Ja, dat is idd een mooi voorbeeld, van imo, lelijke codequote:Op maandag 12 juni 2006 20:20 schreef Schorpioen het volgende:
1 $o =~ s/./chr((ord($&)-13+$f*&e)%26+65)/eg;
Ik begrijp je vraag niet helemaal. Wil je een hoop files in 1 tar bestand zetten of wil je meerdere tar bestanden aanmaken?quote:Op maandag 12 juni 2006 20:32 schreef Tijn het volgende:
Oh en bedankt devzero, ik snap 'em nu helemaal
Gelijk maar nog een vraag (ik ben toch bezig, hehe). Ik wil een zooitje files tarren en bz2'en. Ik weet op zich wel hoe dat moet, maar ik heb eens gelezen dat het ook met 1 commando kan. Hoe gaat dat? Of geldt dat alleen voor uitpakken?
1 2 | tar jcvf documenten.tar.bz2 *.txt *.doc |
Ik heb een hoop files en ik wil daar 1 tar van maken en deze tar bzip2'en.quote:Op maandag 12 juni 2006 20:50 schreef devzero het volgende:
[..]
Ik begrijp je vraag niet helemaal. Wil je een hoop files in 1 tar bestand zetten of wil je meerdere tar bestanden aanmaken?
Ah, het is gewoon -jquote:1 tar bestand aanmaken (met bz2 compressie) is gewoon "tar jcvf bestand.tar.bz2 [al je files eventueel met wildcards]", bv
[ code verwijderd ]
Het is natuurlijk gewoon baggercode en elke programmeur die dit produceert zouden ze door de kop moeten schieten. Ik heb het ook niet geschreven, het komt uit het boek Cryptonomicon van Neil Stephenson (erg cool boek trouwens!). Al mijn code is uiteraard superduidelijk en gestructureerd en ruimelijk voorzien van verhelderend commentaarquote:Op maandag 12 juni 2006 20:39 schreef devzero het volgende:
[..]
Ja, dat is idd een mooi voorbeeld, van imo, lelijke codeVoor ieder karakter in $o doe je een berekening op de numerieke waarde van dat character en dan maak je er weer een character van. Je zou maar iets willen veranderen aan deze regel en de laatste g uit de regexp vergeten
Het mag dan wel sneller zijn dan een for-loop, maar minder duidelijk. Ach, ieder zijn eigen smaak en dat is maar goed ook
man tar is makkelijkerquote:Op maandag 12 juni 2006 20:55 schreef Tijn het volgende:
Ah, het is gewoon -jIk had eroverheen gelezen nadat ik "tar --help" had gedaan... het was zo'n lap tekst
quote:-j, --bzip2
filter archive through bzip2, use to decompress .bz2 files.
WARNING: some previous versions of tar used option -I to filter
through bzip2. When writing scripts, use --bzip2 instead of -j
so that both older and newer tar versions will work.
1 2 3 | warning: /home/tim/Restafval/w32codec-all-20050412-0.pm.0.i586.rpm: Header V3 DSA signature: NOKEY, key ID 5277a2fa package w32codec-all-20050412-0.pm.0 is already installed |
1 2 | error: package w32codec-all-20050412-0.pm.0.i586.rpm is not installed |
1 |
Je kan toch gewoon de smtp server van je provider gebruiken en dan je hotmail adres als afzenderadres instellen?quote:Op woensdag 14 juni 2006 17:05 schreef AntiHero het volgende:
Ik heb Kmail zover gekregen dat het mijn hotmail berichten ophaalt (dmv Gotmail), wat verder geen problemen geeft. Ik heb echter geen flauw idee hoe ik in kan stellen dat ik via Kmail over mijn hotmail account berichten terug kan sturen, in al die mooie 'Hotmail & Kmail (using Gotmail)'-Howto' s staat alleen maar hoe je kan ontvangen, verzenden wordt nergens genoemd.
Kan dit verzenden ook via Gotmail, is daar een ander script voor of kan je uberhaupt niets over hotmail verzenden met Kmail. Smtp instellen op hotmail.com werkt iig niet.
Hehe wat stel ik veel vragen![]()
1 |
1 |
Ziet er meer uit als een herstart van syslog dan een reboot, dat hoeft dus niet perse een reboot te zijn.quote:Op zaterdag 17 juni 2006 12:34 schreef Tijn het volgende:
Ik neem ten minste aan dat dit reboots zijn:
Mwah... Je hoort wel eens mensen zeggen "Als je Windows haat draai je Linux, van Unix houdt draai je *BSD." Ik vind dat persoonlijk toch onzin. 't Is maar net waar het snelste mee kunt werken, dat hoeft echt geen niet-Linux te zijn...quote:Op zondag 18 juni 2006 15:06 schreef slakkie het volgende:
Unix help Linux klopt wel aardig, de grote spelen met Unix en de kleintjes spelen met Linux.
I know, deze reactie had ik al verwacht...quote:Op zondag 18 juni 2006 15:17 schreef LintuxCx het volgende:
[..]
Mwah... Je hoort wel eens mensen zeggen "Als je Windows haat draai je Linux, van Unix houdt draai je *BSD." Ik vind dat persoonlijk toch onzin. 't Is maar net waar het snelste mee kunt werken, dat hoeft echt geen niet-Linux te zijn...
Basicly, its the samequote:# an operating system that supports multitasking and is ideally suited to multi-user applications (such as networks).
http://www.sunrise.uk.com/glossary.html
# The most popular operating system used for Web servers. In the web hosting industry, a Linux host is considered the same thing as a UNIX host.
http://webhostingrevealed.com/glossary.htm
# An interactive time-sharing system invented in 1969 by Ken ThompsonÖ It was the first source-portable OS. UNIX underwent mutations and expansions at the hands of many different people, resulting in a uniquely flexible and developer-friendly environment. By 1991, UNIX had become the most widely used multiuser general-purpose operating system in the world - and since 1996 the variant called Linux has been at the cutting edge of the open source movement. (13)
http://www.slais.ubc.ca/c(...)well/Terminology.htm
Unix or UNIX is a computer operating system originally developed in the 1960s and 1970s by a group of AT&T Bell Labs employees including Ken Thompson, Dennis Ritchie, and Douglas McIlroy. Today's Unix systems are split into various branches, developed over time by AT&T, several other commercial vendors, as well as several non-profit organizations.
http://en.wikipedia.org/wiki/Unix
Je bedoelt dat je 20 entries in /etc/passwd hebt zitten? Dat is redelijk (lees: absoluut) normaal onder unix.quote:Op dinsdag 20 juni 2006 15:25 schreef Perruche het volgende:
ok, ik ben een erge noob, en ik heb een vraag. Zondag nieuwe laptop gekocht op PCbeurs, helemaal puik, alleen draait er KLubuntu (ofzo) op. Op zich is het programma best makkelijk, alleen heb ik echt 20 gebruikersaccounts waar ik niets mee kan omdat ik de wachtwoorden niet heb.
Dat Windows schijfje zijn werk laten doen.quote:Heb van iemand een windows schijfje gekregen en die wil ik er nu wel in, omdat ik geen zin heb om nu weer een heel nieuw besturingssysteem onder de knie te krijgen. Maar- hoe verwijder ik kubuntu? gaat dat hetzelfde als bij windows of moet ik andere commando's doen? ik heb geen idee :-D dankje!
ja, 20 entries. Maar ik heb alleen een password va user en die heeft schijnbaar niet genoeg rechten en allerlei passowrds die ik niet weet, dus k kan gewoon helemaal niets ermee. Eigenlijk ben ik wel van plan om Xubuntu te gaan draaien ofzo, lekker licht en toch gebruiksvriendelijk, alleen moet ie het nu gewoon even doen en ik heb geen tijd om het nu allemaal uit te zoeken, dus vandaar de keuze voor windows. Ik verwacht niet namelijk dat XP erg vlekkeloos zal draaien op een P3. Maar goed, in ieder geval bedankt voor de hulp, en wel erg simpel hoor, gewoon de windows schijf erin douwen. Ik ga het gewoon proberen, ken er toch niets aan verklotenquote:Op dinsdag 20 juni 2006 16:18 schreef slakkie het volgende:
[..]
Je bedoelt dat je 20 entries in /etc/passwd hebt zitten? Dat is redelijk (lees: absoluut) normaal onder unix.
[..]
Dat Windows schijfje zijn werk laten doen.
Je hebt ook maar 1 password nodig, daarna kun je met *ubuntu met sudo van alles doenquote:Op dinsdag 20 juni 2006 22:06 schreef Perruche het volgende:
ja, 20 entries. Maar ik heb alleen een password va user en die heeft schijnbaar niet genoeg rechten
ja klopt, en ik heb wel het goede password weten te ontfutselen voor het inlogscherm. Maar als ik bijv. internetinstellingen wil veranderen of zelfs iets simpels als de klok, dan kan dat niet. Moet ik weer passwords voor hebben, vul ik die in en dan gebuirt er gewoon niets :S Maar goed, ookal zou ik het bij linux (ofzo) houden zou ik denk ik Xubuntu kiezen omdat dat lichter is ofzo.. Wil sowieso die schijf ff helemaal leeg hebben, dan kan ik er lekker mn eigen shit enzo op gooienquote:Op woensdag 21 juni 2006 01:07 schreef devzero het volgende:
[..]
Je hebt ook maar 1 password nodig, daarna kun je met *ubuntu met sudo van alles doenAls je goed kijkt zul je zien dat de meeste (ws alle op jouw account na) een "invalid" password hebben en de meeste zullen niet eens een shell hebben (laatste veld in je passwd file). En er is een reden dat er allemaal "systeem" accounts zijn
Overigens heeft windows tegenwoordig (xp pro iig, verder gok ik maar wat) ook een beperkt aantal systeem accounts, bv LocalService. Inloggen op zo'n account zal ws ook niet gaan
1 |
Voor het automatisch starten van applicaties heb je de map /etc/init.d/ en de /etc/rcX.d/ waar X staat voor het runlevel: single user, multi user zonder en met netwerk, reboot etc. Je hoeft dat niet allemaal handmatig bij te houden want debian heeft er mooie scriptjes voor.quote:Op woensdag 21 juni 2006 20:45 schreef Sitethief het volgende:
Kort vraagje voor een Debian school projectje.
Hoe kan ik een regel code automatisch laten uitvoeren bij het opstarten van Linux?
bijv
[ code verwijderd ]
1 |
1 |
ctrl-alt-backspace knalt X af.quote:Op woensdag 21 juni 2006 22:20 schreef Sitethief het volgende:
Hoe kijg ik gewoon een ouderwetse text only in Debian, dit om geheugen te besparen omdat ik Debian virtueel draai. (dus geen x)
Ik heb al stopx geprobeerd![]()
Hmm ik switch wel naar text only maar ik wordt meteen uitgelogd en keer terug naar het grafische inlogscherm...................quote:
Dan heb je waarschijnlijk ook gdm of kdm draaien. Ga even naar een console via ctrl-alt-F2 en log in als root en stop gdm of kdm met "/etc/init.d/gdm stop".quote:Op woensdag 21 juni 2006 22:28 schreef Sitethief het volgende:
[..]
Hmm ik switch wel naar text only maar ik wordt meteen uitgelogd en keer terug naar het grafische inlogscherm...................
Mischien zit je daar voor in het verkeerde topic, tenzij hij Linux "kruiselingsuitwisselbaar" moet zijn?quote:Op donderdag 22 juni 2006 19:28 schreef Billian85 het volgende:
Hoi ik wil binnekort een TV-kaart kopen voor op mijn satelliet, maar welke kan ik het beste kiezen (zijn er mensen met ervaringen) ??
PS: Ik wil er het programma mythtv mee gebruiken.
Alvast bedankt
Je had eventjes de documentatie door kunnen kijken, en kunnen vinden dat je deze kaarten iig niet moet hebben:quote:Op donderdag 22 juni 2006 19:28 schreef Billian85 het volgende:
Hoi ik wil binnekort een TV-kaart kopen voor op mijn satelliet, maar welke kan ik het beste kiezen (zijn er mensen met ervaringen) ??
PS: Ik wil er het programma mythtv mee gebruiken.
Alvast bedankt
En een stukje verder vind je dan een link naar ondersteunde hardware...quote:Hardware known NOT to work and other issues
* Hauppauge WinTV-D or -HD (no driver)
* Hauppauge WinTV-USB series
* Hauppauge WinTV-PVR-usb (model 602), or WinTV-PVR-PCI (model 880) cards (no driver - this is not the PVR-250/350 series of cards supported by the IvyTV driver)
* Hauppauge WinTV-PVR-USB2 (driver available at http://www.isely.net - no MythTV support. May work if setup thinks it's a PVR-x50 card.)
* ATI All-in-Wonder series
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |