te gaan.
lol lol lol, denk niet dat die mensen waar we logeren het ons in dank zullen afnemen als we de hele tijd zouden sexen, nee het is meer dat Julia gewoon niet graag naar dingen als clubs en discotheken gaat en daarin ga ik helemaal met haar meequote:Op zondag 9 juli 2006 20:52 schreef Stereotomy het volgende:
[..]
Joris, je kan niet blijven sexxen, je moet af en toe ook een hapje eten
Jammer, op deze site bieden ze tours naar Tsjernobvyl aan: http://www.ukrcam.com/tour/tour_3.htmlquote:Op zondag 9 juli 2006 20:52 schreef Vertigo19 het volgende:
@Flipper: ik ben net een weekje later helaas...
quote:Op zondag 16 juli 2006 15:56 schreef Stereotomy het volgende:
3x raden wat Joris op dit moment aan het doen is
Waar zit dat? Dan gaan wij er eten en komt er een review van!quote:Op vrijdag 28 juli 2006 16:03 schreef Stereotomy het volgende:
In Kiev, ik kan het niet vaak genoeg herhalenmoet je zeker naar Puzata Gata of Domashnya Kuchnya gaan, twee uitstekende Oekrainse restaurants waar je voor weinig geld (complete maaltijd incl halve liter bier = 2 EUR) enorm goed kunt eten.
Bluetooth dongle mee deze keer!!!quote:Op zondag 30 juli 2006 21:30 schreef Henk-Wim het volgende:
Waarschijnlijk voorlopg mijn laatste berichtje hier. Morgenavond vertrekken Roos en ik naar Oekraine. Hebben er erg veel zin in. Nu lekker slapen, morgen spullen pakken en de auto laden en dan zijn we echt onderweg.
Tot over 4 weken!
Ik ben een paar dagen terug in Odessa geweest en daar zijn genoeg oma's te vinden die kamers of appartementen verhuren. De meesten vragen zo'n 50 dollar per nacht geloof ik, maar je kan vast nog wel wat afdingen. Ik heb samen met mijn vriendin in een appartementje gezeten voor 75Hryvniya per nacht. Het was er niet echt schoon, maar we zaten in het centrum.quote:Op zaterdag 29 juli 2006 16:21 schreef pietjekanarie het volgende:
Ik heb een beurs gekregen om een maand hier te studeren (ik studeer russisch), vandaar. Daarna naar oekraine, 3 weken rondtrekken. Ik ben erg benieuwd. Ik hoor alleen vaak verhalen over dat het in augustus erg moeilijk is wat betreft accomodatie. Ik wil ook niet van te voren boeken, want ik moet ook maar afwachten heo het gaat lopen met de treinkaarjtes (die nogal eens uitverkocht kunnen zijn). Misschien dat ik in odessa een hostel boek als ik weet dat ik een treinkaarjte heb. Maar in Yalta gaat dat niet werken, daar zijn niet eens hostels. Maar die oma'tjes bij het station lijken wel een oplossing. Ik spreek wel goed genoeg russisch hiervoor. Ze vehuren gewoon een kamer? En je deelt de rest van het huis met hen?
Bedankt voor je andere tips! Ben erg benieuwd naar Oekraine!
IK WIL OOK!!!!quote:Ik ga zo maar eens eten bij puzate gata.
de halve snelweg Kyjiv - Odesa schijnt toch wel redelijk goed te zijn?quote:Op zondag 6 augustus 2006 17:30 schreef pietjekanarie het volgende:
hier een berichtje uit kev. Wat een mooie stad, veel mooier dan moscow (en goedkoper ook). Ik ga morgen naar odessa. Alle treintickets waren allang utiverkocht, maar bustickets waren er nog. Dus nu maar hopen dat ik 8 uur in de bus overleef. Daarna wil ik naar de krim, maar als je treinkaarjtes overal zo hard gaan weet ik niet of dat gaat lukken. Maar we zien het wel. Ik ga zo maar eens eten bij puzate gata.
Niet als je in een Marshrutka zit gepropt met oma'tjes die hun halve kippencollectie meenemen (zoals een vriend van mij vorig jaar overkwam van Kiev - Odessaquote:Op zondag 6 augustus 2006 18:19 schreef highway101 het volgende:
[..]
de halve snelweg Kyjiv - Odesa schijnt toch wel redelijk goed te zijn?
Met het weer daar?quote:Op zondag 6 augustus 2006 17:30 schreef pietjekanarie het volgende:
hier een berichtje uit kev. Wat een mooie stad, veel mooier dan moscow (en goedkoper ook). Ik ga morgen naar odessa. Alle treintickets waren allang utiverkocht, maar bustickets waren er nog. Dus nu maar hopen dat ik 8 uur in de bus overleef. Daarna wil ik naar de krim, maar als je treinkaarjtes overal zo hard gaan weet ik niet of dat gaat lukken. Maar we zien het wel. Ik ga zo maar eens eten bij puzate gata.
50 dollar per nacht; zijn die oma's niet goed in hun hoofd?quote:Op donderdag 3 augustus 2006 17:21 schreef Flipper01 het volgende:
[..]
Ik ben een paar dagen terug in Odessa geweest en daar zijn genoeg oma's te vinden die kamers of appartementen verhuren. De meesten vragen zo'n 50 dollar per nacht geloof ik, maar je kan vast nog wel wat afdingen. Ik heb samen met mijn vriendin in een appartementje gezeten voor 75Hryvniya per nacht. Het was er niet echt schoon, maar we zaten in het centrum.
Treinkaartjes zijn idd vaak uitverkocht, maar als je Russisch spreekt kan je volgens mij prima nog een kaartje bij de trein kopen, er zijn vaak nog wel plaatsen vrij.
Veel plezier!!
Groeten uit Lviv.
Prima te doen. Moderne bus, ruimte zat. Ik was met autolux. In 8 uur ben je in Odessa. Hier is het erg relaxed!quote:Op zondag 6 augustus 2006 22:12 schreef DJJoris het volgende:
[..]
Met het weer daar?
Ik hoop dan maar dat je een beetje een moderne bus hebt want anders overleef je het niet vrees ik, het is vooral wat meer in het zuiden al in de ochtend rond de 25 graden.
Zoals vanochtend nog in Dnipropetrovsk, om 06:30 stond de teller al op 27 graden.
Vandaag maar eventjes puntjes op de i zetten van mijn reisverslag, het is maar 12 paginas op lettergrootte 10 (A)
Van die palen waar 4 mensen tegelijk kunnen spelen, en waar 3-cijferige getallen at random draaien en bij een bepaald getal je een geldbedrag uitgekeerd krijgt?quote:Ook stonden er aardig wat kasten buiten die flink gebruikt worden steeds. Blijkbaar gokken de mensen aardig wat af in Oekraïne want de kasten rinkelen flink wat af.
Sasha:quote:Op zaterdag 12 augustus 2006 22:20 schreef Stereotomy het volgende:
Daarom ga jij uiteraard een hele leuke selectie aan foto's voor ons maken, toch?
-edit- ik zie dat je dat al gedaan hebt. Ik ga nu lezen, alvast bedankt voor het typewerk!![]()
-edit 2- Die Wuppie op Yulia's kamer
-edit3- Ik ben ook naar Pirogovo geweest! Leuk openluchtmuseum. We hadden daar nog vereniki gegeten, maar helaas was ons glas sinasappelsap verneukt door 4 wespen die meenden er een zwembad in te zien.
-edit 4- Sasha![]()
-edit 5- Dude, 3 uur per dag mediteren is echt veel.3 uur per dag Fokken is een betere ontspanning.
![]()
Yup, zulk soort palen ja, waar dan ook nog iemand in een kleine ruimte zit waar je geld kan omruilen van briefgeld in muntgeld.quote:Van die palen waar 4 mensen tegelijk kunnen spelen, en waar 3-cijferige getallen at random draaien en bij een bepaald getal je een geldbedrag uitgekeerd krijgt?
De eerste keer bij mijn vriendin thuis werd ik om 9:00 gewekt door haar broertje van 13, die het nodig vond om met een radiografisch bestuurbare auto over me heen te rijden terwijl ik nog sliepquote:Sasha: kill om 09:00 kamer binnenstormen en ons durven te wekken
Gezellig.quote:En 18 Oktober ga ik weer naar Oekraïne
Dude!quote:Shashlik heb ik trouwens niet geprobeerd, had er niet echt de mogelijkheid voor, Julia zei namelijk "als je vlees eet mag je mij een uur niet kussen", perfect chantage middel dus ;-) want ik heb al die 3 weken geen vlees gegeten en zelfs nu ik terug ben nog steeds geen vlees, noch heb ik een druppel alcohol gedronken, dronk voorheen graag een paar biertjes maar nu al bijna 4 weken geen bier.
Uhuquote:en wij een paar uur hadden voor zachte knuffels
Oekrainse mensen vinden Ukrainian International Airlines dus weer veel beter te vliegen, omdat bij KLM echt werkelijk niemand Russisch of Oekraiens spreekt. Zo moet je na de landing altijd blijven zitten (vanwege het taxiën) en werd dat ook in het Nederlands en Engels omgeroepen, maarja, al die Oekraieners gingen massaal opstaan om hun overhead bagage uit te nemen. Komt zo'n kwaaie KLM bejaarde stewardess heel kwaad in het gangpad aanlopen en smijt alle overhead deurtjes weer dicht. Tja, leer dan wat die dingen heten in het Russisch, denk ik dan.quote:Terugreis vloog ik trouwens met KLM wat een verademing was, Nederlands talige crew en Nederlandse instructies, jammer dat het klootjesvolk op die vlucht weer aso moest doen, crew uitlachen omdat ze behulpzaam zijn.
Wil al zeggen 8 uurtjes valt best mee. 2 weken terug van Budva(Montenegro) naar Skopje(Macedonië) met de bus gereisd. Uiteindelijk duurde deze reis bijna 14 uur, doordat we ruim anderhalf uur bij de grens van Macedonië hebben stilgestaan. Keuringspapieren van de bus waren allang verlopen. Tevens ging de reis dwars door Kosovo, ook een aparte ervaring.quote:Op vrijdag 11 augustus 2006 22:23 schreef pietjekanarie het volgende:
[..]
Prima te doen. Moderne bus, ruimte zat. Ik was met autolux. In 8 uur ben je in Odessa. Hier is het erg relaxed!
Ik heb van Simferopol naar Kiev gevlogen met diezelfde maatschappij. Over het eten staat het volgende in mn reisverslag vermeld:quote:Op zondag 13 augustus 2006 19:02 schreef DJJoris het volgende:
Hehe bij KLM had je dat dus ook met een Oekraïener, die weigerde dus ook te luisteren.
Bij Ukrainian Airlines hadden we een soort van Pasta met vlees en een speciale saus die erg smakelijk was. Verder uiteraard een broodje. Wel smakelijk verder.
Klopt, volgens de placemat zijn er nu 2 Puzata Gata's in Kiev en dus ook eindelijk een in Dnipropetrovsk Mnam mnamquote:Op zondag 27 augustus 2006 17:11 schreef Stereotomy het volgende:
Mijn vriendin is gisteren teruggekomen uit Oekraine, en gaat dit jaar in Maastricht studeren. Ze zei dat er een nieuwe Puzata Gata is geopend in Kiev, en wel recht tegenover de Nederlandse Ambassade
Aha, hier in de stad dusquote:Op zondag 27 augustus 2006 17:11 schreef Stereotomy het volgende:
Mijn vriendin is gisteren teruggekomen uit Oekraine, en gaat dit jaar in Maastricht studeren.
Ik denk dat het eten dan ook verschilt met waarheen de vlucht je brengt natuurlijkquote:Op zondag 27 augustus 2006 15:08 schreef jeoren het volgende:
[..]
Ik heb van Simferopol naar Kiev gevlogen met diezelfde maatschappij. Over het eten staat het volgende in mn reisverslag vermeld:
Net toen we trachtten in slaap te vallen, werden we getrakteerd op een vliegtuigmaaltijd. Een broodje met vlees en een cake-je, tezamen met wat drinken.
In die kerk??quote:Op zondag 27 augustus 2006 17:11 schreef Stereotomy het volgende:
Mijn vriendin is gisteren teruggekomen uit Oekraine, en gaat dit jaar in Maastricht studeren. Ze zei dat er een nieuwe Puzata Gata is geopend in Kiev, en wel recht tegenover de Nederlandse Ambassade
Hoe was je gids deze keer? Mocht je rondom de centrale wel foto's nemen bijv?quote:Op dinsdag 29 augustus 2006 07:23 schreef Henk-Wim het volgende:
Roos & ik zijn ook weer terug. Waren 4 fantastische weken en Moldavie is ook absoluut een aanrader! Onafhankelijkheidsdag in Lviv gevierd, erg leuk. Kiev gezellig en mooi en nog flink wat bekeken, bovenop ons bezoek van vorig jaar. Dag Chernobyl was per-fect: heb nu echt alles gezien wat ik wilde zien, het was bijna alsof ik op m'n eigen houtje mocht rondstruinen. In Yalta gewoon lekker aan het strand gelegen. Misschien komt er nog wel een langer reisverslag maar nu in ieder geval nog niet. Werken... bah!
De gids was uitstekend! Echt super, zo met z'n drietjes op eigen gelegenheid. Afijn, even het hele verhaal.quote:Op vrijdag 15 september 2006 15:39 schreef jeoren het volgende:
[..]
Hoe was je gids deze keer? Mocht je rondom de centrale wel foto's nemen bijv?
En hoe lang ben je in Prypiat geweest? Nog een geigerteller meegenomen deze keer?
Heb je daar een officiele brief van, of een emailtje ofzo? Ik heb hen ook benaderd maar nooit wat van gehoord.quote:Op maandag 18 september 2006 22:18 schreef Flipper01 het volgende:
We hadden van tevoren het internationaal atoomagentschap benaderd over de gevaren en zei meldden ons dat een dag Tjernobyl gelijk staat aan 2 uur in een vliegtuig op 10km hoogte.
Dit lijkt mij onzin (sorry:)) Elke gamma-straling doordringt je cellen met de kans om DNA te raken met de kans om kanker te veroorzaken. Zelfs de minste hoeveelheid werkt dus kans-op-kanker verhogend. En uit het gelinkte artikel haal ik geen tegenargumenten.quote:Daarnaast is de angst om straling waarschijnlijk ook zwaar overtrokken, er is wetenschappelijk bewezen dat enigzins verhoogde straling (zoals in Tsjernobyl) zelf leidt tot minder kans op kanker. Lees dit artikel maar eens door: http://www.richel.org/theodoc/pdf/JaworChern.pdf
Ik heb zelf geen officiele brief, maar de organisatie van de reis heeft iig wel een officiele reactie gehad. Ik heb even voor je gezocht, maar kon hem niet meer achterhalen.quote:Op dinsdag 19 september 2006 17:57 schreef Henk-Wim het volgende:
Heb je daar een officiele brief van, of een emailtje ofzo? Ik heb hen ook benaderd maar nooit wat van gehoord.
Dit lijkt mij onzin (sorry:)) Elke gamma-straling doordringt je cellen met de kans om DNA te raken met de kans om kanker te veroorzaken. Zelfs de minste hoeveelheid werkt dus kans-op-kanker verhogend. En uit het gelinkte artikel haal ik geen tegenargumenten.
Overigens dacht men vroeger, vlak na de ontdekking van radioactiviteit, wel dat het genezend werkte. Verkocht men radioactieve drank als hoestdrank enzo![]()
Anders weet ik bij wie ik aan kan kloppen!quote:Op woensdag 20 september 2006 14:23 schreef Stereotomy het volgende:
Ik verwacht niet dat HW morgen een knobbeltje in z'n nek krijgt, maar straling is gewoon nooit te onderschatten.
quote:Op woensdag 1 november 2006 15:16 schreef DJJoris het volgende:
het was erg droevig
Ben nu op Borispol Airport
www.bahn.dequote:Op zondag 12 november 2006 21:19 schreef Henk-Wim het volgende:
Weet iemand waar je de reisschema's + kosten (evt. zelfs reserveringen?) kan doen voor een treinreis Warschau of Krakau naar Kiev?
Dat valt toch wel mee denk ik voor de meeste mensen hoor. Op veel plaatsen heb je prachtige natuur en ook historisch gezien is er veel te doen in Oekraïne (mijn reden is toevallig wel vanwege mijn vriendin maar voor ik haar kende had ik al plannen om een keer die richting op te gaan).quote:Op zaterdag 7 april 2007 12:47 schreef sanni het volgende:
Ik krijg dan ook het gevoel dat tripjes naar dit soort landen meer is voor het vrouwelijk schoon aldaar.[afbeelding]
Ik denk dat het weer begin September in de Krim nog behoorlijk warm en zacht is. Ik kan het je echt aanraden. Kijk hier voor wat meer foto's. Er staan 18 pagina's met foto's van de Krim, klik ook op de andere plaatsnamen (en negeer het 'type' site, ze hebben echt de mooiste foto's van de Krim helaas).quote:Op dinsdag 10 april 2007 11:54 schreef virl3 het volgende:
Hallo,
Ik zit ff een leuke bestemming te zoeken voor vakantie dit jaar en Oekraine lijkt me best wel heel erg leuk.. Maar dat wordt dan in September pas of zo.. Hoe is de maand September in de Oekraine wat betreft het weer en zo? Een goeie maand of een afrader?
quote:@Stereotomy: het loon was rond de 1500-2000 hryvnia per maand vertelden zij mij, Sich is 1500 en Moct heeft 2000 als loon, Operateurs zijn iets belangrijker dan servicemedewerkers denk ik dan.
Ach het belangrijkse is dat ik bij mijn vriendin ben . Een woning in Dnipropetrovsk in de wijk waar mijn vriendin woont is er al voor rond de 600 hryvnia per maand dus het valt mee.
Leuk. Ga je alleen?quote:Op vrijdag 4 mei 2007 00:45 schreef Aanvoerder het volgende:
Ticket geboekt en betaald. 23 t/m 30 juni in Kiev. Hopelijk zie ik ook wat daarbuiten.
Yup. Maar verblijf bij een goede vriendin die ik 2,5 jaar niet heb gezien. 8 dagen is echt te kort. Wil eigenlijk heel veel dingen zien. Maar mezelf kennende zal het zeker niet de laatste keer zijn.quote:
En als je van sterren kijken houdt, het Planetarium zit er vlak bijquote:Op vrijdag 4 mei 2007 01:31 schreef Stereotomy het volgende:
Vertel je vriendin dat je bij Puzata Gata en Domashniya Kuchnya wil eten!
Het lekkerste voedsel ooit van een buffet, met een halve liter bier voor 3 eur in totaal ofzo, alhoewel de prijzen vast verder zijn gestegen sinds ik daar voor de laatste keer was.
Ook leuk: het stadion van Dinamo Kyiv, dat ligt gewoon in het centrum, dus kun je heen en foto's maken.
Jazeker, vlakbij het stadion.quote:
Ha, dan heb je de Oekrainse bussen nog niet ervaren, de mensen op die bus zijn zo arrogant.quote:Op dinsdag 15 mei 2007 19:46 schreef DJJoris het volgende:
Eurolines is inderdaad werkelijk een hel. WEINIG beenruimte, rampzalige service dus ook en op de terugreis komen er ook nog eens 10 euro bij.
Op Kiev kan je bij loket 99 op Vokzalna (Centraal Station) in het Engels geholpen worden.
Samenreizen is inderdaad aan te reizen want als je alleen gaat dan staat je denk ik een saaie reis tegemoet tot je op je bestemming bent.
Vraagsteller moet nog door naar Kharkov. Als hij het geld heeft, kan hij de moeite besparen van een lange vermoeiende reis (hij moet nog survivallen *nadat* hij de reis overleefd heeft). Vliegtuig naar Kiev en dan met de trein naar Kharkiv is geen slecht idee.quote:Op dinsdag 15 mei 2007 19:54 schreef marnixds het volgende:
[..]
Ha, dan heb je de Oekrainse bussen nog niet ervaren, de mensen op die bus zijn zo arrogant.
Ga gewoon via Warschau. Vanaf Charleroi naar warschau, van Warschau met de trein naar Lviv of Kiev.
2de mogelijkheid: Brussel> Riga, Rige> Kiev.
In L'viv gaan ze er vanuit dat je Oekraïens kan, zelfs bij het internationale loket doen ze dan moeilijk, zij vinden dat je hun taal gewoon moet spreken, als je Russisch spreekt dan word je zelfs bijna compleet genegeerd daarquote:Op dinsdag 15 mei 2007 21:34 schreef Jed1Gam het volgende:
Ik heb vorig jaar twee keer in een nachttrein gezeten. Volgestampt met lokale Oekrainers, 30+ graden en de ramen konden niet open omdat het mechanisme gebroken was, het toilet wilde je ook echt niet betreden. Met goedkoop bier was het toch nog wel goed te doen.
We zijn van Warschau naar de grens met Oekraine gereisd per trein. Daar te voet de grens overgegaan, omdat het goedkoper is dan met de trein. We moesten een uur in de rij wachten om het land binnen te komen, 90% was smokkelaar (alcohol,sigaretten) Eenmaal over de grens zijn we met een klein busje naar L'viv gereden. In L'viv in een van de meest ranzige hotels overnacht die ik me kan herinneren, maar het was wel goedkoop, 8 euro per nacht, met zijn vieren op 1 kamer.
We zijn een paar dagen in L'viv gebleven, erg vreemde stad en nauwelijks toeristen.
Daarna zijn we met de nachttrein doorgereisd naar Odessa. Dit was nog wel een gedoe om treinkaartjes te krijgen. De Poolse vriend waarmee ik was wist dat er op het treinstation L'viv een internationaal loket was (verwacht geen Engelse taalkennis), dit staat niet aangegeven en zit ergens verstopt. Eenmaal daar wilde de mevrouw achter de balie ons geen kaartjes verkopen, de trein zat vol voor de komende 3 dagen. Gelukkig had iemand een pocket bosatlas bij zich. We hebben toen zelf alternatieve routes voorgesteld. Uiteindelijk konden we dus wel naar Odessa, alleen moesten we 2 uur omreizen. Op een reis van 12/14 uur valt dat wel te doen.![]()
We kregen echt vaak het gevoel dat ze gewoon geen kaartjes wilden verkopen, klantvriendelijkheid kennen ze totaal niet.![]()
In Odessa hebben we in een appartement gezeten met badkamer, 2 kamers, keuken en binnenplaats voor 5 euro per nacht p.p.. Oud, maar schoon.Er lopen altijd oude vrouwtjes voor de ingang van het centraal station met aanbiedingen voor kamers/appartementen
Ja die Marchroutka's bedoelde ik met klein busje.quote:Op dinsdag 15 mei 2007 22:26 schreef DJJoris het volgende:
[..]
In L'viv gaan ze er vanuit dat je Oekraïens kan, zelfs bij het internationale loket doen ze dan moeilijk, zij vinden dat je hun taal gewoon moet spreken, als je Russisch spreekt dan word je zelfs bijna compleet genegeerd daar, absoluut niet mijn favoriete stad.
Da's heel makkelijk.quote:Op dinsdag 15 mei 2007 22:26 schreef DJJoris het volgende:
[..]
In L'viv gaan ze er vanuit dat je Oekraïens kan, zelfs bij het internationale loket doen ze dan moeilijk, zij vinden dat je hun taal gewoon moet spreken, als je Russisch spreekt dan word je zelfs bijna compleet genegeerd daar, absoluut niet mijn favoriete stad.
En absoluut niet duur en geen gehannes met haltes, gewoon bij elk stoplicht kan je al uitstappenquote:Op dinsdag 15 mei 2007 23:57 schreef Aanvoerder het volgende:
Marshrutka, maar de spelling is natuurlijk subjectief als je het translitereert. Echt vaak in Marshrutka's in Volgograd rondgereden. Grappig om mee te maken.
Avond + nachtje geweest, in hotel Uman, aan het centrale plein. Weinig te beleven als je het mij vraagt. Typisch Oekraiens straatbeeld. Groot beeld van Lenin op het plein.quote:Op dinsdag 19 juni 2007 01:39 schreef Aanvoerder het volgende:
Waarschijnlijk maak ik ook nog een uitstapje naar Uman'. Iemand daar wel eens geweest?
Beelden van Lenin heb ik al genoeg gezien in Rusland.quote:Op dinsdag 19 juni 2007 15:12 schreef Henk-Wim het volgende:
[..]
Avond + nachtje geweest, in hotel Uman, aan het centrale plein. Weinig te beleven als je het mij vraagt. Typisch Oekraiens straatbeeld. Groot beeld van Lenin op het plein.
En je moest het slechte weer voor die dag gewoon meenemen?quote:Op maandag 18 juni 2007 12:09 schreef Aanvoerder het volgende:
Je kan zelf ook even bellen naar de douane op Schiphol. Die moeten toch ook het een en ander weten. Ik vertrek zaterdag voor 8 dagen! Zin in!
Ja daar ben ik nou ook wel benieuwd naar!quote:Op maandag 25 juni 2007 15:11 schreef Plasterk het volgende:
Iemand een prijsindicatie wat treinen naar Kiev kost?
Ligt er een beetje aan hoe vroeg je bent met boeken, maar volgens mij kost een retourtje Utrecht - Kiev rond de 300 euro. Bel anders ff met de treinreiswinkel of kijk op hun sitequote:Op maandag 25 juni 2007 15:11 schreef Plasterk het volgende:
Bunny'squote:Op maandag 25 juni 2007 15:41 schreef Laura 2000 het volgende:
[..]
Ja daar ben ik nou ook wel benieuwd naar!![]()
Sta (te) lang in de wacht en site geeft geen prijzen voor die bestemming, heb een mail gestuurd.quote:Bel anders ff met de treinreiswinkel of kijk op hun site
5) En het is avontuurlijkquote:Op maandag 25 juni 2007 18:37 schreef Stereotomy het volgende:
Tenzij je van plan bent 10 tussenstops te gaan maken in verschillende steden raad ik je af om te gaan treinen naar Kiev.
1) Het duurt lang
2) Het is omslachtig
3) Het is niet goedkoper dan met het vliegtuig
en
4) het duurt lang.
Een indicatie;quote:Op maandag 25 juni 2007 15:11 schreef Plasterk het volgende:
1 2 3 4 5 | Berlin - Warszawa v.v. - 80 Euro Warszawa - Kiev v.v. - 70 Euro Totaal - 250 Euro |
Dat en nog veel meer. Heb nu nog een Slavutich en een Rogan' in de koelkast staan. Obolon' kan ik ook in Den Haag kopen, dus die wilde ik niet meenemen. Ook veel wijn gedronken waaronder de favoriet van Stalin. Morgen foto's!quote:
Service without a smile en altijd chagrijnig/ serieus kijkend in de metro, maar voor de rest hebben ze meer manieren dan Nederlanders.quote:Op zaterdag 30 juni 2007 21:30 schreef Stereotomy het volgende:
En de mentaliteit van die Oekrainers vind ik nou juist het minste.![]()
Inkerman zowel rode als witte geprobeerd. Die favoriet van Stalin was (hoe verwonderlijk) een Georgische en goed te drinken!quote:Op zaterdag 30 juni 2007 22:10 schreef Stereotomy het volgende:
Heb je ook wijn van de Krim? Massandra, Inkerman?
Je bent niet de enige die er door wordt afgeleidt. Heb daar de hele week om kunnen lachen.quote:Op zaterdag 30 juni 2007 22:31 schreef Stereotomy het volgende:
Ja, uhu, hm-hm, jep, mooie fles wijn hoor.
stiekemerd
Ongeloofelijk, je bent weer weg en het weer is weer droog :-O en in Nederland regent het nu, neem jij de regen overal mee naar toe?quote:Op zaterdag 30 juni 2007 21:27 schreef Aanvoerder het volgende:
Ben net terug. Bozhe! Wat een geweldig mooi land. Wat een mooie cultuur, historie en de mentaliteit van Oekraieners. Geweldig! Ik voelde me er echt thuis. Ik wilde absoluut niet meer naar huis. En het bier was ook fantastisch lekker. Kiev was prachtig en Sofievka in Uman' was ook fantastisch.
Morgen meer verhalen en foto's!
Wijnquote:Op zaterdag 30 juni 2007 22:26 schreef Aanvoerder het volgende:
Favoriete soort rode wijn van Stalin: Kindzmaraudi
Niet echt te lezen, maar het staat er echt:
[afbeelding]
Ik geef het toe, Stalin had een goede smaak!
Apart. In Lviv lukte me het me niet om een normaal treinkaartje naar Roemenië te kopen. Zodra ze merken dat je geen Russisch of Oekraiens spreekt klappen de meeste Ukraiense veertig-plussers dicht. Voor de rest prachtig land, maar die fosfortreinen hè...quote:Op zondag 1 juli 2007 16:17 schreef DJJoris het volgende:
Service without a smile??? Vast alleen in Kiev gehad denk ik dan want hier in Dnipropetrovsk lachen ze allemaal, komt misschien door mijn belabberde Russisch. Enige chagerijnige persoon hier is mijn "toekomistige schoonmoeder" die moppert dat ik met mijn vriendin zovaak naar de bios ben gegaan de afgelopen 1.5 week (tja filmfestival, bioscoop kost hier geen drol en veel goede films, wat verwacht ze dan van 2 filmliefhebbers) en dat geld veel beter hadden kunnen uitgeven aan voedsel als bieten o.i.d. brrrr.
Maar ben benieuwd naar de foto's.
Da's heel simpel: zeggen dat je niks meehebt. Ze gaan het niet controleren.quote:Op zaterdag 21 juli 2007 23:47 schreef DJJoris het volgende:
Het is heel dik aan gelukkig, wil ook zo snel mogelijk weer terug, eventjes kijken of ik dat snel kan regelen, ze hebben trouwens een aantal vage regels op dat vliegveld, je mag geen contant geld meenemen naar het tax-free gedeelte maar je kan er eigenlijk alleen maar met contant geld betalen :S lekker logisch weer, dacht eerst dat het op de hryvnia's sloeg maar heb dat niet verder uitgezocht.
Lviv is ook wel gelijk een van de steden die ook echt willen dat je Oekraiens praat anders negeren ze je ook gewoon totaal lijkt het wel. Mijn vriendin vindt het prachtig, ik heb er niet zo veel last van, zij doet het meeste praat werk want ik ben absoluut niet snel met praten in het Russisch.quote:Op zondag 22 juli 2007 02:28 schreef Beaumont het volgende:
[..]
Apart. In Lviv lukte me het me niet om een normaal treinkaartje naar Roemenië te kopen. Zodra ze merken dat je geen Russisch of Oekraiens spreekt klappen de meeste Ukraiense veertig-plussers dicht. Voor de rest prachtig land, maar die fosfortreinen hè...
gecontroleerd of je contant geld hebt? Idd zeggen dat je niets hebt anders kan het wel eens gebeuren dat je met niets overblijft. Zijn er trouwens zigeuners in L'viv? Heb gehoord dat die nogal brutaal en vervelend zijn daar.quote:Op zondag 22 juli 2007 09:07 schreef DJJoris het volgende:
[..]
Lviv is ook wel gelijk een van de steden die ook echt willen dat je Oekraiens praat anders negeren ze je ook gewoon totaal lijkt het wel. Mijn vriendin vindt het prachtig, ik heb er niet zo veel last van, zij doet het meeste praat werk want ik ben absoluut niet snel met praten in het Russisch.
Maar gisteren werd er dus wel gecontroleerd of ik contant geld bij me had, moest mijn portemonnee openen, een heus WTF moment, ook nog nooit gehad daar.
Centraal wonen is absoluut niet nodig met die handige Metro zou je haast zeggen, ik zou me richten op de buitenwijken als ik jou was. Verder is het vaak handiger om in de stad zelf te kijken op die aanplakbiljetten die je vaak in de stad kan vinden voor een appartement, daar heb je meer geluk op goedkopere woningen, op het internet zal je vooral de duurdere woningen tegenkomen want niet iedereen heeft internet moet je rekening mee houden.quote:Op dinsdag 24 juli 2007 16:42 schreef miestukker het volgende:
Hoi iedereen,
Ik ga binnenkort wonen in, jawel, Kiev! Nou leuk en aardig, nu probeer ik hier en daar wat te kijken voor appartmenten. Maar ik kom voornamelijk uit bij appartmenten die per dag worden verhuurd. Lijken me typische toeristen appartmenten. De prijzen liggen dan zo rond de 1200 euro per maand voor een 1 kamer appartment centraal gelegen. Volgens de Oekrainers moet dat wel lukken met 600 a 700 euro. Dus die van 1200 lijken me wat overpriced. Iemand toevallig tips of insiders adresjes voor appartmenten in Kiev? Vanaf hier nogal moeilijk beoordelen wat er nou wel en niet betrouwbaar is. Vaak hebben ze ook alleen maar een telefoonnummer op de site staan ofzo. Ik kan trouwens gewoon Russisch.
Alvast bedankt voor de tips!
Ik ga er heen voor studie. Ik hoor van de oekrainers dat het moet lukken voor 600-700 euro in/rond het centrum. Dat lukt in Amsterdam bijna zeker niet in het centrum, dus dan valt het mee met de prijzen. Alleen de appartmenten op internet zijn meer voor de zakenmensen ed. Opzich wel een site gevonden in het russisch waar wel leuke dingen opstonden voor 700 dollar per maand (hoera voor de lage dollarkoers) maar het is lastig beoordelen of dat allemaal betrouwbaar is. Mijn russisch is ook niet vloeiend.quote:Op dinsdag 24 juli 2007 16:53 schreef Stereotomy het volgende:
Wat ga je doen in Kiev, als ik vragen mag?
Ik heb verder helaas geen contacten voor je, maar weet wel te melden dat apparatementen in Kiev echt schreeuwend duur zijn. Veel duurder dan in Amsterdam.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |