abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 29 april 2006 @ 16:42:03 #101
112118 ijsklont
Ice Cold Robot
pi_37405360
quote:
Op zaterdag 29 april 2006 00:00 schreef Pietjuh het volgende:
Er is ook een kleine verwarring met het begrip eenparameter-ondergroep. Is deze parameter een scalaire waarde of kan het ook een vector zijn? Want in het geval van SO(3) heb je duidelijk 3 parameters.
Het gaat om het aantal parameters om de ondergroep te beschrijven. Bijvoorbeeld voor SO(3) kun je de rotaties om de z-as beschouwen. Deze vormen een ondergroep van SO(3), en zijn duidelijk met 1 parameter te beschrijven (namelijk de hoek waarover je roteert).
Life sucks, but not when you're a robot.
discogs collection - Fotoboek - Ik luister..
pi_37408734
quote:
Op zaterdag 29 april 2006 00:00 schreef Pietjuh het volgende:
Ok, dat is mooi om te weten
Er is ook een kleine verwarring met het begrip eenparameter-ondergroep. Is deze parameter een scalaire waarde of kan het ook een vector zijn? Want in het geval van SO(3) heb je duidelijk 3 parameters.
De elementen die in een 1-parameterondergroep liggen zijn precies de elementen exp(v) met v in TeG.
pi_37435869
Ik zit met het volgende vraagstuk. Dit wasde afgelopen keer een tentamenvraag, die alleen met een simpele calculator op te lossen moet zijn. De vraag is in het engels, omdat ik bang ben dat de vertaling meer verwarring zal opleveren, dan dat het goed zou doen.

The value of the bovespa (brazilian equity index) is at 15,000. Dividends on the index last year were 5% of the index value, and analysts expect them to grow 15% a year in real terms for the next five years. After the fifth year, the growth is expected to drop to 5% in real terms in perpetuity. If the real riskless rate is 6%, estimate the implied equity risk premium in this market.

Ik heb het antwoord op deze vraag er ook bij gekregen, maar daarmee kom ik er nog steeds niet uit hoe je dit handmatig moet berekenen. Het volgende antwoord is door de auteur van het boek gegeven.
Hij geeft eerst een tabel waarin ze de hoeveelheid dividend uitgekeerd staat voor de komende 5 jaar + term year (neem aan terminal year)

jaar 1: 750
jaar 2:862,5
jaar 3: 991,88
jaar 4 1140,66:
jaar 5: 1311,65
term year:1583,94
Estimating the present value of the cash flows in the first five years, and the terminal value as
Terminal value = 1583.94/(r- 0,06)
The discount rate 12.85% yields a present value of 15000 ( which is the current level of the index)
Implied equity risk premium = 12.85% - 6% = 6.85%

Echter, als ik "r" uitreken in de volgende formule: 15000 = 1583.94/(r- 0,06), dan krijg ik 10,55 %
1. Hopelijk kunnen jullie mij zeggen wat ik fout doe in de calculatie?

2. Daarnaast snapte ik ook het volgende statement niet als antwoord op een andere vraag:
As stock prices go up, implied equity premium will go down. Is this statement always true?
antwoord: If earnings go up more than the index goes up, if there is a substantial increase in expected growth [i]rates or a big drop in the riskless rate, you can see risk premiums go down as the index goes up.

3. Als laatste vroeg ik mij af of iemand toevallig een forum kent, waar vrij op gepost kan worden en gespecialiseerd is in finance vraagstukken

Hopelijk kunnen jullie mij helpen, alvast bedankt voor de moeite.
pi_37454817
Ik weet het, ik weet het, het is vakantie... Maar soms is het zelfs in de vakantie nodig om huiswerk te maken. Zoals ook vandaag.

Ik zit met een probleempje met C++ recursie: Hoe kan ik een recursie stoppen? Voor een opdracht moeten we een progje maken dat Sudoku's oplost met recursie. Het stukje code dat ik nu heb, doet dat heel aardig, maar doet er 'te lang' over omdat het álle mogelijkheden afloopt. Het hoeft echter maar tot aan de (enige) juiste oplossing, en dan mag de recursie stoppen om tijd en rekenwerk te besparen.

Ik heb op google al gezocht naar manieren om recursie te stoppen, maar niets dat ik kan toepassen op mijn code. Iemand en idee?

Dit is de recursieve functie:
quote:
void vul (int rij=0, int kol=0)
{
if (bord[AantalCijfers-1][AantalCijfers-1] != 0) // klaar! alle vakjes zijn ingevuld
toon (cout);

else if (bord[rij][kol] != 0) // het te bekijken hokje is niet 'leeg'
{
// dat betekent dat in dit hokje een getal staat dat al voorgegeven is
// doe daar niks mee, maar ga verder met het volgende hokje
// als je een hele rij hebt bekeken, begin aan nieuwe rij
// anders ga verder op dezelfde rij met het volgende hokje

if (kol == AantalCijfers-1)
{
vul (rij+1, 0);
}
else
{
vul (rij, kol+1);
}
}

else if (bord[rij][kol] == 0) // nog niet klaar en hokje is 'leeg'
{
for (int i=1; i <= AantalCijfers; i++)
{
// kijk voor elk cijfer of het in dat hokje past
if (past(i, rij, kol))
{
// zo ja, vul het getal in in dat hokje
bord[rij][kol]=i;

// ga verder met het volgende hokje
// als je een hele rij hebt bekeken, begin aan nieuwe rij
// anders ga verder op dezelfde rij met het volgende hokje
if (kol == AantalCijfers-1)
vul (rij+1, 0);
else
vul (rij, kol+1);

// haal het getal weer weg en probeer een ander getal
bord[rij][kol]=0;
}
}
}
}
Alvast bedankt :-)
pi_37455579
quote:
Op maandag 1 mei 2006 14:48 schreef CMONYALL het volgende:
Ik weet het, ik weet het, het is vakantie... Maar soms is het zelfs in de vakantie nodig om huiswerk te maken. Zoals ook vandaag.

Ik zit met een probleempje met C++ recursie: Hoe kan ik een recursie stoppen? Voor een opdracht moeten we een progje maken dat Sudoku's oplost met recursie. Het stukje code dat ik nu heb, doet dat heel aardig, maar doet er 'te lang' over omdat het álle mogelijkheden afloopt. Het hoeft echter maar tot aan de (enige) juiste oplossing, en dan mag de recursie stoppen om tijd en rekenwerk te besparen.

Ik heb op google al gezocht naar manieren om recursie te stoppen, maar niets dat ik kan toepassen op mijn code. Iemand en idee?

Dit is de recursieve functie:
[..]

Alvast bedankt :-)
Misschien dat ook hier try...throw...catch werkt. Maar het beste lijkt het me om wat efficienter te programmeren, bijvoorbeeld in elk vakje bijhouden welke cijfers er nog kunnen.
pi_37456223
Wat versta jij onder efficienter programmeren? Het móet recursief, dus efficient is het sowieso al niet ;-)
Maar bijhouden of een cijfers in een vakje kan of niet, dat wordt al gedaan door if(past(...)) die kijkt of het cijfer niet in conflict komt met andere cijfers in de rij, kolom en 3x3 hokje..
Had net van een mede-student gehoord dat het misschien te bewerkstelligen is door de functie een bool te maken die true wordt als een oplossing gevonden is en dan meteen kapt, maar hij kon mij niet vertellen hoe dat geďmplementeerd moest worden :-(
pi_37458446
Je kan best een efficiente sudoku-oplosser maken die recursief is. Die procedure past(...) gaat waarschijnlijk een hoop dingen na en dat bij elk cijfertje dat je probeert weer opnieuw. Dat zou je sneller kunnen maken door aan het begin van je procedure "vul" in 1 keer uit te vogelen welke cijfers er nog kunnen en dan alleen die uit te proberen.
pi_37458823
Bedankt voor je aanwijzingen! Heb het nou iets aangepast, en ook en manier gevonden om de recursie te stoppen als een oplossing gevonden is :-)
pi_37473941
Hoe laat ik zien dat als x deelbaar door 19 is, x2 + 19 geen derdemacht kan zijn door modulo 192 te kijken?
pi_37474530
19 is een priemgetal. Als een derdemacht deelbaar is door 19 moet het dus deelbaar zijn door 193. In het bijzonder moet het 0 modulo 192 zijn. Maar x2 + 19 = 19 mod 192 als x deelbaar is door 19.
pi_37474772
Ah, tuurlijk. Bedankt.
pi_37485350
Dag allemaal.

Ik ben bezig met wat kansrekening opgaven, maar dat is allemaal wel heel erg ver weggezakt :S
Zouden jullie mij kunnen helpen bij de volgende opgave:

Consider n pair of shoes. Suppose we taker 2r of these without looking, where 2r<n.
(a) What is the probability that there is no pair of shoes among these 2r shoes?
(b) Can you also compute the probability that among these 2r shoes, there is exactly one pair?

[ Bericht 5% gewijzigd door Bioman_1 op 02-05-2006 15:13:20 ]
Theories come and theories go. The frog remains
  dinsdag 2 mei 2006 @ 15:23:25 #113
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_37486845
quote:
Op dinsdag 2 mei 2006 14:00 schreef Bioman_1 het volgende:
Dag allemaal.

Ik ben bezig met wat kansrekening opgaven, maar dat is allemaal wel heel erg ver weggezakt :S
Zouden jullie mij kunnen helpen bij de volgende opgave:

Consider n pair of shoes. Suppose we taker 2r of these without looking, where 2r<n.
(a) What is the probability that there is no pair of shoes among these 2r shoes?
(b) Can you also compute the probability that among these 2r shoes, there is exactly one pair?
(a) Dat is de kans op de vereniging van de gebeurtenissen 'allemaal linkerschoenen' en 'allemaal rechterschoenen'. Omdat de doorsnede leeg is, kun je de kansen op de afzonderlijke gebeurtenissen optellen.
(b) Dat is de kans op de vereniging van de gebeurtenissen '2r-1 linkerschoenen en één rechterschoen' en '2r-1 rechterschoenen en één linkerschoen'. Omdat de doorsnede niet leeg is, kun je de kansen op de afzonderlijke gebeurtenissen niet zomaar optellen (houd rekening met r=1).

[ Bericht 1% gewijzigd door GlowMouse op 02-05-2006 15:47:08 (klein foutje) ]
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
  dinsdag 2 mei 2006 @ 16:12:18 #114
53268 HomerJ
Your talking to me?
pi_37488022
Kan iemand exact 3 * 0,5^X = 24 berekenen.
"the female orgasme is a mythe, I hae had sex with 26 women in my life and not one of them had a orgasme."
  dinsdag 2 mei 2006 @ 16:49:55 #115
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_37488886
quote:
Op dinsdag 2 mei 2006 16:12 schreef HomerJ het volgende:
Kan iemand exact 3 * 0,5^X = 24 berekenen.
3 * 0,5^X = 24, dus 0,5^X = 8. Merk op dat 2^(-1) = 0,5. En 2^3 = 8. Dus:

(2^(-1))^X = 2^3. Dus, 2^(-X) = 2^3. X moet dus -3 zijn.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_37496033
over bestanden in Visual Basic gesproken..
mm ik krijg steeds foutmelding dat dat bestand niet bestaat.., ik von dhet best vreemd, ik heb dat bestandje myfile.txt al aangemaakt en het staat gewoon in C:\myfile.txt . In dat bestandje staan een aantal regels, gescheiden door ','. bijv
mark,22, 18
Nathalie,33,44
Tim,4,44
Je voert in de locatie van het bestand en de naam die je wilt opzoeken.. dan wordt er getoond wat achter de naam staat.


alvast bedankt..
bijv: invoer:
bestand
C:\myfile.txt
naam:
Tim

uitvoer
4 en 44


Imports System.io
Imports Microsoft.VisualBasic.ControlChars
Public Class Form1

Private Sub Button1_Click(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles Button1.Click
Dim line As String
Dim words(3) As String
Dim found As Boolean = False
Dim inputStream As StreamReader

result1box.Text = ""
result2box.Text = ""

If filenamebox.Text = "" Then
MessageBox.Show("Error: missing file name!")
ElseIf studentnamebox.Text = "" Then
MessageBox.Show("Error: missing student name!")
Else
inputStream = File.OpenText(filenamebox.Text)
line = inputStream.ReadLine
While (line <> Nothing) And found = False
words = Split(line, ",")
If Trim(words(0)) = studentnamebox.Text Then
result1box.Text = Trim(words(1))
result2box.Text = Trim(words(2))
found = True
Else
line = inputStream.ReadLine

End If
End While
If Not found Then
MessageBox.Show(studentnamebox.Text & " not found")

End If
inputStream.Close()

End If


End Sub
End Class
verlegen :)
pi_37503028
Heb je het volledige pad ingevoerd? Heb je geprobeerd de bestandsnaam hard in de code te zetten ipv uit te lezen en werkt het dan wel?
pi_37511778
quote:
Op dinsdag 2 mei 2006 15:23 schreef GlowMouse het volgende:

[..]
uitleg..
Bedankt! Hier kan ik voorlopig wel even verder mee.

Heb ik ook nog een volgend vraagje over het oplossen van een vergelijking, waar ik niet helemaal uitkom. De vraag is:

Zoek alle oplossingen van

x2 + 1 = 0

in
(a) De reele getallen
(b) De complexe getallen
(c) De gehele getallen modulo 30
(d) De gehele getallen modulo 65
(e) De 2x2-matrices met reele coefficienten (waarbij je 1 als de eenheidsmatrix en 0 als de nulmatrix opvat)

Nu heb ik:
(a) Geen oplossingen

(b) x = i en x = -i

(c) Dit snap ik denk ik niet helemaal. Wat ik gedaan heb is oplossen x2 = -1 mod 30, en vind dan x = Sqrt[29] en x = -Sqrt[29]. Klopt dit ???

(d) Idem als (c). Ik vind dan x = 8 en x = -8

(e) Geen enkel idee wat ik hier moet doen ?????? (of wat de vraag nou eigenlijk is)
Theories come and theories go. The frog remains
pi_37512176
quote:
Op woensdag 3 mei 2006 14:44 schreef Bioman_1 het volgende:

Zoek alle oplossingen van

x2 + 1 = 0

in
(a) De reele getallen
(b) De complexe getallen
(c) De gehele getallen modulo 30
(d) De gehele getallen modulo 65
(e) De 2x2-matrices met reele coefficienten (waarbij je 1 als de eenheidsmatrix en 0 als de nulmatrix opvat)

(e) Geen enkel idee wat ik hier moet doen ?????? (of wat de vraag nou eigenlijk is)
c en d moet ik even op passen
Bij e zoek je dus de matrices met AA = - I, neem dan
A = [a b]
.......[ c d] en je hebt 4 vergelijkingen met 4 onbekenden.
Ik weet allleen niet of het leuke vergelijkingen zijn om op te lossen.
Alle eendjes zwemmen in het water. :)
Anatidaephobia is altijd terecht! Wij zijn de beste stalkers...
pi_37512240
--

[ Bericht 99% gewijzigd door Wackyduck op 03-05-2006 14:59:30 ]
Alle eendjes zwemmen in het water. :)
Anatidaephobia is altijd terecht! Wij zijn de beste stalkers...
pi_37512299
Bij c zijn er geen oplossingen, bij d zijn er 4. Bij e zijn er oneindig veel oplossingen.
pi_37512541
Stelsel oplossen bij e is niet de handigste manier. Kijk naar de eigenwaarden.
pi_37513203
quote:
Op woensdag 3 mei 2006 09:31 schreef spinor het volgende:
Heb je het volledige pad ingevoerd? Heb je geprobeerd de bestandsnaam hard in de code te zetten ipv uit te lezen en werkt het dan wel?
jaa
ik heb de code zo aangepast dat ie rechtstreeks vanuit de code het pad leest.
Toch geeft ie steeds dezelfde foutmelding:
Verify that the file exists in the specified location.
maar dat bestand bestaat er gewoon, ik heb hetzelf aangemaakt en opgeslagen en gesloten
verlegen :)
pi_37513262
@ Thabit:

Waarom zijn er bij (c) geen oplossingen? En bij (d) vier oplossingen? Dan klopt mijn manier van uitrekenen dus niet...

Wat ik doe is (bijvoorbeeld bij (d)):

x2 = -1 mod 65

oftewel:

x2 = 64

en dus: x = 8 of x = -8

Klopt dit niet???


En wat bedoel je met "kijk naar de eigenwaarden"? Van welke matrix? Van de matrix A die Wackyduck aangeeft?

Edit: Ik denk dat ik ineens vraag (e) snap. Ik moet dus gewoon oplossen:

Zoek matrix A waarvoor:

A2 + eenheidsmatrix = nulmatrix

En dat zou dan dus opleveren:

A = ( -1 0 )
.......( 0 -1)

[ Bericht 12% gewijzigd door Bioman_1 op 03-05-2006 15:41:05 ]
Theories come and theories go. The frog remains
pi_37513385
quote:
Op woensdag 3 mei 2006 15:33 schreef Bioman_1 het volgende:
@ Thabit:

Waarom zijn er bij (c) geen oplossingen?
Een kwadraat van een geheel getal is 0 of 1 modulo 3.
quote:
En bij (d) vier oplossingen?
65 = 5 * 13. Er zijn 2 oplossingen modulo 5 en 2 oplossingen modulo 13. Deze kun je op 2 * 2 = 4 manieren combineren tot een oplossing modulo 65.
quote:
En wat bedoel je met "kijk naar de eigenwaarden"? Van welke matrix?
Van de matrix die in het kwadraat -I moet zijn.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')