http://www.ad.nl/binnenland/article1369945.ecequote:'Nieuwe bezuinigingen bij defensie'
RIJSWIJK - Defensie moet rekening houden met nieuwe bezuinigingen. Volgens de Telegraaf gaat na vier jaar van keiharde bezuinigingen opnieuw het mes in de organisatie.
Dat zou het resultaat zijn van een harde strijd tussen de ministers Eimert van Middelkoop van Defensie en Wouter Bos van Financiën. Er wordt gedacht aan het schrappen van achttien F16's en minder nieuwe aankopen. Zo zou de aanschaf van Tomahawk-raketten worden uitgesteld en wordt een aantal kanonnen verkocht die nu nog in Uruzgan worden gebruikt.
(ANP)
			
			
			
			En toch is de PvdA niet van het gebroken geweertjequote:Op zondag 13 mei 2007 13:18 schreef franske19 het volgende:
Het is weer bingo, die lafaard van een Van Middelkoop heeft gezegd te gaan bezuiningen op o.a. het aantal tanks en F-16's. Stelletje landverraders in Den Haag, je zou bijna hopen op een flinke oorlog in Europa.
[..]
http://www.ad.nl/binnenland/article1369945.ece
			
			
			
			defensie heeft juist extra geld gekregenquote:Op zondag 13 mei 2007 13:18 schreef franske19 het volgende:
Het is weer bingo, die lafaard van een Van Middelkoop heeft gezegd te gaan bezuiningen op o.a. het aantal tanks en F-16's. Stelletje landverraders in Den Haag, je zou bijna hopen op een flinke oorlog in Europa.
[..]
http://www.ad.nl/binnenland/article1369945.ece
			
			
			
			Lijkt me sterk. Het gaat eerder om een aantal die al een tijdje niet gebruikt worden.quote:Op zondag 13 mei 2007 15:06 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
defensie heeft juist extra geld gekregen![]()
Overigens gaan ze nu de hele artillerie opdoeken![]()
			
			
			
			het gaat over de pnzh 2000 en die hebben al heel weinigquote:Op zondag 13 mei 2007 15:11 schreef franske19 het volgende:
[..]
Lijkt me sterk. Het gaat eerder om een aantal die al een tijdje niet gebruikt worden.
edit: informatie van wiki is niet meer terug te vinden
			
			
			
			
			
			
			
			57 waarvan een deel niet gebruikt wordt/al een flinke tijd in de verkoop staat.quote:Op zondag 13 mei 2007 15:47 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
het gaat over de pnzh 2000 en die hebben al heel weinig
			
			
			
			tzou eens tijd worden om wat meer te bezuinigen bij de luchtmacht(en ook bij de marine) ipv bij de landmacht!quote:Op zondag 13 mei 2007 13:18 schreef franske19 het volgende:
Het is weer bingo, die lafaard van een Van Middelkoop heeft gezegd te gaan bezuiningen op o.a. het aantal tanks en F-16's. Stelletje landverraders in Den Haag, je zou bijna hopen op een flinke oorlog in Europa.
[..]
http://www.ad.nl/binnenland/article1369945.ece
			
			
			
			Even een kleine correctie aangebracht.quote:Op zondag 13 mei 2007 19:54 schreef bouke82 het volgende:
[..]
tzou eens tijd worden om wat meer te bezuinigen uit te geven bij de luchtmacht(en ook bij de marine) ipv en bij de landmacht!
			
			
			
			
			
			
			
			Wel is gevolgd wat er allemaal weg is gegaan?quote:Op zondag 13 mei 2007 19:54 schreef bouke82 het volgende:
[..]
tzou eens tijd worden om wat meer te bezuinigen bij de luchtmacht(en ook bij de marine) ipv bij de landmacht!
			
			
			
			
			
			
			
			jaquote:Op woensdag 16 mei 2007 10:28 schreef Teije het volgende:
Iemand die hier toevallig op de KMA zit of er op zat?
			
			
			
			Das afhankelijk van je definities. Desondanks is de KMA een aanrader.quote:Op woensdag 16 mei 2007 10:28 schreef Teije het volgende:
Iemand die hier toevallig op de KMA zit of er op zat?
			
			
			
			quote:Een Amerikaanse soldaat kijkt dinsdag toe terwijl een C117-gevechtsvliegtuig voedselpakketten laat vallen in de provincie Ghazni in Afghanistan. De komende maand zullen Amerikaanse en Afghaanse soldaten in dit gebied gevechten leveren tegen de Taliban.
AFP
			
			
			
			
			
			
			
			quote:
			
			
			
			
			
			
			
			quote:15-06-2007 15:20
NEDERLANDSE MILITAIR OMGEKOMEN BIJ AANSLAG IN AFGHANISTAN
Defensiemedia - Persconferentie
klik voor vergroting
Bij een zelfmoordaanslag in Tarin Kowt is vanmorgen een Nederlandse militair omgekomen. Het gaat om een 20-jarige soldaat der eerste klasse van het 42ste Bataljon Limburgse Jagers. Ook kwam bij de aanslag een aantal Afghaanse kinderen om het leven. Drie Nederlandse militairen en een aantal Afghaanse burgers raakten gewond. Generaal Dick Berlijn, Commandant der Strijdkrachten, maakte dit vanmiddag tijdens een persbijeenkomst bekend.
Inmiddels zijn de families van de omgekomen en gewonde militairen geïnformeerd.
De gewonde militairen zijn overgebracht naar het hospitaal op Kamp Holland. Hun toestand is stabiel. De Afghaanse gewonden liggen in het hospitaal in Tarin Kowt.
De zelfmoordaanslag met een autobom vond plaats om 11.05 uur Afghaanse tijd. Een Provinciaal Reconstructie Team werd begeleid door de Quick Reaction Force (QRF). Tijdens de escorte raakte de autobom het YPR-pantservoertuig met daarin de getroffen militairen van de QRF.
Minister Eimert van Middelkoop heeft de Ministerraad op de hoogte gebracht van de aanslag. Het kabinet heeft geschokt gereageerd. Van Middelkoop zei diep geraakt te zijn door de gebeurtenis en betuigde zijn oprechte deelneming aan de familie.
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			Nederland heeft een paar vlieguur C-17 ingekocht bij de NATO. Ik geloof dat ze 4 kisten gaan kopen. Aan vlieguren kun je geloof ik 8x heen en wer naar Afghanistan.quote:Op vrijdag 15 juni 2007 16:38 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Ik hoorde gisteren op het nieuws dat NL 1 of andere deal heeft gesloten met betrekking tot transport vliegtuigen.
alleen ik was te laat en er is nergens meer iets over te vinden
			
			
			
			Zowel de KMA als het KIM staan gelijk aan universitair, dacht ik. Dus ja, dat kan. Maar of je het wilt is een tweede. Onthou dat defensie op dit moment van alles belooft om je binnen te trekken, tot aan heel veel vrij om te studeren aan toe. Maar de pers laat de afgelopen weken doorschemeren dat er militairen rondlopen die de afgelopen 2 jaar maar 8 weken thuis zijn geweest.quote:Op maandag 18 juni 2007 18:08 schreef Shizzle_Nizzle het volgende:
Sorry dat ik jullie lastig moet vallen. Heb vorige week me HAVO gehaald en zit nu dus te denken om het leger in te gaan. Ik wil er niet heel me leven zitten, maar wil wel een HBO-diploma halen, is dit mogelijk? En dan heb ik het nu over de mariniers, of ik dan als als officier, nog HBO er naast kan doen. Alvast bedankt!
			
			
			
			hmm klinkt gezellig net nu mijn broertje zich aangemeld heeft bij de reguliere troepen (ook havo)quote:Op maandag 18 juni 2007 20:55 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Zowel de KMA als het KIM staan gelijk aan universitair, dacht ik. Dus ja, dat kan. Maar of je het wilt is een tweede. Onthou dat defensie op dit moment van alles belooft om je binnen te trekken, tot aan heel veel vrij om te studeren aan toe. Maar de pers laat de afgelopen weken doorschemeren dat er militairen rondlopen die de afgelopen 2 jaar maar 8 weken thuis zijn geweest.
Als dat je wat lijkt: prima. Maar ondanks mijn historie bij defensie ga ik mijn zoon op dit moment aanbevelen om toch maar iets anders te kiezen (al heeft hij nog 4 jaar de tijd)
			
			
			
			
			
			
			
			ik dacht dat je met havo alleen onder oficier kon worden en dat kma vrij kansloos wordt omdat ze eerst de hboèrs en vwoèrs aannemenquote:Op maandag 18 juni 2007 21:02 schreef Shizzle_Nizzle het volgende:
Ja, ik heb ook gelezen dat je beter eerst je HBO kan doen. Maar ik heb echt geen zin om nog eens 4 jaar lang achter me boeken te zitten! En heb gelezen over de KMA dat je iniedergeval een 6 moet staan voor wiskunde, als je toegelaten wilt worden. Haalde een 6.1 voor me examens maar sta een 5 op me lijst dus dat zou balen zijn. Maar toen ik info zocht over de KMI stond er er niks over!
			
			
			
			Alles tm MBO wordt onderofficier, alles daarboven wordt officier. En op dit moment heeft defensie weinig keus: er zijn maar weinig VWOers die in deze economische tijden besluiten om militair te worden. Dus Havisten maken zeker een goede kansquote:Op maandag 18 juni 2007 21:04 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
ik dacht dat je met havo alleen onder oficier kon worden en dat kma vrij kansloos wordt omdat ze eerst de hboèrs en vwoèrs aannemen
			
			
			
			Enkel lang model KMA = een erkende bachelor al zijn er geloof ik speciale subrichtingen binnen het kim die samen met de TU twente ook een bachelor kunnen opleveren.quote:Op maandag 18 juni 2007 20:55 schreef RonaldV het volgende:
Zowel de KMA als het KIM staan gelijk aan universitair, dacht ik.
Ken er geeneen die dat doet als militair. Als ze er al zijn doen ze het vrijwillig..quote:Op maandag 18 juni 2007 20:55 schreef RonaldV het volgende: Maar de pers laat de afgelopen weken doorschemeren dat er militairen rondlopen die de afgelopen 2 jaar maar 8 weken thuis zijn geweest.
Ik dacht dat je als Havist in principe niet in het lange model terecht kwam. Of is dat tegenwoordig anders?quote:Op maandag 18 juni 2007 21:04 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
ik dacht dat je met havo alleen onder oficier kon worden en dat kma vrij kansloos wordt omdat ze eerst de hboèrs en vwoèrs aannemen
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			Luchtmacht. Er zijn bij de luchtmacht zeer veel banen die je 1-op-1 door kunt trekken naar burgerbedrijven. Zorg in dat geval alleen dat je wegblijft bij de geleide wapens.quote:Op maandag 18 juni 2007 22:35 schreef Shizzle_Nizzle het volgende:
En trouwens wat denken jullie dat ik zou moeten doen, tips![]()
Heb niet bepaald zin in een studie, wil avontuur maar wel nog zekerheid voor later![]()
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			Geen zin in studie, hoe wil je die tijd op de KMA dan omschrijven? Daar heb je ook studieboeken, papers en tentamens..quote:Op maandag 18 juni 2007 22:35 schreef Shizzle_Nizzle het volgende:
Heb niet bepaald zin in een studie, wil avontuur maar wel nog zekerheid voor later![]()
Die kans is er altijd al geweest; als de behoefte na enkele jaren (bij het lange model) is verandert binnen defensie of als je zelf toch andere geschikheden hebt dan kreeg je zo een andere VTO. Beter als op een functie zitten waar er geen werk voor is..quote:Op maandag 18 juni 2007 22:43 schreef RonaldV het volgende:
Overigens: het plan is om per 1 januari a.s. mensen geen lucht-, land, of zeemacht contract meer te geven, maar een defensiecontract. Het kan dus best zijn dat je droom om vlieger te worden door defensie wordt afgekapt omdat ze ke tankcommandant willen laten worden. Het is maar dat je het weet.
			
			
			
			
			
			
			
			Maar als je het niet probeert word je het zeker niet.quote:Op dinsdag 19 juni 2007 11:06 schreef Napalm het volgende:
Pilotenkeuring duurt heel lang en kans op afvallen is heel groot.
Zelfs als je geen KMA wilt doen maar onderofficier wilt worden moet je nog studeren, zeker als je een luchtmachtspecialisatie gaat doen.quote:[..]
Geen zin in studie, hoe wil je die tijd op de KMA dan omschrijven? Daar heb je ook studieboeken, papers en tentamens..
[..]
Het verschil is dat je vroeger vrijwillig overstapte naar een ander dienstvak. Als je vanuit de KMar over wilde naar land of luchtmacht dan kon dat, maar je kon ook gewoon blijven zitten. Als je overtollig was dan kreeg je van defensie de keus: we helpen je met een nieuwe baan, binnen of buiten de krijgsmacht, da's jouw keus. Het contrast lijkt mij persoonlijk nogal groot. In de oude regeling werd er tenminste nog gezegd: we hebben geen plaats meer in de jachtvliegopleiding, dus eigenlijk moet je weg bij defensie, maar bij de helicopters en in de luchtverdediging komen we nog mensen te kort, is dat niks voor je? Met de nieuwe regeling kan het gebeuren dat men roept dat er geen plaats meer voor je is, en je dus stukscommandant van een kanon gaat worden.quote:Die kans is er altijd al geweest; als de behoefte na enkele jaren (bij het lange model) is verandert binnen defensie of als je zelf toch andere geschikheden hebt dan kreeg je zo een andere VTO. Beter als op een functie zitten waar er geen werk voor is..
			
			
			
			nu is het ook niet fantastisch hoor; je hebt zat piloten die zo uit de vliegtuigen worden getrokken voor een bureaubaan..quote:Op dinsdag 19 juni 2007 21:36 schreef RonaldV het volgende:
Met de nieuwe regeling kan het gebeuren dat men roept dat er geen plaats meer voor je is, en je dus stukscommandant van een kanon gaat worden.
			
			
			
			Dat is nooit anders geweest. Heel veel piloten brengen enige tijd door op staf-functies, daar komt de uitdrukking "flying a desk" vandaan. Deze piloten vliegen een minimaal aantal uren om hun kwalificaties te behouden, en moeten na hun staffunctie eerst weer Combat Ready gemaakt worden met een refresher-course.quote:Op zaterdag 23 juni 2007 11:41 schreef Napalm het volgende:
[..]
nu is het ook niet fantastisch hoor; je hebt zat piloten die zo uit de vliegtuigen worden getrokken voor een bureaubaan..![]()
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			Dat snap ik maar ik vraag me dus af of er verschil zit tussen landen. Ik kan me bijv. voorstellen dat Duitse bedrijven als Rheinmettal vanuit historisch perspectief graag bereid zijn om technologie makkelijk en goedkoop te delen met de Amerikanen, of misschien hebben de Amerikanen dat wel zo contractueel afgedwongen (laten we wel wezen: zonder het welbevinden van de Amerikanen zou de militaire Nazi-industrie nooit een doorstart gemaakt kunnen hebben).quote:Op dinsdag 26 juni 2007 14:11 schreef sp3c het volgende:
niemand deelt graag technologie, dat kun je kopen en soms is het niet te koop
dat geld voor Amerika maar ook voor Frankrijk, Duitsland, Belgie en ook voor Nederland
			
			
			
			
			
			
			
			Kijk dat bedoel ik dus. Waarom laten we de VS zomaar een kijkje in de keuken nemen? Omdat ze dat zo eisen? En die Goalkeeper is toch van ons? Waarom bepaalt de VS dan dat het een topgeheim is als het niet hun product is?quote:Op dinsdag 26 juni 2007 15:04 schreef RonaldV het volgende:
Alle landen hebben een "... Eyes Only" policy, ook Nederland. Al was het maar om onze industriële belangen af te dekken, maar ook militaire geheimen. Ik meen me te herinneren dat de inhoud van onze Orpheus fotoverkenningsgondel geheim was, en we de data ervan maar mondjesmaat deelden. Ook de capaciteiten van onze fregatten en duikboten (met name de SeWaCo-systemen) zijn nog altijd "Dutch Eyes Only", zelfs voor de VS, al kunnen we het bij tijd en wijle niet nalaten om ze even een blik in de keuken te gunnen. En Goalkeeper is zo goed, dat de VS het systeem zelfs topgeheim heeft verklaard. Hun eigen Phalanx is namelijk stukken minder, maar dat mag niemand weten. Veelzeggend is wel dat de Royal Navy de Phalanx heeft ingeruild voor Goalkeepers, en de VS geen mogelijkheid onbenut laten om Goalkeeper in de buurt te houden als er weer eens stront aan de knikker is.
Onze geheimen zitten niet zo zeer in hardware, of in intel. In beiden zijn de VS (vooral die), Engeland en Frankrijk veel beter. Maar wat Nederlanders wel heel goed kunnen is integreren van systemen. Daarin zijn we mogelijk de besten ter wereld, en de kennis die erbij hoort beschermen we aan alle kanten. Maar Duitsers beschermen ook hun geheimen, en zelfs de Belgen doen dat. Het verschil zit in de hoeveelheid en diepgang van de geheimen.
			
			
			
			
			
			
			
			De VS hebben een testrapport dat zelfs de makers van de Goalkeeper niet mogen inzien, omdat de resultaten te veel in het voordeel van Goalkeeper zijn. Ze hebben een Goalkeeper mogen testen, maar Signaal (tegenwoordig Thomson) mag de verslagen er van niet inzien. Hoe het precies zit weet ik niet, maar de keuze voor de Phalanx is een politieke. Als ze Goalkeeper zouden kopen behouden ze daar thuis geen banen mee, want Goalkeepers worden alleen maar hier gemaakt.quote:Op dinsdag 26 juni 2007 15:34 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Kijk dat bedoel ik dus. Waarom laten we de VS zomaar een kijkje in de keuken nemen? Omdat ze dat zo eisen? En die Goalkeeper is toch van ons? Waarom bepaalt de VS dan dat het een topgeheim is als het niet hun product is?
			
			
			
			Ooit, (begin jaren 90?) zag ik een advertentie van de marine waarin letterlijk stond dat ze mensen (programmeurs?) zochten om de geheimen uit de door hun gekochte buitenlandse systemen te achterhalen omdat zelfs partners niet alle ins&outs vertelden...quote:Op dinsdag 26 juni 2007 15:04 schreef RonaldV het volgende:
Alle landen hebben een "... Eyes Only" policy, ook Nederland.
			
			
			
			Dat klopt (van die ins en outs). Op zich niet vreemd natuurlijk, Microsoft vertelt ook niet alles wat in Windows zit.quote:Op dinsdag 26 juni 2007 19:26 schreef Napalm het volgende:
[..]
Ooit, (begin jaren 90?) zag ik een advertentie van de marine waarin letterlijk stond dat ze mensen (programmeurs?) zochten om de geheimen uit de door hun gekochte buitenlandse systemen te achterhalen omdat zelfs partners niet alle ins&outs vertelden...
			
			
			
			en dat levert soms grote problemen op zoals bij de britten met hun apaches en de het JSF besturingsprogrammaquote:Op dinsdag 26 juni 2007 21:05 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Dat klopt (van die ins en outs). Op zich niet vreemd natuurlijk, Microsoft vertelt ook niet alles wat in Windows zit.
			
			
			
			Nee hoor. de software an sich is het probleem niet, maar het feit dat landen geen toegang hebben tot de broncode, en dus feitelijk afhankelijk zijn van vertrouwen op de andere partij, DAT is het probleem. Maar dat hoeft geen probleem te zijn. De broncode van de F-16 is geclassificeerd, maar de EPAF-landen schrijven en gebruiken tegenwoordig hun eigen MLU software. De RAF en RN zijn een Level-1 partner in de JSF (net als de VS dat zelf zijn), ze leveren zelfs kennis om de software te kunnen uitbreiden (onder andere met VAAC, een speciale Harrier). Aangezien het lot van de JSF in de VS is opgehangen aan het meedoen van buitenlandse Level-1 en Level-2 partners, kan ik me haast niet voorstellen dat de VS een al te grote mond hebben bij dit project. Ze liggen al onder vuur vanwege het vermeend voortrekken van hun eigen industrie, en in alle partner landen ligt het project onder een vergrootglas. Het vertrek van twee of meer grote partners (bijvoorbeeld Engeland en Nederland) zou het hele project wel eens in zwaar weer kunnen brengen.quote:Op woensdag 27 juni 2007 12:12 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
en dat levert soms grote problemen op zoals bij de britten met hun apaches en de het JSF besturingsprogramma
			
			
			
			We hebben gelukkig geen Longbow?quote:Op woensdag 27 juni 2007 20:20 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Nee hoor. de software an sich is het probleem niet, maar het feit dat landen geen toegang hebben tot de broncode, en dus feitelijk afhankelijk zijn van vertrouwen op de andere partij, DAT is het probleem. Maar dat hoeft geen probleem te zijn. De broncode van de F-16 is geclassificeerd, maar de EPAF-landen schrijven en gebruiken tegenwoordig hun eigen MLU software. De RAF en RN zijn een Level-1 partner in de JSF (net als de VS dat zelf zijn), ze leveren zelfs kennis om de software te kunnen uitbreiden (onder andere met VAAC, een speciale Harrier). Aangezien het lot van de JSF in de VS is opgehangen aan het meedoen van buitenlandse Level-1 en Level-2 partners, kan ik me haast niet voorstellen dat de VS een al te grote mond hebben bij dit project. Ze liggen al onder vuur vanwege het vermeend voortrekken van hun eigen industrie, en in alle partner landen ligt het project onder een vergrootglas. Het vertrek van twee of meer grote partners (bijvoorbeeld Engeland en Nederland) zou het hele project wel eens in zwaar weer kunnen brengen.
De Apache is een ander verhaal. Wij hebben er relatief weinig last van, want wij gebruiken (gelukkig) geen Longbow, maar de Engelse Apaches hebben de software voor die radar gewoon keihard nodig. Zij maken er dus een punt van dat ze onafhankelijk van de VS in de software willen kunnen rondneuzen en -poeren wanneer zij daar zin in hebben.
			
			
			
			
			
			
			
			schijnt niet fijn te vliegenquote:Op woensdag 27 juni 2007 23:06 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
We hebben gelukkig geen Longbow?Dat is toch juist zo'n geavanceerde radar?
			
			
			
			Als ik de piloten moet geloven (en die schijnen er verstand van te hebbenquote:Op woensdag 27 juni 2007 23:06 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
We hebben gelukkig geen Longbow?Dat is toch juist zo'n geavanceerde radar?
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			Misschien dat ik het niet helemaal goed heb begrepen, maar ik zie een op afstand bestuurbaar rupsvoertuigje, met een stuk of 5 cameras, en een wapensysteem. Ik begrijp niet helemaal wat daar zo "slim" aan is? Als het ding nou autonoom kon werken... maar je hebt altijd een operator op maximaal één kilometer zitten. Hoe moeilijk kan het zijn om die te vinden en uit te schakelen?quote:Op zaterdag 4 augustus 2007 12:36 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
http://life.tweakers.net/(...)rouille-in-Irak.html
wat vinden jullie hiervan
			
			
			
			Natuurlijk evolutie. Vooral voor het verkennen van gevaarlijke panden lijkt het me handig.quote:Op zaterdag 4 augustus 2007 12:36 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
http://life.tweakers.net/(...)rouille-in-Irak.html
wat vinden jullie hiervan
			
			
			
			
			
			
			
			
			mjaaaaah paden verkennen ... als je in hinderlaag ligt dan zal je wel niet gaan schieten als er een robotje aan komt rollen neem ik aanquote:Op zaterdag 4 augustus 2007 18:01 schreef franske19 het volgende:
[..]
Natuurlijk evolutie. Vooral voor het verkennen van gevaarlijke panden lijkt het me handig.
Grappig om de comments daar op tweakers te lezen, een stel armchair warriors die wel even bepalen hoe nutteloos deze uitvinding is.
			
			
			
			muah, dat konden de duitsers alquote:Op maandag 10 september 2007 21:58 schreef sp3c het volgende:
zal wel wat prijzig zijn om er een bom aan te binden en hem vijandelijke bunkers in te rijden
			
			
			
			de russen deden dat met honden alleen dat was niet zo`n succesquote:
			
			
			
			De japanners deden het per luchtkoerier, dat werkte dan nét welquote:Op donderdag 13 september 2007 18:52 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
de russen deden dat met honden alleen dat was niet zo`n succes![]()
			
			
			
			Het is maar wat je werken noemt, waar schijnlijk had het meer effect gehad als ze al die vliegers gewoon op de traditionele manier hadden ingezetquote:Op vrijdag 14 september 2007 15:04 schreef Rave_NL het volgende:
[..]
De japanners deden het per luchtkoerier, dat werkte dan nét wel
			
			
			
			Daarom ook de "nét wel".quote:Op zaterdag 15 september 2007 17:56 schreef Nobu het volgende:
[..]
Het is maar wat je werken noemt, waar schijnlijk had het meer effect gehad als ze al die vliegers gewoon op de traditionele manier hadden ingezet![]()
			
			
			
			
			
			
			
			Het klinkt inderdaad erg leuk, maar ik heb een natuurlijke afkeer van electronica als het om wapensystemen gaatquote:Op dinsdag 18 september 2007 19:03 schreef Rave_NL het volgende:
Da's juist het mooie ervan, het afvuurmechanisme is volledig digitaal en verder zitten er geen bewegende delen in waardoor de kans op vastlopers nihil is.
			
			
			
			De vijand niet.quote:Op dinsdag 18 september 2007 23:01 schreef Nobu het volgende:
[..]
Het klinkt inderdaad erg leuk, maar ik heb een natuurlijke afkeer van electronica als het om wapensystemen gaat![]()
			
			
			
			Leg eens uit wat je daar precies mee bedoelt? Electronica is natuurlijk erg leuk, maar als je er mee door de blubber kruipt of door de woestijn loopt heeft het nogal de neiging om er mee op te houden. Voor voertuigen is het natuurlijk een ander verhaal.quote:
			
			
			
			Je kan wel persoonlijke voorkeuren hebben (bijvoorbeeld geen electronische geweren), als de vijand die dingen wel heeft heb je een redelijk probleem*.quote:Op woensdag 19 september 2007 22:25 schreef Nobu het volgende:
[..]
Leg eens uit wat je daar precies mee bedoelt? Electronica is natuurlijk erg leuk, maar als je er mee door de blubber kruipt of door de woestijn loopt heeft het nogal de neiging om er mee op te houden. Voor voertuigen is het natuurlijk een ander verhaal.
			
			
			
			
			
			
			
			mechanica kan veel slechter tegen vuil en dergelijke het mooie is is dat het helemaal electronisch is en je alleen genaait bent wanneer de accu leeg is. voor de rest kan er niets misgaanquote:Op woensdag 19 september 2007 22:25 schreef Nobu het volgende:
[..]
Leg eens uit wat je daar precies mee bedoelt? Electronica is natuurlijk erg leuk, maar als je er mee door de blubber kruipt of door de woestijn loopt heeft het nogal de neiging om er mee op te houden. Voor voertuigen is het natuurlijk een ander verhaal.
			
			
			
			Wat dacht je van EMP?quote:Op donderdag 20 september 2007 20:17 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
mechanica kan veel slechter tegen vuil en dergelijke het mooie is is dat het helemaal electronisch is en je alleen genaait bent wanneer de accu leeg is. voor de rest kan er niets misgaan
			
			
			
			kan je shielden en er zijn emp vrije chips tegenwoordig die via biologische cellen werkenquote:
			
			
			
			Ik zeg H2O. Mechanica werkt dan 99 van de 100 keer gewoon door, en elektronica juist precies omgekeerd.quote:Op donderdag 20 september 2007 20:17 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
mechanica kan veel slechter tegen vuil en dergelijke het mooie is is dat het helemaal electronisch is en je alleen genaait bent wanneer de accu leeg is. voor de rest kan er niets misgaan
			
			
			
			Biologische chips zijn nog steeds experimenteel afaik. Maar er zijn inderdaad EMP hardened (da's niet hetzelfde als EMP free) electronische circuits.quote:Op donderdag 20 september 2007 20:43 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
kan je shielden en er zijn emp vrije chips tegenwoordig die via biologische cellen werken
			
			
			
			Vergeet ook vooral de "simpelere" systemen zoals nachtkijkers en radio's nietquote:Op donderdag 20 september 2007 20:52 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Ik zeg H2O. Mechanica werkt dan 99 van de 100 keer gewoon door, en elektronica juist precies omgekeerd.
Een mooi voorbeeld is Patriot. Toen die systemen getest werden tijdens de ontwikkelingsfase werkten ze perfect. Er was nog nooit iets beters ontworpen. Helemaal electronisch, er zat zelfs geen draaiende radar meer op.
Toen kwamen die systemen aan in Duitsland, men zette de hele zooi op de steling in Duitsland, flikkerde er camouflage netten omheen, en ze zetten de systemen aan. Eerste dag: prachtig! Tweede dag, alleen maar valse echos op de radar, compleet onwerkbaar. Hoe kon dat nou?
Nou, heel simpel: tijdens de nacht had het geregend, en het water bleef op de camouflagenetten liggen. Dat reflecteerde zo veel radarenergie dat de apparatuur vol liep met targets. Waarom was dat er tijdens het testen niet uitgekomen? Omdat de VS traditioneel test in de woestijn van New Mexico. Daar is het droog, net als in een laboratorium, en het climaat is altijd hetzelfde, net als in een laboratorium. Belangrijk voordeel boven een laboratorium? Je kunt er vliegende doelen laten vliegen, wat in een gebouw "lastig" is. Belangrijk nadeel: je test niet onder oorlogsomstandigheden, waar troepen 24/7 ongeacht de weers- en omgevingsomstandigheden met de spullen moeten werken.
Zie je jezelf al in de (natte) jungle vechten en met een battery pack op je nek in de modder duiken? Geef een soldaat dan gewoon een sidderaal in zijn broek. Kun je de vijand vragen om even niet aan te vallen omdat het regent, en je wapens dus niet inzetbaar zijn (mijn laptop in de regen!)? Zie je jezelf al tegen het officierskorps zeggen dat je niet kunt vechten want je hebt wel munitie, maar je bent net even door je batterij heen? Zie je de Britten in een vliegende storm vechten met dit spul in de koude wateren rond de Falklands? Met een mechanisch systeem heb je onder die omstandigheden in ieder geval nog de kans om van je af te bijten.
Ik vind het moooi spul, en het zal onder de juiste omstandigheden zeker zijn nut hebben. Maar een ouderwets wapen is betrouwbaarder.
			
			
			
			
			
			
			
			Het ALLERbelangrijkste dat ik ooit heb gemist was een lepel. Lepels zijn goed. Je kunt ze voor van alles gebruiken. Het was ook het enige stuk uitrusting waar we altijd te weinig van hadden.quote:
			
			
			
			
			
			
			
			Met een blikopener kun je niet eten, je kunt er niet mee snijden, je kunt niet snel even iets proeven, Je kunt er niets mee fijnstampen, en je kunt er niets mee uitlepelen.quote:Op vrijdag 21 september 2007 23:17 schreef sp3c het volgende:
ik ga voor de blikopener
het is maar nuttig voor 1 ding maar als je messen gaat gebruiken dan is de kans aanwezig dat je jezelf lelijk in de vingers snijd!
			
			
			
			DAT is pas counter-narcotics!quote:After being caught trying to smuggle drugs into Australia the Pong Su was sunk by two 2000-pound (900 kg) laser-guided bombs dropped from an RAAF F-111 aircraft. The deliberate destruction of the freighter was said to deliver a strong message to international drug smuggling rings that the Australian Federal Government would take all measures necessary to stop illegal drug importation.
			
			
			
			Dat is wel wat anders dan een Amerikaans boardingteam meenemen omdat je zelf niet aan boord mag gaanquote:Op zaterdag 22 september 2007 20:22 schreef RonaldV het volgende:
Royal Austrlian Air Force F1-11 sinks North Korean Drug Ship
[..]
DAT is pas counter-narcotics!
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			ach ja het is al zo vaak gedaan maar deze keer niet door een navo schipquote:Op maandag 12 november 2007 04:33 schreef Cobra4 het volgende:
Schop...
Chinese onderzeeboot duikt op bij US Vliegdekschip
![]()
![]()
			
			
			
			quote:Op maandag 12 november 2007 04:33 schreef Cobra4 het volgende:
Schop...
Chinese onderzeeboot duikt op bij US Vliegdekschip
![]()
![]()
			
			
			
			Net als die Russen die even tonen dat ze Noordwijk kunnen wegvagen als de NAVO-top daar zit.quote:Op maandag 12 november 2007 04:33 schreef Cobra4 het volgende:
Schop...
Chinese onderzeeboot duikt op bij US Vliegdekschip
![]()
![]()
			
			
			
			???quote:Op dinsdag 13 november 2007 19:48 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Net als die Russen die even tonen dat ze Noordwijk kunnen wegvagen als de NAVO-top daar zit.
![]()
![]()
![]()
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |