Zonder redelijk vermoeden tappen,surveilleren, infiltreren...quote:Prosecutors will be able to approve surveillance, infiltration or wiretapping of suspects even when there is not "reasonable suspicion" that a suspect may have committed a criminal act.
Jaja being prepared? unusual investigation? ben benieuwd wat ze ermee bedoelen...quote:"Evidence a terrorist attack is being prepared" will be enough to make an arrest, the Justice Ministry said in a statement. "The result is that unusual investigation methods can be used more quickly against terror ...
Random on the spot searches, zonder toestemming van een rechter? en geen 3 maar 14 dagen zonder aanklacht indien?quote:The new law also will expand the practice of allowing spot searches by police without probable cause in "airports, industrial complexes, sports stadiums and government buildings."
"Police will be able to preventatively search people, and vehicles or things without permission of a prosecutor" or judge, the ministry said.
Finally, the law increases the period of time a suspect can be held without charge from three to 14 days.
quote:There has been little protest about the loss of civil liberties from such laws in the Netherlands, where trust in government is traditionally strong.
lees deze zin goed: The new law, which goes into effect immediatelyquote:Dutch Parliament OKs Anti-Terror Measures
By TOBY STERLING Associated Press Writer
© 2006 The Associated Press
AMSTERDAM, Netherlands — The Dutch parliament approved new anti-terrorism measures Tuesday that make it easier to arrest suspects without strong evidence and hold them longer without charge.
Prosecutors will be able to approve surveillance, infiltration or wiretapping of suspects even when there is not "reasonable suspicion" that a suspect may have committed a criminal act.
The new law, which goes into effect immediately, is the latest of many enacted in the Netherlands since the Sept. 11, 2001 attacks in the U.S.
"Evidence a terrorist attack is being prepared" will be enough to make an arrest, the Justice Ministry said in a statement. "The result is that unusual investigation methods can be used more quickly against terror ... terrorists aren't easily deterred by the threat of heavy punishments."
Earlier changes have included allowing the use of evidence gathered by the secret service in criminal trials, banning membership in a terrorist group and increased penalties for terrorism-related crimes.
The new law also will expand the practice of allowing spot searches by police without probable cause in "airports, industrial complexes, sports stadiums and government buildings."
"Police will be able to preventatively search people, and vehicles or things without permission of a prosecutor" or judge, the ministry said.
Finally, the law increases the period of time a suspect can be held without charge from three to 14 days.
"During this period, grave concerns (of a crime) are no longer required in cases where a terrorist crime is suspected; a reasonable suspicion is enough," it said.
There has been little protest about the loss of civil liberties from such laws in the Netherlands, where trust in government is traditionally strong.
Although Dutch prosecutors lost several high-profile cases against terrorism suspects in 2002 and 2003, they have won an equal number of important convictions under the new laws. Most notable was the conviction in March of nine Muslim men of membership in the so-called "Hofstad" terrorist network.
They included homegrown radical Mohammed Bouyeri, the Amsterdam-born son of Moroccan immigrants who was earlier sentenced to life in prison for the murder of filmmaker Theo van Gogh.
Other alleged members of the same group are awaiting trial on separate charges.
de inhoud van jouw tekst komt wel overeen met dezequote:Op donderdag 25 mei 2006 23:54 schreef YuckFou het volgende:
Heb je het originele artikel gelezen?
maybe dan toch maar een copy/paste:
[..]
lees deze zin goed: The new law, which goes into effect immediately
deze wet is dus nu in werking, terwijl er met geen woord in de media over is gerept...da's toch vreemd?
als je de hoeveelheid [TRU] in m'n AT lijst ziet dan snap je dat ik niet echt verbaasd ben, wel is het feitenlijke zwijgen van de Vaderlandsche media me nooit zo sterk opgevallen als bij deze wet.quote:Op vrijdag 26 mei 2006 00:13 schreef Keromane het volgende:
er gaat wellicht een wereld voor je open.
quote:Op vrijdag 26 mei 2006 00:13 schreef Keromane het volgende:
Wetenschappelijke onderzoeken die gaan over kwesties worden met tipexx gereviseerd (bijv. Erasmusrapport)
Ik ben totaal niet geintresseerd in een 1 of andere complottheorie.quote:Op vrijdag 26 mei 2006 00:15 schreef YuckFou het volgende:
[..]
als je de hoeveelheid [TRU] in m'n AT lijst ziet dan snap je dat ik niet echt verbaasd ben, wel is het feitenlijke zwijgen van de Vaderlandsche media me nooit zo sterk opgevallen als bij deze wet.![]()
"Goede bedoelingen"quote:Op vrijdag 26 mei 2006 00:21 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
Ik ben totaal niet geintresseerd in een 1 of andere complottheorie.
Ik denk namelijk dat Donner en Remkes er echt van overuigd zijn dat dit het beste is wat ze kunnen doen. Niet dat ze in achterkamertjes wetten maken om het ons moeilijk te maken. Wel dat ze in die kamertjes ze de wetten en maken en het stil houden omdat ze weten hoe gevoelig het ligt. Niet netjes, maar ik denk wel dat ze het met een goede bedoeling vanuit hunzelf gezien doen.
wereldwijd wordt alles strenger, maar ik vind dat je altijd heel open daarin moet zijn. Zoals het nu gaat kan het niet in een democratie en open samenleving. Ik vind dat we onze vrijheden aan het vergooien zijn, iets wat terroristen willen, maar niet uit het idee van conspiracy maar vanuit werkelijk geloven dat ze iets goeds doen.
je denkt werkelijk dat er nu geen aanslagen meer komen en anders wel?quote:Op vrijdag 26 mei 2006 00:19 schreef Ch1n00K het volgende:
Ik sta helemaal achter deze nieuwe maatregelen, Als je niks te verbergen hebt dan is er toch ook niets aan de hand?
Er wordt weer helemaal zo'n burger privacy jank onderwerp van gemaakt, zonder dat ze in de gaten hebben dat deze maatregelen er juist voor zijn om de burger te beschermen en de teroristen opsluiten voor ze iets doen,
mijn punt komt misschien niet goed over.quote:Op vrijdag 26 mei 2006 00:24 schreef Refragmental het volgende:
[..]
"Goede bedoelingen"
De weg naar de hell ligt bezaaid met goede bedoelingen
Komop zeg. 14 dagen vasthouden zonder enige vorm van aanklacht gaat tegen alle gezonde verstand en volgens mij ook een aantal grondwetten in
Zijn er al aanslagen geweest dan??quote:Op vrijdag 26 mei 2006 00:26 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
je denkt werkelijk dat er nu geen aanslagen meer komen en anders wel?
Hoe kan de info van de AIVD verwerkt worden als er nu al mensen tekort zijn? De extra info die er zometeen bijkomt kan iets bevatten, maar voor dat jemaatregelen kan nemen ben je een jaar verder. en dan is het toch boem.
Ik vind het heel naief dat mensen hun veiligheid aan zulke wetten ophangen.
Dit begint me echt de strot uit te hangen!!quote:Als je niks te verbergen hebt is er niks aan de hand.
Leuk dat je ook de DDR erbij haalt. Was vandaag iets leuks van op tv.quote:Ga eens kijken hoeveel mensen er in Cuba, VS, Sovjet unie, China ,Noord-Korea, DDR veroordeelt, gemarteld, gedood zijn terwijl ze eigenlijk niks hadden gedaan. maar de buurman of collega of iemand anders had een hekel aan diegene en hoppa.
Zelfs de VS pakken mensen op omdat ze in een bepaald land waren en daar een bepaald merk horloge droegen.
Dan moeten we ze dat maar ff duidelijk maken.quote:Op vrijdag 26 mei 2006 00:29 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
mijn punt komt misschien niet goed over.
Ik vind het ook zeer slecht. En de bevolking moet bij de bevolking eisen dat mensen zulke wetten er niet komen.
Maar ik doelde op de gedachte gang van remkes en donner. Die zijn er echt van overtuigd dat ze iets goeds doen voor onze veiligheid. Ook al moeten ze daarvoor tegen de grondwet ingaan. Ze vertonen dezelfde blindheid als die balkenende heeft op sommige punten. Het is erg fout wat er gebeurt, maar ze bedoelen het volgens mij goed, dat maakt het alleen maar enger. Ze weten anmelijk niet dat ze zelf fout zitten.![]()
Dat zeg ik toch ook?quote:Op vrijdag 26 mei 2006 00:33 schreef Refragmental het volgende:
[..]
Zijn er al aanslagen geweest dan??
Vind het naief dat mensen hun privacy en vrijheden opgeven voor scheinveiligheid.
[..]
Casio'tje toch? metalen model wat voor bommen gebruikt zou kunnen wordenquote:Op vrijdag 26 mei 2006 00:26 schreef One_of_the_few het volgende:
Zelfs de VS pakken mensen op omdat ze in een bepaald land waren en daar een bepaald merk horloge droegen.
Sorryquote:Op vrijdag 26 mei 2006 00:36 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
Dat zeg ik toch ook?![]()
volgens mij is er ergens miscommunicatie
quote:Op vrijdag 26 mei 2006 00:41 schreef Refragmental het volgende:
[..]
Sorry
Dacht dat die post naar mij toe bedoeld was
Of omdat ik zo moe benquote:Op vrijdag 26 mei 2006 00:42 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
![]()
komt misschien door mijn gebrekkige taalvaardigheden![]()
bronquote:Persbericht
Tweede Kamer stemt in met tweede Anti-terrorismewet
23 mei 2006
Het wetsvoorstel van minister Donner van Justitie dat de mogelijkheden tot opsporing en vervolging van terroristische misdrijven verruimt, is vandaag door de Tweede Kamer aanvaard.
Bijzondere opsporingsbevoegdheden als observatie, infiltratie, pseudo-koop en de telefoontap zijn straks inzetbaar bij aanwijzingen dat een terroristische aanslag wordt voorbereid. Voor inzet van bijzondere opsporingsbevoegdheden bij terrorisme is dus niet langer een redelijk vermoeden van een strafbaar feit nodig; aanwijzingen zijn voldoende. Daarvan is sprake als feiten en omstandigheden duiden op de voorbereiding van een terroristische aanslag. Opsporingsactiviteiten op basis van aanwijzingen vinden in de huidige praktijk ook al plaats, bijvoorbeeld bij economische delicten en als het gaat om wapens en munitie.
Het groene licht voor gebruik van een bijzondere opsporingsbevoegdheid komt van de officier van justitie. Bij de telefoontap is een machtiging van de rechter-commissaris nodig. Bijzondere opsporingsbevoegdheden worden nu al ingezet bij de bestrijding zware en georganiseerde criminaliteit. Het wetsvoorstel wijzigt de voorwaarden voor toepassing van deze bevoegdheden. Het gevolg hiervan is dat bijzondere opsporingsmethoden bij terreur sneller kunnen worden ingezet. De grote dreiging van terrorisme rechtvaardigt snel en preventief overheidsoptreden. Terroristen laten zich niet snel afschrikken door het vooruitzicht van strenge straffen. De destructieve aard van hun daden maakt dat de overheid er alles aan moet doen om het daadwerkelijk plegen daarvan tegen te gaan. Daarom zijn ruimere bevoegdheden om terroristische misdrijven te voorkomen wenselijk.
Daarnaast mag de officier van justitie volgens het wetsvoorstel in bepaalde gebieden personen preventief laten fouilleren, en voertuigen en voorwerpen laten onderzoeken. Zo kan het nodig zijn alle voertuigen rond een voetbalstadion of evenemententerrein grondig te bekijken bij berichten dat explosieven zijn aangevoerd voor een aanslag. Zo’n omgeving is doorgaans niet voor lange tijd doelwit van terrorisme. Bij zogeheten veiligheidsrisicogebieden zoals luchthavens, industriecomplexen, stations en overheidsgebouwen kan dat anders zijn. De politie zal in die veiligheidsrisicogebieden zonder voorafgaande toestemming van de officier van justitie personen preventief kan fouilleren, en voertuigen en voorwerpen kan onderzoeken om een terreurdaad te voorkomen.
Verder komen er meer bevoegdheden om in een verkennend onderzoek informatie te verzamelen over groepen van personen waarbinnen mogelijk een aanslag wordt beraamd. De officier van justitie kan namen, adressen, woonplaatsen, klantnummers en bankrekeningnummers opvragen. Daarmee kan hij verbanden tussen groepen personen en situaties beter in kaart brengen. Ook mogen bestanden van private en publieke instellingen en organisaties met elkaar vergeleken worden om verborgen patronen in handelingen of gebeurtenissen van personen boven tafel te krijgen. De officier van justitie mag deze bestanden alleen opvragen met toestemming van de rechter-commissaris.
De rechter-commissaris kan verdachten van terroristische misdrijven eerder in bewaring nemen dan nu het geval is. Bewaring is de eerste fase van de voorlopige hechtenis, en duurt maximaal veertien dagen. Gedurende deze periode zijn bij een verdenking van een terroristisch misdrijf niet langer ernstige bezwaren vereist; een redelijk vermoeden van schuld is voldoende. Dit is nodig omdat aan het begin van een onderzoek naar de voorbereiding van een terroristisch misdrijf er soms slechts een lichte verdenking is, terwijl de overheid ingrijpen niet kan uitstellen vanwege mogelijk grote aantallen slachtoffers. De officier van justitie krijgt zo meer tijd om de verdenking steviger te onderbouwen maar dit kan alleen met instemming van de rechter-commissaris. Na maximaal veertien dagen bewaring is verlenging van de voorlopige hechtenis mogelijk, maar dan moet er wel sprake zijn van ernstige bezwaren tegen de verdachte. Dit betekent dat vanaf dat moment weer de gewone vereisten voor het voorarrest gelden.
Tenslotte wil het wetsvoorstel mogelijk maken dat volledige inzage van processtukken van een terroristisch misdrijf wordt uitgesteld, als voortijdige openbaarmaking de voorbereiding van de zaak tegen een verdachte bemoeilijkt, of schadelijk is voor de voorbereiding van strafzaken tegen eventuele medeverdachten. De dagvaarding van een verdachte bij een terroristisch misdrijf kan dan maximaal twee jaar worden uitgesteld. Dat betekent niet dat documenten die essentieel zijn voor de beoordeling van de rechtmatigheid van verdere verlenging van het voorarrest buiten het procesdossier kunnen worden gehouden. Overigens is ook nu voorarrest van twee jaar in beginsel mogelijk voordat het tot een inhoudelijke berechting komt. Het wetsvoorstel verandert aan de duur van het voorarrest niets. Iedere verlenging moet worden getoetst door de rechter.
In plaats van de zittingsrechter zal echter in de toekomst in een terreurzaak de meervoudige raadkamer gedurende die periode kunnen beslissen over de voortduring van het voorarrest, waardoor geheimhouding van bepaalde stukken mogelijk blijft.
Gezien de hoeveelheid reacties zijn er nog niet zo heel veel mensen die het lezen/begrijpen/eng vindenquote:Op vrijdag 26 mei 2006 16:24 schreef BaajGuardian het volgende:
gelukkig zijn er steeds meer mensen wakker dat de macht ons in de darm naait.
1 tje.quote:Op vrijdag 26 mei 2006 16:30 schreef HenryHill het volgende:
WTF jongens... ik weet niet hoeveel vrijheid en privacy we de laatste jaren al opzij hebben geschoven onder het mom van terrorismebestrijding, maar blijkbaar is het ze nog lang niet genoeg.
Enne, hoeveel terroristische aanslagen hebben we nu al verijdeld met deze wetten? Of beter nog, hoeveel terroristische aanslagen zijn er uberhaupt geprobeerd hier in nederland?
We geven onze vrijheid en privacy op voor een spookverhaal...![]()
Ik heb ff lopen googlen:quote:Op vrijdag 26 mei 2006 16:30 schreef HenryHill het volgende:
Enne, hoeveel terroristische aanslagen hebben we nu al verijdeld met deze wetten? Of beter nog, hoeveel terroristische aanslagen zijn er uberhaupt geprobeerd hier in nederland?
verder geeft google vooral voorbeelden dat 'een aanslag is verijdelt' maar niet verder hoe of wat, maar dat krijg je nooit te horen, en daarom geloof ik er niet zo in, zonder feiten kan je niks achterhalen, en in de reguliere media komt dit verder ook niet aan bod.quote:17 februari 2005
Expert: aanslagen in Europa verijdeld
Sinds de aanslagen van 11 september 2001 zijn in Europa zeker vijftien grote aanslagen verijdeld. Dat heeft terrorisme-expert Petter Nesser van het Noorse ministerie van Defensie gezegd, in een interview met de Wereldomroep. Hij gaf verder geen details, maar zei wel dat het plannen waren voor aanslagen waarbij veel slachtoffers zouden zijn gevallen. De Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst zegt in een reactie dat ook in Nederland grote aanslagen zijn voorkomen.
Let wel, dit gaat over heel Europa. Als we deze aanslagen gelijkmatig zouden verdelen over alle landen, zou er per land nu dus 1 aanslag verijdeld zijn. En als dat allemaal van die handgranaat-incidenten zijn zoals bij ons, dan hebben ze zeker goed werk geleverdquote:Op vrijdag 26 mei 2006 16:50 schreef YuckFou het volgende:
[..]
Ik heb ff lopen googlen:
intel-web-log.nl:
[..]
verder geeft google vooral voorbeelden dat 'een aanslag is verijdelt' maar niet verder hoe of wat, maar dat krijg je nooit te horen, en daarom geloof ik er niet zo in, zonder feiten kan je niks achterhalen, en in de reguliere media komt dit verder ook niet aan bod.
Nu nog even bepalen of ze make-up of een tulband dragen.quote:Op vrijdag 26 mei 2006 19:41 schreef Yildiz het volgende:
Terroristen, de grootste vijand van onze vrijheid.
hmmmmmmmmmmmmmmmmmmake up?quote:Op vrijdag 26 mei 2006 20:13 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Nu nog even bepalen of ze make-up of een tulband dragen.
Iedere politicus heeft make-up op, anders heb je zo'n billengezicht in de camera.quote:
ja pokerface he, ze moeten hun lach onderdrukken dus die rimpels maskeren die dat vrijgeven wanneer ze weer voor de camera vertellen hoe erg ze het vinden dat er mensen doodgaan in de oorlog.quote:Op vrijdag 26 mei 2006 20:16 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Iedere politicus heeft make-up op, anders heb je zo'n billengezicht in de camera.
Ik dacht dat Blair zo'n 1400 euro per maand uitgaf aan verzorging.
welkom in Nederlandquote:Op vrijdag 26 mei 2006 20:21 schreef Keromane het volgende:
1984 G.O.
het vervelende is. Tijdens de verkiezingen van 2002 was een heel groot gedeelte van het volk voor dit soort maatregelen.quote:Op vrijdag 26 mei 2006 20:30 schreef DangermousE het volgende:
Als je je eigen burgers allemaal als potentiele terrorist beschouwt, dan licht je al een tipje van je sluier op van de plannen, want als je werkelijk een goede overheid bent, zullen je burgers niet allemaal een potentiele terrorist ZIJN .
Ik heb het ideet dat de overheid "de maatschappij" als individu ziet, met meer rechten en waarde dan de individuele burger.
Dat is niet de juiste weg, het zal tot destructie leiden .
ik ken NIEMAND die graag een camera van de overheid op zich gericht heeft, ongeacht zijn/haar afkomst, leeftijd, mindset en sociale omgeving.quote:Op vrijdag 26 mei 2006 20:33 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
het vervelende is. Tijdens de verkiezingen van 2002 was een heel groot gedeelte van het volk voor dit soort maatregelen.
Waarschuwingen werden toen weggewuifd als soft gedrag en paarse politiek. Blijkbaar is het allemaal niet zo fantastich als men toen dacht.
Nou men was meer voor harder optreden tegen criminaliteit en verhogen van veiligheid.quote:Op vrijdag 26 mei 2006 20:33 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
het vervelende is. Tijdens de verkiezingen van 2002 was een heel groot gedeelte van het volk voor dit soort maatregelen.
Waarschuwingen werden toen weggewuifd als soft gedrag en paarse politiek. Blijkbaar is het allemaal niet zo fantastich als men toen dacht.
Niet de oorlog winnen, veel meer dan 5 dagen hielden we het ook niet vol.quote:Op vrijdag 26 mei 2006 20:47 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Nou men was meer voor harder optreden tegen criminaliteit en verhogen van veiligheid.
Ik heb niemand horen zeggen dat ze graag wilden dat de ID-plicht zou worden ingevoerd omdat ze het zat zijn dat de politie niks doet tegen de dealer drie huizen verderop. Of dat ze graag willen dat internetdata jaren wordt opgeslagen omdat ze 's avonds de straat niet meer opkunnen.
Al deze huidige Stasi-praktijken die van boven worden opgelegd worden nooit aan het publiek voorgelegd en vind je nooit in verkiezingsprogramma's terug.
Ben wel met je eens dat een groot deel van de bevolking eraan meewerkt door alles weg te wuifen met drogredenaties als "wanneer je niks te verbergen hebt, heb je ook niks te vrezen". Wat moet je met zo'n mentaliteit?
Je kan niet ontkennen dat ten tijde van fortuyn de roep om harde maatregelen en veiligheid vergrotende maatregelen groot was. Men liet niet los wat ze gingen doen. Partijen kwamen toen nog niet met voorstellen, alleen met punten die ze gingen aanpakken. een groot gedeelte vond dat er wat gedaan moest worden, zonder dat ze wisten wat er ging gebeuren.quote:Op vrijdag 26 mei 2006 20:45 schreef DangermousE het volgende:
[..]
ik ken NIEMAND die graag een camera van de overheid op zich gericht heeft, ongeacht zijn/haar afkomst, leeftijd, mindset en sociale omgeving.
Deze regels zijn ons opgelegd zonder dat de individuele burger het tegen kon houden, als zou diegene het gewild hebben.
Ik geef mijn vrijheid niet op om de schatkist gevuld te houden, en voor veiligheid zorg ik Zelf wel ..
die mentaliteit is ook niks. Zie verder ook mijn post hierboven.quote:Op vrijdag 26 mei 2006 20:47 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Nou men was meer voor harder optreden tegen criminaliteit en verhogen van veiligheid.
Ik heb niemand horen zeggen dat ze graag wilden dat de ID-plicht zou worden ingevoerd omdat ze het zat zijn dat de politie niks doet tegen de dealer drie huizen verderop. Of dat ze graag willen dat internetdata jaren wordt opgeslagen omdat ze 's avonds de straat niet meer opkunnen.
Het blijven kut maatregelen, maar wat ik probeer aan te geven is dat men moet nadenken wat de gevolgen zijn als een deel van de bevolking op korte termijn maatregelen gaat roepen inzake privacy en veiligheid. Die kracht van vrijheid en privacy is juist dat je ze bijna nooit hoeft aan te passen en zelfregulerend zijn. Wat er nu gebeurt is dat men het aanpast voordat het zelfregulerend kan zijn en de veerkracht kan hebben getoond. Teveel korte termijn denken.
Al deze huidige Stasi-praktijken die van boven worden opgelegd worden nooit aan het publiek voorgelegd en vind je nooit in verkiezingsprogramma's terug.
Ben wel met je eens dat een groot deel van de bevolking eraan meewerkt door alles weg te wuifen met drogredenaties als "wanneer je niks te verbergen hebt, heb je ook niks te vrezen". Wat moet je met zo'n mentaliteit?
Heh, laatste jaar het nieuws niet bijgehouden?quote:Op zaterdag 27 mei 2006 00:43 schreef franske19 het volgende:
Ze tappen en controleren maar wat ze willen (tappen doen ze hier al jarenlang meer dan in elk ander Westers land), als er ook maar één terrorist wordt opgepakt die anders onschuldigen zou hebben gedood zijn de maatregelen het waard geweest.
Btw. ik heb in heel mijn leven slechts 1 keer mijn id kaart moeten tonen aan een agent.
Jij hebt duidelijk geen helder beeld van wat jouw sig eigenlijk zegt.quote:Op zaterdag 27 mei 2006 00:43 schreef franske19 het volgende:
Ze tappen en controleren maar wat ze willen (tappen doen ze hier al jarenlang meer dan in elk ander Westers land), als er ook maar één terrorist wordt opgepakt die anders onschuldigen zou hebben gedood zijn de maatregelen het waard geweest.
Btw. ik heb in heel mijn leven slechts 1 keer mijn id kaart moeten tonen aan een agent.
Of juist wel, twee kanten.quote:Op zaterdag 27 mei 2006 02:06 schreef HenryHill het volgende:
Jij hebt duidelijk geen helder beeld van wat jouw sig eigenlijk zegt.
ben ik het helemaal mee eens, stel je voor dat het ijselmeer zou overstromen hoeveel schade dat zou aanrichten, ik vind dat we al het belastinggeld van de afgelopen 20 jaar erin moeten steken.quote:Op zaterdag 27 mei 2006 00:45 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Heh, laatste jaar het nieuws niet bijgehouden?
Newsflash: http://www.eff.org/legal/cases/att/
Trouwens, ik vind dat we nu miljarden moeten uitgeven tegen een mogelijke tsunami uit het IJselmeer. Als het een keer gebeurt, is het al de moeite waard geweest.
Ja want waarom zou je een overheid vertrouwen die jou ook wantrouwd?quote:Op vrijdag 26 mei 2006 20:30 schreef DangermousE het volgende:
Als je je eigen burgers allemaal als potentiele terrorist beschouwt, dan licht je al een tipje van je sluier op van de plannen, want als je werkelijk een goede overheid bent, zullen je burgers niet allemaal een potentiele terrorist ZIJN .
Ik heb het ideet dat de overheid "de maatschappij" als individu ziet, met meer rechten en waarde dan de individuele burger.
Dat is niet de juiste weg, het zal tot destructie leiden .
De havens aan het IJselmeer moeten dan wel dicht, maar ík zeil niet, dus ík heb er geen last van!quote:Op zaterdag 27 mei 2006 02:31 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
ben ik het helemaal mee eens, stel je voor dat het ijselmeer zou overstromen hoeveel schade dat zou aanrichten, ik vind dat we al het belastinggeld van de afgelopen 20 jaar erin moeten steken.
http://www.bof.nl/nieuwsbrief/nieuwsbrief_2006_11.htmlquote:Het kabinet heeft een wijziging op de Wet op de inlichtingen- en
veiligheidsdiensten 2002 (WIV) ingediend bij de Tweede Kamer. De
wijziging introduceert een verruiming van de bestaande bevoegdheden
van de AIVD. Zo zal de AIVD in de telecomsector, de financiële sector
en de vervoerssector gegevens en ook hele bestanden kunnen gaan
vorderen. De nieuwe bevoegdheden moeten het mogelijk maken
"verschillende aspecten van het gedrag van personen en
organisaties" in kaart te brengen. "Daarbij staan met name de aspecten
identificatie, verplaatsing, communicatie en financieren centraal."
Met de bevoegdheden kan de AIVD op grote(re) schaal gaan doen aan
data-mining.
(..)
quote:Op zaterdag 27 mei 2006 11:50 schreef Keromane het volgende:
[..]
http://www.bof.nl/nieuwsbrief/nieuwsbrief_2006_11.html
http://frontpage.fok.nl/nieuws/65042quote:De helft van de 25 politiekorpsen heeft geen
informatiebeveiligingsplan en 11 korpsen hebben geen inventarisatie
gemaakt van risico’s en bedreigingen. Tien korpsen voeren geen audits
uit op de beveiligingsmaatregelen; vijftien korpsen doen dit wel.
Friesland, Haaglanden, Flevoland en Twente doen het volgens een
puntentelling van de Inspectie OVV het slechts.
Dus als de overheid een fuck-up maakt, mag je het niet eens zeggen.quote:XS4ALL zou graag cijfers willen publiceren over het aantal geldige en
ongeldige tapbevelen van politie en inlichtingendiensten. Ook in het
tweede privacy jaarverslag komen deze echter niet voor. De overheid
heeft de publicatie van dergelijke cijfers feitelijk verboden, zo
bleek onlangs tijdens de rechtszaak over aftapkosten van XS4ALL tegen
de Staat.
Huh? Als je niks te verbergen hebt, heb je toch ook niks te vrezen?quote:Op zaterdag 27 mei 2006 12:08 schreef Yildiz het volgende:
[..]
De overheid heeft de publicatie van dergelijke cijfers feitelijk verboden, zo bleek onlangs tijdens de rechtszaak over aftapkosten van XS4ALL tegen de Staat.
Ik zie hier ene punt om zich te profileren voor GL.quote:Op zaterdag 27 mei 2006 13:55 schreef Gio het volgende:
Stukje erover in de Volkskrant: http://www.volkskrant.nl/(...)de_antiterrorismewet
En Sp!ts: http://spitsnet.nl/nieuws(...)titerrorismewet.html
In beiden artikelen wordt gezegd dat alleen GL tegen was, en dat de wet niet meteen ingaat, maar gedurende dit jaar.
Ik zie een situatie voor de burger opkomen die gelijk is aan de invoering van de ID plicht. Allemaal mooie woorden en een stevige aai over ons bolletje om te zeggen dat het allemaal maar voor ons vrijheid en veiligheid is, maar over een paar maanden zullen we berichten lezen over hoe de politie heeft ontdekt dat deze wet het makkelijker maakt voor ze om burgers op kleine overtredingen te pakken.
Dat is, als ze de informatie niet op een USB stick op straat laten liggen.
Wie heeft er inmiddels al behoefte om collectief een eilandje te kopen, ver weg van de bewoonde wereld met zijn "anti terreur maatregelen"?
Precies. Het komt vrijwel nooit voor dat mensen ten onrechte beschuldigd/veroordeeld worden. Het komt zelden voor dat meineed wordt gepleegd. Corruptie en belangenverstrengeling doet zich eveneens amper voor en nagenoeg niemand voelt zich boven de wet staan.quote:Op zaterdag 27 mei 2006 12:25 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Huh? Als je niks te verbergen hebt, heb je toch ook niks te vrezen?
misschien moet ik dit topic dan nog maar 'es een kick omhoog geven...quote:ik zat 14 dagen zonder reden vast!!!
Als ik de overheid moet geloven zijn er in Nederland al diverse aanslagen voorkomen, ik heb geen idee welke, in het belang van de staatsveiligheid zeggen ze dat niet, ik heb een beetje het vermoeden dat die zogenaamde aanslagen in hetzelfde stadium waren als het gepruts van Samir A.quote:Doel: De overheid wil bij een dreiging van terrorisme snel optreden om aanslagen te voorkomen. De gedachte is dat terroristen zich niet snel laten afschrikken door het vooruitzicht van strenge straffen. De overheid wil alles erop inzetten om slachtoffers te voorkomen.
Welk terrorisme,ik zou zo godvergeten graag een concreet voorbeeld willen hebben, want die jongens in een door de AIVD met afluistermicro's volgehangen safehouse kan je niet echt hardcore terroristen noemen, domme jongens, zeker door 't gooien van een (vermoedelijk door de AIVD geleverde) handgranaat, maar AQ gelinkte terroristen.....nee, dan vind ik Erkan Cillic enger met z'n internet gestook...quote:Bijzondere opsporingsbevoegdheden: Dat kan observatie zijn van verdachten, infiltratie, pseudo-koop en het zetten van telefoontaps. Dit soort middelen wordt nu al ingezet bij de bestrijding van zware en georganiseerde criminaliteit. Aanwijzingen: De ruimere bevoegdheden kunnen straks al ingezet worden als er aanwijzingen zijn dat een terroristische aanslag wordt voorbereid. Niet langer is bij terrorisme een redelijk vermoeden van een strafbaar feit nodig.
Ow ja, de immer onberispelijke officier van Justitie...Tonino, anyone?quote:Toestemming: De officier van justitie geeft toestemming voor het gebruik van een bijzondere opsporingsmiddel. Ook kan hij in bepaalde gebieden preventief laten fouilleren. In veiligheidsrisicogebieden hoeft de politie daarvoor geen toestemming te hebben.
Tja sinds er een rechter in maastricht wegkwam met z'n KPcollectie en een rechter uit leeuwarden voor doodslag zelf moet voorkomen is mn vertrouwen in ons onberispelijke justitie apparaat behoorlijk gedaald...welcome big brother....quote:Gegevens: De officier van justitie kan namen, adressen, woonplaatsen, klantnummers en bankrekeningnummers opvragen. Daarmee kan hij verbanden tussen groepen personen en situaties beter in kaart brengen. Ook mogen bestanden van private en publieke instellingen en organisaties met elkaar vergeleken worden om verborgen patronen in handelingen of gebeurtenissen boven tafel te krijgen. De officier van justitie mag deze bestanden alleen opvragen met toestemming van de rechter-commissaris.
Een redelijke vermoeden, je moest een weten hoe ze daar in de USA mee omspringen, mannen die een casio horloge droegen in Afghanistan werden in Gitmo bay gegooid want zo'n horlogen kon gebruikt worden in een bom...uhuh, 't is wachten tot ze hier zo doorslaan...quote:Bewaring: De rechter-commissaris kan verdachten van terroristische misdrijven eerder in bewaring nemen dan nu het geval is. Bij verdenking van een terroristisch misdrijf zijn niet langer ernstige bezwaren vereist; een redelijk vermoeden van schuld is voldoende.
Fuckin' 2 weken als een malloot vind dat je met stoute dingen bezig bent...redelijk vermoeden, da's vrij losjes omschreven lijkt me...quote:Hechtenis: Na maximaal veertien dagen bewaring is verlenging van de voorlopige hechtenis mogelijk, maar dan moeten er wel ernstige bezwaren zijn tegen de verdachte. Vanaf dat moment gelden de gewone vereisten voor het voorarrest.
Oftewel je word opgepakt, men vermoed dat je ergens mee bezig bent, je mag 2 jaar vastzitten omdat ze niet kunnen vinden waar je mee bezig was (logisch als er niks aan de hand is) en daarna word je terug de maatschappij ingeschopt waar iedereen je uitkotst omdat je net 2 jaar hebt vastgezeten en dat zal toch niet voor niks zijn...quote:Processtukken: Justitie kan delen van het dossier omtrent een terroristisch misdrijf langer geheim houden. Dat gebeurt als openbaarmaking schadelijk is voor de voorbereiding van de zaak tegen een verdachte of medeverdachten. De dagvaarding kan dan maximaal twee jaar worden uitgesteld. Nu kunnen mensen ook al maximaal twee jaar in voorarrest zitten. De rechter toetst de verlengingen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |