FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / [PROJECT] Bmw E30 #2
Tommehdonderdag 13 april 2006 @ 16:54
Project Bmw e30

Hier is het mee begonnen :



Deze m50b25 zou erin komen :



Maar toen kwamen we deze nieuwe koets tegen waar de motor in zal komen :



Eerst kwam er een kooi in :



En werd hij wit :



En nu staat hij er ongeveer zo bij ( er zit inmiddels al wat meer op ) :





Weblog :

RotobaRacing.nl

Vorig topic :

[Project Bmw E30]
rudedeltadudedonderdag 13 april 2006 @ 16:55
en nu het nieuws?
Tommehdonderdag 13 april 2006 @ 16:58
Subframe eind deze week klaar en koppeling is onderweg.
Repeatdonderdag 13 april 2006 @ 17:14
even wat posten
metallicattimdonderdag 13 april 2006 @ 18:19
Hoe weet je nu wat je in welke volgorde erin moet bouwen?

Of is het beetje van, we zien wel of het goed is?
Tommehdonderdag 13 april 2006 @ 19:16
Nou daar is wel over na gedacht hoor . We hebben de zwarte e30 ook gestript dus je weet wat er het laatst uitkomt moet er ongeveer het eerste in.
SuN-CRuSHeRdonderdag 13 april 2006 @ 19:55
m50b25

wat voorn motor is dat in normaal nederlands? uit een 525i ofzo?
Goingindonderdag 13 april 2006 @ 20:01
Sorry, maar ff een tvp voor deel 2
Sloperdonderdag 13 april 2006 @ 20:39
tvp
daNpydonderdag 13 april 2006 @ 21:44
*meld
metallicattimvrijdag 14 april 2006 @ 11:05
quote:
Op donderdag 13 april 2006 19:55 schreef SuN-CRuSHeR het volgende:
m50b25

wat voorn motor is dat in normaal nederlands? uit een 525i ofzo?
E36 2,5 L 6 cyl.

een 325i dus
Tommehvrijdag 14 april 2006 @ 12:28
Nou in dit geval een e34, maar in de basis is dat wel hetzelfde blok.
t0nmaandag 17 april 2006 @ 21:21
tvp.
BazzoSmaandag 17 april 2006 @ 21:29
nog nieuws? (tvp dus )
Roadsterdinsdag 18 april 2006 @ 21:03
Klinkt goed, Ga je het blok nog aanpassen? De 12 kleps blokken kunnen beter tegen hoge toeren in vergelijk met de 24 kleps blokken.
Tommehwoensdag 19 april 2006 @ 16:54
Intern is het blok standaard, hier en daar een pakking en wat voorzorgsmaatregelen. Aanvankelijk houden we ook de buitenkant standaard, afgezien van het uitlaatspruitstuk en luchtfilter. Later komt er misschien een kmsfuel op en misschien 6 throttlebodies.

Uiteindelijk is dit voor ons ook een leerproject. We kunnen ook gaan rijden met het 130pk eta blok maar dat doet het niet voor ons. Op deze manier kunnen we de conversie onder de knie krijgen en ondertussen de ogen openhouden voor andere interessante blokken.
Tommehwoensdag 26 april 2006 @ 21:27
Vandaag hebben we de donor e30 helemaal leeg gemaakt en opgeladen zodat deze weg kan. Een echt afscheid nadat hij 2 jaar een hele fijne en betrouwbare auto is geweest.



Vandaag hebben we een oliefilterhuis deksel binnen gekregen voor de M50 motor. Deze heeft drie aansluitingen, twee voor een oliekoeler en een voor een sensor ( druk/temperatuur ). Erg mooi spul om te zien.



ikbeneenkiwizaterdag 29 april 2006 @ 14:52
quote:
Op woensdag 26 april 2006 21:27 schreef Tommeh het volgende:
Vandaag hebben we de donor e30 helemaal leeg gemaakt en opgeladen zodat deze weg kan. Een echt afscheid nadat hij 2 jaar een hele fijne en betrouwbare auto is geweest
memories dtm uitlaat

(verkapte tvp)
WaSTeiLzaterdag 29 april 2006 @ 16:01
Mooi projectje..succes (verder) !
metallicattimzaterdag 29 april 2006 @ 16:35
Hoe langen schat je nog bezig te zijn?
Tommehzondag 30 april 2006 @ 10:13
quote:
Op zaterdag 29 april 2006 16:35 schreef metallicattim het volgende:
Hoe langen schat je nog bezig te zijn?
Nou het nadeel is dat we niet altijd kunnen bouwen. Danwel door tijd, danwel door een andere reden. We zitten nu al een maand te wachten op het achterste subframe wat gericht moet worden. Als het goed is, is het komende week terug en kan het hele achter terein eronder.

Ik denk dat we er nog best een aantal maanden mee bezig zijn, maar dat is dan kwa absolute tijd niet eens heel veel uur.
Goinginmaandag 1 mei 2006 @ 22:13
Dat is best lang nog

Bij ons zijn we er nu echt vaart achter aan het zetten, alleen de aandrijfassen achter er nog onder en de achterkant is klaar.
Voorkant zit een nieuw wiellager op, nieuwe schijven en blokken er nog op (in rood gespoten klauw), dan motorisch nog een paar dingen (CAI bijv.), uitlaat eronder.
Paar gaten in de bodem dichtmaken, stoelen er weer in, alu panelen op de deuren maken en hij is klaar

Dan snel de ring op met dat hok
daNpymaandag 1 mei 2006 @ 22:15
Wat ben ik blij dat onze draagarmen achter eindelijk goed zijn

Seutelen is leuk, maar dan moet het wel een beetje te doen zijn qua onderdelen enzo
Tommehmaandag 8 mei 2006 @ 19:41
Vorige week hebben we het achterste subframe terug gekregen met de harde bussen. Hier twee mooie foto's :




Deze bussen zijn iets korter dan de originele rubbers waarmee je het camber wat in de hand houdt bij verlagen.
Thuis gekomen natuurlijk meteen gaan bouwen. Aangezien we de remleiding naar achteren binnen leggen hoeven we hier geen rekening mee te houden en kan het zo in elkaar.




Hier zie je de urethane bussen bij de achterste draagarmen. Ook kun je hier de versterkingen zien van de bevestingsplaatjes van de droplinks voor de stabi :



Een foto van de hoogteverstelling achter. Dit wordt later bij het uitwegen pas echt ingesteld (net als voor overigens) .



Achterpoot met de schoktorenversterking goed zichtbaar :



De schoktorens in de "achterbak". Hier zie je ook de versterking met de urethane bussen erin.



En het hangt onder de auto, met de veren ertussen.



Binnenkort ( zo snel mogelijk! ) verder met het afronden hiervan en verder met de aandrijfassen, sperdif en achterremmen.
PsychoDude_666maandag 8 mei 2006 @ 19:53
Wel gaaf al die spullen zo met die verschillende kleurTjes Vet mooi hoor... P.
Goinginmaandag 8 mei 2006 @ 19:57
Nice
Slopermaandag 8 mei 2006 @ 21:12
Heel erg nette aanpak hebben jullie.
spectrumanalysermaandag 8 mei 2006 @ 21:31
echt super, super-mooi. bijna te mooi om mee te gaan rijden. congrats
Kolkiemaandag 8 mei 2006 @ 21:40
Ziet er bijzonder fraai uit ! Wat voor een remsysteem komt er achterop?
Tommehmaandag 8 mei 2006 @ 22:01
quote:
Op maandag 8 mei 2006 21:31 schreef spectrumanalyser het volgende:
echt super, super-mooi. bijna te mooi om mee te gaan rijden. congrats
Hehe, ja dat wordt nog lastig aan het begin
quote:
Op maandag 8 mei 2006 21:40 schreef Kolkie het volgende:
Ziet er bijzonder fraai uit ! Wat voor een remsysteem komt er achterop?
In principe helemaal standaard afgezien van het binnendoor leggen en een wilwood ertussen. Ja stalen remleidingen maar dat stelt niet heel veel voor.
DonJamesmaandag 8 mei 2006 @ 22:06
Gelukkig, er bestaan nog steeds mensen die hun geld liever aan goeie techniek willen uitgeven dan aan plastic opplakbumpers en overbdige verlichting. Hulde jongeman!
MrSASOdinsdag 9 mei 2006 @ 00:49
quote:
Op vrijdag 14 april 2006 11:05 schreef metallicattim het volgende:

[..]

E36 2,5 L 6 cyl.

een 325i dus
Wat kost zo`n blok eigenlijk??
yupdinsdag 9 mei 2006 @ 00:52
quote:
Op dinsdag 18 april 2006 21:03 schreef Roadster het volgende:
Klinkt goed, Ga je het blok nog aanpassen? De 12 kleps blokken kunnen beter tegen hoge toeren in vergelijk met de 24 kleps blokken.
Huh waarom zou dat zo zijn, dacht dat die 24 kleps dingen ook toerenbeukers waren
Inorbitdinsdag 9 mei 2006 @ 09:07
Ziet er netjes uit Tom:

ik ben een zondag op zandvoort geweest bij een sponsordag. en het stikte van de E30'jes

bij deze vond ik de velgen wel gaaf. Maar vooral veel in racetrim.

wit staat er als raceE30 erg gaaf op

maar wilde je hem nou voor de zomeravondraces gebruiken? daarvoor moetie toch nagenoeg origineel blijven, motorisch gezien?
Tommehdinsdag 9 mei 2006 @ 10:18
quote:
Op dinsdag 9 mei 2006 00:52 schreef yup het volgende:

[..]

Huh waarom zou dat zo zijn, dacht dat die 24 kleps dingen ook toerenbeukers waren
In principe iets minder sterk kwa toeren vanwege de hydraulische klepstoters die wat minder toeren aan kunnen dan mechanische. Maar opzich kunnen bmw blokken al redelijk wat aan, mede dankzij het 6-in-lijn principe.
quote:
Op dinsdag 9 mei 2006 09:07 schreef Inorbit het volgende:
Ziet er netjes uit Tom:

maar wilde je hem nou voor de zomeravondraces gebruiken? daarvoor moetie toch nagenoeg origineel blijven, motorisch gezien?
Het eerste idee was nog geen zomer avond comp maar mochten we dat willen kunnen we altijd mee rijden in de tour/sport/supersport klasse waar je met elke auto mee kan rijden. Alleen in de e30 klasse heb je een bepaald reglement waar je je aan moet houden maar dat doen we toch niet .
Taxidinsdag 9 mei 2006 @ 15:02
quote:
In principe iets minder sterk kwa toeren vanwege de hydraulische klepstoters die wat minder toeren aan kunnen dan mechanische. Maar opzich kunnen bmw blokken al redelijk wat aan, mede dankzij het 6-in-lijn principe.
Vriend van me reed destijds een tweetal tuimelaars kapot door een te hoog toerental. Navraag leerde dat er een titanium versie moet bestaan, die dit soort gein beter aankan.

Het wordt echt een hele puike auto, Tom. Prachtig! Bijna zonde om mee te gaan racen...

RoToBa overigens op m'n weblog gezet, als je het niet erg vindt...
Tommehdinsdag 9 mei 2006 @ 15:12
quote:
Op dinsdag 9 mei 2006 15:02 schreef Taxi het volgende:

[..]

Vriend van me reed destijds een tweetal tuimelaars kapot door een te hoog toerental. Navraag leerde dat er een titanium versie moet bestaan, die dit soort gein beter aankan.

Het wordt echt een hele puike auto, Tom. Prachtig! Bijna zonde om mee te gaan racen...

RoToBa overigens op m'n weblog gezet, als je het niet erg vindt...
Ik heb je weblog er bij ons ook bijgezet ( onze link is www.rotoba-racing.nl overigens )

Maar ach, 6500 toeren is ook prima en overtoeren kan met elke motor wel
alsemdinsdag 9 mei 2006 @ 15:13
het ziet er mooi uit!
Sledgiedinsdag 9 mei 2006 @ 18:11
Prachtig project altijd mooi om zoiets te volgen. Vraagje, welk onderstel ga je monteren? (Koni?) nvm, H&R zie ik.
Tommehdinsdag 9 mei 2006 @ 18:15
Dank , er komt/zit inderdaad een H&R onderstel onder. In principe weten we al dat deze veren te slap zijn voor het doel wat we hebben maar dat we ze eerst willen proberen. Genoeg te testen en af te stellen.
timmeeehdonderdag 11 mei 2006 @ 00:28
Tom
Wederom volg ik dit puikend topique!
Sledgiedonderdag 11 mei 2006 @ 23:52
Mag ik vragen waar je de bussen voor het subframe vandaan hebt? Powerflex kan ze namelijk niet leveren AFAIK.
Tommehvrijdag 12 mei 2006 @ 00:13
De bussen voor het achterste subframe hebben we van Muzzi Motorsport uit Duitsland. Dit zijn geen urethane maar geanodiseerde aluminium bussen.
Tommehzondag 14 mei 2006 @ 12:03
Gisteravond en vannacht ( jaja) zijn we bezig geweest met de de achterkant van de e30.

Aandrijfassen opgehangen, samen met het dif. Het dif heeft een sper en een overbrenging van 3.25. Verder zit hier het deksel op van een M coupe, met een iets stugger rubber.




Daarna hebben we de achterremmen erop gezet. Gegroefde schijven met standaard klauwen. De handrem komt er niet meer op. De remleidingen komen binnendoor te liggen met een handmatige verdeler.




Een totaal plaatje :

metallicattimzondag 14 mei 2006 @ 19:27
Het begint echt wat te worden he!

Hoeveel % is het sper?
Tommehzondag 14 mei 2006 @ 20:01
Het begint een auto te worden inderdaad, hij kan al rollen

Helaas hebben ze bij de achterste stabi versterkingen de verkeerde bussen geleverd dus deze moeten we nog even uitdraaien.

Het sper is 45% overigens.

[ Bericht 1% gewijzigd door Tommeh op 14-05-2006 20:43:20 ]
metallicattimzondag 14 mei 2006 @ 23:32
Waarom 45%? Gewoon nieuwsgierig waarom je die keuze maakt.

Waarom geen 100%? Want je wil toch geen power verliezen als 1 wiel minder grip heeft. Of spin je dan te snel?
yupzondag 14 mei 2006 @ 23:46
quote:
Op zondag 14 mei 2006 23:32 schreef metallicattim het volgende:
Waarom 45%? Gewoon nieuwsgierig waarom je die keuze maakt.

Waarom geen 100%? Want je wil toch geen power verliezen als 1 wiel minder grip heeft. Of spin je dan te snel?
100% sper kan je krijgen door je sper te lassen hoor

Lijkt me niet handig bij krappe bochten enzo, krijg je dikke onderstuur mee in het begin...

45% lijkt mij gek genoeg.
Tommehmaandag 15 mei 2006 @ 01:25
quote:
Op zondag 14 mei 2006 23:32 schreef metallicattim het volgende:
Waarom 45%? Gewoon nieuwsgierig waarom je die keuze maakt.

Waarom geen 100%? Want je wil toch geen power verliezen als 1 wiel minder grip heeft. Of spin je dan te snel?
Ik heb in het vorige topic de werking proberen uit te leggen, vanaf deze post zou je het even moeten lezen :

[Project Bmw E30]
metallicattimmaandag 15 mei 2006 @ 10:12
Dus ik lees dat je geen 100% sper hebt omdat je dan teveel driftend door de bocht moet, ik zie het probleem niet

Nee hoor snap het wel, kvroeg me gewoon af waarom je de keuze van 45% had gemaakt.
Tommehmaandag 15 mei 2006 @ 10:37
Nouja, in principe neem je wat voorhanden is wat sper betreft. Af en toe wordt er een 25 dan wel 45 procent sper aangeboden en kies je ergens voor. Je kunt het ook laten bouwen overigens, dan heb je meer keuze.
spectrumanalysermaandag 15 mei 2006 @ 21:31
kijk dan hoe klein die veertjes zijn, prachtig gewoon. zal je zien dat de auto veel betere tijden neerzet met een dergelijke setup als een standaard 325.
n00cL30ndinsdag 16 mei 2006 @ 11:08
Zo, volg ik het een paar weekjes niet, is er gelijk weer een nieuw topic.
nvm... Keep up het goeie werk.
Tommehzondag 21 mei 2006 @ 21:34
Vandaag hebben we de Ix servo in de auto gebouwd. Binnenkort gaan we ons even verdiepen in de remleidingen.



Daarna is de stabi geplaatst met de IE versterkingen. Een groot verschil met de standaard situatie:



Een compleet plaatje, met slicks.



En toen hadden we een rollende racer! Hij rolt, dempt, veert en stuurt. Nu de rest nog.



(Tussendoor nog even de achterlichten gespoten)



Hier zie je de difkoeling goed.



Snel verder!
Goinginzondag 21 mei 2006 @ 23:45
Begint al ergens op te lijken zo
BYMzondag 28 mei 2006 @ 01:35
Als E30 325i eigenaar zeg ik : NETJES
yupzondag 28 mei 2006 @ 01:39
Zonde om er een racer van te maken

Zou een nette E30 zoeken met nette interieur, alles overbouwen en daarna een 325i motorblok erin pleuren, liefst een gereviseerde. Heb je gewoon een klassieker die net uit de showroom is gerolt...
Repeatzondag 28 mei 2006 @ 02:20
Waarom geen coil-overs? Ik dacht altijd dat dat veel beter was?
Tommehzondag 28 mei 2006 @ 10:12
quote:
Op zondag 28 mei 2006 01:39 schreef yup het volgende:
Zonde om er een racer van te maken

Zou een nette E30 zoeken met nette interieur, alles overbouwen en daarna een 325i motorblok erin pleuren, liefst een gereviseerde. Heb je gewoon een klassieker die net uit de showroom is gerolt...
Hehe ja maar die klassieker hoef ik niet. Ik geef hier een voorkeur aan .
quote:
Op zondag 28 mei 2006 02:20 schreef Repeat het volgende:
Waarom geen coil-overs? Ik dacht altijd dat dat veel beter was?
In principe wel alleen wilde we die voor de huidige configuratie niet kopen. Ergens in de verre toekomst hebben we dat wel in een vage planning staan, al komt dat samen met een compleet anders voor en achter terrein.
De_Warme_bakkerzondag 28 mei 2006 @ 10:17
ziet er goed uit!
n00cL30nmaandag 29 mei 2006 @ 09:39
Ik blijf het zeggen !!!
beschuitmaandag 29 mei 2006 @ 12:16
damn zeg! net werk! ben erg benieuwd naar je ervaringen op de baan straks met deze bak! moet haast wel goddelijk zijn om hiermee de track rond te sturen!

succes!
Roadstermaandag 29 mei 2006 @ 22:47
Vordert aardig zeg, super!

40% sper is voldoende, je merkt duidelijk verschil tussen 25% en 40%. Heb op mijn E30 ook een doorgelast diff gehad (100% dus) maar dat is niks bij normaal rijden, binnenste wiel staat continu te stuiteren en een kleine speling wordt 10x zo snel erger daardoor.

Succes met het project verder.
Tommehzaterdag 3 juni 2006 @ 21:53
Net terug uit Duitsland. Zoals eerder gezegd is Ebay een verslaving en hebben we het e30 project een stuk verder gebracht. Met een boedelbakje onderweg :



600 (!) kilometer verder aangekomen om het boedelbakje vol te laden met ons "gewonnen" goed.



Flauw ;-) :



Met deze snelheid ( mijlen ) schiet het niet heel erg op, vooral met de drukte op de heenweg.



Maar WAT zijn we nu gaan halen? Nou, de e30 krijgt een andere krachtbron dan oorspronkelijk in gedachte :





Een 3 liter e36 m3 blok, met bak.



Deze hierin komt dus :



Bmw, ontmoet je nieuwe hart!



Binnenkort verder!

stifmeister18zaterdag 3 juni 2006 @ 22:52
dat blok
BYMzondag 4 juni 2006 @ 01:15
Slik .....

6cil M3 blok
Svenssonzondag 4 juni 2006 @ 10:42
Nice man, individual throttle bodies! Mooi project ook, veel succes ermee
WaSTeiLzondag 4 juni 2006 @ 12:50
Dat was niet helemaal de bedoeling toch of toch wel?
metallicattimzondag 4 juni 2006 @ 13:03
Hoe sneller, hoe beter
Tommehzondag 4 juni 2006 @ 13:10
Nou we hadden eigenlijk een idee van de auto op te bouwen en dit zou dan stap 2 of 3 zijn. Ergens in de toekomst. Maar de tijd gaat sneller dan gedacht
Taximaandag 5 juni 2006 @ 13:11
1200 km gereden voor een M3 motor en bak... Is er iets zeer speciaal aan deze motor dat je daar zoveel km voor gaat rijden? Was hij gratis af te halen, of is hij lekker gekieteld of zo?

Tis iig genoeg om mij RUIM voorbij te gaan op het circuit.
Kogandomaandag 5 juni 2006 @ 13:32
quote:
Op woensdag 22 maart 2006 10:52 schreef Kogando het volgende:
Ziet er erg goed uit, maar het eindresultaat zal dus weinig lijken op een originele E30. Is 192PK wel voldoende als je echt wil gaan racen? Of is dat ivm toelatingseisen?
Toch maar wat meer gedaan..
yupmaandag 5 juni 2006 @ 14:23
HOLY FUCKING SHIT R-E-S-P-E-C-T NIGGAZ

Jullie dachten over een 325i blokje opeens komt er een fucking M power ding in huis. Niets anders dan lof dude!!!!

Verder zijn die E36 3.0 blokken behoorlijk sterk heb ik gehoord, beter bestand tegen (circuit)misbruik dan de 3.2 exemplaren...

En 286 pk (of meer) in een E30 is altijd goed
Kogandomaandag 5 juni 2006 @ 15:07
Blijft wel jammer dat je er straks niet mee de weg op kan.. zou je veel eigenaren van snelle auto's mee op hun neus kunnen laten kijken.
Inorbitmaandag 5 juni 2006 @ 16:58
Oehh! nice. Tommy goes insane. zo heb je bijna een concurent voor je porsche
m_aik_elmaandag 5 juni 2006 @ 17:20
dat ding gaat blazen als ik dat zo allemaal zie
yupmaandag 5 juni 2006 @ 17:26
quote:
Op maandag 5 juni 2006 15:07 schreef Kogando het volgende:
Blijft wel jammer dat je er straks niet mee de weg op kan.. zou je veel eigenaren van snelle auto's mee op hun neus kunnen laten kijken.
Mwa zijn genoeg gekke E30jes gebouwd hoor, zelfs met 3.8 liter M5 blokjes
Repeatmaandag 5 juni 2006 @ 17:29
quote:
Op maandag 5 juni 2006 15:07 schreef Kogando het volgende:
Blijft wel jammer dat je er straks niet mee de weg op kan.. zou je veel eigenaren van snelle auto's mee op hun neus kunnen laten kijken.
is deze auto zoals ie gebouwd wordt niet toegestaan op de straat dan

En diie Bangbus dan
Don_Tommaandag 5 juni 2006 @ 19:21
Zieke shit dat m3 blok!! Wil ik eigenlijk ook nog een keer in m'n bimmertje leggen.


Gaat het blok nog gereviseerd of anderszins opgefrist worden? Schijnt duur geintje te zijn bij die M-Blokken, alleen een setje pakkingen zit al op ca. 1000 euri.

[ Bericht 34% gewijzigd door Don_Tom op 05-06-2006 19:29:00 ]
yupmaandag 5 juni 2006 @ 19:34
quote:
Op maandag 5 juni 2006 19:21 schreef Don_Tom het volgende:
Zieke shit dat m3 blok!! Wil ik eigenlijk ook nog een keer in m'n bimmertje leggen.


Gaat het blok nog gereviseerd of anderszins opgefrist worden? Schijnt duur geintje te zijn bij die M-Blokken, alleen een setje pakkingen zit al op ca. 1000 euri.
1000 euro voor een setje pakkingen

Holy fucking shit zulke prijzen verwacht je alleen bij een Veyron of Ferrari ofzo
metallicattimmaandag 5 juni 2006 @ 23:13
quote:
Op maandag 5 juni 2006 17:26 schreef yup het volgende:

[..]

Mwa zijn genoeg gekke E30jes gebouwd hoor, zelfs met 3.8 liter M5 blokjes
Check e30.de maar eens, staan nog bijzondere e30's op hoor.

5 liter uit de 7 serie bv in een E30.
Of een E30 met 600PK
StefanPdinsdag 6 juni 2006 @ 03:39
Now we're talking Zei ik toch, een M3 motor d'r in! Ghahaha. Ik kan niet wachten tot het af is!
beschuitdinsdag 6 juni 2006 @ 10:47
haha, te vet blok gewoon... dat wordt lachen in die gestripte slee...!
Tommehdinsdag 6 juni 2006 @ 15:24
quote:
Op maandag 5 juni 2006 17:29 schreef Repeat het volgende:

[..]

is deze auto zoals ie gebouwd wordt niet toegestaan op de straat dan

En diie Bangbus dan
Eejoh! Fordje! Maar we bouwen de auto niet voor de weg inderdaad. Zou wel kunnen alleen de behoefte niet aan.
quote:
Op maandag 5 juni 2006 23:13 schreef metallicattim het volgende:

[..]

Check e30.de maar eens, staan nog bijzondere e30's op hoor.

5 liter uit de 7 serie bv in een E30.
Of een E30 met 600PK
Klopt, in engeland is ook iemand een v12 in een touring en een m5 e39 v8 in een 2/4 deurs aan het bouwen. Erg knap en creatief hoor .
quote:
Op dinsdag 6 juni 2006 03:39 schreef StefanP het volgende:
Now we're talking Zei ik toch, een M3 motor d'r in! Ghahaha. Ik kan niet wachten tot het af is!
Ja en het vervelende is, is dat het nooit genoeg is allemaal
daNpydinsdag 6 juni 2006 @ 16:54
quote:
Op dinsdag 6 juni 2006 15:24 schreef Tommeh het volgende:

[..]

Eejoh! Fordje! Maar we bouwen de auto niet voor de weg inderdaad. Zou wel kunnen alleen de behoefte niet aan.
Hoe ga je dat doen op de Ring dan?
Tommehdinsdag 6 juni 2006 @ 17:16
Niet
daNpydinsdag 6 juni 2006 @ 17:25
Jammer! Of ga je profi?
Tommehdinsdag 6 juni 2006 @ 18:44
Hehe nee maar het was zowieso niet de bedoeling om 'm op kenteken te rijden. Trackdays etc op vaste circuits.
StefanPwoensdag 7 juni 2006 @ 06:26
Jammer... is het te moeilijk om 'm op kenteken te krijgen? Lijkt me vet... heel af en toe de openbare weg op en wat sjonnies pwnen.
Tommehmaandag 24 juli 2006 @ 21:23
Vandaag de m50 motor erin gehangen. Vanwege het feit dat we nog een hoop moeten testen en we deze motor klaar hadden komt deze er eerst in. De m3 motor komt later in combinatie met fatsoenlijke remmen e.d.

Vorige week het vliegwieltje erop gezet, ook is de krukaskeering en het toplager vervangen.



Toen was de motor in principe klaar om erin te hangen. Koppeling erin en bak eraan.



Het is allemaal nog zo schoon en netjes .



Alleen stond de e30 zo laag dat het eigenlijk makkelijker was om m op zijn hoogst te schroeven. Dit bleek overigens niet genoeg en hebben we hem voor op oprijbokjes gezet.



E30 op dakarstand .



Bijna erin.



Oeps! Ach foutje moet kunnen zo laat nog :-D. Motorsteuntje verkeerd geplaatst.



Hij hangt erin!



Vanochtend hebben we verder gewerkt. De remservo had net niet genoeg ruimte dus die moest gecreerd worden.



Fysiek hangt het blok nu klaar om gebruikt te worden. Nu nog een hoop andere zaken zoals kabelboom, koeling etc





Vandaag met Bart nog even bezig geweest met de radiateur. In de nieuwe koets zat niet echt een mooie bevestigingsmogelijkheid dus moest daar een beugel gefabriceerd worden. Onderaan is dit nu klaar. Volgende keer de bovenkant en dat deel is weer klaar.

ikbeneenkiwimaandag 24 juli 2006 @ 21:29
tom, goed bezig
yupmaandag 24 juli 2006 @ 21:40
metallicattimmaandag 24 juli 2006 @ 21:42
Eindelijk weer een update! Goed bezig hoor!!

Maar als je deze M50 nu inbouwt met kabelboom en al, moet je dalijk weer een nieuwe kabelboom voor de M3 erin leggen?
Tommehmaandag 24 juli 2006 @ 21:46
quote:
Op maandag 24 juli 2006 21:42 schreef metallicattim het volgende:
Eindelijk weer een update! Goed bezig hoor!!

Maar als je deze M50 nu inbouwt met kabelboom en al, moet je dalijk weer een nieuwe kabelboom voor de M3 erin leggen?
Dank

De motorkabelboom is een aparte kabelboom dan die van de auto. Deze neem je dus gewoon makkelijk mee bij het in en uitbouwen aangezien je dit een beetje kan zien als deel van de motor ( sensoren, stekkers en dergelijke zitten erin verwerkt. ). Deze moet je alleen wel aansluiten aan de autokabelboom, dit zal gesoldeerd worden aangezien we geen lege stekker hebben kunnen vinden vooralsnog.
spectrumanalysermaandag 24 juli 2006 @ 21:49
ziet er echt heel goed uit.
"binnenkort" is bij jou dus 6 weken
was 't vandaag niet veel te warm, hoe houd je het uit daar ...
Tommehmaandag 24 juli 2006 @ 21:53
quote:
Op maandag 24 juli 2006 21:49 schreef spectrumanalyser het volgende:
ziet er echt heel goed uit.
"binnenkort" is bij jou dus 6 weken
was 't vandaag niet veel te warm, hoe houd je het uit daar ...
Ja ondertussen is er wel iets gebeurd aan het bmwtje ( remleidingen gelegd enzo ) maar verder nog een hoop andere dingen gedaan. Niet altijd tijd ervoor helaas.

Opzich valt de temperatuur goed mee daar, helemaal niet echt warm gehad. Ik denk dat de vries van de winter daar nog in de grond zit ofzo -10 buiten was -10 binnen .
ikbeneenkiwimaandag 24 juli 2006 @ 21:53
quote:
Op maandag 24 juli 2006 21:49 schreef spectrumanalyser het volgende:
ziet er echt heel goed uit.
"binnenkort" is bij jou dus 6 weken
was 't vandaag niet veel te warm, hoe houd je het uit daar ...
denk dat de warmte ook de reden was voor die 6 weken

[ Bericht 2% gewijzigd door ikbeneenkiwi op 24-07-2006 21:54:14 (ow, niet dus) ]
timmeeehmaandag 24 juli 2006 @ 22:09
quote:
Op maandag 24 juli 2006 21:53 schreef ikbeneenkiwi het volgende:

[..]

denk dat de warmte ook de reden was voor die 6 weken
[persoonlijke boodschap aan kiwi]
check t boek
[/persoonlijke boodschap aan kiwi]

Tommeh, puikend werk
arnold-dmaandag 24 juli 2006 @ 22:28
twin turbo??
noideadinsdag 25 juli 2006 @ 08:53
supercharged???
Tommehdinsdag 25 juli 2006 @ 11:19
Origineel?
Goinginwoensdag 26 juli 2006 @ 00:02
Tommehvrijdag 28 juli 2006 @ 10:07
Gisteren zijn we weer verder gegaan met het e30je. De radiateur ophanging is afgemaakt. Ook het inlaat systeem aangesloten om te kunnen draaien. De positie van het luchtfilter is nog tijdelijk aangezien deze op de plaats komt van de linker koplamp in een zoveel mogelijk van hitte afgesloten "bak".




Daarna de electrische fan voor de radiateur gehangen.



De motorstekker van de m50 motor is niet 1 op 1 met die van de m20 motor. Er moest wat gesoldeerd worden.



Vervolgens de bak en motor van olie voorzien en het koelvloeistofsysteem gevuld, klaar voor ontluchting. Daarna controle van wat electra en met de startmotor wat druk opbouwen. Ondertussen merkten we al dat de brandstofpomp het niet leek te doen. Na wat electraspeurwerk bleken we een slechte massa te hebben. Met een nieuw gespoten koets is dit niet heel vreemd en na dit opgelost te hebben was het tikken en lopen! Welliswaar zonder uitlaat maar het klonk als muziek in de oren. Hieronder staat een filmpje, deze is slechte kwaliteit maar toch leuk om het hier even te plaatsen.

stifmeister18vrijdag 28 juli 2006 @ 11:15
heel vet!
Darkomenvrijdag 28 juli 2006 @ 11:37
Thuis ff luisteren!
ikbeneenkiwivrijdag 28 juli 2006 @ 17:13
quote:
Op vrijdag 28 juli 2006 11:37 schreef Darkomen het volgende:
Thuis ff luisteren!
het geluid komt niet helemaal tot zijn recht in dat filmpje maar tof dat ie nu loopt!
Tommehvrijdag 28 juli 2006 @ 17:17
Nee het geluid in het filmpje is eigenlijk gewoon kut maar het is iets.
Darkomenvrijdag 28 juli 2006 @ 17:37
Klinkt idd kut
metallicattimvrijdag 28 juli 2006 @ 18:00
klinkt alsof je 1 of andere death metal band in de motor hebt zitten joh

Wel perfect dat ie loopt! Ik blijf dit project met veel interesse volgen
t0nzaterdag 29 juli 2006 @ 09:46
super project
VanDreadzaterdag 29 juli 2006 @ 11:15
Dat gaat gummen worden
Tommehmaandag 31 juli 2006 @ 12:21
Gisteren zijn we weer bezig geweest. Als je veel tijd hebt kun je veel doen blijkt in deze vakantieweek.

Het inlaatsysteem is af, afgezien van een hitteschildbak die nog het luchtfilter zal afschermen. Ook zie je het externe remvloeistofreservoir en de diagnose stekker is netjes geplaatst.





Verder aan de remleidingen. Deze liggen door de auto heen en vandaar dat ze via een trekontlasting naar binnen moeten. Na een middagje pijpensnijden en flenzen persen mocht het resultaat er absoluut wezen.







En toen het leidingwerk in de auto lag kon het systeem gevuld en ontlucht worden.





Nou lag er nog een hoop onnodige kabel in de auto. Nu we alles een beetje goed hebben kunnen plaatsen was het tijd om er een groot deel van weg te halen. Verlichting, knipperlichten, ruitenwissers? Eigen kabelboom. Achteruitrijlichten, Achterruitverwarming, handremsensor, binnenverlichting etc? Niet nodig.







Nu ziet het er al best netjes en opgeruimd uit. Van een e30 m3 willen we nog even kijken of we de schutbord kappen kunnen plaatsen zodat de afwerking compleet is.



Inorbitmaandag 31 juli 2006 @ 13:13
lekker bezig tom, hij ziet er nu al snel uit
alsemmaandag 31 juli 2006 @ 17:15
boh gek, dat wordt racen!
Roadstermaandag 31 juli 2006 @ 17:57
Vordert aardig zeg, goed bezig!
vannellemaandag 31 juli 2006 @ 20:10
Misschien een domme vraag, maar wat is dat ding met die rode hendel waar de remleiding op aangesloten is?
yupmaandag 31 juli 2006 @ 21:26
Remkrachtverdeling
vannellemaandag 31 juli 2006 @ 21:53
Zat ik ook aan te denken.
Maar verdelen op dezelfde leiding lijkt me niet echt logisch eigenlijk.......

Het antwoord zal binnenkort wel komen.
Tommehdinsdag 1 augustus 2006 @ 09:11
Het is inderdaad een remkrachtverdeler alleen anders dan jij denkt. Het is een remkrachtverminderaar. Voor heb je altijd volle druk, achter in principe nu ook alleen kun je de remdruk achter verminderen door de hendel te verstellen.
Tommy_Kuklinskidinsdag 1 augustus 2006 @ 09:12
quote:
Op dinsdag 1 augustus 2006 09:11 schreef Tommeh het volgende:
Het is inderdaad een remkrachtverdeler alleen anders dan jij denkt. Het is een remkrachtverminderaar. Voor heb je altijd volle druk, achter in principe nu ook alleen kun je de remdruk achter verminderen door de hendel te verstellen.
Waarom heb je gekozen om dat op deze manier te doen?
Tommehdinsdag 1 augustus 2006 @ 09:34
quote:
Op dinsdag 1 augustus 2006 09:12 schreef Tommy_Kuklinski het volgende:

[..]

Waarom heb je gekozen om dat op deze manier te doen?
Omdat we ervaring hebben met het gebruik op deze manier en dat goed bevalt en omdat de regelaar zo werkt.

Of bedoel je iets anders?
Goingindinsdag 1 augustus 2006 @ 19:27
Jullie zijn weer lekker bezig geweest zie ik!

Zelf heb ik er nu ook een project bij lopen, alleen zo uitgebreid als jullie het nu aanpakken zal het nooit worden. Het gaat ook langer duren voordat dat project op zijn eind is (onbepaalde tijd dus).
Maikalodinsdag 1 augustus 2006 @ 19:51
nice....
Taxidinsdag 1 augustus 2006 @ 20:38
Even voorzichtig teruggelezen…

Tom, wat wil je eik doen met dit monster? Alleen maar trackdays, of wil je er ook nog wedstrijden mee gaan rijden? Ik weet niet of er zomeravondcompetitie mee te rijden is (zover zit ik er helaas niet in).
Tommehdinsdag 1 augustus 2006 @ 22:54
quote:
Op dinsdag 1 augustus 2006 19:27 schreef Goingin het volgende:
Jullie zijn weer lekker bezig geweest zie ik!

Zelf heb ik er nu ook een project bij lopen, alleen zo uitgebreid als jullie het nu aanpakken zal het nooit worden. Het gaat ook langer duren voordat dat project op zijn eind is (onbepaalde tijd dus).
Leuk man! Waar ben je mee bezig? Ons project is in principe ook een onbepaalde tijds project eigenlijk. :p
quote:
Op dinsdag 1 augustus 2006 20:38 schreef Taxi het volgende:
Even voorzichtig teruggelezen…

Tom, wat wil je eik doen met dit monster? Alleen maar trackdays, of wil je er ook nog wedstrijden mee gaan rijden? Ik weet niet of er zomeravondcompetitie mee te rijden is (zover zit ik er helaas niet in).
Opzich is het idee trackdays. Eran, pistenclub en dat soort dingen. Zomeravondcompetitie is wel mogelijk maar dat gaan we in de toekomst nog wel bepalen.
metallicattimdinsdag 1 augustus 2006 @ 23:03
met die zomeravondcompetities zit je wel met regelementen he, houd je daar nu al rekening mee of zie je dat tegen die tijd wel weer?
Tommehdinsdag 1 augustus 2006 @ 23:15
quote:
Op dinsdag 1 augustus 2006 23:03 schreef metallicattim het volgende:
met die zomeravondcompetities zit je wel met regelementen he, houd je daar nu al rekening mee of zie je dat tegen die tijd wel weer?
Voor de e30 klasse wel maar daar zouden we dan toch niet in gaan rijden. Je hebt verder toer, sport en supersport met vrije reglementen ( afgezien van veiligheid maar daar zorgen we nu ook al voor ). Dus in principe houden we er wel rekening mee maar ben je heel vrij.
Goinginwoensdag 2 augustus 2006 @ 00:03
quote:
Op dinsdag 1 augustus 2006 22:54 schreef Tommeh het volgende:

[..]

Leuk man! Waar ben je mee bezig? Ons project is in principe ook een onbepaalde tijds project eigenlijk. :p


Ga hem flink aanpakken
Dingen die oa aan bod komen (greep uit de lijst).

- Rolkooi
- Overspuiten
- Motor reviseren + tunen
- Semi-slicks

Uiteraard is de lijst langer
metallicattimwoensdag 2 augustus 2006 @ 00:39
zo te zien kan ie het werk wel gebruiken

Heb je geen weblog o.i.d.? Zou dit project ook wel willen volgen. Thoef maar E30 te zijn en het is interessant
Tommehwoensdag 2 augustus 2006 @ 10:04
Helemaal mee eens! Bij www.blogger.com erg makkelijk bij te houden! En dan ook hier posten natuurlijk. Van mij krijg je dan een linkje
Mickeyswoensdag 2 augustus 2006 @ 11:15
Stiekum toch een tvp.. ziet er geweldig uit. echt kicken.
Goinginwoensdag 2 augustus 2006 @ 18:59
Denk dat ik tzt een keer een simpele website in elkaar flans en zelf ga hosten.
Heb er nu pas 2 dagen werk in zitten (interieur, hemel, dashboard en bitumen lappen zijn eruit) en de volgende zet word de motor uitbouwen.
Alleen het zal nog ff duren voordat dat aan de orde is, aangezien ik binnenkort ga verhuizen naar een tijdelijk onderkomen voordat ik een eigen stekkie heb.
Zodra dat laatste het geval is dan gooi ik wel eens een website in de lucht.
DeBastaardwoensdag 2 augustus 2006 @ 20:17
Ik zal eens foto's gaan maken van de auto waar die vriend van mijn broertje aan 't werken is. Ding is bijna klaar, motorisch etc. mocht er niet veel aan veranderd worden, dat is niet toegestaan volgens het regelement van die e30 racerij.

Kooi zit erin, ding is gespoten etc.

Heb hem zelf ook nog niet gezien, binnenkort ff pics schieten
Philkendonderdag 3 augustus 2006 @ 18:06
ik heb vandaag je link doorgestuurd gekregen & direct alles gelezen. Ik heb 2 (kleine) opmerkingen: waarom gebruik je geen radiator van een 324td? is plug & play & ongeveer 50´% meer oppervlakte
2e opmerking: ik heb 312mm remmen gestoken vooraan(zie www.300mm.de) & heb ondertussen al 4 trackdays gereden(ongeveer700km) en ze zijn fantastisch, ik heb zelfs nog geen andere remblokken moeten steken), http://www.300mm.de/new/312mm/0001/0001.htm
Tommehdonderdag 3 augustus 2006 @ 21:02
quote:
Op donderdag 3 augustus 2006 18:06 schreef Philken het volgende:
ik heb vandaag je link doorgestuurd gekregen & direct alles gelezen. Ik heb 2 (kleine) opmerkingen: waarom gebruik je geen radiator van een 324td? is plug & play & ongeveer 50´% meer oppervlakte
2e opmerking: ik heb 312mm remmen gestoken vooraan(zie www.300mm.de) & heb ondertussen al 4 trackdays gereden(ongeveer700km) en ze zijn fantastisch, ik heb zelfs nog geen andere remblokken moeten steken), http://www.300mm.de/new/312mm/0001/0001.htm
We konden deze radiateur voor een leuke prijs meenemen en we zullen gaan zien hoe hij functioneert. Hoort ook weer bij het testen. De remmen van 300mm.de hebben we inderdaad al een tijdje op het oog. Als de m3 motor erin komt hebben we opzich wel wat aan meer remkracht en waarschijnlijk ook aan meer rubber op het asfalt. 17" of 18" kun je in vrij brede maten krijgen waar je grotere schijven met grotere klauwen in kwijt kan.

Toch bedankt voor de tips en interesse
NightPlayRzaterdag 12 augustus 2006 @ 21:19
Ghehehe, leuk om je hier ook tegen te komen...

Ik w8 met spanning op de volgende update(s)
Goinginzondag 13 augustus 2006 @ 00:05
Ben er ook eens achter gekomen dat eBay is heeeele goeie uitvinding is



Tommeh, jullie hebben toch ook al aardig wat dingen via eBay gekocht?
metallicattimzondag 13 augustus 2006 @ 12:11
Vooral de Duitse ebay!! Ik heb gister nog een M-Tech II ( E30 ) stuur gewonnen voor 61 euro!
Normale prijs ligt zo rond de 160 euro voor 1 in goede staat.
Tommehzondag 13 augustus 2006 @ 21:03
quote:
Op zondag 13 augustus 2006 00:05 schreef Goingin het volgende:
Ben er ook eens achter gekomen dat eBay is heeeele goeie uitvinding is

[afbeelding]

Tommeh, jullie hebben toch ook al aardig wat dingen via eBay gekocht?
Ja inderdaad best veel. Op de duitse ebay is erg veel te vinden!
Goinginzondag 13 augustus 2006 @ 22:03
quote:
Op zondag 13 augustus 2006 12:11 schreef metallicattim het volgende:
Vooral de Duitse ebay!! Ik heb gister nog een M-Tech II ( E30 ) stuur gewonnen voor 61 euro!
Normale prijs ligt zo rond de 160 euro voor 1 in goede staat.
€ 10,51 voor een complete kabelboom (die op bovenstaande foto) uit een E30 325i, incl. zekeringskast, zekeringen, relais en afdichtrubbers

Verzendkosten waren hoger als het totaal van mijn gewonnen produkten bij die verkoper
Tommehzondag 13 augustus 2006 @ 22:23
quote:
Op zondag 13 augustus 2006 22:03 schreef Goingin het volgende:

[..]

€ 10,51 voor een complete kabelboom (die op bovenstaande foto) uit een E30 325i, incl. zekeringskast, zekeringen, relais en afdichtrubbers

Verzendkosten waren hoger als het totaal van mijn gewonnen produkten bij die verkoper
Netjes hoor, ebay is echt heel handig voor e30 spul.
Tommehzondag 13 augustus 2006 @ 22:51
Vanmiddag zijn we rustig nog een beetje bezig geweest. We hebben de motorkabelboom kappen van een e30 m3 geplaatst om de kabelboomte beschermen en meteen ziet de motorruimte er wat netter uit.





Vervolgens zijn we begonnen de buitenkant pas te maken. Alles wordt uiteraard nog gespoten maar het geeft wel een leuk beeld, lijkt op een e30! (bumper komt er nog op overigens)





Je ziet hier ook een beetje hoe het luchtfilter precies geplaatst is tenopzichte van de "koplampgaten".



Vervolgens hebben we ook een hitteschild gemaakt naast het luchfilter. Dit om proberen te zorgen dat het luchtfilter wat minder makkelijk warme lucht van de motor zal pakken. De "koplampgaten" worden nog met open gaas dichtgemaakt om genoeg koele lucht te kunnen toevoeren.



timmeeehmaandag 14 augustus 2006 @ 04:02
manhattanmaandag 14 augustus 2006 @ 04:11
Good job man!
Goinginwoensdag 16 augustus 2006 @ 00:04
Het begint al ergens op te lijken zo
Tommy_Kuklinskiwoensdag 16 augustus 2006 @ 09:33
Alles wat je nu modificeerd, zoals het hitteschild, inlaattraject e.d. zijn die straks uitwisselbaar met het M3 blok, of moet daarvoor alles aangepast worden?
Tjabbowoensdag 16 augustus 2006 @ 10:03
Leuk project zeg!

Wel jammer dat niet direct de ///M motor erin gaat trouwens.
Klein vraagje, als dat even mag. Waar halen jullie de meeste onderdelen vandaan zoals slangen, silicone couplers, spul om hitteschildjes ed van te fabriceren, en de rvs buizen?

Ik kan weinig anders vinden dan spul op ebay, en de Dutch Power Trading waar ik al eens wat dingetjes besteld heb. Maar ik ben bezig met een custom intercooler setup en moet wat spulletjes hebben. Geen idee waar vandaan behalve ebay
Tommehwoensdag 16 augustus 2006 @ 10:26
Vandaag ook de wieltapeinden binnen gekregen met bijbehorende zwarte wielmoeren. Extra lange ( 80mm ) tapeinden zodat er makkelijk met schuifspacers gereden kan worden.


(overal een foto van toch )
quote:
Op woensdag 16 augustus 2006 09:33 schreef Tommy_Kuklinski het volgende:
Alles wat je nu modificeerd, zoals het hitteschild, inlaattraject e.d. zijn die straks uitwisselbaar met het M3 blok, of moet daarvoor alles aangepast worden?
In principe niet uitwisselbaar aangezien de inlaat van de het m3 blok heel anders is met de aparte throttle bodies en een airbox daaraan. Het hitteschild stelt overigens niet heel veel voor, een metalen plaat met stevige hitte werende folie eromheen.
quote:
Op woensdag 16 augustus 2006 10:03 schreef Tjabbo het volgende:
Leuk project zeg!

Wel jammer dat niet direct de ///M motor erin gaat trouwens.
Klein vraagje, als dat even mag. Waar halen jullie de meeste onderdelen vandaan zoals slangen, silicone couplers, spul om hitteschildjes ed van te fabriceren, en de rvs buizen?

Ik kan weinig anders vinden dan spul op ebay, en de Dutch Power Trading waar ik al eens wat dingetjes besteld heb. Maar ik ben bezig met een custom intercooler setup en moet wat spulletjes hebben. Geen idee waar vandaan behalve ebay
Ja klopt wel, maar de M motor willen we eerst wat verversen en hij vereist dus ook wat meer moeite om passen te krijgen. Maar komt goed hoor. Eerst zo rijdend maken en dan verbeteren .

Onderdelen halen we echt overal vandaan. Normale auto onderdelen bij de Aps ( automaterialen ), die silicone slangen van Biesheuvel, folie hadden we van Sandtler en toch ook een hoop van Ebay.de.

Misschien heb je hier wat aan Tjabbo :

http://stores.ebay.de/Rennsport-shop <- verkoopt veel samco spul.

[ Bericht 8% gewijzigd door Tommeh op 16-08-2006 10:33:19 ]
Tommehwoensdag 30 augustus 2006 @ 17:42
Na de vakantie niet echt veel bezig geweest, erg druk enzo. Wel hebben we een nieuwe site die nog wel een beetje in ontwikkeling is. www.rotoba-racing.nl
Kogandowoensdag 30 augustus 2006 @ 17:53
Goed bezig ouwe, ben erg benieuwd naar het eindresultaat en de specs.
Mr._T-Rexwoensdag 30 augustus 2006 @ 18:15
Blijft een mooi project, maaruh 160 euro voor een M-tech II stuur in goeie staat Das echt belachelijk. Goed zoeken en je vind ze goedkoper (ook in goede staat)

Maar dat was je dus al gelukt, de prijzen die sommigen voor onderdelen vragen zijn bizar
Tommehwoensdag 30 augustus 2006 @ 18:49
quote:
Op woensdag 30 augustus 2006 18:15 schreef Mr._T-Rex het volgende:
Blijft een mooi project, maaruh 160 euro voor een M-tech II stuur in goeie staat Das echt belachelijk. Goed zoeken en je vind ze goedkoper (ook in goede staat)

Maar dat was je dus al gelukt, de prijzen die sommigen voor onderdelen vragen zijn bizar
Wat bedoel je? Ik heb geen M-tech II stuur?
Mr._T-Rexwoensdag 30 augustus 2006 @ 19:22
foutje, deze bedoelde ik dus, ff scheef gekeken
quote:
Op zondag 13 augustus 2006 12:11 schreef metallicattim het volgende:
Vooral de Duitse ebay!! Ik heb gister nog een M-Tech II ( E30 ) stuur gewonnen voor 61 euro!
Normale prijs ligt zo rond de 160 euro voor 1 in goede staat.
Goinginwoensdag 30 augustus 2006 @ 19:50


Hoe lijkt het te vorderen Tom?
Alles nog een beetje naar wens?

Zelf ben ik ook flink bezig geweest een week terug, vandaag ook weer ff (zit tussen 2 banen in, erg lekker die vrije dagen )
Op de motor, kachel en het stuur na is alles eruit (onderkant komt op het laatst pas), kooi erin en spuiten maar!
Maar nu kom ik gelijk op een vraag uit.
Waar hebben jullie de auto laten spuiten? En wat waren jullie ervoor kwijt?
Ben nl een beetje rond aan het kijken naar een nette en niet te dure spuiter die de afzichtelijke bruine kleur van mijn E30 wil bedekken voor mij

[ Bericht 6% gewijzigd door Goingin op 30-08-2006 19:59:42 ]
Tommehwoensdag 30 augustus 2006 @ 20:04
quote:
Op woensdag 30 augustus 2006 19:50 schreef Goingin het volgende:


Hoe lijkt het te vorderen Tom?
Alles nog een beetje naar wens?

Zelf ben ik ook flink bezig geweest een week terug, vandaag ook weer ff (zit tussen 2 banen in, erg lekker die vrije dagen )
Op de motor, kachel en het stuur na is alles eruit (onderkant komt op het laatst pas), kooi erin en spuiten maar!
Maar nu kom ik gelijk op een vraag uit.
Waar hebben jullie de auto laten spuiten? En wat waren jullie ervoor kwijt?
Ben nl een beetje rond aan het kijken naar een nette en niet te dure spuiter die de afzichtelijke bruine kleur van mijn E30 wil bedekken voor mij
Opzich hebben we de laatste weekjes even weinig gedaan maar wanneer er weer meer tijd is komt dat wel weer goed.

Heb jij toevallig niet al een site gemaakt? Ben benieuwd naar je project!
Kwa spuiter zou ik proberen via via een beun proberen te vinden die het leuk vind om te doen voor een zakcentje. En als kleur zou ik ook een ral kleur kiezen. Makkelijk met eventueel bijspuiten etc.
Goinginwoensdag 30 augustus 2006 @ 20:27
Nee, (nog) niet mee bezig geweest.
Zit zoals ik al zei tussen 2 banen in en mijn pc staat op mijn nieuwe woonlokatie, samen met alle benodigdheden om de site te maken en vooral om hem online te gooien.
Vanaf komend weekend ben ik daar, dus zodra ik de hele zooi een beetje in een ritme heb ga ik ermee aan de slag.
Heb ook nog een hele zwik foto's op de cam staan die online moeten en dat kan ook pas dan

Heb wel een project topic lopen op het AutoFans forum, dus daar kan je al wat dingen wegtrekken.
Maar ook die word pas echt geupdate als ik wat kan uploaden

De kleur heb ik al vast staan, en het word idd een ral kleur, niet alleen vanwege het bijspuiten, maar ook vanwege de prijs en de uitstraling (vind zo'n kleurtje wel wat hebben, ook al is het vrij "standaard")
daNpydonderdag 31 augustus 2006 @ 14:53
quote:
Op woensdag 30 augustus 2006 19:50 schreef Goingin het volgende:
Ben nl een beetje rond aan het kijken naar een nette en niet te dure spuiter die de afzichtelijke bruine kleur van mijn E30 wil bedekken voor mij
Kan mss wel iets regelen (oude buurjongen)
Goingindonderdag 31 augustus 2006 @ 17:46
quote:
Op donderdag 31 augustus 2006 14:53 schreef daNpy het volgende:

[..]

Kan mss wel iets regelen (oude buurjongen)
Jammer genoeg is dat gelijk weer zo ver weg...
#ANONIEMdonderdag 31 augustus 2006 @ 17:51
late tvp, top project, respect. (Y)
daNpydonderdag 31 augustus 2006 @ 20:19
quote:
Op donderdag 31 augustus 2006 17:46 schreef Goingin het volgende:

[..]

Jammer genoeg is dat gelijk weer zo ver weg...
Mjah....

Als je hem _helemaal_ zelf stript bespaar je een heleboel geld (en dat doe je toch al)
Laat hem vervolgens zonder bonnetje spuiten bij een spuiter en je bent nog wat goedkoper uit

Onze DAF is zo ook in het weekend zwart gespoten
Tommehmaandag 4 september 2006 @ 17:57
Teamnaam is veranderd naar RTB Motorsport. Daarbij hoort dan de nieuwe site onder de url www.rtb-motorsport.nl . ( niet bedoeld als spam overigens ) Zondag hopen we eindelijk weer iets te kunnen doen aan de auto.
quote:
Op donderdag 31 augustus 2006 17:46 schreef Goingin het volgende:

[..]

Jammer genoeg is dat gelijk weer zo ver weg...
Dan maak je er meteen een leuk weekend van .
quote:
Op donderdag 31 augustus 2006 17:51 schreef BroesWillems het volgende:
late tvp, top project, respect. (Y)
Tnx
Tommehzaterdag 16 september 2006 @ 10:02
Vorige week weer aan het werk geweest. Omdat de e30 redelijk hoog bleef staan met de hoogteverstelling achter op zijn laagst hebben we deze ertussenuit gehaald om te zien hoe laag de e30 zou komen. In combinatie met de verkorte subframe bussen achter die voor minder camber zorgen komt dit een stuk beter uit. Als de auto af is zal hij nog uitgewogen worden voor de ideale afstelling.





Vervolgens hebben we voor de tapeinden geinstalleerd. Een uitkomst vergeleken met de bouten die BMW normaal gebruikt, het maakt het sleutel leven een stuk makkelijker.



Vervolgens hebben we het koppelingsreservoir aangesloten. Omdat het externe remreservoir geen uitgang heeft voor de koppeling hebben we een reservoir van een motor gepakt. Geinstalleerd, gevuld, ontlucht en de koppeling komt netjes vrij. Op de volgende foto zie je het reservoir aan de rechterkant van de motorruimte links naast de dempertoren. Verder ook nog wat foto's van de zo goed als klaar zijnde motorruimte. Wat er nog ontbreekt is een oliekoeler en de veerpootbrug. Deze komen nog.







Op het moment staat de auto er zo bij, het lijkt al op een e30! Op deze foto's zie je ook goed dat hij achter al wat netter staat, voor staat hij nog op zijn hoogst :



metallicattimzaterdag 16 september 2006 @ 11:52
Yeah!! Ziet er al goed uit!!

Wat doe je eigenlijk kwa spoilers/bumpers? gewoon originele of M-TechII of Rieger, of weer wat anders?
Goinginzaterdag 16 september 2006 @ 11:57


Ziet er zeker al erg goed uit zo!
Intelligencezaterdag 30 september 2006 @ 00:47
En hoe staat het ermee?
Tommehzaterdag 30 september 2006 @ 09:48
Vergeleken met de vorige update zijn we iets verder gekomen. We hebben de cardanas voorzien van een nieuw tussenlager aangezien deze foocked was en de drager van het lager anders is dan van een type 1 e30. Vervolgens de cardanas eronder gezet en nu rijdt de auto in principe. Bij Bas Roos van de week even sperdif olie gehaald wat er dus eindelijk ook in kan. Op het moment een beetje druk maar we zijn nu langzaamaan bezig met de uitlaat.

Verder ben ik op het moment bezig met de onderkant van de auto. Ik wil een vlakke bodem met tunnels en een diffuser eronder boetseren. Dit om extra downforce te kregen zonder wind te vangen. Weer een project erbij in die auto dus .
Gappiezondag 1 oktober 2006 @ 11:13
ziet er goed uit ja
Intelligencemaandag 2 oktober 2006 @ 02:32
Moet je trouwens qua ophanging van de motor veel veranderen om er een S50B30 blok in te kunnen leggen?
Tommehmaandag 2 oktober 2006 @ 08:32
quote:
Op maandag 2 oktober 2006 02:32 schreef Intelligence het volgende:
Moet je trouwens qua ophanging van de motor veel veranderen om er een S50B30 blok in te kunnen leggen?
Opzich niet. Je hebt de e36 motorsteunarmen e28 motorsteunen en het past. Het nadeel van de S50 is dat je niet weg komt met je servo. Om dit op te lossen zijn er weer meerdere opties.
Just0maandag 2 oktober 2006 @ 12:25
Cool project, onbeschaamde tvp
Intelligencemaandag 2 oktober 2006 @ 14:24
quote:
Op maandag 2 oktober 2006 08:32 schreef Tommeh het volgende:

[..]

Opzich niet. Je hebt de e36 motorsteunarmen e28 motorsteunen en het past. Het nadeel van de S50 is dat je niet weg komt met je servo. Om dit op te lossen zijn er weer meerdere opties.
Ah ok, wij gaan mekaar nog spreken denk ik
Tommehmaandag 2 oktober 2006 @ 14:32
quote:
Op maandag 2 oktober 2006 14:24 schreef Intelligence het volgende:

[..]

Ah ok, wij gaan mekaar nog spreken denk ik
Ha, dat is prima. Ook een e30 project voor jou dus ?
Tha_Flashmaandag 2 oktober 2006 @ 14:42
@ Tommeh : vet project !! alleen je fotohost is niet zo snel als je auto..........

( tvp eigenlijk )
Tommehmaandag 2 oktober 2006 @ 14:45
quote:
Op maandag 2 oktober 2006 14:42 schreef Tha_Flash het volgende:
@ Tommeh : vet project !! alleen je fotohost is niet zo snel als je auto..........

( tvp eigenlijk )
Ik zag het net! Is toevallig vandaag eigenlijk, normaal is photobucket best snel.
Sledgiemaandag 2 oktober 2006 @ 15:04
Tommeh, je zegt de hoogteverstelling achter verwijdert te hebben. Nu zit ik zelf met exact hetzelfde probleem (Z3 met E30 achteras), dat hij niet laag genoeg komt te liggen. Wanneer ik de versteller verwijder, komt de veer dan niet erg los te zitten, of heb je het orginele rubber terug geplaatst?

En dan even over die verkorte subframe bussen, je hebt niet gekozen voor een instelbaar camber kit van IE? Heb op dit moment dus extreem veel negatief camber, en wil dit graag oplossen. Hoeveel corigeren deze bussen, aangezien het instelbaar kitje gelast moet worden en ik daar minder zin in heb.
Tommehmaandag 2 oktober 2006 @ 16:53
quote:
Op maandag 2 oktober 2006 15:04 schreef Sledgie het volgende:
Tommeh, je zegt de hoogteverstelling achter verwijdert te hebben. Nu zit ik zelf met exact hetzelfde probleem (Z3 met E30 achteras), dat hij niet laag genoeg komt te liggen. Wanneer ik de versteller verwijder, komt de veer dan niet erg los te zitten, of heb je het orginele rubber terug geplaatst?

En dan even over die verkorte subframe bussen, je hebt niet gekozen voor een instelbaar camber kit van IE? Heb op dit moment dus extreem veel negatief camber, en wil dit graag oplossen. Hoeveel corigeren deze bussen, aangezien het instelbaar kitje gelast moet worden en ik daar minder zin in heb.
Sledgie, we hebben de hoogteverstelling achter inderdaad weggelaten en de originele rubbers teruggezet. Dit scheelt toch een millimeter of 15. Omdat de auto nog niet af is komt hij nog lager te staan dan nu lijkt.

De subframe bussen zijn voor ons een test. We hebben er nog geen ervaring mee maar het lijkt te zijn wat we zoeken. Omdat een e30 standaard bij een verlaging van 60mm achter idioot negatief komt te staan wilden we dit dus op deze manier tegengaan. Hoeveel het exact corrigeert moeten we nog nameten, maar dit kan dus pas als de auto af is.
Sledgiemaandag 2 oktober 2006 @ 17:09
Bedankt voor de uitleg, op de tweede foto ziet het wiel er al behoorlijk recht uit. Veel succes nog, en ik zie je graag eens een keertje terug op de ring!!!
Tommehmaandag 2 oktober 2006 @ 17:13
quote:
Op maandag 2 oktober 2006 17:09 schreef Sledgie het volgende:
Bedankt voor de uitleg, op de tweede foto ziet het wiel er al behoorlijk recht uit. Veel succes nog, en ik zie je graag eens een keertje terug op de ring!!!
Ja scheelt toch wel redelijk wat. Hij staat nu mooi negatief maar niet te veel. Heb je ook niet nodig.

Op de ring zal hij niet komen hoor, geen kenteken .
timmeeehmaandag 2 oktober 2006 @ 20:10
komt er nog een x een update?!
ga verdomme eens aan die wagen klussen ipv naar haarlem te gaan!
ikbeneenkiwimaandag 2 oktober 2006 @ 20:47
quote:
Op maandag 2 oktober 2006 20:10 schreef timmeeeh het volgende:
komt er nog een x een update?!
ga verdomme eens aan die wagen klussen ipv naar haarlem te gaan!
idd, als het nou Breda was geweest...
Tommehdonderdag 19 oktober 2006 @ 01:53
Gisteren zijn we begonnen met de uitlaat.



Hier een filmpje van het resultaat tot nu toe. Voor een circuit als zolder zullen we waarschijnlijk meer demping nodig gaan hebben. Dit gaan we nog meten.

Filmpje

Vervolgens zijn we aan de body verder gegaan. De motorkap is pasgemaakt en met hoodpins bevestigd. De roosters die je op de kap ziet zitten nog los, deze gaan we nog verwerken in de kap. Dit als "ontluchting" van de oliekoeler en het luchtfilter.

DarkMantadonderdag 19 oktober 2006 @ 02:12
quote:
Op vrijdag 28 juli 2006 11:37 schreef Darkomen het volgende:
Thuis ff luisteren!
Weet je wel, dat er auteurrechten op je Avatar zit vriend?
Die avatar heb ik gemaakt, getekend, in photoshop gescand en toen in animator5 voor de kleurovergang.

Je had op zijn minst kunnen vragen.
Darkomendonderdag 19 oktober 2006 @ 09:28
Zou je me ff moeten vertellen welke ik heb er 165 draaien.
maarik zie nergens een copyright tekentje op de avatars
PM me ff... vriend
timmeeehdonderdag 19 oktober 2006 @ 09:42
ontopic:

startend e30'je met uitlaat! puik! enzo.
Tommehdonderdag 19 oktober 2006 @ 10:43
Klinkt vrij hard nog maar wel heel lekker, je hoort het luchtfilter ook goed in het filmpje. We weten nog niet of we het eindstuk in DTM stijl houden, ik ben er zelf niet zo weg van.
ikbeneenkiwidonderdag 19 oktober 2006 @ 17:23
quote:
Op donderdag 19 oktober 2006 10:43 schreef Tommeh het volgende:
Klinkt vrij hard nog maar wel heel lekker, je hoort het luchtfilter ook goed in het filmpje. We weten nog niet of we het eindstuk in DTM stijl houden, ik ben er zelf niet zo weg van.
Je hebt nog een tijdje met zo'n ding op straat rondgereden
Tommehdonderdag 19 oktober 2006 @ 17:25
quote:
Op donderdag 19 oktober 2006 17:23 schreef ikbeneenkiwi het volgende:

[..]

Je hebt nog een tijdje met zo'n ding op straat rondgereden
Klopt ja, toen ik 'm kocht zat ie eronder maar die had ik vrij snel vervangen door een normale demper.
timmeeehdonderdag 19 oktober 2006 @ 17:52
DTM is zo dat ie omhoog wijst? het is best een pauperuitlaat als je ermee op straat rijdt, maar op de racebaan mag het van mij
Intelligencewoensdag 6 december 2006 @ 00:20
Nog nieuws?
timmeeehwoensdag 6 december 2006 @ 09:45
Het wordt weer eens tijd hè.
Tommehwoensdag 6 december 2006 @ 11:17
Nou de laatste tijd zijn hebben we niet heel veel meer gedaan wegens drukte. Wel zijn nu de deuren leeg en klaar om gespoten te worden, hangen de plastic bumpers erop, zitten voor de lichten erin, hebben we een setje 17" wielen binnen en zou er eigenlijk een verbredingsset aan moeten komen.
timmeeehdonderdag 7 december 2006 @ 01:20
quote:
Op woensdag 6 december 2006 11:17 schreef Tommeh het volgende:
Nou de laatste tijd zijn hebben we niet heel veel meer gedaan wegens drukte. Wel zijn nu de deuren leeg en klaar om gespoten te worden, hangen de plastic bumpers erop, zitten voor de lichten erin, hebben we een setje 17" wielen binnen en zou er eigenlijk een verbredingsset aan moeten komen.
fotoooooooooos
Intelligencezaterdag 9 december 2006 @ 16:14
fotos staan uiteraard op http://www.rtb-motorsport.nl/
Five_Aceszaterdag 9 december 2006 @ 16:16
Doe nou meteen die M3 motor er in, 2 keer rijden en je staat weer te sleutelen om dat blok er in te krijgen
Tommehzondag 10 december 2006 @ 16:39
Ha nee eerst de m3 motor herbouwen en dan pas erin. Eerst rijden met de m50 .
Isdatzozondag 10 december 2006 @ 17:18
netjes hoor
timmeeehzondag 10 december 2006 @ 22:09
quote:
Op zaterdag 9 december 2006 16:14 schreef Intelligence het volgende:
fotos staan uiteraard op http://www.rtb-motorsport.nl/
nieuwe foto's!!!
Five_Aceszondag 10 december 2006 @ 22:15
quote:
Op zondag 10 december 2006 16:39 schreef Tommeh het volgende:
Ha nee eerst de m3 motor herbouwen en dan pas erin. Eerst rijden met de m50 .
Haha oke Ik ben er wel al achter dat 3.25 E30 M3 diff eigenlijk te lang is met een S50. Ik denk dat ik voor 3.64 ga of zo, eerst even kijken wat top op CPZ word.
Intelligencedinsdag 12 december 2006 @ 00:49
Mijn corrado is verkocht, en heb inmiddels contact gezocht voor aanschaf van een basis voor mijn E30 project
Tommehdinsdag 12 december 2006 @ 09:46
Doe je heel goed
Tommy_Kuklinskidinsdag 12 december 2006 @ 11:56
quote:
Op dinsdag 12 december 2006 00:49 schreef Intelligence het volgende:
Mijn corrado is verkocht, en heb inmiddels contact gezocht voor aanschaf van een basis voor mijn E30 project
Eindelijk overgestapt naar een echte auto
Je gaat ook een projecttopic maken neem ik aan?!
t0nvrijdag 15 december 2006 @ 09:26
* t0n heeft ook 'n E30

Leasebak blijft, maar is ook pool auto, wil neit zonder zitten.
Tommehzaterdag 30 december 2006 @ 20:12
Update Een filmpje :

http://video.google.com/videoplay?docid=-9042145500475413604&hl=en

Als je goed kijkt zie je de uitlaatspruitstukken rood opgloeien. Moeilijk te zien, laatst hadden we de motor buiten in het donker even draaien en was het zo ontzettend duidelijk zichtbaar.De dynamo gaan we nog even bekijken, deze is prominent aanwezig qua geluid (en omvang ) :
ikbeneenkiwizaterdag 30 december 2006 @ 20:32
klinkt gezond
Tommehzondag 31 december 2006 @ 10:08
quote:
Op zaterdag 30 december 2006 20:32 schreef ikbeneenkiwi het volgende:
klinkt gezond
In het echt wel . De ICV moeten we nog ff nakijken ook, maar eerst maar eens warmdraaien een keer.
zBuszondag 31 december 2006 @ 11:37
Wanneer is ie af denk je?
Tommehzondag 31 december 2006 @ 13:50
We mikken op eind februari begin maart. Ligt er een beetje aan hoeveel tijd iedereen heeft hier. Het oorspronkelijke idee was om in maart te kunnen rijden.
wouter37dinsdag 2 januari 2007 @ 11:50
afbeelding
moet je je remleiding niet wat vaker vast zetten met die beugels ?
Tommehdinsdag 2 januari 2007 @ 12:09
quote:
Op dinsdag 2 januari 2007 11:50 schreef wouter37 het volgende:
afbeelding
moet je je remleiding niet wat vaker vast zetten met die beugels ?
Absoluut, we hebben kleine beugeltjes liggen met rubber draagvlak voor de leiding. Deze komen er nog in alleen zijn we nu eerst met de buitenkant bezig zodat dit alles weg kan om gespoten te worden.
t0ndinsdag 2 januari 2007 @ 14:05
[TK] BMW 316i E30 met APK voor heul weinig!

wat voor jullie?
Tommehdinsdag 2 januari 2007 @ 14:15
Ha nee sorry
t0ndinsdag 2 januari 2007 @ 14:18
Hhehehe...
Sloperdinsdag 2 januari 2007 @ 18:04
[TK] 2 Circuitbanden/Drifbanden

Of een setje driftbandjes
Tommehdinsdag 2 januari 2007 @ 18:39
Hehe ook niet sorry
Vaizardmaandag 19 maart 2007 @ 12:44
hoe staat het nou met dit project? al een hele tijd geen update van geweest..
Tommehwoensdag 21 maart 2007 @ 14:20
Dat klopt, het project gaat goed alleen erg druk geweest de laatste weken.

Op het moment ligt al het "bodywork" bij de spuiter en is de auto technisch bijna af. We zijn nu bezig met het interieur en dan vooral het dashboard en de bedrading hiervan.
Vaizarddonderdag 22 maart 2007 @ 08:53
ah cool cool ik ben zelf een race (classic)mini aan het opbouwen en vandaar dat ik jou projectje aan het volgen ben dus als je tijd hebt is het wel tof om weer wat foto's te plaatsen!.
Turbo_Dieseldonderdag 22 maart 2007 @ 23:30
Hoeveel tijd kost het om een motor eruit te halen en een andere in te zetten?
Binnenkort ga ik met mijn opa de motor van zijn auto vervangen. Distributie riem was gebroken bij een snelheid van 120km/u dus moet de motor vervangen worden.

[ Bericht 1% gewijzigd door Turbo_Diesel op 23-03-2007 00:20:36 ]
Tommehvrijdag 23 maart 2007 @ 03:26
quote:
Op donderdag 22 maart 2007 23:30 schreef Turbo_Diesel het volgende:
Hoeveel tijd kost het om een motor eruit te halen en een andere in te zetten?
Binnenkort ga ik met mijn opa de motor van zijn auto vervangen. Distributie riem was gebroken bij een snelheid van 120km/u dus moet de motor vervangen worden.
Ligt eraan hoe je het plant. Als je alle onderdelen, gereedschap en kennis in huis hebt is het makkelijk in een dag gedaan.
Intelligencezaterdag 24 maart 2007 @ 16:37
Welk blok hebben jullie er nu in liggen?
Tommehzaterdag 24 maart 2007 @ 18:40
Op dit moment de 2.5l M50. De m3 komt er ergens in de toekomst maar dan wat verser en vlotter .
Turbo_Dieselzaterdag 24 maart 2007 @ 23:26
Tommeh heb je toevallig nog een paar tips voor het vervangen van een motor?..Waar we voor moeten opletten, wat we niet mogen doen enal?
Tommehzondag 25 maart 2007 @ 00:36
quote:
Op zaterdag 24 maart 2007 23:26 schreef Turbo_Diesel het volgende:
Tommeh heb je toevallig nog een paar tips voor het vervangen van een motor?..Waar we voor moeten opletten, wat we niet mogen doen enal?
Watvoor motor precies, en wat voor auto? Ook een e30?
Turbo_Dieselzondag 25 maart 2007 @ 00:40
Nee een citroen...
Maakt niet veel uit denk ik ofwel?
rivaldinsdag 10 april 2007 @ 10:45
vet cool om je topic te lezen, wij hebben net zelf ook een E30 helemaal kaalgestript en hebben als vervangend blok een 2.5 E36 blok. maar we hadden nog het originele subframe dus dat gaat niet passen zijn we achter gekomen.. zijn nu op zoek naar E36 subframe.... maar dat je ineens beseft dat je er een 3 liter M blok in gaat hangen helemaal leip man....

ach misschien op ze tijd hehe
Tommehdinsdag 10 april 2007 @ 11:13
quote:
Op dinsdag 10 april 2007 10:45 schreef rival het volgende:
vet cool om je topic te lezen, wij hebben net zelf ook een E30 helemaal kaalgestript en hebben als vervangend blok een 2.5 E36 blok. maar we hadden nog het originele subframe dus dat gaat niet passen zijn we achter gekomen.. zijn nu op zoek naar E36 subframe.... maar dat je ineens beseft dat je er een 3 liter M blok in gaat hangen helemaal leip man....

ach misschien op ze tijd hehe
Precies alles op zijn tijd eerst zit er bij ons ook het 2.5liter blok in. Overigens heb je dan geen subframe van een e36 nodig maar een carterpan + de pickup van een e34. Als je nog vragen hebt wil ik je best helpen hoor!
rivaldinsdag 10 april 2007 @ 11:18
quote:
Op dinsdag 10 april 2007 11:13 schreef Tommeh het volgende:

[..]

Precies alles op zijn tijd eerst zit er bij ons ook het 2.5liter blok in. Overigens heb je dan geen subframe van een e36 nodig maar een carterpan + de pickup van een e34. Als je nog vragen hebt wil ik je best helpen hoor!
en dan bestel ik net een E36 subframe bij dparts

we hebben het frame van de auto en dat van een E36 opgemeten en het subframe van de E36 past onder de E30. dus het zou moeten lukken imHo........

maar een andere carterpan eronder hangen is nog minder werk. een pick up zegt me niks (ik ben de monteur niet van het stel hehe)
Tommehdinsdag 10 april 2007 @ 11:29
quote:
Op dinsdag 10 april 2007 11:18 schreef rival het volgende:

[..]

en dan bestel ik net een E36 subframe bij dparts

we hebben het frame van de auto en dat van een E36 opgemeten en het subframe van de E36 past onder de E30. dus het zou moeten lukken imHo........

maar een andere carterpan eronder hangen is nog minder werk. een pick up zegt me niks (ik ben de monteur niet van het stel hehe)
Ik weet niet of je met subframe weg gaat komen. Hier hangen ook je draagarmen en voorstabi aan. Met de pickup bedoel ik de oliepickup van een e34 525i. Die zit ook in de carterpan maar aan de andere kant als bij een e36. (Het beste wat je eigenlijk kunt hebben is een m50 van een 525i. Het is hetzelfde blok als die van de e36 alleen met andere onderkant en past meteen in een e30.)
rivaldinsdag 10 april 2007 @ 11:32
quote:
Op dinsdag 10 april 2007 11:29 schreef Tommeh het volgende:

[..]

Ik weet niet of je met subframe weg gaat komen. Hier hangen ook je draagarmen en voorstabi aan. Met de pickup bedoel ik de oliepickup van een e34 525i. Die zit ook in de carterpan maar aan de andere kant als bij een e36. (Het beste wat je eigenlijk kunt hebben is een m50 van een 525i. Het is hetzelfde blok als die van de e36 alleen met andere onderkant en past meteen in een e30.)
ey bedankt man. we gingen vanavond weer aan de slag dus dan kan ik dit meteen doorgeven
timmeeehdinsdag 10 april 2007 @ 15:15
Tommeh, post ff die hippe foto's waar je mij al een sneak peek van had gegeven
Tommehmaandag 23 april 2007 @ 21:23
Even een paar foto's geschoten van hoe de e30 er inmiddels bij staat.







De knipperlicht gaten worden nog opgevuld. Verder zijn we nu bezig met dash en een hoop afwerking. Van de week nog even in de auto gereden voor het eerst, best eng!
beschuitdinsdag 24 april 2007 @ 08:42
dikke smoel!
rivaldinsdag 24 april 2007 @ 09:54
hey die ziet er goed uit man!!! reed als een trein zeker?
daNpydinsdag 24 april 2007 @ 12:31
Ojojoj foute bumpers
alsemdinsdag 24 april 2007 @ 13:41
quote:
Op dinsdag 24 april 2007 12:31 schreef daNpy het volgende:
Ojojoj foute bumpers
onder deze bmw mag het tenminste
Tommehdinsdag 24 april 2007 @ 17:38
quote:
Op dinsdag 24 april 2007 12:31 schreef daNpy het volgende:
Ojojoj foute bumpers
Klopt en op een straat e30 zou ik ze ook nooit zetten. Voor ons zijn ze best effectief en ogen best aardig + lekker LICHT. En dat is belangrijker .
MikeyMandinsdag 24 april 2007 @ 18:00
Had je die gaten niet beter dicht kunnen maken voordat je het zooitje spoot?
Tommehdinsdag 24 april 2007 @ 19:04
quote:
Op dinsdag 24 april 2007 18:00 schreef MikeyMan het volgende:
Had je die gaten niet beter dicht kunnen maken voordat je het zooitje spoot?
Met dichtmaken bedoel ik het in de zin van carbonplaatjes o.i.d. erin zodat er altijd nog knippers in kunnen.
MikeyMandinsdag 24 april 2007 @ 19:05
Ah, owkee
timmeeehdinsdag 24 april 2007 @ 23:31
dikke shit tomzeh!
chapeau!
Tommehzondag 29 april 2007 @ 10:30
Nu we vakantie hebben zullen we de komende dagen wel iets meer kunnen doen. Eigenlijk was de eerste rij-dag deze week gepland alleen wegens omstandigheden zal dit op een ander tijdstip plaatsvinden.

Om de 17" 7.5j velgen met 205 slicks goed te passen hebben we ze geplaatst met 15mm spacers. :





Verder zijn we bezig met het dashboard. Alle schakelaars en meters werken. Nu nog afwerking van draden en wat kapjes ( onder tellerbak bijvoorbeeld ).



De deurpanelen zitter erin.



Achter zitter er nu ook ruitjes in, binnenkort gaan we de voorkant doen.



Hier zie je de oliekoeler en de werking van het de luchtextractiegaten op de motorkap. De koeler vangt lucht :



En trekt dat via deze sleuvel dus weer naar buiten :



Binnenkort weer meer!
Tommehdinsdag 1 mei 2007 @ 10:48
Gisteren zijn we weer bezig geweest en ook vandaag gaan we weer verder. Gisteren hebben we de trekkabel voor de stroom gemaakt en zijn we begonnen aan de traanplaten en voorste zijramen. Helaas nog geen foto's maar deze komen snel weer. Wel nog twee foto's van de auto in wat zonlicht :


MikeyMandinsdag 1 mei 2007 @ 11:17
Had het trouwens niet handiger geweest om koplampen erin te zetten?
Had je hem misschien nog op kenteken gekregen...
Tommehdinsdag 1 mei 2007 @ 11:21
quote:
Op dinsdag 1 mei 2007 11:17 schreef MikeyMan het volgende:
Had het trouwens niet handiger geweest om koplampen erin te zetten?
Had je hem misschien nog op kenteken gekregen...
Ik hoef hem eigenlijk niet op kenteken. Vervoeren op autotrailer is een stuk fijner en dan hoef je ook geen compromissen te sluiten wat betreft APK.
WaSTeiLdinsdag 1 mei 2007 @ 15:55
Damn.. hij is best vet.
X-qlusive.dinsdag 1 mei 2007 @ 16:28
wat was het originele gewicht en wat weegt hij nu gemiddeld ?
Supra_Turbodinsdag 1 mei 2007 @ 16:49
Ziet er heel erg goed uit!!
Jammer van de bumpers, maar als ze een goede invloed hebben v.w.b. de luchtweerstand/airflow, dan mag het
zBusdinsdag 1 mei 2007 @ 16:58
Komt er nog een vleugel op voor downforce of houdt je de bmw zo? lijkt me toch haast wel dat er een vleugel op komt?
The_Sdinsdag 1 mei 2007 @ 19:05
gaaf project zeg, kheb alles van begin af aan even doorgelezen
Tommehdinsdag 1 mei 2007 @ 23:45
Tnx!
quote:
Op dinsdag 1 mei 2007 16:28 schreef X-qlusive. het volgende:
wat was het originele gewicht en wat weegt hij nu gemiddeld ?
Het originele gewicht met lege tank zonder rijder was 1200 kilo en we zitten nu net onder de 1000 kilo met 35 liter in de tank. Er moet nog het een en ander in de auto maar we komen ongeveer op 1020 kilo rijklaar met halfvolle tank.
quote:
Op dinsdag 1 mei 2007 16:49 schreef Supra_Turbo het volgende:
Ziet er heel erg goed uit!!
Jammer van de bumpers, maar als ze een goede invloed hebben v.w.b. de luchtweerstand/airflow, dan mag het
Dank . + ze zijn erg licht. Airflow zeg ik niets over maar we kunnen de koelgaten goed gebruiken.
quote:
Op dinsdag 1 mei 2007 16:58 schreef zBus het volgende:
Komt er nog een vleugel op voor downforce of houdt je de bmw zo? lijkt me toch haast wel dat er een vleugel op komt?
Aanvankelijk willen we proberen dit zonder spoiler te doen. Ergens in de toekomst komt er een diffuser onder waarmee we willen proberen dezelfde druk te creeren.

Vandaag weer even bezig geweest. We hebben de trekkabel voor de hoofdstroom bevestigd waar men er goed bij kan. Deze moet goed in beeld zijn in geval van nood. Een sticker erbij en klaar :



Ook zijn nu alle zijruiten klaar. In het bestuurdersraam zit een schuifraampje :



Verder is het dashboard nu af, alleen nog wat kabels wegwerken.
MikeyMandinsdag 1 mei 2007 @ 23:47
Ruiten zijn van Lexaan of plexi ofzo? Waar is de voorruit van gemaakt dan? Neem aan dat die niet zelf-geknutseld is?
Tommehdinsdag 1 mei 2007 @ 23:49
quote:
Op dinsdag 1 mei 2007 23:47 schreef MikeyMan het volgende:
Ruiten zijn van Lexaan of plexi ofzo? Waar is de voorruit van gemaakt dan? Neem aan dat die niet zelf-geknutseld is?
Zijruiten lexaan, voorruit gewoon origineel. Lexaan is voor de voorruit geen optie.
MikeyMandinsdag 1 mei 2007 @ 23:55
Maar, dat is dan alleen uit oogpunt van gewichtsbesparing dus?
Niet vanuit veiligheidsoogpunt dus?
Tommehdinsdag 1 mei 2007 @ 23:58
quote:
Op dinsdag 1 mei 2007 23:55 schreef MikeyMan het volgende:
Maar, dat is dan alleen uit oogpunt van gewichtsbesparing dus?
Niet vanuit veiligheidsoogpunt dus?
Hoe bedoel je? De zijruiten of de voorruit?
MikeyManwoensdag 2 mei 2007 @ 00:02
Mjah, beide... uit veiligheids-oogpunt lijkt het me raar dat je de zijkant wel moet vervangen maar de voorkant niet...
Sjoewewoensdag 2 mei 2007 @ 00:03
*Fap*Fap*Fap*Fap*Fap*Fap*Fap*Fap*

Tommehwoensdag 2 mei 2007 @ 00:22
quote:
Op woensdag 2 mei 2007 00:02 schreef MikeyMan het volgende:
Mjah, beide... uit veiligheids-oogpunt lijkt het me raar dat je de zijkant wel moet vervangen maar de voorkant niet...
Je moet niets vervangen, we kiezen ervoor. De zijruiten kun je gemakkelijk door lexaan vervangen, het is een stuk lichter en heel veilig ( stevig, hard, splintert niet en breekt bijna niet). De voorruit kun je vervangen door materiaal waarvan ik de naam niet weet. Een stuk lichter maar het voordeel in gewicht staat niet in verhouding met de $$$.
quote:
Op woensdag 2 mei 2007 00:03 schreef Sjoewe het volgende:
*Fap*Fap*Fap*Fap*Fap*Fap*Fap*Fap*

j0rritwoensdag 2 mei 2007 @ 13:08
quote:
Op woensdag 2 mei 2007 00:22 schreef Tommeh het volgende:

[..]

De voorruit kun je vervangen door materiaal waarvan ik de naam niet weet.
Borosilicaat?
rivalwoensdag 2 mei 2007 @ 13:11
quote:
Op dinsdag 1 mei 2007 23:49 schreef Tommeh het volgende:

[..]

Zijruiten lexaan, voorruit gewoon origineel. Lexaan is voor de voorruit geen optie.
en kan je dit gewoon bestellen voor de auto?? (wij willen ook wel wat gewicht kwijt) of moet je dat op maat snijden oid?

en is dit helder of heb je het ook getint?
Tommehwoensdag 2 mei 2007 @ 21:37
quote:
Op woensdag 2 mei 2007 13:08 schreef j0rrit het volgende:

[..]

Borosilicaat?
Ik zou het eerlijk gezegd niet durven zeggen. Ik geloof dat een eigenschap zowiezo kogelwerend is.
quote:
Op woensdag 2 mei 2007 13:11 schreef rival het volgende:

[..]

en kan je dit gewoon bestellen voor de auto?? (wij willen ook wel wat gewicht kwijt) of moet je dat op maat snijden oid?

en is dit helder of heb je het ook getint?
Normaal kun je gewoon een goede plaat halen bij de bouwmarkt en aan de slag gaan met de decoupeerzaag. Je kunt ze poppen of in de originele rubbers plaatsen.
Verder heb je ze ook getint geloof ik maar dit dan in felle kleuren. Ik weet verder niets over getint lexaan want heb het nooit nodig gehad.
wouter37zaterdag 5 mei 2007 @ 12:22
ga je er ook nog het nodige carbon spul in verwerken ?
BaraCudamaandag 7 mei 2007 @ 20:12
Wat een droomauto

Als geld teveel heb + ruimte zou ik het graag doen
Tommehdinsdag 8 mei 2007 @ 08:24
quote:
Op zaterdag 5 mei 2007 12:22 schreef wouter37 het volgende:
ga je er ook nog het nodige carbon spul in verwerken ?
Optisch of kwa gewicht? Kwa gewicht hebben we er lichte bumpers en motorkap en achterklep op zitten en zijn de spatborden nog wel van carbon. In het interieur heb ik wat plaatjes gemaakt voor de schakelaars van de knipperlichten, blower, verlichting, fan etc in een carbonlook plaat.
don-diablodinsdag 8 mei 2007 @ 12:13
Zozo de BMW is zeker relaxt geworden!
FunnyNamedonderdag 28 juni 2007 @ 14:22
Blijft een mooi project dit, al enig idee wanneer je er op zijn vroegst mee zou kunnen rijden?
Repeatdonderdag 28 juni 2007 @ 14:29
Ziet er erg goed uit, maar op welke punten zou je problemen krijgen met de apk dan, aangezien je daar nu helemaal vanaf gezien hebt (koplampen ed die je nu niet hebt even daargelaten)?

En in welke klasse ga je nou racen (zandvoort toch?)

[ Bericht 14% gewijzigd door Repeat op 28-06-2007 14:35:33 ]
Tommehdonderdag 28 juni 2007 @ 15:37
quote:
Op donderdag 28 juni 2007 14:22 schreef FunnyName het volgende:
Blijft een mooi project dit, al enig idee wanneer je er op zijn vroegst mee zou kunnen rijden?
Nou in principe deze vakantie alleen we hebben er al een hele tijd niets aan kunnen doen vanwege een verbouwing. Opzich is het nog maar twee dagen werk en uitlijnen. Alleen tijd ontbreekt maar de vakantie is in zicht.
quote:
Op donderdag 28 juni 2007 14:29 schreef Repeat het volgende:
Ziet er erg goed uit, maar op welke punten zou je problemen krijgen met de apk dan, aangezien je daar nu helemaal vanaf gezien hebt (koplampen ed die je nu niet hebt even daargelaten)?

En in welke klasse ga je nou racen (zandvoort toch?)
Hmm APK punten op dit moment is idd koplampen, knipperlichten, achteruitrijlicht, rode achterlichtunits, gebrek aan claxon, en vast nog wel een aantal zaken. Maar het is gewoon niet interessant voor ons dus beginnen we er ook niet aan.

Racen zal voornamelijk gewoon trackdays zijn bij ERAN, pistenclub, bmw driversclub etc.
Tommehzaterdag 22 december 2007 @ 14:14
Kwam dit topique weer tegen even een klein update aangezien de auto inmiddels al weer een tijdje rijdbaar is :

Auto nu :




@ Zolder laatst :





Om het toch even te melden .
vannellezaterdag 22 december 2007 @ 14:57
Stoere bak!
Presteert ie ook goed? (Samen met de chauffeur natuurlijk )
Tommehzaterdag 22 december 2007 @ 21:41
Tot nu toe presteert hij best aardig . Het differentieel wat we toendertijd gekocht hebben was verkeerd gebouwd waardoor deze niet sperde. Nu zit er een vers sper onder met een kortere overbrenging. De auto heeft ons tot nu toe verder nog niet in de steek gelaten. We zijn begonnen met tijden onder de 2 minuten op circuit zolder en zijn dit rustig aan het verbeteren.
boegschroefdinsdag 1 januari 2008 @ 13:11
Zo dit is een mooi project geworden. Zelf wil ik ook aan zo'n soort project beginnen en daarom heb ik even een vraag.

Heb jij misschien ergens de afmetingen van de motor ruimte van een e30?
wouter37dinsdag 1 januari 2008 @ 15:00
quote:
Op zaterdag 22 december 2007 21:41 schreef Tommeh het volgende:
Tot nu toe presteert hij best aardig . Het differentieel wat we toendertijd gekocht hebben was verkeerd gebouwd waardoor deze niet sperde. Nu zit er een vers sper onder met een kortere overbrenging. De auto heeft ons tot nu toe verder nog niet in de steek gelaten. We zijn begonnen met tijden onder de 2 minuten op circuit zolder en zijn dit rustig aan het verbeteren.
Net even op je website gekeken hoe snel is je BMW tegenover de porsche's die daar rondreden ?
Tommehwoensdag 2 januari 2008 @ 23:01
quote:
Op dinsdag 1 januari 2008 13:11 schreef boegschroef het volgende:
Zo dit is een mooi project geworden. Zelf wil ik ook aan zo'n soort project beginnen en daarom heb ik even een vraag.

Heb jij misschien ergens de afmetingen van de motor ruimte van een e30?
Die heb ik eerlijk gezegd nooit opgemeten, wat ben je van plan?
quote:
Op dinsdag 1 januari 2008 15:00 schreef wouter37 het volgende:

[..]

Net even op je website gekeken hoe snel is je BMW tegenover de porsche's die daar rondreden ?
Een hele slag trager , dat waren volwaardige Belcar auto's.
boegschroefdonderdag 3 januari 2008 @ 17:56
Ik heb nu een ford smallblok (5 liter v8) over met een handgeschakelde 4 bak. En ik zit te denken om hier een circuit wagen van te maken. In eerste instantie waren daar de 2 mustangs voor bedoeld maar ik had besloten om deze meer naar de orginele staat te restaureren. Deze zijn nu zo goed als klaar en nu zit ik nog steeds zonder circuit wagen.

Daarom dacht ik een e30, e34 of een e36 te maken met een v8 blok.
Ik heb een aantal auto's op het oog die het kunnen worden waaronder een e34 (525 met defecte motor) een e36 (328 met schade in onderdelen) of een e30 coupe. Ik moet wel zeggen dat de e34 me nu nog de beste optie lijkt.
rivalwoensdag 16 januari 2008 @ 09:07
Hey Tommeh nog bedankt voor de tips die je ons hebt gegeven ivm het overzetten van een E36 2.5 liter blok in een E30. (al hebben we uiteindelijk wat andere dingen gebruikt zoals een rembooster van een mini ipv een oudere bmw )

we kunnen vanavond EINDELIJK ermee rijden
rivalwoensdag 16 januari 2008 @ 09:11
quote:
Op zaterdag 22 december 2007 21:41 schreef Tommeh het volgende:
Tot nu toe presteert hij best aardig . Het differentieel wat we toendertijd gekocht hebben was verkeerd gebouwd waardoor deze niet sperde. Nu zit er een vers sper onder met een kortere overbrenging. De auto heeft ons tot nu toe verder nog niet in de steek gelaten. We zijn begonnen met tijden onder de 2 minuten op circuit zolder en zijn dit rustig aan het verbeteren.
hoeveel vermogen heb je?
en heb je gegevens over je overbrengingen?
Tommehwoensdag 16 januari 2008 @ 13:05
Top dat het gelukt is.

Vermogen, ja zeg het maar. Standaard heeft het blok 192 pk en deze is niet nieuw. Overbrenging hebben we nu een 3.73 met 40% sper.
rivalwoensdag 16 januari 2008 @ 13:10
quote:
Op woensdag 16 januari 2008 13:05 schreef Tommeh het volgende:
Top dat het gelukt is.

Vermogen, ja zeg het maar. Standaard heeft het blok 192 pk en deze is niet nieuw. Overbrenging hebben we nu een 3.73 met 40% sper.
hij heeft een hele tijd niet gestart. censoren vervangen, draden tig keer doorgemeten e.d.
bleek dat ze ons een verkeerde computer hadden gegeven. deze vervangen en hij liep als een trein.. (ik maak er wel ff een topicje van heb een hoop pics)


oke ik dacht dat je misschien nog wat extra's met het blok had gedaan oid niet dus...

100% sper hier
Tommehwoensdag 16 januari 2008 @ 14:34
quote:
Op woensdag 16 januari 2008 13:10 schreef rival het volgende:

[..]

hij heeft een hele tijd niet gestart. censoren vervangen, draden tig keer doorgemeten e.d.
bleek dat ze ons een verkeerde computer hadden gegeven. deze vervangen en hij liep als een trein.. (ik maak er wel ff een topicje van heb een hoop pics)


oke ik dacht dat je misschien nog wat extra's met het blok had gedaan oid niet dus...

100% sper hier
Mooi dat hij loopt joh. We hebben er voor gekozen dit blok gewoon zo te houden, ander blok wat sneller maken.

100% sper, leuk om te driften maar niet wat we nodig hadden, vandaar 40% .
rivalwoensdag 16 januari 2008 @ 15:02
quote:
Op woensdag 16 januari 2008 14:34 schreef Tommeh het volgende:
100% sper, leuk om te driften maar niet wat we nodig hadden, vandaar 40% .
ik denk inderdaad niet dat je daar scherpe tijden mee rijdt
Intelligencemaandag 2 februari 2009 @ 05:04
Een jaar later, de E36 M3 er al in?
Intelligencevrijdag 2 april 2010 @ 17:07
Weer een jaar later Nog net zo nieuwsgierig
Turquaz52donderdag 8 april 2010 @ 17:22
ikbeneenkiwidonderdag 8 april 2010 @ 17:49
quote:
Op vrijdag 2 april 2010 17:07 schreef Intelligence het volgende:
Weer een jaar later Nog net zo nieuwsgierig
Turquaz52dinsdag 13 april 2010 @ 11:27
http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=4515333

Deze ken je toch ook wel TS?
Scratch build E30 V10 M3
SPOILER
Teasertjes: