abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 25 mei 2006 @ 23:21:42 #1
66714 YuckFou
Nu niet, nooit niet...
pi_38215965
quote:
Prosecutors will be able to approve surveillance, infiltration or wiretapping of suspects even when there is not "reasonable suspicion" that a suspect may have committed a criminal act.
Zonder redelijk vermoeden tappen,surveilleren, infiltreren...
quote:
"Evidence a terrorist attack is being prepared" will be enough to make an arrest, the Justice Ministry said in a statement. "The result is that unusual investigation methods can be used more quickly against terror ...
Jaja being prepared? unusual investigation? ben benieuwd wat ze ermee bedoelen...
quote:
The new law also will expand the practice of allowing spot searches by police without probable cause in "airports, industrial complexes, sports stadiums and government buildings."

"Police will be able to preventatively search people, and vehicles or things without permission of a prosecutor" or judge, the ministry said.

Finally, the law increases the period of time a suspect can be held without charge from three to 14 days.
Random on the spot searches, zonder toestemming van een rechter? en geen 3 maar 14 dagen zonder aanklacht indien?
WTF is dat voor wet? homeland security? nou nee dus:
quote:
There has been little protest about the loss of civil liberties from such laws in the Netherlands, where trust in government is traditionally strong.
Ja je leest het goed, dit artikel gaat over Nederland, over een antiterrorisme wet die hier is ingevoerd, die nogal verder gaat dan de vorige wet, en ik heb hier in de reguliere media eigenlijk niks over gelezen, of heb ik iets gemist?

met dank aan geenstijl, het amerikaanse artikel

[ Bericht 0% gewijzigd door YuckFou op 25-05-2006 23:52:12 ]
Are we not savages, innately destined to maim and kill?
Blame it on the environment, heredity or evolution: we're still responsible
Our intelligence may progress at geometric rates
Yet socially we remain belligerent neonates
pi_38216606
kijk ook hier Burgervrijheden onder druk
Staat die er misschien tussen?
Misschien is het de wet wel die ik me afvraag.
Ik vind het te stil in de pers. Bij Barend en van Dorp wou Oudkerk er wel eens wat over zeggen. Vond meestal dat we te ver doorschoten.
maar er is nog geen algemeen debat geweest, en toch worden veel wetten gemaakt die ik dubieus vind. Wat is de directe aanleiding, of is het gewoon beleid zoals de regering het altijd graag zou zien?
Het is tijd voor een fatsoenlijk debat over wat we wel of niet opgeven en wat we terugkrijgen van die wetten aan veiligheid en een betere samenleving.
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
And that is the news.''
  donderdag 25 mei 2006 @ 23:54:49 #3
66714 YuckFou
Nu niet, nooit niet...
pi_38217308
Heb je het originele artikel gelezen?
maybe dan toch maar een copy/paste:
quote:
Dutch Parliament OKs Anti-Terror Measures

By TOBY STERLING Associated Press Writer
© 2006 The Associated Press

AMSTERDAM, Netherlands — The Dutch parliament approved new anti-terrorism measures Tuesday that make it easier to arrest suspects without strong evidence and hold them longer without charge.

Prosecutors will be able to approve surveillance, infiltration or wiretapping of suspects even when there is not "reasonable suspicion" that a suspect may have committed a criminal act.

The new law, which goes into effect immediately, is the latest of many enacted in the Netherlands since the Sept. 11, 2001 attacks in the U.S.

"Evidence a terrorist attack is being prepared" will be enough to make an arrest, the Justice Ministry said in a statement. "The result is that unusual investigation methods can be used more quickly against terror ... terrorists aren't easily deterred by the threat of heavy punishments."

Earlier changes have included allowing the use of evidence gathered by the secret service in criminal trials, banning membership in a terrorist group and increased penalties for terrorism-related crimes.

The new law also will expand the practice of allowing spot searches by police without probable cause in "airports, industrial complexes, sports stadiums and government buildings."

"Police will be able to preventatively search people, and vehicles or things without permission of a prosecutor" or judge, the ministry said.

Finally, the law increases the period of time a suspect can be held without charge from three to 14 days.

"During this period, grave concerns (of a crime) are no longer required in cases where a terrorist crime is suspected; a reasonable suspicion is enough," it said.

There has been little protest about the loss of civil liberties from such laws in the Netherlands, where trust in government is traditionally strong.

Although Dutch prosecutors lost several high-profile cases against terrorism suspects in 2002 and 2003, they have won an equal number of important convictions under the new laws. Most notable was the conviction in March of nine Muslim men of membership in the so-called "Hofstad" terrorist network.

They included homegrown radical Mohammed Bouyeri, the Amsterdam-born son of Moroccan immigrants who was earlier sentenced to life in prison for the murder of filmmaker Theo van Gogh.

Other alleged members of the same group are awaiting trial on separate charges.
lees deze zin goed: The new law, which goes into effect immediately
deze wet is dus nu in werking, terwijl er met geen woord in de media over is gerept...da's toch vreemd?
pi_38217440
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 23:54 schreef YuckFou het volgende:
Heb je het originele artikel gelezen?
maybe dan toch maar een copy/paste:
[..]

lees deze zin goed: The new law, which goes into effect immediately
deze wet is dus nu in werking, terwijl er met geen woord in de media over is gerept...da's toch vreemd?
de inhoud van jouw tekst komt wel overeen met deze
Potentieel terrorist kan eerder worden opgespoord

Uitgegeven: 17 mei 2006 23:25
Laatst gewijzigd: 18 mei 2006 00:09

DEN HAAG - Personen die van plan zijn een terroristisch misdrijf te plegen, lopen een grotere kans eerder in de kraag te worden gevat. Nieuwe wetgeving leidt ertoe dat politie en justitie sneller bijzondere bevoegdheden mogen inzetten om mogelijke daders op te sporen. Doel is om het risico van terreuraanslagen te verkleinen. Ook de vervolging van terrorismeverdachten wordt anders.

Een grote Kamermeerderheid van CDA, PvdA, VVD, SGP en waarschijnlijk D66 liet woensdag in een debat blijken in te stemmen met dit "ingrijpende" wetsvoorstel voor opsporing en vervolging van terroristische misdrijven. De wet is een vervolg op een eerdere antiterreurwet, waarin de straf omhoog ging en samenspanning strafbaar werd. De Kamer stemt dinsdag over de nieuwe wet van minister Piet Hein Donner (Justitie). De wet moet nog dit jaar ingaan.
www.nu.nl

staat in de eerder gegeven topic
Overigens is het apart als dit soort dingen de buitenlandse pers halen. Dan moet het of specials aan zitten...
''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
And that is the news.''
pi_38217532
Wtf? Dit is in Nederland? Waarom hoor je hier niks over?
niet de vervaarlijke schaduw
met zijn dikke pens vol pistolen
beiden ingevet als een locomotief onder nul
  vrijdag 26 mei 2006 @ 00:02:34 #6
66714 YuckFou
Nu niet, nooit niet...
pi_38217564
dat vroeg ik me dus ook heel hard af
  vrijdag 26 mei 2006 @ 00:09:45 #7
7092 Oosthoek
Homo SAABiens
pi_38217788
Ik ga dit morgen eens heel goed doornemen als ik weer wakker ben.
daarna schilderde ik mijn schaduw
deed het licht uit
en genoot bij de gedachte dat ik de enige mens ter wereld ben met een schaduw in volstrekte duisternis
pi_38217901
Toch even reageren. Er is op diverse webforums -ook hier- sinds pakweg 2001 veelvuldig geschreven over de nobele voornemens. In kranten en opiniebladen zijn in de loop der tijd verschillende diepgaande artikelen verschenen.

Draconische maatregelen worden mondjesmaat ingevoerd. En het werkt. 'We hebben niets te verbergen' toch? Of 'een rijbewijs moet je ook altijd bijhebben'? Maar langzaamaan gaan nu de oogjes open.

Donner en -in mindere mate- Remkes hebben in de afgelopen jaren niet stilgezeten. Wetten worden achter gesloten deuren bekokstoofd en erdoorheen gejast. Of ze worden zgn. opgelegd door de EU/US. Wetenschappelijke onderzoeken die gaan over kwesties worden met tipexx gereviseerd (bijv. Erasmusrapport) of gebagataliseerd als zijnde 'slechts deelonderzoek'. Protesten van organisaties worden simpelweg keihard genegeerd. De doorsnee burger zal het aan z'n reet roesten. Volksvertegenwoordigers stemmen na wat formele bezwaren massaal in met maatregelen. Omdat het 'moet' vanuit het buitenland, om wat politieke kaarten uit te spelen met de politieke concurrentie, of omdat men geen flauw idee heeft waarover het gaat.

Bekijk 'the power of nightmares' van de BBC (zie google video of emule) en er gaat wellicht een wereld voor je open.
pi_38217975
Stapje na stapje komen we er wel

Wordt misschien binnenkort eens tijd om keihard tegen dit soort praktijken op te treden en de regering te laten zien dat zij ONS moeten dienen ipv wij hun.
  vrijdag 26 mei 2006 @ 00:15:35 #10
66714 YuckFou
Nu niet, nooit niet...
pi_38217983
quote:
Op vrijdag 26 mei 2006 00:13 schreef Keromane het volgende:
er gaat wellicht een wereld voor je open.
als je de hoeveelheid [TRU] in m'n AT lijst ziet dan snap je dat ik niet echt verbaasd ben, wel is het feitenlijke zwijgen van de Vaderlandsche media me nooit zo sterk opgevallen als bij deze wet.
  † In Memoriam † vrijdag 26 mei 2006 @ 00:17:59 #11
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_38218074
quote:

'We hebben niets te verbergen' toch?
Met dank aan die mensen.
pi_38218120
Ik sta helemaal achter deze nieuwe maatregelen, Als je niks te verbergen hebt dan is er toch ook niets aan de hand?

Er wordt weer helemaal zo'n burger privacy jank onderwerp van gemaakt, zonder dat ze in de gaten hebben dat deze maatregelen er juist voor zijn om de burger te beschermen en de teroristen opsluiten voor ze iets doen,
*** Lamer (~SomePunk@AOL.com) has joined #Team-brabant
[10:24] <Lamer> How do i [Your obvious/lame question]?
[10:25] <@Ch1n00Kr> RTFM bitch
*** Lamer was kicked by @Ch1n00K (screw u!)
pi_38218135
quote:
Wetenschappelijke onderzoeken die gaan over kwesties worden met tipexx gereviseerd (bijv. Erasmusrapport)

Alsof het rechtstreeks uit het boek 1984 komt.
Minitrue (oftewel Ministry of Truth) had het haast niet beter kunnen doen
  vrijdag 26 mei 2006 @ 00:21:09 #14
126487 One_of_the_few
Mate verslaafde
pi_38218199
quote:
Op vrijdag 26 mei 2006 00:15 schreef YuckFou het volgende:

[..]

als je de hoeveelheid [TRU] in m'n AT lijst ziet dan snap je dat ik niet echt verbaasd ben, wel is het feitenlijke zwijgen van de Vaderlandsche media me nooit zo sterk opgevallen als bij deze wet.
Ik ben totaal niet geintresseerd in een 1 of andere complottheorie.
Ik denk namelijk dat Donner en Remkes er echt van overuigd zijn dat dit het beste is wat ze kunnen doen. Niet dat ze in achterkamertjes wetten maken om het ons moeilijk te maken. Wel dat ze in die kamertjes ze de wetten en maken en het stil houden omdat ze weten hoe gevoelig het ligt. Niet netjes, maar ik denk wel dat ze het met een goede bedoeling vanuit hunzelf gezien doen.
wereldwijd wordt alles strenger, maar ik vind dat je altijd heel open daarin moet zijn. Zoals het nu gaat kan het niet in een democratie en open samenleving. Ik vind dat we onze vrijheden aan het vergooien zijn, iets wat terroristen willen, maar niet uit het idee van conspiracy maar vanuit werkelijk geloven dat ze iets goeds doen.
And that is the news.''
pi_38218323
quote:
Op vrijdag 26 mei 2006 00:21 schreef One_of_the_few het volgende:

[..]

Ik ben totaal niet geintresseerd in een 1 of andere complottheorie.
Ik denk namelijk dat Donner en Remkes er echt van overuigd zijn dat dit het beste is wat ze kunnen doen. Niet dat ze in achterkamertjes wetten maken om het ons moeilijk te maken. Wel dat ze in die kamertjes ze de wetten en maken en het stil houden omdat ze weten hoe gevoelig het ligt. Niet netjes, maar ik denk wel dat ze het met een goede bedoeling vanuit hunzelf gezien doen.
wereldwijd wordt alles strenger, maar ik vind dat je altijd heel open daarin moet zijn. Zoals het nu gaat kan het niet in een democratie en open samenleving. Ik vind dat we onze vrijheden aan het vergooien zijn, iets wat terroristen willen, maar niet uit het idee van conspiracy maar vanuit werkelijk geloven dat ze iets goeds doen.
"Goede bedoelingen"
De weg naar de hell ligt bezaaid met goede bedoelingen

Komop zeg. 14 dagen vasthouden zonder enige vorm van aanklacht gaat tegen alle gezonde verstand en volgens mij ook een aantal grondwetten in
  vrijdag 26 mei 2006 @ 00:26:31 #16
126487 One_of_the_few
Mate verslaafde
pi_38218380
quote:
Op vrijdag 26 mei 2006 00:19 schreef Ch1n00K het volgende:
Ik sta helemaal achter deze nieuwe maatregelen, Als je niks te verbergen hebt dan is er toch ook niets aan de hand?

Er wordt weer helemaal zo'n burger privacy jank onderwerp van gemaakt, zonder dat ze in de gaten hebben dat deze maatregelen er juist voor zijn om de burger te beschermen en de teroristen opsluiten voor ze iets doen,
je denkt werkelijk dat er nu geen aanslagen meer komen en anders wel?
Hoe kan de info van de AIVD verwerkt worden als er nu al mensen tekort zijn? De extra info die er zometeen bijkomt kan iets bevatten, maar voor dat jemaatregelen kan nemen ben je een jaar verder. en dan is het toch boem.
Ik vind het heel naief dat mensen hun veiligheid aan zulke wetten ophangen. Als je niks te verbergen hebt is er niks aan de hand.
Ga eens kijken hoeveel mensen er in Cuba, VS, Sovjet unie, China ,Noord-Korea, DDR veroordeelt, gemarteld, gedood zijn terwijl ze eigenlijk niks hadden gedaan. maar de buurman of collega of iemand anders had een hekel aan diegene en hoppa.
Zelfs de VS pakken mensen op omdat ze in een bepaald land waren en daar een bepaald merk horloge droegen.
And that is the news.''
  vrijdag 26 mei 2006 @ 00:29:48 #17
126487 One_of_the_few
Mate verslaafde
pi_38218469
quote:
Op vrijdag 26 mei 2006 00:24 schreef Refragmental het volgende:

[..]

"Goede bedoelingen"
De weg naar de hell ligt bezaaid met goede bedoelingen

Komop zeg. 14 dagen vasthouden zonder enige vorm van aanklacht gaat tegen alle gezonde verstand en volgens mij ook een aantal grondwetten in
mijn punt komt misschien niet goed over.
Ik vind het ook zeer slecht. En de bevolking moet bij de bevolking eisen dat mensen zulke wetten er niet komen.

Maar ik doelde op de gedachte gang van remkes en donner. Die zijn er echt van overtuigd dat ze iets goeds doen voor onze veiligheid. Ook al moeten ze daarvoor tegen de grondwet ingaan. Ze vertonen dezelfde blindheid als die balkenende heeft op sommige punten. Het is erg fout wat er gebeurt, maar ze bedoelen het volgens mij goed, dat maakt het alleen maar enger. Ze weten anmelijk niet dat ze zelf fout zitten.
And that is the news.''
pi_38218563
quote:
Op vrijdag 26 mei 2006 00:26 schreef One_of_the_few het volgende:

[..]

je denkt werkelijk dat er nu geen aanslagen meer komen en anders wel?
Hoe kan de info van de AIVD verwerkt worden als er nu al mensen tekort zijn? De extra info die er zometeen bijkomt kan iets bevatten, maar voor dat jemaatregelen kan nemen ben je een jaar verder. en dan is het toch boem.
Ik vind het heel naief dat mensen hun veiligheid aan zulke wetten ophangen.
Zijn er al aanslagen geweest dan??
Vind het naief dat mensen hun privacy en vrijheden opgeven voor scheinveiligheid.
quote:
Als je niks te verbergen hebt is er niks aan de hand.
Dit begint me echt de strot uit te hangen!!
quote:
Ga eens kijken hoeveel mensen er in Cuba, VS, Sovjet unie, China ,Noord-Korea, DDR veroordeelt, gemarteld, gedood zijn terwijl ze eigenlijk niks hadden gedaan. maar de buurman of collega of iemand anders had een hekel aan diegene en hoppa.
Zelfs de VS pakken mensen op omdat ze in een bepaald land waren en daar een bepaald merk horloge droegen.
Leuk dat je ook de DDR erbij haalt. Was vandaag iets leuks van op tv.
Wist je dat de man achter de DDR een brief liet typen met alle typmachines zodat achteraf was te achterhalen op welke typmachine anti-staat tekst zijn geschreven. Toen lachten we er keihard om.
Alleen wat nog leuker is... tegenwoordig hebben we printers die geheime vrijwel onzichtbare tekens printen op ieder vel papier en zo dus is te achterhalen van welke printer een stukje tekst komt. Dit is iets waar de man achter de DDR alleen maar van had durven dromen!!
pi_38218619
quote:
Op vrijdag 26 mei 2006 00:29 schreef One_of_the_few het volgende:

[..]

mijn punt komt misschien niet goed over.
Ik vind het ook zeer slecht. En de bevolking moet bij de bevolking eisen dat mensen zulke wetten er niet komen.

Maar ik doelde op de gedachte gang van remkes en donner. Die zijn er echt van overtuigd dat ze iets goeds doen voor onze veiligheid. Ook al moeten ze daarvoor tegen de grondwet ingaan. Ze vertonen dezelfde blindheid als die balkenende heeft op sommige punten. Het is erg fout wat er gebeurt, maar ze bedoelen het volgens mij goed, dat maakt het alleen maar enger. Ze weten anmelijk niet dat ze zelf fout zitten.
Dan moeten we ze dat maar ff duidelijk maken.
Alleen kun je dan helaas 14 dagen de cel in verdwijnen omdat je een actie onderneemt tegen de regering of een regeringsleider. Leuk hé, hoe zij zich zo steeds meer indekken tegen acties van de burgers.
  vrijdag 26 mei 2006 @ 00:36:00 #20
126487 One_of_the_few
Mate verslaafde
pi_38218629
quote:
Op vrijdag 26 mei 2006 00:33 schreef Refragmental het volgende:

[..]

Zijn er al aanslagen geweest dan??
Vind het naief dat mensen hun privacy en vrijheden opgeven voor scheinveiligheid.
[..]
Dat zeg ik toch ook?
volgens mij is er ergens miscommunicatie
And that is the news.''
  vrijdag 26 mei 2006 @ 00:37:49 #21
66714 YuckFou
Nu niet, nooit niet...
pi_38218673
quote:
Op vrijdag 26 mei 2006 00:26 schreef One_of_the_few het volgende:
Casio'tje toch? metalen model wat voor bommen gebruikt zou kunnen worden
Ze zijn daar wel vaker paranoide...
15 Jarig jochie ondervraagd door US Secret Service

Ow en overigens denk ik zeker niet dat hier een complot achter zit, dat gedoe zoek ik in de USofA
hier is 't meer als een blinde koe achter 'de Grote Leider' aanhobbelen in de so called strijd tegen het terrorisme
pi_38218773
quote:
Op vrijdag 26 mei 2006 00:36 schreef One_of_the_few het volgende:

[..]

Dat zeg ik toch ook?
volgens mij is er ergens miscommunicatie
Sorry
Dacht dat die post naar mij toe bedoeld was
  vrijdag 26 mei 2006 @ 00:42:49 #23
126487 One_of_the_few
Mate verslaafde
pi_38218788
quote:
Op vrijdag 26 mei 2006 00:41 schreef Refragmental het volgende:

[..]

Sorry
Dacht dat die post naar mij toe bedoeld was

komt misschien door mijn gebrekkige taalvaardigheden
And that is the news.''
pi_38218835
quote:
Op vrijdag 26 mei 2006 00:42 schreef One_of_the_few het volgende:

[..]

komt misschien door mijn gebrekkige taalvaardigheden
Of omdat ik zo moe ben
  vrijdag 26 mei 2006 @ 00:57:14 #25
66714 YuckFou
Nu niet, nooit niet...
pi_38219162
't persbericht van Justitie:
quote:
Persbericht

Tweede Kamer stemt in met tweede Anti-terrorismewet
23 mei 2006
Het wetsvoorstel van minister Donner van Justitie dat de mogelijkheden tot opsporing en vervolging van terroristische misdrijven verruimt, is vandaag door de Tweede Kamer aanvaard.

Bijzondere opsporingsbevoegdheden als observatie, infiltratie, pseudo-koop en de telefoontap zijn straks inzetbaar bij aanwijzingen dat een terroristische aanslag wordt voorbereid. Voor inzet van bijzondere opsporingsbevoegdheden bij terrorisme is dus niet langer een redelijk vermoeden van een strafbaar feit nodig; aanwijzingen zijn voldoende. Daarvan is sprake als feiten en omstandigheden duiden op de voorbereiding van een terroristische aanslag. Opsporingsactiviteiten op basis van aanwijzingen vinden in de huidige praktijk ook al plaats, bijvoorbeeld bij economische delicten en als het gaat om wapens en munitie.

Het groene licht voor gebruik van een bijzondere opsporingsbevoegdheid komt van de officier van justitie. Bij de telefoontap is een machtiging van de rechter-commissaris nodig. Bijzondere opsporingsbevoegdheden worden nu al ingezet bij de bestrijding zware en georganiseerde criminaliteit. Het wetsvoorstel wijzigt de voorwaarden voor toepassing van deze bevoegdheden. Het gevolg hiervan is dat bijzondere opsporingsmethoden bij terreur sneller kunnen worden ingezet. De grote dreiging van terrorisme rechtvaardigt snel en preventief overheidsoptreden. Terroristen laten zich niet snel afschrikken door het vooruitzicht van strenge straffen. De destructieve aard van hun daden maakt dat de overheid er alles aan moet doen om het daadwerkelijk plegen daarvan tegen te gaan. Daarom zijn ruimere bevoegdheden om terroristische misdrijven te voorkomen wenselijk.

Daarnaast mag de officier van justitie volgens het wetsvoorstel in bepaalde gebieden personen preventief laten fouilleren, en voertuigen en voorwerpen laten onderzoeken. Zo kan het nodig zijn alle voertuigen rond een voetbalstadion of evenemententerrein grondig te bekijken bij berichten dat explosieven zijn aangevoerd voor een aanslag. Zo’n omgeving is doorgaans niet voor lange tijd doelwit van terrorisme. Bij zogeheten veiligheidsrisicogebieden zoals luchthavens, industriecomplexen, stations en overheidsgebouwen kan dat anders zijn. De politie zal in die veiligheidsrisicogebieden zonder voorafgaande toestemming van de officier van justitie personen preventief kan fouilleren, en voertuigen en voorwerpen kan onderzoeken om een terreurdaad te voorkomen.

Verder komen er meer bevoegdheden om in een verkennend onderzoek informatie te verzamelen over groepen van personen waarbinnen mogelijk een aanslag wordt beraamd. De officier van justitie kan namen, adressen, woonplaatsen, klantnummers en bankrekeningnummers opvragen. Daarmee kan hij verbanden tussen groepen personen en situaties beter in kaart brengen. Ook mogen bestanden van private en publieke instellingen en organisaties met elkaar vergeleken worden om verborgen patronen in handelingen of gebeurtenissen van personen boven tafel te krijgen. De officier van justitie mag deze bestanden alleen opvragen met toestemming van de rechter-commissaris.

De rechter-commissaris kan verdachten van terroristische misdrijven eerder in bewaring nemen dan nu het geval is. Bewaring is de eerste fase van de voorlopige hechtenis, en duurt maximaal veertien dagen. Gedurende deze periode zijn bij een verdenking van een terroristisch misdrijf niet langer ernstige bezwaren vereist; een redelijk vermoeden van schuld is voldoende. Dit is nodig omdat aan het begin van een onderzoek naar de voorbereiding van een terroristisch misdrijf er soms slechts een lichte verdenking is, terwijl de overheid ingrijpen niet kan uitstellen vanwege mogelijk grote aantallen slachtoffers. De officier van justitie krijgt zo meer tijd om de verdenking steviger te onderbouwen maar dit kan alleen met instemming van de rechter-commissaris. Na maximaal veertien dagen bewaring is verlenging van de voorlopige hechtenis mogelijk, maar dan moet er wel sprake zijn van ernstige bezwaren tegen de verdachte. Dit betekent dat vanaf dat moment weer de gewone vereisten voor het voorarrest gelden.

Tenslotte wil het wetsvoorstel mogelijk maken dat volledige inzage van processtukken van een terroristisch misdrijf wordt uitgesteld, als voortijdige openbaarmaking de voorbereiding van de zaak tegen een verdachte bemoeilijkt, of schadelijk is voor de voorbereiding van strafzaken tegen eventuele medeverdachten. De dagvaarding van een verdachte bij een terroristisch misdrijf kan dan maximaal twee jaar worden uitgesteld. Dat betekent niet dat documenten die essentieel zijn voor de beoordeling van de rechtmatigheid van verdere verlenging van het voorarrest buiten het procesdossier kunnen worden gehouden. Overigens is ook nu voorarrest van twee jaar in beginsel mogelijk voordat het tot een inhoudelijke berechting komt. Het wetsvoorstel verandert aan de duur van het voorarrest niets. Iedere verlenging moet worden getoetst door de rechter.

In plaats van de zittingsrechter zal echter in de toekomst in een terreurzaak de meervoudige raadkamer gedurende die periode kunnen beslissen over de voortduring van het voorarrest, waardoor geheimhouding van bepaalde stukken mogelijk blijft.
bron
ik kan de wettekst nog niet vinden...
pi_38219533
Het is geen complot. Het is slechts good old politics om macht te consolideren. Verdeel en heers. Naar mate communicatie/technologie vordert wordt het moeilijker om het idee van een grote georganiseerde gemeenschappelijke vijand hoog te houden. In de nasleep van de Koude Oorlog was dit al erg moeilijk. Er was geen grootschalige bedreiging meer. Maar zelfs na Glasnost draaiden de IRA en ETA overuren.

Van kwade wil is geen sprake, maar men is stiekum wel overtuigd van een bepaalde ideologie die in een niet-ideologische wereld geen stand houdt. En dat is erg vervelend. De niet-ideologische massa zal besluiten dat ook jouw ideologie niets voorstelt. Daar ga je, Faber.

Over een jaar of 30 kijkt men wellicht aandoenlijk naar het heden en vergelijkt men onze tijd met de communistenjacht van McCarthy in de jaren 50. In de tussentijd heb je draconische wetten en af en toe mensen die strikt handelen. En die worden teruggefloten. Wetten hebben alleen waarde bij voldoende draagkracht. Voor een koninklijk pistool op je hoofd hoef je niet bang te zijn, en dat zelfs de hoogste bestuurders worden teruggefloten bij onzinnige interpretatie hebben we gezien in de kwestie Verdonk-Ali. De soep wordt niet zo heet gegeten als een paar monden zijn verbrand. 1984 zie ik niet gebeuren.

Rest wel dat draconische onzinnige maatregelen moeten worden herroepen. Uit gemakzucht kunnen we wetten laten zitten, net zoals indertijd gebeurde met de door de Nazi's ingevoerde voorrangsregel voor fietsers. Een compleet andere magnitude, maar een fraai voorbeeld. Persoonlijk zie ik dat het briefgeheim zoals dat vele jaren gold in ere wordt hersteld en gaat gelden voor electronisch verkeer. En dan maakt het me niets uit als de AIVD 'stiekum' toch kan meekijken, mochten ze dat graag willen. Ik hoef het alleen niet te weten. Het formele institutionaliseren wat we nu zien is hetgene waar ik bezwaar tegen heb. Iedereen een paspoort, iedereen een RFID chip, iedereen vingerafdrukken inleveren, iedereen standaard 24/7 gemonitord, iedereen per definitie een tijdje de bak in als een pipo het in z'n bol krijgt, iedereen op de nominatie om te worden uitgeleverd aan justitie van een vreemde mogendheid, in een land waar men misschien zelfs nooit van z'n leven is geweest. Met de wetten c.q. voorstellen nu kan straks iedereen omwille van slechts een verkeerd ingevuld formulier vervolgd worden. Een '2km te hard is fout' regel die in alle facetten van ons leven kan gaan gelden. Ik denk niet dat we dat willen. Een samenleving moet wat ademruimte hebben. Net als verkeer op de weg in mijn optiek, maar dat is een andere discussie.
  vrijdag 26 mei 2006 @ 01:15:06 #27
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_38219659
Vandaar al dat gezeik over Hirsi Ali, ik dacht al, wat proberen ze nu weer te verdoezelen, welnu, de invoering van deze nieuwe wet dus.
O, ye Fountains, Meadows, Hills, and Groves
  vrijdag 26 mei 2006 @ 01:25:29 #28
146729 muhammad_ali
The world's greatest
pi_38219942
tvp
Float like a butterfly, sting like a bee
  vrijdag 26 mei 2006 @ 15:56:55 #29
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_38234576
waar hebben we nog media voor als ze belangrijke dingen die iedere burger aangaat niet eens in het nieuws brengen, of alleen als een klein artikeltje op pagina 89b. In januari al de invoering van die wet dat mijn leengegevens bij de bieb moeten worden opgeslagen en op verzoek van de politie getoond. (ook leuk weer hoe die wet misbruikt wordt: iemand wordt in elkaar geslagen voor een bibliotheek en omdat er misschien wel getuigen zitten bij de mensen die die dag in de bieb zijn geweest vraagt de politie alle gegevens van de mensen die die dag in de bieb zijn geweest op). Ik heb Donner nooit gemogen en de hekel die ik aan die kerel heb groeit met de dag. En dan te bedenken dat hij het waarschijnlijk allemaal doet omdat hij het goed voorheeft met Nederland.

□ Reality is merely an illusion,albeit a very persistent one-A.Einstein
■ Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
□ The war is not meant to be won.It is meant to be continuous-G.Orwell
  vrijdag 26 mei 2006 @ 16:23:43 #30
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_38235456
heel fok word dus opgepakt, gezellie
Vraag yvonne maar hoe tof ik ben, die gaf mij er ooit een tagje voor.
  vrijdag 26 mei 2006 @ 16:24:47 #31
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_38235483
this is the wake up bell *pingggggg*

gelukkig zijn er steeds meer mensen wakker dat de macht ons in de darm naait.
  vrijdag 26 mei 2006 @ 16:28:34 #32
66714 YuckFou
Nu niet, nooit niet...
pi_38235590
quote:
Op vrijdag 26 mei 2006 16:24 schreef BaajGuardian het volgende:
gelukkig zijn er steeds meer mensen wakker dat de macht ons in de darm naait.
Gezien de hoeveelheid reacties zijn er nog niet zo heel veel mensen die het lezen/begrijpen/eng vinden
pi_38235608
Police State .

Ze mogen je 12 uur vasthouden als je je ID niet toont, daarna moeten ze je laten gaan.

Sinds wanneer is de functie van de politie veranderd van dienen en beschermen in boetes innen en intimideren ?
^
  vrijdag 26 mei 2006 @ 16:30:23 #34
67978 HenryHill
Fake it 'till you make it
pi_38235641
WTF jongens... ik weet niet hoeveel vrijheid en privacy we de laatste jaren al opzij hebben geschoven onder het mom van terrorismebestrijding, maar blijkbaar is het ze nog lang niet genoeg.

Enne, hoeveel terroristische aanslagen hebben we nu al verijdeld met deze wetten? Of beter nog, hoeveel terroristische aanslagen zijn er uberhaupt geprobeerd hier in nederland?

We geven onze vrijheid en privacy op voor een spookverhaal...
So this is how liberty dies... with thunderous applause.
Truth? What's so great about the truth? Try lying for a change, it's the currency of the world
pi_38235821
De overheid beschouwt iedereen als potentiele terrorist.
Ze denken dat iedereen het maar allemaal pikt, omdat ze denken dat hun angst-pomp-massamanipulatie werkt, maar ze zullen pas echt slapeloze nachten krijgen wanneer ze beseffen dat ze juist het tegenovergestelde bereiken, nl. doorzichtigheid van hun corrupte, zelfingenomen olie-oorlog-mindset.
^
pi_38235853
quote:
Op vrijdag 26 mei 2006 16:30 schreef HenryHill het volgende:
WTF jongens... ik weet niet hoeveel vrijheid en privacy we de laatste jaren al opzij hebben geschoven onder het mom van terrorismebestrijding, maar blijkbaar is het ze nog lang niet genoeg.

Enne, hoeveel terroristische aanslagen hebben we nu al verijdeld met deze wetten? Of beter nog, hoeveel terroristische aanslagen zijn er uberhaupt geprobeerd hier in nederland?

We geven onze vrijheid en privacy op voor een spookverhaal...
1 tje.
Met die handgranaat.
Die handgranaat die aan die mensen is gegeven door onze eigen AIVD.
Dus in feite, zonder onze eigen overheid hadden we geeneens met echt terrorisme temaken gehad.

Lachwekkende noobs, dat zijn het .
^
  vrijdag 26 mei 2006 @ 16:50:36 #37
66714 YuckFou
Nu niet, nooit niet...
pi_38236347
quote:
Op vrijdag 26 mei 2006 16:30 schreef HenryHill het volgende:
Ik heb ff lopen googlen:
intel-web-log.nl:
quote:
17 februari 2005
Expert: aanslagen in Europa verijdeld
Sinds de aanslagen van 11 september 2001 zijn in Europa zeker vijftien grote aanslagen verijdeld. Dat heeft terrorisme-expert Petter Nesser van het Noorse ministerie van Defensie gezegd, in een interview met de Wereldomroep. Hij gaf verder geen details, maar zei wel dat het plannen waren voor aanslagen waarbij veel slachtoffers zouden zijn gevallen. De Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst zegt in een reactie dat ook in Nederland grote aanslagen zijn voorkomen.
verder geeft google vooral voorbeelden dat 'een aanslag is verijdelt' maar niet verder hoe of wat, maar dat krijg je nooit te horen, en daarom geloof ik er niet zo in, zonder feiten kan je niks achterhalen, en in de reguliere media komt dit verder ook niet aan bod.
  vrijdag 26 mei 2006 @ 17:02:13 #38
67978 HenryHill
Fake it 'till you make it
pi_38236772
quote:
Op vrijdag 26 mei 2006 16:50 schreef YuckFou het volgende:

[..]

Ik heb ff lopen googlen:
intel-web-log.nl:
[..]

verder geeft google vooral voorbeelden dat 'een aanslag is verijdelt' maar niet verder hoe of wat, maar dat krijg je nooit te horen, en daarom geloof ik er niet zo in, zonder feiten kan je niks achterhalen, en in de reguliere media komt dit verder ook niet aan bod.
Let wel, dit gaat over heel Europa. Als we deze aanslagen gelijkmatig zouden verdelen over alle landen, zou er per land nu dus 1 aanslag verijdeld zijn. En als dat allemaal van die handgranaat-incidenten zijn zoals bij ons, dan hebben ze zeker goed werk geleverd

Ik geloof er trouwens niks van dat het om 15 (grote) aanslagen zou gaan. Want zoals eerder gezegd, men probeert aan alle kanten mensen bang te maken om zo genoeg draagvlak te creeeren om maar meer anti-privacy maatregelen te kunnen nemen. En als er dan inderdaad 1 aanslag verijdeld zou worden (laat staan 15!!), dan zouden ze meteen van de daken af schreeuwen dat hun maatregelen nu echt vruchten af hebben geworpen en dus ook nodig zijn.

Maar ik hoor tot nu toe bitter weinig. Guess why.
So this is how liberty dies... with thunderous applause.
Truth? What's so great about the truth? Try lying for a change, it's the currency of the world
  vrijdag 26 mei 2006 @ 17:02:31 #39
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_38236790
Al het autoverkeer komt straks in een database, net als alle locatiegegevens van alle mobiele telefoons en alle reizen in het hele openbaar vervoer. Dat betekent dat je je alleen nog per fiets kan verplaatsen wil het niet in een of andere databank opduiken. Is dat echt wat we willen? Denk daar nou eens goed over na. Kan je dan echt geen toekomst verzinnen waarin we hier spijt van zouden kunnen krijgen? Dan ga je ervan uit dat de overheid tot in de eeuwigheid volstrekt te vertrouwen is. Dat de belangen van de bevolking en de overheid elkaar volkomen overlappen. Zo niet, dan wil je deze technieken echt niet hebben.
  vrijdag 26 mei 2006 @ 17:25:33 #40
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_38237641
tweakers.irc (fok server)
#rotg
voor verdere discussie LIVE.
  vrijdag 26 mei 2006 @ 17:31:26 #41
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_38237848
De enige discussie die dit mijns inziens behoeft is hoe alle Nederlanders hier goed van doordrongen raken, de rest is een kwestie van democratie, weloverwogen keuzes zullen worden gerespecteerd, goed of fout.

Vergeet niet, het mag dan angstzaaien zijn wanneer een overheid zegt "het is nodig i.v.m. terrorisme", maar dan is het net zo goed angstzaaien wanneer wij zeggen "het moet worden gestopt i.v.m. gevaar voor niet te vertrouwen overheden of overheidsorganisaties in de toekomst".

Al met al een zeer lastige kwestie.
  vrijdag 26 mei 2006 @ 19:41:04 #42
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_38242567
Terroristen, de grootste vijand van onze vrijheid.
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
  vrijdag 26 mei 2006 @ 20:05:02 #43
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_38243517
vooral die vrijheid, die ene.
  vrijdag 26 mei 2006 @ 20:13:18 #44
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_38243864
quote:
Op vrijdag 26 mei 2006 19:41 schreef Yildiz het volgende:
Terroristen, de grootste vijand van onze vrijheid.
Nu nog even bepalen of ze make-up of een tulband dragen.
  vrijdag 26 mei 2006 @ 20:15:10 #45
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_38243935
quote:
Op vrijdag 26 mei 2006 20:13 schreef Yildiz het volgende:

[..]

Nu nog even bepalen of ze make-up of een tulband dragen.
hmmmmmmmmmmmmmmmmmmake up?
  vrijdag 26 mei 2006 @ 20:16:22 #46
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_38243978
quote:
Op vrijdag 26 mei 2006 20:15 schreef BaajGuardian het volgende:

[..]

hmmmmmmmmmmmmmmmmmmake up?
Iedere politicus heeft make-up op, anders heb je zo'n billengezicht in de camera.
Ik dacht dat Blair zo'n 1400 euro per maand uitgaf aan verzorging.
  vrijdag 26 mei 2006 @ 20:18:14 #47
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_38244064
quote:
Op vrijdag 26 mei 2006 20:16 schreef Yildiz het volgende:

[..]

Iedere politicus heeft make-up op, anders heb je zo'n billengezicht in de camera.
Ik dacht dat Blair zo'n 1400 euro per maand uitgaf aan verzorging.
ja pokerface he, ze moeten hun lach onderdrukken dus die rimpels maskeren die dat vrijgeven wanneer ze weer voor de camera vertellen hoe erg ze het vinden dat er mensen doodgaan in de oorlog.
pi_38244203
Er is de afgelopen jaren veel verschenen in de media, het dringt alleen niet door bij de meesten. Inclusief politici. Hetzelfde zag je met de EU Grondwet. Jarenlang werd er gewaarschuwd, incl. alarmerende geluiden uit justitiele kringen totaan Europolitici in Brussel zelf. En 'ineens' was het feest.

Iedere Nederlander heeft onlangs toch een mooi foldertje in de bus gehad? Anti terrorisme? Er staat overigens aperte onzin in die brochure, er worden bijv. organisaties opgesomd die helemaal niets met terrorismebestrijding of nationale veiligheid doen, maar dat terzijde.

Een klein overzichtje van ingrepen die we hebben gehad en die nog zullen volgen:

- ID plicht, binnen enkele jaren met biometrische RFID (op afstand leesbaar) chip waarje vingerafdrukken op staan, in de US is men weer een stapje verder: ook DNA zou eigenlijk moeten worden opgeslagen. Waarschijnlijk wordt die eis ook ingewilligd. Er gaan stemmen op die je zouden verplichten 24/7 een scanbaar ID bij je te dragen. Waar je je ook bevindt.

- In Belgie loopt een proef met inloggen m.b.v. een electronisch paspoort, mede ontwikkeld door Microsoft. Bill Gates kwam persoonlijk de eerste exemplaren feestelijk overhandigen aan een minister, vorig jaar. Wellicht wordt bellen/internet in de toekomst enkel nog mogelijk m.b.v. een dergelijk paspoort. Anoniem bellen/internetten is er dan niet meer bij. Apparatuur kan volautomatisch detecteren welke RFID chips in de nabijheid zijn, vingerafdruk/irisscan doet de rest. In combinatie met een 24/7 draagplicht sluitend. Tenminste, als mensen er zich aan zouden houden en niet gaan rommelen.

- Opslag dataverkeer. E-mail, sitebezoek, met wie je belt, wanneer, waar, hoe lang, keywords die je gebruikt. Alle data die met een URL wordt meegezonden. Niet alleen binnenlandse diensten krijgen toegang, ook mogendheden buiten de EU. Deze data wordt jarenlang bewaard. Aftappen/afluisteren is geen enkel probleem. Er is geen toestemming meer nodig van hogere instanties zoals een rechter. Volautomatische electronisch surveillance is een volgende stap, waarbij bijv. gekeken kan worden of je copyrighted materiaal hebt bekeken zonder ervoor te betalen. Het equivalent van flitspalen, voor de electronische snelweg. Bij de initiele voorstellen vertelde Donner dat dataopslag alleen voor zware criminaliteit zou worden aangewend, vorig jaar stelde hij dat feitelijk alles moet kunnen worden gecontroleerd. Wet is wet. Met de huidige wetgeving is in de zaak Seveke gebleken dat de politie al de zgn. visnet-methode hanteert: van een bepaalde, overigens doodnormale site werden de IP adressen opgevraagd van *alle* bezoekers over een bepaalde periode.

- Notice and takedown: zonder tussenkomst van een rechter kunnen sites/nodes down worden gebracht waar *mogelijk* illegale activiteiten plaatsvinden. Let op het woordje 'mogelijk'. Denk ook even aan een man die in de boeien werd geslagen nadat ie een 'aanstootgevende' poster voor z'n raam had gehangen. De tekst 'gij zult niet doden', na de moord op van Gogh. De site van wijlen van Gogh zou met het systeem in principe dus eveneens binnen de kortste keren offline zijn gehaald.

- Electronisch bankieren wordt de absolute norm. Waarschijnlijk gaat muntgeld er al binnen enkele jaren uit. Overheden zullen op de hoogte zijn van iedere cent die je bezit, hoe je eraan komt en waar je deze aan uitgeeft. Internationaal.

- Uitleveringsverdragen: mensen zullen steeds makkelijker kunnen worden overhandigd aan vreemde mogendheden om in een ander land veranwoording af te leggen onder een vreemde wetgeving. Er zijn landen met wetten hebben die -volgens die landen- gelden voor iedere aardbewoner. Spanje heeft bijv. wetten die voor iedere Europeaan gelden, ongeacht of men ooit voet heeft gezet op Spaanse bodem. In de US zijn ook dergelijke wetten, zowel lokaal (bijv. anti pornosite) als federaal (bijv. anti drugs). Inmiddels werd al een Amsterdamse xxx-site exploitant aangeklaagd door een soort Dukes of Hazard sherrif, maar dan in het echt. Een man in Groningen werd in Nederland door undercover FBI agenten overgehaald een partij pillen te beloven en ingerekend. Zo'n opsporingsmethode mag niet in Nederland, maar ja. De Belgen hebben anti-genocide-wetten waarmee iedereen iedereen kan aanklagen en een uitleveringsverzoek kan bewerkstelligen, iets wat nog eens een internationale rel veroorzaakte omdat iemand een president wilde aanklagen. Verder zijn er wetten die ten alle tijden voor iemand met een bepaalde nationaliteit gelden, waar ie zich ook bevindt. Als Nederlander in Australie heb je je bijv. te houden aan bepaalde Nederlandse wetten. De advocatuur is al jaren bezorgd dat het bijstaan van mensen in grensoverschrijdende gevallen wordt gereduceerd tot het aanvechten van uitlevering. Een advocaat kan immers onmogelijk op de hoogte zijn van de bonte verzameling aan wetten en regels in de wereld. Wat we zien is een kat-en-muis-spel waarbij -voor ons- wetgeving progressief wordt beinvloed door buitenlandse wetgeving. En dit staat nog los van EU verdragen m.b.t. grensoverschreidende criminaliteit of terrorisme.

- Encryptie is vooralsnog toegestaan, maar nu al ben je verplicht de 'sleutel' te overhandigen wanneer instanties erom vragen. Het bedrijfsleven staat ook niet stil, er komen encryptiemethoden die je zullen beperken in het gebruik van apparatuur. INTEL verplicht op dit moment op voorhand al producenten van AV-apparatuur om netjes beveiligingschips te plaatsen die zullen moeten tegengaan dat een copy wordt gemaakt, of dat een TV programma wordt opgenomen en twee keer bekeken in plaats van eenmaal. Wetgeving is intussen al een eind op weg om strikt te verbieden dat je je apparatuur gaat openschroeven om met een soldeerbout te spelen. Het 'modden' wordt een keihard strafbaar feit.

- Dossieropbouw pasgeborenen en monitoring: sinds enkele jaren is het zo dat er van ieder nieuwgeboren kind een dossier wordt samengesteld waarin allerhande dingen worden gerapporteerd. Wrang gezegd: van het DNA totaan of het kind z'n huiswerk netjes maakt en met twee woorden spreekt. Bij constatering van bepaalde symptomen welke niet passen bij een normaal geachte kindertijd kunnen deskundigen bepalen in te grijpen. Dan mag je denken aan dingen als vrijwillige gezinstherapie totaan het ontzeggen van de ouderlijke macht waarbij de Staat de voogdij overneemt. Er moet nog heel wat uitgekristaliseerd worden, maar je ziet dat de taak van opvoeding alsmaar meer bij de overheid komt te liggen. Ieder kind zal gescreened worden en feitelijk van de wieg tot het graf. Natuurlijk mag niet iedereen zomaar grasduinen, maar we hebben regelmatig kunnen zien hoe er met gegevens wordt omgesprongen. Overigens zal een normale basisschooldocent gewoon toegang krijgen en het halve doopceel van een gezin kunnen bekijken. Tenminste, dat impliceren de plannen. DNA opslag is al een feit.

- Cameratoezicht: dit wordt alsmaar uitgebreid. Gezichts/patroonherkenning zal van alles kunnen analyseren. Samen met geavanceerde RFID-ID's en trackingdevices in vervoersmiddelen (wordt ingevoerd ivm. kilometerheffing en snelheidscontrole) zal dit leiden tot een echt soort 'big brother is watching you'. Je zult niet actief gevolgd worden, maar van alles wordt geregistreerd. Maanden later kan geanalyseerd worden wie waar is geweest. Nu al zijn er 'intelligente' camerasystemen die merken of iemand zich ergens verdacht ophoudt en melding maken of in actie komen.

- Wetgeving: steeds meer macht wordt overgeheveld naar Brussel. Zaken die 'de veiligheid' heten te dienen worden beslist achter gesloten deuren. 'De veiligheid' is een ruim begrip. Ter illustratie, in feite kan een terrorist vervelende dingen doen met een tuinhark en zou de EC achter gesloten deuren kunnen beslissen dat harken voortaan onder de wapenwetgeving vallen. Zonder dat het EP of een nationale regering er ook maar iets over te zeggen heeft. Daarbij is er de drang om alsmaar verder samen te werken in het gevecht met Het Kwaad in de wereld. De US heeft intussen verschillende malen aangedrongen op wetswijzigingen in oa. ons land, welke klakkeloos werden gehonoreerd. Minimumleeftijden zijn verhoogd, de ID plicht is ingevoerd, het biometrische paspoort komt eraan, dataopslag, de strafmaat voor bepaalde vergrijpen is verhoogd, dat soort dingen. Al met al heb je als inwoner over de besluitvorming helaas bar weinig te zeggen. Om te voorkomen dat toekomstige lokale politici alsnog roet in het eten gooien worden afspraken geformaliseerd. Bevoegdheden komen definitief in het buitenland te liggen. Overigens, al eerder aan bod gekomen, op dit moment opereren er buitenlandse politiemogendheden in Nederland. Met bevoegdheden die soms verder gaan dan die van hun Nederlandse collega's. Deze mogendheden kunnen gebruik maken van manuren bij de Nederlandse politie en prioriteiten bepalen. Verder kan een rechter in een ander EU land de Nederlandse politie opdrachten geven, c.q. verzoeken doen die er sterk op lijken.

Enfin, er zijn wel meer dingen. Het gevaar zit m.i. niet in (technische) hulpmiddelen, maar in de houding van de meeste mensen. Met name de houding van betrokken politici die vanuit persoonlijk/ideologisch belang instemmen en/of bezwaren simpelweg wegwuiven. De houding van Bot onlangs inzake een poll m.b.t. de toetreding van Turkije, iets totaal anders, is illustrerend: "Ook al zegt iedereen 'nee', daar doen we mooi niets mee." Diezelfde houding heeft ervoor gezorgd dat de EU een logge bureaucratie is geworden met meer zeggenschap over puur binnenlandse aangelegenheden dan gezond is. En dan heb ik het niet over lokale cultuur zoals stierenvechten of ganzenleverpastei.

Misschien dat de discussie nu langzamerhand losbarst. Bottomline blijft dat wetten slechts legitiem zijn zolang ze draagkracht hebben. Ongeldig gezag is geen gezag, dat wist de hartenkoningin in Alice in Wonderland al.
  vrijdag 26 mei 2006 @ 20:28:12 #49
66714 YuckFou
Nu niet, nooit niet...
pi_38244449
quote:
Op vrijdag 26 mei 2006 20:21 schreef Keromane het volgende:
1984 G.O.
welkom in Nederland
pi_38244543
Als je je eigen burgers allemaal als potentiele terrorist beschouwt, dan licht je al een tipje van je sluier op van de plannen, want als je werkelijk een goede overheid bent, zullen je burgers niet allemaal een potentiele terrorist ZIJN .

Ik heb het ideet dat de overheid "de maatschappij" als individu ziet, met meer rechten en waarde dan de individuele burger.

Dat is niet de juiste weg, het zal tot destructie leiden .
^
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')