abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_36917020
quote:
Begeleiding mbo-leerlingen ondermaats

Uitgegeven: 13 april 2006 10:41
Laatst gewijzigd: 13 april 2006 10:42

ARNHEM - Veel mbo-opleidingen zijn zo druk bezig met reorganisaties dat de begeleiding van leerlingen en de bestrijding van schooluitval er bij inschieten. Dat concludeert het Landelijke Werkverband Risicogroepen, een samenwerking van de regionale opleidingen centra (roc's), in een donderdag gepubliceerd onderzoek.

Het LWR herhaalde een onderzoek uit 1998 onder alle veertig roc's. De situatie is volgens onderzoeker E. van Eijndhoven niet noemenswaardig verbeterd. Bijna de helft van de mbo-leerlingen verlaat de opleiding zonder diploma.

Van een direct verband tussen fusies en veelvuldige wisselingen in de colleges van bestuur en de hoge schooluitval wilde Van Eijndhoven niet spreken. "Maar er is een constante beweging in de organisaties, die afleidt van het leerproces."

Uitval
Bovendien blijken veel roc's slecht zicht te hebben op de uitval van leerlingen. "Dat heeft te maken met schaalgrootte, gebrek aan interesse en het idee dat het om bijna-volwassenen gaat die hun eigen keuzes maken", zei de onderzoeker. In de meestal grote scholen weten de afzonderlijke opleidingen vaak niet van elkaar hoe ze vroegtijdig schoolverlaten proberen te bestrijden.

In ruim de helft van de roc's is volgens het onderzoek een reorganisatie gaande. Twintig van de veertig geven meer dan 30 procent van hun budget uit aan management en centrale diensten. Slechts drie geven meer dan 85 procent van het geld uit aan lesgeven.

Schoolverlaters
Volgens de BVe Raad, de koepel van het middelbaar beroepsonderwijs, is het onderzoek op ondeugdelijke cijfers gebaseerd. Het rapport stelt het aantal voortijdige schoolverlaters van 16 tot 23 jaar op ruim 60.000.

Diploma
Dat betreft echter niet alleen mbo-leerlingen, aldus een woordvoerster van de BVe Raad. Bovendien heeft 30 procent daarvan wel een diploma, ook al is dat geen zogeheten startkwalificatie voor het beroep dat ze willen uitoefenen. Ook hebben de onderzoekers jongeren meegeteld die weer met hun opleiding zijn begonnen. Verder blijft onvermeld dat 70 procent een baan heeft.

Maatschappelijk probleem
De BVe Raad erkent volgens de woordvoerster dat vroegtijdig schoolverlaten in het mbo een maatschappelijk probleem is. De cijfers wijzen echter uit dat de aanpak van de roc's vruchten begint af te werpen. Het aantal uitvallers is volgens haar licht gedaald van 28.000 in 2002/2003 tot 26.000 in 2003/2004.

De roc's zeggen extra geld nodig te hebben voor de intensieve individuele begeleiding van mbo-leerlingen. Het wachten is volgens de BVe Raad op een kabinetsbesluit daarover.
Nu.nl

FP-bericht: "Helft MBO-leerlingen verlaat vroegtijdig opleiding"

Leuke details, weten we ook weer waar de ROC's hun geld aan uitgeven.

[ Bericht 47% gewijzigd door pberends op 13-04-2006 12:37:34 ]
pi_36917236
Lang leve de schaalvergroting. De doodsteek van goed onderwijs.

Hetzelfde zie je bij HBO instellingen die belachelijk groot zijn, bijv. Inholland.
pi_36917262
quote:
Op donderdag 13 april 2006 12:26 schreef MrX1982 het volgende:
Lang leve de schaalvergroting. De doodsteek van goed onderwijs.

Hetzelfde zie je bij HBO instellingen die belachelijk groot zijn, bijv. Inholland.
Inholland is toch een managementopleiding of zie ik dat verkeerd?
  donderdag 13 april 2006 @ 12:27:25 #4
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_36917275
Tis toch al jaren een zooitje... eigenlijk al sinds de invoering van het ROC-systeem...
So we just called him Fred
pi_36917303
quote:
Op donderdag 13 april 2006 12:27 schreef pberends het volgende:
Inholland is toch een managementopleiding of zie ik dat verkeerd?
Nee grote HBO instelling. Volgens mij totaal 45000 studenten ofzo .

http://www.inholland.nl/
pi_36917530
quote:
Op donderdag 13 april 2006 12:28 schreef MrX1982 het volgende:

[..]

Nee grote HBO instelling. Volgens mij totaal 45000 studenten ofzo .

http://www.inholland.nl/
Het ziet er leuk uit, maar ze verkopen gebakken lucht zo lijkt het.
pi_36917619
Zoals ik al zei op de FP:
quote:
Niet alleen op mbo's. Ik zit op een hbo die net een reorganisatie achter de rug heeft. Het is één grote teringzooi en ik twijfel of ik nog door moet gaan.
Hiervoor heb ik trouwens wel een MBO gedaan en dat was, net als op deze school, één grote bende.
pi_36917690
Tja, ik zat er midden in
Hand in Hand.
"He who does'nt understand history is doomed to repeat it."
  donderdag 13 april 2006 @ 12:42:07 #9
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_36917714
Helaas geldt hetzelfde voor veel universitaire opleidingen.. Het is dat er zulke goede lesboeken bestaan, maar aan de organisatie of de kwaliteit van het lesprogramma valt een heleboel te verbeteren.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  donderdag 13 april 2006 @ 12:42:17 #10
124172 Maikalo
Feyenoord 1908
pi_36917723
Ik zit ook op een roc en ik kan zonder dat een leraar het ook maar merkt een hele dag medal of honor en op internet zitten spelen. Dat zegt toch wel iets over de instellingen van de leraren op een ROC denk ik..
"Ja."
"Wat ja?"
"Ja toch!!"
pi_36917928
quote:
Op donderdag 13 april 2006 12:42 schreef Maikalo het volgende:
Ik zit ook op een roc en ik kan zonder dat een leraar het ook maar merkt een hele dag medal of honor en op internet zitten spelen. Dat zegt toch wel iets over de instellingen van de leraren op een ROC denk ik..
Misschien zegt het ook wel iets over hoe serieus jij je opleiding neemt?
pi_36917954
quote:
Op donderdag 13 april 2006 12:42 schreef Maikalo het volgende:
Ik zit ook op een roc en ik kan zonder dat een leraar het ook maar merkt een hele dag medal of honor en op internet zitten spelen. Dat zegt toch wel iets over de instellingen van de leraren op een ROC denk ik..
Ik denk dat dat meer zegt over jouw instelling. Je zit daar niet voor die docent, je zit daar voor jezelf.
People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
pi_36918202
Ik krijg maar iets van 15 uur les per week op ROC en ik leer er niks maarja als ik maar door kan stromen...
pi_36918293
Hij zegt dat hij dat zou kunnen doen, niet dat hij het doet
For every fact, there is an equal and opposite opinion.
Twitch.tv/bensel15
pi_36918389
Waarschijnlijk heeft hij het wel een x gedaan
hehehehehehehehehehhaeaheaehaehheahaehahaeheheheheheheheh :D;D:D::D;d:D:d;d;d
pi_36918578
quote:
Op donderdag 13 april 2006 13:00 schreef Bensel het volgende:
Hij zegt dat hij dat zou kunnen doen, niet dat hij het doet
Hoe weet hij dan dat het kan?
People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
  donderdag 13 april 2006 @ 13:11:09 #17
124172 Maikalo
Feyenoord 1908
pi_36918623
quote:
Op donderdag 13 april 2006 12:49 schreef Seneca het volgende:

[..]

Ik denk dat dat meer zegt over jouw instelling. Je zit daar niet voor die docent, je zit daar voor jezelf.
Ook als je een opdracht krijgt: 'Alsjeblieft hier heb je de opdracht', en vervolgens mag je twee weken zonder enige uitleg aan de slag. En als je het af hebt dan gaan ze zeiken dat het niet goed is.
"Ja."
"Wat ja?"
"Ja toch!!"
pi_36918627
quote:
Op donderdag 13 april 2006 13:09 schreef Seneca het volgende:

[..]

Hoe weet hij dan dat het kan?
omdat er misschien geen eens een leraar is in de klas?
For every fact, there is an equal and opposite opinion.
Twitch.tv/bensel15
pi_36918646
quote:
Op donderdag 13 april 2006 13:11 schreef Maikalo het volgende:

[..]

Ook als je een opdracht krijgt: 'Alsjeblieft hier heb je de opdracht', en vervolgens mag je twee weken zonder enige uitleg aan de slag. En als je het af hebt dan gaan ze zeiken dat het niet goed is.
mja, dat is nog erger op HBO
For every fact, there is an equal and opposite opinion.
Twitch.tv/bensel15
pi_36918654
quote:
Op donderdag 13 april 2006 13:11 schreef Bensel het volgende:

[..]

omdat er misschien geen eens een leraar is in de klas?
Nice one
People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
  donderdag 13 april 2006 @ 13:17:55 #21
72202 ik_ik
Ik twijfel aan mijn ongeloof..
pi_36918846
Ik zit nu ook op een ROC, en het is een grote tering zooi. Om het zo maar even te zeggen.
De helft van de tijd word je toch naar het Open Leer Centrum gestuurd om daar voor jezelf bezig te gaan, Ik betaal toch schoolgeld om les te krijgen van een docent, en niet om hele dagen achter een computer te zitten..
EN dan hebben we het nog niet over de lesuitval gehad.. Belachelijk veel. KOm je op school, hoef je niet op school te zijn, ben je er niet, word er gelijk een telefoontje naar huis gepleegd om te vragen waar je bent.
Had ik al verteld hoe het zit met verslagen? Vast niet, Je moet elk verslag twee keer inleveren.. Ik dan, ze raken ieder verslag wat ik gemaakt heb kwijt, verdwijnt, foetsie...

Ik kan nog wel uren doorgaan over het ROC, maar ik ga er niet meer moeite voor doen dan ik nu al heb gedaan..
Sprakeloos
Lippen flluisteren
teder de taal der liefde
zij dichten woorden.....
pi_36918937
quote:
Op donderdag 13 april 2006 13:17 schreef ik_ik het volgende:
Ik zit nu ook op een ROC, en het is een grote tering zooi. Om het zo maar even te zeggen.
De helft van de tijd word je toch naar het Open Leer Centrum gestuurd om daar voor jezelf bezig te gaan, Ik betaal toch schoolgeld om les te krijgen van een docent, en niet om hele dagen achter een computer te zitten..
EN dan hebben we het nog niet over de lesuitval gehad.. Belachelijk veel. KOm je op school, hoef je niet op school te zijn, ben je er niet, word er gelijk een telefoontje naar huis gepleegd om te vragen waar je bent.
Had ik al verteld hoe het zit met verslagen? Vast niet, Je moet elk verslag twee keer inleveren.. Ik dan, ze raken ieder verslag wat ik gemaakt heb kwijt, verdwijnt, foetsie...

Ik kan nog wel uren doorgaan over het ROC, maar ik ga er niet meer moeite voor doen dan ik nu al heb gedaan..
Ik was niet van plan hier veel tijd in te steken...

Maaruh Ede?
CAL DotA EU Invite here we come! HidW.
pi_36919049
Een vriend van mij zit ook op het ROC, maar van hem hoor ik ook niets anders dan klachten. Docenten komen met de gekste opdrachten (ja, je presentatie moet zo veel mogelijk plaatjes en kleurtjes bevatten). Iedereen weet dat een presentatie juist zo min mogelijk plaatjes moet bevatten, maar als hij de docent vervolgens om uitleg vraagt hierover komen er boze reacties. Blijkbaar is het niet de bedoeling dat je zelfstandig leert nadenken, maar dat je gewoon doet wat er van je gevraagd wordt.

En dan zwijg ik nog over het gebrek aan organisatie, de corruptie en de incompetentie van de docenten.
People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
pi_36919227
Het is zoiezo algemeen bekend dat alle leraren de handjes bij mekaar boven het hoofd houden.
Op welke school ik ook kom, het is altijd hetzelfde.
Hand in Hand.
"He who does'nt understand history is doomed to repeat it."
pi_36919329
quote:
Op donderdag 13 april 2006 13:29 schreef Soul_Survivor het volgende:
Het is zoiezo algemeen bekend dat alle leraren de handjes bij mekaar boven het hoofd houden.
Op welke school ik ook kom, het is altijd hetzelfde.
Ik heb anders goede ervaringen met de VU hoor. Hier zien docenten het nog als compliment als je kritisch nadenkt over wat ze je vertellen. Ze vinden het alleen maar leuk als je interesse toont in hun vakgebied. En zo hoort het ook, vind ik. De beste leraar leert van zijn leerling.
People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
  donderdag 13 april 2006 @ 13:32:24 #26
124172 Maikalo
Feyenoord 1908
pi_36919330
Net een onvoldoende teruggekregen. Een technisch rapport over bouwstoffen. Gaat dat mens op taalfouten letten, daar hebben we NL voor of ben ik geestelijk gehandicapt
"Ja."
"Wat ja?"
"Ja toch!!"
pi_36919362
quote:
Op donderdag 13 april 2006 13:32 schreef Maikalo het volgende:
Net een onvoldoende teruggekregen. Een technisch rapport over bouwstoffen. Gaat dat mens op taalfouten letten, daar hebben we NL voor of ben ik geestelijk gehandicapt
Dat is inderdaad een mooi voorbeeld van hoe retarded ROC's zijn. Zelfs wetenschappelijke boeken bevatten spelfouten! Het doel van zo'n tentamen is het testen van je kennis over het vak, niet van je taalvaardigheid.

Ik zou dit aanvechten bij de onderwijscommissie. Maar dat leer je op een ROC ook wel vrij vlug af, vrees ik...
People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
pi_36919369
quote:
Op donderdag 13 april 2006 13:20 schreef Myst.nl het volgende:

[..]

Ik was niet van plan hier veel tijd in te steken...

Maaruh Ede?
Ik zit op TCE (a12 Ede dus) Leraren doen waar ze zin in hebben en als je om hulp vraagt zeggen ze dat je later terug moet komen etc.
Ene leraar zegt dat je met de paasviering vrij bent, andere weer niet..gevolg niemand komt opdagen
pi_36919543
quote:
Op donderdag 13 april 2006 13:32 schreef Seneca het volgende:

[..]

Ik heb anders goede ervaringen met de VU hoor. Hier zien docenten het nog als compliment als je kritisch nadenkt over wat ze je vertellen. Ze vinden het alleen maar leuk als je interesse toont in hun vakgebied. En zo hoort het ook, vind ik. De beste leraar leert van zijn leerling.
De VU ja, ik had het eigenlijk over VMBO/MBO niveau.
Hand in Hand.
"He who does'nt understand history is doomed to repeat it."
  donderdag 13 april 2006 @ 13:39:55 #30
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_36919588
ROC's zijn teveel gericht op het geven van diploma's dan op het geven van onderwijs.
Vampire Romance O+
pi_36919647
quote:
Op donderdag 13 april 2006 13:33 schreef tralalala het volgende:

[..]

Ik zit op TCE (a12 Ede dus) Leraren doen waar ze zin in hebben en als je om hulp vraagt zeggen ze dat je later terug moet komen etc.
Ene leraar zegt dat je met de paasviering vrij bent, andere weer niet..gevolg niemand komt opdagen
haha, zoiets was bij ons ook.. op 1 rooster stond dat we op een maandag vrij waren, maar op het bord stond van niet.. nou had niemand dat bord gezien, dus de hele klas was niet op school.
Hebben ze uiteindelijk gewoon die uren als absent opgeschreven. Terwijl het gewoon een misverstand was.

zoiets soortgelijks meegemaakt met een excursie.. halve klas was op excursie hebben ze gewoon bij iedereen absentie uren opgeschreven..

En dan vonden ze het nog raar dat ik me absentie lijst niet vertrouwde.
Hand in Hand.
"He who does'nt understand history is doomed to repeat it."
pi_36919673
Wie zegt inderdaad in hemelsnaam dat als je daar een diploma haalt dat je ook daadwerkelijk wat geleerd heb?
pi_36919683
quote:
Op donderdag 13 april 2006 13:39 schreef MouseOver het volgende:
ROC's zijn teveel gericht op het geven van diploma's dan op het geven van onderwijs.
Daar krijgen ze ook de subsidie voor
Hand in Hand.
"He who does'nt understand history is doomed to repeat it."
  donderdag 13 april 2006 @ 13:46:23 #34
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_36919789
quote:
Op donderdag 13 april 2006 13:42 schreef Soul_Survivor het volgende:

[..]

Daar krijgen ze ook de subsidie voor
idd. En daar steken de leerlingen dan jaren van hun leven in. Het moest verboden worden
Vampire Romance O+
  donderdag 13 april 2006 @ 13:46:34 #35
124172 Maikalo
Feyenoord 1908
pi_36919801
Ook de chaotische manier om al het werk van een leerling op te slaan levert te wensen over. Alles, maar dan ook echt alles, moet je voor jezelf dubbel bewaren omdat ze het anders gegarandeerd kwijtraken. Één keer heb ik dat verzuimt omdat het een telling van stagedagen was die ik aan de leraar zelf heb gegeven en vervolgens is hij die doodleuk kwijtgeraakt
"Ja."
"Wat ja?"
"Ja toch!!"
pi_36919981
Eigenlijk wilde ik een lang en uitgebreid verslag schrijven wat Nu.nl ook heeft gedaan...maar ik ga niets doen wat al bekend is bij zo'n beetje elke ROC leerling.
Ik heb er op school gezeten, ik ga niet meer terug.
pi_36919987
quote:
Op donderdag 13 april 2006 13:46 schreef MouseOver het volgende:

[..]

idd. En daar steken de leerlingen dan jaren van hun leven in. Het moest verboden worden
Zolang er geen maatregelen getroffen worden, gebeurt er toch niks.
Hand in Hand.
"He who does'nt understand history is doomed to repeat it."
pi_36920051
Oja, diploma heb ik alweer een paar jaar in m'n zak
ongeveer 7 toetsen zou ik eigenlijk nog moeten doen...toch vreemd waar die cijfers vandaan komen
pi_36920059
quote:
Op donderdag 13 april 2006 13:38 schreef Soul_Survivor het volgende:

[..]

De VU ja, ik had het eigenlijk over VMBO/MBO niveau.
Dat is zeker zo. Mijn mening: VMBO moet gewoon weer gesplitst worden in VBO en MAVO. VBO moet niet langer gericht zijn op het leren van theorie, want waarom zou je mensen dwingen om iets te leren wat ze toch niet interesseert? Mensen op het VBO zijn daarentegen vaak erg handig met hun handen, dus laat die mensen alsjeblieft gewoon weer een vak leren. Timmeren, metselen, whatever. In ieder geval iets wat ze wel interesseert en waar ze wat mee kunnen later.

Het niveau op zowel MBO, HBO en Universiteit kan velen malen hoger. Van mij mag het curriculum flink verzwaard worden. Trek je dat niet? Dan ga je toch een niveautje lager zitten? Dat is echt geen schande. Wat ik wel schandalig vind is dat universiteiten zich aanpassen aan het lage niveau van de huidige tweede fase studenten, in plaats van dat ze dat soort mensen gewoon van de faculteit schoppen. Het lijkt wel of iedereen tegenwoordig maar WO moet doen, ook al heb je totaal niet de kennis of discipline die daarvoor nodig is.
People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
pi_36920299
Ik ben blij dat ik de kans heb om universiteit te doen. Daar is ook niet alles zaligmakend, maar ieder geval is de instelling van de docenten en het gros van de studenten prima, en dat maakt de opleiding ook vele malen leuker.
Squelch - a circuit that cuts off the audio-frequency amplifier of a radio receiver in the absence of an input signal, in order to suppress background noise.
  donderdag 13 april 2006 @ 14:03:36 #41
124172 Maikalo
Feyenoord 1908
pi_36920323
quote:
Op donderdag 13 april 2006 13:54 schreef Seneca het volgende:

[..]

Dat is zeker zo. Mijn mening: VMBO moet gewoon weer gesplitst worden in VBO en MAVO. VBO moet niet langer gericht zijn op het leren van theorie, want waarom zou je mensen dwingen om iets te leren wat ze toch niet interesseert? Mensen op het VBO zijn daarentegen vaak erg handig met hun handen, dus laat die mensen alsjeblieft gewoon weer een vak leren. Timmeren, metselen, whatever. In ieder geval iets wat ze wel interesseert en waar ze wat mee kunnen later.
Mee eens, mijn klas is de eerste lichting VMBO-ers en alles zit bij elkaar wat vroeger MAVO en VBO was. Gevolg: een verschil tussen een 5 of 6, en een 7 of 8. Degene die de laagste tak van VMBO hebben gedaan zijn al na 1 jaar afgehaakt.
"Ja."
"Wat ja?"
"Ja toch!!"
pi_36920377
quote:
Op donderdag 13 april 2006 14:02 schreef _Qmars_ het volgende:
Ik ben blij dat ik de kans heb om universiteit te doen. Daar is ook niet alles zaligmakend, maar ieder geval is de instelling van de docenten en het gros van de studenten prima, en dat maakt de opleiding ook vele malen leuker.
Hear, hear!
People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
pi_36920455
quote:
Op donderdag 13 april 2006 13:54 schreef Seneca het volgende:

[..]

Het niveau op zowel MBO, HBO en Universiteit kan velen malen hoger. Van mij mag het curriculum flink verzwaard worden. Trek je dat niet? Dan ga je toch een niveautje lager zitten? Dat is echt geen schande. Wat ik wel schandalig vind is dat universiteiten zich aanpassen aan het lage niveau van de huidige tweede fase studenten, in plaats van dat ze dat soort mensen gewoon van de faculteit schoppen. Het lijkt wel of iedereen tegenwoordig maar WO moet doen, ook al heb je totaal niet de kennis of discipline die daarvoor nodig is.
Zo, nou dat valt in praktijk wel mee. De meeste studenten die het niet trekken die gaan een andere opleiding doen, of keren terug naar het HBO. De uni's willen zeker geen achteruitgang van het niveau. Het is alleen de laatste 10 jaar veel toegankelijker geworden voor allerlei personen geworden om te gaan studeren, en helaas, niet iedereen kan dat. Op mijn universiteit zie ik vooral dat de eisen veel strenger zijn geworden. Dit jaar moeten de propedeuse studenten hun P binnen 2 jaar halen, en in het eerste jaar sowieso 40/60 punten halen. En dit gaat nog strenger worden. Dus het valt allemaal wel wat mee met met de 'domme' wo -studentjes.
Squelch - a circuit that cuts off the audio-frequency amplifier of a radio receiver in the absence of an input signal, in order to suppress background noise.
pi_36920884
quote:
Op donderdag 13 april 2006 14:07 schreef _Qmars_ het volgende:

[..]

Zo, nou dat valt in praktijk wel mee. De meeste studenten die het niet trekken die gaan een andere opleiding doen, of keren terug naar het HBO. De uni's willen zeker geen achteruitgang van het niveau. Het is alleen de laatste 10 jaar veel toegankelijker geworden voor allerlei personen geworden om te gaan studeren, en helaas, niet iedereen kan dat. Op mijn universiteit zie ik vooral dat de eisen veel strenger zijn geworden. Dit jaar moeten de propedeuse studenten hun P binnen 2 jaar halen, en in het eerste jaar sowieso 40/60 punten halen. En dit gaat nog strenger worden. Dus het valt allemaal wel wat mee met met de 'domme' wo -studentjes.
Ben ik niet met je eens. Bij mij op de universiteit overheerst de zesjes mentaliteit, en mensen die alleen de proeftentamens leren en dan nog een voldoende halen voor het tentamen. Het is zelfs al een keer voorgekomen dat de normering werd aangepast omdat 90% van de klas voor een vak was gezakt. Dan ben je imho gewoon niet goed bezig.

Begrijp me niet verkeerd, er zijn genoeg slimme WO studenten, ik ben alleen van mening dat een steeds grotere groep dat niet is.
People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
pi_36922609
Als scholen zich toch al als bedrijven profileren, dan mag wat mij betreft de markt het probleem maar oplossen, zie ook: Laten we het openbaar onderwijs afschaffen.
Verdonk: we moet weer lachen om ons loonstrookje :')
Verdonk: niet links, ik ben niet rechts, maar recht door zee
journalist: niet scheel?
pi_36922788
quote:
Op donderdag 13 april 2006 14:18 schreef Seneca het volgende:

[..]

Ben ik niet met je eens. Bij mij op de universiteit overheerst de zesjes mentaliteit, en mensen die alleen de proeftentamens leren en dan nog een voldoende halen voor het tentamen. Het is zelfs al een keer voorgekomen dat de normering werd aangepast omdat 90% van de klas voor een vak was gezakt. Dan ben je imho gewoon niet goed bezig.

Begrijp me niet verkeerd, er zijn genoeg slimme WO studenten, ik ben alleen van mening dat een steeds grotere groep dat niet is.
De zesjes mentaliteit verschilt van faculteit tot faculteit, en van opleiding tot opleiding. De zesjes - mentaliteit heerscht vooral onder de rechten-studenten, de studentenvereniging-feestbeesten, en wat andere personen die niet weten wat ze willen. vooral op de grootschalige opleidingen. Het probleem is dus volgens mij de schaalvergroting, waardoor er geen direct contact meer is, en alles zeer fabrieksmatig en afstandelijk wordt bekeken. Mijn opleiding - criminologie - is zeer klein (Universiteit Leiden) en heb je veel contact met professoren en docenten. Daarnaast wil een kleine groep ook zeer handig zijn voor de motivatie. Het maakt het gewoon leuker. En ja, je hebt er altijd personen tussen zitten die denken dat ze het niveau aankunnen, maar het blijft natuurlijk universiteit. Dus je hebt gelijk, als je naar bepaalde personen en opleidingen kijkt.

Dus schaalvergroting en fabriekmatige instelling zijn in mijn ogen ook de problemen met betrekking tot het MBO.
Squelch - a circuit that cuts off the audio-frequency amplifier of a radio receiver in the absence of an input signal, in order to suppress background noise.
pi_36923593
De baas van InHolland;



Hopelijk kookt ie helemaal gaar in z'n eigen sop, deze volgevreten baklap.
pi_36923899
Zo zien ze er allemaal uit, gevoed met het geld van de subsidies
Hand in Hand.
"He who does'nt understand history is doomed to repeat it."
pi_36923942
quote:
Op donderdag 13 april 2006 15:49 schreef Soul_Survivor het volgende:
Zo zien ze er allemaal uit, gevoed met het geld van de subsidies
Zonder ook maar 1 uur les te geven.
pi_36924085
quote:
Op donderdag 13 april 2006 15:50 schreef pberends het volgende:

[..]

Zonder ook maar 1 uur les te geven.
Hand in Hand.
"He who does'nt understand history is doomed to repeat it."
  donderdag 13 april 2006 @ 16:00:35 #51
105263 Litso
Interlectueel.
pi_36924312
Je kan natuurlijk overdrijven he mensen. Hebben we het nou over het ROC of gaan we willekeurig leraren afzeiken?

Ik heb zelf op het ROC Rijn IJssel in Arnhem gezeten (dan wel Havo, geen mbo) en er werd inderdaad verbouwd
Ik was overigens wel tevreden over de gang van zaken daar, en ook over de meeste leraren. Het was in elk geval stukken beter dan de middelbare scholen waar ik heb gezeten.
"Dat is echt ontzettend zielig" ©
pi_36925698
quote:
Op donderdag 13 april 2006 15:41 schreef pberends het volgende:
De baas van InHolland;

[afbeelding]

Hopelijk kookt ie helemaal gaar in z'n eigen sop, deze volgevreten baklap.
Volgens de HBO-magazine verdiende hij in z'n functie ¤ 172.000 euro, excl. bonussen (vorig jaar).
pi_36925970
3 jaar ROC Zadkine (Rotterdam), 3 jaar feest, 3 jaar NIETS geleerd, en toch je diploma halen. Rara hoe kan dat. De school krijgt extra subsidie als een leerling slaagt

Volgend jaar stage lopen, hopelijk leer ik daar wat, anders gaan ze me uitlachen op t HBO, of is het daar ook z'n rotzooi?
pi_36926153
quote:
Op donderdag 13 april 2006 16:37 schreef Scepsis het volgende:

[..]

Volgens de HBO-magazine verdiende hij in z'n functie ¤ 172.000 euro, excl. bonussen (vorig jaar).
Hij kreeg onder andere zeker een bonus omdat ie dit jaar weer 100 managers extra tewerk heeft gesteld .
pi_36926826
AAAAAAARGH, dit versterkt alleen mijn plannen. Onderwijskunde studeren en minister worden . O yeah, wat ga ik hard aan de slag...
pi_36926916
Ik heb op ROC Midden Nederland in A'foort gezeten (toen nog ROC de Amerlanden). Ik heb ICT-Lycreum gedaan en was de eerste lichting. Over het algemeen gezien vond ik het een best een goed opleiding, behalve het niveau van het vak Engels. Dat was té slecht, maar ik kreeg veel klassikaal les, waarnaar een opdracht volgde. In de tweede kwam ineens het fenomeen PROJECTEN helemaal in. Misschien was dit al wel in de 1e, maar boeiend. Toen ging het fout.

De ene docent wist van de ander niet wat waar en hoe...Zei de ene docent het ene, bleek de ander daar niets van te weten. Ga zo maar door. Heel verwarrend en erg jammer vooral!! In de 3e weer zo'n project: Hier is het project.. succes ermee. Geen lessen meer, maar workshops. Die waren wel van kwaliteit, maar het ging weer zo rommelig. Het ging overigens om 2 best wel zware projecten. Stage in de 3e was leuk.

4e klas: Jullie hebben een half jaar om een haalbaarheidsonderzoek te maken! Ik dacht: sorry...!? Ja, dat is een documentje van zo'n 15 pagina's waar je een half jaar moest doen.... VAAG. Waarom is dat niet anders ingedeeld?! Waarom hebben we in de 3e 2 projecten tegelijk moeten doen en nu in de 4e doen we geen reet!? Rare indeling.

Collega van me doet nu deze opleiding en het gaat nu helemaal nergens meer over. Men moet nu verplicht laptop aanschaffen en je krijgt als het ware via de laptop les... Bijna geen klassikale lessen meer. Je zoekt het maar uit...(zoals ik hierboven al meerdere keren heb gelezen). Je bent een nummer en meer ben je ook niet. Niks begeleiding. Erg jammer is dat.
  donderdag 13 april 2006 @ 17:18:10 #57
71801 AlexLPUMUSE
an nyung v^-^v
pi_36927162
quote:
Op donderdag 13 april 2006 17:10 schreef Typmuts het volgende:
Ik heb op ROC Midden Nederland in A'foort gezeten (toen nog ROC de Amerlanden). Ik heb ICT-Lycreum gedaan en was de eerste lichting. Over het algemeen gezien vond ik het een best een goed opleiding, behalve het niveau van het vak Engels. Dat was té slecht, maar ik kreeg veel klassikaal les, waarnaar een opdracht volgde. In de tweede kwam ineens het fenomeen PROJECTEN helemaal in. Misschien was dit al wel in de 1e, maar boeiend. Toen ging het fout.

De ene docent wist van de ander niet wat waar en hoe...Zei de ene docent het ene, bleek de ander daar niets van te weten. Ga zo maar door. Heel verwarrend en erg jammer vooral!! In de 3e weer zo'n project: Hier is het project.. succes ermee. Geen lessen meer, maar workshops. Die waren wel van kwaliteit, maar het ging weer zo rommelig. Het ging overigens om 2 best wel zware projecten. Stage in de 3e was leuk.

4e klas: Jullie hebben een half jaar om een haalbaarheidsonderzoek te maken! Ik dacht: sorry...!? Ja, dat is een documentje van zo'n 15 pagina's waar je een half jaar moest doen.... VAAG. Waarom is dat niet anders ingedeeld?! Waarom hebben we in de 3e 2 projecten tegelijk moeten doen en nu in de 4e doen we geen reet!? Rare indeling.

Collega van me doet nu deze opleiding en het gaat nu helemaal nergens meer over. Men moet nu verplicht laptop aanschaffen en je krijgt als het ware via de laptop les... Bijna geen klassikale lessen meer. Je zoekt het maar uit...(zoals ik hierboven al meerdere keren heb gelezen). Je bent een nummer en meer ben je ook niet. Niks begeleiding. Erg jammer is dat.
Tell me about it
your dream world is a very scary place to be trapped inside all your life
shine in time until you find your closer to the truth
within you is the truth that your dream world is a very scary place
  Moderator donderdag 13 april 2006 @ 19:44:00 #58
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_36931551
Ik kan er heel kort over zijn.
Verkapte middelbare school (roosterproblemen, ongemotiveerde mensen, veel te veel pauze, veel te laksheid tov. ons "ga maar eerder weg, ik heb nog nakijkwerk" , veel te veel 'maakwerk' en te weinig uitleg, veel computers, veel 'vrije tijd' achter die computers, leraren zonder verstand van zaken) met dan nog de 'domme dingen' zoals een administratiekantoor van lik me vestje (10 min wachten is niets) en dan nog een examencomissie waar je tegen zegt en gewoon leraren die niet weten hoe hun eigen ding is.
Verder hebben we nog (niet te vergeten) een domme organisatie (nieuw lesrooster 2 dagen voordat de nieuwe periode begint) Je word in feite gewoon aan je lot overgelaten vervolgens - ik weet bij god niet wat voor vakken ik heb Dubbelgeboekte klassen. Toetsrooster die 4 keer aangepast word. Te laat afbellen van leraren

Blablabla..
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')