abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_40299822
Ik heb een beurs gekregen om een maand hier te studeren (ik studeer russisch), vandaar. Daarna naar oekraine, 3 weken rondtrekken. Ik ben erg benieuwd. Ik hoor alleen vaak verhalen over dat het in augustus erg moeilijk is wat betreft accomodatie. Ik wil ook niet van te voren boeken, want ik moet ook maar afwachten heo het gaat lopen met de treinkaarjtes (die nogal eens uitverkocht kunnen zijn). Misschien dat ik in odessa een hostel boek als ik weet dat ik een treinkaarjte heb. Maar in Yalta gaat dat niet werken, daar zijn niet eens hostels. Maar die oma'tjes bij het station lijken wel een oplossing. Ik spreek wel goed genoeg russisch hiervoor. Ze vehuren gewoon een kamer? En je deelt de rest van het huis met hen?
Bedankt voor je andere tips! Ben erg benieuwd naar Oekraine!
  zondag 30 juli 2006 @ 00:54:33 #102
55709 Stereotomy
Mens sana in corpore sano
pi_40312099
Soms verhuren ze een heel appartment (mijn vriendin en ik hadden een appartement in Sevastopol voor 30 USD per nacht), dan gaat het oma'tje wat erin woont even bij familie logeren. Voor dit bedrag vind ik een heel appartement fijner dan een hotel, waarvoor je soms zelfs nog meer betaalt.

Zie ook de vorige topics, Oekraine deel 1 t/m 4.
Confidence through competence
  zondag 30 juli 2006 @ 21:30:31 #103
27793 Henk-Wim
06-05-2002
pi_40333660
Waarschijnlijk voorlopg mijn laatste berichtje hier. Morgenavond vertrekken Roos en ik naar Oekraine. Hebben er erg veel zin in. Nu lekker slapen, morgen spullen pakken en de auto laden en dan zijn we echt onderweg.

Tot over 4 weken!
  zondag 30 juli 2006 @ 22:19:48 #104
55709 Stereotomy
pi_40335347
quote:
Op zondag 30 juli 2006 21:30 schreef Henk-Wim het volgende:
Waarschijnlijk voorlopg mijn laatste berichtje hier. Morgenavond vertrekken Roos en ik naar Oekraine. Hebben er erg veel zin in. Nu lekker slapen, morgen spullen pakken en de auto laden en dan zijn we echt onderweg.

Tot over 4 weken!
Bluetooth dongle mee deze keer!!!
  donderdag 3 augustus 2006 @ 17:21:55 #105
53731 Flipper01
Addicted Dolphin
pi_40456121
quote:
Op zaterdag 29 juli 2006 16:21 schreef pietjekanarie het volgende:
Ik heb een beurs gekregen om een maand hier te studeren (ik studeer russisch), vandaar. Daarna naar oekraine, 3 weken rondtrekken. Ik ben erg benieuwd. Ik hoor alleen vaak verhalen over dat het in augustus erg moeilijk is wat betreft accomodatie. Ik wil ook niet van te voren boeken, want ik moet ook maar afwachten heo het gaat lopen met de treinkaarjtes (die nogal eens uitverkocht kunnen zijn). Misschien dat ik in odessa een hostel boek als ik weet dat ik een treinkaarjte heb. Maar in Yalta gaat dat niet werken, daar zijn niet eens hostels. Maar die oma'tjes bij het station lijken wel een oplossing. Ik spreek wel goed genoeg russisch hiervoor. Ze vehuren gewoon een kamer? En je deelt de rest van het huis met hen?
Bedankt voor je andere tips! Ben erg benieuwd naar Oekraine!
Ik ben een paar dagen terug in Odessa geweest en daar zijn genoeg oma's te vinden die kamers of appartementen verhuren. De meesten vragen zo'n 50 dollar per nacht geloof ik, maar je kan vast nog wel wat afdingen. Ik heb samen met mijn vriendin in een appartementje gezeten voor 75Hryvniya per nacht. Het was er niet echt schoon, maar we zaten in het centrum.

Treinkaartjes zijn idd vaak uitverkocht, maar als je Russisch spreekt kan je volgens mij prima nog een kaartje bij de trein kopen, er zijn vaak nog wel plaatsen vrij.

Veel plezier!!
Groeten uit Lviv.
I don't shine if you don't shine
  donderdag 3 augustus 2006 @ 17:26:10 #106
55709 Stereotomy
pi_40456266
* Stereotomy zwaait naar iedereen in Oekraine!!

Vertel die sukkels in de politiek daar dat ze allemaal stom zijn
pi_40543025
Puzata Gata zit tegenwoordig ook in Dnipropetrovsk *jammie* ben nu op Borispol Intl Airport en op weg naar huis
pi_40543756
Ja ik wil die kant eigenlijk ook nog wel weer een keer op .
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_40546136
hier een berichtje uit kev. Wat een mooie stad, veel mooier dan moscow (en goedkoper ook). Ik ga morgen naar odessa. Alle treintickets waren allang utiverkocht, maar bustickets waren er nog. Dus nu maar hopen dat ik 8 uur in de bus overleef. Daarna wil ik naar de krim, maar als je treinkaarjtes overal zo hard gaan weet ik niet of dat gaat lukken. Maar we zien het wel. Ik ga zo maar eens eten bij puzate gata.
  zondag 6 augustus 2006 @ 17:37:30 #110
55709 Stereotomy
pi_40546329
quote:
Ik ga zo maar eens eten bij puzate gata.
IK WIL OOK!!!!

* Stereotomy neemt nog een hap van zijn Pizza
pi_40547377
quote:
Op zondag 6 augustus 2006 17:30 schreef pietjekanarie het volgende:
hier een berichtje uit kev. Wat een mooie stad, veel mooier dan moscow (en goedkoper ook). Ik ga morgen naar odessa. Alle treintickets waren allang utiverkocht, maar bustickets waren er nog. Dus nu maar hopen dat ik 8 uur in de bus overleef. Daarna wil ik naar de krim, maar als je treinkaarjtes overal zo hard gaan weet ik niet of dat gaat lukken. Maar we zien het wel. Ik ga zo maar eens eten bij puzate gata.
de halve snelweg Kyjiv - Odesa schijnt toch wel redelijk goed te zijn?
/ ¦ ¦ / ¦ ¦
  zondag 6 augustus 2006 @ 18:48:33 #112
55709 Stereotomy
pi_40548126
quote:
Op zondag 6 augustus 2006 18:19 schreef highway101 het volgende:

[..]

de halve snelweg Kyjiv - Odesa schijnt toch wel redelijk goed te zijn?
Niet als je in een Marshrutka zit gepropt met oma'tjes die hun halve kippencollectie meenemen (zoals een vriend van mij vorig jaar overkwam van Kiev - Odessa )
pi_40554176
quote:
Op zondag 6 augustus 2006 17:30 schreef pietjekanarie het volgende:
Met het weer daar?
Ik hoop dan maar dat je een beetje een moderne bus hebt want anders overleef je het niet vrees ik, het is vooral wat meer in het zuiden al in de ochtend rond de 25 graden.
Zoals vanochtend nog in Dnipropetrovsk, om 06:30 stond de teller al op 27 graden.
Vandaag maar eventjes puntjes op de i zetten van mijn reisverslag, het is maar 12 paginas op lettergrootte 10 (A)
  zondag 6 augustus 2006 @ 22:31:59 #114
55709 Stereotomy
pi_40554912
En foto's he, Joris

Mijn vriendin is net vandaag met de auto + familie naar de Krim gegaan. Ze hebben airco in de auto, maar zelfs dan was het een vrij vermoeiende reis van Donetsk af. Ze verblijven in een mooi hotel nabij Alushta. Het stikt er van de Russen, volgens haar.
pi_40560214
Hehe die 12 paginas zijn nog zonder de fotos. Verder zijn er in de Krim altijd veel Russen denk ik .
pi_40627124
- spamski -

[ Bericht 98% gewijzigd door DutchTrain op 09-08-2006 13:46:16 ]
  woensdag 9 augustus 2006 @ 00:24:25 #117
55709 Stereotomy
pi_40628775
Spamski
pi_40636287
Ik vind deze Oekrainse zangeres super!
Smile around the world :-)
  woensdag 9 augustus 2006 @ 11:37:00 #119
55709 Stereotomy
pi_40637688
Hubba hubba
pi_40654756
Muziek van haar vind ik alleen een beetje tegenvallen.
pi_40692608
quote:
Op donderdag 3 augustus 2006 17:21 schreef Flipper01 het volgende:

[..]

Ik ben een paar dagen terug in Odessa geweest en daar zijn genoeg oma's te vinden die kamers of appartementen verhuren. De meesten vragen zo'n 50 dollar per nacht geloof ik, maar je kan vast nog wel wat afdingen. Ik heb samen met mijn vriendin in een appartementje gezeten voor 75Hryvniya per nacht. Het was er niet echt schoon, maar we zaten in het centrum.

Treinkaartjes zijn idd vaak uitverkocht, maar als je Russisch spreekt kan je volgens mij prima nog een kaartje bij de trein kopen, er zijn vaak nog wel plaatsen vrij.

Veel plezier!!
Groeten uit Lviv.
50 dollar per nacht; zijn die oma's niet goed in hun hoofd?

Ik heb vorige week gratis 3 nachten in Belgrado overnacht in een appartement met dank aan een internetcontact dat mijn reisgenoot tot dan 4x online gesproken had. Dat zijn nog eens acties
pi_40726108
quote:
Op zondag 6 augustus 2006 22:12 schreef DJJoris het volgende:

[..]

Met het weer daar?
Ik hoop dan maar dat je een beetje een moderne bus hebt want anders overleef je het niet vrees ik, het is vooral wat meer in het zuiden al in de ochtend rond de 25 graden.
Zoals vanochtend nog in Dnipropetrovsk, om 06:30 stond de teller al op 27 graden.
Vandaag maar eventjes puntjes op de i zetten van mijn reisverslag, het is maar 12 paginas op lettergrootte 10 (A)
Prima te doen. Moderne bus, ruimte zat. Ik was met autolux. In 8 uur ben je in Odessa. Hier is het erg relaxed!
  vrijdag 11 augustus 2006 @ 22:55:58 #123
55709 Stereotomy
pi_40727225
Ah, da's het betere werk

Is Autolux een merk reisorganisatie?

En Jooooooris! Waar blijft je verslag?
pi_40736051
mijn verslag kan je gedeeltelijk lezen op de site die in mijn signature staat, de eerste 7 dagen staan daar online, maar wel zonder foto's, die moet ik even verkleinen denk ik.
pi_40748872
yup het staat nu inclusief fotos op mijn site, lees en indien men nog vragen heeft kan je het altijd stellen, fotos heb ik natuurlijk veel meer maar niet alle fotos zijn geschikt of goed genoeg.
En 900 fotos is ook niet echt de moeite waard om te posten denk ik , niet voor iedereen interessant.
  zaterdag 12 augustus 2006 @ 22:20:54 #126
55709 Stereotomy
pi_40750163
Daarom ga jij uiteraard een hele leuke selectie aan foto's voor ons maken, toch?

-edit- ik zie dat je dat al gedaan hebt. Ik ga nu lezen, alvast bedankt voor het typewerk!

-edit 2- Die Wuppie op Yulia's kamer

-edit3- Ik ben ook naar Pirogovo geweest! Leuk openluchtmuseum. We hadden daar nog vereniki gegeten, maar helaas was ons glas sinasappelsap verneukt door 4 wespen die meenden er een zwembad in te zien.

-edit 4- Sasha

-edit 5- Dude, 3 uur per dag mediteren is echt veel. 3 uur per dag Fokken is een betere ontspanning.

-edit 6- Waarom de hele tijd bij McDonalds eten als je ook naar een Oekrainse Switka kan gaan?

-edit 7-
quote:
Ook stonden er aardig wat kasten buiten die flink gebruikt worden steeds. Blijkbaar gokken de mensen aardig wat af in Oekraïne want de kasten rinkelen flink wat af.
Van die palen waar 4 mensen tegelijk kunnen spelen, en waar 3-cijferige getallen at random draaien en bij een bepaald getal je een geldbedrag uitgekeerd krijgt?

[ Bericht 27% gewijzigd door Stereotomy op 12-08-2006 22:59:58 ]
pi_40750220
ik heb toch een leuke selectie gemaakt op deze site kan je het nalezen en bekijken.

-edit-
hehe ik zie dat je het hebt gevonden .

Het verslag is trouwens daar ter plekke geschreven dus redelijk accuraat, alleen aan het einde van de reis liep ik af en toe een paar dagen achter soms omdat ik erg veel te doen had en erg veel te zien had uiteraard.
pi_40750969
quote:
Op zaterdag 12 augustus 2006 22:20 schreef Stereotomy het volgende:
Daarom ga jij uiteraard een hele leuke selectie aan foto's voor ons maken, toch?

-edit- ik zie dat je dat al gedaan hebt. Ik ga nu lezen, alvast bedankt voor het typewerk!

-edit 2- Die Wuppie op Yulia's kamer

-edit3- Ik ben ook naar Pirogovo geweest! Leuk openluchtmuseum. We hadden daar nog vereniki gegeten, maar helaas was ons glas sinasappelsap verneukt door 4 wespen die meenden er een zwembad in te zien.

-edit 4- Sasha

-edit 5- Dude, 3 uur per dag mediteren is echt veel. 3 uur per dag Fokken is een betere ontspanning.
Sasha: kill om 09:00 kamer binnenstormen en ons durven te wekken

3 uur miditatie hoort bij haar geloof en ach, ze kwam er vaak niet aan toe maar dat vond ze geen grote ramp.
In Pirogovo hadden wij trouwens gesloten flesjes gekocht maar geen last van wespen daar gehad , Alex was zelf maar 1 keer gestoken in de periode dat Julia en ik in Kiev waren hehehe, goed voor hem eigenlijk, moet je maar niet wild naar die beesten gaan slaan als ze om je heen zoemen.

En Wuppie is inderdaad super had ik naar haar opgestuurd en ze is er erg blij mee. Trouwens ook een erg goede brillenhouder in de nacht voor mij

Mc Donalds was helaas vaak de keuze van Sasha (in Dnipropetrovsk zijn we er niet een keer geweest) verder was het soms het enige restaurant nabij wat een beetje schoon eruit zag en waar je misschien zonder enge ziektes te krijgen weer vandaan kon gaan, plus de gekruidde aardappelpartjes zijn echt

En 18 Oktober ga ik weer naar Oekraïne
quote:
Van die palen waar 4 mensen tegelijk kunnen spelen, en waar 3-cijferige getallen at random draaien en bij een bepaald getal je een geldbedrag uitgekeerd krijgt?
Yup, zulk soort palen ja, waar dan ook nog iemand in een kleine ruimte zit waar je geld kan omruilen van briefgeld in muntgeld.

[ Bericht 8% gewijzigd door DJJoris op 12-08-2006 23:02:05 ]
  zaterdag 12 augustus 2006 @ 23:22:02 #129
55709 Stereotomy
pi_40751699
quote:
Sasha: kill om 09:00 kamer binnenstormen en ons durven te wekken
De eerste keer bij mijn vriendin thuis werd ik om 9:00 gewekt door haar broertje van 13, die het nodig vond om met een radiografisch bestuurbare auto over me heen te rijden terwijl ik nog sliep
quote:
En 18 Oktober ga ik weer naar Oekraïne
Gezellig. Mijn vriendin is nu in de Krim met haar ouders en broertje, Shashlik aan het eten en aan het zwemmen. Had er eigenlijk ook wel heen gewild, maar ten eerste heb ik een belangrijk zomerbaantje dat even af moet, en ten tweede is het ook goed om voor haar met haar familie weer eenstijd door te brengen, na een jaar in Nederland verbleven te zijn.

Ik vond het jaar in Nederland samen wel zwaarder voor onze relatie dan die twee jaar "langeafstand" daarvoor. Als je zo samen leeft vallen je meer irritaties op terwijl vakanties e.d. altijd heel leuk zijn. Mensen denken altijd dat je een volmaakte 'sprookjes'relatie hebt aan de buitenkant, maar ondertussen.... Maargoed, ik zal niet zo negatief doen in dit topic.
pi_40752043
Hehe altijd leuk die kleine kinderen he . Ach je went wel aan ze na verloop van tijd en ze zei later dat ze het niet zo bedoelde terwijl juist iedere keer wanneer ze ons had gewekt wij de kamer weer voor onszelf hadden en wij een paar uur hadden voor zachte knuffels.

Julia en ik hebben gelukkig ook geen ruzie gehad al lijkt het mij erg moeilijk om ruzie met haar te krijgen,hoop het iniedergeval niet ooit met haar te hebben, veelste lief is zij voor mij.

Afgelopen vrijdag had Julia een bruiloft van haar Neef, ook goed van haar natuurlijk maar ook een beetje pijnlijk, de hele familie vroeg namelijk waarom ik er niet was .
Maar in Oktober schijn ik de rest van de familie te ontmoeten, op de vader van Julia na, dit omdat niemand van de familie eigenlijk contact met hem heeft.

Shashlik heb ik trouwens niet geprobeerd, had er niet echt de mogelijkheid voor, Julia zei namelijk "als je vlees eet mag je mij een uur niet kussen", perfect chantage middel dus ;-) want ik heb al die 3 weken geen vlees gegeten en zelfs nu ik terug ben nog steeds geen vlees, noch heb ik een druppel alcohol gedronken, dronk voorheen graag een paar biertjes maar nu al bijna 4 weken geen bier.
  zaterdag 12 augustus 2006 @ 23:40:08 #131
55709 Stereotomy
pi_40752235
quote:
Shashlik heb ik trouwens niet geprobeerd, had er niet echt de mogelijkheid voor, Julia zei namelijk "als je vlees eet mag je mij een uur niet kussen", perfect chantage middel dus ;-) want ik heb al die 3 weken geen vlees gegeten en zelfs nu ik terug ben nog steeds geen vlees, noch heb ik een druppel alcohol gedronken, dronk voorheen graag een paar biertjes maar nu al bijna 4 weken geen bier.
Dude! Ga eens gauw een biertje drinken en een frikandelletje speciaal naar binnen werken
quote:
en wij een paar uur hadden voor zachte knuffels
Uhu
pi_40752542
Ik mis het bier en het vlees niet eens .
Grappig was wel dat haar moeder wel graag een biertje drinkt.

Ik moet eerlijk zeggen dat deze reis naar Oekraïne meer indruk op mij heeft gemaakt dan de vorige, o.a. omdat we dit keer naar haar huis zijn gegaan. Maar zij wilt nog zoveel doen met mij in Dnipropetrovsk maar daarvoor ga ik dus nog een keer in Oktober. Kan nu al niet meer wachten. UIteraard dan wel weer met het vliegtuig, nooit meer met de bus voor mij gewoon lekker vliegen .
Terugreis vloog ik trouwens met KLM wat een verademing was, Nederlands talige crew en Nederlandse instructies, jammer dat het klootjesvolk op die vlucht weer aso moest doen, crew uitlachen omdat ze behulpzaam zijn.

Kan het Nederlandse volk zich nu echt zo moeilijk gedragen in het buitenland?
Want oh oh oh wat leuk dat je kan voordringen bij de security check en wat grappig is het toch als de stewardess vraagt of ze je rotzooi kan weggooien wat jij toch niet meer gebruikt.

En ik nam nog wel de latere vlug om dat soort volk te ontwijken want ook het applaus bij landing hoorde er bij.

Hehehe sorry mijn frustraties waren er nog niet helemaal uit.
  zondag 13 augustus 2006 @ 00:41:36 #133
55709 Stereotomy
pi_40753928
quote:
Terugreis vloog ik trouwens met KLM wat een verademing was, Nederlands talige crew en Nederlandse instructies, jammer dat het klootjesvolk op die vlucht weer aso moest doen, crew uitlachen omdat ze behulpzaam zijn.
Oekrainse mensen vinden Ukrainian International Airlines dus weer veel beter te vliegen, omdat bij KLM echt werkelijk niemand Russisch of Oekraiens spreekt. Zo moet je na de landing altijd blijven zitten (vanwege het taxiën) en werd dat ook in het Nederlands en Engels omgeroepen, maarja, al die Oekraieners gingen massaal opstaan om hun overhead bagage uit te nemen. Komt zo'n kwaaie KLM bejaarde stewardess heel kwaad in het gangpad aanlopen en smijt alle overhead deurtjes weer dicht. Tja, leer dan wat die dingen heten in het Russisch, denk ik dan.

Wat had je trouwens te eten aan boord van Ukrainian Airlines?
pi_40771576
Hehe bij KLM had je dat dus ook met een Oekraïener, die weigerde dus ook te luisteren.
Bij Ukrainian Airlines hadden we een soort van Pasta met vlees en een speciale saus die erg smakelijk was. Verder uiteraard een broodje. Wel smakelijk verder.
pi_40814962
quote:
Op vrijdag 11 augustus 2006 22:23 schreef pietjekanarie het volgende:

[..]

Prima te doen. Moderne bus, ruimte zat. Ik was met autolux. In 8 uur ben je in Odessa. Hier is het erg relaxed!
Wil al zeggen 8 uurtjes valt best mee. 2 weken terug van Budva(Montenegro) naar Skopje(Macedonië) met de bus gereisd. Uiteindelijk duurde deze reis bijna 14 uur, doordat we ruim anderhalf uur bij de grens van Macedonië hebben stilgestaan. Keuringspapieren van de bus waren allang verlopen. Tevens ging de reis dwars door Kosovo, ook een aparte ervaring.
volgende wedstrijden:
pi_41209564
Zo, over 52 dagen ga ik weer voor 2 weken , bijna een verslaving te noemen het reizen en bezoeken van Oekraïne
pi_41223923
quote:
Op zondag 13 augustus 2006 19:02 schreef DJJoris het volgende:
Hehe bij KLM had je dat dus ook met een Oekraïener, die weigerde dus ook te luisteren.
Bij Ukrainian Airlines hadden we een soort van Pasta met vlees en een speciale saus die erg smakelijk was. Verder uiteraard een broodje. Wel smakelijk verder.
Ik heb van Simferopol naar Kiev gevlogen met diezelfde maatschappij. Over het eten staat het volgende in mn reisverslag vermeld:

Net toen we trachtten in slaap te vallen, werden we getrakteerd op een vliegtuigmaaltijd. Een broodje met vlees en een cake-je, tezamen met wat drinken.
  zondag 27 augustus 2006 @ 17:11:11 #138
55709 Stereotomy
pi_41227947
Mijn vriendin is gisteren teruggekomen uit Oekraine, en gaat dit jaar in Maastricht studeren. Ze zei dat er een nieuwe Puzata Gata is geopend in Kiev, en wel recht tegenover de Nederlandse Ambassade
pi_41231966
quote:
Op zondag 27 augustus 2006 17:11 schreef Stereotomy het volgende:
Mijn vriendin is gisteren teruggekomen uit Oekraine, en gaat dit jaar in Maastricht studeren. Ze zei dat er een nieuwe Puzata Gata is geopend in Kiev, en wel recht tegenover de Nederlandse Ambassade
Klopt, volgens de placemat zijn er nu 2 Puzata Gata's in Kiev en dus ook eindelijk een in Dnipropetrovsk Mnam mnam heerlijk gewoon.
  FOK!Fotograaf maandag 28 augustus 2006 @ 13:28:48 #140
73911 ultra_ivo
pi_41254309
quote:
Mijn vriendin is gisteren teruggekomen uit Oekraine, en gaat dit jaar in Maastricht studeren.
Aha, hier in de stad dus
pi_41274773
quote:
Op zondag 27 augustus 2006 15:08 schreef jeoren het volgende:

[..]

Ik heb van Simferopol naar Kiev gevlogen met diezelfde maatschappij. Over het eten staat het volgende in mn reisverslag vermeld:

Net toen we trachtten in slaap te vallen, werden we getrakteerd op een vliegtuigmaaltijd. Een broodje met vlees en een cake-je, tezamen met wat drinken.
Ik denk dat het eten dan ook verschilt met waarheen de vlucht je brengt natuurlijk .

hehe in Kiev ben je dan aangekomen op de A terminal toch? Grappig dat het vliegveld eigenlijk zo klein is terwijl het met die uit elkaar liggende terminals zo groot klinkt.
  dinsdag 29 augustus 2006 @ 00:53:35 #142
55709 Stereotomy
pi_41278398
Hebben jullie al taranka leren eten?

Ik weet nooit welke goed is op de markt en welke niet.
pi_41282643
Roos & ik zijn ook weer terug. Waren 4 fantastische weken en Moldavie is ook absoluut een aanrader! Onafhankelijkheidsdag in Lviv gevierd, erg leuk. Kiev gezellig en mooi en nog flink wat bekeken, bovenop ons bezoek van vorig jaar. Dag Chernobyl was per-fect: heb nu echt alles gezien wat ik wilde zien, het was bijna alsof ik op m'n eigen houtje mocht rondstruinen. In Yalta gewoon lekker aan het strand gelegen. Misschien komt er nog wel een langer reisverslag maar nu in ieder geval nog niet. Werken... bah!
pi_41283817
Taranka is niets voor mij, ben niet echt een vis liefhebber

[ Bericht 3% gewijzigd door DJJoris op 29-08-2006 09:38:32 ]
  woensdag 30 augustus 2006 @ 15:42:26 #145
53731 Flipper01
Addicted Dolphin
pi_41329648
quote:
In die kerk??
Ik ben er nog wel langsgelopen, maar het is me niet opgevallen
  vrijdag 1 september 2006 @ 12:55:01 #146
53731 Flipper01
Addicted Dolphin
pi_41391967
Mijn reisverslag en foto's staan nu online op m'n website: http://www.flipper01.nl
pi_41835959
quote:
Op dinsdag 29 augustus 2006 07:23 schreef Henk-Wim het volgende:
Roos & ik zijn ook weer terug. Waren 4 fantastische weken en Moldavie is ook absoluut een aanrader! Onafhankelijkheidsdag in Lviv gevierd, erg leuk. Kiev gezellig en mooi en nog flink wat bekeken, bovenop ons bezoek van vorig jaar. Dag Chernobyl was per-fect: heb nu echt alles gezien wat ik wilde zien, het was bijna alsof ik op m'n eigen houtje mocht rondstruinen. In Yalta gewoon lekker aan het strand gelegen. Misschien komt er nog wel een langer reisverslag maar nu in ieder geval nog niet. Werken... bah!
Hoe was je gids deze keer? Mocht je rondom de centrale wel foto's nemen bijv?
En hoe lang ben je in Prypiat geweest? Nog een geigerteller meegenomen deze keer?
pi_41857898
quote:
Op vrijdag 15 september 2006 15:39 schreef jeoren het volgende:

[..]

Hoe was je gids deze keer? Mocht je rondom de centrale wel foto's nemen bijv?
En hoe lang ben je in Prypiat geweest? Nog een geigerteller meegenomen deze keer?
De gids was uitstekend! Echt super, zo met z'n drietjes op eigen gelegenheid. Afijn, even het hele verhaal.
Ik zou 'm donderdags bellen om af te spreken hoe laat we vrijdags zouden vertrekken uit Kiev (7 u, 8u). Maar toen ik hem belde bleek hij pas vrijdagochtend rond 11 u in Kiev aan te komen: z'n opa was overleden en was naar de begrafenis geweest, 800km verderop. Nou, 11:30u was hij bij ons hotel, jonge kerel nog (25 ofzo?) en sprak prima Engels. In de auto en rijden naar Tsjernobyl. Duurt toch altijd weer langer dan vooraf gedacht.

Bij het checkpoint ging het heel gezellig. Paar pepermuntjes uitgedeeld, hij sigaretje roken (netjes buiten de auto telkens), bewakers kwamen beetje praten, etc. Twee andere jonge jongens die in de zone werkten vroegen om mee te rijden naar Tsjernobyl, geen probleem natuurlijk. Was heel gezellig en leuk. Ze keken hun ogen uit naar m'n Tomtom, met uitstekende dekking binnen de 30km zone

Die jongens in Tsjernobyl eruit gezet, toen m'n Googlemaps-collage tevoorschijn gehaalt en Dennis werd er helemaal opgewonden van Hij had zelf niet zulke luchtfotos met markeringen+legenda en ook nooit gezien dus hij was erg dankbaar toen ik zei dat hij ze mocht hebben na afloop.

Eerst naar de OTH-radar installatie geweest. Over een hele lange weg van betonplaten waar echt nog nooit een toerist was geweest. Het was ook Dennis' eerste keer terwijl hij al een aantal jaren gids binnen de zone is. Daar fotos gemaakt, beetje rondgelopen. Soms betrapte ik Dennis op een soort van 'leugen' of het wat aandikken van het verhaal, bijv dat er continu bewakers+honden rondom de OTH-radar liepen, of dat we er eigenlijk helemaal niet mochten komen e.d. Nou ja, gaf niks. Ben niet echt 'voor' de radar geweest, zo'n 50m er vanaf. Als er ooit een 3e bezoekje Tsjernobyl in zit (of iemand van jullie!?) vraag het dan vooraf expliciet. Er lopen gewoon wegen naar die huisjes daar.

Nou, daarna naar de kerncentrale maar 'dat weet ik nou wel'. Wat fotos gemaakt van de geupgrade sarcofaag maar verder niets bijzonders. Ook dit keer mocht je alleen fotos maken van hetgeen gefotografeerd mag worden, daar kon Dennis niets aan veranderen. Overigens denk ik dat je echt niet meteen gepakt wordt als je een verboden foto maakt, tenzij je gids er poeha over maakt. Maar goed, dat heb ik dus niet geprobeerd.

Toen naar Prypjat en daar overal geweest. Ja, overal. En lekker op je eigen tempo, zelf rijden, vragen stellen, etc. Nou wist hij trouwens niet heel veel vond ik maar tsja, je hebt nou eenmaal een gids nodig om er te mogen zijn he Ziekenhuis geweest, hotel (ook bovenin, de controlroom van de bluswerkzaamheden), theater, bioscoop, experimentele kassencomplex, bootje aan het water, electronische apparaten fabriek, cafe Prypjat, voetbalstadion, en nog veel, veel meer. Ik weet niet precies hoelang we in Prypjat zijn geweest, maar wel lang. Na Prypjat zijn we nog naar het voertuigenkerkhof geweest (dezelfde als vroeger in de 'standaard' tour). Dat is tegenwoordig niet meer open voor toeristen en moesten we dan ook eerst snel voorbij rijden, dan stukje terug terug rijden en dan pas foto's maken. Wordt permanent bewaakt omdat het metaal veel geld waard is en er telkens mensen proberen te plunderen.

We waren pas in het stikkedonker terug. Ik denk zo rond 9u. Dus vanaf 13 tot 20 u ofzo. En echt ALLES gezien.

Ik weet niet meer precies wat we hebben betaald (in het huisje van Chernobylinterinform in Chernobyl) maar volgens mij 200 UAH. Vergelijk dat maar eens met zo'n hoerige standaard tour. Ik had Dennis vooraf toegezegd dat hij een goede fooi zou krijgen als de tour aan m'n verwachtingen voldeed (zodat-ie wat coulanter zou zijn) en die had hij wel verdiend. Hij reed dus ook mee terug naar Kiev en daar afscheid genomen. En ja, ik mag zijn persoonlijke emailadres aan anderen geven. Mail me maar als je dat wilt hebben.

Het was mijn hoogtepunt van de vakantie en achteraf is het jammer dat we vorig jaar zo'n standaard tour hebben gedaan. Stukken duurder en, omdat we toen ook al met de auto waren, was dit ook mogelijk geweest. Hadden we niet in zo'n afgeragde Toyota door elkaar hoeven worden gerammeld, omgeven door vreemden met hun gebrekkige voorbereiding en kennis. Nee, dit was 100 x beter. Misschien ooit nog eens, dan andere dorpjes die getroffen zijn.

Dennis stond overigens enkele weken geleden in de VPRO-gids. En de precieze kosten zoek ik nog wel op want ik heb ergens nog de bon liggen.
  zaterdag 16 september 2006 @ 13:16:51 #149
55709 Stereotomy
pi_41860174
Henk-Wim en Roos

Ik wil er misschien ook nog een keer naar toe, maar ik geloof dat mijn vriendin niet staat te springen, ze vindt dat soort dingen altijd wat eng.
pi_41868410
Moet denk ik wel wat beter zijn dan zo een officiele tour .
Helaas niets voor mij want mijn vriendin wurgt mij als we daar naar toe zouden gaan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')