abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_38164115
quote:
Op woensdag 24 mei 2006 11:12 schreef ingenue het volgende:
De betreffende files zitten in private>var>spool>cups. Alleen in cups kan ik in het grafische gedeelte niet zien wat er in zit. (btw ik gebruik osx)
Als je naar het print&fax voorkeuren schermpje gaat, dan kun je een printer selecteren en met "print queue" zien welke files er niet geprint zijn. DIe jobs kun je selecteren/verwijderen (dit zijn files genaamd /private/var/spool/d*-???).

In /private/var/spool/cups/tmp zitten bij mij ook een aantal pdf-files, volgens mij zijn dat colour profiles, maar dat is vast wel op internet te vinden.
pi_38169335
Hallo,
ik heb nu al een aantal keer geprobeerd Zenwalk (met Xfce) te installeren op een oude computer (PII, 233 Mhz, 96Mb, dual boot Win98). Aanvankelijk gaat alles goed, ik kan nieuwe programma's installeren en opstarten, maar na de 2e à 3e keer opstarten krijg ik de X-server niet meer aan de praat. Ik kan wel gewoon verder op de command line, maar als ik de grafische server wil starten met startx -- :1 krijg ik de volgende melding:

1
2
3
4
5
6
7
8
9
Fatal Server error
Server is already active for display 0
if the server is no longer running, remove /tmp/.X0-lock 
and start again
Xlib: connection to "0:0" refused by server
Xlib: Invalid MIT-MAGIC-COOKIE-1 key
giving up
xinit: unable to connect to X server
xinit: No such process (errno 3): Server error

Ik heb uiteraard gegoogled, het bestandje /tmp/.X0-lock gewist (rm -rf /tmp/.X0-lock), iets geprobeerd met xauth (xauth add :1 . 'mcookie'), geprobeerd X te updaten met netpkg en nog wat andere dingen. Niets hielp en ik kom niet verder dan de bovenstaande melding.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen, als ik noodzakelijke info vergeten ben, hoor ik het graag !
pi_38169728
Bedoel je niet "startx -- :0"? Aan je foutmelding probeer je een display 0 te openen en niet 1.

Draait de X server niet gewoon en kun je er met alt-f7 (of shift-alt-f7) naar switchen?

Kun je met ps (ps aux, of zie man ps voor andere opties) zien of er nog ergens iets als /usr/bin/X draait?
  woensdag 24 mei 2006 @ 17:44:56 #129
65997 Oldbie
Proud to be South African!
pi_38170159
Na een aantal dagen stilte is Oldbie weer terug
Ik heb een hoop bereikt de laaste paar dagen. Mijn spelserver draait lekker. PHP en Apache zijn geinstalleerd en doen het goed want mijn database is gekoppeld aan mijn spelserver en slaat braaf alle records e.d. op. Ik zit nog in de testfase van mijn server en ik sluit hem iedere avond af en smiddags na mijn werk start ik hem weer op. Tzt zal hij structureel online zijn.
Ik heb nog een aantal vragen:
Als ik de boel op wil starten moet ik een hoop commando's intypen.....zoals om mijn Apache ed op te starten doe ik het volgende in Terminal:
1
2
cd /opt/lampp
sudo ./lampp start

Voer ik password in en dan start het op.....

Ik wil graag dat dit bij het opstarten automatisch gebeurd. Zo wil ik ook mijn Spelserverprogramma en mijn remote control programma automatisch opstarten. Dit gebeurd nu nog allemaal handmatig.

Ook heb ik zojuist een iptable aangepast. Ik vraag mij af of dit nog steeds aangepast is na een reboot. Of moet ik het dan opnieuw aanpassen? Zo ja, kan dit ook automatisch?

Zo, dat was weer een lapje tekst na een paar dagen Linux ervaring. Ik ben super verslaafd (zit tot 2 uur snachts te prutsen en te proberen terwijl ik om 6 uur weer uit bed moet)

Graag hulp
pi_38170264
Nee, startx --:0 of startx --:1 maakt niet uit, het geeft dezelfde foutmelding. Switchen naar de grafische server (met alt-f7) laat alleen een 'grafisch' horloge zien, maar dat deed-ie al bij het opstarten. Ik kan dus wel naar die andere tty's (zo heet dat toch??) met ctrl-alt f2/f3 etc.
'ps aux' laat o.a. op tty7 /usr/X11R6/bin/X :0 -audit -auth /var/lib/gdm/:0.Xauth -nolisted zien, er staat ook 'Stat Ss+'. Verder zie ik ook 'gdm' als user draaien met als 'command': /usr/libexec/gdmlogin
pi_38171809
Ah, ik had niet gezien dat je geen spatie tussen "--" en ":1" had zitten. Nee, dan maakt het niet uit Als je "startx -- :1" (dus met spatie) doet, wordt er dan een 2 X server gestart of krijg je een foutmelding? (op Xlib: connection to ":1.0" refused by server na).

Staan er (nuttige) foutmeldingen in /var/log/Xorg.0.log?

@oldbie: heb je niet een script ala /etc/init.d/lampp? Met debian had je update-rc.d om services aan/uit te zetten voor bepaalde runlevels. Dus "update.rc lampp defaults"
  woensdag 24 mei 2006 @ 18:36:33 #132
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_38171810
oldbie: iptables zijn permanent.
Topic over iptables in Ubuntu: http://www.ubuntuforums.org/showthread.php?t=57111

Betreffende die commando's: je kunt die in een textfile stoppen.

In je homedir doe je
sudo gedit {filename}
(filename mag jezelf bedenken.

Zet daarin al je commando's en na het opslaan kom je terug in CLI (command line interface). Het kan zijn dat je voor het starten van lampp met sudo een probleem krijgt vanwege het vragen van een wachtwoord. Moet je lampp als root starten? of kan dat als user?
Terug in terminal maak je van je file een executable met:
sudo 777 {filename}

Met
./{filename}
start je dan al je commando's in een terminal.

Met
nohup ./{filename} &
start je je file op ZONDER invoer.

Betreffende starten van de server: wil je dit bij starten van het systeem?
Indien ja check eens 'init.d'

Topic over init.d: http://www.ubuntuforums.org/showthread.php?t=177968
Beatus vir qui suffert tentationem.
PSN Rinzewind en Cadsuana Melaidhrin
Stellar Blade *O* Sea of Stars *O* Trails Daybreak *O*
pi_38171939
quote:
Op woensdag 24 mei 2006 18:36 schreef wdn het volgende:
Indien ja check eens 'init.d'
Want cron lijkt me wat overdreven hiervoor
  woensdag 24 mei 2006 @ 18:44:18 #134
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_38172088
devzero: gaat ook niet werken
pi_38172348
Sommige cron implementaties kennen het keyword "@reboot" ipv een tijd (bv de vixie cron op mijn freebsd machine). Het had dus wel gekund.
pi_38173509
@devzero: startx-- :1 kent-ie niet (command not found), startx -- :1 wél, maar ik krijg dan weer foutmeldingen:
1
2
3
4
xauth: creating new authority file /root/.serverauth.4141
_XSERVTransSocketOpenCOTSSERVER: Unable to open socket for inet6
_XSERVTransOpen: transport open failed for inet6/Desktop:1
_XSERVTransMakeAllCOTSServerListeners: failed to open listener for inet6

Vervolgens staat er een verhaal over X Window System Version 6.9.0., en dan:
1
2
3
4
5
6
7
Could not init font path element /usr/X11R6/lib/X11/fonts/CID/, removing from list!
Agent PID 4218
which: no dbus-launch in (/usr/local/sbin:usr/sbin:/sbin:/usr/local/bin:/usr/bin:/bin:/usr/X11R6/bin:/usr/games:usr/lib/java/bin:/usr/lib/java/jre/bin:/usr/lib/qt/bin)
/usr/bin/xfce4-session: symbol lookup error: /usr/lib/libgdk-x11-2.0.so: undefined symbol: g_intern_static_string
Agent PID 4218 killed

waiting for X server to shut down FreeFontPath: FPE "/usr/X11R6/lib/X11/fonts/misc/" refcount is 2, should be 1: fixing

In Xorg.0.log zie ik in de laatste regel: Could not init font path element /usr/X11R6/lib/X11/fonts/CID, removing from list!

@wdn: waar moet ik init.d vinden? In /etc zit wel een inetd.conf, maar geen init.d mapje/bestand. Volgens Google zou-ie wel daar moeten zitten...
  woensdag 24 mei 2006 @ 19:32:29 #137
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_38174084
rinzwind@diskworld:/etc/init.d$ more README
quote:
Configuration of Init under Debian GNU/Linux

Most Unix versions have a file here that describes how the scripts
in this directory work, and how the links in the /etc/rc?.d/ directories
influence system startup/shutdown.

For Debian, this information is contained in the policy manual, chapter
"System run levels and init.d scripts". The Debian Policy Manual is
available at:
<..>
Moet er zijn Oldbie Is namelijk essentieel voor een goede boot
pi_38174246
Ah, init.d-tip was niet voor mij...
pi_38174332
quote:
Op woensdag 24 mei 2006 19:19 schreef DucatiOwner het volgende:
@devzero: startx-- :1 kent-ie niet (command not found), startx -- :1 wél, maar ik krijg dan weer foutmeldingen:
startx is het programma, na een "--" optie worden alle volgende opties niet geparsed, die argumenten worden doorgegeven aan X, dus :1 is een optie voor X.
quote:
Vervolgens staat er een verhaal over X Window System Version 6.9.0., en dan:
Het lijkt erop alsof je een oude versie van glib hebt. Heb je recentelijk dingen geupdate op je machine?
quote:
@wdn: waar moet ik init.d vinden? In /etc zit wel een inetd.conf, maar geen init.d mapje/bestand. Volgens Google zou-ie wel daar moeten zitten...
Heet het bij jou soms rc.d oid.
  woensdag 24 mei 2006 @ 19:38:35 #140
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_38174346
sorry maar ik snap de ballen van jouw probleem
Zal eens kijken of ik er iets kan uithalen
  woensdag 24 mei 2006 @ 19:47:09 #141
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_38174666
DucatiOwner
'workaround' voor je probleem:

su
[rootpass]
init 3
exit
startx

dit moet zondermeer werken mocht de melding komen vanwege een andere DE.

Kun je je xorg.conf posten? Jouw error kan komen vanwege een verkeerde resolutie.
pi_38175647
WAAAT!!!! Hij doet het! Ik heb alles wat glib heet ge-update en nu is alles weer goed! Helden! Ik heb 'em inmiddels uit puur ongeloof twintig keer herstart, maar hij blijft het doen! Devzero & wdn: thx (workaround was dus niet nodig, maar ik schrijf het wel mooi op!) Nogmaals bedankt!
  woensdag 24 mei 2006 @ 20:11:30 #143
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_38175765
mooi

Had je dan toch ergens een keer een programma geinstalleerd?

Het kan nl best zijn dat door het updaten van glib iets anders niet meer werkt...

Enne alle eer voor devzero he Ik heb alleen maar even rondgezocht of iemand anders dit ook wel eens kreeg,
pi_38176305
quote:
Had je dan toch ergens een keer een programma geinstalleerd?

Het kan nl best zijn dat door het updaten van glib iets anders niet meer werkt...
Tot nu werkt alles, overigens had ik het afgeleerd om allerlei programma's te installeren en er dan bij de derde keer opstarten achter te komen dat niets het meer deed... :-)
quote:
Enne alle eer voor devzero he Ik heb alleen maar even rondgezocht of iemand anders dit ook wel eens kreeg,
Eer voor Devzero en eer voor jou, hij had de oplossing, jij een evt. workaround!

Ciao!
pi_38192371
quote:
Op woensdag 24 mei 2006 15:15 schreef devzero het volgende:

[..]

Als je naar het print&fax voorkeuren schermpje gaat, dan kun je een printer selecteren en met "print queue" zien welke files er niet geprint zijn. DIe jobs kun je selecteren/verwijderen (dit zijn files genaamd /private/var/spool/d*-???).
dat is dus het achterlijke, dat werkt niet, de lijst is dan in het venstertje leeg, maar ergens anders slaat hijze gewoon op...
misschien dat ik het verkeerd doe gezien ik niet de private/var/spool/ codering zie:

system preferences>print&fax
button print queue
tabje completed
clear completed job list

in die lijst hebben ze gewoon de titel van het bestand
  donderdag 25 mei 2006 @ 21:58:18 #146
65997 Oldbie
Proud to be South African!
pi_38212806
* Oldbie is nog steeds bezig

Nog even over de iptables. Ik kan niet via internet inloggen in mijn eigen server (krijg een 10061 error). Nu heb ik ergens gelezen dat ik van mijn gameserver een router moet maken (naast mijn normale router) en dat dit met iptables moet gebeuren. Volgens hun moet ik dit invoeren:
1iptables -t nat -A PREROUTING -d [[WAN IP]] -i eth0 -j DNAT --to [[LAN IP]]

Ik heb dat braaf gedaan en toen in mijn windows pc gateway 192.168.1.3 gegeven.
uiteraard WAN IP en LAN IP netjes ingevuld

Dan heb ik helemaal geen verbinding met internet....Iemand een idee?

Is het verder mogelijk om te zien hoeveel traffic ik in mijn gameserver krijg?
pi_38218217
Als je xampp gebruikt kun je dat zien in de xampp pagina.

Verder gebruik ik geen iptables, ik ga er vanuit dat ik wel save zit achter mij router.
pi_38221295
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 21:58 schreef Oldbie het volgende:
Nog even over de iptables. Ik kan niet via internet inloggen in mijn eigen server (krijg een 10061 error). Nu heb ik ergens gelezen dat ik van mijn gameserver een router moet maken (naast mijn normale router) en dat dit met iptables moet gebeuren. Volgens hun moet ik dit invoeren:
Dan ben ik benieuwd naar je oorspronkelijke bron. Ik ben geen iptables expert, maar er komen een aantal dingen raar over:
  • ik zou die regel op je normale router verwachten, tenslotte komt daar je internet verkeer binnen en daar wil je het forwarden/natten naar je gameserver.
  • je gebruikt -d [[WANIP]], oftewel het internet is je destination? Ik zou -s [[WANIP]] gebruiken, op je normale router ti.
  • je route nu al het verkeer naar 1 machine, als ik jou was zou ik nog een poort/poort-reeks specifieren (zie man iptables)
    quote:
    Ik heb dat braaf gedaan en toen in mijn windows pc gateway 192.168.1.3 gegeven.
    Voor de rest van je lokale netwerk blijft je normale router de gateway. Nergens voor nodig om je verkeer extra om te leiden.
    quote:
    Is het verder mogelijk om te zien hoeveel traffic ik in mijn gameserver krijg?
    Met de opties "-v -L" geeft iptables het aantal packets/bytes die matchten voor elke rule.
  • pi_38221538
    quote:
    Op donderdag 25 mei 2006 11:33 schreef ingenue het volgende:
    dat is dus het achterlijke, dat werkt niet, de lijst is dan in het venstertje leeg, maar ergens anders slaat hijze gewoon op...
    misschien dat ik het verkeerd doe gezien ik niet de private/var/spool/ codering zie:
    Dan zou ik het ook niet weten. Je zou kunnen proberen om je vraag in het apple slowchat topic of (en dat raad ik je aan) om even een nieuw topic te openen, met daar in welke files nou zo groot zijn ("sudo ls -lS /private/var/spool/cups | head", of "sudo du -a /private/var/spool/cups | sort -n | tail")
      zondag 28 mei 2006 @ 13:44:48 #150
    132867 Oproerkraaier
    Oproer kraait.
    pi_38298808
    Hallo,

ik ben nu ook weer eens aan het klooien met Linux (doe ik vaker, maar lukt meestal nooit echt), en ik heb dus Suse 9.3 op een externe USB drive geinstalleerd (60Gb). Ik heb ook de bootloader daarop geinstalleerd omdat er niets aan de harde schijf in mijn laptop veranderd mag worden (IBM ding, met recovery partitie en zo). Maar het probleem is nu dat het ding niet wil opstarten van de externe harde schijf. (ik heb in de bios al de USB HDD de hoogste prioriteit gegeven)

Wat is dus wil is dat mijn laptop opstart met Linux als ik mijn harde schijf aankoppel, en dat ie anders met Windows opstart. Is er misschien iets dat ik een CD moet branden om van de externe HD te booten?
    Mensen die thee drinken plassen zittend.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')