abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 23 mei 2006 @ 12:12:05 #1
58842 Karzeuler
Hey jij daar!!!
pi_38117841
Ik ben het zat! Ik heb het helemaal gehad met F@#$ing Windows! Ik heb de knoop doorgehakt en de knuppel in 't kippehok gepleurt: ik ga terug naar Linux

Maar het is alweer een paar jaartjes geleden dat ik voor 't laatst Linux gebruikte, dus de vraag is, wat is vandaag de dag de beste distro?
Mensen die zich snel gekwetst voelen zijn een grotere bedreiging voor de vrije samenleving dan mensen die graag bewust andere mensen beledigen. Ik hoop dat ik hiermee niet andere mensen kwets. Het is slechts mijn mening :-)
  dinsdag 23 mei 2006 @ 12:15:27 #2
58842 Karzeuler
Hey jij daar!!!
pi_38117977
Oja, mijn bak is een P4 met creative geluidskaarten, realtek netwerkkaart en hauppauge TV kaart
en ati videokaart
ik weet nog van vroeger dat sommige distro's wel eens moeite hadden met bepaalde hardware

ik wil 'm als server gebruiken, daarnaast ook grafies en website werkzaamheden op doen
Mensen die zich snel gekwetst voelen zijn een grotere bedreiging voor de vrije samenleving dan mensen die graag bewust andere mensen beledigen. Ik hoop dat ik hiermee niet andere mensen kwets. Het is slechts mijn mening :-)
  dinsdag 23 mei 2006 @ 12:24:26 #3
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_38118336
Nagenoeg alle Linux'en hebben een LAMP installatie (Linux, Apache, Mysql, Php) dus dat loopt wel los

De genoemde hardware is volgende mij redelijk standaard.
Hauppage zou moeten draaien onder Linux: http://www.ubuntuforums.org/showthread.php?t=106713&highlight=hauppage

Mbt welke Linux probeer eerst dit eens: http://www.zegeniestudios.net/ldc/
Jouw vraag is namelijk niet echt te beantwoorden.

Ikzelf ben erg into Ubuntu
Beatus vir qui suffert tentationem.
PSN Rinzewind en Cadsuana Melaidhrin
Stellar Blade *O* Sea of Stars *O* Trails Daybreak *O*
  dinsdag 23 mei 2006 @ 12:25:35 #4
58842 Karzeuler
Hey jij daar!!!
pi_38118380
Ik heb al een beetje rondgesnuffelt op het web en nam wat enthousiaste kreten waar betreffende Ubuntu >> http://www.ubuntu.com
Ook in mijn vrienden en kennissenkring lieo het een en 't ander dolle geluiden te produceren toen Ubuntu eens ter sprake kwam

als iemand het er niet mee eens is, zeg 't nu, want ik ga 'm nu downloaden
  dinsdag 23 mei 2006 @ 12:29:44 #5
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_38118527
Beste linux distro....das zo'n beetje hetzelfde als vragen "wat is de beste auto" zonder verdere toelichting.

Ik ben zelf erg fan van debian, ubuntu is op debian gebaseerd en ziet er vrij ok uit. Vroeger was het alleen zo dat de standaard gebruiker al root was, waar je niet op zit te wachten. Als ze dat nog niet opgelost hebben zou ik zeggen: Neem Debian.
Als je bij debian ondersteuning wilt voor recente hardware en zo kun je testing of unstable draaien. Unstable draait bij mij nagenoeg altijd perfect en heeft minder problemen gegeven dan de stable Suse en Redhat altijd gaven.

Tip: Download de business card installer, is iets van 40MB en je kunt daarmee altijd de rest installeren over internet. Scheelt veel wachttijd met downloaden. Moet je na het installeren van je "core" systeem even in je sources.list aangeven dat je unstable wilt draaien en dan de rest van je systeem erop zetten
pi_38118665
Ben net overgegaan op Kubuntu, ben ik toch wat beter over te spreken dan Ubuntu.
Vooral grafisch beter (eigenlijk het enige echte verschil).
pi_38118673
Wat mij betreft Debian. Ik vind andere vaak iets te voortvarend en onvoorzichtig bezig zijn . Als je unstable neemt ben je ook goed up-to-date.
  dinsdag 23 mei 2006 @ 12:34:45 #8
58842 Karzeuler
Hey jij daar!!!
pi_38118685
quote:
Op dinsdag 23 mei 2006 12:24 schreef wdn het volgende:
Nagenoeg alle Linux'en hebben een LAMP installatie (Linux, Apache, Mysql, Php) dus dat loopt wel los

De genoemde hardware is volgende mij redelijk standaard.
Hauppage zou moeten draaien onder Linux: http://www.ubuntuforums.org/showthread.php?t=106713&highlight=hauppage

Mbt welke Linux probeer eerst dit eens: http://www.zegeniestudios.net/ldc/
Jouw vraag is namelijk niet echt te beantwoorden.

Ikzelf ben erg into Ubuntu
Leuke test!
Ik kwam uit op Debian, Suse, en (k)Ubuntu
pi_38118706
quote:
Op dinsdag 23 mei 2006 12:29 schreef TR08 het volgende:
Beste linux distro....das zo'n beetje hetzelfde als vragen "wat is de beste auto" zonder verdere toelichting.

Ik ben zelf erg fan van debian, ubuntu is op debian gebaseerd en ziet er vrij ok uit. Vroeger was het alleen zo dat de standaard gebruiker al root was, waar je niet op zit te wachten. Als ze dat nog niet opgelost hebben zou ik zeggen: Neem Debian.
Juist omgekeerd: Je kunt standaard niet als root inloggen, alles doe je middels sudo commands.
Je bent standaard superuser.
pi_38118751
quote:
Op dinsdag 23 mei 2006 12:34 schreef BladE-l----- het volgende:
Ben net overgegaan op Kubuntu, ben ik toch wat beter over te spreken dan Ubuntu.
Vooral grafisch beter (eigenlijk het enige echte verschil).
Ik begrijp zowieso de noodzaak niet van ubuntu/kubuntu/xbuntu e.d. Het enige verschil is de standaard wm en dat lijkt mij toch niet zo bijzonder. Je hoort gewoon zelf bij een installatie te kunnen kiezen of je voor kde, gnome,xcfe of enkel de console gaat . Ubuntu is een leuk initiatief, maar ik vind het te "modieus" en "windowsachtig".
pi_38118846
quote:
Op dinsdag 23 mei 2006 12:35 schreef BladE-l----- het volgende:

[..]

Juist omgekeerd: Je kunt standaard niet als root inloggen, alles doe je middels sudo commands.
Je bent standaard superuser.
Dat lijkt mij ook niet ideaal. root is blijkbaar enkel vervangen door jezelf en als iemand je gewone password weet dan weet men in feite ook meteen je "root" aangezien men dan toegang heeft tot de sudo commands.
pi_38118947
quote:
Op dinsdag 23 mei 2006 12:39 schreef sampoo het volgende:

[..]

Dat lijkt mij ook niet ideaal. root is blijkbaar enkel vervangen door jezelf en als iemand je gewone password weet dan weet men in feite ook meteen je "root" aangezien men dan toegang heeft tot de sudo commands.
Same als iemand achter je root password komt.
Je moet gewoon voorzichtig zijn met je password.
  dinsdag 23 mei 2006 @ 12:45:43 #13
38856 Willaaam
De enige echte!
pi_38119009
quote:
Op dinsdag 23 mei 2006 12:39 schreef sampoo het volgende:

[..]

Het is een desktopdistro. Als ik omalief uit zou moeten leggen wat het verschil is tussen een gebruikerswachtwoord en een rootwachtwoord en welke wanneer gebruikt zou moeten worden, denk ik dat ze het pas weet als ze onder de grond ligt.
Blijft u vooral vrolijk, ook na het lezen van deze post!
  dinsdag 23 mei 2006 @ 12:53:43 #14
146729 muhammad_ali
The world's greatest
pi_38119286
windows XP Pro + Sp2!
Float like a butterfly, sting like a bee
  dinsdag 23 mei 2006 @ 12:57:17 #15
26400 wijsneus
Radicaal Democraat
pi_38119412
quote:
Op dinsdag 23 mei 2006 12:36 schreef sampoo het volgende:

[..]

Ik begrijp zowieso de noodzaak niet van ubuntu/kubuntu/xbuntu e.d. Het enige verschil is de standaard wm en dat lijkt mij toch niet zo bijzonder. Je hoort gewoon zelf bij een installatie te kunnen kiezen of je voor kde, gnome,xcfe of enkel de console gaat . Ubuntu is een leuk initiatief, maar ik vind het te "modieus" en "windowsachtig".
Modieus kan ik inkomen, maar windowsachtig? De standaard WM is gnome, die is eerder mac-achtig.

Ik draai zelf ook ubuntu, and i love it. Vooral het feit dat ik niet teveel wordt geconfronteerd met de WM, dat alle overbodige troep eruit gesloopt is. Je boet in aan flexibiliteit - toegegeven, maar ik wil helemaal niet eindeloos tweaken aan m'n OS. Ik wil gewoon iets dat werkt en waar ik werk op gedaan kan krijgen.

Neemt niet weg dat je hier en daar toch zult moeten tweaken (als je bijvoorbeeld Geforce drivers wilt installeren) maar dat is minimaal.
Siamo Tutti Antifascisti!
  dinsdag 23 mei 2006 @ 13:01:12 #16
146729 muhammad_ali
The world's greatest
pi_38119561
Welke disto heeft op dit moment goede ondrsteuning voor raid drivers? Want bij ubuntu breezer kwam ik het istall scherm niet door en verneukte die mijn hd partitie's....
Float like a butterfly, sting like a bee
  dinsdag 23 mei 2006 @ 13:01:26 #17
38856 Willaaam
De enige echte!
pi_38119571
quote:
Op dinsdag 23 mei 2006 12:53 schreef muhammad_ali het volgende:
windows XP Pro + Sp2!
Het is posix compliant te maken, maar daar houden de vergelijkingen toch ook op.
Blijft u vooral vrolijk, ook na het lezen van deze post!
  dinsdag 23 mei 2006 @ 13:02:44 #18
58842 Karzeuler
Hey jij daar!!!
pi_38119606
zo, ik ben begonnen met de download van Kubuntu!

de eerste stap uit de lijdensweg die Windows heet
nog 480 MB en dan begint de vrijheid
pi_38119633
Ik gebruik Kubuntu dapper met xgl en Mepis beta met xgl en ben over bijde tevreden. Mepis is iet meer volwassen dan kubuntu omdat ze langer een KDE Distro zijn, ook heben zij out of de box MP3 en xvid en andere codecs. Hardware herkening is in bijde et zelfde.

Ik ben iets meer fan van KDE omdat je gewoon meer kan instellen als je dat wil, Bij gnome moet je sneller de config files in duiken bij kde is bijna alles met een GUI te doen. Verder vindt ik de weg waar gnome op gaat niet voor mij de juiste, ze willen alles dommer maken en gemakkelijker wat soms te ver gaat( zie printer instellingen)

Maar probeer Gnome of KDE om te zien wat bij jou past en kies op die basis een Distro.

Probeer eerst livecd's voordat je gaat installeren.
pi_38119655
quote:
Op dinsdag 23 mei 2006 12:43 schreef BladE-l----- het volgende:

[..]

Same als iemand achter je root password komt.
Je moet gewoon voorzichtig zijn met je password.
Alleen gebruik je je root password (die hopelijk anders is dan je gebruikersdistro) wat minder.
pi_38119675
quote:
Op dinsdag 23 mei 2006 12:45 schreef Willaaam het volgende:

[..]

Het is een desktopdistro. Als ik omalief uit zou moeten leggen wat het verschil is tussen een gebruikerswachtwoord en een rootwachtwoord en welke wanneer gebruikt zou moeten worden, denk ik dat ze het pas weet als ze onder de grond ligt.
Je oma hoeft niets te weten over een rootwachtwoord. Die gebruik je als oma zegt dat iets niet goed werkt.
pi_38119758
Bij een bug of vulnerability hoef je bij een root account alleen de pass raden, bij sudo moet je gebruikersnaam weten en pass. Dus lijkt mij Sudo veiliger.
pi_38119888
quote:
Op dinsdag 23 mei 2006 12:57 schreef wijsneus het volgende:

[..]

Modieus kan ik inkomen, maar windowsachtig? De standaard WM is gnome, die is eerder mac-achtig.
Met het modieuse doel ik ook enigzins op windowsachtig, de vanzelfsprekendheid dat je een GUI en een wm wilt gaat gebruiken.
quote:
Ik draai zelf ook ubuntu, and i love it. Vooral het feit dat ik niet teveel wordt geconfronteerd met de WM, dat alle overbodige troep eruit gesloopt is. Je boet in aan flexibiliteit - toegegeven, maar ik wil helemaal niet eindeloos tweaken aan m'n OS. Ik wil gewoon iets dat werkt en waar ik werk op gedaan kan krijgen.
Ik heb niets tegen ubuntu, ik heb zelf ook 20 CD's besteld, en ik zou ze ook beter vinden om Windows gebruikers van Windows te laten af stappen dan Debian bijv. maar ik wil dus wel tweaken in het begin. Dat heb ik er wel voor over en als het eenmaal naar wens draait dan hoef je er weinig tot niets meer mee te doen.
  dinsdag 23 mei 2006 @ 13:13:37 #24
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_38119964
Wel handig van TS trouwens: Eerst vragen wat de beste distro is en vervolgens na wel tien hele minuten wachten zonder enig advies besluiten ubuntu te pakken en zijn hele PC om te gooien

Vraag dan niet om advies en knikker meteen je eigen keuze erop.
pi_38120006
quote:
Op dinsdag 23 mei 2006 13:08 schreef dryfit het volgende:
Bij een bug of vulnerability hoef je bij een root account alleen de pass raden, bij sudo moet je gebruikersnaam weten en pass. Dus lijkt mij Sudo veiliger.
Sinds wanneer ben je verplicht om bij sudo een pass invoeren. Sudo is alleen handiger t.o.v root daar alleen de programma's die je hebt aangegeven als root worden gedraait. Ik hoef bijv. enkel sudo mcedit te starten om mcedit als root te draaien. Aangezien ubuntu standaard met sudo werkt, lijkt mij dat het aantal programma's die onder sudo kunnen draaien een stuk groter moet zijn.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')