Het gaat om het aantal parameters om de ondergroep te beschrijven. Bijvoorbeeld voor SO(3) kun je de rotaties om de z-as beschouwen. Deze vormen een ondergroep van SO(3), en zijn duidelijk met 1 parameter te beschrijven (namelijk de hoek waarover je roteert).quote:Op zaterdag 29 april 2006 00:00 schreef Pietjuh het volgende:
Er is ook een kleine verwarring met het begrip eenparameter-ondergroep. Is deze parameter een scalaire waarde of kan het ook een vector zijn? Want in het geval van SO(3) heb je duidelijk 3 parameters.
De elementen die in een 1-parameterondergroep liggen zijn precies de elementen exp(v) met v in TeG.quote:Op zaterdag 29 april 2006 00:00 schreef Pietjuh het volgende:
Ok, dat is mooi om te weten
Er is ook een kleine verwarring met het begrip eenparameter-ondergroep. Is deze parameter een scalaire waarde of kan het ook een vector zijn? Want in het geval van SO(3) heb je duidelijk 3 parameters.
Alvast bedankt :-)quote:void vul (int rij=0, int kol=0)
{
if (bord[AantalCijfers-1][AantalCijfers-1] != 0) // klaar! alle vakjes zijn ingevuld
toon (cout);
else if (bord[rij][kol] != 0) // het te bekijken hokje is niet 'leeg'
{
// dat betekent dat in dit hokje een getal staat dat al voorgegeven is
// doe daar niks mee, maar ga verder met het volgende hokje
// als je een hele rij hebt bekeken, begin aan nieuwe rij
// anders ga verder op dezelfde rij met het volgende hokje
if (kol == AantalCijfers-1)
{
vul (rij+1, 0);
}
else
{
vul (rij, kol+1);
}
}
else if (bord[rij][kol] == 0) // nog niet klaar en hokje is 'leeg'
{
for (int i=1; i <= AantalCijfers; i++)
{
// kijk voor elk cijfer of het in dat hokje past
if (past(i, rij, kol))
{
// zo ja, vul het getal in in dat hokje
bord[rij][kol]=i;
// ga verder met het volgende hokje
// als je een hele rij hebt bekeken, begin aan nieuwe rij
// anders ga verder op dezelfde rij met het volgende hokje
if (kol == AantalCijfers-1)
vul (rij+1, 0);
else
vul (rij, kol+1);
// haal het getal weer weg en probeer een ander getal
bord[rij][kol]=0;
}
}
}
}
Misschien dat ook hier try...throw...catch werkt. Maar het beste lijkt het me om wat efficienter te programmeren, bijvoorbeeld in elk vakje bijhouden welke cijfers er nog kunnen.quote:Op maandag 1 mei 2006 14:48 schreef CMONYALL het volgende:
Ik weet het, ik weet het, het is vakantie... Maar soms is het zelfs in de vakantie nodig om huiswerk te maken. Zoals ook vandaag.
Ik zit met een probleempje met C++ recursie: Hoe kan ik een recursie stoppen? Voor een opdracht moeten we een progje maken dat Sudoku's oplost met recursie. Het stukje code dat ik nu heb, doet dat heel aardig, maar doet er 'te lang' over omdat het álle mogelijkheden afloopt. Het hoeft echter maar tot aan de (enige) juiste oplossing, en dan mag de recursie stoppen om tijd en rekenwerk te besparen.
Ik heb op google al gezocht naar manieren om recursie te stoppen, maar niets dat ik kan toepassen op mijn code. Iemand en idee?
Dit is de recursieve functie:
[..]
Alvast bedankt :-)
(a) Dat is de kans op de vereniging van de gebeurtenissen 'allemaal linkerschoenen' en 'allemaal rechterschoenen'. Omdat de doorsnede leeg is, kun je de kansen op de afzonderlijke gebeurtenissen optellen.quote:Op dinsdag 2 mei 2006 14:00 schreef Bioman_1 het volgende:
Dag allemaal.
Ik ben bezig met wat kansrekening opgaven, maar dat is allemaal wel heel erg ver weggezakt :S
Zouden jullie mij kunnen helpen bij de volgende opgave:
Consider n pair of shoes. Suppose we taker 2r of these without looking, where 2r<n.
(a) What is the probability that there is no pair of shoes among these 2r shoes?
(b) Can you also compute the probability that among these 2r shoes, there is exactly one pair?
3 * 0,5^X = 24, dus 0,5^X = 8. Merk op dat 2^(-1) = 0,5. En 2^3 = 8. Dus:quote:Op dinsdag 2 mei 2006 16:12 schreef HomerJ het volgende:
Kan iemand exact 3 * 0,5^X = 24 berekenen.
Bedankt! Hier kan ik voorlopig wel even verder mee.quote:
c en d moet ik even op passenquote:Op woensdag 3 mei 2006 14:44 schreef Bioman_1 het volgende:
Zoek alle oplossingen van
x2 + 1 = 0
in
(a) De reele getallen
(b) De complexe getallen
(c) De gehele getallen modulo 30
(d) De gehele getallen modulo 65
(e) De 2x2-matrices met reele coefficienten (waarbij je 1 als de eenheidsmatrix en 0 als de nulmatrix opvat)
(e) Geen enkel idee wat ik hier moet doen ?????? (of wat de vraag nou eigenlijk is)
jaaquote:Op woensdag 3 mei 2006 09:31 schreef spinor het volgende:
Heb je het volledige pad ingevoerd? Heb je geprobeerd de bestandsnaam hard in de code te zetten ipv uit te lezen en werkt het dan wel?
Een kwadraat van een geheel getal is 0 of 1 modulo 3.quote:Op woensdag 3 mei 2006 15:33 schreef Bioman_1 het volgende:
@ Thabit:
Waarom zijn er bij (c) geen oplossingen?
65 = 5 * 13. Er zijn 2 oplossingen modulo 5 en 2 oplossingen modulo 13. Deze kun je op 2 * 2 = 4 manieren combineren tot een oplossing modulo 65.quote:En bij (d) vier oplossingen?
Van de matrix die in het kwadraat -I moet zijn.quote:En wat bedoel je met "kijk naar de eigenwaarden"? Van welke matrix?
Dus de oplossingsmethode die ik gebruik is niet goed (of levert iig niet alle oplossingen)?quote:Op woensdag 3 mei 2006 15:38 schreef thabit het volgende:
65 = 5 * 13. Er zijn 2 oplossingen modulo 5 en 2 oplossingen modulo 13. Deze kun je op 2 * 2 = 4 manieren combineren tot een oplossing modulo 65.
Inderdaad. 64 is niet het enige kwadraat dat -1 modulo 65 is.quote:Op woensdag 3 mei 2006 15:44 schreef Bioman_1 het volgende:
[..]
Dus de oplossingsmethode die ik gebruik is niet goed (of levert iig niet alle oplossingen)?
off topic: http://www.luukvanderg.nl/dump/Sign%20In.htmquote:Op donderdag 4 mei 2006 17:04 schreef Lukaso het volgende:
hier verder
[afbeelding]
[VWO][WB] wiskundig probleem
Hier een uitleg over afgeleides, en hier eentje over integreren. Dit gebied van de wiskunde heet trouwens Calculus in het Engels, en analyse in het Nederlands. Als je googled op "inleiding analyse" of introduction to calculus, kun je meer vinden.quote:Op donderdag 4 mei 2006 16:55 schreef thomzor het volgende:
ik heb een èh.. 'vraagje'
ik zit nu zo voor mijn eindexamen, alles goed en wel - integralen en afgeleides snap ik. ik ken de regeltjes ik kan ermee omgaan ik kan ze opstellen etcetera, maar ik vind het jammer dat ze niet uitleggen 'waarom' het zo is.
de afgeleide van x2 is 2x, "duh" - en ik kan ook nog wel begrijpen waarom 2x dan de helling aangeeft enzo, ik kan dan ook nog wel beredeneren waarom bijvoorbeeld x2 de oppervlakte 'berekent' van de functie 2x (bijvoorbeeld op '5' is de oppervlakte onder 2x 5*10*0.5 =25 (het is een driehoek), en 5^2 - 0^2 is ook 25. maar zogauw de functies complexer worden gaat het me al snel de pet te boven zegmaar.
heeft iemand een site met mooie uitleg ofzo?
mn moeder trapte er ook nog in ookquote:Op donderdag 4 mei 2006 17:10 schreef thomzor het volgende:
[..]
off topic: http://www.luukvanderg.nl/dump/Sign%20In.htm
kleine deugniet![]()
Ik snap de vraagstelling niet helemaal... Wat is nou precies h en wat is nou l?quote:Op donderdag 4 mei 2006 17:04 schreef Lukaso het volgende:
hier verder
[afbeelding]
[VWO][WB] wiskundig probleem
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.ik weet het overigens niet helemaal zeker....
[ Bericht 36% gewijzigd door Lukaso op 05-05-2006 12:53:37 ]
Ja oké, maar wat is h dan?quote:Op donderdag 4 mei 2006 17:35 schreef Lukaso het volgende:
neenee, L staat toch gewoon op het plaatje? het linkeronder hoekpunt zegmaar?
opgelost btw...
Oh oké.quote:Op donderdag 4 mei 2006 17:47 schreef Lukaso het volgende:
de hoogte van de vloeistofspiegel t.o.v. L.
Dus een rechte lijn vanuit L omhoog tot aan de vloeistofspiegel...
Moet je het deel tussen [] nog integreren?quote:Op zondag 7 mei 2006 15:08 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
ik heb een ontzettend simpele vraag maar waar ik ergens een fout maak en ik kom er niet uit wat ik fout doe.
het gaat om deze som
1/pi * [0.5-0.5*cos(2x)]0pi
Ik krijg hier 0 terwijl het antwoord 0.5 is.
[] is een integraal
nee wat tussen [..] staat is al geprimitiveerd en klopt ook. (komt van sin(x)2quote:Op zondag 7 mei 2006 15:22 schreef Wackyduck het volgende:
[..]
Moet je het deel tussen [] nog integreren?
Zo ja, doe dat dan.
Zo nee, de integraal van 0.5 is 0.5*x gaat waarschijnlijk fout.![]()
zo staat het iop het lijstje van standaart integralen en ook in de uitwerkingen.quote:Op zondag 7 mei 2006 16:50 schreef GlowMouse het volgende:
d/dx 0.5-0.5*cos(2x) = sin(2x). Dus je hebt niet de primitieve van sin²(x) maar van sin(2x). Waarom zou je trouwens een term '0.5' opnemen in je primitieve?
ja en daar gaat het dus fout.quote:Op zondag 7 mei 2006 17:36 schreef Wackyduck het volgende:
sin2 x = 1/2 - 1/2 cos(2x)
Daarna moet je nog integreren.
Vandaag mijn cijfer teruggekregen, en het is een 7,6 geworden!quote:Op donderdag 27 april 2006 21:09 schreef Nesle het volgende:
Bedankt allemaal!
Ik ga morgen mijn proefwerk hopelijk goed maken
Cijfer volgt!
niet aan gedacht.. wel een leuk trucje!quote:Op maandag 8 mei 2006 14:26 schreef Wackyduck het volgende:
Neem in die formule als f(x) = sin x, en deel de benadering dan door x.
Dan moet je nog wel een term erbij hebben in je Taylor benaderingquote:Op maandag 8 mei 2006 17:09 schreef teletubbies het volgende:
[..]
niet aan gedacht.. wel een leuk trucje!
bedankt ...!
nee, maar ik las ook dat andere soort sommen erop geklapt mochten worden, een mooie uitdaging dacht ikquote:Op woensdag 10 mei 2006 14:36 schreef Lukaso het volgende:
noem je dat bèta?
f'(x) = 3x2 + 2x - 16x3quote:[b]Op [url=http://forum.fok.nl/topic/845977/4/50#37724282]woensdag 10 mei 2006 23:50
net werd gezegd dat de afgeleide iets met 16 moet zijn maar wil je dat ff uitleggen... ?
F(X)= -4X^4 + X^3 + X^2 - 10quote:Op woensdag 10 mei 2006 23:50 schreef minias het volgende:
k heb een fuctie F
F(X)= X^3+X^2-4x^4-10
F'(X)= 3X^2+2X-4X^3
dit moet opgelost worden met de newton rhapson metode heeft iemand enig idee hoeveel X er uit komt ik zit nu al op X 10 en weet niet wanneer het stopt
Verder maak ik het wel zelf dus blijft het huiswerk
net werd gezegd dat de afgeleide iets met 16 moet zijn maar wil je dat ff uitleggen... ?
Waaruit zou die gelijkheid volgen?quote:F(X)= X^3+X^2-4x^4-10 = X^3 + X^2 -26
Hij zoekt de nulpunten.quote:Op donderdag 11 mei 2006 00:03 schreef GlowMouse het volgende:
Wat moer er trouwens 'opgelost' worden?
Op het hoogste punt is de afgelegde lijn van het dartpijltje héél even horizontaal, op de "top" van de kromme booglijn dus. Op dat punt maakt het pijltje dus héél even een puur horizontale beweging.quote:Op zaterdag 13 mei 2006 15:44 schreef Coldplaya het volgende:
Mijn vragen:
-snelheid pijltje op hoogste punt baan en hoe kom je eraan?
De pijl zal omhoog willen bewegen doordat deze in een hoek gegooid wordt, deze omhoog gaande afstand noem ik somhoogquote:-zal de pijl het dartbord bereiken?
Had ik al uitgerekendquote:-hoeveel tijd heeft de pijl nodig om de afstand van 2.35m in horizontale richting af te leggen en hoe groot is de snelheid dan?
1,73 - 1,65 = 0,08 mquote:-onder welke hoek moet de pijl gegooid worden om de roos te bereiken
Mooi werk. Bedankt. Mooi ook die schets erbij, je doet dat met een programma'tje neem ik aan?quote:
Is het btw niet zo dat voor het hoogste punt geldt dat omdat voor hoogste punt vy=0 v=vx=vx0?quote:Op zaterdag 13 mei 2006 18:11 schreef Ixnay het volgende:
Ik weet niet zeker of deze methode goed is.
Omdat je eerst vraagt of hij het bord raakt, en daarna pas wat de de snelheid en tijd is.
Terwijl je die snelheid en tijd (volgens mij) nodig hebt om te weten of je het bord raakt.
Ik had AutoCAD niet bij de hand dus ff snel wat met paint gebouwd.quote:Op zaterdag 13 mei 2006 18:21 schreef Coldplaya het volgende:
[..]
Mooi werk. Bedankt. Mooi ook die schets erbij, je doet dat met een programma'tje neem ik aan?
Op het hoogste punt is de verticale snelheid 0, dus de horizontale snelheid is de snelheid van de pijl in de richting van de pijl.quote:Op zaterdag 13 mei 2006 18:23 schreef Coldplaya het volgende:
[..]
Is het btw niet zo dat voor het hoogste punt geldt dat omdat voor hoogste punt vy=0 v=vx=vx0?
Zij x het bedrag dat je aan het begin van de maand in legt, en p = (1.04)^{1/12}. Dan heb je na 5 jaar in totaal: x.p^60+x.p^59+..+xp = xp(p^60 - 1)/(p-1). Dit bedrag moet dan gelijk zijn aan 20000. Hieruit kun je dus makkelijk x halen.quote:Op maandag 15 mei 2006 16:45 schreef uberbert het volgende:
Ik heb een vraagje dat een beetje tussen een wiskundig en economisch probleem inligt.
Vraag:
Over 5 jaar wil je een huis kopen van 100.000 euro. Op het moment dat je het huis koopt moet je een eerste betaling doen van 20%. ( Dus 20.000 euro).
Om die 20.000 euro te kunnen betalen wil je iedere maand een bepaald bedrag op je rekening zetten. De rente die je dan PER JAAR krijgt is 4%.
Hoeveel moet je PER MAAND inleggen om na 5 jaar 20.000 euro over te houden om je huis te kunnen kopen?
Ik zou je grafische rekenmachine kapot stampen! Het stomme ding doet het niet meerquote:Op maandag 15 mei 2006 20:34 schreef isos het volgende:
Ik moet f'(0) bepalen (de afgeleide op x = 0), kom handmatig op 1 uit, maar m'n GR beweert iets anders. Ben al 15 minuten bezig ermee, dus vraag ik het hier maar. (kan het een bug zijn?)
f(x) = (1 + (1/1999) * sin(1999x)) * cos(x)
Als ik dit onder Y1 zet, en vervolgens nDeriv(Y1,x,0) komt er .45... uit, terwijl de afgeleide toch echt 1 moet zijn. Instellingen kloppen, geen typfouten.
Volgensmij is hetgene wat jij hebt berekend , alleen geldig voor als je aan het begin van elk jaar een bepaald bedrag stort.quote:
1 2 3 | --- + --- + ---------- 8a 6b 12a^2b |
Nooit op vertrouwen dus.quote:En ik snap dus alles, maar m'n GR geeft iets verkeerd bij het bepalen van de afgeleide van de x-parameter.
Bij een breuk mag je steeds de teller en noemer met hetzelfde getal vermenigvuldigen zonder dat de breuk veranderd. Vermenigvuldig bijvoorbeeld de teller en noemer van breuk 1 met 6b, en die van de tweede breuk met 8a, en je kunt de eerste twee breuken al optellen.quote:Op dinsdag 16 mei 2006 09:29 schreef I-1 het volgende:
Hoi,
Ik heb ook even een vraag...
Ik wil graag deze breuken optellen:
[ code verwijderd ]
Ik weet dat ik de noemer gelijkmatig moet maken maar ik weet niet waar ik moet beginnen.
Zou iemand mij op weg kunnen helpen?
Dank je wel...
1 2 3 | --- + --- + ---------- 8a 6b 12a^2b |
1 2 3 | ---------- + ---------- = ------- + -------- 8a * 6b 6b * 8a 48ab 48ab |
quote:Hoe ga ik nu verder ?
De noemer is nu gelijknamig, dus dan kun je de tellers optellen. (voorbeeld: 4/5 + 2/3 = 12/15 + 10/15 = 22/15).quote:Ik weet dat ik de noemer gelijkmatig moet maken
Google geeft vrij veel resultaten terug. Het ziet ernaar uit dat je in VBA moet werken.quote:
hee!
ik heb een vraag over excel.
Ik heb een aantal cellen met geel 'gekleurd' maar ik wil dat Excel zelf telt hoeveel er gekleurd zijn.
Ik dacht misschien kan ik dat doen met Aantal.Als(..) opdracht, maar dat gaat denk ik niet..
Dus er moet iets gedaan worden met Macro's.. maar hoe?
1 2 3 | ---------- + ---------- = ------- + -------- = --------- 8a * 6b 6b * 8a 48ab 48ab 48ab |
1 2 3 | + ---------- 12a^2b |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 | ---------- + ---------- = ------- + ------ = ----------- + -------- = 8a * 6b 6b * 8a 48b 48ab 48(a*b) 48(b) 30(b) 8a (30*48)*b ------- = - ---------- = ---------------- = - 8a 48(a*b) 48b 48b * 48a 30*b ---------------- = - 8a 48*a 30*b = - 48*8*a*a b = -(48*8)/30 * a^2 b = - 12.8a^2 |
1 2 3 | ------- + ------- = --- + ---- = ------- + ----- 8a * 6b 6b * 8a 48b 48ab 48(a*b) 48(b) |
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |