Inderdaad, kinderen gaan het slaan normaal vinden wanneer hen iets niet zint, dat doen pappa en mamma namelijk ook. Dat zet zich na hun kinderjaren ook door.quote:Op zondag 4 juni 2006 14:51 schreef Moonah het volgende:
Zo herken ik ook vaak de kinderen in mijn klas die thuis geslagen worden. Conflicten worden fysiek opgelost aangegaan. Dát is immers het voorbeeld dat ze van huis uit hebben meegekregen.
Toen ik daar met een moeder over in gesprek was, zei ze: "Oh, nee, hij mag écht geen andere kinderen slaan. Nee, ook zijn zusje thuis niet. De enige die klappen uitdeelt ben ik. "
Helaas voor jou, maar je leeft nu eenmaal niet in een vacuum, maar in een samenleving waarbinnen wetten en normen en waarden gelden. Daar dien je rekening mee te houden.quote:Op zondag 4 juni 2006 17:14 schreef bouncingvictor het volgende:
Ik heb het kind geschapen, dus het is mijn taak, verantwoordelijkheid en plicht om het kind op mijn manier te vormen, niet die van een docent.
Dat het bijna vanzelfsprekend is dat mensen dat doen, wil niet zeggen dat het goed of wenselijk is. Ik kies voor een bepaalde stijl van opvoeden die in mijn ogen de beste en meest effectieve is, dat moet ik dan toch zelf weten? Als ik mijn huis van binnen roze wil verven, dan zal iedereen dat afschuwelijk vinden, maar als ik graag in een roze huis woon dan laat ik mij toch door niemand tegenhouden, alleen maar omdat zij een andere mening hebben dan ik?quote:Op zondag 4 juni 2006 17:19 schreef Maeghan het volgende:
[..]
Helaas voor jou, maar je leeft nu eenmaal niet in een vacuum, maar in een samenleving waarbinnen wetten en normen en waarden gelden. Daar dien je rekening mee te houden.
Verder denk ik dat "alle vaardigheden om het in dit leven ver te kunnen schoppen" verder strekt dan rekenen en taalvaardigheid.
---> Ik schreef dan ook "Etc." en "kortom", ik had geen zin om alles op te noemen
"Ik duld in de toekomst geen bemoeienis."
Wat wou je eraan gaan doen dan? Als je niet wilt dat anderen zich met je leven bemoeien moet je vooral geen kinderen nemen, want als mensen je ergens over zullen lastigvallen is het wel je kind en hoe je het opvoedt. Ofwel omdat ze vinden dat je iets doet waardoor het kind gevaar loopt bijvoorbeeld, of omdat het kind gedrag vertoont wat gevaar of ongemak voor anderen oplevert. Als je daar niet tegen kunt raad ik je ten zeerste een vasectomie aan.
Dat ligt eraan wat die stijl is. Als daar "pijn toebrengen" bij hoort volgens jou ben ik blij dat die bemoeizuchtige mensen bestaan.quote:Op zondag 4 juni 2006 17:27 schreef bouncingvictor het volgende:
Ik kies voor een bepaalde stijl van opvoeden die in mijn ogen de beste en meest effectieve is, dat moet ik dan toch zelf weten?
Of jouw huis roze is maakt niet uit. Dat doet niemand zeer, het doet je huis niet zeer, en het is voor niemand lastig. Verder vind ik de vergelijking toch wel zeer mank, want je huis schilderen is niet bepaald vergelijkbaar met het opvoeden van een kind.quote:Als ik mijn huis van binnen roze wil verven, dan zal iedereen dat afschuwelijk vinden, maar als ik graag in een roze huis woon dan laat ik mij toch door niemand tegenhouden, alleen maar omdat zij een andere mening hebben dan ik?
Een kind is een mens, geen uitdaging of prestigeproject.quote:Ik zie de uitdaging juist in het scheppen van een wezen dat een stapje beter is dan de meeste anderen.
In dat geval zul je een gouvernante moeten nemen. Een kind zit een groot deel van de dag op school. Ook daar zal het beloond worden voor goed gedrag, en gestraft worden voor slecht gedrag. Dit zal dus in jouw geval nooit op jouw wijze plaats vinden.quote:Op zondag 4 juni 2006 17:14 schreef bouncingvictor het volgende:
Moonah, klaarblijkelijk ben je docente in het basisonderwijs. Wat mij een beetje verontrust is de gedachte dat je het als je taak ziet om de kinderen op te voeden, dat is niet de reden waarom ik mijn kind naar een school zou willen sturen. Ik wil dat het daar leert schrijven, rekenen, etc. Kortom; dat het daar alle vaardigheden leert om het in dit leven ver te kunnen schoppen.
Het is de taak van de docent om dat aan het kind te leren, maar niet om te bepalen hoe een ouder het kind behandelt. Dit leidt in mijn optiek tot een soort kinder-eenheidsworst. Ik heb het kind geschapen, dus het is mijn taak, verantwoordelijkheid en plicht om het kind op mijn manier te vormen, niet die van een docent. Verder heb ik veel respect voor je beroep, maar bovengenoemd punt is iets waar ik me toch wel een beetje zorgen over maak. Ik duld in de toekomst geen bemoeienis.
En heb je daar al genoeg lebensraum voor?quote:Op zondag 4 juni 2006 17:27 schreef bouncingvictor het volgende:
[..]
Ik zie de uitdaging juist in het scheppen van een wezen dat een stapje beter is dan de meeste anderen.
Oeh, klaag me aan!quote:Op zondag 4 juni 2006 17:14 schreef bouncingvictor het volgende:
Moonah, klaarblijkelijk ben je docente in het basisonderwijs. Wat mij een beetje verontrust is de gedachte dat je het als je taak ziet om de kinderen op te voeden, dat is niet de reden waarom ik mijn kind naar een school zou willen sturen. Ik wil dat het daar leert schrijven, rekenen, etc. Kortom; dat het daar alle vaardigheden leert om het in dit leven ver te kunnen schoppen.
Als jij je kind mishandelt is het zeer zeker mijn taak dat te signaleren en daar werk van te maken.quote:Het is de taak van de docent om dat aan het kind te leren, maar niet om te bepalen hoe een ouder het kind behandelt.
Maak je borst maar nat!quote:Dit leidt in mijn optiek tot een soort kinder-eenheidsworst. Ik heb het kind geschapen, dus het is mijn taak, verantwoordelijkheid en plicht om het kind op mijn manier te vormen, niet die van een docent. Verder heb ik veel respect voor je beroep, maar bovengenoemd punt is iets waar ik me toch wel een beetje zorgen over maak. Ik duld in de toekomst geen bemoeienis.
Jij hebt het duidelijk nog niet gesnapt. Opvoeding begint en eindigt niet bij het gezin. Je voedt kinderen op om ze onder andere zelfstandig te maken, zelf te kunnen oordelen en besluiten. En dat is nou precies waar een school óók aan meewerkt. Door kinderen te leren rekenen, schrijven stimuleer je zelfstandigheid. Door ze inzicht te geven in binnenschoolse gedragsregels en conflicten met leeftijdsgenootjes leren kinderen op een gegeven moment hun eigen problemen met elkaar op te lossen. Door aan te komen met lessen sociaal-emotionele ontwikkeling leer je hen het reilen en zeilen van de maatschappij, het gewenste gedrag, het ongewenste gedrag, etc. Maar ook televisie voedt kinderen op zo'n manier op, de bibliotheek ook, het politiek beleid. Haal die fabel maar uit je hoofd dat jij de enige die opvoedt, want we dragen allemaal bij aan de ontwikkeling van jouw kind. Je bent maar de eerste in een lange rij (mede)opvoeders, en we kunnen je nog uit de positie ontzetten ook als je niet opvoed overeenkomstig de rechten die het kind heeft. Je staat in de verste verte niet zo sterk als je jezelf waant.quote:Op zondag 4 juni 2006 17:14 schreef bouncingvictor het volgende:
Het is de taak van de docent om dat aan het kind te leren, maar niet om te bepalen hoe een ouder het kind behandelt. Dit leidt in mijn optiek tot een soort kinder-eenheidsworst. Ik heb het kind geschapen, dus het is mijn taak, verantwoordelijkheid en plicht om het kind op mijn manier te vormen, niet die van een docent. Verder heb ik veel respect voor je beroep, maar bovengenoemd punt is iets waar ik me toch wel een beetje zorgen over maak. Ik duld in de toekomst geen bemoeienis.
Een soort überwezen?quote:Op zondag 4 juni 2006 17:27 schreef bouncingvictor het volgende:
Ik zie de uitdaging juist in het scheppen van een wezen dat een stapje beter is dan de meeste anderen.
jij duldt in de toekomst misschien geen bemoeienis, maar je kind heeft een eigen wil, en zo hebben andere mensen die omgang hebben met jouw kind. Daar heb je totaal geen invloed op, en als die bemoeienis er moet komen dan zál ie er komen, want het gaat niet om jouw welbevinden, maar om dat van het kind.quote:Op zondag 4 juni 2006 17:14 schreef bouncingvictor het volgende:
Ik duld in de toekomst geen bemoeienis.
We dwalen hier grandioos af van de insteek van deze 'discussie', namelijk dat ik helemaal niet uit ben op een discussie over mijn manier van opvoeden. Ik ben onvermurwbaar, ik zie dit als een manier die bij mij past, die bij mijn vriendin past en voorál een manier die bij mijn toekomstige kind past. Want wie zegt dat ik niet wil dat het kind zich ontplooit tot een individu met zijn/haar eigen unieke eigenschappen? Ik wil alleen dat het kind exceleert in die eigenschappen, en ik weet zeker dat ik daar niet de enige ouder in ben. Ik voel me hier enorm aangevallen op mijn principes en mijn levenswijze, en dat is bijzonder krenkend. En haal a.u.b. de God-referentie er niet langer bij.quote:Op zondag 4 juni 2006 17:39 schreef Moonah het volgende:
[..]
Een soort überwezen?
Wat dacht je van de visie dat een kind een individu is met eigen talenten, eigenaardigheden, eigen capaciteiten, een eigen wil, een eigen karakter etcetc...? Leer maar respect hebben voor de eigenheid van je (toekomstige) kind.
Jij kunt geen 'wezen scheppen'.
Tenzij je God heet.
Of misschien juist een aan-God-vaster, die hebben er ook nog wel eens een handje van.quote:Op zondag 4 juni 2006 17:45 schreef milagro het volgende:
Proberen 'we' hier nu deze meneer op andere gedachten te brengen
gaat niet lukken, dames, het is ofwel een vervelende kloon, of een compleet van God losser
Ik blijf zelf tot nu toe erg redelijk, probeer dat zelf ook zo te houden. En mag ik jullie er op wijzen dat, iets wat me nu al meerdere keren is opgevallen, 'kloon' geschreven wordt als 'clown', op de engelse manier dus. Het is een anglicisme.quote:Op zondag 4 juni 2006 17:45 schreef milagro het volgende:
gaat niet lukken, dames, het is ofwel een vervelende kloon, of een compleet van God losser
toet toet boing boing![]()
laat het in ajb het eerste zijn , je moet er toch niet aaan denken dat ....![]()
Nee, ik wil mijn kind niet religieus opvoedenquote:Op zondag 4 juni 2006 17:47 schreef Alicey het volgende:
[..]
Of misschien juist een aan-God-vaster, die hebben er ook nog wel eens een handje van.
Volgens mij begon je juist dit topic omdat je vriendin het helemaal niet zo eens was met de manier waarop jij kinderen wilde gaan opvoeden (en jij niet met de hare).quote:Op zondag 4 juni 2006 17:46 schreef bouncingvictor het volgende:
[..]
We dwalen hier grandioos af van de insteek van deze 'discussie', namelijk dat ik helemaal niet uit ben op een discussie over mijn manier van opvoeden. Ik ben onvermurwbaar, ik zie dit als een manier die bij mij past, die bij mijn vriendin past en voorál een manier die bij mijn toekomstige kind past. Want wie zegt dat ik niet wil dat het kind zich ontplooit tot een individu met zijn/haar eigen unieke eigenschappen? Ik wil alleen dat het kind exceleert in die eigenschappen, en ik weet zeker dat ik daar niet de enige ouder in ben. Ik voel me hier enorm aangevallen op mijn principes en mijn levenswijze, en dat is bijzonder krenkend. En haal a.u.b. de God-referentie er niet langer bij.
*lol* mijn pa is toch ook een beetje van dat. Niet zo extreem met slaan en weet ik veel wat, maar als er iets was wat hij niet duldde dan was het wel bemoeienis. Een vreemde heeft toch geen fuck te zeggen over wat er bij ons in huis gebeurde, of hoe hij opvoedde? Het is dat hij zelden zijn handen naar ons uitstak, anders had de politie voor de deur gestaan. Emotionele schade weegt tegenwoordig nogsteeds minder dan fysieke, want fysiek valt aan te tonen en is strafbaar (mishandeling) maar emotioneel.. dan moet het een combinatie van die twee zijn.quote:Op zondag 4 juni 2006 17:45 schreef milagro het volgende:
laat het in ajb het eerste zijn , je moet er toch niet aaan denken dat ....![]()
Breng me dan ook niet zo in de war met die plaatjes er achterquote:Op zondag 4 juni 2006 17:54 schreef djenneke het volgende:
[..]
Volgens mij begon je juist dit topic omdat je vriendin het helemaal niet zo eens was met de manier waarop jij kinderen wilde gaan opvoeden (en jij niet met de hare).
---> Correct. Maar het is niet zo dat ik dit aan mijn vriendin wil laten lezen, ik ben geïnteresseerd in de mening vane en ander. Of ik daar iets mee doe is een tweede, de discussie die tussen mijn vriendin en mij loopt staat hier verder los van.
Jij stelt nu al eisen aan je kind, terwijl het nog niet eens in de maak is. Je kind moet excelleren in zijn/haar talenten.... Alsof dat kind zelf niets over zijn of haar leven te bepalen heeft, maar jij dat wel even allemaal regelt.
---> Zucht, dat zeg ik toch helemaal niet? Probeer niet conclusies te trekken die er niet zijn, ik weet zelf natuurlijk ook niet hoe het kind zich zal ontwikkelen. Maar tijdig inspringen op de talenten die het blijkt te hebben en die verder uit weten te bouwen is een (volgens mij) bewonderenswaardige eigenschap die je als ouder kunt hebben.
Overigens wordt met kloon niet(een bassie of pipo) bedoeld, maar dit wist je zelf natuurlijk ook best
![]()
nou, niet eens zo zeer van wege de draai om de oren, hè, maar om het griezelige met voorbedache rade rationele ge-engnek " het toebrengen van lichamelijke pijn"quote:Op zondag 4 juni 2006 17:47 schreef Alicey het volgende:
[..]
Of misschien juist een aan-God-vaster, die hebben er ook nog wel eens een handje van.
Dat geeft wel een hele duidelijke boodschap:quote:Op zondag 4 juni 2006 14:51 schreef Moonah het volgende:
[..]
Zo herken ik ook vaak de kinderen in mijn klas die thuis geslagen worden. Conflicten worden fysiek opgelost aangegaan. Dát is immers het voorbeeld dat ze van huis uit hebben meegekregen.
Toen ik daar met een moeder over in gesprek was, zei ze: "Oh, nee, hij mag écht geen andere kinderen slaan. Nee, ook zijn zusje thuis niet. De enige die klappen uitdeelt ben ik. "
Inderdaad zeg, wat een griezel.quote:Op zaterdag 3 juni 2006 15:41 schreef Geartsjuh het volgende:
[..]
Ik hoop dat TS een kloon is. Zo niet, dan hoop ik dat hij geen kinderen krijgt.
quote:Op zondag 4 juni 2006 18:03 schreef milagro het volgende:
[..]
nou, niet eens zo zeer van wege de draai om de oren, hè, maar om het griezelige met voorbedache rade rationele ge-engnek " het toebrengen van lichamelijke pijn"
word je als volwassene al bang van, laat staan een kind.
U wilde woensdagmiddag afspreken? Ik pak de agenda er even bij , ha kijk :
1500 uur : toebrengen van lichamelijke pijn aan zoon 1 vanwege het tot drie keer toe niet luisteren en zodoende niet stipt om 1900 uur te bedde kunnen gaan, hetgeen de concentratie de volgende dag tijdens de door vader gegeven lessen niet ten goede gekomen is.
Nee, sorry, dan kan ik dus niet.
Schat, had je dit agenda punt al overgenomen op de muurplanner?
quote:Op zondag 4 juni 2006 17:49 schreef bouncingvictor het volgende:
[..]
Ik blijf zelf tot nu toe erg redelijk, probeer dat zelf ook zo te houden. En mag ik jullie er op wijzen dat, iets wat me nu al meerdere keren is opgevallen, 'kloon' geschreven wordt als 'clown', op de engelse manier dus. Het is een anglicisme.
De kans zit er alleen wél in dat TS deze 'Moonah' dan, ter correctie van haar bemoeizuchtige gedrag, een dosis fysieke pijn zal toedienen.quote:Op zondag 4 juni 2006 18:35 schreef Maerycke het volgende:
Wanneer het kind onverwacht een 'Moonah' tegenkomt, hoop ik van harte dat de juf ingrijpt en het tij probeert te keren.
Dan weet ik zeker dat 'Moonah' een aanklacht indient zodat pappie een klein juridsch lesje krijgt en wellicht zelfs celstraf zodat het kind eindelijk eens een fatsoenlijk leven kan leiden zonder dat van hogerhand wordt bepaald hoe het zich moet gedragenquote:Op zondag 4 juni 2006 18:42 schreef Gert het volgende:
[..]
De kans zit er alleen wél in dat TS deze 'Moonah' dan, ter correctie van haar bemoeizuchtige gedrag, een dosis fysieke pijn zal toedienen.![]()
Ik denk toch dat bij een vermoeden van kindermishandeling (en dan bedoel ik niet een pak voor de broek of een strenge opvoeding), een leerkracht in het belang van het kind handelt en hiervan melding maakt. Een ouder kan wel vinden dat hij het kind op zijn manier goed vormt, maar als het een gestoorde ouder is heeft hij ook gestoorde ideeen en kan hij het kind ernstige geestelijke of lichamelijke schade toebrengen. Het is fijn wanneer er dan volwassenen in de omgeving zijn die het opnemen voor een zwakkere, in dit geval een kindquote:Op zondag 4 juni 2006 17:14 schreef bouncingvictor het volgende:
Ik voed mn kind al lang op,en heb nog nooit fysiek gestraft.quote:Op zondag 4 juni 2006 18:50 schreef bouncingvictor het volgende:
Voor iedereen die het zo beter lijkt te weten: ik zou graag willen horen hoe jullie de opvoeding van jullie kinderen zien en of jullie daar überhaupt wel over nagedacht hebben. Kritiek geven op een ander is erg makkelijk.
Natuurlijk niet, het vooraf bedenken van een strategie, risico's inschatten en het puur goed nadenken over zaken is essentiëel in bijna iedere situatie. Een goede voorbereiding is het halve werk, zéker als het over zoiets belangrijks gaat als opvoeding.quote:Op zondag 4 juni 2006 18:58 schreef Ghostbuster het volgende:
[..]
Ik voed mn kind al lang op,en heb nog nooit fysiek gestraft.
Het zegt meer over jouw gebrek aan verstand,dat je daar op voorhand al over nadenkt.
Serieus, TS heeft waarschijnlijk z'n kerstmenu ook alvast op orde.quote:Op zondag 4 juni 2006 18:58 schreef Ghostbuster het volgende:
[..]
Ik voed mn kind al lang op,en heb nog nooit fysiek gestraft.
Het zegt meer over jouw gebrek aan verstand,dat je daar op voorhand al over nadenkt.
Het lijkt me zo leuk als jouw leven door een kind lekker chaotisch gaat worden, puur en alleen omdat kinderen niet 'strategisch' zijn te 'plannen'.quote:Op zondag 4 juni 2006 19:00 schreef bouncingvictor het volgende:
[..]
Natuurlijk niet, het vooraf bedenken van een strategie, risico's inschatten en het puur goed nadenken over zaken is essentiëel in bijna iedere situatie. Een goede voorbereiding is het halve werk, zéker als het over zoiets belangrijks gaat als opvoeding.
Is het dan echt zo vreemd dat mijn vriendin en ik goed nadenken over hoe we ons kind willen opvoeden?quote:Op zondag 4 juni 2006 19:02 schreef Razztwizzle het volgende:
[..]
Het lijkt me zo leuk als jouw leven door een kind lekker chaotisch gaat worden, puur en alleen omdat kinderen niet 'strategisch' zijn te 'plannen'.
Het ligt hoofdzakelijk aan het karakter van het kind al,hoe moeilijk de opvoeding gaat worden.quote:Op zondag 4 juni 2006 19:00 schreef bouncingvictor het volgende:
[..]
Natuurlijk niet, het vooraf bedenken van een strategie, risico's inschatten en het puur goed nadenken over zaken is essentiëel in bijna iedere situatie. Een goede voorbereiding is het halve werk, zéker als het over zoiets belangrijks gaat als opvoeding.
Ik krijg de indruk dat jij bedenkt hoe je jouw kind in een keurslijf wil persen, bang wil maken door gebruik van geweld en uiteindelijk de vernieling in wil helpen door het angst voor jou als ouder aan te leren.quote:Op zondag 4 juni 2006 19:03 schreef bouncingvictor het volgende:
[..]
Is het dan echt zo vreemd dat mijn vriendin en ik goed nadenken over hoe we ons kind willen opvoeden?
Dát is niet vreemd, integendeel zou ik zeggen. Het is meer de manier waarop je van tevoren alles probeert vast te leggen en geen rekening houdt met het individu dat je potentiële kind zal zijn. Je kunt inderdaad een vage, chaotische dromer krijgen. Die sla jij helemaal lens volgens mij uit pure frustratie omdat het niet voldoet aan je verwachtingen. Dat vind ik persoonlijk een hele enge gedachte.quote:Op zondag 4 juni 2006 19:03 schreef bouncingvictor het volgende:
[..]
Is het dan echt zo vreemd dat mijn vriendin en ik goed nadenken over hoe we ons kind willen opvoeden?
Als je daarbij voor ogen hebt hoe jouw kind zou moeten zijn en worden wel ja. Daarbij mis ik dat beetje warmte en liefde voor een toekomstig kindje dat mensen over het algemeen toch hebben als zij een kinderwens hebben... onvoorwaardelijk.quote:Op zondag 4 juni 2006 19:03 schreef bouncingvictor het volgende:
[..]
Haha, laten we dat inderdaad maar niet hopen. Één van mij is wel genoegquote:Op zondag 4 juni 2006 19:04 schreef Ghostbuster het volgende:
[..]
Lijkt het op zn vader,leg dan maar een honkbalknuppel klaar vast![]()
quote:Op zondag 4 juni 2006 19:10 schreef bouncingvictor het volgende:
[..]
Haha, laten we dat inderdaad maar niet hopen. Één van mij is wel genoeg![]()
Nee, grapje. Ik denk dat ik wel kan inschatten hoe het kind qua karakter zal worden, ik heb mijn vriendin natuurlijk ook niet uitgekozen omdat ze een erg afwijkend karakter heeft. En dus valt te voorspellen dat het kind erg op ons zal lijken, en daarop inspelend heb ik deze tactiek bepaald. Met een andere partner had ik er wellicht weer anders tegenaan gekeken. Zodoende.
[..]
Nee, grapje. Ik denk dat ik wel kan inschatten hoe het kind qua karakter zal worden, ik heb mijn vriendin natuurlijk ook niet uitgekozen omdat ze een erg afwijkend karakter heeft. En dus valt te voorspellen dat het kind erg op ons zal lijken, en daarop inspelend heb ik deze tactiek bepaald. Met een andere partner had ik er wellicht weer anders tegenaan gekeken. Zodoende.
Helemaal mee eens, ik zie het bij mijn kinderen ook. Ze zijn allemaal heel verschillend, en sommige karaktertrekken herken ik niet in mijn man en mij. (en nee ze zijn niet van de melkboer)quote:Op zondag 4 juni 2006 19:11 schreef Razztwizzle het volgende:
[..]Nouja zeg!
Een karakter valt toch niet te plannenallemachtig zeg.
Je begint meer en meer rare denkbeelden te vertonen.
Mag ik vragen wat voor karakter je vriendin heeft en wat voor kind jij verwacht te krijgen?
Nee, je hebt gelijk, hier is:quote:Op zondag 4 juni 2006 17:45 schreef milagro het volgende:
quote:Dat ligt eraan wat die stijl is. Als daar "pijn toebrengen" bij hoort volgens jou ben ik blij dat die bemoeizuchtige mensen bestaan.
In ieder geval zonder slaan. Ik ben zelf nog nooit geslagen, alleen als ik het te gek maakte (is misshien 1/2 x gebeurt).quote:Op zondag 4 juni 2006 18:50 schreef bouncingvictor het volgende:
Voor iedereen die het zo beter lijkt te weten: ik zou graag willen horen hoe jullie de opvoeding van jullie kinderen zien en of jullie daar überhaupt wel over nagedacht hebben. Kritiek geven op een ander is erg makkelijk.
Van iemand die z'n vrouw disciplineert en "geen tegenspraak duldt", weet ik niet wat ik moet verwachten. Sowieso zie ik niet in wat TS te vrezen zou moeten hebben van onderwijzers zolang hij zijn kind niet mishandelt. Op het moment dat hij zegt dat docenten hem met rust moeten laten ongeacht wat ie doet, krijg ik het idee dat ie dus wel degelijk dingen goedkeurt die maatschappelijk niet aanvaard worden.quote:Op zondag 4 juni 2006 21:04 schreef Friek_ het volgende:
[..]Je rukt het wel enorm uit verband. Je doet alsof je het kind met een ijzeren stang te lijf gaat.
Ah oke, ik dacht dat het in algemene zin bedoelt was. Maar goed, ik zie docenten over het algemeen sowieso als medeopvoeders. Zij krijgen niet voor niets een deel 'pedagogiek' in hun opleiding.quote:Op zondag 4 juni 2006 21:07 schreef Maeghan het volgende:
[..]
Van iemand die z'n vrouw disciplineert en "geen tegenspraak duldt", weet ik niet wat ik moet verwachten. Sowieso zie ik niet in wat TS te vrezen zou moeten hebben van onderwijzers zolang hij zijn kind niet mishandelt. Op het moment dat hij zegt dat docenten hem met rust moeten laten ongeacht wat ie doet, krijg ik het idee dat ie dus wel degelijk dingen goedkeurt die maatschappelijk niet aanvaard worden.
Als hij het meent dan...nou ja, dan word ik daar dus heel stil van. Ik ben in een geweldige omgeving opgegroeid met heel veel liefde en respect voor elkaar. Daar was geen slaan voor nodig, alleen lieve, geduldige ouders die consequent waren en onze grenzen duidelijk aangaven.quote:Op zondag 4 juni 2006 17:45 schreef milagro het volgende:
Nee, natuurlijk niet. Maar ik vind dus sowieso dat je niet moet slaan. Je kan toch niet je kind gaan vertellen dat slaan verkeerd is en dat je respect voor mensen moet hebben, maar je daar zelf niet naar gedragen? "Foei, je mag niet slaan" *pets* Vind ik nogal tegenstrijdig. Dan moet je niet gek opkijken als je kind je niet meer serieus neemt of respecteert. Als je zegt dat jij als ouder iets mag omdat jij ouder bent, dan zet je jezelf alleen maar voor gek vind ik. Het geeft alleen aan dat je dusdanig incapabel bent dat je machtsmisbruik moet gaan toepassen om boven een klein kind te staan. Bovendien hebben kinderen duidelijkheid en consequentie nodig. Ik vind het niet raar als een peuter van zoiets in de war raakt.quote:Op maandag 5 juni 2006 00:16 schreef DancingPhoebe het volgende:
Iedereen valt over het "alleen ik mag slaan" maar als opvoeder pik je het toch ook niet wanneer jouw kind jou op het strafkrukje zet?
[..]
Ik vind hier eigenlijk dat als de ouder het verdient om op dat krukje te gaan dat zij/hij dat eigenlijk maar beter wel kan doen...quote:Op maandag 5 juni 2006 00:16 schreef DancingPhoebe het volgende:
Iedereen valt over het "alleen ik mag slaan" maar als opvoeder pik je het toch ook niet wanneer jouw kind jou op het strafkrukje zet?
Kinderen imiteren het gedrag van ouders/opvoeders.quote:Op maandag 5 juni 2006 16:19 schreef Spacehamster het volgende:
Als alleen het kind gestraft wordt voor gedrag waar de ouders vaak mee wegkomen (ouders liegen ontzettend vaak!) dan leert het kind waarschijnlijk dat dingen wel of niet mogen alleen een kwestie van autoriteit en rangorde is.
Straf voor volwassenen vind ik een beetje vreemd. Ik heb wel eens gehoord van ouders die zó schrikken als ze hun kind een tik verkopen dat ze zeggen: "Sla me maar terug." Dat vind ik dus erg onzinnig.quote:Als de ouders consequent zijn en zelf ook het ongewenste gedrag niet vertonen of zich er duidelijk voor verontschuldigen en eventueel ook een "straf" voor ondergaan leert het kind dat de regels er voor iedereen zijn.
Opvoeding is iets dat daar tevens bij hoort. Of je dat nu bevalt of niet. Tenslotte ziet die lerares he kind de hele dag en jij maar een paar uurtjes (als je werkt natuurlijk). Daarom kan een leraar of lerares ook veel beter beoordelen wanneer correctie nodig is.quote:Op zondag 4 juni 2006 17:14 schreef bouncingvictor het volgende:
Tsja, zoals ik hierboven ook al meldde, jouw mening doet er niet toe op school. Als het je niet bevalt moet je je kind naar een andere school sturen.quote:Het is de taak van de docent om dat aan het kind te leren, maar niet om te bepalen hoe een ouder het kind behandelt. Dit leidt in mijn optiek tot een soort kinder-eenheidsworst. Ik heb het kind geschapen, dus het is mijn taak, verantwoordelijkheid en plicht om het kind op mijn manier te vormen, niet die van een docent.
Misschien moet je eens met een professionele hulpverlener gaan praten, je klinkt namelijk als een marokkaan van de tweede generatie. Kennelijk is er bij jou thuis maar één die bepaald hoe alles verloopt en dat ben jij. Hopelijk gaat je vriendin dit nog beseffen voor ze niet meer van je af kan komen.quote:Verder heb ik veel respect voor je beroep, maar bovengenoemd punt is iets waar ik me toch wel een beetje zorgen over maak. Ik duld in de toekomst geen bemoeienis.
Een leraar heeft niet bewust voor een kind gekozen, ik wel. Het is mijn verantwoordelijkheid om het op te voeden, niet die van een leraar. Dat die leraar toevallig meer tijd met het kind doorbrengt dan ik vind ik verontrustend, eventuele bijscholing door mijn vriendin na schooltijd is een optie. Er wordt dan besproken wat er precies allemaal gebeurd is op school die dag, en er wordt bekeken op welke punten dat wel of niet overeen komt met onze regels. En eventueel kunnen die verschillen op een ouderavond besproken worden met de docent.quote:Op dinsdag 6 juni 2006 23:13 schreef SadKingBilly het volgende:
[..]
Opvoeding is iets dat daar tevens bij hoort. Of je dat nu bevalt of niet. Tenslotte ziet die lerares he kind de hele dag en jij maar een paar uurtjes (als je werkt natuurlijk). Daarom kan een leraar of lerares ook veel beter beoordelen wanneer correctie nodig is.
[..]
Tsja, zoals ik hierboven ook al meldde, jouw mening doet er niet toe op school. Als het je niet bevalt moet je je kind naar een andere school sturen.
[..]
Misschien moet je eens met een professionele hulpverlener gaan praten, je klinkt namelijk als een marokkaan van de tweede generatie. Kennelijk is er bij jou thuis maar één die bepaald hoe alles verloopt en dat ben jij. Hopelijk gaat je vriendin dit nog beseffen voor ze niet meer van je af kan komen.
Ach, je zult nog wel gaan beseffen dat jij niet de enige bent die invloed op je kind heeft en dat een strenge aanpak alleen maar angst kweekt en zeker geen respect en liefde. Natuurlijk haal je - als persoon die vroeger geslagen is - die twee door elkaar. Niet echt verwonderlijk, wel beangstigend.
Nee een leraar ging niet het vak in met het idee: Goh ik zou wel s met kinderen te maken kunnen krijgenquote:Op dinsdag 6 juni 2006 23:22 schreef bouncingvictor het volgende:
[..]
Een leraar heeft niet bewust voor een kind gekozen, ik wel. Het is mijn verantwoordelijkheid om het op te voeden, niet die van een leraar. Dat die leraar toevallig meer tijd met het kind doorbrengt dan ...zwets zwets zwets...
Waar spreek ik mezelf tegen? En stalk me niet zo, ik vind het een beetje eng worden.quote:Op dinsdag 6 juni 2006 23:37 schreef Djep het volgende:
[..]
Nee een leraar ging niet het vak in met het idee: Goh ik zou wel s met kinderen te maken kunnen krijgen![]()
Je spreekt jezelf steeds zo tegen, kloon.
Ik probeer je niet bewust te beledigen maar dit vind ik een erg domme opmerking. Een leraar die niet bewust gekozen heeft voor het begeleiden van kinderen lijkt me nogal onpraktischquote:Op dinsdag 6 juni 2006 23:22 schreef bouncingvictor het volgende:
Een leraar heeft niet bewust voor een kind gekozen, ik wel. Het is mijn verantwoordelijkheid om het op te voeden, niet die van een leraar. Dat die leraar toevallig meer tijd met het kind doorbrengt dan ik vind ik verontrustend, eventuele bijscholing door mijn vriendin na schooltijd is een optie. Er wordt dan besproken wat er precies allemaal gebeurd is op school die dag, en er wordt bekeken op welke punten dat wel of niet overeen komt met onze regels. En eventueel kunnen die verschillen op een ouderavond besproken worden met de docent.
Neem nu maar van mij aan dat jij de enige bent die dat hier vindt. Als ik je toon en de strekking van je reacties lees krijg ik hier een duidelijk andere mening over, namelijk dat je wel degelijk negatief beinvloed bent door jouw opvoeding. Het zal vast moeilijk zijn om dit te erkennen en herkennen maar als wij het kunnen zal het jouzelf ook lukken.quote:Dit vind ik een stoot onder de gordel. Ik zie de manier waarop ik ben opgevoed juist als een positieve ervaring, natuurlijk vond ik dat op het moment zelf niet zo, maar als ik er later over nadacht of als ik er nú over nadenk zie ik niet in dat het mij op een negatieve manier beïnvloed heeft.
Helaas bereik je hier slechts mee dat je uiterst arrogant overkomt. Jezelf intelligenter en een beter mens (vertel eens, wát precies maakt je dan een beter mens?) vinden dan een ander maar vervolgens de basisregels van opvoeding niet begrijpen (je kind liefde, warmte en geborgenheid schenken, het zich veilig laten voelen en het zo behandelen dat het uit liefde voor jou doet wat je wil, niet uit angst). Het zou lachwekkend kunnen zijn als het je kind straks niet zo ernstig zou kunnen beschadigen. Hopelijk heeft je vriendin hierin meer te vertellen dan ik zo vermoed (je hebt nog steeds geen uitleg gegeven over hoe je haar "disciplineerd") maar ik lees in je woorden nog steeds door dat jij, en jij alleen de dienst uitmaakt in jouw gezin. Vandaar ook de verwijzing naar marokkanen, waar dit ook gemeengoed is. En het is zeker niet discriminerend (fout gebruik van dit woord) want bewijsbaar is aan te tonen dat vooral in de marokkaanse cultuur "respect" afgedwongen wordt door gebruik van fysiek, psychisch en emotioneel geweld.quote:Sterker nog; zonder arrogant over te willen komen, ik zie mij als een beter en intelligenter mens dan vele, vele anderen. En om nu te refereren aan Marokkanen vind ik niet alleen erg vergezocht, maar ook nog eens discriminerend naar hen toe.
Ik neem de moeite niet eens, man, ik zal daar hele lappen tekst gaan schrijven...Die jij vervolgens als niet gelezen aan de kant schuift en je eigen verhaal verder lult.quote:Op dinsdag 6 juni 2006 23:39 schreef bouncingvictor het volgende:
[..]
Waar spreek ik mezelf tegen? En stalk me niet zo, ik vind het een beetje eng worden.
Ik bedoel dat een leraar niet voor mijn kind gekozen heeft, hij heeft het niet op de wereld gezet. Ik wel. Heel eerlijk gezegd heb ik vrij weinig vertrouwen in de capiciteiten van de huidige lichting docenten, als ik lees wat Pabo-studenten tegenwoordig allemaal kunnen maar vooral niet kunnen, dan hou ik mijn hart vast.quote:Op dinsdag 6 juni 2006 23:41 schreef SadKingBilly het volgende:
[..]
Ik probeer je niet bewust te beledigen maar dit vind ik een erg domme opmerking. Een leraar die niet bewust gekozen heeft voor het begeleiden van kinderen lijkt me nogal onpraktisch
Bijscholing is natuurlijk niet direct slecht hoewel je er rekening mee moet houden dat een kind geleidelijk leert en niet jouw maar een natuurlijk leerschema aan zal houden. Dwingen is hierbij echt uit den boze. Als je denkt dat ik onzin uitkraam moet je voor de lol eens wat opvoedkundige werkjes lezen. Bovendien heb jij simpelweg geen effect en controle over wat die docent op een dag doet en tevens is betreffende docent hiervoor opgeleid (en jij niet, hoezeer je je best ook wil doen) waardoor diezelfde docent beter geschikt zal zijn het kind iets te leren en bij te brengen dan jij.
[..]
Het zou heel fijn zijn als je dat dan voortaan in stilte doet, van je provocerende praatjes heb ik meer dan genoeg. Daar heeft niemand iets aan.quote:Op dinsdag 6 juni 2006 23:44 schreef Djep het volgende:
En toevallig vind ik jou als studieobject errug interessant, kan t ook niet helpen![]()
Dit punt ben ik zeker bereid om in alle overwegingen mee te nemen. De beslissing is nog niet genomen, voor alle duidelijkheid.quote:Op woensdag 7 juni 2006 00:04 schreef SadKingBilly het volgende:
Succes en sterkte met je opvoeding, je zult merken dat je kind absoluut (ondanks trekjes van jou of je vriendin) niet op jullie lijkt qua karakter.
Gelukkig niet.quote:Op woensdag 7 juni 2006 00:19 schreef bouncingvictor het volgende:
[..]
De beslissing is nog niet genomen, voor alle duidelijkheid.
Cc zegt: doe maar nietquote:Op dinsdag 6 juni 2006 23:22 schreef bouncingvictor het volgende:
Dit vind ik een stoot onder de gordel.
Ok, dus je hebt vervelende dingen meegemaakt in je jeugd, maar omdat je nu voor jouw begrippen 'normaal' bent maakt dat opeens niet meer uit? En omdat jij achteraf het wel ok vindt, moet je eventuele kind ook maar een vervelende behandeling in zijn/haar jeugd ondergaan, in de hoop dat ie er later toch ook wel blij mee kan zijn? Ik vind het niet erg logisch.quote:Op dinsdag 6 juni 2006 23:22 schreef bouncingvictor het volgende:
Dit vind ik een stoot onder de gordel. Ik zie de manier waarop ik ben opgevoed juist als een positieve ervaring, natuurlijk vond ik dat op het moment zelf niet zo, maar als ik er later over nadacht of als ik er nú over nadenk zie ik niet in dat het mij op een negatieve manier beïnvloed heeft. Sterker nog; zonder arrogant over te willen komen, ik zie mij als een beter en intelligenter mens dan vele, vele anderen. En om nu te refereren aan Marokkanen vind ik niet alleen erg vergezocht, maar ook nog eens discriminerend naar hen toe.
Ik denk dat hij er een handdoek overheen zou gooienquote:Op woensdag 7 juni 2006 14:42 schreef Maeghan het volgende:
Wat zou je doen met een huilende baby (niet slaan neem ik aan)?
kijk anders eens naar die opvoedprogramma's als EHBO, Schatjes en de Opvoedpolitie. Zie je dat slaan helemaal niet nodig is en hoe het ook kan.quote:Op vrijdag 2 juni 2006 17:13 schreef bouncingvictor het volgende:
[..]
Ik begrijp dat de ietwat radicale houding die ik in deze heb kan zorgen voor wat onbegrip, maar soms vraag ik me af of we in alle betutteling tegenwoordig niet te ver zijn doorgeschoten.
Als ik jengelende kinderen in de supermarkt zie die maar door blijven zeuren totdat ze een snoepje uit het rek mogen pakken, denk ik echt dat een tik op dat moment veel meer zegt dan dat je als ouder door de knieën gaat en het kind alsnog zijn/haar zin geeft. Ik pleit natuurlijk niet voor structureel geweld, moge dat duidelijk zijn.
Pardon? Dat heb je niet in de hand hoor. Je kinderen komen als het goed is ook buiten.quote:Op zaterdag 3 juni 2006 14:50 schreef bouncingvictor het volgende:
[..]
Mijn kinderen zullen nooit in een situatie terecht komen waarin ze in hun eentje met dat soort figuren geconfronteerd worden. Je kunt ook overdrijven.
Als je je kinderen 'hard' aanpakt worden ze niet minder asociaal en veroorzaken ze niet minder problemen. Ik kreeg vroeger klappen en schoppen van mijn ouders, maar daarmee waren ze niet meer consequent, want daar zat een groot deel van het probleem. (de inconsequentie) Ik was een 'probleempuber' en dat kwam door de inconsequentie, door de sfeer thuis en jawel, door het geweld.quote:Op zaterdag 3 juni 2006 18:50 schreef Mustard_Man het volgende:
jullie kunnen zeggen wat jullie willen, maar toch heb ik het gevoel dat JUIST omdat ouders van tegenwoordig te soft zijn voor hun kinderen... dat deze zo asociaal worden en problemen veroorzaken. het lijkt ook wel of ouders hier vaak zelf geen benul van hebben. ("wat zeg je? mijn zoon heeft een oude man beroofd? dat kan nooit! thuis is het altijd zo'n engel!!!1")
ik zag toevallig ongeveer een maand geleden nog in de supermarkt hoe een kindje maar bleef klieren, (dingen uit de rekken pakken en op de grond gooien, krijsen e.d) moeders had er genoeg van en het jochie ging ouderwets over de knie. vervolgens was er zo'n dik pauperwijf die tegen de moeder ging schreeuwen dat dat kindermishandeling is en blablabla.
ja heel goed van je hoor, de autoriteit van de moeder ondermijnen, waar bemoei je je mee dikke kutsnol.![]()
Voor een huis heeft het geen consequenties als je het roze verft, voor je kind en voor de samenleving heeft het wel consequenties als je hem zo 'opvoedt' zoals je zegt dat te willen doen.quote:Op zondag 4 juni 2006 17:27 schreef bouncingvictor het volgende:
[..]
Dat het bijna vanzelfsprekend is dat mensen dat doen, wil niet zeggen dat het goed of wenselijk is. Ik kies voor een bepaalde stijl van opvoeden die in mijn ogen de beste en meest effectieve is, dat moet ik dan toch zelf weten? Als ik mijn huis van binnen roze wil verven, dan zal iedereen dat afschuwelijk vinden, maar als ik graag in een roze huis woon dan laat ik mij toch door niemand tegenhouden, alleen maar omdat zij een andere mening hebben dan ik?
nou, jouw vriendin dacht er anders heel anders over, dus hoezo 'die bij jouw vriendin past'!quote:Op zondag 4 juni 2006 17:46 schreef bouncingvictor het volgende:
[..]
. Ik ben onvermurwbaar, ik zie dit als een manier die bij mij past, die bij mijn vriendin past en voorál een manier die bij mijn toekomstige kind
Daar valt echt niks over te zeggen. Ik en mijn broertje zijn 2 extreem verschillende mensen met hele andere karakters. Hij is relaxed, makkelijk in de omgang, meegaand, ik gevoelig, eigenwijs, moeilijk.quote:Op zondag 4 juni 2006 19:10 schreef bouncingvictor het volgende:
[..]
wij vinden anders wel dat jouw opvoeding je negatief heeft beïnvloed.quote:Op dinsdag 6 juni 2006 23:22 schreef bouncingvictor het volgende:
[..]
Een leraar heeft niet bewust voor een kind gekozen, ik wel. Het is mijn verantwoordelijkheid om het op te voeden, niet die van een leraar. Dat die leraar toevallig meer tijd met het kind doorbrengt dan ik vind ik verontrustend, eventuele bijscholing door mijn vriendin na schooltijd is een optie. Er wordt dan besproken wat er precies allemaal gebeurd is op school die dag, en er wordt bekeken op welke punten dat wel of niet overeen komt met onze regels. En eventueel kunnen die verschillen op een ouderavond besproken worden met de docent.
-----------Ach, je zult nog wel gaan beseffen dat jij niet de enige bent die invloed op je kind heeft en dat een strenge aanpak alleen maar angst kweekt en zeker geen respect en liefde. Natuurlijk haal je - als persoon die vroeger geslagen is - die twee door elkaar. Niet echt verwonderlijk, wel beangstigend.--------------
Dit vind ik een stoot onder de gordel. Ik zie de manier waarop ik ben opgevoed juist als een positieve ervaring, natuurlijk vond ik dat op het moment zelf niet zo, maar als ik er later over nadacht of als ik er nú over nadenk zie ik niet in dat het mij op een negatieve manier beïnvloed heeft. Sterker nog; zonder arrogant over te willen komen, ik zie mij als een beter en intelligenter mens dan vele, vele anderen. En om nu te refereren aan Marokkanen vind ik niet alleen erg vergezocht, maar ook nog eens discriminerend naar hen toe.
Ja klopt, maar dan weten die nanny's samen met de ouders enzo die kindertjes toch weer braaf te krijgen.quote:Op vrijdag 9 juni 2006 09:56 schreef Isabeau het volgende:
Nou moet ik eerlijk zeggen dat er bij die programma's zo af en toe kutkinderen zitten....mijn handen zouden jeuken![]()
Maar ik vind dat je het daarvoor dan al helemaal verprutst heb
Hier vier dochters, we hadden qua karakter net zo goed vreemden van elkaar kunnen zijn, zo verschillen we. In écht alles: hoe we reageren op wat mijn ouders zeggen, hoe we reageren op stress, toekomstplannen, partnerkeuze, kledingsmaak...quote:Op vrijdag 9 juni 2006 10:38 schreef diginoob het volgende:
Daar valt echt niks over te zeggen. Ik en mijn broertje zijn 2 extreem verschillende mensen met hele andere karakters. Hij is relaxed, makkelijk in de omgang, meegaand, ik gevoelig, eigenwijs, moeilijk.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |