quote:Op donderdag 18 mei 2006 14:07 schreef Intergalactrick het volgende:
Sinds vandaag Suse op de computer gezet, gewoon om even te kijken hoe het liep. De installatie liep vrij normaal en was ook niet al te moielijk. Het OS ziet er aardig uit, maar helaas doet mijn internet het niet gelijk.
Ik heb hiervoor ook eens voor de lol Ubuntu op de pc gezet, en daar kon ik ergens een DHCP optie aanzetten, zodat internet werkte. Dat was wel fijn. Maar dee optie kan ik in Suse niet echt vinden..
Iemand tips?
Ik kon het niet echt vinden eigenlijk...quote:Op donderdag 18 mei 2006 14:19 schreef Schorpioen het volgende:
[..]
In suse zit toch wel een of andere netwerkwizard? Ergens in yast ofzo, of hoe dat ook mag heten? Daar zit vast wel een dhcp optie, ik kan me niet voorstellen dat die er niet zit.
Ik zal het direct proberen, thanxquote:Op donderdag 18 mei 2006 17:07 schreef dryfit het volgende:
onder kubnutu is er wpagui (wpa_gui) , onder dapper kan je networkmanager proberen. Bijde werkte voor mij niet, heb na wat hulp deze regels toegevoegd en heb het nu werken.
/etc/network/interface uitdraai wireless gedeelte
# Wireless DHCP
auto ra0
iface ra0 inet dhcp
pre-up iwconfig ra0 essid JOU ESSID
pre-up iwconfig ra0 mode Managed
pre-up iwpriv ra0 set Channel=11
pre-up iwpriv ra0 set AuthMode=WPAPSK
pre-up iwpriv ra0 set EncrypType=TKIP
pre-up iwpriv ra0 set WPAPSK=JOU KEY
pre-up iwpriv ra0 set TxRate=0
ra0 veranderen met je eigen wireless netwerk id
dit werkt bij mij goed onder een standaard dapper install .
( rt2500 wireless chip heb ik )
Google.nl helpt ook. Eerste link gaat naar http://www.linuxplanet.com/linuxplanet/tutorials/894/1/ Is wel voor Suse 8 dus moet je even kijken hoever dat gelijk is met Suse 10quote:Op donderdag 18 mei 2006 17:23 schreef Intergalactrick het volgende:
[..]
[..]
Ik kon het niet echt vinden eigenlijk...
Dat kunnen anderen beter dan ikquote:Op donderdag 18 mei 2006 15:54 schreef dryfit het volgende:
Kan iemand mij het verschil vertellen tussen Linux en BSD. (faq gelezen maar daar staat het niet echt. )
Veel fabrikanten zal linux een worst wezen, laat staan een nog minder gebruikt OS als *bsd. Aangezien er meer mensen actief zijn met linux, zal het aantal zelfgeschreven drivers onder linux groter zijn. Maar fabrikanten als nvida hebben gewoon drivers voor freebsd beschikbaar, dingen als libusb werkt ook gewoon onder freebsd en als je scanner met sane werkt onder linux dan zal hij ook onder freebsd werken.quote:En welke zal beter zijn voor de desktop ivm makkelijker maken/vrijgeven van drivers door hardware fabrikanten.
Ik heb eigenlijk het gevoel dat meer en meer fabrikanten hun drivers als binary only aanbieden. Dus dan maakt die sofrware licentie niet meer uit.quote:Volgens mij maakt de licensie van Opensource het moeilijker om drivers te schrijven dan de BSE licensie.
Ik ken pcbsd niet en van desktopbsd weet ik dat het kde gebruikt (niet mijn voorkeur). Ik heb een tijd freebsd op een desktop machine gedraaid met gnome en dat werkte prima. Tegenwoordig draai ik het alleen nog op een servertje en gebruik ik gentoo op mijn desktop.quote:Projecten als http://www.pcbsd.org/ en http://www.desktopbsd.net/
Had dit gevonden :quote:Op vrijdag 19 mei 2006 20:18 schreef devzero het volgende:
[..]
Dat kunnen anderen beter dan ik
[..]
Veel fabrikanten zal linux een worst wezen, laat staan een nog minder gebruikt OS als *bsd. Aangezien er meer mensen actief zijn met linux, zal het aantal zelfgeschreven drivers onder linux groter zijn. Maar fabrikanten als nvida hebben gewoon drivers voor freebsd beschikbaar, dingen als libusb werkt ook gewoon onder freebsd en als je scanner met sane werkt onder linux dan zal hij ook onder freebsd werken.
[..]
Ik heb eigenlijk het gevoel dat meer en meer fabrikanten hun drivers als binary only aanbieden. Dus dan maakt die sofrware licentie niet meer uit.
[..]
Ik ken pcbsd niet en van desktopbsd weet ik dat het kde gebruikt (niet mijn voorkeur). Ik heb een tijd freebsd op een desktop machine gedraaid met gnome en dat werkte prima. Tegenwoordig draai ik het alleen nog op een servertje en gebruik ik gentoo op mijn desktop.
Tegenoverquote:The FreeBSD bootloader can load binary drivers at boot-time. This allows third-party driver manufacturers to distribute binary-only driver modules that can be loaded into any FreeBSD system. Due to the open-source nature of FreeBSD, it is very easy to develop device drivers for new hardware. Unfortunately, most device-manufacturers will only release binaries for Microsoft operating systems. This means that it can take several months after a hardware device has hit the market until a device driver is available.
Bron : http://people.freebsd.org/~murray/bsd_flier.htmlquote:The Linux community intentionally makes it difficult for hardware manufacturers to release binary-only drivers. This is meant to encourage hardware manufactureres to develop open-source device drivers. Unfortunately most vendors have been unwilling to release the source for their drivers so it is very difficult for Linux users to use vendor supplied drivers at all.
Dat iets 'kan' betekent niet automatisch dat het lekker zal lopen. Als je iets van een desktop environment erop zet dat is hij wel even bezig met installeren. Zeker als je het over 5 CD's hebt. Als je een oude bak hebt en je wil een lichte omgeving hebben kan ik je de Xfce versie van Ubuntu van je aanraden. Kijk op https://wiki.ubuntu.com/Xubuntuquote:Op zaterdag 20 mei 2006 14:54 schreef Oldbie het volgende:
En weer besloot ik een poging te wagen om linux op mijn oude bak te zetten. Ik download 5 cd's van suse en ik start de installatie. Volgens de site van Suse kan het al op een Pentium 1. Ik heb een pentium III 450MHz. Goed genoeg zou je denken.
De installatie is al ruim 1,5 uur bezig en op mijn scherm staat dat het nog ruim 4 uur zal duren. Wat moet die kolere linux allemaal installeren dan??? Godverdomme, ik wil dit best proberen maar als het allemaal zo lang moet duren.......KUTLINUX. Ik krijg er echt genoeg van!!!!
5 CD's = 3,5GB. Daar heb je geen uren voor nodig lijkt me. Het duurt trouwens nog langer.....ik was op de bank in slaap gevallen en ik kon geen cd'tjes wisselen.....quote:Op zaterdag 20 mei 2006 16:11 schreef Dubbeldrank het volgende:
[..]
Dat iets 'kan' betekent niet automatisch dat het lekker zal lopen. Als je iets van een desktop environment erop zet dat is hij wel even bezig met installeren. Zeker als je het over 5 CD's hebt. Als je een oude bak hebt en je wil een lichte omgeving hebben kan ik je de Xfce versie van Ubuntu van je aanraden. Kijk op https://wiki.ubuntu.com/Xubuntu
Ik kies bij SUSE altijd voor de FTP install... Dan download je een ISO van nog geen 100meg, de rest wordt tijdens de installatie gedownload...quote:Op zaterdag 20 mei 2006 18:00 schreef Oldbie het volgende:
[..]
5 CD's = 3,5GB. Daar heb je geen uren voor nodig lijkt me. Het duurt trouwens nog langer.....ik was op de bank in slaap gevallen en ik kon geen cd'tjes wisselen.....
Het downloaden duurde niet lang. De install duurt zo verrekte lang. Downloaden, met windows, is zo gebeurd......install van linux is een ramp!!!quote:Op zaterdag 20 mei 2006 18:43 schreef whoops het volgende:
[..]
Ik kies bij SUSE altijd voor de FTP install... Dan download je een ISO van nog geen 100meg, de rest wordt tijdens de installatie gedownload...
Hier staat een howto: http://opensuse.us/viewtopic.php?t=149
Dat kan niet goed zijn. 5.5 uur? Doe je een install vanaf het web ofzo?quote:Op zaterdag 20 mei 2006 14:54 schreef Oldbie het volgende:
En weer besloot ik een poging te wagen om linux op mijn oude bak te zetten. Ik download 5 cd's van suse en ik start de installatie. Volgens de site van Suse kan het al op een Pentium 1. Ik heb een pentium III 450MHz. Goed genoeg zou je denken.
De installatie is al ruim 1,5 uur bezig en op mijn scherm staat dat het nog ruim 4 uur zal duren. Wat moet die kolere linux allemaal installeren dan??? Godverdomme, ik wil dit best proberen maar als het allemaal zo lang moet duren.......KUTLINUX. Ik krijg er echt genoeg van!!!!
quote:Op zaterdag 20 mei 2006 18:47 schreef Oldbie het volgende:
[..]
Het downloaden duurde niet lang. De install duurt zo verrekte lang. Downloaden, met windows, is zo gebeurd......install van linux is een ramp!!!
Suse is er weer af.....xubuntu gaat eropquote:Op zaterdag 20 mei 2006 19:13 schreef wdn het volgende:
Oh en ook ik zou je aanraden om XFCE en niet Gnome of KDE te installeren.
Ikzelf ben meer gecharmeerd van Ubuntu (xUbuntu met XFCE) dan van Suse.
(Ubuntu is ook maar 1 cd trouwens)
Susequote:Op zaterdag 20 mei 2006 18:47 schreef Oldbie het volgende:
[..]
Het downloaden duurde niet lang. De install duurt zo verrekte lang. Downloaden, met windows, is zo gebeurd......install van linux Suse is een ramp!!!
Typisch geval van PEBKAC als je het mij vraagt... SUSE's installatie gaat bij mij altijd zonder problemen....quote:
PEBKAC?? Is dit een linux nerd grap ofzo?quote:Op zaterdag 20 mei 2006 19:29 schreef whoops het volgende:
[..]
Typisch geval van PEBKAC als je het mij vraagt... SUSE's installatie gaat bij mij altijd zonder problemen....
Ik ben een beginner. Ik lees allemaal verhalen over hoe goed Linux is en hoe slecht Windows is. Wil ik eens kijken wat Linux allemaal voor voordelen heeft krijg ik opmerkingen als "Je hoeft het niet te gebruiken". Dat houdt dus in dat Linux erg goed is maar totaal niet gebruikersvriendelijk.....quote:Op zaterdag 20 mei 2006 19:32 schreef wdn het volgende:
Oldbie: hey installeren is leuk. Ik heb de meest interessante dingen geleerd tijdens installeren![]()
![]()
Voor een systeem als die P3 zou Damn Small Linux perfect zijn MAAR dat is NIET een OS voor een beginnerhttp://www.damnsmalllinux.org/)
Problem Existing Between Keyboard And Chair.quote:Op zaterdag 20 mei 2006 19:36 schreef Oldbie het volgende:
[..]
PEBKAC?? Is dit een linux nerd grap ofzo?
Dat kan het dus niet zijn....van pure frustratie zit ik niet meer......chair is not in usequote:Op zaterdag 20 mei 2006 19:40 schreef wdn het volgende:
[..]
Problem Existing Between Keyboard And Chair.
Let maar niet op whoop. Die kan blijkbaar alleen beledigen
In de OP staat een link naar een site waar je kan een test kan doen welke distributie het beste bij je past. Suse kwam als beste uit de bus....Xubuntu komt in het lijstje niet voorquote:Op zaterdag 20 mei 2006 19:46 schreef dryfit het volgende:
Op welke basis heb je voor suse gekozen?
Een installatie zo tussen de 10 min en een uur moeten liggen. ( ligt aan systeem en wat je allemaal geselecteerd hebt om te installeren.)
Ik had ubuntu lopen op een 450 systeem. Zal ff wat screenshots opzoeken voor je van die 3quote:Op zaterdag 20 mei 2006 19:46 schreef Oldbie het volgende:
Erg jammer dat ik het eerst op een oud beestje moet proberen. Ik weet zeker dat het op mijn normale computer veel beter zal lopen maar ik heb mijn PC gewoon nodig. Ik heb geen tijd om alles uit te vinden en te lopen kloten. Ik moet eerst op een oud bakkie kijken of het bevalt. Daarna zou ik eventueel over een overstap kunnen denken.....dit heeft wel tot gevolg dat ik een lichte, uitgeklede, versie van ubunbtu moet gebruiken. Ik neem aan dat Ubuntu en Kubuntu veel uitgebreider en mooier zijn dan Xubuntu??
quote:Op zaterdag 20 mei 2006 19:41 schreef Oldbie het volgende:
[..]
Dat kan het dus niet zijn....van pure frustratie zit ik niet meer......chair is not in use![]()
Weet je wat het een beetje is Oldbie, je zult e.e.a. over Linux te weten moeten komen wil je er op een eenvoudige wijze mee kunnen werken. Dat is een investering (in tijd) die je er voor over moet hebben. Dit hoeft niet als iemand voor jou het systeem installeert en configureert, dan kan je er zo mee aan de slag (maargoed, dan kan je evengoed, misschien wel beter, met Windows blijven werkenquote:Op zaterdag 20 mei 2006 19:37 schreef Oldbie het volgende:
[..]
Ik ben een beginner. Ik lees allemaal verhalen over hoe goed Linux is en hoe slecht Windows is. Wil ik eens kijken wat Linux allemaal voor voordelen heeft krijg ik opmerkingen als "Je hoeft het niet te gebruiken". Dat houdt dus in dat Linux erg goed is maar totaal niet gebruikersvriendelijk.....
Ik zit al sinds vanmorgen te kutten om die kolerelinux erop te krijgen. Het zal me zeker lukken maar ik sta er inmiddels niet positiever tegenover![]()
Ken je VMware? Dat is een computerprogramma waarmee je een PC emuleert. Wat je hiermee kan doen is op je snelste PC VMware installeren, en binnen die virtuele PC Linux installeren. Dan heb je de snelheid van je goeie PC, en je haalt hem niet om zeep door er Linux op te zetten, het heeft geen invloed op elkaar.quote:Op zaterdag 20 mei 2006 19:46 schreef Oldbie het volgende:
Erg jammer dat ik het eerst op een oud beestje moet proberen. Ik weet zeker dat het op mijn normale computer veel beter zal lopen maar ik heb mijn PC gewoon nodig. Ik heb geen tijd om alles uit te vinden en te lopen kloten. Ik moet eerst op een oud bakkie kijken of het bevalt. Daarna zou ik eventueel over een overstap kunnen denken.....dit heeft wel tot gevolg dat ik een lichte, uitgeklede, versie van ubunbtu moet gebruiken. Ik neem aan dat Ubuntu en Kubuntu veel uitgebreider en mooier zijn dan Xubuntu??
Zo wel jammer zijn. Eerste indruk zegt veel en iemand met slechte ervaring zal het niet snel weer proberen, en zal ook snel slecht posten over "linux".quote:Op zaterdag 20 mei 2006 19:55 schreef wdn het volgende:
Goede post whoops
Oldbie komt der wel. Anders wastie een Newbie
Thanks wdnquote:Op zaterdag 20 mei 2006 19:55 schreef wdn het volgende:
Goede post whoops
Oldbie komt der wel. Anders wastie een Newbie
Het lijkt nu te werken.....nu ga ik verder.....slapen dus. Morgen verderquote:sudo mv /lib/modules/$(uname -r)/kernel/net/ipv6/ipv6.ko /lib/modules/$(uname -r)/kernel/net/ipv6/ipv6.ko.bak
sudo depmod -a
Raar. De meeste website hebben (nog?) geen IPv6 address. Je browser zou dan gewoon het IPv4 addres moeten proberen. Naja, als werkt om die module te renamen/verwijderen, dan is dat mooi.quote:Op zondag 21 mei 2006 01:24 schreef Oldbie het volgende:
Ik had blijkbaar een probleem met IPV6. Mijn router snapt dat niet. Via de search op ubuntuforums kwam ik tot een oplossing:
[..]
Het lijkt nu te werken.....nu ga ik verder.....slapen dus. Morgen verder
Op dit moment weet ik nog absoluut niks. Ik moet eerst mijn systeem werkend zien te krijgen. dan ga ik me verdiepen in het hoe en watquote:Op zondag 21 mei 2006 01:30 schreef devzero het volgende:
Weet je in ieder geval wat je kunt uitlaten als je bij je volgende stap komt...het compileren van een custom kernel
file.tar => tar xvf file.tarquote:Op zondag 21 mei 2006 02:38 schreef Oldbie het volgende:
Verdomme, ik heb een bestand gedownload.....en .tgz bestand. Kan ik niks mee.....niet uitpakken. ik ga op zoek naar een unrar programma en download het. Een .tar.gz bestand....kan ik ook niet uitpakkken....wat ben je toch voor een lul om een uitpak programma in te pakken met het programma dat ik nodig heb?
Kan iemand mij helpen om mijn .tgz bestand uit te pakken? Ik ben nu echt moe en ik ga slapen. Ben de hele dag al bezig geweest met linux.
Als het een applicatie is die je wil installeren: *eerst* kijken of het toevallig in de software repository van ubuntu zit (erg grote kans, bijna alles zit daarin) en installeer het daaruit. Daar is de package manager voor bedoeld en dat maakt het leven ontzettend veel makkelijker omdat benodigde libs en andere dependencies automatisch worden geregeld en het programma automatisch uptodate wordt gehouden. Anders moet je dat allemaal handmatig doen. Dikke kans trouwens dat je .tgz bestand source code is die je zelf moet compilen en daar zou ik me nog even verre van houden als ik jou was.quote:Op zondag 21 mei 2006 02:38 schreef Oldbie het volgende:
Verdomme, ik heb een bestand gedownload.....en .tgz bestand. Kan ik niks mee.....niet uitpakken. ik ga op zoek naar een unrar programma en download het. Een .tar.gz bestand....kan ik ook niet uitpakkken....wat ben je toch voor een lul om een uitpak programma in te pakken met het programma dat ik nodig heb?
Kan iemand mij helpen om mijn .tgz bestand uit te pakken? Ik ben nu echt moe en ik ga slapen. Ben de hele dag al bezig geweest met linux.
Dat durf ik niet aan. Verder moet het een dedicated server worden voor een spel: Trackmania.quote:Op zondag 21 mei 2006 11:05 schreef dryfit het volgende:
Jammer dat ie op een oude machine begint, hij is veel te moeilijk begonnen.
Als hij nu een partitie vrij had op zijn nieuwe pc, zat ie al een stuk makkelijker.
lamp installatie? wasda?quote:Op zondag 21 mei 2006 11:11 schreef wdn het volgende:
oldbie: er is voor Ubuntu een lamp installatie meen ik.
Heb je meteen alles geinstalleerd
Ik begin er nu echt lol in te krijgen. Heb de smaak te pakken en het is heerlijk om te prutsen...zoeken....troubleshooten....quote:Op zondag 21 mei 2006 11:11 schreef dryfit het volgende:
Wat is je indruk op dit moment. In zijn geheel, op dat oude machine en software installeren etc
Thanksquote:Op zondag 21 mei 2006 11:15 schreef wdn het volgende:
Lamp is een installatie waarbij apache, mysql en php (en soms phpmyadmin) in 1x geinstalleerd worden. Voordeel: alle 3 (of 4) zijn al op elkaar afgesteld en scheelt dus in cofiguratie.
soort van howto:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=17875
http://madswichmann.dk/wordpress/?page_id=19
en nog 1
http://www.pcmech.com/show/os/917/7/
edit 4: Die laatste is het beste
Ik ga dit eens bekijkenquote:Op zondag 21 mei 2006 11:20 schreef dryfit het volgende:
http://www.apachefriends.org/en/xampp-linux.html
Zowel voor windows als "linux"
of dit natuurlijk.quote:Op zondag 21 mei 2006 11:24 schreef Schorpioen het volgende:
Komop, om apache, mysql en php te installeren ben je met "sudo apt-get install libapache2-mod-php5 mysql-server" zo goed als klaar. Dan wordt automatisch ook apache2 geinstalleerd en alles wordt netjes in een werkende standaardconfig gezet. Zoals ik al zei, het is niet slim om die software ergens anders dan uit de ubuntu repositories te trekken, gebruik gewoon apt-get / synaptic, maak het leven niet moeilijker dan nodig.
maar werkt nietquote:Op zondag 21 mei 2006 11:30 schreef wdn het volgende:
We have faith in you Oldbie
Schorpioen's commando is het simpelste.
quote:E: couldn't find package libapache2-mod-php5
waar probeert ie zijn pakketten vandaan te trekken? Vanaf het internet of vanaf cd? Indien het laatste, dan zou het kunnen kloppen, op de cd staan lang niet alle pakketten, alleen een basisysteem. Je zal dan de locaties moeten aangeven waar de software te downloaden is.quote:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 | deb-src http://nl.archive.ubuntu.com/ubuntu breezy main restricted deb http://nl.archive.ubuntu.com/ubuntu breezy-updates main restricted deb-src http://nl.archive.ubuntu.com/ubuntu breezy-updates main restricted deb http://nl.archive.ubuntu.com/ubuntu breezy universe multiverse deb-src http://nl.archive.ubuntu.com/ubuntu breezy universe multiverse deb http://security.ubuntu.com/ubuntu breezy-security main restricted deb-src http://security.ubuntu.com/ubuntu breezy-security main restricted |
Het is me eerlijk gezegd een beetje een raadsel hoe je het voor elkaar krijgt om al die dingen niet te laten werkenquote:Op zondag 21 mei 2006 12:24 schreef Oldbie het volgende:
Zowel de oplossing van Schorpion als die van wdn werkt niet. Hij llopt of vast bij sudo apt-get update of als ik op reload klik.
Alsof ik geen verbinding kan maken....
Het is geen webpagina maar een server voor een spel...compleet met database voor highscores.quote:Op zondag 21 mei 2006 16:56 schreef wdn het volgende:
ZEG!!
Krijgen we nog een linkje naar je apache wegpagina
Als je 'sudo -s' doet krijg je een root-shell... Om het root-account te activeren moet je er een wachtwoord voor instellen, dit kan met 'sudo passwd'...quote:Op zondag 21 mei 2006 21:33 schreef Oldbie het volgende:
Ik heb het inmiddels voor elkaar. Was toch iets niet helemaal goed in de router. Het werkt nu naar behoren.
Is het trouwens mogelijk om echt als root in te loggen in xubuntu? Ik moet wat php bestanden in de root zetten maar daar heb ik blijkbaar geen rechten toe....
standaard staat sudo ook niet aan als ik het goed heb, en moet je zoals hierboven wordt gezegd eerst "sudo passwd" typen en een paswoord invullen.quote:Op zondag 21 mei 2006 21:37 schreef wdn het volgende:
Ja. MAAR!!!!!!!!!! sudo voor het commando moet genoeg zijn,
dus
sudo cp /home/rinzwind/test.gz /tmp
vraagt om je user-pwd en voort het als root uit.
Ik kan gewoon sudo gebruiken zonder eerst een password in te stellen....quote:Op zondag 21 mei 2006 21:53 schreef StephanL het volgende:
[..]
standaard staat sudo ook niet aan als ik het goed heb, en moet je zoals hierboven wordt gezegd eerst "sudo passwd" typen en een paswoord invullen.
Juist onder Ubuntu werkt 'alles' met sudo... Vandaar dat het rootwachtwoord ook disabled is...quote:Op zondag 21 mei 2006 21:53 schreef StephanL het volgende:
[..]
standaard staat sudo ook niet aan als ik het goed heb, en moet je zoals hierboven wordt gezegd eerst "sudo passwd" typen en een paswoord invullen.
Heb je tijdens de installatie een wachtwoord opgegeven, of gewoon op enter gedrukt? Als je een wachtwoord hebt ingesteld moet sudo je in ieder geval de eerste keer binnen een bepaalde tijd (15 minuten geloof ik) om je wachtwoord vragen.quote:Op zondag 21 mei 2006 21:58 schreef Oldbie het volgende:
[..]
Ik kan gewoon sudo gebruiken zonder eerst een password in te stellen....
Om een bestand te verwijderen doen je 'rm <bestandsnaam>'...quote:Even wat anders. Ik heb nu net iets teveel gekopieerd. Op zich niet erg maar ik wil het overzichtelijk houden en de overbodige bestanden verwijderen. Wat is delete commando?
Volgens mij doet 'yum' dat, in de recentere Fedora's.... Weinig ervaring mee echter....quote:Op dinsdag 23 mei 2006 14:13 schreef rihago het volgende:
Is er trouwens een manier om in Fedora automatisch de dependend RPMs mee te installeren?
Ik heb nu RPMDB mee geinstalleerd en dan verteld hij mij altijd welke RPMs hij nog meer nodig heeft bij het installeren van een RPM.
Maar kan hij deze niet automatisch mee pakken? (ik heb alle standaard RPMS op de HD staan)
Klopt. Met yum kun je bv ook je hele fedora systeem upgraden (bv van core 3 naar core 4).quote:Op dinsdag 23 mei 2006 15:18 schreef whoops het volgende:
[..]
Volgens mij doet 'yum' dat, in de recentere Fedora's.... Weinig ervaring mee echter....
danquote:# Automatically generated sources.list
# http://www.ubuntulinux.nl/source-o-matic
#
# If you get errors about missing keys, lookup the key in this file
# and run these commands (replace KEY with the key number)
#
# gpg --keyserver subkeys.pgp.net --recv KEY
# gpg --export --armor KEY | sudo apt-key add -
# Ubuntu supported packages (packages, GPG key: 437D05B5)
deb http://nl.archive.ubuntu.com/ubuntu dapper main restricted
deb http://nl.archive.ubuntu.com/ubuntu dapper-updates main restricted
deb http://security.ubuntu.com/ubuntu dapper-security main restricted
# Ubuntu supported packages (sources, GPG key: 437D05B5)
deb-src http://nl.archive.ubuntu.com/ubuntu dapper main restricted
deb-src http://nl.archive.ubuntu.com/ubuntu dapper-updates main restricted
deb-src http://security.ubuntu.com/ubuntu dapper-security main restricted
# Ubuntu community supported packages (packages, GPG key: 437D05B5)
deb http://nl.archive.ubuntu.com/ubuntu dapper universe multiverse
deb http://nl.archive.ubuntu.com/ubuntu dapper-updates universe multiverse
deb http://security.ubuntu.com/ubuntu dapper-security universe multiverse
# Ubuntu community supported packages (sources, GPG key: 437D05B5)
deb-src http://nl.archive.ubuntu.com/ubuntu dapper universe multiverse
deb-src http://nl.archive.ubuntu.com/ubuntu dapper-updates universe multiverse
deb-src http://security.ubuntu.com/ubuntu dapper-security universe multiverse
# Cipherfunk multimedia packages (packages, GPG key: 33BAC1B3)
deb ftp://cipherfunk.org/pub/packages/ubuntu/ dapper main
deb-src ftp://cipherfunk.org/pub/packages/ubuntu dapper main
# Listen
deb http://theli.free.fr/packages/dapper/ ./
# Koffice 1.5
deb http://kubuntu.org/packages/koffice-15 dapper main
# Amarok 1.4
deb http://kubuntu.org/packages/amarok-14 dapper main
# Compiz
deb http://www.beerorkid.com/compiz dapper main
gebruik synaptic daar kan je zoeken en zie je of hij er inzit en of je de juiste naam typtequote:Op woensdag 24 mei 2006 13:11 schreef muhammad_ali het volgende:
Als ik ftd4linux wil installeren krig ik dit:
eyupciftci@Computer:~$ sudo apt-get install ftd4linux
Reading package lists... Done
Building dependency tree... Done
Package ftd4linux is not available, but is referred to by another package.
This may mean that the package is missing, has been obsoleted, or
is only available from another source
E: Package ftd4linux has no installation candidate
Het werkt niet hoor. jij hebt daar /ubuntu ubuntu. Zo heb ik het geprobeert en ook met /ubuntu dapper. En in add/remove applications zie ik ook nietsquote:Op woensdag 24 mei 2006 13:17 schreef dryfit het volgende:
Ubuntu Linux: Voeg de volgende tekst toe aan /etc/apt/sources.list en voer het commando 'apt-get install ftd' uit:
deb http://www.ftd4linux.nl/releases/ubuntu ubuntu ftd
deb-src http://www.ftd4linux.nl/releases/ubuntu ubuntu ftd
Volgens de site http://www.ftd4linux.nl/?page=downloads
ftd4linux:quote:Op woensdag 24 mei 2006 13:22 schreef Uzumaki_Naruto het volgende:
[..]
die staat in het menu Systeem
een soort grafische apt-get
Volgens mij moet je voor het afspelen van DVD's de package 'libdvdcss2' installeren...quote:Op woensdag 24 mei 2006 13:56 schreef muhammad_ali het volgende:
ik moest idd de updat nog doen. Nu doet ie het![]()
edit: nu moet ik dus waarschijnlijk opzoek naar codecs voor mijn dvd's... enig idee, toevallig?
libdvdcss2quote:Op woensdag 24 mei 2006 13:56 schreef muhammad_ali het volgende:
ik moest idd de updat nog doen. Nu doet ie het![]()
edit: nu moet ik dus waarschijnlijk opzoek naar codecs voor mijn dvd's... enig idee, toevallig?
Als je naar het print&fax voorkeuren schermpje gaat, dan kun je een printer selecteren en met "print queue" zien welke files er niet geprint zijn. DIe jobs kun je selecteren/verwijderen (dit zijn files genaamd /private/var/spool/d*-???).quote:Op woensdag 24 mei 2006 11:12 schreef ingenue het volgende:
De betreffende files zitten in private>var>spool>cups. Alleen in cups kan ik in het grafische gedeelte niet zien wat er in zit. (btw ik gebruik osx)
1 2 3 4 5 6 7 8 9 | Server is already active for display 0 if the server is no longer running, remove /tmp/.X0-lock and start again Xlib: connection to "0:0" refused by server Xlib: Invalid MIT-MAGIC-COOKIE-1 key giving up xinit: unable to connect to X server xinit: No such process (errno 3): Server error |
1 2 | sudo ./lampp start |
Want cron lijkt me wat overdreven hiervoorquote:Op woensdag 24 mei 2006 18:36 schreef wdn het volgende:
Indien ja check eens 'init.d'
1 2 3 4 | _XSERVTransSocketOpenCOTSSERVER: Unable to open socket for inet6 _XSERVTransOpen: transport open failed for inet6/Desktop:1 _XSERVTransMakeAllCOTSServerListeners: failed to open listener for inet6 |
1 2 3 4 5 6 7 | Agent PID 4218 which: no dbus-launch in (/usr/local/sbin:usr/sbin:/sbin:/usr/local/bin:/usr/bin:/bin:/usr/X11R6/bin:/usr/games:usr/lib/java/bin:/usr/lib/java/jre/bin:/usr/lib/qt/bin) /usr/bin/xfce4-session: symbol lookup error: /usr/lib/libgdk-x11-2.0.so: undefined symbol: g_intern_static_string Agent PID 4218 killed waiting for X server to shut down FreeFontPath: FPE "/usr/X11R6/lib/X11/fonts/misc/" refcount is 2, should be 1: fixing |
Moet er zijn Oldbiequote:Configuration of Init under Debian GNU/Linux
Most Unix versions have a file here that describes how the scripts
in this directory work, and how the links in the /etc/rc?.d/ directories
influence system startup/shutdown.
For Debian, this information is contained in the policy manual, chapter
"System run levels and init.d scripts". The Debian Policy Manual is
available at:
<..>
startx is het programma, na een "--" optie worden alle volgende opties niet geparsed, die argumenten worden doorgegeven aan X, dus :1 is een optie voor X.quote:Op woensdag 24 mei 2006 19:19 schreef DucatiOwner het volgende:
@devzero: startx-- :1 kent-ie niet (command not found), startx -- :1 wél, maar ik krijg dan weer foutmeldingen:
Het lijkt erop alsof je een oude versie van glib hebt. Heb je recentelijk dingen geupdate op je machine?quote:Vervolgens staat er een verhaal over X Window System Version 6.9.0., en dan:
Heet het bij jou soms rc.d oid.quote:@wdn: waar moet ik init.d vinden? In /etc zit wel een inetd.conf, maar geen init.d mapje/bestand. Volgens Google zou-ie wel daar moeten zitten...![]()
Tot nu werkt alles, overigens had ik het afgeleerd om allerlei programma's te installeren en er dan bij de derde keer opstarten achter te komen dat niets het meer deed... :-)quote:Had je dan toch ergens een keer een programma geinstalleerd?
Het kan nl best zijn dat door het updaten van glib iets anders niet meer werkt...
Eer voor Devzero en eer voor jou, hij had de oplossing, jij een evt. workaround!quote:Enne alle eer voor devzero heIk heb alleen maar even rondgezocht of iemand anders dit ook wel eens kreeg,
dat is dus het achterlijke, dat werkt niet, de lijst is dan in het venstertje leeg, maar ergens anders slaat hijze gewoon op...quote:Op woensdag 24 mei 2006 15:15 schreef devzero het volgende:
[..]
Als je naar het print&fax voorkeuren schermpje gaat, dan kun je een printer selecteren en met "print queue" zien welke files er niet geprint zijn. DIe jobs kun je selecteren/verwijderen (dit zijn files genaamd /private/var/spool/d*-???).
1 |
Dan ben ik benieuwd naar je oorspronkelijke bron. Ik ben geen iptables expert, maar er komen een aantal dingen raar over:quote:Op donderdag 25 mei 2006 21:58 schreef Oldbie het volgende:
Nog even over de iptables. Ik kan niet via internet inloggen in mijn eigen server (krijg een 10061 error). Nu heb ik ergens gelezen dat ik van mijn gameserver een router moet maken (naast mijn normale router) en dat dit met iptables moet gebeuren. Volgens hun moet ik dit invoeren:
Voor de rest van je lokale netwerk blijft je normale router de gateway. Nergens voor nodig om je verkeer extra om te leiden.quote:Ik heb dat braaf gedaan en toen in mijn windows pc gateway 192.168.1.3 gegeven.
Met de opties "-v -L" geeft iptables het aantal packets/bytes die matchten voor elke rule.quote:Is het verder mogelijk om te zien hoeveel traffic ik in mijn gameserver krijg?
Dan zou ik het ook niet weten. Je zou kunnen proberen om je vraag in het apple slowchat topic of (en dat raad ik je aan) om even een nieuw topic te openen, met daar in welke files nou zo groot zijn ("sudo ls -lS /private/var/spool/cups | head", of "sudo du -a /private/var/spool/cups | sort -n | tail")quote:Op donderdag 25 mei 2006 11:33 schreef ingenue het volgende:
dat is dus het achterlijke, dat werkt niet, de lijst is dan in het venstertje leeg, maar ergens anders slaat hijze gewoon op...
misschien dat ik het verkeerd doe gezien ik niet de private/var/spool/ codering zie:
quote:mkinitrd --preload=ehci-hcd,scsi_mod,usb-storage,sd_mod /boot/usbinitrd.img 2.6.11.4-21.7-default
Vergeet bij amarok ook niet je te registreren bij www.last.fm . Dat staat bij de optie pagina.quote:Op woensdag 24 mei 2006 12:07 schreef muhammad_ali het volgende:
Jongens welke mediaplayer voor ubuntu is goed. Ik zoek dezelfde functionaliteiten als die in iTunes zitten. In ieder geval dat een een muziek bibliotheek kan bijhouden....
Zorg gewoon dat er een journalling filesystem gebruikt wordt zoals ext3fs of reiserfs dan hoef je niet meer te fsck'en na een crash. Ext2fs partities kun je heel eenvoudig omzetten naar ext3fs, enige verschil is dat er een journal aangemaakt moet worden.quote:Op woensdag 31 mei 2006 17:17 schreef whoops het volgende:
Een collega van me heeft een crashende server (RH7.nogwat) en heeft momenteel geen tijd om een reinstall te doen.
Op zich niet zo'n probleem, maar als de machine nu reboot moet er eerst het rootpassword gegeven worden voor maintenance, vervolgens moet hij handmatig de fsck -y uitvoeren op de hd...
Nu is mijn vraag de volgende, weet iemand een methode om dit automatisch te laten doen, na een unclean unmount (a.k.a. crash)?
Het is niet de meest nette oplossing natuurlijk, maar voor de time-being kan dit wel...
Dat is misschien nog wel een goeie optie ja!quote:Op woensdag 31 mei 2006 17:32 schreef Schorpioen het volgende:
[..]
Zorg gewoon dat er een journalling filesystem gebruikt wordt zoals ext3fs of reiserfs dan hoef je niet meer te fsck'en na een crash. Ext2fs partities kun je heel eenvoudig omzetten naar ext3fs, enige verschil is dat er een journal aangemaakt moet worden.
Voor zover ik via Google heb gevonden, is de ondersteuning van die printer niet standaard in Linux aanwezig, maar via een programma dat TurboPrint heet... TurboPrint kost echter wel geld (trial beschikbaar), en de site lijkt momenteel down te zijn...quote:Op woensdag 31 mei 2006 17:52 schreef Oldbie het volgende:
Ik heb nu mijn USB printer (Canon i865) in mijn Linux PC gepropt. Helaas werkt hij niet zomaar. Ik zal nog het een en ander moeten doen ben ik bang......maar wat?
Het lijkt mij dat ik ook kan printen vanaf mijn windows pc maar dan zal ik ook het een en ander moeten doen ben ik bang.
Kunnen jullie goeroes mij een beetje op weg helpen?
Ik vind het erg leuk om te zien dat je er plezier in hebt!quote:Ik ben nu trouwens op zoek naar een wat degelijker pc zodat ik over kan stappen van xubuntu naar ubuntu. Ik heb toch het idee dat ik iets mis en ik heb er best lol in
Damn, minpunt voor zowel Linux als voor Turboprintquote:Op woensdag 31 mei 2006 18:13 schreef whoops het volgende:
Voor zover ik via Google heb gevonden, is de ondersteuning van die printer niet standaard in Linux aanwezig, maar via een programma dat TurboPrint heet... TurboPrint kost echter wel geld (trial beschikbaar), en de site lijkt momenteel down te zijn...
En niet in de laatste plek voor Canon, wegens het niet maken van een driver...quote:Op woensdag 31 mei 2006 18:43 schreef Oldbie het volgende:
[..]
Damn, minpunt voor zowel Linux als voor Turboprint
De 860 lijkt erg op de 865 dus ik denk dat dit moet lukkenquote:For anyone who has a Canon i550 or similar.
Steps to get your printer up and running...and printing nicely.
1. Get the correct drivers from here: ftp://download.canon.jp/pub/driver/bj/linux/
(they cover i550, i560, i850,i860,i950, i990)
You need:
bjfilterpixusXXXi-X.X-X.i386.rpm
AND the corresponding cups driver:
bjfiltercups-X.X-X.i386.rpm
2. use alien to convert the rpms to debs (apt-get install alien if you dont have it)
$ sudo alien <rpm package>
3. $dpkg -i bjfilterpixusXXXi_X.X-X.i386.deb
$dpkg -i bjfiltercups-X.X-X.i386.deb
4. $apt-get install libtiff3g
$apt-get install libpng2
5. Then use the gnome gui for adding a new printer
System > System Settings > Printing
And you will now see your new driver in the list as PIXUS XXXi verX.X
6. And thats it, happy high quality printing from your canon.
true truequote:Op woensdag 31 mei 2006 19:07 schreef whoops het volgende:
[..]
En niet in de laatste plek voor Canon, wegens het niet maken van een driver...
Mijn dank is verpletterendquote:Op woensdag 31 mei 2006 19:14 schreef wdn het volgende:
oldbie:
[..]
De 860 lijkt erg op de 865 dus ik denk dat dit moet lukken
Oh en die LIB zit in Universe
Er moet ondersteuning voor in de kernel zitten, dus misschien dat je even een kernel moet herbakken. Als je root systeem ook op ext3 moet draaien dan kun je het niet als kernel module installeren maar moet het echt ingebakken zitten. Voor de rest heb je geen packages of andere software nodig, als de kernel het ondersteunt ben je klaar. Bovendien is het downwards compatible, je kan een ext3 fs ook als ext2 mounten, je verliest dan alleen de journalling functies.quote:Op woensdag 31 mei 2006 18:13 schreef whoops het volgende:
[..]
Dat is misschien nog wel een goeie optie ja!Ik vraag me alleen af in hoeverre die Redhat versie EXT3 ondersteunt... (En ik heb nu al geen zin in de zoektocht naar eventuele packages en, erger nog, hun dep's...
)
Ik zou zeggen: probeer ze allebei en kies degene die het beste bevalt. Ik heb geen ervaring met Mandriva, alleen maar met Mandrake, de voorloper, maar dat is al weer heel wat jaren geleden. Ik vond het toen niet om over naar huis te schrijven, aangezien een deel van de "gebruikersvriendelijke" tools mijn systeem lieten crashen en ook het RPM systeem vond ik niet geweldig. Maar dat zal nu allemaal wel een stuk verbeterd zijn.quote:Op woensdag 31 mei 2006 22:04 schreef Oldbie het volgende:
Ik heb een mooie P3 - 1,4 GHz met 256 Mb geheugen op de kop weten te tikken. Stukken beter dan mijn 450 MHz met 128MB geheugen wat ik nu heb
Welke distro zouden jullie aanbevelen? Ik twijfel tussen Ubuntu en Mandriva. Mandriva lijkt me ook erg gebruiksvriendelijk.....voorzover dat opgaat bij linux
Kernel compileren gaat niet wat worden, de reden dat hij een workaround voor die fsck wil is omdat er niet echt veel tijd voor onderhoud is en de machine toch snel vervangen moet worden...quote:Op woensdag 31 mei 2006 19:30 schreef Schorpioen het volgende:
[..]
Er moet ondersteuning voor in de kernel zitten, dus misschien dat je even een kernel moet herbakken. Als je root systeem ook op ext3 moet draaien dan kun je het niet als kernel module installeren maar moet het echt ingebakken zitten. Voor de rest heb je geen packages of andere software nodig, als de kernel het ondersteunt ben je klaar. Bovendien is het downwards compatible, je kan een ext3 fs ook als ext2 mounten, je verliest dan alleen de journalling functies.
Laatst heb ik op het werk een tijdje Mandriva gedraaid en het is ook een erg mooie en complete distro...quote:Op woensdag 31 mei 2006 22:04 schreef Oldbie het volgende:
Ik heb een mooie P3 - 1,4 GHz met 256 Mb geheugen op de kop weten te tikken. Stukken beter dan mijn 450 MHz met 128MB geheugen wat ik nu heb
Welke distro zouden jullie aanbevelen? Ik twijfel tussen Ubuntu en Mandriva. Mandriva lijkt me ook erg gebruiksvriendelijk.....voorzover dat opgaat bij linux
Zelf heb ik tot november vorig jaar niets snellers dan P3 gehad en heb gemerkt dat naast meer geheugen een nieuwe harde schijf ook veel invloed op de performance kan hebben...quote:Op donderdag 1 juni 2006 00:42 schreef Schorpioen het volgende:
Ik zou indien mogelijk wel wat meer geheugen in de bak prikken, 256MB is nog steeds niet veel, zelfs met xfce gebruik ik nu al 205MB en dan heb ik alleen firefox openstaan en wat xterms. Voor Gnome en zeker KDE is 512 het minimum om lekker te werken.
quote:Supported Hardware
The nv driver supports PCI and AGP video cards based on the following NVIDIA chips:
RIVA 128
NV3
RIVA TNT
NV4
RIVA TNT2
NV5
GeForce 256, QUADRO
NV10
GeForce2, QUADRO2
NV11 & NV15
GeForce3, QUADRO DCC
NV20
nForce, nForce2
NV1A, NV1F
GeForce4, QUADRO4
NV17, NV18, NV25, NV28
GeForce FX, QUADRO FX
NV30, NV31, NV34, NV35, NV36, NV37, NV38
GeForce 6XXX
NV40, NV41, NV43, NV44, NV45
GeForce 7XXX
G70
http://ubuntuforums.org/archive/index.php/t-10540.htmlquote:Op woensdag 31 mei 2006 17:52 schreef Oldbie het volgende:
Ik heb nu mijn USB printer (Canon i865) in mijn Linux PC gepropt. Helaas werkt hij niet zomaar. Ik zal nog het een en ander moeten doen ben ik bang......maar wat?
Het lijkt mij dat ik ook kan printen vanaf mijn windows pc maar dan zal ik ook het een en ander moeten doen ben ik bang.
Kunnen jullie goeroes mij een beetje op weg helpen?
Ik ben nu trouwens op zoek naar een wat degelijker pc zodat ik over kan stappen van xubuntu naar ubuntu. Ik heb toch het idee dat ik iets mis en ik heb er best lol in
Je hebt ook de legacy driver van nvidia, ik heb hier ook een onboard kaartje met nvidia chipset, de gewone driver werkte niet maar de legacy driver wel (incl hardware acceleratie).quote:Op donderdag 1 juni 2006 01:19 schreef Dubbeldrank het volgende:
Is er eigenlijk nog iets van OpenGL ondersteuning voor de NV5 GPU? Het betreft een onboard TNT2 kaartje, ik weet dat deze geen hardware T&L ondersteund. Vandaar dat de binary driver van nVidia niet gaat werken. Iemand een idee, ik las iets over Mesa, ik hoop dat iemand ervaring hiermee heeft i.c.m. (K)ubuntu.
Waar kan ik die precies vinden?quote:Op donderdag 1 juni 2006 11:15 schreef Schorpioen het volgende:
[..]
Je hebt ook de legacy driver van nvidia, ik heb hier ook een onboard kaartje met nvidia chipset, de gewone driver werkte niet maar de legacy driver wel (incl hardware acceleratie).
quote:Op donderdag 1 juni 2006 14:04 schreef erikkll het volgende:
voor wie het weten wil:
het verplaatst alle bestanden die eindigen op *.pas en beginnen met a tot en met k naar de huidige directory!
1 |
sudo apt-get install nvidia-glx-legacyquote:
Dit werkt prima en toevallig ook xubuntuquote:Op donderdag 1 juni 2006 14:42 schreef dryfit het volgende:
[..]
sudo apt-get install nvidia-glx-legacy
These XFree86 4.x/X.Org binary drivers provide optimized hardware acceleration of OpenGL applications via a direct-rendering X Server and supports the TNT, TNT2, TNT Ultra, GeForce, and GeForce2 chipsets. AGP, TV-out and flat panel displays are also supported.
This is the 'legacy' driver for older chipsets. Unless your chipset is explicitly listed in the above paragraph, please use the nvidia-glx driver, which is much more up to date.
To enable the driver, run "sudo nvidia-glx-config enable"
Edit : oops ga ik er nu al vanuit dat iedereen ubuntu draait?![]()
IK weet waar je die hebt gevondenquote:Op donderdag 1 juni 2006 14:40 schreef Allochtoon het volgende:
[..]
[ code verwijderd ]
Gegarandeerde vastloper
Niemand die toevallig hier iets voor weet?quote:Op donderdag 1 juni 2006 16:04 schreef Shogo het volgende:
Ik hoop dat ik het begrijpbaar kan overbrengen maar ik probeer het zoveel mogelijk.
Ik ben een beetje aan het stoeien met Mandrake Linux, omdat ik dat op mijn school moet gebruiken. Ik maakte eerst gebruik van Mandrake 2005 en nu van 2006. Bij mandrake 2005 kon ik gemakkelijk DNS opties erin krijgen door bind te gebruiken dit installeerde ik via het commando 'urpmi bind' en daarna deed ik 'urpmi drakwizard' waarbij dus in het configuratiescherm een extra veld genaamd 'netwerkdiensten' verscheen en daarin stond dan de DNS wizard. Nu doe ik hetzelfde bij Mandrake 2006, maar daarbij krijg ik dus geen 'netwerkdiensten'. Het vreemde is dat bij anderen met dezelfde versie het wel werkt en die hebben het dus via dezelfde manier geinstalleerd... Iemand die weet hoe dit komt of dat er een andere manier is zodat ik een DNS kan aanmaken en Bind kan inschakelen. Overigens ook na een format zit ik met hetzelfde probleem.
Check eerst of het bios eerst naar de CD verwijst. Trek voor de zekerheid je stroom van je schijven af en kijk of hij de CD boot.quote:Op vrijdag 2 juni 2006 12:19 schreef AntiHero het volgende:
Maar er valt niets te kiezen, gelijk na het laden van de harde schijven etc. staat er "Fout tijdens laden van besturingssysteem". Ik heb het idee dat ie niet eens kijkt of er een CD inzit, terwijl er wel staat dat 'ie de CDrom heeft gevonden.
Ach ik ben er inmiddels achter, drakwizard had juist niet de dns bij mij toegevoegd inmiddels heb ik het via een omweg toe kunnen voegen.quote:
Mooiquote:Op vrijdag 2 juni 2006 18:03 schreef Shogo het volgende:
[..]
Ach ik ben er inmiddels achter, drakwizard had juist niet de dns bij mij toegevoegd inmiddels heb ik het via een omweg toe kunnen voegen.![]()
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 | /dev/hda2 /boot ext3 noauto,noatime 1 2 /dev/hda6 / ext3 noatime 0 1 /dev/hda5 none swap sw 0 0 /dev/hda1 /mnt/ntfs ntfs noauto,ro,user 0 0 /dev/hda4 /home/marco/media vfat noauto,rw,user,umask=0077 0 0 /dev/sda1 /mnt/usbstick vfat sync,noauto,rw,user,umask=0077 0 0 /dev/fd0 /mnt/floppy auto rw,noauto,user,sync 0 0 proc /proc proc defaults 0 0 shm /dev/shm tmpfs nodev,nosuid,noexec 0 0 |
1 2 3 4 5 6 7 | [boot loader] timeout=3 default=C:\grldr [operating systems] C:\grldr="Start GRUB" multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINXP="Microsoft Windows XP" /fastdetect |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 | timeout 2 title Gentoo kernel (hd0,1)/kernel root=/dev/hda6 title Windows at (hd0,0) root (hd0,0) chainloader +1 title GentooLiveCD kernel (hd0,0)/boot/gentoo root=/dev/ram0 init=/linuxrc looptype=squashfs loop=/livecd.squashfs dokeymap cdroot=dev/hda4 initrd (hd0,0)/boot/gentoo.igz |
1 2 3 4 | # Code to cat a config file removing all comments and blank lines. grep -vh '^#' "$@" | grep -v '^$' |
Nee, typisch voorbeeld van te snelle hardware...quote:
Grub heeft een heel logisch systeem (wat uitgebreid staat beschreven in de info van grubquote:Op zaterdag 3 juni 2006 20:19 schreef Allochtoon het volgende:
Zoals je ziet definieert grub de partities en schijven anders.
[ code verwijderd ]
Om er maar serieus op in te gaan; ik gebruik nogal wat exotische progs die die andere 'stro's niet in hun package-listing hebben dus dat scheelt me eigenlijk wel veel rompslomp.quote:
Weet ik, maar het is gewoon verwarrend als je de lilo manier gewend bent.quote:Op maandag 5 juni 2006 18:28 schreef devzero het volgende:
[..]
Grub heeft een heel logisch systeem (wat uitgebreid staat beschreven in de info van grub) Maar in kort (hd0,0) is de eerste partitie op de eerste schijf en (hd0,1) is de 2de partitie op de eerste schijf. (hd0,0) is dus je windows partitie en (hd0,1) is bij jou /dev/hda2.
Een van de voordelen imo van grub tov lilo is dat je bij grub een command/boot prompt kan krijgen; dus ook al zit er een fout in je menu.lst config file, je nog wel gewoon kan booten
Je kunt ook gentoo draaien/software installeren zonder ook maar iets te compileren.quote:Op maandag 5 juni 2006 18:28 schreef whoops het volgende:
[..]
Nee, typisch voorbeeld van te snelle hardware...
Zou er straks ook een Kentoo komen met alleen KDEquote:Op maandag 5 juni 2006 18:28 schreef Allochtoon het volgende:
Om er maar serieus op in te gaan; ik gebruik nogal wat exotische progs die die andere 'stro's niet in hun package-listing hebben dus dat scheelt me eigenlijk wel veel rompslomp.
Mijn laptop draait het op een p3-650 met 265 mb ram. Onder het compileren kan je overigens prima doorwerken heurquote:Op maandag 5 juni 2006 18:28 schreef whoops het volgende:
[..]
Nee, typisch voorbeeld van te snelle hardware...
quote:Op maandag 5 juni 2006 18:32 schreef devzero het volgende:
[..]
Zou er straks ook een Kentoo komen met alleen KDE
Niet schrikken maar ->quote:Op maandag 5 juni 2006 18:32 schreef devzero het volgende:
[..]
Zou er straks ook een Kentoo komen met alleen KDE
quote:Op maandag 5 juni 2006 18:46 schreef wdn het volgende:
[..]
Niet schrikken maar ->
http://linuxreviews.org/gentoo/portage_kentoo/
Mjah.quote:Kentoo does NOT support searching portage or installing new packages, it can only be used to update your existing system.
Hoe exotisch, Open Source en wat is het?quote:Op maandag 5 juni 2006 18:28 schreef Allochtoon het volgende:
[..]
Om er maar serieus op in te gaan; ik gebruik nogal wat exotische progs die die andere 'stro's niet in hun package-listing hebben dus dat scheelt me eigenlijk wel veel rompslomp.
Je webserver zal er wel mee gekapt zijn waardoor hij dus niet meer luistert op poort 80 en je dus een connection refused krijgt. Misschien is hij uitgezet tijdens de install van phpgroupware en is hij door de vastloper niet meer opnieuw opgestart.quote:Op maandag 5 juni 2006 20:18 schreef Shogo het volgende:
Ok ik heb weer eens een vraag. Ik was bezig met phpgroupware te installeren maar de installer reageerde niet meer na verloop van tijd... Sindsdien krijg ik dus als ik naar localhost/mambo of /phpgroupware wil gaan de melding 'The connection was refused when attempting to contact localhost'. Ik weet niet of het ermee te maken heeft maar het is zeer toevallig. Nou zit ik daar wel over op te zoeken en kom ik er redelijk wat over tegen maar ben nog niks tegengekomen dat de oplossing bied voor mijn geval, iemand hier die dus misschien wel iets weet?
Hierbij even een plaatje van hoe het eruitziet
Thx. Ik zat eigenlijk net te denken dat het weleens aan apache zou kunnen liggen. Alhoewel toen ik die opstarte ik ook dezelfde melding nog kreeg.quote:Op maandag 5 juni 2006 20:24 schreef Schorpioen het volgende:
[..]
Je webserver zal er wel mee gekapt zijn waardoor hij dus niet meer luistert op poort 80 en je dus een connection refused krijgt. Misschien is hij uitgezet tijdens de install van phpgroupware en is hij door de vastloper niet meer opnieuw opgestart.
alle ebuilds die wel standaard in portage zitten en niet in andere listingsquote:Op maandag 5 juni 2006 19:07 schreef sampoo het volgende:
[..]
Hoe exotisch, Open Source en wat is het?![]()
De enige waarvan ik weet dat hij standaard in Gentoo zit, en die ik echt mis in Debian/Ubuntu is jEdit...quote:Op maandag 5 juni 2006 21:10 schreef Allochtoon het volgende:
[..]
alle ebuilds die wel standaard in portage zitten en niet in andere listings![]()
Heb je dat probleem ook niet onder Windows met 1280*1024? De layout van Fok! schaalt namelijk helemaal niet goed. Je kunt een minimumgrootte van je lettertypes instellen voor Konqueror, en b.v. welke grootte je ‘normale’ lettertype is. Een site als gmail zal waarschijnlijk wel leesbaar overkomen, omdat deze iets meer met herschaalbaarheid in het achterhoofd ontworpen is. Op Fok! zijn lettertypes zoveel pixels groot en daarmee basta.quote:Op woensdag 7 juni 2006 11:14 schreef AntiHero het volgende:
De beeldschermresolutie 1280*1024 werkt voor de desktop prima, echter voor internet is deze resolutie veel te klein, Fok! bijvoorbeeld ziet er zo uit:
Ik heb gevonden dat ik 2 bestanden in de Firefox extensions map moet plakken, alleen die staat in de root en daar wil 'ie niet gewoon plakken. Hoe doe je dat? Ik weet uiteraard wel het wachtwoord voor de root maar daar vraagt ie niet naar.quote:Op woensdag 7 juni 2006 11:14 schreef AntiHero het volgende:
Trouwens, ik heb ook nog een probleempje met Flash player for Linux, na het uitpakken typ ik './flashplayer-installer' want dat moet, dan krijg ik een leuk iets dat ie zegt dat ik op enter moet drukken om door te gaan, maar vervolgens doet ie niets
Jawel, maar met Windows is m'n desktop niet zo overdreven groot onder 1024*768 dus daar wil ik best die resolutie draaien, bovendien is de linkerkant van mn scherm gek als ik onder linux 1280*1024 draai, alleen laat het screenshot dat niet zien.quote:Op woensdag 7 juni 2006 12:14 schreef Iblis het volgende:
[..]
Heb je dat probleem ook niet onder Windows met 1280*1024? De layout van Fok! schaalt namelijk helemaal niet goed. Je kunt een minimumgrootte van je lettertypes instellen voor Konqueror, en b.v. welke grootte je ‘normale’ lettertype is. Een site als gmail zal waarschijnlijk wel leesbaar overkomen, omdat deze iets meer met herschaalbaarheid in het achterhoofd ontworpen is. Op Fok! zijn lettertypes zoveel pixels groot en daarmee basta.
Wat ik meestal doe is midnightcommander installeren en dan in consule als root midgnightcommander starten dan kan je op de oude Norton Commander weg copieren en verplaatsen. Hoef je ook geen commando's te typequote:Op woensdag 7 juni 2006 12:19 schreef AntiHero het volgende:
[..]
Ik heb gevonden dat ik 2 bestanden in de Firefox extensions map moet plakken, alleen die staat in de root en daar wil 'ie niet gewoon plakken. Hoe doe je dat? Ik weet uiteraard wel het wachtwoord voor de root maar daar vraagt ie niet naar.
Het leven is zwaar als je met windows bent opgegroeid![]()
Heb thuis mij main desktop op 1600x1200 draaien en ik wordt totaal gek bij fok als je die probeert te lezen. Zo mogen nu toch echt meer schaalbare sites maken steeds meer mensen nemen een grotere scherm/resolutie.quote:Op woensdag 7 juni 2006 12:14 schreef Iblis het volgende:
[..]
Heb je dat probleem ook niet onder Windows met 1280*1024? De layout van Fok! schaalt namelijk helemaal niet goed. Je kunt een minimumgrootte van je lettertypes instellen voor Konqueror, en b.v. welke grootte je ‘normale’ lettertype is. Een site als gmail zal waarschijnlijk wel leesbaar overkomen, omdat deze iets meer met herschaalbaarheid in het achterhoofd ontworpen is. Op Fok! zijn lettertypes zoveel pixels groot en daarmee basta.
Daar snap ik echt niets van, sorryquote:Op woensdag 7 juni 2006 12:22 schreef dryfit het volgende:
[..]
Wat ik meestal doe is midnightcommander installeren en dan in consule als root midgnightcommander starten dan kan je op de oude Norton Commander weg copieren en verplaatsen. Hoef je ook geen commando's te type
Doe eerst in de console ‘su’, dan vraagt-ie naar je wachtwoord, en word je tijdelijk root. Dan kun je dat bestand uitvoeren / die bestanden kopiëren. Netter is het om sudo te gebruiken, maar dit werkt waarschijnlijk het makkelijkst.quote:Op woensdag 7 juni 2006 12:19 schreef AntiHero het volgende:
[..]
Ik heb gevonden dat ik 2 bestanden in de Firefox extensions map moet plakken, alleen die staat in de root en daar wil 'ie niet gewoon plakken. Hoe doe je dat? Ik weet uiteraard wel het wachtwoord voor de root maar daar vraagt ie niet naar.
Het leven is zwaar als je met windows bent opgegroeid![]()
ik kan dan in konqueror niets extra, en van commando' s heb ik al helemaal geen kaas gegeten.quote:linux-dk85:/home/tim #
1 |
Misschien moet je krusader eens proberen...quote:Op woensdag 7 juni 2006 13:06 schreef Angel_of_Dth het volgende:
mc is tof. Was altijd een van de eerste dingen die ik installeerde, tot ik pico ging gebruiken om bestanden te editen. Dat deed ik daarvoor ook met mc.
Oh nee, leren jij...quote:i krusader - Twin-panel (commander-style) File Manager for KDE
De leercurve is iets hoger dan die van notepad, ben je er eenmaal aan gewend dan wil je niet anders. Ik heb nu zelfs vi plugins in o.a. eclipse om maar de vi functionaliteit te hebben.quote:Op donderdag 8 juni 2006 13:45 schreef Tijn het volgende:
Vi is ernstig gestoord.
23dd om een heel scherm leeg te makenquote:Op donderdag 8 juni 2006 13:53 schreef whoops het volgende:
Het enige waar ik altijd vi voor gebruik is het deleten van regels uit m'n ~/.ssh/known_hosts , omdat je daar snel regelnummers ziet, en met het commando 'dd' de regel verwijdert...
Verder blijft het voor mij nano (althans, tot nu)... Wat de verbetering t.o.v. pico is zou ik eigenlijk niet weten...
http://documentation.open(...)wto_special_char.pdfquote:Op woensdag 7 juni 2006 14:03 schreef Allochtoon het volgende:
Hoe typen jullie eigenlijk speciale karakters, ik ben op zoek naar een keymap die de rechter control en alt gebruikt als modifiers om de tekens op de aeoucn te zetten.
Kom zeg, waar zijn de guru's danquote:Verder heb ik in talloze files "xset m 5 5" neergedumpt om mijn muissnelheid aan te passen maar die pakt ie ook niet, what gives?
quote:Op donderdag 8 juni 2006 16:16 schreef Allochtoon het volgende:
Nu rest nog mijn laatste vraag:
[..]
Kom zeg, waar zijn de guru's dan?
1 2 3 4 5 6 7 | mount /mnt/usbstick & adesklets & echo "suck my chocolate salty balls" > /dev/speech & enlightenment xmodmap -e "keycode 111 = F13" xset m 5 5 |
1 |
Als je die xset vanuit een xterminal doet, werkt het dan wel? Nergens foutmeldingen?quote:Op vrijdag 9 juni 2006 13:40 schreef Allochtoon het volgende:
Ik gebruik E16 en start X momenteel met startx.
Ik heb in mijn .xinitrc:
[ code verwijderd ]
Probeer games-mic/fortune-mod eens (wel met "offensive" USE flagquote:
Hahahaquote:Op donderdag 8 juni 2006 13:45 schreef Tijn het volgende:
Vi is ernstig gestoord.
1 |
Bij nadere bestudering van je xinitrc is het ook wel duidelijk. Die xset wordt pas aangeroepen als je windowmanager alweer gestopt is. Die xmodmap zal waarschijnlijk ook wel niet gewerkt hebben bij je. Je zult dus iets het volgende moeten gebruiken.quote:Op zaterdag 10 juni 2006 17:56 schreef Allochtoon het volgende:
vanuit een terminal werkt xset prima, nergens errors.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 | mount /mnt/usbstick & adesklets & echo "suck my chocolate salty balls" > /dev/speech & enlightenment & p=$! xmodmap -e "keycode 111 = F13" xset m 5 5 wait $p |
waarom? omdat het niet standaard control-c control-v werkt?quote:Op zaterdag 10 juni 2006 11:38 schreef slakkie het volgende:
[..]
Hahaha
Vi gebruikers zijn erg gestoord.
Idd een eindelozen discussie, ik gebruik nano. Waarom? Het is simpel en doeltreffend. Maar voor de rest moet iedereen lekker zelf weten welke editor hij gebruikt, kan me echt geen hol boeien eigenlijk. Als het werkt voor jou dan moet je dat lekker gebruiken.quote:Op zaterdag 10 juni 2006 21:45 schreef dop het volgende:
eindeloze discusie
kleine bijdrage van mijn kant
Vi is voor tweakers
mijn smaak is jed of mcedit
AFAIK zul je iets moeten klussen. Dus je uitvoer naar een tijdelijk file schrijven, de originele file (als die bestaat) er aan vast plakken met cat en >>, originele file deleten en je tijdelijke file renamen met mv.quote:Op zondag 11 juni 2006 19:40 schreef Tijn het volgende:
Ik heb even 2 vraagjes over de Linux commandline.
1. Ik weet dat je met "programma > file" of "programma >> file" de output van een programma in een file kunt stoppen. Maar met >> schrijft 'ie altijd onderaan de file bij. Is er ook een manier om bovenaan de file bij te schrijven, of moet ik daar zelf iets voor klussen?
Als het in 1 map staat kun je een simpel scriptje doen alaquote:2. Ik heb een map die vol staat met files die een bepaalde extensie hebben en ik wil dat ze een andere extensie hebben. Hoe rename ik de hele handel het makkelijkst?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 | EXT=".r" NEWEXT=".y" if [ ! -z $1 ]; then cd $1 fi for f in *${EXT}; do file=`basename $f $EXT` [ ! -f ${file}${NEWEXT} ] && mv $f ${file}${NEWEXT} done |
1 2 3 4 5 6 7 8 | if [-f file.txt]; then cp file.txt oldfile.txt fi echo {programma} > file.txt if [ -f oldfile.txt ]; then do cat oldfile.txt >> file.txt fi |
1 |
1 2 3 4 5 6 | Desktop GDM-DarkGno.tar.gz TEST.JPG rinzwind@diskworld:~$ for i in *.JPG; do mv $i `basename $i JPG`jpg; done rinzwind@diskworld:~$ ls Desktop GDM-DarkGno.tar.gz TEST.jpg rinzwind@diskworld:~$ |
1 |
Ja die doet het zelfde als ik, alleen dan in 1 regel en 1 check minderquote:Op zondag 11 juni 2006 21:35 schreef wdn het volgende:
Kan 2 niet met 1 copy commando?
Hier:
[ code verwijderd ]
Ik wist wel dat het kon met perlquote:Of met een perl script genaamd: replace
[ code verwijderd ]
Die regel gaat er van uit dat je bash gebruikt als shell. Voor (t)csh zul je een foreach loop moeten gebruiken (zie man).quote:Op maandag 12 juni 2006 13:21 schreef Tijn het volgende:
Bedankt mensenDat for-loopje lukte helaas niet
Punt is een match voor ieder willekeurig karakter (net als ? in de meeste shells); je wilt een echte punt, dus moet je die escapen. De dollar geeft het einde van de string aan, Dus file.JPG wordt wel gematched, maar file.JPG.bak niet (zonder dollar zou die gerenamed worden naar file.jpg.bak).quote:Op maandag 12 juni 2006 13:33 schreef Tijn het volgende:
Ah, ik heb even wat zitten lezen en nu weet ik dat die s de substitution operator is en dat zo dus .dit voor .dat wordt vervangen. Dat is duidelijk. Die \ zal wel zijn om de punt te escapen, toch?
Dan begrijp ik alleen nog niet wat dat dollarteken daar doet
Ik gebruik gewoon Bash, maar toch lukt het niet. Ik heb het net nog even zitten proberen en ik ben erachter dat het komt omdat er spaties in de filename zitten. Met files zonder spaties gaat het wel goed. Ik zal dus wel ergens een stel quotes moeten plaatsen ofzo?quote:Op maandag 12 juni 2006 17:58 schreef devzero het volgende:
[..]
Die regel gaat er van uit dat je bash gebruikt als shell. Voor (t)csh zul je een foreach loop moeten gebruiken (zie man).
Dat is dan helemaal duidelijkquote:Punt is een match voor ieder willekeurig karakter (net als ? in de meeste shells); je wilt een echte punt, dus moet je die escapen. De dollar geeft het einde van de string aan, Dus file.JPG wordt wel gematched, maar file.JPG.bak niet (zonder dollar zou die gerenamed worden naar file.jpg.bak).
En om volledig te zijn, een ^ geeft het begin van de string aanVeel info kun je wel krijgen met "man perl" voor een index en bv "man perlrequick"
Nog bedankt voor deze link trouwens. Op m'n Ubuntu Linux-machine stond het al, maar ik heb het nu ook op m'n Mac geinstalleerdquote:Op zondag 11 juni 2006 21:35 schreef wdn het volgende:
Hier te vinden: http://search.cpan.org/~pederst/rename-1.4/
Yep. Dan zul je iets alsquote:Op maandag 12 juni 2006 19:27 schreef Tijn het volgende:
omdat er spaties in de filename zitten.
1 |
1 van de dingen waardoor perl erg onoverzichtelijk kan worden is dat de uitvoer van een commando beschikbaar is in de variable $_ en dat sommige commandos zonder argumenten $_ als invoer gebruiken. Een simpel voorbeeld (wat de stdin copieert naar de stdout) gebruikt dus geen enkele variabele (behalve impliciet $_)quote:Raar taaltje hoor, dat Perl. Ik hou eigenlijk helemaal niet van die cryptische code en heb liever wat omschrijvendere namen van functies en variabelen, maar goed
1 |
Nu we toch bezig zijn, snap ik deze regel eigenlijk ook niet helemaalquote:Op maandag 12 juni 2006 19:40 schreef devzero het volgende:
[..]
Yep. Dan zul je iets als
1 for i in *.JPG; do mv "$i" "`basename $i JPG`jpg"; done
moeten doen (dus quotes om $i en `basename...`)
Hoe bedoel je cryptische code?quote:Op maandag 12 juni 2006 19:27 schreef Tijn het volgende:
Raar taaltje hoor, dat Perl. Ik hou eigenlijk helemaal niet van die cryptische code en heb liever wat omschrijvendere namen van functies en variabelen, maar goed
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 | $f = $d ? -1 : 1; $D = pack('C*',33..86); $p = shift; $p =~ y/a-z/A-Z/; $p =~ s/[A-Z]/$k=ord($&)-64,&e/eg; $k = 0; while(<>) { y/a-z/A-Z/; y/A-Z//dc; $o .= $_; } if (!$d) { $o.='X' while length($o)%5; } $o =~ s/./chr((ord($&)-13+$f*&e)%26+65)/eg; $o =~ s/X*$// if $d; $o =~ s/.{5}/$& /g; print "$o\n"; sub v { $v=ord(substr($D,$_[0]))-32; $v>53?53:$v; } sub e { $D =~ s/(.*)U$/U$1/; $D =~ s/U(.)/$1U/; $D =~ s/(.*)V$/V$1/; $D =~ s/V(.)/$1V/; $D =~ s/(.*)V$/V$1/; $D =~ s/V(.)/$1V/; $D =~ s/(.*)([UV].*[UV])(.*)/$3$2$1/; $c=&v(53); $D =~ s/(.{$c})(.*)(.)/$2$1$3/; if ($k) { $D =~ s/(.{$k})(.*)(.)/$2$1$3/; return; } $c=&v(&v(0)); $c>52?&e:$c; } |
In shell scripts wordt bij een assignment de variable zonder dollar aangegeven. Een teller 'implementeer' je bv doorquote:Op maandag 12 juni 2006 20:07 schreef Tijn het volgende:
[..]
Nu we toch bezig zijn, snap ik deze regel eigenlijk ook niet helemaal
Ik ken alleen maar for-loops in C. Ik begrijp dat i hier als een soort iterator gebruikt wordt om alle elementen van *.JPG aan te wijzen. Vervolgens wordt voor elk element het commando "mv file.JPG `basename file.JPG JPG` jpg" uitgevoerd. Ik snap dat je uiteindelijk "mv file.JPG file.jpg" wil doen, maar hoe wordt "`basename file.JPG JPG` jpg" dan precies "file.jpg"?
En waarom is i opeens $i geworden trouwens?
1 2 3 | ... i=`expr $i + 1` |
Nou ja, aan s/// verander je op zich niet veel natuurlijk en dat vind ik zelf wat ondoorzichtiger dan iets als substitute("ext1", "ext2", file) ofzo.quote:Op maandag 12 juni 2006 20:20 schreef Schorpioen het volgende:
[..]
maar je hebt het natuurlijk als programmeur volledig in de hand hoe overzichtelijk je code is.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |