abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_69775538
quote:
Op zaterdag 6 juni 2009 18:41 schreef henkway het volgende:

[..]

nee dat kan niet dat is het begin van het einde, we hebben heel lang erover gedaan om het vrouwenkiesrecht te krijgen, en is dat dan een verbetering?/
Voor de pvda iig niet .
  zaterdag 6 juni 2009 @ 19:29:47 #252
27257 qwerty_x
Tudo jóia !!
pi_69776653
quote:
Op zaterdag 3 juni 2006 17:20 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:

[..]

Het valt me nog mee dat je niet meteen overgaat tot het verbieden van partijen die je niet aanstaan.
deze reactie dekt de OP/TS perfect

en verder neem ik aan dat TS er vanuit gaat dat hijzelf uiteraard met vlag en wimpel gaat slagen ?
zonnig Brasil
  zaterdag 6 juni 2009 @ 19:33:37 #253
241597 FunkyHomosapien
de macht, de mat.
pi_69776748
quote:
Op zaterdag 6 juni 2009 18:48 schreef Wopper1 het volgende:

[..]

Voor de pvda iig niet .
't logo goudgeel, oppervlag in kersenrood; symbool van de strijd tegen een systeem dat je hersens doodt.
  zaterdag 6 juni 2009 @ 20:00:13 #254
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_69777446
TS gelooft in een maatschappij van mensen die in 2 klassen worden ingedeeld?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_69785415
quote:
Op zaterdag 6 juni 2009 15:27 schreef tlicious het volgende:

[..]

Wanneer partijen hun bestaansrecht aan het aantal stemmen ontlenen zullen ze alles doen om zoveel mogelijk stemmen te krijgen.

Wanneer ze dan zien dat een degelijk programma gebaseerd op lange termijn doelen en rationele argumenten weinig stemmers oplevert zullen ze een keuze moeten maken:
- of doorgaan met een goed programma+campagne en bijna geen zetels krijgen
- of al hun middelen aanwenden om de spotjes en praatjes zo te draaien dat de stemmers die op weinig doordachte manieren tot hun stemkeuze komen WEL op hun stemmen (en de kwaliteit en waarde van de inhoud van het programma er dus niet meer zoveel toe doet, de knappe (uiterlijk) koppen bovenaan komen in de partij, laat staan dat er nog middelen zijn (en animo is) om het uit te werken/voeren)
Dank voor de uitleg.

Maar elke partij ontleent zijn bestaanrecht aan de kiezer/stemmers.

Waar het mij om gaat is, dat als ik een programma lees van een partij, ik er van uit ga dat ze mijn wensen(waar ik ze mijn stem voor gaf) uitvoeren en daar kan ik niet van opaan leert de ervaring.

Ik lees geen programma's meer, ga af (als proef) op stemwijzer e.d en kijk over een jaar of twee of dat me bevalt!!
Hoop dat er ooit nog een tijd komt dat partijen, voor de verkiezingen, aangeven met wie ze wel of niet willen regeren of dat we dat ook mogen kiezen.
  zondag 7 juni 2009 @ 01:36:12 #256
177885 JoaC
Het is patat
pi_69785679
quote:
Op zaterdag 6 juni 2009 20:00 schreef Pietverdriet het volgende:
TS gelooft in een maatschappij van mensen die in 2 klassen worden ingedeeld?
Feit is dat beide standpunten niet ideaal zijn.
[quote][img]http://i.fokzine.net/p/10s.gif[/img] Op maandag 23 april 2012 17:00 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
  zondag 7 juni 2009 @ 09:33:27 #257
257914 tlicious
http://www.stemrijbewijs.nl
pi_69787771
quote:
Op zaterdag 6 juni 2009 19:29 schreef qwerty_x het volgende:

[..]

deze reactie dekt de OP/TS perfect

en verder neem ik aan dat TS er vanuit gaat dat hijzelf uiteraard met vlag en wimpel gaat slagen ?
Met een beetje voorbereiding wel, ja - net zoals elke andere idioot dat zou moeten kunnen. Nogmaals het is niet moeilijk (de vragen en antwoorden zouden zelfs van te voren bekend kunnen zijn - zoals bij het theorie examen van het rijbewijs dat je een oefenlijst hebt waaruit dan een willekeurige selectie op de test komt).

Het punt is niet het moeilijk maken van het stemmen, maar 'onwetend' stemmen moeilijker maken.
Iedereen is en blijft gewoon zijn eigen mening stemmen, alleen met het stemrijbewijs is die mening voor sommigen wat meer gebaseert op 'kennis van weten' dan voorheen.
  zondag 7 juni 2009 @ 09:37:33 #258
257914 tlicious
http://www.stemrijbewijs.nl
pi_69787795
quote:
Op zondag 7 juni 2009 01:12 schreef revange2008 het volgende:

[..]

Dank voor de uitleg.

Maar elke partij ontleent zijn bestaanrecht aan de kiezer/stemmers.

Waar het mij om gaat is, dat als ik een programma lees van een partij, ik er van uit ga dat ze mijn wensen(waar ik ze mijn stem voor gaf) uitvoeren en daar kan ik niet van opaan leert de ervaring.

Ik lees geen programma's meer, ga af (als proef) op stemwijzer e.d en kijk over een jaar of twee of dat me bevalt!!
Hoop dat er ooit nog een tijd komt dat partijen, voor de verkiezingen, aangeven met wie ze wel of niet willen regeren of dat we dat ook mogen kiezen.
Coalitievorming zou ook een onderwerp kunnen zijn. Dan weten nieuwe stemgerechtigden (net 18 jaar) ook gelijk dat ze deze staat van zaken mee kunnen nemen in hun overweging - ipv dit door vallen en opstaan te merken.
pi_69807077
quote:
Op zondag 7 juni 2009 09:37 schreef tlicious het volgende:

[..]

Coalitievorming zou ook een onderwerp kunnen zijn. Dan weten nieuwe stemgerechtigden (net 18 jaar) ook gelijk dat ze deze staat van zaken mee kunnen nemen in hun overweging - ipv dit door vallen en opstaan te merken.
Beetje jammer deze opmerking, had je toch wat hoger ingeschat.
pi_70948458
Je zou wel een aantal vragen (multiple choice dus meteen te controleren) kunnen stellen in het stemhokje om te toetsen of de kiezer weet welke standpunten zijn/haar partij heeft. Maakt de kiezer te veel fouten dan wordt de stem ongeldig verklaard.
pi_70953071
quote:
Op zaterdag 3 juni 2006 16:55 schreef EchtGaaf het volgende:
De politieke onbenulligheid van de Nederlandse Kiezer neemt met de dag toe. (misschien dat het gemiddelde iq van de bevolking ook afzakt, maar dat terzijde)

De kiezer van nu gaat steeds meer voor de vorm (personen) dan over de inhoud.

Het grootste voorbeeld was het Kontje van Wouter Bos in 2003. Veel vrouwen vielen hiervoor en droegen hierdoor bij aan de grote verkiezingswinst in 2003. Terwijl die partij niet echt veel verandert was tov die van 2002, toen olv Ad Meldert (veel minder sexy voor degenen die er verstand van hebben)

Recentelijk hadden we nog het dieptepunt met het VVD lijsttrekkers circus. Ging ook vooral om de personen en veel minder dan de inhoud

Ik heb de oplossing: HET KIEZERSRIJBEWIJS (Election Driving Licence, zoiets )

Na het behalen ben je bevoegd om deel te nemen aan de verkiezingen (actief en passief)
Hiervoor moet je slagen voor de vakken : economie, staatinrichting, en politieke verhoudingen.

Met dit papiertje op zak kun je een veel beter keuze maken. Het bestuur van het land zal kwalitatief veel beter worden.

Wie durf?

Is wel effectief tegen de PVV
La derecha oprime, la izquierda libera
pi_70980737
quote:
Op dinsdag 14 juli 2009 00:08 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Is wel effectief tegen de PVV
Ik weet niet welke partij daar het meeste last van zal hebben...
  dinsdag 14 juli 2009 @ 21:28:29 #263
177885 JoaC
Het is patat
pi_70981498
quote:
Op dinsdag 14 juli 2009 21:04 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

SP, PVV, CDA, CU, en in mindere mate PvdA.
[quote][img]http://i.fokzine.net/p/10s.gif[/img] Op maandag 23 april 2012 17:00 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
pi_71011646
quote:
Op dinsdag 14 juli 2009 21:28 schreef JoaC het volgende:

[..]

SP, PVV, CDA, CU, en in mindere mate PvdA.
CU denk ik van niet
pi_71012837
quote:
Op woensdag 15 juli 2009 19:59 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

CU denk ik van niet
PvdA & SP ook niet... CDA wel, daar wordt denk ik enkel vooral op gestemd vanwege het geloof, en niet vanwege de standpunten.
La derecha oprime, la izquierda libera
  woensdag 15 juli 2009 @ 21:28:38 #266
177885 JoaC
Het is patat
pi_71014454
quote:
Op woensdag 15 juli 2009 20:39 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

PvdA & SP ook niet... CDA wel, daar wordt denk ik enkel vooral op gestemd vanwege het geloof, en niet vanwege de standpunten.
SP trekt veel mensen van lagere intellectuele begaafdheid, de PvdA is een volkspartij, CU was populair bij mensen die op het Christelijke stemmen, zelfde geld voor CDA. Verdieping veroorzaakt vaak andere stemmen.
[..]
pi_71058987
quote:
Op woensdag 15 juli 2009 20:39 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Ik denk dat GL er niet zoveel last van zal hebben.
  vrijdag 17 juli 2009 @ 12:43:17 #268
66825 Reya
Fier Wallon
pi_71062879
quote:
Op dinsdag 14 juli 2009 21:04 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Ik zal komend weekend er eens naar kijken.
pi_71065037
quote:
Op vrijdag 17 juli 2009 12:43 schreef Reya het volgende:

[..]

Ik ben benieuwd.
pi_71065221
quote:
Op vrijdag 17 juli 2009 12:43 schreef Reya het volgende:

[..]

Hoe wou je dat precies gaan bekijken? Ik kan me wel voorstellen dat er een aantal correlerende factoren kunnen zijn zoals leeftijd, opleidingsniveau, type opleiding, etcetera, maar een echt helder beeld kun je m.i. alleen krijgen door zo'n verkiezingsbewijs te simuleren en voor te leggen aan een representatieve steekproefpopulatie.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_71077293
quote:
Op woensdag 15 juli 2009 21:28 schreef JoaC het volgende:

[..]

SP trekt veel mensen van lagere intellectuele begaafdheid, de PvdA is een volkspartij, CU was populair bij mensen die op het Christelijke stemmen, zelfde geld voor CDA. Verdieping veroorzaakt vaak andere stemmen.
Verdieping door een stembewijs?

Ik vraag me serieus af hoe het gesteld is met de intellectuele begaafdheid van de mensen die een stembewijs een goed idee vinden.
  vrijdag 17 juli 2009 @ 20:25:32 #272
66825 Reya
Fier Wallon
pi_71077352
quote:
Op vrijdag 17 juli 2009 13:41 schreef Monolith het volgende:

[..]

Hoe wou je dat precies gaan bekijken? Ik kan me wel voorstellen dat er een aantal correlerende factoren kunnen zijn zoals leeftijd, opleidingsniveau, type opleiding, etcetera, maar een echt helder beeld kun je m.i. alleen krijgen door zo'n verkiezingsbewijs te simuleren en voor te leggen aan een representatieve steekproefpopulatie.
Er zijn wel een aantal datasets waarin een aantal indicatoren in die richting zijn opgenomen.
pi_71077463
quote:
Op woensdag 3 juni 2009 20:23 schreef tlicious het volgende:
Whehe zeker een goed idee EchtGaaf. Ik denk dat ik er een campagne voor ga maken

Ideeen?

~t

stemrijbewijs.nl
Ironisch genoeg zou je plan er waarschijnlijk niet eens doorkomen wanneer er eisen aan de kiezer gesteld gaan worden.
pi_71077707
quote:
Op vrijdag 17 juli 2009 20:25 schreef Reya het volgende:

[..]

Er zijn wel een aantal datasets waarin een aantal indicatoren in die richting zijn opgenomen.
Indicatoren in de richting van kennis van het politieke systeem bedoel je?
  vrijdag 17 juli 2009 @ 20:50:35 #275
66825 Reya
Fier Wallon
pi_71078013
quote:
Op vrijdag 17 juli 2009 20:39 schreef Monolith het volgende:

[..]

Indicatoren in de richting van kennis van het politieke systeem bedoel je?
Ja, alhoewel het enquete-instrument uiteraard nooit voor een compleet representatieve steekproef kan leiden.
pi_71078355
Verkiezingsrijbewijs
Bijna elke idioot kan zijn rijbewijs halen; zelfs de meest simpele berber uit Marokko kan de inburgeringstoets halen. Dus zelfs het grootste tokkie zou dat rijbewijs kunnen halen als je dezelfde moeilijkheidsgraad hanteert.

Maar je dwingt ze dan wel om er over na te denken en om op zijn minst te verdiepen in de politieke partijen.
beter een knipoog dan een blauw oog
pi_71078523
quote:
Op vrijdag 17 juli 2009 21:04 schreef Knipoogje het volgende:
Verkiezingsrijbewijs
Bijna elke idioot kan zijn rijbewijs halen; zelfs de meest simpele berber uit Marokko kan de inburgeringstoets halen. Dus zelfs het grootste tokkie zou dat rijbewijs kunnen halen als je dezelfde moeilijkheidsgraad hanteert.

Maar je dwingt ze dan wel om er over na te denken en om op zijn minst te verdiepen in de politieke partijen.
Wie bepaalt dan welke vragen worden gesteld?
Wie bepaalt welk antwoord goed is?

Meningen verschillen nou eenmaal, dat is nou juist waar het in de politiek om draait.
pi_71079689
quote:
Op vrijdag 17 juli 2009 21:10 schreef yyentle het volgende:

[..]

Wie bepaalt dan welke vragen worden gesteld?
Wie bepaalt welk antwoord goed is?

Meningen verschillen nou eenmaal, dat is nou juist waar het in de politiek om draait.
Oh je kunt gewoon feitenvraagjes stellen over de functie van de eerste en tweede kamer, hoe een grondwetswijziging kan worden doorgevoerd, etcetera. De vraag is wat het effect nou daadwerkelijk zou zijn. Vaak verwacht men bij dit soort voorstellen echter vooral dat het aantal stemmen op een partij die ze niet aanstaat daalt en dat het aantal stemmen op de partij die hun voorkeur geniet toeneemt.
  zaterdag 18 juli 2009 @ 14:04:46 #279
66825 Reya
Fier Wallon
pi_71093039
quote:
Op vrijdag 17 juli 2009 21:55 schreef Monolith het volgende:

[..]

Oh je kunt gewoon feitenvraagjes stellen over de functie van de eerste en tweede kamer, hoe een grondwetswijziging kan worden doorgevoerd, etcetera. De vraag is wat het effect nou daadwerkelijk zou zijn. Vaak verwacht men bij dit soort voorstellen echter vooral dat het aantal stemmen op een partij die ze niet aanstaat daalt en dat het aantal stemmen op de partij die hun voorkeur geniet toeneemt.
Ik kan in ieder geval alvast zeggen dat van dramatische verschillen er in de simulatie geen sprake lijkt te zijn. De eerste prikwaarden wijzen op wat winst voor CDA, VVD, GroenLinks en D66, en wat verlies voor PvdA, SP en PVV, maar de verschillen zijn niet bijzonder sterk te noemen. Wordt nog vervolgd.
pi_71093245
quote:
Op vrijdag 17 juli 2009 21:55 schreef Monolith het volgende:
Oh je kunt gewoon feitenvraagjes stellen over de functie van de eerste en tweede kamer, hoe een grondwetswijziging kan worden doorgevoerd, etcetera.
Dat lijkt me dan wel weer nuttig voor een verkiesbaarheidsrijbewijs. Iedereen die op een lijst wil staan moet basale kennis van het staatsrecht etaleren. Ook niet erg democratisch, maar zo komen we in ieder geval van een groot deel van het huidige stemvee af.
quote:
De vraag is wat het effect nou daadwerkelijk zou zijn. Vaak verwacht men bij dit soort voorstellen echter vooral dat het aantal stemmen op een partij die ze niet aanstaat daalt en dat het aantal stemmen op de partij die hun voorkeur geniet toeneemt.
Het is sowieso een bekrompen idee, zo van iedereen moet de zelfde manier tot zijn stem komen als ik, dat daar dan een andere partij uitkomt mag nog net. Zo beweert hier iemand dat je op inhoud moet stemmen en niet op de persoon. Pardon? De personen moeten het doen, en van verkiezingsprogramma's weten we dat ze niet uitgevoerd worden. Je moet juist wel op de persoon stemmen lijkt me. Maar ja, dat lijkt mij.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_71093280
quote:
Op vrijdag 17 juli 2009 21:04 schreef Knipoogje het volgende:
Verkiezingsrijbewijs

Ik denk er precies zo over.
  zaterdag 18 juli 2009 @ 14:23:36 #282
45206 Pietverdriet
pi_71093451
Wat hebben de linkschmenschen weer een totalitaire trekjes. Democratie dat zijn wij, daar heeft de staat niets in te scholen of te verplichten. De staat wordt bestuurd door de burgers, niet de burgers die door de staat moet worden aangeleerd hoe je moet stemmen. Dat is het soort "scholing" wat er na de oorlog oa in oosteuropa gebeurde.
pi_71093483
quote:
Op zaterdag 18 juli 2009 14:23 schreef Pietverdriet het volgende:
Wat hebben de linkschmenschen weer een totalitaire trekjes. Democratie dat zijn wij, daar heeft de staat niets in te scholen of te verplichten. De staat wordt bestuurd door de burgers, niet de burgers die door de staat moet worden aangeleerd hoe je moet stemmen. Dat is het soort "scholing" wat er na de oorlog oa in oosteuropa gebeurde.
Waarom weer dat typisch links-rechts geneuzel?
  zaterdag 18 juli 2009 @ 14:30:22 #284
45206 Pietverdriet
pi_71093619
quote:
Op zaterdag 18 juli 2009 14:24 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Waarom weer dat typisch links-rechts geneuzel?
Dacht dat het wel duidelijk was dat ik jou bedoelde.
pi_71100355
quote:
Op zaterdag 18 juli 2009 14:23 schreef Pietverdriet het volgende:
Wat hebben de linkschmenschen weer een totalitaire trekjes.
Echtgaaf is een rechtschmensch toh ?
Of heb ik iets gemist ? .. Al dit soort voorstellen de democratie uit te hollen komen eerder van den rechtschenmens af...
Ik ben het niet eens met EG in de OP.. wel dat je opmerking onzinnig links-rechtsgeneuzel is.
pi_71101622
Ik snap de mensen niet die hier blijkbaar beweren dat democratie het grootste goed is dat je gegeven kan worden. Is het nu zo moeilijk te vatten dat democratie ook minpunten heeft? Het land wordt er niet perse beter op als er iemand tot volksvertegenwoordiger wordt gekozen uit onderbuik gevoelens.

Neem de Europese verkiezingen nu eens, met dit hele ''oh nee u neemt ons ons stemrecht af!!111'' waar de opkomst niet hoger lag dan 50%. Mensen geven er blijkbaar geen bal om, ga niet lopen zeuren om democratie als je er geen gebruik van maakt.
Ron Paul 2012
pi_71111494
quote:
Op zaterdag 18 juli 2009 20:15 schreef Supersoep het volgende:
Ik snap de mensen niet die hier blijkbaar beweren dat democratie het grootste goed is dat je gegeven kan worden. Is het nu zo moeilijk te vatten dat democratie ook minpunten heeft? Het land wordt er niet perse beter op als er iemand tot volksvertegenwoordiger wordt gekozen uit onderbuik gevoelens.

Neem de Europese verkiezingen nu eens, met dit hele ''oh nee u neemt ons ons stemrecht af!!111'' waar de opkomst niet hoger lag dan 50%. Mensen geven er blijkbaar geen bal om, ga niet lopen zeuren om democratie als je er geen gebruik van maakt.
Als jij denkt dat er democratie is omdat je naar de stembus mag heb je er ook niet veel van begrepen: Gezakt.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')