Is er nog iemand die deze onzinigge maatregel goed wil praten? Ik kan me de discussies bij de invoering nog goed herinneren. "Terrorisme" was het argument. Het magische woord waarbij de knop omgaat en je "ja" en "amen" moet roepen bij alle 'maatregelen' die geopperd worden. Immers, terrorisme was en is het kwaad. Terrorisme beheerst ons dagelijkse leven, het is overal! Zonder invoering van de ID plicht zou Nederland binnen no-time een speeltuin zijn geworden voor Hakbars met modieuze semtex gordels, aldus PHD. Nu, anderhalf jaar verder, blijkt dat de ID plicht alleen maar een extra melkkoetje is voor de pliezies. De slagroom op de boetetaart.quote:De identificatieplicht, die sinds januari 2005 van kracht is in Nederland, is vooral in gebruik als boete-verdubbelaar bij kleine delicten. Mensen die gepakt worden voor zaken als fietsen zonder licht of wildplassen, krijgen een extra prent als ze hun ID niet kunnen tonen. Vooral bedelaars, zwervers en jongeren zijn de pineut, zo stelt de Volkskrant na een onderzoek naar de wet.
Volgens justitie gaf de politie het vaakst een ID-boete in combinatie met wildplassen en fietsen zonder licht. Verder scoren hoog: het opgeven van een valse naam, softdruggebruik, openbare dronkenschap, brommerrijden zonder helm, autorijden zonder gordel, rijden door rood licht en het niet kunnen tonen van een brommercertificaat. Tussen januari 2005 en april 2006 zijn 80.000 bekeuringen uitgeschreven op grond van de ID-plicht. Dat heeft de overheid 3,8 miljoen euro opgeleverd. Jongeren waren vier keer zo vaak de klos als ouderen. De boete bedraagt 50 euro voor 16 jaar en ouder en 25 euro voor kinderen tussen de 14 en 16 jaar. In september 2005 liet minister Donner van Justitie weten dat het aantal boetes wel meeviel.
De wet op de uitgebreide identificatieplicht was bedoeld om de veiligheid te vergroten, de criminaliteit efficiënter aan te pakken en het terrorisme te bestrijden. Deze effecten lijken volgens de Volkskrant niet of nauwelijks behaald. Er zijn geen voorbeelden bekend van ernstige delicten die op grond van de ID-plicht zijn voorkomen. Wel heeft de wet in één jaar geleid tot een stortvloed van gestolen en verloren paspoorten en identiteitsbewijzen.
Er is toch al een ID op bankpasformaat? Ik heb ze wel eens gezien, dacht ik.quote:Op maandag 24 april 2006 08:35 schreef ElectricEye het volgende:
Ik zie het probleem niet van het bij je hebben van een identificatiebewijs. Ik heb m'n rijbewijs altijd bij me en anderen dragen andere vormen van zo'n ding.
Nichtje van me werd vorig jaar aangehouden in Australië terwijl ze in bikini aan het skeeleren was. Haar ID zat in haar skeeler! er is altijd wel plek voor. Maar het wordt wel tijd voor een ID op bankpasformaat.
Ja ook zo fijn dat je die ook nog eens los langs je paspoort en rijbewijs mag aanschaffen, tjing doet de kassa van de ambtenarij dan weer.quote:Op maandag 24 april 2006 08:36 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
[..]
Er is toch al een ID op bankpasformaat? Ik heb ze wel eens gezien, dacht ik.
Als jij een rijbewijs hebt, die je ook altijd bij je moet hebben als je rijdt, heb je zo'n ID niet meer nodig. Ik heb altijd mijn paspoort bij me, geen enkel probleem.quote:Op maandag 24 april 2006 09:43 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ja ook zo fijn dat je die ook nog eens los langs je paspoort en rijbewijs mag aanschaffen, tjing doet de kassa van de ambtenarij dan weer.
Verder zal uit de evalutatie die men over 3 jaar of zo gaat houden blijken dat de terreurdreiging totaal niet verminderd is en dat was de voornaamste reden om deze wet er doorheen te drukken.
hehehequote:Op maandag 24 april 2006 06:49 schreef robh het volgende:
Bekeurings is Gronings voor bekeurings.
knip
Ik heb een rijbewijs maar geen auto meer, dus die ga ik ook niet constant meeslepen, ook is dat rijbewijs zo'n handig formaat dat hij niet zonder te vouwen in een normaal formaat portemenee past.quote:Op maandag 24 april 2006 10:02 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
[..]
Als jij een rijbewijs hebt, die je ook altijd bij je moet hebben als je rijdt, heb je zo'n ID niet meer nodig. Ik heb altijd mijn paspoort bij me, geen enkel probleem.
Ik voel me veiliger noch onveiliger door deze maatregel. Ik vind het alleen lastig om er constant aan te moeten denken om mijn paspoort mee te nemen. Bij een blokje omlopen of fietsen neem ik het ook soms niet mee.quote:Op maandag 24 april 2006 09:37 schreef Gio het volgende:
Zijn er nu echt mensen die zich onveiliger voelen op straat, of veiliger door invoering van de ID plicht?
Die is er al...quote:Op maandag 24 april 2006 08:35 schreef ElectricEye het volgende:
Maar het wordt wel tijd voor een ID op bankpasformaat.
Omlaag dus, de hoeveelheid beschikbare paspoorten om mee te knoeien is grandioos gestegen.quote:Op maandag 24 april 2006 11:25 schreef SkaterSam het volgende:
Hahaha, dit was echt zo voorspelbaar, het ging om de "veiligheid". Ik neem dus echt nooit mijn paspoort mee, die is te waardevol om even mee over straat te gaan lopen, zeker als je dan leest dat het aantal diefstallen van identiteitsbewijzen is omhooggegaan... Ik snap echt niet hoe ze hebben kunnen zien dat het hebben van een identiteitsbewijs als gevolg heeft dat de veiligheid omhooggaat.
Daar kun je over discussieren. Sommige agenten hebben nogal lange tenen en dan "etter" je ze nogal snel.quote:Op maandag 24 april 2006 12:09 schreef Arnold_fan het volgende:
Het grote voordeel is dat vooral tuig hier last van heeft, hangjongeren, sjonies zulke types. Een normaal burger hoeft het nooit te laten zien, alleen als je vervelend bent , volgens mij wordt het vooral gebruikt als je een boute krijgt en dan gaat lopen etteren, en ja dan verdien je niet beter
Het wordt sowieso gevraagd als je een boete krijgt.quote:Op maandag 24 april 2006 12:09 schreef Arnold_fan het volgende:
Het grote voordeel is dat vooral tuig hier last van heeft, hangjongeren, sjonies zulke types. Een normaal burger hoeft het nooit te laten zien, alleen als je vervelend bent , volgens mij wordt het vooral gebruikt als je een boute krijgt en dan gaat lopen etteren, en ja dan verdien je niet beter
Onveiliger ja, elke keer als ik een agent zie krijg ik het idee dat ie op ieder moment mn ID kan gaan vragen (wat ik niet bij me heb) en als je dan weigert omdat ie geen reden heeft, dan ben je ineens verdacht omdat je weigert en moet je het dus daarom laten zienquote:Op maandag 24 april 2006 09:37 schreef Gio het volgende:
Zijn er nu echt mensen die zich onveiliger voelen op straat, of veiliger door invoering van de ID plicht?
Extra treitermomenten voor wie dan ook zijn nooit fijn.quote:Op maandag 24 april 2006 12:15 schreef Bebop het volgende:
[..]
Het wordt sowieso gevraagd als je een boete krijgt.
maar zoals ik al zei wordt het idd ook gevraagd als je een meningsverschil krijgt (da's wat anders dan etteren)... Het is gewoon uitgegroeid tot een van de mogelijke treitermethoden... Daarom is het fijn dat je ze net zo hard kan terugtreiteren door ook naar hun ID te vragen...
heb het overigens nog nooit meegemaaktquote:Op maandag 24 april 2006 12:15 schreef Repeat het volgende:
[..]
Onveiliger ja, elke keer als ik een agent zie krijg ik het idee dat ie op ieder moment mn ID kan gaan vragen (wat ik niet bij me heb) en als je dan weigert omdat ie geen reden heeft, dan ben je ineens verdacht omdat je weigert en moet je het dus daarom laten zien
De mogelijkheid om terug te treiteren is weldegelijk fijn.quote:Op maandag 24 april 2006 12:18 schreef MouseOver het volgende:
[..]
Extra treitermomenten voor wie dan ook zijn nooit fijn.
Ik haal liever het oorspronkelijke extra treitermoment bij die agent weg.quote:Op maandag 24 april 2006 12:30 schreef Bebop het volgende:
[..]
De mogelijkheid om terug te treiteren is weldegelijk fijn.
Ja, uiteraard... maar dan nog is het fijn dat ze sinds de invoering van de identificatieplicht in '05 al de regel hebben dat de agent hetzelfde moet doen als de burger daarom vraagt.quote:Op maandag 24 april 2006 12:32 schreef MouseOver het volgende:
[..]
Ik haal liever het oorspronkelijke extra treitermoment bij die agent weg.
Betuttelende staat, gatverredamme.quote:Op maandag 24 april 2006 09:40 schreef MouseOver het volgende:
Misschien moeten we dit doorschuiven naar WOW en allemaal gaan jubelen dat het weer wat veiliger is
Het is echt de grootste naaiwet sinds tijden, vooral omdat "ja, neger, u gedraagt zich verdacht" zo uit je mouw petgeschud is.
Nou, ze zullen onder de indruk zijnquote:Op maandag 24 april 2006 12:35 schreef Bebop het volgende:
[..]
Ja, uiteraard... maar dan nog is het fijn dat ze sinds de invoering van de identificatieplicht in '05 al de regel hebben dat de agent hetzelfde moet doen als de burger daarom vraagt.
En aangezien de regel waarschijnlijk nooit meer gaat verdwijnen (levert veel teveel geld op), is het fijn dat we dit kunnen blijven doen.
Ze worden er echt strontchagrijnig van...quote:Op maandag 24 april 2006 12:41 schreef MouseOver het volgende:
[..]
Nou, ze zullen onder de indruk zijn![]()
Ik herinner me nochtans enkele gevalletjes van moeder+baby in de eerste weken na invoeringquote:Op maandag 24 april 2006 12:09 schreef Arnold_fan het volgende:
Yups.quote:Op maandag 24 april 2006 13:03 schreef Mwanatabu het volgende:
Laten we het allemaal gewoon uit volle borst toegeven: we zijn weer genaaid en de staatskas is weer eens gespekt.
Geeft aan hoeveel nut deze maatregel heeft. Terroristen weten het toch wel te omzeilen en het is idd gemaakt om te kunnen cashen.quote:"Hij werd gecontroleerd op identiteitspapieren maar kwam door de controle met een vals document"
Het probleem is dat deze maatregelen er onder valse of op z'n minst zeer te betwisten voorwendselen doorheen is gedrukt.quote:Op maandag 24 april 2006 08:35 schreef ElectricEye het volgende:
Ik zie het probleem niet van het bij je hebben van een identificatiebewijs. Ik heb m'n rijbewijs altijd bij me en anderen dragen andere vormen van zo'n ding.
Nichtje van me werd vorig jaar aangehouden in Australië terwijl ze in bikini aan het skeeleren was. Haar ID zat in haar skeeler! er is altijd wel plek voor. Maar het wordt wel tijd voor een ID op bankpasformaat.
Ik heb het inderdaad ook bijna altijd bij me, en als ik het eens niet bij me heb maar verder niets stouts doe vind ik mezelf op dat moment niet boetewaardig. Totdat iemand in z'n kop haalde dat het wel eens nuttig tegen gemene terroristen zou kunnen zijn was ik dat ook niet in die situatie.quote:Op maandag 24 april 2006 08:35 schreef ElectricEye het volgende:
Nog erger is dat we het blijkbaar met z'n allen nog accepteren ook, want volgende verkiezingen kiezen te toch weer gewoon dezelfde politici die deze wet er nu doorgedrukt hebben.quote:Op maandag 24 april 2006 17:48 schreef Posdnous het volgende:
Het ergste is eigenlijk: iedereen ziet dus blijkbaar dat het een kansloze wet is die mensen voor niks op kosten jaagt... maar... wat gebeurt er nu eigenlijk. Niks, die wet blijft gewoon en we worden gewoon DOORgenaaid.
Er heeft namelijk nog nooit zo'n grote kloof tussen volk en kabinet gezeten als in deze periode.
Democratie? Ik zou het liever 'mediacratie' willen noemen.quote:Op maandag 24 april 2006 18:03 schreef Floridinges het volgende:
Dat is democratie nu eenmaal.
quote:Op maandag 24 april 2006 13:25 schreef Allochtoon het volgende:
Er zijn dus 80.000 potentiele terroristische daden voorkomen.
Integendeel, dit is makkelijk verdient, en dan hoeven ze minder snelheidboetes te gevenquote:Op maandag 24 april 2006 23:41 schreef MrSASO het volgende:
[..]
![]()
Ze brengen het wel mooi he, de overheid heeft weer goed geld verdiend met deze regel.
80,000 X 50 = 4000000 Euro.
Dat is makkelijk verdiend.
Overheid: :![]()
Politie :![]()
Justitie :![]()
Als ze dat dan eens zouden doen...quote:Op dinsdag 25 april 2006 00:19 schreef Arnold_fan het volgende:
[..]
Integendeel, dit is makkelijk verdient, en dan hoeven ze minder snelheidboetes te geven![]()
En dat geld komt dan weer van mensen die zich niet sociaal-wenselijk gedragen, want ik ben nog nooit aangehouden om mijn ID te vragen.quote:Op dinsdag 25 april 2006 00:29 schreef mazaru het volgende:
Vandaar dat ze voortaan geen vast aantal bekeuringen hoeven te geven.
Er komt zat binnen.
Klopt tieners die zonder licht of door rood fietsen. Toch de grootste ongewenste groep in ons landquote:Op dinsdag 25 april 2006 00:36 schreef Arnold_fan het volgende:
[..]
En dat geld komt dan weer van mensen die zich niet sociaal-wenselijk gedragen, want ik ben nog nooit aangehouden om mijn ID te vragen.
Je moet Plato - Poleitia of ''Het bestel'' maar eens lezen. 400 VC geschreven, maar een prachtige weergave over het type staat waarin wij nu leven. Volgens Plato is de democratie een plaats waarin wij alles mogen, en alles vrij is. Waardoor men snel vervalt in een deugd om elkaar tevreden te houden. Zoals politici dat doen tov de burgers en zichzelf. Daarna komt volgens het boek een roep om een sterk persoon......ik dwaal af..... echt lezen!quote:Op maandag 24 april 2006 23:18 schreef Seneca het volgende:
[..]
Democratie? Ik zou het liever 'mediacratie' willen noemen.
Of tuig dat in winkelcentra rondhangtquote:Op dinsdag 25 april 2006 00:41 schreef du_ke het volgende:
[..]
Klopt tieners die zonder licht of door rood fietsen. Toch de grootste ongewenste groep in ons land
Hulde aan onze helden in het blauwquote:Op dinsdag 25 april 2006 01:08 schreef heiden6 het volgende:
Na 20 minuten wachten werd ik door maar liefst acht leden van de blauwe maffia meegenomen en gevraagd naar mijn ID-bewijs, en vervolgens waarom ik dit niet wilde tonen. Terwijl ik dit uitlegde werd ik hardhandig tegen de muur gedrukt en in de boeien geslagen als ware ik een huurmoordenaar op de vlucht. Nadat ik mijn ongenoegen kenbaar maakte over de gewelddadige technieken van mijn beste vrienden, werd mij verteld dat dit 'lekker voor mij' was, waar ik mij in het geheel niet in kon vinden. Hieraan gaf ik blijk door de betreffende agent duidelijk te maken dat ik hoop dat hij kanker krijgt, wat mij uiteindelijk nog een boete opleverde, want meneer was op zijn blauwe pikkie getrapt.
Vervolgens werden al mijn spullen gestolen, ben ik vijf uur lang opgesloten waardoor ik een hele dag werk miste, en ben ik nu in afwachting van een tyfushoge boete.
Ja, ik voel me echt zoveel veiliger door deze wet, en het Nederlandse politiekorps in het algemeen.
Als je ze ergens van krijgt is het wel dit soort dingen.quote:Op dinsdag 25 april 2006 00:27 schreef du_ke het volgende:
Tja dit viel te verwachten. Ik loop ook vast nog een keer tegen zo'n boete aan. Heb overigens nog geen terroristische neigingen
.
Je snapt het niet he. De NS levert een wanprestatie. Vervolgens mag jij er voor opdraaien. En naar een concurrent kan je niet, want dezelfde staat die jou die boete aannaait heeft er voor gezorgd dat NS een monopolie heeft op het spoor.quote:Op dinsdag 25 april 2006 01:14 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Als je ze ergens van krijgt is het wel dit soort dingen.
Ik snap het juist wel, dat maakt het juist zo frustrerend. Je word keihard genaaid en er is vrijwel niets wat je eraan kunt doen.quote:Op dinsdag 25 april 2006 01:15 schreef Seneca het volgende:
[..]
Je snapt het niet he. De NS levert een wanprestatie. Vervolgens mag jij er voor opdraaien. En naar een concurrent kan je niet, want dezelfde staat die jou die boete aannaait heeft er voor gezorgd dat NS een monopolie heeft op het spoor.
Wat dacht je ervan om je zulke onzin niet te laten opdringen, in plaats van als een of andere proleet maar te doen wat je gevraagd wordt?quote:Op dinsdag 25 april 2006 02:40 schreef LennyKravitz het volgende:
Zorg toch verdorie gewoon ervoor dat je je ID bij je hebt... kleine moeite...
Niet ouwehoeren... bij je hebben PUNT!... s-i-m-p-e-l... en geen uitvluchten en smoesjes verzinnen... grow up... wees verantwoordelijk...
Wat ik zeiquote:Op dinsdag 25 april 2006 02:40 schreef LennyKravitz het volgende:
Niet ouwehoeren... bij je hebben PUNT!... s-i-m-p-e-l... en geen uitvluchten en smoesjes verzinnen... grow up... wees verantwoordelijk...
Onzin dat je je id niet bij kunt hebbenquote:Op dinsdag 25 april 2006 00:52 schreef DaMook het volgende:
Ik snap nog steeds niet wat nou de moeite is van het meenemen van dat dingIk heb altijd mijn rijbewijs en mijn id kaart bij, past gewoon in je portemonee hoor
. Paspoort heb ik nooit bij, dat is wel een onding
, maar die heb ik ook alleen nodig als ik op vakantie ga
.
Onzin dat je je rijbewijs of id-kaart niet meekan nemen.
BG, je komt soms een beetje wereldvreemd op me over maar in dit geval ben ik het voor de volle 100% met je eens. De ID-plicht is een draconische maatregel die associaties oproept met nazi-Duitsland en dat de gehele bevolking daar niet tegen in opstand komt is echt onvoorstelbaar... Vooral niet nu blijkt dat het vooral een middel is voor de corrupte politie en justitie in dit land om de burger verder uit te persen, zoals elk weldenkend mens natuurlijk direct had kunnen voorspellen.quote:Op dinsdag 25 april 2006 03:17 schreef BaajGuardian het volgende:
nouja dan mogen we ook wel onze hoofden kaal scheren zijn we makkelijker bij het gezicht te herkennen, en een mooi embleempje met onze nationaliteit erop erbij
als je je als volk een beetje laat oormerken wat stel je als mens zelve nog voor.
het is letterlijk jezelf ondergeschikt maken, sorry daar pas ik voor.
ik heb wel altijd mijn ID op zak, omdat ik een boete niet aankan met mijn amper rondkom bedragje op de bank, maar verder dan dat kunnen ze het vergeten.
ik maak geen scan voor een biometrisch paspoort en een chip ruk ik er met een botte lepel nog uit.
want die kant gaat het op, moeten we dan nogsteeds zeggen maar we hebben toch niks te verbergen?
moet je uberhaupt iets te verbergen hebben?
ik ben geen bezit.
klaar.
Nederlandse politie en justitie is een grote corrupte bende. De zware misdaad gaat ongegeneerd zijn gang en voor een vals gevoel van veiligheidquote:Op dinsdag 25 april 2006 01:08 schreef heiden6 het volgende:
Ja, ik voel me echt zoveel veiliger door deze wet, en het Nederlandse politiekorps in het algemeen.
Je vergeet de streepjescode in je nek.quote:Op dinsdag 25 april 2006 03:17 schreef BaajGuardian het volgende:
nouja dan mogen we ook wel onze hoofden kaal scheren zijn we makkelijker bij het gezicht te herkennen, en een mooi embleempje met onze nationaliteit erop erbij
als je je als volk een beetje laat oormerken wat stel je als mens zelve nog voor.
het is letterlijk jezelf ondergeschikt maken, sorry daar pas ik voor.
ik heb wel altijd mijn ID op zak, omdat ik een boete niet aankan met mijn amper rondkom bedragje op de bank, maar verder dan dat kunnen ze het vergeten.
ik maak geen scan voor een biometrisch paspoort en een chip ruk ik er met een botte lepel nog uit.
want die kant gaat het op, moeten we dan nogsteeds zeggen maar we hebben toch niks te verbergen?
ik ben geen bezit.
klaar.
Dat stadium wordt direct gepasseerd. Aan de RFID chip moeten we, und vortmachen!quote:Op dinsdag 25 april 2006 09:01 schreef Jo0Lz het volgende:
Je vergeet de streepjescode in je nek.
Handig om je snel te indentificeren, kun je ook niet vergeten
Klopt dit is wat het volk gewenst heeft. Het volk kiest en krijgt wat hetwilquote:Op dinsdag 25 april 2006 01:42 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Ik snap het juist wel, dat maakt het juist zo frustrerend. Je word keihard genaaid en er is vrijwel niets wat je eraan kunt doen.
dat is het enige bezwaar, zo kunnen ze minder onzin boetes uitschrijvenquote:Op dinsdag 25 april 2006 09:01 schreef Jo0Lz het volgende:
Mijn boetes staan er niet bij! Het echte bedrag is veul hogerder!
[..]
Je vergeet de streepjescode in je nek.
Handig om je snel te indentificeren, kun je ook niet vergeten
Dat geloof ik niet. Er is een roep uit de bevolking geweest om meer veiligheid. Deze maatregel doet niets aantoonbaars om de veiligheid te verbeteren, misschien wel eerder het tegendeel.quote:Op dinsdag 25 april 2006 09:56 schreef du_ke het volgende:
[..]
Klopt dit is wat het volk gewenst heeft. Het volk kiest en krijgt wat hetwil.
Er is een roep om een gevoel veiligheid. En daar past deze maatregel prima in...quote:Op dinsdag 25 april 2006 10:00 schreef Jalu het volgende:
[..]
Dat geloof ik niet. Er is een roep uit de bevolking geweest om meer veiligheid. Deze maatregel doet niets aantoonbaars om de veiligheid te verbeteren, misschien wel eerder het tegendeel.
Dat ben ik volstrekt niet met je eens. Ik voel me niet, pertinent niet, veiliger door deze maatregel, terwijl ik ook graag zou zien dat onze rechtshandhavers zich zouden gaan bezighouden met hun kerntaak: het bevorderen van de veiligheid op straat. Mijn gevoel van veiligheid neemt met het huidige politieapparaat alleen maar af.quote:Op dinsdag 25 april 2006 10:31 schreef du_ke het volgende:
[..]
Er is een roep om een gevoel veiligheid. En daar past deze maatregel prima in...
het levert naar mijn idee toch echt dat gevoel van schijnveiligheid op. En schijbaar is het wat de gemiddelde VVD of CDA kiezer erg graag wil zien...quote:Op dinsdag 25 april 2006 10:49 schreef Jalu het volgende:
[..]
Dat ben ik volstrekt niet met je eens. Ik voel me niet, pertinent niet, veiliger door deze maatregel, terwijl ik ook graag zou zien dat onze rechtshandhavers zich zouden gaan bezighouden met hun kerntaak: het bevorderen van de veiligheid op straat. Mijn gevoel van veiligheid neemt met het huidige politieapparaat alleen maar af.
Niet deze, overwegend 'rechtse' kiezer...quote:Op dinsdag 25 april 2006 10:57 schreef du_ke het volgende:
[..]
het levert naar mijn idee toch echt dat gevoel van schijnveiligheid op. En schijbaar is het wat de gemiddelde VVD of CDA kiezer erg graag wil zien...
Precies, en je zou zelfs getuigen kunnen doen besluiten om maar niet hun verhaal te doen: zo denk ik er zelf wel over i.i.g. Als ik getuige ben van een ongeluk of misdaad zal ik zeker me niet ter plekke bij eventuele politie melden om te getuigen als ik even toevallig niet mijn ID kaart bij me heb, en dat gebeurt nogal eens.quote:Op dinsdag 25 april 2006 10:35 schreef Dutch_Courage het volgende:
Ik ben ook al twee keer de lul geweest. Één keer voor fietsen zonder licht en één keer bij het voetbal, toen ik naar het stadion liep. Heel relax die boetes, als je een student bent en dus al weinig te makken hebt.
Ik neem nu dus wel altijd ID mee, tenminste, zo veel mogelijk. Ik heb gewoon een ouderwets paspoort en die passen nou eenmaal niet leker in je zak op portmonnaie. Zelfde geldt voor mijn rijbewijs. Nu komt ook de zomer er nog aan, dan heb ik ook nog eens nooit een jas bij me.
Geldklopperij, meer is het niet.
Dan valt het misschien toch te heroverwegen of je qua veiligheidsbeleid wel aan het goede adres bentquote:Op dinsdag 25 april 2006 10:58 schreef Jalu het volgende:
[..]
Niet deze, overwegend 'rechtse' kiezer...
Dat hoef ik niet te overwegen, dat is me (helaas) al lang duidelijk...quote:Op dinsdag 25 april 2006 11:00 schreef du_ke het volgende:
[..]
Dan valt het misschien toch te heroverwegen of je qua veiligheidsbeleid wel aan het goede adres bent.
Kwestie van tijd dat Donner dat illegaal maakt. Je mag je toch niet verzekeren tegen boetes? Of geldt dat alleen wanneer het om verkeersboetes gaat?quote:Op dinsdag 25 april 2006 16:55 schreef Slarioux het volgende:
Wordt gewoon lid van de stichting tegen de identificatieplicht. 15 euro per jaar en als je een boete krijgt kan je hem opsturen en krijg je het bedrag overgemaakt.
daar los je het probleem niet mee op.quote:Op dinsdag 25 april 2006 16:55 schreef Slarioux het volgende:
Wordt gewoon lid van de stichting tegen de identificatieplicht. 15 euro per jaar en als je een boete krijgt kan je hem opsturen en krijg je het bedrag overgemaakt.
Deze vergelijking is eigenlijk best wel treffend.quote:Op dinsdag 25 april 2006 17:03 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
wat doe je als de mafia je geld aftroggeld..
Dat bestaat echt? Yes, wat gaaf!! Het is dat ik het geld er niet voor over heb en liever naar de bak ga en maanden principieel ga lopen doen in rechtzalen, anders zou ik er wel lid van worden.quote:Op dinsdag 25 april 2006 16:55 schreef Slarioux het volgende:
quote:Identificatieplicht is vooral boetefuik
Van onze verslaggever Jeroen Trommelen
AMSTERDAM - De wet op de uitgebreide identificatieplicht, die sinds januari vorig jaar van kracht is, wordt vrijwel uitsluitend gebruikt als boete-verdubbelaar voor kleine delicten, zoals fietsen zonder licht en wildplassen. De wet treft met name bedelaars, zwervers en jongeren. Dit blijkt uit een evaluatie van de wet door de Volkskrant.
De nieuwe wet was bedoeld om de veiligheid te vergroten, de criminaliteit efficiënter aan te pakken en het terrorisme te bestrijden. Deze effecten lijken niet of nauwelijks behaald.
Het Openbaar Ministerie zegt geen voorbeelden te kennen van ernstige delicten die op grond van de nieuwe wet zijn voorkomen.
Wel heeft de wet in één jaar geleid tot een stortvloed van gestolen en verloren paspoorten en identiteitsbewijzen. Op elke tien nieuwe identiteitsbewijzen die in 2005 werden aangevraagd, werd er één verloren of gestolen: 28 duizend meer dan in 2004.
Tussen januari 2005 en april dit jaar heeft de politie 80 duizend bekeuringen uitgeschreven op grond van de nieuwe wet. Dat heeft de overheid 3,8 miljoen euro opgeleverd. Jongeren worden vier keer zo vaak bekeurd wegens het niet kunnen tonen van een identiteitsbewijs als ouderen. De aanleiding te bekeuren blijkt vrijwel altijd onbeduidend.
Volgens justitie bekeurde de politie het vaakst in combinatie met wildplassen en fietsen zonder licht.
In de toptien staan verder: het opgeven van een valse naam, softdruggebruik, openbare dronkenschap, brommerrijden zonder helm, autorijden zonder gordel, rijden door rood licht en het niet kunnen tonen van een brommercertificaat.
In Amsterdam wordt de topvijf gedomineerd door overtredingen van hangjongeren, zwervers en bedelaars. Het gaat dan vooral om softdrugsgebruik, bedelen, wildplassen en slapen langs de weg.
Ik kan je verzekeren dat het winkelen rondom de Grote Markt in Groningen hardstikkek veilig is, jong en oud hebben daar ter plaatste leuke boetes gekregen odat zij het in hun hoofd haalden te gaan winkelen zonder ID-Kaart en van het ene terrasje naar de andere liepen zonder een paspoort.quote:Op maandag 24 april 2006 09:40 schreef MouseOver het volgende:
Misschien moeten we dit doorschuiven naar WOW en allemaal gaan jubelen dat het weer wat veiliger is
Ja, precies. Wees verantwoordelijk.quote:Op dinsdag 25 april 2006 02:40 schreef LennyKravitz het volgende:
Wow, ik vind dat heel mooi gezegd.quote:Op dinsdag 25 april 2006 03:17 schreef BaajGuardian het volgende:
[..], moeten we dan nogsteeds zeggen maar we hebben toch niks te verbergen?
ik ben geen bezit.
klaar.
Dat wel, maar het klinkt goed bij het skaten. Wel kut man, dat verhaal wat je hier bovenin plaatste. Ik zou haast een flink bezwaar aantekenen.quote:Op woensdag 26 april 2006 17:23 schreef heiden6 het volgende:
Treffende signature ook trouwens, al is RATM wel een stelletje links-radicale malloten, op zich.
Which is not a crime.quote:Op woensdag 26 april 2006 17:25 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Dat wel, maar het klinkt goed bij het skaten.
Precies. Maar genoeg off-topic.quote:
Wie ben jij?... er zijn wetten in het land om de zaak op orde te houden, meen jij dat deze wetten alleen voor jou gelden als jij er zin in hebt? Stoer hoor ben je dan... als je zegt "dat maak ik zelf wel uit "...quote:Op dinsdag 25 april 2006 02:42 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Wat dacht je ervan om je zulke onzin niet te laten opdringen, in plaats van als een of andere proleet maar te doen wat je gevraagd wordt?![]()
Leuke drogreden, wat je aanvoert. Zou ongetwijfeld door de tweede kamer komen, maar niet door mij. En wel volgens deze reden.quote:Op woensdag 26 april 2006 19:08 schreef LennyKravitz het volgende:
[..]
Wie ben jij?... er zijn wetten in het land om de zaak op orde te houden, meen jij dat deze wetten alleen voor jou gelden als jij er zin in hebt? Stoer hoor ben je dan... als je zegt "dat maak ik zelf wel uit "...
Jij stopt ook niet voor rood?
Jij betaalt geen belasting
Jij betaalt niet bij verlaten van de winkel?... allemaal opgelegd, maar goed jij doet het alleen als jij er zin in hebt?
kortom niet zo zeiken, en je gewoon aan de wet houden... ja ik hou me aan de wet... gek hè?
Pfff... en maar redenen zoeken om te verantwoorden waarom je je ID niet bij je wilt hebben... 't allemaal kul... de echte reden is waarschijnlijk "geen zin hebben" of gewoon "dwars willen zijn" of "stoer zijn"...quote:Op woensdag 26 april 2006 19:32 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Leuke drogreden, wat je aanvoert. Zou ongetwijfeld door de tweede kamer komen, maar niet door mij. En wel volgens deze reden.
Verkeersregels zijn er sinds den beginne, zonder regels gaat het mis, het is meer een afspraak. Waar in sommige landen geldt dat de snelste voorrang heeft, heeft hier diegene van rechts voorrang.
Echter, sinds de invoering van de ID-kaart hebben we jaren lang zonder toonplicht kunnen leven. En nu, zijn we, schijnbaar, in een tijd beland dat het niet meer kan. Vraag me niet hoe, want nog voor de invoering, in 2004, werd het laagste aantal moorden sinds 1992 gemeten.
Redenen zoeken? Dude, we hebben tientallen jaren zonder gedaan. En nu moet ik het maar accepteren omdat heren beleidsmakers van onverdeelde mening zijn dat het 'veiliger' is?quote:Op woensdag 26 april 2006 19:43 schreef LennyKravitz het volgende:
[..]
Pfff... en maar redenen zoeken om te verantwoorden waarom je je ID niet bij je wilt hebben... 't allemaal kul... de echte reden is waarschijnlijk "geen zin hebben" of gewoon "dwars willen zijn" of "stoer zijn"...
Wat mij part neem je het toch niet mee... maar ga dan niet ouwehoeren als je een boete krijgt...![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |