Ja, dat is idd een mooi voorbeeld, van imo, lelijke codequote:Op maandag 12 juni 2006 20:20 schreef Schorpioen het volgende:
1 $o =~ s/./chr((ord($&)-13+$f*&e)%26+65)/eg;
Ik begrijp je vraag niet helemaal. Wil je een hoop files in 1 tar bestand zetten of wil je meerdere tar bestanden aanmaken?quote:Op maandag 12 juni 2006 20:32 schreef Tijn het volgende:
Oh en bedankt devzero, ik snap 'em nu helemaal
Gelijk maar nog een vraag (ik ben toch bezig, hehe). Ik wil een zooitje files tarren en bz2'en. Ik weet op zich wel hoe dat moet, maar ik heb eens gelezen dat het ook met 1 commando kan. Hoe gaat dat? Of geldt dat alleen voor uitpakken?
1 2 | tar jcvf documenten.tar.bz2 *.txt *.doc |
Ik heb een hoop files en ik wil daar 1 tar van maken en deze tar bzip2'en.quote:Op maandag 12 juni 2006 20:50 schreef devzero het volgende:
[..]
Ik begrijp je vraag niet helemaal. Wil je een hoop files in 1 tar bestand zetten of wil je meerdere tar bestanden aanmaken?
Ah, het is gewoon -jquote:1 tar bestand aanmaken (met bz2 compressie) is gewoon "tar jcvf bestand.tar.bz2 [al je files eventueel met wildcards]", bv
[ code verwijderd ]
Het is natuurlijk gewoon baggercode en elke programmeur die dit produceert zouden ze door de kop moeten schieten. Ik heb het ook niet geschreven, het komt uit het boek Cryptonomicon van Neil Stephenson (erg cool boek trouwens!). Al mijn code is uiteraard superduidelijk en gestructureerd en ruimelijk voorzien van verhelderend commentaarquote:Op maandag 12 juni 2006 20:39 schreef devzero het volgende:
[..]
Ja, dat is idd een mooi voorbeeld, van imo, lelijke codeVoor ieder karakter in $o doe je een berekening op de numerieke waarde van dat character en dan maak je er weer een character van. Je zou maar iets willen veranderen aan deze regel en de laatste g uit de regexp vergeten
Het mag dan wel sneller zijn dan een for-loop, maar minder duidelijk. Ach, ieder zijn eigen smaak en dat is maar goed ook
man tar is makkelijkerquote:Op maandag 12 juni 2006 20:55 schreef Tijn het volgende:
Ah, het is gewoon -jIk had eroverheen gelezen nadat ik "tar --help" had gedaan... het was zo'n lap tekst
quote:-j, --bzip2
filter archive through bzip2, use to decompress .bz2 files.
WARNING: some previous versions of tar used option -I to filter
through bzip2. When writing scripts, use --bzip2 instead of -j
so that both older and newer tar versions will work.
1 2 3 | warning: /home/tim/Restafval/w32codec-all-20050412-0.pm.0.i586.rpm: Header V3 DSA signature: NOKEY, key ID 5277a2fa package w32codec-all-20050412-0.pm.0 is already installed |
1 2 | error: package w32codec-all-20050412-0.pm.0.i586.rpm is not installed |
1 |
Je kan toch gewoon de smtp server van je provider gebruiken en dan je hotmail adres als afzenderadres instellen?quote:Op woensdag 14 juni 2006 17:05 schreef AntiHero het volgende:
Ik heb Kmail zover gekregen dat het mijn hotmail berichten ophaalt (dmv Gotmail), wat verder geen problemen geeft. Ik heb echter geen flauw idee hoe ik in kan stellen dat ik via Kmail over mijn hotmail account berichten terug kan sturen, in al die mooie 'Hotmail & Kmail (using Gotmail)'-Howto' s staat alleen maar hoe je kan ontvangen, verzenden wordt nergens genoemd.
Kan dit verzenden ook via Gotmail, is daar een ander script voor of kan je uberhaupt niets over hotmail verzenden met Kmail. Smtp instellen op hotmail.com werkt iig niet.
Hehe wat stel ik veel vragen![]()
1 |
1 |
Ziet er meer uit als een herstart van syslog dan een reboot, dat hoeft dus niet perse een reboot te zijn.quote:Op zaterdag 17 juni 2006 12:34 schreef Tijn het volgende:
Ik neem ten minste aan dat dit reboots zijn:
Mwah... Je hoort wel eens mensen zeggen "Als je Windows haat draai je Linux, van Unix houdt draai je *BSD." Ik vind dat persoonlijk toch onzin. 't Is maar net waar het snelste mee kunt werken, dat hoeft echt geen niet-Linux te zijn...quote:Op zondag 18 juni 2006 15:06 schreef slakkie het volgende:
Unix help Linux klopt wel aardig, de grote spelen met Unix en de kleintjes spelen met Linux.
I know, deze reactie had ik al verwacht...quote:Op zondag 18 juni 2006 15:17 schreef LintuxCx het volgende:
[..]
Mwah... Je hoort wel eens mensen zeggen "Als je Windows haat draai je Linux, van Unix houdt draai je *BSD." Ik vind dat persoonlijk toch onzin. 't Is maar net waar het snelste mee kunt werken, dat hoeft echt geen niet-Linux te zijn...
Basicly, its the samequote:# an operating system that supports multitasking and is ideally suited to multi-user applications (such as networks).
http://www.sunrise.uk.com/glossary.html
# The most popular operating system used for Web servers. In the web hosting industry, a Linux host is considered the same thing as a UNIX host.
http://webhostingrevealed.com/glossary.htm
# An interactive time-sharing system invented in 1969 by Ken ThompsonÖ It was the first source-portable OS. UNIX underwent mutations and expansions at the hands of many different people, resulting in a uniquely flexible and developer-friendly environment. By 1991, UNIX had become the most widely used multiuser general-purpose operating system in the world - and since 1996 the variant called Linux has been at the cutting edge of the open source movement. (13)
http://www.slais.ubc.ca/c(...)well/Terminology.htm
Unix or UNIX is a computer operating system originally developed in the 1960s and 1970s by a group of AT&T Bell Labs employees including Ken Thompson, Dennis Ritchie, and Douglas McIlroy. Today's Unix systems are split into various branches, developed over time by AT&T, several other commercial vendors, as well as several non-profit organizations.
http://en.wikipedia.org/wiki/Unix
Je bedoelt dat je 20 entries in /etc/passwd hebt zitten? Dat is redelijk (lees: absoluut) normaal onder unix.quote:Op dinsdag 20 juni 2006 15:25 schreef Perruche het volgende:
ok, ik ben een erge noob, en ik heb een vraag. Zondag nieuwe laptop gekocht op PCbeurs, helemaal puik, alleen draait er KLubuntu (ofzo) op. Op zich is het programma best makkelijk, alleen heb ik echt 20 gebruikersaccounts waar ik niets mee kan omdat ik de wachtwoorden niet heb.
Dat Windows schijfje zijn werk laten doen.quote:Heb van iemand een windows schijfje gekregen en die wil ik er nu wel in, omdat ik geen zin heb om nu weer een heel nieuw besturingssysteem onder de knie te krijgen. Maar- hoe verwijder ik kubuntu? gaat dat hetzelfde als bij windows of moet ik andere commando's doen? ik heb geen idee :-D dankje!
ja, 20 entries. Maar ik heb alleen een password va user en die heeft schijnbaar niet genoeg rechten en allerlei passowrds die ik niet weet, dus k kan gewoon helemaal niets ermee. Eigenlijk ben ik wel van plan om Xubuntu te gaan draaien ofzo, lekker licht en toch gebruiksvriendelijk, alleen moet ie het nu gewoon even doen en ik heb geen tijd om het nu allemaal uit te zoeken, dus vandaar de keuze voor windows. Ik verwacht niet namelijk dat XP erg vlekkeloos zal draaien op een P3. Maar goed, in ieder geval bedankt voor de hulp, en wel erg simpel hoor, gewoon de windows schijf erin douwen. Ik ga het gewoon proberen, ken er toch niets aan verklotenquote:Op dinsdag 20 juni 2006 16:18 schreef slakkie het volgende:
[..]
Je bedoelt dat je 20 entries in /etc/passwd hebt zitten? Dat is redelijk (lees: absoluut) normaal onder unix.
[..]
Dat Windows schijfje zijn werk laten doen.
Je hebt ook maar 1 password nodig, daarna kun je met *ubuntu met sudo van alles doenquote:Op dinsdag 20 juni 2006 22:06 schreef Perruche het volgende:
ja, 20 entries. Maar ik heb alleen een password va user en die heeft schijnbaar niet genoeg rechten
ja klopt, en ik heb wel het goede password weten te ontfutselen voor het inlogscherm. Maar als ik bijv. internetinstellingen wil veranderen of zelfs iets simpels als de klok, dan kan dat niet. Moet ik weer passwords voor hebben, vul ik die in en dan gebuirt er gewoon niets :S Maar goed, ookal zou ik het bij linux (ofzo) houden zou ik denk ik Xubuntu kiezen omdat dat lichter is ofzo.. Wil sowieso die schijf ff helemaal leeg hebben, dan kan ik er lekker mn eigen shit enzo op gooienquote:Op woensdag 21 juni 2006 01:07 schreef devzero het volgende:
[..]
Je hebt ook maar 1 password nodig, daarna kun je met *ubuntu met sudo van alles doenAls je goed kijkt zul je zien dat de meeste (ws alle op jouw account na) een "invalid" password hebben en de meeste zullen niet eens een shell hebben (laatste veld in je passwd file). En er is een reden dat er allemaal "systeem" accounts zijn
Overigens heeft windows tegenwoordig (xp pro iig, verder gok ik maar wat) ook een beperkt aantal systeem accounts, bv LocalService. Inloggen op zo'n account zal ws ook niet gaan
1 |
Voor het automatisch starten van applicaties heb je de map /etc/init.d/ en de /etc/rcX.d/ waar X staat voor het runlevel: single user, multi user zonder en met netwerk, reboot etc. Je hoeft dat niet allemaal handmatig bij te houden want debian heeft er mooie scriptjes voor.quote:Op woensdag 21 juni 2006 20:45 schreef Sitethief het volgende:
Kort vraagje voor een Debian school projectje.
Hoe kan ik een regel code automatisch laten uitvoeren bij het opstarten van Linux?
bijv
[ code verwijderd ]
1 |
1 |
ctrl-alt-backspace knalt X af.quote:Op woensdag 21 juni 2006 22:20 schreef Sitethief het volgende:
Hoe kijg ik gewoon een ouderwetse text only in Debian, dit om geheugen te besparen omdat ik Debian virtueel draai. (dus geen x)
Ik heb al stopx geprobeerd![]()
Hmm ik switch wel naar text only maar ik wordt meteen uitgelogd en keer terug naar het grafische inlogscherm...................quote:
Dan heb je waarschijnlijk ook gdm of kdm draaien. Ga even naar een console via ctrl-alt-F2 en log in als root en stop gdm of kdm met "/etc/init.d/gdm stop".quote:Op woensdag 21 juni 2006 22:28 schreef Sitethief het volgende:
[..]
Hmm ik switch wel naar text only maar ik wordt meteen uitgelogd en keer terug naar het grafische inlogscherm...................
Mischien zit je daar voor in het verkeerde topic, tenzij hij Linux "kruiselingsuitwisselbaar" moet zijn?quote:Op donderdag 22 juni 2006 19:28 schreef Billian85 het volgende:
Hoi ik wil binnekort een TV-kaart kopen voor op mijn satelliet, maar welke kan ik het beste kiezen (zijn er mensen met ervaringen) ??
PS: Ik wil er het programma mythtv mee gebruiken.
Alvast bedankt
Je had eventjes de documentatie door kunnen kijken, en kunnen vinden dat je deze kaarten iig niet moet hebben:quote:Op donderdag 22 juni 2006 19:28 schreef Billian85 het volgende:
Hoi ik wil binnekort een TV-kaart kopen voor op mijn satelliet, maar welke kan ik het beste kiezen (zijn er mensen met ervaringen) ??
PS: Ik wil er het programma mythtv mee gebruiken.
Alvast bedankt
En een stukje verder vind je dan een link naar ondersteunde hardware...quote:Hardware known NOT to work and other issues
* Hauppauge WinTV-D or -HD (no driver)
* Hauppauge WinTV-USB series
* Hauppauge WinTV-PVR-usb (model 602), or WinTV-PVR-PCI (model 880) cards (no driver - this is not the PVR-250/350 series of cards supported by the IvyTV driver)
* Hauppauge WinTV-PVR-USB2 (driver available at http://www.isely.net - no MythTV support. May work if setup thinks it's a PVR-x50 card.)
* ATI All-in-Wonder series
Je gebruikt Samba zeer waarschijnlijk.. Voeg ff een user toe aan samba en dan ben je klaar (uiteraard ook met passwd).quote:Op vrijdag 23 juni 2006 21:33 schreef Oldbie het volgende:
Eindelijk een andere PC en mijn overstap van Xubuntu naar Ubuntu is een feit.![]()
Nu heb ik een aantal mappen gedeeld maar als ik ze vanaf mijn windows pc wil benaderen moet ik gebruikersnaam en wachtwoord ingeven. Dat heb ik nooit ingesteld
Als ik mijn normale gebruikersnaam en wachtwoord (waar ik ook op de Linux pc mee inlog) ingeef dan pikt hij het mooi niet. Wat doe ik fout?
1 2 3 4 5 6 7 8 | # # <file system> <mount point> <type> <options> <dump> <pass> proc /proc proc defaults 0 0 /dev/sda1 / reiserfs notail 0 1 /dev/sdb1 /media/sdb1 ntfs defaults,nls=utf8,umask=007,gid=46 0 1 /dev/sda2 none swap sw 0 0 /dev/hdd /media/cdrom0 udf,iso9660 user,noauto 0 0 |
1 2 3 4 5 6 7 8 | # # <file system> <mount point> <type> <options> <dump> <pass> proc /proc proc defaults 0 0 /dev/sda1 / reiserfs notail 0 1 /dev/sdb1 /media/sdb1 reiserfs rw,user 0 1 /dev/sda2 none swap sw 0 0 /dev/hdd /media/cdrom0 udf,iso9660 user,noauto 0 0 |
Krijg je een foutmelding? Zo niet, start het programma eens vanuit een terminal, en kijk eens of daar wordt aangegeven wat er mis gaat...quote:Op zondag 25 juni 2006 22:08 schreef Spacehamster het volgende:
Ik wil graag video's editen op mijn linux-bakken (debian en ubuntu) maar ik krijg niets geopend in kino.
Ffmpg is geinstalled...maar geen succes.
1 |
aan het eind?quote:user,auto 0 0
100% gemakkelijk.quote:Op dinsdag 27 juni 2006 10:27 schreef GI het volgende:
Stel, ik koop van de week een nieuwe harde schijf.
Hoe makkelijk gaat mijn ubuntu dan met het inpluggen om ?
quote:Op dinsdag 27 juni 2006 13:23 schreef Nathox het volgende:
[..]
Weet je of je CDROM ingesteld staat als bootdevice in je bios? Als je twee cdspelers hebt moet je ze ook beide proberen als je niet zeker weet welke de master is en je cdrom moet VOOR je harde schijf staan als bootdevice.
quote:Op dinsdag 27 juni 2006 14:03 schreef eer-ik het volgende:
ja, het staat zo ingesteld inderdaad.
Ik heb expres nog gekeken of dat het geval was.
Maar niks werkt
Op andere laptop doet ie het wel, maar dan kom ik in een of ander dos-achtig programma, waarbij men toetsenbord verkeerd staat ingesteld :S
Nog even op de thuis PC geprobeerd, maar hier wil hij hem ook al niet booten...
Ik snap er echt de ballen van.
Ook daar zegt ie eesrt: booting from DVD-drive ofzo, en dan doet ie vervolgens niks meer.
That's it.quote:Op dinsdag 27 juni 2006 15:53 schreef eer-ik het volgende:
Nog een keer geprobeerd,
hij wilde nu wel booten van CDROM, maar toen kreeg k het volgende:
quote:
Using DPMS DOS Protected Mode Services
Cache site: 7670 KB (XMS)
Minimum cache size: 1024 KB
Write-trough drives: A B
/LEND=ON Len memory to alter applications 6646 KB available
/DELAY=OFF Write-delay is disabled, caching is write-trough.
Caldera DR-DOS 7.03
Copyright (c) 1976, 1998 Caldera, Inc. All rights reserved
[DR-DROS]A:\>
Toen deed ik: /MLX en toen zei hij: command or filename not recognized.
Dat zei hij overigens bij al die commands die gegeven waren.
Dat klinkt als een verkeerd gebrande CD.quote:Ik snap er echt de ballen van.
Ook daar zegt ie eesrt: booting from DVD-drive ofzo, en dan doet ie vervolgens niks meer.
Het rare is, ik heb gezorgd dat het een bootable CD is.quote:Op dinsdag 27 juni 2006 16:57 schreef wdn het volgende:
[..]
Dat klinkt als een verkeerd gebrande CD.
Bij Ubuntu krijg je hopelijk wat meer meldingen![]()
Dat werkt dus niet. Ik heb al vanalles geprobeerd maar het lukt me gewoon niet. Kan iemand me even op weg helpen?quote:8. To parse a Log, use "Your server"->"parse" in tmos_admin.php or load the
tmos_parser.php in browser (http://localhost/tmos/tmos_parser.php)
For automatic parsing use 'crontab' in linux, like this:
0 * * * * php /usr/home/myaccount/htdocs_tmos/tmos_parser.php or scheduler in windows
0-59 * * * * = iedere minuutquote:Op zaterdag 1 juli 2006 22:02 schreef Oldbie het volgende:
Oke, crontab is gelukt denk ik
Maar nu de vraag: wanneer wordt mijn commando uitgevoerd met 0 * * * * ?
[edit]
Zoals ik het nu kan zien gebeurt het ieder uur. Is er een mogelijkheid om het vaker te laten doen? Zeg ieder kwartier?
[/edit]
Ik zit op dit moment achter mandriva met een draadloze netwerkkaart van LinkSys. Die heb ik werkend gekregen met een WEP-Key, en zowel Mandriva als SUSE herkenden hem perfect, dus geen gezeur met DriverLoader of NDisWrapperquote:Op woensdag 28 juni 2006 22:58 schreef Lod het volgende:
Een simpele vraag die hoogstwaarschijnlijk al eens gepost is:
Hoe kan ik achterhalen of bepaalde hardware Linux-geschikt is?
Ik wil namelijk binnenkort voor mijn laptop een wireless kaartje gaan aanschaffen. Bij mijn vorige laptop zat er een waarvan het installeren een ware hel was (ben het merk vergeten) en dat wil ik nu voorkomen.
Dan doe je het toch gewoon zo:quote:Op zondag 2 juli 2006 09:10 schreef wdn het volgende:
[..]
15,30,45,59 * * * * werkt ook iedere 15 minuten (wel de laatste op 14 minuten)
Ok, ik kan inderdaad in de console komen als ik via de Save graphics mode opstart.quote:Op vrijdag 30 juni 2006 12:56 schreef devzero het volgende:
Nvidia wordt op zich prima ondersteund door X, zelfs zonder de binary driver van nvidia zou X gewoon moeten werken. Ik heb een vergelijkbare kaart in een van mijn machines zitten en die werkt prima.
Grote kans dat het iets anders is. Als je beeld zwart wordt, kun je dan naar een console gaan met alt+shift+f1 (of f2,....) en dan naar het einde van de uitvoer van dmesg kijken of naar de log van X in /var/log ?
Kan ookquote:Op zondag 2 juli 2006 15:04 schreef whoops het volgende:
[..]
Dan doe je het toch gewoon zo:
"0,15,30,45 * * * * "
Gebruikquote:Op zondag 2 juli 2006 15:56 schreef Nathox het volgende:
[..]
Ok, ik kan inderdaad in de console komen als ik via de Save graphics mode opstart.
Een huisgenoot van me heeft me geholpen, hij was erachter gekomen dat mn monitor niet gevonden werd door X. Hij had iets verandert in xorg.conf en toen startte ubuntu gewoon op. Nu is t probleem dat ik t nog een keer zelf moet doen, omdat mn pc uitgeweest is.
Dus mn probleem nu is hoe ik het bestand xorg.conf kan editten. Ik heb t bestand gevonden met locate maar volgens mij moet ik ingelogd zijn als root of superuser (of is dat niet hetzelfde?) want: ed xorg.conf geeft een 4cijferig getal als uitkomst en sommige andere commando's worden ook beantwoord met you must be root to do that. Is 'ed' het commando dat ik moet gebruiken om het bestand aan te passen en hoe maak ik mezelf root? Ik dacht eerst dat sudo ervoor typen genoeg was maar blijkbaar niet.
Excuus voor de (te) uitgebreide beschijving, ik moet nog een hoop leren, wel leuk
Kijk eens of je nano hebt. Da's een makkelijkere editor.quote:Op dinsdag 4 juli 2006 17:47 schreef Nathox het volgende:
Ok,
De commando ed werkt blijkbaar niet maar met vi is het inderdaad gelukt.Ik hoefde trouwens geen password in te voeren. Maar nu.. hoe kom ik die editor weer uit en hoe save ik het bestand??
en moet ik dan X opnieuw laten opstarten of iets dergelijks?
*ok even googlen kan ook geen kwaad natuurlijk, ZZ zou t moeten doen of anders :wq
1 |
1 |
Okay, kan het zijn dat die xinitrc heet?quote:En je X login script, ja, dat is een vraag die niet zo 1-2-3 te beantwoorden is, kans bestaat dat je er niet echt een hebt.
Ohja, dat is mogelijk. Wat staat daar bij jou momenteel in?quote:Op woensdag 5 juli 2006 21:53 schreef DucatiOwner het volgende:
Okay, kan het zijn dat die xinitrc heet?
Die gebruik ik eigenlijk nog best wel eens eigenlijk, als ik onder Windows werk... Ik bestuur Windows namelijk zoveel mogelijk met het toetsenbord...quote:Op woensdag 5 juli 2006 21:31 schreef LintuxCx het volgende:
die rare Windows Menu-key drukken, ergens rechts op het toetsenbord. Je weet wel, die knop die niemand gebruikt.
Staat ook in /home/naam/...quote:Ohja, dat is mogelijk. Wat staat daar bij jou momenteel in?
De rechtermuisknop-knop...quote:Op woensdag 5 juli 2006 22:08 schreef LintuxCx het volgende:
Ja, dat is de Windows-toets, ik bedoel die knop ernaast.
Hmm, het lijkt erop dat die knop niet op jouw toetsenbord zit?quote:Op woensdag 5 juli 2006 22:13 schreef DucatiOwner het volgende:
Eh... je bedoelt ctrl?. In ieder geval: intypen (onder root) geeft: bash: xmodmap: command not found
Jezus, wat voel ik me een N00b...quote:Op woensdag 5 juli 2006 22:08 schreef LintuxCx het volgende:
Ja, dat is de Windows-toets, ik bedoel die knop ernaast.
De rechtermuisknop-knop...
Oftewel het contextmenu...
De zevende toets van de onderste rij op dit plaatje:quote:Op woensdag 5 juli 2006 22:13 schreef DucatiOwner het volgende:
Eh... je bedoelt ctrl?. In ieder geval: intypen (onder root) geeft: bash: xmodmap: command not found
Geloof me, dat zijn we allemaal geweest...quote:Op woensdag 5 juli 2006 22:17 schreef DucatiOwner het volgende:
[..]
Jezus, wat voel ik me een N00b...![]()
![]()
Nee, ik snap je eindelijk, maar xmodmap kent-ie dus uberhaupt niet... Ik heb die toets wel overigensquote:
Niet met de netpkg, maar ik wel even Googlen en dan installeer ik de boel. Ondertussen maar even voetbal kijkenquote:[..]
De zevende toets van de onderste rij op dit plaatje:
http://www.nursingstudies.co.uk/keyboard1.JPG
Het probleem blijft dat xmodmap niet geinstalleerd is... Is die met de Slackware package manager niet te installeren?
Inmiddels is het gelukt met vi te editten, X opnieuw te starten en de install van ubuntu te draaienquote:Op woensdag 5 juli 2006 12:55 schreef F.U.B.A.R het volgende:
[..]
Kijk eens of je nano hebt. Da's een makkelijkere editor.
quote:$ cat /var/log/gdm/\:0.log | grep virtual
(**) RADEON(0): Pitch = 15728880 bytes (virtualX = 1920, displayWidth = 1920)
(**) RADEON(0): Pitch = 15728880 bytes (virtualX = 1280, displayWidth = 1920)
De virtuele resolutie bij xorg is de hoogste resolutie in je xorg.conf file (voor de betreffende depth/display). Bijvoorbeeld 'Modes 800x600 4000x4000" start xorg met een display van 800x600 en een virtuele resolutie van 4000x4000quote:Op donderdag 6 juli 2006 17:47 schreef whoops het volgende:
in de logfile staat wel wat over de virtuele resolutie (denk ik), maar ik heb geen idee waar of hoe deze aan te passen... Iemand enig idee?
Even zoeken op de solaris HCL. Als een device er niet bij staat, dan is de kans groot dat het je niet zal lukken om het aan de praat te krijgen onder solaris.quote:Op dinsdag 11 juli 2006 13:00 schreef F.U.B.A.R het volgende:
Vragen samengevat:
- kan ik een TerraTec Xfire DMX 1024 aan de praat krijgen in Solaris? (stereo geluid is al voldoende)
- wordt een goedkope S-ATA kaart goed ondersteund in Solaris?
Geen flauw idee, probeer het gewoon en je bent er snel genoeg achterquote:- is het slim om al ZFS te gebruiken voor alle partities / slices?
- is Solaris op een ZFS root te installeren (liefst zonder teveel gedoe)?
thanks a bunchquote:Op dinsdag 11 juli 2006 23:44 schreef devzero het volgende:
man smbpasswd
(er is ook swat, een samba-beheersprogje wat je via je webbrowser kan aanspreken, even zoeken of dat geinstalleerd is bij je).
Wat precies lukt niet? Er zijn geen GUI servers voor Linux. Voor sommige servers zijn er wel frontends. Ik vind glFTPd nog wel tof. Vooral omdat je die volledig via je FTP-client kunt configureren. En hij ondersteunt virtual users, terwijl je bij de meeste servers voor elke nieuwe user een user moet toevoegen via "adduser" in een terminal.quote:Op dinsdag 11 juli 2006 23:08 schreef dennistd het volgende:
Ik heb hier nu ubuntu 6.06 als server draaien, en apache, php & mysql werken prima.
Het lukt me alleen niet om de FTP-server aan de praat te krijgen.
Ik heb al verschillende servers en howto's geprobeerd, maar het wil me maar niet lukken
Is er voor linux niet zoiets als Filezilla server, dat er wel voor windows is?
Ik had namelijk eerst windows hier draaien, en filezilla beviel me eigenlijk wel heel goed.
Ik heb dus nog geen enkele ftp-server voor linux kunnen vinden met een gui (behalve proftpd, maar dat ding bleef maar foutmeldingen geven)
ik volg precies de instructies in de handleiding, maar bepaalde dingen bestaan niet op de een of andere manierquote:Op woensdag 12 juli 2006 01:46 schreef F.U.B.A.R het volgende:
[..]
Wat precies lukt niet? Er zijn geen GUI servers voor Linux. Voor sommige servers zijn er wel frontends. Ik vind glFTPd nog wel tof. Vooral omdat je die volledig via je FTP-client kunt configureren. En hij ondersteunt virtual users, terwijl je bij de meeste servers voor elke nieuwe user een user moet toevoegen via "adduser" in een terminal.
Oh my god.quote:Op woensdag 12 juli 2006 13:27 schreef dennistd het volgende:
[..]
ik volg precies de instructies in de handleiding, maar bepaalde dingen bestaan niet op de een of andere manier
Is het niet mogelijk een ftp-server voor windows via wine te laten draaien?
Klinkt als geheugen problemen/tekort. Kun je de machine ook horen swappen (of zie je veel diskactiviteit)? Als je top draait, zie je dat firefox(/opera/etc) veel cpu tijd pakt? Als je in top shift-M doet dan sorteert hij de processen op geheugengrootte, zie je daar iets raars tussen staan?quote:Op woensdag 12 juli 2006 12:49 schreef DucatiOwner het volgende:
Ik heb naar de lopende processen gekeken m.b.v. ps ux en aux, maar behalve de programma's die m.i. echt nodig zijn lopen er geen rare dingen (kan evt. wel laten zien indien nodig).
Ik zie dan Opera bovenaan staan, daaronder X en daaronder terminal. Opera gebruikt 42% van het geheugen, X 13%. Ik zag in de helpfunctie van top geen uitvoermogelijkheid naar een bestand staan en copy-pasten werkt op een of andere manier niet (misschien omdat het realtime is?). Is het wel mogelijk, want dan kun je zelf even kijken...quote:Klinkt als geheugen problemen/tekort. Kun je de machine ook horen swappen (of zie je veel diskactiviteit)? Als je top draait, zie je dat firefox(/opera/etc) veel cpu tijd pakt? Als je in top shift-M doet dan sorteert hij de processen op geheugengrootte, zie je daar iets raars tussen staan?
Die wilde bij mij in Debian toch echt niet doen wat ik wilde, anderhalf jaar geleden ofzo. In Fedora Core 2 geen probleem, maar in Debian kon niemand inloggen. Password klopte, maar proftpd vond van niet.quote:Op woensdag 12 juli 2006 13:46 schreef Schorpioen het volgende:
Installeer gewoon proftpd, die werkt out of the box.
Opera die tegen de 50 MB aan zit is niet zoveel hoor.quote:Op woensdag 12 juli 2006 13:57 schreef DucatiOwner het volgende:
[..]
Ik zie dan Opera bovenaan staan, daaronder X en daaronder terminal. Opera gebruikt 42% van het geheugen, X 13%.
Ja maar het wordt wel steeds erger, totdat het op 100% zit en ik serieus 3 minuten moet wacht eer de letter die ik ingetypt heb op het scherm verschijnt. Verder is het dus ook met al die andere programma's... In Windows (98, dual boot op dezelfde machine) gaat het wél allemaal veel sneller, maar ik vind het leuk om aan Zenwalk net zolang te prutsen totdat het beter is en volgens mij moet het ook kunnen, maar hoe?quote:Opera die tegen de 50 MB aan zit is niet zoveel hoor.
quote:Op woensdag 12 juli 2006 12:49 schreef DucatiOwner het volgende:
Computer is nog steeds oud, PII,266, 96mb. Zenwalk en de programma's zijn geupdated naar de laatste versie.
zenwalk sitequote:Hardware requirements
These are the minimal hardware requirements to run Zenwalk in Xwindow mode, with correct performance (some lower configs work - ie : PII - , but might be slow) :
Pentium III class processor
128 Mb RAM
2Gb HDD
Okay, thanks, ik ga zoeken en prikken...quote:Ik ben bang dat je toch geheugen zult moeten bij prikken om het een beetje redelijk aan de gang te krijgen. ... een paar sdram reepjes heb je voor bijna geen geld op ebay.
Ik heb dit ookquote:Op dinsdag 11 juli 2006 23:08 schreef dennistd het volgende:
Ik heb hier nu ubuntu 6.06 als server draaien, en apache, php & mysql werken prima.
Het lukt me alleen niet om de FTP-server aan de praat te krijgen.
Ik heb al verschillende servers en howto's geprobeerd, maar het wil me maar niet lukken
In ieder geval als je een recente distro wil draaien ja. Van een Linux distro van de laatste jaren moet je gewoon op een machine een vergelijkbare performance verwachten als wanneer je WinXP zou installeren.quote:Op donderdag 13 juli 2006 16:01 schreef devzero het volgende:
Ik ben bang dat je toch geheugen zult moeten bij prikken om het een beetje redelijk aan de gang te krijgen. De tijden dat linux minder geheugen nodig had dan bv windows 98 is al een tijdje voorbij.
Niet alle FTPd's ondersteunen virtual users. PureFTPd en glFTPd kunnen het. Misschien nog anderen ook.quote:Op donderdag 13 juli 2006 18:11 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik heb dit ookWat me wel lukt is om de users van de machine zelf in te laten loggen enzo. Maar ik wil virtual users! Ik wil binnenkort er weer eens mee gaan stoeien. Ik heb al diverse howto's enzo geprobeerd, maar no cigar
Omdat die niet werkt.quote:Op zondag 30 juli 2006 02:35 schreef devzero het volgende:
Waarom probeer je glib zelf te compileren en installeer je niet een rpm van xmms?
quote:Op zondag 30 juli 2006 14:24 schreef slakkie het volgende:
wat gebeurd er als je xmms $mp_file intikt in je console?
1 2 3 4 | Message: device: default ** WARNING **: Bad translation for menupath: /Peaks Falloff |
Dit is idd wat ik bedoelde:quote:Op zondag 30 juli 2006 16:53 schreef Schorpioen het volgende:
[..]
Hij bedoelde dus "xmms <naam van mp3 bestand>"
quote:Op zondag 30 juli 2006 16:54 schreef slakkie het volgende:
[..]
Dit is idd wat ik bedoelde:
`xmss /home/wesleys/downloads/cannabisativa.mp3` om een voorbeeld te geven.
1 2 3 4 | Message: device: default ** WARNING **: Bad translation for menupath: /Peaks Falloff |
Hij stond op automatisch detecteren?quote:Op zondag 30 juli 2006 17:29 schreef slakkie het volgende:
Zat er dernet zelf ook aan te denken, kun je eens kijken naar wat je output plugin is?
http://www.xmms.org/faq.php#Running4
Is dat met je zelf gecompileerde glib? Het lijkt me dat daar de fout zit.quote:
Die zelf gecompileerde is volgens een programma helemaal niet gecompileerd.quote:Op zondag 30 juli 2006 17:58 schreef devzero het volgende:
[..]
Is dat met je zelf gecompileerde glib? Het lijkt me dat daar de fout zit.Heb je nu 2 verschillende versies staan (die van suse en die van je zelf)? Pakt xmms de juiste glib library (ldd xmms) Heb je jouw glib op een aparte locatie geinstalleerd en dat opgegeven met compileren van xmms? Is jouw glib versie gecompileerd met internationale lanquages support?
Als je dan ook eens duidelijk bent wat je precies allemaal hebt lopen kloten en wat voor foutmelding/ongewenst gedrag je precies krijgt want "problemen" en "het doet het niet" daar kunnen we natuurlijk niks mee.quote:Op zondag 30 juli 2006 18:12 schreef most_wanted het volgende:
[..]
Die zelf gecompileerde is volgens een programma helemaal niet gecompileerd.
Ik heb xmms met yast gedownload.
En besides daarvoor had ik er ookal problemen mee.
Geen fout meldingen, en ik heb niet lopen ''kloten''.quote:Op zondag 30 juli 2006 20:09 schreef Schorpioen het volgende:
[..]
Als je dan ook eens duidelijk bent wat je precies allemaal hebt lopen kloten en wat voor foutmelding/ongewenst gedrag je precies krijgt want "problemen" en "het doet het niet" daar kunnen we natuurlijk niks mee.
Ik kan me niet voorstellen dat als je een standaard installatie van suse doet dat die 2 programma's het beide niet doen. Ga dan ook zeker niet lopen kutten met eigen compilaties van libraries die standaard al in suse zitten want dan kun je wachten op problemen.
Dan doet ie het niet.quote:Op zondag 30 juli 2006 21:31 schreef Schorpioen het volgende:
En als je dan op afspelen of voeg toe klikt, wat gebeurt er dan?
Duurde even voordat het kwartje viel bij me, maar heb je wel mpeg decoder plugins geinstalleerd? Die zitten bij suse niet standaard geinstalleerd, bij ubuntu overigens ook niet maar daar wordt automatisch een mpeg decoder plugin meegeinstalleerd als je mplayer installeert. Dat gaat zo transparant dat je het bijna niet doorhebt. Vandaar dat ik er ook niet meteen aan dacht.quote:
Perfect. Dit is met elke linux-distributie zeer goed mogelijk.quote:Op maandag 31 juli 2006 05:35 schreef Neurotica het volgende:
Okay, hier mijn vraag.
Eind dit jr wil ik mijn eerste laptop aanschaffen. Ik hoop dat ik tegen die tijd een dual core (conroe) kan veroorloven, maar dat terzijde.
Nu wil ik de laptop voornamelijk gebruiken voor:
- onderhoud van toekomstige bedrijfs website
- documentatie aanmaken en verwerken
- bedrijfsadministratie bijhouden
- uiteraard mailen, messenging
- muziek afluisteren
Helaas, Autocad draait niet op Linux. De meeste programma's die speciaal voor 3D, geluidsbewerking of videobewerking zijn hebben geen of zeer weinig support voor Linux, hiervoor zou ik (helaas) dan ook zeker windows blijven gebruiken.quote:Op maandag 31 juli 2006 05:35 schreef Neurotica het volgende:
- autocad 3d/3d programma's
- en als t mogelijk is, ik maak muziek, reason 3.0 of acid pro 5/6 draaien, foto bewerken (al snap ik Gimp nog niet zo), en in de toekomst van video bewerking..
Linux staat voor keuzevrijheid. Niks moet, alles mag. De mate waarin het een succes wordt hangt van je eigen kennis, kunde en bereidwilligheid er tijd in te steken af. Als je niets van Linux afweet zul je een hoop moeten lezen en uitzoeken voor je goed overweg kan met alles. Iedereen heeft tegenwoordig uitsluitend met de specifieke Windows-manier leren omgaan. Als je Linux gaat gebruiken zal je je enigszins verdiepen moeten in de Linux-manier en een eigen manier daarmee opbouwen om dingen te doen zoals jij het wilt.quote:Op maandag 31 juli 2006 05:35 schreef Neurotica het volgende:
Nu heb ik totaal geen verstand van Unix/Linux, maar het lijkt mij fijner (ivm kosten aanschaf programma's) om eens van windows/microsoft af te stappen.
Maar nu zie ik zoveel verschillende programma's.
Wat is t verschil tussen Suse en Ubuntu en welk is aan te raden, gezien bovenstaande lijst? En wat is Samba nu precies?
quote:We found the following perfect match(es):
Ubuntu Homepage: http://www.ubuntulinux.org/
Screenshots: Click to view screenshots of this distribution
Ubuntu is a free, open source operating system that starts with the breadth of Debian and adds regular releases (every six months), a clear focus on the user and usability (it should "Just Work", TM) and a commitment to security updates with 18 months of support for every release. Ubuntu ships with the latest Gnome release as well as a selection of server and desktop software that makes for a comfortable desktop experience off a single installation CD.
(This distribution also has a "Live CD" you can use to test the distribution before you install it)
Mandriva Homepage: http://www.mandrivalinux.org/
Mandriva Linux (formerly known as Mandrake Linux) was created in 1998 with the goal of making Linux easier to use for everyone. Mandriva offers all the power and stability of Linux to both individuals and professional users in an easy-to-use and pleasant environment.
(This distribution also has a "Live CD" you can use to test the distribution before you install it)
Kubuntu Homepage: http://www.kubuntu.org/
Kubuntu is a user friendly operating system based on KDE, the K Desktop Environment. With a predictable 6 month release cycle and part of the Ubuntu project, Kubuntu is the GNU/Linux distribution for everyone.
In addition, we found these matches, sorted by how well they match:
Fedora
The goal of The Fedora Project is to work with the Linux community to build a complete, general purpose operating system exclusively from open source software. Fedora Core is built to provide choice. It includes the latest versions of many software packages, including both GNOME and KDE desktop environments. Fedora Extras, a repository built entirely by volunteers, provides thousands more packages, and is enabled for use by default.
Visit Fedora at: http://fedora.redhat.com/ Failed these criteria:
May require Linux knowledge
PCLinuxOS
PCLinuxOS is one of the world⤙s up and coming providers of a Linux Desktop Solution. With a small but dedicated development team, PClinuxOS delivers Desktop Ready Software that harnesses the power of the Open Source Community.
Visit PCLinuxOS at: http://www.pclinuxos.com/ Failed these criteria:
May require
Die package w32codec-all bestaat niet.quote:Op maandag 31 juli 2006 01:50 schreef Schorpioen het volgende:
[..]
Duurde even voordat het kwartje viel bij me, maar heb je wel mpeg decoder plugins geinstalleerd? Die zitten bij suse niet standaard geinstalleerd, bij ubuntu overigens ook niet maar daar wordt automatisch een mpeg decoder plugin meegeinstalleerd als je mplayer installeert. Dat gaat zo transparant dat je het bijna niet doorhebt. Vandaar dat ik er ook niet meteen aan dacht.
Zie http://www.thejemreport.com/mambo/content/view/254/42/
quote:Op maandag 31 juli 2006 14:49 schreef most_wanted het volgende:
Dan zou ik dus Ubuntu of Kubuntu doen.
Je kan cd's gratis bestellen.
Kubuntu.
Ubuntu.
quote:Current Request Details8 Kubuntu CDs for PC
5 Ubuntu CDs for PC
2 Kubuntu CDs for 64-bit PC
3 Ubuntu CDs for 64-bit PC
2 Ubuntu CDs for Mac
Ja.quote:Op dinsdag 1 augustus 2006 01:30 schreef Neurotica het volgende:
.. het is toch ook mogelijk om 'dual boot' te werken?
dus zowel windows als linux op een schijf en zelf kiezen welke OS het opstart?
Het is anders.quote:Op dinsdag 1 augustus 2006 01:58 schreef Neurotica het volgende:
En nog een vraag
Heeft iemand hier ervaring met Freespire? en hoe staat het in verhouding tot een Ubuntu/Kubuntu?
http://www.freespire.org/
http://www.distromania.com/distro_info.php?distro=596 download ...
http://wiki.freespire.org/index.php/Download_Freespire
En nu je mplayer hebt zal ook de mpeg output plugin geinstalleerd zijn en zal het in xmms en amaroK ook werken, als je de juiste plugin selecteert.quote:Op dinsdag 1 augustus 2006 00:32 schreef most_wanted het volgende:
MPlayer heeft gedaan wat al die andere niet konden, een mp3 afspelen.![]()
MPlayer
![]()
ook handig om te wetenquote:Op dinsdag 1 augustus 2006 19:29 schreef Schorpioen het volgende:
Welke distro heb je?
quote:Op dinsdag 1 augustus 2006 20:01 schreef devzero het volgende:
Misschien dan maar eens tijd om links als deze in de OP te zetten
Playing mp3s in XMMS
die heb ik alquote:xlightwaverx
Jul 20 2006, 09:51 PM
sounds like another instance of the "i need my w32codecs-all package"
heb ik daar wat aan? of is dat alleen voor KDE en niet voor XMMS?quote:kdemultimedia3-mad - MP3 support for KDE
Plugins to support MP3 streams in Arts and KDE via the aKode framework.
http://www.thejemreport.com/mambo/content/view/178/74/quote:Op dinsdag 1 augustus 2006 19:46 schreef kareltje_de_grote het volgende:
[..]
ook handig om te weten
helemaal vergeten.
Suse 10.0
die zonder al dingen als divx en mp3 dus, kom ik lerende wijze achter
perfect mijn dank is groot..quote:Op dinsdag 1 augustus 2006 17:05 schreef devzero het volgende:
Wat dacht je van de Official Samba-3 HOWTO and Reference Guide?
Daar staat beschreven hoe ik w32codecs-all kan installeren, welke ik dus al heb.quote:Op dinsdag 1 augustus 2006 20:37 schreef Schorpioen het volgende:
[..]
http://www.thejemreport.com/mambo/content/view/178/74/
Het gaat om mplayer, daarmee wordt een mp3 decoder geinstalleerd (MAD) waardoor je system wide mp3 support krijgt.quote:Op dinsdag 1 augustus 2006 21:09 schreef kareltje_de_grote het volgende:
[..]
Daar staat beschreven hoe ik w32codecs-all kan installeren, welke ik dus al heb.
Ik lees ook allemaal dingen over xine-lib maar dit mag ook niet echt baten.
Ook die had ik al geinstalleerd.quote:Op dinsdag 1 augustus 2006 21:14 schreef Schorpioen het volgende:
[..]
Het gaat om mplayer, daarmee wordt een mp3 decoder geinstalleerd (MAD) waardoor je system wide mp3 support krijgt.
libmpg123.so is gewoon een xmms input-plugin, net als libxmmsmad.so. Heb je al geprobeerd om die mad rpm te installeren?quote:Op dinsdag 1 augustus 2006 21:32 schreef kareltje_de_grote het volgende:
Hij heeft het over een mp123.so die ik in de juiste map moet plaatsen, zou dat het probleem zij, dat XMMS de MP3 plugin gewoon niet kan vinden?
bedoel je deze:quote:Op dinsdag 1 augustus 2006 21:40 schreef devzero het volgende:
[..]
libmpg123.so is gewoon een xmms input-plugin, net als libxmmsmad.so. Heb je al geprobeerd om die mad rpm te installeren?
de "gewone" mad audio decoder heb ik al geinstalleerd volgens Yast.quote:kdemultimedia3-mad - MP3 support for KDE
Plugins to support MP3 streams in Arts and KDE via the aKode framework.
nope,quote:Op dinsdag 1 augustus 2006 22:04 schreef devzero het volgende:
Staat die ook bij de lijst met Input plugins? (Preferences, Audio I/O Plugins)
Sorry, ik bedoelde de xmms-lib-mad rpm.quote:Op dinsdag 1 augustus 2006 21:44 schreef kareltje_de_grote het volgende:
de "gewone" mad audio decoder heb ik al geinstalleerd volgens Yast.
quote:Content of RPM :
/usr/lib/xmms/Input/libmpg123.la
/usr/lib/xmms/Input/libmpg123.so
Keb het inmiddels opgelostquote:Op dinsdag 1 augustus 2006 22:15 schreef devzero het volgende:
[..]
Sorry, ik bedoelde de xmms-lib-mad rpm.
[..]
Dat was niet mijn vraag. Met die google search kan ik geen goede vinden.quote:Op woensdag 2 augustus 2006 22:25 schreef devzero het volgende:
google. Leven kan soms zo makkelijk zijn he.
Dat ik de melding krijg dat ik een of andere xwidgets geinstalleerd moet hebben.quote:Op donderdag 3 augustus 2006 03:34 schreef whoops het volgende:
Wat is er mis met xCHM dan?
Dat was de vraag wel. Misschien kun je voortaan gewoon in 1 keer vragen wat je wilt. En wat je niet wilt is ook wel handig om erbij te zetten. En waarom je het niet wilt, bijvoorbeeld.quote:Op donderdag 3 augustus 2006 00:50 schreef most_wanted het volgende:
[..]
Dat was niet mijn vraag. Met die google search kan ik geen goede vinden.
Ja.quote:Op donderdag 3 augustus 2006 15:57 schreef whoops het volgende:
Ach lieverd toch... Voel je je gekwetst?
Ok, leerze Sight_keyquote:Op zaterdag 5 augustus 2006 11:03 schreef Sight_key het volgende:
Als ik er echt niet uitkom dan zal ik gewoon van me laten horen en om hulp vragen
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 | ftd4linux 0.98.2.1-1 conflict Unresolved Requirements: ftd4linux requires libc.so.6(GLIBC_2.4) ftd4linux requires libssl.so.0.9.8 ftd4linux requires libexpat.so.1 ftd4linux requires libdbus-glib-1.so.2 ftd4linux requires libdbus-1.so.2 ftd4linux requires libcrypto.so.0.9.8 Conflict Resolution: ( ) Do Not Install ftd4linux ( ) Ignore Conflict and Risk System Inconsistencies libcrypto.so.0.9.8 not available Required by: ftd4linux requires libcrypto.so.0.9.8 Conflict Resolution: ( ) Remove the Referring Package Do Not Install ftd4linux ( ) Ignore Conflict and Risk System Inconsistencies libc.so.6(GLIBC_2.4) not available Required by: ftd4linux requires libc.so.6(GLIBC_2.4) Conflict Resolution: ( ) Remove the Referring Package Do Not Install ftd4linux ( ) Ignore Conflict and Risk System Inconsistencies libdbus-1.so.2 not available Required by: ftd4linux requires libdbus-1.so.2 Conflict Resolution: ( ) Remove the Referring Package Do Not Install ftd4linux ( ) Ignore Conflict and Risk System Inconsistencies libdbus-glib-1.so.2 not available Required by: ftd4linux requires libdbus-glib-1.so.2 Conflict Resolution: ( ) Remove the Referring Package Do Not Install ftd4linux ( ) Ignore Conflict and Risk System Inconsistencies libexpat.so.1 not available Required by: ftd4linux requires libexpat.so.1 Conflict Resolution: ( ) Remove the Referring Package Do Not Install ftd4linux ( ) Ignore Conflict and Risk System Inconsistencies libssl.so.0.9.8 not available Required by: ftd4linux requires libssl.so.0.9.8 Conflict Resolution: ( ) Remove the Referring Package Do Not Install ftd4linux ( ) Ignore Conflict and Risk System Inconsistencies #### YaST2 conflicts list END ### |
Omdat ik het hier met een collega gister over had (toevallig), apt-file package is zooo kewl:quote:Op dinsdag 8 augustus 2006 20:27 schreef Schorpioen het volgende:
Je zal even moeten zoeken welke suse pakketten de gevraagde files bevatten. Voor ubuntu kun je online op packagecontent zoeken op packages.ubuntu.com maar voor suse weet ik het niet.
1 2 3 4 | libxext6: usr/lib/libXext.so.6 libxext6: usr/lib/libXext.so.6.4.0 libxext6-dbg: usr/lib/debug/usr/lib/libXext.so.6.4.0 |
Dat werkt op Suse niet.quote:Op woensdag 9 augustus 2006 18:05 schreef slakkie het volgende:
[..]
Omdat ik het hier met een collega gister over had (toevallig), apt-file package is zooo kewl:
NAME
apt-file - APT package searching utility -- command-line interface
DESCRIPTION
apt-file is a command line tool for searching packages for the APT packaging system.
Stel je mist een shared object, lets say ibXext.so.6
[ code verwijderd ]
En hij geeft je zo de packages weer die deze library/shared object hebben, en dus welke je moet/kan installen.
Sweet ej..
1 2 3 4 5 6 | package glibc-common-2.3.3-27.1 is already installed [root@kappa wlan]# rpm -U glibc-2.3.3-27.i686.rpm error: Failed dependencies: glibc-common = 2.3.3-27 is needed by glibc-2.3.3-27 [root@kappa wlan]# |
pffffquote:Op dinsdag 8 augustus 2006 20:27 schreef Schorpioen het volgende:
Je zal even moeten zoeken welke suse pakketten de gevraagde files bevatten. Voor ubuntu kun je online op packagecontent zoeken op packages.ubuntu.com maar voor suse weet ik het niet.
Stop gewoon je Windows CD'tje erin en boot ervan. Als er één ding is waarin Windows goed is, is het wel genadeloos operating systems van de concurrent wegvegen. Gaat vanzelf, doet 'ie met plezier.quote:Op vrijdag 11 augustus 2006 12:35 schreef DeTolk het volgende:
Ik heb gisteren Ubuntu op een SATA schijf geinstalleerd. Maar ik wil dolgraag weer Windows op die schijf installeren.
Nu is het probleem dat ik (Stom, Stom Stom) De hele schijf heb gebruikt en geen partitie heb aangemaakt.
Nu heb ik geen idee hoe ik het beste Ubuntu kan verwijderen en Windows eroverheen kan zetten.
Vandaar ook die boete.quote:Op vrijdag 11 augustus 2006 12:48 schreef LintuxCx het volgende:
[..]
Als er één ding is waarin Windows goed is, is het wel genadeloos operating systems van de concurrent wegvegen. Gaat vanzelf, doet 'ie met plezier.
Dat werkt niet zoals eerder opgemerkt. Het makkelijkste kan je for loopjes gebruiken om dit soort dingen te doen.quote:Op vrijdag 11 augustus 2006 10:35 schreef wdn het volgende:
rpm -U glibc-common-2.3.3-27.1.i386.rpm && glibc-2.3.3-27.i686.rpm
1 2 3 4 | do rpm -U $i done |
quote:
Dat werkt dus juist niet in dit geval aangezien package a package b nodig heeft en package b weer niet wil installeren zonder package a. De enige manier om dat op te lossen is door RPM beide packages "tegelijk" te laten installeren.quote:Op vrijdag 11 augustus 2006 18:00 schreef slakkie het volgende:
Dat werkt niet zoals eerder opgemerkt. Het makkelijkste kan je for loopjes gebruiken om dit soort dingen te doen.
[ code verwijderd ]
En klaar ben je.
Wat suf. Heeft rpm geen optie om automatisch andere benodigde pakketten ook te installeren? Apt doet dit zonder problemen. Nu is het nl nog wel te overzien met 2 pakketten maar wat als je een pakket wil installeren dat op tientallen andere pakketten dependencies heeft... dat is geen doen.quote:Op vrijdag 11 augustus 2006 18:19 schreef LintuxCx het volgende:
[..]
Dat werkt dus juist niet in dit geval aangezien package a package b nodig heeft en package b weer niet wil installeren zonder package a. De enige manier om dat op te lossen is door RPM beide packages "tegelijk" te laten installeren.
RPM niet, maar dpkg ook niet. Wel de juiste partijen met elkaar vergelijken eh.quote:Op vrijdag 11 augustus 2006 18:26 schreef Schorpioen het volgende:
Wat suf. Heeft rpm geen optie om automatisch andere benodigde pakketten ook te installeren? Apt doet dit zonder problemen. Nu is het nl nog wel te overzien met 2 pakketten maar wat als je een pakket wil installeren dat op tientallen andere pakketten dependencies heeft... dat is geen doen.
Dat zou heel goed kunnen, maar dit was een opmerking die sloeg op, bestaat er zoiets als.. en ik wilde dit kwijt. Altijd handig voor de mensen die Ubuntu gebruikenquote:Op donderdag 10 augustus 2006 03:10 schreef most_wanted het volgende:
[..]
Dat werkt op Suse niet.
Alleen Ubuntu en Debian dacht ik.
In dat geval zat het inderdaad niet werken nee...quote:Op vrijdag 11 augustus 2006 18:19 schreef LintuxCx het volgende:
[..]
Dat werkt dus juist niet in dit geval aangezien package a package b nodig heeft en package b weer niet wil installeren zonder package a. De enige manier om dat op te lossen is door RPM beide packages "tegelijk" te laten installeren.
quote:Another trick, if you have a hybrid system (with some RPM's and some packages you've built and installed from "tarballs" or even through the Debian package system) is to try the installation with the "--nodeps" option to the 'rpm' command. However, this may not work very well, even if you have the requisite packages installed. It shouldn't be a problem with libraries --- but some other types of files might not be located in the "right places." You can usually solve that with judicious use of symlinks; but you need to know what the RPM package's programs are looking for and where.
Source: http://linuxgazette.net/issue35/tag/rpm.html
Jeetje, waarom verzin ik dat zelf nou niet.quote:Op vrijdag 11 augustus 2006 21:48 schreef Schorpioen het volgende:
Je kan er "./" voorzetten. Dan pakt ie hem wel.
Je kan ook bij dit soort file een "--"argument meegeven aan het commando, dan interpretert ie alles wat daarna komt niet als optie, maar als stringquote:Op vrijdag 11 augustus 2006 21:53 schreef thabit het volgende:
[..]
Jeetje, waarom verzin ik dat zelf nou niet.![]()
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 | -- 1:07 [wesleys@nomad:/home/wesleys/tmp] # rm -- rm: missing operand Try `rm --help' for more information. 1:07 [wesleys@nomad:/home/wesleys/tmp] # rm - -- rm: cannot remove `-': No such file or directory 1:07 [wesleys@nomad:/home/wesleys/tmp] # rm -- -- 1:08 [wesleys@nomad:/home/wesleys/tmp] # ls -altr total 8 drwxr-xr-x 2 wesleys wesleys 4096 Aug 12 01:08 . drwxr-xr-x 70 wesleys wesleys 4096 Aug 12 01:08 .. |
zelfde structuur en danquote:% ls -l
total 0
-rw-r--r-- 1 paul users 0 Aug 11 19:44 -rf
drwxr-xr-x 2 paul users 48 Aug 11 19:44 dir
-rw-r--r-- 1 paul users 0 Aug 11 19:44 file
% rm *
% ls -l
total 0
-rw-r--r-- 1 paul users 0 Aug 11 19:44 -rf
quote:% rm -- *
rm: cannot remove `dir': Is a directory
Volgens mij zal je shell het wel expanden naar \-\-rf of naar "--rf"quote:Op zaterdag 12 augustus 2006 01:14 schreef LintuxCx het volgende:
Wel naar als je rm * doet in een directory waar ook een bestand genaamd "-rf" in staat. Daar kan alleen "rm --" je tegen beschermen.
na lang zoeken heb ik dit probleem bij mij opgelost door dit in de terminal te doen:quote:Op zondag 13 augustus 2006 23:05 schreef Visitor.Q het volgende:
Anyway, pureFTP geprobeerd, maar de virtual users die je daarmee kunt maken kunnen niet inloggen.
Dat dacht ik ook, maar probeer het maar eensquote:Op zondag 13 augustus 2006 23:16 schreef slakkie het volgende:
[..]
Volgens mij zal je shell het wel expanden naar \-\-rf of naar "--rf"
Nope, totaal geen bescherming. Dit verklaart wel enigszins waarom in klassieke Unix systemen alle opties e.d. genoemd moeten worden voor alle andere argumenten, maar ook dat beschermt je niet altijd aangezien iets wat met een - begint ws vrij ver vooraan gesorteerd wordt.quote:Op zondag 13 augustus 2006 23:16 schreef slakkie het volgende:
Volgens mij zal je shell het wel expanden naar \-\-rf of naar "--rf"
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 | bla # file dir # dir -rf # file 8:02 [wesleys@nomad: # rm * zsh: sure you want to delete all the files in /home/wesleys/tmp [yn]? y 8:02 [wesleys@nomad: # ls -1 -rf 8:02 [wesleys@nomad: # mkdir dir 8:02 [wesleys@nomad: # touch bla 8:02 [wesleys@nomad: # rm bla dir -rf # dit was * en een tab erna om te # kijken wat/hoe de shell expand. |
Zoiets had ik ook gevonden, maar mocht niet baten.. Achja het zal me vast wel lukken op den duur, maar ik wil soms gewoon te snel dingen werkend krijgen.quote:Op zondag 13 augustus 2006 23:25 schreef dennistd het volgende:
[..]
na lang zoeken heb ik dit probleem bij mij opgelost door dit in de terminal te doen:
sudo pure-pw mkdb
Kijk eens in /var/log/dmesg voor meer info waarom het failt.quote:Op woensdag 16 augustus 2006 14:25 schreef Visitor.Q het volgende:
[..]
Zoiets had ik ook gevonden, maar mocht niet baten.. Achja het zal me vast wel lukken op den duur, maar ik wil soms gewoon te snel dingen werkend krijgen.
Gelijk even een vraagjeAls Ubuntu start zegt ie tussen een aantal regels door
preparing restricted drivers ..... failed
Wat houdt dit in, en waarom heb ik er geen last van, want het systeem doet het gewoon (ziet er alleen slordig uit). Ik werk met de 686 kernel en heb ook linux-restricted-modules-686 geinstalleerd..
De fout wordt veroorzaakt doorquote:Op woensdag 16 augustus 2006 16:35 schreef Schorpioen het volgende:
[..]
Kijk eens in /var/log/dmesg voor meer info waarom het failt.
Dat ligt eraan, als hij zegt in de log "permission denied" dan kan dat wel (alhoewel dat ook niet zo mogen gebeuren) maar als ie zegt "no such file or directory" dan zijn die modules niet goed geinstalleerd, of misschien niet de laatste versie.quote:Op donderdag 17 augustus 2006 08:47 schreef Visitor.Q het volgende:
[..]
De fout wordt veroorzaakt door
mkdir: cannot create directory '/lib/modules/2.6..../volatile/'
zal ik die dan maar zelf voor hem maken
Yo bedanktquote:Op donderdag 17 augustus 2006 13:33 schreef Schorpioen het volgende:
[..]
Dat ligt eraan, als hij zegt in de log "permission denied" dan kan dat wel (alhoewel dat ook niet zo mogen gebeuren) maar als ie zegt "no such file or directory" dan zijn die modules niet goed geinstalleerd, of misschien niet de laatste versie.
rm -f /var/mail/<username>quote:Op zondag 20 augustus 2006 18:48 schreef Tijn het volgende:
Hoe delete ik in 1x al m'n mail vanuit de commandline? Ik bedoel het programma wat je opstart als je het commando "mail" intikt.
Ah, gewoon de mailfile weggooienquote:
Quick & dirty ok, maar het werkt wel, en is het simpelste, daar gaat het toch om...quote:Op zondag 20 augustus 2006 18:58 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ah, gewoon de mailfile weggooienWel een beetje quick & dirty voor m'n gevoel. Is er niet gewoon een feature vanuit het programma zelf?
De meeste werken wel maar het kan soms wat geklooi kosten. Maar van 99% van de windows programma's bestaat gewoon een linux versie. Met games onder wine heb ik geen ervaring, maar er zijn best wat games die native onder linux uitgebracht zijn, zoals unreal tournament, medal of honour, wolfenstein: enemy territory etc. Werkt als een tiet kan ik zeggen.quote:Op maandag 21 augustus 2006 10:53 schreef punkjunk het volgende:
Ik ben een totale leek op Linux gebied en wil het al tijden proberen. Ben op moment bezig met het downloaden van Kubuntu voor op me laptop en wil, als het lekker werkt het op mijn nieuwe game pc installeren.
Daarover een paar vraagjes: met Wine kun je windows applicaties in Linux gebruiken. Nu staat er: most Windows applications. In hoeve is het dan most? Is dit gewoon alles op een paar rotzakken na? of is het dat er een paar het doen en een hele zoot niet?
Dit geeft geen problemen, je multimedia keyboard wordt gewoon herkend, evenals je muis. Geen aparte drivers nodig. Linux heeft niks tegen microsoft.quote:Ook heb ik een Microsoft tobo+muis. Kan dit irritaties opleveren als ik de drivers ga installeren? Aangezien Linux toch wel de directe tegehanger van Microsoft is.
Die 64 bits versie heb je alleen nodig als je ook de 64bits versie van linux installeert.quote:Nog een vraag: ik zag op de Nvidia site een aantal drivers voor Linux:
1 - Linux la32
2 - Linux la64
3 - Linux amd64 / em64t
Tenzij je echt heel erg exotische hardware hebt zal alles tijdens installatie gewoon gedetecteerd worden en hoef je je er niet druk om te maken. Je drivercd's die je bij je pc hebt heb je ook niet nodig dus.quote:Kunnen verder alle drivers van mobo, geluidskaart (creative), beeldscherm (neovo f-14) etc. etc. gewoon ge-installed worden? Of moet ik dan opzoek naar alternatieve drivers?
Met een beetje geluk kun je wel gebruik maken van de ndiswrappers. De ubuntu ndis package installeren en lezen vanaf het Install Windows driver stukje in Installation NdisWrapper.quote:Op maandag 21 augustus 2006 16:38 schreef joeltje het volgende:
Iemand een idee waar ik een driver kan vinden voor me WLan kaartje in mijn Pavillion van HP, tis een BC4303 van broadcom, en ik krijg dus niets gegoogled.. Indien niet aanwezig, kan ik dan een windows .exe driver gebruiken? die vind ik nml. wel...
Ik ben redelijke n00b met Ubuntu, kwas al blij dat het was gelukt na mijn Freespireprobleempje...
Je moet de .inf bestanden hebben. Zie hierquote:Op maandag 21 augustus 2006 17:18 schreef joeltje het volgende:
Gaat dat dan ook met .exe bestanden, of moet ik echt de .inf bestanden gebruiken?
Ik weet niet welke linux je draait, maar als eerste stap kan het geen kwaad om te bekijken of je videokaart drivers goed geinstalleerd zijn. Open eens /etc/X11/xorg.conf en kijk bij de secties 'device', 'monitor' en 'screen' en kijk of dit er goed uit ziet. In het geval dat het niet goed is, (bijv er staat een VESA driver aan terwijl je een ATI/nvidia kaart hebt, dan moet je even googlen op hoe je die drivers voor jouw distro installeerd. Over het algemeen is deze informatie vrij makkelijk te vinden.quote:Op maandag 21 augustus 2006 19:41 schreef Brun0 het volgende:
weet iemand waarom mijn resolutie niet hoger gaat als 1024x768?
werkt niet lekker op een 19" monitor
hey thnx for reactie, ik had alleen die xorg.conf al bekeken en alles goed gezet ook de resolutie proberen vast te zetten daar op 1280x1024, alleen geeft geen effect...quote:Op maandag 21 augustus 2006 21:05 schreef Visitor.Q het volgende:
[..]
Ik weet niet welke linux je draait, maar als eerste stap kan het geen kwaad om te bekijken of je videokaart drivers goed geinstalleerd zijn. Open eens /etc/X11/xorg.conf en kijk bij de secties 'device', 'monitor' en 'screen' en kijk of dit er goed uit ziet. In het geval dat het niet goed is, (bijv er staat een VESA driver aan terwijl je een ATI/nvidia kaart hebt, dan moet je even googlen op hoe je die drivers voor jouw distro installeerd. Over het algemeen is deze informatie vrij makkelijk te vinden.
Zelf ook nog een vraag; ik wil wel weten hoe het in linux zit met gebruikers en groepen. Ik heb gegoogled maar ik vind vooral linux gebruikersgroepen die gezellig met zijn allen over linux kletsen enzo, maar ik zou graag een bondige uitleg hebben over wat voor users standaardi nhet systeem zitten.
Doel is eigenlijk om een ssh server op te zetten waarbij de gebruiker in een bepaalde map kan komen en daar files kan neerpleuren/downloaden. Ik kan zelf al op mijn ssh bak inloggen, maar dan heb ik meteen root access en ik zit er uiteraard niet op te wachten dat jan en alleman dat ook heeft.
Je moet nog even de juiste repositories in /etc/apt/sources.list zetten. Een handig hulpmiddel hiervoor is de source-o-matic: http://www.ubuntulinux.nl/source-o-maticquote:Op maandag 21 augustus 2006 23:20 schreef Brun0 het volgende:
[..]
hey thnx for reactie, ik had alleen die xorg.conf al bekeken en alles goed gezet ook de resolutie proberen vast te zetten daar op 1280x1024, alleen geeft geen effect...
Ik draai overigens (K)Ubuntu DD. Alleen nu ben ik bezig met het installen van Macromedia zooi en krijg ik de volgende melding:
sudo apt-get install flashplugin-nonfree
Reading package lists... Done
Building dependency tree... Done
Package flashplugin-nonfree is not available, but is referred to by another package.
This may mean that the package is missing, has been obsoleted, or
is only available from another source
E: Package flashplugin-nonfree has no installation candidate
Iemand enig idee wat ik fout doe?! Srry ben een beginneling
Whow dat easy Ubuntu is vet!!!quote:Op dinsdag 22 augustus 2006 00:26 schreef Schorpioen het volgende:
[..]
Je moet nog even de juiste repositories in /etc/apt/sources.list zetten. Een handig hulpmiddel hiervoor is de source-o-matic: http://www.ubuntulinux.nl/source-o-matic
En daarna dus even "apt-get update" draaien.
Je kan het ook allemaal automatisch laten doen dmv EasyUbuntu, een scriptje dat veel werk uit handen neemt: http://easyubuntu.freecontrib.org/
je hebt bij fedora yum.quote:Op dinsdag 22 augustus 2006 02:46 schreef Neurotica het volgende:
hoe zit het eigenlijk met (auto)updates.. werkt dat met Linux (bijne) het zelfde als onder windows?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 | Initializing interface 'wlan0' conf '/etc/wpa_supplicant/wpa_supplicant.conf' driver 'ndiswrapper' ctrl_interface 'N/A' Configuration file '/etc/wpa_supplicant/wpa_supplicant.conf' -> '/etc/wpa_supplicant/wpa_supplicant.conf' Reading configuration file '/etc/wpa_supplicant/wpa_supplicant.conf' ctrl_interface='/var/run/wpa_supplicant' Line: 5 - start of a new network block ssid - hexdump_ascii(len=12): 47 65 65 6e 5f 44 72 61 61 64 6a 65 Geen_Draadje key_mgmt: 0x2 proto: 0x1 pairwise: 0x8 group: 0x8 PSK (ASCII passphrase) - hexdump_ascii(len=8): (hexadecimale waarde) (Mijn key) PSK (from passphrase) - hexdump(len=32): 1c 31 6c fd 47 7a 2b 9d 90 7f dd 5c 0a d8 b2 d7 1f 1e 99 b5 8b fd af 7a cc 12 c1 b5 b8 77 97 f4 Priority group 0 id=0 ssid='Geen_Draadje' Initializing interface (2) 'wlan0' EAPOL: SUPP_PAE entering state DISCONNECTED EAPOL: KEY_RX entering state NO_KEY_RECEIVE EAPOL: SUPP_BE entering state INITIALIZE EAP: EAP entering state DISABLED EAPOL: External notification - portEnabled=0 EAPOL: External notification - portValid=0 SIOCGIWRANGE: WE(compiled)=19 WE(source)=18 enc_capa=0xf capabilities: key_mgmt 0xf enc 0xf Own MAC address: 00:11:50:c1:2b:20 wpa_driver_wext_set_key: alg=0 key_idx=0 set_tx=0 seq_len=0 key_len=0 wpa_driver_wext_set_key: alg=0 key_idx=1 set_tx=0 seq_len=0 key_len=0 wpa_driver_wext_set_key: alg=0 key_idx=2 set_tx=0 seq_len=0 key_len=0 wpa_driver_wext_set_key: alg=0 key_idx=3 set_tx=0 seq_len=0 key_len=0 Setting scan request: 0 sec 100000 usec Added interface wlan0 Wireless event: cmd=0x8b06 len=8 RTM_NEWLINK, IFLA_IFNAME: Interface 'wlan0' added RTM_NEWLINK, IFLA_IFNAME: Interface 'wlan0' added State: DISCONNECTED -> SCANNING Starting AP scan (broadcast SSID) RX EAPOL from 00:01:e3:cc:6a:a6 RX EAPOL - hexdump(len=99): 01 03 00 5f fe 00 89 00 20 00 00 00 00 00 00 19 04 aa 9c 45 c9 9f 73 8c fd 04 ed ed 4b 87 3e bf 6c be 42 57 12 42 16 13 50 18 20 34 e1 b7 96 f8 56 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 Setting authentication timeout: 10 sec 0 usec EAPOL: Ignoring WPA EAPOL-Key frame in EAPOL state machines IEEE 802.1X RX: version=1 type=3 length=95 EAPOL-Key type=254 WPA: RX EAPOL-Key - hexdump(len=99): 01 03 00 5f fe 00 89 00 20 00 00 00 00 00 00 19 04 aa 9c 45 c9 9f 73 8c fd 04 ed ed 4b 87 3e bf 6c be 42 57 12 42 16 13 50 18 20 34 e1 b7 96 f8 56 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 State: SCANNING -> 4WAY_HANDSHAKE WPA: RX message 1 of 4-Way Handshake from 00:01:e3:cc:6a:a6 (ver=1) WPA: No assoc_wpa_ie set - cannot generate msg 2/4 Scan timeout - try to get results Received 359 bytes of scan results (1 BSSes) Scan results: 1 Selecting BSS from priority group 0 0: 00:01:e3:cc:6a:a6 ssid='Geen_Draadje' wpa_ie_len=28 rsn_ie_len=22 caps=0x11 selected based on WPA IE Trying to associate with 00:01:e3:cc:6a:a6 (SSID='Geen_Draadje' freq=2412 MHz) Cancelling scan request WPA: clearing own WPA/RSN IE Automatic auth_alg selection: 0x1 WPA: using IEEE 802.11i/D3.0 WPA: Selected cipher suites: group 8 pairwise 24 key_mgmt 2 WPA: set AP WPA IE - hexdump(len=28): dd 1a 00 50 f2 01 01 00 00 50 f2 02 02 00 00 50 f2 02 00 50 f2 04 01 00 00 50 f2 02 WPA: set AP RSN IE - hexdump(len=22): 30 14 01 00 00 0f ac 02 01 00 00 0f ac 04 01 00 00 0f ac 02 01 00 WPA: using GTK TKIP WPA: using PTK TKIP WPA: using KEY_MGMT WPA-PSK WPA: Set own WPA IE default - hexdump(len=24): dd 16 00 50 f2 01 01 00 00 50 f2 02 01 00 00 50 f2 02 01 00 00 50 f2 02 No keys have been configured - skip key clearing State: 4WAY_HANDSHAKE -> ASSOCIATING Setting authentication timeout: 10 sec 0 usec EAPOL: External notification - EAP success=0 EAPOL: External notification - EAP fail=0 EAPOL: External notification - portControl=Auto RSN: added PMKSA cache candidate 00:01:e3:cc:6a:a6 prio 1000 RSN: processing PMKSA candidate list RSN: not in suitable state for new pre-authentication RX EAPOL from 00:01:e3:cc:6a:a6 RX EAPOL - hexdump(len=99): 01 03 00 5f fe 00 89 00 20 00 00 00 00 00 00 19 05 aa 9c 45 c9 9f 73 8c fd 04 ed ed 4b 87 3e bf 6c be 42 57 12 42 16 13 50 18 20 34 e1 b7 96 f8 57 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 IEEE 802.1X RX: version=1 type=3 length=95 EAPOL-Key type=254 WPA: RX EAPOL-Key - hexdump(len=99): 01 03 00 5f fe 00 89 00 20 00 00 00 00 00 00 19 05 aa 9c 45 c9 9f 73 8c fd 04 ed ed 4b 87 3e bf 6c be 42 57 12 42 16 13 50 18 20 34 e1 b7 96 f8 57 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 State: ASSOCIATING -> 4WAY_HANDSHAKE WPA: RX message 1 of 4-Way Handshake from 00:01:e3:cc:6a:a6 (ver=1) WPA: WPA IE for msg 2/4 - hexdump(len=24): dd 16 00 50 f2 01 01 00 00 50 f2 02 01 00 00 50 f2 02 01 00 00 50 f2 02 WPA: Renewed SNonce - hexdump(len=32): 2d ac 69 82 a8 6f cb 20 62 60 8b 84 16 dd 28 ce 9b 56 c3 42 bd 06 5c 6d b2 1d 8e c4 3e 7f 4d 7d WPA: PMK - hexdump(len=32): 1c 31 6c fd 47 7a 2b 9d 90 7f dd 5c 0a d8 b2 d7 1f 1e 99 b5 8b fd af 7a cc 12 c1 b5 b8 77 97 f4 WPA: PTK - hexdump(len=64): 8a 39 95 20 2f c4 98 52 c1 04 d1 16 df 21 d7 58 8a f5 04 fd 8f 90 ad 61 3e af fd 40 ec 66 21 e2 ae 38 97 b6 26 d1 4e 78 3e dd e3 ee 1f 77 d1 aa 0f 76 e5 c5 01 f6 25 a2 d2 b7 4d c2 05 51 20 17 WPA: Sending EAPOL-Key 2/4 WPA: TX EAPOL-Key - hexdump(len=123): 01 03 00 77 fe 01 09 00 20 00 00 00 00 00 00 19 05 2d ac 69 82 a8 6f cb 20 62 60 8b 84 16 dd 28 ce 9b 56 c3 42 bd 06 5c 6d b2 1d 8e c4 3e 7f 4d 7d 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 9d 45 6d ca 0c f4 a2 bd 8e f6 5b ba d7 85 7a f2 00 18 dd 16 00 50 f2 01 01 00 00 50 f2 02 01 00 00 50 f2 02 01 00 00 50 f2 02 RX EAPOL from 00:01:e3:cc:6a:a6 RX EAPOL - hexdump(len=127): 01 03 00 7b fe 01 c9 00 20 00 00 00 00 00 00 19 06 aa 9c 45 c9 9f 73 8c fd 04 ed ed 4b 87 3e bf 6c be 42 57 12 42 16 13 50 18 20 34 e1 b7 96 f8 57 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 47 1c db 55 bc 32 26 4d 77 08 85 ad fc b8 9c 35 00 1c dd 1a 00 50 f2 01 01 00 00 50 f2 02 02 00 00 50 f2 02 00 50 f2 04 01 00 00 50 f2 02 IEEE 802.1X RX: version=1 type=3 length=123 EAPOL-Key type=254 WPA: RX EAPOL-Key - hexdump(len=127): 01 03 00 7b fe 01 c9 00 20 00 00 00 00 00 00 19 06 aa 9c 45 c9 9f 73 8c fd 04 ed ed 4b 87 3e bf 6c be 42 57 12 42 16 13 50 18 20 34 e1 b7 96 f8 57 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 47 1c db 55 bc 32 26 4d 77 08 85 ad fc b8 9c 35 00 1c dd 1a 00 50 f2 01 01 00 00 50 f2 02 02 00 00 50 f2 02 00 50 f2 04 01 00 00 50 f2 02 State: 4WAY_HANDSHAKE -> 4WAY_HANDSHAKE WPA: RX message 3 of 4-Way Handshake from 00:01:e3:cc:6a:a6 (ver=1) WPA: IE KeyData - hexdump(len=28): dd 1a 00 50 f2 01 01 00 00 50 f2 02 02 00 00 50 f2 02 00 50 f2 04 01 00 00 50 f2 02 WPA: Sending EAPOL-Key 4/4 WPA: TX EAPOL-Key - hexdump(len=99): 01 03 00 5f fe 01 09 00 20 00 00 00 00 00 00 19 06 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 3f 1a 09 04 14 60 64 f2 49 50 4e d0 20 f7 f8 b1 00 00 WPA: Installing PTK to the driver. WPA: RSC - hexdump(len=6): 00 00 00 00 00 00 State: 4WAY_HANDSHAKE -> GROUP_HANDSHAKE RX EAPOL from 00:01:e3:cc:6a:a6 RX EAPOL - hexdump(len=131): 01 03 00 7f fe 03 a1 00 20 00 00 00 00 00 00 19 08 aa 9c 45 c9 9f 73 8c fd 04 ed ed 4b 87 3e bf 6c be 42 57 12 42 16 13 50 18 20 34 e1 b7 96 f8 52 6c be 42 57 12 42 16 13 50 18 20 34 e1 b7 96 f8 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 f7 a7 de 15 f2 d2 bc 7a 88 6b dd 88 11 58 8b 77 00 20 66 d3 41 bc 5c 96 3c da 67 41 30 8d 73 56 e8 96 cf 3b e9 c2 63 1e 7a 05 6c 09 fa 9e f8 5b 03 86 IEEE 802.1X RX: version=1 type=3 length=127 EAPOL-Key type=254 WPA: RX EAPOL-Key - hexdump(len=131): 01 03 00 7f fe 03 a1 00 20 00 00 00 00 00 00 19 08 aa 9c 45 c9 9f 73 8c fd 04 ed ed 4b 87 3e bf 6c be 42 57 12 42 16 13 50 18 20 34 e1 b7 96 f8 52 6c be 42 57 12 42 16 13 50 18 20 34 e1 b7 96 f8 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 f7 a7 de 15 f2 d2 bc 7a 88 6b dd 88 11 58 8b 77 00 20 66 d3 41 bc 5c 96 3c da 67 41 30 8d 73 56 e8 96 cf 3b e9 c2 63 1e 7a 05 6c 09 fa 9e f8 5b 03 86 State: GROUP_HANDSHAKE -> GROUP_HANDSHAKE WPA: RX message 1 of Group Key Handshake from 00:01:e3:cc:6a:a6 (ver=1) WPA: Group Key - hexdump(len=32): c7 52 80 7f cc 71 52 fb 63 62 54 d7 bb b9 12 db f8 63 73 9f e7 80 52 81 e9 f2 23 9d c7 b9 ea f4 WPA: Installing GTK to the driver (keyidx=2 tx=0). WPA: RSC - hexdump(len=6): 00 00 00 00 00 00 WPA: Sending EAPOL-Key 2/2 WPA: TX EAPOL-Key - hexdump(len=99): 01 03 00 5f fe 03 21 00 20 00 00 00 00 00 00 19 08 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 a6 c5 20 3f 88 5b 35 b2 b0 55 6a d0 67 eb 2b d4 00 00 WPA: Key negotiation completed with 00:01:e3:cc:6a:a6 [PTK=TKIP GTK=TKIP] Cancelling authentication timeout State: GROUP_HANDSHAKE -> COMPLETED CTRL-EVENT-CONNECTED - Connection to 00:00:00:00:00:00 completed (auth) EAPOL: External notification - portValid=1 EAPOL: External notification - EAP success=1 EAP: EAP entering state DISABLED RSN: processing PMKSA candidate list RSN: not in suitable state for new pre-authentication |
nu herinner ik me dat ik die xorg.conf heb gebackuped naar een andere naam, weet iemand hoe ik die terug goed zet? Aangezien ik niet meer in het grafisch gedeelte kom...quote:Op dinsdag 22 augustus 2006 08:38 schreef Brun0 het volgende:
aahw fuck, nu heb ik mijn hele xorg.conf lopen aanpassen start mijn systeem helemaal niet meer in grafische modus opIemand een idee hoe ik dit herstel?! Nu kom ik nergens meer ffs...
Gaat automatisch. Als er updates zijn zie je een icoontje in je taskbar en als je daar op klikt wordt alles voor je binnengehaald.quote:
What to do?quote:/etc/cron.daily/man-db:
mandb: warning: /usr/share/man/man1/rmic.1.gz is a dangling symlink
mandb: warning: /usr/share/man/man1/wxgtk-2.4-config.1.gz is a dangling symlink
/etc/cron.daily/mysql-server:
ERROR 1373 (HY000) at line 1: Target log not found in binlog index
run-parts: /etc/cron.daily/mysql-server exited with return code 1
Het was deze week wel heel extreem... Ik was blij dat ik het direct na de installatie van een vers systeem zag...quote:Op woensdag 23 augustus 2006 21:58 schreef devzero het volgende:
Dus zelfs bij ubuntu gaat upgraden niet altijd vlekkeloos [afbeelding]
De reden was dat er een fout zat in de Xserver, waardoor GDM niet meer starte...quote:Announcement
IMPORTANT NOTICE: There was a problem with a recent Ubuntu update. If you are no longer able to log in to your Ubuntu system or you updated your system on Monday or Tuesday, please read these instructions.
Een vriend van mee heeft de Livebox onder (k)ubuntu draaien, maar we hebben voor het gemak gekozen voor de netwerkaansluiting, niet die USB... De verbinding met de livebox kwam zonder problemen tot stand, even instellen via het webpanel (is bij jou waarschijnlijk al gebeurd) en gaan met die banaan...quote:Op donderdag 24 augustus 2006 01:12 schreef Neurotica het volgende:
okeee.. ik heb net op de pc Ubuntu geinstaleerd (op een oude Dell).
Alles staat erop, maar nu heb ik geen verbinding met het internet!
Ik kan ook nergens de DHCP invoeren. Als ik op System>Beheerder>Netwerk doe, dan kom ik in het scherm met networksettings. Maar nu staat daar een modem connectie aangegeven die ik moet configureren. Maar dat wil ik niet.
Het probleem is dat ik geen modem heb, maar een usb-aansluiting. Ik gebruik Wanadoo Live!Box adsl met telefonie..
Kan iemand mij vertellen hoe Ubuntu de livebox kan zien?
Overigens heb ik nergens na installatie van ubuntu moeten aangeven wat mijn instellingen waren voor het internet enzo...
help?
*snoekduikt naar de achterzijde van de pc en ziet... een leeg slotjequote:Op donderdag 24 augustus 2006 01:51 schreef whoops het volgende:
[..]
Een vriend van mee heeft de Livebox onder (k)ubuntu draaien, maar we hebben voor het gemak gekozen voor de netwerkaansluiting, niet die USB... De verbinding met de livebox kwam zonder problemen tot stand, even instellen via het webpanel (is bij jou waarschijnlijk al gebeurd) en gaan met die banaan...
Tijdens de installatie van Ubuntu wordt de netwerkkaart gedetecteerd (althans, grote kans) en op dhcp gezet, no questions asked...
kreeg de tip via een ander forum:quote:Op donderdag 24 augustus 2006 01:51 schreef whoops het volgende:
[..]
Een vriend van mee heeft de Livebox onder (k)ubuntu draaien, maar we hebben voor het gemak gekozen voor de netwerkaansluiting, niet die USB... De verbinding met de livebox kwam zonder problemen tot stand, even instellen via het webpanel (is bij jou waarschijnlijk al gebeurd) en gaan met die banaan...
Tijdens de installatie van Ubuntu wordt de netwerkkaart gedetecteerd (althans, grote kans) en op dhcp gezet, no questions asked...
dat heb ik gedaan "dmesg | grep usb" en toen kreeg ik dit te zien in het Terminal scherm:quote:Waarschijnlijk is je netwerk/dhcp client geconfigureerd voor ethX (ethernet device). Mogelijk stappenplan:
1) Kijk of je usb netwerk device ondersteund wordt door de draaiende kernel. (op de command prompt: "dmesg | grep usb" of "cat /var/log/dmesg | grep usb") of zoek naar usb0 of iets dergelijks in /dev
2) configureer je netwerk setup/dhcp client voor het gevonden usb device; ethX vervangen door usbX (in /etc/networking/interfaces of vergelijkbaar)
ik gebruik momenteel enkel nog debian etch, maar aangezien ubuntu daarop gebaseerd is zal het niet zo gek veel afwijken gok ik.
voorbeeld:
het usb device is gedetecteerd als /dev/usb0
in /etc/networking/interfaces staat bijvoorbeeld:
daar moet dus een segment bij (of vervang eth0 block als je geen ethernet gebruikt)
alleen moet ik nu nog uitvinden hoe ik toegang kan krijgen tot waar ik de ethernet naar USB kan veranderen...quote:usbcore : registered new driver usbfs
usbcore : registered new driver hub
usb 1-2: new full speed USB device using uhci_hcd and adress 2
usbcore: registered new driver cdc_ether
usb%d: unregister 'rndis_host' usb-000:00:1f.2-2, RNDIS device
unregister_netdevice: device usb%d/cb04bc00 never wars registered
usbcore: registered new driver rndis_host
als ik de terminal scherm open dan staat er altijd de naam in een regel:quote:post eens de output van dit commando?
cat /etc/network/interfaces
(als je geen rechten hebt: sudo -c 'cat /etc/network/interfaces' )
als ik dan je bovenstaan de regel invoer (dit dus)quote:neurotica@UBUNTU:-$
dan zie ik een hele rits verschijnen:quote:neurotica@UBUNTU:-$cat /etc/network/interfaces
totzover gaat t goed, maar hoe moet ik nu die strings veranderenquote:auto lo
iface lo inet loopback
auto eth0
iface eth0 inet dhcp
auto eth1
iface eth1 inet dhcp
auto eth2
iface eth2 inet dhcp
auto ath0
iface ath0 inet dhcp
auto wlan0
iface wlan0 inet dhcp
Pas dan bij eth0 het volgende aan naar iets dergelijks als:quote:nano /etc/network/interfaces
1 2 3 4 5 6 7 | iface eth0 inet static address 192.168.0.100 netmask 255.255.255.0 network 192.168.0.0 broadcast 192.168.0.255 gateway 192.168.0.1 |
Kun je vanuit die terminal "ifconfig usb0" doen? Als je hier iets zinvols ziet, dan kun je iets alsquote:Op donderdag 24 augustus 2006 21:40 schreef Neurotica het volgende:
alleen moet ik nu nog uitvinden hoe ik toegang kan krijgen tot waar ik de ethernet naar USB kan veranderen...![]()
1 2 | iface usb0 inet dhcp |
als ik dat doe dan staat erquote:Op vrijdag 25 augustus 2006 04:31 schreef devzero het volgende:
[..]
Kun je vanuit die terminal "ifconfig usb0" doen? Als je hier iets zinvols ziet, dan kun je iets als
[ code verwijderd ]
in die /etc/network/interfaces file zetten.
quote:usb0: error fetching interface information: device not found
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |