Mooiquote:Op vrijdag 2 juni 2006 18:03 schreef Shogo het volgende:
[..]
Ach ik ben er inmiddels achter, drakwizard had juist niet de dns bij mij toegevoegd inmiddels heb ik het via een omweg toe kunnen voegen.![]()
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 | /dev/hda2 /boot ext3 noauto,noatime 1 2 /dev/hda6 / ext3 noatime 0 1 /dev/hda5 none swap sw 0 0 /dev/hda1 /mnt/ntfs ntfs noauto,ro,user 0 0 /dev/hda4 /home/marco/media vfat noauto,rw,user,umask=0077 0 0 /dev/sda1 /mnt/usbstick vfat sync,noauto,rw,user,umask=0077 0 0 /dev/fd0 /mnt/floppy auto rw,noauto,user,sync 0 0 proc /proc proc defaults 0 0 shm /dev/shm tmpfs nodev,nosuid,noexec 0 0 |
1 2 3 4 5 6 7 | [boot loader] timeout=3 default=C:\grldr [operating systems] C:\grldr="Start GRUB" multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINXP="Microsoft Windows XP" /fastdetect |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 | timeout 2 title Gentoo kernel (hd0,1)/kernel root=/dev/hda6 title Windows at (hd0,0) root (hd0,0) chainloader +1 title GentooLiveCD kernel (hd0,0)/boot/gentoo root=/dev/ram0 init=/linuxrc looptype=squashfs loop=/livecd.squashfs dokeymap cdroot=dev/hda4 initrd (hd0,0)/boot/gentoo.igz |
1 2 3 4 | # Code to cat a config file removing all comments and blank lines. grep -vh '^#' "$@" | grep -v '^$' |
Nee, typisch voorbeeld van te snelle hardware...quote:
Grub heeft een heel logisch systeem (wat uitgebreid staat beschreven in de info van grubquote:Op zaterdag 3 juni 2006 20:19 schreef Allochtoon het volgende:
Zoals je ziet definieert grub de partities en schijven anders.
[ code verwijderd ]
Om er maar serieus op in te gaan; ik gebruik nogal wat exotische progs die die andere 'stro's niet in hun package-listing hebben dus dat scheelt me eigenlijk wel veel rompslomp.quote:
Weet ik, maar het is gewoon verwarrend als je de lilo manier gewend bent.quote:Op maandag 5 juni 2006 18:28 schreef devzero het volgende:
[..]
Grub heeft een heel logisch systeem (wat uitgebreid staat beschreven in de info van grub) Maar in kort (hd0,0) is de eerste partitie op de eerste schijf en (hd0,1) is de 2de partitie op de eerste schijf. (hd0,0) is dus je windows partitie en (hd0,1) is bij jou /dev/hda2.
Een van de voordelen imo van grub tov lilo is dat je bij grub een command/boot prompt kan krijgen; dus ook al zit er een fout in je menu.lst config file, je nog wel gewoon kan booten
Je kunt ook gentoo draaien/software installeren zonder ook maar iets te compileren.quote:Op maandag 5 juni 2006 18:28 schreef whoops het volgende:
[..]
Nee, typisch voorbeeld van te snelle hardware...
Zou er straks ook een Kentoo komen met alleen KDEquote:Op maandag 5 juni 2006 18:28 schreef Allochtoon het volgende:
Om er maar serieus op in te gaan; ik gebruik nogal wat exotische progs die die andere 'stro's niet in hun package-listing hebben dus dat scheelt me eigenlijk wel veel rompslomp.
Mijn laptop draait het op een p3-650 met 265 mb ram. Onder het compileren kan je overigens prima doorwerken heurquote:Op maandag 5 juni 2006 18:28 schreef whoops het volgende:
[..]
Nee, typisch voorbeeld van te snelle hardware...
quote:Op maandag 5 juni 2006 18:32 schreef devzero het volgende:
[..]
Zou er straks ook een Kentoo komen met alleen KDE
Niet schrikken maar ->quote:Op maandag 5 juni 2006 18:32 schreef devzero het volgende:
[..]
Zou er straks ook een Kentoo komen met alleen KDE
quote:Op maandag 5 juni 2006 18:46 schreef wdn het volgende:
[..]
Niet schrikken maar ->
http://linuxreviews.org/gentoo/portage_kentoo/
Mjah.quote:Kentoo does NOT support searching portage or installing new packages, it can only be used to update your existing system.
Hoe exotisch, Open Source en wat is het?quote:Op maandag 5 juni 2006 18:28 schreef Allochtoon het volgende:
[..]
Om er maar serieus op in te gaan; ik gebruik nogal wat exotische progs die die andere 'stro's niet in hun package-listing hebben dus dat scheelt me eigenlijk wel veel rompslomp.
Je webserver zal er wel mee gekapt zijn waardoor hij dus niet meer luistert op poort 80 en je dus een connection refused krijgt. Misschien is hij uitgezet tijdens de install van phpgroupware en is hij door de vastloper niet meer opnieuw opgestart.quote:Op maandag 5 juni 2006 20:18 schreef Shogo het volgende:
Ok ik heb weer eens een vraag. Ik was bezig met phpgroupware te installeren maar de installer reageerde niet meer na verloop van tijd... Sindsdien krijg ik dus als ik naar localhost/mambo of /phpgroupware wil gaan de melding 'The connection was refused when attempting to contact localhost'. Ik weet niet of het ermee te maken heeft maar het is zeer toevallig. Nou zit ik daar wel over op te zoeken en kom ik er redelijk wat over tegen maar ben nog niks tegengekomen dat de oplossing bied voor mijn geval, iemand hier die dus misschien wel iets weet?
Hierbij even een plaatje van hoe het eruitziet
Thx. Ik zat eigenlijk net te denken dat het weleens aan apache zou kunnen liggen. Alhoewel toen ik die opstarte ik ook dezelfde melding nog kreeg.quote:Op maandag 5 juni 2006 20:24 schreef Schorpioen het volgende:
[..]
Je webserver zal er wel mee gekapt zijn waardoor hij dus niet meer luistert op poort 80 en je dus een connection refused krijgt. Misschien is hij uitgezet tijdens de install van phpgroupware en is hij door de vastloper niet meer opnieuw opgestart.
alle ebuilds die wel standaard in portage zitten en niet in andere listingsquote:Op maandag 5 juni 2006 19:07 schreef sampoo het volgende:
[..]
Hoe exotisch, Open Source en wat is het?![]()
De enige waarvan ik weet dat hij standaard in Gentoo zit, en die ik echt mis in Debian/Ubuntu is jEdit...quote:Op maandag 5 juni 2006 21:10 schreef Allochtoon het volgende:
[..]
alle ebuilds die wel standaard in portage zitten en niet in andere listings![]()
Heb je dat probleem ook niet onder Windows met 1280*1024? De layout van Fok! schaalt namelijk helemaal niet goed. Je kunt een minimumgrootte van je lettertypes instellen voor Konqueror, en b.v. welke grootte je ‘normale’ lettertype is. Een site als gmail zal waarschijnlijk wel leesbaar overkomen, omdat deze iets meer met herschaalbaarheid in het achterhoofd ontworpen is. Op Fok! zijn lettertypes zoveel pixels groot en daarmee basta.quote:Op woensdag 7 juni 2006 11:14 schreef AntiHero het volgende:
De beeldschermresolutie 1280*1024 werkt voor de desktop prima, echter voor internet is deze resolutie veel te klein, Fok! bijvoorbeeld ziet er zo uit:
Ik heb gevonden dat ik 2 bestanden in de Firefox extensions map moet plakken, alleen die staat in de root en daar wil 'ie niet gewoon plakken. Hoe doe je dat? Ik weet uiteraard wel het wachtwoord voor de root maar daar vraagt ie niet naar.quote:Op woensdag 7 juni 2006 11:14 schreef AntiHero het volgende:
Trouwens, ik heb ook nog een probleempje met Flash player for Linux, na het uitpakken typ ik './flashplayer-installer' want dat moet, dan krijg ik een leuk iets dat ie zegt dat ik op enter moet drukken om door te gaan, maar vervolgens doet ie niets
Jawel, maar met Windows is m'n desktop niet zo overdreven groot onder 1024*768 dus daar wil ik best die resolutie draaien, bovendien is de linkerkant van mn scherm gek als ik onder linux 1280*1024 draai, alleen laat het screenshot dat niet zien.quote:Op woensdag 7 juni 2006 12:14 schreef Iblis het volgende:
[..]
Heb je dat probleem ook niet onder Windows met 1280*1024? De layout van Fok! schaalt namelijk helemaal niet goed. Je kunt een minimumgrootte van je lettertypes instellen voor Konqueror, en b.v. welke grootte je ‘normale’ lettertype is. Een site als gmail zal waarschijnlijk wel leesbaar overkomen, omdat deze iets meer met herschaalbaarheid in het achterhoofd ontworpen is. Op Fok! zijn lettertypes zoveel pixels groot en daarmee basta.
Wat ik meestal doe is midnightcommander installeren en dan in consule als root midgnightcommander starten dan kan je op de oude Norton Commander weg copieren en verplaatsen. Hoef je ook geen commando's te typequote:Op woensdag 7 juni 2006 12:19 schreef AntiHero het volgende:
[..]
Ik heb gevonden dat ik 2 bestanden in de Firefox extensions map moet plakken, alleen die staat in de root en daar wil 'ie niet gewoon plakken. Hoe doe je dat? Ik weet uiteraard wel het wachtwoord voor de root maar daar vraagt ie niet naar.
Het leven is zwaar als je met windows bent opgegroeid![]()
Heb thuis mij main desktop op 1600x1200 draaien en ik wordt totaal gek bij fok als je die probeert te lezen. Zo mogen nu toch echt meer schaalbare sites maken steeds meer mensen nemen een grotere scherm/resolutie.quote:Op woensdag 7 juni 2006 12:14 schreef Iblis het volgende:
[..]
Heb je dat probleem ook niet onder Windows met 1280*1024? De layout van Fok! schaalt namelijk helemaal niet goed. Je kunt een minimumgrootte van je lettertypes instellen voor Konqueror, en b.v. welke grootte je ‘normale’ lettertype is. Een site als gmail zal waarschijnlijk wel leesbaar overkomen, omdat deze iets meer met herschaalbaarheid in het achterhoofd ontworpen is. Op Fok! zijn lettertypes zoveel pixels groot en daarmee basta.
Daar snap ik echt niets van, sorryquote:Op woensdag 7 juni 2006 12:22 schreef dryfit het volgende:
[..]
Wat ik meestal doe is midnightcommander installeren en dan in consule als root midgnightcommander starten dan kan je op de oude Norton Commander weg copieren en verplaatsen. Hoef je ook geen commando's te type
Doe eerst in de console ‘su’, dan vraagt-ie naar je wachtwoord, en word je tijdelijk root. Dan kun je dat bestand uitvoeren / die bestanden kopiëren. Netter is het om sudo te gebruiken, maar dit werkt waarschijnlijk het makkelijkst.quote:Op woensdag 7 juni 2006 12:19 schreef AntiHero het volgende:
[..]
Ik heb gevonden dat ik 2 bestanden in de Firefox extensions map moet plakken, alleen die staat in de root en daar wil 'ie niet gewoon plakken. Hoe doe je dat? Ik weet uiteraard wel het wachtwoord voor de root maar daar vraagt ie niet naar.
Het leven is zwaar als je met windows bent opgegroeid![]()
ik kan dan in konqueror niets extra, en van commando' s heb ik al helemaal geen kaas gegeten.quote:linux-dk85:/home/tim #
1 |
Misschien moet je krusader eens proberen...quote:Op woensdag 7 juni 2006 13:06 schreef Angel_of_Dth het volgende:
mc is tof. Was altijd een van de eerste dingen die ik installeerde, tot ik pico ging gebruiken om bestanden te editen. Dat deed ik daarvoor ook met mc.
Oh nee, leren jij...quote:i krusader - Twin-panel (commander-style) File Manager for KDE
De leercurve is iets hoger dan die van notepad, ben je er eenmaal aan gewend dan wil je niet anders. Ik heb nu zelfs vi plugins in o.a. eclipse om maar de vi functionaliteit te hebben.quote:Op donderdag 8 juni 2006 13:45 schreef Tijn het volgende:
Vi is ernstig gestoord.
23dd om een heel scherm leeg te makenquote:Op donderdag 8 juni 2006 13:53 schreef whoops het volgende:
Het enige waar ik altijd vi voor gebruik is het deleten van regels uit m'n ~/.ssh/known_hosts , omdat je daar snel regelnummers ziet, en met het commando 'dd' de regel verwijdert...
Verder blijft het voor mij nano (althans, tot nu)... Wat de verbetering t.o.v. pico is zou ik eigenlijk niet weten...
http://documentation.open(...)wto_special_char.pdfquote:Op woensdag 7 juni 2006 14:03 schreef Allochtoon het volgende:
Hoe typen jullie eigenlijk speciale karakters, ik ben op zoek naar een keymap die de rechter control en alt gebruikt als modifiers om de tekens op de aeoucn te zetten.
Kom zeg, waar zijn de guru's danquote:Verder heb ik in talloze files "xset m 5 5" neergedumpt om mijn muissnelheid aan te passen maar die pakt ie ook niet, what gives?
quote:Op donderdag 8 juni 2006 16:16 schreef Allochtoon het volgende:
Nu rest nog mijn laatste vraag:
[..]
Kom zeg, waar zijn de guru's dan?
1 2 3 4 5 6 7 | mount /mnt/usbstick & adesklets & echo "suck my chocolate salty balls" > /dev/speech & enlightenment xmodmap -e "keycode 111 = F13" xset m 5 5 |
1 |
Als je die xset vanuit een xterminal doet, werkt het dan wel? Nergens foutmeldingen?quote:Op vrijdag 9 juni 2006 13:40 schreef Allochtoon het volgende:
Ik gebruik E16 en start X momenteel met startx.
Ik heb in mijn .xinitrc:
[ code verwijderd ]
Probeer games-mic/fortune-mod eens (wel met "offensive" USE flagquote:
Hahahaquote:Op donderdag 8 juni 2006 13:45 schreef Tijn het volgende:
Vi is ernstig gestoord.
1 |
Bij nadere bestudering van je xinitrc is het ook wel duidelijk. Die xset wordt pas aangeroepen als je windowmanager alweer gestopt is. Die xmodmap zal waarschijnlijk ook wel niet gewerkt hebben bij je. Je zult dus iets het volgende moeten gebruiken.quote:Op zaterdag 10 juni 2006 17:56 schreef Allochtoon het volgende:
vanuit een terminal werkt xset prima, nergens errors.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 | mount /mnt/usbstick & adesklets & echo "suck my chocolate salty balls" > /dev/speech & enlightenment & p=$! xmodmap -e "keycode 111 = F13" xset m 5 5 wait $p |
waarom? omdat het niet standaard control-c control-v werkt?quote:Op zaterdag 10 juni 2006 11:38 schreef slakkie het volgende:
[..]
Hahaha
Vi gebruikers zijn erg gestoord.
Idd een eindelozen discussie, ik gebruik nano. Waarom? Het is simpel en doeltreffend. Maar voor de rest moet iedereen lekker zelf weten welke editor hij gebruikt, kan me echt geen hol boeien eigenlijk. Als het werkt voor jou dan moet je dat lekker gebruiken.quote:Op zaterdag 10 juni 2006 21:45 schreef dop het volgende:
eindeloze discusie
kleine bijdrage van mijn kant
Vi is voor tweakers
mijn smaak is jed of mcedit
AFAIK zul je iets moeten klussen. Dus je uitvoer naar een tijdelijk file schrijven, de originele file (als die bestaat) er aan vast plakken met cat en >>, originele file deleten en je tijdelijke file renamen met mv.quote:Op zondag 11 juni 2006 19:40 schreef Tijn het volgende:
Ik heb even 2 vraagjes over de Linux commandline.
1. Ik weet dat je met "programma > file" of "programma >> file" de output van een programma in een file kunt stoppen. Maar met >> schrijft 'ie altijd onderaan de file bij. Is er ook een manier om bovenaan de file bij te schrijven, of moet ik daar zelf iets voor klussen?
Als het in 1 map staat kun je een simpel scriptje doen alaquote:2. Ik heb een map die vol staat met files die een bepaalde extensie hebben en ik wil dat ze een andere extensie hebben. Hoe rename ik de hele handel het makkelijkst?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 | EXT=".r" NEWEXT=".y" if [ ! -z $1 ]; then cd $1 fi for f in *${EXT}; do file=`basename $f $EXT` [ ! -f ${file}${NEWEXT} ] && mv $f ${file}${NEWEXT} done |
1 2 3 4 5 6 7 8 | if [-f file.txt]; then cp file.txt oldfile.txt fi echo {programma} > file.txt if [ -f oldfile.txt ]; then do cat oldfile.txt >> file.txt fi |
1 |
1 2 3 4 5 6 | Desktop GDM-DarkGno.tar.gz TEST.JPG rinzwind@diskworld:~$ for i in *.JPG; do mv $i `basename $i JPG`jpg; done rinzwind@diskworld:~$ ls Desktop GDM-DarkGno.tar.gz TEST.jpg rinzwind@diskworld:~$ |
1 |
Ja die doet het zelfde als ik, alleen dan in 1 regel en 1 check minderquote:Op zondag 11 juni 2006 21:35 schreef wdn het volgende:
Kan 2 niet met 1 copy commando?
Hier:
[ code verwijderd ]
Ik wist wel dat het kon met perlquote:Of met een perl script genaamd: replace
[ code verwijderd ]
Die regel gaat er van uit dat je bash gebruikt als shell. Voor (t)csh zul je een foreach loop moeten gebruiken (zie man).quote:Op maandag 12 juni 2006 13:21 schreef Tijn het volgende:
Bedankt mensenDat for-loopje lukte helaas niet
Punt is een match voor ieder willekeurig karakter (net als ? in de meeste shells); je wilt een echte punt, dus moet je die escapen. De dollar geeft het einde van de string aan, Dus file.JPG wordt wel gematched, maar file.JPG.bak niet (zonder dollar zou die gerenamed worden naar file.jpg.bak).quote:Op maandag 12 juni 2006 13:33 schreef Tijn het volgende:
Ah, ik heb even wat zitten lezen en nu weet ik dat die s de substitution operator is en dat zo dus .dit voor .dat wordt vervangen. Dat is duidelijk. Die \ zal wel zijn om de punt te escapen, toch?
Dan begrijp ik alleen nog niet wat dat dollarteken daar doet
Ik gebruik gewoon Bash, maar toch lukt het niet. Ik heb het net nog even zitten proberen en ik ben erachter dat het komt omdat er spaties in de filename zitten. Met files zonder spaties gaat het wel goed. Ik zal dus wel ergens een stel quotes moeten plaatsen ofzo?quote:Op maandag 12 juni 2006 17:58 schreef devzero het volgende:
[..]
Die regel gaat er van uit dat je bash gebruikt als shell. Voor (t)csh zul je een foreach loop moeten gebruiken (zie man).
Dat is dan helemaal duidelijkquote:Punt is een match voor ieder willekeurig karakter (net als ? in de meeste shells); je wilt een echte punt, dus moet je die escapen. De dollar geeft het einde van de string aan, Dus file.JPG wordt wel gematched, maar file.JPG.bak niet (zonder dollar zou die gerenamed worden naar file.jpg.bak).
En om volledig te zijn, een ^ geeft het begin van de string aanVeel info kun je wel krijgen met "man perl" voor een index en bv "man perlrequick"
Nog bedankt voor deze link trouwens. Op m'n Ubuntu Linux-machine stond het al, maar ik heb het nu ook op m'n Mac geinstalleerdquote:Op zondag 11 juni 2006 21:35 schreef wdn het volgende:
Hier te vinden: http://search.cpan.org/~pederst/rename-1.4/
Yep. Dan zul je iets alsquote:Op maandag 12 juni 2006 19:27 schreef Tijn het volgende:
omdat er spaties in de filename zitten.
1 |
1 van de dingen waardoor perl erg onoverzichtelijk kan worden is dat de uitvoer van een commando beschikbaar is in de variable $_ en dat sommige commandos zonder argumenten $_ als invoer gebruiken. Een simpel voorbeeld (wat de stdin copieert naar de stdout) gebruikt dus geen enkele variabele (behalve impliciet $_)quote:Raar taaltje hoor, dat Perl. Ik hou eigenlijk helemaal niet van die cryptische code en heb liever wat omschrijvendere namen van functies en variabelen, maar goed
1 |
Nu we toch bezig zijn, snap ik deze regel eigenlijk ook niet helemaalquote:Op maandag 12 juni 2006 19:40 schreef devzero het volgende:
[..]
Yep. Dan zul je iets als
1 for i in *.JPG; do mv "$i" "`basename $i JPG`jpg"; done
moeten doen (dus quotes om $i en `basename...`)
Hoe bedoel je cryptische code?quote:Op maandag 12 juni 2006 19:27 schreef Tijn het volgende:
Raar taaltje hoor, dat Perl. Ik hou eigenlijk helemaal niet van die cryptische code en heb liever wat omschrijvendere namen van functies en variabelen, maar goed
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 | $f = $d ? -1 : 1; $D = pack('C*',33..86); $p = shift; $p =~ y/a-z/A-Z/; $p =~ s/[A-Z]/$k=ord($&)-64,&e/eg; $k = 0; while(<>) { y/a-z/A-Z/; y/A-Z//dc; $o .= $_; } if (!$d) { $o.='X' while length($o)%5; } $o =~ s/./chr((ord($&)-13+$f*&e)%26+65)/eg; $o =~ s/X*$// if $d; $o =~ s/.{5}/$& /g; print "$o\n"; sub v { $v=ord(substr($D,$_[0]))-32; $v>53?53:$v; } sub e { $D =~ s/(.*)U$/U$1/; $D =~ s/U(.)/$1U/; $D =~ s/(.*)V$/V$1/; $D =~ s/V(.)/$1V/; $D =~ s/(.*)V$/V$1/; $D =~ s/V(.)/$1V/; $D =~ s/(.*)([UV].*[UV])(.*)/$3$2$1/; $c=&v(53); $D =~ s/(.{$c})(.*)(.)/$2$1$3/; if ($k) { $D =~ s/(.{$k})(.*)(.)/$2$1$3/; return; } $c=&v(&v(0)); $c>52?&e:$c; } |
In shell scripts wordt bij een assignment de variable zonder dollar aangegeven. Een teller 'implementeer' je bv doorquote:Op maandag 12 juni 2006 20:07 schreef Tijn het volgende:
[..]
Nu we toch bezig zijn, snap ik deze regel eigenlijk ook niet helemaal
Ik ken alleen maar for-loops in C. Ik begrijp dat i hier als een soort iterator gebruikt wordt om alle elementen van *.JPG aan te wijzen. Vervolgens wordt voor elk element het commando "mv file.JPG `basename file.JPG JPG` jpg" uitgevoerd. Ik snap dat je uiteindelijk "mv file.JPG file.jpg" wil doen, maar hoe wordt "`basename file.JPG JPG` jpg" dan precies "file.jpg"?
En waarom is i opeens $i geworden trouwens?
1 2 3 | ... i=`expr $i + 1` |
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |